Sabtu, 26 November 2016

Faham Tak..?


Itu sebab hukum atau undang undang jangan di poltikkan..! Ini yang mengarut ngarut kerana nak untung politik..!

Tak perlu jawatan kuasa pemilihan

Jawatankuasa pemilihan yang terdiri daripada ahli parlimen Islam dan bukan Islam daripada pihak kerajaan dan pembangkang  tidak perlu diwujudkan. 

Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid berkata, pindaan RUU 355 itu hanya untuk membolehkan Dun membuat undang-undang itu tidak ada kena mengena dengan pembahagian bidang kuasa mahkamah sivil dan mahkamah syariah. 

Menurut beliau, pindaan akan melibatkan kesalahan-kesalahan dalam bidang kuasa mahkamah syariah, sementara bidang kuasa mahkamah sivil tidak tersentuh langsung. 

"Soal pembahagian bidang kuasa antara kedua-dua mahkamah itu tidak berbangkit langsung. Mengapa pembahagian bidang kuasa kedua-dua mahkamah itu hendak ‘diperhaluskan’. 

“Mengenai kebimbangan orang bukan Islam, ini juga tidak berasas. Jika pindaan itu diluluskan dan selepas itu Dun membuat undang-undang  dan ia  hanya melibatkan orang Islam. Apa yang orang bukan Islam hendak bimbang?,” soalnya, semalam. 

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bahawa jawatankuasa pemilihan itu diharap dapat memperhalusi semua aspek yang menjadi kebimbangan kepada ahli parlimen bukan Islam sama ada dalam BN atau pembangkang agar kedua-dua pihak dapat berbahas dan berbincang.

Tun Abdul Hamid berkata, antara sebab jawatankuasa pemilihan tidak perlu diwujudkan ialah perlembagaan negara digubal hakim-hakim berpengalaman dari empat buah negara. 

“Mereka cukup faham pembahagian kuasa antara Persekutuan dan negeri dan menggubal bidang kuasa mahkamah sivil dan syariah sesuai dengannya. 

"Misalnya,  undang-undang jenayah dan kesalahan-kesalahan ‘suruhan agama Islam’ dan kuasa mengeluarkan ‘surat kuasa mentadbir’ dan probet (probate) oleh mahkamah sivil dan kuasa menentukan undang-undang Islam (hukum syarak)  dalam pembahagian pusaka,” katanya. 

Tegasnya, yang menyebabkan masalah ialah kerana salah faham, tidak faham mengenainya atau sengaja mahu mengambil alih bidang kuasa Mahkamah Persekutuan dan mahkamah sivil.

“Saya harap Ahmad Zahid tidak teruskan cadangannya itu. Beliau boleh hubungi saya untuk mendapat nasihat undang-undang percuma dalam hal ini. 

“Kerajaan dan Parlimen sepatutnya menumpukan perhatian kepada cadangan yang saya buat 20 tahun lalu untuk mengatasi masalah bidang kuasa yang berbangkit terdiri dari tiga perkara. Pertama salah satu pihak dalam kes mal terletak  dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah orang bukan Islam ,kedua  dalam sesuatu kes di mahkamah Sivil di mana terdapat isu Hukum Syarak dan ketiga dalam sesuatu kes di Mahkamah Syariah di mana terdapat isu undang-undang sivil,” jelasnya.


Tak payah menceceh ke RUU khinzir dan bagai..! Isunya RUU 355 yang ditunda kerana berpolitik..! Tak payah nak menyongel cerita kena ngadap Sultan, mahkamah syariah dan agama terletak dibawah kuasa Sultan negeri negeri..! 

RUU yang sedia ada perlu di usul, dibahas dan di luluskan oleh Parlimen..! Kuasa Persekutuan..! Majoriti mudah ada kenapa tak bentang dan luluskan???

Soal DUN nak ikut itu cerita kemudian setelah RUU induk di luluskan di Parlimen..! Amalannya DUN akan ikut dengan membentuk Enakmen negeri yang baru atau meminda Enakmen sedia ada..! 

Ini kerana kuasa menjalankan undang undang terletak di tangan Persekutuan dengan anggota penguatkuasa, mahkamah, hakim, penjara dan sebagainya terletak didalam bidang kuasa Persekutuan..! negeri ikut dan melaksanakannya  sahaja..!

Sebagai contoh Enakmen Hudud PAS di Kelantan gagal dilaksana kerana DUN berhak untuk memaktub sesuatu undang undang jenayah namun melaksana dan menjayakan sesuatu undang banyak terkait dengan kuasa dan tindakan didalam sesuatu RUU di dalam Perlembagaan di peringkat Persekutuan.

Itu sebab hudud pas Kelantan tidak dapat dilaksana kerana banyak kekurangan..! Selain itu Enakmen hudud pas Kelantan dan deraf hudud pas Terengganu pun berbeza..! PAS pun tahu bahawa Enakmen hudud rekaan nya tidak akan berjaya dilaksana dengan adil dan berjaya..! Ini semua membuktikan bahawa pas hanya sekadar mahu bermain politik..! Itukan cara parti hamPAS bernafas sejak mula ditubuhkan..!

Malangnya hari ini Najib yang mengetuai UMNO juga terjebak sama berpolitik dengan hal ehwal yang melibatkan agama..!

Gitu lah air kalau dah keruh di hulu..!

Lu Fikir La Sendiri!!!


p.s - bro john doe ( juga pembaca yang lain ) mohon jangan komen di ruangan balas, sila komen di ruangan baru kerana terdapat masaalah dalam penyiaran di ruangan komen balas. terima kasih.

59 ulasan:

  1. Nakkan Jawatajnkuasa itu ini ha nya nak main politik. Nak nunjukkan kpd bukan Islam PAS yang jadi dalang. Nak hebohkan nanti UMNO ynga bawak usuk di peringkat kedua dan claim credit.

    Bolak balik, PAS yang kena tipu. Kot peringkat ke dua akan berlaku 18 tahun lagi. Kan isu itu isu dah lama dulu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yaa..kalau umno nk buat dah lama dah tinggal nk tk nak saja..tk perlu tunggu pas pun..tapi biasalh umno kini dh tersepit..🎲

      Padam
    2. Kita apply pressure lagi, ted. Bior depa Umno terceret.

      Padam
  2. 2 cawan teh rm17 salah najib ? Mengarut.

    Ini yang mengarut ngarut kerana nak untung politik..!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib: Kenapa rakyat tak kata kerajaan baik bila harga barang turun ...

      https://friscomedia.blogspot.com › ... › semasa › Status
      Translate this page

      Kalau harga minyak naik memang kerajaan salah sebab tarik subsidi dan ...

      Padam
    2. Apa benda yg turun hrga yg blh kata kerajaan baik? Kangkung ke?

      Padam
  3. Admin Putra M,

    Sdr kata, "jangan komen di ruangan balas .." Harap bukan soal tak boleh balas dengan c&p. Kalau tak, Jing Jibo @ Kejora menang. Dia c&p tak terkira. Kalau puak kita tak boleh "reply in kind", dia naik melanda landa.

    Pembaca yang tak biasa di sini dan tak kenal Jing Jibo @ Kejora mungkin terpengaruh dengan c&p dia. Atau karutan2 dia yang di ulang2 tak habis habis.

    Selain dari membuat komen2 di ruang baru, saya juga akan coba c&p. Kalau tak boleh keluar kerana measures taken by admin, saya tak tahan melihat banyak c&p atau karutan2 dia tak di balas, seolah2 dia punyai blog ini. Tidak semua kita ada masa membuat komen yang cukup banyak bagi meng"neutralise" karutan2 dia. Bila masa masa tak banyak komen2 keluar membalas dia, c&p ada memberi kesan kpd nya. Membosankan dia, dan memberi gambaran kpd pembaca yg tak biasa di sini melihat dia tak di benarkan berleluasa. Dan komen2 c&p saperti berkenaan 1MDB itu jugak memperingatkan pembaca betapa buruk nya gejala 1MDB itu.

    Saya harap bukan soal mengelakkan membalas komen Jing Jibo @ Kejora dengan c&p pada masa masa nya. Kalau tak boleh buat begitu, saya mungkin mencari greener, less inhibitive pastures. We have a common enemy out there. I hope any "inhibition" that may be applied are aimed at the enemy, not anyone on our side.

    But if the "masaalah dalam penyiaran di ruangan komen balas" itu di sebabkan ha nya masalah technical dan non-deliberately configured, pls disregard this comment of mine.

    Wassalam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Admin...setakat nii ok saja ruangan komen/balas..👍✌👋👇👈👉👊✋👏

      Padam
    2. Saya pun coba c&p, ok. Bagus.

      Kalau purely hal teknikal, be assured of our full understanding of the problem. We'll find some other ways of menyekel kepala Jing Jibo @ Kejora.

      Padam
    3. Cai biol babi sewel 1.43

      Mana CV c&p taik palat busuk basi yg selalu ngko bawak keluar tuh?

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaahhhh

      Padam
    4. Sdr kata, "jangan komen di ruangan balas .." Harap bukan soal tak boleh balas dengan c&p. Kalau tak, Jing Jibo @ Kejora menang.

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaahhhh
      tau takut babi sewel sekor nih...

      Padam
    5. Bukan takut, Jing. Nak take pre-emptive measures.

      Dah terbukti bukan soal tak boleh balas dengan c&p, jadi kamu kena lempar komen2 mentahikan puak kamu le bertalu talu.

      Padam
    6. Anon 1.55 ptg.
      Saya tau ko ni org Salleh Karabau.
      Tolong jangan malukan org Sabah.
      Bukan semua org Sabah penjilat tegar Najib, mcm si Karabau tu.

      Padam
    7. Sahabat2 semua.

      Ada sebab kenapa admin cakap begitu. Biar saya bantu admin clarify.

      Sebab pada entry tentang RUU355 sebelum ni saya telah beri bbrpa ulasan balas termasuklah kpd ulasan Unknown tapi selepas bbrp ketika semua ulasan balas saya hilang. (Saya online bermula jam 1.30 pagi).

      Saya bersetuju dgn bro 1:43 bahawa kalau buat komen di ruang baru maka tak kelihatan seperti membalas kpd apa yang mereka bangkitkan.

      Selepas memberikan beberapa komen balas (lebih sejam juga saya online) tetiba saya dapati kesemuanya hilang termasuklah jawapan kpd Unknown.

      Saya sangkakan admin telah delete semua ulasan balas saya. Sebab itu saya berhenti bagi komen pada entry tersebut dan entry berikutnya.

      Malah saya juga telah berkira-kira utk berhenti terus memberi komen di blog ini.

      Walaubagaimanapun berdasarkan nota p/s admin maka saya mestilah bersangka baik dan menerima penjelasan admin wujudnya gangguan pada masa itu yang sebabkan semua ulasan balas saya hilang dan bukan Admin yang sengaja padamkan semuanya.

      Ini memang tak mustahil sebab saya sendiri kadang2 lepas penat menaip tetiba semasa nak 'send' server blog ini ditutup dan apa yang ditaip hilang begitu sahaja.

      Apa pun terima kasih admin di atas penjelasan itu.

      Semoga Allah beri kebaikan yang banyak kepada mereka yang berusaha demi apa yang mereka percaya sebagai kebenaran dan bukan mempertahankan kebathilan demi habuan dunia.

      Padam
    8. Penerangan john doe itu bikin isu itu jelas.

      Sebenar nya, saya pun ada pengalaman begitu. Komen2 tak berapa panjang. Tapi bila hilang, saya coba lagi, kali berikut nya, saya copy dulu sebelom tekan butang Terbitkan. Selalu nya kali kedua itu masuk.

      Berlaku ha nya di suatu tempoh yang lalu.

      Walau bagaimana pun, Admin tidak di tuduh. Ha nya di tanya. Dan di sebut nak merajuk kalau sengaja di sekat. hehe

      Padam
  4. PUTRAMERDEKA KONA BARING LAGI
    MENYIMPANG TRUS DARI ISU 1MDB
    SI BATUAPI ADU&FITNAH DAH X MENJADI
    SKG GILIRAN MAHA BATUAPI SAMAN 1MDB


    kikikikikikiki.... ini lah satu2nya postin lansung x ada kena mengena dng 1mdb... nak divert isu la tuuu


    bodooo bodooo.. kikikiki..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa nak balas Jing Jibo @ Kejora cara biasa, silakan.

      Saya nak c&p info info yang 1. membosankan dia sampai dia pengsan, hehe 2. memperingatkan pembaca kondemnasi (bahasa besau tuh, hehe) ke atas Najib, penyelewengan, pengsonglapan, pengkuku besian nya, dan sebagai nya.

      Padam
    2. Di hujung minggu ini di jangka ramai pembaca yang tak selalu di sini membaca pos2 dan komen2. Untuk maloman mereka, Jing Jibo @ Kejora ada lah NAJIB-PAID RESIDENT BLOGGER yang di tugaskan khas di blog ini sebab blog ini popular (lebih 8 juta visitors, malam lepas ada 200 lebih komen) dan blog ini berpengaruh. Ini dia CV nya -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
    3. Cai babi sewel 2.06 udah mula rasa panas mcm dlm relau
      Pelbagai cara cai biol bingai ni buat Kejora dia cuba halau
      Udah berapa lama cai ni kata, Kejora dia nak ajak dipulau
      Tapii bila nampak pantun Kejora, mata dia terus jadi silau

      Padam
    4. Kasihan tengok si dungu sewel anjing Jubo bapok sundal
      Bodoh biol bingai bengap bahalol tapi mau tunjuk handal
      Copy & paste CV taiik palat busuk tu jer dia punya modal
      Dah benjol berbirat kepala anjing nih Kejora sekeh bedal

      Padam
    5. RUU 355 Sampai Bila UMNO Nak Tipu Tuhan-Nik Amar PAS Terkini ...

      livizyon.com/watch/xSw3zXSNAy4

      RUU 355 Sampai Bila UMNO Nak Tipu Tuhan-Nik Amar PAS

      Padam
  5. Tak perlu bimbang. Lainlah takut kerjasama pas umno melemahkan mereka

    BalasPadam
  6. Bukan ruu 355 isunya ... tapi kerjasama umno pas yg membimbangkan mereka. Klu lah ruu 355 itu remeh pd mereka...yg penting ia pembuka tirai penyatuan umat islam umno pas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hadi dahdesperate, di gelar double standard, nak adakan himpunan mcm Bersih pulak -

      PAS rancang perhimpunan sokong RUU 355, kata Hadi | Free ...

      www.freemalaysiatoday.com/.../pas-rancang-perhimp...

      2 days ago - PAS rancang perhimpunan sokong RUU 355, kata Hadi ...

      Padam
    2. Dia yang bentang, dia yang minta penangguhan dan kini dia pula nak berhimpun. Himpun untuk apa?

      Masih ingat kalimah berdegar-degar beliau 'kalau kita menang besok sebelum ayam berkokok kita akan tegakkan hukum Allah'.

      Selepas bbrp lama memang, ditanya 'mana janjimu?' beliau jawab 'hudud hanyalah 0.0001% daripada hukum Islam'.

      Masa tu pun buat perhimpunan hudud juga. Siap diisytiharkan 'hari hudud sedunia lagi'. Kini nak buat perhimpunan RUU355 pula.

      Apa signifikannya perhimpunan ini padahal dia yang minta penangguhan?

      Padam
    3. Itu lah yang di gelar sandiwara di Parlimen.

      Kalau betul sudah sebat RM90 juta dari UMNO, macam macam boleh berlaku "dengan sefahaman" atau "dengan pengtahuan" UMNO.

      Maalom lah, keadang ada bomoh, ada "tangan ghaib - hidden hands", kata Timbalan Pengarah Cawangan Khas Polis yang ali alih di tukar tempat kerja nya.

      Padam
  7. Cukup2 la nak lagakan pas umno. InshaAllah semoga capai kata sepakat.

    BalasPadam
  8. Lge dan sekutu tolong duduk diam2... pas umno boleh duduk semeja capai kata sepakat. Bimbang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Capai RM90 juta dari UMNO. Sanggup di buli, di tipu helah UMNO.

      Padam
    2. Pas umno duduk semeja ... musuh2 terus jadikan ruu modal memecahbelahkan umat islam. 90 juta 1000 juta? Andaian provokasi dan untuk menghina pas?

      Padam
  9. Isu RRU hal kecik bagi Matdey...yg dia risaukan ialah bila Pas dan Perkasa letak calon tempat Pakatan Haprak bertanding...

    Lungkup Pakatan Haprak PRU14 nanti...
    kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaahhhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Matdey jugak dlm keresahan memikirkan kawasan mana puak DAP kominis atau PKR peliwat tu nak kasi ruang dia letak calon Bersatu munafiq dia...

      Padam
    2. Tak sabar tunggu PRU14 nak tengok puak2 babi monyet kera kominis peliwat dan munafiq ini bergomol bercakaran nanti...

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaahhhh

      Padam
    3. PAN Kesal Usul Alternatif Lawan RUU 355 Ditolak - AIDCNews

      https://aidcnews.wordpress.com/.../pan-kesal-usul-alter...

      Nov 16, 2016 - PAN Kesal Usul Alternatif Lawan RUU 355 Ditolak ... PAS Permatang Pauh Jumpa Wan Azizah Minta Sokong RUU 355

      Malu. Amat malu.

      Padam
  10. Tong Mahataik makin sehari semakin gelisah sesak napas
    Dia pun tak pastii Bersatu akan diterima Pakatan Hampas
    Lebih merunsingkan biila BN akan dapat bantuan dari Pas
    Makin tipis lah angan2 dia jawatan PM Boboi mau rampas

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anak Sungai Derhaka: RUU 355 Hanya Untuk Penuhi Tuntutan Politik ...

      darisungaiderhaka.blogspot.com/.../ruu-355-hanya-un...

      “Apa relevannya pergi ceramah RUU 355 di masjid-masjid? Ceramah di sini pun tak relevan pun ...

      Padam
    2. Tuntutan politik yang bakal memulihkan hubungan pas umno... bye2 musuh2 islam.

      Padam
  11. MME KAMI NAK FEMES KAN BLOG INI
    SUPAYA PEMBACA BOLE MENILAI NNTI
    SUMA FITNAH ADU DOMBA TAK MENJADI
    GILIRAN MAHA MEGA SIBATUAPI SAMAN 1MDB

    MME KAMI NAK BLOG INI FOFULAR DBB BLOG INI TAK KURANG GAK MAHA BATUAPI NYER SELEPAS DARI MAHA MEGA BATUAPI MEDDEY TAHAP DEWA... KIKIKIKIKI...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagus.

      Kamu tau kamu dah tak boleh jawab.

      Mula mengarut lah.

      Padam
  12. Rang Undang-Undang (RUU) Untuk Babi Diluluskan Segera 

    Memang Sempoi ! 

    Difahamkan ketika ini sudah terdapat lebih dari 150 buah ladang-ladang lebih kurang 300,000 penghuni babi diladang-ladang tradisional yang diusahakan di Pulau Pinang dengan sebahagian besarnya diusahakan di kampung-kampung tradisional majoriti orang Melayu.

    Kawasan yang diluluskan oleh Kerajaan Negeri untuk penempatan Babi ini adalah dikawasan Jawi, penempatan majoriti Orang Melayu.

    Ahli Parlimen : P47 Nibong Tebal Mansor Othman Pakatan Rakyat (PKR)

    Ahli Dunya :

    P47 N19 Jawi Soon Lip Chee Pakatan Rakyat (DAP)
    P47 N20 Sungai Bakap Makthar Shapee Pakatan Rakyat (PKR)
    P47 N21 Sungai Acheh Mahmud bin Zakaria Barisan Nasional (UMNO)

    Kita percaya mereka tentunya gembira mendapat penghuni baru yang dinaik taraf dengan RUU Khas Babi dan sudah tentu penduduk kawasan ini jugak akan bergembira dengan perkhabaran ini, Babi akan dilengkapi teknologi baru.

    Mengejutkan apabila persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang telah meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Perternakan Babi 2016, iaitu satu RUU yang rasanya tidak pernah kita dengar selama ini.

    RUU itu dibentangkan Dr Afif Bahardin, ADUN SEB JAYA (PKR) dengan alasan bahawa enakmen tersebut diperkenalkan bagi mengawal selia dan memastikan industri babi berkenaan berkembang dengan sihat dan lestari pada masa akan datang.

    "Kerajaan menyarankan semua penternakan tradisional bertukar kepada penternakan moden dan berteknologi,"

    Mampukah penguatkuasaan yang serius dijalankan terhadap penternak-penternak babi ini selepas RUU babi diluluskan?

    Terutamanya hal melibatkan pencemaran air sungai, iaitu satu isu yang selama ini membelengu penduduk di negeri berkenaan.

    Mereka kata RUU Babi mesra alam .. betul ker?

    Dan tentunya mereka akan kata dengan RUU Babi ini kita akan dapat mengenakan tindakan dengan lebih tegas... Kita dapat atasi masalah membelenggu selama puluhan tahun. .. sumber air tercemar akan bersih.. dan yang paling best mereka akan kata semua tak faham niat RUU Babi... Ayat nak politikan RUU Babi .. Retorikal

    Kenapa tidak usulkan Rang Undang-Undang Khas bagi mengatasi masalah bencana alam & tambakan ?

    Biar rakyat duduk dalam banjir janji babi dapat diternak secara moden.

    Guna Melayu untuk angkat sepanduk babi di Bersih5

    Melayu jugak usul dan luluskan RUU Babi.

    Melayu ini jugak membantah & menolak RUU355 Demi permekasaan syariah Agamanya

    "Bijak sungguh" Melayu yang dipergunakan DAP ini

    Seberang Jaya nilai sendiri .. jangan sampai kehadiran Babi-Babi menbusukan Seberang Jaya ...

    http://www.sinarharian.com.my/mobile/nasional/dun-pulau-pinang-lulus-ruu-penternakan-babi-1.590498

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu dah main cakap busuk, tuduh akhbar Pembangakang Sinar Harian pulak menulis nye ye? Anjing btul kamu nih.

      Padam
    2. Pasal RUU355 tu kemain lagi PutraM taik palat nak melobi
      Kenapa tak mahu sentuh juga berkaiitan RUU ternak babi
      Ini le jadinya bila dah jadi cacai tali barut puak kafir harbi
      Mereka sokong saja sbb ikut si Madey mereka punya nabi

      Padam
    3. Kulaan Niring: Panas!!! DAP Nyalakan Api Anti RUU 355 Demi Raih ...

      kulaanniring.blogspot.com/.../panas-dap-nyalakan-api...

      Ini memandangkan, sentimen RUU 355 boleh membangkitkan rasa takut pengundi Cina dan ....

      Padam
  13. PAS tahu Najib songlap n RASUAH.
    PAS sokong kerjasama dgn UMNONO BN walupun RASUAH itu MUNGKAR
    (RASUAH dah jadi Makruh ke?)
    PAS kata RUU jalan, Kalau Matlamat boleh HALALKAN CARA....
    PAS juga dah kata wang curi dan rausah BOLEH buat masjid???
    Aik, boleh kerrr? Harap penyokong PAS atau penyokong Najib jawap elok2..jgn maki, saya tunggu nak baca.
    Terima kasih.

    BalasPadam
  14. Kecibaian kebinatangan kecelakaan kesundalan kebabian blog ni

    BalasPadam
  15. 516..kalau tergerak juga nak tulis, bagi orang boleh faham

    BalasPadam
  16. Berkerjasama dengan pemimpin & pengikut yang melakukan kemungkaran dan kemunafiqkan untuk menegakkan hukum Allah SWT? Ahli ugamawan Islam tolong buat pencerahan. Kami rakyat marhein tak faham le mainan parti politik nih!

    BalasPadam
    Balasan
    1. RUU 355: ALASAN BERBELIT - BELIT WAN AZIZAH!!! ~ SEMUT HITAM

      semuthitam80.blogspot.com/.../ruu-355-alasan-berbeli...

      Posted by Semut Hitam on Sabtu, Oktober 29, 2016 with 8 comments so far. Heh! ... "Kami juga ingin menyatakan kemusykilan mengapa RUU 355 ini sengaja dibiarkan berlarutan, ...

      Padam
  17. 5:52 ptg
    Kamu ahli ugamawan Islam ke? Tolong bagi pencerahan bukan mencarut. Macam mana nak tegakkan hukum Allah SWT kalau kaki mencarut?

    BalasPadam
  18. Dah tak daoat nak hujah, UMNO bawa masok Melayu otak udang. Budaya samseng diketengahkan utk tujuan takutkan rakyat.Melayu dah jadi bangsa yg bangsat dan tak bertamadun...puncanya kamu puak UMNO sendiri. Islam dah jadi lacuran oleg PAS. Wang Curi ,Rasuah yg haram itu menjadikan melayu jadi Lanun, Malaun dan Munafik. Setelah 60 tahun teori N betul. Najib berjaya musnahkan bangsa.

    BalasPadam
  19. jelas kebimbangan mereka pas umno bekerjasama....sehingga sanggup menghina konon pas dilacurkan. Cubaan persepsi pas di lacurkan sekadar perlihatkan bimbang musuh2 kerana bakal hilang kekuatan.

    BalasPadam
  20. Kebimbangan pas umno bekerjasama semakin terselah sehingga keluar tuduhan2 yang melampau. Kerjasama yang bakal melemahkan musuh2 islam dan sekutu2.

    BalasPadam
  21. 824...Islam kepala hotak hang..amal mungkar nahi amal..poraah. Bingai mcm kamu ni yg menjahanam islam dan membangsatkan malayu. Akai selut!

    BalasPadam
    Balasan
    1. amal mungkar 22tahun merompak.. undang2 Syariah diperap dibakulsampahkan, tiba2 bila umno dn pas nk usaha buat pindaan meroyan macai mamakdey.

      smlm ckp ini Ruu Hadi bkn Ruu Islam bla2.. pstu ptg ni macai ckp bab JK Pemilihan pulak.. aku nk tnye skg ni sokong RUU 355 ke RUU BABI?

      kenapa trg2 nk menyeleweng dn mnjd munafik, RUU BABI yg haram tu macai madeykutty dn pktn haraprak xbunyi lngsng.. yg di attack xhnti3 dn cari isu utk gagalkn ialah RUU355

      umno dn pas dh usahakn skurg2nya dh jd bacaan kli kedua dn giliran usul dpt dicepatkn.. org yg mnentng dn barua dapig xdiulas, hal umno yg jls sdg usaha dgn pas pulak difitnah mcn2.

      nmpk tk sbnrya kgerunan paktn haraprak sgt tggi, jk ini trjd mjoriti umat Islam akn menolsk total pakatn haraprak.

      jd prg saraf hbis2an dilkukn stlh ftnah 1mdb gagal.

      Padam
  22. anda contoh terbaik. bingai dan otak sempit selut. teruskan usaha anda.

    BalasPadam