Selasa, 2 Februari 2016

Cina Ni Pukul Anjing Belaan..!


Layan...

Cakap biarlah berfakta 

Lanjutan artikel saya minggu lalu, pemberita web ultra kiasu telah menghubungi pemimpin ultra kiasu Melayu untuk mendapatkan pandangan. Ultra kiasu tersebut berkata ia insiden terpencil. Peliknya, sebelas fakta yang dikemukakan langsung tidak dijawab. 

Diikuti kenyataan bapa murid tersebut, menyalahkan guru Melayu dan pengelola SJKC mahukan isu ini ditutup. Setuju! Tetapi jangan hanya berlaku sebelah pihak? Ditakdirkan perkara hampir sama berlaku di Sekolah Kebangsaan (SK), jangan pulak heboh 1Malaysia. 

Kadangkala, sedih melihat ultra kiasu Melayu, pintu hatinya telah tertutup kerana digula-gulakan dengan pangkat dan imbuhan. Yang baru masuk, berharap dicalonkan menjadi ahli parlimen dan ADUN. Ada yang bercita-cita mahu jadi Menteri Besar. 

Pertama, saya mempunyai ramai rakan guru yang mengajar di Sekolah Cina. Jarang sekali komen positif yang saya dengar. Kebanyakannya negatif. Ultra kiasu lebih memuji pendidikan Singapura daripada Malaysia. Hujan emas negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Mana satukah yang patut dipilih? 

Jika pendidikan kita begitu buruk, takkanlah begitu ramai pelajar kita dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara. Apabila biasiswa JPA dibekukan akibat kegawatan, kecoh 1Malaysia. Belajar sahaja dalam negeri. Kerajaan tengah susah hari ini. Bantu. Balik nanti bukan mengundi BN pun.  

Kedua, subjek Bahasa Melayu (BM) dipandang rendah dan tidak penting, tidak membawa mereka ke mana-mana. Kuasa ekonomi China, akan menjadi bahasa Cina lebih penting, bukan BM.

Untuk makluman, silibus BM di semua sekolah tidak sama. Sukatan BM di SJKC jauh lebih mudah berbanding BM di SK. Apabila ada cadangan supaya BM diselaraskan disemua sekolah, maka seluruh NGO mereka bersatu menentang, dengan alasan, pelajar SJKC tidak boleh dibebankan dengan BM. Penguasaan Bahasa Cina (BC) akan terjejas. Dalam makna, biar jahil BM tidak mengapa, asalkan hebat dalam BC. Di manakah kedudukan BM sebenarnya sebagai bahasa negara jika asyik berkorban? Pernah orang besar di KPM terfikir? 

Ketiga, penting sangatkah BC untuk berhadapan dengan kuasa besar ekonomi China pada masa kini dan akan datang? Ketika kerajaan China berinteraksi dengan Melaka ribuan tahun dahulu, bahasa apakah yang digunakan kalau bukan BM? Kenapa BM boleh sampai ke tahap lingua franca? Jawapannya mudah! Siapa berkehendakkan kepada siapa? Jika saling berkehendak, pakat-pakat berkorbanlah. Tidak boleh hanya satu pihak sahaja yang berkorban. 

Keempat, ultra kiasu Melayu tersebut membawa contoh negeri Kelantan sebagai contoh betapa ramainya pelajar Melayu di SJKC (28 peratus). Ingin saya bertanya, beramai orang Cina di Kelantan? Tidak hairan jika orang Melayu menghantar anak mereka ke SJKC? Selaku negeri Serambi Mekah, orang Melayu ada sebab menghantar anak mereka ke sana. Antara semangat dan keinginan untuk berdakwah dan menyunat yang tidak bersunat.  Lagipun Cina Kelantan dan Terengganu berbeza dengan yang lain kerana melalui proses asimilasi.

Anak-anak saya sendiri bersekolah Cina, bukan kerana kuasa ekonomi China, tetapi kerana saya ada misi untuk menyunatkan mereka, seperti yang pendakwah Kristian lakukan hari ini. Tidak hairan, jika ramai orang Cina memeluk Kristian daripada Islam. Kenapa? 

Kelima, saya tidak menolak kata-kata Presiden Pas, bahawa Kristian amat agresif di Asia Tenggara, terutama Alam Melayu, setelah mereka gagal di barat. Tidak hairan, jika mereka akan lakukan sedaya mungkin, terutama kekuatan material. Pergilah ke kampung orang Asli, taktik apa yang digunakan kalau bukan dengan membeli dengan wang ringgit. 

Pendek kata, sisepet ini di rantau Asia ini lebih agresif daripada paderi di barat dan Rom. Kebanyakan yang meletakkan nama-nama seperti Teresa, Anthony dan lain-lain adalah kalangan yang celup belaka. Pantang diusik, melompatlah mereka seperti cacing kepanasan. Kristian tulen pun tidak begitu sensitif. Sedar atau tidak, bilangan gereja jauh berlebihan berbanding penganutnya.

Saya telah beberapa kali didekati mereka dengan risalah Kristian, sebab dia ingat saya belum bersunat, sebab saya pun sepet. Dia tidak tahu saya pun ada misi menyunatkan dia. Saya gunakan istilah sepet sebab saya orang Cina, saya tidak pernah mengaku mahu jadi Melayu atau lebih Melayu dari Melayu. Saya hanya berkata benar.

Keenam, saya sudah dicop sebagai penghianat, perosak bangsa, anjing dan berbagai lagi kata nista. Ada yang sampai mahu kencing kubur saya. Kencinglah! Saya tidak pernah kisah kemarahan manusia, saya hanya takut kemarahan Allah. Jika tidak benar apa yang saya perkatakan, berhujahlah dengan fakta, bukan emosi.

Akhirnya, saya mohon agar  kajian ilmiah dilakukan segera. Dengar rintihan guru-guru Melayu yang mengajar di SJKC. Bandingkan layanan guru bukan Melayu di SK. Bagaimana Melayu melayan bukan Melayu berbanding sebaliknya. Jika terlalu takut, bagi dana untuk saya buat kajian. Saya akan laporkan seikhlas mungkin. Jangan bandingkan dengan sektor bisnes. Begitu ramai pekerja Islam yang tidak dibenarkan solat fardu dan solat jumaat kerana dikatakan membuang masa dan merugikan, kecuali bagi mereka yang memahami. Satu hari ini nanti, kebenaran pasti akan terbongkar. Saya pasrah walaupun dikeji dan dicaci. 


Lu Fikir La Sendiri!!!

14 ulasan:

  1. Nak buat macam mane prof??..najib pun sanggup tukar nama jadi ah jib gor..demi undi!!

    BalasPadam
  2. Anjing belaan madey mau phm dgn terus bg cina kontrol ekonomi dn pndidikn melayoo tk dpt apa2. 22 tahun madey biar srjkc bermaharajalela. Srjkc dpt byk dana dr cinapek2 kroni spt YTL ksygn madey.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1223 macai penyapu tetap dan berpencen a.k.a. pemakan dedak tegar

      ..oooo..iye kerrr?.. itu yg bagai nak giler ah jib gor menderma berjuta juta kat sekolah cina tu yerrr!!..

      Padam
    2. madey yg arahkan najib tu sbb nak jaga kroni dia penyokong tegar dap.

      Padam
  3. Jangan sesekali admin lupa jasa mamakdey kepada vincent tan, eric chia, ytl, hong leong, genting bhd, ioi dan lain2 babi pendatang yg jadi billionaire sewaktu pemerintahan angguk dan yes sir si mamakdey yea........

    You lawan...i pecat. I create a scandal for you. Kihkihkihkih......adehhhhhhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Telo Berayonnn

      Aikk .. nape ber 'adehhhh'?.. telo tersepit celah zip ker??!! ..
      Babi Pendatang yg jadi billionaire macam Jho Low jangan usik yea..

      You lawan i transfer.. i create citer you sakit tak bole keje ..kikikikikiki

      Padam
    2. Cai lendir dedak mamak expired ni duk main satu nama jho low, pdhal dia ni bkn org yg najib bg projek pon,

      Yg berpuluh nama cinapek cai YTL Berjaya kuok tu..nk tutup mna.. siap besday mamak anak beranak tu vincent tan tlg celebrate.. grand tu.. xsikit la umpan.. kot mukeliss blh bg Langkawi plakk..

      Padam
    3. 225.. alahai siannyer komen macai penyapu tetap dan berpencen a.k a. pemakan dedak tegar.. psl celebrate brtday pun boleyyy..asal boleyyy..
      Rosmah tak jempot kau ker ke majlis brtday dia kerrrr???!!.. huhuhuhuhu!!!

      Padam
    4. Kah..kah..kah cai lendir dedak expired... hello... Mukeris babaiii...

      tak payah laa nak sebut2 nama Rosmah.. sebut le nama Nenek Hasmah si rambut palsu tu laaa.. celebrate besday laki dia pakai bow kemain dengan bakal rakan 'sehidup sekubur' nya.. VINCEN TAN.. ahpek ni kalau tak dak pulus masuk tkde la die nk tlg sambut besdayy...

      kah..kah.. cai.. jgn lupa ptg ni tgk bakal ex-MB naka MamakZalim letak jawatan... fuhhh... legaa... Alhamdulillah... selamat Kedah dari bangsa penyamun kerala!

      Padam
    5. najib di iktiraf sebagai menteri kewangan paling buruk utk 2 taon berturut2 831pg ooiiitt...oleh financial asia

      Padam
  4. Baru aku ingat IOI zaman Madey jd PM dulu tak kurang hebatnya dapat menarah harta negara dan negeri.. hampir2 Puchong tu jadi 'negeri IOI'..

    Madey banyak rakan 'sekubur' dari kalangan cinapek! nnt ajak vincen tan 'bertahlil' sama lah yer caii!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fuhhh..kalo bab meghoyan, macai penyapu tetap dan berpencen aka pemakan dedak mmg dasatt.
      Bab kubur, pahala dosa orang lain mmg macai penyapu cukup pandai mengira .
      Kalo kau nak pakai bow pun boleyyy..tapi muka kau tetap mcm penyapu!!.. huhuhuhuhuhu!!

      Padam
  5. MENTERI KEWANGAN TERBURUK...aduhai...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bkn menteri kwwangan jeer..... perdana menteri terburuk malaysia pon yer juga

      Padam