Selasa, 13 Oktober 2015

Najib Menentang Manifesto BN..!


Manifesto BN ini dilancarkan oleh Najib dan dibentangkan kepada rakyat bagi menghadapi pilihanraya umum 13 yang lalu..!

Soalnya apakah Najib tak bersetuju dengan manifesto tersebut? Apakah Najib hanya mahu memberi 'gula gula' kepada rakyat ddidalam PRU yang lalu? Apakah Najib sudah lupa atau terlepas pandang janji BN tersebut?

Kementerian Kerjaraya kata duit tersebut untuk membina lebih banyak sekolah dan hospital..! Kalau gitu bagaimana dengan pembinaan sekolah dan hospital yang dibina sebelum ini? 

Apakah kerajaan Najib sudah terlalu lemah untuk berfikir dan mencari jalan mencipta hasil negara selain dari mengambil duit rakyat?

Apakah Najib dan sekutunya hanya tahu merobek kocek rakyat dalam memenuhi kantung negara?

Kenaikan yang terlalu besar dan mahal...

KUALA LUMPUR: Mulai 15 Okt, 15 syarikat konsesi lebuh raya di Lembah Klang akan mengenakan kadar baharu bagi laluan tol, dengan kenaikan antara 10 sen dan RM3.

Kadar baharu itu membabitkan Lebuhraya Lingkaran Kajang (SILK), Lebuhraya SMART, Lebuhraya Maju Expressway (MEX), Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE), Lebuhraya KL-Kuala Selangor (LATAR), Lebuhraya Baru Pantai (NPE), Lebuhraya Sungai Besi (BESRAYA), Lebuhraya Bertingkat Ampang Kuala Lumpur (AKLEH), Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE), Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (LKSA), Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KLK), Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Lebuhraya Penyuraian Trafik KL-Barat (SPRINT), Lebuhraya Senai-Desaru (SDE) dan Lebuhraya Kajang Seremban (LEKAS).

Jurucakap ANIH Berhad berkata kadar tol baharu KLK di Plaza Tol Gombak adalah RM6 (kelas satu), RM12 (kelas dua), RM18 (kelas tiga), RM3 (kelas empat) manakala kelas lima kekal RM5.

"Bagi Plaza Tol Bentong pula, kelas satu RM3.50, kelas dua RM7, kelas tiga RM10.50, kelas empat RM1.80, dan kelas lima masih kekal RM3," katanya sepertimana dipetik Bernama, di sini, hari ini.

Kelas satu adalah untuk kereta, kelas dua bagi lori kurang daripada satu tan, kelas tiga lori besar dan treler, kelas empat teksi dan kelas lima untuk bas.

Sementara itu bagi Lebuhraya MEX, Maju Expressway Sdn Bhd dalam satu kenyataan berkata kadar tol baharu bagi Plaza Tol Salak Selatan adalah RM2 (kelas satu), RM4 (kelas dua), RM6 (kelas tiga), RM1 (kelas empat) dan RM1.50 (kelas lima).

Kadar baharu bagi Plaza Tol Putrajaya ialah RM3.50 (kelas satu), RM7 (kelas dua), RM10.50 (kelas tiga), RM1.80 (kelas empat) dan RM2.50 (kelas lima).

Dalam pada itu, SILK Holdings Berhad berkata kadar tol baharu bagi Lebuhraya Kajang-Silk adalah RM1.80 (kelas satu), RM3.60 (kelas dua), RM5.40 (kelas tiga), 90 sen (kelas empat) dan RM1 (kelas lima).

Bagi DUKE, Konsortium Lebuhraya Utara-Timur (KL) Sdn Bhd mengumumkan, kadar tol baharu bagi Plaza Tol Ayer Panas, Plaza Tol Sentul Pasar dan Plaza Tol Kampung Batu ialah RM2.50 bagi kelas satu, RM3.80 (kelas dua), RM5 (kelas tiga), RM1.30 (kelas empat) dan kekal RM1.30 bagi kelas lima.

Sementara itu Syarikat Mengurus Air Banjir dan Terowong Sdn Bhd turut mengumumkan kadar tol baharu bagi Terowong Lebuhraya SMART ialah RM3.

Bagi LATAR pula, KL-Kuala Selangor Expressway Berhad mengumumkan kenaikan kadar tol baharu bagi lebuh raya itu melibatkan Plaza Tol Ijok, Plaza Tol Kuang Timur, Plaza Tol Kuang Barat dan Plaza Tol Templer iaitu RM2.50 bagi kelas pertama, RM5 (kelas dua), RM7 (kelas tiga), RM1.30 (kelas empat) manakala kelas
lima kekal pada RM2.

Dalam pada itu, BESRAYA (M) Sdn BHD turut mengumumkan penyelarasan struktur kadar tol di Plaza Tol Mines (Utara dan Selatan) iaitu RM2 bagi kelas pertama, RM4 (kelas dua), RM4 (kelas tiga), dan RM2 (kelas empat) manakala kelas lima kekal pada RM1.30.

Bagi NPE pula, New Pantai Expressway Sdn Bhd dalam kenyataan mengumumkan kadar tol baharu bagi Plaza Tol Pantai Dalam dan Plaza Tol PJS5 bagi kelas pertama ialah RM2.30, RM4.60 (kelas dua), RM6.90 (kelas tiga), RM1.20 (kelas empat) dan kelas lima kekal pada RM1.60.

"Bagi Plaza Tol PJS2, kadar tol baharu bagi kelas pertama kekal pada RM1, manakala kelas dua (RM4.60), kelas tiga (RM6.90), kelas empat (RM1.20) dan kelas lima kekal pada RM1.60," menurut kenyataan itu.
Sementara itu, Bernama melaporkan bahawa kadar tol di semua lapan lebuh raya kendalian PLUS kekal.

Kementerian Kerja Raya, dalam perkembangan berkaitan, dipetik agensi berita itu sebagai berkata bahawa penyelarasan kadar tol yang bermula Khamis ini hanya melibatkan lebuh raya dalam bandar sahaja.

Kali terakhir kadar tol dinaikkan adalah pada 1 Mac 2009 melibatkan Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS), Lebuhraya Sistem Penyuraian Trafik Kuala Lumpur Barat (SPRINT), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH), BESRAYA dan NPE manakala tiada kenaikan oleh syarikat konsesi tol lain sejak 2008.


Kalau Najib sendiri boleh menentang janji yang beliau ikrarkan..! Apa maknanya janji yang ditaburkan kepada rakyat???

Masih layak ke lagi Najib menerajui negara ini???

Lu Fikir La Sendiri!!!

112 ulasan:

  1. Balasan
    1. Alamak...

      Danial ..perjuangan Pro Najib adalah memastikan kesejahteraan rakyat...Aku terharu la putramerdeka akhirnya memahami perjuangan rakyat...

      Perjuangan menentang tol legasi kroni Tun M bknlah mudah seperti makan capati...

      Kepada blogger pro Tun M besediakah anda menentang arus perjuangan rakyat..

      Padam
    2. 'Perjuangan' menyebabkan pemintak sedekah dan kanak-kanak pun turut kena cukai seperti GST macam mana? GST adalah cukai, kini pemintak sedekah yang beli sardin di pasaraya pun kena bayar cukai, sebab sardin adalah barang yang kena dibayar GST, kanak-kanak beli keropok di pasaraya pun kena bayar cukai, perjuanganlah sangat, pundek korang sahajalah.

      Zaman Tun Dr. Mahathir jadi PM dulu rakyat hidup sejahtera, ekonomi negara berkembang maju, rakyat jelata punya peluang pekerjaan yang banyak, rakyat jelata diutamakan dalam pekerjaan, bukannya macam zaman Najib jadi PM sekarang ni, semuanya caca marba, kehidupan rakyat makin terhimpit, banyak pendatang asing dibawa masuk untuk bolot peluang pekerjaan dalam negara ini sedangkan rakyat tempatan terpinggir di tanah air sendiri, inilah polisi jahanam 1Malaysia tajaan Najib penyamun wal perompak ini.

      Padam
    3. Anon 6.00

      Najib dah janji turun..kalau dah tau susah, sapa suruh pegi berjanji kepada rakyat?? Itu penipu namanya

      Padam
    4. Oii gila ke apa...Zaman Najib berbeza dgn zaman Tun M la

      Aku ingat lagi buat la rondaan 1Malaysia...oiiiii bkn sikit wei budak darjah 6 ja...Naik motorsikal....Kau bayangkan la zaman Tun M orang melayu rata2 pakai motorsikal je tau...ZAman Najib motosikal itu..budak darjah 6 punya..korang faham tak?

      Budak darjkah 6 itu kata ni motor saya punya bapak hadiah..Aduhaiiii hebat zaman Najib..

      Padam
    5. Tanpa Nama13 Oktober 2015 6:11 PTG, kau meracau apa ni? Naik motor ke, naik kapal terbang ke, isunya kini adalah rakyat makin terhimpit akibat dasar haram jadah yang dibuat oleh Najib, ini isunya.

      Tengoklah komen macai pemakan dedak belaan Najib ni, komen bodo tak tentu hala, bukannya nak menaikkan imej Najib, tapi akan menjahanamkan imej Najib ke tahap paling rendah, kerana sudahlah Najib pun dungu, macai pemakan dedak pun dua kali dungu, nasib, nasib.

      Padam
    6. Aku bkn meracau la..Cuma nak bezakan kenapa melayu zaman Najib ramai susah hati..

      Zaman TUn M...Melayu banyak bawa motor jadi takda la masalah tol..la ni zaman Najib banyak pakai kereta..Satu rumag paling cikai 2 kereta...Kau faham tak?

      Jadi kesilapan Najib tak ajar melayu berjimat nilah padahnya...

      Najib pula jenis tak faham bahawa institusi keluarga perlu diperkasakan..

      Rata2 Melayu makan kat luar pastu membazir..Kau pi kedai makan bila melayu makan bkn sebutir nasi dibazirkan..banyak gilaaaaaa

      banyak lagi kesilapan Najib..Kesilapan terbesar memberi kemewahan kpd rakyat tetapi tak ajar rakyat cara mengurus ekonomi...cerita budak darjah 6 itu betul tau..rata2 ibu bapa zaman Najib hadiahkan anak motor masa umur 12 tahun..Gila mewah mewah mewah....rosak melayu...

      Padam
    7. Najib lagilah mewah-mewah, kerana nak kaberap pembelanjaan mewah tu rakyat dibebankan dengan pelbagai masalah, GST, semua kena cukai, pemintak sedekah, fakir miskin, kanak-kanak tadika pun kena bayar cukai GST.

      Biasalah anjing suruhan macam Tanpa Nama13 Oktober 2015 6:28 PTG, disuruh makan dedak, itu yang neuron dalam otak lingkup, patutnya berilah makan pedigree, makanan anjing yang plastik kaler kuning tu.

      Padam
    8. Untuk pengetahuan UMNO kuat dikalagan rakyat marhaen...

      PAKATAN tahu utk memerintah negara bkn sekadar menang dikawasan bandar sahaja..

      Kekuatan UMNO dikalangan rakyat yg lemah kerana Najib adalah pejuang rakyat...

      Anda boleh kutuk apa yg anda suka hakikatnya di kawasan rakyat pinggir dan luar bandar adalah fixed deposit UMNO...

      Padam
  2. Manifesto bukan janji <-- ingat lagi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yg cakap itu bkn UMNO la..Pakatan....

      PAKATAN dia janji macam2 bila tak penuhi dia habaq manisfesto bkn janji..

      BN dibawah Najib jadikan manisfesto sebagai KPI la...

      Padam
    2. KPI apa kejadahnya? Pemintak sedeka, fakir miskin, kanak-kanak pun kena bayar cukai sekarang ni, beli barang di pasaraya kena bayar GST, GST adalah cukai.

      Padam
    3. Nak tanya la beras pun kena GST ya..Ikan bilis pun kena GST ya...Apa lagi makanan fakir miskin ya? Kicap pun kena GST ya...

      Bodoh piang punya geng Tun M...banyak makan itik panggang ni..Itikpanggang kena GST tau..Ayam tak kena..Dedak ayam kena GST..

      Padam
    4. Bongok punya macai pemakan dedak belaan Najib, ada aku kata beras kena GST ke? Pemintak sedekah pun nak makan lauk juga, nak beli ikan segar mahal, beli sardin, sardin kena GST walaupun sardin yang harga murah dan kelas rendah.

      Budak-budak beli ding dang, tora, pun kena GST.

      Itulah makan dedak banyak sangat, lepas tu dedak pula yang dah tamat tarikh luput, itu yang bengong tak tentu hala sangat tu.

      Padam
    5. Sardin mahal la...makan berproses mahal bang..Ikan segar yg murah...Kau tak pernah pi pasar ya?

      Padam
    6. 7.41

      "Ikan segar yg murah...Kau tak pernah pi pasar ya?"

      Teruskan kebodohan tahap bertingkat tingkat tu chai...ingat najib beri habuan upah duit haram hasil keringat rakyat tu untuk naikkan nama n.a.j.i.b bukan buatkan rakyat naik marah terhadap najib yg sememangnya blurr tu.

      Padam
    7. Aku tak salahkan engkau..ramai melayu kaya dizaman Najib tetapi akhlaknya teruk..bila rakyat marhaen dapat BRIM dihina..

      Aku cabar kepada semua geng Tun M..pi rumah orang miskin tanya depa baik2...apa yg depa makan ikan sardin atau ikan segar...

      http://www.astroawani.com/berita-malaysia/ikan-sardin-bukan-lagi-lauk-orang-miskin-48159

      Padam
    8. 8.06

      Jangan beri komen secara umum.....

      1.betul atau tidak harga ikan sudah naik?

      2.betul atau tidak rakyat merungut ikan hari ini mahal?

      3.rakyat tidak boleh dah, beli ikan seperti dulu2? Seperti zaman PM sebelum ini.

      4.apa pendapat chai jika tak boleh beli ikan untuk makanan harian? Ada cadangan lain?

      Marilah chai tanpa cacian dan maki hamun kita meraikan pendapat? Boleh chai?

      Padam
    9. Betul atau tidak, dua bulan lepas Menteri Konsumer cakap harga barang akan diturunkan dalam masa dua minggu? Muakakaka. Ada turun keeee?

      Padam
  3. Jangan risau...brim kan ada...brim inilah yg membantu rakyat...kita bagi brim..tpi kita naikkn tol, mnyak, dn harga brg kerana rakyat...kita rasa denyut nadi rakyat...ProOO00ootTt dimuka nek tempoyak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaupun perjuangan rakyat marhaen dijadikan hinaan oleh pro Tun M perjuangan tetap diteruskan....

      BRIM sentiasa menjadi benteng perjuangan rakyat pro Najib...

      Insyallah bagi masa kepada kami didalam meruntuhkan legasi tun dalam Tol..Kau ingat nak ambil IPP mudah ka?

      Padam
    2. Beri BRIM RM 950, tapi cekik dari rakyat GST sampai beribu ringgit setahun perjuangan konon.

      Padam
    3. Sabar bang ..banyak lagi bkn sekadar BRIM..Tekun ditambah budget agar melayu terus meniaga..
      Bantuan persekolahan ,Bantuan pelajaran ,Ibu2 tunggal diberi tempat perniagaan..Program 1AZAM terus dipantau...

      Pembinaan sekolah MRSM dah berlambak2 akan ditambah..Hospital tak payah sembang bkn sekadarrm1 malah banyak dalam pembinaan...

      Padam
    4. Sembang lebat...dulu harga mnyk naik.. kata nk perbaiki pengangkutan awam..tapi habuk pn tkde..malah tambang bakal naik..

      Padam
    5. Pengangkutan awam tak diperbaiki,???????? bodoh piang punya pro tun m..semua ketinggalan keretapi

      Padam
    6. Tanpa Nama13 Oktober 2015 6:19 PTG, berapa banyak sekolah MRSM dah dibina di zaman Najib, ada 100 buah ke? Sembang je lebih, auta yang banyak.

      Padam
    7. Tanpa Nama13 Oktober 2015 6:30 PTG, membaiki sektor pengangkutan awamlah sangat, tambang dinaikkan selepas bermacam-macam kos sara hidup rakyat mencanak naik, inilah transformasi ala haram jadah 1Malaysia acuan Najib penyamun dan kuncu-kuncu.

      Padam
    8. 1...http://www.spad.gov.my/ms/projek/rangka-kerja-nasional/ringkasan
      2...http://www.dbkl.gov.my/pskl2020/malay/pengangkutan/index.htm
      3...http://rmk11.epu.gov.my/pdf/kertas-strategi/Kertas%20Strategi%2013.pdf

      nak ikutkan hati malas layanpuak2 malas ni..baca kat atas itu..ada lagi serach sendiri..Ada masa lawat selangor dan KL..tengok bagaimana pesatnya pembangunan pengangkutan....La ni macam2 projek ..

      Padam
    9. Tanpa Nama13 Oktober 2015 6:43 PTG, sekadar atas kertas, macam kerajaan PAS Kelantan sahajalah, projek jamnapari, bandar baru tunjung, bandar lembah sireh, stadium bukit merbau dan yang paling dahsyat adalah Lebuh Raya Rakyat, tapi hanya tinggal papan tanda dan batu asas sahajalah, projek lingkup.

      Padam
    10. untuk MRS boleh
      kesini..

      https://ms.wikipedia.org/wiki/Maktab_Rendah_Sains_MARA

      belum la sampai 1000 ribu..satu mrsm 200 juta wei...insyaallah doakan kami pejuang rakyat marhaen...agar MRSM menjadi tempat anak2 melayu islam yg susah...

      Padam
    11. Atas kertas???? itu la psal aku suruh pi KL dan selangor alahai...

      Padam
    12. Tanpa Nama13 Oktober 2015 6:47 PTG sila nyatakan MRSM yang dah dibina di zaman Najib, yang dibina baru, bukannya sekadar ditukar nama tapi dibina di zaman Tun Dr. Mahathir pula ye.

      Auta sahajalah lebih, kencing kuat, bau hancing sebab makan dedak tamat tempoh cap cincin 24 juta.

      Padam
    13. Tanpa Nama13 Oktober 2015 6:48 PTG, projek MRT pun bermasalah, di Selangor apa yang dibuat? Sekadar tampal gambar Najib di stesen bas apa kejadahnya? Auta dan terus auta, itulah yang diarahkan oleh Najib, tapi sampai bila nak bohong, rakyat punya akses kepada maklumat lebih pantas dari Najib dan pemakan dedak belaannya, korang baru nak bohong kitorang dah tahulah.

      Padam
    14. MRT bermasalah?

      bg link..siapa yg report..ni yang aku angin ni..Insyallah sebagai pejuang kerajaan inilah perjuangan kami agar rakyat terus terbela....

      Bagi link tau...

      Padam
    15. Chai 7.00

      Lu taburlah cerita kipas najib tu, tiap tulisan lu adalah;

      1.hanyalah pembohongan, yang lu dapat bala di akhirat

      2.hasil duit habuan haram tu tak berkat

      3.kemudian beri makan kepada anak isteri dan sedara mara

      Bertaubatlah chai...

      Padam
    16. Aku tak takut menghadap Allah di akhirat...Di akhirat bukan aku sahaja dadili tetapi termasuk Tun M..ingat ya Allah satu je semua perlu menghadap Allah...

      Kepada dinturtle ingat ya Allah jadikan padang masyar apa?

      Padam
    17. 8.12

      Alhamdullillah marilah kita meraikan pendapat dan kita di adili di mahkamah paling agung di akhirat.

      Hanfan takut dan gentar apa yang kita taburkan di alam media sosial ni yang dibaca ramai pembaca...

      Lagi sekali kepada chai dan juga bloger2 upahan najib....jangan takut dan jangan gentar jika kita bercakap benar!

      Padam
    18. 8.12

      ***jangan takut dan gentar apa yang kita taburkan....9.01

      Padam
  4. Macaii tgh fikir...mcm mana nk cover..nek tempoyak jgn meroyan...

    BalasPadam
  5. Najib hanya menabur dedak kepada macai pemakan dedak belaannya sahajalah.

    Tabur dedak yang dah tamat tarikh luput, lepas tu meracaulah pemakan dedak belaan Najib dengan komen bodo kerana neuron dalam otak dah terputus, minum susu Anmum pun tak guna dah.

    BalasPadam
  6. Yang cerita pasal dedak ni si Abu bakar aa ba ta. Hahahahahhaha......dedak.......Abu bakar dedak. Bukan Abu Dardak ya....

    BalasPadam
    Balasan
    1. USD 1.83 bilion pelaburan 'strategik' antara 1MDB dan Petrosaudi serta pelaburan di Perancis apa dah jadi? Tipu Bank Negara, lepas Apandi Kerbau pula gunakan alasan untuk membela segala jenayah 1MDB, Peguam Negara dah jadi Pembela Penjenayah pula sekarang ni.

      Padam
    2. korang ingat niaga 1MDB yg rekod pakai buka 555 ya..bodoh piangpunya geng Tun M...Bila kami kata tunggu audit tunggu je la faham tak?

      Lepas audit siap akan diserahkanke PArlimen..susah sangat ke?
      Jgn jadi bodoh piang ada faham..Korang ingat Najib lantik Arul itu bekas guru ya? Kau faham tak Arul CEO 1MDB bukan calang2 orang?

      Lain la Tun M yg dapat kontrak IPP bekas guru je...Kau faham tak ni? Tun M bg projek billion2 kat bekas guru faham tak?

      Padam
    3. Arul Kanda sendiri yang kata pelaburan di Cayman Island dah ditebus dan sebanyak tunai lebih kurang USD 940 juta dah disimpan di Singapura sebagaimana dalam mesyuarat oleh 1MDB sebelum ini, alih-alih Najib kata yang disimpan di Singapura adalah USD 1.103 bilion pelaburan yang ditebus di Cayman Island, tapi lepas tu ubah pula kata yang disimpan tu adalah aset, lepas tu ubah lagi kata yang disimpan tu adalah unit.

      1MDB tu memanglah syarikat besar, tapi tingkah laku Najib dan Arul Kanda tu memang teruk, orang yang berniaga di pasar malam pun tak merapu macam mereka dua orang tu, sekejap begini, sekejap begitu, mana satu yang betul ni?

      Macai pemakan dedak belaan Najib boleh terus nak spin, tapi saya akan terus membongkar segala kejahatan anda semua.

      Padam
    4. Itu lah korang bodoh piang..aku dah agak dah DinTurtle ni tempat fitnah..
      .Korang ingat geng pro Najib tak baca dinturtle ya...

      Yg kau baca itu fitnah...Arul dah jawab kat Utusan..inilah padahnya kalau baca peguam Negara Din Turtle..otak kena makan dedak penyu..

      Baca utusan bagaimana Arul perbetulkan kesilapan beliau dalam minit mesyuarat 1 dan ke 2...

      Dan jangan lupa Pejuang kerajaan berbangga bila Arul kata mengharapkan PAC akan bertanya sepuas2nya persolan1MDB ...

      Kepada semua penyokong Tun M dan PAKATAN bersedia menerima pahlawan kami ARUL...Tapi ARUL tak jumpa Din turtle dan Abu Bakar la jgn salah faham..

      Kita orang pejuang kerajaan maka kena ikut sisitem kerajaan..

      Padam
    5. "Dan jangan lupa Pejuang kerajaan berbangga bila Arul kata mengharapkan PAC akan bertanya sepuas2nya persolan1MDB ..."

      Pundek sahajalah, Najib takut isu 1MDB terbongkar terus lumpuhkan PAC hingga tak boleh berfungsi sehingga sekarang ini, harap PAC bertanya sepuas-puasnya konon, pasal apa PAC minta hadir sebelum ini minta tangguh, tapi bila PAC dah dilumpuhkan kata tak sabar nak jawab kepada PAC pula, sila minta Najib aktifkan PAC secepat mungkinlah, jangan auta sahajalah.

      Padam
    6. itu la psal aku suruh baca utusan...Utusan berbeza dgn cara penulisan Blog..utusan perlu ada etika kewartawanan...Dinturtle dia kaki spin je..bg dia yg penting persepsi itu aje...

      Tolonglah jgn malukan diri sendiri..Isu PAC baca balik blog2 pro Najib..Nanti fahamla..


      KUALA LUMPUR 10 Okt. –

      Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1Malaysia Development Bhd (1MDB), Arul Kanda berkata, beliau bersedia untuk menghadiri prosiding Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan jawapan beliau menjadi sebahagian daripada rekod awam.

      ARUL KANDA
      Beliau berkata, tidak perlu bagi beliau untuk ‘berbohong atau menyembunyi’ apa yang telah berlaku pada masa lalu, seperti yang didakwa oleh mereka yang membuat dakwaan sensasi untuk agenda politik sendiri.
      “Oleh itu, saya berharap untuk disoal secara terperinci mengenai perkara ini pada prosiding PAC akan datang dan jawapan saya menjadi sebahagian daripada rekod awam, bagi menyelesaikan perkara ini,” kata Arul Kanda.

      Menurut laporan sebelum ini, prosiding PAC mengenai 1MDB telah ditangguhkan kepada suatu tarikh yang belum ditetapkan. Tarikh-tarikh yang ditetapkan sebelum ialah pada 4, 5, 6, 17 Ogos dan 18 serta 8 dan 10 September 2015.

      PAC kini hanya mempunyai sembilan anggota selepas empat yang lain termasuk pengerusi, telah dilantik menjadi anggota Kabinet pada 29 Julai.
      Pelantikan pengerusi PAC dan anggotanya dijadual dibuat selepas anggota Jawatankuasa Pemilih, yang bertanggungjawab untuk melantik anggota PAC, digantikan dan dilantik semasa sesi parlimen akan datang yang bermula pada 19 Oktober 2015.

      “Sebagai Presiden, saya menjawab kepada lembaga pengarah dan para pemegang saham 1MDB. Rekod prestasi saya yang baik membuktikannya dan hanya agenda profesional saya untuk menangani cabaran dalam 1MDB,”

      kata Arul Kanda dalam satu kenya­taan akhbar dua muka surat yang antara lain menjawab dakwaan terbaru daripada Sarawak Report, blog yang kini diharamkan di Malaysia, yang mendakwanya berbohong tentang wang tunai di bank dalam artikel terbarunya.

      Beliau berkata, walaupun Sarawak Report telah menerbitkan beberapa dokumen yang didakwa ada kaitan dengan 1MDB sebelum ini: “Saya boleh mengesahkan bahawa - dalam kes ini - ia seolah-olah telah menerbitkan satu dokumen 1MDB yang sah, iaitu minit mesyuarat lembaga pengarah pada 12 Januari 2015.

      Arul Kanda berkata, ia adalah mesyuarat lembaga pengarah 1MDB pertama yang beliau hadiri, yang diadakan genap seminggu selepas beliau menyertai syarikat itu pada 5 Januari 2015.

      Pada mesyuarat itu, beliau mengakui bahawa beliau menyatakan kepada lembaga pengarah, berdasarkan pemahaman beliau tentang peristiwa-peristiwa yang berlaku sebelum beliau, bahawa penebusan unit dana dibuat secara tunai bagi sejumlah AS$940 juta.

      Bagaimanapun, apabila siasatan lanjut dan pengesahan, adalah jelas bahawa ini adalah salah faham, yang kemudiannya beliau jelaskan kepada lembaga pengarah dan Kementerian Kewangan. – BERNAMA


      - See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/arul-kanda-sedia-hadiri-prosiding-pac-1.145093#sthash.sE336133.dpuf

      Padam
    7. aku harap kalau ada yg masih gunakan isu penipuan Arul yg ditulis oleh DINTURTLE...SEMUA SAHABAT KENA TOLONG YA..JGN BG ORANG2 MELAYU BODOH...DAH SAMPAI MASANYA KITA PANDAI BERPOLITIK JGN ASYIIK MAKAN DEDAK AYAM JA..BODOH SEMACAM...

      Padam
    8. Chai 7.46 , 7.49,

      Lu apa criter? Jangan copy paste....penerangan arul kanda, utusan, BH atau TV3 hanyalah berbentuk umum, tiada perincian...


      Sebagai contoh arul kanda cakap dah bayar pada IPIC, IPIC pula mengesahkan tidak menerima wang 1MDB...Jawablah ?

      Kenapa Najib dan pengurusan 1MDB begitu bodoh, bahalol, keldai lebih bijak dari najib, panda boleh makan buluh dan najib tak boleh, dan penguin suka main air rosmah tak suka dan hippo boleh berenang rosmah suka naik kapal cruise?

      Persoalannya kenapa najib yang songlap duit rakyat, duit rakyat tak izinkan, bermakna haram digunakan, boleh lepaskan berbillion billion hak rakyat tanpa pengesahan terima dari IPIC?

      Chai jangan beri jawapan bodoh..."dah beri pada ipic tu tanggungjawab mereka" tu jawapan paling gersang nek tempoyaak lah...tolong ler jangan beri jawapan macam tu yea.....

      Oh ye chai....jangan copy paste dari sumber yang beri jawapan secara umum...rakyat boleh berfikir.

      Padam
    9. Dah tukar semua orang, gertak sana sini, boleh la nak sengih kata "Saya tak de hal nak jumpa PAC:". Padahal hari tu, siapa yang kelam kabut lari bila di suruh jumpa PAC? Cakap pi oversea, tiba-tiba ada pulak gambar terkantoi kat hotel tengah borak dengan orang rambut sejuta perak ye.

      Tunggu audit? Audit mangkuk apa, audit tahun kewangan berakhir Mac 2015 pun sampai sekarang tak de nampak batang hidung. Tak jumpa audiotr antarabangsa baru yang sanggup jilat tahi dah ke? Sebab tu sampai kena tukar auditor 3 kali.

      Bab lain boleh le macai Najib yang sekor kat dalam ni nak kelentong. Tang bab 1MDB hang jangan bukak mulut la, nanti nampak bodoh sokmo.

      Padam
  7. Alamak cantik la..semenjak peguam negara Din Kepala Turle bersuara semua sepesen ja..Alahai..Abu bakar plak macam biasa mesin photostate ...


    Itui ari wow 42B haibat..pastu turun 25 B..pastu turun 2.6 B la ni dah tinggal 1.83 Bagus2 lepas ni tinggal seposen la.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu dia, pemakan dedak belaan Najib mula spin lagi, tak pernah pun Tun Dr. Mahathir kata RM 42 bilion yang dipinjam oleh 1MDB itu hilang, beliau hanya kata sangat pelik sebuah syarikat yang hanya bermodal RM 1 juta membuat pinjaman yang sangat berisiko sebanyak RM 42 bilion dengan kadar faedah sebanyak lebih kurang 6% dan kos pengurusan pinjaman sebanyak 10%.

      Dalam isu RM 25 bilion, itu adalah wang yang tak dapat dikesan, walaupun 1MDB beri senarai data, tapi data berkenaan tak dapat menjelaskan dengan jelas apa yang terjadi dengan wang itu. Misalnya pelaburan 1MDB dalam Brazen Sky, GIL Fund, dan Aabar Deposit sebanyak RM 15.4 bilion, dalam bidang apa pelaburan itu dibuat, di manakah pelaburan itu dibuat, hingga kini tak mampu didedahkan oleh 1MDB. Kemudian 1MDB menyatakan mereka membeli IPP dengan kos RM 18 bilion di mana 1/3 dari kos itu adalah hutang warisan IPP itu, kita mau tahu apakah hutang warisan itu? Hingga kini 1MDB tak mampu jelaskan.

      Kemudian 1MDB kata pelaburan dengan Petrosaudi dengan kos USD 1.83 bilion itu sahajah pun lebih kurang hampir RM 6 bilion pada kadar pertukaran semasa itu, tetapi pelaburan dengan Petrosaudi itu dibatalkan hanya selepas 6 bulan tandatangani kontrak, jadi di manakah wang itu sekarang ini? Kalau dah jadi aset, apakah asetnya? Kalau dah jadi unit, unit apa? Hingga kini tak mampu diterangkann oleh 1MDB.

      Macai pemakan dedak belaan Najib mana tau apa, makan dedak tamat tarikh luput, segala neuron dalam otak dah jadi serabut tak tentu hala, itu yang komen bodo piang siang dan malam.

      Padam
    2. Bang apa kau merepek ni..Bank negara cerita lain kau citer lain...

      Aku pernah kata kat Abu Bakat ahli parlimen pun tak nak citer engkau...


      Apa2 hal sebagai pejuanga kerajaan kami memahami denyutan rakyat yg mahu isu 1MDB diselesaikan dengan cara kerajaan..Ingat ya Majlis2 Raja dah arahkankerajaan tau..Kerajaan itu bukan peguam negra eng
      korang Din turtle..

      Bila sebut kerajaan kita sebuat apa? Najib dah serahkan kat Audit negara dan antarabangsa....faham tak ni..

      Apa yg audit buat? bkm macam Peguam negara Din Turtle kata 1MDB kena kencing..dia ingat 1MDB jual chicken chop ya....

      Semua urusniaga direkod..cara Najib berbeza dgn Tun M...Tun M sembang kencang je..Najib serahkan kepada kerajaan..faham tak kerajaan ni..????

      Padam
    3. Tanpa Nama13 Oktober 2015 6:35 PTG, bank negara cerita apa dengan kau? Cerita Doraemon dan Giant sedang berkelah ke?

      Aku ulas pasal komen malaun Tanpa Nama13 Oktober 2015 6:22 PTG tu, bukannya keseluruhan pasal isu siasatan oleh Bank Negara, itulah makan dedak banyak sangat, dedak pula tamat tarikh luput, lepas tu minum pula air kencing Najib yang direbus bersama daun ketum tu yang makin bodo piang pecacai pemakan dedak belaan Najib ni.

      Padam
    4. OO salah faham ni.Maaf la..

      .apa yg aku nak bgtahu sebagai pejuang kerajaan kami hanya bergantung pada sumber yg sah dari kerajaan...Isu yg aku habaq 42B dan 25B adalah merupakan isu yg diputar beribu2 lemon..kami tak percaya la..yg kami percaya dari Bank Negara ja....

      maknaya aku hanya sekadar mencerita serba sedikit kaedah persepsi mainan Tun M agar rakyat naik bulu roma psal Malaysia bankrap itu aje..

      Apa2 hal Geng Himpunan merah tetap yakin Malaysia tak bankrap itu aje..

      Padam
    5. Apa yang kau mengarut ni Tanpa Nama13 Oktober 2015 6:57 PTG, percaya Bank Negara sahaja konon, tapi pasal apa kau tak kritik Apandi Kerbau Negara yang tuduh BNM pula dalam isu penyelewengan oleh 1MDB itu?

      Macai pemakan dedak, akan terus dengan pemikiran dungunya dengan mengikut ajaran CASH IS KING yang sesat lagi tak tentu arah tu.

      Padam
    6. ALAHAI SALAH FAHAM LAGI..

      Macam ni
      Bank Negara bgtahu isu 42B takda kes..
      Isu 25 B takda kes
      Isu 2,6B takda kes


      Yang ada isu 1.83 tapi kes apa ya? Faham tak bkn isu Najib sapu duit...korang faham tak? Alahai terlampau banyak makan dedak ayam dinturle sipeguam negara ni...

      aku nak tanya apa maksud " kesalahan di bawah ECA."

      Padam
    7. 6.35

      "Apa2 hal sebagai pejuanga kerajaan kami memahami denyutan rakyat yg mahu isu 1MDB diselesaikan dengan cara kerajaan."

      Panda, penguin dan hippo pun dah tak sokong najib dah...

      Padam
    8. 7.11

      "apa yg aku nak bgtahu sebagai pejuang kerajaan kami hanya bergantung pada....."

      Selepas PRU14....Panda, Penguin dan Hippo boleh sertai sarkis

      Padam
    9. Macai Najib ni meraban apa? 42 billion tu, ringgit. 25 billion tu, ringgit. 1.83 billion tu, Dollar.

      Bila masa Bank Negara bagi clear 1MDB? Kalau dia bagi clear, takkan dia suruh Peguam Negara pi dakwa.

      Kalau 1MDB tak de masalah macam Jabatan Peguam Negara cakap, takkan Bank Negara arah bawa balik duit 1.8 billion DOLLAR tu.

      Duit 1.8 billion DOLLAR tu ada masalah besar, dikeluarkan atas cara 1MDB menipu Bank Negara. Sebab tu Bank Negara suruh bawak balik.

      Macamana macai boleh kata isu 42b RINGGIT tak ada kes, isu 25b RINGGIT tak ada kes, isu 2.6b RINGGIT tak de kes, sedangkan dah terang-terang Jabatan Peguam Negara yang baru ni sendiri cakap, menjawab teguran Majlis Raja-Raja, siasatan masih dijalankan? Hebat betul macai ni, hang menjawat hakim negara ke apa?

      Kalau semua benda okay, nak buat apa Majlis Raja-Raja sampai mencemar duli pi tegur? Majlis Raja-Raja ni tak tau keadaan ke? Ingat Majlis Raja-Raja bengap macam hang?

      Padam
    10. Ahaiii
      TN 6:43 PTG
      LRT, Komuter,monorel etc ni idea dan perancangan siapa?
      Najib?

      Boleh bagi tau berapa jumlah MRSM yg dibina zaman Najib?

      Cerita Arul Kanda dlm Utusan tu dah masuk arkib sampah dah. Sekarang tengah menggelupur nak jawab dgn BNM.

      Dulu heboh kata ada audit 1MDB, nak habis tahun dah, mana hasilnya...tangguh lagi 6 berbulan2 ke?

      Seingat aku DT tak pernah kaitkan derma 2.6b dgn 1.83 b.
      Zeti BNM pun tak ada sebut kaitan antara kedua2nya.

      Kenapa pulak pengampu Najib nak spin fakta ni, nak perangkap, sorry la bro, DT, PM, CCG dan yg lain tak bodoh.

      Ingat Zeti tu kecik anak ke, AG nak goyang dgn press statement...huhuhu, kita tengok nanti sape makan tanah.

      1.83b pengampu kata bukan Najib sapu duit, tapi apa jawatan Najib dlm 1MDB?
      Aku pun tak nak tuduh Najib makan TAPI...

      Adakah kepala tak akan bertanggungjawab kpd badan dan ekor?

      Apa istilah lain utk integriti?

      TN 6:35
      Semua...Najib direkod tak macam...Tun M....sembang kencang...

      Aku cabar kau.
      Kalau semua berekod la sgt, tolong senaraikan penerima 2.6b yg dah masuk ke akaun Pee Mm kau.
      Paling penting, penyata kewangan Umno, 2011, 2012, 2013.

      Tolong jugak mintak rekod aliran RM1juta yg Datuk Sharir mengaku terima drpd Pee Mm kau tu.

      Jangan cemas, sebab DS ni pun pengampu Najib jugak, mcm kau, duit 1 juta tu DS kata drpd 2.6b la jugak.
      Nak jugak tengok, kalau ada nama Rosmah yg org asyik fitnah2.

      Padam
  8. Nak ulang lagi Janji dicapati!

    BalasPadam
  9. Bulan Jun yang lalu...

    http://www.astroawani.com/berita-malaysia/kenaikan-tol-masih-belum-dimuktamad-najib-62344

    Najib kesal kebocoran maklumat berlaku ala2 kecian nya bapok tua ni...

    Macai2 Najib seperti biasa tiba2 Spin kroni Tun M.
    Ibarat layar sudah dibuka sauh sudah dilabuhkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yg Najib kata betul ..Danial..Beliau kesal kerana isu Tol adalah isu rakyat..Tetapi la ni secara serentak semua ppakat nak naikkan agar Najib ditekan...

      Kami sebagai pejuang rakyat kena memahami isu tol dari semua sudut bkn sekadar membaca Tol Najib mesti bertanggungjawab...

      1..Danial aku nak tanya engkau ..percaya atau tidak salah seorang Kroni yg dapat projek IPP hanyalah bekas guru?
      2..Tahu tak kenapa tol lebuhraya utara selatan tak naik semenjak diambil alih pejuang rakyat?

      Padam
    2. Meh sumber dan link setakat pot pet pot pet macam ni ko ingat aku ni pemakan dedak yang baca utusan dan tv3 teros percaya?? Puihh

      Padam
    3. 7.57

      "Apa yg Najib kata betul ..."

      Ya lorr....dah dapat habuan hasil dari rembat duit rakyat yaitu duit haram yang najib beri sebagai habuan!

      Teruskan tulisan tanpa cacian, maki hamun....lihat chai ada tak komen kami berbentuk maki hamun? Lihat chai...ada tak tulisan ketawa sorang2? Ada tak kami ketawa sorang2?

      Syabas chai kerana dah bertaubat dari maki hamun dan cacian tu....busukkan nama najib jer...

      Padam
    4. Anon 8.39

      Kalau nak maki seperti haram jadah, bangang, dan bangsat tidak mengapa...kerana Ulul Amri kita pun cakap macam tu....

      Padam
  10. Kepada semua sahabat2 alhamdulillah aku harapkan semua memahami kenapa Tol sentiasa naik...Aku faham ramai geng Tun M tidak akan percaya sekali-kali..tol adalah legasi peningalan Tun M yg menyusahkan...

    Bagi aku tol ok..Tol terdapat dibanyak negara..cuma perjuangan membetulkan perjanjian berat sebelah yg kena perbetulkan..itu aja..Aku harap semua faham>>kami pejuang rakyat tidak mahu Tol dihapuskan kerana pembinaan jalan raya cukup mahal..

    Apa yg kami mahukan hanya kroni Tun M sedar bantulah rakyat bukannya menghisap darah terus menerus...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pejuang rakyat...? Rakyat mana..? Siapa yg melantik jadi pejuang rakyat..? Macaii tetap macaii...

      Padam
    2. 8.02

      "perjuangan membetulkan perjanjian berat sebelah yg kena perbetulkan."

      Najib boleh lakukan langkah2 berikut;

      1.kurangkan cukai tol, kurangkan caj tol terhadap rakyat.

      Dan seterusnya....

      2.menghapuskan terus tol di seluruh negara.

      Barulah...

      3..najib tidak zalim, tidak rembat duit rakyat, perihatin terhadap rakyat dan rakyat akan beri undi pada najib pada PRU akan datang.

      Percayalah chai pada idea idea bernas seperti diatas tu...gerenti punyeeeee.

      Padam
    3. Ahaiii
      TN 8:02. TN 8:46 PTG.

      Yg nak naik tol 15hb ni zaman siapa?
      Najib? Tun M?

      Yg boleh tahan kenaikkan siapa?
      Tun M? Najib aka kerajaan?

      Yang janji masa PRU nak turunkan harga tol, siapa?
      Najib? Tun M?

      Yg pandailah sgt carik duit, tak payah jual2 saham, siapa?

      Kenapa tak beli semua konsesi lebuhraya tu, kalau Najib betul2 ambil berat ttg rakyat?

      Mengapa ada IPP yg hutang berbilion pun berani dibeli, konsesi highway tak berani?

      Konon kata dah beli IPP, tarif letrik dah turun ke?

      Kalau highway tak kutip tol, korang boleh sukarela buat kerja dan keluar duit utk selenggarakan highway ke?

      Heboh sgt pasal kroni2, kenapa tak pergi tadah muka korang kat Najib mintak tender, lesen, permit dsb.

      Korang bukan ke pengampu totok dan geng baju merah.

      Mana tau, untung2 kaya.

      Ehem... 14 resolusi Baju Merah Najib dah jawab ke belum?

      Padam
  11. Bodoh jugak macai Najib ni ya. Tak habis2 dok ulang hanya persepsi mainan Tun M. Soalan aku siapa sendiri yang bodoh bagi rakyat terus berpersepsi?

    Meh tengok contoh persepsi yang pertama mengenai duit 2.6 bilion. Soalan aku 2.6 bilion ni Tun M ke yang dedahkan? 2.6 bilion ni WSJ yang dedahkan bukan Tun M. Masa ni blongang2 Pro Najib berhempas pulas menuduh Wsj fitnah kononnya dokumen diubah la...diedit la...ada pulak 1 blongang bodoh tu kata ejaan nama Najib salah lah jadi ni lah bukti bahawa Najib difitnah! Link 2 blogang bodoh pemakam dedak

    http://theunspinners.blogspot.my/2015/07/dokumen-wsj-palsu.html?m=1

    http://khairulryezal.blogspot.com/2015/07/anti-najibrazak-keluarkan-dokumen-bank.html?m=1


    Persepsi rakyat bertambah panas..........Ah jib gor mula2 tak mengaku...kononnya ini tuduhan liar yang didalang oleh Tun M...(kat sini kita nampak Ah jib gor cuba kaitkan Tun M)Link

    http://m.youtube.com/watch?v=4lytzuvTyYM

    Ah jib gor juga berkata kalo dia nak menyamun pun tak kan dia nak bawak masuk ke dalam akaun diMalaysia(kenyataan makan diri dan menipu)Link

    http://m.youtube.com/watch?v=eEZG2tx2lvQ

    Ah jib gor ugut nak saman WSJ pada hari selasa(rakyat pun ok fine...kalau tak betul saman! Berani kerana benar!) Link

    http://m.youtube.com/watch?v=jcUuv22-RFE

    Hari selasa pun tiba ni dah masuk 3 bulan dah... Ah jib gor tak saman2 jugak...jadi siapa yang sebenarnya yang bodoh pembohong penipu? Siapa yang bagi rakyay terus berpersepsi kalau bukan Najib sendiri? Jenis cakap tak serupa bikin haram jadang bangang bangsat! Last2 jadi derma memang PEMBOHONG BESAQ PUNYA NAJIB NI CELAKA MACAI2 DIA PUN HANGUK KEPALA

    BalasPadam
    Balasan
    1. Danial kau percaya kat WSJ ya?

      Padam
    2. Eh bodoh la ko ni aku peduli apa WSJ tu penipu ke apa...hakikat dan fakta dia...WSJ kata 2.6 bilion masuk akaun Najib dan fakta dia jugak 2.6 bilion memang masuk akaun Najib itu fakta! NAJIB kata nak saman hari selasa bila??? NAJIB TAK ADA MARUAH KE???

      Padam
    3. Sampaikan SPRM pun confirm memang ada duit RM2.6 bllion dalam akaun peribadi manusia bernama Najib Razak. Bukannya dalam akaun Presiden parti UMNO. Dalam akaun peribadi.

      Itupun nak cuba spin jugak lagi. Teruk betul taraf otak macai ni. Cash dah makan dalam ni.

      Padam
    4. Perjuangan kami bersama Najib bukan lah baru semalam..Kami mempertahankan UMNO semenjak 2 PRU yg lepas lagi...

      Semenjak Najib takeover barulah lahir blogger sebelum itu memang takda..kira zaman Tun M lagi teruk la..

      Perjuangan kami jelas mempertahankan UMNO serta kepimpinanya...Isu negara asing cuba jatuhkan kepimpinan UMNO melalui proksinya antaranya DSAI sering jadi perdebatan antara kami dan pembangkang....

      Bagi danial WSJ adalah benar...Makaysiakini adalah benar..Danial tidak percaya ada kusa asing cuba corakkan malaysia..Danial percaya hanya kuasa asing terbaik menentukan perjalanan demokrasi..Inilah segelintir masyarakat melayu yg tidak pernah memahami perjuangan pro Najib...

      Pandai sangat ke percaya kpd WSJ..Bodohpiang ke percaya kepada sistem kerajaan Malaysia?

      Kepada geng Tun M isu saman yg sering menjadi semangat perjuangan anda bg kami hanya sekada rmainan..Pakatan pun dah muak isu saman menyaman ni...sehingga hari ni itu aje lah antara perjuangan anda agar Najib dijatuhkan.

      Persoalanya Najib semakin kukuh atau semakin lemah??????

      Padam
    5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    6. Bukan percaya WSJ, bang. Percaya SPRM.

      WSJ yang mulakan bicara, dinafi oleh juak pendekar Najib, sampai berapa kali berubah alasan. Last-last kantoi juga bila SPRM sendiri confirm, memang betul ada RM2.6 bilion dalam akaun peribadi seorang manusia bernama Najib Razak. Bukan akaun Presiden UMNO.

      SPRM yang confirm. WSJ jadah apa. Mwahahaha.

      Padam
    7. Ni..tak payah la nak salahkan si Nuaq tu...ya memang si Nuaq tu proksi Amerika...tapi ko sedar ke tak yang Najib tu sendiri Proksi Amerika??? Ko tuduh si Nuaq tu proksi...tapi ko sendiri tak perasan...boss ko Najib tu dah la amik penasihat mat saleh aka yahudi...dok rapat dengan Obama si lahanat pulak... lepas tu Najib cipta pulak 1emdebe(perangkap yahudi) ko nak salahkan Tun M pulak?? Najib sendiri yang bodoh masuk perangkap yahudi...bangang....

      Padam
  12. Macai2 tak payah la nak salahkan Tun M pasal Tol kepala hotak ko...Najib sendiri janji yang nak kurangkan apa kena mengena dengan legasi Tol tinggalan Tun pulak??? Ko tak kait kan nama orang tua tu tak boleh??? tak boleh terima hakikat ke yang Najib tu perangai haram jadah? Keja nak tuding jari salah Tun M. Macam budak2 kecik la macai Najib ni puihhhh

    BalasPadam
  13. Duit dalam guni dah nak habis lettew.

    BalasPadam
  14. Woi macai2 Najib ni ciri orang munafik

    Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:
    Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik tulen. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya . (Empat sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran. (Menegakkan benang basah )

    LINK NAJIB TAK MENGAKU DUIT MASUK KE AKAUN SENDIRI
    http://m.youtube.com/watch?v=eEZG2tx2lvQ

    LINK VIDEO NAJIB AKUI GUNA DUIT UNTUK PARTI
    http://m.youtube.com/watch?v=iCnXamrXsL0

    Kalau yang makan dedak tu tak apa...tu memang tak boleh buat apa...sebab dah makan dedak kena lah buat keja... lu pikiaq la sendiri!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Danial kalau tipu ni camna?

      http://babab.net/artikel/peristiwa-memali-musa-hitam-dedah-penipuan-mahathir.html

      Padam
    2. Mana bukti Tun M tipu? Tak habis2 isu memali nah aku bagi ko link blogger pro Jibby baca sampai lebam... bukti paper pun ada ko ada bukti apa? Air lir ada ler...wakakaka

      http://www.mykmu.net/2014/04/tragedi-mamali-musa-hitam-dibayar-putarbelit-fakta-atau-menyesal-keluarkan-arahan-bunuh/

      Padam
    3. Macai baca ni juga pasal isu memali lagi ya

      http://rakyatnews.my/index.php/headlines/dari-blog/item/156362-isu-memali-8-bukti-musa-hitam-fitnah-dr-mahathir

      Padam
  15. malas dah nak baca goBLOGer ni. kaki spin terlampau banyak. semua pangkat profesor. naik pening. bila orang ni jawab gini...orang tu jawab gitu. syok sendiri la......
    gaduh sesama sendiri. orang lain dah beratus ribu daftar pengundi. melayu sama melayu bertelingkah.....
    sekarang madey cocok bontot najib....najib pulak selak segala pekong madey. bagus..bagus. perangkap tak lupa pelanduk. melayu selalu mudah lupa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebab tu la orang dok berkerah nak buang Najib. Selama Najib masih kat atas, kerja tak boleh buat, orang Melayu atas pagar akan reject UMNO.

      Tumbangkan aje lah Najib ni. Apa masalahnya? Tumbang Pak Lah, UMNO masih maintain. Tumbangkan Najib, tiba-tiba sama macam tumbangkan kerajaan pulak dah? Padahal dulu Najib juga sama-sama menumbangkan Pak Lah.

      Padam
    2. Kalau dah malas baca buat apa klik blog ni lagi? Ni bukan soal melayu cucok melayu melayu selak kain melayu. Kami mudah kami nak Najib letak jawatan. UMNO kekal Kerajaan BN kekal. Masalah sekarang ni Najib dah jadi liabiliti kepada UMNO. Nama MALAYSIA dah busuk sebab NAJIB. Kalau dulu Pak Lah boleh turun secara suka rela tapi kenapa tidak Najib? Masalah dengan Najib dia kerah orang2 dia burukkan Tun M. Kami ni kalau Najib boleh jawab soalan dengan bagus. Tak menipu. Tak spin. Tak pembohong. Tak kencing rakyat. Aku sendiri akan suppport dia!

      Padam
    3. Najib tak pernah kerahkan bloger buruk2kan Tun M..Bagi mereka yg mengikuti persidangan UMNO terlihat bagaimana Najib tidak pernah membuka keburukan UMNO....Ingat ya Tun M pernah menjadi PresidenUMNO..Najib tahu membuka pekong UMNO bukan jalan penyelesaiannya...

      Danial bg link malaysiakini yg suka SPIN buktikan Najib suruh bloger2 hentamTun M?

      Padam
    4. Bodohnya macai Najib. Tak pernah dengar peribahasa lempar batu sembunyi tangan? Ada sebab kenapa tok nek hang buat peribahasa tu. Peribahasa Melayu, bukan peribahasa Cina-Bugis. Mwahahaha.

      Padam
    5. Pulok dah...dia ni tak habis2 dengan Malaysia kini kenapa? Ko ingat aku baca Malaysia kini ke? Eh bengap betol la...aku tak yah baca Malaysia Kini la baghal...aku tengok video ucapan Najib sendiri pun dah ckup la...mulut Najib sendiri yang cakap berbelit2....haih...payah betul cakap dengan macai tak paham bahasa ni..ada aku bagi link Malaysia kini ke?? Aku bagi link semua video la gila...tak ada nya nak Malaysia kini bagai...ingat aku bodoh macam macai Najib ke...aku la Malaysia kini tu yahudi sponsor oleh ned...adoi tak yah nak ngajar aku la macai Najib oii

      Padam
  16. Macai Najib ni memang bongok. Nak bercakap pasal 1MDB. Pergh. Cakap kat orang kerja kebun boleh la nak merepek. 1MDB ni dah tak boleh nak defend lagi. Bila bukak aje mulut menjawab, terus timbul 2 soalan baru. Sampaikan ada pulak yang cakap, benda tu terjadi sebelum 2015 so kita lupakanlahhhh.

    Adeyyy parah.

    BalasPadam
  17. 8.48

    "Sampaikan ada pulak yang cakap, benda tu terjadi sebelum 2015 so kita lupakanlahhhh."

    1 Macam arul kanda lah....saya tidak tahu apa2 urusan 1mdb sebelum saya ambil alih.

    2.macam strategi chai ternakan alih topik alih tiang gol.

    3.bila bloger dan chai2 ternakan boleh hentam , boleh pukul kunun2 isu ipp, tol dan sebagai nya...benda ni akan diulang ulang sambut menyambut oleh bloger ternakan yang lain.

    Nasihat kami....bertaubatlah, bertaubatlah, bertaubatlah chai semua, kubur kata mari tak semestinya pada penhujung senja, kami rakyat marhaen hanya mahukan najib letak jawatan dan bukan nak tumbangkan BN dan UMNO!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terserlah kepada anda utk SPIN..Bagi kami pejuang rakyat hanya menerima apa sahaja berita dari pihak berkuasa beramanah...

      Kami hanya taat pada perintah Majlis Raja2 yg hanya mahu rakyat percaya kepada kerajaan...

      Maaf ya..
      Audit Negara adalah kerajaan.
      SPRM adalah kerajaan>
      AG adalah kerajaan.
      PDRM adalah kerajaan..

      Yang pasti Abu Bakar dan DinTurtle hanya sekadar manusia yg cukup tinggi fantasinya..Ada masa menjadi 4 dalam1..Beliau juga ketua polis..AG...SPRM dan Bank Negara...

      Padam
    2. 10.03,

      Alhamdullillah....

      Taat kepada Raja Dan pemimpin yang beramanah, berintergriti, bersih, cekap Dan amanah!

      Marilah sama2 kita (ya lu...chai) hayati, lafazkan Dan hafalkan...

      Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:
      Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik tulen. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya . (Empat sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran. (Menegakkan benang basah )

      Tq bro 8.40pm!

      Padam
    3. "Pejuang rakyat"? Mwahahahaha. Rakyat mana? Rakyat yang 52% tolak Najib dulu ke?

      Tak perlulah nak menjadi munafik. Bukan pejuang rakyat, tapi pejuang nak cover bontot Najib. Tumbang Pak Lah, UMNO okay. Tumbang Najib, kerajaan tumbang. Itu dia perjuangannya, tuan-tuan.

      Pejuang sebab berhendakkan sikit daripada 2.6b. Masing-masing dengar ada duit sebanyak tu, terus buntang mata macam ikan bakar. Eh ikan bakar pun dah pandai mengatur himpunan, 2.6b punya pasal.

      Padam
    4. Macai Najib memang munafik...macai2 Najib tak boleh terima hakikat bahawa Najib dibenci oleh rakyat...sebab tu sekarang utk keliling pinggang...penakut Najib ni...facebook sendiri pun kena maki ada hati nak jadi pejuang rakyat podaahhhhh

      Padam
  18. Macai Pejuwang 'Kera'jaan Pembaca Utusan Dan Berita Harian.. da tak berjuwang ker.. bateri dan otak kong kut...

    BalasPadam
  19. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjelaskan dana RM2.6 bilion yang didakwa dimasukkan ke dalam akaun Datuk Seri Najib Razak adalah sumbangan penderma.

    Ia, kata suruhanjaya itu lagi, bukan berpunca daripada dana syarikat pelaburan negara 1MDB.
    “Laporan hasil siasatan berkaitan dana RM2.6 bilion telah dirujuk dan dimaklumkan kepada peguam negara,” kata SPRM.

    “Hasil siasatan mendapati dana sebanyak RM2.6 bilion yang didakwa dimasukkan ke dalam akaun milik YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah sumbangan penderma, dan bukannya dari dana 1MDB,” kata SPRM.

    Dalam kenyataannya hari ini, SPRM juga mengingatkan bahawa badan itu hanya menumpukan siasatan terhadap dakwaan kemasukan dana ke akaun Najib dan SRC International, bekas anak syarikat 1MDB.

    Siasatan berkaitan 1MDB dilakukan oleh pihak polis manakala Bank Negara pula meneliti hal berkaitan kaedah dan tatacara kewangan, kata SPRM.

    “Bagaimanapun, siasatan berkenaan isu SRC International yang melibatkan dana RM4 bilion masih berjalan oleh SPRM,” kata suruhanjaya itu lagi.

    SPRM juga terus memberi jaminan siasatan akan dijalankan dengan bebas, telus dan profesional.

    “Diharap semua pihak akan bersabar dan memberi ruang kepada SPRM dalam menjalankan siasatan dengan menyeluruh,” katanya


    Cerita kat ats aku ambil dari malaysikini...cuma aku tak bg link nak tengok bodoh piang ke tak puak2 geng Tun M ini...

    kenapa aku tk bg lambil beita dari Utusan ..jawapanya korang hanya percaya malaysiakini media yahudi mabuk...payahla puak2 geng TUN M...

    BalasPadam
    Balasan
    1. 10.10,

      ""nak tengok bodoh piang ke tak puak2 geng Tun M ini...''

      Alhamdullillah kepada chai, kerana sesungguhnya kami memang bodoh...Dan sesungguhnya juga hanya Allah SWT maha bijaksana, maha pemurah Dan maha mengasihani.

      Kepadamu kami berserah setelah kami usahakan Dan perjuangkan yang Haq diatas mukabumi kepunyaan mu!

      KepadaMu kami berserah.

      Padam
    2. Nampaknya macai2 Najib tak pernah baca point2 yang aku tulis nah aku boh lagi sekali supaya paham dan tak bangang... point utama dia MULA2 NAJIB TAK MENGAKU DAN MACAI2NYA TUDUH FITNAH.

      Meh tengok contoh persepsi yang pertama mengenai duit 2.6 bilion. Soalan aku 2.6 bilion ni Tun M ke yang dedahkan? 2.6 bilion ni WSJ yang dedahkan bukan Tun M. Masa ni blongang2 Pro Najib berhempas pulas menuduh Wsj fitnah kononnya dokumen diubah la...diedit la...ada pulak 1 blongang bodoh tu kata ejaan nama Najib salah lah jadi ni lah bukti bahawa Najib difitnah! Link 2 blogang bodoh pemakam dedak

      http://theunspinners.blogspot.my/2015/07/dokumen-wsj-palsu.html?m=1

      http://khairulryezal.blogspot.com/2015/07/anti-najibrazak-keluarkan-dokumen-bank.html?m=1


      Persepsi rakyat bertambah panas..........Ah jib gor mula2 tak mengaku...kononnya ini tuduhan liar yang didalang oleh Tun M...(kat sini kita nampak Ah jib gor cuba kaitkan Tun M)Link

      http://m.youtube.com/watch?v=4lytzuvTyYM

      Ah jib gor juga berkata kalo dia nak menyamun pun tak kan dia nak bawak masuk ke dalam akaun diMalaysia(kenyataan makan diri dan menipu)Link

      http://m.youtube.com/watch?v=eEZG2tx2lvQ

      Ah jib gor ugut nak saman WSJ pada hari selasa(rakyat pun ok fine...kalau tak betul saman! Berani kerana benar!) Link

      http://m.youtube.com/watch?v=jcUuv22-RFE

      Padam
    3. Alhamdulillah mengaku jugak memang ada dana RM2.6 bilion dalam akaun peribadi manusia bernama Najib Razak. Bukan akaun Presiden UMNO.

      Mwahahahaha.

      Siapa penderma tu? Kat TPM lama tak boleh bagi tahu nama, tapi TPM baru boleh pulak mengaku dah jumpa. Jumpa kat mana? Siap dah tengok cek RM100 juta lagi. Bilamasa dia tengok? Macamana dia boleh tengok cek yang belum bank in sedangkan tak de manusia lain sebelum ni pernah tengok?

      Dulu masa jadi boneka Anwar dah kantoi dengan Mahathir sekali. Ini nak jadi boneka Najib pulak. Hanya manusia yang cerdik akan belajar dari pengajaran lama.

      Padam
    4. Jadi macai memang betul la duit tu masuk akaun Najib betul tak macai? Dah tu macai...yang mula2 Najib nafikan tu kenapa ea macai? Boleh jawab tak macai? Kenapa blogang macai kata dokumen wsj tu palsu ea macai? Boleh jawab tak macai? Kenapa Najib bapok eksyen kononnya nak saman Wsj ea macai? Boleh jawab tak macai? Kalau dari mula2 dia mengaku 2.6 bilion kan senang?? Betul tak macai?? Kenapa nak kena tipu banyak kali ea macai??

      Padam
    5. Sebelum saya menjawab bezakan antara cakap Najib dgn tukang komen...

      Saya faham isu ini terus berlanjutan kerana kejayaan Tun M membuat persepsi buruk terhadap Najib....

      Najib jelas mengatakan bukan akaunya peribadinya tetapi amanah....

      Najib sebagai pemimpin UMNO diberi amanah mencari dana utk perjuangan UMNO...Ramai tidak memahami sistem kewangan UMNO..Akibatnya lahirlah golongan penfitnah yg terus menerus memburuk2kan Najib...

      Apa yg penting 2.6 B adalah derma kepada UMNO..ini yg penting..Dan saya harapkan semua bersumpah atas nama Allah jgn lagi kaitkan isu 2.6B dengan 1MDB...

      kepada danial seperti saya katakan anda tidak memahami antara akaun peribadi dengan akaun amanah...selagi anda tidak faham saya tidak dapat membantu..Sayang blogger pro tun M sengaja mebiarkan geng2nya bodoh piang agar terus ditipu...

      Padam
    6. Berapa kali aku nak kata...aku peduli apa tu derma ke apa...aku cuma nak tau...kenapa MULA2 NAJIB NAFIKAN....KENAPA DIA KATA KALAU DIA NAK MENYAMUN TAK KAN NAK BAWAK MASUK KE AKAUN BANK MALAYSIA KENAPA??? KENAPA??? KENAPA MACAI2 DIA KATA WSJ FITNAH PASAL 2.6 BILION KONONNYA DOKUMEN PALSU??? KENAPA??? JAWAB YANG NI CUKUP LA...

      Padam
    7. Benda apa akaun peribadi akau amanah??? Sejak bila PERDANA MENTERI MALAYSIA ADA AKAUN AMANAH TAPI ATAS NAMA PERDANA MENTERI??? KALAU DERMA UNTUK UMNO KENAPA TAK MASUK AKAUN UMNO??? KENAPA TAK ADA DALAM PENYATA AKAUN UMNO TAHUN 2013??? MANA DUIT TU SEKARANG DAN BERAPA BAKI TINGGAL??? APA BUKTI WANG TU DERMA UNTUK UMNO??? KENAPA ALASAN DERMA TU SENTIASA BERUBAH2??? KENAPA SEKEJAB UNTUK LAWAN ISIS KEJAB UNTUK LAWAN YAHUDI KEJAB UNTUK PARTI??? MANA SATU YANG BETUL???

      Padam
    8. DERMA UNTUK UMNO TAPI MASUK AKAUN NAJIB SENYAP2??? SAMPAI TIMBALAN PRESIDEN SENDIRI PUN TAK TAHU??? BILA WSJ DEDAHKAN HAH MULA NAK MENGELABAH KONONNYA WSJ FITNAH? KALAU WSJ TAK DEDAHKAN SAMPAI SEKARANG RAKYAT MALAYSIA TAK TAHU DALAM AKAUN PRESIDEN UMNO ADA 2.6 BILION??? WAHHH SYOKKK LA BOLEH SHOPPING SAKAN LA JAWAB NYA BETUL TAK???

      Padam
    9. "Saya faham isu ini terus berlanjutan kerana kejayaan Tun M membuat persepsi buruk terhadap Najib...."

      Berapa kali aku nak kata...yang cipta persepi buruk tu bukan Tun M tapi dari jawapan Najib itu sendiri!! Eh bangang betul la...

      Padam
    10. Ahaii
      TN 10:10 PTG

      Kau terlupa atau buat2 lupa satu fakta.

      SPRM masih menyiasat duit derma RM2.6b yang dimasukkan ke dalam akaun Najib.

      Boleh baca di web SPRM kenyataan penuhnya.

      Padam
    11. Bagos la macai Najib yang ni dah tak ada maki2 boss dah suruh tukar SOP ke?

      Padam
    12. Ahaii
      Muhamad Danial
      Ko dah biasa makan selipar saiz 13?

      Padam
    13. Akaun peribadi Najib sama saja dengan akaun amanah. Muakakaka. Beza akaun peribadi dengan akaun amanah presiden pun dia tak faham, camna kita nak perjelaskan lagi.

      Apa nak buat, jang. Akaun amanah perlu tiga tandatangan, akaun Najib tak perlu tiga tandatangan. Tapi Shahrir Samad cakap masuk duit dalam akaun Najib lebih baik daripada masuk akaun amanah. Muakakaka.

      Punyalah mengarut bila perut dah sebu dengan duit juta. Sampai kubur pun dah tak hengat. Padahal rambut memutih dah lama dah, tunggu masa je lagi, tapi masih tak mau sedar.

      Padam