Selasa, 18 November 2014

RUMAH ~ Kapitalis Didahulukan...Rakyat Dikemudiankan..!!!


Kalau dah kerajaan pun tak boleh nak membantu dan melindungi rakyat dari menjadi habuan jerung dan singa lapar para kapitalis yang saban hari mencekik darah rakyat apa lagi yang kita nak harapkan..!

Mana pergi slogan BN ' dari rakyat kepada rakyat '..! 

PUTRAJAYA - Kerajaan tiada kuasa untuk mengawal harga rumah yang ditentukan pasaran, kata Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan.
 
Bagaimanapun, menurut beliau, pihaknya berusaha menawarkan pelbagai insentif bagi memastikan rakyat, terutama golongan berpendapatan rendah mampu memiliki rumah.

Insentif apa..!!! Sedangkan hakikatnya...

KUALA LUMPUR: Purata harga rumah di Malaysia tidak berada dalam kategori mampu milik kerana ia adalah 5.5 kali ganda lebih tinggi pendapatan pertengahan tahunan isi rumah.
Mengikut Laporan Keadaan Isi Rumah yang dikeluarkan Institut Penyelidikan Khazanah, berdasarkan amalan antarabangsa, purata harga rumah mampu milik harus berharga tiga kali ganda daripada pendapatan pertengahan tahunan isi rumah. 
Pada 2012, pendapatan pertengahan isi rumah di negara ini adalah di bawah paras RM3,626. 
Mengikut laporan itu yang julung kali dikeluarkan, harga rumah di negara ini lebih tinggi berbanding negara maju berdasarkan gandaan pendapatan pertengahan tahunan isi rumah berbanding harga rumah.
Di Singapura, harga rumahnya adalah 5.1 kali ganda lebih tinggi berbanding pendapatan pertengahan tahunan isi rumah, Amerika Syarikat (AS) 3.5 kali ganda, United Kingdom (UK) 4.7 kali ganda dan Ireland 2.8 kali ganda. 
Laporan itu menunjukkan, pemaju hartanah di negara ini mendapat margin untung yang tinggi iaitu 21 peratus, yang mana hampir dua kali ganda lebih tinggi berbanding AS (12 peratus), 1.2 kali ganda berbanding UK (17 peratus) dan lebih tinggi berbanding Thailand (14 peratus). 
Berdasarkan perangkaan pada 2012, harga rumah mampu milik yang mampu dibeli kumpulan isi rumah yang berada dalam kumpulan pertengahan 40 peratus ialah sekitar RM160,000 sementara bagi mereka yang tergolong dalam kumpulan 40 peratus terendah ialah sekitar RM160,000. 
Justeru, perangkaan itu menunjukkan langkah sedia ada tidak cukup untuk membenarkan purata rakyat Malaysia untuk memiliki rumah.
Berapa besar kapitalis untung? kalau rakyat marhaein reti kira, takkan la kerajaan yang dikelilingi oleh para konSETAN@punahsihat tak reti nak kira berapa keuntungan yang diraih oleh kapitalis?
Kerajaan nak lindungi kepentingan siapa? siapa yang membentuk kerajaan?
Lu Fikir La Sendiri!!!

4 ulasan:

  1. Pemimpin umno semua kedarah duit haram....p.r usah sembang LA!!!!.....come la kuasa p.m adalah segalanya tak kan benda ni pun xbleh seatle?tak kan nampak masalah selatan Thailand dgn filipina je?Nak cari publisiti pun agak2 LA....belajar dari tun m biar hina dimata barat asalkan rakyat hidup dihormati Dan aman damai!!!

    BalasPadam
  2. Majoriti pemaju rumah sapa bro? pemimpin umno ke? Bukan bangsa Cina ke control hartanah? Dari segi pemaju sampaila spekulator. Beli rumah lima nam biji, lepas tu jual berkali ganda harga. Sapa bagi loan? Bank. Sapa pegang saham dalam bank? Cina lagi. So, mintak buka mata, tengok secara keseluruhan. Tahu x tokeh cina ni kata apa? Depa kata harga RM500,000 tu rumah mampu milik. Ini pemaju sendiri yang ckp. Depa langsung xnk kurang untung.

    BalasPadam
  3. Bro p.m mempunyai kuasa segalanya baca le buku tun m,samada Ada telur atau x itu je....cina ada duit melayu Ada tanah...matematik mudah aku bagi,kerajaan negeri@perbadanan Ada tanah jual mahal kepada syarikat pemaju(cina)....jual bukan jual sahaja tau ingat pengarah xde persen?....dah beli mahal xkan le Nak jual rumah harga murah??....kalau dah nama cina xkan le Nak ambil untung@menipu 1000 je....klau x xde le pepatah menyatakan 'xmenipu bukan cina namanya'...rasanya sebelum ni pun ada akta kawalan harga perumahan tetapi telah di mansuhkan oleh zaman pak lah@ khairy....x tau le pulak mereka ni ahli parti demokrat?begitu lah cerita saya....

    BalasPadam
  4. Melayu hanya mampu tengok saja rumah yang di katakan mampu milik tu. Kerajaan hanya pandai cakap saja tapi yang pasti melayu tetap tak mampu beli.

    BalasPadam