Rabu, 31 Ogos 2016

Hadiah Kemerdekaan Dari Kerajaan..!


Ramai juga yang menggelengkan kepala apabila kerajaan mengumumkan kenaikan pendapatan isi rumah semalam..! 

Sebab? sebab semua yang duduk semeja semasa minum malam tadi tidak mendapat kenaikan pendapatan..! malah ada yang sedang bergelut untuk mencari sesuap nasi..!

Jadi...kerajaan jumpa indikator tu dimana? 

Masih ramai rakyat Malaysia 

terbeban dengan kos harga 

makanan tinggi


Harga makanan yang semakin tinggi terus menjadi faktor peningkatan bebanan kos sara hidup buat isi rumah di negara.

Laporan terbaru keadaan isi rumah Khazanah Research Insitute (KRI) menunjukkan bahawa makanan kekal sebahagian besar perbelanjaan kebanyakan isi rumah dengan kadar peningkatan harga makanan berada di tahap yang membimbangkan.

Pada 2014, lebih 94 peratus isi rumah berbelanja lebih untuk makanan dari perbelanjaan lain dan mereka yang berpendapatan rendah dari RM2,000 telah membelanjakan lebih 38 peratus dari perbelanjaan bulanan mereka untuk makanan.

Jelas, kenaikan harga makanan mempunyai kesan langsung kepada kos sara hidup.

Malah kos makanan yang semakin tinggi menyebabkan ramai rakyat Malaysia, terutamanya isi rumah berpendapatan rendah tidak mampu berbelanja untuk makanan berkhasiat yang selaras dengan Panduan Diet Malaysia.  

Kaji selidik yang dibuat mengenai keselamatan makanan di kalangan isi rumah berpendapatan rendah di Kuala Lumpur menunjukkan bahawa lebih 65 peratus isi rumah mempunyai isu dalam mengekalkan keselamatan makanan.

Ia selaras dengan laporan yang dikeluarkan Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) mengenai isu ketidakselarasan dan ketidakadilan dalam pengambilan makanan berkhasiat dikalangan isi rumah mengikut keadaan sosio-ekonomi masing-masing.

Selain itu, harga makanan yang dikatakan semakin naik juga terbukti melalui perkiraan Consumer Price Index atau Indeks Harga Pengguna (IHP), dimana makanan dan minuman merupakan salah satu komposisi indeks tersebut.

Ternyata, harga makanan semakin naik melebihi paras normal indeks harga pengguna.

Kajian yang dibuat menunjukkan bahawa inflasi harga makanan dalam negara dipengaruhi harga makanan di rumah yang dikira melalui Indeks Makakan di Rumah.

Ikan dan makanan laut menyumbang 23.8 peratus dari keseluruhan indeks, diikuti bijiran pada kadar 23.2 peratus, daging, 15.5 peratus, sayur-sayuran, 11.3 peratus, produk tenusu dan telur, 9.4 peratus.

Setiap jenis produk makanan ini telah menunjukkan kenaikan harga yang ketara dari tahun 2010 hingga 2015.

Harga makanan laut dan ikan naik sehingga 30.9 peratus, produk tenusu dan telur sebanyak 23 peratus dan daging naik sehingga 18.7 peratus.

Memandangkan produk ini menyumbang 48 peratus total dalam Indeks Makanan di Rumah, kesimpulan yang boleh dibuat ternyata memberi kesan dalam indeks keseluruhan.

Selain produk tersebut, produk gula dan manisan juga semakin naik tinggi dari tahun ke tahun.

Menurut laporan tersebut, sebuah isi rumah dengan lima ahli keluarga akan membelanjakan minimum diantara RM25.21 dan RM38.45 setiap hari untuk diet yang berkhasiat.

Perkiraan ini hanya tertakluk untuk makanan yang dimasak di rumah sahaja dan tidak mengira kos memasak di rumah seperti kos pengangkutan untuk membeli barang masakan, caj eletrik, gas memasak, kos membina dan barangan dapur seperti peti sejuk dan periuk nasi.

Manakala perbelanjaan isi rumah median adalah antara RM2,946 sebulan.

Kota Kinabalu dan Kuching merekodkan kadar perbelanjaan individu paling tinggi untuk makanan berbanding negeri-negeri lain pada kadar RM6.61 dan  dan RM7.69.

Kota Bharu mempunyai kadar perbelanjaan individu untuk makanan terendah pada kadar RM5.04 diikuti Alor Setar pada kadar RM5.23.

Secara purata, isi rumah di kawasan bandar berbelanja hanya 16.4 peratus dari perbelanjaan bulanan mereka untuk makanan yang dimakan di rumah manakala isi rumah di kawasan luar bandar berbelanja sekitar 24.8 peratus dengan kadar median seluruh negara pada tahap 17.1 peratus.

Isi rumah dengan pendapatan dari RM4,000 sehingga RM4,999 hanya berbelanja RM632 untuk makanan setiap bulan.

Sejak 10 tahun kebelakangan ini, bil import negara telah meningkat dengan tinggi, dengan kadar keseluruhan import makanan dan binatang hidup meningkat dari RM1.7 billion pada tahun 2005 ke RM45.4 billion pada tahin 2015.
Ini menunjukkan peningkatan setiap tahun sebanyak 9.8 peratus.

Malaysia mengimport input pengeluaran makanan seperti makanan binatang ternakan, mesin dan benih.

Manakala, bijiran merupakan bahan makanan paling tinggi diimport pada kadar 17.2 peratus atau RM7.8 billion. Selain itu, produk makanan lain yang juga diimport dengan banyak adalah sayur-sayuran dan buah-buahan.

Sejak 2005, import daging menunjukkan peningkatan paling tinggi pada kadar 228.2 peratus atau dari RM1.1 billion pada tahun 2005 ke RM3.4 billion pada tahun 2015.

Data menunjukkan Malaysia tidak mampu mengeluarkan makanan yang cukup kecuali untuk produk daging dan ikan.

Malah, pengeluaran makanan juga semakin menurun untuk beberapa produk termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran.

Dalam 10 tahun yang lalu juga import produk tenusu Malaysia meningkat dua kali ganda dari RM1.3billion pada tahun 2005 ke RM2.6billion pada tahun 2014.

Kebanyakkan produk yang diimport dari beberapa negara spesifik. Sebagai contoh, 70 peratus dari daging lembu dalam negara diiimport dan daging ini diimport dari dua negara sahaja iaitu Australia dan India. 54 peratus dari produk tenusu dalam pasaran di Malaysia diimport dari New Zealand dan diikuti Amerika Syarikat.


Teringat kata kata Menteri sebelum ni kan..!
Terutamanya Mad Maslan..!
Harga barang dah turun ke belum Mad?

Selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke 59 tahun..!

Merdeka kah sebenarnya kita?

Lu Fikir La Sendiri!!!


93 ulasan:

  1. kenaikan pendapatan isi rumah yang Najib sebutkan di malam Hari Merdeka ia lah mereka yg dapat habuan dari duit yang di curi dia dari 1MDB.

    US$7 billion = RM28 bilion lesap dari 1MDB, kata Ketua Audit Negara, saperti yang di laporkan Sarawak Report.

    US3.5 bilion masuk akaun dia, anak tiri dia dan kuncu kuncu nya yang beli harta di US dan sekarang nak di rampas DoJ. US$1 bilion atau RM4 bilion masuk akaun Najib saja.

    Ketua Bahagian UMNO macam Shahrir Johor Bahru dapat RM1 juta - dia sendiri yang kata begitu kpd media massa masa mula mula skandal Najib meletup. Ahmad Maslan Ketua Bahagian Pontaian di kata kata dapat RM2 juta.

    Wah, betapa banyak kenaikan pendapatan isi rumah puak mereka itu. Tapi rakyat jelata melopong, dapat GST dan harga barangan naik, tersingai singai nak hidup tak cukup duit tiap hari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa yang marah dan geramkan Sarawak Report keluarkan malumat2 itu, saman lah depa. Di US atau di Malaysia. Depa dah kata sanggup bela diri walau di Malaysia pun.

      Padam
    2. Kami percayakan Audit, Peguam negara, Polis,Bank negara dan SPRM.

      Aku suka geng protun percaya sarawak ,WSJ dan DOJ.

      Kita tunggu je la siapa pemenangnya. Talian hayat terakhir protun adalah DOJ.

      Jangan lupa lantik Mufti yg mesti sokong DOJ ni.Aku kesian geng protun mufti2 takda yang menyokong.

      Padam
    3. Bukan talian terakhir, Jing Jibo. Selepas rampas harta anak tiri dan kroni Najib, DoJ akan teruskan ke peringkat mendakwa mereka ke mahkamah atas tuduhan jenayah misappropriation of !MDB funds and money laundering, jenayah serius di US.

      Nama MO1 mungkin di keluarkan di bicara itu.

      Najib akan menggeletar bila2 teringat bahawa DoJ pernah dakwa (dan menang) Presiden Ukraine, Lazarenko, di atas jenayah misappropriation of Ukranian funds and money laundering di sana. Berpuluh juta US$ aje. Masakan Najib punya kes melibatkan berbilion.

      Ada pulak talian di Spura, Switzerland dan 5 negara lain yang ada buat siasatan atas salah laku 1MDB, Jing. Jangan bodoh buat tak tahu.

      Padam
    4. Selapas Lazarenko dia letak jawatan apa jadi ukriane sekarang, lepas dia letak jawatan presiden negara ukriane jatuh ketangan pro rusia lapas jatuh ukriane jatuh ketangan pro us, lepas itu APA jadi pemisahan wilayah berlaku ukriane

      Dah CAI protun kalau tak tahu pasal ukriane baik tak payah cakap
      Rancangan pertama us gunakan undang2 us kononnya perbodohkan manusia dunia di ukriane berjaya tapi mereka Cuba lakukan perkara sama di Malaysia mereka gagal sebab APA Malaysia berjaya belajar kesilapan belaku di ukriane itu.

      Macai protun patut tengok APA berlaku di Ukraine sekarang selepas Lazarenko letak jawatan, Ukraine hampir jadi pertama tercetus perang dunia ketiga. Pro rusia Dan pro us masing2 nak jatuhkan antara satu saman lain di ukriane

      Padam
  2. Kalau betul di agihkan dengan saksama dan dengan jumlah yang berpatutan, boleh di kata ramai yang dapat habuan dari duit yang Najib curi tuh. Ha nya dapat beban yg dia bikin. Celaka.

    Gila, RM4,000 juta. Kalau di kasi nya RM1 juta sorang macam Shahrir KB UMNO JB kata dia terima, sekurang kurang nya ada 4000 orang dapat. Tapi Ahmad Maslan di katakan dapat RM2 juta. Dah kurang jumlah dari 4,000 orang itu.

    Dahtu, dah beriri hati antara Ketua2 Bahagian UMNO, geram kat Njib, entah entah ada yang dapat dua posen aje.

    Tapi, kalau purata Ketua Bahagian dll yg pegang kuasa dalam UMNO dapat RM100,000 sahaja pun, ada 40,000 orang yang dapat.

    Kalau RM100,000 tu di agih sama rata RM10,000 sorang kapada cawangan dan lain lain, ada 400,000 orang yang dapat. Hah, 400,000 orang aje, beb.

    Ingat, penduduk Malaysia ada 30 juta. Melayu aje tak kurang dari 15 juta. Yang pendapatan rendah di kampong dan di pinggiran bandar yang merengkut kena GST dan harga barangan naik tak kurang dari 5 juta orang. Depa tu semua melopong tak dapat satu sen pun dari duit Najib sebat tuh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pembetulan:

      Alamat, Komputa aku ni melompat pulak.

      Ayat "Ha nya dapat beban yg dia bikin. Celaka." tuh sepatut nya di akhir komen tuh.

      Ikut tingkah laku Najib, komputa pun dah celaka - bawak malang, kata Kamus.

      Padam
    2. Berkenaan duit UMNO utk digunakan parti harap jgn sembang boleh tak?

      Najib cari derma utk duit UMNO bkn minta komisen taikun cina.Ini berbeza dgn tun M yg mengharapkan taikun cina.

      Di malaysia tiada undang2 mengawal duit derma maka diam2 je la.

      Isu kenaikan kos kehidupan bkn lah persoalan kritikal sangat.Mana ada rakyat malaysia kebulur.

      Zaman tun M nasi lemak memang la 30 sen tapi gerai nasi lemak banyak tak? ramai yg tak mampu beli pun walaupun 30 sen rata2 memasak dirumah.

      Zaman Najib nasi lemak rm 7 biasa la.Lauk tengok sikit lah beb.Bkn telor ja macam2 ada.

      kepada pro Tun sedarlah ni zaman Najib bukannya zaman Tun M yg rakyat banyak naik bas kalau balik kampung.Ingat sekali ini zaman Najib setakat ikan naik harga 2 hinggit takda hal la.

      Padam
    3. Lagi rayuan bodoh di buat Jing Jibo.

      Mana boleh nak diamkan, Jing. Perdana Menteri mencuri wang. Bukan sikit, berbilion< Jing. Pagi pagi di harai Mereeka ni kau mintak di katakan bodoh bangang, apsal? Kau duduk diam je, tarik selimut, musim dah hujan, sejuk sikit, tidur le.

      Padam
    4. Bodohkan punya 07:52

      Padam
    5. Memang bodoh si Jing Jibo tuh. Ni bodoh lagi mengata "Isu kenaikan kos kehidupan bkn lah persoalan kritikal sangat. Mana ada rakyat malaysia kebulur."

      Ya Allah, betapa bodoh nya, mengata boleh biarkan kenaikan kos hidup hingga ke tahap kritikal, tahap rakyat kebulur.

      Betul lah orang cakap kau sewel, Jing. Makan ubat tuh. Nanti kau terlepas tahap siumna, kena heret ke Tg Rambutan.

      Padam
    6. I like how 9:16 insinuate "....nanti kau terlepas siuman [sic].

      Geng lanun bugis rupa nya ada tahap siuman lagi.....pakai grade wow! Ada kelas gitu....ya lah siuman kelas, pun kelas 2 perpuluhan 6 bilion tahap habuk dedak.

      Padam
  3. http://akhzaman.blogspot.my/2012/01/islam-liberal-semakin-terserlah-ada.html?m=1

    selamat hari merdeka... merdekakah kita..? Selagi pengkhianat belum terhapus perjuangan belum selesai...

    sempena hari merdeka ini... tugas aku menyampai pesan sudah tertunai ... tanggungjawab bersama pertahan islam dan bangsa jadi tugasan bersama..

    pengkhianat ini bukan orang luar ... musuh kita dikalangan kita sendiri.. musuh dalam selimut jadi talibarut penjajah..perosak akidah iman dan agama dam kesucian islam demi anak cucu cicit kita srmua

    kita didendang dng isu semasa yg meloyakan dan melekakan minda kita dari terus diserang setiap saat pemikiran dan akidah kita...

    LINK diatas suatu gerakan tersusun digerakkan oleh musuh dikalangan kita yg bersekongkol.. bersekutu dengan gerakan murtad pluralism(PKR).. syiah.. DAP komunis evangelist. . LGBT dan GAY...

    musuh ini terdesak mencari sokongan luar setelah kroni... anak beranak sudah kepanasan ditolak oleh rakyat Malaysia yg sedar akan ancaman sebenar negara bangsa dan agamanya

    selamat hari merdeka. ... bersama kita menghapuskan musuh dalam selimut ini...diakhir hayat macam cacing kepanasan...

    link

    BalasPadam
    Balasan
    1. Menyebut "murtad pluralism(PKR).. syiah.. DAP komunis evangelist. . LGBT dan GAY..." tu mnunjukkan komen itu dari apa yang di namakan Jing Jibo.

      Ini dia CV nya untuk pembaca baru atau yang tak biasa di blog ini -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, (terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak), kekadang serius, bahasa tinggi sikit. Terakhir ini, banyak memantun macam kartun.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang - dia mengarut, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
    2. Jing Jibo itu menyebut "pengkhianat". Najib yang pengkhianat dan pendengki bangsa dan negara.

      Nak tulis komen baru menjustifykan nya, boleh. Tapi, datang nya sama jugak dengan yang ada dalam c&p ini:

      Najib Pengkhianat, Pendengki Bangsa Melayu dan Negara, Buang ISA, Buat Keputusan Buang Akta Hasutan dll.

      Yang khianat dan dengki kpd kaum Melayu ia lah Najib. Negara ini negara Melayu, beribu tahun di kenali sebagai Tanah Melayu, bapak dia Melayu, tapi dia kata dia Bugis, "jugak pendatang". Dia lanyakkan maruah Melayu, dengkikan, khianati kaum Melayu.

      Najib buang ISA yang membendung kegiatan subversif DAP yang anti-Melayu, anti-Islam dan cetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Najib buat keputusan buang Akta Hasutan yang melindungi Perkara Perkara sensitif dalam Perlembagaan berkenaan hak dan kepentingan Melayu, termasuk Kedudukan Istimewa Melayu di Perkara 153.

      DAP tak suka Perlembagaan, tak hormatkan Bahasa Kebangsaan, tak suka sejarah negara ini, sepatut nya Najib cari jalan atasi masalah susah nak bina rakyat Malaysia, tapi, dahlah Muhyiddin mestikan Sejarah di sekolah sekolah, dia buang Mahyuddin pulak.

      Betapa pengkhianat nya Najib kpd kaum Melayu, dia jugak senyapkan DEB, buang Kementerian Pembangunan Usahawan yang membiming peniaga2 Bumiputera. Biasiswa yang di maksudkan untuk anak kaum yang mundur ekonomi dan pelajaran saperti kaum Melayu pun di kasi nya kpd kaum Cina yang terkaya di negara ini sejak berpuluh tahun, dengan itu mengkhianat kaum Melayu lagi.

      Dari segi Perlembagaan negara yang ada mengkeramatkan bahawa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak di negara ini punyai Kedudukan Istimewa, Najib jugak menkhianatkan negara, merosakkan perkembangan dan kemajuan negara berdasarkan itu. Najib mesti di buang, pronto.

      Padam
    3. 8.21 pg BODOH TONGONG

      Padam
    4. Sakit ati ye, Jing Jibo. Bila nak heart attack? Kasi tau ye bila kena.

      Padam
  4. Kepada Geng Protun

    Isu kehilangan 42 billion dan hutang bakal melingkupkan malaysia.Isu lapuk la.

    Jangan mandai-mandai gunakan Atas nama Audit.Jangan nak kaitkan Audit dgn Sarawak Report.Malu lah.

    Audit ada laporanya. Dibentangkan di parlimen.Dikawal selia PAC. Search la Audit,Parlimen dan PAC.

    Aku kesian dekat geng pro tun yang bodoh memanjang.Tak abis citer seolah-olah aku lah pandai.

    Bila Pilihanraya kalah.Sarawak kalah .Pilihanraya kecil selangor dan perak kalah.Semuanya kalah. Menang tang mana?

    Deklarasi rakyat kalah. Undi tak percaya kalah. Cuba sebuat apa yang menang?

    Mahkamah Peranchis kalah.
    DOJ belum mula dah kalah. Takut punya pasal business Reza diteruskan.La ni tangguh pulak.
    AG singapura dan Swiss sembang je lebih habuk pun tak da kalah lah tu.


    Aku bukan apa parti bersatu dah tubuh.Inilah waktunya gerakkan sunguh-sungguh macam deklarasi rakyat.Ini tidak tahu nak sembang Najib dan UMNO.

    Itu ja dalam kepala otak geng protun Najib dan UMNO.otak dah berkarat kot.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buang masa aje nak tulis panjang lebar sebab kepala Jing Jibo keras macam batu. Jadi, cukup lah dengan c&p komn di atas tuh, kot kot di hari yang terang benderang, terketuk kepala dia -

      Siapa yang marah dan geramkan Sarawak Report keluarkan malumat2 itu, saman lah depa. Di US atau di Malaysia. Depa dah kata sanggup bela diri walau di Malaysia pun.

      Padam
    2. Bodoh lagi
      ISu saman isu lapuk la.
      Teruskan lah sembang saman.kalau dah bodoh tetap bodoh.

      Gunakan akal sikit.Pilhanraya sarawak dan kecil dah kalah.Isu saman bagus sangat ke?
      isu saman bakal lingkupkan UMNO ke?

      Isu saman ni kalau korang jadikan isu PRU 14 korang tau apa geng najib jawab? dia tunjik gigi ja.

      Padam
    3. Tapi kamu bangang, bingong dan segala kata kata dalam kategori itu, Jing.

      PRK Sarawak dan Sg Besar & K Kangsar tak mencerminkan Najib poppular. Di Sarawak, Adenan Satem amat popular dan menang. Di SB & KK, Najib pakai duit, beras berkampit, barangan letrik dsb nya, kata Tun M.

      Tun M on the ground dan berpuluh ribu orang dia on the groud dan tahu fakta itu. Najib korapsi paling besar dalam sejarah .

      DoJ kata misappropriation of 1MDB funds and money laundering yang di buat di US pun yang paling besar dalam sejarah depa. Cilaka Najib. Bawak malang, nama buruk negara dll.

      Padam
    4. 8.34 pg BODOH TONGONG

      Padam
    5. Sakit ati ye, Jing Jibo. Bila nak heart attack? Kasi tau ye bila kena.

      Padam
    6. Dah CAI macai pembangkang bagi dedak pada rakyat beras, muKhriz pun bagi beras Dan Wang pada orang mermelukan pada Pru 13 dulu,dah CAI protun fakta ini tahu sendiri.

      Kalau korap undi saya selepas saya bagi hadian ini ADA tak ucapkan oleh dun bn, tak ada satu pun aku dengar dari mulut wakil Rakyat bn.

      APA pembangkang bagi pada Rakyat Penang Dan Selangor hanya bonus perkerja kerajaan Dan dun dia je.
      Suruh betulkan Rumah sewa Kos rendah pun tak boleh lakukan, Rumah Kos rendah pun mahu dirasuah

      Padam
  5. Terima kasih buat admin di atas info di atas, kami yang memiliki rumah sewa ini pun hairan kenapalah rumah tidak dapat disewakan walaupun sewa rumah tidak pun dinaikkan. Yang bertanya nak menyewa ramai tetapi yang jadi nak menyewa tidak ada.

    Kami pun buat kajian sendiri guna akal kurniaan Illahi. Kami pun perasan harga barang makan memang makin melambung setiap hari sejak Aidil fitri lalu, ayam sekilo di bawah RM 7 pun kini hanya boleh dibeli pada harga lebih RM8. Meningkat harga termasuklah barangan basah lain juga barangan kering.

    Maknanya negara kita makin menuju kehancuran, apabila makin ramai tak dapat menyediakan rumah untuk keluarga maka masalah sosial akan membiak pesat. Jenayah disebabkan kesempitan hidup akan menjadi-jadi malah meningkat berkali ganda apabila sektor perkilangan, pembinaan dan lain2 yang menggaji pendatang asing mula terjejas. Maka para pendatang yang ramai di Malaysia akan tertekan hidup mereka hingga terpaksa melakukan jenayah demi kelangsungan hidup di perantauan.

    Hakikatnya benar bagai dirisaukan oleh para bijak pandai bahawasanya negara tercinta ini menuju jahanam. Pemimpin yang tidak bertanggung jawab pula terus mendukung si lanun bugis yang makin gelak besar menyambut Merdeka di hadapan rakyat yang mungkin tidak sedar malapetaka besar sedang menanti di hujung landasan kehancuran ini.

    Tidak pernah kami melihat wajah sehodoh syaitan berkepala botak yang tanpa rasa malu berlagak hebat di depan rakyat. Masih punya waktu dan kesempatan untuk kita sedar dan buang pemimpin yang korup ini dengan apa cara sekalipun hatta mendoakan kemusnahan buat beliau sekelurga bersama para pengikut sesat lalun ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alamak geng protun ni.Ayam naik seringgit dunia dah nak hancur.
      Kesian la aku dengan perangai korang ni.Dahlah pemalas dan bodoh.Tahu nak senang ja.

      Korang tau tak kenapa bangla boleh buat duit 6 ribu hanya potong rumput rumah ke rumah? psal mereka tak bodoh.

      Aku harap geng protun pi kelas motivasi.Naikkan semangat hidup.Jangan lah bodoh sangat.Malaysia tempat cari duit.

      Kalau pintu sempadan malaysia dibuka kau ingat rakyat indon,bangla,filipina,vietnam,mymmar,nepal.colombia,kemboja,india,china dan lain2 tak serbu ke?

      Pakai otak la . Rakyat asing sanggup mati datang malaysia.Yg korang tak abis-abis ayam naik sehinggit mati lah kita kebulurlah kita.

      Aku tak dapat bantu cerna pemikiran korang.

      Tapi aku bg 100% like kat korang kalau masuk perniagaan jualan langsung bakal bankrapkan syarikat tersebut.

      Padam
    2. Seringgit dua naik harga tak mengapa kpd Jing Jibo dan anjing anjing nya yang lain. Depa dapat dedak yang cukup dari Jibo. Kepala hotak dia mengata begitu.

      Mesti marah orang2 kampong dan yang berpendapatan rendah di pinggiran kota, tungkus lumus nak cari Seringgit dua, pulak kena GST dan harga barangan Najib di buat Jibo.

      Harap mereka lepaskan geram lingkupkan Jibo di PRU14.

      Padam
    3. Orang kampung mana yang marah?

      Pasal itu aku kata korang bodoh tapi tak nak mengaku.
      PRN sarawak menang ke kalah?
      Orang kampung mana ni? Semua Pilihanraya UMNO/BN menang tau?

      Padam
    4. Bodoh kamu. Orang Sarawak undi BN sebab sayangkan Adenan Ketua Menteri, bukan pasal Najib.

      Gambar Najib satu pun takda di poster atau sepandok PRK itu. Begitu juga di PRK Sg Besar & K Kangsar. Semua tahu nama najib amat busuk dan imej dia dah macam tahi.

      Padam
    5. kan aku dah kata bodoh memanjang..protun ni ingat bila pru gantung poster menang.

      takda poster kalah.bodoh betul.

      Nak faham kenapa sarawak sokong BN fahami projek lebuhraya najib tanpa tol

      Padam
    6. Kamu bangang, Jing. Takda orang kata "bila pru gantung poster menang."

      Orang kata Najib tak berani letak gambar dia di poster ke apa. Takut bikin pengundi benci dan tak undi BN.

      PRN Sarawak menang kerana Adnan Satem amat popular. Kemengan di Sarawak sebab Adnan Satem, bukan sebab Najib pun.

      Padam
    7. 8:33..

      Itu baru harga ayam. Belum yang lain lagi. Cuba fikir elok². Cakap jangan ikut sedap mulut. Saya tahulah pendapatan bulanan 8:33 75k sebulan. Sbb tu tak hairan dengan kenaikan harga ayam rm1.

      Tahniahlah sbb 8:33 tergolong dalam golongan kaya raya, berada. Tapi ingatlah juga bagi mereka yang berpendapatan rendah. Nak isi minyak motorsikal pun berkira²

      Syabas 8:33...

      Padam
  6. Lanun penyonglap makin kepanasan. Siang malam pagi petang barisan pemakan dedak memfitnah dan mencaci para pejuang dari pihak yang mahukan isu 1MDB diadili dan disiasat dengan terperinci tanpa gangguan mana2 pihak.

    Sanggup si lanun ini mengarahkan para pahlawan seperti Salah Keruak beri ruang kepada si lanun untuk muncul setiap hari dalam berita TV juga Radio RTM, TV3 dll yang bertindak sebagai propaganda kerajaan yang bersifat berat sebelah.

    Lanun ini tersangat takut untuk keluar negara dan paling gentar jika diserang bertalu-talu soalan oleh media asing. Dalam Malaysi boleh juga harap si Polis pak turut juga immigeresen untuk bertindak melindungi segala salah laku.

    Kesian kati Zek Komodi terpaksa jadi barua lanun keluar negara sambil menegakkan benang basah dalam pertahankan tuan beliau.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha "Salah Keruak" ... Dia di lantik sebab lantang mencium bontot Jibo di blog nya tiap2 hari dulu hingga sekarang.

      Memang si Bugis Lanun di beri peluang muncul setiap hari dalam berita TV juga Radio RTM, TV3 dll yang bertindak sebagai propaganda kerajaan yang bersifat berat sebelah.

      Mana tak berat sabelah. Bekas Hakim yang di lantik Jibo sebagai Peguam Negara pun dah jadi penghakim pakai songkok Peguam Negara - di istiharkan nya Jibo tak bersalah 1MDB dan berbilion dalam akaun bank dia.

      Mengarut dan melampau punya keadaan. Jibo mesti di ganti atau di tumbangkan di PRU14.

      Padam
    2. Semua stesyen TV dan radio najib yang punya ada faham?

      Jadi boleh tutup mulut tak?

      Sedarlah ya.Korang ada SR,WSJ,Malaysiakini.Jadi diam2 boleh tak.

      Padam
    3. Dah jadi budak kecik Jing Jibo nih. Suruh orang diam diam pulak. Kepala bapak dia tak ajar pasal demokrasi, bebas itu ini.

      Padam
    4. Pembaca tak takut ke angin anjing gila sewel 8.49 dia datang?

      Nanti dia keluarkan pantun dia....

      Padam
    5. Tak takut. Cuma geli hati. Kesiankan dia asyik pantun memantun.

      Tapi ramai yang tak baca pun pantun dia. Sroll over aje.

      Terima kasih memperakui ada "anjing gila sewel", bro.

      Padam
  7. Mat maslan baca skrip. Tu yang dia kata bila GST dikenakan, harga berangan akan turun.
    Najib kata pendapatan rakyat meningkat berdasarkan sumbangan yang beliau terima. Bukan dari apa yang rakyat terima.
    Siapalah pengundi yang pilih wakil² rakyat bodoh ni. Statistik dgn statik pun tak boleh nak bezakan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagus tuh - Statistik dgn statik pun tak boleh nak bezakan...

      Padam
  8. Saya terfikir, bukan suharto atau marcos.....tapi Gaddafi atau Saddam. Mereka berdua "dimatikan" dengan begitu hina...gerun melihat Gaddafi dipukul sebegitu rupa.....

    Mungkinkah berlaku di malaysia??????

    BalasPadam
  9. 07:52....

    Saya setuju pandangan anda. Ikan naik harga 2 ringgit. Takde hal la.

    Masalahnya ikan Sardin dalam tin, cap ayam(tin paling kecil). Ketika mula najib jadi PM harganya rm1.90. Tetapi hari ini harganya rm3.90. Anda memang memberikan angka yg tepat.

    Tahukah anda kebanyakan harga barangan makanan meningkat dari 25% - 50% sejak najib jadi PM..? Kalau nak bodek pun patut² la....

    Saya faham pendapatan anda sebulan rm80k. Tapi pernahkah anda fikir rakyat yg pendapatannya tak sampai 2k..? Bagaimana mereka² ini nak survive dalam keadaan ekonomi sekarang.

    Jangan berkata ikut apa yg anda ada. Cubalah berkata ikut apa yg orang lain ada.

    Biar bodoh asalkan jangan nak membodoh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau mengaku kau bodoh ye Jing? Kau kata "Biar bodoh asalkan jangan nak membodoh..." Bagus lah. Kau memang bodoh. Semata. Selama lama nya. Jadi, kita orang akan lesing kau berdentam dentum tiap kali kau membodohkan diri di sini.

      Padam
  10. terbeban dgn sabotaj madey kutty dan kroni keatas ekonomi dan politik negara ... madey anak beranak dan kroni adalah petualang negara !! go fly kite !!

    BalasPadam
    Balasan
    1. 9.24 itu je?

      Padam
    2. Kau dah takda fakta dan hujah yang org boleh terima, kau meradang, suruh orang go fly kite, arr Jing Jibo. Bodo lagi kau.

      Padam
  11. 9.24

    "terbeban dgn sabotaj madey kutty dan kroni keatas ekonomi dan politik negara ..."

    chai, kiraan mudah;

    1.tun mentadbir 22 tahun hutang negara sekadar 100 billion.

    2.pak lah memerintah 6 tahun hutang negara berjumlah 300 billion

    3.rejim najib memerintah 7 tahun hutang negara 680 billion!!!!

    Kesimpulannya jika najib berkuasa 1 tahun lagi, tidak menghairankan hutang negara berjumlah 1 TRILLION!!!

    insaflah pencacai sekalian, rakyat hari ini menderita dianaiya dan dizalimi.

    Merdeka!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul. rakyat hari ini menderita dianaiya dan dizalimi. Dek Najib. Dia curi duit berbilion, bikin 1MDB terhutang RM53 bilion, IPIC tuntut lagi RM28 bilion (hampir seratus bilion), membebankan rakyat dengan GST, nanti naikkan % GST atau cukai satu lagi nak cari duit untuk gomen dia.

      Padam
    2. Mati ke Rakyat british dengan gst 20% he.he.he sila jawab disebab perang Iraq British naik gst mereka .
      Ekonomi British Sekarang tak berapa baik mereka mampu bertahan disebab gst mereka.
      Hutang singpore lebih tinggi dark kita gst mereka di naik kan 6 ke 7%, aku tengok Rakyat Singapore itu gemuk makan
      Kira baru gst 6% dah bising tak naikkan pun lagi dah bising

      Padam
  12. HADIAH KEMERDEKAAN DARIPADA KERAJAAN SELANGOR


    Keputusan Kerajaan PR Selangor membuat menghapuskan diskaun 10 % untuk Bumiputra bagi pembelian seperti pangsapuri jelas membebankan golongan bumiputera untuk memiliki kediaman sendiri.
    Ketika BN mentadbir Selangor sebelum ini, kerajaan negeri tetap memberi diskaun itu kepada bumiputera walaupun telah memberi subsidi terhadap pembinaan rumah mampu milik.
    Sebelum keputusan ini dibuat , beberapa pemimpin DAP terlibat dalam agenda ini antaranya Tony Pua pada Julai 2010 pernah mencadangkan supaya diskaun antara 5 hingga 7 peratus kepada bumiputera dalam pembelian rumah dimansuhkan.

    Maka bertempiklah orang Melayu ketika itu. Pas yang tidur sebantal dengan DAP pun marah-marah, maklum sahajalah nak dekat PRU, bertegang leher Pas membantah kononnya cadangan itu memberi kesan buruk kepada nasib orang Melayu.

    DS Anwar Ibrahim pula ketika itu sekadar membisu, takut cakap lebih-lebih taiko DAP marah. Tidak lama selepas itu, cadangan itu senyap begitu sahaja sementelah menunggu perang PRU-13.

    Namun, kerajaan PR Selangor yang menang bergaya pada PRU-13 lalu, semalam mengumumkan akan memansuhkan diskaun , tindakan yang dianggap satu tamparan hebat kepada orang Melayu.

    Sejak bertahun-tahun lamanya diskaun diberikan, kali ini orang Melayu di Selangor terpaksa menerima hakikat, perkataan "diskaun bumiputera" tidak akan tertera lagi di mana-mana flyers atau promosi pembelian rumah di negeri itu.




    Ini bermakna, kepada orang bumiputera di Selangor, istilah "bumiputera" yang ada pada anda tidak lagi terpakai untuk mendapat keistimewaan jika hendak membeli rumah seperti dinikmati selama berdekad lamanya sebelum ini.

    BalasPadam
  13. Jing Jibo, kau ni anak Najib ke? Bukan main komited nak defend Najib, masuk sini siang malam sampai pukul 2,3,4 pagi, bangun masuk komen lagi pepagi hari, tidur 2-3 jam aje, ke.

    Ke engkau jenis ada penyakit otak yang menyebabkan otak kau sentiasa terharu, tak renti renti nak cakap, selalu mengarut, takda fakta atau hujah yg menasabah. Kalau gitu, orang gila le kau. Makan obat tuh, Jing.

    BalasPadam
  14. 9.38 chai anjing (sewel blummm dtg lagi,jadi bleh lagi berdiskusi)

    Tak yah copy paste dari bloger makandedak haram upahan najib...

    Hakikatnya, peruntukan kaum bumi masih dan tetap ada.

    Periksa balik chai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha, cheap attempt nak deny, Jing. Ingat, kau

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, (terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak), kekadang serius, bahasa tinggi sikit. Terakhir ini, banyak memantun macam kartun.

      Padam
    2. Kapada Protun semua, tak usah kisahkan nak nentukan Jing Jibo ke tak, asal bunyi macam dia aje, Jing Jibo le tu, hantam saja.

      Bila kita nak buat komen pasal tajuk pos atau nak hentam Jing Jibo pun, tak usah peduli copy paste against Jing Jibo, boss dia Jibo, dll nya. Scroll over c&p itu. Dan buat komen di atas pos itu ke ape.

      Padam
    3. Pls senaraikan apa yg dap, pkr dah tolong Melayu.

      Padam
    4. Bodoh lagi kamu. Orang cakap pasal UMNO di bawah Najib tak tolong Melayu macam di sumpah masa penubuhan, kau cakap DAp dll plak. Sekola mana dulu?

      Padam
  15. UMNO kalah di Selangor 10% hak bumi juga kalah..fikir kan akan datang.
    MACAI DAPig dapat upah berapa %

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jing Jibo dah mula pakai nama pulak.

      Dia memang meradang bila CV nya di copy paste. Memang bagus di copy paste dari masa ke masa. Nanti dia meletop, atau heart attack ke.

      Padam
    2. 9.54 BODOH TONGONG

      Padam
    3. Takda fakta dan hujah ye? Sakit ati ye, Jing Jibo. Bila nak heart attack? Kasi tau ye bila kena.

      Padam
  16. Melolong barang naik, barang naik, tapi siapa yg up harga, gst tak gst, up tetap up. Sapa dominasi perniagaan Melayu ke, cina ke, india ke.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jadi?

      Nak kata Tuhan yang naik kan ke?

      Mesti dasar2 atau policies Jibo ler. Yang di buat dan yg tak di buat nya - acts and omissions.

      Omission - spt pihak pengkuatkuasa gomen dia tak ambil tindakan naik harga. Di diamkan dek Najib.

      Padam
    2. Protun kena tanya kerajaan 22 thn dimana dasarnya, dasar laut ke. Penguatkuasa gomen rakyat juga.

      Padam
    3. Dasar lanun ha nya Bugis Lanun yang buat.

      Bodoh lagi mengata Penguatkuasa gomen rakyat juga.

      Astaghfirullah. Teruk benor kita di buat dek kebodohan Jing Jibo ini.

      Padam
    4. 1023pg. Beristighfar lah lagi banyak banyak, mudah mudahan mendapat hidayah.

      Padam
    5. Najib dan kamu perlu bertaubat, istighfar, dan apa apa lain yang arah ke situ.

      Najib - sebab, selain dari mencuri duit berbilion, dia juga buatkan dasar Kerajaan yang merosakkan keharmonian negara - contoh nya, senyapkan DEB dan kasi biasiswa kpd anak kaum yang terkaya di negara ini dah berpuluh tahun yang beratus jutawan nya derma untuk biasiswa dll. Dengan itu mengirikan hati kaum yang ketinggalan dalam ekonomi dan pelajaran sejak Merdeka.

      Kamu - sebab kamu sentiasa menglukum dia.

      Padam
    6. Kaki mencarut masih ada ruang untuk taubat nasuha.

      Padam
  17. Waaah, meriah sambutan Hari Merdeka di sini. Dah ada 52 komen sekarang baru 3 jam pos ini.

    Kami Protun amat meriah bila dapat mengetuk kepala Anjing Jibo di sini. Sebab dia asyik mencium bontot Najib.

    Pada hal Najib yang merosakkan semangat Merdeka yang menimbulkan Perlembagaan negara, yang banyak aspek nya di abaikan dek Najib.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau nak rasa nikmat merdeka. Minda jangan jumud.

      Padam
    2. Ko minda jumud, belakang ko kemut.

      Padam
    3. Nauzubillah.

      Padam
  18. Todiam Jing Jibo.

    Tak lama lagi dia copy paste le pantun dia. Jadi katun pantun memantun.

    BalasPadam
  19. Putramerdeka

    Berapa kali lagi nak kalah.Sedarlah perjuangan sia-sia mempertahankan tun M.

    Najib bertambah kukuh bukan bertambah lemah.Tun M pun dah angkat Najib sebagai raja.Kalau dahulu panglima bugis la ni raja bugis.

    Najib akan terus kukuh kerana cash is king. Apa nak buat PRU 14 Najib akan tabur billon2 kpd penyokongnya.Gigit jari la korang nak menang.

    BRIM sahaja akan cecah rm 1500 belum lagi program2 bantu rakyat yg lain-lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bodoh lagi Jing Jobi nih. Kali ni cakap "Tun M pun dah angkat Najib sebagai raja". Kepala hotak dia.

      Peragongkan pulak prinsip korap se korap nya Cash Is King tuh.

      Bodoh punya program BRIM. Sepatut nya sediakan kemudahan rakyat boleh dapat higher income. Bukan asyik kasi duit tunai. Amat korapsi punya kerja. Pure outright corruption. Dah naik gila punya pemikiran.

      Padam
    2. Saudara 10:42

      Menang dasar ameno rasuah. Dulu kini selamanya. So, tak hairanlah jika rakyat dirasuah. Benarkah br1m boleh digunakan selama setahun utk perbelanjaan harian..? Jika benar, sila buktikan. Banyak sangatkah duit br1m tu hingga di katakan dapat merinfankan beban rakyat....

      Padam
  20. NST laporkan

    Message delivered by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak at Dewan Merdeka of the Putra World Trade Centre in Kuala Lumpur (last) night, on the eve of National Day 2016.

    Istiadat berbaris YDP Agong ambik tabik pasukan beruniform march past tadi nampak suasana dan jumlah rakyat hadir nampak tak meriah.

    Aku tak suka Najib, apa saja di buat nya tak meriah.

    Aku yakin tak salah cakap begitu sebab semua rakyat ada hak suka tak suka Najib.

    BalasPadam
  21. Gaddafi....mungkinkah?



    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku harap macam macam. Tapi aku tak boleh cakap. Tau saje le.

      Padam
  22. Ku harap PM, PM ku Raja Tunai
    Ku harap DPM, DPM ku jumpa tersalah orang
    Ku harap Defence Minister (DM), DM ku pakar Corroboration
    Ku harap AG ku, AG ku chops No Offence
    Ku harap IGP ku. IGP ku tunggu arahan
    Ku harap MACC, MACC ku dibisukan
    Ku harap Gabenor BNM ku, Gabenor ku dibatuk2 kan
    Ku harap MTUs ku, MTU ku didedakkan
    Ku harap ahli yang ramai, ahli ramai dibangsatkan
    Ku harap ilmuawan agamaku, satu pun tak dapat diharapkan
    Pencuri diraikan, pengadu ditangkap

    Selamat hati kemerdekaan
    Hiduplah dalam kehancuran

    Laillahailla anta subhanakainni kuntuminazzalimiin

    BalasPadam
  23. Wah waah Kejora tidak ada kemain lagi cai2 berpesta
    Cai2 dedak ni tak boleh hidup kalu tak maki mengata
    Kelmarin kitorang tunggu petang sampai malam buta
    Haram seekor pun tak berani muncul cai2 kaldai unta

    BalasPadam
  24. Cai2 anjing kalau Kejora tidak ada kemain lagi berapi
    Tapii bila lihat kelibat Kejora habis berselerak menepi
    Kalu anjing giila sekor yang tunggu tu pun merah pipi
    Kiitorang pantun madah jer bukan le guna ilmu jampi

    BalasPadam
  25. Nasib baik hari ini Kejora sibuk gii perbarisan berarak
    Kalau tidak udah tentu teruk cai2 kena tiibai terberak
    Tak berpeluang Kejora nak tiibai caii habis berselerak
    Gian sangat ni nak tibai yang sekor itu anjing haprak

    BalasPadam
  26. Mana dia cai anjing yang konon megah bikin gempar
    Selalu cai anjing ni yang paling biadap mulut celupar
    Tangan ini udah gatal lama tak kasi orang penampar
    Aku nak cop muka cai anjing ni dengan tapak selipar

    BalasPadam
  27. Kalu belakang Kejora kemain lagi cai anjiing menyalak
    Ayam berak kapur ni mau berlagak seperti ayam jalak
    Tolol bingai tak tahu mengarang pantun orang diciplak
    Kini dia serupa bapok bunyi ‘auw auw’ kain kena selak

    BalasPadam
  28. Cai anjing ni pasal Kejora cekap berpantun dia dengki
    Dia masuk pun huajah tak ada hanya carut cacii maki
    Mulut becok betul macam mak dia punya lubang puki
    Ini Kejora panggil mau tibai cai ini bagi tempang kaki

    BalasPadam
  29. Cai anjiing gila nii bila orang komen dia ganggu sebok
    Kerja apa satu pun dia tak ada hayun telor tolak abok
    Kalau ada dekat cai inii sah dah dia makan penumbok
    Aku nak ganyang cai sekor ni sampai dia terjun lubok

    BalasPadam
  30. Cai anjing sekor ni aku percaya dia sekolah tak tinggi
    Kalau diia komen sawan sasau serupa demam denggi
    Tak punya kerja merayau ganggu orang petang pagii
    Kalau dekat sah cai inii akan patah sebatang dua gigi

    BalasPadam
  31. Cai anjiing sekor nii aku agak jiwa dia tidak tenteram
    Boleh jadi darah dalam badan cai ni tak cukup garam
    Kalu marii bagi komen pun sekadar nak buang geram
    Menggeletar tangan inii mahu tampor ini anak haram

    BalasPadam
  32. Inilah sifat anjing gila sewel beri komen 12.19 hingga 12.56.

    Bagaimana sifat anjing gila sewel?

    Apabila melalui satu kawasan mempunyai anjing sudah pasti anjing2 ini menyalak sambil memgejar kita kerana melalui kawasan mereka.

    Tetapi,

    Apabila kita kejar dan hambat anjing2 ini bertempiaran lari pula anjing2 ini dan masih menyalak tak puas hati.

    Inilah sifat anjing gila sewel.

    Manakala anjing2 yg ada otak jika di didik dan diajar tidak akan melakukan perkara sebegini.

    Inilah juga sifat pencacai anjing gila sewel ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan emosi. Habis semua pahala ngko pergi ke anjing.

      Padam
    2. Elok sangat ler cai anjing ini datang menyerah diri
      Lama gian mau penampor ko cai Matdey malabari
      Tidak perlu lah teruk Kejora nak kejar merata cari
      Setakat ko ini aku tampor hanya guna tangan kiri

      Padam
    3. Oh inikah rupanya cai anjing Matdey yang tak cerdik
      Kesian ko ni anjing terbiar dulu mak bapak tak didik
      Dasar anjing tidak ada pelajaran punya adik beradik
      Ngko ke cai yang selama ini hanya tahu maki herdik

      Padam
  33. PM punya pasal, bernafsu besar persis iblis,
    Segala kesempatan diguna untuk menyapu cash sampai habis,
    Rakyat baru merasa naik kembali menguncup menuju zaman sadis,
    Inilah akibat punya PM yang pandai berlakon harmonis,
    Hakikatnya dia takut kat bini pendek yang maha bengis,
    Kemewahan dunia bagi mereka tidak punya titik habis,
    Rakyat disiksa dengan kenaikan kos sambil pendapatan makin mengempis,
    Berdoalah kami memohon kepada Allah yang Maha Agung sambil menangis,
    Agar hari2 mendatang tidak menjadi tragis,
    Biar si penyamun yang mendapat balasan maut berkudis,
    Maka berakhirlah kisah si Lanun Bugis...

    Coretan A.Jang Hobin Hood.

    BalasPadam