Isnin, 22 Ogos 2016

Siasat 1MDB ~ Polis Tunggu Arahan Lanjut..!


Oooo...kena tunggu arahan selanjut nya..! Bukan rakyat yang cakap..! Siapa yang cakap? Arahan siapa???

Siasatan 1MDB: Fasa 1 selesai, polis tunggu arahan lanjut

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata pihaknya kini menunggu arahan daripada Jabatan Peguam Negara untuk tindakan lanjut berhubung siasatan 1MDB.
Khalid berkata fasa pertama siasatan telah selesai dan menjangkakan arahan daripada AG akan diterima dalam tempoh satu hingga dua minggu lagi.
“Fasa (siasatan) pertama dah selesai, sekarang kita sedang membincangkannya dengan Jabatan Peguam Negara dan belum selesai bincang lagi. Kita juga sedang bincang untuk arahan lanjut.
“Saya jangka dalam satu atau dua minggu ini kerana kertas siasatan itu tebal, banyak benda yang nak kena go through. Jadi makan masa sikit,” kata Khalid dalam sidang media selepas majlis pemakaian pingat PDRM, di ibu pejabat polis daerah (IPD) Bukit Aman, Kuala Lumpur.
Patut ler..! tunggu lanjut..! lanjut tunggu..! Jangan sampai melanjut menunggu udah ler yop..!
Agaknya kalau tak dibubar pasukan penyiasat diatas tu mungkin dah ada pendakwaan dibuat sekarang ni..! Mungkin DoJ hanya sebagai pihak pemerhati untuk mempastikan keadilan tertegak..! Tentunya dunia melihat Malaysia sebagai sebuah negara yang menegakkan hukum..! Tak gitu? 
Peliknya 3 gambar kat atas tu dah ada yang pencen dan ada juga yang telah diberhentikan serta diganti dengan Pandi..! Sementara Khalid seorang sahaja yang kekal dengan jawatannya yer..!
Kenapa?
Tunggu..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

40 ulasan:

  1. Eee mak ai, kalo le Apandi baca blog ini, keriau deme' gamak nya. Najib baca FB, kot blogs jugak, kalau baca blog ni pun, dia buat nohe' aje, kata oghang Bote' (Bota, di tepi Sungai Perak nun).

    Muka tebe', tak gheti malu.

    BalasPadam
  2. Nak tunggu arahan apa lagi ...teruskan lah kerja yg diamanahkan tu.

    BalasPadam
  3. Kahlid IGP tak mustahak. Apandi yang mustahak. Selagi Pandi kata Najib tak salah, tak akan siasat lagi. Yang ni kuasa dia lebih besor dari Perdana Menteri. Dia soarng aje yang ada kuasa siasat lagi atau tidak, dakwa atau tidak.

    Mana dia nak kata Najib salah. Sampai mati dia kata Najib tak salah. Dia punya terhutang budi kat Najib pasal dapat jawatan Peguam Negara tuh Tuhan saja yang Tahu. Terhutang budi sampai mati. Gila, Hakim dah pencen, orang dah tak peduli, takda Yang Arif sini Yang Arif sana lagi, alih alih dapat jawatan Peguam Negara, yang punya begitu besor kuasa.

    BalasPadam
  4. Jadi, apa kita nak buat? Tentu, kita teruskan gesa. Buat mana yang halal. Tak langgar undang undang punya. Betul, Pandi jugak yang interpretasi undang undang. Selain dari Hakim. Di Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan, Mahkamah Federal.

    Tapi ingat, Mahkamh Rayuan dah kata -

    Appeals court: No one should be afraid of criticising govt / public officers conduct

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/06/08/appeals-court-no-one-should-be-afraid-of-criticising-govt/

    Federal Constitution allows people to exercise freedom of speech, court says in written judgment when setting aside defamation suit by Pahang MB against newspaper.

    PETALING JAYA: The public should not be afraid to talk about government and public officers’ conduct, says the Court of Appeal.

    In a 31-page written judgment by Court of Appeal Judge Justice Idrus Harun, in the case of Pahang Menteri Besar Adnan Yaacob suing Utusan Melayu for defamation, he noted the people should discuss their government and public officials’ conduct without being subjected to civil actions for their opinion

    The panel .. that the Derbyshire principle, which rules that those holding office in public bodies .. cannot sue in their official capacity, should be applied and be adopted in the country’s defamation laws.

    BalasPadam
  5. Gesa punya gesa, aku rasa di Malaysia nih tak sampai ke mana. Sebab Pandi ada di sana. Ngarapkan di luar negara lah. Dah 7 negara buat siasatan 1MDB. DoJ USA dah bawak ke Mahkamah depa nak rampas harta anak tiri Najib dan kroni dia. Aku nunggu nama penuh MO1 di dedahkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. depa nak rampas harta anak tiri Najib dan bagi balik harta tu kpd 1MDB : 2X5 5X2

      Padam
    2. 1MDB sekarang dah di ambil alih sepenuhnya dek Kementerian Kewangan. Pegawai gomen - Ketua Setiausaha Kementerian itu -yang uruskan.

      Memang, masih Najib jugak boss nya - dia Menteri Kewangan. Bolak balik ke situ jugak. Tapi rasa nya Najib pikir 2-3 kali nak arahkan 1MDB buat tak tentu hala sekarang nih. Ada harapan duit yang di pulang tu jadi harta gomen, rakyat yang punya.

      Padam
  6. Bila nama MO1 dah di dedah, baru Najib ada padah. Yang paling mujarab ia lah DoJ dakwa Najib ke Mahkamah di US. DoJ dah buat begitu dulu. Di tahun 2014. Depa dakwa bekas Presiden Ukraine, Lazarenko, dan berjaya. Lazarenko mengkhianati amanah (misappropriate) dan mencuci wang (money laundering) ha nya berpuluh juta US dollars. Masakan Najib buat gitu berbilion -

    The Yale Law Journal

    American Prosecutors as Democracy Promoters: Prosecuting Corrupt Foreign Officials in U.S. Courts

    Matthew J. Spence
    114 Yale L.J. 1185 (2005)

    On June 3, 2004, a jury in a San Francisco federal court convicted former Ukrainian Prime Minister Pavel Lazarenko of twenty-nine counts of money laundering, wire fraud, interstate transportation of stolen property (ITSP), and conspiracy.

    The jury found that Lazarenko stole tens of millions of dollars from the Ukrainian people, which he then concealed in U.S. banks. For only the second time in history, a foreign head of government had been successfully prosecuted in the United States.

    A leader of a foreign country was convicted in a U.S. court in part for breaking his own country's laws. The U.S. offenses with which Lazarenko was charged criminalize transactions involving money obtained from an underlying illegal act. While these underlying criminal activities typically occur within the United States, Lazarenko stole property and committed extortion within Ukraine. Nevertheless, the district court instructed the jury that it could find him guilty of violating U.S. laws against money laundering, wire fraud, ITSP, and conspiracy if it found that his activities in Ukraine violated Ukrainian law.

    In effect, the U.S. government helped Ukraine enforce its own laws where Ukrainian courts had failed. Although Lazarenko's corruption was well known in Ukraine, at the time his own country's courts and prosecutors lacked the independence to convict such a powerful political figure.

    BalasPadam
    Balasan
    1. They pretended to make people respect the rule of law but in the eye of the world civil society they are the biggest hypocrite in the history of mankind when every time they are caught with their pants down they quickly hide behind the veto power. No balls!

      Padam
    2. What no balls? They are a Super Power. The no balls fella is Najib. No balls to sue SR, WSJ, DoJ.

      Padam
    3. Where were ya (uncle Sammy) when a commercial aircraft were shot down in Ukraine. It is clearly a misplaced priority on your part in that part of the world! Are you scared of somebody?

      Padam
    4. Not scared. Just prudence in international relations. You unnerstand those words? If not, go jump into South China Sea.

      Matters could be resolved by other means - thru UN Security Council etc.

      Amacam, good reply innit?

      Padam
    5. You can shake your anu doh if you really believe The PBB SC would be able to solve matters involving the world SPs. Every one on earth pretty aware how That institution is just a macai of the SPs similar to Protoon who is also a macai to the Super Pembangang. Wakakaka

      Padam
    6. Lepas Pavel Lazarenko tangkap 'Ukraine jadi APA sila jawab 8:07pg

      Pavel Lazarenko ditangkap 'Ukrain jadi pro russia lepas itu amerika tak berpuas hati dengan rusia berkuasa dia sana 'amerika jatuhkan prisidet baru ukrain pro rusia dengan dengan mengunakan alasan rasuah Dan guna media antarabangsa bawah pengaruh Soros walaupun presidet ukraine pro rusia hanya menang tak mejoriti palimen lepas hura hara itu Ukraine kehilangan wilayah mahu berpisah dari ukraine, president baru berkuasa terpaksa hadapi wilayah tututan kemerdekaan pada wilayah nak berpisah 'Situasi sama berlaku malaysia ini jika kita bawa campur tangan asing Di Malaysia ini.
      Lihat APA media SR itu buat Cuba lakukan Cuba hasut serawak untuk merdeka diri mereka, sebab itu orang putih itu larikan diri ini diakui oleh bekas editor serawak report itu

      Kalau tak tahu situasi diUkirane jangan cakap ia nanti orang ketawakan kau.
      Amerika Dan russia masih ada kepentingan dekat sana masih nak jatuhkan satu sama lain, doj itu hanya alat amerika je. Kalau kenapa dia tak berani sebut nama mo1.
      Doj sendiri gagal selesaikan kes HSBC,Goldman sachc, Hillary Clinton itu.

      Tun m bila nak pergi mahkamah amerika ,tun m penakut, anak najib sendiri dah jumpa pegawai doj itu diamerika. APA tungu lagi macai protun paksa je tun m turuh ke makahmah amerika itu

      Padam
  7. Kita lobby DoJ dakwa Najib saja lah. Melalui Senators. Mintak Husam Musa, Michael Chang, Zaid yang dah saman di US dan di Malaysia buat -

    In 2o14 US Senator Roger Wicker called on DoJ to open money laundering and corruption probe into Mikhail Lesin, then a long-serving Russian Propaganda Chief, media mogul and mouthpiece of the Kremlin.

    BalasPadam
  8. Pandir plk tunggu arahan seterusnya dari najis.
    He.he.he.

    Cai najis berteriak bertempiaran bercempera ke sekeliling dunia pukul canang siasatan IGP msia bukti najis suci mulia.
    He.he.he.

    Kalau anwar lantik org sendiri utk siasat kes liwat dia, tentu cai najis sokong 1000%.
    He.he.he

    BalasPadam
    Balasan
    1. Amende ko cakap ni?

      Padam
  9. DoJ FBI kirija mcm CIFUT BABI... jolo dan reza dah tangkap ka blom nihhh.... terkinja kinja ckp ari ni beruk 2 rko kena tangkap....

    Mcm CIFUT BABI la.. bikin kirija...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko cakap macam babi.

      Padam
  10. Apandi kata NFA

    kerana melayu, islam dan malaysia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mengarut kata kerana melayu, islam dan malaysia.

      Najib pengkhianat dan pendengki bangsa Melayu. Ada c&p pasal itu, kalau nak baca, kasi tau.

      Padam
  11. cuma kerana boss Pribumi enggan pencen dan goyang telor kat rumah, tak bermakna orang lain tak boleh dipencenkan bila sampai waktunya. hmmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada yang kata Najib dah kata akan serah kuasa salepas kuatkan UMNO dsb nya. Mana nak kuatkan UMNO. Pilihan parti pun dia tangguhkan selama 18 bulan. Makan nya, selepas PRU14.

      UMNO akan lingkup di PRU14. Sebab di PRU13 pun dia dah nyaris lingkup. Tambah pulak skandal 1MDB meletup. Orang kampong pun dah tahu. Di PRU14 bukan saja tsunami Cina, silap silap dia jugak dapat tsunami Melayu.

      Padam
    2. Chinapek tak akan benarkan Tsunami Melaise berlaku kerana itu akan bererti kuasa tambahan yang mereka mula menguasainya pada 2013 akan hilang begitu saja. Paling mereka jelek ialah Tsunami Melaise hanya akan menghidupkan semula Mamakhirism yakni kembali ke zaman kronisme dan nepotisme terover-over.

      Padam
    3. Goyang telor kat rumah? Tak. Orang Pribumi tak goyang telor. Di mana pun. Tapi kalau kau hendak, boleh goyang batang depan kau.

      Najib, Apandi dll telor pun takda. Tak berani nak saman SR, WSJ, DoJ.

      Najib takut ada bicara, kena panggil jadi saksi, kena soal peguambela bertalu talu, takut tersasul jawab, pecah tembelang meletup skandal baru. Malom lah, PM Skandal.

      Padam
    4. 10:42 PG ia lah Jing Jibo @ DAP Red Bean Suspect @ Tak Mahu Makan Pil Gila.

      Menggunakan perkataan "Melaise" nak coba jatuhkan maruah bangsa Melayu itu bermakna dia lah yang Chinapek.

      Chinapek amat takut Tsunami Melayu sebab akan mengikis dan membuang Najib dari kuasa. Kalah aje PRU14, Apandi akan di buang serta merta tanpa alasan dan Najib akan di dakwa di Mahkamah. Aku nak sorak tak terhingga. Sekarang berdoa jadi begitu sampai PRU14.

      Padam
  12. Ari ni deepa cakap joloo.. reza akan di tangkap DoJ.. FBI ... sampai skg I birita pun tak ada.. DOJ ...FBI duit rasuah kasi kaitim sudah kasi tapi kirija macam CIFUT BABI.....puiiiii..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Depa CIFUT BABI? TAPI KAU BABI. BABI TOTOK. ASYIK MENYODOK. MAKAN TAHI.

      DI KEBUN AKU, TAHI AYAM KELILING POKOK DURIAN PUN BABI SODOK. CARI CACING, TAPI TAHI AYAM PUN DI MAKAN.

      Padam
  13. "melanjut menunggu" satu hal, Bang. Tapi kot "melayut" barang nya menunggu. Maalom lah, Najib barang pun dah takda. Dah jadi eunuch.

    Bukan sebab takut mengacau gundek2 di istana. Takut nak saman pihak pihak yang menuduh dia.

    Dulu dia saman seorang yang buat gitu. Sampai kes ke mahkamah, loyar dia mintak Hakim buat "summary judgment", makna nya, tak mahu di bicara penuh. Hakim tak kasi. Najib kena settle out of court. Sebab takut di panggil jadi saksi, takut tersasul jawab soalan2 peguambela.

    BalasPadam
  14. Siput babi pun kirija lagi cepat dari CIFUT BABI... dulu cifut babi suka tangguh kirija... sekarang cifut babi tatau bila mau tanhkap.. saman dan sita... ini betul betul CIFUT BABI... duit pulih juta sida kasi satu kirija pun tak jalan...

    CIFUT BABI punya kirija.... makan tido saja...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Depa nak tangkap ikut peraturan. Yang makan tido ia lah Jibo.

      Tapi aku dengor kebelakangan ini dia tido pun tak bole. Dah mula cakap nak serah kuasa bila UMNO dah kuat. Mana boleh kuat. Di londeh nya UMNO, takda pilihan parti, buang ahli, dsb nya.

      Bagus lah gitu. Senang sikit Parti Pribumi Bersatu dan barisan Pembangkang nak lingkupkan Najib dan UMNO di PRU14. Tak sampai 2 tahun aje lagi, Jing.

      Padam
    2. We will work with opposition parties, says ex-DPM
      AsiaOne - ‎1 hour ago‎

      KUALA LUMPUR: Parti Pribumi Bersatu Malaysia intends to work with the fractured opposition for the next general election ... its pro-tem president Tan Sri Muhyiddin Yassin said ...

      Padam
  15. Olimpik dah habis. Closing ceremony di Rio. Next di Tokyo.

    Tak usah harap di KL zaman Jibo. Nanti budget bikin stadium habis di solap di kapo. Kaki songlap punya kerojo.

    BalasPadam
  16. "Malaysia sebagai sebuah negara yang menegakkan hukum..! Tak gitu?"

    Salah tu... sebenarnya Malaysia menegakkan Kotek Lanun Bugis 1MDB Penyamun Besar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak boleh tegak kata orang, Beb. Sebab risau sangat banyak masalah. Tu pasal selalu sangat gaduh dgn Rozy. Lagi risau si Jibo di bikin Rozy.

      Moral of the story: Jangan menjibo, menyeleweng, mengsonglap.

      Padam
  17. Dl kata nk saman wsj ari selasa.
    Dh berpuluh selasa najis xsaman lg.
    Keja lembab mcm cifut BABI.
    Cifut BABI pun xlembab mcm ni.
    Ni btl2 BABI punya najis.
    Najis BABI bila nk saman wsj.
    Cai xde idea nk jawab. Cai pun mcm BABI.
    eh silap termeroyan plk mcm cai najis.
    He.he.he.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Silap taip gamak nya tuh.

      Najis BABI tu Najib, kan?

      Padam
    2. Kepada macai protun 'FBI dah siasatan tahun 2015 'tak selesai lagi sisatan tersebut,buat kerja lembat macam siput babi FBI ini, duit tun m dah banyak habis ini. Khairudin dan Michael Chang dah banyak tun m tangung biawak hidup itu .
      Lebih baik macai protun suruh tun m pergi ke amerika sendiri he.he.he

      Padam
    3. Jangan bodo le Jing Jibo. Ko suruh Jibo saman SR, WSJ, DoJ le. Dah berapa Selasa dah ni. Tak saman saman jugak. Bola pigi mana? Di lobang ko, ke?

      Padam
    4. Bila najis nk saman wsj?

      Keje lembab mcm cifut BABI.
      kisah doj siasat br taon ni.
      Ancaman najis nk saman wsj dr taon lepas.

      Cepatla samab wahai BABI.
      eh silap cifut BABI.

      Bila BABI nk saman ni.
      Cai2 najis semua xde jawapan.

      Eh termeroyan lg.
      He.he.he.

      Padam