Rabu, 17 Ogos 2016

Pandi Jer Kata Bersih..!


Itu sebab rakyat dan dunia melihat kepimpinan negara ni kotor..!

PetroSaudi's Tarek Obaid Is Under Investigation By The Swiss Authorities - 1MDB Officials Named!

Sarawak Report has obtained documentary evidence which contradicts the longstanding denials by the oil firm PetroSaudi, who have claimed that neither the firm nor its shareholders and directors are under investigation over 1MDB.

A letter sent by the Swiss Federal Prosecutor’s Department to various banks, including BSI at the heart of 1MDB scandal, names the PetroSaudi shareholder and director Tarek Obaid as an individual whose finances are presently under investigation.

This includes his accounts at JP Morgan Suisse, which received payments totalling US$105 million from Jho Low’s companies Good Star Limited and Acme Time on October 30th 2009 for “Brokerage Fees” in the 1MDB joint venture deal.

The Prosecutors are seeking information about Obaid’s involvement in dealings between PetroSaudi and 1MDB in an investigation which is focused on four other key named individuals, namely 1MDB’s former officers Casey Tang (dubbed 1MDB Officer 1 by the Dept of Justice); Jasmine Loo (dubbed 1MDB Officir 3) and the two Aabar Executives, Khadem Al Qubaisi and Mohammed Al Husseiny.
Named by the Swiss Federal Prosecutors as a person of interest - Tarek Obaid
Named by the Swiss Federal Prosecutors as a person of interest – Tarek Obaid
Translation:
“According to information given by BSI bank 25th July 2015, the open accounts of the company X of which the beneficial owners are X of XXXX at PetroSaudi International,  potentially received funds from doubtful sources in the context of the hidden affairs between 1MDB and the PetroSaudi group beginning in 2009. In this respect the following transaction is particularly suspect: the transfer of a sum of USDX from the account of Tarek Obaid (member of the Board of PetroSaudi International SA) from JP Morgan Suisse to the account of X in 2010.”
This document puts paid to the repeated claims by PetroSaudi lawyers and spokespeople that the company is not under suspicion of wrong-doing or being investigated.
Fellow PetroSaudi Director Patrick Mahony was also paid from Obaid's JP Morgan Suisse accounts
Fellow PetroSaudi Director Patrick Mahony was also paid from Obaid’s JP Morgan Suisse accounts

To the contrary, the prosecutor makes clear that money paid to a third party from Tarek Obaid’s JP Morgan account is regarded as being of ‘dubious origin’, having come from the transactions between PetroSaudi and 1MDB during the period subsequent to 2009.

Over and above this documentary evidence, Sarawak Report has obtained emails and messages sent by fellow director Patrick Mahony, which also make clear that he has been interviewed on a number of occasions by both Swiss Prosecutors and the FBI.

The development confirms damning evidence brought forward in the recent Department of Justice Indictment showing how PetroSaudi collaborated in a series of lies to Bank Negara, 1MDB Board, the PAC and others to deceive them into believing a loan had been paid by PetroSaudi to the joint venture and that the company Good Star Limited, to which it was ‘repaid’, was a subsidiary of PetroSaudi group.

In fact, the DOJ shows definitively that Good Star belonged to Jho Low and Tarek Obaid is identified as having directly colluded in the lies:
“On or about May 25, 2011, the PETROSAUDI CEO [Tarek Obais] sent 1MDB a letter on behalf of PetroSaudi and the 1MDB-PetroSaudi JV. This letter confirmed that the account at RBS Coutts in Switzerland had received the $30 million and the $65 million wires referenced in the table above. However, the PETROSAUDI CEO requested that 1MDB send to RBS Coutts a “SWIFT CLARIFICATION” explaining that the beneficiary of these wire transfers was actually “Account No. XXX.2000” (the Good Star Account) and not “Petrosaudi International Limited.” [DOJ Filing]

Dubious origin/ provenance douteuse

Obaid has claimed that his earnings from 1MDB were all above board and his fellow director Patrick Mahony says that the $33 million he himself received from Obaid via the same JP Morgan accounts had nothing to do with 1MDB.

Meanwhile, Xavier Justo, the whistleblower they denounced and bundled into jail for over a year in Thailand has been granted a Royal Pardon, resulting in a major reduction of his sentence and possible parole.
Laura Justo's story has received tens of thousands of hits on You Tube...
Laura Justo’s story has received tens of thousands of hits on You Tube

His wife has called for him to be returned to Switzerland without delay, now that the irregularities in his case have been exposed, including the fact that it was a British national paid by PetroSaudi who took his forced confession without a lawyer present.

Justo’s lawyers have further confirmed that the Swiss authorities have now formally requested the Thais to enact international prisoner transfer agreements, which ought to see Justo returned soon.
Laura Justo is likely to press a series of criminal complaints against PetroSaudi shortly for their part in orchestrating her husband’s arrest, conviction and continuing imprisonment.

1MDB Officers 1 & 3 are named!

The other major development from the Swiss prosecutorial letter is that it names two 1MDB Officials who were not directly identified by the DOJ indictment last month, which is believed to be merely a first step in a massive kleptocracy prosecution.

It opens up the prospect that the identities of other officials, who have hidden behind thinly disguised terms, will also soon be confirmed through official sources such as this.
Persons under suspicion ...
Persons under suspicion …
It means that Jasmine Loo, whom Sarawak Report has identified participating in recent skiing trips to the Alps with members of Jho Low’s Hollywood circle, is now feeling the heat over the origin of all her cash following a short career at 1MDB preceded by UBG Bank.
Partying in Courcheval in the Alps last year - Jasmine Loo (right) with the Jho Low crowd
Partying in Courcheval in the Alps last year – Jasmine Loo (right) with the Jho Low crowd

Loo has an expensive flat in New York and has been a high profile contributor at US charity events sponsored by Low.  Casey Tang, on the other hand, escaped into hiding within days of Sarawak Report’s original exposure of the PetroSaudi heist in February last year.

The letter from the Swiss Prosecutor continues:
“The sovereign fund 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) was despoiled of several billion US dollars in the context of several international financial operations. 1MDB notably secreted these within contracts with the oil company PetroSaudi and the Abu Dhabi International Petroleum Investment Company IPIC, through its subsidiary Aabar.
In this context the enquiry has revealed a suspicion of corruption with regard to former representatives of 1MDB (Casey Tang, Jasmine Loo) and from IPIC (Khadem Al Qubaisi, Mohamed Al Husseiny).
The criminal proceedings opened against these four people have raised suspicion with regard to each of their many banking relationships in Switzerland, in that these accounts may have received funds of criminal origin.”
Confirmation of a suspicion of PetroSaudi's corrupt role in the 1MDB affair
Confirmation of a suspicion of PetroSaudi’s corrupt role in the 1MDB affair

‘Escroquerie’

Wanted - Casey and Loo, as published by the Malaysian authorities last year
Wanted – Casey and Loo, as published by the Malaysian authorities last year
The charges involved are plainly spelt out by the prosecutors and they are extremely serious for PetroSaudi, who are clearly named as complicit partners.

Tang and Loo are accused of dishonest management, money laundering, abusing public trust and the corruption of foreign officials.

Al Qubaisi and Al Husseiny are charged with fraud (escroquerie), dishonest management, forgery, money laundering, abuse of public trust and the corruption of foreign officials.
List of charges..
List of charges..

list of charges
list of charges
Xavier Justo has spent over a year in jail for spilling the beans on these people.  He was jailed on the basis of a confession obtained from him from behind bars after PetroSaudi Director Patrick Mahony told him that his choice was to expect a 9 year sentence for attempted extortion over company secrets.

The wheels of justice may slowly be turning.

NOTE – How the DOJ filing shows collusion and duplicity by PetroSaudi, a company which has protested it was an innocent partner in the 1MDB heist for months:


Sampai bila nak dibiarkan perompak bermaharajalela merompak kekayaan negara..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

33 ulasan:

  1. Jaga jangan kita kelirukan "1MDB Officer 1" dengan "Malaysian Official 1". Yang pertama tu Casey Tang, yang Bank Negara cari. Yang kedua tu ahem ahem tahu le, yang tiada siapa cari sebab dia pegang kuasa dan gunakan nya sepenuh nya.

    Tapi di luar negara, tak tau lah. DoJ dah sebut MO1 dalam dokumen 136 ms mereka ke mahkamah, kot tak lama lagi akan cari dia. DoJ pernah bawak ke mahkamah bekas Presiden Ukraine Lazarenko di tahun 2014 atas kesalahan misappropriation of funds and money laundering di US, dan menang kes itu.

    Kes Lazarenko melibatkan ha nya berpuluh juta dolllars, mak ai, kes MO1 melibatkan US3.5 BILLION dollars, jadi, perlu depa ambik tindakan mahkamah jugak, beb.

    BalasPadam
  2. Ada guna nya ke Bank Negara masih cari 2 ekor tuh? Kalau dapat pun, mungkin kah Peguam Negara Pandi dakwa depa ke mahkamah?

    Sebab kalau di bicara di mahkamah akan berterabur lah fakta fakta seleweng 1MDB dan songlap berbilion yang MO1 di katakan terlibat amat sangat, di sebut dek DoJ dalam laporan nya 36 kali.

    Kalau di bawak ke mahkamah, takkan asyik nak ada "evidence in camera" macam saksi ceritakan kes rogol bini orang. Sebab Jibo rahsiakan kandongan Laporan Ketua Audit Negara. Celaka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perkataan celaka itu istilah maki tapi mmakna nya ia lah

      1. malang (berkenaan nasib seseorang), atau disebut juga sial, 2. sesuatu yg menyebabkan penderitaan 3. makian dan 4. seruan untuk menyatakan kemarahan, kekecewaan dan sebagainya. - Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP

      1 (selalu) mendapat kesulitan, kemalangan, kesusahan, dan sebagainya; malang ... - Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online

      Pikior le kamu me' tepat ke idak kata kata itu bagi MO1.

      Padam
  3. Cuba le bagi tau takrif mencuri menyamun merompak
    Duit atau harta benda hilang tak ada pun kita nampak
    Ini le yang dikata posting rupa dia punya kepala bapak
    Cai-cai anjing setan macam ni elok jer dikasi penyepak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu memang bodoh bangang, Jing Jibo, tak mahu terima apa DoJ USA kata dalam Laporan nya yang dah masuk mahkamah.

      Kamu tak boleh nak tegakkan benang basah sebab dah di lendirkan dek bos kamu Jibo.

      Padam
    2. mahkamah hotak kamu ajing madey kurty... bila masuk mahkamah ? document dari mana DoJ guna ? ada mintak dari 1MDB atau PDRM ? mmg babgsat ko ni .. go fly kite !!

      Padam
    3. Ko duduk hutan mana tak baca kes di US tuh?

      Atau dah naik mood gila kau tuh, tak mahu terima apa pihak lain kata?

      Makan pil kau tu, Jing. Kalau tak, nanti terlepas tahap siuman, kau di heret ke Tg Rambutan.

      Go bang balls. With Jibo.

      Padam
    4. 1:00 PTG,

      Kamu dulu sekolah mana? Tak faham bahawa dokumen yang dah di "fail" ke mahkamah bermakna dokumen dah ada di mahkamah. Tak kisah dah bicara ke belom.

      Kamu takda kekawan campuran yang betul ke? Tak dapat tukar fikiran, maka, jadi bodoh semata.

      Padam
  4. PrOoTt....arghhh leganya

    BalasPadam
  5. Sekarang lain dulu lain. Sekarang lebih telus dulu tak dapat nak telus bila ISAed adalah harus. Sekarang siapa pun boleh jadi whistle blower waima si duri dalang daging. Dulu hanya referee yang boleh tiup wisel, LKS hanya tiup gimik dan retorik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mengarut lah cakap begitu. Khairudin dan Mathias Chang buat laporan Polis tapi kena charge, apasal?

      Di kata bodoh, kau marah. Tapi apa yang boleh di kata kpd orang mcm kau nih. Nak pertahankan Jibo buang ISA konon.

      Bodoh tak tahu bahawa US, negara yang di kata paling bebas tu, sampai sekarang ada lagi tahanan tampa bicara macam ISA - di Guantanamo Bay. Terakhir mereka hantar 15 detainees ke Arab Saudi, ada baki lagi 67 orang.

      Kau reti terima kasih kpd aku kasi kau malumat ni tak? Kalau kau Jing Jibo, tak payah lah. Dah memang bodoh piang.

      Padam
    2. Orang orang UMNO dah diberi makan pil bodoh asyik di hantukan cina DAP....hasil nya DAP sendiri tidak perlu bersusah payah untuk memperbodohkan melayu muslim sebab bugis lanun dengan segala hulubalang penyamun penyamun nya dah berjaya membodohkan 3 juta ahli UMNO.

      Padam
  6. Memanglah si PANDIkutty kata Bersih!!

    Yang Bersih ialah duit 1MDB licin disebat Lanun Bugis Laknat!!!

    BalasPadam
  7. Mana pergii senyap saja cai-cai Madey anjing bangsat
    Agak nya kes 27 Ogos ada ditahan polis untuk disiasat
    Atau pun dah kecut sentap batang peliir bawah pusat
    Aku ni rindu korang punya cacian dan kata-kata kesat

    BalasPadam
    Balasan
    1. cucu tok selampit17 Ogos 2016 2:43 PTG

      JANGAN LUPA 27OGOS INI KITA GEGAR KL!!!! KITA GEGAR TELO NAJIB!!!! BERSATU!!!!!!!

      Padam
    2. Bro!!

      Telor si Lanun Bugis lu jangan sentuh. Telor tu tu khas buat barua dia mengolom dan mengNyut Nyut.

      Hehehehe

      Padam
  8. Tak disangka Matdey ni dari negarawan jadi petualang
    Sama le jugak si munafiq Muhyidin iblis hidung belang
    Hebah maklumat palsu tak ada pun duit 1MDB hiilang
    Sian… habis diperdaya cai-cai anjiing pak lebai malang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang malang ia lah Jibo. Di kata dia celaka. Di sebut lagi makna celaka -

      1. malang (berkenaan nasib seseorang), atau disebut juga sial, 2. sesuatu yg menyebabkan penderitaan 3. makian dan 4. seruan untuk menyatakan kemarahan, kekecewaan dan sebagainya. - Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP

      Padam
  9. Lebih baik jadi cai Tun daripada jadi Bangsat macam ko Penggosok dan Pengkolom Peler Lanun Bugis Mappadulun Kebunden Marang sekeper penyamun penyangak duit 1MDB di merata Dunia!!!

    BalasPadam
  10. Tak sangka Cempedak jadi Nangka.

    Ku sangka Pahlawan Bugis rupanya Lanun Bugis penyangak 1MDB yang makan ubat awet muda Nyut Nyut jutaan RM.

    Wahkahkahkakakah...

    BalasPadam
  11. Bodohnya protun2 ni. Kes doj pun xfhm.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau yang bodoh.. Mak Bapak main salah hari dapat kau!!!

      Tak suka si Lanun Bugis awet muda Nyut Nyut tak bererti Pro Tun!!

      Kau bukan saja bodoh tapi pengkolom pelir Lanun Bugis!!

      Padam
  12. Pengkolom Pelir Lanun Bugis senyap sebab sedang makan dedak hasil penipuan 1MDB oleh Lanun Bugis awet muda Nyut Nyut...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pengkolom pelir sapa bro? Mb Selangor ketua kerajaan rasuah betina tu?

      Padam
    2. Ko punya sendiri pun. Kau buat cara acrobatic. Gila punya warang.

      Padam
  13. Masih bodoh lagi ke protun2 ni? Baru kenal politik tp xtau konspirasi politik.....xpe...belajor lg.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu buta tuli langsung pasal undang undang. DoJ ambik tindakan sebab jenayah itu di lakukan di US.

      Tak lama lagi MO1 akan di beri nama penuh. Masa itu kita lihat Jibo melompat lompat. Sebab DoJ pernah dakwa di mahkamah US bekas Presiden Ukraine yang lakukan jenayah misappropriation of funds in Ukraine and money laundering di US.

      Padam
  14. Deb flop bukan kerana golongan sasar tak pandai meniaga tapi Deb flop kerana banyak sangat kepercayaan diberikan kepada para kroni yang merupakan duri dalam daging Deb itu sendiri.

    Kini perkara sama menimpa Deb LGE iaitu terowong bawah banglow. Bukan kerana syarikat kroni tak pandai meniaga tetapi apabila terlalu dimanjakan akhirnya memakan diri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. DEB flop sebab Najib khianat dan dengkikan bangsa Melayu. Ini dia butiran lanjut nya -

      Yang khianat dan dengki kpd kaum Melayu ia lah Najib. Negara ini negara Melayu, beribu tahun di kenali sebagai Tanah Melayu, bapak dia Melayu, tapi dia kata dia Bugis, "jugak pendatang". Dia lanyakkan maruah Melayu, dengkikan, khianati kaum Melayu.

      Najib buang ISA yang membendung kegiatan subversif DAP yang anti-Melayu, anti-Islam dan cetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Najib buat keputusan buang Akta Hasutan yang melindungi Perkara Perkara sensitif dalam Perlembagaan berkenaan hak dan kepentingan Melayu, termasuk Kedudukan Istimewa Melayu di Perkara 153.

      DAP tak suka Perlembagaan, tak hormatkan Bahasa Kebangsaan, tak suka sejarah negara ini, sepatut nya Najib cari jalan atasi masalah susah nak bina rakyat Malaysia, tapi, dahlah Muhyiddin mestikan Sejarah di sekolah sekolah, dia buang Mahyuddin pulak.

      Betapa pengkhianat nya Najib kpd kaum Melayu, dia jugak senyapkan DEB, buang Kementerian Pembangunan Usahawan yang membiming peniaga2 Bumiputera. Dia mesti di buang pronto.

      Padam
  15. Hanya dikalangan ANC dan golongan tongkang yang terasa jatuh kemaluan apabila berada di luar negara walhal orang luar cukup berbangga dengan nama Malaysia sekarang ini susulan kejayaan Moto3 di Argentina dan Jerman dan kini di Olimpik Rio. Justeru ayuh meraikan kejayaan dan kemegahan ini dan kepada pihak yang hilang kemaluan biarkan mereka dengan kehilangan itu, kik kik kik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul, kalau dulu besar kemaluan pun, sekarang dah hilang kemaluan. Jadi eunuch, mengamuk si Rozy tak dapat nafkah.

      Tu lah, seleweng 1MDB dan songlap berbilion, hilang kemaluan padah nya.

      Padam
    2. Yang menang piala tu rakyat

      Yang merembat duit 1MDB si Lanun Bugis obat awet muda Nyut Nyut Bermillion RM

      Betolla bangga denagn kejayaan rakyat tapi malu besar dengan perbuatan PM Lanun ko. Merata Dunia pulak tu!!

      Otak tu biar berfikir saperti orang dan bukan saperti haiwan yang Bongok!!

      Padam
  16. Did you know you can create short urls with Shortest and get $$$ from every click on your short urls.

    BalasPadam