Sabtu, 5 November 2016

HOT ~ Show Me The Money..!


Layan..



Show Us Genuine China Money


MUTAKHIR, 3 November – Najib berhutang RM55 bilion lagi. Kemungkinan negara bankrupt semakin menakutkan. Kantung kerajaan semakin kosong. Peruntukan pelajaran, kesihatan dan kebajikan dikurangkan, dibekukan dan ditarik balik.
 

Dalam lawatan ke China sekarang, Najib gembira dapat pinjaman   mudah RM55 bilion dari China untuk Projek Kereta Api Pantai Timur. Kontrak sudah tentulah dibagi kepada China.

Hutang 1MDB pula dipercayai telah naik melepasi RM50 bilion kepada RM53 bilion. Johari sila nafi atau jelaskan. Kemudian Projek Kereta Api Laju Kuala Lumpur-Singapura dijangka makan belanja RM50 bilion.

Campur semua jadi RM158 bilion. Kita pun tak pasti hutang 1MDB lebih RM50 bilion itu sudah masuk buku atau belum. Yang kita tahu hutang itu sudah dipindahkan kepada Kementerian Kewangan. Bank Negara Malaysia kata pada akhir Jun lalu, hutang kerajaan RM655.74 bilion. Garis waktu (timeline) hutang kerajaan macam ini: Akhir zaman Dr Mahathir RM189 bilion, Abdullah Ahmad Badawi RM306 bilion dan Najib sekarang RM655.74 bilion. Hampir 55 sen daripada setiap RM1 ekonomi yang dijana adalah untuk tanggung hutang. Najib layak diberi gelaran “hutang king”.

ORIGINAL POST
 


IN the spirit of inclusiveness – that every Malaysia has a say and the right to be heard – I would like to challenge the International Trade and Industry Minister, the Finance Minister 2 and the Bank Negara Governor to prove to us that China is actually bringing in the billions it promises.

In case we have forgotten, inclusiveness is the cornerstone of the Prime Minister, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak’s New Economic Model.

I challenge Datuk Seri Mustapa Mohamed, Datuk Seri Johari Abdul Ghani and Datuk Muhammad Ibrahim to show us the pay-in slips to prove that the China companies are actually bringing in the capital.

According to Malaysian media reports, RM143.64 billion worth of deals were signed during Najib’s this week’s visit to China.

Let us see that the Chinese capital is really flowing in and every sen is accounted for to avoid the repeat of the 1MDB-type corporate manipulation for illegal purposes. 

There’s a lot of commission and consultancy income to be made on that amount of money. Here the role of Bank Negara as the gatekeeper is paramount. It cannot allow itself to be tricked once again after that shameful 1MDB episode.

We do not want the China companies, most of which are state-owned, to come to Malaysia on the pretext of investing in huge projects but raise the capital from the local market.

This has been the trick of many so-called foreign investors. They came to Malaysia as foreign investors but borrowed working capital from local banks.

Just a few days ago, Bloomberg news service reported that China General Nuclear Power Corp, which bought 1MDB’s power assets for US$2.3 billion (RM9.2 billion) this year, is considering listing the business as early as 2017.

The state-owned company could raise as much as US$400 million (RM1.6 billion) from a Malaysian initial public offering of Edra Global Energy Bhd.

Who would be the buyers of its IPO shares – PNB, EPF, KWAP and the local banks?

Why should we be funding foreign companies to buy our domestic assets?

Yes, 1MDB is so toxic that very few local companies would dare buy its assets. But not all assets that are being sold or franchised to China companies are related to 1MDB.

But since Najib had committed us to these massive China-led investments and had even aligned us to China militarily, we must raise our vigilance to ensure that we do not end up becoming the 21stcentury vassal state of China.

Wallahuaklam.


Ini pun kira menghasut ke Khalid???

Lu Fikir La Sendiri!!!


71 ulasan:

  1. Wei blog bangang..sudah2 lah mkn dedak hasil memfitnah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kejora.....

      7 tahun Najib memerintah, apa sumbangan bermakna (significant contribution) diberikan kpd rakyat & negara, kecuali Brim kacang putih tapi ditindasnya rakyat dgn GST di mana setiap keluarga (household) dipaksa bayar cukai sebanyak RM19.00 setiap hari. Bayangkan berapa ribu ringgit rakyat bawahan kena bayar setahun tak kira keluarga itu hidup susah atau papa kedana. Brim tahun depan hanya dinaikkan $0.14 (14 sen) sehari saja, tidakkah itu cekik darah rakyat & zalim namanya...???? Najib/Rosmah dah songlap ribuan juta..dan kini sedang buat kira2 dgn syarikat asing negara China untuk mengaut entah berapa bilyon lagi bagi projek Keretapi letrik pantai timur & pembelian kapal perang buatan China. Selain itu, pembinaan Hospital UITM.. kenapa tiba2 kos asal RM599 juta dinaikkan mencanak tak masuk akal jadi RM8.26 bilyon...tak puas2 nak merembat lagi ker Najib nie.....????

      Menunggu penjelasan kamu Kejora keparat.

      Padam
    2. Baru-baru nie kita diberitahu bahawanya ada satu projek membina laluan keretapi di kawasan Pantai Timur yang dinamakan sebagai ECRL.

      Yang MENGEMPAR & MENAKUTKAN sekali macam mana Najib boleh menganugerahkan tender kpd Sykt China Communication Construction Company Ltd yg sah-sah telah disenarai hitamkan (blaclisted) oleh World Bank.

      1. Kenapa bukan Khazanah Nasional yang bina laluan keretapi itu? Ini menjadi tanda-tanya kepada umum. Sedangkan prasarana pengangkutan awam selalunya melibatkan Khazanah Nasional. Meminjam dari bank China dan menyerahkan projek membina kepada syarikat China. Rakyat beranggapan Najib mengenepikan kepentingan syarikat tempatan dan GLC.

      2. Kenapa nilainya meningkat kepada 55b berbanding anggaran asal iaitu 30b? Sarawak Report mendakwa bahawa Najib akan menggunakan projek laluan rel berkembar ini untuk membayar hutang2 #1MDB. Projek yang dianggarkan bernilai 30b ini akan meningkat kepada 60b bagi membolehkan Najib 'menarik' wang2 itu untuk membayar hutang.

      3. Difahamkan projek ECRL ini tidak mengikuti standard pembinaan kebiasaan. 'Kajian kemungkinan' atau dalam bahasa popularnya 'Feasibility Studies' tidak dipatuhi secara protokol kebiasaan negara ini. Apabila perkara asas ini juga dilanggar, ini memberikan gambaran bahawanya by hook or by crook kerajaan tetap ingin melaksanakan projek ini tanpa peduli dan faham kepada sentimen-sentimen yang bakal timbul akibat pembinaan laluan keretapi tersebut. Pentingnya kajian ini dijalankan supaya manfaat-manfaat yang dinyatakan oleh kerajaan tentang projek ini benar-benar akan 'hadir' selepas terlaksananya projek ini kelak.

      4. Perlu ke buat masa sekarang? Dalam kegawatan ekonomi. Mampu ke kita membayar semula hutang? Tidak boleh ke kita tunggu sedikit masa lagi yang mana ketika itu keadaan ekonomi kita lebih stabil bagi meneruskan projek ini? Ini antara yang menjadi tanda-tanya rakyat.

      5. Butiran perjanjian yang tidak dibincangkan kepada umum. Projek ini tidak dibicarakan secara terbuka oleh kerajaan dari segi perjanjian dan ini membuatkan rakyat berspekulasi sesama sendiri. Adalah lebih baik jika kerajaan boleh meluangkan masa dengan menerangkan kepentingan dan isi kandungan projek pembinaan ini kepada umum supaya kita sebagai rakyat jelas dengan susur galur projek ini. Penting kepada kita untuk peduli agar di masa hadapan kelak tidak la kita terikat dengan perjanjian2 bangang yang akan menyeksa poket kita. Ambil contoh seperti perjanjian konsesi tol. Naik ke tak naik ke tetap pembayar cukai perlu keluar wang bayar kepada konsesi tol.

      6. Selain dari itu, kita juga mahu tahu butiran kandungan perjanjian berkaitan pinjaman soft loan 55b kepada kerajaan. Bagaimanakah pembayaran balik itu dibuat? Dari segi penjualan tiket kah? Atau apa?

      7. Kita juga mahu tahu, bagaimana anggaran kos itu ditentukan? Apakah ada dua, tiga firma berbeza menentukan nilai projek itu benar2 memerlukan kos sebanyak 55b?

      8. Kita juga mahu tahu apakah kerajaan akan melayan secara adil dan saksama jika ada mana-mana individu, pihak, kumpulan, penduduk yang mungkin perlu berpindah bagi membina rel keretapi. Adakah mereka akan menerima pampasan seadilnya dan apakah kerajaan bersedia kepada segala kemungkinan2 seperti ini kelak. Sebab itulah kajian kemungkinan itu penting. Supaya kerajaan dapat kenalpasti liabliti, risiko dan manfaat. Jika ini tidak dikaji dengan cermat, kita akan menghadapi masalah-masalah yang menyebabkan projek ini tergangu sekaligus meningkatkan kos apabila ia semakin lambat dibina.

      Najib wajib disingkirkan segera jika kita tidak mahu negara ini terus hancur musnah.

      Padam
    3. Aik, Najib sendiri dengan bangganya umumkan kotrak lebih 143bilion ni. Fitnah lagi ka?

      Hanya pendedak sahaja yang tidak mampu lihat kebenaran yang pemberi dedak sendiri akui.

      Innalillahi wainna ilaihi rajiun .

      Padam
    4. Jing Jibo

      Aku rasa daripada ko meroyan dok tempik suruh admin tutup blog ni lebih baik ko jumpa jibo dan minta naik gaji.

      Mana boleh gaji ko sama dengan macai2 di blog lain sedangkan ko teruk kena sebat dalam ni.

      Aku cadang ni pun sebab kesian kat ko, lagipun ni la masa untuk ko tibai kencang2 sebab lepas PRU nanti ko kena cari tuan baru plak (itupun kalo ko tak dikemablikan ke tg rambutan).

      Padam
    5. Sapa ada CV jing jibo ni tolong keluarkan lagi sekali

      Padam
    6. Put14..satu lawan satu..pembangkang bersatu dengan satu tujuan..gagalkan Najib dan BN secara total..Untuk Negara tercinta..Kami disini bersatu bergerak secara tersusun..Komen negatif org BN menyamar pembangkang menunjukkan kecut perut mereka.ini.Pecah perintah telah mula gagal..Nak dilaporkan pada bos mereka yg benar..takut..Najib pernah hampir kalah di Pekan kerana mendengar penasihat nya yg kaki kelentong..so sejarah akan berulang kembali..komen negatif akan menyusul..senyum je la..mereka dah takut..shhh org BN dah datang..

      Padam
    7. 19Rm satu hari gst kau bayar Othaman Ahmad gst, nampak sangat kau orang kaya, kalau orang belanja 100rm belanja barang yg kena bayar 6rm bererti kau satu hari kau 300rm kaya betul kau itu, kami ini miskin kau hina kami penerima brim, aku yakin tun m tak akan menang jika tun m terus menerus menghina kami yg miskin ini. Kami belanja gst baru 10rm bebulan untuk golongan sederhana setahun baru 120rm untuk gst kami belanjakan kami dapat brim 1200rm yg untung kami bukan kau Othaman Ahmad belanjakan 300rm sehari terpaksa bayar brim 19rm sehari.

      Mengaku je lah Othaman Ahmad itu orang kaya terpaksa bayar 19rm gst satu hari Dan kau belanja wangan kau Rm300 sehari ia

      Padam
    8. KEPALA BUTOH lu si kadiaq PENYAMAQ HOMO JIJIK si PENJILAT JUBOQ BABI yg. diSONDOL berGILIR2 oleh SAMSENG2 SOROSKanibal/DAPJUBOQ BABI lu tu! Lu JANGAN ingat lu akan DAPAT menJAJAH NEGARA ISLAM kami ni si TERORIS2 JUBQ2 BABI KETURUNAN TERORIS PENJAJAH KAFIR HARBI ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD/SOROS! DARAH kami bangsa Bumiputera Islam/Melayu sedia MENGALIR si TERORIS2 JUBOQ BABI OI! PERANG KEMERDEKAAN sudah BERMULA sekali lagi habis2an!

      OI si TERORIS2 si GILA BABI DAPJUBOQ BABI , lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-chin GILA BABI BETINA SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/ BABIga SUNDAL KURAP!!

      TAK pula lu TERLOLONG mcm. PUAKA kat RASUAH BERATUS BILIION utk. INDUSTRI2 SENJATA Barat/ISrael - apabila depa MEROMPAK/MENJAJAH Dunia Islam dgn. amat KEJAM! Dahlah memBUNUH umat ISLAM dlm. GENOSID sesuka hati bersama IS(IS)rael termasuk MENUBUHkan IS/IS! Dasar puak TERORIS JUBOQ BABI BARAT/ZIONIS!

      Dan lihat siapa si TERORIS ZIONIS JUBOQ BABI Soros-PERASUAH-PENGGUBAH WANG HARAM /PENIPU/PEROMPAK -no-1 dunia ni – yg. juga Leftenan KANAN empayar ZIONIS Rothschild-si PENUBUH rejim TERORIS KANIBAL ISrael serta pertalian Soros dgn. Bank-bank Switzerland yg. juga amat pro-RASUAH & terlibat dlm SINDIKET global SENJATA/DADAH - lepas tu K’jaan Switzerland/US-Barat nak MENYIASAT 1MDB kami; dasar si PENIPU/PENYANGAK nak MAMPOS) ! Di - http://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/secretsoc_20century/secretsoc_20century10.htm, GEORGE SOROS AND THE ROTHSCHILD CONNECTION:

      …..Who was George Soros?

      ….The official story says that he was born in 1930 to Jewish parents and as a teenager had been chased from Budapest by the Nazis…..

      William Engdahl knows this to say about him:

      “Soros speculates on the world’s financial markets via his secret off-shore company Quantum Fund NV, a private Investment fund that handles a portfolio of four to seven billion US$ for several “clients”. The Quantum Fund is registered in the tax haven of the Netherlands Antilles in the Caribbean. In order to evade control of his financial activities by the U.S. administration not a single U.S. citizen sits on the board of Quantum. Its directors are a curious mixture of Swiss and Italian financiers.

      “Soros has been identified as a front man of the Anglo-French Rothschild banking group. Understandably neither he nor the Rothschilds want this important fact to be public, so the tight links to his friends in the London ‘City’, in the British foreign ministry, in the state of Israel and to his mighty friends in the American Establishment would stay concealed.”
      Among the members of the board of the Quantum Fund is one Richard Katz. He is at the same time head of the Rothschilds Italia S.p.A. in Milan and is also on the board of the commercial bank N.M. Rothschild & Sons in London. Another member of the board is Nils O. Taube.

      He is a partner in the London investment group St. James’ Place Capital which counts Lord Rothschild among its main partners. A frequent partner of Soros in several of his speculations – especially in the driving up of the gold quotation – is Sir James Goldsmith, a relative of the Rothschild dynasty. On the board of Quantum we also find the heads of some highly “discreet” Swiss private banks (who help the syndicated of organized crime – weapons and drugs – to launder their money)…….

      Padam
    9. Yg. si PENJAJAH PARASIT ZIONAZI KAFIR HARBI BerSHIT-DAPJUBOQ BABI nak JUAL Negara ISLAM kami ni pd. IS-rael-MOSSAD/SOROS-NA*O; TAK pula lu TERLOLONG mcm. PUAKA aaahhh?!!

      OI si TERORIS2 GILA BABI si HOMO JIJIK PENJILAT JUBOQ BABI KURAP si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD, lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-chin GILA BABI BETINA SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/ BABIga SUNDAL KURAP!!

      Si ANJING2 CASH-is-KING DAPJUBOQ BABI-KULI2 si rejim PENGGANAS KANIBAL ISrael/ZIONIS HARAM JADAH ni - TAK pula TERLOLONG mcm. PUAKA psl. dpt. RASUAH HARAM JADAH yg. berBILLION selepas dok lahap TAIK rejim TERORIS KANIBAL IS-rael/ZIONIS aaahhh??!! Dan TAK juga si PENJAJAH TERORIS DAPJUBOQ BABI nak SAMAN Razali kalau berita ni TAK benaq?! Dasar si PENAKUT HARAM JADAH! Di - http://www.pisau.net/terima-dana-1-2billion-dari-israel-dap-perlu-segera-kemuka-saman/ , Terima Dana 1.2Billion Dari Israel, DAP Perlu Segera Kemuka Saman, Published on 17/08/2016 in DAP by pisau!

      Itulah, bilalah juga si SPRM tu nak MENYIASAT si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD ni yg. boleh dapat DERMA USD 300 JUTA (RM 1.2 BILLION) dari rejim TERORIS KANIBAL IS(IS)rael tu - begitu juga PDRM untuk siasat bawah AKTA TERORISMA kerana 17 pakar strategi DAPJUBOQ ANJING yg. diKETUAI si TODI-puaKA, di LATIH oleh TERORIS MOSSAD dan si KM spt. TONGGENG eng BANGKAI BABI boleh pula asyik jumpa DUTA IS(IS)rael, serta IS(IS)rael nak tubuhkan MARKAS TENTERA PENGGANAS dia di Port Dickson – utk. MENAKLUK Selat Melaka; sbg. laluan UTAMA Submarin2 NUKLEAR HARAM JADAH IS(IS)rael/NA*O (yg. berPUSAT di Diego Garcia), serta sbg. laluan UTAMA perkapalan MINYAK/GAS (“oil/gas CHOKEPOINT”) yg. MENYAMBUNGkan Lautan PASIFIK-HINDI hingga ke Laut MERAH/MEDITERRANEAN (utk. ke ISrael/Barat)!! Kami RAKYAT tengah TUNGGU ni! SPRM/PDRM bah. TERORISMA – hang buatlah KERJA betul-betul oi!

      Lihat di - http://semuthitam80.blogspot.my/2016/03/12-billion-dana-israel-masuk-akaun.html , 1.2 BILLION DANA ISRAEL MASUK AKAUN PROKSI??? , Posted by Semut Hitam ; dan di - http://wakeupmalaya.com/2016/01/dap-terima-latihan-dari-mossad/ :

      DAP Terima Latihan Dari Mossad?

      January 4, 2016 By WakeUp Malaya

      Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, Mohamad Razali Abdul Rahman menegaskan beberapa kali bahawa DAP mempunyai hubungan istimewa dengan Israel.

      Pada 2012, Razali telah mendedahkan hubungan DAP-Israel ketika berceramah di Putrajaya:
      —–
      Tapi apakah hubungan istimewa Israel dengan DAP? Kalau tak istimewa, tidak kami dilatih hampir 3 tahun oleh Israel. Dilatih oleh pihak Mossad. Saya terima latihan daripada Mossad.

      Untuk pengetahuan Tuan-tuan dan Puan-puan, tiap bulan Lim Guan Eng akan pergi ke Singapura. Saya biasa mengikuti banyak kali rombongan beliau ke Singapura. Dia akan pergi hari Sabtu petang dan akan balik hari Ahad petang.

      Di Singapura, kita akan jumpa dua orang saja. Satu bekas pemimpin atau bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dan lagi satu wakil Duta Israel di sana. Dua ni yang akan kita jumpa.

      Sewaktu kita jumpa dengan Duta Israel atau wakil Israel, Tuan-tuan tahu tak, pihak Israel telah bersetuju memberi dana sebanyak 300 juta USD untuk PRU yang ke 13 ni. USD ya bukan RM ya. Duit tu sekarang berada di Singapura ya.....

      Jadi, PI MAMPOS lu LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS PENJAJAH/PARASIT ZIONIS DAPJUBOQ BABI KURAP lu tu!!

      Padam
    10. PI MAMPOS lu si GoBLOG/TERORIS2 HOMO JIJIK KEPALA BUTOH PENYAMAQ si PENJAJAH PARASIT ZioNAZI DAPJUBOQ BABI - TAK pula lu TERLOLONG psl. puak TERORIS PENJAJAH PARASIT ZioNAZI Mkini/BerSHIT DAPJUBOQ BABI/PembangKANGKANG dpt. RASUAH berBILLION dr. Soros-ISrael/MOSSAD-CIA serta mengHURU-HARAkan NEGARA ISLAM kami ni dgn. DEMO2 HARAM JADAH yg. GANAS mcm. BABI HUTAN SONDOL!

      OI si TERORIS2 HOMO si GILA BABI HOMO/RASIS DAPJUBOQ BABI , lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-chin GILA BABI BETINA SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/ BABIga SUNDAL KURAP!!

      Di - https://aidcnews.wordpress.com/2016/11/03/dc-leaks-dedah-perkaitan-soros-dengan-ngo-bersih/
      DC Leaks Dedah Perkaitan Soros Dengan NGO BERSIH
      November 3, 2016 AIDCNews
      AIDCNews -03/11/16 – Dokumen DC Leaks yang dibocorkan mendedahkan perkaitan Open Society Foundation (OSF), milik penyangak matawang Yahudi, George Soros dengan NG0-NGO BERSIH.
      Pautan pendedahan itu boleh diakses di http://dcleaks.com/wp-content/uploads/2016/soros/workplans/seai-2014-workplan.pdf
      Dalam dokumen itu mendedahkan bantuan OSF disalurkan kepada Empower Pusat Kesedaran Komuniti (EMPOWER), milik Maria Chin Abdullah yang juga Pengerusi BERSIH 2.0.
      Turut didedah saluran dana turut diberikan kepada C4 Malaysia yang dimiliki Cynthia Gabriel dan Ahmad Farouk Musa.
      Cynthia Gabriel juga ada kaitan dengan SUARAM, FORUM Asia (Asian Forum for Human Rights and Development) dan Caram Asia.
      Manakala Ahmad Farouk pula pengasas dan Pengarah Eksekutif IRF (Islamic Renaissance Front).
      Turut disebut NGO Lawyers For Liberty (milik N Surendran dan Latheffa Koya), Merdeka Center for Opinion Research (milik Ibrahim Suffian), Radio Free Malaysia (Radio Bangsar Utama, milik Hishamuddin Rais ?) dan Kini.tv (milik Steven Gan dan Pramesh Chandran).
      Nama Majlis Peguam Malaysia (Malaysian Bar Council) dan badan pemikir Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Penang Institute juga turut disebut.
      Majoriti NGO- NGO yang disenaraikan sebagai penerima dana OSF Soros di atas juga turut disenaraikan sebagai penyokong BERSIH 2.0.
      Nama Wong Chin Huat juga turut disebut sebagai pemain utama dalam program tajaan Soros itu.
      Chin Huat merupakan pengasas WAMI (Writers’ Alliance for Media Independent), salah satu daripada tiga NGO yang menjadi asas penubuhan BERSIH pada Sept 2006.
      Dua lagi NGO yang bersekutu dengan WAMI adalah WDC (Maria Chin Abdullah) yang diterajui oleh Maria Chin Abdullah dan SUARAM (Suara Rakyat Malaysia) diterajui oleh bekas ahli parlimen DAP di Petaling Jaya, Dr Kua Kia Soong.
      Sekarang, Chin Huat merupakan Fellow di Penang Institute, badan pemikir Kerajaan Negeri Pulau Pinang.
      AIDCNews sebelum ini pernah mendedahkan BERSIH ditubuhkan hasil kerjasama badan pemikir DAP, REFSA (Research for Social Advancement) yang bekerjasama dengan NDI (National Democratic Institute), salah satu cabang NED melalui bengkel pembaharuan pilihan raya pada Julai 2005.
      REFSA kemudianya memilih WDC, SUARAM dan WDC sebagai jawatankuasa pemandu BERSIH.
      Selanjutnya, sila baca “Suntikan Jarum Yahudi Melalui BERSIH Untuk Hancurkan Islam”……..

      Jadi, PI MAMPOS lusi HOMO2 LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS KAFIR HARBI PENJAJAH/PARASIT ZioNAZI DAPJUBOQ BABI KURAP lu tu!!

      Padam
    11. "Mengaku je lah Othaman Ahmad itu orang kaya terpaksa bayar 19rm gst satu hari Dan kau belanja wangan kau Rm300 sehari ia"
      ------------------------------------------------------------
      Kenyataan kamu di atas menunjukkan kamu tidak faham istilah
      'GST di mana setiap keluarga (household) dipaksa bayar cukai sebanyak RM19.00 setiap hari'.

      GST RM19.00 seisi rumah (household)/sehari..bukan RM19.00 setiap orang/sehari. Ianya berdasarkan dari jumlah pungutan GST berjumlah RM39 bilyon yg dicekik oleh KERA-jaan Najib.

      Padam
  2. Terima kasih mohd najib....😈😞😟😥😨👅

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biar betul Teddy.. pakcik macam dah nak putus nyawa memikirkan kerenah tebiat Najib & Rosmah.

      Padam
    2. Pak Othman

      Bro Ted ni suka sarkastik ja.

      Padam
  3. Tak lama lagi ramai warga komunis china dapat bermacam2 gelaran
    Tan sri..dato sri..datuk..dato penglima..pehin...dll
    Yang kerja kuli pun dapat..asalkan from china
    Chin peng di kubur ketawa..terbahak2...
    Akhirnya pkm menang...TANPA KITA SEDARI/ATAUPUN MEMAMG DAH SEDAR DAH

    BalasPadam
  4. Najib sain dengan negara China itu ? Betul ke bagus untuk negara kita ? 

    Anda YAKIN dan PERCAYA kepada kewibawaan dan kemampuan  serta kecerdikan Najib untuk mempertaruhkan nasib masa depan rakyat dan negara Malaysia dalam perjanjian bernilai bilion2 ?

    SAYA TIDAK YAKIN !

    Apa ceritanya dengan 1MDB ? Apakah kita sudah tahu segalanya yang berlaku mengenai 1MDB ? Bagi saya, sebelum kita boleh benarkan Najib sain apa2 projek yang bernilai besar dengan mana2 negara pun, kita kena SELESAIKAN kes 1MDB terlebih dulu.

    Ini adalah KRISIS KENYAKINAN kepada integriti dan kemampuan Najib selaku Perdana Menteri kita. Kita kena terlebih dahulu bersihkan nama Najib daripada sebarang tuduhan salahlaku dan pecah amanah selaku PM sebelum membiarkan Najib terus memperjudikan nasib rakyat dan negara dalam komitmen bernilai berbilion2 ringgit !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sokong 7.50!!!

      Padam
    2. Saya juga amat bersetuju. Jika tidak diberhentikan niat haloba Najib, hutang negara akan bertambah, menimbun-nimbun sampai kiamat pun tak habis dilunaskan. Apakah perlu ada kereta api letrik di pantai timur sedangkan kita semua tahu perhidmatan kereta api tidak pernah mendatangkan pulangan yg
      menguntungkan. Lagipun, aktiviti perekonomian & jumlah penduduk di pantai timur tidak strategik & tidak fiskal. Dari segi aspek georafi pun ianya tidak mengalakkan kerana banjir musim tengkujuh. Apatah lagi, bila dikenangkan kos dinaikkan dari RM25 bilyon..tup..tup..jadi RN55 bilyon.

      Padam
  5. HIDUP NAJIB! MATI UMNO!

    BalasPadam
  6. Noh udang, anuAR muse, jamal tongkol, ismail sabri,geoge soros, azwandin,tv3

    BalasPadam
  7. NAJIB KAYA!!! RAKYAT KAYAP!!!

    BalasPadam
  8. Kikikiki

    MANTAN PENGERUSI SUMAN TATAU BALAS BUDI
    SENTAP JAWATAN PENGERUSI JADI BARUA YAHUDI
    BONYI MACAM HEBAT BAB EKONOMI
    HUJAH DIKAUT DARI BLOOMERG WSJ YAHUDI

    SUMAN OTAK ZAMAN KOLONIAL YAHUDI
    SEKARANG ZAMAN IT DAN TEKNOLOGI
    TEORI MAKRO EKONOMI JAUH UTK DIFAHAMI
    MEREPAK MERABAN FITNAH TAK MENJADI


    kikikiki.... dah 1 tahun belalu... mesia dah bangkrap ka blom mantan sentap pengerusi UMNO .. cik suman..? kikikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha...bongok punya keris berayon..ingat dh kojol..kikiki ketawa zaid komedi dh tua pun bongok..prOoTt🐽🐷

      Padam
    2. Sdra ted manoff..

      Menyentuh bab Zaid Komedi nie, sila perhatikan gelagat dia baru2 ini...

      KISAH BENAR ZAHID HAMIDI DI PARLIMEN BARU2 INI:

      Sebagai Menteri Dalam Negeri, Zahid telah diajukan pertanyaan2..
      - Jika pihak polis boleh mengarah YB Ahmad Husni (mantan Menteri Kewangan II) beri statement berhubung kenyataannya ttg 1MDB, adakah pihak polis kita juga akan mengambil statement dari anak Rosmah, Reza Aziz? Kenapa Reza Aziz berada dalam jet kerajaan bersama-sama rombongan Najib dalam lawatan ke China ketika ini?

      Si Fatty Jho Low kat mana? Adakah polis kita pernah berusaha meminta bantuan dari pihak Interpol mengeluarkan writ notis mencari Jho Low yg kini menjadi 1MDB Corruption fugitive?

      REAKSI ZAHID HAMIDI DALAM PARLIMEN:
      Baru disoal dalam bahasa Melayu mudah, Zahid terkial-kial berkomidi dgn sengeh bodohnya sambil tergagap-gagap menjawab merepek meraban lari dari tajuk. Dia kata,

      "Persoalan itu, saya tidak perlu sentuh di dalam penggulungan ini.. dan saya fikir oleh kerana kes ini dalam siasatan, saya tidak akan gunakan jawapan bertambah ini untuk menjawab, dan.. dan.. saya fikir apa yang harus dilakukan nanti.. menteri dalam perundangan ini.. sila tanganilah masalah itu.

      Dah lah langsung dia tidak menjawab, entah apa2 dia merepek, SUNGUH MEMALUKAN...!! Apa punya tahap menteri beruk yg kita ada dalam KERA-jaan Najib niee.....????

      (Sila tonton You Tube - TERGAGAP!!! Zahid TAK JAWAB soalan MANA JHO LOW?? RIZA AZIZ??).

      Padam
  9. Cuba rakyat marhaen fikirkan (najib takleh fikir)...

    Kita ambil rujukan skandal terbaru Projek ECRL najib ini....

    1. Perunding tempatan menganggarkan jumlah kesuluruhan projek ini diantara 20 hingga 30 billion sahaja.

    2.Pinjaman dari kerajaan china untuk projek ECRL berjumlah 55 billion. (Tak tau kemana bakal perginya +-15 billion ini)

    Kita tambah,

    3.Khidmat Penyelenggaraan untuk projek ini pula berjumlah 55 billion (ini kerana kualiti pembuatan, bahan binaan dan barangan negara china bermutu rendah manakala alat2 ganti akan dikenakan dua kali ganda dari harga asal)

    Bermakna...

    4.Rakyat terpaksa menanggung hutang baru jumlah keseluruhan 110
    billion!!!

    Sedarlah wahai rakyat marhaen sekalian, siapakah yg bakal menanggung bala ini?

    BalasPadam
    Balasan
    1. He.he.he kami yakin yg dapat menafaatnya kami bukan bodoh macam rafizi ia, CAI cina dap benci pada china kami tak heren pun. Sekarang cina dal meroyan dap itu ia china tetap sahabat umno itu ia , jadi meroyan anda sampai ke bila ia

      Padam
  10. SHOW ME THE CHINA MONEY
    BUDAK KADIR JASUN BARUA KITTY
    SAMPAI NAK TENGOK REAL MONEY
    MACAM TU LA FITNAH SI BARUA YAHUDI

    22 TAHUN KUTTY JADI PERDANA MENTERI
    TAK ADO PLAK NAK TUNJIK BAIL OUT MONREY
    DUIT PETRONAS TH HANGUS BAIL OUT MONEY
    SEKARANG NAK TUNJUK LAGAK WHERE IS THE MONEY. ....


    kikikiki.... fuccKKKKkk...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko nak sama kan najib dgn tun mana ada taraf.najib bangang takde wawasan,takut bini.

      Padam
    2. kakakkakaka....ni lah padah makan duit haram...hati jadi hitam...duk menjilat bugis jahanam...xtau bini bugis yang main peranan...hehehehe..pahlawan bugis takut bini...xmaluuu...

      Padam
    3. kikiki....fucKKKKKkk
      Stigma ngilaian pontianak pondan kepunyaan Kejora.

      Padam
  11. betapa apabila dikhabarkan akan si jahil itu sesuatu yg ia tidak ketahui melainkan sedikit maka lisan mereka jauh lebih tajam dari mata pedang (hasil dari kebodohan mereka).

    Si bijak pasti kalah apabila si jahil mula "berhujah".

    Projek infrastruktur hasil kerjasama dengan negara China diadu-domba sebagai "hutang" yg bakal mem-bankrup-kan negara.

    Hehe, admin dan sekalian si jahil tak perlu bimbang yer lagipun bukan kamu yang terpikul amanah sebagai pemerintah - in shaa Allah segalanya di atas ketentuan-Nya.

    satu pertanyaan kepada admin - berapa kilo "Dedak" hasil kerja keras menjadi lidah penyampai ? hehe.

    Malaysia dah lama "bankrup" jika mengikut ramalan pakar ekonomi dari puak politik pembangkang - yg terbaru pada akhir bulan 10/2016.

    Hutang 1MDB dah naik 53b ?? setelah kamu "beriman" dengan khabar ini kenapa berteriak meminta penjelasan dari kerajaan ? dan kemudian kamu berpaling sambil berkata "kamu (kerajaan) adalah penipu". Berimanlah pada khabar yg kamu percaya - semudah ABC bukan 😇😍.

    izinkan saya menjawap kepada saudara John Doe berkait perihal Khawarij dalam komennya yg lepas.

    Adapun khawarij itu ia tidak terus mengkafir pemerintah - sebelum ia menaburkan segala macam fitnah,adu domba dan prasangka buruk -sehingga si marhean tiada lain didalam dada mereka selain dari amarah yg bergejolak, benci yang menghimpit, dan doa azab terhadap pemerintah -sehingga timbul keinginan yg tidak dapat ditahan-tahan untuk menumbangkan kerajaan. - kalian hanya selangkah dari mula melafazkan dengan niat - sipemerintah adalah kafir.

    Mari kita lihat lisan dan perilaku kalian dan menyerupai sifat khawarij yg terakam didalam lipatan sejarah.

    1. telah muncul dari kalangan kamu yg mencela dan memberi gelar aib kepada si pemerintah.

    2. telah muncul dari kalangan kamu yg yang mendiamkan segala tuntutan syariat yg ditunaikan pemerintah - tetapi berteriak pada segala kemungkaran yg diperbuat.

    3. telah muncul dari kalangan kamu yg merintih, berkeluh kesah pada nikmat yg telah terlepas (sedangkan dahulu kamu menikmati nya) sambil berkata ia adalah hasil kezaliman pemerintah.

    4. telah muncul dari kalangan kamu yg merebut segala nikmat sambil berkata ia adalah hasil dari usahaku semata-mata (ada juga yg berkata ia adalah hak aku yg wajib ditunaikan pemerintah - apakah aku perlu berterima kasih kepada pemerintah ?? - dijawab oleh penjual beli ilmu salah seorangnya adalah ustaz Azhar Idrus - tak perlu kerana ia adalah hak si marhean (isu BR1M suatu waktu dahulu). Nauzubillah.

    5. telah muncul dari kalangan kamu yang meluahkan perasaan benci dan amarah kepada pemerintah (Umara' dan para ulama') dengan memijak,mengencingkan gambarnya, berhimpun, berguling di jalanan, menjulang sepanduk yg tertulis kata2 kesat hatta ada yg menjalankan upacara pengebumian "olok-olok" mengikut kepercayaan si kafir dan kamu meredhainya.

    Khalid ismath si penganut agama Syiah salah seorang dari kalangan kamu - memperdengarkan buat kali pertama tanda kalian semakin hampir untuk menjadi Khawarij sepenuhnya apabila dijerit sepenuh hati - lafaz kata "mendiang" terhadap pemerintah. Apa khabarnya di waktu ini ??

    masih ingat lagi tragedi Memali - bagaimana dikebumikan si mati tanpa dimandi dan disolatkan (kemudian Majlis Fatwa mengarahkan mayat si mati di gali dan dikebumikan semula dengan dipenuhi rukun fardhu kifayahnya. Nauzubillah ..

    Ingatlah pesanku ini kalian hampir sahaja benar-benar mengikut sifatnya golongan Khawarij - doaku jangan muncul dari kalangan kalian yg mula melafaz kata dengan niat - pemerintah itu kafir.

    Hehe, apakah aku menaburkan fitnah kepada puak2 kamu wahai John Doe ?? 😇😍

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih sdr Unknown.

      Jelas sekali kamu terkeliru dengan perbizaan siyasah dan khawarij dan telah memberikan contoh yang tidak betul. Kamu sepatutnya melihat sejarah kewujudan dan fiil golongan khawarij dan bukan berhujah melalui firqah Syiah, atau tentang peristiwa Memali ataupun Ustaz Azhar Idrus. Melsinkan Syiah yang isunya adalah aqidah lain, kedua yang lain itu pula wujud kemudian dari kewujudan khawarij ini. Bahkan keduanya berlaku di akhir zaman.

      Siapakah khawarij mengikut sejarah?
      Mereka adalah golongan yang menganaggap puak Siayidina Ali dan puak Mauwiyah, dua kumpulan Islam yang bertelagah sebagai kafir.

      Apakah perbezaan di antara pertelagahan khawarij dan penyokong Saiyidina Ali dan Muawiyah? Satu sahaja. Keyword perbezaan mereka ialah kalimah 'takfiri' yang bermaksud mengkafirkan. Ketika mana pengikut2 Ali dan Muawiyah masing2 tidak menganggap lawan masing2 sbg kafir, puak khawarij menganggap sebaliknya.

      Mereka menganggap bukan golongan mereka adalah 'halal darah' di atas alasan takfiri ini.

      Bgmn pula kamu mengatakan sejarah khawarij bermula dengan adu domba? Sejarah menunjukkan kewujudan golongan ini bermula sebaik Majlis Tahkim selesai dan mereka tidak berpuas hati dengan keputusan Ali dan Muawiyah melalui majlis tahkim.

      Bila pula mereka sempat mengadu domba sedangkan asal mereka adalah satu di antara dua golongan.

      Sekiranya kesemua penentang pemerintah adalah khawarij nescaya orang yang akan digelar bapa khawarij tidak lain ialah Saiyidina Muawiyah sendiri. Beliaulah orang yang mula menentang pemerintah di atas alasan siyasah.

      Apakah kamu kira kamu dah cukup berilmu untuk gelarkan sahabat Nabi si penulis wahyu ini sebagai khawarij?

      Kalau kamu baca kitab2 sejarah kamu akan dapati bahawa Imam Malik adalah di antara golongan ahli agama yang memberi sokongan tidak langsung kepada Bani Abbasiyyah untuk menjatuhkan Bani Umayyah (aku menyebut tidak langsung kerana dia tidak terlibat secara terus tapi memberi pendapat tidak menentangnya) dan Imam Malik sendiri adalah Ulamak mesra pemerintahan Bani Abbasiyah. Malah kitab popularnya AlMuwatta' berjaya ditulis melalui sokongan Khalifah Kedua Abbasiyah iaitu Almansur.

      Adakah Imam Malik juga khawarij?

      Hebatkah ilmu kamu untuk menghukum khawarij seorang sahabat Nabi dan seorang imam Mazhab wahai Unknown.

      Nyatalah kamu tidak membaca sejarahnya saudarku. Kamu membuat tafsiran tanpa melihat kepada asal usul kewujudan kaum itu.

      Memali? Kenapa kamu ceritakan kisah itu sebagai contoh? Ia sedikit pun tidak sama dengan apa yang aku perjuangkan dan selalu sebut2 iaitu Kelepet dan penganiayaannya.

      Aku sejak dulu tidak bersetuju dengan PAS yang menganggap UMNO kafir. Kenapa kamu berikan contoh yang aku sendiri tidak setuju?

      Kalau kamu ikuti tulisan aku kamu akan tahu bahawa aku selalu tidak membenarkan mengkafirkan sesiapa jauh sekali menghukum munafiq secara direct. Aku siap bagi dalil lagi tidak membenarkan perbuatan ini dan bbbrp kali keluarkan nasihat jangan lakukan perkara ini.

      Di dalam blog ini siapakah yang selalu menggelarkan orang kafir, murtad, hindu, munafiq dan sebagainya? Itulah kawan kamu si Kejora.

      Masih mahu tegakkan benang yang basah? Sila kaitkan jawapanmu dengan sejarah Majlis Tahkim ataupun pemberontakan Bani Abbasiyah dan bukan peritiwa Memali ataupun Azhar Idrus.

      Padam
    2. Terkesan jugak dng komen saudara di akhir para brtkenaan Azahar Idrus@mek dee ... klu bagi soal@sialjawab dlm majlis mek dee... tak ada satu soalan@sialan langsung pasal hukum ajaran pluralisma dalam islam...? Tak ada lansung soalan@sialan itu ditanyakan... yg paling banyak disoal@sial hukum melancap dlm islam dlm setiap majlis nyer...

      Padam
    3. Sedikit pembetulan.

      Sebelum majlis tahkim khawarij kesemuanya adalah penyokong khalifah.

      Mereka keluar dari menyokong Saiyidina Ali selepas majlis tahkim lantas mengkafirkan Saiyidna Ali dan seluruh kaum Muslimin di bawah Muawiyaah.

      Malah yg membunuh Saiyidina Ali juga dari golongan ini. Alasannya takfiri dan bukan siyasi (politik).

      Padam
    4. Unknown,

      Aku perlu offline utk jaga hati isteri.

      Kamu telah tunjukkan kamu jahil sejarah apabila mengaitkan khawarij dgn Memali dan Azhar Idrus dan bukan kpd asal usulnya dari sejarah, bahasa dan istilah daripada pengikut khalifah yang menentangnya selepas Majlis Tahkim.

      Itu tidak mengapa kerana setiap orang ada kejahilan pada bab2 tertentu.

      Sekurang-kurangnya buktikan kamu bukan hipokrit. Mudah saja carsnys.

      Sebelum isu khawarij ini kamu timbulkan aku telah pun nasihatkan rakan2 aku jangan labelkan kafir atau munafiq secara terus kerana ia tidak dibenarkan. Malah di antara yang diberikan teguran ini ialah rakanku yang lebih umurnya dan bergelar Dato lagi.

      Sekarang buktikan kamu bukan hipokrit besar dengan membuat nasihat terbuka kepada kejora agar berhenti melabel orang lain munafiq , murtad ataupun Hindu.

      Semudah ABC sahaja permintaanku ini.

      Silalah lakukannya. Jangan jadi cakap tsk serupa bikin pula di atas topik khawarij ini.

      Aku mohon beredar dulu. Salam.

      Padam
    5. Sedikit sahaja lagi-

      UMNO - Bani Umayyah

      BERSATU - Bani Abbasiyah.

      In shaa Allah sudah tidak lama lagi.

      Aamiin.

      Padam
    6. wahai John Doe saudaraku - dengan jalan apa kamu dan puakmu menyamakan sifat "jalan" yg kamu jalani ini sebagai jalan yg sama dilalui oleh Saidina Muawiyah r.a, atau imam Malik atau perebutan pemerintahan diantara bani2 selepas zaman khalifah.

      Apakah sama keimanan kamu dengan mereka ?
      Apakah sama niat kamu dengan mereka ?
      Apakah sama golongan yg memberi pertolongan kepada mereka dengan golongan yg bersama kamu waktu ini ?
      Apakah sama asbab mereka dengan asbab kamu ?
      Apakah sama lisan dan perilaku mereka dengan lisan dan perilaku kamu ?

      Mari aku beritahu kamu wahai John Doe - tiada sama wahai sahabat ku.

      Sila lihat sokongan yg diberi kepada tuan2 politik kamu
      Sila lihat keadaan tuan2 politik kamu
      Sila lihat hatta kepada keadaan para pengikutnya (kamu dan soldadu yg lain).

      Penentangan Muawiyah r.a terhadap Saidina Ali r.a adalah diatas perbezaan ijtihad didalam urusan pembunuhan Saidina Uthman ibnu Affan r.a - kedua-dua diantara Ali r.a dan Muawiyah r.a tiada khilaf dan diikuti oleh sebahagian besar para sahabat r.a yg masih hidup hatta isteri baginda saw Aisyah r.a

      tatkala hampir sahaja ditemui jalan untuk menutup fitnah yg berlegar .. puak Syiah yg berpura2 menyokong khalifah Ali r.a dan sebahagian lagi menyelinap kedalam Muawiyah r.a memulakan peperangan - itulah sejarahnya wahai sahabatku john Doe.

      Aku tak tahu bagaimana kamu bisa menyamakan Saidina Muawiyah r.a dengan sifat khawarij.

      Satu perkara lagi - jangan tertipu apabila kamu menyangka pengikut khalifah Ali r.a adalah puak Syiah.

      Syiah mengambil kesempatan diatas perbezaan ijtihad diantara khalifah Ali r.a dan Muawiyah r.a.

      Syiah terkeluar dari agama Islam - mereka adalah golongan kafir - rujuk syahadah dan segala fitnah mereka sebagai bukti.

      Siapa pula khawarij itu ? - inilah golongan yang mengadu domba setiap kerajaan yg dikuasai oleh umat Islam dan tidak akan berhenti sehingga kerajaan itu menjadi lemah dan akhirnya tumbang -

      kemudian mereka akan menghilang sehingga apabila kelihatan akan lahir sebuah lagi kerajaan Islam yg lebih banyak menunaikan syara' maka khawarij akan muncul semula.

      Dan ketahui juga bukan golongan Khawarij yg akan mengorbankan darahnya sendiri untuk meruntuhkan kerajaan Islam - tetapi tugas itu diberikan kepada umat Islam itu sendiri.

      Bagaimana pula akidah golongan Khawarij ? - mereka datang dari umat Islam juga dari kalangan orang-orang kafir - mereka punyai kedudukan yg kuat didalam politik,ekonomi, pendidikan dan mereka gunakannya untuk menyediakan si marhean agar meruntuhkan setiap kerajaan Islam.

      Hehe, cuba lihat tuan2 politik kamu bagaimana sifat mereka - hari ini mereka mempertahankan kerajaan dan esoknya mereka menghancurkan kerajaan.

      Cuba lihat rakan tahaluf kamu di dalam dan luar negara - apakah niat mereka sama dengan niat kamu didalam urusan agama kamu andai kamu berhasil didalam usaha meruntuhkan kerajaan ?

      Kamu yang begitu kelihatan islamic, aku hanya datang memberi ingatan 😇😍

      Padam
    7. Terima kasih Unknown.

      Syukur isteriku ingin menonton TV, jadi bolehlah aku online lagi. Hehe.

      Aku sungguh sangsi dengan kemampuan kamu menyerap hujah dan kali ini kami sendiri pulak yang berpusing2 di tempat yang aku tak pernah pergi pun melainkan sbg jawapan kpd kamu.

      Kini kamu mengatakan pula aku menyamakan perjuangan kami dengan Saiyidna Muawiyah dan Imam Malik. Aduh, sungguh lemah kemampuan kamu menyerap hujah saudaraku.

      Aku dengan sengaja telah menyebut 'keyword' takfiri agar kamu dapat melihat itulah bezanya khawarij dan siyasi. Ia sebagai dalil menentang pemerintah bukan di atas alasan takfiri tidak termasuk golongan khawarij. Apakah semudah itu pun kamu tak mampu serap?

      Bab kezaliman, keleptokrasi dan sbgnya dulu kan dah dihujahkan dan kamu tak mampu jawab kini kamu kembali dengan tuduhan aku samakan perjuangan kami dgn Muawiyyah dan Imam Malik pula kerana seperti mereka aku juga menentang pemerintah.

      Kemudian kamu cerita pula tentang Syiah. Bila pula aku berhujah dengan Syiah? Kamu yang mula memberi 3 hujah tntg khawarij iaitu Syiah, Memali dan Azhar Idrus, dan aku hanya menjawabnya, dan bukan aku yang berhujah dengannya. Kaedah aku dinamakan 'membezakan' dan bukan berhujah dengannya. Cepatnya kamu lupa.

      Khawarij bermula dengan adu domba? Sahlah kamu jahil sejarah dan ingin tegakkan benang basah. Khawarij asalnya adalah penyokong khalifah Ali dan hanya berpaling tadah serta merta selepas majlis tahkim. Bila pula mereka mempunyai masa mengadu domba? Ustaz google kamu tak ceritakah?

      Kamu juga sekali lagi cuba memfitnah Bani Abbasiyah bila kamu katakan bahawa mengadu domba per se itu adalah juga Khawarij. Secara tidak langsung kamu telah memfitnah imam Malik yang membenarkan tindakan itu.

      Menentang pemimpin zalim bukan adu domba. Nabi menyebutnya sebagai sebesar2 jihad di dalam sabdanya.

      اعظم الجهاد قول الحق عند سلظان الجاءر

      Sebesar-besar jihad ialah berkata benar tentang pemimpin yang jahat.

      Untuk pengetahuan kamu juga, tidak seperti khawarij zaman Ali & Muawiyyah, Bani Abbasiyah mempunyai gerakan tersusun untuk jatuhkan Muawiyyah dan ia mengambil masa bertahun lamanya sebelum ia akhirnya berjaya? Adu dombakah ini? Khawarijkah mereka ini? Khawarijkah Imam Malik kerana membenarkan penentangan ini bermula sehingga ia berjaya?

      Kalau mengikut hujahan kamu,memang benar kamu telah memfitnah Muawiyah, Bani Abbasiyah dan Imam Malik sebagai khawarij. Sekali lagi aku tegaskan ini adalah 'bodoh sombong' yang nyata.

      Tak apalah kamu nak tegakkan benang yang basah kerana aku yakin siapa saja yang melihat hujah kamu akan mengakuinya, walaupun kamu berkeras tidak mahu mengaku dan berpusing2 lagi.

      Tapi bgmnkh pula dengan cabaran aku kepada kamu supaya menegur secara terbuka sahabatmu Kejora yang beramal dengan melabel kafir, murtad, munafiq dan Hindu ke atas orang lain. Takkan ini pun kamu tak mampu lakukan sbg bukti kamu bukan hipokrit. Adakah kamu takut disebabkan pangkatnya di dalam kumpulan MyDedak lebih tinggi dari pangkatmu?

      Sedangkan pak Rahman yang jauh lebih tua drpa aku dan bergelar Dato lagi pun aku tegur secara terbuka apabila menggunakan kalimah Munafiq ke atas Dato Husni. Siap aku berikan dalil lagi ia tidak dibenarkan, inikan pula si pencarut tegar itu kamu tak mampu tegur.

      Kalau pun kamu tak mengaku kamu sedang cuba masukkan unta ke dalam lubang jarum bagi isu 'siapa khawarij' kali ini, apakah kamu tak mampu buktikan kamu bukan cakap tak serupa bikin hanya dgn satu teguran terbuka ini?

      Buktikan bil-hal kamu bukan cakapntsk serupa bikin.
      Atau adakah kamu akan hilang lagi dan muncul semula bila cabaranku ini dah reda?

      Padam
    8. Unknown.

      Aku menggunakan hp dan perlu buka dua apps serentak untuk kopipes. Tapi demi dakwah kepadamu ku usahakan juga.

      Ini petikannya.

      قال الموفق ابن قدامة رحمه الله في المغني (12/242): «قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ الْحَقِّ، يَخْرُجُونَ عَنْ قَبْضَةِ الْإِمَامِ، وَيَرُومُونَ خَلْعَهُ لَتَأْوِيلٍ سَائِغٍ، وَفِيهِمْ مَنَعَةٌ يَحْتَاجُ فِي كَفِّهِمْ إلى جَمْعِ الْجَيْشِ، فَهَؤُلَاءِ الْبُغَاةُ».
      وأما الخوارج فقد دار كلام كثير من العلماء بأنهم هم من اتصف بوصفين هما:
      • تكفير مرتكب الكبيرة.

      Terjemahan mudah
      Berkata Ibnu Qudamah dalam kitabnya المغني (tentang pemberontak) "satu kaum dari ahli haq (bukan kafir) keluar dari kepatuhan kepada imam..... maka mereka itu adalah pemberontak.
      Ada pula khawarij pada kalam kebanyakan Ulamak mempunyai dua sifat iaitu:-
      . Melakukan perbuatan mengkafirkan.

      Nah Unknown bila pula BERSATU kafirkan kerajaan UMNO?

      Masih cuba masukkan unta ke dalam lubang jarum dan tegakkan hujah dangkalmu bahawa BERSATU adalah khawarij?

      Kalau PAS sila kamu tanya Haji Hadi kerana dia lebih mesra dengan presidenmu.

      Padam
    9. Unknown..

      Nah bukti aku pernah selepas menegur pak Rahman (Dato') dan berhujah mengapa kita tidak boleh melabelkan munafiq dan kafir kepada orang yang memberi salam (zahirnya Islam) kpd kita. Harap kamu boleh faham Bahasa Inggeris juga.

      john doe29 Oktober 2016 1:33 PG
      Thank you dear Mr scholar for asking. With all due respect:-

      1. There are two important things that I may extract from what Tun M had written. I concur with both and may I humbly say that his writing is in fact in line with my opinion.

      2. Fisrtly, if u really had noticed my writings and my advice on everyone on both sides of the divide on never to publicly label anyone directly as a munafiq (even i did so when our honourable pak Rahman uses this kalimah against Dato Husni), I only did so when the arabic term 'munafiq' is used. Never did I do so when hipokrit instead of munafiq is used.

      3. No doubt munafiq is the arabic term for hypocrite, but if u had learned the syariah formally, there is a big difference between using the kalimah in arabic and non arabic. I'll try to make my explanation as simple as possible.

      4. Whenever we learn a term used in AlQuran we had to learn the literal /languange meaning of the word (lughotan) and its 'islamic' meaning (istilahan).

      5. Most of the words mentioned in AlQuran and hadith, when it is used it will bear its Islamic meaning rather than merely its literal meaning.

      6. AlQuran for example means 'something that you may read'. By its literal meaning anything that u may read may be called AlQuran (now u know where did the word Koran which means newspaper in Indonesian is derived from).

      7. But whenever we hear the word AlQuran, we will understand it as the holy book of the Muslims. Y? Because there is a religious bearing on the word itself.

      8. In AlQuran there is even a chapter named al-munafiqun which means 'the hypocrites'. So if u use this word in Arabic on someone, u are referring to its islamic connotation and all its syarie bearings as mentioned in that chapter (and other places too) rather than merely labelling somenone as a hypocrite. Whereas not being a rasul/nabi who do not receive revelations from God, how do we know beyond any shadow of doubt that, that someone is really a munafiq in the sight of Allah? If calling a person who gives salam as kafir is prohibited, what else using 'munafiq' directly.

      9. Its okay to say 'he has committed an act of nifaq (the verb for munafiq, whereas munafiq is the person commiting the act) but it's not ok to say 'he is a munafiq'.

      10. Eventhough the prophet pbuh mentioned in several hadithes about the signs of munafiqs, never did he ever publicly announced to the Muslims who among them are munafiqs. Only one of his companions knew them all (because the prophet told him) and that sahabah is not even among 'the ten', and he is not allowed to publicly announce their names even after the prophet's demise.

      11. If labelling an apparent Muslim directy and publicly as a munafiq is allowed, then the prophet would had done so in his lifetime, or alternatively that particular sahabah would after the prophet's demise.

      Padam
    10. Unknown..

      Nah lihat bukti aku telah menegur seorang Dato kerana menggunakan kalimah munafik ke atas seorang yang zahir Islam.


      john doe25 Oktober 2016 5:04 PTG
      Salam pak Rahman

      Lama tak nampak. Semoga sihat selalu.

      With due respect, I do not agree with the using of kalimah 'munafiq' on Husni (or anyone else for that matter) but I do agree that he did play wayang once.

      Apa pun I agree that he had been tolerating the Penipuan for too long and if he really wanna right the wrong he had once involved in, he had to say and do something rather than keeping quiet.

      Some people got hidayah' later than the others, but as long as their behaviour after the hidayah shows that they are no longer playing wayang and willing to fight the wrongdoers, then we should restrain ourselves from labelling them as munafiq and the like coz only Allah knows what is in their hearts. Remember Khalid al-Walid and Abu Sufiyan?

      Tentang Najib dan cai-cainya akan menyerang secara peribadi the messenger itu sudah semestinya. Awal-awal lagi si Kejora alkazib wassafih wallaim walcaruti dan hukumkan Dato Husni ni sudah menjadi munafiq selepas bercampur dengan munafiq.

      Innalillahi wa inna ilaihi rajiu'n.




      Kalau aku google label2 takfiri daripada sahabatmu Kejora seperti Hindu, munafik, murtad dll nescaya akan hang (BI bukan BM) hp aku kerana banyaknya label ini. (Ini perumpamaan ya).

      Dato Rahman hanya sekali keluarkan kalimah munafik dan aku tegurnya.

      Kejora hari2 bagi label takfiri, kenapa kamu masih takut menegurnya? Bukankah kamu yang kalut dgn isu takfiri (mengkafirkan ini) yang menjadi sifat wajib golongan khawarij?

      Kalau gagal buktikan kamu berilmu pun sekurang-kurangnya buktikanlah kamu bukan cakap tak serupa bikin.

      Silalah tegur sahabatmu Kejora itu secara terbuka.

      Sementara itu aku kena tidur dulu. Isteri dah tarik muka masam. Mohon doa sahabat2 hatinya lembut dan tidak marahkan saya disebabkan cuba berdakwah kepada si Unknown ini. Mudah2an. Aamiin.

      Padam
    11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    12. My dear bro john doe, Salam to you..

      Sorry for the late response as I've got guests at my home. Anyway, congratulation for the excellent job countering the harassment from that 'Unknown' chap.

      The manner this 'Unknown' chap harassing you is similar to the pattern applied by Kejora in labeling me as hindu worshiper. Looks like both of them are the same specie trying to put words into our mouth.

      Salam perjuangan Without Fear Or Favour.

      Padam
    13. Salam pak Othman

      Eventhough I agree with your statement that both of them tried to put words into our respective mouth at least this unknown chap does not give opinions through cursing and the likes

      We just do whatever we are capable of, the rest we live it to Him.

      Salam perjuangan Alif Ba Ta

      Padam
  12. Sesungguhnya datuk seri najis sedang mengamalkan sunnah nabi.

    "Buatlah hutang smp ke negeri china"

    Kejora, nek tempoyak, ted manoff, go fly kite, hashim hasan, dina, waghih pasti bangga dgn amalan sunnah ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Patutlah Malaysia dah 3 bulan bangkrap, najib pi berhutang lagi.

      Padam
    2. Tak perlu tumggu lama2 lah. Esok aku boleh gurrenti Malaysia bangrup punya. Sume kedai2 Dan pejabat tutup.

      Padam
    3. He.he.he APA bodoh macai rafizi ini dulu fitnah th sehinggakan ramai termakan fitnah rafizi Tak dapat pergi haji ,rafizi sedap2 makan dividen th ITU ia.

      Masin ada lagi bodohnya macai anwar ini ia

      Padam
  13. SUMAN KO PUNYA HUJAH HARAMJADAH
    SELAGI ADA FITNAH REMBAT SAJA LAH
    FITNAH TAK MEMBANTU SELESAIKAN MASALAH
    TUNJUK JALANKAN SELESAI MASALAH BUKAN FITNAH.....

    APA SAJA DARI SINGPORK WSJ AMBIL SAJA
    SOLUTION TAK PERLU AMBIL KIRA
    YANG PENTING FITNAH ADU DOMBA
    NANTI TUAN PENJAJAH BAGI UPAHNYA

    SUMAN SENTAP 5 PENGGAL JADI PENGERUSI
    MENANG PUN DNG ISTILAH 'CAI MASUK BAKUL'
    NAK HARAP UNDI SEMATA MATA JATI DIRI
    MEMANG SAH JAUH PANGGANG DARI API
    BILA KALAH TERUS JADI BARUA YAHUDI
    SEBAB TIADA JATI DIRI... KIKKIKIKI...

    pantun 7 kerat untuk budak suman sentap jawaran pengerusi.... istilah cai masuk bakul bila ada pemulihan bahagian UMNO cara mudah nak menang jadi barua ketua bahagian dan krooni ... baru senang nak undi dlm penilihan... nk harap jati diri pejuang dan personality mme haram jadah lahh....

    kikikiki...

    BalasPadam
  14. 8:54
    Kamu Melayu tulin bukn kutty
    Kamu Melayu celeknya perut
    Kamu Melayu otak dikepala bukan dilutut
    Kamu Melayu tak uka mengumpat

    Kamu lah melayu tulin
    Kamu lah muslim sebenarnya
    Tiada yang mulia daripada melayu mu
    Tiada yang lebih baik daripada muslimmu

    Allah sangat bangga dengan kamu
    Allah menyukai muslim macam kamu

    Semoga Allah tunjukkan kamu SIRATALMUSTAKIIM....

    Hidup mu melayu contoh terbaik
    Hidup mu muslim idola terbaik
    Pasti masuk Syurga Firdaus
    Pasti mati Shahid
    Pasti mendapat rezeki yang halal
    Pasti meninggalkan anak2 yang soleh & soleha

    Laillahailla anta subhanakainni kuntuminazzalimiin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebelum ini Kejora 9:18 pg & 9:38 pg cuba berlakon, menyamar & menipu dalam thread bertajuk 'PANAS ~ SPRM Tak Serius ..?"

      Lepas tuu...Kejora 1:19 ptg & 2:30 ptg cuba pulak berlakon, menyamar & menipu dalam thread bertajuk 'Bangkit Lah Rakyat Malaysia..!

      Kali ini dialog dia 8:54 ptg & 10:00 ptg juga adalah makhluk sama yg songsang bertalam dua muka, bercakap sorang-sorang, syok sendiri...percubaan nak mengelirukan orang tapi lakonan tak laku & tak menjadi....!!

      Padam
    2. Pak othman.

      Saya percaya 10;00 bukanlah Kejora tetapi seorang hamba Allah yang sarkastik ke atas Kejora.

      Padam
  15. NAJIB MAO HOO TANG

    KEJORA ANJING MENGGONGGONG LAN TANG

    Kahkahkah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro 11:06..

      Your gimmick tickles me and I like that very much...!!

      Padam
    2. Audience can see that Othaman is a damn stupid person
      Recently he has been throwing in garbage and nonsense
      He tends to show off when he feels that Kejora is absent
      In the past Kejora had taught this buffalo a lot of lesson

      Padam
    3. Othaman keep on struggling just only for ‘dedak’ reward
      But now this Madey’s lame buffalo dare not step forward
      Readers can judge now he’s actually damn dumb coward
      I think this lousy donkey will end up at the hospital ward

      Padam
    4. Stupid Othaman tends to hate our PM for no clear reason
      He intends to create havoc here, this Singaporean citizen
      But, when Kejora keep on walloping, he feels unpleasant
      I think he will not stay long here in this blog, this session

      Padam
    5. Damn fool idiot Othaman is now crying dripping his tear
      Quite often, we had knocked his head and pulled his ear
      He’ll quickly run away whenever Kejora’s cough he hear
      Seeing poem Kejora wrote in English he’ll be in real fear

      Padam
  16. Sidang pembaca blog yang budiman.

    Saya percaya daripada hujahan di antara saya dan saudara Unknown di atas sudah terang lagi bersuluh BERSATU bukanlah parti khawarij dari segi istilah.

    BERSATU tidak pernah kafirkan UMNO. Malah di dalam blog ini macai UMNO si Kejora yang beramal mengkafirkan BERSATU dan penyokong2nya terutama Tun M, Pak Othman dan saya dengan kalimah2 takfiri seperti 'murtad, kafir, hindu, munafik' dan sebagainya.

    Sekiranya khawarij adalah salah kerana ia menentang pemerintah di atas kepercayaan pemerintah adalah kafir, maka adakah sekiranya puak pemerintah yang mengkafirkan penentang ia dibolehkan pula?

    Isu penting tentang khawarij bukanlah kerana mereka menentang pemerintah per se, tetapi kerana mereka menganggap pemerintah kafir dan kerana itulah kaum ini di atas jalan yang salah.

    Melalui analogi, tidakkah sekiranya pemerintah yang suka sangat mengkafirkan penentang maka si pemerintah itu yang patut ditentang disebabkan ia berada di jalan yang salah.

    Jangan takut dan ragu2 menyokong BERSATU kerana takut menjadi khawarij. Ini propaganda murahan UMNO.

    Di bawah ini adalah perumpamaan pada sejarah ya, bukan kepada keimanan seseorang. Ia juga perumpamaan mula dan akhir yang disebut sahaja. Nanti ada yang spin saya samakan penjajah Inggeris dengan S.Ali pula.

    UMNO - Bani Umayyah
    Tunku - Muawiyah bin Abi Sufyan
    Tun M - Umar B Abd Aziz
    Najib - Marwan Bin Muhammad, khalifah
    terakhir Bani Umayyah
    (bukan Hisham, maaf)

    PPBM - Bani Abbasiyah (in the making
    In shaa Allah).

    Siapa khalifah pertama? Serah balik kpd Allah, tak semestinya TSMY.

    Bani Umayyah jatuh apabila ia dah tepu. UMNO di bawah Najib memang dah amat tepu. Menipu dan menindas sahaja kerjanya.

    Percayalah sekiranya UMNO tidak ditumbangkan maka umat Islam Malaysia akan menjadi sangat lemah dan senang sahaja dikalahkan.

    Mengapa? Rujuk balik cerita saya tntg Raja Kristian yang bertanya penditanya Bilakah negara Islam dapat dikalahkan, sang pendita menjawab bila pemimpinnya hidup super mewah sedang rakyatnya ditekan dengan cukai luar biasa untuk menampung kemewahan pemimpin.

    Masih ingat jet mewah untuk keluarga Najib (bkn dia sorang saja), 42m dalam akaun peribadi, shopping vaganza di New York dan hartanah2 mewah di US? Kalau ini bukan super mewah apa lagi baru super mewah? Belum lagi disebut beg tangan si FLOM SS.

    Masih ingat GST, peruntukan dan subsidi yang dipotong dsbgnya? Kalau ini bukan super perah dan super picit, maka apakah lagi baru super perah dan picit?

    Tidak cukupkah satu nyawa Muslim telah membunuh diri akibat tekanan, perahan dan picitan ini? Berapa nyawa lagi nak tunggu sblm kita sedar negara kita sedang menuju kemusnahan di tangan Najib?

    Mengapakah negara Islam boleh dikalahkan apabila ini berlaku? Ini bukan ilmu agama tapi ilmu psikologi.

    Apabila pemerintah menekan rakyat untuk menanggung kemewahan hidup sang pemimpin dan keluarganya, maka moral rakyat akan jatuh. Mereka tidak lagi bersedia mempertahankan negara dari serangan kerana mereka kecewa dgn negara mereka akibat perbuatan pemimpin.

    Lihat sajalah Malaysia. Sudah berapa ramai warga Melayu Muslim yang berhijrah akibat desakan hidup di Malaysia?

    Dulu pun ada hijrah tapi faktornya hanyalah faktor penarik. Kini di bawah Najib umat Melayu berhijrah kerana faktor penarik di negara orang dan faktor penolak di negara sendiri.

    Kasihan umat Melayu, mereka sendiri yang cipta perumpamaan Hujan Emas di Negeri Orang, Hujan Batu di Negeri Sendiri, kini mereka sendiri sedang beramal menentang pepatah ciptaan mereka.

    Sudah tiba masanya gantikan satu kerajaan Islam yang super korup (sehingga jual setalam makanan kepada komunis China yang menidas minoriti Muslim Uighur) kepada sebuah kerajaan Islam yang masih suci bak bayi yg baru lahir.

    Tiada kebolehan? Ingatlah tulisan saya dulu, berikan manusia faedahnya apabila wujud keraguan. Senang cakap bahasa Inggerisnya ialah tentang 'giving people the benefit of the doubt'.

    BERSATU BERAMNAH BERMARUAH - Bani Abbasiyyah in the making in shaa Allah. Aamiin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sdraku doe..

      Cantik..Cukup cantik...satu lagi pencerahan yg amat menarik dari anda buat pedoman kita semua membasmikan KERA-jaan Najib dan kuncu-kuncunya, terutama sekali terhadap 'Kejora' @ 'Unknown' yg tak habis2 dgn dakyah terpesong.

      Padam
    2. Salam pak othman

      Sementara saya menganggap Kejora seorang fujur yang menggunakan pendekatan biadab dam kurang ajar, unknown pula saya anggap seorang yang tersesat jalan dan perlu dibawa balik (kalau yang dicarinya kebenaran dan bukan dedaklah).

      Kalau tiada unknown dan hanya ada Kejora sahaja tidak akan ada peluang untuk berbahas melainkan ada sesi mencarut sahaja.

      Padam
    3. ‘Ostat’ John boDoe munafiq komen setaraf penagih dadah
      Tiidak ada apa pun isii, hanya melalut kosong main redah
      Anak haram luar niikah inii, kerja kutuk orang tak sudah2
      Memang dah gitu sifatnya, ini manusia fasiq haram jadah

      Padam
    4. Othaman biol muncul lagii sbg pak kadok lucu menghibor
      Dah buang tebiat si tua ini makin kurang ajar dan takbor
      Tak sedar dirii udah tua nak mampos dekat masuk kubor
      Mungkin kesan darii si Nuat tutoh dia punya lobang jubor

      Padam
    5. Hahaha..
      Akhirnya kamu muncul juga beri komen balas yang menunjukkan kamu ketar lutut kerana komen aku berisi.
      Kamu pula hanya mampu berpantun maki hamun sahaja...

      Teringat aku sajak ciptaan seorang Tanpa Nama yang berbunyi..

      Tik tok tik tok Kejora terdengar
      Tanda dentuman dah dekat nak tiba...

      In shaa Allah.. Aamiin..

      Padam
    6. Hahaha..
      Akhirnya kamu muncul juga beri komen balas yang menunjukkan kamu ketar lutut kerana komen aku berisi.
      Kamu pula hanya mampu berpantun maki hamun sahaja...

      Teringat aku sajak ciptaan seorang Tanpa Nama yang berbunyi..

      Tik tok tik tok Kejora terdengar
      Tanda dentuman dah dekat nak tiba...

      In shaa Allah.. Aamiin..

      Padam
  17. An-Nisā':97 - Sesungguhnya orang-orang yang diambil nyawanya oleh malaikat semasa mereka sedang menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah untuk membela Islam dan rela ditindas oleh kaum kafir musyrik), mereka ditanya oleh malaikat dengan berkata: "Apakah yang kamu telah lakukan mengenai ugama kamu?" Mereka menjawab: "Kami dahulu adalah orang-orang yang tertindas di bumi". Malaikat bertanya lagi: "Tidakkah bumi Allah itu luas, yang membolehkan kamu berhijrah dengan bebas padanya?" Maka orang-orang yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah neraka jahanam, dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih sdr Tanpa Nama kerana memasukkan ayat ini. Sangat betul sekali dengan topik 'hijrah'.

      Saya mohon kongsi tafsiran ayat ini yang ada dalam kitab tafsir Nurul Ihsan.

      Ayat ini ditujukan kepada orang-orang Islam yang tidak mahu mengikut Nabi berhijrah ke Madinah kerana takut hilang harta mereka di Mekah.

      Allah menempelak golongan ini kerana lebih pentingkan harta daripada perjuangan agama disebabkan mereka enggan berhijrah dsn jadikan alasan takut hilang harta sebagai alasan.

      Yang di atas adalah kandungan kitab Nurul Ihsan.

      Wallahu a'lam.

      Yang di bawah adalah komen saya sendiri.

      Marilah kekawan kita berhijrah daripada UMNO kepada BRRSATU. Jangan takut berhijrah kerana bumi Allah ini luas. Kalau tak ada lagi rezeki melalui UMNO disebabkan berhijrah ke BERSATU in shaa Allah ada lagi pintu rezeki lain yang akan terbuka, kecualilah anda tidak mampu mencari rezeki lain selain dedak disebabkan otak, jiwa dan lidah anda telah sebati dengan dedak.

      Ayuh kekawan semua.

      Padam
  18. Pejuang bebal tidak ada tempat dalam masyarakat yang bertamadun.  Kehebatan berjuang pada zaman ini adalah ketangkasan bersilat dengan hujah,  menikam lawan dengan kata dan frasa.  Pendekatan gedebe yang kurang siuman bukanlah ciri-ciri pejuang rakyat yang kita mahukan.

    PERENGGAN DI ATAS DITUKAN TEPAT KE BATANG HIDUNG PUAK BERSHIT.

    BalasPadam
  19. Pakatan pembangkang, ideologi & maruah mereka miskin
    Semua bersifat hipokrit munafiq, cakap tidak serupa bikin
    Sesama mereka saling mencurigai, sangsi dan tidak yakin
    Tunggu saja lah PRU14 nanti, kita buat salawat dan talkin

    BalasPadam
  20. Matdey muka tak malu, tiiada maruah dan tak berhemah
    Nak guling kerajaan hanya bersenjata fitnah dan tohmah
    Serupa babi dia jilat ludah & sperti anjiing taik dia jamah
    Nak bodek Nuat lagi dipujuk binii pula, hantar Siti Asmah

    BalasPadam