Khamis, 24 November 2016

1MDB SIngapore ~ Kebas RM74 Juta Dalam 15 Bulan..!


Habis duit rakyat dan negara..!

Bekas pengurus bank BSI peroleh RM74 juta dalam tempoh 15 bulan

Menurut pendakwa raya, wang itu diperoleh Yeo Jiawei melalui ‘cara haram’ dalam transaksi yang dikaitkan dengan 1MDB.
Bekas pengurus bank swasta Switzerland, BSI, di Singapura, Yeo Jiawei memperoleh S$23.9 juta (RM74 juta) sebagai perantara dalam masa 15 bulan, mahkamah diberitahu hari ini.
Menurut pendakwa raya, wang itu diperoleh melalui “cara haram” dan “mengambil keuntungan secara rahsia” dalam transaksi dikaitkan dengan 1Malaysia Development Berhad dan individu berkaitan dengannya.
Mereka termasuk hartawan Malaysia Jho Low, Eric Tan Kim Loong dan Mohamed Ahmed Badawy Al Husseiny, bekas ketua pegawai eksekutif Aabar Investment PJS.
Antara aset Yeo ialah 3 hartanah di Singapura bernilai S$6.150 juta dan 2 hartanah di Australia bernilai S$6.3 juta, menurut satu laporan dalam Straits Times (ST).
Yeo dibicarakan atas 4 pertuduhan menghalang keadilan dengan mengganggu saksi.
“Saya katakan kepada anda ia adalah agak sukar untuk mempercayai mengumpul begitu banyak – S$23.9 juta – dalam masa satu tahun 3 bulan, dengan hanya bertindak sebagai ‘introducer, perantara, perunding bebas atau pengurus perhubungan’,” laporan ST memetik kata-kata Timbalan Pendakwa Raya Tan Kiat Pheng semasa pemeriksaan balas terhadap Yeo.
Yeo, bagaimanapun tidak bersetuju, mengatakan Jabatan Hal Ehwal Komersial terlupa yang ia adalah “yuran rujukan yang diperoleh daripada salah satu dana kekayaan terbesar di dunia”.
Apabila Yeo berhujah, bekas pegawai bank BSI Yak Yew Chee memperoleh S$27 juta gaji dan bonus daripada BSI antara 2011 dan 2015, Tan berkata terdapat perbezaan yang Yak peroleh S$27 juta dalam 4 tahun, menurut laporan ST.

Channel News Asia (CNA) melaporkan Yeo, 33, mengakui pernah bekerja dengan Jho Low dan lain-lain tetapi menafikan pendapatan beliau adalah hasil daripada tawaran “bawah meja”.
“Pada fikiran saya, (ini) bukan wang haram,” katanya.
Pada penutupan perbicaraa 12 hari itu, Yeo berkata bekas rakan dan sekutu perniagaan, yang menjadi saksi pihak pendakwaan berbohong untuk menyelamatkan diri.
Yeo bertanya mengapa di sebalik menunjukkan rasa bersalah ketika memberi keterangan terhadapnya, bekas ketua Kevin Swampillai dan rakan kongsi perniagaan Samuel Goh masih belum didakwa, CNA dilaporkan.
Semua memberi keterangan mengenai pertemuan mereka dengan Yeo pada Mac, di mana beliau didakwa memberitahu untuk “bermain poker” dengan Jabatan Hal Ehwal Komersial supaya penyiasat tidak mendedahkan lebih banyak bukti terhadapnya.
Pendakwa memberitahu mahkamah, apabila penyiasat membekukan akaun bank Yeo pada Mac – menunjukkan siasatan semakin giat dijalankan – Yeo memberitahu rakan perniagaan Jose Pinto daripada Amicorp Group agar membuang komputer ribanya kerana khuatir ia mungkin mengandungi bukti yang mengaitkan beliau dengan Low, Tan dan Husseiny. Yeo adalah individu bertanggungjawab memperkenalkan mereka kepada Amicorp.
Laporan CNA berkata, keputusan dijangka pada 21 Disember.
Yeo menghadapi 7 pertuduhan lain, termasuk pengubahan wang haram dan penipuan, yang akan menjalani perbicaraan berasingan tahun depan.
Kepala ular masih lagi bebas lepas..! Menunggu giliran katanya..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

82 ulasan:

  1. Dikaitkan dgn 1MDB?

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu dh xde bende BASI lain nk diulang tayang.. menjamah pulak yg baru.. kah..kah..kah putrateloqmamak...

      Padam
    2. sudah brapa puluh kali daa admin membasikan cerita ats ni.. hadoii laa... makin kelam la msa dpn mokceris.. hrp botak die je kasi cerah skit.. hehehe

      Padam
    3. Yeo sgpork yg trial.. cerita mcm najib yg kena tangkap.. kah..kah..kah modal BASI!

      SAPINA PERANCIS manaaaa???

      Padam
    4. Tak ADA kena mena pun dengan 1mbd bikin malu je tuan punya blog ka.ka.ka he.he.he xi.xi.did

      Padam
    5. langsung xsebut nama Najib.. imdb pn just satu je nk bgtau imdb ken atipu dgn BSI kot.. bodoh punye spin mamat barua macai madeykutty ni.. xbijak langsung main sentimen.. mcm mna la puak PERKASA nk join BERSATOOO... kah..kah..kah..kah

      Padam
    6. Najimah & kuncu2nya pun di persidangan APEC di Peru senyap bisu, tak berkata sepatah pun. Kalau begitu, pergi sana makan angin ker, naik jet mewah kerajaan buang duit berjuta-juta apa faedahnya...??? Keling estet yg buntuing tua pun tau buat kerja itu......!!!!

      Padam
    7. madeykutty naik jet mewah sana sini mcm mana? mana dtg kekayaan kalau bkn dr hasil menyamun 22 tahun? apa nama.. anak2 dia kaya tiba2.. kau tk persoal ke otaman munafik?


      apakah nek Semah rambut palsu naik tongkang je masa laki die madey gi merata dunia??

      cer cite rskit macai? kalut aku nmpak ko cover kali ni.. xkonsisten je..DEDAK dh nk habiss keeee???

      kah..kah..kah

      Padam
    8. Ini pun aku dah jawab.

      Tapi bebal dedak kaki spin.

      Padam
  2. Habislah kali ni. Bulan depan ada gaji atau tidak nih...ngeri... Ngeri

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini skrip sama 'habislah Najib FBI akan tangkap.."

      kah..kah..kah Sapina Perancis dh siap ke belum??

      Padam
    2. "bulan depan xtahu le dedak supply ade ke tak.."
      Pak Him menolak keras untuk join PENGKHIANAT BERSATOO.. mamak sgt pening wooo.. bershit xsmpai 1 percent Melayoo..

      Padam
    3. Masalahnya ialah Mahathir, dia marah bila org tak ikut dia, membebel semacam, hanya org yg kepala longgar saja yg ikut ko.

      Padam
    4. trmasok blog putrateloqmamak ni. longgar sbb melahap desak masyuk.. basi pon basi lah.. janji dedak supply jalannn...

      kah..kah..kah.. trial..sapina.. trial..sapina.. doj.. fbi.. aku dh hfl skrip macai!

      Padam
    5. Najimah & kuncu2nya pun di persidangan APEC di Peru senyap bisu, tak berkata sepatah pun. Kalau begitu, pergi sana makan angin ker, naik jet mewah kerajaan buang duit berjuta-juta apa faedahnya...??? Keling estet yg bunting tua pun tau buat kerja itu......!!!!

      Padam
    6. madeykutty naik jet mewah sana sini mcm mana? mana dtg kekayaan kalau bkn dr hasil menyamun 22 tahun? apa nama.. anak2 dia kaya tiba2.. kau tk persoal ke otaman munafik?

      otaman munafik.. dedak dh nak habis ke?

      laonglai je... kah..kah..kah

      Padam
  3. -MASALAH DALAMAN PARTI CHAP BUNGA YANG CUBA DISEMBUNYIKAN-

    Di Kedah Ainina sedang bergasak dengan Sanusi Junid. Di Langkawi, Ainina juga sedang bergasak dengan anak Sanusi, Akhramsyah. Di Perak Hamidah Osman dan adiknya Hamizura Osman serta adik iparnya mahu menguasai PPBM seperti parti ahli keluarga mereka. Di Johor Datuk Baharom Gelang Patah sedang bergasak dengan abang TSMY.

    Di Kelantan proksi Mukhriz, Sazmi Miah mahu memastikan beliau dilantik sebagai pengerusi negeri. Di Terengganu , blogger Din Turtle pun menyimpan impian tinggi menggunung agar beliau dapat mengetuai negeri itu. Di Melaka Zahid Mat Arip sedang berhempas pulas untuk mengangkat dirinya sebagai pengerusi negeri.

    Di Sabah pula Shafie Afdal tidak berpuas hati dengan rakan-rakannya yang di semenanjung. Lantas beliau mengambil keputusan untuk bergerak berasingan.

    Manakala di peringkat pusat pula hubungan tegang antara Khairuddin Abu Hassan dengan TSMY dan Mukhriz semakin hari semakin nazak. Akhirnya Khairuddin keluar parti selepas tidak memegang apa apa jawatan dalam parti.

    Sebelum keluar Khairuddin memberi amaran mana mana pimpinan Peribumi memburukkan beliau. Beliau tidak akan teragak agak DEDAHKAN RAHSIA!! Selepas itu Khairuddin hilang.. tanpa khabar berita .

    -SUMBER-



    kt dpn rakyat madey berlagak kemaih.. kt belakang membusuk rupanya... patut le sekor2 angkat kaki... Allah Maha Kuasa! fitnah takkan membawa keberkatan!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sumber dari seorang yg sampai kini tidak mengetahui namanya, asal usulnya, pencapaian akademiknya

      Padam
    2. Othaman Ahmad patut menjawab kenapa orang beria2 nak tubuhkan parti tak nak masuk parti ppbm ITU Tanya khairuddin ITU kami tahu juga sebabnya ia?

      Padam
    3. Sokong apa Othaman cakap.

      Kejora @ Jing Jibo itu dah melalak sesorang di ataih tuh. Kena boikot. Tarak sorang pun jawab tau respon apa dia cakap.

      Kali di ataih ni dia sebut dan taip SUMBER. Konon nya ada punca maalumat yg boleh percaya. SUMBER kepala hotak dia. Sumber kosong. Macam kepala si Kej0ora @ Jing Jibo. Kosong.

      Jenis main cakap aja apa yang keluar dari lubang belakang dia. Tarak satu hapah ada punca maalumat. Tipu helah, bohong, fitnah macam biasa.

      Kapada dia tak kisah apa di cakap, konon nya asalkan selalu cakap nanti ada yg percaya. Macam pemikiran kominis. Sebenar nya, ha nya dia dan 1-2 anjing lain macam dia yg percaya.

      Cakap dia tahu apa sebab nya. Kalau betul, dia sepatut nya cakap dia atau tali barut nya yang dinamakan jumpa si polan pada tarikh, masa dan tempat yang di catitkan, dan apa yang di katakan. Tapi sebenar nya Kejora @ Jing Jibo kentot Khairuddin pun tak dapat. Lagikan nak jumpa dia atau kenalan nya. Semua itu ha nya rekaan tipu helah dan fitnah dia.

      Padam
    4. Pembaca yag kurang kenal siapa dia Anjing Jibo @ Kejora, ini dia CV nya, dari situ boleh ahu jenis nya anjing ini -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.


      Padam
    5. Kejora....

      Kemana perginya 'Khalid Samad', 'Suharli Masrop' kamu itu...kini dah menjelma pakai 'MamakBiawakTua & Unknown' pulak....???

      Now listen me good...I SHALL RELENTLESSLY LAMBASTE YOU whenever you appear with your stupid impersonations, notably your evil lies & vulgar post.

      Keparat kamu, dulu kamu memperbodohkan kami konon kamu kata nama kamu 'Kejora Bin Musytari' tapi masih pakai 'Tanpa Nama' & pelbagai samaran. Besar punya penipu harami....!!!!! Kamu akan terus ku jejakki biar dunia tahu betapa pembohong & pengecutnya kamu, tak tumpah macam idola kamu si Najib.. That's endurance on my part and you can be rest assured of that....AND I REALLY MEAN THAT!


      Apa nama sebenar kamu wahai Kejora, takkan sebagai pejuang kebenaran masih nak pakai nama samaran 'tanpa nama' lagi...atau kamu nie memang pengecut takut besok2 bakal dicari & didakwa kerana dah terlalu biadab, memaki-carut,

      Padam
    6. Najimah & kuncu2nya pun di persidangan APEC di Peru senyap bisu, tak berkata sepatah pun. Kalau begitu, pergi sana makan angin ker, naik jet mewah kerajaan buang duit berjuta-juta apa faedahnya...??? Keling estet yg buntuing tua pun tau buat kerja itu......!!!!

      Padam
    7. madeykutty naik jet mewah sana sini mcm mana? bwk nekSemah dgn Marina gereja jln2 makan hangin kt tembok besar china.. berapa billion marina kasi untung masuk pd Malaysia time tu??

      kau tk persoal ke otaman munafik? ko ni senget sgtlah... xprofesional langsung.. nak bodoh sgt kalu ye pn nk cpt boboi botak naik jd Pii Emm

      otaman munafik.. dedak dh nak habis ke?

      laonglai je... kah..kah..kah

      Padam
  4. Jadi YAK yang mengaku salah dan kena denda itu FITNAH?

    YEO yang tengah dibicara itu FITNAH ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. chai.. YEO sgpork tu NAJIB RAZAK ke?

      bodoh bahlol 10 tingkat.. buat fitnah lagi!

      Padam
    2. Siapa yg dibicara di Singapore Dan didspati bersalah dihukumlah setimpal DG undang.

      Siapa yg di bicarakan di USA Dan didapati bersalh dihukumlah seperti najib 20 thn di Guantanamo.

      Padam
    3. 1.46,

      Permulaan dah terbukti. Betul bukan najib yang kena jel da yang sedang dibicara

      Wang dah terbukti dari 1MDB dan SRC. Pengerusinya najib. Najib belum dibicara.

      Selepas ini ada beberapa lagi tuduhsn untuk yeo dan yak...tahun hadapan. Betul najib belum didapati bersalah

      Seorang demi seorang akan didakwa. Najib living on borrowed time.

      Jho low living on borrowed time

      Khadem living on borrowed time

      Alhusseiny living on borrowed time.

      When the time comes, all wing sing like canaries seperti yak and yeo.

      Ketikalah nanti bersuaralah hamba Allah yang NAJIB LAH KETUA PENYAMUN.

      masa itu saya ingin jumpa anda.

      Padam
    4. Kalau dah DoJ USA sebut MO! 34 kali dalam laporan mereka 134 ms yg di hantar ke mahkamah berkaitan "misappropriation of 1MDB funds and money laundering", dan merata dunia tahu MO1 itu = Najib Razak, Jing Jobo @ Kejora ha nya nak coba menegakkan benang basah yang dah di lendirkan Najib. Tak boleh tegak punya. Dah "spent force". Tak caya, tanya Rozy.

      Dan di Singapore kes di mahkamah itu jugak ada menyebut 1MDB, misappropriation of funds and money laundering. Kalau tak Najib terlibat, siapa lagi?

      Sebab Najib bertanggung jawab di atas kesemua nya. Perkara 112 (?) Memorandum And Articles of Association 1MDB berkata segala urusan penting 1MDB mesti lah ada kebenarn nya bertulis. Bermakna, wang yg di hantar ke Spore pun ada lah dengan kebenaran dia, kalau tidak dengan arahan dia.

      Padam
    5. cer tunjuk kejap laporan muka surat berapa dlm DoJ tu sebut MO1 itu Najib Razak?

      yg keduanya itu BARU pemfailan oleh defenden.. belum bukti ada salah.. kemudian DOJ skrg ilang telor ke mana.. tk tangkap Najib ponnn???

      dulu ckp najib bes prend Obama.. skrg Trump pun makan dedak Najib jgk ke?? Lynch yg ada skandal tu pn xde teruskan pembekuan aset?/

      weii bodoh sgtlah ko ni.. main game tp menipu!

      Padam
  5. Kakitangan awam jgn terkejut, bulan depan mungkin dapat separuh gaji je. Malaysia dah nazak nih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan menipu orang.
      Dulu cakap ubat tak ADA stok lah dekat kelinik 1malaysia
      Dulu cakap get Naik 8%
      Dulu cakap tol Naik lah


      Mana dia nak bodohkan kita orang lagi ke

      Padam
    2. puak madeymamak ni igt bodoh sgt pkcik2 kt kg nk percaya bohong mcm tu.. igt bayar gaji main petik2 duit kt bank ke.. ingt krjn koboi ke.. bila lulus belanjawan mksudnya duit dh dijamin.

      aku takut gaji macai dedak mamakdey yg aktif menjilat ni kot yg akan ditamatkan thn depan... !

      Padam
    3. Najimah & kuncu2nya pun di persidangan APEC di Peru senyap bisu, tak berkata sepatah pun. Kalau begitu, pergi sana makan angin ker, naik jet mewah kerajaan buang duit berjuta-juta apa faedahnya...??? Keling estet yg bunting tua pun tau buat kerja itu......!!!!

      Patut pun nak bayar gaji kakitangan kerajaan tak cukup duit. Lagipun mungkin China belum kasi duit masyukkkkk...!!!

      Padam
    4. madeykutty naik jet mewah sana sini mcm mana? bwk nekSemah dgn Marina gereja jln2 makan hangin kt tembok besar china.. berapa billion marina kasi untung masuk pd Malaysia time tu??

      kau tk persoal ke otaman munafik? ko ni senget sgtlah... xprofesional langsung.. nak bodoh sgt kalu ye pn nk cpt boboi botak naik jd Pii Emm

      otaman munafik.. dedak dh nak habis ke?

      laonglai je... kah..kah..kah

      Padam
  6. JOLO NAK KENA AKU TAK PEDULI
    JANGAN DIVERT ISU PASAL 1MDB
    TRANSAKSI TIDAK SEBUT NAMA INI
    JOLO..DAN LAIN LAIN YANG DICARI


    DoJ apasal tak saman lagi ni... si maha mega batuapi dan hangus puluh puluh juta nak saman rampas dan sita ... tapi x saman lagi.. babi....

    mintak maha mega sibatuapi tahap dewa la saman mcm dia batuapikan WSJ..SR...Swiss....DoJ ..FBI...

    maha mega batuapi meddey kutty tahap dewa pula yg saman.... sbb maha mega hanya mengunakan keterangan hearsay semata mata....kikikikiki

    maha mega batuapi tahap dewa meddey sila aeak pulak yg samannn... ada brannnn... kikikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dari seorang yg sampai kini tidak mengetahui namanya, asal usulnya, pencapaian akademiknya tapi amat tertonjol dgn pantun-pant*t sampah & ngilaian pontianak kikiki.....

      Padam
    2. otaman munafik.. udahle2 tu menjilat mamak yg jadi barua kafir laknatullah! baik ko kenang nasib din penyu.. baca tahlil utk dia.. ajak mamak sekali

      Padam
    3. Setuju dan sokong apa Othaman kata.

      Dah banyak sangat Kejora @ Jing Jibo menipu di masa lalu, apa saja dia cakap selepas itu ada lah semua nya tipu.

      Padam
    4. otaman tulis ko tetiba ckp setuju.. alahai dasar biawak upahan.. apa yg hebat sgt ko nk setuju.. stkt jd biawak upahan je.. org yg sama saling menjilat??

      TANDA KEJATUHAN REGIME MAHADEY KUTTY...

      Padam
  7. Putra merdeka jangan cuba nak spin. Mana2 individu yang terlibat dalam transaksi berkaitan 1MDB boleh diheret ke mahkamah jika disabit dengan pertuduhan. Jadi hanya dengan berita itu puteramerdeka cuba kaitkan Najib dengan isu penyelewangan?? agak2 la kalau nak spin.

    Cerita dah lama tetapi kenapa masih tiada pertuduhan ke atas Najib? Madey tau yang Najib tidak bersalah tetapi dia hantar memo dengan tandatangan rakyat kepada Majlis raja2 tetapi gagal. Lepas tu join Bersih 5 tetapi gagal. Madey sudah buntu.

    Betulkah Mahathir tahu tiada penyelewangan 1MDB tetapi dia cuba menewaskan Najib dengan menggunakan isu 1MDB sebagai pemangkin?

    Betulkah Mahathir akan menjadikan Muhyiddin untuk mengambil alih sebagai Perdana Menteri apabila Najib digulingkan, tetapi hanya sebagai Perdana Menteri sementara dengan Mukhriz sebagai nombor dua, selepas itu beliau akan bersara dan Mukhriz akan mengambil alih?

    Betulkah Mahathir akan cuba mendapatkan semula kekayaan Umno yang dipegang oleh proksi, penama dan pemegang amanah beliau. Jumlah itu dikatakan lebih kurang RM100 bilion ?

    Ternyata Najib sedar dan tahu perkara ini. Nyata Najib masih utuh sebagai Perdana Menteri

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sumber karut datang dari seorang yg sampai kini tidak mengetahui namanya, asal usulnya, pencapaian akademiknya.

      Padam
    2. yg karut tu ialah rejim mamaksial. xhabis2 nk main isu imdb heret nama Najib sbg bntuk sabotaj ekonomi

      dlm konsep GLC pengerusi yg salah ke atau CEO yg bersalah jika berlaku salah urus??

      Macam mana pulak Proton rugi berbillion semasa MamakDeyKutty jd Punahsehat?? kenapa macai tak suruh DoJ tangkap mamak sbb hilangkan 100billion semasa jd PM?

      cer cite rsikit? awat beria2 sgt nk Najib di jel? nampak sgt bukan isu salah laku tp isu nk jawatan PiMM.. kasi boboi botak??

      better ikhlas lah dr putar belit senang buat org phm.. xpyh guna nama KETELUSAN.. bohong je!

      Padam
    3. Kerja spin menyepin itu ia lah kemahiran Kejora @ Jing Jibo. Sekarang dah tukar taktik mencacah di sini, jauh berlian dari apa yang ada di tulis di CV nya di atas itu.

      Tapi aku jamin bahawa yang menulis komen pro-Jibo dan anti Tun M bagi pos ini setakat ini ia lah sekor Jing Jibo itu saja. Takda orang lain.

      Gaya bahasa, cara pemikiran dan hujah hujah yang di guna nya sama.


      Semua nya membohong, memutar belit, menipu dan memfitnah. Jenis dia lah yang Najib kata di kempen PRU13 sebagai "bangang, hamjadah". Sebab sikit pun tak cari dan keluarkan fakta2 dan hujah2 yang boleh membantu imej Najib yang dah jadi sampah.

      Padam
    4. elelele.. mengata org dia yg lebih..

      gaya pemikiran blogteloqmamak ni yg menjaman basi dan busuk berpuluh2 kali tu xubah spt BIAWAK yg meratah BANGKAI busuk

      ada kau sedar diri tak MACAI?

      apa yg ko nk harap skrg ni dgn Chap Bunga dgn boboi botak tu? madey hnya kaki tumpang dn tendang kerja org lain

      Pak Him cerdik.. dia tk bodoh nk biarkan PERKASA di heck oleh mamakkutty.

      berang mamakkutty meroyan mrh Pak Him.. kasihan macai.. DEDAK makin kurang..

      pikir kutip buah di Melbourne la lps ni

      kah..kah..kah

      Padam
  8. KHAIRUDDIN AL-MUFLISI DAPAT GELARAN BARU “SOTONG LAUT”.

    Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA), Datuk Ibrahim Ali mempersoalkan kedudukan bekas Naib Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan yang sering mengeluarkan kenyataan mengenainya.

    Katanya, Khairuddin hanya memegang jawatan kecil ketika berada dalam UMNO tetapi dilihat ‘gemar’ membidasnya dalam banyak perkara.
    “Siapa dia untuk buat kenyataan? Berapa pengikut? Suka sangat ‘bantai’ saya. Mungkin dia cari kredit untuk bersuara,” katanya ada sidang media di Ibu Pejabat Perkasa di sini, semalam.
    Susulan itu, beliau mengelarkan Khairuddin sebagai ‘sotong laut’ kerana sikapnya seolah-olah menunjukkan konon hanya dirinya sahaja yang mampu membela Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr. Mahathir Mohamad.

    Beliau menjelaskan, tindakan orang seperti Khairuddin ini juga menjadi antara sebab Tun Mahathir berkelakuan 'luar biasa', kini.

    Khairuddin sebelum ini dilapor telah mengeluarkan kenyataan membidas Presiden Perkasa itu yang dianggap sudah tidak relevan sehingga membangkitkan kemarahan bekas Ahli Parlimen Pasir Mas yang terkenal sikap dengan 'cepat panas' itu.

    Sementara itu, Ibrahim turut menyelar gerakan pembebasan Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah yang ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA).

    Jelasnya, beliau tidak pernah merungut ketika ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selama 60 hari.
    “Saya tidak pernah komplen apabila ditahan dan waktu itu adalah pemerintahan Tun Mahathir. Berbeza dengan kini apabila ditahan selama 10 hari tetapi riuh berkumpul di Dataran Merdeka, soladiriti,” katanya yang semangat memperjuangkan supaya ISA dikekalkan.

    Dalam erti kata lainnya, apa yang cuba disampaikan oleh Ibrahim, pemimpin pembangkang yang ada hari ini semuanya 'Manja' belaka. Baru kena tahan sikit, dah mula hilang akal. Siap buat perhimpunan dan sebagainya. Nampak sangat pemimpin yang ada hari ini semuanya Pengecut belaka!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sumber karut datang dari seorang yg sampai kini tidak mengetahui namanya, asal usulnya, pencapaian akademiknya.

      Padam
    2. Sediih sungguh tengok Othaman, Matdey punya pak turut
      Demii Matdey dajal, dia sanggup jadi DAP punya tali barut
      Dia dah tak mampu berfikir buta dia punya hati dan perut
      Berita apa pun, pentaksub buta Madey ini akan kata karut

      Padam
    3. otaman pun xbrapa seronok dh tu.. sbb sumber dedak mamakdey makin menyusut.. buy the time.. mockeris boboi botak xdpt naik jd pii emm lagi.. mangkok ayon terus berharap najib jatuh.. mohon doa Tuhan kukuhkan kedudukan Najib sbg PM demi mempertahankan krjn dr dirampas oleh RajaLanunMamak & Geng!

      Padam
    4. Tapi saya tak menyusahkan rakyat..sampai gaji kakitangan kerajaan pun terkantol sebab mengharapkan derma (kali ini dari China agaknya).

      Padam
    5. saya tak menyusahkan rakyat ye.. tp tokong mamak ko tu menyebabkan malaysia hampir muflis dgn main forex pastu salahkan Soros..

      mamakmadey bail out segala kroni bala anak beranak guna duit negara.. sampai gaji kakitangan awam ckup2 makan zaman tu.. Pak Lah take over duit negara KERING

      aku percaya 100% ckp Pak Lah dr ckp MamakBiawak Tua ini..

      sbb dia kaki menipu.. dlm buku lain ckp.. dpn macai lain ckp.. A Doctor In the house ckp Nuar Peliwat.. Nuar Penzina dgn 4 wanita..
      itu satu tuduhan yg sgt berat.. bertulis lagi bro..

      tp tnpa malu.. dasar biawak longkang.. di aboleh pakai lencana FREE ANWAR.. GILA punya mamak!

      Padam
    6. Apa buktinya? Boleh pakai ker cakap musibat macam kamu yg dah banyak kali kantoi cakap bohong. Mentelah, kamu nie siapa, sekolah di mana & sampai tahap apa?

      Padam
  9. Sudah tidak nampak lagi kelibat Othaman bapok jalang
    Kucing tua dah tumpul kuku nak berlagak rimau belang
    Kesudahannya si biol munafiq ini jadii pak lebai malang
    Agaknya sesak nafas terlantar di hospital, ini petualang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dari seorang yg sampai kini tidak mengetahui namanya, asal usulnya, pencapaian akademiknya tapi amat tertonjol bodoh dgn pantun-pant*t sampahnya.

      Padam
    2. apa ko merepek ni otaman munafik.. jwble soalan tu apelah lari pulak.. takott??

      spin ke laut nampaknya dedak xckup supply kot.. thn depa dedak dh habes.. boboi pengantin xblh harap.. daddy keciwa semua plan GAGAL!

      Pak HIM dh sekeh kepala madey.. xsedar lagi xtau leee

      Padam
    3. Sdr Othaman,

      Pada saya dia tak kasi nama, apa apa latar belakang pun, lantak lah. Saya tahu dia anjing Najib.

      Sekor saja di sini. Menlis sebagai Tanpa Nama, menyamarv pakai nama memacam, berpantun mcm katun, memaki hamun, mencarut, apa saja di buat nya. Anjing yang dah kena penyakit Rabies. Anjing Gila.

      Jaga jaga jangan di gigit nya. Dia menyalak, kita siuhkan. Kalau mendekat, kita pelangkong. Verbally ke ape ke.

      Padam
    4. kah..kah..kah troll sampai tahap begini.. dia ludah dia jilat.. pujuk2 plak kunun.. ini semua skrip mamak dgn pidah ajis dlu.. auta biawak!

      Padam
  10. Entah di mana dia bersenbunyii Othaman dajal taiik palat
    Teriikut dgn si Madey sasau, ludah kahak hijau rela dijilat
    Kemaiin dicabar orang mcm dia tu hebat punya guru silat
    Kena penampar Kejora, mesti si tua ini jadii biol terkulat2

    BalasPadam
  11. admin putrabapok tgh korek dlm hard disk die bhn2 basi busuk utk di hidangkan pd macai.. jhlow punya spin xde kesan lngsung malah bershitty terus hambar.. cina bukti kafir je yg control.. Malayu tolak gerakan cina dgn mamabapok.

    skrg main nama Yoe pork mana pulak.. haahahahaha... petanda kehancoran rejim mamakdey! supply dedak makin habis!

    BalasPadam
  12. otaman xblh cover kerja mendedak.. kejap lg admin baruamamakmerdeka ni akan bukan entry baru laa.. tau dh.. lepas berak satu tmpat dia kambus xhabis.. berak tempat baru plak..

    kalu hitunglh berapa ribu entry dia kutuk maki dn hina najib.. byk mana le 'hutang' akhirat nk selesai dgn Najib.. Najib xkutuk dia pun..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha hohoho hihihi punya bodoh Anjing Jibo @ Kejora ini. Mengata "Najib xkutuk dia pun..". Anjing lah katakan.

      Tapi bagus dia kata "hitunglh berapa ribu entry dia kutuk maki dn hina najib.." Sebab begitu besar kesalahan Najib menyeleweng 1MDB dan mengsonglap berbilion Ringgit masuk akaun dia. Dan lain lain lagi tindakan yang tak betul, against the interest of the rakyat.

      Membikin 1MDB terhutang RM53 bilion dan IPIC pulak tuntut RM28 bilion, berjumlah RM81 bilion. Bandingkan dengan belanjawan seluruh negara bagi seluruh satu tahun ha nya RM280 bilion.

      Tak tahu lah pula berapa bilion yang masuk poket berkenaan sebagai komisen dari pelaburan (otherwise called hutang) dari China. Contoh nya RM50 bilion bikin kretapi di Panati Timur Semenanjong. Tak dengar pun, alih alih dah lulus, dah siap perjanjian. Maalom lah, komisen punya pasal, mana boleh runding bising bising. Biar rakyat ternganga, apa rakyat nak tahu, gamak dlm kepala worak yg berkenaan.

      Di laporkan sekitar RM50 bilion projek keretapi itu. Pikir lah, kalau komisen 10% saja pun, dah masuk kocek sipolan RM5 bilion lagi. Dan Mister Ten Percent dah terkenal di negara ini. Mau pun di negara luar. Itu pun belom kira berapa masuk kocek dari pelaburan RM148 bilion yg di bawa masuk Malaysia dari China.

      Mana tak "beribu entry dia kutuk maki dn hina najib.." Bagus. Kita kutuk lagi. Berterusan. Sampai dia di gulingkan di PRU14.

      Padam
    2. Itu kalau komisen 10%
      Kalau 15%...?
      Kalau 20%...?
      Kalau 50%...?

      Tapi aku rasa komisen mesti 95%.
      Kau bayangkan 95% drp 50b, brp beb?

      Padam
  13. Kakitangan awam sila ambil perhatian. Bulan depan gaji anda mungkin separuh je dibayar oleh kerajaan.
    Tahun depan belum tentu kerja dapat gaji
    Bonus tu tak usah mimpi

    Malaysia dah tiga bulan bangkrap.
    Tanda2 yg paling besar ialah minyak masak naik harga dan petrol naik 15 sen. Mana yg ada basikal lama tu bolehlah mula baiki.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau xbetul fitnah ko tanggunglah dosa!

      nk menipu sgt mcm lah duit negara ini duduk dlm poket Najib. semua ada sistem. zmn mamakdey dulu boleh lah senang2 pergi korek duit tabung haji kasi baail out company kroni

      Padam
  14. tiada terpacul sekalipun dana yg diuruskan itu adalah milik 1MDB -

    melainkan nama Jho Low dan berapa individu lain dikaitkan sebagai konspirator yg menjadi mastermind dalam "membersihkan" wang yg mereka miliki.

    Dakwa lidah media antarabangsa yg paling berpengaruh - ia milik 1MDB.

    Siasatan Biro Penyiasatan Nombor Satu Dunia - ia milik 1MDB.

    Dilengkapkan dengan begitu sempurna - 1MDB dirompak oleh Najib Tun Abdul Razak di atas kapasitinya sebagai Perdana Menteri.

    Maka Sekalian dari tuan2 politik begitu sibuk "menanam" ke dalam dada manusia2 yg jahil dan sombong setiap detik - tanpa lelah (mestilah,sebab tugas "menanam" itu diserahkan kepada balaci2 melalui pelbagai cara -

    balaci yg paling bergaya tentulah para blogger kerana dibalas dengan habuan,dan yg paling cikai si jahil yg memberi komen dah hujah bagaikan "cendiakawan" (sehingga ada si polan yg sanggup bersumpah untuk dilaknat Allahswt) nauzubillah.

    Tanpa sedar 6 tahun berlalu tanpa dibawa segala "pembuktian" terhadap segala dakwaan -

    ajaibnya si jahil itu tetap "beriman" apabila diberi khabar tuan2 politiknya,(disampaikan oleh si balaci) - "kita sedang memegang ekornya dan pasti akan mendapat kepalanya".

    Apakah si jahil itu tidak mengetahui fitrahnya untuk menangkap dan meruntuhkan kebathilan adalah dengan dihadap kepalanya bukan ekornya.

    Maha Suci Allahswt - benarlah terlihat jelas betapa sifat jahil dan taasub mampu membuatkan manusia itu jauh lebih senang dikendalikan hatta jika hendak dibanding mengendali seekor keldai.

    Ke mana ghaibnya JHO LOW ?? apakah Biro Penyiasatan Nombor Satu Dunia tiada upaya untuk mengesan jasad si non muslim ini ??

    Betapa sesaknya dada2 sekalian si jahil itu berteriak kepada Najib supaya menyerahkan JHO LOW .. hehe πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu kali ini dah mula bunyi macam Jing Jibo @ Kejora.

      Sebelom ini, bahasa yang kamu pakai dan hujah2 nya ada mutu sikit. Di komen ini dah menjadi haprak. Macam Jing Jibo kokak.

      Kalau nak menyamar tuh, mesti lah konsisten, Jing. Kalau kamu menyamar dan di tangkap di kawasan musuh di masa perang, kamu di tembak mati di situ jugak. Ingat tuh.

      Padam
    2. Dah terang lagi bersuluh...bau haprak dia begitu menyengit. Memang dia Kejora Haramjadah.......!!!!

      Padam
    3. unknown ni otak selut. Yak la Yeo la..Jho Low la...transaksi melibatkan punkoq hang kot,transaksi punca duit mana tu? Takpa sy bg peluang baca balik kes tu sekali lagi...kali ni guna otak.

      Padam
    4. Mcm yang saya katakan pada entry sebelum ini.

      This chap is relying on time as a proof of innocence. What a pathetic reliance.

      Sejak bila masa yang diambil untuk membongkar dan mengahadapkan penjenayah dijadikan bukti penjenayah itu tidak bersalah.

      Terlupa bahawa Nabi Nuh menunggu ratusan tahun sebelum akhirnya kebenaran itu datang dan kebathilan itu lenyap.

      Jam-masa itu masih berdetik. Marilah kita tunggu dan lihat apa yang berlaku apabila ia akhirnya berhenti berdetik.

      Tik tok tik tok..

      Padam
  15. John doe....

    Saya tak habis fikir bagaimana Maria Chin dikurung dalam bilik yg menyiksakan sedangkan Himpunan Bersih 5 tidak ada seditkitpun unsur2 keganasan. Katanya SOSMA diwujudkan oleh Najimah untuk membenteras & mencegah kegiatan terrorisme/keganasan. Bukankah kelakuan Jamal Setongkol & Budak2 Baju Merah itu itu yg ganas berlagak macam terrorist...siap bersenjata, memukul orang & pakai tutup kepala lagi.

    What's your comment?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Benarkan saya mencelah sikit.

      Ada yang dah melaungkan agar KPN dedahkan apa yg di kata nya di jumpai di pejabat Bersih di masa serbuan Polis itu yang menjustifikasikan Maria di buat tindakan begitu.

      KPN perlu buat begitu bagi mengelakkan persepsi buruk rakyat terhadap mereka.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. Pak Othman and bro 6:41

      Very brief. Tiada lagi rule of law.

      Actions and decisions are no longer justified by the basic rules of law.

      They promised that SOSMA are meant for terrorists only and will not be used against politicians /political movements but yet they themselves broke the promise.

      Di antara Maria Chin dan Jamal Yunos siapa sebenarnya yang menunjukkan sikap2 keganasan?

      The answer is obvious but yet the actions?

      Setuju KPN kena dedahkan yang sebenar. Tapi apalah diharapkan daripada KPN ini sekarang ni.

      Tetapi harapan kepada Allah tetap tidak putus. Kebenaran tetap akan terbukti akhirnya walaubagaimana ia berjaya dilewatkan sekalipun.

      Kelewatan itu pula bukan tanda kemenangan pihak yang bathil tapi tanda mereka sedang diberi tempoh.

      Hanya yang jahil sahaja menyangka kelewatan itu tanda mereka di pihak yang betul. (Seperti si Unknown yang berhujah kegagalan mendakwa Najib di dalam tempoh 6 tahun adalah bukti Najib tidak bersalah).

      #kepada Allah berserah

      Padam
  16. Apabila mati hujah, bila habis maki, puak melayu pelantak dedak najis jahiliah sudah mula pamirkan tamadun bangsat. Amalan General Jamban jadi ikutan sampai dah ke tangga Parlimen tadi. Nama Pasir Salak dijaja masok longkang. Melayu sebegini memang SAH bangsat!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju.

      Begitu lah tabiat puak Najib.

      Main kotor saja kerja nya.

      Padam
    2. madeykutty naik jet mewah sana sini mcm mana? bwk nekSemah dgn Marina gereja jln2 makan hangin kt tembok besar china.. berapa billion marina kasi untung masuk pd Malaysia time tu??

      kau tk persoal ke otaman munafik? ko ni senget sgtlah... xprofesional langsung.. nak bodoh sgt kalu ye pn nk cpt boboi botak naik jd Pii Emm

      otaman munafik.. dedak dh nak habis ke?

      laonglai je... kah..kah..kah

      Padam
    3. Dalam tak sedar, tahukah anda semua Dalam masa satu bulan kebelakangan ini, ketika gaji kakitangan kerajaan bermasalah, NAJIMAH menyibuk menghabiskan duit negara jalan-jalan makan angin ke Jerman, China, Jepun & Peru. Perkara begini belum pernah terjadi pada pm2 yg terdahulu.

      Padam
  17. Asyik la perkataan "dikaitkan" atau "linked"...tapi tak pernah dijelaskan macam mana dikait atau dilinked kan.....paling penting itu cuma interprestasi akhbar dan si anjingmerdeka.

    Cuba la cari mana 1mdb,Najib dan jho low di kertas pertuduhan rasmi MAS... http://www.mas.gov.sg/News-and-Publications/Media-Releases/2016/MAS-directs-BSI-Bank-to-shut-down-in-Singapore.aspx

    BalasPadam
    Balasan
    1. KERIS BERAYON...

      In February 2015, Arul Kanda The LIAR even lied in public saying that he has seen the cash statements. But by March, the lie crumbled. In Parliament, Najib said it was merely paper assets. By April, the bumbling Husni Hanadzlah said they were all in the form of units.

      Deutsche Bank sensed that something is wrong and called out for an early settlement of the loan. 1MDB supposedly had one year to pay off the USD975 million (until August 2015) but news report saying that they had demanded for an early repayment surfaced in early May 2015.

      If they do not pay within that few weeks, it will trigger a cross default.

      So how did 1MDB pay off USD975 million to the bank? Remember, the loan money has been long gone into the pockets of the people behind the fake Aabar company.

      Since you're an expert in economic you claimed to be, please let us hear from you the legitimacy of the units that you bragged about.

      Padam
    2. KERIS BERAYON...

      Masih segar dalam ingatan bagaimana kamu mempertahankan konon duit 1mdb masih ada & selamat.. dan telah bertukar jadi unit-unit.

      Tolong jelaskan di mana & apa dah jadi pada Unit2-unit yg disimpan di BSI. Singapura. Berapa perolehan keuntungan 1mdb dapat?

      Padam
  18. Apabila Pakatan Harapan memerintah maka

    1. 1MDB akan dihapuskan
    2. GST akan dihapuskan
    3. Pendidikan universiti dengan yuran percuma
    4. Projek ERCL dan lain2 mega projek akan dihapuskan
    5. Air akan diberi percuma
    6. Harga minyak akan diturunkan diparas RM1.00 per liter
    7. Tol akan dihapuskan
    8. Gaji kakitangan akan dinaikkan
    9. Pinjaman bank akan dikurangkan faedah
    10 Nilai matawang RM akan diturnkan ke paras RM3.00 berbanding USD
    11. Dan banyak lagi


    Dijangkakan Muhyidin akan dimertabatkan sebagai PM baru kerana kredibilitinya semasa menjadi TPM dan kejayaannya melaksanakan projek2 kerajaan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. elok la, dh sampai masa. Rakyat tak sanggup lagi dipimpin oleh bangsat2 BN dan UMNONO...never again!!

      Padam