Isnin, 8 Ogos 2016

PANAS MO1 ~ Jawapan Dari DoJ..!


Menteri bangang Najib pun dah kata siapa yang tak kenal MO1 bodoh..! Sebenarnya Menteri bangang ni sedang membodohkan semua pengikut dan talibarut Najib yang selama ini menolak kebenaran berkaitan MO1..! Dah teruk sangat dah balaci@macai Najib yang semakin huru hara..! 

Ber'setokongkol' dengan kemungkaran takkan boleh menang melawan kebenaran..! Itu yang tunggang langgang..!

Layan dibawah ni...

KENAPA MALAYSIAN OFFICIAL 1 TAK DINAMAKAN? KAMI TANYA DOJ DARI AMERIKA TERUS

Bulan Jun lalu, badan kehakiman Amerika Syarikat (Department of Justice, DOJ) memfailkan saman sivil terhadap beberapa orang penting Malaysia atas tuduhan menggunakan dana haram untuk membiayai The Wolf of Wall Street – sebuah filem tentang broker saham yang menggunakan dana haram.
Apa yang DOJ dari Amerika sibuk campur tangan dengan hal kita? Antara sebabnya adalah sebahagian daripada duit yang diambil secara haram daripada 1MDB tersebut telah dibelanjakan di US termasuklah untuk membeli hasil lukisan yang bernilai jutaan USD, berparti, berjudi, dan sebagainya. Jadi saman ini adalah untuk membekukan aset tersebut, termasuklah hak untuk filem The Wolf of Wall Street. Tapi bukan benda ni yang rakyat Malaysia dok kecoh, tetapi apa yang semua orang dok tanya adalah…

Siapa sebenarnya Malaysian Official 1?

Mahathir dah tanya…
mahathir-siapa-malaysian-official-1
Perkasa dah tanya…
perkasa-siapa-malaysian-official-1
Satu Malaysia kat social media semua dok tanya.
giphy (9)
Tapi korang terfikir tak, kenapa Jho Low dan Riza Aziz (anak tiri PM Najib) dinamakan dalam saman DOJ, tapi bukan Malaysia Official 1? Dan bukan MO1 sorang je yang diberi identiti rahsia macam ni, ada nama-nama lain termasuklah…
  • 1MDB Officer 1-3: Tiga warganegara Malaysia yang memegang jawatan tinggi dalam 1MDB.
  • Hollywood Actor 1: Seorang pelakon utama dalam The Wolf of Wall Street
  • Singapore Banker 1: Pegawai bank dari Singapura yang terlibat dalam pemindahan dana
Kenapa ada nama yang didedahkan ada yang tak? Ini tidak adil~~~~~

Jadi kami tanya DOJ terus

DOJ
Imej cilok dari Cilisos
Mula-mula kami main cuba nasib je hantar soalan ke DOJ. Sebab selalunya bila berurusan dengan badan kerajaan kat Malaysia ni, 2-3 hari baru dapat reply (itu pun kalau reply). So kami terkejut gak bila dapat reply dari DOJ dalam masa…3 jam je! Sungguh cekap, amanah, dan bertanggungjawab.
Kami tanya 3 soalan – kenapa ada nama terdedah ada yang tidak, ada apa-apa polisi ke untuk menentukan nama apa yang kena censor, dan jika identiti bagi nama yang kena censor ni akan didedahkan satu hari nanti. Dan ini jawapan asal mereka dalam Bahasa Inggeris:
“Thank you for reaching out to us.
The law requires that we allege sufficiently detailed facts to establish a reasonable belief that we will prevail at trial.  This means that we have to allege enough facts to show a reasonable belief that United States money laundering laws were violated and that the subject assets were involved in or traceable to these illegal transactions.
In addition, the complaint provides sufficient detail to specifically identify the property subject to forfeiture and to clarify the basis of the government’s case should anyone with a valid claim wish to challenge our case.  Identifying persons and entities aids that function.
If an individual or entity does not fall within the parameters outlined above, then court rules require that we anonymize their identities.” – Peter Carr, Office of Public Affairs di DOJ, dalam reply melalui emel dengan CILISOS.
spinny spinny boom boom
HAPEBENDEMAKNANYETU
Kami kat SOSCILI nak translate menatang jadah ni sebijik-sebijik pun tak guna sebab penuh dengan bahasa lawyer. Jadi kami cuba ringkaskan dalam versi kami sendiri (tapi kami bukan loyar mahupun majistret, so rujuk reply DOJ tadi sebagai versi rasmi ok):
“Undang-undang memerlukan kami ada cukup fakta untuk bawak kes ni ke court. Maknanya kami kena ada cukup fakta untuk menunjukkan yang undang-undang money laundering kat US telah dilanggar, dan benda yang kami nak rampas adalah terlibat atau boleh dihubungkan kepada duit haram tu.
Pastu, dokumen tersebut bagi butiran yang cukup tentang apa yang kami nak rampas dan kenapa kami nak rampas, mana lau tau ada sesiapa nak mempersoalkan kami. Jadi ianya membantu bila kami namakan siapa dan apa yang terlibat.
Tapi kalau ada seseorang atau sesuatu yang tak memenuhi kriteria tersebut, nama masing-masing kena censor.” – Cubaan meringkaskan sehabis baik daripada SOSCILI. Mintak mahap ye Peter Carr dari DOJ.
Pendek cerita, untuk saman sivil ni, DOJ perlu buktikan yang duit tersebut adalah diperoleh secara tak sah. Dan nama-nama yang kena censor adalah sebahagian daripada jejak yang ditinggalkan wang yang disiasat KARI, tapi mereka takdelah memegang atau menggunakan wang tersebut di US.
Dengan kata lain, bagi nama-nama yang dah didedahkan…

Jho Low dan Riza Aziz dah kantoi…

Jho Low, Riza Aziz, dan seorang lagi warganegara Malaysia yang tak relevan sangat untuk artikel ni telah dinamakan oleh laporan DOJ. Dalam reply daripada DOJ tadi, ini adalah supaya Jho Low dan rakan-rakan boleh cabar saman sivil tersebut kalau dorang nak.
Tapi ini juga bermakna yang tiga orang ni berkemungkinan besar akan berdepan dengan tuduhan jenayah kelak. Kami kongsikan reply daripada DOJ tadi dengan member lawyer kami Fahri Azzat, dan dia pun bersetuju:
“Jawapan saya adalah ya, mereka kini dalam masalah besar dengan badan perundangan Amerika. Saya bayangkan yang sebaik sahaja rampasan wang ini selesai, mereka akan mula mendakwa kesemua mereka. 
US memang sangat bijak dalam pendekatan mereka. Sebaik sehaja mereka merampas duit tersebut, Jho Low dan Riza Aziz akan menjadi lemah. Itulah kuasa mereka. Sekarang semuanya telah pergi. Saya ragu-ragu samada mereka dapat tinggalkan negara ini sekalipun.” – Fahri Azzat, dalam reply melalui emel ke CILISOS
Tapi Jho Low dan Riza Aziz ni orang kecik-kecik je (bukan daripada segi fizikal okay). Macam mana pulak dengan Malaysian Official 1? Kenapa US tak nak ambik tindakan? Takut pe?

Sebenarnya, menamakan Malaysian Official 1 mungkin akan merosakkan keseluruhan kes mereka!!!

tumblr_mztmm8V9JX1qd5mq1o1_400
Benda yang kita kena faham adalah ini bukan kes mudah. Bukan setakat saman dan bayar denda je… tapi kes ini melibatkan hubungan diplomatik dan sistem undang-undang antara dua negara.
“Berkenaan dengan Malaysian Official 1, ini kerana dia seorang ahli politik yang masih memegang jawatannya. Jadi seperti yang diucapkan oleh bekas duta US ke Malaysia John Mallot, adalah merupakan polisi US untuk tidak menamakan ahli politik sebagai budi bahasa diplomatik.
Sebab lain kenapa mereka tidak menamakannya adalah mungkin kerana mereka tidak boleh dipersalahkan dari segi undang-undang, jadi perbuatan menamakan mereka boleh memberi kesan yang buruk terhadap reputasi masing-masing.” – Fahri Azzat
Malah, DOJ terpaksa mengubah cara mereka mengendalikan pegawai asing selepas satu kes rasuah/money laundering yang melibatkan pegawai Thailand pada tahun 2009. Korang boleh baca kat sini, tapi pendek cerita hal yang melibatkan negara lain ni akan menyebabkan conflict of interesting. Katakanlah mahkamah US mendapati seseorang tu bersalah tapi mahkamah Thai tidak, tak ke kekok tu. Jadi kat Malaysia, katakanlah kalau AG mendapati MO1 ni tak bersalah maka tamatlah cerita.
Dan mungkin takde faedah pun menamakan MO1 ni sebab dia tak boleh disentuh oleh mahkamah. Kalau memang betul dia memegang jawatan tinggi seperti apa yang kita fikir, MO1 mungkin ada imunitidaripada hukuman atas jenayah antarabangsa. Maknanya selagi dia memegang jawatan tersebut, selagi tu dia kebal.

Dan soalan cepu emas bernilai RM2.6 billion… siapa sebenarnya Malaysian Official 1?

Kami memang tak tahu jawapannya… tapi buat ramai rakyat Malaysia (dan bekas PM), jawapannya macam dah terang:
Patrick™ on Twitter Who do you think is MalaysianOfficial1
Tengok betul-betul pilihan jawapan di atas…
Ini disebabkan petunjuk-petunjuk yang dah diberikan dalam dokumen DOJ, malah penerangan bagi MO1 sendiri pun macam familiar je bunyinya…
“MALAYSIAN OFFICIAL 1 adalah pegawai berpangkat tinggi dalam kerajaan Malaysia yang juga memegang jawatan penting dalam 1MDB. Dalam semua tempoh masa yang relevan terhadap Aduan, MALAYSIAN OFFICIAL 1 dalah seorang ‘pegawai am’…” – Diterjemah daripada dokumen DOJ.
So sebab kami kat CILISOSCILI ni banyak masa, kami skodeng la sikit siapa yang pernah memegang jawatan peting dalam 1MDB dan juga telah memegang pangkat tinggi dalam kerajaan. Kami guna Wayback Machineuntuk tengok kepimpinan 1MDB sebelum rombakan, dan kami jumpa 4 orang calon…
Board Of Advisors 2MDB
Screencap dari versi 18 Mac 2016 daripada Wayback Machine.
Pastu kan, kalau korang tengok penerangan pasal Riza Aziz:
Riza Aziz bin Abdul AZIZ (“AZIZ”), seorang warganegara Malaysia, mempunyai tali persaudaraan dengan MALAYSIAN OFFICIAL 1 dan merupakan kawan kepada LOW…” – Diterjemah daripada dokumen DOJ.
Kita semua tau yang Riza Aziz adalah anak tiri kepada PM Najib, tapi mungkin la dia sebenarnya ada tali persaudaraan dengan calon-calon lain dalam senarai kat atas tadi kan. Tapi ni teori je la, sekadar teori…
not saying anything

Jadi apa yang akan jadik pada Malaysian Official 1?

you-ask-me-ask-who
Kat atas tadi kami ada sebut yang kalaulah MO1 ni apa yang orang ramai fikirkan, dia mungkin kebal daripada hukuman. Tapi imuniti ni hilang sebaik sahaja dia tidak lagi memang jawatan tersebut. Fahri jugak ada bagitau kami yang kat Malaysia, takde had masa (statue of limitations) untuk mendakwa seseorang atas kesalahan jenayah.
“Kalau kamu mencuri 50 tahun lalu, saya masih boleh mendakwa dan membawa kamu ke mahkamah kerana undang-undang tidak mengenakan sebarang had kepada kesalahan. Jadi kalau MO1 tinggalkan jawatannya katakanlah dalam 10 tahun kemudian – kerajaan masih boleh mendakwa dan menghukumnya atas kesalahan yang dibuat sebelum turun jawatan.” – Fahri Azzat
Kalau korang kat atas pokok sebab lari daripada anjing, mesti korang dok bertenggek kat pokok tu selagi boleh kan. Samalah dengan MO1 – dia perlu bertenggek atas jawatannya selama dan sekeras boleh, dengan apa cara sekalipun…
Kertas takkan boleh membungkus api bro..!
Najib dan sekutu perlu dihadapkan ke muka pengadilan..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

64 ulasan:

  1. Waaaaaaaaa Putra M, cukup bagus pos kamu hari Isnin nih. Berdesing.

    Well-researched. Panjang lebar. Mesti pening kepala Jing Jibo tak dapat nak salak. Kot banting kepala dia ke dinding. Atau ke kaki Jibo. Kena terajang pulak. Sebab tak boleh cari fakta dan hujah yang boleh lawan apa yang di keluarkan di pos ini.

    Mesti kena maki bangang hamjadah dek Jibo lagi. Macam Jibo kata di kempen PRU13 dulu. Kpd penyokong2 nya yang tak membantu dia mencari dan mengeluarkan fakta dan hujah hingga dia kalahkan undi popular, hilang 2/3 majoriti di Parlimen, kena Tsunami Cina dan dapat keputusan yang paling huduh dalam sejarah.

    Anjing2 Jibo yang ha ya menafikan apa yang di tohmah, di tuduh, termasuk di 136 mukasurat di dokumn saman DoJ ke mahkamah US. Depa buat buta dan pekak kpd fakta dab hujah yang melendirkan muka Jibo. Kot MO1 tu depa kata ia lah pelayan pejabat tukang bawak fail di PMO.

    BalasPadam
  2. Wa manyiak siuka itu Patrik puniya survey lorr - 100% bilang MO1 itu Najib maa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Depa kata MO1 tu watak imaginasi rekaan Mahathir. Tapi yang mula-mula bawak cerita MO1 tu DOJ. Ramai dah kena tipu la macam tu.

      Padam
    2. Jing Jibo 855 PG budak sekolah pondok, tarak sitifikit. Mana tahu integrity DoJ. Jing mana ada maruah, mana tau pasai maruah. Dok bring dan cium kaki Jibo selalu aje. Terutama lepas bukak stokin, ada kudia pekong pulak.

      Padam
  3. Sedap nya baca

    "Former PM slams Attorney-General Apandi Ali, challenging him to show proof that 1MDB money was not misused, especially with DoJ claiming otherwise."

    Mesti tak terjawab punya. Takda sapa boleh jawab. Walau pun Pandi yang kuasa paling besau pasai dakwa tak dakwa di negara ini. Gila, dia Peguam Negara. Tapi tak boleh jawab. Hujah Tun M itu geliga. Factual. Penuh berdasarkan fakta.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bermakna Peguam Negara Apandi kelentong punya. Apa nak jadi kpd imej Malaysia bila Peguam Negara pun kelentong.

      Tapi imej Malaysia dah jadi tahi sekarang. Di buat dek Jibo. Di Senarai Transparency International Corruption Perception Index, nama Malaysia dah jatuh nun jauh ke bawah. 1MDB korapsi yang amat besar di buat dek Mr Cash Is King. Berbilion Ringgit, Beb.

      Perdana Menteri apa macam itu?

      Gila punya kes.

      Padam
  4. Tokey kedai makan, kalu hari-hari goreng benda yang sama, sedap mana pun akhirnya pelanggan akan rasa mual nak termuntah...

    Kahh kaah kaahh PutraAmereka...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Komen paling bodo dalam dunia. Punya la banyak gerai dan restoran yang specialtynya ialah benda yang sama tiap tiap hari, dan ITU yang buat orang pergi ke sana. Nasi ayam, chicken chop, nasi lemak, kuey teow...

      Padam
    2. setuju dan sokong apa mujahid kata.

      Padam
  5. A.........G....................................Zzzzzzzzz ?????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju.

      Jing Jibo di 758 PG.......kung kung kung......kung kung

      Padam
  6. Kedai makan putra merdeka ni terlebeh banyak sangat dia masuk kan serbut perasa.Pelanggan yang makan bukan setakat muntah tapi muntah berdarah.Dia dah jadi racun.Pelanggan yang bebal dan yang hilang deria rasa saja yang sanggup mentakdarah disini.

    BalasPadam
  7. Kedai makan Jibo kasi dedak aje. Mana boleh. Anjing2 Jibo boleh lah kasi dedak. Rakyat Malaysia mana boleh? Kena hentam, tibai, bedal, balun bertubi tubi le.

    BalasPadam
  8. Todiam Jing Jibo.

    Poyi ke longkang cari ayor le dia.

    BalasPadam
  9. Kitorang nak tunggu tengok komen Wak Seman Kaduk
    Bahan copy-paste putar alam belit macam ular senduk
    Dua tiga posting yang lepas Kejora lanyak dia terduduk
    Tak mustahil si tua ni udah jadi kubor punya penduduk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan cakap lain dari tajuk dan isi pos le, Jing. Apasal? Tak boleh jawab ke? Macam anjing kurap aje ko nih.

      Padam
  10. Putra M, tulisan warna kuning tu tak boleh baca, Bang. Harap gunakan warna yang kontrast kpd warna semua jenis lapstop screen. TK.

    BalasPadam
  11. Guan eng yg dah di dakwa rasuah kenapa buat bodoh..tapi rakyat tahu sebab cina boleh dibiar buat rasuah.kalau melayu syak je cantas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah pakai nama hashim hassan pulak Jing Jibo nih -

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, (terkhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak), kekadang serius, bahasa sikit tinggi.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang - dia mengarut dan pada masa masa nya mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Padam
    2. sebab melayu bodoh dan suka dengki bangsa sendiri..

      Padam
    3. Kesian bahalol 8.29 pg mak bapak dia tak kasi sekolah
      Tak tau nak karang apa copy-paste benda sama je lah
      Bodoh piang bingai tetapii kemain tak mau mengalah
      Matdey pun kesian jugak cai2 dia sudah pilih tersalah

      Padam
    4. Dedakman Jing Jibo , Lim Guan Eng kalau dapati salah , biar lah dia ke Sungai Buluh bersama Anwar . Yang salah tetap salah . Tak boleh dibela.

      Padam
  12. Kah kah budak suman amat suke copy paste... yg kito nak fakta dan bokti... DOJ dah saman ka blom... dah sita ka blommm... dah dakwa ka blom.. dah tangkap ka blomm... ? Tak payah nak mencacai fitnah lagi.... bila nak saman.... bilan nak bekunkan asset 1mdb.. Spork dah sita assets ka blomm... dah dakwa ka blomm.... kami nak fakta ITU Now.....!!!


    FucccKKKKkKK......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Di 844 PG Jing Jibo di ataih ni kata mak bapak dia tak kasi sekolah.

      Bukan itu aje....masa kecik depa tinggalkan dia di tepi reban kambing masa menoreh getah. Dia lapar, ambik tahi kambing masuk mulut nya, makan. Itu pasai apa yang keluaq dari mulut nya sentiasa berbau busuk.

      Padam
  13. Blogger ni bahan fitnah baru dah tak tau lagi nak reka
    Asyiik ulang-ulang posting benda sama serupa celaka
    Bahan copy paste dia bawak masuk sampai 5-6 muka
    Tapii dia seronok dapat sambutan anjing penderhaka

    BalasPadam
    Balasan
    1. Penderhaka tuh ia lah Jibo dan anjing2 nya -

      Yang khianat dan dengki kpd kaum Melayu ia lah Najib. Negara ini negara Melayu, beribu tahun di kenali sebagai Tanah Melayu, bapak dia Melayu, tapi dia kata dia Bugis, "jugak pendatang". Dia lanyakkan maruah Melayu, dengkikan, khianati kaum Melayu.

      Najib buang ISA yang membendung kegiatan subversif DAP yang anti-Melayu, anti-Islam dan cetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Najib buat keputusan buang Akta Hasutan yang melindungi Perkara Perkara sensitif dalam Perlembagaan berkenaan hak dan kepentingan Melayu, termasuk Kedudukan Istimewa Melayu di Perkara 153.

      DAP tak suka Perlembagaan, tak hormatkan Bahasa Kebangsaan, tak suka sejarah negara ini, sepatut nya Najib cari jalan atasi masalah susah nak bina rakyat Malaysia, tapi, dahlah Muhyiddin mestikan Sejarah di sekolah sekolah, dia buang Mahyuddin pulak.

      Betapa pengkhianat nya Najib kpd kaum Melayu, dia mesti di buang pronto.

      Padam
    2. Dah cai aktar hasut tak di buang pun jangan menipu pada kami, dalam ucapan najib menyatakan sedang buat kajian aktar kaji dalam kajian tersebut aktàr ITU perlukan. yg tun m pergi minta bantuan dap untuk jatuhkan najib 'tun m lagi pengkhianat. Masalah nya tun m yg gunakan ISA paling banyak digunakan bukan untuk danurat. Menyebabkan orang angap Malaysia Negara kuku besi..
      Dap hanya pandai ambil peluang untuk jatuhkan pm je. Dap nak berkuasa macam keluarga Lee di Singapore itu.. Selagi orang melayu tak belot lagi ITU Malaysia akan damai.
      Nak ke orang cakap tun m keturunan mamak jatuhkan kerajaan melaka,
      Cuba tengok kaji Khairuddin ITU dia hutang banyak sebab itu tun m suruh dia buat semata2 nak duit untuk banyar hutang

      Padam
    3. Jing Jibo, tak payah cakap pasal Akta Hasutan lah. Jibo sendiri dah buat keputusan buang Akta itu tak lama dulu. Tak pedulikan Akta itu melindungi Ketuanan Melayu, hak dan kepentingan melayu dalam Perkara Perkara sensitif dalam Perlembagaan negara.

      Hingga Majlis Tertinggi, Pemuda dan Wanita UMNO bantah, Jibo U-turn, flip flopped acam Tun Dol.

      Kitaorang nakkan depa bantah Jibo cara gantikan dia. Kalau tak, lingkup UMNO/BN di PRU4. Melayu dah bosan, dahlah tak pedulikan hak dan kepentingan Melayu macam itu, seleweng 1MDB dan songlap berbilion pulak.

      Padam
  14. Gambor yg ada 2 orang di crossed tuh -

    Najib banyak pakai keling di keliling dia. Di ketepikan nya Melayu. Tak pernah di buat dalam sejarah Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik yang mentadbir negara.

    Di pilih nya keling yang ada 2-3 Melayu lebih kanan (senior) jadi Ketua Setiausaha Negara/ Setiausaha Kabinet. Lantik sorang, yang di lantik pulak melantik keling lain jadik Ketua Setiausaha Perbendaharaan, umpama nya. Jawatan ke 2 kanan nya dalam PTD.

    Itu semua sebab PTD tak sukakan Najib. Dia nak transformasi apekebenda. Nak liberal konon. DEB di senyapkan nya. Mana boleh. Jadik, PTD yang ramai Melayu, buat kerja "work to rule" aje le gamak nya.

    Transformasi nya tak jalan. Hingga dia panggil konsultan itu konsultan ini penuh di Jabatan Perdana menteri. Satu sebab Wahid Omar cabut, letak jawatan Menteri, gamak nya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sapa kata perkataan keling tu tak baguih? Aku tanya beberapa keling depa kata takda apa salah perkataan itu.

      Ha nya keling tuh gamaknya depa yang dari kawasan Kalinga di India. Yng datang ke negara ini awai dulu. Jadi Melayu pangge depa Keling.

      Yang ramai di negara ini di bawak masuk dek British kolonial ia lah Tamil, dari Tamil Naidu. Jadi depa bantah lah perkataan keling itu.

      Melayu punya bodoh hingga tempat berkelah Tanjong Keling di Melaka dah tak tau apa nama. Najib pulak nak kasi Keling kerakyatan tak kira ada dokumen beranak dll sahih ke tak.

      Padam
    2. Matdey sendiri pun tak kurang hebat perangai keling
      Dia arah bunuh orang tak bersalah di Memalii Baling
      Dengan Umno dia dah berpatah arang dan berpaling
      Kinii mengatur rancangan jahat Najib dia mau guling

      Padam
    3. Tu takda bukti.

      Tapi Bugis Lanun lebih teruk lagi. Ada bukti. DoJ USA je dah keluarkan 136 mukasurat dokumen kpd mahkamah.

      Belom lagi berapa banyak yang akan keluar di bicara di Spore. Di Switzerland. Dan 4 negara lain yang siasat 1MDB misappropriation of funds and money laundering.

      Habis lah Jibo. Tak lama lagi nama penuh MO1 akan di bentangkan. Dan bukti bukti jenayah specific yang Jibo buat

      Padam
  15. Putera Merdeka berhenti la makan gaji dengan Guan Eng.demi masa depan bangsa mu (kalau kamu melayu la)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jing Jibo tak peduli apa orang kata pd komen pertama atas nama itu di atas.

      Tabiat buruk Jing Jibo:

      1. Komen tak ikut tajuk atau isi kandongan pos
      2. Tak menjawab tuduhan atau points di komen komen lain
      3. Tak pedulikan apa orang lain kata, macam DAP Red Beans
      4. Tak ikut peraturan, norma atau cara bertutur - anarchistic
      5. Maki hamun bila tak dapat jawab atau takda fakta dan hujah
      6. Alih Tiang Gol apabila too hot to handle.
      7. Apabila tak ada fakta dan bukti untuk lawan argument orang lain, terus tuduh fitnah
      8. Apabila argument dipatahkan, orang lain dikata bodoh, anak luar nikah, pro Dap, yahudi, pro tun etc etc etc.

      Yg lain2 dah di kata dlm c&p menerangkan siapa dia

      Padam
    2. HH ,
      Putra Merdeka makan Dedak Dah expired . Mana Nya DEdak dah tak ada harga . Maknanya dia kerja free . Makna nya dia perjuang Bangsa Melayu.
      Bukan DEdakman2 Lanun Bugis . hanya tahu samun duit Rakyat.

      Padam
    3. Yang aku tahu depa kata pengkhianat dan pendegnki bangsa Melayu saja -

      Yang khianat dan dengki kpd kaum Melayu ia lah Najib. Negara ini negara Melayu, beribu tahun di kenali sebagai Tanah Melayu, bapak dia Melayu, tapi dia kata dia Bugis, "jugak pendatang". Dia lanyakkan maruah Melayu, dengkikan, khianati kaum Melayu.

      Najib buang ISA yang membendung kegiatan subversif DAP yang anti-Melayu, anti-Islam dan cetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Najib buat keputusan buang Akta Hasutan yang melindungi Perkara Perkara sensitif dalam Perlembagaan berkenaan hak dan kepentingan Melayu, termasuk Kedudukan Istimewa Melayu di Perkara 153.

      DAP tak suka Perlembagaan, tak hormatkan Bahasa Kebangsaan, tak suka sejarah negara ini, sepatut nya Najib cari jalan atasi masalah susah nak bina rakyat Malaysia, tapi, dahlah Muhyiddin mestikan Sejarah di sekolah sekolah, dia buang Mahyuddin pulak.

      Betapa pengkhianat nya Najib kpd kaum Melayu, dia jugak senyapkan DEB, buang Kementerian Pembangunan Usahawan yang membiming peniaga2 Bumiputera. Dia mesti di buang pronto.

      Padam
  16. Cai 8.29pg bingai tak dak modai nak tumpang gempoq
    Dia mau jadi ayam jagoh tapi jadi ayam beghak kapoq
    Kena taboh tibai ngan Kejora jenuh daghai nii kelupoq
    Teghuih tak keluaq dah laghi sembunyi ceghok dapoq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jeng jeng jeng

      Jing Jibo marah. Makna nya dia terasa pedih amat sangat. Padan muka dia.

      Padam
  17. kadang aku pelik gak tengok puak puak macai ni, dulu bila anwar dituduh main dengan china doll semua tak percaya, lepas keluar lak vedeo dan gambar semua tak percaya gak, saksi keluar bagi kenyataan bersumpah alquran lagi semua tak percaya, boleh kata muka cam dia, badan cam dia tapi bukan dia, begitu gak lah dengan pak sabu, pak mustapa, bila kena kat orang bn gambar vedeo punya jauh, samar samar lak tu semua orang percaya, sampai pemimpin bn kena letak jawatan, bila laporan doj keluar tulis mo1 berlandaskan ayat ayat semua percaya malah seluruh dunia disuruh percaya itu dia najib, aku pun heran gak mengapa ya, ape beza rasuah dengan main bontot, main bontot tak pe kut, jgn main rasuah je ha, ha, ha

    BalasPadam
    Balasan
    1. macai dan anjing? Korang anjing? Bagus lah.

      bila laporan doj keluar tulis mo1 berlandaskan ayat ayat semua percaya MO1 tu Jibo? Bagus lah.

      Nak main bontot? Tunngu lah bila Al Jibo masuk cell sebelah Anwar Al Jubo nanti. Bagus lah.

      Padam
  18. Cai tun 8.29 pg udah ghisau melilau dia ke ulu ke iliaq
    Geng Kejora pakat mai pukui tiibai dia bergiliaq-giliaq
    Praih menunggiing laa dia ayaq mata jatuh mengaliaq
    Laa nie dok menung bodo sambey urut batang peliaq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hok ni pekara 1, 2, 3, senag kata semua 8 tabiat buruk Jing Jibo tu appliy lah -

      1. Komen tak ikut tajuk atau isi kandongan pos
      2. Tak menjawab tuduhan atau points di komen komen lain
      3. Tak pedulikan apa orang lain kata, macam DAP Red Beans
      4. Tak ikut peraturan, norma atau cara bertutur - anarchistic
      5. Maki hamun bila tak dapat jawab atau takda fakta dan hujah
      6. Alih Tiang Gol apabila too hot to handle.
      7. Apabila tak ada fakta dan bukti untuk lawan argument orang lain, terus tuduh fitnah
      8. Apabila argument dipatahkan, orang lain dikata bodoh, anak luar nikah, pro Dap, yahudi, pro tun etc etc etc.

      Padam
    2. Siapa mo1 ITU he.he.he
      kenapa doj tak cakap apakah di penakut.
      Kalau nak dulu tuduh anak tiri dia buat ambil harta 'kenapa tarik balik sekatan harta
      Dah cai protun kita orang pun tak percaya dengan cakap protun ITU
      Kalau saman sivi tak anak tiri najib boleh mentarik balik dengan menghantar peguam , lain lah kalau ia jenayah..

      Ingat lagi kroni tun m tak puas hati dengan petronas dia saman sivil di England sebab tak puas hati petronas tak nak kurangkan subsidi pada llp ada tak harta petronas ditahan, malah petronas kalah dalam saman ITU. Kroni tun m sunggut tamak.

      Tun m tahu dia akan kalah di amerika tapi dia saja buat saman sivil ITU untuk memalukan 1mbd Dan najib dia telab gagal.

      Startegi Tun m buat saman sivil diamerika walaupun dia tahu dia akan kalah dia nak yakin orang Malaysia najib ambil duit. Taktik ITU dah tak menjadi he.he.he
      Dia ingat Rakyat Malaysia bodoh sangat tak tahu APA ITU saman sivil lepas ITU dia cakap saman jenyaah.
      Kalau betul mana dia muka saman diamerika apakah dia penakut, aku yakin Khairuddin buat saman sivil itu kenapa dia ulang alik me amerika untuk lakukan saman sivil apa Khairuddin penakut.

      Padam
    3. 11:59 PG,

      Budak kecik le kamu mengata DoJ, jabatan gomen US, penakut pasal hal dalam negara depa sendiri. Kau sekolah mana dulu? Sekolah pondok ke? Ada sitifikit ke? Selalu sakit ke? Selalu dapat tahi sikit ke?

      Sedap bunyi tuh, Jing. Tapi tiap apa aku cakap tu betul, kan?

      Bila Jibo nak saman SR, SWJ, NYT, DoJ? Aku tahu dia tak takut. Cuma tarak bola. Dah jadi macam eunuch. Jenis yang kena potong barang nya sebab nak tentukan depa ngacau gundek maharajah di China dulu.

      Altantuya amacam? Dia gundek sapa?

      Padam
  19. OK Jing, aku nak pigi buat keroje. Kalau takda orang lain tibai kau di sini, kau boleh menlanda lanada le sampai aku siap keroje aku, nanti aku tibai, bantai kau lagi, ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku rasa 9.20/923 ni dari ulu pendalaman Sg Lembing
      Gaya bahasa semacam jiwa kacau terumbang ambing
      Pesti dia dulu membesar kat dalam kandang kambing
      Kesian hidup terbiar mak bapak dia tak didik bimbing

      Padam
    2. Ooi, jangan main org Sg Lembig worr... nanti di lembing nya bontot kau, berlobang tiga.....dahtau apasal kau nak pakai orang punya modal pasal kau masa kecik di tinggal mak bapak kau di tepi kandang kambing masa deme menoreh getah, kau kelaparan, ambik tahi kambing masuk mulut, kau makan......

      Padam
  20. Posting beratus kali ulang tayang..... asal 20k tokong masyukkk....janji ada fitnah... DOJ dah beku asset ka blom nih...? Negara dah bangkrap ka blomm..? Spork dah beku asset 1mdb ka blom.? Kami nak latest actio dari Spork..DoJ@DOG.... tnjukka ITU ...NOW...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau komen beratus kali takda lain. Lagi teruk. Takda fakta dan hujah langsong. Tak macam Putra M, penuh fakta dan hujah. Dari Amreeeeka dan lain lain punca. Kau pakai punca lobang bont.t Jibo aje.

      Kau jenis yg Jibo kata bangang hamjadah, sikit pun tak membantu dia.

      Padam
  21. Zionis Dojal akhir zaman.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jing Jibo memang macam tuh.

      Sokong boss dia bawak bank Goldman Sachs zionists kasi lesen beroperasi di negara ini, dahtu kasi business sampai dapat US$500 juta x 4 = RM2 bilion sebagai fees.

      Gila punya upah, Tun M kata dia bayar untuk consultancy mcm tuh ha nya 6%, tak begitu tinggi macam Jibo upah zionis Goldman Sachs.

      Padam
  22. Guan Eng dah di dakwa rasuah tapimasih dibiar jadi KETUA menteri...nak buat Adil macam mana macai PH ? .kalau dah jaadi macai kafir,, gitu lah ya !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jibo punya rasuah berbilion kau nak wat camna? Tun M dah marah Pandi kata takda bocor duit 1MDB tapi DoJ dah buktikan sebalik nya. UMNO buang lah Jibo kalau tak pengundi buang di PRU14, habis semua.

      Padam
  23. Khairudin bertegas tidak mahu berketuakan Mohyidin.Sedangkan Khairudin orang yang dilihat amat bertungkus lumus kepada penubuhan parti ini.Situasi ini akan bakal dilihat menjadi risiko besar kepada cita2 penubuhan parti baru yang diwar-war kan untuk mengganti Umno.Kerana belum apa-apa lagi sudah nampak ketidaksefahaman dikalangan penggerak.

    Cuma dikalangan pemerhati melihat disudut karisma Mohyidin itu sebagai pemimpin dan kemampuannya.Jelas sekali dia bukanlah seorang tokoh yang disegani.Kalau dikalangan rakan atau pengikut sendiri pun tidak menghormatinya awal-awal lagi apalah yang boleh diharapkan darinya untuk mengetuai pakatan bagi mengambil alih kuasa dari Umno dan BN.

    Nampaknya macam ada kebenaran bahawa pemecatannya sebagai Timbalan Presiden dan keahlian Umno bukanlah suatu kerugian pada parti.Kerana keputusan ini sangatlah jelas adalah tepat dan sangat terpuji.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bodoh lah kau asyik ulangkan ini. Din dah cakap dia tak masuk parti baru tapi akan sentiasa rapat dgn Tun M, akan buat apa saja Tun suruh dia. Chief f Staff le kira nya - un officially.

      Korag jeles ke kat dia. Dia dah hentam korang bagi nak mampos korang di buat nyo. Sakit hati ye? Lantak lah korang nak kata apa tapi fakta nya aku dah beri tadi.

      Padam
  24. “Kalau kamu mencuri 50 tahun lalu, saya masih boleh mendakwa dan membawa kamu ke mahkamah kerana undang-undang tidak mengenakan sebarang had kepada kesalahan. Jadi kalau MO1 tinggalkan jawatannya katakanlah dalam 10 tahun kemudian – kerajaan masih boleh mendakwa dan menghukumnya atas kesalahan yang dibuat sebelum turun jawatan.” – Fahri Azzat"

    Komen:

    Bukankah ini bermakna kalau Nuor masih simpan bahan bukti tentang penyelewengan regim22 dan meskipun ketua regim telah lama berundur tapi bukti berkenaan masih boleh diserahkan pada Doj dan dengan itu akan ada lagi harta era dinosaur yang bakal dirampas selepas ini? Wow menarik tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Amat bodoh kau, Jing. Apa bukti nya kau tak cakap. Pahal pun dah berpuluh tahun dulu, apa nak cakap?

      Di kata bodoh, kau marah. Tapi aku naki kata jugak. Sebab kau amat bodoh. Tak boleh lari dari fakta, Jing.

      Padam
    2. Nuor ada beberapa pilihan kalau dia masih simpan bahan bukti:

      1. serah pada Pendi

      2. beri pada Doj

      3. simpan buak pekasam

      4. jadikan pemulas tangan atau kad diskaun

      Muahahaha

      Padam
    3. Akhirnya buku bertemu ruas, kik kik kik

      Padam
  25. Menyinga betul Jing Jibo dengan aku arini. Tiap kali dia masuk, aku tibai dia. Yang dia masuk masa aku takda pun, aku tibai juga bila aku masuk. Semua komen dia aku tibai. Dah jadi ci.ai le dia.

    BalasPadam
  26. Bodoh nya 11:08 Ayat yang sepanjang itu pun dia dah pening lain yang dia baca lain pulak yang dia faham. Patut la macam dubuk yang tak pernah faham-faham.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan lagi bodoh Jing Jibo ini menjawab komen aku tapi tak letak di bawah komen itu. Itu satu tanda gila nya dia.

      Tapi aku puas hati sekarang dia tahu rasa nya bila orang ikut cara dia, main sesah aje cakap, tak ikut apa orang cakap dlm komen komen berkenaan. Malahan dalam pos Putra M.

      Bagus. Padan muka dia.

      Padam
  27. Amat keras mcm batu kepala Jing Jibo nih. Aku dan kawan kawan sesah dia, sekel dan ketuk kepala dia setiap kali dia masuk di sini, di setiap komen dia di sini, bertalu talu, dia masih terhegeh hegeh di sini lagi.

    Tapi dah nampak dia anjing kurap. Siuh Jing, pergi jilat kaki Jibo lepas dia bukak stokin, ada kudis dan pekung tuh.

    BalasPadam
  28. lol, bahalol, "details" dan "evidences" pun tak tau beza. patutla senang kena tipu :)

    BalasPadam