Selasa, 8 November 2016

PANAS ~ Belaan UMNO..?


Macai jugak ke?

Siasat tiga bekas menteri: IGP buta perundangan, kata Mahfuz

Saya merujuk kepada kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar sewaktu diwawancara wakil media pada 4 November 2016 di mana beliau menyatakan siasatan ke atas tiga orang bekas menteri berkaitan dengan ucapan mereka yang menyentuh berkaitan skandal 1MDB di Dewan Rakyat.
Siasatan yang dibuat itu, katanya adalah di bawah Akta Hasutan, selain dari Akta Rahsia Rasmi (OSA).
Menurut beliau, siasatan kes 1MDB masih sedang berjalan.
Saya tidaklah ambil pusing sangat sebelum ini kerana yang membuat bising menuntut supaya tindakan undang-undang diambil ke atas tiga bekas menteri tersebut adalah dari kalangan pemimpin-pemimpin Umno atau NGO-NGO ‘belaan’ Umno.
Namun begitu apabila IGP sendiri mengeluarkan kenyataan yang jelas bertentangan dengan perlembagaan, ia menggambarkan betapa jahil dan ceteknya pengetahuan orang nombor satu PDRM berkaitan asas undang-undang dan perlembagaan.
IGP harus faham bahawa secara umumnya hak mana-mana ahli parlimen untuk bercakap berkaitan apa sahaja perkara sewaktu berbahas di Parlimen adalah dilindungi oleh hak keistimewaan (parliamentary privileges) dan kekebalan dari sebarang tindakan undang-undang sebagaimana yang diperuntukkan di dalam Perkara 63(2) Perlembagaan Persekutuan.
Oleh sebab itu, jika benar sekalipun terdapat pelanggaran terhadap Akta Rahsia Rasmi (OSA), ia tidak boleh dianggap sebagai satu kesalahan jenayah dan tidak boleh didakwa oleh kerana ucapan yang dibuat di dalam Parlimen adalah dilindungi dan kebal dari sebarang tindakan mahkamah.
MP ada kekebalan
Bagaimanapun, Perlembagaan Persekutuan turut memberi pengecualiaan terhadap hak keistimewaan dan kekebalan tersebut.
Perkara 63 (4) memperuntukkan mana-mana ahli Parlimen tidak akan dilindungi atau tidak kebal dari tindakan undang-undang sekiranya Ahli Parlimen tersebut mengeluarkan ucapan atau berbahas yang menyentuh isu-isu sensitif melibatkan agama, kaum dan keistimewaan bumiputera yang boleh didakwa di bawah Akta Hasutan atau di bawah mana-mana undang lain yang dibuat di berdasarkan Perkara 10 (4) Perlembagaan Persekutuan.
Tidak nafikan di dalam sejarah negara kita, memang pernah berlaku Ahli Parlimen didakwa dan disabitkan di bawah Akta Hasutan oleh kerana ucapan yang dibuat di dalam Parlimen sebagaimana kes yang melibatkan bekas Timbalan Ketua Menteri Sabah, mendiang Datuk Mark Koding pada tahun 1970-an.
Namun di dalam situasi yang kita hadapi sekarang ini, jika kita memperhalusi peruntukan Akta Hasutan, kita akan mendapati tindakan membahas atau membangkitkan isu governans, kewangan dan jenayah seperti skandal 1MDB tidak langsung termasuk di dalam definisi ‘kecenderungan menghasut’ sebagaimana yang dinyatakan di dalam Seksyen 3(1) akta tersebut.
Bahkan jika disemak di dalam hansard Parlimen, perbahasan berkaitan skandal 1MDB selama ini, sama ada oleh tiga bekas menteri berkenaan atau mana-mana ahli parlimen sekalipun, jauh sekali untuk dianggap sebagai menyentuh atau mempersoalkan apa-apa perkara, kedudukan atau keistimewaan yang ditetapkan oleh Perlembagaan berkaitan dengan kedudukan Raja-Raja Melayu, bahasa Melayu, kedudukan istimewa Bumiputera atau hak kerakyatan sebagaimana yang dikategorikan di dalam Akta Hasutan sebagai berunsur hasutan.
Mana IGP belajar
Saya tidak faham dari mana nasihat atau tunjuk ajar soal asas undang-undang yang IGP dapat, apabila secara semberono beliau mengatakan perbahasan tiga bekas menteri di dalam Parlimen yang menyentuh kes 1MDB boleh ditafsirkan sebagai suatu kesalahan yang disiasat di bawah Akta Hasutan.
Menyalahgunakan kuasa polis sehingga ke institusi Parlimen yang sepatutnya selamat daripada sebarang penindasan menunjukkan ruang demokrasi sempit di negara ini.
Tindakan tiga bekas menteri membangkitkan isu 1MDB di Dewan Rakyat tidak melanggar sumpah kerahsiaan kerajaan dan Akta Hasutan kerana mereka sekadar menjalankan tanggungjawab sebagai wakil rakyat.
Sumpah kerahsiaan tidak boleh digunakan untuk menyembunyikan salah laku kerana ia bukannya undang-undang jenayah, sebaliknya hanya peraturan atau etika dalam kerajaan.Begitu juga Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan Akta Hasutan tidak terpakai atas apa yang diungkapkan oleh tiga orang bekas menteri tersebut kerana ia tidak termasuk dalam definasi rahsia rasmi dan kecenderungan menghasut.
'Belaan Umno?'
Jika benar sekali pun kandungan ucapan-ucapan tersebut mengganggu proses siasatan atau ada di antara fakta tidak benar yang dikemukakan, ia tidak berkaitan langsung dengan Akta Hasutan atau Akta Rahsia Rasmi (OSA).
Adakah IGP dah jadi 'belaan' Umno?
Jika benar ucapan dan perbahasan oleh ahli-ahli parlimen berkaitan 1MDB mengganggu siasatan, apakah ada siasatan yang dijalankan oleh PDRM tentang 1MDB?
Sudah berapa lama siasatan berkaitan 1MDB yang dijalankan oleh PDRM?
Apa statusnya?
Oleh sebab itu, saya menganggap tindakan PDRM untuk menyiasat tiga bekas menteri di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan Akta Hasutan oleh sebab ucapan yang mereka sampaikan di dalam sesi Parlimen adalah suatu tindakan yang melanggar Perlembagaan Persekutuan sama sekali dan menghina institusi Parlimen.
Sebagai ahli parlimen dan warganegara Malaysia, saya mendesak supaya IGP memberhentikan serta-merta penyiasatan yang melanggar undang-undang ini.
Saya juga menyeru rakan-rakan ahli parlimen yang lain samada Ahli Dewan Rakyat atau Dewan Negara supaya bangkit mempertahankan hak dan keistimewaan ahli parlimen yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.
‘Tidak Perlu Takutkan Individu Yang Bangkit Isu Skandal 1MDB’.

DATUK MAHFUZ OMAR adalah Ahli Parlimen Pokok Sena.
Rakyat terbanyak takut tuhan dan tak takutkan individu..!
Apa sangat la kuasa yang di amanahkan tu berbanding kuasa Maha Pencipta..!
Panas beb nanti..!
Sementara ada masa ni..beringatlah..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

106 ulasan:

  1. Biarkan khalid siasat..itukerja dia..khalid bukan ada kuasa menghukum...pendakwa dan pembela akan berhujjah dimahkamah jika kes dibawa kemahkamah..kita doakan supaya kes diadili oleh hakim yg betol2 adil..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biar la Malaysia siasat sendiri, kita bukannya nak suruh Polis Negara China siasat, kalau Polis China mampus mereka ni semua

      Padam
    2. Lucu bro..tp bila malaysia dikuasai china kerana mao hoo tang klepek tak mampu bayar hutang habislah kita..kominis punyer peraturan ketat..rasuah hukum tembak..

      Padam
    3. Belum pernah dlm sejarah China menjajah mana2 negara. So adalah lebih selamat besahabat dg China.

      Padam
    4. Ketinggalan bas ko ni..zimbabwi dah dikuasai china melalui ekonomi kerana tak mampu bayar hutang. ..apabila ekonomi dikuasai pihak asing pemimpin negara terpaksa ikut telunjuk..terutamanye pemimpin korup..

      Padam
    5. Laporan polis azwan bro mengenai 3 tan sri nakguling najib ditolak oleh khalid..kalo kes nidibawak ke mahkamah banyak maklumat siasatan 3 tan sri keatas najib akan terburai dlm mahkamah..kes 3 bekas menteri lebih kurang sama jugak berkaitan 1mdb dan najib..kita tengok sejauh mana najib berani kes ini di bicarakan dlm mahkamah terbuka yg akan dihadiri oleh wartawan dan media dari seluruh dunia..

      Padam
    6. Wrong fact.

      China sedang menjajah Tibet dan Turkistan Timur. Sampai sekarang mereka masih menguasai wilayah2 ini.

      Turkistan Timur adalah wilayah bangsa Uighur beragama Islam yang kini dijajah dsn diberi nama Xinjiang. Mereka nak puasa pun tak dibenarkan.
      Inilah komunis china yang disanjung puak Jibo ketika mereka memaki Cina di Malaysia.

      Hipokrit? Tidak syakn lagi.

      Padam
    7. ITU pertikayan sempadan. Bukannya menhantar armada untuk menakluki sesebuah negara seperti yg dibuat oleh negara Eropah dulu.

      Padam
    8. Salah lagi.

      Yang bertikai sempadan adalah dgn India dan Pakistan.

      Ini masih penjajahan. Kaum dan agama yang tidak sama diperintah oleh kaum dan agama lain dalam wilayah sendiri.

      Tak pakai armada laut sbb sempadan China dan Turkistan Timur adalah sempadan darat dan bukan laut.

      Uighur dulu adalah wilayah merdeka tetapi dijajah oleh komunis China. Masa tu komunis USSR pun jajah sebahagian negara spt Uzbekistan dan stan2 lain.

      Apabila USSR runtuh semua stan2 lain merdeka tapi Turkistan Timur kekal dijajah oleh China.

      Sila baca buku sejarah.

      Padam
    9. john doe belajar sejarah ia wilayan ITU menang milik China ia bukan milik Bani ummaiyyah iraq ITU ia merupakan laluan sutera yg tawan oleh Bani ummaiyyah ketika era dinasty song lagi .APA bila tentera Mongolia tawan China wilayah ITU pada Mongolin APAbila dinasity ming kalahkan tentera Mongolian wilayah ITU di letak kan dalam dinasty Ming sampai dinasty terakhir qing ITU.

      Jadi anda cakap fakta sejarah anda patut baca sejarah ITU dulu ia

      Padam
    10. Salah lagi bro.

      Bila saya cakap ia milik Bani Umayyah? Iraq pulak?

      Ia adalah sebuah negara merdeka milik bangsa Uighur beragama Islam. Namanya Turkistan Timur. Boleh google sejarahnya.

      Ini bukan cerita pasal Monggolia, itu bangsa lain. Bangsa Temujin si Genghis Khan. Bukan juga certia Ming atau Qing. Ini cerita Uighur Turkistan Timur yang dijajah oleh komunis China.

      Ia tetap satu penjajahan sesuai dengan takrif penjajahan iaitu:-

      the control or governing influence of a nation over a dependent country, territory, or people.

      Dan sekarang ada pula neo-colonialisme. Penjajahan bentuk baru spt yang Jibo cuba bawa China masuk ke sini.

      Padam
    11. Nah, saya suap sejarahnya untuk anda baca.


      Who are the Uyghurs of East Turkestan?

      East Turkestan, also known as the Xinjiang Uyghur Autonomous Region of China, lies in the heart of Asia. The current territorial size of East Turkestan is 1,626,000 square kilometers (635,000 square miles), which is a colossal 4 times the size of California.

      According to official records in 1949, East Turkestan’s original territories contained 1,820,000 square kilometers of land. The Qinghai and Gansu provinces of China annexed part of the territory as a result of the Chinese communist invasion of 1949.
      East Turkestan has a diverse geography. It has grand deserts, magnificent mountains, and beautiful rivers, lakes, grasslands and forests.

      A brief history of East Turkestan and its people

      East Turkestan is the homeland of the Turkic speaking Uyghurs and other central Asian peoples such as Kazaks, Kyrgyz, Tatars, Uzbeks, and Tajiks. According to the latest Chinese census, the present population of these Muslims is slightly over 11 million; among these, the 8.68 million Uyghurs constitute the majority. However, Uyghur sources indicate that Uyghur population in East Turkestan exceeds 15 million.

      East Turkestan is located beyond a logical boundary of China, the Great Wall. Historically, East Turkestan is a part of Central Asia, not of China. East Turkestan's people are not Chinese; they are Turks of Central Asia.
      Records show that the Uyghurs have a history of more than 4000 years in East Turkestan. Situated on the infamous Silk Road, East Turkestan, Uyghurs’ self-proclaimed motherland, comprises a colossal one-sixth of China’s entire territory, and is widely regarded as a significant crossroads of multiple peoples and cultures throughout history. The Silk Road, loosely defined as the network of trade routes that connected East and West, had a major impact on the development, both economic and cultural, of the peoples and civilizations that existed in lands as far east as China and as far west as the Mediterranean Sea. Through highly complex networks of trade along these routes, peoples, cultures and religions frequently interacted and resulted in the development of unique, rich and interconnected cultures, one of which resulted in the Uyghur group.
      The Uyghurs are the indigenous group of East Turkestan. Numerous sources indicate that the Uyghurs were one of the few settled, as opposed to nomadic, ethnic groups in Inner Asia. In other words, the sedentary nature of Uyghur society meant that while other groups, like the Kyrgyz and Kazakh, were scattered across the Central Asian steppe, the Uyghur people were engaged in agricultural production in East Turkestan the earliest, the only group to be permanently settled in the area. Situated along a section of the legendary Silk Road, Uyghurs played an important role in cultural exchanges between the East and West and developed a unique culture and civilization of their own.
      Uyghurs embraced Islam in A.D. 934 during the Karahanid Kingdom. Kashgar, the capital of the Kingdom, quickly became one of the major learning centers of Islam. Art, the sciences, music and literature flourished as Islamic religious institutions nurtured the pursuit of an advanced culture. In this period, hundreds of world-renowned Uyghur scholars emerged. Thousands of valuable books were written. Among these works, the Uyghur scholar Yusuf Has Hajip's book, Kutatku Bilig (The Knowledge for Happiness, 1069-1070) and Mahmud Kashgari's Divan-i Lugat-it Turk (a dictionary of Turk languages) are most influential.
      Despite the prevailing challenges that face the Uyghur people, the Uyghurs have been able to preserve their cultural heritage, which is rich and unique in traditions and customs of all kinds. Among these are the Uyghur Muquam, which is a series of canonized melodies and musical modes that are played to guide improvisation. The Uyghur Muquam musical tradition has been reveled all over the world for its depth, richness, complexity and individual

      Padam
    12. East Turkestan was invaded by the Manchu Empire of China

      The Islamic Uyghur Kingdom of East Turkestan maintained its independence and prosperity until the Manchu Empire invaded the nation in 1876. After eight years of bloody war, the Manchu Empire formally annexed East Turkestan into its territories and renamed it "Xinjiang" (meaning "New Territory" or "New Frontier") on November 18, 1884. Uyghur power, stature and culture went into a steep decline after the Manchu invasion.
      After Chinese Nationalists overthrew the Manchu Empire in 1911, East Turkestan fell under the rule of the nationalist Chinese government. The Uyghurs, who wanted to free themselves from foreign domination, staged numerous uprisings against Nationalist Chinese rule and twice (once in 1933 and again in 1944) succeeded in setting up an independent East Turkestan Republic.

      Lihat balik kenyataan:-

      East Turkestan is located beyond a logical boundary of China, the Great Wall. Historically, East Turkestan is a part of Central Asia, not of China. East Turkestan's people are not Chinese; they are Turks of Central Asia.

      Mereka bukan sebahagian dari bangsa China tapi bangsa Turk, tapi hari ini mereka menjadi sebahagian dari wilayah China yang dirampas melalui ketenteraan.

      Rujuk juga kesemua isi di bawah topik invasion. Kalau invasion ini bukan penjajahan maka apakah ia?

      Padam
    13. Salah lagi bro.

      Bila saya cakap ia milik Bani Umayyah? Iraq pulak?

      Ia adalah sebuah negara merdeka milik bangsa Uighur beragama Islam. Namanya Turkistan Timur. Boleh google sejarahnya.

      Ini bukan cerita pasal Monggolia, itu bangsa lain. Bangsa Temujin si Genghis Khan. Bukan juga certia Ming atau Qing. Ini cerita Uighur Turkistan Timur yang dijajah oleh komunis China.

      Ia tetap satu penjajahan sesuai dengan takrif penjajahan iaitu:-

      the control or governing influence of a nation over a dependent country, territory, or people.

      Dan sekarang ada pula neo-colonialisme. Penjajahan bentuk baru spt yang Jibo cuba bawa China masuk ke sini.

      Padam
    14. Anda kalah berdebat ia John Doe,
      Ia benar milik disnasti han sampai ke dinasty china terakhir ia
      Ia kawasan rebutan kuasa ,Mongolian,song Dan Bani ummaiyyah kuasa terakhir

      malah negara turkistan,Kazakhstan sama bangsa Uighur dengan pun tak cakap apa ia

      jadi baca fakta sebenar ia

      Padam
    15. Saya dah bawakan kopipes tentang bangsa Turkistan Timur ini sebagai bukti bahawa China Komunis masih menjajah negara ini untuk membuktikan fakta sejarahnya.

      Saya juga dah bawakan definisi kolonialisme untuk menunjukkan China komunis adalah negara penjajah.

      Saya juga telah bezakan Turkistan Timur dengan Monggolia. Geografi mereka pun tidak sama.

      Sebenanya aya juga ada kawan di Arab Saudi bernama Abdul Shukor gelarannya di sana ialah Abdul Shukor at-Tarkistani (gelaran di belakang adalah bermaksud bangsanya turkistan timur). Sehingga hari ini dia masih berkongsi cerita turkistan timur dengan saya melalui whatsapp.

      Anda hanya kemukakan fakta yang langsung tidak ditunjukkan dari mana dan kemudian mahu tegakkan fakta itu.

      Anda rasa anda menang? Silakan, saya no harm pun..

      Padam
    16. Lupa amerika jajah new maxico tak macai in cakap amerika jajah ia,

      Xinjiang menjadi tempat rebutan Mongolian,song Dan Bani ummaiyyah, jadi baca sejarah dulu memang ADA raja tapi sekarang tak ADA raja ia, pada kurun 1890 lagi dah tak ADA kerajaan macam mana dia tuntu kemerdekaan sampai dinasti terakhir China pun tak ADA kerajaan Uighur , ADA perempuan tua lari diri ke amerima mengakui dia raja Uighur diamerika ITU.
      Amerika hanya ambil peluang untuk menperbodoh perempuan Uighur ITU

      Padam
    17. Ooh, maaf saya masuk mencelah balik bukan untuk menambah perkara baru tapi sebab ada benda perlu diperjelaskan kpd para pembaca blog (yg nak tegakkan benang basah bahawa turkestan bukan dijajah China tak perlu ambik kisah pun dgn fakta ini).

      Kenapa saya cerita tentang rakan saya di Tanah Arab yang bergelar At-tarkistaani? Ia relevan untuk menunjukkan bangsa Uyghur Turkestan Timur ini tidak menganggap diri mereka sebagai sebahagian bangsa Cina. (Sesuai dengan definisi penjajahan, mereka menganggap negara mereka hanya dijajah oleh China komunis).

      Begini:

      1. Di Saudi memang ramai Muslim dari berbagai bangsa di seluruh dunia. Ramai yang diberi kewarganegaraan dan ada diberi permit untuk menetap (macam PR juga).

      2. Maka bagi bangsa selain Arab adalah biasa untuk letakkan gelaran kaum/asal di belakangnya. Gelaran di belakang ini adalah utk menunjukkan asal keturunannya.

      3. Orang Muslim dari Pattani dipangggil al-fathoni dinisbahkan kepada negeri Pattani di Selatan Thai.

      4. Kadang2 orang Pattani juga dipanggil Tailandi, dinisbahkan kepada negara Thailand yang memerintah Pattani. Umumnya orang2 Pattani yang disebut atau digelar Tailandi tidak akan berasa apa-apa kehinaan bila dipanggil Tailandi. Ia adalah nisbah kewarganegaraan mereka ataupun ibu bapa mereka.

      5. Tetapi situasi yang sama tidak berlaku bagi mereka yang berbangsa Turkistan Timur atau disebut Uighur oleh masyarakat barat.

      6. Sekiranya anda memanggil mereka sebagai sinni (yang bermaksud orang Cina atau boleh jadi juga warga negara China) mereka akan rasa terhina dan marah. Bagi mereka, mereka bukan bangsa china.

      7. Kenapa bangsa Tarkistani marah dipanggil sinni sedangkan bangsa Melayu pattani tidak berasa marah dipanggil tailandi?

      8. Sebab sebutan Sinni bukan sahaja merujuk kepada negara China tetapi juga merujuk kepada bangsa Cina. Orang Turkestan Timur tidak suka mereka disebut bangsa Cina (sebab mereka memang bukan Cina seperti artikel sejarah yang saya kopipes yang jelas mengatakan mereka berbangsa Turk).

      9. Ada pula bangsa Melayu Pattani tidak marah dipanggil tailandi disebabkan gelaran ini tidak dinisbahkan kepada bangsa mereka melainkan semata2 kepada kewarganegaraan mereka.

      Sekadar berkongsi

      Padam
    18. 5:22.

      Again wrong facts. But this time its up to you.

      Saya tetap mengatakan Turkestan Timur ini dijajah oleh China komunis sampai ke hari ini (hari ini dijadikan wilayah bernama Xinjiang).

      Sdr nak kata sebaliknya silakanlah, seperti yang saya cakap tadi no harm pun.

      Padam
  2. Mahfuzz... Ooooi Mahfuzz
    Hang grad dari university mana?

    Universiti Kepalabapakhang di papua new Guinea atau universiti kepalabutuhang di Antartika

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebaliknya, dah berbuih saya bertanya Kejora di mana dia sekolah?

      Padam
    2. Cai bebal yg grad dari u fiji..klepek dilindungi..pengikut ajaran setan

      Padam
  3. IGP, AG & Speaker Pandikar Lapok adalah 'The 3 Stooges' yg salah guna kuasa dan mengguna kuasa membabi buta demi melindungi & mempertahankan kuasa pemimpin yg tengah syok mabuk kuasa.

    Semuanya telah disogokkan dengan habuan dedak yg lumayan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pak Man,

      Bukan Muydin Nika, Pie Zahida & Husni Sekreteri tiga ekoq tu ka yg 'the 3 stooges'...?

      Tiga ekoq kaki betina dah mula sokong Nuat kaki tibai pongkoq & tutoh juboq...

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh ....

      Padam
    2. Nuat dah tibai pongkok ko laa..ko kata 3 kaki betina dari sumber hearsay..bukti tarak..kalo SD dari RPK ramai dah tahu raja putaq pakar SD..

      Padam
  4. Uhhh!!! nampaknya Mahfuzz yang pelajarannya tak tinggi mana lebih cerdik dari Khalid. Khalid ni dulu belajar kat mana? Macam mana dia boleh lulus?

    BalasPadam
  5. PS belajar tak tinggi mana pun. Tapi dia MP pilihan rakyat. Berani tegur orang yang kelulusan yg lebih tinggi. Kamu sape?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walau dia setakat lulusan SRP, nasibnya lebih baik dari kebanyakan kita di sini..dapat jadi Ahli Parlimen dipilih oleh rakyat kawasannya. Itu adalah ketentuan Illahi dan YB Mahfudz berani bersuara lantang mengingkari perintah Speaker Dewan Rakyat demi keadilan & kebenaran. Ada orang memang 'slow starter' tapi bertambah cerdik & bijak kerana kematangan usia & pengalaman hidup. Sebab itu, yg muda2 kenalah hormati yg tua kerana pengalaman tidak diperolehi di sekolah, hatta sekali pun di universiti.

      Padam
    2. Lulusan PHd tapi kankong nak buat ape...lebih baik tak ada kelulusan. tapi berintegriti dan. Berkredibiliti..

      Padam
    3. Mb kedah lulus srp..tak ada uuumph jadi MB sama kankong jugak..

      Padam
  6. 7:38 Kamu sape kalau bandingkan MP Pokok Sena?

    BalasPadam
  7. Kkikkiki
    BUDAK MAHPOS LULUSAN SRP
    ALJUBOORI 3rd CLASS GENRAL DEGREE
    BUDAK SUMAN DAN.MACAI BARUA YAHUDI
    TERKINI BAKA KUTTY PUN IKUT SEKALI

    kikikikiki.... dah brambos dari UMNO jangan nak merenyeh renyeh kaitkan dng UMNO...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekor lagi pengikut ajaran setan bertanduk pakai sukatan buah sawit..kikikik..sekolah tinggi tp akai rendah..

      Padam
  8. 7:38
    Kamulah yg tersangat bijak
    Kamu dn otak kamu bukan kat lutut
    Kamu celek perut bukan buta perut

    Kamu lah melayu tulin
    Kamu lah muslim sebenarnya
    Tiada yang mulia daripada melayu mu
    Tiada yang lebih baik daripada muslimmu

    Allah sangat bangga dengan kamu
    Allah menyukai muslim macam kamu

    Semoga Allah tunjukkan kamu SIRATALMUSTAKIIM....

    Hidup mu melayu contoh terbaik
    Hidup mu muslim idola terbaik
    Pasti masuk Syurga Firdaus
    Pasti mati Shahid
    Pasti mendapat rezeki yang halal
    Pasti meninggalkan anak2 yang soleh & soleha
    Seluruh keluarga mu bangga dengan perangai kamu
    Seluruh keluarga kamu redho kerana Allah lahirkan kamu

    Laillahailla anta subhanakainni kuntuminazzalimiin

    BalasPadam
  9. HARUSSANI HARAM BERSIH LIMA
    SEBAB DIBIAYAI YAHUDI BABI
    BARUA SUMA BLAJA PUN TAK TINGGI
    DEMI NAK HIDUP MEWAH JADI LAH BARUA YAHUDI

    kikikiki.... yahudi mme suka barua yg bodo2 .. sekolah tak tinggi klu masuk Universiti pun yahudi cari yg 3rd klas degree jurusan bodo bodo mcm mat sabu dan aljuboori... Ini FAKTA.... kikikiki

    BalasPadam
  10. Fakta ah jib gor..haru sana sini dibayar gaji ikut sukatan buah sawit...bukan haru sana sini jer mufti dlm malaysia..
    Ko ni barua yahudi dan balaci china kominis..habis ko sapu..kikikikik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mao hoo tang skirt chaser dapat degree sblm jadi MB?

      Padam
    2. Skirt chaser tak sempat habiskan belajar (dok ja lama) tapi dipanggil balik oleh Tun Hussein di atas saranan Tun M untuk ganti tmpat bapak dia yang meninggal.

      Tak pernah ada pengalaman kerja sebenar. Balik terus diberi kerusi politik. MB termuda dalam sejarah.

      Padam
    3. john doe jangan menipu fakta pm tun razak kutip tun m, kalau tak tun m hidup dalam pentas pas buat selamanya walaupun dia bukan ahli pas lupa ia tun m juga menghina pas Dan hukum hudud itu.
      Kalau tun m Dr ismail masih hidup dia tak akan benarkan tun m jadi pm, dah lah tun m gagal dalam dasar bumiputera , dia masih nak Anak di jadi pm.
      IBU najib sendiri tak yakin najib mampu wakil rakyat bn ketika itu. Tapi semangat dia tunjuk dia berjaya harungi , rosmah dan biasa dihina ketika dia kahwin dengan najib dulu ,jadi takut APA dihina...

      Padam
    4. Tun razak orang yg nampak kebolehan seseorang untuk kepentingan malaysia dimasa hadapan..beliau yakin bakat dan kelebihan yg ada pada Tun M...tak sia2 tun razak menaikkan tun M...apabila tun M naik sebagai PM banyak kemajuan dibuat oleh beliau dari segi kemajuan pembangunan fizikal dan kemajuan pentadbiran termasuk menekankan kualiti serta menggalakkan penyertaan swasta dlm ekonomi negara....beliau turut memberi ruang kpd usahawan melayu untuk menjadi payung kpd ekonomi melayu...hasilnye lahir billionaire tan sri mokhtar bukhari...beberapa orang lagi yg diberi peluang gagal seperti tajudin ramli..negara dihormati dimata dunia..semua orang malaysia boleh melihat dan dapat faedah dari ape yg tun M buat....selepas t dollah dan najib ambik alih PM, dikalangan orang2 yg ada OTAK dapat menilai perbezaan yg ketara keupayaan Tun M dengan T Dollah dan Najib memimpin dan memacu negara kehadapan...orang2 dibelakang tabir tun dollah dan najib merosakkan negara...

      Padam
    5. 1:10

      Bila pula aku tipu fakta. Dont put words into my mouth. Aku cuma cakap 'skirt chaser' tak habis belajar dan dia diambil oleh Tun Hussein di atas saranan Tun M. Perkara2 lain kamu yang letak dalam mulut aku.

      Betul Tun M diambil balik oleh Tun Razak. Bila aku nafikan perkara ini? Malah dalam posting aku sebelum ni aku pernah cerita juga Tun M telah membuka laluan mudah untuk NDS Najib naik jadi PM disebabkan dua perkara dan perkara pertama ialah untuk balas budi Tun Razak kepadanya.

      Memandangkan kamu bangkit isu ni, maka aku tambah lagi:-

      Tun M telah membalas kepercayaan Tun Razak yang mengambilnya semula selepas dibuang Tunku apabila mentadbir Malaysia dengan cemerlang selama 22 tahun.

      DSN pula telah mengkhianati kepercayaan Tun M yang beri laluan kepadanya apabila membawa Malaysia menuju kehancuran dan kini membawa risiko dijajah oleh China pula melalui neo-colonialisme.

      Padam
  11. Anon 7.88 PTG....tak perlula kou dok tanya YB Mahfooz tu kelulusan dari Universiti mana ? Kalau beliau lulus darjah enam sekali pun tapi setidak2nya beliau seorang MP!!.....tapi kamu yang dok menghina orang sana sini tu entah2 emak bapak lagi yang masih dok bagi makan.Dan aku percaya emak bapak kou pun amat kecewa dengan sikap kurang ajar kamu dengan orang yang lebih tua yang sepatutnya kamu hormati.Ingat,ALLAH itu maha mengetahui dan kamu jangan menyesal disaat kamu menerima pembalasan paling dahsyat darinya nanti.

    BalasPadam
  12. Jerat Azmin ternyata sudah mengena
    Tuesday, 8 November 2016
    YANG PENTING DAKWAAN AZMIN DIAKUI BETUL OLEH PMO

    Apabila Menteri Besar Selangor, Azmin Ali baru-baru ini mendakwa bahawa Najib Razak cuba meletakkan bekas pegawai kanannya sebagai timbalan pengerusi SPR, tetapi ditolak oleh Majlis Raja-Raja, beliau barangkali sengaja melakukannya dengan fakta yang tidak begitu tepat.

    Mustahil beliau tidak tahu ketepatannya kerana sebagai Menteri Besar, Azmin turut hadir dalam mesyuarat Majlis Raja-Raja itu mengiringi Sultan Selangor.

    Tujuannya ialah untuk melihat sama ada Najib berani menafi atau mengesahkannya bagi membuktikan kesahihan dakwaan wujudnya percubaan campurtangan BN dalam badan pegendali pilihanraya itu.

    Tetapi, melalui kenyataan oleh Pengarah Media Pejabat Perdana Menteri, Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad semalam, ia dengan sendirinya mengesahkan dakwaan Azmin itu adalah benar.

    Dalam kenyataan medianya, Tengku Sariffuddin memberitahu, kertas cadangan untuk melantik bekas Ketua Setiausaha Sulit Perdana Menteri, Shukry Mohd Salleh sebagai Timbalan Pengerusi SPR tidak dibentang dan dibincang dalam mesyuarat Majlis Raja-Raja.

    Kata beliau, cadangan itu telah ditarik balik sebelum mesyuarat Majlis Raja-Raja diadakan.

    Soalnya, mengapa kertas cadangan itu ditarik balik sebelum mesyuarat Majlis Raja-Raja diadakan?

    Adakah Najib dapat merasakan cadangan itu sukar diterima oleh Majlis Raja-Raja atau kerana sebab-sebab lain?

    Adakah cadangan itu hanya ditarik sementara atau ditarik terus? 

    Jika cadangan nama Shukry ditarik balik, kenapa tidak dicadangan nama lain dan jawatan timbalan pengerusi SPR itu dibiarkan kosong sehingga kini?

    Tidak mustahilkah cadangan yang sama akan dikemukakan semula di lain masa?

    Yang penting ialah dengan kenyataan media itu, PMO dengan sendirinya telah mengesahkan dan mengakui memang benar ada percubaan oleh Najib untuk meletakkan bekas pegawai kanannya di kedudukan penting dalam SPR.

    Jerat Azmin ternyata sudah mengena. (SH 08/11/2016)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  13. ECRL KL - KB: Biar betul........projek ni untuk siapa sebenarnya?
    Tiket ECRL KL - Kota Bharu bernilai RM520 seorang?
    08 November 2016 | BORHAN AHMAD

    Kiraan mudah ECRL akan mengenakan tiket RM540 seorang sehala jika beroperasi tanpa sabsidi dari kerajaan

    Berapakah anggaran tiket keretapi laju antara Kuala Lumpur ke Kota Bharu apabila projek Keretapi Pantai Timur (ECRL) siap nanti kini menjadi perhatian pelbagai pihak.
    Ada yang mengganggarkan tiketnya adalah RM520 seorang berdasarkan jumlah belanja ang dikeluarkan kerajaan Datuk Seri Najib Razak sekarang untuk membuat projek ini.

    Rohana membuat kiraan mudah untuk menjangka kadar tiket ECRL apabila beroperasi nanti.
    Seorang bekas jurutera dengan Intitut Kerjaraya Malaysia (Ikram), Rohana Hana dalam facebooknya telah membuat kiraan mudah tentang jangkaan tiket ECRL itu nanti.
    "Kalau cenggini nampaknya naik kapalterbang murah lagi," kata beliau dalam posting itu.
    Beliau mengajak orang ramai belajar metamatik mudah dalam mengira anggaran harga tiket ECRL itu nanti.
    "Mari belajar maths. Mari kita buat kira-kira projek keretapi double track ke pantai timur," tulisnya.
    "Pinjaman: RM55 bilon tempoh: 20 tahun. RM55b / 20 tahun / 365 hari = RM7.5 juta
    "Maknanya sehari kena bayar balik pinjaman itu RM7.5 juta. Jadi kerajaan Malaysia kena buat jualan lepas keretapi tu berjalan sekurang-kurangnya RM7.5 juta sehari untuk bayar balik pinjaman pokok tu.
    "Ini tak masuk lagi faedah, kos operasi, servis, maintenence dan sebagainya," kata beliau.
    "Kita anggarlah sehari tiga trip, KL-KB & tiga trip KB - KL.
    "Jadi satu trip memerlukan jualan RM7.5 juta/ 6 trip = RM1.25juta.
    "Maka berapakah harga tiket perlu dijual untuk mencapai target tu?
    "Kita ambillah harga tiket RM100/penumpang. Jadi berapa ramai penumpang yang diperlukan satu trip?
    "RM1.25j/RM100 = 12,500 orang. Kalau 1 coach = 80 orang. 1 trip perlukan 12,500 / 80 = 156 coach.

    "Agak sukar lokomotif nak tarik 156 coach? Paling banyak 30 coach/trip.
    "Jadi harga tiket perlu dinaikkan ke RM520/penumpang," tulis Rohana dalam posting itu
    Oleh itu beliau membuat kesimpulan,"Berapa ramai yang mampu? Lebih baik naik Air Asia, lagi murah.."
    Beliau menimbulkan persoalan, "Adakah kita akan mampu capai target sales tu dan harga tiket dan mampu bayar pinjaman tu?
    "Fikir-fikirkanlah......" kata bekas jurutera yang juga ketua bahagian kajian air Ikram itu.
    Anak syarikat kerajaan Rail Link Sdn Bhd telah menandangani projek bernilai RM46 bilion dengan Kerajaan
    Syarikat yang mewakili Kerajaan Malaysia Rail Link Sdn Bhd telah menandatangani kontrak bernilai RM46 bilion dengan syarikat dari China, China Communication Construction Company Ltd (CCCC) bagi membina ECRL itu.
    Ia ditandatangani ketika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melawat negara itu.
    Syarikat yang bermodalkan RM2 itu ditubuhkan pada 26 September 2016 dengan sahamnya di dipegang oleh Ahmad Suhaimi Endut dan Dr Yusof Ismail.
    Semasa membentangkan Bajet 2017, Najib telah mengumumkan projek ECRL dengan nilai RM55 bilion.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kiraan atas kertas dg kiraan atas tanah berbeza.
      Kiraan atas kertas tidak mengambil kira nilai tanah di kirikanan melambong naik selepas saja laluan soap.

      Padam
    2. Kiraan macai dap penuh hasad dengki dendam kesumat hati hitam komunis bangsat cilaka nak kondem kerajaan je thunya...

      Padam
    3. Harga tiket tak kena mengena dengan harga tanah naik ato turun..harga tiket di bayar penumpang bukan tuan tanah kiri kanan rel..ada paham..

      Padam
    4. Sememangnya IGP ini ada yang tak kena dengannya.

      Semua orang tahu ahli parlimen ada imunity mutlak bagi perkara yang dicakap dalam parlimen.

      Dulu tak silap ada MP yang pernah didakwa menghasut tapi tak lekat disebabkan imuniti ini. Tak ingat namanya tapi ahli parti DAP.

      Sebab tu kita lihat kalau perkara yang disebut itu ada unsur boleh disaman fitnah, orang yang terkena akan cabar MP tu ulang cakap perkara yang sama di luar dewan.

      Saya melihat ini sebagai satu harrasment ke atas 3 ahli parlimen berkenaan. Almaklumlah dah tak sokong jibo.

      Adalah tu yang tak kena dgn IGP ni. Apa dia? Nanti kita akan tau lah jugak.

      Padam
    5. Rahsia terbuka.

      Najib tau IGP ni pun terlibat money laundering daripada tauke judi.

      Rumah IGP ni pun macam istana tak padan dengan gaji.

      Khalid jaga Najib, Najib jaga Khalid.

      Sampai masa kedua-duanya terjun bersama.

      Padam
    6. 9.19 bila tak menepati citarasa ko terus tuduh dap..fitnah..itu CV cai2 bebal..ko ada bukti orang ni DAP?

      Padam
    7. Pakai nampak negara bakal kerugian berbilyon-bilyon atas projek tak masuk akal 'Gajah Putih'. Dulu Tun Dol dgn jambatan Penang II, kini k/api letrik pantai timur. Berapa keratlah rakyat yg mampu guna khidmat ECRL yg tiketnys begitu mahal...????

      Songlap lah selagi boleh, Najib...!!!!

      Padam
    8. Siapa yg beri tau ko harga ticket. Atau ko banyak mimpi

      Padam
    9. Ko tak baca ato ko tak paham artikel anggaran pengiraan harga tiket kat. atas tu?..tak ngaku bebal

      Padam
    10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    11. Initially the West Coast line from Padang Besar, Perlis to Johor Bahru projectef by Tun Mahathir was only estimated at RM14 billion but The ZZZZZ Tun Dol said it was too expensive and stopped the work from Gemas to Johor Bahru.

      Now The shorter route of Najib's ECRL will be 3 times more expensive than West Coast railway. Does it make sense? Both Tun Dol and Najib are outright idiots...!!

      Padam
    12. Bodoh memang bodoh macai pkr ini dah tengok plan ke


      ECRL projek ITU ini bukan kereta API laju ia untuk angkat barang dari pelabuhan klang ke pelabunan pantai timur, ia juga boleh digunakan untuk kereta API eletik



      http://www.spad.gov.my/land-public-transport/rail/east-coast-rail-line-ecrl-project

      Padam
    13. Kalo bukan keretapi laju ITU kenapa harga nye sangat tinggi?keretapi laju ITU memang tinggi kosnye ITU...ngok

      Padam
  14. Tindakan Guling Kerajaan Haram – Mufti Perak


    Apa yang dinyatakan oleh Mufti Perak ini dengan memperlihatkan sikap memihaknya dalam mengeluarkan hukum atau mengaitkan sebarang perbuatan yang memudaratkan UMNO/BN..

    Ketika Kerajaan Pakatan Rakyat Perak digulingkan hingga ada penyokong Pakatan Rakyat berguling suatu masa lalu, tidak kedengaran sebarang suara langsung dari Mufti Perak ini mengenai penggulingan itu..

    Seolah-olah baginya perkara tersebut adalah dibenarkan dan halal hukumnya tetapi bila ada khabar angin kononnya ada cubaan untuk menggulingkan kerajaan Barisan Nasional dengan pantas beliau mengeluarkan hukum..

    Setahu aku tak ada pun usaha untuk menggulingkan Kerajaan yang ada cuma desakan supaya Najib letak jawatan..


    Baca ni.. 

    IPOH - Hukum menggulingkan kerajaan memerintah adalah haram di sisi agama Islam. Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, perkara itu ditekankan kerana kerajaan sedia ada telah diberi mandat secara sah oleh rakyat melalui cara yang sah. 
    "Walaupun pemerintah yang dipilih itu zalim sekalipun tetapi tindakan menggulingkannya tetap haram dan umat Islam tidak melakukan tindakan sedemikian. 
    "Dan disebabkan itu diwajibkan bagi setiap umat Islam untuk menasihati pemimpin dan tindakan menasihatkan pemimpin zalim itu adalah jihad terbesar," katanya. 
    Beliau berkata demikian selepas merasmikan pembukaan D Asnaf Cafe, di sini, hari ini. Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif Maipk, Dr Amiruddin Muhamed‎. 
    Terdahulu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi telah mendedahkan bahawa terdapat usaha dan gerakan individu tertentu untuk menggulingkan kerajaan. 
    Sementara itu, ‎tambah Harussani lagi, usaha menasihati kerajaan juga telah dilakukan pihaknya melalui penubuhan Majlis Ulama dan Umarak dimana keanggotaannya terdiri daripada menteri dan para ulama. 
    "Setiap tiga bulan sekali kita akan bertemu dan pada pertemuan itu banyak pandangan dan nasihat dilontarkan," katanya. 
    Beliau berkata, pandangan yang dikeluarkan oleh Majlis Ulamak dan Umarak itu juga kebanyakannya diterima dengan positif oleh kerajaan. 
    "Alhamdulillah, setakat ini, pelbagai perkara yang kita lontarkan itu diterima dengan baik dan respon daripada pihak kerajaan juga bagus," katanya. 
    Dalam pada itu, katanya, beliau berharap pimpinan negara melaksanakan tanggungjawab dengan amanah sepertimana yang telah digariskan dalam Islam. 
    "Jika tidak, setiap daripada mereka akan dilaknat kehidupannya di dunia mahupun di akhirat," katanya lapor Sinar Harian

    Persoalannya disini.. tidakkah Kerajaan Pakatan Rakyat Perak dulu telah diberikan mandat secara sah oleh rakyat melalui pilihanraya?..

    Jangan memihak sangat Pak Mufti..

    BalasPadam
  15. IGP sebok tak kena tempat. Dulu kelam kabut nak ke Bangkok nak temuduga Xavier Justo. Dah pergi balik sunyi senyap jer. Yang depan mata saperti Shahrol Halmi, Jho Low dll tak pula dia nak siasat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Balik dari bangkok khalid kena sawan xavier justo terus jadi bisu krana justo tidak mengesahkan dakwaan jual citer fitnah kpd SR..najib kena sakit sawan takut..takut nak saman..

      Padam
    2. Sdra Jamil,.

      Saya baru nak bertanya hal yg sama tapi anda lebih pantas. Takpelah..asal kita senada seirama demi keadilan & kebenaran. Tahniah...!!

      Padam
    3. Selepas mao hoo tang kena sawan takut khalid pulak kena sawan takut kpd sesiapa yg berkaitan dgn mao hoo tang klepek..pendek rezeki bro macam ghani patail

      Padam
    4. Dulu dia kata kita akan soal siasat Riza Aziz bila kita dapat kesan dia.

      Sekali satu dunia tengok Ridza turun dari pesawat khas MO1.

      Di mana nak letak muka Malaysia. AG dan IGP sama2 memalukan

      Padam
    5. Macai dan balaci mao hoo tang mana ada kemaluan..kalo ada kemaluan pendek rezeki daa..

      Padam
  16. NEW YORK: There is concern among Wall Street companies whether those associated with Jho Low, or companies in which he has invested, may also be probed by the US Department of Justice.

    One of these firms is Electrum Group LLC. In late 2012, Low and his company Jynwel Capital Ltd made a USD150 million investment in Electrum Group LLC, purchasing a 7 per cent stake in the firm.

    The money that flowed from Low’s firm to Electrum has raised concerns about whether the investigation may affect Electrum or other Wall Street firms that may have received money from Low or others connected to the probe, according to a Wall Street Journal report.

    Jho Low is being investigated by US authorities and the Department of Justice (DoJ) has filed civil forfeiture suits against Jho Low and several other individuals and companies.

    According to the WSJ report which quotes the DoJ filing, Low was central to alleged fraud involving 1Malaysia Development Bhd, and “laundered more than USD400 million of funds”.


    Electrum is run by Thomas Kaplan, one of the biggest investors in gold and silver shares in recent years and a member of the board of Manhattan’s 92nd Street Y.

    Until recently, said the WSJ report, Low was a member of Electrum’s board. He and Kaplan are also on the board of a charity called Panthera that aims to protect tigers, lions and other big cats.

    “There is no indication that Kaplan is being questioned by authorities or that he believed the money was coming from anyone other than Low and his firm,” it said.

    The report said a spokesman for Low declined to comment.

    “We have been monitoring this situation since the initial news reports,” a spokesman for Electrum was quoted as saying. “Accordingly, Electrum has taken steps to ensure that Jynwel’s investment and its associated profits have been safeguarded and sequestered while the matter is pending.”

    The WSJ report noted that Jynwel’s investment in Electrum came at the same time that sovereign-wealth funds Mubadala Development Co, which the Abu Dhabi government owns, and the Kuwait Investment Authority, also invested in Kaplan’s firm.

    The three parties bought a total stake of about 20 per cent in Electrum for USD450 million, the firm said.

    Jynwel Capital joined groups of investors in the USD2.2 billion acquisition of EMI Music in 2011. The DoJ has already moved to seize the assets of EMI Music Publishing as part of its forfeiture action.



    Sponsored Lin

    BalasPadam
  17. Alhamdulillah. Akhir-akhir ini saya dan keluarga semakin tertarik kepada dakwaan pembangkang. Saya dan keluarga akan tolak BN pada pilihanraya yang akan datang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdullilah..kami berhujjah berasas kebenaran.dan lojik...bukan merapu dan merewka2 citer.. tak sokong najib pun tak dapat ape2 pun..tapi kami menentang kemungkaran yg boleh melingkupkan negara demi kesahteraan generasi malaysia akan datang..

      Padam
    2. Syukur Alhamdulillah..harap dipanjangkan kpd seberapa ramai kenalan, sahabat & sdra-mara yg lain.

      Padam
    3. Syukur dan syabas dari saya juga.

      Selamatkan Malaysia dari terus dijadah Jibo dan konco2nya.

      Padam
  18. aku macam nak percaya cakap yb pokok sena tapi..hhmmm..nanti aku fikirkan. oh ya, kalaupun betul cakap yb pokok sena tu, bagilah idea kepada mp lain yang lebih dipercayai rakyat. yelah, bercakap pasal perlembagaan, undang2 ni kena ada la certificate yang berkaitan. sudah hafalkah dgn perlembagaan malaysia? setakat jawatan mp tanpa kelayakan akademik yang berkaitan, mau terberak orang ketawa. kerja orang sibuk je nak masuk campur. igp setakat boleh siasat, bukan boleh menghukumpun...aduyaiiii! jangan gaduh la dgn igp tu. biarkan dia buat kerja dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalo dia tak betol sesiapa pun boleh betulkan ato cabar kenyataan dia..tapi masalahnye yg tak tahu pun nak tuduh orang tak betul...

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. Mohon maaf mencelah.. bak kata skrip Ajis Satar dlm filem bujang lapok. 'Pak Nyong jgn pandang orang tak ada mata, tau'...Walau dia setakat lulusan SRP, nasibnya lebih baik dari kebanyakan kita di sini..dapat jadi Ahli Parlimen dipilih oleh rakyat kawasannya. Itu adalah ketentuan Illahi dan YB Mahfudz berani bersuara lantang mengingkari perintah Speaker Dewan Rakyat demi keadilan & kebenaran. Ada orang memang 'slow starter' tapi bertambah cerdik & bijak kerana kematangan usia & pengalaman hidup. Sebab itu, yg muda2 kenalah hormati yg tua kerana pengalaman tidak diperolehi di sekolah, hatta sekali pun di universiti.

      Padam
  19. Mahfuzz sedang melobi utk bertanding jawatan presiden majlis peguam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko biar betol..ahli majlis peguam sahaja boleh tanding..kalo ko nak main2 aku maki..

      Padam
    2. Sorry bro, aku mati2 ingat dia lawyer, rupanya loyar...

      Padam
    3. Dia loyar tapi dia ambik tahu pasal undang2..ko tu buat pe hal sibuk hal orang?

      Padam
  20. BOHSIA HILLARY NEXT PRESIDENT
    TRUMP KETINGGALAN JAUH SEKALI
    BARUA DI MALAYSIA TERKINJA KINJA KINI
    TERNANTI NANTI BILA MALAYSIA DIBULI LAGI

    PUTIN HARAP TRUMP MENANG
    TRUMP DECLARE HILLARY KORUP
    TAK KIRA SAPA JADI PEMENANG
    KEDUA DUA TAK BOLEH DIHARAP

    HUTANG USA 200 TRILLION
    TAK LANSUNG DIISTIHAR BANGKRAP
    WORLD BANK IMF TAK BOLEH DIHARAP
    BARUA DI SINI TERKINJA KINJA MENGARAP

    kikikiki...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko sibebal menyibok urusan negara orang pe hal?putin beli gandum dari amerika..amerika tak bankrap kerana dia bukan hutang cina ato russia..AS dah kuasai telaga minyak mexico yg lebih besar dari arab saudi..mexico terpaksa jual kpd AS kerana hutang dengan AS..malaysia pun mungkin kena jual telaga minyak kpd cina jika mao hoo tang yg memerintah..

      Padam
    2. 10.25
      KIKIKI... ASYIK OPPO SAWIT DAN GANDUM
      MACAM AMERIKA SUPPLY SUMA
      MINYAK MEXICO BUKAN TELAGA TERBESAR
      KAKI AUTA ..HANYA 0.05 PEROLEHAN DOONIA

      Padam
    3. Russia tak beli gamdum amerika?gandum rusia dah cukup?ko yg cakap baru ni urusniaga dengan cina boleh bayar dengan sukatan sawit sebab ko pakar Brics...reserve telaga minyak minyak dan gas mexicao lebih besar dari reserve arab saudi...pegi baca buku lagi baru takbebal..

      Padam
  21. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini HANDAYANI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya silahkan kunjungi situs/website AKI MAULANA ~>KLIK DISINI<~  yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Plak dah sibebal umno buat lawak bodoo..baik ko pegi tarik duit kat jirat cina..hanti cina ramai kat situ..ko cakpnajib suruh datang ambik duit..

      Padam
  22. Kiranya mahfus ni fasih Undang-undang lah. Aku rasa kalau dia ada spm, dia layak jd majistret.

    BalasPadam
  23. Bercakap politik sebagai ahli politik itu biasa. Yang luar biasa bila dah jadi menteri pun masih sembang bual gaya politik. Dan kalu Ketua polis bicara pun gaya orang politik.... itu lagi parah.
    Bila ditanya maklumbalas berkenaan keperluan siasatan polis terhadap laporan awam berkenaan MO1 , LAN report , DOJ report..... mereka kata itu adalah urusan politik dan bukan kerja polis nak invole in.
    Double standard kot!!!!!!

    BalasPadam
  24. Ni saya kopipies. Boleh baca sendiri.


    Parliament (Privileges and Powers) 5
    LAWS OF MALAYSIA
    Act 347
    HOUSES OF PARLIAMENT (PRIVILEGES AND
    POWERS) ACT 1952

    An Act relating to the powers and privileges of the Houses of
    Parliament, freedom of speech and debate or proceedings in such
    Houses and protection to persons employed in the publication of
    papers of such Houses.
    [29 May 1952]

    Freedom of speech and debate

    3. There shall be freedom of speech and debate or proceedings
    in the House and such freedom of speech and debate or proceedings
    shall not be liable to be impeached or questioned in any court or
    tribunal out of the House.
    Power of House to enquire into contraventions

    Houses of Parliament (Privileges and Powers)

    Immunity of members from civil or criminal proceedings for
    anything done or said before the House

    7. No member shall be liable to any civil or criminal proceedings,
    arrest, imprisonment, or damages by reason of any matter or thing
    which he may have brought by petition, bill, resolution, motion,
    or otherwise, or have said before the House or any committee.


    Akhirnya terbukti kenyataan Mahfuz adalah betul. Timbul persoalan di atas akta manakah yang memebrikan IGP kuasa dan justifikasi untuk bertindak.

    Inilah Malaysiaku hari ini di bawah Jibo.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tugas baru Pendekar tak mulia jaga rahsia yg tak rahsia 1mdb najib

      Padam
  25. Org politik cakap pasal politik tu biasalah,
    Yg luarbiasa ialah orang tak dak spm cakap mengalahkan ketua hakim negara.

    Itulah kehebatan MP Pokok Sena nih...aku kagum.

    BalasPadam
  26. Kenapa Kejora masih berdegil tak mau berhujah berlandaskan fakta kukuh bukan ikut hati nurani & nafsu syok sendiri semata-mata.

    Amat berbeza sama sekali dgn style sdra John Doe, RD & Sarawak Scholar.

    BalasPadam
  27. Kebodohan puak Melayu haprak apatah lg Melayu singapura dlm ni mmg terserlah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. SUMAN ASAL SPORK KINI MALAYSIA
      HINGGA BANGGGA MELAYU SPURA
      KO DUDUK MALAYSIA KO YG ERKINJA
      KLU KAT SINGAPORE KO BISU SELAMANYA

      sedara budak suman banyak di Spork... ko ingat klu ko duduk di Spork ko bole tulis.. caci maki .. fitnah sesuko jubo mak ko ke...jjenis manusua gampang pukimak tak tau nsk ucap terimakasih.... pantekkk la ko..

      Padam
    2. Suman agen Pap adik Dap..nak jadikan mlysia mcm sngapork

      Padam
  28. HUJAH WSJ SPORK PANAMA JADI RUJUKAN
    DOJ FBI SWISS LANSUNG TAK SAMAN SAMAN
    BARUA YANG DULU TERKINJA KINJA GANYANG
    SAMPAI MASA SUMA TINGGAL KENANGAN

    BalasPadam
  29. Kita pakat buat memo kpd Agong minta lantik mahfus ni jd peguam negara pulak. Tahun depan ni mintak dia ambil spm, kalau ada sijil spm aku boleh tolong rekomenkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha mahpus punya statement dijadikan artikel...badut sarkas

      Padam
  30. Nada Kejora amat ketara penuh kecewa & ketandusan akal bilamana dia hanya mampu meluahkan kata2 carut & karut sepert yg tertera pd 11:14, 11:15, 11:24, 11:34 & 11:47.

    BalasPadam
    Balasan
    1. (PETIKAN KATA-KATA OTHAMAN MUNAFIQ DARI BLOG PARPUKARI)

      OTHMAN AHMADJUNE 29, 2013 AT 2:24 PM

      AnonymousJune 29, 2013 at 12:12 PM menyatakan:
      Sukarno udah conquer mana Negara bung? Indon udah kena kongkeq ada lah ...
      ----------------------------------------------------------------

      Komen balas Othaman Ahmad:

      Sukarno adalah diakui Pemidato Terhebat Kelas Dunia mengalahkan Mussolini dari Italy. Pidato dan seruannya amat mengesankan hingga rakyat bangkit dgn cangkul & bambu runcing menentang Belanda dan Inggeris. Itu sejarah dan tak dapat kita nafikan. Namun.....setelah dia berkuasa menjadi Presiden, negara Indonesia hancur lebur, tersisih dari masyarakat antarabangsa, ekonomi negara lingkup hingga menjadi bankrup dan paling menyedihkan memusuhi & memerangi saudara serumpun seagama Malaysia. Itulah padahnya apabila beliau menerapkan fahaman Liberal (Kesetaraan) yakni, agama itu semua sama tarafnya, komunisme & agama disepadukan di bawah panca sila. Akibatnya, haram & halal tidak lagi jadi pedoman hidup malah kahwin campur tanpa tukar agama berleluasa di Indonesia sehingga kini.

      Inilah fahaman yg didukung oleh Ad Dajal Malaysia, si Anus Ibrahim yg mahu diterapkan di bumi Malaysia. Setelah sekian lamanya Malaysia menikmati kemakmuran & keamanan di bawah pentadbiran Tun Dr. Mahathir, Malaysia mula mengalami keadaan buruk apabila Tun Dol melepaskan Anwar Dajal dari kandang tahanan, konon mahu jadi pemimpin baik, popular, liberal tidak racist dan bukan diktator. Tahu-tahunya, Tun Dol terkena kualat/kutukan karma akibat pengkhianatan dan pendurhakaan terhadap Tun Dr. Mahathir.

      Padam
    2. Lihatlah pembaca sikap sebenar Othaman si haram jadah
      Sifat talam dua muka munafiq dia Kejora ingin nak dedah
      Dulu Nuat dipanggil Ad Dajal Anus Ibrahim, dimakii ludah
      Kini: ‘Bang Nuat, paku le jubor ini, adik Man bukak tadah’

      Padam
    3. Ini adik Man mahu tadah kasi adik punya lobang anus…
      Bang Nuat tunggu apa, batang bengkok sila ler hunus…

      Padam
    4. Kih kih kih …

      Nuat paku jubor Othaman…malatop!!!

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh kaaahhh…

      Padam

  31. Tempat yang tertinggi (Al-'A`rāf):87 - Jika ada segolongan daripada kamu beriman kepada apa yang aku diutus untuk menyampaikannya dan ada (pula) segolongan yang tidak beriman, maka bersabarlah, hingga Allah menetapkan hukumnya di antara kita; dan Dia adalah Hakim yang sebaik-baiknya.

    Binatang Ternak (Al-'An`ām):57 - Katakanlah: "Sesungguhnya aku berada di atas hujjah yang nyata (Al Quran) dari Tuhanku, sedang kamu mendustakannya. Tidak ada padaku apa (azab) yang kamu minta supaya disegerakan kedatangannya. Menetapkan hukum itu hanyalah hak Allah. Dia menerangkan yang sebenarnya dan Dia Pemberi keputusan yang paling baik".

    4:83. When there comes to them some matter touching (public) safety or fear, they make it known (among the people), if only they had referred it to the Messenger or to those charged with authority among them, the proper investigators would have understood it from them (directly). Had it not been for the Grace and Mercy of Allah upon you, you would have followed Shaitan(Satan), save a few of you.

    Wanita (An-Nisā'):78 - Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh, dan jika mereka memperoleh kebaikan, mereka mengatakan: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan: "Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad)". Katakanlah: "Semuanya (datang) dari sisi Allah". Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikitpun?

    BalasPadam
  32. lebih benar perkataan(nya) dari pada Allah?

    BalasPadam
  33. Wanita (An-Nisā'):87 - Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Sesungguhnya Dia akan mengumpulkan kamu di hari kiamat, yang tidak ada keraguan terjadinya. Dan siapakah orang yang lebih benar perkataan(nya) dari pada Allah?

    BalasPadam