Ahad, 13 November 2016

PANAS ~ Macai@Balaci Pun Pening Kepala Lutut..!


Licin dah licin dah..jilatan yang dibuat..! tapi bila sampai ke peringkat ini mau tak pening kepala lutut macai@balaci dibuatnya..!

KALI INI MACAI PUN PENING KEPALA, KENAPA PEGUAM NEGARA ENGGAN BERI KERJASAMA MLA?


Kali ini macai dan pendedak Najib Razak tentu tambah pening kepala kerana sementara perbicaraan di Singapura mula mendedahkan banyak perkara, termasuk secara rasmi menamakan Jho Low untuk disiasat sama, pejabat Peguam Negara Malaysia pula dilaporkan menolak bantuan kerjasama MLA yang dipohon oleh pihak berkuasa Switzerland untuk meneruskan penyiasatan mereka berkaitan 1MDB.

Ini adalah penolakan kali kedua oleh Pejabat Peguam Negara Malaysia yang diketuai oleh Apandi Ali terhadap permohonan Pejabat Peguam Negara Switzerland. 

Penolakan itu didedahkan oleh Peguam Negar Switzerland, Michael Lauber kepada Financial Times.

MLA atau Bantuan Perundangan Bersama adalah kerjasama antara negara untuk mendapatkan maklumat dan dokumen tertentu berkaitan sesuatu kes yang sedang disiasat. Dalam kes 1MDB, penyiasatan yang sedang dilakukan oleh pihak berkuasa Switzerland adalah berkaitan rasuah dan penggubahan wang haram bernilai berbilion-bilion ringgit.
Kenapa permohonan MLA itu ditolak? Jika benar 1MDB suci lagi bersih dan tiada sebarang kesalahan dilakukan, kenapa takut untuk saling bekerjasama dengan pihak luar yang berusaha mencari kebenaran?

Apakah hanya Switzerland saja yang  mahukan kepada kebenaran, sedangkan kita sebagai negara Islam cuba menutup kebenaran yang sama?

Bukankah kebenaran sepatutnya adalah sama saja di mana-mana pelusuk dunia?

Lagi pun, tidakkah Najib Razak sendiri, selain berulangkali menafikan salah laku dalam 1MDB, turut pernah berjanji sebelum ini untuk memberi sebarang kerjasama kepada mana-mana penyiasatan antarabangsa berkaitan dengannya?

Sekarang, apa sudah jadi beb? Kenapa janji tinggal janji?

Apa lagi hujah yang mahu dipakai oleh macai dan pendedak, termasuk mereka yang terus menjelajah berjumpa pelajar di luar negara untuk "goreng" lagi tentang 1MDB jika memberi kerjasama untuk menyiasat pun Peguam Negara tiada keberaniannya?

Sudah tentu makcik Felda pun mudah faham kali ini. Kalau benar tidak bersalah dan tiada apa-apa yang cuba dilindungi, apa yang ditakuti sangat sekadar memberi kerjasama? 

Contoh mudahnya, kalau dalam rumah kita tiada barang curi dan kita juga bukan pencuri, tentu tiada sebab bagi kita untuk menghalang pihak polis untuk melakukan pemeriksaan.

Sebelum ini, Apandi Ali pernah menolak dua kali permohonan MLA yang dipinta oleh SPRM ketika diketuai oleh Abu Kassim untuk menyiasat Najib berkaitan 1MDB, SRC International dan wang RM2,600 juta yang diterimanya, sebaliknya mengarahkan penyiasatan ditutup.

MLA yang dipohon oleh Switzerland ini juga ditolak sebanyak dua kali oleh Peguam Negara kita.

Bermakna, menolak MLA bukan perkara luar biasa bagi Apandi.

Bagaimanapun Lauber berkata, penolakan MLA itu tidak menjejaskan penyiasatan mereka dan akan berusaha mendapatkan maklumat melalui negara-negara lain seperti Singapura, Amerika Syarikat dan lain-lain negara Eropah yang sudah bekerjasama baik dengan mereka selama ini.

Apa yang pasti, prosiding jenayah kami untuk mengekalkan intergriti sistem kewangan Swiss akan tetap diteruskan, tambah beliau lagi.

Tidakkah semua ini sebenarnya memalu dan menghodohkan lagi wajah negara kita di mata dunia?

Sudahlah kita tidak melakukan penyiasatan dengan sempurna dan cuba tutup sana tutup sini berkaitan 1MDB, tetapi dalam masa yang sama enggan pula memberi kerjasama yang dipinta oleh negara lain.

Lalu, masihkah  ada lagi yang tidak malu berkokok ke sana sini mempertahankan 1MDB dan mengatakan Malaysia di bawah Najib sedang diurus dengan baik dan sempurna? 

Kata kita..! kata macai@balaci selagi ada dedak selagi tu ler pejuangan menjilat akan tetap diteruskan..!

Tak gitu cai..!

Lu Fikir La Sendiri!!!


81 ulasan:

  1. Sudah tentu lah Pandi tak akan kasi maalumat yang Bank Negara, PDRM dan SPRM dah kemukakan kpd Gani Pattail sebagai Pasukan Petugas Khas menyiasat 1MDB dan RM2.6 bilion dalam akaun Najib dulu. Dan maalumat yang di dapati PDRM dan SPRM sejak Pandi mula pegang jawatan.

    Nyata bahawa kalau beri maalumat itu semua, akan di guna oleh Peguam Negara Switzerland bagi "memahkamahkan" lebih banyak kes kes berkaitan 1MDB yang mereka sendiri telah dapati dari bank2 dalam negara mereka dan lain2 pihak yang mahu berkerjasama dengan mereka.

    Mesti lah maalumat yang ada pada Pandi melibatkan Najib, namun "mengincriminate" Najib , kalau tak, takkan agensi berita tertua British, Reuters, dll laporkan bahawa punca mereka mengata Gani Pattail di pecat sebab sedang menyediakan "Charge Sheet" ke atas Najib.

    Pandi tak akan mahu beri sedikit pun, tak mahu beri maalumat yg di tapis pun, sebab satu tindakan begitu akan di susuli dengan beberapa permintaan lain, kerana perlu nya meng-"fit the puzzle".

    Pandi tahu bahawa jika Najib jatuh, dia akan kehilangan jawatan yang memberi nya kuasa lebih tinggi dari Perdana Menteri dalam hal dakwa mendakwa.

    BalasPadam
  2. Ingat lah sesiapa yang pegang jawatan politik - jangan seleweng 1MDB dan songlap berbilion Ringgit, sebab rakyat akan intepretasi macam macam dari gambar di akhir pos Putera M itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. FLOM tenong Jibo macam rimau nak makan badak? FLOM tak boleh terima sesiapa kata "No" kapada dia?

      Padam
    2. FLOM pengaruh besar dalam rancangan seleweng dan songlap? FLOM yang rancangkan sekim seleweng dan songlap itu?

      Padam
    3. Sdr2.

      Saya cadangkan apabila guna FLOM utk Rozy tambah huruf SP di depan atau SS di blkg sbb dia hakikatnya bukan FLOM.

      SP - self proclaimed
      SS - syok sendiri.

      Padam



    4. Si bebal dedak ini meletakkan kemulian dan kehinaan seseorang kepada kata2 manusia lain dan bukan apa yang Allah tetapkan.



      Padam
    5. Betul tu. Adalah menjadi ketetapan Allah yang berbuat kejahatan pasti akan mendapat kehinaan dunia dan akhirat.

      Padam
  3. Aku yaakin Switzerland akan teruskan tindakan mahkamah berkaitan kes kes money laundering berkaitan 1MDB yang mereka sudah ada maalumat kukuh itu. Sebab mmoney laundering itu di lakukan di bank bank mereka.

    Switzerland negara kecil, takda banyak natural resources saperti bijih, ha nya gunung ganang yang depa bikin hydo dams mengeluarkan kuasa letrik yang jugak di ekspot utk mendapat foreign exchange. Industri nya terhad kpd bikin jam tangan dsb nya, masyhor seluruh dunia tapi juga terhad jumlah nya.

    Mereka telah membina sistem banking yang jugak mashur dan "numbered accounts" (nama di ketahui ha nya the very top bankers itu) menarik ramai pihak2 asing yang mahu menyimpan wang secara rahsia - tapi wang halal, dari perniagaan, tiada maksud money laundering dsb nya.

    Switzerland mendapat banyak wang bagi financial services begitu. Jadi, mereka mesti mahu tentukan transparency dan ambil tindakan ke atas kelakuan2 jenayah di dalam banking system mereka supaya clients terus percayakan mereka, tak takut, risau dan lari ke tempat lain.

    Oleh itu, aku rasa, walau macam mana pun, mereka akan dapatkan penghakiman yang memuaskan hati depositors, investors dll, dan menakutkan penjangak2 saperti di 1MDB membuat tahi di Switzerland lagi.

    BalasPadam

  4. ADAKAH BAB RM250 JUTA ATAU RM2.975 BILLION?

    Nampaknya terdapat dua pihak bab SPLASH. Khalid berkata harga yang sepatutnya RM250 juta manakala Azmin berkata ia adalah RM2.975 bilion. Khalid berkata sepatutnya RM250 juta sahaja manakala Azmin berkata RM2.975 adalah harga yang Khalid telah bersetuju untuk membayar ketika beliau menjadi MB. Sementara itu tiada siapa yang bercakap mengenai sogokan RM500 juta kepada PKR jika harga yang RM2.975 bilion.

    Akaun-akaun yang bercanggah mengenai pembelian aset air Selangor daripada Syarikat Pengeluar Air Selangor Holdings Bhd (Splash) oleh Menteri Besar Selangor, Azmin Ali dan pemimpin terdahulu Khalid Ibrahim sangat membimbangkan.

    Khalid mendedahkan pada 5 Nov, kerajaan negeri di bawah pimpinan Azmin telah menawarkan RM2.94 bilion bagi Splash - hampir 11 kali lebih tinggi daripada jumlah yang pada asalnya ditawarkan, RM250 juta. MB Selangor Azmin telah menyangkal ini dan mendakwa bahawa Khalid telah bersetuju dengan harga baru.

    Azmin mendakwa bahawa apabila Khalid menjadi menteri besar (antara tahun 2008 dan 2014), Khalid telah membuat tawaran kepada Splash tawaran sebanyak RM2.975 bilion untuk mengambil alih ekuiti syarikat.

    Dan adalah sangat dikesalkan apabila Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor (Hannah Yeoh) enggan membenarkan Khalid untuk menjelaskan mengenai perjanjian asal dengan Splash.

    Lebih menghairankan ialah Exco PAS dan DAP telah membisu seribu bahasa dalam hal ini.

    BalasPadam
    Balasan

    1. 2.975 Billion - 250 million = RM 2.725 B masuk poket sapa????

      jeng!! jeng!! jeng!! jeng!! jeng!!

      Padam
    2. Ini mungkin Jing Jibo punya keroje. Pagi pagi dia pakai mode sederhana, takda mengarut, maki hamun dan mencarut. Ha nya copy paste maalumat yang takda kait mengait dengan tajuk pos.

      Siapa yang tak biasa dengan Jing Jibo a.k.a Kejora di blog ini, baca lah CV nya -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
    3. Ape yg panasnye?sesiapa yg tak puas hati pengurusan kewangan kerajaan boleh rujuk Sprm...sprm dengan kuasa yg ada akan siasat dan ambik tindakan selanjutnye...tak perlu bising2 pun..

      Padam
    4. Kecuali kes berkaitan dengan najib dan orang2 yg dilindungi najib..

      Padam
    5. Bodoh bangang le kamu 904. Kamu ingat rujuk SPRM dengan Apandi sebagai PN boleh sampai ke mana.

      Rakyat mahu Najib di kejar ke lobang cacing dengan seleweng 1MDB dan songlap berbilion Ringgit nya. Tak dapat di dakwa selagi dia berkuasa, tunggu selepas dia hilang kuasa.

      Padam
    6. Maksud aku kes Azmin yg dibangkit oleh macai daa

      Padam
  5. Satu lagi kes yg memalukan negara dimata dunia...seluruh dunia dah tahu Najib merompak...sekarang tambah pulak enggan bagi kerjasama kpd pihak berkuasa swiss...malaysia dicop sebagai negara korup dan melindungi orang korup...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Negara yg ada undang2 anti penggubahan wang haram tidak dapat menguatkuasakan undang2 ini..mereka akan memandang hina malaysia dan rakyatnye..bagaimnapun sebahagian maklumat yg diperlukan boleh diperolehi dari polis singapura dan fbi

      Padam
    2. Kalau Allah memuliakan seseorang tidak sesiapa dapat

      menghinanya

      Kalau Allah menghina seseorang maka tiada sesiapa dapat

      memuliakannya .Hatta rakan sendiri pun memanggil ular &

      bapa ayam

      Padam
    3. Perompak itu mulia?

      Padam
    4. Si bebal dedak ini meletakkan kemulian dan kehinaan seseorang kepada kata2 manusia lain dan bukan apa yang Allah tetapkan.

      Dakyah songsang.

      Padam


    5. 2.975 Billion - 250 million = RM 2.725 B masuk poket sapa????

      jeng!! jeng!! jeng!!

      Padam
  6. 7 negara menyiasat wang haram...jho lo akan bergilir2 masuk penjara dinegara2 ini..diikuti anak lelaki semah Riza Aziz dan 2 arab abu dhabi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nama najib klepek akan berkumandang dalam 7 buah mahkamah di7 buah negara..media dunia akan berada disetiap mahkamah bila perbicaraan berjalan...nama malaysia bertambah harum dengan tahik najib..

      Padam
    2. Si bebal dedak ini meletakkan kemulian dan kehinaan seseorang kepada kata2 manusia lain dan bukan apa yang Allah tetapkan.

      Padam
    3. Betul tu. Adalah menjadi ketetapan Allah yang berbuat kejahatan pasti akan mendapat kehinaan dunia dan akhirat.

      Padam
  7. Kalau ikut berita switzerland, bukan setakat apandi tolak MLA malah diberitakan wakil Malaysia (reps) siap mintak swiss authority gugurkan siasatan ke atas 1mdb.

    Apa Pejabat Peguam Negara Malaysia ini tak ada perasaan malu, tak punya maruah diri? Apa punya bangsat perangai dorang ni. Memalukan Malaysia satu dunia!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya miss berita wakil Malaysia (reps) mintak swiss authority gugurkan siasatan ke atas 1mdb.

      Tolong kasi links kpd nya jika ada. Saya minat betul nak tahu, menunjukkan dah desperado sangat Najib hingga sanggup "interfere in the internal affairs of another country".

      Padam
    2. http://www.malaysiakini.com/news/329548
      http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/02/02/did-ag-try-to-persuade-swiss-counterpart-to-drop-1mdb-related-probe/
      http://www.reuters.com/article/us-malaysia-scandal-swiss-idUSKBN1360N2

      berita asal dari reuters, paragraph ke 7...

      Padam
    3. Terima kasih banyak, bro. Nampak sangat depa desperado.

      Reuters kata, "A source familiar with the discussions told Reuters that while Swiss officials publicly allude to expectations that Malaysia will cooperate, privately the Malaysians have demanded that the Swiss drop their investigation.

      "Malaysian officials were not immediately available to comment."

      Mana PMO ke Said Kuak ke mahu komen. Takut salah cakap, kena bambu dek boss.

      "Privately" memang lah ada. Termasuk di "cocktail circuit" diplomatic parties and receptions. Mana nak ngaku ada buat gitu. Malu, beb.

      Ini yg aku suka blog Putera M nih. Peserta2 nya keluarkan fakta dan hujah hujah yang konkrit. Bila di baling kat Jibos, benjol dahi.

      Proud to associate with you anti-Jibo, pro Bersatu guys.

      Padam
  8. RUJUKAN BARUA MESIAKINI
    TAK CUKUP LGI WSJ DIRUJUK LAGI
    TAK CUKUP HEBAT LAGI KOREA TV
    ASAL BOLEHH... TERKINJA KINJA BARUA YAHUDI

    KIKIIKIKIKIKI...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hari2 tuduh malaysia kini fitnah....samannye mana pak?siluncai cakapkatun

      Padam

  9. Kalau Allah memuliakan seseorang tidak sesiapa dapat menghinanya

    Kalau Allah menghina seseorang maka tiada sesiapa dapat memuliakannya
    Hatta rakan sendiri pun memanggil ular & bapa ayam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perompak itu mulia?melindungi perompak pun mulia?rampak dan subahat ini bukankah ajaran setan?

      Padam
    2. Si bebal dedak ini meletakkan kemulian dan kehinaan seseorang kepada kata2 manusia lain dan bukan apa yang Allah tetapkan.

      Dakyah songsang.

      Padam
  10. MUKO MAHA DEWA KUTTY MENCUKA MCM BABI
    PAS TAK HADIR DALAM KONVENSION DAP LAGI
    HARAPAN 1 LAWAN 1 TAK MENJELMA KINI
    MENCUKA CAP BUNGA MENGALAH DAP YAHUDI

    CAP BUNGA PERASAN DAH GAGOH BERANI
    TAK SEDAR CAWANGAN BAHAGIAN TIADA LAGI
    KESIAN PRESIDEN LEBAM DI PIPI
    KONVENSION PAKATAN DITANGGUH LAGI


    kikikikiki.... barua nak alih kepincangan dengan isu 1mdb utk bentuk gelombang fitnah yang takk henti henti..... kalau dah perangai barua tetap barua....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kamu dah anjing, anjing lah selama lama nya, Jing Jibo. Perlu di baling dengan batu, di pelupuh dengan kayu atau di rejam dengan buluh tajam. Anjing lah katakan.

      Padam
    2. Depa ni pengikut ajaran setan daa..

      Padam
  11. PARTI CAP BUNGA PERASAN GAGOH BERANI
    DAP PKR PAN PUN TERASA DAH KECIL KINI
    KONVENSION TAK JADI MUKA KUTTY MCM BABI
    APA APA PUN BOBOI TATAP JADI PM NANTI

    kikikikiki... lu fikir la sendiri... sapa jadi PM tak mau bincang maaa.... nnti suma olang tau maha dewa di cip maha penipu ....kikikikiki...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko susah hati kenapa plak?

      Padam
    2. Lebih baik ko hiburkan hati najib klepek yg sedang gundah kerana jho lo nak kena dakwa di singapor

      Padam
  12. Kebodohan macai matdey..dap xblh perintah sbb tnding 50 kerusi..dey.bila dap dh dpt kuasa mesti dap akn arahkan spr buat persemdanan semula.igt pan pkr bersatu blh hlg ke perintah Abg bsr.mana2 kaw parlimen dap mng majaroti besar akn pecah byk bhgian..jadi byk parlimen dap akn dpt n jadi majoriti di parlimen..itu strategi dap nk lanyak melayu.igt tu macai matdey cilaka

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko plak lebih tahu...ko ahli majlis tertinggi DaP?

      Padam
  13. SUMAN DAN MACAI BODO SERUPA SAJA
    PAS TU KLAIM MELAYU ADA JATI DIRI
    AL ANUS DIGANYANG SBB PLURALISMANYA
    SKG DIJILAT KEMBALI SUMA BARUA YAHUDI...

    ....₩€$$£...puiiiiikk.....!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko yg susah hati kenapa plak?telor ko kena jentik?sori ko mana ada telor..bapak tiri ko trump tak jemput ko?

      Padam
    2. Yang pasti, banyak kali percubaan Kejora menjual dakyahnya disangkal & dikecam di blog2. Hingga satu masa dulu dia dimaklumkan, orang yang mencarut kotor bukan ahli jemaah masjid/surau.

      Padam
  14. Episode kedua disini : 9b tak hilang, sebaliknya termasuk projek keretapi Gemas.
    Ini adalah jawapan yang aku petik menerusi sidang parlimen malam ini. Jawapan ini dibacakan oleh Rahman Dahlan, menteri dalam JPM sekarang neh.
    Ia adalah respon daripada soalan MP Kuala Nerus. Menurut kenyataan menteri, angka yang disebut Najib sebanyak 55b ialah benar. Dan apa yang dilaporkan menerusi laman web CCCC juga adalah benar.
    Bagaimana kedua-duanya boleh menjadi benar?
    Hah, ini lah jawapan Rahman Dahlan. Kos 46b ialah merujuk kepada pembinaan laluan rel keretapi sebanyak 600km. Laluan itu dari Tumpat - Gombak, Gombak-Tumpat. Kos pembinaan ialah 46b. 

    Manakala 9b lagi ialah laluan tambahan yang akan dibina dari Gombak-Klang, Klang-Gombak. Laluan ini sepanjang 88km. Maka apabila digabungkan kedua-dua projek ini kosnya ialah bernilai 55b banyaknya.

    Dan, dalam respon Rahman di Parlimen tadi, tak pula dinyatakan siapa yang akan membina laluan keretapi tambahan tu. Cuma menteri menyatakan laluan tersebut bernilai 9b kerana tanah2 di sekitar KL mahal harganya.

    Rahman juga menyatakan syarikat CCCC hanya diberikan tender untuk membina laluan keretapi berkembar manakala segala perkara berkaitan pengoperasian adalah dibawah seliaan kerajaan Malaysia.

    Dalam perbahasan tadi juga, Rahman menjelaskan bahawanya ketika berlangsungnya sesi tanda-tangani MoU projek ECRL, presiden China Xi Jinping turut menghadiri. Jika pembangkang mahu menuduh CCCC ialah syarikat rasuah dan korup maka ini turut melibatkan intergriti dan reputasi presiden China. Memandangkan syarikat China CCCC ini mempunyai pengaruh yang besar di China. Kerana syarikat ini sebetulnya dipunyai oleh kerajaan China. 
    Dan, menteri juga turut menjawab tentang CCCC yang disenaraihitam oleh bank dunia. Menurut menteri, yang disenaraihitam itu ialah anak syarikat CCCC dan akan ditarikbalik pada Januari 2017.
    Jika korang ada baca episode kedua, bloggers UMNO sebenarnya ada sebarkan bahawanya laluan keretapi ECER turut terlibat dalam projek ECRL tu sebab kosnya 55b. Sekali menteri dorang jawab lain. Kat sini boleh nampak yang bloggers UMNO suka sebarkan benda yang karut marut bagi mengekang tanggapan negatif ke atas kerajaan. Walaupun takde fakta.

    Apa pun, dalam sidang tadi, ada satu persoalan menarik yang aku jumpa. Pinjam 55b. Tetapi apakah kita bayar 55b? Hah, ini menteri langsung tak jawab. 
    Menteri cuma jelaskan ;
    1. 7 tahun untuk membina laluan keretapi.
    2. Kerajaan akan bayar pinjaman macam biasa selama 20 tahun tetapi dalam 7 tahun ini kita dikecualikan bunga. Aku dengar ini. Tapi rasa macam kena dengar balik perbahasan tadi.

    3. Seterusnya pada tahun kelapan kerajaan akan mula membayar pinjaman (prinsipal + bunga) sehingga pinjaman selesai pada tahun ke 20.

    Dan ya, apabila Kuala Nerus atau mungkin MP lain, maaf terlalu laju tak dapat nak catit, bertanya berapakah jumlah bunga yang akan dibayar oleh kita, Menteri Rahman Dahlan tak jawab (buat2 macam tak dapat soalan tu). Aku rasa kita berhak tahu tentang ini jug

    BalasPadam
    Balasan
    1. serupa lah mcm kes 1MDB. BOHONG,TIPU N 'HALF TRUTHS'.

      saya ada menyediakan artikel pendek mengenai ECRL n siarkan dlm blog din turtle(yg tlh mencecah lebih 50,000 hits - mengikut blogger tersebut).

      baca lah n buat lah perhitungan sendiri. saya bersedia berdebat/bedailog.

      ini ada lah projek utk merompak secara terhormat d siang hari. nohtah(period).

      Padam
    2. Salam pak Rahman

      Tiada guna menyatakan kesediaan berdialog atau berdebat bagi mereka yang bukan mencari kebenaran tetapi ingin pertahankan benang yang basah.

      Sedangkan Majlis Nothing To Hide yang ia sendiri plan, pun dia boleh lari seolah-olah ada a lot of things to hide, inikan pula tawaran berdebat daripada pihak lawan.

      Apa pun syabas di atas kesediaan itu.

      By d way, saya orang prtm komen dalam entry tersebut. Sengaja saya komen di sana utk tunjukkan sokongan kepada pak Rahman.

      Salam perjuangan.

      Padam
    3. Pak rahman jpc
      Bro john doe

      Untuk makluman, malam tadi saya menghadhiri majlis UMNO peringkat cawangan yg turut dihadhiri oleh Ketua Bahagian (juga seorang menteri kabinet). Ketika berjamu selera, saya ambil kesempatan mengajukan pertanyaan kpd YB Ketua Bahagian, jika Najib ikhlas & di pihak yg benar kenapa dia sering membuat keputusan tanpa berbincang dgn Makjlis Tertinggi & Jemaah Menteri? Contoh..penubuhan 1MDB dan usahasama KERAtaJAAN dgn Syarikat China. Kenapa pinjam duit riba & sanggup bayar bunga 10% setahun, mentelah dgn bank Yahudi? Kenapa dia berdolak dalik ttg derma RM2.6 bilyon (tanpa resit), di mana duit 1MDB yg tersimpan di Pulau Canary & kenapa Jho Low tidak dikeluarkan arahan warran tangkapan sehingga kini....???

      Yg hadhir semua terdiam 1,000 bahasa, hanya menggeleng-gelengkan kepala. Saya masih bersahabat dgn mereka tapi soalan2 pokok tadi membuat saya menjauhi UMNO.

      Padam
    4. Salam pak Othman.

      Syabas di atas usaha menyedarkan mereka yang masih tertidur.

      Semoga Allah terus beri rahmat, kekuatan dan kesihatan ke atas pak Othman.

      Bangga memiliki Taiko yang punya semangat perjuangan mcm pak Othman.

      Padam
    5. saya dpt tahu bini berpuaka nya mcm cacing kepasan sekarang.

      suntikan botox n rawatan anti tua nya sukar d buat tanpa d ketahui umum.

      penawar yg paling mujarab bagi orang yg mengalami stress ia lah dgn menyanyi sungguh pun suara sumbang.

      sms terakhir saya dgn rosmah pd 13 sept 2016 berbunyi saperti berikut " sudah lah! tak guna kita panjang kan isu. insya'allah kita akan bertemu d pekan dlm pru kelak. adios!".

      saya harap pasangan ini akan d paksa berundur sebelum PRU 14 n d bawa k muka pengadilan tanpa saya bersusah payah mendedah kan kepincangan2 mereka kpd penduduk pekan.

      pak lah kecundang olih kerana 'anak hantu' (menantu) nya.

      najib d caci(revile) n mungkin d pasongkan kerana tlh terjebak dgn mainan 'puaka'.

      maaf lah kalau saya kata kan bahawa kedua dua PM ini bodoh sombong kerana tlh menyisihkan bimbingan ikhlas drpd insan yg bijaksana n penuh pengalaman.

      RASA KAN!!!



      Padam
  15. MACAI KUTTY BODO BODO MULA MEROYAN
    CAP BUNGA PULAK KITA JADIKAN BAHAN
    BARUA TERKINJA KINJA TAK MAMPU BERTAHAN
    FITNAH 1MDB MASIH TAK JALAN JALAN


    DoJ FBI bila nak samannnnnnn..... haak tuiiiii... kikikiki...

    BalasPadam
  16. SUPERMOON DATANG LAGI
    AIR LAUT PASANG BESOO LAGI
    ANGAN MAT JENIN BUAT MAHA KUTTY
    BOBOI AKAN DIJADIKAN PERDANA MENTERI

    Maha kutty tak kisah mati tegak asalkan boboi jadi piem....

    BalasPadam
  17. MAHA DEWA KUTTY SENTAP LAGI
    PAS TAK DATANG KONVENSYEN YAHUDI
    DI MAKI HAMUN PRESIDENT SMPI LEBAM D PP
    TAK SABAR NAK TENGOK BOBOI JDI PERDANA MENTERI

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedap siluncai katun merapu2..biarkan siluncai terjun dengan bebalnye...nak nafi 1mdb dah tak reti lagi...kikikiki

      Padam
  18. 1MDB SATU PERNIAGAAN
    UNTUNG RUGI ADAT PERNIAGAAN
    TAK ADA BAIL OUT DUIT KERAJAAN
    DOJ FBI BILA LAGI NAK SAMANN...?

    kikikiki....

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1MDB SATU PERNIAGAAN????????????

      Padam
    2. Niaga ape?..niaga hutang...gali lubang tutup lobang...lepas tu jual aset negara..pinjam bank yahudi nak labur dlm syraikat minyak antarabangsa tapi lebor dalam akaun sendiri..
      PERNIAGAAN 1MDB...perniagaan yg tak ada syarikat lain buat dlm dunia...trump yg kaye tak buat perniagaan mcm najib..

      Padam
    3. Hahhaha..kelako boh barua ni..ade ke ckp 1mdb tu utk bussines..kepalabutoh ko la macai..agaklaa nk spin nk auta pon..ingt kami bodoh,kaki spin mcm ko ke cai..dah la bodoh kaki spin pulak..hahaa..ini macai paling hancusss aku penah tgok..bodoh tahap kepalabana..

      Padam
  19. SAIFUL BUKHARI MERINTIH LAGI
    BUKAN ALJUBOORI TAPI BOBOI KINI
    BEBASKAN ALJUBOORI YG DIZALIMI KUTTY
    BILA SEMUA BARUA BARUA BERSATU HATI

    ......boboi yg aturkan perjumpaan dng maha kutty bapanya dkm kes saiful DIZALIMI Anwar@al anus... skg semua berua mudah lupa bersatu hati..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia merintih kerana lama tak kena batang..jeli banyak lagi..ko boleh tolong sula jubok dia..kikiki

      Padam
  20. NEW YORK: Donald Trump berkata, beliau tidak akan menerima gaji ketika berkhidmat sebagai Presiden Amerika Syarikat (AS). 

    Sebelum kejayaan pilihan raya, Presiden dipilih itu menegaskan, beliau malah tidak akan "mengambil walau satu dollar" daripada gaji presiden sebanyak AS$400,000 (RM1.76 million) setahun. 

    Bercakap dalam satu acara September tahun lalu, beliau memaklumkan penyokong di New Hampshire: "Perkara pertama yang saya lakukan jika dipilih sebagai presiden, saya tidak akan menerima gaji. Ia bukan satu masalah buat saya.

    " Beliau mengulangi dakwaan itu dalam satu soal jawab di Twitter akhir bulan sama apabila seorang pengikutnya bertanya: "Adakah anda melepaskan gaji presiden jika dipilih?" yang dibalas Trump: "Berkaitan gaji, saya malah tidak akan mengambil walau sedollar pun. Saya akan melepaskan gaji saya jika dipilih sebagai presiden." 

    Ketika kempennya, ahli politik Republikan itu mendakwa, sebagai seorang jutawan perniagaan, beliau tidak terikat dengan arahan penyokong kewangan. 

    Trump dianggarkan memiliki kekayaan bernilai AS$3.7 bilion (RM16.31 bilion) menurut Forbes. 

    Presiden AS kaya sebelum itu mendermakan gaji mereka kepada badan kebajikan selepas menganggap tidak memerlukan sokongan kewangan sebagai pendapatan peribadi. 

    Herbert Hoover dan John F Kennedy, kedua-duanya dilaporkan mendermakan wang itu kepada badan kebajikan. - Agensi


    "Sebaik-Baik Najib...."


    ...masih boleh menyanyi dan menari dengan gembira dalam pesta riang ria menyambut tetamu negara. Seolah-olahnya tiada apa yang berlaku. Malah sebelum itu, dia dan keluarganya berkelana ke negara China bukan untuk menarik pelaburan, tetapi menambah hutang negara.

    Ketika kerajaan sepatutnya lebih berhemah dalam berbelanja dan berusaha untuk mengurangkan beban hutang negara, Najib telah menyebabkan kerajaan berhutang lagi sebanyak RM55 bilion dengan bank dari negara China untuk membina landasan keretapi paling mahal di dunia. 

    Tatkala biasiswa mahasiswa dipotong, subsidi minyak ditarik balik dan peruntukan kepada kementerian-kementerian dikurangkan, kontrak pembinaan projek mega bernilai puluhan billion ringgit ini diberikan kepada sebuah syarikat dari negara China tanpa melalui proses tender terbuka.

    ​Inilah cara pengurusan ekonomi Najib yang langsung tidak menghiraukan kebajikan rakyat. Ini tidak termasuk perjanjian-perjanjian lain yang bernilai RM144 bilion kesemuanya, yang kebanyakannya adalah hutang, bukan pelaburan. 

    Hutang 1MDB pun masih belum nampak jalan penyelesaiannya, Najib menambah lagi hutang negara berjumlah ratusan billion ringgit yang akhirnya terpaksa ditanggung oleh rakyat.

    Apabila pemimpin yang korup salah urus ekonomi negara, rakyatlah yang menderita. Hasil kutipan GST dan cukai pendapatan tidak dikembalikan kepada rakyat, sebaliknya terpaksa digunakan untuk membayar hutang negara dan menampung pembaziran oleh pemimpin yang boros dan rasu

    BalasPadam
  21. kepada Othman pc, John Doe dan sekalian soldadu kecil yg bertuankan BIG FIVE (aku merujuk tuan2 kamu).

    sejujurnya kadangkala aku hanya berminat untuk membaca setiap komen yg kalian sampaikan - lalu kemudian mati jari jemari aku untuk berbalas hujah.

    Kerana kalian hanya berjaya menunjukkan betapa taasub dan jahilnya keadaan kamu.

    Teringat aku bagaimana kaum yahudi meminta pembuktian (mukjizat)akan kerasulan Nabi Isa a.s -

    lalu akhirnya si Yahudi itu tadi berpaling setelah ditunjukkan kepada mereka akan pembuktian yg kukuh lagi benar, sambil berkata dengan sombong - wahai Isa a.s sesungguhnya kamu bukan rasul sebaliknya adalah seorang ahli sihir.

    Demikian juga halnya keadaan kamu - apa hikmahnya kamu terus menerus berteriak meminta dan mencabar kepada Najib, UMNO dan Barisan Nasional agar "menyaman" atau mengambil tindakan yg sewaktu dengannya.

    bukankah siasatan telah dijalankan oleh SPRM dan PAC (dimana kelibat tuan2 kamu turut berada didalam siasatan tersebut) - kemudian kamu bersifat bagaikan kaum yahudi dengan berkata - SPRM dan PAC adalah penipu.

    Hehe... jika demikian tuan2 politik kamu juga turut bersubahat (malah tuan politik kamu sendiri yg mengetuai press confrence - menyatakan 1MDB tidak diselewengkan berbillion ringgit). - hey, bukankah kalian telah beriman pada segala khabar dari tuan2 kamu - semoga berjaya .. ๐Ÿ˜๐Ÿ˜‚

    Dan kepada John Doe berkait pertanyaanku tempoh hari -

    kamu menulis - "setahu aku setiap agama mengajar kepada kebaikan dan melarang kepada kejahatan" - inilah fahaman pluralisme agama yg dibawa oleh golongan orientalis.- mencari titik persamaan diantara agama.

    Yang kelakarnya kamu mendakwa - aku tidak berpegang pada fahaman pluralisme.

    Dan kepada Othman pc - nilai awak hanyalah pada 1 undi yg dimiliki sesungguhnya kamu benar-benar telah menjadi alas kaki kepada DAP - sarananku fahami terlebih dahulu matlamat penubuhan parti cauvanist bangsa Cina itu - semoga kamu sempat menyedarkan diri sebelum terlambat. ๐Ÿ˜‡๐Ÿ˜



    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko lebih jahil..kena klentong dengan najib....yg merompak plak nak dibela..bahasa sastrawan tapi isi sasauwan..

      Padam
    2. Unknown.

      Kamu silap sekali.

      Fahaman pluralisme itu ialah membenarkan kesemua agama dan bukan mengakui agama lain juga menyuruh berlaku kebaikan.

      Ia sama sekali tidak sama.

      Kamu pun tidak menjawab soalan-soalan aku untuk dijawab balas tetapi kamu pusing cakap untuk perkataan yang jelas aku sebutkan.

      Sekiranya mengikut penjelasan kamu maka logiknya kamu akan berkata Islam, Yahudi dan Kristian sama saja memandangkan ketiga-tiganya percaya kpd Nabi Adam a.s.

      Penilaian diberikan kepada ajaran pokok dan bukan kepada cabang2 kecil spt yang kamu nilaikan sedangkan kamu sendiri tidak mampu menjawab soalan yang sama yang aku lontarkan kembali.

      Fahaman pluralisme juga menganggap agama lain syumul spt Islam. Kamu yang jelas punya fahaman itu apabila mengatakan fardhu kifayah ada di dalam agama lain.

      Fardhu Ain dan Fardu Kifayah hanya ada di dalam Islam sbg salah satu tanda agama ini sahajalah agama yang syumul yang layak disebu ad-deen.

      Padam
    3. Unknown...

      Buktikan keluhuran kamu demi haq terlebih dahulu dgn menyatakan nama sebenar.

      Boleh....????

      Padam
  22. sahabatku john Doe mari aku fahamkan kepada kamu - iktiqad seorang muslim apabila diajukan persoalan bersifat muslihat seperti itu yang sering dibawakan oleh para orientalis (pluralisme agama - banyak yg akhirnya terperdaya) maka jawab dan peganglah ia didalam hati -

    Hanya Islam yg mengajar dan mengikat sekalian manusia (termasuklah si kafir) didalam urusan yg baik walau ia seberat biji sawi, walau ia hanya terlintas sebagai niat -

    setiap kebaikan yang dikerjakan manusia ia telah melaksanakan syariat Islam walaupun si pelakunya adalah si non muslim.

    Maha Suci Allahswt - disempurnakan Islam itu sebagai rahmat kepada setiap hambaNya - sesungguhnya tiada sedikitpun persamaan diantara Islam dengan yang lain.

    Sesungguhnya tiada titik pertemuan diantara yg HAQ dan yg Bathil - bagiku agamaku dan bagimu agamamu - ambil hikmahnya maka kamu akan menghormati agama dan kepercayaan mereka, tanpa kamu menyamakan sifat Islam kepada mereka. ๐Ÿ˜๐Ÿ˜‡

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nanti aku jawab. Bilal dah iqamat.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam

    3. john doe13 November 2016 1:56 PTG
      Unknown.

      Pertamanya kamu sendiri telah akui lidah kamu bermuslihat. Benarlah kamu mempunyai lidah Yahudi yang memutarkan kata2 sendiri cakap lain maksud lain sehingga Allah melarang penggunaan kata2 roi'na di kalangan Muslim. Memang tepat ayat dan doa yang aku hadiahkan kpd kamu.

      Syabas di atas pengakuanmu mempunyai lidah Yahudi. Inilah kebaikanmu berbanding Kejora. Kamu mengakui kejahatanmu secara terbuka pada ketika Kejora menunjukkannya secara terbuka tetapi berdalih.

      Kamu kemudian telah berhujah dengan persamaan ranting padahal isu yang dibawakan ialah isu pokok. Kamu sendiri akui awalnya soalanmu tiada kaitan isu akidah.

      Mengatakan kesemua agama membawa kebaikan adalah isu ranting dan bukan isu pokok dalam agama.

      Sekiranya mengikut cara dangkal kamu membuat analogi, maka kamu akan mengatakan Islam Yahudi dan Kristian adalah ajaran yang sama kerana ketiga-tiganya percaya kepada Nabi Adam a.s. jelas, analogi kamu inilah yang memerangkap kamu di dalam fahaman pluralisme, apabila menganggap kesamaan di dalam perkara ranting adalah tanda wujud kesamaan di dalam perkara pokok.

      Apakah yang membezakan pluralisme dgn mengakui kepelbagaian agama?

      Ketika aku mengakui agama lain juga mengajak ke arah kebaikan maka ia adalah mengakui akan kepelbagaian. Banyak ayat2 AlQuran dan hadith2 Nabi sndiri yang mengakui kepelbagaian agama ini. Ia dah selalu diperkatakan.

      Tetapi pluralisme adalah kepercayaan bahawa :-

      1. Semua agama adalah setaraf dan membawa kepada jalan Allah.

      2. Semua agama adalah syumul.

      Aku telah tegaskan hanya ada satu agama deenul-haq yang benar iaitu Islam. Aku juga telah tegaskan hanya Islam agama yang syumul. Maka kenyataan aku mengakui kepelbagaian agama adalah tidak terjatuh di dalam pluralisme agama ini. Alhamdulillah .

      Ada pula kamu telah memberikan konsep fardhu kifayah kepada agama lain. Ini adalah salah satu konsep yang menunjukkan kesyumulan Islam tapi kamu telah iktirafnya ada pada agama lain. Jelaslah kamu yang percaya kpd pluralisme.

      Disebabkan lidahmu bermuslihat spt Yahudi maka kamu tidak mampu menjawab soalan balas aku tentang fardhu kifayah dan juga soalan yang sama aku lontarkan. Akhirnya kamu mengakui 'sungguh aku hanya bermuslihat'

      Kini kamu kembali utk menegakkan benang basah padahal kamu tak mampu menjawab soalan kamu sendiri yang dilontarkan semula kepada kamu disebabkan kamu tidak menyoal untuk mencari kebenaran tetapi menyoal untuk memusing lidahmu membuat muslihat.

      Maha suci Allah yang membuatkan kamu sendiri mengakui soalan kamu itu adalah muslihat. Ketahuilah bahawa hanya orang yang jahat berbahas melalui muslihat.

      Jahil dah ada jahat pun dah ada, maka lengkaplah pakejmu itu kawan.

      Padam
    4. hehe, apakah kamu faham terhadap apa yg aku tuliskan wahai sahabatku John Doe ?? ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

      Ketika aku mengajukan persoalan "apakah setiap agama mengajarkan kebaikan dan menolak kejahatan?"

      kemudian aku nyatakan persoalan yg penuh muslihat seperti ini adalah salah satu senjata golongan orientalis yg membawa fahaman pluralisme dalam setiap urusan manusia termasuk didalam soal agama.

      Sekiranya aku juga berkongsi fahaman "semua agama mengajak kepada kebaikan" - maka aku sudah tentu bersetuju dengan jawapan yg kamu berikan - ia bermakna kamu juga telah termasuk didalam fahaman pluralisme - kemudian kamu berkata aku tidak berfahaman pluralisme ??

      kamu kelihatan kabur bukan - sejujurnya juga pertanyaan ku itu juga hanya melibatkan setiap urusan fardhu kifayah dan aku memberikan ingatan jangan kamu melibatkan pada soal akidah untuk di pluralisme.

      wahai John Doe,urusan fardhu kifayah ia melibatkan setiap hamba-Nya si Muslim dan non muslim, yang pernah hidup, yang sedang hidup dan yang bakal dihidupkan Allahswt.

      Mari aku berikan sedikit contoh -

      1. si non muslim membuang sampah ke dalam tong sampah - lalu ia berkata inilah pesan kedua org tuaku dan mereka mengambilnya hasil dari ajaran agama mereka dan ia juga adalah agamaku.

      2. si muslim membuang sampah ke dalam tong sampah - lalu ia berkata inilah pesan kedua org tuaku yg diambil dari ajaran agama mereka dan merupakan agamaku yakni ISLAM.

      Lalu para orientalis berkata - tiada perbezaan diantara kalian inilah lah titik persamaan diantara setiap agama -

      Sebaliknya si Muslim yg mengetahui pasti akan membantah - barang siapa yang berbuat kebaikan maka sesungguhnya ia telah melaksanakan syariat Islam walau pelakunya si kafir sekalipun,sambil menambah cukuplah bagimu agamamu dan bagiku agamaku - itulah hikmah pemisah yang jelas lagi nyata bagi si Muslim yg mahu berfikir.

      Pluralisme - mencari titik persamaan dalam setiap urusan hidup manusia (urusan fardhu kifayah) hatta didalam soal beragama.

      Iktiqad Islam - setiap urusan hidup manusia (fardhu kifayah) terikat sepenuhnya didalam syariat Islam.

      Maka terbatal seluruhnya fahaman pluralisme sekiranya si Muslim itu menyedari.

      Kini kamu tahu dimana duduknya fahaman kamu wahai sahabat ku John Doe ๐Ÿ˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜‡






      Padam
    5. Unknown

      Semakin kamu cuba masukkan unta ke dalam lubang jarum semakin terserlah kejahatan dan kejahilanmu.

      Begini:-

      Ketika aku berhujah tntg ayat al-quran Allah melarang Muslim menggunkan kalimah roi'na disebabkan yahudi menggunakan kalimah ini secara muslihat, kamu pula telah berhujah dengan cara memberi justifikasi kpd caramu itu kerana ia digunakan golongan pluralisme.

      Jelas, aku beriman kpd ayat2 Allah dan berhujah dengannya dan kamu beriman dgn kaum kafirun dan berhujah dengannya.

      Siapakah yang pluralisme sekarang? Kamu dengan jelas menjustify kelakuanmu membuat muslihat jahat dgn cara mengatakan ia adalah amalan kaum musyrikin. Itu pun selepas aku beritahu kamu tentang ayat Allah berkenaan sifat pusing lidah ini. Kamu lebih beriman kpd amalan musyrikin berbanding ayat2 Allah sekalipun selepas diberi peringatan dengannya. Wala'uazubillah semoga keturunanku selamat dari menjadi spt kamu.

      Berdasarkan sabda Nabi yg bermaksud barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka ia termasuk kaum itu maka jelas kamu telah menjadi sebahagian kaum yahudi dan pembelanya.

      Hadith tersebut tidak apply kod semua perkara tetapi apabila jelas ada larangan Allah yang sebab larangannya adalah kerana fiil satu kaum kafir, dan seorang yang zahir Islam melanggar larangan itu dan memberi justifkasi lagi dengan amalannya, maka aku tidak rsgu2 lagi orang sebegini telah jatuh ke dalam golongan kaum itu.

      Tapi aku takkan memanggilku secara direct sbg Yahudi kerana iandilarang. Ada pula berhujah mengenai amalan mereka dsn ayat2 Allah dan Hadith2 Nabinya seperti apa yang aku sedang lakukan itu tidak mengapa.

      Kemudian kamu memberi contoh 'fardhu kifayah' ke atas satu perkara yang sebenarnya adalah 'muamalah'. Kejahilanmu membuatkan kamu tidak tahu beza keduanya.

      Fardhu Ain dan fardhu kifayah adalah sebahagian lambang kesyumulan Islam. Konsep ini tiada dalam agama lain.

      Muamalah di dalam Islam sememangnya ada subjek 'muamalah' dgn kaum kafirun dan melalui muamalah inilah kebaikan non muslim diakui sebagai kebaikan hatta Nabi pernah bersabda yang membawa maksud barangsiapa yang menganiayai orang bukan Muslim yang baik maka ia akan berhadapan dgn Nabi di hari akhirat.

      Kalimah yang salah hukumnya tetap salah. Sebab itulah orang Islam boleh mengatakan si Hindu itu sedang bersembahyang tetapi tidak boleh berkata si Hindu itu sedang bersolat.

      Sebab sekalipun kalimah sembahayang itu adalah umum untuk semua manusia yang beragama, kalimah solat pula adalah khusus utk Muslim.

      Sebagaimana juga muamalah itu umum untuk amalan sesama manusia termasuk daripada agama lain, fardhu kifayah itu pula khusus utk Muslim.

      Adakah kamu ingin menafikan kebenaran ayat AlQuran, Hadith dan dalil syaire aku dengan menggunakan amalan kaum kafir sbg dalil dan hujahmu?

      Silakan kawan, itu kuburmu dan bukan kuburku.

      Padam
    6. 'Memanggilmu' secara direct, bukan 'memanggilku'

      Padam
    7. Bro john doe...

      I am following with deep interest of your dialogue with Unknown.

      Since Unknown mentioned about Judaism & Christianity, I like to quote that the 3 heavenly faiths stemmed from the same root since since our forefather, prophet Adam (Peace Be Upon Him). The word/term or religion of 'Judaism' and 'Christianity' are not found anywhere in Torah, Psalm or even in the Bible.. These are plain evidences that the word 'Judaism' and 'Christianity' are concoctions made by man/men, and not God Almighty. God Almighty sent His Message through all His prophets commanding us to Worship and Submit Peacefully to Him Only. One word for this is....... SHALOM in Hebrew and ISLAM in Arabic. Mind you....... both are Semitic and not western or Hellenized terminology....!!!! God Almighty explicitly revealed in His Holy Book (Al Quran) that the name of His religion is Islam. Therefore, one should know and clearly understand what the word "Islam" itself means. The religion of Islam is not named after a person as in the case of Christianity which was named after Jesus Christ, Buddhism after Gotama Buddha, Confucianism after Confucius, and Marxism after Karl Marx. Nor was it named after a tribe like Judaism after the tribe of Judah and Hinduism after the Hindus. Islam is the true religion of "Allah" and as such, its name represents the central principle of Allah's "God's" religion; the total submission to the will of Allah "God". The Arabic word "Islam" means the submission or surrender of one's will to the only true god worthy of worship "Allah" and anyone who does so is termed a "Muslim", The word also implies "peace" which is the natural consequence of total submission to the will of Allah. Hence, it was not a new religion brought by Prophet Muhammad in Arabia in the seventh century, but only the true religion of Allah re-expressed in its final form.

      Good day pal & Salam.

      Padam
    8. U r absolutely right pak othman.

      Tabik spring.

      God bless u senior.

      Padam
    9. erm, sahabatku John Doe aku tumpang simpati dengan fahamanmu.

      urusan muamalat itu terkandung didalam fardhu kifayah, menilai segala komen awak, aku dengan rasa hormat mengakui ilmu yg tertanam didalam dadamu, tak mengapa wahai sahabat jalan dan fahamku berbeza denganmu.

      Benar sekali apabila memperkatakan bahaya pluralisme didalam agama - banyak yang akan terpedaya mereka tidak menyedari bahkan "melihat" persamaan diantara Islam dengan yang lain.

      Konsep perbandingan agama tujuannya agar si Muslim menghormati kepercayaan si non Muslim - bukan mencari titik persamaan lalu kemudian kamu merasa "redha" dengan kepercayaan mereka dan mereka juga memberikan "redhanya" kepada Islam.

      Demikian aku memberikan sekecil-kecil contoh di komen terdahulu, malangnya kamu tidak memahami.

      Turunnya Al-Quran adalah pelengkap dan penutup kepada kitab sebelumnya, sempurnanya Sirah Islam yg dibawa Nabi saw adalah pelengkap dan penutup akan agama yg dibawa oleh Nabi terdahulu.

      Maka tiada sama walau didalam urusan muamalah (yg awak pisahkan ia dari urusan fardhu kifayah). Apatahlagi Islam terpisah secara terang nyata didalam urusan ibadah dan iktiqad.

      Sedikit info - golongan orientalis adalah mereka yg mempelajari setiap agama (namun tiada beserta hidayah Allahswt) -

      maka mereka mendakwa adanya persamaan didalam setiap agama dan fahaman ini dikongsi kecuali si Muslim - ia dinamakan sebagai pluralisme di dalam agama.

      Aku diajar agar tidak "disamakan" Islam dengan jalan apapun didalam urusan akidah,ibadah mahupun urusan fardhu kifayah. Aku hanya diajar menghormati kepercayaan mereka diatas hikmah.

      Tahukah kamu wahai sahabat sebab utama aku tanyakan persoalan ini kerana sesungguhnya inilah salah satu golongan yang merupakan BIG FIVE yg "bersatu" di dalam usaha merebut kuasa pemerintahan di tanah Melayu.

      In Shaa Allah, di masa akan datang aku akan "memperkenalkan" juga sifat2 golongan tuan2 kamu yang lain.

      Semoga kamu sedar - keadaan mu tidak sedikitpun menyamai keadaan perebutan kuasa pemerintahan kerajaan Islam diwaktu dahulu - dan sama sekali sifat dan keadaan kamu di "haram" sama sekali untuk disamakan dengan keadaan saidina Muawiyah r.a dengan Khalifah Ali r.a .. ๐Ÿ˜‡๐Ÿ˜˜





      Padam
    10. Unknown.

      Akhirnya kamu akui ajaran agamamu berlainan dgn ajaran agamaku.

      1. Ajaran agamamu membenarkan muslihat. Ajaran agamaku tidak membenarkannya kerana ia sifat khusus yahudi. Hadith

      ู…ู† ุชุดุจู‡ ุจู‚ูˆู… ูู‡ูˆ ู…ู†ู‡ู…

      Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum ia dari kalangan mereka. Berdasarkan ajaran agamaku kamu dah jadi Yahudi.

      2. Ajaran agamamu langsung tidak iktiraf kebaikan non Muslim sdg ajaran agamaku mengiktiraf kebaikan non-muslim tetapi tidak mengiktiraf kesahihan agamanya. Terlalu banyak dalil tentangnya.

      Malah ianya adalah kesepakatan para Ulamak bahawa mengakui kepelbagaian dan kebaikan agama lain bukan pluralisme. Pluralisme adalah mengakui agama lain setaraf dgn Islam, membawa kpd Allah spt Islam atau syumul spt Islam.

      Oh ya, ajaran agamamu menggunakan kesepakatan dirimu sendiri dan bukan dalil syarie. Terlupa plak aku tadi.

      3. Ajaran agamamu membenarkan talam dua muka. Mengambil bukan Muslim jadi sekutu dan di dlm masa yang sama tidak mengiktiraf kebaikan mereka. Ajaran agamaku tak benarkannya. Dosa besar ni, ada hadith mengenainya yg memanggil golongan sbgini sbg munafik dan hadith tak khususkan untuk Muslim shj (applicable bila talam dua muka kpd non Muslim juga).

      4. Di dalam ajaran agamaku takrif fardy kifayah adalah khusus untuk Muslim dan non-muslim tiada tmpt di dalamnya. Ini takrifnya:-

      ูุฑุถ ุงู„ูƒูุงูŠุฉ ููŠ ุงู„ูู‚ู‡ ุงู„ุฅุณู„ุงู…ูŠ ู‡ูˆ ุงู„ูุฑุถ ุงู„ุฐูŠ ุฅุฐุง ุฃุฏุชู‡ ูุฆุฉ (ูƒุงููŠุฉ ู„ุตุญุชู‡) ู…ู† ุงู„ู…ุณู„ู…ูŠู† ุณู‚ุท ุนู† ุงู„ุจุงู‚ูŠ، ูˆุฃู…ุง ุฅู† ู„ู… ูŠุคุฏู‡ ุงู„ุนุฏุฏ ุงู„ูƒุงููŠ ู…ู† ุงู„ู…ุณู„ู…ูŠู† ูุฅู†ู‡ ูŠุฃุซู… ูƒู„ ู…ู† ุชุฎู„ู ุนู†ู‡ ู…ู…ู† ุนู„ู…ูˆุง ุจู‡ ูˆู„ู… ูŠูƒู† ู„ุชุฎู„ูู‡ู… ุนุฐุฑ.
      Fardu kifayah ialah fardu yang apabila dilakukan sekumpulan muslimin maka terlepaslah kesemua muslim lainnya. Dan apabila tiada di kalangan Muslim melakukannya maka kesemunya berdosa.

      Nah lihat takrifnya jelas khusus utk Muslimin dan jelas muamalah dgn non-muslim tidak termasuk sebhgn dari takrif ini. Masakan non Muslim mempunyai fardhu kifayah?

      Oh maaf terlupa. Ajaran agamamu berlainan dgnku. Kamu dah akuinya.

      Waaah, kamu ingin buktikan kamu di pihak yg benar? Masih aku ingat ajaran agamamu mengatakan politik bukan tntg betul atau salah tetapi tntg golongan mana yg berikanmu tmpt. Kalau kamu sndiri beriman dgn 'siapa yang berikanmu tmpt', maka bgmnakah kamu nak membuktikan tmptmu itu benar?

      Patutlah kamu tidak jwb bila aku berikan hadith nabi tak ngaku umat orang yg menyokong pemimpin yg jahat dan khianat, rupanya kamu tak beriman dgn haq atau bathil tetapi kpd yang memberimu tempat.

      Ooh ya terlupa lagi. Ajaran agamamu membenarkan hati dan mulut tidak selari sedangkan di dalam ajaran agamaku ini adalah sifat munafiq.

      Bgmn aku yakin presidenmu yang kamu katakan pilihan Allah akan tumbang? Krn ajaran agamaku mengajar yg bathil tetap akan lenyap dan daripada dalil2nya aku yakin kamu di pihak bathil.

      Ini janji Allah yang aku pegang:-

      ู‚ู„ ุฌุฅุก ุงู„ุญู‚ ูˆุฒู‡ู‚ ุงู„ุจุงุทู„ ุงู† ุงู„ุจุทุงุทุง ูƒุงู† ุฒู‡ูˆู‚ุง

      Katakanlah: telah datang kebenaran dan telah lenyap kebathilan, sesunggunya yang bathil itu pasti lenyap.

      Itulah ajaran agamaku Unknown.

      Terima kasih kerana akhirnya mengakui ajaran agamamu berlainan dgn ajaran agamaku.

      Terima kasih kerana berdalil dgn amalan Yahudi kerana ia membuktikan sumber dalilmu dan sumber dalilku memang tak serupa.

      Terima kasih kawan duniaku, akhirat lain-lain.

      Padam
    11. Sdr unknown.

      Aku tahu aku tak sepatutnya masuk lagi tapi aku masuk bukan utk menyambung hujah sebaliknya melengkapkan hujah dgn dakwah.

      Maaf disebabkan aku terlupa untuk berdakwah. Ajaran agamaku mengajar utk tidak menghukum sebaliknya berdakwah. Ini tambahanku:-

      1. Ajaran agamamu membenarkan muslihat. Ajaran agamaku tidak membenarkannya kerana ia sifat khusus yahudi. Hadith

      ู…ู† ุชุดุจู‡ ุจู‚ูˆู… ูู‡ูˆ ู…ู†ู‡ู…

      Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum ia dari kalangan mereka. Berdasarkan ajaran agamaku kamu dah jadi Yahudi. Maka bertaubatlah kamu kawanku dan jangan mengulanginya lagi. Sesungguhnya Allah Maha Menerima Taubat.

      Kekhilafanku ini berlaku disebabkan aku asyik dgn subjek "fiqh islam dan dalil2nya" apabila berbahas denganmu sehingga terlupa tentang subjek "dakwah".

      Ia jarang berlaku disebabkan kesemua perbahasan, perbincangan, dll yg aku pernah lalui telah menjadikan AlQuran, Assunnah dan dalil2 syarie lainnya sbg dalil. Inilah pertama kali seseorang yang berbahas denganku menggunakan dalil amalan kaum kafir.

      Khusus untuk keadaan di mana aku dapati seseorang telah beriman kpd perangai kaum kafirun dan berdalil dengannya aku sepatutnya terus ke subjek dakwah kerana ajaran agamaku menghalang menghukum orang yg jahil sebaliknya mengajak ke arah dakwah. Selebihnya serah kepada Allah.

      ูŠุง ุฃูŠู‡ุง ุงู„ุฐูŠู† ุขู…ู†ูˆุง ู„ุง ุชู‚ูˆู„ูˆุง ุฑุงุนู†ุง ูˆู‚ูˆู„ูˆุง ุงู†ุธุฑู†ุง ูˆุงุณู…ุนูˆุง ูˆู„ู„ูƒุงูุฑูŠู† ุนุฐุงุจ ุฃู„ูŠู…

      Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menyebut 'roi'na' sebaliknya sebutlah 'unzhurna' dan dengarlah. Dan bagi orang-orang yang kafir itu azab yang pedih.

      Untuk pengetahuan lanjut mengapa kalimah mubah 'roi'na' ini dilarang disebut oleh Muslimin sebaliknya Allah menyuruh kalimah ini digantikan dengan kalimah 'unzhurna', maka lihatlah tafsir ayat 104 surah al-baqarah.

      Ringkasnya ialah Yahudi memutar lidah mereka menyebutnya dengan membawa maksud yang lain bertujuan sbg muslihat ke atas Nabi khususnya dan Muslimin umumnya.

      Maafkan aku kawan duniaku, akhirat lain-lain.

      Padam
  23. RAKYAT AKAN MENILAI KATA NURUL ALJUBOORI
    KENVENSYEN PAN PKR DAP 'BERSATU' KINI
    NURUL LUPA DIRI SAPA YANG DINILAI NNTI
    NURUL MENANG KERANA PAS SUDAH DIKHIANATI

    ....kikikiki.. nurul tunggu pru14 nasib ko kat lembah pantai... tungguuuuu. ...

    BalasPadam
  24. Pas dah bertaboran

    BalasPadam
  25. “Being religious puts you on the defensive in this industrialized modern world. When we are pushed to being defensive, we are forced to be formulated in our approach to religion and lose the essence of our connection with God.
    Tariq Ramadan

    “The modern world promotes the pathological pursuit of physical pleasure; Islam promotes prayer, perspicuity , purity, peace and purpose.
    Yasir Qadhi

    “And while it’s nice of you to want to call us ‘modern’ or ‘moderate,’ we’ll do without the redundancy. Islam is by definition moderate, so the more strictly we adhere to its fundamentals—the more moderate we’ll be. And Islam is by nature timeless and universal, so if we’re truly Islamic—we’ll always be modern. We’re not ‘Progressives’; we’re not ‘Conservatives.’ We’re not ‘neo-Salafi’; we’re not ‘Islamists.’ We’re not ‘Traditionalists’; we’re not ‘Wahabis.’ We’re not ‘Immigrants’ and we’re not ‘Indigenous.’ Thanks, but we’ll do without your prefix. We’re just Muslim.
    Yasmin Mogahed


    BalasPadam