Ahad, 6 November 2016

PANAS ~ Barua At Work..!


Ada akal fikir fikirkan..!

Ciri-ciri pejuang yang bebal

Tokoh pemikir,  Allahyarham Dr Syed  Hussein al Atas dalam bukunya,  "Intellectuals in Developing Societies" menyebut  kewujudan orang-orang bebal ini menjadi pemangkin politik kedaerahan atau kaum yang sempit   serta berfikiran kolot dalam membuat keputusan atau pemilihan.

Mereka juga  menafikan  ketinggian pemikiran dan kerja keras menjadi penentu utama sesebuah kejayaan.  Maka untuk mencapai apa yang orang bijak pandai ada,  mereka mewujudkan nepotisme dan kronisme sebagai jalan pintas.

Dr Syed Hussein  menggariskan  bahawa  antara ciri-ciri orang-orang bebal adalah  tidak mampu menganalisis masalah dan menyelesaikannya.  Mereka  tidak mampu menguasai seni belajar dan tidak mengaku akan kebebalannya.

Saya sengaja mengangkat  pemikiran Dr  Syed Hussein dari buku ini untuk membandingkan kewujudan semula  tindakan Hang Jebat  era  Kesultanan Melaka pada hari ini.  Seolah-olah orang Melayu ini bebal,  gedebe   dan  samseng apabila  segelintir mereka diperagakan sebagai wira.

Sekiranya Hang Jebat masih wujud hingga hari ini,  saya pasti tindak tanduknya jauh lebih bertamadun berbanding pada zaman  Kesultanan Melaka dulu.  Tindakan  Hang Jebat yang lebih banyak mengamuk daripada menyusun strategi adalah keperluan zaman itu.

Kalau pada hari ini  untuk menentang Sultan Melaka yang zalim terhadap Hang Tuah bukanlah dengan cara mengamuk.  Hang Jebat  pasti  menyusun pakatan secara terancang untuk menyedarkan Sultan Melaka bahawa dia telah diperbodohkan oleh Patih Karma Wijaya.  Malah  Tun Perak  lebih  hebat strategi  apabila  sembunyikan  Hang Tuah padahal tindakan ini ingkar  titah Sultan Melaka.

Hang Tuah tidak dihukum bunuh bukan kerana kehebatan  Hang Jebat tetapi kelicikan Tun Perak,  Bendahara Melaka yang sangat berpengaruh menguasai istana Melaka.

Tetapi ketika milieu sosial dan ruang fikir masyarakat meletakkan keris dan pedang sebagai  tanda sukat  kehebatan,  maka Hang Jebat pun terpaksa membuat perkara yang sama, tindakan bebal yang merugikan.  Matlamat gagal diri jadi korban.

Apakah setelah lebih enam  abad berlalu,  masih ada lagi mereka yang menggunakan kaedah bebal  dan samseng  untuk menjadi pejuang rakyat?  Masih relevankah lagi pejuang bebal yang  hanya tahu mengamuk, menyerang dan mencaci lawan di luar batas susila?

Pejuang bebal tidak ada tempat dalam masyarakat yang bertamadun.  Kehebatan berjuang pada zaman ini adalah ketangkasan bersilat dengan hujah,  menikam lawan dengan kata dan frasa.  Pendekatan gedebe yang kurang siuman bukanlah ciri-ciri pejuang rakyat yang kita mahukan.

Oleh yang demikian,  mereka yang lebih dewasa dan matang tolonglah nasihatkan  "pendekar-pendekar  muda"  yang baru dua hari belajar pegang keris,  janganlah semua orang hendak ditikamnya.  


Pejuang bebal tak perlukan akal fikiran..! cukup sekadar dedak secawan..!

Lu Fikir La Sendiri!!!


176 ulasan:

  1. Al-Mu'minūn:71 - Dan kalaulah kebenaran itu tunduk menurut hawa nafsu mereka, nescaya rosak binasalah langit dan bumi serta segala yang adanya. (Bukan sahaja Kami memberikan ugama yang tetap benar) bahkan Kami memberi kepada mereka Al-Quran yang menjadi sebutan baik dan mendatangkan kemuliaan kepada mereka; maka Al-Quran yang demikian keadaannya, mereka tidak juga mahu menerimanya;

    BalasPadam
  2. An-Naĥl:70 - Dan Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada); kemudian Ia menyempurnakan tempoh umur kamu; (maka ada di antara kamu yang disegerakan matinya), dan ada pula di antara kamu yang dikembalikannya kepada peringkat UMUR YANG LEMAH (peringkat tua kebudak-budakan),

    BalasPadam
  3. Mao Hoa Tang sudah tukar dari Wrong is Wrong kpd Wrong is Right...tak caya tanye balaci2 dari Menter2 hingga cacai2 bongok...Lu tolong Wa...Wa tolong sama luu..wa caye sama lu..wa boleh kawtim maa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. My dear bro, The Scholar from Sarawak...

      Gelaran Mao Hu Tang yg sdra jelmakan @ 7:41 & 8:08 amat tepat dan mencuitkan hati.

      Belum habis berhutang dgn Yahudi Zionis, kini Najib membuka buku hutang baru dgn pihak asing Cina dari negara Tembok Besar China pula.

      MEMALUKAN..AMAT MEMALUKAN! Najib secara tidak rasmi telah menukar nama negara dari Malaysia ke 'MALUsia'.

      Padam
  4. Baca sejarah melaka siapa yg bawa protugis ke melaka kalau bukan tun mutahir, sikap tun m mutahir sama dengan sikap tun m Gila Anak nak jadi PM mula tun m nak jadikan Anak dia menteri kowangan'tun mutahir jadikan Bendahari, anda lihat sikap tun m ITU ulang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tun mutahir ada kasi tau sama ko dia bawak portugis ke melaka?

      Padam
    2. Omputih brishh bawa kmasuk cina ke Tanah melayu untuk bekerja di lombong timah..Mao Hoo Tang bawak masuk duit cina untuk tambah hutang..rakyat tambah beban bayar hutang..

      Padam
    3. Wrong analogy my friend

      Yang bawa orang luar masuk ke Malaysia untuk kuasai ekonomi negara dan submit kepada penjajahan baru ialah Jibo melalui:-

      1. TPPA
      2. Kontrak talam secara hutang kepada China komunis.

      Tun M hanya mahu penjenayah warga Malaysia yang membuat jenayah rentas sempadan di negara orang diserahkan kpd negara itu untuk tindakan. Ini bukan campur tangan tapi menegakkan undang-undang negara asing tersebut. Mereka tiada hak pun dalam hal ehwal dalaman Malaysia.

      TPPA dan kontrak dalam talam kpd China membuka pintu luar biasa untuk campurtangan luar.

      Lebih menakutkan ia meletakkan Malaysia sebagai buah catur dua kuasa besar dunia.

      Padam
    4. Lupa ia tun m yg tandatangan perdagangan bebas antara asean menyebabkan lambakan barang China di Malaysia jadi tun m penyebab nya, tun m juga menyebabkan pks kita tak mampu bersiang dengan barang murah dari China, kenapa macai protun tak salahkan tun m itu.

      Sebenar kita sedang tersepit antara nak jadi pengikut China atau jadi pengikut amerika bagi kita memilih berkerjasama dengan kedua2nya, tun m mampu kerjasama dua kuasa besar ITU sebab itu najib kerjasama dengan kedua2,

      Persoal tun m akan merosokan dengan negara berkerjasama dengan Soros ITU walau dulu dia benci pada Soros ITU, macai pkr sendiri dedahkan perjumpaan Soros dengan tun m Dan anaknya pada 2011, perkara dah terdedah kami dah tahu perangai tun m ITU bermuka2 dari awal lagi Dan perangai tun m terlalu sayangkan Anak menyebabkan dia rosak, sampaikan Soros nak rosakan Negara kita pun dia tak tahu

      Padam
    5. Kejora @ 7:48 tuu lulusan dari institiut/universiti mana yer...memandai-mandai buat rekaan?

      Dengar nie..

      Tun Mutahir bin Tun Ali, atau lebih dikenali dengan gelaran Temenggung Seri Maharaja, merupakan Bendahara Melaka ke-7. Beliau dilantik menjadi bendahara selepas kematian bapa saudaranya Tun Perpatih Putih. Bapanya ialah Tun Ali manakala ibunya Tun Kudu. Sebelum menjadi bendahara, Tun Mutahir merupakan Temenggung Melaka. Beliau kemudian dilantik menjadi Bendahara oleh Sultan Mahmud Syah.

      Pada masa pemerintahannya perkembangan ekonomi Melaka berada di kemuncaknya. Hatta pengaruh Tun Mutahir mengatasi Sultan kerana kelemahan keperibadian Sultan Mahmud (kaki perempuan). Tun Mutahir adalah seorang yang berpegang teguh pada agama dan tidak memperdulikan golongan saudagar yang cuba mengambil faedah akan kelemahan Sultan. Keadaan Melaka pada zamannya adalah sangat aman dan berada dikemuncaknya. Baginda juga menjalankan beberapa penaklukan termasuk Kelantan dan meluaskan Empayar Melaka, Beliau bertanggung jawab menyelamatkan Melaka daripada tipu helah Portugis terutamanya Lopez de Squiera di mana beliau serta putra-putranya telah menyerang dan mengusir angkatan Portugis pada tahun 1509. Malangnya, beliau sekeluarga dihukum bunuh oleh Sultan Mahmud Syah (kecuali anak perempuannya Tun Fatimah) kerana termakan fitnah golongan pembesar. Dalam keadaan demikian pun, beliau masih taat setia meminta keluarganya jangan menderhaka terhadap Sultan, bersabar & tenang dan menerima ketentuan Allah. Babaimanapun, akhirnya Sultan mengetahui & sedar kesilapannya termakan hasutan fitnah pembesar Istana yg iri terhadap Tun Mutahir..dan menghukum bunuh mereka2 yg terlibat. Ketika ketiadaan Tun Mutahir itulah, pihak Portugis telah datang kembali menakluki negeri Melaka.

      Adakah sejarah silam akan berulang kembali kerana Sultan bengap & pembesar2 negeri yg dengki & haloba...??

      Padam
    6. Wrong analogy again my friend.

      Tun M tak minta apa2 dana untuk negara tapi Jibo minta hutang, dan siap bagi duit kepada calon Presiden Amerika dgn harapan kes Reza dan Jho Low diNFA mcm AG Ronggeng buat.

      Tun M bertemu mereka sekadar berdiplomasi tetapi tidak pernah tunduk kpd mereka. Najib bawa masuk melalui TPPA, UPCO, Goldman Sachs dll. Kini Jibo bawa pula masuk Komunis China. Masih nak putar cerita?

      Manakan sama seorang yang berdiplomasi dengan seorang yang bergayut kepada kuasa asing utk selamatkan dirinya dan keluarga.

      General knowledge pun sgt teruk mau buat hujah. Tandatangan perjanjian ASEAN tapi barang China masuk melambak? Bila China jadi sebahagian dari ASEAN?

      Kita tersepit? Betullah tu, siapa punya angkara bagi tersepit? Jibolah buat korup dan hutang sana sini dan sekarang negara yang tersepit.

      Tun sayang anak sebab tu dia tak bagi anak dia ruang masuk politik semasa dia PM. Jibo sayang anak tiri? Bagi 'hadiah' buat filem 'wolf of the wall street'.

      Kalau duit banyak sangat buatlah filem yang berwajah KeMalaysiaan contohnya 'Dog of Putarjaya'. Ambik ja kisah Kejora sebagai biografi filemnya.

      Nampak beza tak?

      Padam
    7. Ramai anak muda kita telah ditipu dengan slogan dan percaya bahawa Yun M mahu membawa masuk kuasa asing apabila Tun M meminta negara2 luar mengambil tindakan jenayah ke atas penjenayah money laundering 1MDB tanpa sedar maksud sebenar campurtangan.

      Menghormati hak negara lain untuk menjalankan hukuman negara itu bukan campurtangan tapi respek.

      Jenayah 1MDB berlaku merentas sempadan termasuk di US, Switzerland, Singapore dll, maka negara2 itu mesti diberi hak melaksanakan pengadilan berdasarkan undang-undang mereka. Ini bukan campurtangan.

      Dulu semasa Tunku PM, ada warga Australia dijatuhkan hukuman mati atas alasan mengedar dadah. Negara Australia membantah hukuman itu.

      Tunku pun pergilah ke Australia untuk memberi penjelasan (bukan pi kantau macam kes Sirrul hari ini ya, sengap ja selepas tempoh yang lama).

      Undang-undang Australia tidak membenarkan bawa masuk buah pelam, tapi Tunku telah arahkan pembantunya masukkan buah pelam dalam beg. Pembantunya beritahu 'tak boleh Tunku buah ini diarang dibawa masuk ke Australi'. Tunku jawab 'tak apa saya tahu'.

      Sampai di Australia Tunku diperiksa oleh Kastam di CIQ. Beg Tunku diperiksa dan didapati ada mempelam. Kastam nak rampas tapi Tunku bantah. Tunku buat havoc sehingga pegawai2 besar Kastam Australi terpaksa masuk campur.

      Dengan polite pegawai tu bagitau Tunku itu undang-undang negara mereka dan Tunku perlu patuh. Dengan selamba Tunku jawab 'kalau kamu mahu orang luar patuh undang-undang negara kamu dan tetap nak laksanakan undang-undang kamu ke atas saya, maka demikian juga kamu perlu patuh dan biarkan kami laksanakan undang-undang kami. Kami tidak bantah undang-undang kamu dalam negara kamu dan kamu juga tidak patut bantah undang-undang kami dalam negara kami.

      Penjelasan Tunku selesai di situ.

      Nah, tidakkah sama prinsip ini dgn prinsip Tun M yang meminta negara luar ambil tindakan ke atas warga Malaysia yang melakukan jenayah di negara mereka (money trail melintasi negara2 tersebut).

      Tun M telah berpegang kepada rule of Law yang menjadi prinisp seluruh dunia (kecuali Zimbabwe dan Jibrostan) dan ini bukannya camour tangan.

      Masih tak faham lagi? Bebal betullah tu.

      Padam
    8. Salam pak Othman

      Terima kasih berkongsi cerita Tun Mahathir..

      Eh silap, Tun Mutahir.

      Padam
    9. Almarhum Seniman Agung pun bijak membuat filem 'Nujum Pak Belalang' di mana dikatakan, "kekuatan Hang Tuah terletak pada huruf 'ta' pada namanya. Kebetulan, 2 pemimpin Melayu Islam terbilang yg tercatat dalam sejarah adalah Tun Mutahir & Tun Mahathir yg kehebatannya juga pada huruf 'mim' pada nama mereka. Huruf 'mim' juga adalah permulaaan ejaaan Melaka & Malaysia.

      DAN.....huruf 'mim' adalah permulaan bagi nama Muhammad SAW dan umatnya Muslim & Muslimah.

      Waula Hu A'lam.

      Padam
    10. Tambahan....

      Mahathir & Malaysia begitu akrab & sinomim bagai lagu & irama tak terpisahkan. Warga2 negara Islam sampai ke bumi Madinah & Mekah sampai saat ini pun lebih mengenali Mahathir dari Malaysia. Bila disebut kita dari Malaysia, mereka pasti menyebut & menanyakan khabar Mahathir sebagai pemimpin Islam tersohor di zaman modern ini. Itulah anugerah Illahi terhadap Tun Mahathir yg dinafikan oleh sebahagian umat Melayu di Malaysia, khususnya dari kalangan UMNO terkini pimpinan Najib & Rosmah. Memang benar kata Tun Mahathir..Melayu mudah lupa...!!!

      Padam
    11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    12. Pak Othman

      5M sebenarnya: Mahathir Mohamad Malay Muslim Malaysian

      Padam
    13. Masya Allah..Alhamdulillah..Allah Hu Akbar...!!!

      Padam
  5. Binatang Ternak (Al-'An`ām):125 - Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, niscaya Dia melapangkan dadanya untuk (memeluk agama) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adakah Mao hoo tang dapat petunjuk supaya tambah hutang lagi dengan bank china?

      Padam
    2. Al-'Isrā':25 - Tuhan kamu lebih mengetahui akan apa yang ada pada hati kamu; kalaulah kamu orang-orang yang bertujuan baik mematuhi perintahNya, maka sesungguhnya dia adalah Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat.

      Padam
    3. Besi (Al-Ĥadīd):9 - Dialah yang menurunkan kepada hamba-Nya ayat-ayat yang terang (Al-Quran) supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya. Dan sesungguhnya Allah benar-benar Maha Penyantun lagi Maha Penyayang terhadapmu.

      Padam
  6. Lebah (An-Naĥl):104 - Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah (Al Quran), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada mereka dan bagi mereka azab yang pedih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang beriman menetang dan mencegah kemungkaran...amar makruf nahii mungkar..orang tidak beriman pula melakukan dan menyokong mungkar

      Padam
    2. Al-Baqarah:277 - Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan sembahyang serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

      Padam
  7. Al-'Aĥzāb:41 - Wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya;

    Al-'Isrā':111 - Dan katakanlah: "Segala puji tertentu bagi Allah yang tiada mempunyai anak, dan tiada bagiNya sekutu dalam urusan kerajaanNya, dan tiada bagiNya penolong disebabkan sesuatu kelemahanNya; dan hendaklah engkau membesarkan serta memuliakanNya dengan bersungguh-sungguh!"

    BalasPadam
  8. Al-Baqarah:254 - Wahai orang-orang yang beriman! Sebarkanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepada kamu, sebelum tibanya hari (kiamat) yang tidak ada jual-beli padanya, dan tidak ada kawan teman (yang memberi manfaat), serta tidak ada pula pertolongan syafaat. Dan orang-orang kafir, mereka itulah orang-orang yang zalim.

    BalasPadam
  9. Orang beriman bersembahyang untuk mebapat keredhaan Allah..sembahyang mendidik manusia menjadi baik kerana takutkan Allah..jika bersembahyang tapi masih melakukan kejahatan dan menyokong kejahatan ato bersubahat dengan kejahatan bermakna sembahyangnye bukan kerana Allah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. 'Āli `Imrān:179 - Allah tidak sekali-kali akan membiarkan orang-orang yang beriman dalam keadaan yang kamu ada seorang (bercampur aduk mukmin dan munafik, bahkan Ia tetap menguji kamu) sehingga Ia memisahkan yang buruk (munafik) daripada yang baik (beriman). Dan Allah tidak sekali-kali akan memperlihatkan kepada kamu perkara-perkara yang Ghaib akan tetapi Allah memilih dari RasulNya sesiapa yang dikehendakiNya (untuk memperlihatkan kepadanya perkara-perkara yang Ghaib). Oleh itu berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-rasulNya; dan kamu beriman dan bertaqwa, maka kamu akan beroleh pahala yang besar.

      Padam
    2. Al-Mu'minūn:2 - Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;

      Al-Mu'minūn:3 - Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;

      Al-Mu'minūn:4 - Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu);

      Al-Mu'minūn:5 - Dan mereka yang menjaga kehormatannya, -

      Al-Mu'minūn:6 - Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela: -

      Al-Mu'minūn:7 - Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas;

      Al-Mu'minūn:8 - Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya;

      Al-Mu'minūn:9 - Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya;

      Padam
    3. Al -Mu'minūn:1 - Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman

      Al-Mu'minūn:2 - Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;

      Al-Mu'minūn:3 - Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;

      Al-Mu'minūn:4 - Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu);

      Al-Mu'minūn:5 - Dan mereka yang menjaga kehormatannya, -

      Al-Mu'minūn:6 - Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela: -

      Al-Mu'minūn:7 - Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas;

      Al-Mu'minūn:8 - Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya;

      Al-Mu'minūn:9 - Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya;

      Padam
    4. Nabi ada bersada diakhir zanan ada orang sanggup menjual agama untuk kepentingan dirinye..(membeli dunia)..dajjal menaborkan harta dan emas untuk memesongkan manusia dari ALlah...

      Padam
    5. An-Nisā':28 - Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan BERKEADAAN LEMAH.

      An-Naĥl:128 - Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa, dan orang-orang yang BERUSAHA memperbaiki amalannya.

      Besi (Al-Ĥadīd):21 - Berlomba-lombalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan surga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai karunia yang besar.

      And Allah would not punish them while they sought forgiveness. (Quran 8:33)

      Certainly, Allah loves those who put their trust (in Him).” (Surah Imran 3:159)

      Padam
  10. Orang yang tergolong dalam hal ini ialah orang yang menjilat ludahnya sendiri
    Dan orang yang memilih golongan yang menjilat ludahnya sendiri itulah orang yang paling bebal@bahlol

    Fikir2kanlah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko yg jilat ludah?

      Padam
    2. Setan tidak boleh mendengar ayat quran ato hadis..panas..jadi merapu dan menggelupor kesakitan.

      Padam
    3. Betul tu saudara 9:06, tapi kurang tepat.

      Itu hanya applicable kpd syaitan yang spesis syaitan tetapi bukan syaitan daripada spesis jin dan manusia.

      Sebab tu orang Melayu ada sebut manusia tapi syaitan.

      Tak percaya ada syaitan daripada Jin dan Manusia. Jom tengok terjemahan surah An-naas:-

      Surah An-Naas
      قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾
      Qul a'uudzu birabbin naas
      [114:1] Katakanlah: "Aku berlindung kepada Tuhan (yang memelihara dan menguasai) manusia.
      [114:1] Say: I seek refuge in the Lord of men,

      مَلِكِ النَّاسِ ﴿٢﴾
      Maliki nnaas
      [114:2] Raja manusia.
      [114:2] The King of men,

      إِلَـٰهِ النَّاسِ ﴿٣﴾
      Ilaahi nnaas
      [114:3] Sembahan manusia.
      [114:3] The God of men,

      مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾
      Min syarri lwaswaasi lkhannaas
      [114:4] Dari kejahatan (bisikan) setan yang biasa bersembunyi,
      [114:4] From the evil of the whisperings of the slinking (Shaitan),

      الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ﴿٥﴾
      Alladzii yuwaswisu fii shuduuri nnaas
      [114:5] yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia,
      [114:5] Who whispers into the hearts of men,

      مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿٦﴾
      Mina ljinnati wannaas
      [114:6] dari jin dan manusia.
      [114:6] From among the jinn and the men.

      Tengok terjemahan ini menunjukkan syaitan juga wujud dari kalangan jin dan manusia.

      In shaa Allah saya juga boleh bawakan ayat2 tentang orang-orang yang menggunakan ayat2 AlQuran untuk menjual agama (sudah tentulah mereka ini mampu menyebut ayat2 itu, kalau tidak mampu sebut bgmn mahu menjualnya) tapi saya elakkan takut disalahfahami di dalam tempat terhad ini.

      Memadailah terjemahan surah annas untuk membuktikan ada syaitan dari kalangan manusia.

      Padam
  11. 8.34-ostaz..bagus..dah banyak bentangkan terjemahan ayat2 suci alqurnaulkarim untuk panduan...jadi ostad ni golongan menentang kemungkaran najib ato menyokong kerana ostad2 umno ramai tidak menetang kemungkaran najib...mereka bisu..

    BalasPadam
  12. An-Naĥl:95 - Dan janganlah kamu jadikan pesanan-pesanan dan perintah Allah sebagai modal untuk mendapat keuntungan dunia yang sedikit; sesugguhnya apa yang ada di sisi Allah (dari balasan yang baik), itulah sahaja yang lebih baik bagi kamu, kalaulah kamu mengetahui.

    BalasPadam
  13. Binatang Ternak (Al-'An`ām):117 - Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui tentang orang yang tersesat dari jalan-Nya dan Dia lebih mengetahui tentang orang orang yang mendapat petunjuk.

    BalasPadam
  14. Tempat yang tertinggi (Al-'A`rāf):87 - Jika ada segolongan daripada kamu beriman kepada apa yang aku diutus untuk menyampaikannya dan ada (pula) segolongan yang tidak beriman, maka bersabarlah, hingga Allah menetapkan hukumnya di antara kita; dan Dia adalah Hakim yang sebaik-baiknya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah abis terjemahan ayat quran?..bagilah kagi ostad

      Padam
    2. Bacalah lagi ostad ayat2 quran supaya setan dan hantu raya serta jembalang dedak menggelupur kepanasan dan kesakitan...

      Padam
  15. 8.34-ostaz..bagus..dah banyak bentangkan terjemahan ayat2 suci alqurnaulkarim untuk panduan...jadi ostad ni golongan menentang kemungkaran najib ato menyokong kerana ostad2 umno ramai tidak menetang kemungkaran najib...mereka bisu..

    BalasPadam
  16. Kami anak muda meyokong penuh dgn hati jiwa darah demi parti keramat Melayu..tidak rela dijajah kembali lg dgn barua pkatan harapan bertuankan cina dan yahudi..hidup umno hidup najib

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya anak muda menyokong penuh berhijrah dari UMNO ke BERSATU disebabkan UMNO sudah hilang keramatnya dan menjadi barua Yahudi melalui TPPA, Goldman Sachs, UPCO dsbgnya dan kini menjadi barua China Komunis pula melalui kontrak dalam talam oleh Jibo Mao Hoo Tang.

      Tak caya? Jom tengok bgmn UMNO hilang keramatnya:-

      Slogan zaman Tunku - Merdeka
      Slogan zaman Jibo - Mau duit ka?

      Slogan asal UMNO - hidup Melayu
      Slogan zaman Jibo - hidup MO1

      Banyak lagi tapi memdailah contoh melalui slogan amalan UMNO kini (bukan yang di mulut tapi yang diamalkan).

      Padam
    2. Sengaja saya gunakan kalimah 'saya' dan bukan 'kami' memandangkan saya tidak diberi autoriti oleh anak2 muda lain untuk bercakap bagi pihak mereka.

      Sejak bila Tanpa Nama 9:32 diberi autoriti oleh semua anak2 muda yang ada untuk bercakap bagi pihak kami (sbb saya pun termasuk anak muda juga dan saya tak bagi pun autoriti tu kpd Tanpa Nama ni).

      Padam
    3. Anak muda kurang sihat akal..mai dedak secawan..

      Padam
  17. Matdey muka tak malu, tiiada maruah dan tak berhemah
    Nak guling kerajaan hanya bersenjata fitnah dan tohmah
    Serupa babi dia jilat ludah & sperti anjiing taik dia jamah
    Nak bodek Nuat lagi dipujuk binii pula, hantar Siti Asmah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mao Hoo Tang ygbanyak maruah..muka selamba..muka tembok..kalo fitnah ada bukti samanlah..jadi jantanlaa dari melalak..

      Padam
  18. Puak pembangkang hipokrit saja cakap tidak serupa bikin
    Dari segi arah halatuju, ideologi & maruah mereka miskin
    Sesama mereka saling mencurigai, sangsi dan tidak yakin
    Tunggu saja lah PRU14 nanti, kita buat salawat dan talkin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mao Hoo Tang ada halatuju iaitu merompak dan jadi Taik Hutang..kan..kan?..ko nujum bodoo yg boleh tau orang curiga kan...kav?pru 14 koakan jadi bahan sejarah kan..kan?

      Padam
  19. Kasihan sungguh dengan Matdey biol si mamak pedukang
    Parti Muydin bunga raya udah jadi serabut lintang pukang
    Kini dia bergantung harap dgn Anuat, kaki main belakang
    PRU14 nanti, dia akan tersungkur masuk dalam longkang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Parti cap keris telanjang yg serabot sekarang..cian anuar muse merayu rayu mukhriz dan ahli2 bersatu su kpd paya balik semula kpd keris telanjang...udah gabra kan..kan?

      Padam
  20. Admin, yg mengamuk dan buat huru hara di jalanan spt hang jebat zaman dulu kala tu yg pakai baju kuning tu ke? Ish...ish...ish...tak bertamaddun betol puak-puak ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Spt yg admin tulis, pendekar-pendekar muda yg baru belajar pegang keris.

      Padam
    2. Merah jamban yg mengamok sakan..tanya jamal tahi setongkol..

      Padam
  21. Matdey bertopeng title negarawan tapi nyata bingai bebal
    Dia risau kalau tak sempat nak PRU, parti dia jadi sambal
    Dgn Agong dia mahu acah, terlupa diri nya tak lagii kebal
    Akhir nya gi minta tolong Anuat peliwat, buat muka tebal

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mao hho tang merompak pakai topeng Perdana menteri...dia runsing pru14 kena bungkus..anuar pun dah liwat jubokko..hehe

      Padam
  22. Tindakan bebal yg merugikan
    Tindakan gedebe yg kurang siuman

    Tu semua merujuk kpd kumpulan baju kuning.

    Admin... Lebih baik tarik balik artikel di atas dan minta ampun drp lim kit siang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tindakan bebal yg merugikan
      Tindakan gedebe yg kurang siuman

      Tu semua merujuk kpd kumpulan baju merah dan jamal jamban tahi setongkol...samseng tahi koo cing penakuut kpdcina kpd jho loo samamcm ko..bebal

      Padam
  23. PRU14 mungkin tak dapat diadakan sbb Malaysia dah 3 bulan bangkrap.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalo tak bangrap tak lah naik harga. minyak maaak dan petrol..taklah najib jual muka ke negeri apek cina cari kick back..dan buat hoo tang..ngook

      Padam
  24. Apa yang sedang berlaku di dalam negara adalah pertembungan antara Negarawan dengan Hartawan.

    Apa yang diungkitkan adalah kesilapan dan kesalahan Tun Dr Mahathir Mohamad sepanjang 22 tahun.
    Sehingga ke hari ini semua itu dianggap fitnah kerana ia tidak dapat dibuktikan secara sah mengikut perundangan sedangkan peluang berbuat demikian seribu peratus boleh dilakukan.

    Berani kerana benar,  Tun mencabar mereka lakukan..

    Oleh itu sebarang bentuk tuduhan ke atas Tun selepas ini sekadar menunjukan kerenjatan otak si penuduhnya.

    Dalam masa yang sama apa yang sedang diperkatakan kini adalah soal moral dan tindakan Najib menguruskan negara.

    Juga dipersoalkan tentang apa yang sedang diusahakan kini akan merosak negara.

    Berani kerana benar?  Halangan dibuat untuk mengheret beberapa isu ke mahkamah.

    Sekali lagi,  berani kerana benar?
    Desas desus mahkamah rakyat juga akan dihalang  !!!



    Semoga otak kita bercantum mencari kebenaran untuk kemenangan jiwa sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tun dah lama cabar...pejuang bebal berani melalak jer siang malam..pondan bebal

      Padam
    2. Jika Tun tak mau salah laku nya masa lepas diungkit2, dia boleh saja bawa perkarà ITU ke mahkamah seperti yang di buat oleh LKY.

      Padam
    3. Tun cabar ko repot polis/sprm kalu dia ada salahlaku masa dia pm..ko pun buat tuduhan general..bagilah spsifik..

      Padam
    4. Tun tuduh Mao Hoo Tang spesifik..rompak 2.6 billion duit 1mdb.masuk dlm akaun dia..kalo najib tak merompak najib saman lah tun..najib dan ko jantan sejati?

      Padam
    5. Kami tetap mengunkit salah laku Tun selagi mahkamah membenatkan

      Padam
    6. Kami tetap mengungkit semua salah laku Tun dulu selagi Tun tidak mengambil tindakan mahkamah untuk menghentikannya

      Padam
    7. Sape larang orang bebal nak merapu kan...kan?

      Padam
    8. Bila kalak behujah, mula melebel macam2

      Padam
    9. Kalah ape?repot laa madey korup..bodoo sibebal ni

      Padam
  25. Begitulah sifat cai2 babi sewel, barua kpd Madey binatang
    Kerana taksub akan Matdey, Nuat penjubor cai-cai tatang
    Bila Najib berjaya bawa pelabur cai-cai fitnah kata hutang
    Namun rakyat tak mudah terpedaya, mereka kini matang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko yg bebal mempertahankan prompak..kalo tak sewel kenapa takut tangkap cina babi jholo?Ooo cina babi ni anak tiri imak ko..patut la ko mm babi takut..

      Padam
  26. Dulu Matdey tuduh Nuat liwat dan humban dia ke penjara
    Kini setuju dgn Kit Siang nak jadikan si Nuat sbg ‘Adiwira’
    Dihantar pula Semah gi jumpa Jijah, sbg pelembut bicara
    Boleh pakai ke, semua puak ini punya lakonan sandiwara

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tempat yang tertinggi (Al-'A`rāf):182 - Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, nanti Kami akan menarik mereka dengan beransur-ansur (ke arah kebinasaan), dengan cara yang tidak mereka ketahui.

      Tempat yang tertinggi (Al-'A`rāf):183 - Dan Aku memberi tangguh kepada mereka. Sesungguhnya rencana-Ku amat teguh.

      Nabi Hud:52 - Dan (dia berkata): "Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu bertobatlah kepada-Nya, niscaya Dia menurunkan hujan yang sangat deras atasmu, dan Dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu, dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa".

      Al-Ĥijr:22 - Dan Kami telah meniupkan angin untuk mengawinkan (tumbuh-tumbuhan) dan Kami turunkan hujan dari langit, lalu Kami beri minum kamu dengan air itu, dan sekali-kali bukanlah kamu yang menyimpannya.

      Al-Ĥijr:21 - Dan tidak ada sesuatupun melainkan pada sisi Kami-lah khazanahnya; dan Kami tidak menurunkannya melainkan dengan ukuran yang tertentu.

      Al-Ĥijr:23 - Dan sesungguhnya benar-benar Kami-lah yang menghidupkan dan mematikan dan Kami (pulalah) yang mewarisi.

      Sapi Betina (Al-Baqarah):22 - Dialah yang menjadikan bumi sebagai hamparan bagimu dan langit sebagai atap, dan Dia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu Dia menghasilkan dengan hujan itu segala buah-buahan sebagai rezeki untukmu; karena itu janganlah kamu mengadakan sekutu-sekutu bagi Allah, padahal kamu mengetahui.

      Padam
    2. Tiada kawan selamanye tiada musuh selamanye..tapi prompak mesti dihukum

      Padam
    3. 8.34-ostaz..bagus..dah banyak bentangkan terjemahan ayat2 suci alqurnaulkarim untuk panduan...jadi ostad ni golongan menentang kemungkaran najib ato menyokong kerana ostad2 umno ramai tidak menetang kemungkaran najib...mereka bisu.jangan jadi OSTAD BaQaRAh..

      Padam
  27. Rakyat faham sangat dengan pembangkang punya drama
    Mereka umpama tidur saja sebantal tapii mimpi tak sama
    Matdey mahukan si Boboi jadi PM, itu cita2nya yang lama
    PKR & DAP mahu Nuat, orang Matdey mereka tak teriima

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko ada sijil nujum?

      Padam
    2. Ko ada sijil orang Beball jer kan..kan?

      Padam
  28. Matdey tidak ada prinsip maruah diri serupa haram jadah
    Perjuangan dia akan menjurus Melayu/Islam dapat padah
    Sanggup dajal ini jilat kembali kahak hijau yang dia ludah
    Rasanya tua biol ni, kalu Nuat mintak jubor pun dia tadah

    BalasPadam
  29. P.uak
    P.emberontak
    B.arua
    M.atdey

    P.arti
    P.ukimak
    B.arua
    M.amak

    P.asukan
    P.enyokong
    B.abi
    M.urtad

    P.eliwat
    P.elacur
    B.unuh
    M.elayu

    BalasPadam
  30. Blog barua matdey. Barua barua takde maruah.pengkianat bangsa.

    BalasPadam
  31. Memang dah sifat semula jadi Madey punya babi2 belaan
    Semuanya tak betul dengan apa yg diibuat oleh kerajaan
    Matdey buat kacau pecah belah Melayu mereka pertahan
    Kerana bagi babi2 ini Matdey lah nabi Matdey juga tuhan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalo dah bebal tak payah tunjuklaa....orang dah tahu yg bebal mana reti nak berhujjah..kebolehan merapu2..ostaz umnoko tu pun tak beranI cakap dia menentang kemungkaran...mcm ko jugak..budak2 bebal baru belajar pegang keris telanjang..

      Padam
  32. Hang Tuah tu yang penderhaka awalnya. Sultan dah suruh pi mampus patutnya dia akur bukan bersetuju dengan rancangan Tun Perak. Katanya taat setia. Konon perasan bagus Hang Tuah ni. Sultan adil atau tidak dia kena jawab dengan Allah bukannya dengan rakyat. Tun Perak juga derhaka buat undang undang sendiri. Patutnya kalau Hang Tuah benar taat dia kena tikam Tun Perak dulu lepas tu serah diri balik kat Sultan untuk di hukum.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Merapulah sang bebal sampai pg esok..ini negara demokrasi..najib kepala prompak suka sangat upah orang bebal merapu2..

      Padam
    2. Setuju dgn 11:11

      10:58 bukan sahaja bebal rupanya sewl juga. Mgkn banyak sangat makan dedak kot.

      Padam
  33. Quran Surah Al Baqarah verse 1-9

    2:1 Alif, Lam, Meem.

    2:2 This is the Book about which there is no doubt, a guidance for those conscious of Allah -

    2:3 Who believe in the unseen, establish prayer, and spend out of what We have provided for them,

    2:4 And who believe in what has been revealed to you, [O Muhammad], and what was revealed before you, and of the Hereafter they are certain [in faith].

    2:5 Those are upon [right] guidance from their Lord, and it is those who are the successful.

    2:6 Indeed, those who disbelieve - it is all the same for them whether you warn them or do not warn them - they will not believe.

    2:7 Allah has set a seal upon their hearts and upon their hearing, and over their vision is a veil. And for them is a great punishment.

    2:8 And of the people are some who say, "We believe in Allah and the Last Day," but they are not believers.

    2:9 They [think to] deceive Allah and those who believe, but they deceive not except themselves and perceive [it] not.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko ni menentang ke menyokong kemungkaran?..dah banyakkitab terjemah dan tafsir quran..

      Padam
  34. Useless malays, useless malays who are muslims, untrustworthy muftis, untrustworthy majlis fatwa.

    Dulu cina tuduh bertuhankan duit. Melayu sekarang tiada beza dengan cina.
    Dulu pemberi rasuah cina, penerima melayu. Sekarang melayu pemberi melayu, penerima melayu.

    Harapkan raja melayu mereka suka berretorik. Bila sultan di beri projek, rakyat di anaktirikan. Raja melayu islam bermuka2, pemimpin melayu bermaharajalela, rakyat melayu dibuli derita.

    Islam di malaysia hanyalah tinggal nama, gah berkata2 mintak diri dihormati. Namun realitinya, islam difantasikan, memungkinkan auta dari faktam berkepalsuan dari berkebenaran dan tak malu. SIAPA NAK HORMAT...GAJAH, BADAK, MONYET????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Islam di Malaysia dah tinggal nama. Eloklah kau sembah tuhan harun pulak.

      Padam
    2. Ko suka mainkan tuhan..semoga dipanah petir..

      Padam
    3. Jibo telah mencabar Tuhan apabila berkata 'biar halilintar membelah bumi saya tidak akan berundur'. Amboooi sombongnya dengan Tuhan. Ye lah kalau bukan Tuhan siapa lagi ada kuasa menghantar halilintar membelah bumi.

      Macai2 belaannya pun memperolok-olokkan Tuhan dengan memberikan nama Harun kepadanya.

      Bila kepala dah busuk, camna nak harapkan ekornya wangi?

      Padam
    4. kepadaNya dan bukan kepadanya.

      Padam
  35. Bila Najib bawa banyak pelabur Madey jadi risau cemburu
    Mana lagi dgn kalut, parti bunga raya udah kian haru biru
    Maka dikerah ler buat fitnah, cai2 seperti anjing pemburu
    Udah jadii adat, apa yg baik adalah buruk di pihak seteru

    BalasPadam
  36. Matdey inii manusia yang tak mengenal pahala atau dosa
    Dihasutnya rakyat kerana nak memenuhi hasrat cita rasa
    Perjuangan cara dia itu akan kasii rosak agama & bangsa
    Dia hanya penting diri, tak peduli pun kalu Melayu binasa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sibebal kenal dosa dan pahala..bela perompak dapat pahalaa..ugama ape ko ni?

      Padam
  37. Beruk Uganda pencen kat atas kata tanda Malaysia dah bangkrap ialah minyak masak naik harga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Beruk bebal..kerajaan dapat cukai tambahan..kalo dah banyak duit tak perlu kutip cukai banyak2. tak reti fikir..balk tidoo laa..hutang Mao Huu tang dah lebih 600 bilion..nak bayar dengan jubok ko?..

      Padam
    2. hutang 600 billion ....95 % hutang dalam Negara.
      hanya 5 % hutang luar Negara..

      Macam mana nak kata Negara akan bangkrap atau kena jual.

      Kena tipu lagi manusia tak berakal!!!

      Padam
    3. Hutang dlmnegara tak perlubayar?bayar bungalah lagi tak jelas..sibebal mana tau..tau bela prompak jer..

      Padam
    4. Ko bagi utang kpd Najib berapa?, cakap mai. Aku boleh tolong bayar..

      Padam
    5. Tak ape aku dah suruh bapak ko bayar..ko pondan bebal mana reti bayar utang..

      Padam
  38. Matdey makin seharii makin resah riisau gelisah meroyan
    Dia cadang Muydin jadi PM, puak2 DAP & PKR tidak layan
    Hasrat untuk si Boboi nak jadii PM susah nak kesampaian
    Lihat le jer lepas PRU14 nanti dia akan terlondeh pakaian

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mao hoo tang resah..tanye anuar muse..

      Padam
    2. Bee Na Tang resah... tanya Muyidin...

      Padam
    3. Bee End resah sibebal mana reti..

      Padam
    4. P.enyokong
      P.enjajah
      B.umi
      M.alaysia

      Padam
  39. (6:115) The Word of your Lord is perfect in truthfulness and justice; no one can change His words. He is the All-Hearing, the All-Knowing.

     (6:116) (O Muhammad!) If you obey the majority of those who live on earth, they will lead you away from Allah's path. They only follow idle fancies, indulging in conjecture.83

    83. One need not follow the way of life of the majority, for the majority tend to follow their conjectures and fancies rather than sound knowledge. Their beliefs, their ideas and concepts, their philosophies of life, the guiding principles of their conduct, their laws - all these are founded on conjecture. On the contrary, the way of life which pleases God, was revealed by Him and hence is based on true knowledge rather than conjecture. Instead of trying to discover the way of life of the majority, a seeker after truth should, therefore, persevere in the way prescribed by God, even if he finds himself to be a solitary traveller.

    BalasPadam
  40. Pembangkang pun tak suka rakyat yang cerdik dan pandai berfikir..
    Pembangkang pun tak suka Negara maju, berpendapatan tinggi, aman makmur dan gembira.

    Kalau tidak, sampai bila bila mereka tak akan dapat memerintah Malaysia...

    Jahatnya pembangkang ..!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada sijil bebal bolehlah merapu

      Padam
  41. Kembali la kepgkal jln barua2 matdey.masih blm terlmbt tuk sedar kebodohan kebenakan ketamakan kebaruaan kalian

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tobatlah balaci pondan najib..merompak tu hukum potong tangan..sori sibebal mana tau...ha3

      Padam
    2. Tobatla penyokong pembunuh org2 Mamali ooi . membunuh org hukum bunuh balik.

      Padam
    3. Ko tengok madey tembak orang memali?entah2 bapak ko yg tembak..sibebal..

      Padam
    4. serupa ler cai babi 12.23 oi..entah2 bapak ko yg rompak harta Negara, lepas tu ko bising2...

      Padam
    5. Ko bebal macammana ko nak tahu najib dah rompak 2.6 billion duit 1mdb..lepas tu ko pakat bela perompak..

      Padam
    6. Kesian dgn cai babi sekor serupa anjing kurap kulit sopak
      Satu hujah yg dia tahu ulang cakap pun asyik2 perompak
      Dah nak masuk 2 tahun, satu tangkapan pun tak nampak
      Cai babi sekor iini, kalau dapat, elok saja dikasi penyepak

      Padam
    7. Itulah Mr scholar,

      Budak ni asyik dok seronok benda2 lucah ja sebab tu suka mencarut.

      Berita apa pun tak mau baca pastu nak buat cerita. Fakta pun tungging langgang.

      Entah2 kalau tanya dia siapa Altantuya mesti dia jawab pelakon filem blue.

      Entah2 ja, tapi kebarangkaliannya tetap ada.

      Padam
  42. Mahathir dihina sebab tindak tanduk dia sendiri yg menyebabkan dia dihina...
    - dia menipu, dulu cakap lain sekarang lain
    - Dulu kata salah/buruk, tapi sekarang kata baik dan elok
    - Dulu dia jadkan seseorang musuh, tapi sekarang kawan
    - Tak berprinsip dan tak ada moral

    Kesian Mahathir....anak2 dia dia pun bodoh tak tahu nak nasihat bapak dia...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Matdey ni seorang pluralist, sealiran fahaman dgn Nuat. Anak dia Marina tu, orang kuat membela LGBT, kebebasan seks, murtad dan kebebasan menukar agama...mungkin belajar dari Matdey.

      Matdey kini nampak, inilah peluang dia untuk bergabung dgn Nuat bagi mengembangkan fahaman mereka. Sebelum ini dia malu dgn Nuat, sebab dia dah pedajal pak sheikh tu ke Sg Buloh Inn..

      Padam
    2. Pemegang sijil bebal bolehlah merapu.

      Padam
  43. Bila Najib dapat banyak pelabur, Matdey mula jadi dengki
    Lalu diia kerah buat fitnah, cai2 mulut serupa lubang puki
    Cai-cai babi pun keluar lah dgn segala kutukan cacii maki
    Yg sekor itu, ikut pantun Kejora spt bapok tak mcm lelaki

    BalasPadam
    Balasan
    1. KERAjora pondan pengecut takut kpd cina jho lo sibebal lagi.m

      Padam
  44. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pelaburan langsung asing (FDI) adalah penting bagi pertumbuhan ekonomi negara.


    Beliau berkata, rakyat asing yang melabur di Malaysia tidak boleh membawa balik infrastruktur yang dibina mereka di Malaysia ke negara asal mereka.

    “Oleh itu, bagi mereka yang menuduh kerajaan menjual Malaysia kepada China, ia tidak ma­suk akal langsung, mungkin di­sebabkan cemburu atau didorong perasaan iri hati,” katanya kepada diaspora dan pelajar Malaysia dalam majlis makan malam di sini, semalam.

    “Pendirian saya jelas, dan saya melakukannya untuk Malaysia dan rakyat dalam memastikan ekonomi negara berada pada tahap yang tinggi,” katanya.

    Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, usaha beliau mendapatkan FDI adalah mewujudkan peluang kerja bergaji tinggi dan prospek yang lebih baik untuk rakyat Malaysia.

    “Jika ekonomi tidak berkembang, maka rakyat Malaysia akan menghadapi masalah untuk mendapat pekerjaan yang baik,’’ kata Najib.

    Beliau menasihatkan pelajar Malaysia di China supaya melihat ke dalam diri mereka dan tidak berfikiran sempit, tetapi untuk bersahabat dan memahami budaya dan tamadun orang China dan belajar tentang apa yang menjadikan mereka begitu bermotivasi dan berbeza daripada orang lain.

    Katanya, di sebalik kelemba­pan ekonomi dunia, ekonomi China masih berkembang pada kadar 6.5 peratus setahun.

    BalasPadam
  45. 8 Jun 2016 - Bloomberg hari ini melaporkan, pihak berkuasa Singapura mengesahkan bahawa tidak wujud sebarang transaksi dana 1MDB berjumlah 3 bilion ke bank-bank yang beroperasi di negara berkenaan.

    Kenyataan itu dikeluarkan oleh Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (Monetary Authority of Singapore) sekaligus menafikan dakwaan Wall Street Journal yang menyatakan bahawa syarikat strategik negara, 1MDB Berhad dan Goldman Sachs telah melakukan transaksi 3 bilion ke bank-bank swasta di negara berkenaan.

    Sumber : http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-08/singapore-says-none-of-its-banks-got-3-billion-of-1mdb-funds

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh percaya ke Bloomberg ni? Setahu aku sumber drp WSJ dan SR shj yg ada kredibiliti di dunia ini.

      Padam
    2. betul 1.50

      kalau kat luar Negara, WSJ, SR & DOJ sj yg betul...
      kalau dlm Negara, hanya Malaysiakini sj boleh dipercayai..

      Padam
    3. typo, 11.50

      Padam
    4. MALAY-SI-AA-KINI...

      Padam
  46. Apabila George Soros Mengaku Sebagai Tuhan, Apakah Nasib Malaysia?




    George Soros yang dikaitkan membiayai Bersih, Merdeka Center dan Malaysiakini, pernah mengaku dirinya adalah `tuhan' dan mencipta segala-galanya.




    Soros juga pernah memberi amaran bahawa beliau mementingkan diri sendiri dengan kaedah biasa tidak berkesan kepadanya.




    Perkara berkenaan disiarkan oleh media luar negara sekitar bulan Ogos lalu. Malah ketika ditanya oleh akhbar Independent mengenai kenyataannya itu, Soros berkata: ``Jika anda menganggap diri anda tuhan yang menciptakan segalanya, ianya seperti satu penyakit. Tetapi saya rasa selesa sekarang ini sejak saya mula hidup dengan pemikiran sebegitu.




    Kenyataan berkenaan dibuatnya ketika kempen pemilihan Presiden Amerika Syarikat giat dijalankan dan bukan sesuatu yang mengejutkan kerana Soros telah menguasai Clinton.




    Bukti bahawa Clinton dikuasai Soros telah didedahkan oleh Wikileaks DC di mana Soros pernah memberi arahan kepada Clinton ketika beliau menjadi Setiausaha Negara AS untuk campur tangan dalam isu melibatkan negara Albania.




    Dalam e-mel yang bocor itu, yang bertajuk 'Pergolakan di Albania,' Soros mengarahkan Clinton bahawa ``dua perkara yang perlu dilakukan segera'' dan beliau memerintahkan Hillary untuk ``membawa masyarakat antarabangsa untuk membincangkan mengenai Perdana Menteri Berisha ``dan'' melantik seorang pegawai kanan Eropah sebagai orang tengah. "




    Dan selepas tiga hari emel itu dihantar oleh Soros kepada Clinton, agenda berkenaan telah digerakkan.




    Begitulah yang akan terjadi apabila ada tangan hitam yang cuba menguasai sesebuah negara dengan menjadikan pemimpin pilihannya sebagai boneka semata-mata.




    Bukan sesuatu yang mengejutkan kerana Soros selama ini terkenal kerana memanupulasi dunia dan pasaran, demi kepentingannya sendiri.




    Bayangkan jika seorang yahudi yang mengaku dirinya Tuhan cuba mengatur politik di negara ini mengikut rentaknya? Apakah nasib Malaysia kelak?




    Apa lagi yang tinggal kepada rakyat Malaysia? Kita bukan sahaja kehilangan kedaulatan negara malah kita sekali lagi dijajah oleh kuasa asing.




    Pendedahan sekumpulan aktivis penggodam yang dikenali sebagai DC Leaks bahawa Open Society Foundation (OSF) milik hartawan itu menyalurkan pembiayaan kepada Bersih, Merdeka Center dan Malaysiakini menunjukkan seolah-olah ada udang di sebalik batu.




    Soros cuba menggunakan parti politik dan NGO untuk mengaburi mata rakyat dalam usaha mempengaruhi keputusan pilihan raya. Apa yang pasti tindakan mereka mengizinkan campur tangan asing hanya akan membunuh demokrasi yang subur di Malaysia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 11.44

      Kan Matdey dah cakap, pejam mata dulu pasal Soros, kita focus kpd usaha menumbangkan Najib...

      Padam
    2. Dahsyat sungguh pandangan darii otak biol Matdey keling
      Jgn dipedulii pasal Soros atau apa saja keadaan sekeliling
      Kiita tumpu kepada usaha kita, Najib yang nak kita guling
      Dah nampak jelas rencana jahat dia, ini biawak tenggiling

      Padam
    3. Aku boleh buat emel atas nama soros dan panggil orang godam....pas tu bagi DC leaks..sekarang ni susah ker nak buat keje kotor?najib pun mudah rompak tak pakai pestol..

      Padam
    4. Tinggal cai bai 12.12 ni sekor je yg masih sasau meroyan
      Merrapu raban bebel mengalah kan mulut nenek kebayan
      Dulu masa buru biawak kepala diia dihempap buah durian
      Cai lain habis lari, tinggal babi sekor ni terlondeh pakaian

      Padam
    5. Bebudok Pemegang sijil bebal dibenarkan merapu..tak boleh di ajar lagi

      Padam
    6. Kesian cai babi Matdey sekor ini hidup terumbang ambing
      Perasan dirii keris tajam walhal pisau karat mata sumbing
      Masa kecil diidikan tak sempurna, mak bapak tak bimbing
      Rasanya bapak dia tinggal, besar dekat kandang kambing

      Padam
    7. Tak mau benarkan Soros masuk Malaysia?

      Tumbangkan Najib dan UMNO nescaya mereka tak boleh 'hold our PM by his balls' dan in shaa Allah selamat.

      Padam
  47. Ada seekor beruk Uganda pencen kat atas kata tanda Malaysia dah bangkrap ialah minyak masak naik harga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada sekor beruk pondan pengecut kat atas pemegang siji bebal first class..

      Padam
    2. Tinggal cai bai 12.15 ni sekor je yg masih sasau meroyan
      Merrapu raban bebel mengalah kan mulut nenek kebayan
      Dulu masa buru biawak kepala diia dihempap buah durian
      Cai lain habis lari, tinggal babi sekor ni terlondeh pakaian

      Padam
    3. Setuju dgn 12:15.

      Lunyaikan macai jibo
      (KJ sendiri mengaku penyokong Jibo adalah macai).

      Padam
  48. Memang sungguh durjana siikap si Matdey keling mamak
    Hanya pentingkan diri, perangai serupa keparat pukiimak
    Sembah jiilat kakii penutoh jubor pun barua ini tergamak
    Memang biasa lah tak ada maruah diri, orang sifat tamak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib lagi durjana sanggop rompak wang negara sendiri...sori sibebal tak boleh fikir

      Padam
    2. Tinggal cai bai 12.12 ni sekor je yg masih sasau meroyan
      Merrapu raban bebel mengalah kan mulut nenek kebayan
      Dulu masa buru biawak kepala diia dihempap buah durian
      Cai lain habis lari, tinggal babi sekor ni terlondeh pakaian

      Padam
    3. Tinggal cai bai 12.20 ni sekor je yg masih sasau meroyan
      Merrapu raban bebel mengalah kan mulut nenek kebayan
      Dulu masa buru biawak kepala diia dihempap buah durian
      Cai lain habis lari, tinggal babi sekor ni terlondeh pakaian

      Padam
    4. Babi sekor ini, hanya perkataan perompak diia tahu balas
      Ternyata babi sewel ni dulu masa sekolah budak pemalas
      Agaknya sering didenda berdiri di atas kerusi dalam kelas
      Mesti lebam2 perut & teliinga, setiap hari cikgu kasi pulas

      Padam
    5. Yg merompak dipanggil aper?..sori pemegang sijil bebal tak reti..

      Padam
    6. Kesian cai babi Matdey sekor ini hidup terumbang ambing
      Perasan dirii keris tajam walhal pisau karat mata sumbing
      Masa kecil diidikan tak sempurna, mak bapak tak bimbing
      Rasanya bapak dia tinggal, besar dekat kandang kambing

      Padam
  49. Kesian dgn cai babi sekor serupa anjing kurap kulit sopak
    Satu hujah yg dia tahu ulang cakap pun asyik2 perompak
    Dah nak masuk 2 tahun, satu tangkapan pun tak nampak
    Cai babi sekor iini, kalau dapat, elok saja dikasi penyepak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan kasi penyepak cai babi yg sekor ni. Biarkan saja utk rujukan.

      Padam
    2. Anjing jibo bebal aku kepit bawah ketiak jer..

      Padam
    3. Kesian cai babi Matdey sekor ini hidup terumbang ambing
      Perasan dirii keris tajam walhal pisau karat mata sumbing
      Masa kecil diidikan tak sempurna, mak bapak tak bimbing
      Rasanya bapak dia tinggal, besar dekat kandang kambing

      Padam
    4. Sibebal sastrawan tg rambutan

      Padam
    5. 12.13-najib kepala perompak dan sekutu2nye blm dapat ditangkap kerana ko pondan bebal dan cai2 pondan bebal membela dan mempertahan perompak2 ni..repot dah lama dibuat..buat2 bodoo plak..sibebal memang bodoo..bodoo..

      Padam
  50. Kamu tukang pantun mencarut:

    Kamu lah melayu tulin
    Kamu lah muslim sebenarnya
    Tiada yang mulia daripada melayu mu
    Tiada yang lebih baik daripada muslimmu

    Allah sangat bangga dengan kamu
    Allah menyukai muslim macam kamu

    Semoga Allah tunjukkan kamu SIRATALMUSTAKIIM....

    Hidup mu melayu contoh terbaik
    Hidup mu muslim idola terbaik
    Pasti masuk Syurga Firdaus
    Pasti mati Shahid
    Pasti mendapat rezeki yang halal
    Pasti meninggalkan anak2 yang soleh & soleha

    Laillahailla anta subhanakainni kuntuminazzalimiin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selepas ni, sesiapa yg nak tahu samada dia ke syurga atau neraka kelak, boleh pm kpd anon 12:23, sbb dia cakap 'pasti'...

      Padam
    2. Cai babi 12.23 tu dapat wahyu dari tuhan Harun agaknya, sampai boleh pastikan orang masuk syurga/neraka.
      Sedangkan Nabi pun tak berani nak pastikan...

      Padam
    3. Tidak wajar menilai keimanan seseorang spt ...

      Kamu lah muslim sebenarnya...

      Di dalam quran kata2 sedemikian datang dariNya kerana menilai amalan seseorang itu milikNya. Dan para nabi berkata tentang amalan seseorang setelah  datang  perintah Nya. .. .   "Katakanlah.."

      Sapi Betina (Al-Baqarah):111 - Dan mereka (Yahudi dan Nasrani) berkata: "Sekali-kali tidak akan masuk surga kecuali orang-orang (yang beragama) Yahudi atau Nasrani". Demikian itu (hanya) angan-angan mereka yang kosong belaka. KATAKANLAH: "Tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika kamu adalah orang yang benar".

      Sapi Betina (Al-Baqarah):136 - KATAKANLAH (hai orang-orang mukmin): "Kami beriman kepada Allah dan apa yang diturunkan kepada kami, dan apa yang diturunkan kepada Ibrahim, Isma'il, Ishaq, Ya'qub dan anak cucunya, dan apa yang diberikan kepada Musa dan Isa serta apa yang diberikan kepada nabi-nabi dari Tuhannya. Kami tidak membeda-bedakan seorangpun diantara mereka dan kami hanya tunduk patuh kepada-Nya".

      Sapi Betina (Al-Baqarah):111 - Dan mereka (Yahudi dan Nasrani) berkata: "Sekali-kali tidak akan masuk surga kecuali orang-orang (yang beragama) Yahudi atau Nasrani". Demikian itu (hanya) angan-angan mereka yang kosong belaka. KATAKANLAH: "Tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika kamu adalah orang yang benar".

      Padam
    4. Ko ni oztaz umno bisu ker?jadi ostaz Baqarah daa..

      Padam
  51. Dari zaman Yap Ah Loy sehingga sekarang kita telah dan akan selama-lamanya di jajahi oleh orang cina & china. Bangkitlah bangsaku demi alif ba ta.

    BalasPadam
  52. Untuk Anjing Jibo pejuang BEBAL
    KUALA LUMPUR: The figures are out: one in every three Malaysians has a mental problem.

    This is based on the results of a recent study by the Health Ministry, which revealed that the number of cases has doubled since a decade ago.

    It is set to become the worst disease to afflict Malaysians by 2020, second only to heart disease. A bigger concern is that mental disorders would not only be the diagnosis of those with depression and schizophrenia but addicts of stimulant drugs like Methamphetamine as well.

    Drug abuse and mental problems are very closely related.

    Many who suffer from depression are prone to taking drugs and alcohol to self-medicate.

    Those who abuse drugs would also inevitably find themselves with mental disorders, particularly depression due to the instability of their lives and the lack of family and community support, said the Director of the University of Malaya Centre for Addiction Sciences (UMCAS), Dr Rusdi Abdul Rashid.

    “For the best results, any course of treatment should address both ailments. You cannot just treat one of it,” he told Bernama in an interview. The usage of stimulant drugs, particularly shabu (methamphetamine), stimulates the release of dopamine that the user would start exhibiting symptoms of schizophrenia.

    These include paranoia, insomnia, loss of appetite, loss of focus and interest, hearing voices and hallucinations. This causes them to act irrationally and eventually spiral out of control.

    “They are like this due to the influence of drugs. The symptoms stop when they stop taking the drugs.

    “However, there are cases when the symptoms of schizophrenia would continue even after they have stopped taking the drugs. This is because they already had the mental disorder,” he said.

    Dr Rusdi said in someone with the genetic predisposition for schizophrenia, drug abuse would hasten their process of becoming afflicted with it.

    Patients could suffer from delusions due to their inability to differentiate between their imaginary world and reality, due to their schizophrenia.

    Men would typically show symptoms earlier at between 18 and 35 years old, while women tend to be diagnosed between the ages of 25 and 35 years old, he said.

    “So a man that starts taking drugs at the age of 18 who would have experienced the onset of schizophrenia at 25, might experience it earlier due to the drug abuse.

    “This would place a much earlier burden on the family. If the patient was still in university at that age, he might not have been able to finish his studies. If he was working, he would have to quit his job because of the mental illness,” Dr Rusdi said.

    He said that schizophrenia could also be inherited because many of the patients had a family history of the illness.

    Schizophrenia has to be treated in its early stages with antipsychotics and counselling so that patients could safely resume their daily routines.

    Those who sought early treatment had higher chances of returning to their normal lives.

    However, many patients only sought treatment at the later stages of their illness, making it more difficult to treat, he said.

    “The social stigma towards those with mental disorders are still high and this has deterred many from seeking treatment in the early stages of their illness.

    “Only when things spiral out of control, such as after they’ve harmed themselves or others, or even killed someone, do they come for treatment,” he said.

    Dr Rusdi said schizophrenics needed long term medication just like people with chronic diseases like diabetes and hypertension.

    Early detection of symptoms of schizophrenia and proper medication can help patients recover and resume the life they had before the illness.

    Doctors

    BalasPadam
    Balasan
    1. What the hell this ‘cai bring this article, for what intention
      I think this bloody Matdey’s pig ‘cai’ is in deep depression
      Being whacked by Kejora this idiot got stressed & tension
      He never realize that he’s hitting himself in dream illusion

      Padam
    2. The one who is in deep depression is nonetheless 1:08 himself.
      Its written everywhere in this blog.

      Padam
  53. P.uak
    P.emberontak
    B.arua
    M.atdey

    P.arti
    P.ukimak
    B.arua
    M.amak

    P.asukan
    P.enyokong
    B.abi
    M.urtad

    P.eliwat
    P.elacur
    B.unuh
    M.elayu

    P.enyokong
    P.enjajah
    B.umi
    M.alaysia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah sah, UMNO adalah golongan takfiri (mengkafirkan pihak lawan). Apa bezanya dengan IS?

      Sudah masanya tinggal parti takfiri ini dan cari wadah yang lebih baik.

      Jom BERSATU.

      Padam
  54. Biila lawan hujah dgn babii Matdey sekor tu, rasa terhibor
    Asal dibawak masuk hujah bodoh diia, terus kena sembor
    Tapi kini babi ni dah senyap, geng Najib kasi hancor lebor
    Mungkin kena pergi jumpa si Nuat, giliran dia tadah jubor

    BalasPadam
  55. 1:08 has povided indisputble evidence that everything 12:45 said- is TRUE.

    BalasPadam
  56. 1:08 has povided indisputble evidence that everything 12:45 said- is TRUE.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anjing2 jibodah kena kepit celah ketiak aku..merapu2 sibebal..ha3

      Padam
  57. 1:08 & 1:15
    Kamu adalah harapan bangsa Melayu
    Kamu tak pun mengumpat hanya beritahu
    Kamu amat bersopan santun
    Kamu mempunyi keluarga yng ingin contoh perangai kamu
    Kamu hnya bertawakal kpada Allah SWT
    Kamu akn redho apa Allah kn berikan kpd kmu
    Kmu tk aka merangkak ka pdng masyar nnti
    Kamu lah melayu tulin
    Kamu lah muslim sebenarnya
    Tiada yang mulia daripada melayu mu
    Tiada yang lebih baik daripada muslimmu

    Allah sangat bangga dengan kamu
    Allah menyukai muslim macam kamu

    Semoga Allah tunjukkan kamu SIRATALMUSTAKIIM....

    Hidup mu melayu contoh terbaik
    Hidup mu muslim idola terbaik
    Pasti masuk Syurga Firdaus
    Pasti mati Shahid
    Pasti mendapat rezeki yang halal
    Pasti meninggalkan anak2 yang soleh & soleha

    Laillahailla anta subhanakainni kuntuminazzalimiin

    BalasPadam
    Balasan
    1. 2.17
      ........
      pasti pengikut tuhan Harun...
      La ilaha illa anta subhanaka inni kuntuminadz dzalimiin

      Padam