Sabtu, 22 November 2014

HOT ~ Siapa Yang Meroyan..!


Kenyataan tu lebih terarah kepada ahli dan pejuang parti namun kenyataan dibawah ni rasanya ada dikalangan pemimpin UMNO yang terus terusan meroyan...

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sekali lagi menafikan khabar angin bahawa beliau akan meletak jawatan.

Dalam wawancara yang disiarkan akhbar milik Umno, Utusan Malaysia hari ini, Muhyiddin berkata beliau masih ligat dan tangkas, dan akan terus kekal dalam Umno

Tegasnya, beliau akan memikul tugasnya selagi diberikan kepercayaan oleh anggota parti dan presiden, Datuk Seri Najib Razak.

"Saya fikir saya ada lagi keupayaan untuk membantu pimpinan Umno dan kerajaan. Jadi saya akan terus berikan perkhidmatan.

"Tak payahlah nak bicarakan soal bila saya nak berhenti atau apakah benar begitu.

"Saya berfikir juga, kalau sudah dianggap bersedia (hadapi pilihan raya) bolehlah saya berundur tetapi saya tengok keadaan sekarang tidak sebegitu, dilihat masih penting untuk saya berada di sini dan saya kena terus bantu,” katanya.

Itu lah masaalahnya dengan beberapa kerat pemimpin UMNO yang begitu 'memasang  badan' untuk mendapatkan tempat..! Tempat yang ada sekarang pun belum selamat ada hati nak menapak ke tempat yang lebih tinggi..!

Hakikatnya UMNO lemah dan lesu bukan semata unsur luaran namun unsur dalaman yang dibawa oleh pemimpin tamak haloba dan rakus mengejar jawatan dan pangkat la yang menyebabkan UMNO tidak berupaya untuk bangkit serta ditolak oleh ahli seterusnya rakyat terbanyak..!

Berubah la..sebelum rebah..!!!

Lu Fikir La Sendiri!!!

Pembaharuan UMNO belum memadai   Perhimpunan Agung UMNO (PAU) kali ini yang kedua selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), bagaimana Tan Sri melihat persediaan UMNO dan sejauhmana ahli-ahli belajar daripada kesilapan PRU-13? 

Muhyiddin Yassin: 

PAU kali ini sebagaimana kebiasaan menjadi platform terpenting bagi ahli UMNO dan saya kira diikuti hampir kesemua rakyat Malaysia. Pelbagai perkara akan dibincang dan dibahaskan, ia akan memberi gambaran sama ada UMNO sudah melalui proses transformasi politik atau sebaliknya, (apa) kekuatan dan kelemahan-kelemahan kita. Selepas PRU-13, kita sudah lalui satu PAU di mana Presiden, saya sendiri dan pimpinan lain telah pun menyuarakan pelbagai aspek yang menyentuh keadaan parti kita, apa lagi dengan keputusan PRU yang baru berlalu dan bagaimana kita nak hadapi masa depan. 

Jadi, soal pertama, sama ada kita sudah membuat apa-apa pembaharuan atau perubahan yang perlu kita lakukan, sama ada UMNO semakin kukuh atau tidak dan juga (bagaimana keadaan) parti komponen lain. Dari satu sudut bagi saya, parti kita masih mantap, tiada krisis yang me­landa khususnya UMNO dan dari segi pimpinan boleh dikatakan mendapat sokongan yang besar. 

Namun begitu, ini tidak memberikan gambaran bahawa proses transformasi itu sudah dilaksanakan secara sepenuhnya. Kita nak menentukan supaya di peringkat bahagian, sebagaimana biasa, barisan kepemim­pinan mesti mantap. Jangan­ ada isu-isu yang timbul, fokus soal peranan dan tanggungjawab kita sebagai parti. Tingkatkan kegiatan-kegiatan yang boleh tarik sokongan dan keyakinan. 

Dalam beberapa sudut, ini ada dilaksanakan namun belum memadai. Walaupun ada perubahan dan pembaharuan, itu tidak terasa dan dirasakan sama ada oleh ahli UMNO atau rakyat biasa yang mahukan UMNO membuat pembaharuan yang jauh lebih besar. 

Bukan dari segi struktur sahaja atau dari segi susunan yang dibuat pengurusan parti tetapi dari segi pendekatan kita. Dari segi tindakan-tindakan yang boleh kita laksanakan untuk mening­katkan minat rakyat untuk sokong parti atau menarik minat generasi muda untuk mendukung perjuangan UMNO. Itu belum memadai, jadi kalau ditanya selepas masuk PAU kedua, pastinya mesej ini mesti di­sampaikan secara lebih jelas. 

Saya kira, Presiden pasti menyen­tuh hal sebegitu dan saya sendiri akan mengulanginya kerana situa­si­ kita agak lebih mencabar kalau mengambil kira peristiwa yang berlaku dalam tempoh setahun selepas itu, banyak yang timbul, yang menyen­tuh soal hak Melayu, kedudukan Melayu, raja Melayu, bahasa Melayu, hak istimewa Melayu dan isu keagamaan. 

Bagi saya, kita kena lebih tumpukan soal ini untuk meningkatkan sokongan masyarakat. Saya tidak menyentuh soal komponen Barisan Nasional (BN) yang lain. Pastinya mereka juga harus melalui proses pembaharuan dan perubahan yang lebih pantas. Komponen seperti MCA, MIC dan Gerakan telah mencuba untuk memulihkan parti mereka tetapi masih banyak yang perlu dilakukan. 

Menjelang PRU-14, akan ada tiga lagi PAU, bagaimana untuk kita pastikan PAU ini tidak sekadar rutin kerana ada yang dibangkitkan dalam PAU terdahulu masih tidak dilaksanakan? 

Muhyiddin Yassin: 

Ya, saya rasa begitu dan saya pun berbincang dengan Presiden malam tadi, kita akui seolah-olah pada pandangan masyarakat umum, UMNO tidak berubah (dalam aspek) yang disebut pada PAU lepas baik dari segi pembaharuan, transformasi politik dan penyusunan semula parti dilihat belum banyak berubah. Bermakna, kita kena sampaikan mesej yang jelas. 

Satu tindakan yang tegas dan lebih berani mesti diambil oleh Presiden, saya sendiri dan pengurusan parti untuk melihat bagaimana pembaharuan, perubahan dan program itu nak dilaksanakan secara lebih berkesan sampailah ke peringkat bahagian. 

Contohnya, saya usulkan supaya kita adakan satu pasukan pemantau atau naziran parti yang dipimpin pemimpin peringkat Majlis Tertinggi (MT) dibantu oleh pihak yang tidak semestinya orang parti. Mungkin dari universiti atau sukarelawan terpilih untuk pergi ke setiap bahagian atau kawasan Parlimen yang kita menang atau kalah dan telah diputuskan oleh pengurusan untuk diberi fokus. 

Supaya yang kita kalah, kita nak menang dan terus kekalkan. Yang menang tipis bagaimana nak perkukuhkan kedudukan kita dan yang kita kalah tipis bagaimana nak kembalikan semula. Strategi itu telah dikenal pasti, jadi kita akan hantar pasukan ini sepanjang masa, bukan ikut musim. 

Supaya perubahan, pembaharuan dan peningkatan sokongan itu terbukti nyata berlaku. Bukan sekadar mereka nyatakan kesanggupan, ikrar atau baiah sahaja. Itu tak memadai, saya lihat kita kena ambil tindakan yang luar biasa dan lebih tegas. 

Saya dan Presiden, semalam pun kita bincang perlu luangkan masa yang lebih kepada urusan parti. Pasal kita ini tahulah, tenggelam dalam urusan-urusan kerajaan walaupun itu penting, sehingga urusan parti tidak mempu­nyai ruang masa yang secukupnya. 

Jadi sekarang, kita boleh delegate benda-benda yang kita fikir menteri boleh jalankan. Peranan saya dan Pre­siden saling membantu untuk melihat setiap (aspek) ini secara lebih dekat supaya kita boleh campur tangan awal kerana bagi saya, tempoh tiga tahun yang mendatang amat singkat. 

Saya katakan kita sudah capai tahap agak kritikal, kalau perubahan atau pembaharuan tidak dilihat berlaku, bimbangnya kita boleh kalah. Isyarat itu sudah jelas  di hadapan kita, kalau tidak bertindak dengan tegas terhadap pimpinan di peringkat mana sekalipun untuk membawa perubahan, maka terpaksa kita ambil tindakan sewajarnya. 

Dalam kata lain, pemimpin dan ahli UMNO belum pulih daripada dua PRU sebelum ini? 

Muhyiddin Yassin: 

Lebih kurang begitulah. Ya, dia celik mata tapi mungkin pandangan dan persepsi terhadap isu atau permasalahan tidak difahami dan dihayati. Atau untuk capai perubahan dan pembaharuan itu, gerak kerja yang lebih tegas dan kerap tidak diberi perhatian, masih ada isu dalaman yang tidak diselesaikan, masih ada perebutan jawatan, masih ada politik wang, masih ada kelalaian, kealpaan dan kelekaan termasuk sayap-sayap parti. Ini satu muhasabah diri yang kita kena akui tapi kita mesti ambil tindakan yang lebih tegas, berkesan dan berani.   

Tiga sayap jangan lesu   

Tan Sri kata Presiden dan Timbalan Presiden sendiri tidak mahu tenggelam dengan urusan kerajaan tetapi tumpu kepada parti. Bagaimana dengan tiga sayap? 

Muhyiddin Yassin: 

Tiga sayap ini penting, bila kita sebut begitu, ruang masa dan tumpuan yang lebih bukan sahaja kepada induk tapi aspek ketiga-tiga sayap yang kita tahu sayap utama. Mereka harus membantu, harus melengkapkan mana-mana kekurangan, mereka harus bergerak lebih cergas dan mesti responsif kepada isu dan permasa­lahan yang biasa timbul. 

Jangan ada orang menganggap Pemuda, Wanita atau Puteri sudah lesu, ataupun sudah tak bermaya atau tak pernah bersuara senyap dan sunyi. Banyak komen seolah-olah (sayap) tidak seperti dahulu bila ada isu, dia ke hadapan. 

Sekarang tidak dilihat begitu, (keadaan) ini sudah melalui tempoh yang agak lama, ini tidak boleh berterusan macam itu lagi. Dia kena lebih proaktif dan berani menyuarakan pelbagai permasalahan dan isu yang kita hadapi hari ini, baik yang menyentuh soal parti atau kerajaan. Kalau mereka tidak mengetahuinya, mereka boleh bertanya dengan kita, boleh kita jelaskan. Banyak rakyat nak tahu apa pendirian parti dan pendirian itu penting baik dalam isu politik. ekonomi dan agama yang kerap kita hadapi hari ini tetapi ada jawapan yang belum diberikan. 

Sayap-sayap ini harus berperanan begitu. Lebih-lebih lagi kalau Pemuda, memang dulu ada Pemuda tahan lasak, pendesak, branding itu bukan kerana apa tetapi untuk beri sema­ngat keberanian baharu, kebijaksanaan baharu. Bagi saya, kalau nak ubah, kena berubah. Kalau tak, kita diubah. 

Kenapa ini berlaku Tan Sri, sepatutnya UMNO yang berani menjadi semakin berani tetapi daripada berani, ketua-ketua sayap ini jadi terlampau takut untuk menyatakan pendirian dalam sesuatu isu terutamanya hal orang Melayu? 

Muhyiddin Yassin: 

Tadi pun Ketua Puteri datang minta pandangan dan sebagainya. Mereka bertanya kerana sekarang ada pihak nyatakan kena berhati-hati bila bercakap, jangan sentuh soal itu dan ada parti luar yang beri amaran supaya jangan sentuh isu tertentu, tak perlu saya sebut orang tahu. 

Saya kata, awak sebagai pim­pinan parti baik sayap atau induk, tanggungjawab itu masih ada di situ untuk menyuarakan atau untuk respon kepada semua isu atau permasalahan terutama yang menyentuh bangsa Melayu dan bila kita sebut begitu, tidaklah harus orang kata dengan sentuh hal Melayu, maka anda ekstrem, perkauman atau mengetepikan hak bangsa lain. 

Dalam penggunaan bahasa kita, bukankah ada cara untuk sampaikan mesej dengan jelas tanpa perlu menyentuh perasaan pihak lain. Ada yang boleh kita olah dan adalah penting kita tidak lupa bahawa tumbuh dan bangunnya UMNO adalah untuk perjuangkan nasib bangsa, agama dan negara. Itu tidak berubah dari dulu sampai sekarang. Cara perjuangan kita mungkin berbeza sedikit tetapi mesejnya sama. Kalau hari ini dengan isu yang pelbagai, kita dilihat sunyi, tidak bersuara dan tidak tegas, kita akan dianggap tidak berani. Lama-kelamaan orang akan tinggalkan kita. Dia kata apa guna kita sokong jika UMNO menjadi parti yang tidak dilihat berjuang untuk kepentingan orang Melayu dan sebagainya. 

Bila kita sebut soal hak Melayu, itu tidak bermakna kita menyekat dan menghalang pihak lain untuk mempunyai hak mereka. Semua itu sudah termaktub dalam Perlembagaan tetapi (sekarang) orang Me­layu masih lemah, ekonomi Melayu masih agak tidak ke mana, pendapatan isi rumah orang Melayu dan sebagainya agak jauh berbanding kaum lain. Kalau soal ekonomi (Melayu) sahaja kita suarakan, tidak bermakna kita bersikap perkauman atau mengambil hak orang lain. Jadi, kita kena jelas, kena faham betul-betul apa asas perjuangan kita dan bagaimana kita nak menghadapinya. 

Secara jujur, adakah Tan Sri berpuas hati dengan peranan tiga sayap ini? 

Muhyiddin Yassin: 

Saya boleh memberi gred tapi saya fikir tidak apalah. Tidaklah bermakna Pemuda tidak bergerak, saya pun tidak akan nyatakan mereka macam itu. Pandangan saya hanya satu pihak, yang lebih penting ialah (pandangan) masyarakat umum kerana kita bukan berjuang untuk UMNO sahaja tetapi berjuang untuk bangsa. 

Walaupun orang kata Wanita lebih cergas, lebih ke hadapan, tak mengapalah, kita beri kredit yang sepatutnya diberi. Tetapi kita kena ingat belum memadai, belum mencukupi. Pimpinan Pemuda bukan sahaja di peringkat nasional dan negeri, malah bahagian dan cawangan ada peranannya. 

Bagi saya, (mereka) mesti disedarkan, mesti ada kete­gasan dalam kita nak menguruskan parti kita dan menangani isu dan permasalahan yang dihadapi oleh orang Melayu. Kita boleh juga menyuarakan kepentingan kaum lain kerana UMNO tidak berjuang untuk orang Melayu semata mata. Kalau ada orang Cina yang agak mundur dan miskin, boleh juga kita berusaha membantu di peringkat bahagian.  Itu akan mengubah persepsi dan imej parti kita. Bahawa kita tidak hanya parti yang perjuang bangsa Melayu tetapi ambil kira dan bela kaum lain. Walau bagaimanapun, keutamaannya tentulah bangsa Melayu.   

Tarik pengundi muda   

Sebelum ini Tan Sri beberapa kali sebut UMNO perlu bangkit dan perlu ada faktor Wow! Sudah jumpakah faktor Wow ini? 

Muhyiddin Yassin: 

Belum terjumpa lagi. Saya kemukakan usul itu sebagai cabaran sebab saya dapati dalam situasi sedia ada, orang tidak melihat satu pembaharuan luar biasa yang menarik dari segi idea atau program dan sebagainya, biasa sahaja. Untuk timbulkan kejutan baharu dalam perspektif yang positif, kita kena fikirkannya. 

Ada orang kata kalau ada rombakan yang besar dan bariskan pimpinan baharu dalam bahagian supaya yang lama mengundurkan diri, yang muda mengambil alih teraju.  Dia kata itu juga faktor Wow! tetapi saya tanya balik, bolehkah kita buat begitu? (Sebenarnya) ada keterbatasan kerana wujud aturan Perlembagaan (parti). 

Kalau ditanya hasrat saya, saya kata mungkin sudah sampai masa untuk kita struktur balik dari segi kepemimpinan. Perlu ditonjolkan tokoh-tokoh muda berwibawa ke­rana kita melihat profil pengun­di pada masa depan ialah anak muda. Mereka nak lihat di mana pimpinan muda UMNO, di mana suara orang muda UMNO. Jadi, boleh tak dalam langkah pembaharuan untuk mencari faktor Wow baharu, kita  ketengahkan orang sebegini. 

Saya tidak tahu adakah perlu ada pindaan Perlembagaan untuk beri kuasa kepada Presiden dan MT untuk susun balik, atau bentuk jawatankuasa penaja baharu sebagai contohnya.  Saya tak tahu, cuma ini lontaran idea tetapi apa yang nak buat dalam parti, kita berpandukan aturan dan perlembagaan. 

Presiden sebut kena bagi laluan kepada pemimpin baharu tetapi sejauh mana perkara itu berlaku dalam parti? Kita tahu di bahagian, sukar untuk lihat pemimpin memberi laluan kepada muka baharu. 

Muhyiddin Yassin: 

Parti kita parti yang demokratik. Barisan pemimpinnya diletak di situ atas dasar pemilihan. Kita sudah rombak sistem pemilihan dengan harapan mereka yang lebih berwibawa, berkelulusan tinggi ditampilkan ke depan. Saya difahamkan dalam pemilihan yang lepas, sudah ada ruang baharu apabila pemimpin muda diketengahkan tetapi ini baru fasa pertama, kalau boleh dipercepatkan proses itu. Apabila ada masa sesuai, yang lama mengundur diri beri peluang kepada orang baharu. 

Disusun lapis barisan kepemimpinan yang dianggap lebih menarik, lebih berkelayakan. Sebagai contoh pada Pilihan Raya Kecil Pengkalan Kubor, waktu awal untuk kenal pasti calon, katanya tiada orang kerana jika dilihat dalam struktur hierarki parti, orang ini dikatakan sudah pernah lalui pilihan raya dan kalah. 

Jadi saya beritahu Tok Pa (Datuk Seri Mustapa Mohamed), tolong tengok yang lain. Akhirnya ketemulah Ustaz Mat Razi Mat Ail. Apabila kita ketengahkan orang lebih muda, lebih berwibawa, ada latar belakang pendidikan agama, (kemenangan jadi) mudah. Itu sebagai contoh tetapi yang nak kita laksanakan adalah jauh lebih besar daripada itu. 

Perlukah kita ambil langkah drastik untuk bolehkan orang muda masuk dalam struktur UMNO. Selama ini mereka ada tanggapan akan dicantas. 

Muhyiddin Yassin: 

Ada beberapa perkara yang saya fikirkan, ini belum dibincang dengan Presiden. Sebagai contoh, kalau ikut hierarki parti, dia mesti melalui proses pemilihan dan kita tak boleh berubah daripada sistem itu. Walaupun dalam pemilihan itu, ada jawatankuasa yang dilantik, adakah kita boleh melihat peraturan supaya jawatankuasa yang dilantik ini terdiri daripada orang muda. 

Berapa ramai bilangannya. Ini memberi kuasa kepada pimpinan untuk melantik, cuma kalau pemimpin itu tak suka orang pandai-pandai, walaupun ada klausa itu, dia tak akan pilih orang muda yang sesuai kerana takut akhirnya dia dicabar. Yang kedua dengan membentuk platform ‘apolitical’, yang seperti dalam politik tetapi tidak dalam hierarki bahagian. Contohnya, 

Presiden atau saya boleh lantik di setiap bahagian, mereka-mereka yang kita anggap ada ketokohan dan bakat tetapi dia tiada dalam barisan (hierarki kepemimpinan) itu dan diberi tugas yang khusus. Jadi ketua, pegawai, penyelaras, nama-nama jawatan ini boleh difikirkan. Tugas mereka kita beri secara spesifik. Ini harus diterima pimpinan di setiap bahagian. Jangan mereka lihat, oh inikah bakal jadi wakil rak­yat, maka dicantas. Mereka tidak ada dalam hierarki politik di bahagian, itu kuasa lantikan Presiden atau saya untuk membantu. Mereka ini boleh menyelaras kerja, melihat perkara tertentu yang kita boleh lakukan seperti ke arah mana pimpinan bahagian dalam soal agama, pergi masjid atau surau tak dan lain-lain. 

Saya fikir itu boleh membantu dan kalau itu dipersetujui, bermakna kita boleh kenal pasti bakat. UMNO ada 3.5 juta ahli, takkan tak ada tokoh agama, profesional seperti doktor dan peguam, semuanya ada di situ. Cuma bila pergi melalui pro­ses ini, kadang-kadang mereka terhalang dan dihalang atas faktor-faktor yang disebutkan tadi. Ini mungkin satu cara untuk kita beri ruang dan tempat . Bukan dalam hierarki tetapi ‘apolitical’ untuk beri mereka pe­ranan dan tanggungjawab. 

Yang jadi punca UMNO makin jauh dengan orang muda, orang yang ada bakat rasa tidak ada tempat. 

Muhyiddin Yassin: 

Itu satu perkara yang kita dah sedar dulu lagi. Walaupun saya tak nafikan ramai yang masuk orang muda berkelayakan tetapi sumbangan mereka tidak lagi dapat dirasakan kerana mereka tidak ada satu tempat yang agak lebih sesuai untuk bergerak. Itu yang tidak dapat dimanfaatkan parti dan masyarakat. Sekarang kita kena fikir bagaimana untuk kita atasi. Itu yang dalam pemikiran saya. 

Budaya cantas mencantas, cah keting, mungkin perlu had tempoh pegang jawatan untuk kekang masalah ini. 

Muhyiddin Yassin: 

Konvensyen UMNO Johor ada kemukakan juga usul tempoh (pegang jawatan) tiga penggal maksimum. Itu satu idea yang baik, saya fikir MT dan pengurusan parti boleh menelitinya walaupun ia mungkin melibatkan pindaan Perlembagaan dan peraturan parti. Tetapi apabila ada pandangan sebegitu,  kita harus teliti. 

Memang ada pro dan kontra tetapi kalau semua pihak bersetuju, bermakna kita tak akan duduk terlalu lama kecuali untuk jawatan utama dan terpenting dalam parti. Namun bagi peringkat tertentu termasuk pertengahan, selepas dua tiga penggal bagi saya cukup memadai untuk dia berkhidmat. Kalau dilihat tidak mempunyai prospek, apatah lagi sokongan sudah merosot, harus beri peluang orang baharu masuk. 

Tetapi ini mesti melalui proses dan peraturan dalam Perlembagaan parti. Kita boleh kaji dan teliti cadangan itu.   UMNO Selangor perlu berubah   Presiden sudah bagi teguran kepada negeri yang UMNO kalah dua Penggal seperti Selangor malah Johor juga diberi teguran yang mereka tidak selamat lagi, perlu kerja keras untuk menang dalam PRU akan datang. 

Apa pandangan Tan Sri terutamanya tentang Johor. 

Muhyiddin Yassin: 

Banyak orang Johor berkata teguran itu okey lah, kita ambil kira tetapi tidak berapa tepat. Di Johor, daripada 26 ketua bahagian, 11 ke 12 orang adalah yang baharu. Maknanya, proses penyusunan itu sudah berlaku. Mungkin maksud Presiden itu tidak harus menjurus kepada Johor sahaja dalam konteks-konteks yang lain, cuma dia berucap di Johor. 

Tetapi pastinya kita sedar apa yang berlaku di Selangor dan nege­ri lain yang kita sudah hada­pi kekalahan, jadi oleh sebab itu kita kena ambil satu langkah penyusun­an semula. Pada dasar­nya, elok kita lihat balik di peringkat Se­langor sebagai contoh, (kekalkan) barisan kepemimpinan yang mengepalai di peringkat ne­geri atau nak ketengahkan bakat baharu supaya dapat dikenali dan bergerak lebih awal. 

Ini perlu kita perhalusi, jika tidak, tidak akan ada satu perubahan yang kita harap boleh berlaku. Lebih-lebih lagi bila sudah kalah, itu bermakna kita tidak punyai perancangan yang teliti. Kepemimpinan sudah ditolak, faktor-faktor ini perlu diakui dan diambil tindakan untuk perbaiki keadaan itu supaya beban atau bahan kekalahan itu  tidak akan berpanjangan sampai bila-bila. 

Adakah kepimpinan UMNO Selangor tidak melakukan tindakan yang sepatutnya? 

Muhyiddin Yassin: 

Ada usaha tetapi bagi saya tidak memadai lagi. Isunya, ia bukan sahaja soal pemimpin tetapi kepemimpinan. Cara, pendekatan, gaya dan langkah-langkah yang boleh menimbulkan kepercayaan dan keyakinan baharu. Kalau dilihat barisan itu seperti itu juga, yang kalah dulu. Itu tidak akan mengubah persepsi pengundi di Selangor. Dia tak melihat itu sebagai menarik atau dia tak yakin dengan barisan kepemimpinan. Ini bagi kita, satu cabaran besar khas­nya di Selangor. 

Mungkin perlu ada gerakan khusus untuk mencari bakat. Tempoh masa tiga tahun ini amat penting untuk mengenal pasti tokoh baharu selain tokoh sedia ada yang masih mampu menarik sokongan. Tokoh baharu yang di­lihat sebagai barisan yang bertenaga dan meningkatkan sokongan rakyat kepada mereka. 

Tun Mahathir cadang UMNO Selangor dirombak sehingga ada yang mengecam Tun. 

Muhyiddin Yassin: 

Saya fikir kita tidak harus beri reaksi yang negatif. Beliau sebagai tokoh politik yang cukup matang dan negarawan ulung cukup tahu keadaan itu. Bagi saya, itu teguran membina. Presiden sendiri yang turun ke Selangor selepas itu pun bercakap hampir-hampir serupa. Macam tak ada langsung perubahan...ini adalah fakta. Mungkin orang Selangor de­ngar­, marah juga kepada saya tetapi yang penting apa yang boleh kita buat, kerana kita tak boleh mengabaikan Selangor, satu negeri paling maju dan penting sejak dahulu lagi. 

Kalau kita tidak bertindak, kita biarkan kerajaan pembangkang bermaharajalela buat apa yang mereka suka seolah-olah kita tidak boleh lawan strategi yang mereka lakukan. Saya tidak fikir begitu. kita ada banyak tokoh tetapi kena kenal pasti mereka yang layak dan sesuai atas platform yang saya sebut tadi. Perubahan di Selangor perlu secara besar-besaran tetapi mengikut prosedur. Kita kena fikir, Pre­siden parti dan saya kena fikir. 

Mereka di Selangor seperti tidak mempelajari sesuatu? 

Muhyiddin Yassin: 

Mereka telah pelajarinya tetapi bila tidak diduga kalah teruk begitu seperti dilanggar garuda, untuk bangkit semula agak lambat. Kepedihan dan seksanya bila hadapi kekalahan agaknya masih belum kebah. Oleh sebab itu saya fikir kita kena ambil langkah yang sepatutnya. Ini di peringkat tertinggi partilah, Presiden sudah bersuara, saya akan membantu bagaimana caranya untuk kita lihat Selangor. 

Adakah ada jawatankuasa khas atau pasukan untuk melihat perkembangan di Selangor? 

Muhyiddin Yassin: 

Setakat hari ini, adalah badan yang diketuai Datuk Seri Noh Omar di bawah Majlis Pembangunan Persekutuan, itu dari aspek pembangunan dan kerajaan. Dari segi politik, badan perhubungan. Soalnya, badan perhubungan itu berkesan atau tidak, tahu apa yang patut dibuat? Sudah ada rombakan? Sudah ada program? Sudah ada inisiatif? Saya belum melihat secara terperinci, mungkin ada, mungkin tidak. Tetapi dalam keadaan terkini, kita kena teliti semasak-masaknya.   

Tonjolkan bakat anak muda   

Tan Sri sebut tentang bakat. Adakah PAU kali ini akan tumpu kepada bakat kepemimpinan? 

Muhyiddin Yassin:  

Maksud saya tadi, dalam apa pun yang kita nak bincang, kita kena lihat kepada aspirasi generasi zaman sekarang. Mengikut profil penduduk dan pengundi pun, pastinya segolongan besar dalam golongan bawah 40-45 tahun. Dalam tempoh tiga ke empat tahun ini, kalau setiap tahun ada beberapa juta tambahan pengundi, semua ini orang muda. Sebab itu apabila membicarakan soal bakat tadi, bukan bermaksud kita nak menafikan peranan orang lama. Biasanya ada gandingan orang lama dan baharu tetapi kena tonjolkan ikon anak muda. 

Orang yang sebaya, sepemikiran tetapi cerdik dan faham. Saya bertemu dengan ramai mahasiswa baru-baru ini di Canberra dan Perth. Ini anak-anak kita yang cerdik. Soalan bukan main hebat-hebat belaka. Maknanya mereka faham dan tahu. Dengan teknologi maklumat dan komunikasi, mereka memahami apa isu yang timbul dan mereka mahukan penjelasan. Mereka ini bakal pengundi, mungkin sudah berdaftar sebagai pengundi pun. 

Bukan seperti dahulu, tanya soal jalan, parit longkang. Dia tanya soal hak asasi, sistem dan dasar kerajaan. Jadi siapa yang lebih tahu kalau bukan generasi muda yang terdidik. Ini kita harus tonjolkan bahawa UMNO tidak kekurangan dan ketandusan pemimpin. Ada barisan baharu yang berkelayakan, ada keupayaan dan boleh berinteraksi, memahami citarasa tetapi bertindak atas dasar perjuangan kita.       

Boleh sentuh apa sahaja isu   

KITA tahu pembangkang agresif mendaftar pengundi. Sejauhmana pula gerakan Biro Keahlian UMNO? 

Muhyiddin Yassin: 

Setiap bahagian telah diarah. Ini arahan tetap untuk sepanjang masa. Berbanding parti komponen lain, yang paling aktif dan cergas berdasarkan data yang ada adalah UMNO. Namun begitu, usaha masih boleh kita tingkatkan. Umpamanya dalam kalangan ahli UMNO sendiri yang masih belum berdaftar. 

Mengikut rekod lama, setengah juta, ini kita sudah mula bersihkan dan dapat tahu siapa. Peringkat bahagian kena usahakan kerana mereka ini datang dari cawangan. Bahagian juga kena tahu gene­rasi baharu yang akan jadi pemilih. Mereka yang kini dalam sistem persekolahan, dalam masa tiga ke empat tahun lagi sudah genap 21 tahun. Jadi kena ambil kira jumlah bakal pengundi muda. 

Seterusnya,  mengatur program yang boleh menarik generasi muda untuk bersama UMNO. Kalau setakat daftar tetapi akhirnya menyokong pihak sana, tiada juga maknanya. Jadi kita kena dekatkan mereka dengan parti kita, dengan kegiatan Pemuda dan Pu­teri agar boleh tarik perhatian mereka. Inisiatif yang dibuat ini belum memadai dan perlu dipertingkatkan. 

Apa isu-isu sensitif yang mungkin diketengahkan pembahas usul dalam PAU kali ini? 

Muhyiddin Yassin: 

Ini adalah satu perhimpunan parti yang terbesar dan mengamalkan demokrasi, sebab itu akan jadi perhatian umum. Disebabkan ia platform terbaik, maka pastinya jurucakap akan suarakan perkara yang bagi kita penting, sama ada ekonomi, pendidikan, agama dan perpaduan. Itu tidak akan disekat dan dihalang, bagi saya inilah ruang yang terbaik bagi jurucakap untuk kenal pasti isu dan permasalahan, bukan untuk menambahkan masalah tetapi untuk cari penyelesaian. 

Oh, anda kata ada masalah tetapi dibiarkan. Cakap apa usul, apa cadangan, itulah yang nanti akan dijadikan panduan oleh pimpinan dan kerajaan untuk mengambil langkah penambahbaikan, pembetulan, penokok tambahan apa-apa perkara yang dianggap wajar. Mereka pastinya tidak akan dihalang untuk sentuh soal sistem pendidikan atau soal peranan dan memperkasakan sekolah kebangsaan, bagaimana kewujudan sekolah jenis kebangsaan membantu atau tidak membantu perpaduan. 

Saya tak fikir kita nak sekat dan halang, ini cetusan hati orang Melayu tetapi yang penting apa usul yang mereka nak cadangkan untuk atasi kekurangan dan kelemahan atau menyentuh soal ekonomi yang berbangkit tentang kos sara hidup. Perumahan atau pendapatan orang Melayu masih rendah berbanding isi rumah bukan Melayu atau isu peluang hidup, pekerjaan dan siswazah menganggur. Saya boleh senaraikan berpuluh-puluh perkara. Kita fikir itu relevan tetapi usulnya selain menyentuh soal itu dan memperingatkan pimpinan dan kerajaan tentang perkara pokok itu, apakah langkah yang boleh diambil termasuklah soal isu yang sensitif, yang sentuh soal agama, soal kaum. 

Kita sebagai parti yang mendukung kerajaan dan yang utama dalam negara selepas keluar perhimpunan akan membantu negara menjadi lebih kukuh, rakyat lebih bersatu, semangat kerjasama akan ditingkatkan. Itu harapan kita selepas itu. 

Dalam usul yang nak disentuh, kita boleh sentuh apa-apa tetapi­ elok dikemukakan cadangan. Macam soal berkaitan Akta Hasutan. Sebelum PAU, hampir semua bahagian yang saya pergi membi­carakan Akta Hasutan. Mereka minta kerajaan berhati-hati, kalau boleh dipertahankan, kalau nak pinda boleh dipinda seperti yang saya pernah saya suarakan. Itu saya fikir tidak akan disekat atau dihalang, mereka akan kemukakan cadangan atau yang berkaitan dengan soal menyentuh hak raja, Rukunegara. 

Dalam PAU kali ini saya fikir banyak yang boleh dibicarakan tetapi kita harap cara penyampaian itu tidak disekat. Ada juga orang peringatkan ja­ngan cakap itu jangan cakap ini. Bagi saya, ahli perlu diberi kebebasan namun ahli mesti tahu cara me­nyampaikan supaya tidak menyakiti hati orang. (Biarlah ) sedap didengar tetapi pedih di dalam hati pasal yang dia cakap itu benar. Itu asas-asas yang saya fikir boleh digunakan oleh jurucakap kita. 

Adakah Tan Sri lihat PAU berjaya mengubah landskap politik UMNO kepada politik realiti semasa? 

Muhyiddin Yassin: 

Yang kita harapkan, masyarakat umum selain daripada Melayu melihat UMNO sebagai parti yang bukan sahaja relevan tetapi dapat menyesuaikan diri dengan pembaharuan dan perubahan zaman. Tidak dianggap dinosaur, tidak dianggap kuno atau tak relevan. Itu penting, kalau tidak nanti apa makna kita berbicara tiga hari tiga malam tetapi selepas itu orang tak yakin dengan kita. Itu harus menjadi matlamat kita. 

Hasil daripada perhimpunan itu, orang lihat UMNO faham masalah negara, UMNO prihatin tentang isu orang Melayu, UMNO ada jawapan kepada permasalahan. Bukannya UMNO sebagai parti tunggul begitu sahaja tidak buat apa-apa. Kita nak orang yang sudah yakin bertambah yakin, kalau belum yakin dia ada keyakinan. 

Macam saya berbicara dengan seorang mahasiswa berbangsa Cina di Canberra, dia fikir dalam sesi itu saya akan hentam pembangkang, saya tidak akan layan soalan dia. Tidak...saya berdiri sejam setengah menjawab semua soalan. Lepas itu keluar dalam blog dia, kata sudah mempunyai persepsi baharu tentang apa kerajaan dan BN sebenarnya kerana saya jawab soalan mereka dan saya tidak ketepikan. 

Dia kata semua jawapan yang diberikan Timbalan Perdana Menteri adalah valid tetapi itu tidak bermakna dia bersetuju dengan saya. Setidak-tidak­nya jawapan saya itu betul, dengan satu sesi sahaja sudah ubah persepsi bahawa BN tidaklah sebagaimana ramai yang orang katakan, ia masih parti yang boleh memberikan jawapan. Bagi saya, itu satu pengalaman dan saya fikir ini kita boleh lakukan, bersedia untuk terlibat dengan orang muda, terima soalan mereka dan jawab apa yang sewajarnya. 

Sebahagiannya mungkin tidak faham atau dikelirukan pembangkang tetapi bila kita jelaskan, mereka kata oh itu keadaan sebenarnya, ‘It comes from horses mouth’ (datang dari sumber yang mempunyai autoriti). Ini akan membantu membetulkan persepsi terhadap UMNO dan BN.   

‘Kita dalam satu tempoh yang bahaya’   

Apa perubahan yang Tan Sri mahu lihat dalam PAU kali ini? 

Muhyiddin Yassin: 

Perubahan dari segi pemikiran, kita harus sedar bahawa kita berada dalam satu tempoh yang amat bahaya, bukan sahaja mencabar. Dalam wawancara bersama Utusan Malaysia beberapa tahun lalu, saya kata kita berada di puncak dan di bawah itu kita lihat ada gaung, kalau kita tak betul-betul jaga, kita akan tergelincir. Jadi, kita nak peringatkan balik situasi yang kita berada sekarang bukan seperti dahulu. 

Kita sudah ‘kalah’ pun dulu dalam PRU lepas cuma Tuhan bagi kita satu tempoh untuk kita fikir balik bahawa zaman hadapan menjadi zaman yang paling sukar. Saya nak kata, kalau tak betul-betul jaga dan tak buat perubahan dan pembaharuan, kita akan kalah. Pilihan sekarang sama ada mahu terus kekal hidup dan bernafas atau kita akan kalah. Inilah situasinya. 

Saya lebih berterus-terang dan ramai orang di luar sana yang bimbang jika UMNO kalah. Mereka kata kalau UMNO terus menerus begini, kita akan kalah. Kalah itu bukan setakat kalah, tetapi hilang kuasa, perjuangan kita akan terbantut kerana tidak ada usaha yang kita boleh lakukan. 

Lihat sahaja apa yang berlaku di Selangor, seksanya mereka. Melayu dilihat macam sampah di Pulau Pinang, sebab itu sebelum sampai ke tahap itu, kita masih ada harapan tiga tahun lagi. Jadi saya nak suruh orang UMNO supaya betul-betul bangkit, tidak abaikan tugas dan tanggungjawab kalau mahu lihat UMNO terus kekal relevan, jika tidak kita sendiri akan membawa padah kepada UMNO kerana kelekaan dan kealpaan kita. Saya tidak mahu generasi akan datang menempelak kita “zaman pemimpin inilah UMNO kalah dan hilang kuasa.”  Malu kita. 

Kita nak orang Melayu juga sedar bahawa UMNO lah yang boleh berjuang. Memang dalam keadaan sukar tetapi masih ada harapan kalau orang Melayu bersatu menyokong UMNO dan orang UMNO pula dalam barisan yang ada terus berjuang. Ia akan menjadi cabaran yang maha besar dan paling berat tetapi bagi saya, tidak ada pilihan lagi. Pilihan satu sahaja iaitu terus kekal dan relevan atau hilang ditelan zaman. Walaupun antara hidup dan mati parti pelbagai peringatan dibuat, perubahan ahli UMNO dilihat masih perlahan. 

Apa masalahnya? 

Muhyiddin Yassin: 

Mindset, cara berfikir dan pemikiran. Tak wajarlah kalau saya kata orang UMNO tak berfikir. Perlu ada ke­sedaran baharu bahawa kita bukan berada dalam zaman senang, ini zaman susah, zaman hidup mati kita. Kita lihat di luar sana sebahagian besar sudah menolak UMNO, yang ada mendukung masih lagi orang Melayu, jadi kita kena jaga orang Me­layu ini betul-betul di samping bangsa lain yang menyokong kita. 

Katakanlah esok ada pilihan raya umum, saya nak tanya menang ke kalah. Bila isu di Selangor, hal Azmin (Ali) dan Khalid (Ibrahim), ada pihak kata elok dibubarkan Dewan Undang­an Negeri (DUN) supaya buat pilihan raya baharu, mudah-mudahan boleh menang. Saya tanya balik kepada orang (UMNO) Selangor, kalau esok dibubarkan DUN, ada pilihan raya, UMNO boleh menang? Seorang pun tak kata ya. Itu contoh di peringkat negeri. 

Tiga tahun akan datang, jangan bila ditanya soalan sama masih tidak terjawab macam orang Selangor tadi. Bila tanya boleh menang kalau esok pilihan raya? (dia jawab) entah. Dah terlambat. Sekarang nak kata terlambat, memang dah lambat tetapi lebih baik lambat daripada tidak ada langsung. 

Ada tiga tahun inilah tempoh masa. Sebab itu Perdana Menteri dan saya semalam kata kami akan tumpukan lebih banyak kepada politik, lebih masa untuk urusan parti. Jangan jemput saya banyak sangat untuk potong reben, untuk rasmi itu rasmi ini. 

Menteri-menteri pun kalau buat program, Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri mesti hadir, kalau tak hadir macam tak sah majlis dia. Bukan tak mahu (hadir) tapi akan ambil masa. Saya pergi satu majlis dua jam tiga jam sedangkan saya boleh buat banyak kerja di bawah sana jumpa rakyat, menyelesaikan masalah mereka dan bersama mereka. 

Hasilnya le­bih banyak daripada duduk dalam mesyuarat. Kita perlu tahu keutamaan, ini penting kerana kita sendiri pun kena berubah. Cara dan corak bekerja tidak boleh seperti biasa. 

Melalui blog dan laman sosial, ada pihak dakwa zaman sekarang lebih teruk dari zaman Pak Lah. 

Muhyiddin Yassin: 

Mereka mungkin lihat dari sudut kemenang­an kita dalam PRU-13 sebanyak 133 kerusi berbanding 140 kerusi dahulu. Saya pun terlibat dalam proses peralihan pimpinan, saya tak nak buat andaian kalau Pak Lah terus menjadi PM , kita sudah kalah. Saya tak nak begitu tetapi pelbagai analisis boleh dibuat. 

Bagi saya yang penting kita kena hadapi, sebab kita masih berkuasa, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib (Tun Razak), saya timbalannya dan rakan-rakan lain dalam barisan kepemimpinan. Kami masih di sini. Jadi kalau ada isu, semua isu itu bukan dibuat oleh kita, mungkin juga ada sebahagian kita buat masalah itu. 

Perkembangan yang berlaku adalah kesan gerakan pembangkang, kesedaran baharu rakyat, kebijaksanaan baharu dan media sosial, ini elemen yang dahulu sudah ada tetapi tidak segagah hari ini. Jadi kita menghadapi zaman baharu yang amat berbeza dengan zaman lima ke 10 tahun lalu. Yang dahulu senang kita selesaikan masalah tetapi sekarang tidak kerana rakyat lebih bijaksana, dia persoalkan kenapa kerajaan buat begitu, dia persoalkan dasar pendidikan, dasar ekonomi dan BR1M. 

Semua dia persoalkan, pelbagai soalan dibangkitkan sehingga orang keliru mana yang betul, mana yang tidak. Jadi kita kena rasional menghadapi perspektif baharu ini. Saya kata ini realiti baharu, apa orang nak kata pun, inilah Malaysia. 

Orang kata inilah satu kematangan baharu politik orang Malaysia, tak apa lah. Tetapi sebagai pemimpin kita kena hadapi. Jadi tidak perlulah lagi nak membandingkan dengan yang lepas, pimpinan yang ada mestilah menghadapinya dan beri jawapan, tunjuk ketegasan keberanian, menyelesaikan isu dan permasalahan rakyat, buat sesuatu yang dianggap perlu dan baik. Bagi saya, perbandingan itu biasalah, mungkin akademik tetapi apa yang penting ialah apa penyelesaian kepada semua isu dan permasalahan yang dibangkitkan. 

Jika diadakan PRU esok, minggu depan atau bulan depan, adakah UMNO bersedia dan BN boleh catat kemenangan? 

Muhyiddin Yassin: 

Itulah yang saya kemukakan andaian tadi, bagi saya belum bersedia. Kalau esok ada pilihan raya kurang pasti bagaimana kedudukan kita. Tetapi kerana belum ada pilihan raya, adalah harapan untuk kita perbetulkan kekurangan dan kelemahan tetapi janganlah tunggu dah sampai peng­hujung baru nak fikir-fikir. Tiga tahun ini buatlah apa yang patut. 

- See more utusan.

3 ulasan:

  1. Aku masih sayang UMNO sebab UMNO bukan utk ahli saja ...tapi berjuang utk orang melayu keseluruhan...cuma terkilan dan keliru kerana sebahagian pemimpin UMNO ada mengeluarkan kenyataan yg tidak mencerminkan dan menjiwai perasaan orang melayu...Adalah di harapkan ahli umno berusaha dan berupaya utk membersihkan parti dari anai anai ini...kalau tidak perjuangan UMNO akan pupus ...sebab tidak di percayai lagi.

    BalasPadam
  2. Umno dah tak releven bagi orang melayu...pr apatah Lagi!!....cuma ada tiga pilihan orang melayu 1.turunkan najib@rosmah 2.wujudkan parti baru alternatifnya isma atau perkasa 3.biarkan negara hancur diperintah total cina(sekarang cuma 60% cina perintah)

    Bakal Pengganti Coach Dollah Salleh

    BalasPadam
  3. Jgn. harap nak gantikan YAB TS Muhyiddin, yg. BERJIWA TULEN Islam/Melayu ni, dgn. mana-mana si Islam/Melayu-LIBERAL - terutamanya si mamat-kari-ZUMBA mahupun si mudin-memanjang-pro US!

    Apalagi si mamat-kari-LIBERAL- si LAWAK-pakai-stokin-PINK-dan-kaki-ZUMBA/BERDRAMA –kalah-BOLLYWOOD ini asyik diPUJA BARUA-BARUAnya termasuk si KAPIRDAJAL EvangeliSStar utk. menjadi bakal TPM, kemudian PM - habislah HANCOQ NEGARA ISLAM, pusaka nenek moyang kita ni! Sebab itu dia takkan berani mengecam mana-mana si PENDATANG KAPIRDAJAL dari BARUA-BARUAnya!

    Makcik Sambal Belacan.

    BalasPadam