Sabtu, 6 Ogos 2016

Pengganti UMNO Bakal Muncul..!

UMNO sudah tidak lagi mewakili parti yang memperjuangkan Agama, Bangsa dan Negara tetapi sudah menjadi parti peribadi..! UMNO sudah menjadi parti elit..! Parti untuk mereka dan kalangan mereka sahaja..! Yang lain jadi apa?


Parti Baru Gabung Warisan dan Pembaharuan


CATATAN awal yang ringkas dan tentatif mengenai parti politik baru yang akan ditubuhkan.

Berikut adalah fakta awal/tentatif yang saya dengar dan pelajari mengenai parti itu:

1. Permohonan pendaftaran kepada Pendaftar Pertubuhan (RoS) akan dibuat secara atas talian (online) seawal hari ini dan dokumen sokongan akan dihantar secara peribadi pada hari Isnin.

2. Jawatankuasa penaja terdiri daripada Tun Dr Mahathir Mohamad (Pengerusi/chairman), Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin (Presiden), Kamarul Azman Habibur Rahman (Setiausaha) dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir (Bendahari). Ahli jawatankuasa terdiri daripada Anina Saadudin, Akhramsyah Sanusi dan Syed Saddiq Abdul Rahman.

Ahli jawatankuasa penaja parti warisan peribumi 
3. Ia adalah parti Melayu/Bumiputera (peribumi). 

4. Ia bermatlamat mewarisi, meneruskan dan memperbaharui perjuangan Melayu/Bumiputera dalam era globalisasi, reformasi, ketelusan dan keterbukaan.

5. Ia akan bekerjasama secara terangkum (inclusive) dengan parti-parti politik yang kini menentang Barisan Nasional. Perbincangan awal telah pun dimulakan.

6. Ia akan memasukkan ke dalam perlembagaannya ikrar berkaitan reformasi sistem politik dan pentadbiran negara, ketelusan, kebertanggungjawaban dan pencegahan rasuah serta mengehadkan tempoh pemegangan jawatan parti.

7. Ia berhasrat menggabungkan perjuangan dan pengalaman generasi lama dengan aspirasi dan kecerdasan minda generasi baru.

NOTA Kaki: Akhbar Sinar Harian melaporkan dari Kangar pada 4 Ogos bahawa usaha menubuhkan parti baru akan diberi kelulusan segera sekiranya semua syarat dipenuhi, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. Katanya beliau tiada masalah untuk meluluskan permohonan membentuk parti politik baru itu.

Wallahuaklam.


UMNO hancur kerana menjadi parti Untuk Macai Najib Only..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

45 ulasan:

  1. Amat bagus, amat menarik perkembangan ini.

    Sokong pendapat mereka yang berpendirian bahawa UMNO sudah di bolot dek Najib dan mereka yang di "kawal" nya melalu pendirian nya "Cash Is King", yang membikin UMNO berselirat dengan korapsi.

    Mana boleh mengkikis korapsi di negara ini jika parti memerintah sendiri korap dari atas ke bawah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Parti baru harus bebas nepotism kalau serius mahu tolak rasuah. Kalau tidak semua itu umpama tanam tebu dibibir mulut.

      Padam
    2. Tak boleh jugak nepotism kasi anak tiri berbilion dari 1MDB, kasi bini pakai executive jet, kasi ruang pejabat dan setaf.

      DoJ dah nak rampas harta, tak lama lagi keluar nama penuh MO1.

      Padam
    3. Kalau anak tiri diberi berbilion kalau anak sendiri mungkin trilion (kerusi PiM) gitu. kuang kuang kuang!

      Padam
  2. pencabar la bodoh ... madey kutty mana reti tubuh parti ... perosak parti adalah ... tak kemana pun parti madey kutty ni ... mati madey matilah parti ... ingat umur madey tu 60 tahun ke? dah 92 tahun lah bodoh .... go fly kite !!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mister Go Fly Kite, Tun bukan saja reti menubuhkan parti, jugah boleh membut.hkan kamu memfitnahkan nya dan cakap mengarut.

      Dia umur 92 tahun tapi kecekapan fisikal dan mental nya lebih baik dari Jibo yang 62 tahun. Bodoh kamu tak sedarkan dia ia lah seorang doktor perubatan. Jugak isteri dia. Rosmah doktor apa? PHD jenis yang tuh ke?

      Go and bang balls. With you know who.

      Padam
    2. Di negara2 Barat dan di Japan sekarang dah ramai yang berusia lebih seratus tahun dan masih aktif secara fisikal dan mental.

      Di UK, seorang yang sampai umur 100 tahun di tanya macam mana dia boleh sampai ke usia itu. Di jawab nya, "I just get on with it," kata nya. Dia menanam sayur di belakang rumah nya dan dengan itu exercise hari hari, hingga dapat memberi sayur kpd jiran-jiran nya, di beritakan dek Daily Mail UK.

      Tapi yang berserabuk dengan masalah menyeleweng 1MDB dan mengsonglap berbilion Ringgit hari hari belenggu, monyok dan tak cerah muka, nak exercis pun tak larat. Tak lama, mati.

      Padam
    3. Kesian Mr Go Fly Kite.
      Benang yang basah tak boleh ditegakkan. Dah macam mati pucuk.
      Betul betul dah dibangangkan.
      Tak lama lagi akan dibangsatkan macam AzminBro.
      Dedakman2 Ah Jib Gor masih dialam fantasi.
      Kesian

      Padam
    4. tak de hujah dia maki hamun.itu je modus operandi jing jibo..kekal tak kekal parti baru ni tengokkan aje...apsal puak jibo plak meroyan...rba belaan jibo mmg banggang persis jibo cakap

      Padam
    5. caya tak caya tu dia punya pasal.
      tak de hujah dia maki hamun.itu je modus operandi jing jibo...apsal puak jibo plak meroyan...rba belaan jibo mmg banggang persis jibo cakap

      Padam
    6. Anon 7:21 pg "Go fly your mother kite" tak habis2 melalak pat sini macam anjing kurap.

      Tulang 2.6 billion habis dari Lanun Bugis habis baru senyap gak nyer

      Padam
  3. Saya baca bahawa Ahmad Zahid, Menteri Dalam Negeri, yang pendaftaran pertubuhan termasuk bidang kuasa nya, semalam mengata bahawa pendaftaran akan di benarkan bila semua "requirements" di patuhi.

    Di harap tiada delibrate action sengaja melengahkan nya. Jawatankuasa nya termasuk Tun M sebagai Pengerusi dan TS Muhyiddin sebagai Presiden, tak mungkin JK itu mengemukakan butiran yang di kehendakki cara tidak betul.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak usah buat spekulasi dan prejudis terhadap keadilan KDN. Waima nak bukak pusat asuhan kena ada syarat apatah lagi nak bukak pusat jagaan Pendedop.

      Muahahaha

      Padam
    2. Ya, jugak ada "tangan ghaib" pecat Gani Pattail serta merta tanpa notis dan alasan munasabah, tukarkan tempat kerja pegawai tinggi PDRM dan SPRM. Jadi perintah kuku besi.

      Padam
    3. Korang kan ker kaki saman. Kenapa tak saman jer kuku besi itu. Tak ada beran? Kah kah kah

      Padam
  4. "Ia bermatlamat mewarisi, meneruskan dan memperbaharui perjuangan Melayu/Bumiputera dalam era globalisasi, reformasi, ketelusan dan keterbukaan." -

    Bagus. Saya cadangkan platform yang padat dengan anti-korapsi. Tun Dol gunakan platform itu di PRU12, menang 2/3 majoriti Parlimen.

    Tidak macam si Najib di PRU13, kalah undi popular, hilang majoriti 2/3 di Parlimen, di kasi Tsunai Cina, dapat keputusan yg paling buruk dalam sejarah parti dan negara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nampak macam Parti Unmo Baru 2 ler pulok.

      Padam
    2. Asalkan Jibo undur atau di guling dek pengundi PRU14.

      Padam
  5. 7.21 merupakan contoh melayu umno yang kononnya membela bangsa melayu, agama islam dan negara yang sebenarnya pembelot yang membunuh bangsa melayu, memperlekehkan agama dan merosakkan negara yang tercinta ini.

    Contoh

    1. Ketua mencuri, merompak, menipu dan sbnya yang nyata dibuktiksn melalui ribuan dokumentasi di Sokong, Bela, Sanjung...apa melayu ini memang lanun dan tidak ada daya intelek langsung sehingga ahli umno lain menjadi dungu, bodoh dan tak bertamadun?

    2. Ketua bercakap pasal agama dan cuba mengistilahkan perilaku seorang munafik. Cuba lihat you tube presiden umno tak berapa lama dahulu. Manusia bernama najib memang sah seorang munafik...bercakap bohong (kes 1MDB), berjanji dimungkiri (Lapuran Odit), tanggungjawab di khianati (kehidupan rakyat semakin tersepit)!

    3. Tidak seorangpun rakyat malaysia yang ke luar negara dapat lari dari soalan orang luar.APA DAH JADI DENGAN MALAYSIA...dulu dipuji sekarang dikeji, dulu dijadikan contoh sekarang dicemuh, dulu we have a great leader sekarang we have a traitor-cum-dictator.

    Nah...terpulang kepada melayu muslim yang sejati untuk kembali ke jalan yang asal. Ingat melayu muslim...jangan anggap diri itu lebih mulia dan muslim daripada manusia lain, muslim dan bukan muslim. Mufti2 sekarang tak dihormati angkara segelintir yang tak tau erti apa itu agama. Profesor yang kononnya berlatarbelakangkan agama langsung nampak tak rasional dan bodoh, tak reti membuat perbandingan yang logik dan islamik.

    Saya melayu islam dari negeri yang tiada parti umno. Kami hidup aman damai dan ambik jalan sederhana. Kami sememangnya ignore most of semenanjung's mufti. We never welcome profesor yang sempit fikiran seperti hanafiah atau redzuan tee.

    Wallahuaklam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju dan sokong pendapat di atas.

      7:21 PG itu sekor Anjing Jibo yang sentiasa keluar di blog ini coba menegakkan benang basah. Mana boleh, sebab benang itu basah akibat lendir Najib.

      Syiok sendiri hingga berlendir si Najib memerintah negara ikut sesuka hati nya, menggunakan pendirian Cash Is King, mengkorapkan semua yang penting dalam parti nya dan jugak dalam Kerajaan. Lihat saja apa yang di lakukan - dan yang TIDAK DI LAKUKAN - oleh Peguam Negara Apandi, lantikan nya selepas memecat Gani Pattail dengan serta merta, tanpa notis dan tanpa alasan yang munasabh.

      DOWN WITH NAJIB. Undurkan dia atau gulingkan di PRU14.

      Padam
    2. Kalau isunya adalah masa depan mukmin naiklah bahtera mukmin. Dalam konteks ini nampaknya Pas sudah lengkap serba serbinya makanya kenapa nak nai bahtera baru yang belum tentu dapat memenuhi selera mukmin?

      Padam
  6. Ayuh!!! Jom daftar online.

    BalasPadam
  7. Harap sangat orang atasan yg menyokong jibo tak dibenarkan masuk jadi ahli.

    Parti baru mesti ada blacklist dan mekanisma menapis kemasukan ahli.
    Ingat...mereka boleh masuk dan sabotaj dari dalam.
    Jangan sesekali percaya dgn mereka yg mendukung jibo.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahli biasa takpa.....tapi yang nak jadi ahli JK mesti di tapis banyak kali......

      Padam
  8. Terbaiiiiiiiiikkkkklahhh.....👍

    BalasPadam
  9. Pembelot dan perosak bangsa melayu islam di malaysia

    1. Presiden UMNO dan seluruh ahli umno yang menyokong presiden

    2. Ketua2 jab dan agensi seperti
    - AG, Aud Gen, PDRM, MACC, BNM,

    3. Segelintir mufti seperti perak, pahang, w.persekutuan

    4. Ahli2 akademik seprti hanafiah, redzuan tee, fathul bari

    InsyaAllah jika parti baru itu menang, please remove these guys and flush them from our system.

    Saya menyokong penuh jika ada satu kumpulan jumpa Agong untuk membentang ketidakpuasan hati rakyat, melayu dan bukan melayu untuk tindakan Agong.cjika tidak....perlukah ada RUKUN NEGARA?

    BalasPadam
  10. Aiik hilang seorang mana pergi Shafie Apdal he he Safie dah jadi sabah for sabahan. Ternyata Shafie sudah tak percaya dengan perjuangan parti baru ini yg hanya berjuang untuk menjatuhkan Najib....he he

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anjing Najib ni dah pakai satu lagi nama pulak -

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, kekadang serius bahasa sikit tinggi.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang - dia mengarut dan pada masa masa nya mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Padam
  11. shafie apdal n khairuddin umi pun taknak join daaaaaa......
    x yah lah terhegeh2 nak masuk parti yg xde nama tu.
    cuma parti sembang duk kutuk n fitnah najib jer kerja.....hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau memang Bodoh mcm Lembu!!

      US dan Singapura tu fitnah 1MDB ka??

      Anjing Lanun Bugis!!!

      Padam
  12. Jing Jibo,

    Kau tengok nih Najib main drama, buat macam tak peduli aje kat anak tiri dan kroni dia Taek Jo nak kena rampas harta di US -

    Najib: DOJ lawsuit doesn't involve me
    Malaysiakini (subscription)

    Prime Minister Najib Abdul Razak said today a recent lawsuit by the United States Department of Justice (DOJ) does not involve him, the Malaysian government or sovereign wealth fund 1MDB directly.

    Tak lama lagi depa akan kasi nama penuh siapa itu MO1.

    BalasPadam
  13. Pie Bedal berdiam diri.
    Khairuddin terang2 cakap tak berminat dgn parti baru ini.
    Alangkan orang2 yang memusihi Najib pun tak suka parti baru cap ayam ni, apakan lagi rakyat jelata...Parti untuk orang keciwa.

    Kata orang Jepun: "kotekiciwa".

    Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh...
    Berguling-guling pakcik gelak kat lantai nih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dulu Tun Matdey gelakkan Ku Li, Pak Lah, Rais Yatim, Razi Sheikh Ahmad dll... (Geng UMNO 11) bila tubuh parti Semangat 46. Matdey kata parti dari serpihan UMNO tak akan ke mana, hayat tak akan panjang...

      Sekarang perkara serupa menimpa..kelepaappp... atas batang hidung panjang Matdey...

      Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh...
      Berguling-guling lagi pakcik gelak sakan kat lantai nih...
      Merambu air mata nih ...

      Padam
    2. Jing Jibo,

      Orang Jepun cakap, "Anatawa bageiro."

      Mana tak kamu bageiro nya bila Khairuddin dah kata dia tak minat pegang jawatan atau masuk parti itu, mahu bikin kerja bersendirian, bantu Tun apa saja yg Tun mahukan dia buat, akan terus rapat dgn Tun.

      Ada ke projibo mcm tuh? Kalay tarak dedak dari Cash Is King, Jibo ada yang taat setia kpd nya ke?

      Padam
    3. Woii caitun 11.49 pg!

      Orang kanan rapat Matdey pun tak konpiden ngan parti cap ayam ni, mcm mana nak suruh orang2 Melayu lain sokong?

      Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh...

      Padam
    4. Sapa cakap Jing? Ko cakap sapa pun tak caya sebab ko selalu bohong, tipu, fitnah.

      Padam
  14. Dah setenhah abad parti berkebangsaan memerintah, tak kemana negara ni juga. Ko ingat dengan tertubuh dan kalau berjaya dapat sokongan, negara akan ada perubahan yang baik?...mimpi la...pisang akan berbuah berkali2..fikirkan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini di sebab kan dek Jibo dan dasar ekonomi yang tek tentu arah, sekarang DoJ dan lain lain pihak luar negara dah ambik tindakan pasal 1MDB and MO1 punya keroje, pelabur asing pun tak berani nak masuk, yang ada pun nak re-locate.

      Pisang dia ada di celah kelengkang aje.

      Padam
  15. Heh hehh hee...Mohd Azreen dah antar borang daftar jadi ahli ke..?
    100 pendaftaran terawal akan dapat hamper...!!!
    Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko tak coba antar borang ke Jing? Mana tau nanti depa antar hang barang depa yg di celah kelengkang. kih kih kih kih

      Padam
    2. Mat Majereen ngan Taek Manop dah senyap sepi jer...
      Pergi ngantor borang ke dua ekor cai nih?

      Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh...

      Padam
    3. Wah hang sekejap aje dah siap hantaq borang ye Jing - online le katakan. Dah dapat yang depa hantaq tuh?

      Hang jangan makan apa yg depa hantaq kat hang tu, ok? Hang nak blow, hang punya pasai le.

      Padam
  16. Selepas penerangan pasal Anjing Jibo di 10:23 PG di atas tuh, sekarang dia pakai ketawa Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak.

    Macam macam budak gila tuh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia tak mahu makan pil, Bang. Aku takut dia terlepas tahap siman, gila penuh le dia. Masuk Hospital Bahagia Tg Rambutan atau Tampoi le dia.

      Padam