Rabu, 14 Oktober 2015

Jurucakap Baru 1MDB..?


Bukan main beriya iya lagi kalau menyentuh 1MDB..! Anak emas la katakan..! Tak gitu?

1MDB tidak boleh dipersalahkan terhadap sebarang dakwaan salah laku yang disiasat oleh Bank Negara jika bank pusat itu gagal mendapatkan penjelasan yang diperlukan, kata Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali.
"Jika Bank Negara Malaysia tidak memohon maklumat tertentu atau khusus, bagaimana 1MDB harus dipersalahkan apabila mereka telah mengisi borang dan menjawab soalan yang diperlukan?" soal Apandi semasa sidang akhbar di Putrajaya hari ini.
Beliau berkata demikian ketika mengulas keputusan Jabatan Peguam Negara untuk menutup siasatan Bank Negara ke atas 1MDB mengikut Bahagian 1 (4) (b) Jadual Kelima Akta Kawalan Pertukaran Wang.
Menurut Apandi, Jabatan Peguam Negara tidak melihat sebarang keperluan untuk menyemak semula keputusannya itu.
Tambahnya, tidak ada kewajipan juga untuk 1MDB memberi maklumat kecuali diminta oleh Bank Negara sebelum itu, selain tidak ada bukti baru.
Nak mohon maklumat apa kalau maklumat asal yang diberikan kepada pihak Bank Negara pun disifatkan tak lengkap dan mengelirukan..! 
Sekarang dah jadi Bank Negara pulak salah..! dah jadi Bank Negara pulak yang tak reti buat kerja..! 
Dahsyat penangan 1MDB..! Itu sebab AG pun bertukau..!
Jadi kita boleh faham ler kalau si pendi ni berbuih buih mempertahan 1MDB..!
Lu FIkir La Sendiri!!!

41 ulasan:

  1. Tak faham bahasa lah blogger ni....

    Kalau menyebelahi 1MDB, kata macam ni.

    Kalau tak meyebelahi 1MDB, nanti kata Peguam negara bagus...

    Apalah punya mentaliti.....sebenanrnya pun memang tak ada kes...

    Semua info yg kita dapat adalah tidak benar dan tidak tepat....tak dapat dibuktikan.
    Hanya persepsi dan andaian buruk sahaja....

    Lu fikir la sendiri!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerana itulah bagi kami pejuang2 Kerajaan Selalu diingatkan sentiasa bersabar dan menunggu keputusan kerajaan....

      Semenjak Najib dikaitkan pembunuhan Altantuya oleh DSAI kami sentiasa diberi kekuatan agar berdoa dan terus menerus memberi penerangan kpd orang2 melayu agar memehami transformasi politik yg dilakukan oleh Najib...

      Alhamdulillah 8 Tahun kes dan penangguhan berbaga2 macam ragam akhirnya DSAI tersungkur dibawah keadilan mahkamah...8tahun wooo sabaq gila kotaorang..Masaitu AG kami tk la kata siput,,,Kami sabaq je dan berdoa...Alhamdulillah bila keadilan terpancar ..TIADA DEMONSTRASI..

      DSAI yg hebat tersungkur la..Najib stready sedang isu Altantuya memang cukup menyusahkan....Alhamdulillah perjuangan Kami BERJAYA..

      Bila isu 1MDB dibawa oleh Rafizi ianya dianggab hanya sekadar main2 je..tapi malangnya Tun M bila bertindak menyusahkan semua geng2 pro kerajaan..
      Isu ni dibiarkan tanpa serangan dgn harapan Tun M memahami bagaimana transformasi politik Najib yg memberi keadilan kpd institusi yg beramanah..(baca amanah kerajaan tau bkn amanah yg Abu Bakar sembang)

      Ingat damage dibuat oleh Tun M dan geng2nya teruk sangat psal itu jgn salahkan kami...Kami pejuang2 kerajaan hanya ingin membertulkan kembali agar memahami keadilan mengikut acuan sistem pentadbiran Malaysia...

      Padam
    2. Kalau macam tu jangan la pecat mantan AG yang lepas kalau berani kata tak ada bukti , kenapa pecat Gani patail ,kenapa tangkap pegawai SPRM dan bank negara yang terlibat siasiat kes 1MDB ini pada bulan ogas lepas senang cerita semua penjilat najib adalah bangsat , dan najib adalah lanun

      Padam
    3. Tanpa Nama14 Oktober 2015 8:33 PG
      Tanpa Nama14 Oktober 2015 9:20 PG

      Kiranya semua info yang kita perolihi tidak benar, boleh kah ada berdua jelaskan yang mananya benar. Jika hendak diputuskan samada benar atau tidak benar, kedua dua info hendaklah dibentangkan. Rasanya sudah terlalau banyak info yang berfakta yang telah dibahaskan dan didedahkan kepada umum berkenaan dengan kemelut yang sedang rakyat hadapi masakini, tetapi malangnya tidak mendapat pembelaan.

      Cara yang paling baik untuk menghentikan segala spekulasi adalah dengan membawa kes ke mahkamah. Biarkan mahkamah yang memberikan keadilan. Kamu berdua mungkin akan mengatakan kiranya keputusan berpihak kepada pro Najib, kami akan mngatakan mahkamah berat sebelah. Sekiranya keputusan berpehak kepada kami, kamu berdua akan pula mengatakan mahkamah berat sebelah. Rasanya perkara sebegini tidak boleh digunakan sebagai alasan. Perkara yang penting ialah untuk rakyat mengetahu apa yang sebenarnya berlaku keatas 1MDB sehinggakan ianya menarik perhatian masyarakat antarabangsa.

      Ulau yang melingkau atas pagau hendaklah dibawakan pisau untuk diputau putau diatas kepalanya supaya menjadi sasau dan pudau.

      Padam
    4. Bawa ke mahkamah pun tak guna..I

      su keadilan susah nak dipaksa kepada rakyat...Sebagai pejuang kerajaan kami cukup faham mentaliti pembangkang yg akan terus menerus menolak apa sahaja positif kepada UMNO...

      Apa yg ingin disampaikan
      masyarakat kita sudah berpecah..Masing2 mempunyai pandangan sendiri..Sudah tiada kepercayaan kepada Institusi kerajaan..
      Ianya berlaku semenjak pemerintahan Tun M lagi..Era itu dikatakan kegelapan Malaysia ( baca portal pembangkang ya)( Ingat ya pembangkang majoriti).....

      Apa yg penting isu 1MDB bagi kami pejuang-pejuang Rakyat adalah kemenangan moral bila mana IPP diserahkan kpd rakyat...Dengan serahan ini perjanjian berat sebelah sudah terbatal...

      Begitu juga kemenangan kami ddalam lebuhraya utara selatan yg Najib ambil secara paksa menyebabkan tiada lagi kenaikan Tol...

      Perjuangan pro Najib mudah je..kembalikan semula hak rakyat yg dirampas kepada rakyat...

      Sama ada anda suka atau tidak yg pasti dan tak perlu ke mahkamah ..........Tol Utara selatan tiada kenaikan....Eletrik tiada perjanjian berat sebalah..

      Masalah teknikal yg menjadi perjuangan Tun M yg mengahrapkan Najib tersungkur kami tak berminat..Perjuangan kami mudah bkn persoalan dimana duit HILANG yg kami perjuangan kan kami hanya berminat KRONI pemakan DARAH dihapuslkan...ADA FAHAM SEMUA GENG TUN M???

      Padam
    5. korang bukan pejuang kerajaan tapi pejuang lubang bontot kak ros!!

      Padam
    6. korang bukan pejuang kerajaan tapi pejuang lubang bontot kak ros!!

      Padam
    7. Ahaiii
      Pejuang rakyat 10:05

      Aku sokong, bila kau kata bawak ke mhkamah pun tak guna.

      Mcm mana nak berguna contoh paling tepat sekarang, AG.

      Dia ni, hakim ke pegum negara?
      Ada tak kepentingan politik dlm kerajaan/umno.

      Bukan ke dia pernah jadi SU umno kelantan, pernah jadi calon PRU.

      Tu sebab dia cepat2 tolak permohonan BNM utk siasat salah urus kewangan 1MDB.
      Sebab Apandi tahu, kalau dia luluskan, barisan pendakwa BNM akan minta Apandi digugurkan drpd kes kerana ada percanggahan peribadi dan kepentingan Umno.
      Sama mcm ketika dia terbabit dlm penghakiman kes Anwar dulu.
      Secara jelas, Apandi tahu, 1MDB bukan hanya menggegarkan Najib ttp dirinya juga akan tercampak dari bangku Peguam Negara.
      Itu belum sebut kes 2.6b, terang2 telah dikaitkan dgn Umno.

      Padam
  2. Biar bodoh bertanya, jangan berlagak pandai tapi senang jadi bodoh dari pandai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Paling bingai generasi Tun M berlagak Ketua polis...Ketua SPRM..ketua Bank Negara dan Peguam Negara...


      Lepas itu buat menulis paksa orang ikut cakapnya....Kalau tak ikut dikatakan dedak ayam....Sedangkan hakikatnya pejuang kerajaan mempertahan instutusi beramanah...
      Bodohkah kami mempertahankan Peguam Negara ??????????????????????

      Padam
    2. @ 14 Oktober 2015 9:31 PG

      sememangnya BODOH jawabnya.

      Padam
    3. Bkn bodoh tapi BEBAL. Tunggu PRU14 je nanti, kompom undi aku sefamili brtukar arah

      Padam
    4. itulah hakikatnya..Bagi Abu Bakar generasi Tun m menggelar isntitusi beramanah seperti peguam negara boleh dicela..kenapa? kerana tidak beramanah mengikut kata Abu Bakar...itulah hebatnya Abu Bakar ada masa jadi Sultan la Pulak...Abu bakar teruskan dakwah bgtahu AG Bodohdan pemakan dedak..../hebat generasi Tun M ni...

      Padam
    5. PENJILAT TELOR MASAM PAHLAWAN BUGIS YG SUKA KEPIT TELOR!!

      Padam
  3. Soalannya ialah A. Bila jawapannya hanya utk menjawab A, dh bising pulak. Knp tak jawab sampai soalan Z. Ni apa kes ni.. Korang tau tak, peranan korang jugak yg menyebabkan AG dh berbalah dgn bank negara, dgn SPRM dll. Kena ingat bro, persepsi buruk atas bank negara akan menjejaskan ekonomi negara ini. Jadilah blogger yg menyatukan, bukan blogger kaki pecah belah.

    BalasPadam
  4. Kalau ikut mentaliti Abu Bakar yg selalu bg dakwah kat geng Tun M mudah ja...Macam ni kalau sokong kerajaan kena makan dedak kalau lawan kerajaan generasi amanah..alahai

    Geng2 Tun M lebih kurang je dgn geng pakatan cuma pakai baju UMNO ...takda beza..

    BalasPadam
  5. Baru aku faham generasi Tun M hanya taat pada kepala masing2..Masing2 ada taat ikut hawa nafsu...Kalau WSJ kata Najib lawak maka generasi amanah Tun M akan kata bgitu ..kira macam mesin photosthe la...


    Abu Bakar jg la sembang bangang...Kau ingat Generasi Tun Razak macam engkau ya...Lepas ja AG keluar Statementautomatik kau ganti Zety ya....


    Jgn lupa ya aku cabar engkorang semua baca apa komen Abu Bakar kat Mykmu
    (isu AG jawab Bank negara)
    ,,,kita tunggu apa kata Zety,,,,Cuma minta jgn kutuk Zety pemakanan dedak ayam yg tarikh lupus tinggal sebulan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau takat yang cari makan tak yahlah. Buang masa jer. Habis dedak kena tambah dedak juga tuh. Kalau takder dedak ........... mmmmmmmmmmmm ntah ler.

      Padam
    2. Ahaiii

      AG ko tu tak lama lagi meratap tepi longkang.

      Lepas ni for sure Najib tendang.
      Dia dah silap lantik AG.

      Mana2 kes dia masuk, mesti pihak pendakwa mintak Apandi ni digugurkan.
      Sebab.
      Tak relevan. Ada kepentingan peribadi dlm Umno....kena pulak kes 2.6b.
      Aku yakin dia akan digugurkan.

      Padam
  6. pro-jibby, rilek la dulu...tunggu TS Zeti reply ye..dan pro-Jibby jangan lupa bagi sebab kenapa sebelum ni PAC bubar, AG direhatkan..Pegawai SPRM pindah randah, SB PDRM ditukar...kenapa ye? Jawab la dulu yg ni sebelum merapu pada pengkritik, pencacai pembangkang guna baju UMNO la, TOLONG jawab perkara asas dulu boleh? Tang AG Pandi ni memang sesuai dijadikan badut Najib, jawapan/alasan macam budak tadika..tapi aku rasa AG ni pedulik apa..dapat gaji besar bulan-bulan, pedulik apa rakyat bodoh nak cakap apa...Thanks

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini masalah geng Tun M..Bila mana pro kerajaan mengajar agar bersabar menunggu keputusan Institusi beramanah akhirnya kami dicela...Ingat ya tak perlu SPIN..Kami pejuang2 kerajaan tidak pernah menolak Zety..seperti anda menunggu keputusannya...Ya kami juga menunggu ada faham

      Cuma nak tanya Abu Bakar Tunggu tak?

      Padam
    2. PEJUANG KERAJAAN PENGKHIANAT PUKIMAK!! TELOR JIBBY DIGENGAM YAHUDI!!

      Padam
    3. Jgn lupa pesan kat 1emdb duit tu bawak balik ye..duit ada lagi kan??

      Padam
  7. Abu Bakar pesan dia tak dapat tunggu, kalut nak pi market beli dedak.

    BalasPadam
  8. Malas nk cakap bnyak. Aku tak undi UMNO selagi Najib PM. Mcmana aku guna rasional aku utk tolak anwar walau menentang arus Dr awal 1998 mcm tu lah aku guna rasional aku tolak Najib.

    BalasPadam
  9. Malas nk cakap bnyak. Aku tak undi UMNO selagi Najib PM. Mcmana aku guna rasional aku utk tolak anwar walau menentang arus Dr awal 1998 mcm tu lah aku guna rasional aku tolak Najib.

    BalasPadam
  10. Najib ckp tunggu hingga disember.... Audit negara ckp sekurang kurangnya enam bulan lg...mana satu ni?....zaman tun m dah lama berlalu n semasa pemerintahan beliau rakyat tidak pernah nengalami apa Yg dituntun sekarang...fikirkankah... Kecuali pencuci Najib baru hidup n tak merasa keseronokan zaman pemerintahan tun

    .

    BalasPadam
  11. NAJIB PERNAH MENJADI PELAKON PORNSTAR!!

    BalasPadam
  12. NAJIB PERNAH MENJADI PELAKON PORNSTAR!!

    BalasPadam
  13. 1. Apandi, ingat Allah........kau adalah pendakwa raya

    2. Tugas kau mendakwa ikut recommendation BNM yang lebih tahu pasal undang undang perbankan.

    3. Kau bukan hakim yang adjudicate kes ini

    4. Tak ada sekelumit perasaan berdosa kau pada Allah dan rakyat malaysia?

    5. Tak ada perasaan salah sesama manusia, yang zalim dan yang dizalimi?

    6. Tuhan nak tunjuk satu kebodohan kau sekelip mata.......khairudcin dan chang di tuduh SOSMA tapi sekarang lain pula dengan seribu alasan betbelit2 macam najib, arul dan 1MDB

    7. LAILLAHAILLA ANTA SUBHANAINNI KUNTUMINAZZALIMIN

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahaii

      Biarkan aja.
      Tak lama lg expired.
      Pihak pendakwa akan sering kaitkan dia dgn politik Umno mcm dlm kes Anwar.
      Akhirnya terpaksa dia tarik diri.

      Kalau jadi kes 1MDB dan 2.6b ni, Apandi menangis lagi la nampaknya.

      Padam
  14. sudah masa nya undang2 mesti digubal, jawatan AG, ketua Hakim,seharusya di lantik dari Raja2 melayu atau badan kehakiman bukan PM...

    BalasPadam
  15. Tengok muka AG tu macam tak ada nur. Stress agaknya

    BalasPadam
  16. Sebab itu banyak alim ulamak bukan politik berkata para hakim antara penghuni neraka yang banyak.

    BalasPadam
  17. 1MDB

    1 person caused MALAYS to be DUMB and BASTARDISED.

    AG

    AKU dah GUARANTEE najib tak bersalah

    NAJIB

    NAJIB kata AKU JANGAN INGAT mengaku BERSALAH

    ARUL

    ARUL says REMEMBER all UMNO are LOONS

    I ask my 12 year old son why he wrote all these, he answered there were no questions on 1MDB in the last UPSR exam, so he had already studied hard to answer these questions but they did not come out. Out of frustration he wrote these all over in his room......

    I was just thinking my son is more critical than rahman dahlan, salleh keruak, jamal ikan bakar or ali tinju......

    BalasPadam
  18. AG sudah jadi barua PM apabila dilantik dengan pemecatan AG terdahulu yang gagal bersubahat dalam skandal 1MDB.

    BalasPadam
  19. Anon 1.23 gua sokong lu...AG adalah barua belaan yg merusakkan negara.Umno tumbang kita hantar AG barua ni ke penjara sg buloh

    BalasPadam
  20. Anon 1.23 gua sokong lu...AG adalah barua belaan yg merusakkan negara.Umno tumbang kita hantar AG barua ni ke penjara sg buloh

    BalasPadam
  21. Ahaii

    Aku yakin, besok semua pengampu bodek Najib akan tertonggeng bila Zeti BNM jawab balik press statement AG.

    Bagus juga AG melonjak2, makin banyak sampah2 busuk Najib terhambur.

    Cara paling selamat, AG akan diistihar masuk hospital utk rawatan dan semua hal berkaitan BNM dan AG akan ditangguh.

    Sekarang pun dah ada ura2 nak sabitkan Zeti dgn kecuaian semasa bertugas kerana terlepas pandang duit 1.83b yg dah dibawa keluar.

    Aku mmg pasti, sbb zaman Najib ni siap yg cuba tegakkan kebenaran, pasti kesulitan dan bala akan menanti mereka.

    BalasPadam
  22. Lain kali nak lantik pemimpin jangan main lantik sebarang orang, salah pilih kita semua jadi mangsa

    BalasPadam