Ahad, 7 Februari 2016

Persoalannya ~ Apa Yang Bocor..?


Peguam Negara Tan Sri Mohamad Apandi Ali sedang menimbang untuk meminda undang-undang bagi meningkatkan hukuman ke atas mereka yang membocorkan rahsia negara dan wartawan yang melaporkannya.
Katanya, Pejabat Peguam Negara sedang mengkaji untuk meminda Akta Rahsia Rasmi 1972 bagi memasukkan hukuman penjara seumur hidup dan 10 sebatan rotan.
"Di sesetengah negara, membocorkan rahsia rasmi adalah satu kesalahan yang serius, seperti di China di mana ia membawa hukuman mati," katanya dalam temubual eksklusif dengan akhbar Sinchew Daily.
AG menegaskan sekira wartawan melindungi atau enggan mendedahkan sumber dengan memohon etika kewartawanan, mereka akan dianggap bekerjasama dengan pensabotaj.
"Kami mungkin mendakwa wartawan yang enggan mendedahkan sumber mereka.
"Saya tidak bergurau. Jika saya mempunyai 90 peratus bukti, saya akan dakwa wartawan, editor, penolong editor dan ketua editor. Saya serius, bukan main-main. Berlaku terlalu banyak kebocoran rahsia di Malaysia.
"Hak untuk tahu tidak diberikan oleh perlembagaan," katanya.
Setuju jika perkara yang dibocorkan itu menggugat ketenteraman negara..! menjual rahsia negara kepada musuh..! Mengakibatkan keburukan kepada negara dan rakyat..! Sila..! Rakyat tak ragu untuk menyokong perkara baik sebegitu..!
Namun, jika perkara tersebut mampu menyelamatkan negara dari menerima akibat buruk, menyebabkan negara terselamat dari kebangkrapan..! mempastikan duit rakyat tidak diseleweng..! Negara tidak dirompak oleh kepimpinan yang korup...macam mana?
Terpaksa mendedahkan kemungkaran demi mencari kebenaran..! Macam mana?
Takkan nak bersekongkol dengan kejahatan??? Tentunya Pandi sendiri sebagai seorang yang suci lagi boleh menyucikan tak setuju bersubahat dengan kejahatan..! Kan..? kan???
Tak gitu?
Lu Fikir La Sendiri!!!

17 ulasan:

  1. Macamana pulak oràng yg menyembunyikan salah laku pentadbir negara? Patutnya undang undang tersebut lebih diutamakan.

    BalasPadam
  2. Rukun negara kepada rakyat biasa ada 5..Tapi untuk pemimpin cuma ada 4 sbb kedaulatan undang2 telah di cabut dan dipadam...Ptuihhh.

    BalasPadam
  3. Hoi Apandir, rakyat bayar cukai dan duit cukai rakyat digunakan untum bayar gaji kau tu bukannya nak suruh berperangai macam haram jada membela segala perbuatan menyamun Najib laki bini dan kuncu-kuncunya itu.

    Apa punya jenis perangai haram jadah yang diamalkan oleh Apandi ni, kau ni dah terlebih pandir, nama kau tu dari Apandi, tambah huruf r di belakang jadi Apandir, baru sesuai.

    Tugas penguat kuasa dan Peguam Negara seperti Apandir ni adalah untuk lindungi rakyat sebab rakyat yang bayar cukai dan digunakan untuk bayar gaji penjawat awam seperti Apandir ni. Apandir perlu ingat bahawa jawatan Peguam Negara tu adalah bertindak untuk kepentingan negara dan rakyat, bukannya digunakan untuk membela golongan perompak harta negara sepert najib laki bini seta kuncu-kuncu walzu pun Apzndir tu dapat jawatan Peguam Negara disebabkan bagi rekomendasi palsu serta ainaya Tan Sri Gani sebelum ini.

    Rakyat Malaysia sekalian jangan takut dengan gertakan Apandir ni, kita semua bayar cukai yang digunakan untuk bayar gaji Apandir tu juga. Kuasa kerajaan mestilah digunakan untuk melindungi rakyat dan menjaga negara, bukannya untuk tutup kes penyelewengan pemimpin negara yang korup.

    Jangan takut dengan gertakan dan ugutan najib melalui barua belaannya seperti Apandir ini, kita sebagai rakyat ada hak terhadap negara ini, harta negara ini bukannya harta persendirian najib laki bini, itu semua adalah hak rakyat, kita semua yang bayar cukai.

    Jika ada percubaan oleh Najib dan Apandir untuk bertindak sesuka hati mereka hingga menjahanamkan negara ini dan menyusahkan kita semua, kita sebagai rakyat perlu pertahankan hak kita walaupun kita membanjiri jalanan dan berkumpul beramai-ramai dj depan Sri Perdana dan di depan Parlimen.

    Hak kita sebagai rakyat perlu kita pertahankan!

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
  4. Hoooiii bangang kat cina pemimpin rasuah dh kena tembak la bangang...
    Ko dh bnyk makan mknan haram ke....patutla muka pun cam tkde kalimah je...
    Mati sok kpala jd mcm kpala monyet kang...masa hdp tknk guna otak
    Bahlol

    BalasPadam
  5. Kita kena banjiri klia...

    BalasPadam
  6. Hari ini malaysia sudah tiada Peguam Negara atau pun Attorney General ataupun Pendakwaraya yang mewakili rakyat untuk mendakwa, mengheret mereka2 yang menyalahgunakuasa ke mahkamah.

    Sebaliknya,

    Kita mempunyai peguambela dan peguamcara untuk membela nasib pemimpin yang korup, salahgunakuasa, tidak amanah dan juga bersubahat, bersekongkol dengan mereka2 yang mengubahsuai, mengelapkan duit rakyat!

    BalasPadam
  7. Setan setan besar tu kena dibicarakan
    kat luar negara aja...dlm negara bermaharajalela.
    Jahanam malaysia umno perintah...
    Dlm hati sutan brunei nsb tk join malaysia, klau join penyamun umno jelajah sampai sana.

    BalasPadam
  8. Dah terlalu besar ketirisan sehingga benda dah tak boleh disorok lagi, maka jadilah begini.... dah tak licik maka akal jadi buntu dan bila tiada akal maka jadilah mereka golongan seperti orang yang tiada berakal.Maka betul kata Tun Mahathir..negara dalam bahaya!!!!

    BalasPadam
  9. Apandir....


    Jika rahsia2 yang menggugat keamanan...keselamatan dan kebebasan negara ini memang patut la.

    Ini rahsia pemimpin2 yg terlibat skandal money laundering. Isteri tiba2 ada wang juta2 dalam akaun peribadi. Suspek rasuah...dll..memang patut didedahkan isu2 macam tu.
    Golongan seperti itu mesti dibawa ke muka pengadilan.

    Jadi apa kes pasal whistleblower? Jadi tukun?

    BalasPadam
  10. Pesan atok...jangan jadi peguam.

    Baru aku nampak apa sebabnya dia berkata begitu.

    BalasPadam
  11. SEGERA TUBUHKAN RCI !!!

    BalasPadam
  12. Sila beri persetujuan kepada petisyen untuk dipersembahkan kepada KDYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong supaya siasatan terhadap wang berbilion ringgit di dalam akaun peri 0badi Najib sebelum ini.

    Saya sudah buat persetujuan, anda bila lagi? Buktikan diri kita sebagai rakyat yang setia kepada negara ini. Sampai bila kita nak biarkan Najib laki bini serta kuncu yang mempelingkupkan harta ini seperti harta peribadi mereka?

    Harta negara adalah milik kita semua sebagai rakyat. Kita perlu bersatu untuk pertahankan hak kita!

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
  13. Kalau nk penyamun penyamun harta negara tu masuk penjara, kena undi pembangkang pru 14 nanti...

    BalasPadam
  14. Kepala hotak dia tu yg bocor!

    BalasPadam
  15. Assalam Bro,aku ingat AG kita ni sengallah.Takkan dia tak faham antara rahsia negara dengan rahsia peribadi.Aduh....

    BalasPadam