Ahad, 21 Ogos 2016

Tun M Pasti Ada Jawapan..!


Nothing to hide..! Anak jantan gitu ler..! 
Berani kerana benar..!

BERCAKAP TERUS TERANG

1. Buku Musa “Frankly Speaking” adalah bahan bacaan yang menarik. Bercakap terus terang tidak bermakna bercakap benar. Dan apabila bercakap mengenai perkara yang berlaku 30-40 tahun lalu, ketepatan kejadian dan perbualan dipengaruhi oleh keadaan semasa.

2. Frankly Speaking berhasrat untuk menyalahkan saya bagi segala-gala yang berlaku dalam UMNO dan kerajaan sepanjang masa kini. Musa sudah tentu tidak menyalahkan dirinya untuk apa-apa. Dia suci dan tidak bersalah seperti bayi yang baru lahir. Ini yang menjelaskan mengapa dia begitu popular.

3. Mengenai kesetiaan. Dia berkata saya menuntut kesetiaan yang mutlak. Atas dasar ini, sudah tentu ramai termasuk Musa, akan merasai beban penuh kemarahan saya.

4. Musa bertanding untuk Timbalan Presiden menghadapi Tengku Razaleigh.

5. Musa datang berjumpa dengan saya untuk mendapatkan sokongan saya dalam usahanya ini. Saya bersedia untuk bersumpah atas Al-Quran bahawa dia telah melakukan ini.
6. Saya tidak bersedia untuk menyokong beliau secara terbuka kerana mungkin saya perlu bekerja dengan Tengku Razaleigh apabila beliau menjadi Timbalan Presiden dan Timbalan Perdana Menteri jika Musa kalah.

7. Kini Sanusi berkata bahawa saya telah menyuruhnya berkempen bagi Musa menentang Tengku Razaleigh. Mungkin ia, tetapi saya tidak ingat AIDS (Anwar Ibrahim, Daim, Sanusi) berusaha untuk menjatuhkan Musa ketika beliau menjadi pewaris kepimpinan. Zam atau Zainudin Maidin, editor Utusan, mungkin ingat. Tetapi saya tertanya-tanya sama ada Utusan menjalankan siasatan. Ia sering melaporkan khabar angin.

8. Dalam pertandingan itu Musa menang dan dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri oleh saya. Tetapi beliau tidak berpuas hati saya mengekalkan Tengku Razaleigh sebagai Menteri Kewangan dalam Kabinet saya. Beliau membayangkan bahawa saya perlu menggugurkan beliau (Tengku Razaleigh) sama sekali. Saya tidak dapat berbuat demikian kerana saya akan kehilangan penyokong-penyokong Tengku Razaleigh.

9. Selepas Tengku Razaleigh kalah lagi kepada Musa dalam pilihan parti 1984, saya pindahkan Tengku Razaleigh kepada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri. Saya masih tidak menggugurkan beliau dan saya fikir Musa tidak gembira.

10. Penyokong-penyokong Musa menamakan kerajaan sebagai Kerajaan 2M. Saya tidak membantah walaupun ini adalah luar biasa. Penyokong-penyokong beliau juga merasakan bahawa saya perlu kekal sebagai Perdana Menteri hanya pada tempoh sama dengan Tun Razak dan Tun Hussein kekal sebagai Perdana Menteri. Tetapi saya tidak menunjukkan tanda-tanda mahu berundur.

11. Kemudian Musa meletak jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden. Saya berasa jengkel kerana saya fikir dia adalah orang yang tepat untuk menggantikan saya akhirnya sebagai Perdana Menteri. Pada masa itu saya tidak menjangka bahawa saya akan menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun. Tiada siapa pun yang menjangka demikian. Sudah tentu bukan Musa.

12. Mesyuarat Majlis Tertinggi telah diadakan untuk membincangkan peletakan jawatan Musa. Jika saya mahu kesetiaan yang mutlak saya sepatutnya usirkan beliau sebagaimana Najib lakukan bagi mereka yang dia fikir tidak cukup setia kepadanya.

13. Zam menemui saya sebelum mesyuarat Majlis Tertinggi. Beliau membayangkan bahawa ada kejutan bagi saya pada malam itu. Beliau seolah-olah berfikir bahawa Majlis Tertinggi akan mengambil semula Musa walaupun saya menentangnya.

14. Majlis Tertinggi memang memutuskan untuk memujuk beliau menarik balik peletakan jawatan beliau. Saya tidak menentang keputusan itu.

15. Satu delegasi yang diketuai oleh Wan Mokhtar, Menteri Besar Terengganu, terbang ke UK untuk merayu kepadanya secara peribadi.

16. Beliau bersetuju untuk kembali hanya sebagai Timbalan Presiden. Saya tidak mempunyai pilihan selain daripada melantik Che Ghafar (Baba) sebagai Timbalan Perdana Menteri.

17. Musa adalah jelas tidak setia kepada saya sama sekali. Tetapi saya menerima keputusan beliau untuk kembali sebagai Timbalan Presiden parti sahaja. Kemudiannya beliau akan menunjukkan ketidaksetiaan yang lebih besar lagi.

18. Dia pergi ke Davos di Switzerland untuk berjumpa Tengku Razaleigh, saing besar beliau. Tengku Razaleigh telah dipujuk oleh beliau untuk bertanding jawatan Presiden parti pada pemilihan parti akan datang.

19. Yang menghairankan Musa sendiri membayangkan bahawa beliau akan bertanding jawatan Timbalan Presiden. Dalam erti kata lain, jika mereka menang beliau akan menjadi Timbalan Perdana Menteri kepada Tengku Razaleigh sebagai Perdana Menteri. Pernyataannya sekarang bahawa dia tidak akan berada dalam Kabinet Tengku Razaleigh adalah sesuatu perkara yang baru. Ini tidak masuk akal. Mengapa bertanding untuk jawatan Timbalan Presiden, yang secara tradisinya akan menjadi Timbalan Perdana Menteri, jika dia tidak mempunyai niat untuk menjadi sebahagian daripada anggota kerajaan sebagai Timbalan Perdana Menteri. Jika Ghafar telah kalah kepada Musa, saya perlu untuk melantik beliau semula sebagai timbalan saya. Tetapi adakah beliau akan terima?

20. Namun begitu saya tidak mengambil sebarang tindakan terhadap beliau. Apabila dia tidak menyertai Semangat 46 Tengku Razaleigh, saya melantik beliau sebagai duta khas ke PBB bertaraf menteri. Adakah semua ini mencermin saya seperti seorang yang tidak boleh dan tidak akan bertolak ansur dengan apa-apa kecuali kesetiaan peribadi mutlak seperti yang didakwa oleh Musa.

21. Dalam tempoh kempen untuk Presiden dan Timbalan Presiden, ramai Menteri-menteri saya dan Timbalan Menteri menentang saya. Mereka termasuklah Abdullah Badawi, Rais Yatim, Syed Hamid dan Kadir Sheikh Fadzir.

22. Rekod akan menunjukkan bahawa saya melantik semula Syed Hamid dan Kadir sebagai Menteri dalam Kabinet saya. Kemudian saya melantik Abdullah dan Rais Yatim ke dalam Kabinet. Saya juga memilih Abdullah Badawi sebagai Timbalan Perdana Menteri ketika Anwar meninggalkan parti. Dan akhirnya Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri apabila saya meletakkan jawatan. Adakah ini cara seorang yang tidak boleh bertolak ansur bertindak terhadap mereka yang jelas tidak setia?

23. Saya tidak pernah berkelakuan seperti Najib yang menurunkan pangkat, usir dan membuang pemimpin-pemimpin kerana mempersoalkan sedikit beliau mengenai 1MDB. Dia tidak membenarkan perwakilan UMNO untuk bercakap mengenai 1MDB dan RM2.6 bilion dalam akaun peribadinya. Mereka yang berbuat demikian telah dianggap sebagai tidak setia dan semuanya telah dipecat.

24. Najib kini bercakap tentang kesetiaan kepada institusi Presiden UMNO. Ia tidak membenarkan pertandingan untuk Presiden seperti yang saya lakukan apabila Musa dan Tengku Razaleigh mencabar Ghafar dan saya. Sesiapa yang tidak menyokong beliau sepenuhnya, sama ada Menteri-menteri atau penjawat awam telah dikeluarkan atau dipindahkan atau terpaksa bersara atas alasan kesihatan. Beliau tidak bertolak ansur seperti saya. Saya mempunyai hak untuk mengkritik sikap tidak bertoleransi beliau terhadap pembangkang.

25. Kesetiaan kepada pemimpin adalah penting bagi sesuatu organisasi untuk berfungsi. Tetapi apabila pemimpin yang menyimpang atau melakukan jenayah, tindakan terus berpaut padanya adalah salah. Malahan ia adalah menjadi kewajipan pengikut yang setia untuk menasihati dan juga mengkritik pemimpin mereka. Dan jika pemimpin itu tidak mengendahkan nasihat, mereka harus berhenti menjadi setia kepadanya.

26. Saya telah memimpin negara selama 22 tahun. Parti dan pengundi boleh menggulingkan saya pada bila-bila masa. Pilihan raya ke Majlis Tertinggi (parti) telah diadakan secara berkala. Tetapi bagi lima Pilihan Raya Umum saya telah memimpin parti untuk mendapat kemenangan dengan majoriti 2/3. Saya tidak menggunakan wang. Juga tiada BR1M. Tetapi pengundi memutuskan berdasarkan persepsi mereka terhadap perkara-perkara, bukan kerana kesetiaan mutlak.

27. Jika Musa mahu bercakap terus-terang, hendaklah beliau memetik peristiwa yang diketahui atau merujuk kepada dokumen, termasuk laporan berita pada masa itu. Ya, saya panggil Mohamed Rahmat, “Mat Bulat” kerana dia gempal. Saya tidak kisah orang memanggil saya “bomoh”. Saya beranggapan bahawa ini adalah rujukan mesra kepada profesion saya.


Bercakap terus terang tak bermakna bercakap benar..! pangggg...!

Seorang negarawan pasti mempunyai jawapan yang pasti...! Jauh sekali melarikan diri!!!

Lu Fikir La Sendiri!!!

50 ulasan:

  1. Berita tentang kekejaman yahudi masih lagi signifikan meskipun info tentang kekejaman puak ini telah di catatkan 1300 tahun yang lalu. Makanya 30-40 tahun yang lalu adalah tersangatlah baru dalam konteks kekejaman.

    BalasPadam
  2. Musa tulis surat letak jawatan kapada Tun M. Tun simpan surat itu dan terima perletakan jawatan dia. Tiada hapah faedah dia letak jawatan. Nampak bodoh tindakan se orang Timbalan PM begitu.

    Memang lah nak tunjuk ada principle konon nya. Dia tak tahu ke dalam politik perkara principle jarang sekali berlaku. Politik berdasarkan convenience, expediency. Politik Machiavelli (the end justifies the means) di zaman lalu tak banyak berubah.

    Takda tujuan lain ke dia letak jawatan? Kalau ada, nampak nya tak tercapai. Bodoh aje jadi nya meletak jawatan.

    Sepatut nya dia dah kaji sepenuh nya dan kira berapa orang akan sokong dia dan buat sesuatu menunjukkan sokongan kapada nya bila letak jawatan. Tapi takda. Tak siapa pun ikut letak jawatan, contoh nya. Jadi, bodoh lah letak jawatan. Kalau di pecat, lain lah.

    BalasPadam
  3. Tun M kata, "Bercakap terus terang tidak bermakna bercakap benar." Tepat sekali.

    Tun Musa tulis buku tujuan nya apa? Sebagai Memoirs ke? Ada masuk pasal pembangunan negara ke? Tapi Tun M kata tujuan buku itu untuk menyalahkan saya bagi segala-gala yang berlaku dalam UMNO dan kerajaan sepanjang masa kini. Kalau gitu, bukan memoirs lah. Ha nya statement of vengeance, buku balas dendam. (Gua belom baca buku itu, jadi bergantung kpd pendapat Tun M yang dah baca.

    Maka Musa kena lah sindiran trademark Tun M. Yang ini bukan sindiran tapi kata kata dia yang direct - "sudah tentu tidak menyalahkan dirinya untuk apa-apa. Dia suci dan tidak bersalah seperti bayi yang baru lahir."

    Tapi yang ini sindiran yang pahit, sengit - "Ini yang menjelaskan mengapa dia begitu popular." Hahaha, Musa begitu popular, kata Tun M.

    BalasPadam
  4. Sempat jugak Tun M mengentam Najib - "... mendapat kemenangan dengan majoriti 2/3. Saya tidak menggunakan wang. Juga tiada BR1M."

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tiada bezanya DEB dan Brim dalam konteks rakyat dan faedah yang bakal diperoleh. Dua dua adalah skema penambat hati.

      Namun dalam konteks kesamarataan dan kemelataan, DEB hanya mampu melegakan satu pihak tapi pihak yang satu lagi megomel tak sudah. Selebihnya DEB mudah tirus dan tersasar.

      Berbeza dengan Brim, ia memberikan kelegaan yang saksama dan melata. Ia dinanti nantikan oleh semua rakyat kecuali kepada pihak seteru dan musuh dalam selimut.

      Padam
    2. Ini 756 keluarkan kata kata bodoh lagi. Mengatakan BRIM sama dengan DEB. Kepala hotak dia. Cakap macam budak tak sekolah.

      Tak faham pun DEB sepatut nya menyediakan dan memberi berbagai peluang pelajaran dan penyertaan di bidang ekonomi - perniagaan dan perolehan saham bagi kaum Melayu, termasuk saham di Bursar Saham KL. Yang telah membikin Bumiputera dapat 23% kekayaan korporat di zaman Tun M. Yang Najib tak berani pun kira berapa % tinggal sekarang 6 tahun di bawah nya.

      Pulak beri RM500 kapada yang berpendapatan rendah di samakan dengan DEB. RM500 boleh habis sekelip mata. Tapi 23% kekayaan korporat tak boleh lenyap begitu saja.

      Bodoh punya bodoh, Tuhan saja yang tahu. Jadi, kena sekel, ketuk, pelangkong betul betul lah kepala si Jing Jibo supaya dia faham dan tidak mengelirukan kaum Melayu dan menyokong Najib yang khianatkan dan dengkikan kaum Melayu dengan senyapkan DEB dan macam macam lagi.

      Padam
    3. Maksud ko DEB xde sebarang kebaikan kepada bangsa kita? kalo begitu jgnla umno konon nak perjuangkan bangsa bagai buduhhhh....hapiskan semua keistimewaan melayu biar kita bersaing di meja yang samarata dengan kaum lain khususnya cina yang kuasa ekonominya sedari dulu lebih besar dari kita....untung2 dapatlah kita serdak-serdak dari kek ekonomi tu...yea tak?

      Padam
    4. 814 PTG,

      Memang si polan itu bermaksud DEB takda guna nya kpd kaum Melayu. Dia tak siuman fikiran nya. Pengenalan tau CV nya ada di c&p kan di komen di bahagian bawah ini.

      Padam
  5. 22. Rekod akan menunjukkan bahawa saya melantik semula Syed Hamid dan Kadir sebagai Menteri dalam Kabinet saya. Kemudian saya melantik Abdullah dan Rais Yatim ke dalam Kabinet. Saya juga memilih Abdullah Badawi sebagai Timbalan Perdana Menteri ketika Anwar meninggalkan parti. Dan akhirnya Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri apabila saya meletakkan jawatan. Adakah ini cara seorang yang tidak boleh bertolak ansur bertindak 22. Rekod akan menunjukkan bahawa saya melantik semula Syed Hamid dan Kadir sebagai Menteri dalam Kabinet saya. Kemudian saya melantik Abdullah dan Rais Yatim ke dalam Kabinet. Saya juga memilih Abdullah Badawi sebagai Timbalan Perdana Menteri ketika Anwar meninggalkan parti. Dan akhirnya Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri apabila saya meletakkan jawatan. Adakah ini cara seorang yang tidak boleh bertolak ansur bertindak terhadap mereka yang jelas tidak setia?

    Kepada macai protun tengok perenggan atas itu he.he.he tun m nak bonekarkan orang seperti pak lah Dan ahli umno lain he.he.he dah CAI ikut je cakap tun m itu

    Jelas tak setia 'APA masudkan tun m itu ,dah CAI 'tun m nak orang tunduk pada dia walau pun dia tak ada dalam kebenat lagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini orang tua Jing Jibo dah nyanyuk. Dia salin dua kali perenggan 22 itu. Entah apa tujuan nya. Tak paham maksud nya. Apekejadah makna "nak bonekarkan orang .."

      Mungkin memang cara pemikiran nya yang dah sewel. Cukup aneh interpretasi nya - "tun m nak orang tunduk pada dia walau pun dia tak ada dalam kebenat lagi." Kan dah tentu dia tak dalam kabinet. Siapa kata Tun nakkan orang tunduk kpd nya. Kan bodoh cakap begitu. Jadi, apa yang di kata nya tak boleh pakai.

      Padam
  6. Musa menang .. dilantik Timbalan Perdana Menteri... tidak berpuas hati saya mengekalkan Tengku Razaleigh sebagai Menteri Kewangan... Saya tidak dapat (menggugurkan Tengku Razaleigh) kerana saya akan kehilangan penyokong-penyokong Tengku Razaleigh."

    Najib dah hilang ramai penyokong2 mereka yang di pecat nya. Di Sabah pun kecoh, pengikut2 Shafie Afdal keluar parti.

    Khairy Pemuda UMNO kata jadi macai balaci pun takpa. Kot dia menangguk di air keruh. Dia jugak kata jangan pandang ringan parti baru Bersatu. Dan Kadir Jasin bekas boss NST kata ada "talk of an internal conspiracy to remove Najib. Ini amat menarik sekali.

    BalasPadam
  7. 25. "Kesetiaan kepada pemimpin adalah penting bagi sesuatu organisasi untuk berfungsi. Tetapi apabila pemimpin yang menyimpang atau melakukan jenayah, tindakan terus berpaut padanya adalah salah. Malahan ia adalah menjadi kewajipan pengikut yang setia untuk menasihati dan juga mengkritik pemimpin mereka. Dan jika pemimpin itu tidak mengendahkan nasihat, mereka harus berhenti menjadi setia kepadanya."

    Komen:

    Dulu lain sekarang lain. Dulu ada Isa makanya bolehlah pong pang pong pang sambil dabek dada... "wa terbuka waima dibanjiri kritikan kawan dan lawan".

    Apapun dunia nak tengok apakah benar bagai dikata itu keterbukaan bilamana nanti ada kuasa di tangan tapi satu faktor tiada digenggaman iaitu Isa dan dalam masa sama kritikan MalaysiaToday pedas sampai telinga dalam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jing Jibo asyik sebutkan Jibo buang ISA yang sabenar nya menyenangkan hati Cina DAP dua anak beranak Lim yang bencikan nya sebab dah kena ISA. Amat bodoh si Jing membanggakan nya.

      Dah berkali kali di terangkan kpd Jing Jibo ini tapi kepala dia keras macam batu. Jadi di keluarkan c&p pasal Jibo mengkhianat dan mendengki kaum Melayu, yang mungkin di satu masa boleh mengetuk kepala nya dan menjadi bijak -

      Najib Pengkhianat, Pendengki Bangsa Melayu, Buang ISA, Buat Keputusan Buang Akta Hasutan dll.

      Yang khianat dan dengki kpd kaum Melayu ia lah Najib. Negara ini negara Melayu, beribu tahun di kenali sebagai Tanah Melayu, bapak dia Melayu, tapi dia kata dia Bugis, "jugak pendatang". Dia lanyakkan maruah Melayu, dengkikan, khianati kaum Melayu.

      Najib buang ISA yang membendung kegiatan subversif DAP yang anti-Melayu, anti-Islam dan cetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Najib buat keputusan buang Akta Hasutan yang melindungi Perkara Perkara sensitif dalam Perlembagaan berkenaan hak dan kepentingan Melayu, termasuk Kedudukan Istimewa Melayu di Perkara 153.

      DAP tak suka Perlembagaan, tak hormatkan Bahasa Kebangsaan, tak suka sejarah negara ini, sepatut nya Najib cari jalan atasi masalah susah nak bina rakyat Malaysia, tapi, dahlah Muhyiddin mestikan Sejarah di sekolah sekolah, dia buang Mahyuddin pulak.

      Betapa pengkhianat nya Najib kpd kaum Melayu, dia jugak senyapkan DEB, buang Kementerian Pembangunan Usahawan yang membiming peniaga2 Bumiputera. Biasiswa yang di maksudkan untuk anak kaum yang mundur ekonomi dan pelajaran saperti kaum Melayu pun di kasi nya kpd kaum Cina yang terkaya di negara ini sejak berpuluh tahun. Najib mesti di buang pronto.

      Padam
    2. Tentera Cyber pakatan haramjadah berpura2 konon gunakan najib hapuskan ISA walau betul, red beam Cuba raih sempati atas kebencian pada najib supaya menang kerusi gunakan kebencian pada ahli umno pada najib, tak ada orang pun nak undi pkr Dan bersatu botox itu

      he.he.he taktik tak kau tak berkesan lagi.

      Padam
    3. Kau jangan harap ramai orang Melayu nak kata Najib pertahankan hak dan kepentingan bangsa Melayu salepas baca c&p di atas. Ramai yang akan setuju apa yang di tulis di situ. Ada fakta2 nya.

      Padam
  8. aDOIII mEDEY CAKAP BERBELEIT BELIT ....POINTLESS

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni chai yg sama nak tukar kulit....kah kah kah kah kiranya dia mengaku pada diri sendiri dia berjaya....tanpa pembaca perasan.

      Padam
    2. 8:28,

      Memang nampak pointless tapi buat fanatikun ia umpama kitab buruk yang dicetak SEMULA. Kalau dulu ramai yang baca kitab lama tapi seperti kata Einstein hanya orang insane yang percaya fakta yang dikitar semula bakal menghasilkan impak yang berbeza. Kuang kuang kuang.

      Padam
    3. 9:29 PTG asyik nak menipu membohong, cakap tak senonoh konon nya Einstein kata.

      Cambridge University Quantum Mechanics professor Stephen Hawking kata jenis kamu menipu nih perlu di roketkan ke angkasa raya dan di biar merapong di sana hingga eternity.

      Padam
  9. Cerita basi pundek kutty sebelum jadi PM 22 tahun lalu.. tak ade ape2 yg menarik lamsung utk ditauladani bila di hujung senja si yua bangka bersekongkol demgan murtad pluralism. . Syiah .. DAO kominis Evangelist LGBT dan GAY yg terang brrkilau mrnyilau nak mrnghancurjan iskam di malaysia... cerita basi yg diulang semata mata cuba mrngaburi mata rakyat malaysia. ... tak ada satu pun tauladan yg diperolehi dihuju g senja si tua bangka jadi pengkhianat pada agsmanya sendiri...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan percaya apa benda'lah di atas ini cakap. Selalu mengarut, maki hamun dan mencarut. Pengenalan atau CV dia ada lah saperti berikut:

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, (terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak), kekadang serius, bahasa tinggi sikit. Terakhir ini, banyak memantun macam kartun.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang - dia mengarut dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
    2. 8:29,

      Kalau selama ini melaise tatang si dia bak minyak yang penuh sekarang ayuh kita lihat apakah non melaise akan tatang bak minyak yang penuh atau ditatang bak minyak recycle jar. Kah kah kah.

      Padam
    3. 8.47
      gelabah... cemas... terdesak... hilang pedoman.. sentap tatau nak cakap apa... merayu mintk nyawa jgn caya apa yg anon 8.29 tulis semata mata fakta dan bukti yg tak mampu disanhgah.... cemas dan terdesak ssungguh..

      Padam
    4. 9:20 PTG ada lah anjing DAP Red Bean kafir harbi yang gunakan perkataan melaise untuk menghina kaum Melayu.

      Padam
    5. 9:24 PTG Jing Jibo fedap sebab pembaca tak akan pecaya apa dia kata salepas di beri bermacam penerangan bagi tiap komen dia.

      Padan muka kau Jing

      Padam
  10. Terbaiiikklah tun...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbaik dimata pendedop tapi di mata RBA ianya tetap tangan yang sama yang pernah menghancurkan masa depan cucur cirit mereka jua. Muahahaha

      Padam
    2. Jing Jibo di sini ada lah DAP Red Bean suspect.

      Padam
  11. Ya... Skandal Forex pada awal 90-an – RM30 bilion... Skandal The Perwaja Steel – RM10 bilion... Skandal Bank Bumi – RM10 bilion... dan banyak lagi... Tun M pasti ada jawapannya... ya, jawapannya adalah mencari kesalahan pihak lain walau sekadar andaian dan tuduhan demi menutup kesalahan sendiri... Tun M beruntung kerana kerana semasa semua skandal ini berlaku belum ada internet di negara ini...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Paling berkaitan ialah pada masa itu belum ada undang2 gubahan wang haram dan AS sedang sibuk klepet duit Arab wal hal itu adalah kleptokrasi dalam konteks dunia tanpa sempadan.

      Padam
  12. Tun M kata, "Bercakap terus terang tidak bermakna bercakap benar." Tepat sekali. Oleh yang demikian apa yang TUN tulis tu bukannya betul pun...tak perlu percaya pun...Entah entah lebih banyak tipu...(ini Tun yg kata yeh!)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib punya tipu amat teruk. Sampai seluruh dunia dah tahu. Di bawak ke mahkamah di US. Dan di Spore.

      Padam
  13. Admin dan anjing2 penjilat lobang najis kafir2 harbi DAP PKR RBA takkan berhenti membohong, menipu, memfitnah dan mereka-reka cerita palsu memburuk2kan kerajaan sedia ada yg dipilih secara sah dan demokrasi... almaklumlah...memang itulah sifat2 kafir harbi... penjilat2 kafir harbi DAP PKR RBA dan protun ni semua sedar depa adalah golongan terkutuk dan celaka yg takkan berhenti menipu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lobang najis itu ia lah Najib. Bila di iirakan berbilion duit 1MDB di wallop nya, semua pada nya itu - bukan saja lobang - ada lah Najis.

      Padam
    2. Kalau isu lobang najis Jibo digunakan untuk menutupi atau mengalihkan perhatian ramai terhadao lobang najis Madey, ia tidak akan berhsil. Madey kena tutup lobangnya sendiri. Noktah.

      Padam
    3. Jibo puya lobang trak nokhtah

      Padam
  14. Awal 1998, Petronas dirundung kebimbangan terhadap hutangnya yang dikawal oleh anak sulung Dr Mahathir iaitu Mirzan melalui Konsortium Perkapalan pada nilai RM226 juta dan menganggarkan jumlah sebenar mencecah RM324 juta(menurut Far Eastern Economic Review jumlah keseluruhan dianggarkan RM1.6 bilion).

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anak Si Dol dan Abu bersengkang mata dan berdepan kepayahan untuk memakmurkan Syarikat yang di ideakan asalnya oleh putra Melayu jua, al-kesudahannya bila sampai di puncak, syarikat berkenaan di jadikan perkakas berupa pelampung untuk menyelamatkan nepotisme yang tenggelam timbul di pukul badai di tengah lautan. Itu pun Melayu boleh kata biaq pi lar?

      Padam
    2. Jadi?

      Apa kaitan nya dengan harga garam di Timbuktu?

      Pahal pun Najib songlap berbilion, AuG kata US$7 bilion hilang dari akaun 1MDB, DoJ kata US$3.5 bilion of 1MDB funds misappropriated and money-laundered in US.

      Padam
    3. Jumlah berkenaan hanya celah gigi jika dibandingkan 100 bilion yang hilang atau tiris selama 22 tahun.

      Padam
    4. Kau puny pendpat sapa peduli. Jibo lanun amat besar di negara ini.

      Padam
  15. Pengkhianat agama dan bangsa situa bangka yg bersekongkol dan bersatu dng pluralist murtad PKR... PAN syiah.. DAP komunis Evangelical ... lgbt dan GAY mintak nyawa sambil merintih sempati dengan cerita basi 22 tahun lalu.... puiiii

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pengkhianat dan pedengki bangsa Melayu ia lah Najib. Baca lah komen berkenaan nya di atas.

      Padam
    2. Jibo hanya penyambung legasi terdahulu. Tanpa Jibo, legasi khianat dan dengki tetap bernafas dalam bahtera lama bercat baru. Bahtera Pribumi tunggangan pria Daputera.

      Padam
    3. Jibo tarak legasi apa apa melainkan seleweng 1MDB dan songlap berbilion. Sejarah akan merekodkan begitu

      Padam
  16. Malaysia Today? Ada lagi orang yang percaya?

    BalasPadam
  17. Ini baru cara jawab tuduhan.
    Bukan tukar topik alih tiang gol smp masuk isis,ahli sunnah wal jamaah, rampasan kuasa, campurtangan asing bagai.
    Tp utk org terima dedak, akal dikurnia dibuang kelongkang.
    Duit jdk agama baru

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang sedih nya Jing Jibo bukan dapat duit pun - dedak aje

      Padam
  18. Tun terbaik.

    BalasPadam
  19. Cayalah, sepenuh-penuh penghormatan buat Tun, macam biasa Tun tetap bomoh yang cool, menjawab dengan penuh detail direct kepada isu yang berkaitan. Tak perlu nak banding dan kutuk orang lain pun, sekadar perli sikit2 okey jeee.. Puak Najib PeeEmmm paling bahalol dalam mempertahankan kejahatan, pointless sekadar divert issue dan terus pusing round the kandang hyppo... Semoga Allah terus berikan hidayah dan kekuatan serta kesihatan terbaik buat Tun Sekeluarga dan juga barisan pempimpin dan ahli2 Barisan pejuang Deklarasi Rakyat... Najib adalah sampah yang perlu dibuang daripada terus berkuasa..

    BalasPadam