Isnin, 29 Ogos 2016

Pakar Undang Undang ~ Kembalikan Kuasa Agong..!


Sebenarnya saranan dan cadangan yang datang kini lahir dari perasaan risau dan kecewa dengan apa yang sedang berlaku..! Ketidakyakinan semakin memuncak..! kegusaran semakin meledak..!

Kembalikan kuasa Agong, 

wujud semak dan imbang 

- Pakar Perlembagaan


Cadangan mengubah semula pindaan Perlembagaan pada 1994 kepada asal bukan bertujuan mencabar sistem demokrasi.

Sebaliknya, ia dilihat dapat memastikan penggubalan undang-undang dilakukan dengan lebih teliti.

Lebih penting, ujar Pakar Undang-Undang Perlembagaan, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Profesor Madya Shamrahayu Abdul Aziz, ia bagi memastikan semak dan imbang dalam sistem perundangan negara.

"Sebagai akademik saya percaya pindaannya adalah baik dan kita perlu lakukan pindaan ini yang mana kita perlu mengembalikan satu mekanisma semak dan imbang dan keduanya adalah ketelitian dalam membuat undang-undang."

"Apabila kita mempunyai institusi Yang Di-Pertuan Agong, ini boleh jadi satu mekanisme untuk mengimbangi sama ada apa yang dibuat parlimen itu menepati kehendak prinsip-prinsip asas negara kita.

"Sekiranya kita tidak ada mekanisme lain di luar parlimen untuk mengimbanginya, ia akan menjadi suatu perkara yang tidak baik kepada sistem perundangan kita," katanya ketika dihubungi Astro AWANI dalam satu temuramah dalam Buletin AWANI 7.45 malam tadi.

Ujarnya, langkah itu dilihat sebagai 'peluang kedua' dalam mengembalikan peranan institusi Yang Di-Pertuan Agong dalam proses perundangan negara.

"Pada pendapat saya, kita perlu sekurang-kurangnya beri peluang kedua. Walaupun kita mahu mengangkat demokrasi itu dan kita mahu jaga institusi raja. Namun, kita boleh memberi peluang kedua.

Maksudnya, kita memberi rang undang-undang Dewan Rakyat atau Dewan Negara kepada Yang Di-Pertuan Agong. Sekiranya Baginda tidak dapat memberi perkenan atas apa-apa alasannya, Baginda boleh memulangkan balik rang undang-undang kepada Dewan yang memperkenalkannya.

BACA: Dr Mahathir mohon maaf kepada Agong

"Selepas mengambil kira beberapa masa tertentu, ia perlulah dibaca dan diluluskan kembali dan kemudian diserahkan kepada Yang Di-Pertuan Agong bagi kali kedua. Ini bagi memastikan rang undang-undang diluluskan dengan ketelitian. Ia bukan untuk mencabar sistem demokrasi tetapi memastikan bahawa undang-undang itu dilakukan dengan penuh teliti," katanya.

Dalam catatan blog chedet.cc, Tun Dr Mahathir memohon maaf kepada Yang Di-Pertuan Agong kerana pindaan perlembagaan yang menyebabkan perkenan Raja-raja Melayu tidak lagi diperlukan dalam mewartakan sesebuah undang-undang.
Ia susulan akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang diwartakan dan menjadi undang-undang mulai 1 Ogos lalu walaupun tanpa mendapat persetujuan Yang Di-Pertuan Agong.


Bukan rakyat biasa sahaja yang berbicara..! Semua rakyat merasakan getarannya..!

Semua rakyat tahu kesan dan akibat yang bakal menimpa..!

Makanya???

Lu Fikir La Sendiri!!!

41 ulasan:

  1. Sistem pemerintqhan yang sepatutnya. Cuma kesilapan mahathir mencacatkan sistem. Sekiranya boleh dikembalikan kepada sistem raja berdaulat adalah lebih baik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yang berlaku dalam sistem pemerintahan pasti ada baik dan buruknya. Tatapi oleh kerana ada manusia yang gila kuasa dan gila harta. Benda yang baik pun boleh jadi buruk. Manusia yang dah terdasak untuk kepentingan diri sendiri sampaikan agama dan bangsa pun mereka sanggup gadaikan.

      Padam
  2. Periibahasa cakap sudah terantuk baru nak terngadah
    Bila ada kepentingan diri berpura menyesal tak sudah
    Sikit demi sedikit si Matdey jilat balik dia punya ludah
    Inii lah yang dikatakan giila kuasa tahap haram jadah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika ada kesilapan dan bukan kesalahan, tun berjiwa besar memohon maaf kepada rakyat malaysia, kepentingan tun hanyalah membela nasib rakyat, adakah tun gila kuasa di waktu penghujung senja, memikirkan nasib rakyat dianaiya najib.

      Padam
  3. Yang Tun M buat:

    1. menghilangkan kekebalan Raja Raja berkenaan kesalahan peribadi atau personal (contoh nya tidak membayar hutang piutang), bukan kesalahan yang di lakukan dalam menjalankan tugas resmi. Tindakan Tun M itu tidak salah pun.

    2. Menentukan Rang Undang Undang yang telah di luluskan oleh Parlimen menjadi sah sebagai undang undang jika YDP Agong tidak perkenan dan tanda tangani nya. Ini ia lah moot point. Di lakukan dalam ketegangan keadaan di antara Majlis Raja Raja dengan Kerajaan di masa itu. Ada faedah nya buat begitu. Tapi Tun M sudah meminta maaf, biar lah begitu.

    Namun demikian, yang sangat di muskhilkan ia lah Najib mahu rampas kuasa YDP Agong mengistiharkan dharurat. Walau pun YDP Agong boleh megistiharkan dhararut di serluruh Malaysia tanpa nasihat Perdana Menteri - dan ada 30 keadaan yang dia boleh ambil tindakan tanpa nasihat PM itu - masih janggal dan melampau bila Najib dapatkan Parlimen luluskan rang undang undang bagi Najib mengistiharkan dharurat di sesuatu kawasan dalam negara.

    BalasPadam
  4. Banyak kes Najib menjilat dia punya ludah. Contoh nya, dia buat keputusan buang Akta Hasutan yang melindungi hak dan kepentingan Melayu yang tersemat di Perkara Perkara sensitif Perlembagaan negara. Di tentang di bangkang Majlis Tertinggi Umno, Pemuda dan Wanita Umno. Tak jadi buang. Najib jilat ludah nya memanjang.

    BalasPadam
  5. Matdey ni jenis tidak sedar diri ego angkuh dan takbor
    Nak lenyapkan kuasa UMNO rela jilat DAP punya jubor
    Tak guna nak menyesal nanti bila nasii dah jadi bubor
    Agak nya bila Melayu hancur minta maaf dalam kubor

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika tun ego dimanakah rujukannya, dulu perjuangan umno ikhlas, tidak mengharap pangkat kedudukan dan kuasa, lebih baik berkawan dengan dap, jika tujuan utama untuk menjatuhkan najib, jangan cuba berlagak seperti tuhan, adakah kamu tuhan harun, menentukan nasib org di dalam kubor, tanya diri sendiri adakah kamu selamat di dalam kubur nanti?

      Padam
  6. Mana mana yang Najib tak jilat, itu sebab ada banyak sangat tahi palat.

    Di sondol nya saja buang ISA yang membikin DAP suka sebab Lim Kit Siang dan Guan Eng dah kena ISA dan amat bencikan nya. Najib menolong DAP, parti yang terkenal sebagai anti-Melayu, anti-Islam dan mencetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969.

    Jadi, bila dia tak merampas kuasa, dia menggunakan kuasa nya itu untuk menyenangkan hati Cina, bukan mempertahankan hak dan memajukan kepentingan Melayu yang Umno bersumpah membuat nya masa penubuhan nya lebih 60 tahun dulu.

    Hingga DEB di senyapkan nya, Kementerian Pembangunan Usahawan yang membimbing usahawan Bumiputera di buang nya, biasiswa di kasi nya kapada kaum yang terkaya di negara ini dah berpuluh tahun, yang beratus jutawan mereka beri derma biasiswa dll, begitu banyak hingga UTAR tak mahu terima RM30 juta yang mahu di derma oleh seorang jurutera jutawan Cina sabelom PRU13.

    Ambik sini (kuasa YDP Agong), sodok sana (ISA dsb nya), itu lah kerja Najib. Dahtu, seleweng 1MDB dan songlap berbilion Ringgit masuk akaun bank dia.

    Mesti di nyahkan Najib ini secepat mungkin.

    BalasPadam
  7. Mereka akan tetap taksub puak Matdey punya balachi
    Apa saja nampak burok bila hati sudah ada rasa benci
    Kalu Najib buat baik pun mereka akan tetap hina caci
    Tapii kalu Matdey buat usah kriitik itu taraf dewa suci

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tiada siapa taksub terhadap, hanya sekadar menegak kebenaran, fitnah pencacai makanan harian, jika ada najib buat baik bentangkan disini, hanya bersetuju dengan tun membela nasib rakyat.

      Padam
    2. Najib ni nama je Pengerusi 1MDB. Masa 1MDB mula2 kalut dulu, Najib diam seribu bahasa. Bukan kerana dia tak mahu buat komen TAPI dia tak tahu apa nak komen. Pengerusi jenis apa kalau hal ehwal syarikat sendiri pun tak tahu. Yg jawab isu semua macai dia. Siapa yg cuba implicate dia sure kena palam punya.

      Kalau dah buat silap tu mengaku je la. Jgn buat muka innocent sebab rakyat tahu lu memang dah kantoi.

      Terus terang gua kata, satu apa yg Najib cakap pun gua dan famili gua dah tak percaya.

      Ni lagi satu gua nak bagi tahu dgn menteri yg kata siapa yg tak sokong Najib boleh keluar dari UMNO. Gua nak kata satu je ... UMNO tu bukan bapak lu punya.

      Jgn sombong dan taksub terhadap pemimpin yg tidak jujur dan tiada perasaan malu. Jgn terperanjat kalau UMNO tewas teruk pada PRU akan datang.

      Padam
  8. Kelihatan komen cai-cai dah makin kurang menyerlah
    Sekor demii sekor puak cai2 nii undur diri cabut belah
    Mungkin udah makin jelas siapa dia piihak yang salah
    Nampak macam berkesan le juga Kejora kasi sekolah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak guna bercerita jika sekadar tin kosong, dimana berkatnya jika duit yg dicari duit haram, mencacai siang malam umpama anjing gila, salakan dan bunyi sahaja yg kuat, hanya sekadar senang duniawi.

      Padam
    2. Bukan sikit duit haram tuh - berbilion Ringgit di songlap Najib.

      Padam
    3. lu sorang aje dlm ni jing... lu sekolahkan apa.. lu yg kena balun reramai dlm ni ada lah.jing jibo perasan lebih kunun protun takut ngan dia padahal lu ngan bini pun lutut belaga..kena ketuk hari hari...bodo piang..macam bos dia jugak kaki kepit kaki kelepet...

      Padam
  9. Siapa saja yang ada gelaran YB boleh gerakkan cadangan Sham Rahayu kecuali mantan PM22 yang kini hanya bergelar marhaen, kik kik kik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. makanya kalau Made nak dikenang sebagai insan yang berjaya membetulkan kesalahan lampau, pilihan yang ada ialah bertanding dalam PRU dan sesudah itu bolehlah Made bawa usul pakar undang-undang berkenaan ke dalam dewan untuk diperbaiki. cumanya apa kata LKS?

      Padam
  10. Ramai je rakyat tak faham apa masalah yang telah terjadi dulu dulu tu sehingga pindaan perlembagaan dibuat.

    BalasPadam
  11. Di beri penerangan panjang lebar, bukan Jing Jibo itu peduli. Komen2 mempertahankan Najib yang takda fakta dan hujah munasabah setakat ini ha nya dari dia, termasuk yang kik kik kik. Ini dia CV nya -

    Anjing Jibo

    Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

    Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

    Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, (terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak), kekadang serius, bahasa tinggi sikit. Terakhir ini, banyak memantun macam kartun.

    Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang - dia mengarut, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

    Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

    Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cai 7.37 ptg ni nak buat lagu mana tak tinggi sekolah
      Janjii asal boleh lawan jer dia pakai main redah belah
      Dah iitu jer modal yang ada dia copy & paste saja lah
      Rasanya budak ini terbiar idup dia penuh bermasalah

      Padam
    2. Itulah hakikat sebenar latar Si Kejora Pengkagum KJ & Najib yg pengecut tak berani menonjolkan diri sebenar tapi sering muncul dgn pelbagai samaran.

      Himpunan Mahasiswa semalam amat berjaya & ianya akan disusuli dgn satu lagi gerakan Bersih 5.0 secara menyeluruh & besar-besaran tak lama lagi....TANGKAP MO 1 @ Najib....!!!!

      Padam
    3. Cai 7.37 nii bingai tetapi nak tunjuk sombong ranggi
      Tapi itu jer dia mampu buat sebab sekolah tak tinggi
      Mahu keluar rumah mintak duiit mak bapak tak bagi
      Jadi cai ni merapu le merata blog dia merayau pergi

      Padam
    4. Kah kah kah ngko muncul juga Seman Kadok keparat
      Agak nya ngko ada terbaca kena tiibai sinis dan berat
      Aku ingat ko dah insaf dan mula percaya harii akhirat
      Takkan nak gadoh lagi Wak tu dah tua sakit tak larat

      Padam
    5. Mungkin lepas inii akan ramai ler cai Matdey Malabari
      Wak Seman Raja Copy & Paste sudah muncul kemari
      Sebulan lebih tak muncul kena sekeh teruk cabut lari
      Sila le Wak keluarkan apa bahan copy paste nak beri

      Padam
    6. Kemain Wak Seman berlakon baru keluar dari kamar
      Bukan kita tak tau selama ini buat komen menyamar
      Tak perlu berselindung lagii nama Wak dah tercemar
      Sebulan sekali keluar nama Wak ni Kejora tak gemar

      Padam
    7. Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, (terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak), kekadang serius, bahasa tinggi sikit. Terakhir ini, banyak memantun macam kartun.

      Padam
    8. Wak Seman punya aksii bikin Kejora ketawa berdekah
      Udah lemah tempang masih cuba jadi hero melangkah
      Lama jadii kroni takkan pula nak jadi peminta sedekah
      Bertobat ler Wak duit dah banyak baik cepat gii Mekah

      Padam
    9. Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, (terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak), kekadang serius, bahasa tinggi sikit. Terakhir ini, banyak memantun macam kartun.

      Padam
    10. himpunan pelajar di era Tukar Tiub jauh lebih berjaya dari yang dianjurkan oleh rakan rakan2 Sadiq.

      kalau Tukar Tiub, tak ke mana mana, apa yang boleh diharapkan dari rakan rakan Sadiq? buang masa dan buang karan, jar.

      Padam
    11. Lucu jugak kat atas punya dua ekor pemakan dedak
      Sekor tua ganyut seekor lagi hingusan punya budak
      Mahu tunjuk terror tetapi bodoh bingai pekak badak
      Kini dah sepii ibarat citer Singapura dilanggar todak

      Padam
    12. Elok sangat dua ekor raja copy & paste ini bergabong
      Tapi hanyaa ayam berak kapor perasan ayam sabong
      Mudah sikit satu rangkap sepak dua ekor melambong
      Si tuaa kelak masuk wad si hiingusan terjun lombong

      Padam
    13. Terakhir ini, Jing Jibo banyak memantun macam kartun.

      Padam
    14. 8.16,

      Sebelum nak nasihatkan org lain, tanyalah diri adakah bersedia di dunia lain?

      Padam
    15. 8.22

      Copy paste kerja pencacai gila, gila isim sekor ni dah tahap kronik mengilai, gila pencacai tetap akan diadili diakhirat, tunggulah chai jawapan tersurat.

      Padam
    16. 8.37,

      Jangan cuba syok sendiri, berkhayal konon hebat tersendiri, jika tiada maruah diri, cuba tunjuk jalan sesat diri.

      Padam
  12. Betulkah TDM mohon maaf kepada Yang Di-Pertuan Agong kerana pindaan perlembagaan yang menyebabkan perkenan Raja-raja Melayu tidak lagi diperlukan dalam mewartakan sesebuah undang-undang?
    Diperenggan mana Tun berbuat demikian?
    Apa yang saya baca, Tun ada menulis seperti berikut, “Saya dengan penuh ikhlas memohon maaf kerana membuat pindaan tersebut yang terbuka kepada tafsiran yang berbeza. Pindaan tersebut tidak melucutkan lebih 30 perkara lain dibawah kuasa Yang di-Pertuan Agong.”

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju. Saya pun ada baca dia kata di blog nya bahawa ada 30 perkara lain yang YDP Agong boleh mengambil tindakan tanpa nasihat Perdana Menteri, termasuk mengistiharkan dharurat di seluruh negara.

      Padam
  13. The Court of Appeal today allowed Bersih 2.0's appeal against the High Court's rejection of their lawsuit challenging Ahmad Zahid's ban on Bersih 4 rally T-shirts last year, and quashed the ban at the same time.

    Amacam? Merah Kuning berterusan gamak nya. Nakkan Najib pigi, gua nak numpang semangkuk, le.

    BalasPadam
    Balasan
    1. PETALING JAYA: Sungei Besar Umno division chief Jamal Yunos said he and his Red Shirts protesters will not hesitate to break the law ...FMT

      What got talk? Where got meaning? Break the law? Tak takut Polis eh?

      People who gave him money to buy n hand out Red shirts no worry if got fighting bet Yellow shirts and Red shirts arr?

      Yellow shirts were there before Red shirts larr, peaceful protest want Najib out maa....

      Padam
  14. Jing jibbo meroyan sini, konon handal lagi berani, nak sepak orang keciknya cuni, bila di rumah mintak tak kasi..
    Ingat hebat punyalah lahanat, dahlah tua belum bersunat, setiap saat jibbo dijilat, dari atas sampai kepunat..
    Jing jibbo dahlah keparat, dicabar berpantun mukanya pucat, masuk balik perut mak ingat selamat, lari lintang pukang macam dah kiamat..
    Hari hari bertugas kutuk Mahathir, sebab jilat sijibbo berlendir, hippo marah dia khuatir, tak tahan dimaki hippo berleter..
    Ini anjing perangainya setan, tujuh tahun tanjung rambutan, jilat jibbo tidak tak makan, tua kutuk mati beragan..
    Jing haram jadah, buta dan tuli, maki hamun dia tak peduli, entah Islam entah Yahudi, ntah ntah pondan lgbt..
    Lagak macho masuk kesini,konon ayam sabung bapak menteri, sebenar di rumah takutkan bini, selalu mintak bini tak kasi..
    Sebab apa bini tak kasi, sebab anjing busuk tak wangi, tua kerepot tak ada gigi,nak pujuk rayu Bini dimaki..
    Empat Bini sudah lah lari, jing jibbo frust tidak terperi, menggila meroyan sepanjang hari, ubat tak makan beginilah jadi..

    BalasPadam