Ahad, 20 November 2016

Al Fatihah..!


Mendapat khabar duka bahawa blogger saudara Din Turtle telah meninggal dunia petang tadi..! Semoga roh Allahyaraham ditempatkan di sisi roh para solehin..! Amin

Al Fatihah..!

Semangat juang beliau akan terus menjadi sumber inspirasi rakan rakan yang lain..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

55 ulasan:

  1. Innalillah wainnailaihi raji'un.

    Alfatihah.

    Takziah pada isteri dan anak2 allahyarham Din Turtle.

    Semoga Allah tempat kan anda bersama mereka yang dikasihiNYA

    BalasPadam
  2. Innalillah...alfatihah..

    BalasPadam
  3. innalillahi wainnailaihi rojiuun. moga roh beliau dicucuri rahmat Allah SWT

    BalasPadam
    Balasan
    1. Innalillahiwainnalillahirojiun.
      Moga keluarganya tabah dan redha.
      Semoga Allahyarham dipermudahkan dan dirahmati Allah....ameen.

      Padam
  4. Innalillah...alfatihah..

    BalasPadam
  5. Innalillahi wainnailaihi rojiuun

    BalasPadam
  6. Semoga roh Sdr DinTurtle dirahmati

    BalasPadam
  7. Al- Fatihah...semoga rohnya dirahmati oleh-NYA...amin...amin...

    BalasPadam
  8. Innalillahi wainnainalaihi rojiuun. Takziah kepada keluarga atas pemergian seorang pejuang yang komited. Moga roh ditempatkan bersama mereka yang soleh

    BalasPadam
  9. Innalillahhirajiun..

    BalasPadam
  10. Innalillah wainnailaihi raji'un.

    Alfatihah.

    Takziah pada isteri dan anak2 allahyarham Din Turtle.

    Semoga Allah tempat kan anda bersama orang2 yang soleh. Aamiiin

    BalasPadam
  11. Innalillah wainnailaihi raji'un.
    ALFATIHAH...........Aamiin.

    Salam takziah pada keluarga terdekat, Moga rohnya dicucuri rahmat Allah swt.

    BalasPadam
  12. انا لله وانا اليه راجعون

    Semoga Allah ampunkan dosanya dan rahmatinya, muliakan pemergiannya, diluaskan kuburnya dan dimandikan dengan air2 salju yang dingin dan suci. Semoga dibangkitkan bersama hamba2Nya yang beriman.

    Seorang pejuang yang komited di atas apa yang dipercayainya benar dan bukan demi habuan duniawi.

    Semoga ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

    Aamiin

    BalasPadam
  13. Innalillah.... moga rohnya dicucuri Rahmat Allah

    BalasPadam
  14. Innalillah wainnailaihi raji'un. Baru baca posting beliau tengahari tadi....tak sangka itu yg terakhir. Moga rohnya dicucuri rahmat Allah Taala..

    BalasPadam
  15. Semoga Roh Allahyarham dicucuri Rahmat Alfatihah..

    BalasPadam
  16. Innalillah wainnailaihi raji'un...semoga roh arwah ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman...alfatihah

    BalasPadam
  17. Selamat menjawap soalan Dari malaikat,...marabuka????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan kurang ajar. Cara kau mati esok pun tak tau lagi macam mana. Kau patut pikir hal sakratulmaut kau, tah esok tah lusa kau padam.

      Apa kau dah pasti kau boleh lulus jawab soalan mungkar nakir?? Dah cukupkah semua amalan dan pahala kau??

      Kau adalah contoh teladan terbaik org2 yg fasik dan riyak.

      Wallahualam.

      Padam
  18. Sapi Betina (Al-Baqarah):155 - Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.

    Sapi Betina (Al-Baqarah):156 - (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun".
    (“Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah, dan kepada Allah jualah kami kembali.”)

    Salam takziah buat keluarga. Semoga Allah limpahi rahmat keatas rohnya,  buat isteri dan anak2 semoga    Allah limpahi kesabaran, ketabahan, kekuatan mengahdapi ujianNya. Semoga anak2 sentiasa mendoakan kebaikan untuk ibu dan arwah ayah tercinta. Aamiin.

    Nabi Ibrahim ('Ibrāhīm):41 - Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)".

    BalasPadam
  19. Innallillah wainnailaihi raji'un ..

    Al fatihah ..

    Semuga roh nya dicucuri rahmat yang berkekalan dan di tempatkan bersama gulongan orang orang yang beriman .

    Amiiinn .

    BalasPadam
  20. Siap ler belakang ngko Din...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macamla engko confirm engko tu besok boleh jawab dgn malaikat.

      Engko confirm engko boleh lepas titian siratalmustaqim??

      Engko confirm engko boleh lepas azab kubur??

      Engko confirm engko dapat mengucap sebelum nyawa engko putus??

      Engko confirm ke umur engko tu panjang??

      Confirm ke, confirm??

      Lagi bagus engko pegi jaga belakang engko sendiri.

      Padam
  21. innalillahi wainnailaihi rojiuun.

    Walau pun dia orang protun m ,aku tetap memaafkan tak guna kita simpan dendam

    BalasPadam
  22. innalillah wainnailaihi rojiuun.

    kita sudah kehilangan seorang pejuang tulin. kerja arwah utk menegak kebenaran amat kental sekali. saya pernah berjumpa arwah lebih kurang 2 bulan lampau. arwah akan cuba berada n merakamkan semua perjumpaan2 tun m dgn rakyat tanpa mengetahui penat lelah. kereta proton saga nya yg sudah usang lah yg membawa arwah k merata pelusuk Tanah air. kereta itu juga lah yg menjadi tempat berehat nya.

    alfatihah, samoga allahswt mencucuri rahmatNya dan menempakan roh allahyarham d kalangan orang2 yg beriman ameen.

    insya'allah perjuangan nya tidak akan menjadi sia sia olih kerana rakan2 yg masih hidup akan terus berjuang utk Tanah air tercinta.

    BalasPadam
  23. Takziah kpd seluruh keluarga Allahyarham. Perginya seorang pejuang semoga Allah SWT mencucuri rahmat keatas rohnya.jasamu dikenang.Alfatihah.

    BalasPadam
  24. Akhirnya mati didepan laptop... Selamat menjawap dan lulus soalan Dari malaikat mungkar Dan nakir... Marabbuka????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan kurang ajar. Cara kau mati esok pun tak tau lagi macam mana. Kau patut pikir hal sakratulmaut kau, tah esok tah lusa kau padam.

      Apa kau dah pasti kau boleh lulus jawab soalan mungkar nakir?? Dah cukupkah semua amalan dan pahala kau??

      Kau adalah contoh teladan terbaik org2 yg fasik dan riyak.

      Wallahualam.

      Padam
  25. Innalillah wainnailaihi rojiuun. Al Fatehah.

    Mengapa pulak blog dia keluar tangan ghaib yg engatakan

    404 - File or directory not found.
    The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.

    Ada sesiapa tahu apa yang membawa kpd kematian nya? Dan jugak latar belakang nya supaya boleh menjadi inspirasi kpd rakyat, moga moga ada yg mahu mengikut jejak langkah nya.

    Betul ke dia "mati di depan laptop"?

    Di saat saat begini pun ada hamjadah biadap di 12:23 PG yang kata
    "Siap ler belakang ngko Din...". Ini lah jenis puak Najib, orang nya masih hidup tapi hati nya sudah mati.

    BalasPadam
  26. Dari Ameno World -

    Allahyarham dilaporkan mengadu keletihan dan lenguh badan, lalu meminta isterinya yang baru balik kerja menyapukan minyak panas ke badannya. Tidak lama kemudian, beliau tiba-tiba menghembuskan nafas terakhirnya di sisi isteri kesayangannya.


    Jenazah dijangka akan dikebumikan pada jam 10 pagi Isnin di tanah perkuburan berhampiran Primula Hotel, Kuala Terengganu.

    Saya beberapa kali sempat bertemu dan berbual-bual dengannya sebelum ini, malah kerap terjumpa dalam beberapa program melibatkan Tun Mahathir dan Muhyiddin Yassin.

    Beliau seorang yang baik hati, ramah, tidak sombong, suka bergurau dan amat menyenangkan sebagai seorang kawan.

    BalasPadam
  27. Dari Ameno World -

    Beliau antara blogger yang paling rajin dan istiqamah menulis, menerjemah dan menganalisa skandal 1MDB dalam masa 2 tahun ini.

    Blog beliau telah disekat oleh SKMM kerana capaian dan tulisan beliau dalam Bahasa Melayu memudahkan rakyat jelata memahami skandal 1MDB yang rumit.

    BalasPadam
  28. Dari FMT -

    He was 50.

    Close friends of Shaifudin told FMT that he passed away at 6.15pm, after complaining of fatigue and body aches.

    “His wife told me that she came home from work and saw him lying in bed. He was complaining of fatigue and body aches, so he asked his wife to rub ointment on him,” said Rushdan Mohamed.

    “Shortly after that he fell unconscious and he was gone,” Rushdan said, adding he was shocked to hear that Shaifudin had passed on, as the blogger had put up a new posting only this afternoon.

    Another friend and fellow blogger, Syed Akbar Ali said he was sad to hear of his friend’s passing.

    “He used the name Din Turtle because he was a diving guide in Terengganu. He was among the earliest of former pro-Umno bloggers who did not agree with the way the present regime was behaving and running things,” said Syed, who runs the popular OutSyed The Box blog.

    “He became a strong and forceful critic of the government. Din was an independent thinker. We will miss his critical writing and forceful views,” he told FMT.

    Shaifudin began blogging in 2008. Prior to that, he ran a souvenir stall. His Din Turtle original blog has attracted more than 3.5 million unique visitors.

    BalasPadam
  29. Dari Anak Sungai Derhaka -

    Kritikannya yang berterusan terhadap pentadbiran Najib dalam isu 1MDB telah menyebabkan Blog miliknya disekat oleh SKMM.

    Bagaimanapun beliau tetap meneruskan penulisannya dengan menggunakan Blog Dinturtle Original

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dengki betul si Najimah (Najib/Rosmah).

      Padam
  30. Dengan manusia bolehlah nak kelentong, dengan malaikat ko jawablah bro...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najimah & Kejora dalam acuan yg sama...menipu, membohong & dicemuh orang seantero dunia siang & malam.

      Padam
  31. Blogger Putra Merdeka dan Rakyat Marhaen dalam waiting list... kita tunggu dengar saja sebulan dua lagi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nasib ko pon tak tau lagi cam mana. Jangan2 lepas ni ko yg paling atas dlm list. Ko boleh tau ke bila hari ko?
      Tunggu....

      Padam
  32. Doakan kebaikan buat arwah seperti mana kita memerlukannya bila tiba giliran kita.. Berbaik sangka...Allah lebih Mengetahui segala isihati.

    Besi (Al-Ĥadīd):6 - Dialah yang memasukkan malam ke dalam siang dan memasukkan siang ke dalam malam. Dan Dia Maha Mengetahui segala isi hati.

    Penyair (Ash-Shu`arā'):112 - Nuh menjawab: "Bagaimana aku mengetahui apa yang telah mereka kerjakan?

    Penyair (Ash-Shu`arā'):113 - Perhitungan (amal perbuatan) mereka tidak lain hanyalah kepada Tuhanku, kalau kamu menyadari.

    Hūd:31 - Dan aku tidak pernah berkata kepada kamu: di sisiku ada perbendaharaan Allah, dan tidaklah aku mendakwa mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan aku tidak mengatakan bahawa aku ini malaikat; dan aku juga tidak berkata terhadap orang-orang yang beriman yang kamu pandang hina itu, bahawa Allah tidak akan memberi kebaikan kepada mereka. Allah lebih mengetahui akan apa yang ada di dalam hati mereka. Sesungguhnya aku jika bertindak demikian, nescaya menjadilah aku dari orang-orang yang zalim".

    Nabi Ibrahim juga mengharapkan Allah akan mengampuni kesalahan2Nya  spt dalam ayat 82 Ash-Shu`arā') dibawah maka  janganlah kita pula begitu yakin kita akan masuk syurga dan berharap saudara kita masuk neraka.

    Penyair (Ash-Shu`arā'):82 - dan Yang amat kuinginkan akan mengampuni kesalahanku pada hari kiamat.

    BalasPadam
  33. Innalillahi wainnainalaihi rojiuun.

    Sudah pasti sdr arwah din turtle diberi anugerah rahmat dan nikmat dari Allah SWT.

    Seorang pejuang menegak kebenaran, memberi kefahaman cara mudah untuk rakyat memahami bagaimana 1mdb disonglap.

    Cara penerangan din turtle merungkai persoalan 1mdb amat menyenangkan hati dan akal fikiran.

    Ajal kematian tidak boleh kita tentukan hanya Allah SWT jua yg berkuasa.

    Al fatihah.

    BalasPadam
  34. Al-fatihah .. Blog beliau dah lama dlm bookmark aku .. Jasamu tetap ku kenang wlw dlm bentuk penulisan .. Allah pasti memberkatimu Din

    BalasPadam
    Balasan
    1. saudara 9.31...saya pun begitu jgk..dh lama book mark dan saya tetap simpannya utk kenangan

      Padam
    2. saudara 9.31...saya pun dh lama book mark blog dt dan saya tetap akan simpannya utk kenangan

      Padam
  35. "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun".
    (“Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah, dan kepada Allah jualah kami kembali.”)

    Salam takziah buat kaum keluarga Arwah Saifudin Mahmud (Din Turtle), moga semuanya diberi ketabahan dan kemudahan dalam menghadapi dugaan ini. Semoga kami para pengunjung setia Blog beliau akan diberi kelapangan dalam menghadapi pemergian beliau. Mudah-mudahan Allahyarham akan ditempat di samping syuhadah kerana mati dalam keadaan berjuang menegakkan keadilan dan mencari kebenaran serta menentang pemerintah yang zalim lagi kianat.

    Perjuangan Allahyarham pasti diteruskan oleh rakyat Malaysia yang cintakan kebenaran dan kebebasan hidup berdemokrasi di bumi Malaysia.

    Al-Fatihah...

    BalasPadam
  36. Maka insaflah wahai rakyat Malaysia,
    Waktu dan umur kita semua tidak panjang,
    maka marilah bersama kita berjuang bersungguh-sungguh dan bersatu padu menentang kerajaan zalim dan khianat pimpinan si kleptokrat jahanam.
    Sebelum terlambat, negara terus mudarat, anak cucu kita yang menanggung akibat.

    BalasPadam
  37. Besi (Al-Ĥadīd):1 - Semua yang berada di langit dan yang berada di bumi bertasbih kepada Allah (menyatakan kebesaran Allah). Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

    Besi (Al-Ĥadīd):2 - Kepunyaan-Nya-lah kerajaan langit dan bumi, Dia menghidupkan dan mematikan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.

    Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):185 - Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.

    Tempat yang tertinggi (Al-'A`rāf):25 - Allah berfirman: "Di bumi itu kamu hidup dan di bumi itu kamu mati, dan dari bumi itu (pula) kamu akan dibangkitkan.

    Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):145 - Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barang siapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barang siapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat itu. Dan kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.



    BalasPadam
  38. Binatang Ternak (Al-'An`ām):27 - Dan jika kamu (Muhammad) melihat ketika mereka dihadapkan ke neraka, lalu mereka berkata: "Kiranya kami dikembalikan (ke dunia) dan tidak mendustakan ayat-ayat Tuhan kami, serta menjadi orang-orang yang beriman", (tentulah kamu melihat suatu peristiwa yang mengharukan).

    Binatang Ternak (Al-'An`ām):28 - Tetapi (sebenarnya) telah nyata bagi mereka kejahatan yang mereka dahulu selalu menyembunyikannya. Sekiranya mereka dikembalikan ke dunia, tentulah mereka kembali kepada apa yang mereka telah dilarang mengerjakannya. Dan sesungguhnya mereka itu adalah pendusta belaka.

    Besi (Al-Ĥadīd):21 - Berlomba-lombalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan surga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai karunia yang besar.

    BalasPadam
  39. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. انا لله وانا اليه راجعون

      Pemergiannya menguatkan lagi azam saya untuk terus berjuang demi yg haq. Semoga Allah SWT menerima dan menempatkannya di kalangan orang2 yg beriman...Al Fatihah...

      بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
      الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
      الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
      مَـالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
      إِيَّاك نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
      اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
      صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ

      Padam
  40. Pergi dgn membawa berguni-guni dosa hasil kerja mengumpat caci setiap masa setiap hari.

    Entah sempat entah tidak pohon maaf dgn orang yg diumpat caci.

    Kasihaaan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Budak 1:23 nie anak siapa..apa namanya..sekolah di mana & sampai tahap apa..boleh pakaikah ckap si musibat nie....????

      Padam
    2. Pak Man pun kena mula beringat, dinpenyu kojol umur 50. Pak Man la ni dah tua bangka, tak lama lagi nak padam kojol. Kalau dah ganyut mcm ni pun belum teringat nak beramal ibadat, asyik mampos kat blog saja, nanti senasib dgn dinpenyu le, mengelupor dlm kubor diseksa malaikat...

      Padam
    3. Redha...sebab tak risau menipu & menyonglap duit negara, bersekongkol dgn Yahudi Laknat untuk dapatkan duit riba RM42 bilyon, tak menganiaya rakyat dgn GSt 6% untuk bayar bunga riba 10% pinjaman Yahudi, tak menpersendakan ibadat umrah & haji dgn pembiayaan duit riba 1MDB untuk sogokan buat mendapatkan sokongan....

      Padam
  41. Semua lahanat2 penjilat dedak projibo yg memberi komen busuk keatas kematian sebab mereka sebenarnya takut.
    Sikap ini luahan reverse utk tenteramkan ketakuan sendiri , atas sebab mereka sentiasa "amal mungkar", dlm komen2 membela kezaliman. Bila roh sudah dijual, maka berlaku 'denial' spt ini. Kasihan pada cai2 yg sanggup beli tiket Neraka hanya dengan upah dedak basi.

    BalasPadam
  42. Saya juga adalah pembaca setia Dinturtle. Sesungguhnya perjuangan beliau benar-benar memberi inspirasi kepada saya. Insha Allah, saya akan meneruskan legasi perjuangan beliau demi alif ba ta.

    Din, krtikanmu, teguranmu benar-benar datang dari hati yang tulus ikhlas tanpa mengharapkan sebarang imbalan. Perjuanganmu tidak mampu dibeli oleh wang ringgit. Malah, engkau lebih suka memilih untuk meneruskan perjuangan daripada berhenti menulis kerana wang ringgit. Pilihanmu memang tepat, Din.

    Din, aku rindukan tulisanmu. Biarpun kekadang engkau menggunakan bahasa yang agak kasar sedikit. Tapi tak mengapa, kerana aku faham susahnya nak melentur buluh yang dah keras.

    Din, aku nak kau tau bahawa perjuangan kau tak sia-sia. Kau telah menyedarkan beribu-ribu umat melayu dari khayalan. Insha Allah, keputusan PRU-14 nanti, adalah cerminan daripada usaha keras kau selama ni kerana ramai orang melayu telah sedar dari lena yang panjang. Akan tiba masanya untuk Tsunami Melayu memberi kejutan kepada pihak-pihak yang berkenaan.

    Al-Fatihah buat Dinturtle Si Pejuang Melayu.

    BalasPadam