Isnin, 1 Ogos 2016

Rakyat Malaysia Perlu Hentikan Kegilaan Ini..!


Rakyat perlu bangkit menolak cadangan gila ini..! Apakah boleh dibenarkan pihak yang mendakwa dan pihak yang menghukum dari sumber yang sama..! Orang yang sama???

Peguam Negara tak patut pegang dua jawatan, kata Ketua Hakim Negara

Ketua-hakim-negara-Tun-Ariffin-Zakaria
KUALA LUMPUR, Ahad – Peguam Negara tidak sepatutnya memegang jawatan Ketua Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan (SPKP) bagi memastikan badan kehakiman itu dapat dilihat sebagai sebuah badan yang benar-benar bebas.
Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria, berkata konflik kepentingan akan berlaku jika Peguam Negara juga mengetuai suruhanjaya itu yang mana selain beliau adalah ahli eksekutif, pegawai kehakiman juga berada di bawah badan kehakiman.
Menurut sistem demokrasi di negara ini, ketiga-tiga cabang kerajaan iaitu perundangan, eksekutif dan kehakiman mesti kekal bebas antara satu sama lain.
“Jika AG terus menerajui kedua-dua perkhidmatan, saya bimbang ia akan mewujudkan persepsi negatif terhadap kebebasan badan kehakiman,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Persidangan Pegawai Kehakiman Tahun 2016 di sini, semalam.
Tun Arifin berkata, pihaknya telah menyerahkan kertas kerja berhubung pengasingan kuasa pentadbir hakim mahkamah rendah seluruh negara kepada SPKP.
Keputusannya bakal diketahui pada hujung tahun ini.
Mengulas perkara itu The Star melaporkan, Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali mengesahkan menerima cadangan itu dan masih mengkajinya dari sudut Perlembagaan dan perspektif bersejarah.
“Kami akan memberikan pandangan daripada Jabatan Peguam Negara dan berbincang tentang perkara ini dalam mesyuarat SPKP seterusnya sebelum akhir tahun ini,” katanya.
Pada masa sekarang, Peguam Negara adalah ketua perkhidmatan kepada semua hakim Mahkamah Sesyen dan Majistret seluruh negara.
“Mengikut Pekeliling 6/2010, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) telah melantik AG sebagai ketua perkhidmatan dan saya tidak tahu apa sebabnya.
“Ini bermakna, pegawai kehakiman dan perundangan diletak di bawah AG, jadi nampak konflik kepentingan sebab (bidang kuasa) AG adalah pendakwaan, macam mana boleh jadi ketua kehakiman,” katanya.
Cukup cukup la..! Bangkit la rakyat menolak kemungkaran yang melanda..!
Nak tunggu sampai bila?
Lu Fikir La Sendiri!!!

30 ulasan:

  1. Aku ingat Jibo dan Pandio tak akan peduli apa Ketua Hakim Negara kata pasal perkara yg di sebut di post Putra M ini.

    Apa saja yng boleh mengetatkan gengaman depa terhadap cobaan nak siasat 1MDB dan berbilion dalam ekaun Jibo, famili & kroni, dan cobaan nak dakwa Jibo di mahkamah, di bicara dan di penjara.

    Kuasa bagi mahkamah rendah pun Pandio mahu pegang o. Kes kes kecil pun yang bahayakan kedudukan Jibo, yang selalu di bicara di mahkamah rendah, Pandio mahu pegang.

    Aku nak lihat apa kesudahan nya. Jibo pun dah ada kuasa mengistiharkan sesuatu kawasan dharurat - boleh ketepikan undang undang, tangkap tanpa waran dsb nya. Waaaaa, teruk le kita. Keadaan diktator o.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jibin tu jauh lebih gentel menurut NYT, bukan aku yang sebut OK. Justeru takkan Jibin sanggup pecat 6 Pak Akim sekaligus macam pernah berlaku sebelum ini, kik kik kik

      Padam
    2. Apasal Jibin plak, Mamat? Dia ada bin ke? Tun Razak akan gelisah dan meronta dalam kubur kalau tau Jibo kelaku mcm ni.

      Padam
    3. 5:44,

      Kalau ya pun baru keluar dari lubang kubur, baliklah rumah jumpa jumpa makpak dulu. Blog ni tak lari mana-mana pun, bila-bila boleh masuk. Key, bro.

      Padam
    4. 610, Jibo baru keluar dari lubang kubur ka? Mana nak balik rumah jumpa makpak sebab mak dia pun dah kata dia tak baguih jadi PM dan pok dia heart attack mati kali ke 2 kalau tau anak dia lagu tu.

      Sori TUn, aku respek kat Tun banyak banyak tapi anak Tun ni meluat.

      Padam
    5. 5:40 PTG bunyi macam pandai tapi bodoh sebab tak jawab pun apasai buat apa yg Tok Ketua Hakim cakap tuh. Oang dok cakap pasai zaman la ni, awat nak kenen ka zaman yg lalu.

      Macam Red Bean Cinatopek DAP saja. Kot dulu belajaq dari DAP Red Beans ka.

      Padam
  2. Amacam Bersih? Tak dengor berita. Dulu IGP dah kata boleh berhimpun dengan syarat. Tak dengor pun mau runding ke syarat tuh.

    Dah dapat habuan ke? Jaga jaga ada tebuan. Kalau jenis jet pejuang Tebuan tuh, bahaya wei. Tapi jangan konfrontasi secara fisikal le.

    Konfrontasi secara mental, intellect le. Gunakan hujah2. Kan ramai loyar dalam kumpulan Bersih. Pergi berdemo ke berhimpun ke asalkan selaras dengan Akta Himpunan Aman. Yang not clear tu, well ... not clear le. Boleh bincang di mahkamah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak baling batu sembunyi tangan lah tu. Idea lapok ye...

      Padam
    2. Aku sokong Bersih kalau nak demo ke, himpun ke mcm di kata di atas tu.

      Mesti guna segala cara yg boleh bagi dapatkan Najib di ganti.

      Padam
    3. Kalau dulu bersih berhujan berpanas semata mata berselogankan "demokrezi lives matter" tapi sekarang kena tukar slogan baru: "Mokmo lives matter"? Sekali air bah ya...

      Padam
    4. Sekali air bah pigi main golf dengan Obama dan bini shopping beratus dollar di Hawai la, peduli apa depa mengaharung ayaq sampai ke lutut atau ke dada.

      Btw, hangpa nampak tak kalau Najib sampai ke lutut, Rosmah sampai ke dada, hehe.

      Apa, going personal? Boro la hangpa camtu - nothing is personal in politics and war.

      Padam
  3. Jibo dan jibin tak akan boleh terfikir benda camni....

    Kerja punahsihat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Punasihat omputih ke? Neo-kolonial ke? Awat tak saman WSJ, NYT dll?

      Padam
  4. Dulu tak nampak baru sekarang nampak. Mungkin tido dari 2010-2016, Julai 2016 baru bangun he he. Bayangkan berapa kali mengigau, bila bangun mamai, ingatkan 2010 walhal dah berada di penghujung 2016. Macam manalah nak makjun kalau lagu ni. he he

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hang tidoq di buai dek Makcik Rozy ka? Hang tarak nampak apa pun salah ka? Hang dapat juice apa?

      Padam
  5. Setuju “Jika AG terus menerajui kedua-dua perkhidmatan, saya bimbang ia akan mewujudkan persepsi negatif terhadap kebebasan badan kehakiman.”

    La ni pun dah macam macam persepsi negatif terhadap Peguam Negara.

    BalasPadam
  6. Bagus tu 2 jawatan x de masalah pun... berani kerana benar takut kerana salah... dah.dakwa ke belom... dah sita.ke belom... kimak DOJ cakap gebang2 dakwa pun pelum .. baru siasat camana nak sita... pantekkkk tul laaa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buntut hang awat tak saman saman SR, WSJ, NYT, DoJ dll? Kipara taruk kaki ka? Bola taruk dlm lobang ka?

      Bodoh pulak tak tahu bahawa DoJ dah fail dokumen nak sita harta penjenayah tuh, ha nya menunggu tarikh naik mahkamah.

      Padam
    2. Prozionis tegar nampak....

      Padam
    3. Jibonis terpapar tentu nya.....

      Padam
  7. “Mengikut Pekeliling 6/2010, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) telah melantik AG sebagai ketua perkhidmatan - Ghani Partial tak kata apapun..... gi lah tanya Ghani dulu...mana Sayangnya idea bodoh ni..... bukan dia Peguam negara ker masa tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pekeliling 6/2010 itu bermakna di buat di tahun 2010 ke, Mamat?

      Kalau gitu, apasal bahru sekarang di bincang? Dia orang semua bodoh ke kau yg bodoh.

      Mesti lah kau yang bodoh, ye tak? Bodoh bangang.

      Kalau Najib tau kes kau nih, dia akan kata kau bangang hamjadah, mcm dia kata di kempen PRU13 yg dia dapat keputusan yang paling buruk dlm sejarah.

      Padam
  8. Bagus lah, biar lambat bertindak dari tak ad kuasa. Manusia ni bila mabok kuasa, mula lah salah guna kuasa

    BalasPadam
  9. Masa tun salleh abas dilucutkan jawatan oleh tun m dulu tu, masa tu jawatan tun salleh abas sebagai Ketua Kampung atau Ketua Hakim Negara?

    Masa tu, tun m sbg pm Malaysia atau pm Australia?
    Masa tu pm dari badan eksekutif atau legislatif?

    Saja tanye kot2 aku silap.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masa mak kau beranakkan kau dulu bapak kau sama ke dengan yg ada sekarang? Ke bapak kau yang sebenar berlain dari bapak kau yang nama di i/c kau?

      Aku pun nak tanya jugak. Tak kisah lah ada kena mengena dengan tajuk atau isi pos ke tak. Aku ikut apa kau buat. Sampai ke lobang cacing, Jing.

      Padam
    2. Sampai lobang cacing tak apalah, jgn sampai lubang jubor dahlah, bergegar sg buluh

      Padam
    3. Anus 9.33 ni org dari kurun yg keberapa ya.Kalau tk bersetuju dgn pendapat org lainpun tk yah lah memaki hamun mcm org munafik.

      Padam
    4. Bukan maki hamun, Jing. Cuma tanya pasal mak bapak ko. Awat bodo sangat hang ni? Tak reti baca ka? Tak paham BM ka? Tak kata pukimak hang, butuh aku pun. Awat nunafik nya?

      Tak faham ka isu nya ia lah ada kena mengena dengan tajuk atau isi pos ke tak? Hang sekolah pondok ke dulu? Ish ish ish, awat bodo piang? Ini lah masalah nya dengan Projubos nih.

      Padam
    5. 10:30 hang mmg layak jd chief anjing pengesan, garang semacam.

      Padam
  10. Lebih ikut cadangan macai protun itu 'Senang je suruhanjaya Hakim ITU di letak pada majlis peguam jadi boleh lgbt kan peguam2 ada di Malaysia ini ok, dulu tak ada peguam2 pondan dan sekarang dah ada, dulu tak gay dalam guaman sekarang dah ada, jadi siapa paling gembira Human Rights Watch yg banggakan oleh protun itu he.he.he..

    Suruhanjaya Hakim kuasa terletak kuasanya ditangan yg petuan agong jadi 'kenapa macai peguam2 pro lgbt takut nak bicang dengan yg agong, peguam2 lgbt semua berpikiran songsang sebab takut dengan agong ,sori agong tak jumpa peguam2 songsang,

    jadi adalah hak raja2 melayu dan ketua yg pertuan agong nak lantik sesiapa sahaja yg dia suka ADA faham tak macai probanglo Dan protun

    BalasPadam