Khamis, 11 Ogos 2016

PANAS ~ Ahli PAC BN Sendiri Pertikai Kerajaan..!


Bukan sahaja rakyat di Tg Lumpur yang cakap..! bukan sahaja rakyat di Tambunan yang beritahu..! Ahli PAC sendiri yang minta penjelasan..! Apa citer???

1MDB: Kerajaan perlu jawab mereka bersalah atau tidak, kata ahli PAC BN.

Kuasa menyiasat serta menentukan samada wujud kes atau tidak sebenarnya terletak dalam bidang kuasa eksekutif, iaitu polis dan Jabatan Peguam Negara.
 Kerajaan perlu memutuskan samada orang yang dinyatakan dalam laporan Kawalan Pengurusan Tadbir Urus 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang dibentangkan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) lima bulan lalu bersalah atau tidak.
Ahli PAC Barisan Nasional Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir berkata kerajaan tidak boleh berdiam diri kerana rakyat mahukan jawapan.
“Rakyat masih ternanti-nanti keputusan kerajaan daripada polis yang menyiasat 1MDB dan AGC (Jabatan Peguam Negara) yang boleh menentukan sama ada mereka yang dinyatakan dalam laporan PAC itu melakukan kesalahan atau tidak.
“Kerajaan perlu membuat keputusan segera kerana perkara ini sudah terlalu lama berlarutan sehingga menimbulkan persepsi negatif terhadap kerajaan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Aziz mengulas desakan Ahli PAC Pakatan Harapan supaya jawatankuasa membuka semula siasatan terhadap 1MDB, susulan aduan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ), yang mahu menyita aset-aset “yang terbabit atau boleh dikesan kepada suatu konspirasi antarabangsa untuk mengubah wang yang dilesapkan” daripada syarikat milik kerajaan itu.
Ahli Parlimen Tony Pua semalam berkata PAC perlu mengenalpasti identiti ‘Malaysian Official 1’ (MO1) yang disebut dalam aduan itu.
Menurut Tony, aduan DoJ menyatakan sejumlah AS$681 juta dimasukkan ke akaun peribadi MO1.
Menurut Aziz, pendesak sebenarnya sudah tersalah terka.
“Keputusan untuk membuka semula siasatan PAC terhadap 1MDB tidak akan membawa kepada sebarang penyelesaian konkrit kerana kuasa menyiasat serta menentukan samada wujud kes atau tidak adalah dalam bidang kuasa eksekutif iaitu polis dan AGC,” jelasnya.
Di awal kenyataannya, Aziz berkata kerajaan selaku badan eksekutif perlu segera mengambil tindakan terhadap individu bertanggungjawab seperti disyorkan dalam laporan PAC April lalu.
“Di pihak PAC, kita sudah menyatakan beberapa isu utama yang gagal dihuraikan sepanjang prosiding 1MDB sejak Mei 2015.
“la termasuk beberapa transaksi yang mencurigakan seperti pembayaran US$700 juta daripada 1MDB terus ke akaun pemegang saham syarikat yang dikatakan tidak mempunyai kaitan dengan PetroSaudi,” ujarnya.
Mungkin jawapan yang paling mudah dan betul bagi Najib ialah memecat Aziz dari PAC..! Kan senang..! Tak gitu?
Lu Fikir La Sendiri!!!

38 ulasan:

  1. Biasalah....kes jerung nii mmg payah sikit..org berpegaruh katakan..kalau bilis faham2 je lah..πŸ’©πŸ‘ΈπŸ‘…

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini baru cucu jerung, kalau atuk jerung lagilah susah. susahnya berdepan dengan atuk jerung hanya atok Kit Sialang yang pernah mengalaminya sendiri yang tahu betapa sukarnya menangkap jerung yang berpengaruh ITU.

      Padam
    2. 6:29 PTG,

      Kalau cucu jerung Bugis Lanun, paling teruk. Tak mengaku. Tak menjawab. Sepatah dua aje. Sampai ada 40 jawapan berlainan berkenaan dari siapa dan untuk apa RM2.6 bilion dalam akaun bank Jibo. Bagus lah DoJ dah kasi bnyak jawapan.

      Jibo pulak buang ISA yang boleh dengan senang tangkap subversives mcm Kit Siang. Sekarang lebih susah, dan Tun M pun berdiri sepentas dengan nya untuk mendapatkan Jibo undur atau di ganti atau di guling di PRU14. Padan muka.

      Padam
    3. Kalau atuk jerung boleh lepas masakan cucu jerung tak boleh. Apa pun good luck buat atuk jerung yang kini berusaha untuk perangkap cucu sendiri.

      Padam
  2. Terus teranglah demi agama bangsa dan negara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak semua perkara harus terus dan terang. Waima bila orang Islam di kurung di Guantimore, pihak pengurung tidak pernah berterus terang kerana tidak berterus terang adalah lebih baik buat mereka berbanding kalau mereka berterus terang. Dalam kata lain ia adalah amalah universal.

      Padam
    2. 6:33 PTG,

      Tak harus terus dan terang kepala hotak kamu. Jibo buang ISA, nak liberal konon, walau pun US, negara yang paling terkenal sebagai liberal, masih ada tahanan tanpa bicara macam ISA di Guantanamo Bay hingga sekarang.

      Tapi dia tak mahu berterus terang dengan rakyat bahawa dia buat gitu sebab nak tunduk membongkok kapada Cina Bukit ungrateful ingrate DAP yang subversif, coba ungkit Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak hingga menyebabkan pergaduhan kaum 13 Mei 1969.

      Padam
    3. Bersatu kan ada, ko cabar lah mereka hidupkan semula ISa ITU. Ada Berani.

      Padam
  3. Tengok muka di gambar tuh muka marah, geram. Kot dia harapkan di naik pangkat, kasi jawatan tinggi, macam Pengerusi PAC dulu Nur Jazlan.

    Nur Jazlan punya posture keras kat PAC witnesses. Wakil Deolite auditors 1MDB pun dia balun. Sampai dia kata dia pun auditor jugak dulu, tahu apa kerja auditors sepatut nya buat. Deolite kena caci kiri kanan sebab luluskan penyata kewangan 1MDB tarak qualified statements pun sebagai auditors.

    Nur Jazlan di kasi jawatan Timbalan Menteri. Dia Pengerusi PAC "Cari Jawatan Tinggi". Di ganti dengan Pengerusi "Cari Makan" Hassan. Macam macam cerita.

    Jadi, mungkin Aziz Sheikh Fadzir pun harapkan naik pangkat kalau bising. Tapi, apa dia cakap memang valid. Mana boleh Najib/ Kerajaan berdiam diri, sebab rakyat mahukan jawapan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau dia nak dapat pangkat mudah saja iaitu semudah jadi ahli bersekutu Parti Bertasu! anytime dapat pangkat, Yoep ... hu hu

      Padam
    2. dey..jing jibo..parti bersatu kau tak payah sebut.belum lulus pun...nak pangkat kuasa mintak sama jibo dlm umno bn...sekarang dia yg berkuasa..pengecut laa kau jing

      Padam
  4. Muka bulat gemok gedempol macam babi di gambar di bawah pos itu cilaka cari Paris Hilton. Lantak lah dia kalau dia tak sentuh wang 1MDB, nak gamble ke, champagne ke, pompuan ke.

    Tapi DoJ nak rampas harta dia di US atas alasan "misappropriation of 1MDB funds and money laundering". Nyata dia sebat duit 1MDB, subahat dengan MO1.

    Kalau si gemok gedempol di kata cilaka, boleh tak MO1 di panggil cilaka juga? Sebab MO! belom di sahkan siapa, gamak nya boleh. Jadi, cilaka le dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan saja cilaka. Derhaka juga. Derhaka kpd kaum Melayu dan kpd negara yang dia pimpin.

      Padam
  5. Jadii APA yg boleh kita buat...macam2 dh dibongkar kalau tk sedar lagi xtau nk ckp APA..?πŸ‘™πŸ’ΈπŸ’ΈπŸ“žπŸ“†

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terus balun depa, ted. Jangan khuatir, dah ada keputusan mahkamah membolehkan kita -

      Appeals court: No one should be afraid of criticising govt
      http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/06/08/appeals-court-no-one-should-be-afraid-of-criticising-govt/

      Federal Constitution allows people to exercise freedom of speech, court says in written judgment when setting aside defamation suit by Pahang MB against newspaper.

      PETALING JAYA: The public should not be afraid to talk about government and public officers’ conduct, says the Court of Appeal.
      In a 31-page written judgment by Court of Appeal Judge Justice Idrus Harun, in the case of Pahang Menteri Besar Adnan Yaacob suing Utusan Melayu for defamation, he noted the people should discuss their government and public officials’ conduct without being subjected to civil actions for their opinion

      The panel .. that the Derbyshire principle, which rules that those holding office in public bodies .. cannot sue in their official capacity, should be applied and be adopted in the country’s defamation laws.

      Padam
    2. korang buat apa? aku tak nampak korang buat apa apa pun melainkan mengkedarah stok dedak saja. kalau aku beritahu ketua kamu tentu dia akan murka bro... ayuh jangan curi tulang.

      Padam
    3. 651 ko go bang balls lah. Jangan go fly kite aje, itu kerja bebudak malas.

      Padam
  6. “Keputusan untuk membuka semula siasatan PAC terhadap 1MDB tidak akan membawa kepada sebarang penyelesaian konkrit kerana kuasa menyiasat serta menentukan samada wujud kes atau tidak adalah dalam bidang kuasa eksekutif iaitu polis dan AGC,”

    Tepat sekali iaitu sama macam di negara maju iaitu FBI siasat dan Doj tetapkan sama ada ada isu atau sebaliknya. Kalau ada isu maka akan di bawa ke mashkamah tetapi kalau tak ada isu makanya Doj akan katakan tak ada sepertimana kes email berantai di AS. Sesungguhnya bukanlah tugas Doj untuk mengada adakan apa yang tidak ada. Sesungguhnya Doj di mana mana jua bukanlah pakar silap mata

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa point kamu? Ada dalam bon.ot kamu? Atau dlm bon.ot AG Pandi?

      Padam
    2. DoJ bukan pakar silap mata? Betul, tapi siapa pakar silap mata? Jibo ke?

      Pandai pandai tupai melompat, jatuh jugak ke tanah. David Cameron, PM Britain, tak sangka pun dia boleh hilang jawatan salepas baru saja menang PRU. Berdentum, kena Brexit.

      Tuhan tu kaya, akan membalas pemimpin yang menganaya rakyat nya. Masih mungkin dia jatuh dalam 2 tahun ini, kalau tak, terguling di PRU14.

      Terguling aje dia, hell hath no fury like Jibo scorned. Ke mahkamah dan Sg Buluh lah dia.

      Padam
    3. "PM Britain, tak sangka pun dia boleh hilang jawatan salepas baru saja menang PRU. Berdentum, kena Brexit"

      Satu dunia tahu Cameron tidak hilang jawatan tetapi rela melepaskan jawatan kerana UK nak exit EU dan bukannya kerana kalah pemilihan. Usah malukan blog ini dengan pembohongan demi pembohongan dan fitnahan demi fitnahan semata-mata untuk tambahkan stok dedak peribadi. Pi main jauh jauh, shuh, shuh, shuh!

      Padam
    4. Rela melepaskan jawatan walaupun xde scandal atau billion2 dlm akaun peribadi.
      Mungkin sbb cameron bkn pahlawan islam.

      Padam
    5. Jangan terpengaruh penampilan luaran al kafirun. Bukan anda tak tahu ada kemungkunan dia pandai makan dan pandai buang kulit.

      Padam
  7. FBI = FUCKING BITCHS INSTITUATION... KERJA LEMBAB MCM CIFUT BABI...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pahal, Jing Jibo? Mencarut menjerit mcm orang gila. Makan lah pil kamu tuh.

      Padam
    2. pegi komen kat fbi sana la jing biol oii...komen kat sini mana fbi nak tau...tak de telo laa kau jing sama cam bos jibo jugak...mengepit boleh laa..hahahahaaaa

      Padam
  8. Ahli BN PAC ini dah dapat hidayah ke?

    Atau takut nama ada dalam senarai yang disebut oleh fbi di swiss bank macam musa aman??

    Ada macam satu yang tak kena is bursting out

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aiseh, teruk betul puak Jibo nih. Orang Jibo pun di bantai nya.

      Tarak perinsip langsung. Macam bos dia Jibo. Duit rakyat pun di songlap nya.

      Padam
  9. Alamak, baca laju sangat, missed yang nih - Wakil Jibo Aziz Sh Fadzir tu kata

    1MDB: Kerajaan perlu jawab mereka bersalah atau tidak, kata ahli PAC BN

    Tak tau lah jika ini dia kata selepas Pengerusi "Cari Makan" Hassan dah mula beri tahu witnesses boleh switch microphone jika tak mahu apa yang di kata di rekod dalam Hansard Parlimen.

    Punya bodoh si Hassan. Ini antara faktor2 yang menyebabkan Laporan dia yg dalam bentuk kertas orang gunakan untuk membersih bontot. Depa yg bukan Muslim. Yg Muslim campak ke bakul sampah aje.

    BalasPadam
  10. Dah 2 bolan berlalu... DoJ@WakDojer bila laginnk sita nih... bila nak dakwa.. bila nak saman.. bila nak tangkap... Spork bila nak sita... bila nak rampas harta 1mdb ... FBI bila nak tangkap nih... suma buat ketja macam cifut babi....!!!

    Rakyat Malaysia dah lam tunggu apa yg disebut dlm 65 pages laporan DoJ@Dog...

    FBI bila nk tangkap nihh....puiiii

    krje mcm CIFUT BABI

    BalasPadam
    Balasan
    1. suka hati dia lah bukan kau bapak kau bos kau yg bayar gaji diorang...jangan la campur urusan dalaman negara orang..pengecut laa kau jing komen kat sini aje.komen terus kat doj sana fbi sekali..

      Padam
  11. Lembahnya Fbi & Doj buat kerja.
    Terhegeh hegeh mcm beruk Uganda pencen kena paksa panjat pokok kelapa.

    Dakwalah cepat dua ekor tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. suka hati dia lah bukan kau bapak kau bos kau yg bayar gaji diorang...jangan la campur urusan dalaman negara orang..pengecut laa kau jing komen kat sini aje.komen terus kat doj sana fbi sekali..

      Padam
    2. Nampaknya kena ikut giliran Yoep. SR dah beri hint akan ada siasatan terbaru di AS melibatkan regu dulu-dulu. Ada agen ternampak kelibat Tuko Tiub di NY untuk submit 6 kotak bahan bukti. Tunggu je lah perkembangan terbaru.

      Padam
  12. Jing Jibo @ DAP Red Bean Suspect @ Tak Mahu Makan Pil Gila,

    Dia ni sengaja nak mencacah mengotorkan blog aja. Biadap kurang ajor mcm Tengku Aziz Naib Pengerusi DAP kata Lim Guan Eng masa dia cabut keluar DAP dulu. Tak reti bahasa, perlu di carutkan dari masa ke masa.

    BalasPadam
  13. Musa: Hiding scandals using secrecy laws bad for nation's image
    Free Malaysia Today

    Not only bad, it's destructive. It destroys the moral fabric of society, Najib.

    BalasPadam
  14. FBI dan DoJ macam cifut babi biay kereja... tuduh dulu bila mintak sita dan saman.. mintak tangkap lagi sampai la tak tangkap tangkap jugak.... tak ke babi namernyer tuhhh... Sgporj anjing USA mengila babi nak saman .. nak rampas dan nak suta assets 1mdb sampai la ni tak juga disita assrt tsb... tak ke babi namernyer tuhhh...

    Spork... FBI...DoJ...mme CIFUT BABI... kereja lembab mskan gaji buta.... tiewww na sengg...!!

    BalasPadam