Ahad, 21 Ogos 2016

Siapa Kaut Untung..?


Zaman ni semuanya bilion bilion..! dari nilai projek sampai lah hutang..! semuanya bilion..! Rasanya rakyat tak pernah menyoal dan menyelidik sesuatu projek kerajaan seperti mana sekarang..!

Dahulu, apa jua projek mega yang kerajaan buat akhirnya pasti menjaga kepentingan rakyat dan negara..! Cuba bayang kalau tiada highway utara selatan dibuat..! tiada KLIA..! tiada pelabuhan..! tiada jambatan Pulau Pinang..! Semuanya menelan belanja yang besar namun ianya bermanfaat untuk rakyat dan negara..!

Tapi sejak akhir akhir ni..apabila pendedahan demi pendedahan bagaimana hasil negara di rompak dan dicuri oleh mereka yang berkuasa  (kleptokrasi)..! pasti rakyat bangkit untuk menilai dan mengambil tahu dengan lebih teliti..!

Itu sebab keluar kenyataan sebegini...

Layan...

Siapa perlukan kereta api berkelajuan tinggi RM40-80b?

ULASAN l Laporan terkini menyatakan projek kereta berkelajuan tinggi antara Kuala Lumpur dan Singapura yang bernilai antara RM40 bilion hingga 80 bilion akan diteruskan.
Tetapi sebelum keputusan muktamad dibuat, kita teliti sebab-seba berikut mengapa negara benar-benar tidak memerlukan projek berkenaan.
1. Ia adalah sangat mahal. Kosnya dianggarkan sekitar RM40 bilion. Tetapi jika projek ini hanya selesai pada 2026 - 10 tahun dari sekarang - ia pasti akan berganda. Kosnya akan bernilai sekurang-kurangnya RM80 bilion - hampir dua kali jumlah liabiliti terakhir 1MDB iaitu sebanyak RM42 bilion.
Jumlah itu adalah kira-kira dua kali peruntukan bajet RM41 bilion Kementerian Pelajaran bagi tahun 2016. Bayangkan bilangan sekolah dan universiti yang boleh dibina dan jumlah guru yang boleh kita latih. Untuk apa pengorbanan semua ini hanya untuk lebih cepat ke Singapura?
2. Ia tidak munasabah.Bagi projek berkenaan berdaya maju dan mendapatkan pinjaman bank, kita andaikan pulangan sebanyak 7 peratus ke atas kos projek ini. Ini adalah keuntungan RM5.6 bilion! Dengan mengandaikan margin 20 peratus tinggi, hasil mestilah berjumlah RM28 bilion untuk mendapatkan keuntungan. Dengan mengandaikan kos tiket RM200 sehala (tidak ada sesiapa yang sanggup membayar lebih dari jumlah itu), maka kita memerlukan 140 juta perjalanan setahun atau 384,000 perjalanan sehari. Ini agak mustahil!
3. Ia adalah tidak ekonomi. Ada yang akan mendakwa jutaan rakyat Singapura akan melawat Malaysia (tidakkah mereka sudah melawat?), membawa dolar Singapura membeli-belah, tinggal di hotel dan membeli hartanah di sini (memaksa harga untuk naik lagi - bagaimana ini memberi manfaat kepada rakyat Malaysia) dan membawa kepada ledakan di Kuala Lumpur? Tetapi bagaimana jika aliran itu bergerak ke arah yang bertentangan?
4. Ia akan memberi manfaat yang lebih kepada Singapura. Pernahkah kita menyoal mengapa Singapura bersetuju dengan projek ini? Ya, kerana ia projek membawa rakyat Malaysia ke Singapura yang dibina dengan wang Malaysia.
Jika apa yang dilaporkan betul, Singapura akan menanggung pembinaan di republik itu manakala selebihnya ditanggung oleh Malaysia. Singapura akan mendapat projek berharga pada harga cukup murah.
5. Terdapat alternatif. Perjalanan menerusi udara sudah cukup cepat.
Jika kamu mengambil kira waktu daftar masuk sebelum penerbangan selamat 15 minit melalui Subang sebagai lapangan terbang dan perjalanan ke Subang dari pusat bandar, selama 20 minit serta penerbangan pula memakan masa 35 minit manakala perjalanan ke pusat bandar Singapura kira-kira 20 minit - semunya juga berjumlah 90 minit.
Atau jika mahu lebih drastik, ingat kita mempunyai sebuah lapangan terbang di Kuala Lumpur iaitu Pangkalan Tentera Udara lama di Sungai Besi. Tanpa masa perjalanan selama 20 minit ke Subang, bermakna, kita boleh sampai ke Singapura dalam 70 minit! Lebih cepat daripada keretapi berkelajuan tinggi.
6. Beri peluang projek landasan berkembar RM30 bilion menunjukkan hasilnya. Malaysia di bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad dibelanjakan, memnbelanjakan kira-kira RM30 bilion bagi membina landasan berkembar, yang akan membolehkan kereta api untuk bergerak dalam kedua-dua arah pada masa yang sama dan pada kelajuan sehingga 160km sejam.
Bagi kereta api ekspres, masa perjalanan antara Kuala Lumpur ke Johor Bahru hanya kira-kira 100 minit. Dan dari sana, terdapat pelbagai cara ke Singapura. Ini adalah murah berbanding harga projek keretapi berkelajuan tinggi itu. Adakah perbezaan beberapa minit dalam masa perjalanan berbaloi dengan kos sebanyak RM80 bilion? Tidak!
7. Kereta api berkelajuan tinggi ke Johor Baru - Pulau Pinang lebih baik.Lebih masuk akal untuk menghubungkan Pulau Pinang dan Johor Baru melalui Kuala Lumpur dengan kereta api berkelajuan tinggi - jika ia boleh dilaksanakan, ekonomi dan wajar pada peringkat ini. Tetapi dengan landasan berkembar, ini benar-benar sia-sia buat masa ini.

Dalam satu kajian 10 buah negara yang mempunyai 10 keretapi laju di dunia..cuba perhatikan nilai projek keretapi laju di Taiwan dibawah ni..

9) Taiwan

Kereta Api Paling Laju di Dunia 9
Kereta Api Paling Laju di Dunia - THSR 700T
Kereta Api: THSR 700T
Kelajuan: 186 mph
Kapasiti: 989 penumpang

Projek kereta api kelajuan tinggi di Taiwan menelan belanja sebanyak $1.8 billion dan merupakan projek kereta api dengan biayaan persendirian terbesar di dunia. Ia telah berjaya menyingkatkan perjalanan dari northern capital of Taipei ke southern city of Kaohsiung yang sebelum ini memakan masa 4.5 jam menjadi hanya 90minit.
Hanya 1.8 bilion dolar..! kalau kali 4 pun tak sampai 8 bilion ringgit..! Yang Malaysia buat sampai 40 hingga 80 bilion ni kerana apa?
Siapa sebenarnya yang kaut untung???
Rakyat tak bodoh..! Makanya jangan tunjukkan sangat kebodohan tu..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

60 ulasan:

  1. Bila Najib mula pandang ke China (Tun M pandang ke Japan yang dah maju berpuluh tahun dari China yang maju ha nya 20-30 tahun lalu), maka dalam kepala dia semua projek besar mesti lah ada China.

    Tak tahu apa yang menyebabkan dia asyik dengan pandangan ke China tuh. Anak dia di hebohkan nya berlajar di Beijing masa dia mula pegang jawatan PM dulu.

    Ada yang mengatakan mungkin dia nak menyenangkan hati bini dan/atau anak dia yang keturunan Cina, yang dia kahwin senyap senyap masa dia Timbalan Menteri dulu dan dah ceraikan. Anak dia yang di hantar belajar ke China itu kata nya ia lah anak dengan bini Cina itu.

    Tak banyak di ceritakan. Tapi ada seorang residen Taman Tun Dr Ismail KL kata dia pernah jumpa Najib masa morning walk, Najib keluar dari rumah perempuan Cina itu. Desas desus di TTDI, alih alih dia nampak nama Najib dan isteri Cina itu (binti Abdullah) keluar di Senarai Mastautin TTDI di papan maloman Mesjid TTDI.

    Jadi, selagi Najib jadi PM, ke China lah kita nak di heret Najib. Dalam proses itu, kepentingan Melayu di ketepikan nya. DEB pun di senyapkan nya. Kementerian Pembangunan Usahawan yang membantu usahawan Bumiputera pun di buang nya.

    ISA, alat membendong mereka yang subversif anti-Melayu, anti-Islam, di buang nya. Akta Hasutan yang melindungi hak dan kepentingan Melayu dalam Perlembagaan, termasuk Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak di Perkara 153, di buat nya keputusan buang, nyaris di buang nya. Celaka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan dilupa selagi PM bernama Najib maka Malaysia tidak akan mendapat keizinan Allah untuk menang pingat Emas Olimpik. Sikap buruk laku dan hati busuk beliau yang suka megambil kredit atas apa jua kejayaan negara dan masa sama akan bandingkan diri sendiri dengan bekas PM yang 22 tahun memerintah tak pernah dapat Emas Olimpik. Kebelakangan ini akibat imej beliau yang makin merudum dan bercelaru siang malam dia promote diri sendiri macam orang gila tak tahu malu. Seingat kami Bekas2 PM dahulu tak pernah bersikap tebal muka tak sedar diri suka membanding dengan zaman terdahulu kecuali sentiasa memerah otak mencari jalan terbaik dan idea2 baru dalam memajukan negara tanpa perlu mengutuk orang lain.

      Ingatlah wahai rakyat Malaysia selagi Najibul HIppo berkuasa selagi itu Rahmat Allah menjauh... Negara jadi rosak dan menuju kegagalan yang total.. Para ilmuan agama juga dah jadi bisu kerana cinta dunia dan jawatan hingga terlupa hari akhirat yang abadi...
      Semoga Allah masih memberi negara ini sisa-sisa RahmatNya hinggalah kami pejuang kebenaran berjaya memerangi kezaliman segerombalan manusia jijik ini.

      Padam
    2. Najib jugak "sentiasa memerah otak mencari jalan terbaik" tapi arah ke lain. Mengsonglap berbilion.

      Padam
    3. Pandai pandai tupai melompat, jatuh juga ke tanah ... Tak kena di Malaysia sebab boleh piat telinga semua yang di bawah dia...

      tapi DoJ US dah ambik tindakan, jugak Spore dah dakwa ke mahkamah 1 dpd 6 orang penjenayah 1MDB....harap nama penuh MO1 keluar di masa bicara.....dan DoJ US heret dia ke mahkamah.....macam PM Ukraine kena di tahun 2014....

      Padam
    4. Sokong komen 7.29 & 7.47!!!

      Padam
  2. Jangan marah, Putra M, aku tulis panjang lebar di atas itu. Aku amat tak suka dengan Najib ini. Aku mahu dia di gantikan secepat mungkin. Aku rasa hak dan kepentingan Melayu terus terjejas selagi dia jadi PM.

    Nampak macam tak di pedulikan nya. Nasib lah Majlis Tertinggi UMNO, Pemuda dan Wanita UMNO bangkang dan bantah Najib nak buang Akta Hasutan itu. Aku harap mereka akan bangkang dan bantah dia lagi, gantikan dia sekarang. Kalau tak, akan lingkup UMNO/BN di PRU14.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Antara pihak yang dijatuhkan dan pihak yang bakal naik, rakyat berhati hati apabila mengetahui pihak yang bakal naik adalah pihak akan membawa mereka undur ke belakang. Atas sebab itu mereka masih kekal dengan momentum sedia ada.

      Padam
  3. Putra Merdeka PEMBOHONG BESAR

    Taiwan High Speed Rail Corporation (THSRC), which also operates the line, the total cost of the project was US$18 billion
    (atau lebi kurang rm72 billion, itu 10 tahun dulu, sekarang tent lebih lagi)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Taiwan_High_Speed_Rail

    BalasPadam
    Balasan
    1. jangan percaya apa wikipedia kata......siapa saja boleh tulis..termasuk tiap ah cong ,muniandy ...jarang mat kulop tulis di situ.....

      Baca lah apa yg di catit dek pengarang Wiki di sana sini di ruang tepi rencana2 di situ.....selalu mintak punca malumat ..... authentification dan sebagai nya.....

      Padam
  4. Hihihi bloggrr pitramerdeka ni... dari dulu menipu... dah lam dahhh... slgi hayat dikandung badan... selagi tu menipu mrmbohong jadi makanan....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anjing Jibo lagi kuat membohong, menipu dan memfitnah. CV dia megata begitu -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, (terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak), kekadang serius, bahasa tinggi sikit. Terakhir ini, banyak memantun macam kartun.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang - dia mengarut dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
  5. Yg kaut untung pundek kuty... 22 tahun menyakau.. anak2 pundek mengaku kuty pandai pandai berniaga bila rugi mintak nyawa petronas.. TH.. KWSP..dll bail out... dah kaya raya anak oempuan sedekah jarum dadah dan kondom sambil bersama kaum gereja pluralist ... dah menyakau hasil negara ajak menyesatkan akidah pula... semua dari Utara mme pengkhianat bangsa dan melacur agama islam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bu.oh Jibo kaut untung berbilion untuk sendiri. Anak tiri yang takda apa apa sumbangan kpd 1MDB pun dapat hampir sebilion Ringgit

      Pasal kondom tanya lah si Rozy, dia banyak cerita mengondom di sana sini, tanya lah laki dia dulu.

      Bukan pasal utara selatan. Jing Jobo memang bodoh, bangang dan syaitan.

      Padam
  6. Tosonyap Jing Jibo bila keluor CV dia.

    BalasPadam
  7. Siapa sebenarnya yang kaut untung???

    Soalan satu lagi: siapa yang kaut kickback, komisen, profit share, proxy jadi director syarikat dapatn gaji, elauns, perks entah apekebende lagi?

    BalasPadam
  8. Hahaha, maaf Putra M, keluar tajuk, tak tahan nak tergelak dengan si bodoh bangang MP UMNO Langkawi Nawawi mengencing (Anina Langkawi kata kincing tu bohong tipu macam Najib buat) -

    Langkawi MP lodges police report over 'MO1' misinterpretation
    The Star Online - ‎18 hours ago‎

    ALOR SETAR: Langkawi MP Datuk Ir Nawawi Ahmad (pic) lodged a police report Friday, refuting a claim that his post on Facebook linked the Yang di-Pertuan Agong with the United States' Department of Justice (DoJ) suit.

    Dia dah kena lapor ke Polis dek 6 orang rasa nya, termasuk oleh Anina Langkawi, menghasut menyamakan nama YDP Agong dengan MO1. Kalau tak bodong bangang tu, apa lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan kata tak suka dari muka. Tapi tengok lah gambar dia. Memang muka bodoh bangang pun.

      Padam
  9. APABILA NAJIB MENGUMUMKAN PROJEK GERGASI, MEGA DAN BESAR, RAKYAT PERLU KHUATHIR, RISAU, BERHATI HATI DAN WASPADA KERANA PELUANG UNTUK MENSONGGLAPPPP DAN MENYAMUN JUGA ADALAH BERBENTUK GERGASI, MEGA DAN BESAR!

    HARTA NEGARA DAN DUIT KEPUNYAAN RAKYAT JUGALAH YG DISAMUN DAN DICURI OLEH NAJIB! IANYA TERBUKTI, LIHAT SAHAJA 1MDB.

    TIADA KEPERCAYAAN UNTUK NAJIB!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju setuju setuju. Sokong sokong sokong.

      Padam
  10. Terengganu UMNO must avoid conflict to continue ruling state - PM
    Astro Awani

    KUALA TERENGGANU: Datuk Seri Najib Tun Razak wants Terengganu UMNO to avoid conflict among each other and to remain united if they want to continue ruling the state.

    If "they want to continue ruling the state"? Najib sendiri tak peduli sangat? Tak buat apa pun? Tak panggil pihak berkenaan?

    Tak cuba selesaikan masalah? Macam dia buat di peringkat nasional - tak seselsaikan isu 1MDB dab berbilion masuk akaun dia?

    Apa daaaaaaa......

    BalasPadam
  11. Memang dah teruk UMNO bawah Najib ni, sana sini merayu, khuatirkan UMNO lingkup. UMNO Johor dah hilang maruah, kata dia. Itu belom lagi Parti Pribumi Bersatu di daftarkan dek RoS -

    Zahid: Arise, recover lost Johor seats
    Free Malaysia Today - ‎16 hours ago‎

    Umno's de facto No 2 reminds state leaders of Johor's history as Umno and BN stronghold.

    KLUANG: Johor Umno should rise up and reclaim their pride at the next general election by winning back all the seats they lost to the ...

    BalasPadam
  12. Lagi satu depa merayu. Paper depa yang laporkan berita sedih tu -

    'Capture best practices from other organisations to drive innovation'
    New Straits Times Online - ‎11 hours ago‎

    PUTRAJAYA: Public sector leaders should function with fewer resources and continously find new ways to tackle challenges, Deputy Prime Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi said today.
    Umno members must place party first, says Salleh
    Malaysiakini (subscription)

    Umno treasurer Salleh Said Keruak wants all Umno members to always place the party above self-interest to ensure that Umno's struggles remained relevant.

    Dia patut cakap gitu kpd boss dia Najib lah. Jangan seleweng 1MDB dan songlap berbilion Ringgit ke akaun sendiri.

    Mana nya "place the party above self-interest" macam itu. Itu akan ensure that Umno's struggles WILL NO LONGER remain relevant.

    BalasPadam
  13. Dah kaut beratus billion slma 22 tahun... skg nak menyesatkan umat islam pulak....


    fuCcccCCCkKK...!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cakap fuCcccCCCkKK...!!!, kau umat Islam ke, Jing Jibo?

      Kan kau terkenal sebagai Jing Jibo @ DAP Red Bean Cina Bukit @ Tak Mahu Makan Pil Gila.

      Padam
  14. Setuju -

    'Five PAC recommendations for cops' don't exist, Kit Siang tells IGP

    Last month, Khalid said police have recorded statements from 25 individuals over the PAC report on 1MDB in the first phase of the investigations, and that the police would start the second phase sending investigators overseas to obtain documents and record the testimonies of witnesses who are abroad.

    Khalid said yesterday that the police are waiting for further orders from the Attorney-General's Chambers (AGC) regarding the matter, and estimated the instructions to be issued in a week or two.

    .. never knew that the PAC had made five recommendations for police investigation, let alone the cabinet decision to restrict police investigation to the alleged five PAC recommendations.

    Re-reading the PAC report on 1MDB has confirmed that .. the PAC had never made five recommendations for police investigation.

    The PAC report only made one specific recommendation for police investigation, that 1MDB’s former chief executive officer Shahrol Azral Ibrahim Halmi must bear responsibility for the 1MDB management constraints and weaknesses and that he and others in the management should be investigated.

    The five recommendations made by the PAC report on 1MDB had nothing to with police investigation, but concerned the lessons that should be learnt from the 1MDB debacle ..

    Sikalang siapa bodoh?

    BalasPadam
  15. Projek landasar keretapi laju hingga ke Singapura adalah tindakan khianat terhadap Malaysia di mana ia adalah usaha untuk mengekalkan Tambak Johor untuk menghalang laluan perkapalan melalui Selat Johor antara Selat Melaka dengan Laut China Selatan.

    Siapa yang untung jika Tambak Johor masih lagi menghalang laluan perkapalan di Selat Johor?

    Sudah tentu Singapura, sebab itulah Singapura bermati-matian menentang pembinaan jambatan baharu yang lebih tinggi dari Tambak Johor semasa Tun Dr. Mahathir masih Perdana Menteri Malaysia kerana Singapura telah melihat bahawa jika Tambak Johor dirobohkan dan dibina jambatan baharu yang membolehkan laluan perkapalan di bawah jambatan baharu itu, maka sektor pelabuhan Singapura akan terjejas dan Pelabuhan Tanjong Pelepas dan Pelabuhan Pasir Gudang akan menjadi pelabuhan utama di Asia Tenggara, ini yang ditakuti oleh Singapura.

    Tetapi saya tak merasa pelik dengan sikap Najib yang lebih mengutamakan kepentingan ekonomi Singapura berbanding nak pedulikan ekonomi negara sendiri kerana Najib perlu mengorbankan kepentingan negara disebabkan masalah peribadinya sendiri iaitu kes pengubahan wang haram melibatkan bank-bank di Singapura menyebabkan hidung Najib dapat dicucuk dan diheret ke sana ke mari oleh Singapura.

    Selamatkan Malaysia, tolak Najib, undilah BERSATU dalam PRU 14 nanti untuk mengembalikan kegemilangan Malaysia.

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Mohamad Faiz Hamzal Ismail
    Ahli PERKASA
    Parlimen Kubang Pasu
    Kedah Darul Aman

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wah, terima kasih lah menyedarkan bahawa Najib lebih mengutamakan kepentingan ekonomi Singapura sebab dia boleh di cucuk hidung dan di heret ke sana ke mari oleh Singapura kerana tahi nya bersepah di sana akibat pengubahan wang haram melibatkan bank-bank di Singapura dan bukti itu nyata ada di bank2 itu.

      Aku tak sedar, ingatkan dia buat gitu sebab nak joli di Spore main golof bermacam cara di sana, boleh lenyap ke sana dalam sejam saja dengan eksekutif jet dia.

      Yang bikin Roz meyinga sebab tak boleh ikut. Sebab dia tak main golof. Ha nya suka main golof yang itu le.

      Padam
    2. Itu cerita 100 tahun dulu, dimana tongang2 digunakan, kapal sekarang memang tak maut nak lalu kat selat teberau karana saiznya besar2. lagipun lalaluan kapal akan menjadi kawasan tak selamat untuk nelayan, pencemaran dari buangan sisa2 minyak dan lain2.

      2 Perbuatan cuba merosakkan ekonomi sesebuat negara seperti yang di cadangkan oleh Mahathir adalah sesuatu perbuatan yang terkutuk dan hanya di lakukan oleh org yang mempunyai perasaann dengki, dan lambat laun akan menerima balasa yang setimpal dg kerugian dlm hal2 lain yang mungkin jumlah menjangkau ratusaan billion.

      Padam
    3. Siapa cakap "kapal sekarang memang tak maut nak lalu kat selat teberau karana saiznya besar2"? Kau cakap? Tak betul. Kau tak tahu pun saiz selat itu, kalau tahu, kau dah sebutkan. Tapi kau cakap ikut sedap aje, jadi pembohongan, penipuan dan fitnah saja.

      buangan sisa2 minyak dan lain2? Kau duduk di gua mana? Tak taukan dah ada cara cara moden bagi mengelakkan dan mengatasi itu semua.

      Korang penyokong Najib terima saja apa dia kata dan buat. Tak kisahkan sentimen rakyat, Perlembagaan negara, contoh nya status Islam di negara ini - dia bawak masuk bank Yahudi Zionis Goldman Sachs, kasi lesen beroperasi di sini, kasi projek dengan upah begitu tinggi hingga dapat bayaran US$500 juta = RM2 bilion. Dahtu, bikin bonds dll yang membolehkan Najib songlap berbilion Ringgit masuk akaun dia, anat tiri dia dan kroni2 dia.

      Fikir lah sikit, jangan ikut aje apa Najib kata dan buat. Nanti ke gaung kamu semua dan kita orang pun di heret nya.

      Padam
    4. Tanpa Nama21 Ogos 2016 12:58 PTG, tak payah nak buat lawak la, lebar Selat Tebrau lebih kurang 1 kilometer, ada ke kapal yang lebarnya 1 kilometer?

      Nak membohong pun agak-agaklah, tak payah merapu keterlaluan sangat.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Mohamad Faiz Hamzal Ismail
      Ahli PERKASA
      Parlimen Kubang Pasu
      Kedah Darul Aman

      Padam
    5. Tanpa Nama21 Ogos 2016 12:58 PTG

      "Perbuatan cuba merosakkan ekonomi sesebuat negara seperti yang di cadangkan oleh Mahathir adalah sesuatu perbuatan yang terkutuk dan hanya di lakukan oleh org yang mempunyai perasaann dengki, dan lambat laun akan menerima balasa yang setimpal dg kerugian dlm hal2 lain yang mungkin jumlah menjangkau ratusaan billion."

      -----------------------------------------------------

      Ada Singapura mengutamakan kepentingan ekonomi Malaysia ke? Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan Malaysia untuk memperkuatkan ekonomi Malaysia, kita bukannya nak melingkupkan ekonomi Singapura, kita nak memperkuatkan ekonomi Malaysia.

      Mungkin Tanpa Nama21 Ogos 2016 12:58 PTG ni warga Singapura atau manusia jenis Si Kitol dan Raja Mendeliar yang sanggup mengkhianati negara sendiri, itu dua kemungkinan manusia Tanpa Nama21 Ogos 2016 12:58 PTG.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Mohamad Faiz Hamzal Ismail
      Ahli PERKASA
      Parlimen Kubang Pasu
      Kedah Darul Aman

      Padam
  16. Sokong mohamad faiz!!!

    BalasPadam
  17. Siapa nak hantar pisang ke mesjid, hantar lah. Jing Jibo dah mampossssss

    BalasPadam
  18. Apabila membaca komentar mohamad faiz, ternyata ianya amat bermutu, penuh dengan pengisian, bernilai tinggi dan tepat!

    Ternyata sengat dan bisa mohamad faiz masih ada lagi.

    Berbanding dengan pencacai makan dedak haram (sebab tu sel2 otak mereka TIDAK berkomunikasi, berfungsi dan lemah syahwat)

    Begitu juga Najib pemimpin pokemon ajaib.

    Jawapan standard Pencacai hari ini adalah...
    1.tiada bukti terhadap najib dan fitnah semata mata
    2. maki hamun,carut mencarut dan berpantun.
    3.tohmahan dan dakwaan terhadap tun, tiada fakta sekadar omong kosong.
    4.dan terakhir...mengajak abu bakar bertumbuk.

    Inilah pencacai2 upahan najib ibni pengsonlap, bertaubatlah SEMUA PENCACAI....., kerana sumbat duit duit haram beri pula anak bini makan menghasilkan pula darah keturunan KOTOR!!!


    BalasPadam
  19. Setuju sangat...kaki songlap tu!

    BalasPadam
  20. Siapa perlukan kereta api berkelajuan tinggi, tanya Putra M. Singapore lah. Sebab depa tarak banyak hasil, pulau kecil Red Dot saja, mengharapkan faedah dari Malaysia, "hinterland" depa.

    Depa harapkan ramai turis yang, kalau ada keretapi high speed, ramai boleh datang dari Bangkok, yang terletak di laluan kapal terbang antarabangsa Europah - Timur Jauh. Turis yang mahu ke rantau ini boleh memikirkan singgah di Bangkok, kemudian ke KL dan naik keretapi laju ke Spore lihat pemandangan di tanah (scenery on the ground).

    Najib setujukan keretapi laju ke Spore memang untuk menyenangkan Spore. Tidak nampak faedah nya lebih banyak kapada Malaysia di banding dgn kapada Spore.

    Setuju jugak mungkin bola nya kena ramas sebab dia ada banyak "skeletons in Spore's cupboard".

    BalasPadam
    Balasan
    1. Faedah utk direbut..tepulang kpd kibijaksanaan memasing..ramai sporean yg berulang alik ke kl stiap hari..tak caya check jadual MAS tiap hari,antara destinasi yg paling menguntungkan..bullet train hanya menambahkan mod of transport sdia ada..populasi kan smakin bertambah..takkan manjang nak besorkan iway plus sampai jd 20 lorong..45 mins flight bkn total travelling time..kena ambik kira masa ke airport,check-in je da brapa lama dsbgnye..memandai je kira 90 mins..subang da tak sesuai jd airport utk aliran trafik tinggi,rumah org da penuh kat keliling tu..tak paham2 ke atau saja buat bangang..alahai

      Padam
    2. 1227, di kata bodoh kau marah, tapi apa nak kata bila kau cakap "tak caya check jadual MAS tiap hari ... paling menguntungkan .."

      Kau yang nak pembaca caya apa kau cakap, apasal suruh pembaca check pulak? Kau sekolah mana dulu? Kau malas nak buat sikit homework, malas nak google, main cakap aje ye?

      Selagi kau tak kasi malumat yang boleh di percayai, siap dengan links nya, apa kau kata ha nya lah pendapat kau saja, bukan fakta.

      Ingat, antara pendapat kau dengan pendapat aku, dah tentu orang caya pendapat aku. Yang ni kau tak payah check - dah tentu punya, sebab ini blog Protun, hampir kesemua pengkomen ada lah Protun. Kalau ramai Projib lain lah, ini ha nya sekor yng di gelar Jing Jibo yang hari hari masuk ....

      Padam
    3. Betul dan sokong 12.48!

      Padam
    4. Muahaha,aku suh check supaya lebih mudah ko nak caya,klu aku ckp krg ko kata aku tipu,tp putra memang terang2 menipu bullet train 1.8b ni apa crita..takkan terima saja wlupun kencing berjejes ? Kat situ la perlunye kajian sendiri,sama ada kamu diperbodohkan ataupun tidak

      Padam
  21. 1.8 tu typo ke saja membohong..kat mana ada jual bullet train 1.8b ? Nak bikin erl ytl pun tak dapat weh,ada je yg suka kena bangang dgn putra pembohong ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Habis tu berapa ringgit harga bullet train tu? Sila beritahu saya.

      Padam
    2. Bukan Jing Jibo reti berapa harga, ha nya menyenyeh aje.

      Dia bukan "yg suka kena bangang", tapi dia dah memang bangang.

      Padam
    3. Kos pembinaan ERL madey yg hanya 30km ke klia tu pun da beharga 2.4b..kat situ pun da bley fikir logik akal..ERL je tu da mahal gitu..harga bullet tu google je ler..begantung pd negara pengeluar,kecanggihan,kos ambik alih tanah bla bla bla..brapa pun harga nye tu tak penting..yg penting kita tau putra memang kaki kencing

      Padam
    4. Ooooo, "brapa pun harga nye tu tak penting.." ye? Ni lah jengkil dan kudut nye korang Pojib, main tak penting aje. Itu pasal 1MDB sampai terhutang RM53 bilion, IPIC tuntut lagi RM28 bilion, songlap masuk ke akaun Najib, anak tiri dia dll banyak bilion.

      Kalau kau terasa kena kencing, sebab nya ia lah kau jenis yang suka di kencing. Genuine kecncing punya, bukan kencing bermakna bohong yang Anina Langkawi kata Najib selalu buat.

      Padam
    5. Standard ah,dah kantoi membohong divert crita lain..madey ajor ler tu..klu doj nak siasat biar depa buat keje..da kuar keputusan baru la nak sorak tebaring ke apa..slagi lom ada apa2 takyah ler nak jd hakim pencen mcm madey..

      Padam
  22. Assalamu'alaikom. Sokong setiap amalan dan pekerjaan yang nawaitunya semata mata kerana Allah SWT. Bersatulah semua Ummah.

    BalasPadam
  23. Kalau nak tahu reaksi rakyat terhadap projek ynag di laksanakan di zaman Mamak, bacalah ulasan Dap dan konco-konco nya (D&K). Sebabnya jelas D&K bukan penerima faedah. Makanya komen mereka lebih ikhlas.

    Kalau nak tahu reaksi jeles terhdab projek projek Najib, usah ditanya D&K kerana D&K adalah penerima langsung sama seperti lain lain warga yakni projek Najib melahir kesyukuran pada semua termasuk D&K kecuali pada kroni2 ANC.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau tak tahu ke bahawa ulasan dan komen DAP itu dalam proses pindaan sebab DAP dah sebaris dengan Tun M nakkan Najib undur atau di gantikan dek UMNO atau di lingkupkan dek pengundi PRU14.

      Padam
    2. Sebaris antara LCW dan Chen Long bukan bermakna mereka akan berpakat dalam pertandingan akhir. Perlawanan akhir adalah tentang kemegahan dan kegemilangan.

      Pertandingan akhir antara Tun M dan Dap pastinya akan berlaku. Cumanya siapa yang akan muncul megah dan gemilang sudah boleh diramalkan. Kepuasan dan last laugh tentunya berpihak pada Dap.

      Padam
  24. Bukan satu rahsia apabila najib bakal menganugerahkan konsesi pembinaan keretapi laju kepada negara china.

    Terlebih dahulu, bukan pula kenyataan ini bersifat perkauman.

    Apabila najib menjual konsesi ini kepada negara china, bermakna najib membeli secara pukal, iaitu lock stock and barel.

    Apa itu maksud lock stock and barrel buatan china?

    Ianya bermaksud buatan negara china adalah tidak berkualiti dan bermutu rendah.

    Ianya bermaksud teknologi di impot dari negara china adalah idea teknologi reverse engineering, dirompak dan korup berasal dari idea R&D saintis dan penyelidik bukan sahaja dari negara barat malahan seluruh dunia.

    Perlu diingatkan idea dirompak dan korup samalah juga dengan penyelewengan dan penggubahan wang haram oleh pokemon najib ajaib.

    Lock stock and barrel juga bermaksud negara cina akan membawa masuk tenaga buruh kasar malahan jurutera2nya untuk melaksanakan projek ini menyebabkan rakyat tempatan bakal tidak mendapat pekerjaan.

    Ianya juga bermaksud segala bahan mentah dan komponen2 yg tidak berkualiti juga bakal dibawa masuk ke negara ini.

    Lihat sahaja MRT, LRT, ETS dan bas2 Rapid yg dibawa masuk dari negara china yg bakal dan telahpun menghadapi masaalah penyelenggaran dan kesukaran mendapat alat ganti serta kos pembelian yg begitu tinggi.

    Disini terserlah kebodohan, kelembapan dan kedunguan terlampau oleh pemimpin bernama Najib Pokeman ajaib.

    Kepada pencacai najib, kenapa perlu kita rakyat marhaen mendapatkan idea ciplak teknologi korup reverse engineering?

    Kenapa rakyat perlu dibebani dengan satu lagi masalah tidak habis2 dicipta najib pokemon ajaib?

    Sedarlah semua wahai rakyat sekalian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah CAI jangan bodohkan orang 'tendar belum lagi putuskan
      Yg bertanding tendar pembuat keratapi laju syrikat
      Korean
      Jermen
      Jepun
      China tak termasuk pun tendar itu

      Masuk bertanding tendar jalan kereta API
      China
      Jepun
      Malaysia
      ia telah menangi oleh umw Malaysia

      Jangan jadi bodoh kalau setakat China menang tendar bina satu stasen kereta api pun macai bising, sori kroni macai apek tun m tak dapat tendar itu sebab itu dia bising, kroni apek tun m dulu dibagi peluang tipu kerajaan, mana kerajaaan bagi lagi tendar pada kroni apek tun m itu

      Padam
    2. Apa bukti kau mengata "kroni macai apek tun m tak dapat tendar itu sebab itu dia bising.."? Takda bukti, kalau tak, kau dah kasi. Makna nya apa yang kau cakap ada lah bohong, tipu, fitnah saja.

      Kenapa kamu bisingkan Tun M, pada hal yang komen di sini ia lah Tanpa Nama dan takda bukti dia kroni Tun Jugak?

      Kau dah memang jenis DAP Red Bean yang mulut celupar, keluar saja apa yang terlintas di kepala kau, takda proses pun dalam otak kau. Mungkin kau takda otak, itu pasal cakap begitu.

      Jadi, apa yang kau cakap itu tak boleh di percaya.

      Padam
    3. Aduhai,kantoi berbakul2 macai madey..asik nak ngencing je tau..yg lelain tadahnye minum tanpa usuk priksa

      Padam
    4. 4.19 apa yg kantoi?

      Padam
  25. KLCC satu yang gah tapi rakyat hanya dapat tengok dan lepak2. Poket rakyat rabak bila gunakan Plus, walhal Anwar dah lama sanggup jadikan Plus laluan percuma untuk semua. Projek mega hanya memberi keuntungan atas angin pada kroni Anakonda. Walhal Brim yang memberi kelegaan berterusan pada rakyat mahu ditamatkan oleh pakatoon supaya peruntukan berkenaan dapat disalurkan pada ehem-ehem? Wow cubalah kalau ada ball! Kikikikikik.

    BalasPadam
  26. Chai dedak harami 3.16,

    KLCC melambangkan maruah dan pembangunan sehingga negara china dan arab menjadikan contoh program pembangunan negara mereka.

    Plus, ETS dan KLIA nemberi kelegaan kepada rakyat menjana pekerjaan dan ekonomi negara...begitu hebat pemikiran tun mahathir.

    Brim tetap diberi jika DAP memerintah sekalipun kerana ianya sebagagian janji parti pembangkang, adalah lebih baik jika rakyat berusaha mencari rezeki halal seterusnya mendapat keberkatan di akhirat dari mencacai mendapatkan sumber haram selain menabur fitnah dan berbohong.

    BalasPadam
  27. Rakyat biasa sampai sekarang tak rasa klcc tu tingkatkan kehidupan mereka. Entah tiris ke tak pun tak tau le.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Menjana ekonomi negara chai...

      Padam