Selasa, 9 Ogos 2016

PAS Perlu Jadi Jantan..!


Jangan cakap jer hamPAS..! Jadi jantan..! ini masanya membuktikan bahawa kamu benar secara tak langsung menafikan berita tersebut..!

Hari ni Selasa, jangan diikut resmi kawang sekor lagi tu..! bacul@penakut..!

Dakwaan RM90 juta PAS kecurigaan meluas, kata S'wak Report

Editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown menjelaskan dakwaan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menawarkan sebanyak RM90 juta kepada PAS adalah berdasarkan "kecurigaan yang meluas".
Ini selepas Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man awal hari ini menyangkal dakwaan itu yang disiarkan dalam sebuah ulasan dalam Sarawak Report Sabtu lepas.
Bagaimanapun, Brown berkata, dia melaporkan kecurigaan seperti terkandung dalam laman web itu dan menegaskan dakwaan itu memang telah meluas.
"PAS tidak patut menyalahtafsirkan saya, walaupun mereka bukan ahli-ahli politik pertama yang mengecam perkara-perkara yang sebenarnya tidak seperti diperkatakan.
"Saya boleh memberi keterangan bahawa tanggapan itu memang meluas, sejak beberapa rakyat Malaysia bertalian rapat dengan orang ternama telah memerhatikan perkara ini kepada saya.
"Mengapa PAS bayangkan sebaliknya?
"Ia adalah apabila PAS tiba-tiba mesra kepada sebuah parti seperti Umno yang diketuai presiden 'King Of Cash' seperti ramai dalam PAS memberikan amaran.
"Najib dikenali dunia kerana korup dan telah membuat pembayaran jumlah yang besar kepada sekutu utama yang berbeza politik dengannya.
"Jadi sesiapa yang tiba-tiba menjadi rapat mesti menerima syak wasangka menyusul akan timbul," dia memberitahu Malaysiakini ketika dihubungi.
Beliau berkata, walaupun pemimpin PAS mungkin didorong oleh sebab agama, mereka telah 'menyekutukan' diri mereka dengan 'pencuri yang dikenali' .
Najib, yang berada tengah-tengah skandal 1MDB, secara konsisten menafikan salah laku dan sebelum ini dibebaskan oleh Peguam Negara Tan Sri Mohd Apandi Ali.
Sarawak Report mendakwa di dalam ulasannya pada Sabtu:
"Dia (Najib) 'menarik' PAS jauh daripada pakatan pembangkang sama seperti cara biasa dilakukannya - RM90 juta didakwa secara meluas mengalir kepada pemimpin atasan PAS sejak beberapa bulan lalu."
Tuan Ibrahim berkata dakwaan bahawa pemimpin PAS telah menerima RM90 juta daripada Najib adalah palsu, dan parti itu bercadang untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas dakwaan tersebut.
Cash is king..! Berani?
Lu Fikir La Sendiri!!!

35 ulasan:

  1. Angka RM90 juta tuh nampak janggal - sounds fishy. Biasa nya orang kasi RM10, RM100, RM1000, tak 9, 90, 900.

    Ada penyanggak dah sebat RM10 juta. Mesti orang UMNO Najib jugak yang sebat. Sebab sebat menyebat ada lah perkara biasa di antara mereka bila tahu bossman pun meyebat berbillion Ringgit.

    Astraghfirullah, kata PASmen.

    BalasPadam
  2. "Najib dikenali dunia kerana korup .."

    Betul, betul, betul, Tak syak tak wasangka lagi yang tuh.

    ".. dan telah membuat pembayaran jumlah yang besar kepada sekutu utama yang berbeza politik dengannya."

    Ini masuk akal sebab dia berpandu kpd pendirian Cash Is King dan dia tak kisah apa cara asalkan dapat hidup lagi hingga PRU14. Kalu dah seleweng 1MDB dan songlap berbilion masuk akaun dia, apa lagi yang dia tak akan buat? Hampir tiada.

    Machiavelli ahli politik Itali di zaman lalu yang buat apa saja untuk mencapai tujuan - the end justifies the means.

    Najib tak kira the end or the beginning. Sebat semua.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebat dia, supaya dia sampai the end cepat.

      Padam
  3. "Tuan Ibrahim berkata dakwaan bahawa pemimpin PAS telah menerima RM90 juta daripada Najib adalah palsu, dan parti itu bercadang untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas dakwaan tersebut."

    Bagus, bagus, bagus. Kita mesti alu alukan PAS ambik tindakan undang undang ke atas SR yang Najib tak berani buat selama ini takutkan menjadi lagi besar skandal dia.

    Kita harap jangan PAS Tuan Ibrahim pun hilang bola nanti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang selalu pegang tasbih, tak hilang bola kot.

      Padam
    2. Bila separuh jalan, baru teringat dompet tertinggal. Apa lagi, U-turn la.

      Padam
  4. Kalau PAS pun dah di korapkan dek Jibo, amat teruk le negara nih.

    Aku ingat Nik Aziz dah mati, takda lagi PAS korapsi kasi beribu ekar tanah balak dan pertanian di Kelantan untuk dapatkan DAP sepupu cilaka Nga Ngeh setujukan Mohd Nizar jadi MB Perak sekejap dulu.

    Ini pulak PAS di korapsi Najib.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Arti kata korupsi - Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online
      kbbi.web.id/korupsi

      Definisi/arti kata 'korupsi' di Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) adalah n penyelewengan atau penyalahgunaan uang negara (perusahaan dan ...

      korupsi/ko·rup·si/ n penyelewengan atau penyalahgunaan uang negara (perusahaan dan sebagainya) untuk keuntungan pribadi atau orang lain;

      -- waktu cak penggunaan waktu dinas (bekerja) untuk urusan pribadi;

      mengorupsi /me·ngo·rup·si /v menyelewengkan atau menggelapkan (uang dan sebagainya)

      Padam
  5. Anjing Madey yang sekor tu tak nampak lagi menyalak
    Di dalam posting-posting sebelum ni kemain lagi galak
    Terloncat gedik sakan anjing nih sambil jubor dia selak
    Heh he lawak benor nko Jing Geng Kejora nak tergelak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Citer lama ko le Jing Jibo. Tak kasi fakta dan hujah membantu Jibo, ko main kutuk pengkomen di sini aje. Kan bodoh kau ntu.

      Nanti Najib kata kau mcm dia jata di kempen PRU13 bahawa penyokong dia macam kau ni bangang, hamjadah, tak menolong jaga imej dia sikit pun.

      Kau tak kisah sebab imej dia dah berlondeh dengan lendir ye?

      Padam
    2. Anjing kurap gila Madey sekor ni sudah tak tentu arah
      Agaknya anjing ni kebulor tuan tak kasi mentekedarah
      Udah le begitu Geng Kejora tiibai lanyak sampai parah
      Heh he he gurau jer pagi-pagi ni Jing jangan ler marah

      Padam
    3. Ouwhh Anjiing kurap gila Matdey sekor nii muncul jua
      Ingatkan dah belah cabut lari bersembunyi dalam gua
      Atau pun sibuk isii borang partii cap ayam Matdey tua
      Heh he he jangan marah ye anjiing nanti ko cepat tua

      Padam
    4. Gua kini dah terasa macam nak tukar minat dan hobi
      Tak nak lagi bincang pasal Najib ataupun pasal 1MDB
      Itu semua biar je dekat depa Umno punya akar umbi
      Janji dapat lanyak anjing sekor ni yang perangai babi

      Padam
    5. yg gila meroyan disini jing jibo...tiada istlah jing matdey..jing jibo bekerja utk memburukkan jibo kerana hanya nafi fitnah mencarut alih isu aje kerjanya.
      protun menjawap bersama fakta yg tak boleh disangkal oleh jing jibo..jing jibo bangang jangan jadi seperti jing jibo

      Padam
  6. Sahihkan cerita dulu!! Benda tah betul tah tidak.
    Tapi kalu betul macamana Tuan Ibrahim? Mau saman tapi benda betul..
    boleh jadi kah kah kah.. pecah perut dibuatnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko sahihkan le, Jing. Awat tarak kasi fakta dan hujah yng membantu Jibo?

      Padam
  7. Mana mana parti hanya mengadakan kerjasama dengan parti lain bukan dengan individu lain. Yakni hubungan Pas dan lain lain parti adalah hubungan parti dengan parti lain dan bukan presiden dengan presiden lain.

    Ini kerana individu adalah tidak bebas dari melakukan kesilapan atas sebab itu mana mungkin kerjasama parti dengan parti lain sebagai bersifatt individu sebaliknya adalah institusi dan institusi.

    Justeru meskipun presiden parti A adalah kaki kuda dan presiden parti B adalah kaki banglow namun parti A dan B masih boleh bekerjasama di peringkat parti. Begitu juga kalau pengerusi parti C adalah anti agama dan presiden parti D adalah pro agama namun kerjasama peringkat parti masih boleh dijalinkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waaah bahasa bagus tapi tak terang, tak sampai maksud anda menulis.

      Tak payah lah parti A, B, cakap aje UMNO ke PAS ke, Najib ke Hadi ke Tuan apekenama ke.

      Padam
    2. Waima parti kiasu, cauvinis dan anti agama boleh berpakat dengan parti kecewa dan ultramelayu. Yang penting adalah institusi bukan individu. Tentang kenapa Rew Castle Brown jadikan kerjasama antara parti Islam dan parti Melayu satu isu penting, ianya perlu dilihat dalam konteks apa yang tersirat. Tidak semudah itu meneka apa yang ada di dalam fikiran RCB tetapi ianya ada kaitan dengan perasaan jeles dan kolonialism.

      Padam
    3. Kalau TNYT sendiri tidak suka Wikileak atau lebih tepat 'aka Rusia' masuk campur hal ehwal politik dalaman Demokrat atau Republikan di AS, makanya adalah lojikal untuk Pas menolak campurtangan RCB (aka SR) dalam hal ehwal dalaman Pas atau lain lain parti.

      Apa yang diandaikan oleh TNYT (campurtangan Rusia) mungkin sekadar dakwaan kosong tapi natijahnya jelas iaitu ia benar benar menggambarkan betapa bencinya Amerika terhadap tangan luar yang menyibuk dalam urusan kepartian di AS.

      Dalam era dunia tanpa sempadan, tangan tangan luar yang menyibuk, gatal, iri, provokatif dan menyalakan api tidak dapat dihalang waima oleh kuasa-kuasa besar.

      Meskipun tidak dapat menghalangan campurtangan dari luar namun TNYT masih boleh berharap agar warga AS berfikir secara matang dan menyatakan pendirian mereka di peti-peti undi.

      Padam
    4. Diakui bukan mudah untuk membuktikan perasaan jeles dan iri hati satu individu terhadap individu-individu yang lain atau sebuah institusi terhadap institusi yang lain.

      Namun ia bukanlah mustahil dibuktikan. Kalaulah jenayah kebencian boleh dibuktikan dengan mudah makanya bukanlah mustahil untuk membuktikan bahawa perasaan jeles atau iri hati yang memandu RCB atau SR.

      Padam
    5. Meskipun AS mengakui memang ada konspirasi untuk menghalang salah seorang calon daripada parti Demokrat daripada dipilih menjadi calon presiden AS yang mewakili parti berkenaan namun AS tidak semudah itu menerima bulat2 pendedahan yang dibuat oleh Wikileaks (orang luar) sebagai bahan bukti sahih untuk AS bertindak menghukum konspirator.

      Dalam konteks sama, kita tidak boleh prejudis terhadap ketidakbersediaan Daputera dalam menerima bulat bulat tuduhan salah laku yang di lemparkan terhadap CM Pulau Mutiara kerana asas yang sama iaitu tuduhan tersebut datangnya dari pihak luar.

      Dalam konteks SR dan politik lokal, mereka adalah orang luar. Tiada siapa dapat menghalang SR untuk jaga tepi kain orang tetapi mereka tidak boleh paksa orang untuk telan semua yang diberikannya sama seperti penjajah yang memaksa pihak yang dijajah telan semua.

      Penjajahan bentuk fizikal mungkin sudah berlalu tetapi penjajahan dalam bentuk baru seperti penjajahan minda, sosial dan politik tanpa sedar telah memasuki fasa yang sangat kompleks dan tersembunyi.

      Padam
  8. Komen komen di atas semua nya kelas, ada standad, tapi bila masuk aje Jing Jibo, jahanam, tarak standad langsung. Kesian.

    BalasPadam
  9. 1. Kalau SR fitnah.....saman.....jangan tak saman....jangan acah acah aja. Jangan ikutcrasmi najib, cakap nak saman tapi langsung tak saman

    2. SR dituduh memfitnah najib....WSJ.....dituduh memfitnah...dan ramai lagi dituduh memfitnah.....akhir2nya saman tak berani.... yang berani DoJ saman sivil.

    3. SR ke WSJ ke dah banyak keluarkan kenyataan...kira2 lebih 90% TEPAT. So yang kes PAS ini.....walaupun public perception, kita takut ada dokumen dikeluarka macam kes 1MDB....last last BETUL...
    Siapa yang malu??????

    Tunggu dan lihat jika ada perkembangan terbaru.

    Terfikir, no one is willing to drag to testify in court for hd hax a lot to hide. Once he is forced to vomit in court....thats the end of the whole 1MDB saga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sokong.

      "the end of the whole 1MDB saga" bermakna the end of Najib jugak. Kalau dah meletup di sana sini (7 negara luar pun ada letupan 1MDB nya), maka Majlis Tertinggi UMNO dayus le kalau tak gantikan Najib.

      Padam
    2. yg bangangnya bos arah peguamnya tanya WSJ kenapa kau keluarkan cerita macam tu?dan seperti biasa jing jibo akan spin jibo dah saman WSJ...bodohnye nak membodohkan orang puiiih

      Padam
  10. Anon 8.21 pagi,

    Saya tertarik statement anda berbunyi ".....Tidak semudah itu meneka apa yang ada di dalam fikiran RCB tetapi ianya ada kaitan dengan perasaan jeles dan kolonialism".

    Let us debate aa bit,

    1. Saya sangat bersetuju what is in RCB's head is difficult to guess....but by the same token, would it be logical to reflect the same for PAS' leaders especially Hadi?

    2. To accuse RCB's "guess" is related to jealousy and colonialism is a dangerous allegation!

    Noticed that the supposedly tie-up between PAs and Umno was pretty much najib-hadi affair. On the ground, many Pas members are not happy. This has caused ground level to rumble with rumours of pas leaders on the take.....

    Noticed also a figure RM90 mil.....would a rumour monger can eaxily state an amount witbout really having hard evidences? Someone in inner circle, both within umno and pas MAY HAVE SOND EVIDENCES....do not rule out this. Otherwise you cant be so specific...RM90 mil.

    On jealousy....what is there for RCB to be jealous about?

    On colonialism....gone with the wind....now sabahans and sarawakians want to get rid of colonialism by asking for autonomy. For RCB...what has it got to do with her? Yes she was born in sarawak but nothing with her. It matters witb sarawakians, not RCB.

    My fear is RCB has documentary evidences. But she has gone fishing. If need be, i am not surprised she will let loose one by one as she had done with 1MDB.....just beware

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tiada angin, masakan pokok bergoyang.

      Padam
    2. Budak azren... pokok tak ade pun yg goyang... yg goyaang lebih tulur tun nonok... jerrr

      seko lagi anjing tononok kena blangkung ... kikiki

      Padam
    3. Since the AS could not do anything to Wikileaks, just wonder what Pas can do to RCB and SR. Nothing!

      Padam
    4. yg gila meroyan disini jing jibo...tiada istlah jing matdey..jing jibo bekerja utk memburukkan jibo kerana hanya nafi fitnah mencarut alih isu aje kerjanya.
      protun menjawap bersama fakta yg tak boleh disangkal oleh jing jibo..jing jibo bangang jangan jadi seperti jing jibo

      Padam
  11. PAS DAH LAMA JADI JANTAN SETRLH BERPISAH DENGAN.SI JANTN DURJANA ALJUBOORI NAMERNYER...DLU PAS DIRAGUT KEJANTANAN OLEH SI ' CIFUT BABI'....

    BalasPadam
  12. Anjiing kurap gila Madey sekor tu udah tak kelihatan
    Memang dah agak Jing ni jenis pondan bukan jantan
    Kena pelakong kepala teruk Jing ini lari masuk hutan
    He he he jangan marah ye begurau jer anjing syaitan

    BalasPadam
    Balasan
    1. yg gila meroyan disini jing jibo...tiada istlah jing matdey..jing jibo bekerja utk memburukkan jibo kerana hanya nafi fitnah mencarut alih isu aje kerjanya.
      protun menjawap bersama fakta yg tak boleh disangkal oleh jing jibo..jing jibo bangang jangan jadi seperti jing jibo

      Padam
  13. Anon 8.21, 9.23 dan 9.49 saya syaki orang yang sama.

    Apa yang beliau kata tak mustahil dan ada kebenaran pada satu sudut.

    Pada satu sudut yang lain, tekaan kita terhadap USA dan atau RCB VIZ 1MDB may be right may be wrong. But if a person who develops the story, from time to time posts evidences, be it documentary or whatever that lead to the filing of summon, my question is Are They Jealous of Malaysia, malay, islam and want colonialism back?????

    A crime has been recorded and documented. A civil suit has been filed. Not surprising followed by criminal....

    Just because the criminal is our people from our country and somemore a leader or pm....we stick our neck to defend him? Billions lost and we are cool? Are we all scums? Please count me out.

    BalasPadam