Isnin, 3 November 2014

HOT ~ Siapa Menteri Sarawak Tunjuk Kemaluan..!


Ini semua pengaruh Anwar Aljub..! Semua terikut dengan perlakuan sonsangnya..! Semua mahu popular dengan sesuatu yang sensasi..! Tak perlu fikir kesan kepada ahli parti dan rakyat..! Tak perlu fikir sensitiviti yang boleh mengundang padah..! 

Menjadi pemimpin yang mengetuai parti komponen seharusnya perlu kebijaksanaan..! Tambahan pula bergelar Menteri tentu cakap cakap yang dilontarkan akan memberikan kesan..!

Tapi kalau pemimpin suka menyamatarafkan diri seperti macai pembangkang begini ler jadinya..! Mengikut lidah pembangkang yang bercabang..! 

Sekadar jadi batu api berundur la...! Buat malu bangsa dayak ajer..! tahu malu tak? atau takde kemaluan???

Lu Fikir La Sendiri!!!

Baca...

Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin mendakwa kenyataan Menteri Pembangunan Tanah Sarawak, Tan Sri Dr James Masing berkenaan isu rampasan kitab agama Kristian sebagai ektremisme agama baru-baru ini adalah tidak bijak dan boleh mengelirukan penganut agama Kristian di Sabah dan Sarawak.
Katanya, tindakan pegawai-pegawai kastam yang merampas kitab tersebut di Sepang hanya kerana mematuhi kehendak undang-undang.
Sebaliknya tiada sebarang isu politik mahupun melibatkan penggunaan Kalimah Allah seperti yang didakwa James Masing.
“Apa yang sebenarnya berlaku ialah Paderi Maklin Masiau cuba membawa masuk 574 buku dan 419 CD dalam enam buah kotak dari Medan tanpa permit ke Sabah. Pengimportan bahan bacaan dan tontonan dalam jumlah yang besar memerlukan permit import.
“Hal ini tidak ada kena mengena dengan adanya perkataan ‘Allah’ dalam Al-Kitab yang cuba dibawa masuk oleh paderi itu,” katanya dalam entri terbarunya zamkata.blogspot.com.
Beliau menambah, tuduhan Masing itu telah menimbulkan persepsi seolah-olah pegawai-pegawai kerajaan di Semenanjung mahu meluaskan sekatan kalimah ‘Allah’ dalam kalangan masyarakat Kristian di kedua-dua negeri tersebut yang telah lama bebas menggunakannya.
Zainuddin yang juga bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan mendakwa, tuduhan yang dibuat oleh Masing adalah terburu-buru dan melulu disebabkan sentimen agamanya tanpa terlebih dahulu mendapat fakta yang sebenar dari pihak yang berkenaan.
“Sepatutnya sebagai seorang yang bertanggungjawab dalam masalah perpaduan di Sarawak, beliau lebih bertanggungjawab dan tidak menimbulkan prasangka buruk di kalangan penganut Kristian di Sarawak.
“Menuduh kejadian itu sebagai tanda Malaysia menuju ke arah negara Islam adalah keterlaluan dan bersifat hasutan,” katanya.
Beliau berkata, jika sikap Masing rasional, maka Masing akan terlebih dahulu mencari fakta yang sebenar sebelum membuat kenyataan yang sangat sensitif.
Tambahnya, sekiranya tindakan pegawai-pegawai kastam terbabit dianggap ekstrim, maka tindakan Masing juga menunjukkan sikap ekstremismenya kerana lebih mementingkan sentimen keagamaannya sehingga sanggup mencurahkan minyak ke atas api.
Katanya, Masing seharusnya lebih bertanggungjawab di bawah pimpinan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem yang telah membuktikan amat prihatin terhadap penyusupan anasir ekstremisme agama dan perkauman dari Semenanjung ke Sarawak dan tidak turut menjadi anasir yang tidak dikehendaki seperti ini di Sarawak.

5 ulasan:

  1. Pukimak la admin..kalu tak kerana undi dr parlimen serawak, umno celaka sudah lama mampus di semenanjung.Nak harapkan umno semenanjung semuanya pukimak dan hampir mampus.Umno hanya menerima sedekah dr kami di serawak..kerana umno semenanjung memang bangsat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Red Bean Communist merabau dan meraban, kononnya penduduk sabah dan sarawak, tetapi sebenarnya tinggal di Selangor atau di Penang, jenis penipu macam inilah.

      Padam
    2. Pembetulan:

      Red Bean Communist meracau dan meraban, kononnya penduduk sabah dan sarawak, tetapi sebenarnya tinggal di Selangor atau di Penang, jenis penipu macam inilah.

      Padam
    3. Apa yg ko merepek ni labu. Dah hilang akal ke. Sila kaji kes, sesuaikan dengan undang2 yg ada. Bantahan mestilah berlandaskan lunas undang2 yg termaktub. Rampasan kitab2 tersebut kerana tidak melalui kelulusan permit dan kebenaran. Apa masalahnya yg ko memaki hamun umno? Adakah rampasan kitab2 itu dibuat oleh umno. Ada akal, guna dengan sebaiknya. Jika tidak, jadilah seperti binatang. Aku tak rasa ko ni binatang, betul tak...?

      Padam
  2. Pembetulan:

    Red Bean Communist meracau dan meraban, kononnya penduduk sabah dan sarawak, tetapi sebenarnya tinggal di Selangor atau di Penang, jenis penipu macam inilah.

    BalasPadam