Jumaat, 7 November 2014

Rugi Cuma 665.36 Juta Ajer...!


Cuma takat tu jer..! tak besar mana..! kan banyak lagi syarikat rugi bilion bilion takkan nak salahkan 1MDB jer..!!!

1Malaysia Development Bhd (1MDB), syarikat pelaburan strategik milik penuh kerajaan, mencatat kerugian RM665.36 juta dalam tahun kewangan berakhir 31 Mac 2014 berbanding untung RM778.24 juta dalam tahun kewangan sebelumnya.

Baca lanjut di justread-disini.

Lu Fikir La Sendiri!!!

5 ulasan:

  1. Aku heran betullah - seolah P. Pinang telah diGADAIkan terusan menjadi KOLONI SINGAPURA-Israel-no. 2 (S'pura adalah pusat MOSSAD/CIA/NATO terbesar di Asia Tenggara)! Di mana undg-undg PERLEMBAGAAN per. 153, untuk melindungi HAK BUMIPUTERA termasuk TANAH PUSAKA nenek moyang kami?!

    Mana PEGUAM-PEGUAM Melayu/Islam yang HEBAT - lawanlah HABIS-HABISAN! Bagilah khidmat guaman PERCUMA kpd. SETIAP umat Islam/Melayu yang TERTINDAS terutamanya di P. Pinang - lihat satu lagi kpg. Melayu di P. Pinang yang hendak diHALAU si PENJAJAH BINATANG- BUAS - patutnya buka balik kes bagaiman mereka asalnya boleh diHALAU dari Batu Feringgi yang sampai pasar malam hariannya, yang dipenuhi pelancong, pun habis diboikot kaum PENDATANG, tempatan dan asing! Itulah yang aku GERAM sgt si LIBERAL-nazri-PENGKHIANAT yg. patut BERAMBOS-dari UMNO/Kem. Pealancongan tu, boleh pula galak BERPELUKANdgn si gong-eng-SIAL DAPBANGKAI tu!

    Lihat di http://www.utusan.com.my/berita/nasional/lagi-kampung-melayu-bakal-hilang-1.13022, Lagi kampung Melayu bakal hilang, OLEH MOHD. FIRDAUS ISMAIL PENGARANG@UTUSAN.COM.MY | 14 Oktober 2014:

    PEMANDANGAN sebahagian Kampung Mutiara, Batu Feringgi, Pulau Pinang, yang bakal 'hilang' apabila penduduknya mendakwa akan dihalau tanpa menerima sebarang pampasan. - UTUSAN/ AZMAN ASMAYAT IM
    PULAU PINANG 13 Okt. - Sebuah lagi perkampungan Melayu di negeri ini iaitu Kampung Mutiara, Batu Feringgi di sini, bakal lenyap selepas lebih 200 penduduknya diarahkan mengosongkan kediaman masing-masing.
    Kampung berkenaan yang terletak berhampiran lokasi pelancongan popular di sini wujud sejak 1950-an dan menempatkan kira-kira 48 buah keluarga.
    Hari ini, penduduk kampung itu mengadakan demonstrasi bagi menyuarakan nasib mereka yang diarahkan berpindah tanpa pampasan dan rumah ganti.
    Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Kampung Persekutuan (JKKKP) kampung berkenaan, Ismadi Abu Bakar berkata, masalah mereka bermula pada 2007 apabila tuan tanah yang menetap di Selangor menyerahkan notis pengosongan kepada mereka.
    Menurutnya, keadaan bertambah sukar pada 2012 apabila mereka diarah berpindah dengan notis terakhir diterima kira-kira tiga bulan lalu.
    Tambah beliau, arahan pengosongan itu membabitkan sebanyak 48 buah rumah penduduk yang terletak di lot A dan B manakala penduduk tidak dimaklumkan jenis pembangunan yang dirancang di kawasan tersebut.
    "Sehubungan itu, kami meminta pihak berkuasa campur tangan bagi membantu penduduk di sini yang tersepit. Majoritinya adalah penduduk asal di Batu Feringgi dan ke mana kami hendak berpindah selepas ini," katanya kepada pemberita selepas demonstrasi itu......

    Teruskan membaca.......

    BalasPadam
  2. Mana KEM. PELANCONGAN yg. baru dpt. Budget BERJUTA, dan UMNO P. Pinang - utk. MENYELAMATkan WARISAN/TANAH PUSAKA ISLAM/Melayu di P. Pinang - termasuk Madrasah Al-Mashoor dan banglo TOKOH BERJASA serta PENGASAS masjid tersebut, Syed Sheikh Al-Hadi di Jelutong,( banglo ini malangnya telah diKAPIRkan)! Dahlah Tanah Rizab Melayu kat P. Pinang dah habis diROMPAK yg. dibiaqkan seolah undg-undg Perlembagaan yg. melindungi dan menubuhkan Tanah Rizab Melayu tak berguna lansung; sampaikan warisan seni ISLAM/Melayu pusaka nenek moyang kita dari sebelum kita diJAJAH, pun mahu dihapuskan! Begitu juga Bukit Tugu yg. sebahagian daripada lingkaran Taman Parlimen, Tugu Negara dan Taman Tasik Perdana atau Lake Gardens yang diasaskan pada 1888, di WP - sudah dijual! Patutnya kawasan pusaka ini buat/ganti Tanah Rizab Melayu dan bina sebanyak mungkin kawasan perumahan BUMIPUTERA Islam/Melayu yang sederhana/miskin!

    Lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini di - http://www.utusan.com.my/rencana/selamatkan-madrasah-al-mashoor-selamatkan-bukit-tugu-kuala-lumpur-1.20884 , Selamatkan Madrasah Al-Mashoor; Selamatkan Bukit Tugu Kuala Lumpur, ZAINI HASSAN (ZAINIBINHASSAN@GMAIL.COM) | 05 November 2014:

    ANAK panah menunjukkan kawasan hijau yang dikelilingi Wisma Peladang, Tugu Negara dan bangunan Parlimen yang dikatakan telah dijual untuk tujuan pembangunan. – IHSAN GOOGLE MAPS

    Selamatkan pusaka 
Syed Syeikh Al-Hadi

    SIAPA Syed Syeikh Al-Hadi? Mungkin ramai yang tidak mengenali beliau.
    Beliau ialah tokoh yang berjasa pada zaman Tanah Melayu.

    Beliaulah pendiri Madrasah Al-Mashoor yang termasyhur itu di Pulau Pinang. Beliaulah tokoh kewar¬tawanan, penggerak Kaum Muda, reformis Muslim dan seorang guru.

    Beliau juga penulis novel, tuan punya syarikat percetakan yang mencetak dan menerbit akhbar, majalah dan kitab-kitab agama.

    Jasanya wajar diperkenalkan kepada generasi muda Malaysia. Namun ketokohan beliau semakin dilupakan daripada rakaman sejarah malah mungkin dilupakan terus.
    Hari ini, iaitu sejak bertahun lalu, bangunan Madrasah Al-Mashoor di sisi Masjid Jamek Melayu Lebuh Acheh terbiar kusam, menunggu masa roboh atau akan dirobohkan.

    Menurut seorang rakan saya, bekas wartawan Utusan, pemuisi dan pelakon Pyan Habib yang kebetulan menjelajahi ke lokasi sejarah itu; “Lu kena tulis pasal hal ini. Kita kena selamatkan sisa sejarah ini.” Lu dan gua adalah sebutan lazim beliau kepada kami semua.

    Menurut Pyan, di pintu hadapan madrasah yang telah pun disita, ada notis tertampal menyebut bangunan madrasah akan dijual jika waris pemiliknya - yang mungkin tidak dapat dihubungi atau tidak diketahui berada di mana - gagal membayar tunggakan cukai pintu kepada pihak berkuasa tempatan berjumlah RM8,574.90.

    Berapakah harga cukai pintu bagi satu tahun di Pulau Pinang?
    Berdasarkan jumlah cukai pintu yang tertunggak itu sudah berapa puluh tahunkah bangunan Madrasah Al-Mashoor itu terbiar?

    Begitu juga banglo milik Syed Sheikh Al-Hadi di Jelutong. Bangunan yang kukuh tersergam itu kini diberitakan menjadi tempat upacara ritual agama bukan Muslim. Aduh!

    Di mana pemimpin dan korporat Melayu Pulau Pinang yang kaya-raya?

    Di mana pejuang Melayu yang selama ini mengangkat penumbuk dan keris apabila bercakap tentang hak-hak Melayu? Jika Presiden UMNO bertanyakan masih wujudkah UMNO Selangor, maka soalan yang sama wajar diajukan kepada UMNO Pulau Pinang.....

    (Teruskan membaca.....)

    Makcik Sambal Belacan.

    BalasPadam
  3. All you Malays, be forewarned that the DAP is in the process of moving Chinese voters in huge numbers from Chinese majority areas like Seputeh to state ADUN areas where Pakatan Rakyat lost by slim margins to BN in PRU13. So in PRU14, Pakatan Rakyat will win more state seats and make it impossible for BN to wrest Selangor from Pakatan. The Chinese voters will all vote for Pakatan. The stupid Malays as usual will be divided into three groups, who will vote for Keadilan, PAS and UMNO which will give advantage to Pakatan to win.
    UMNO, by being the ruling party should consider seriously amending the rulings of SPR in not allowing these huge movements of voters from one state seat to another. Think of something to plug this loophole before its too late.
    To be fair, a voter should vote where the voter stays. Then only can the voter get to benefit from who was voted in the area.
    Just ponder, during the PRU13, Awang Adek of UMNO lost by a few hundred votes for the state seat just because of voters from outside Kelantan who voted for PAS. The local Kelantan people wanted to vote for a UMNO man, so that they can get clean water and better infrastructure in their area. Now those outsiders who enjoy clean water in the places they are now staying are not interested in the sorry plight of their parents in the kampongs back home, so they voted for dirty water!
    But then “Melayu mudah lupa……….”

    BalasPadam
  4. masalah dgn melayu p.pinang ini adalah mereka sendiri yg kebanyakannya menyokong pembangkang. dimana nak cari khatib yg puji memuji guan eng selain di p.pinang. bila bersembang dgn depa ni, sentimen memusuhi dan mengutuk kerajaan cukup tebal, sampaikan puak2 yg sokong kerajaan segan nak campur sembang. memang ada yg sokong kerajaan, tapi rata2 org kebanyakan yg kita jumpa di kilang2, pasar, kedai2 makan sambil tengok bola cukup seronok menghentam kerajaan.

    macamana UMNO pusat nak membantu orang melayu p.pinang sedangkan mereka sendiri tak mahu membantu diri mereka sendiri. bagi saya kebanyakan orang melayu p.pinang sedikit berlagak, kolar tinggi kata orang utara, dan bodoh sombong.. seperti juga kebanyakan orang melayu singapura.

    bagi saya mereka sudah terhumban kedalam lubang taik yg maha dalam dan tak boleh diselamatkan lagi...

    BalasPadam
  5. anwar orang mana?

    BalasPadam