Rabu, 9 November 2016

Kes 1MDB Singapore ~ Bermewah & Besar Kepala..!


Mana datang duit rompakan ni? Duit yang dia orang joli ni siapa yang kena bayar?


Saksi: Pegawai bank bermewah, mula angkuh selepas jadi orang Jho Low

Mahkamah diberitahu, Yeo membuatkan Amicorp mengeluarkan invois berjumlah lebih RM5 juta bagi 27 tiket perlawanan tinju Manny Pacquiao di Las Vegas kepada Jho Low dan beberapa selebriti.
Mahkamah di Singapura yang membicarakan bekas pegawai bank BSI, Yeo Jiawei, diberitahu beliau menikmati gaya hidup mewah siap dengan kapal persiaran selepas mula bekerja dengan ahli perniagaan kontroversi Malaysia Low Taek Jho, atau Jho Low, lapor The Straits Times (ST).
Seorang pekerja firma kewangan Amicorp Group, Jose Renato Carvalho Pinto, ketika memberi keterangan saksi, berkata Yeo – individu utama dalam dakwaan pengubahan wang haram dikaitkan dengan 1MDB – menjadi “perunding dan penasihat” kepada Low dan Mohamed Ahmed Badawy Al-Husseiny, bekas pegawai tinggi Abu Dhabi International Petroleum Investment Co (IPIC).
Carvalho memberitahu mahkamah, hubungan Yeo dengan Low begitu rapat sehingga beliau dapat menaiki jet peribadi dan kapal mewah milik Low, Equanimity, dalam perjalanan ke Caribbean untuk urusan perniagaan.
Yeo tinggal di resort 5 bintang Sandy Lane, iaitu antara hotel paling mewah di Barbados, kata Carvalho.
Beliau mendakwa Yeo membuatkan Amicorp mengeluarkan invois berjumlah AS$1.36 juta (RM5.72 juta) bagi 27 tiket perlawanan tinju Manny Pacquiao di MGM Grand Las Vegas kepada Low, Al-Husseiny dan beberapa lagi selebriti.
Tiket paling murah berharga AS$30,000 (RM126,296) manakala paling mahal AS$75,000 (RM315,740), katanya.
Carvalho berkata Yeo meminta Amicorp menambah nilai sekurang-kurangnya sebanyak AS$1 juta ke dalam kad keahlian kasino Las Vegas milik Low dan kawan rapatnya, Eric Tan Kim Loong.
Katanya, Yeo “semakin sombong dan kasar”, dan memanggil beberapa kakitangan, termasuk Samuel Goh Swe Wei, Kelvin Ang dan ketua pegawai kewangan 1MDB, Terence Geh sebagai “pegawai rendah”.
Yeo berhadapan 4 tuduhan mendesak saksi menipu kepada polis dan memusnahkan bukti ketika dilepaskan dengan ikat jamin selepas ditahan 17 Mac lalu dalam kes pengubahan wang haram.
Al-Husseiny yang kini disiasat atas kesalahan di Switzerland adalah ketua eksekutif syarikat di bawah IPIC, Aabar Investments, dan bekas pengerusi Falcon Bank, yang ditarik lesennya oleh Penguasa Kewangan Singapura (MAS) bulan lalu.
Salah satu sebab penutupan Falcon kerana konflik kepentingan ketika menguruskan akaun pelanggan yang mempunyai kaitan dengan Al-Husseiny.
MAS berkata Al-Husseiny menipu cawangan Falcon di Singapura untuk memproses “transaksi besar yang luar biasa”, walaupun dengan beberapa kali amaran.
Carvalho yang memberi keterangan di hari kelima perbicaraan berkata, berkata Amicorp diminta oleh Yeo untuk menubuhkan unit amanah dan akaun bank kepada beberapa entiti termasuk kepada Low dan keluarganya.
IPIC setakat ini menafikan memiliki Aabar BVI, yang didakwa menerima AS$3.5 bilion daripada 1MDB.
Yeo didakwa memberitahu Carvalho yang selepas meninggalkan BSI, beliau bekerja sebagai perunding kepada Aabar dan Al-Husseiny dan “menerima bayaran 5% bagi setiap invois kepada Aabar”.
Beliau juga berkata, Yeo mendakwa beliau akan bekerja dengan syarikat dana yang menjadi sebahagian daripada “urusan sulit tahap tinggi antara dua kerajaan melibatkan Malaysia dan Arab Saudi”.
Carvalho kemudian mendapati syarikat yang dimaksudkan itu adalah 1MDB dan SRC International yang ditubuhkan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
“Saya ingat Amicorp ditipu oleh Yeo yang mereka cerita tentang urusan ‘kerajaan dengan kerajaan’ antara negara agar dapat meraih bayaran referal,” katanya, dipetik ST.
Sebelum ini, bekas ketua agensi pengagihan NTUC Income Samuel Goh memberi keterangan yang beliau menerima lebih AS$4 juta untuk peranannya bersama-sama Yeo dalam dakwaan pembayaran kepada syarikat kosong berkaitan 1MDB.
Lu Fikir La Sendiri!!!

65 ulasan:

  1. Putra M, tolong lah buang komen2 toyol bila saja Sdr sedar ada masuk. Kita dah lah di kacau dek pencacai Najib, tak sanggup pulak mbah ke maulanan ke menambahkan kebosanan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul apa 1.22 komen,.

      admin sila buang komen sampah 1.11.

      Komen admin?

      Padam
    2. Bukan nak cakap keras, tapi saya cakap ini sebab dah penat. Kalau permintaan senang begitu tak di pedulikan langsung - kalau tak setuju, takda penerangan pulak - saya nak cari tempat lain untuk berlabuh. Saya akui pemunya blog tidak terikat melakukan apa pun yang di minta peserta blog.

      Di sini, selain dari komen toyol, dah banyak pulak salinan ayat ayat keagamaan. Maaf, pengtahuan agama saya tak dalam, Hadith pun saya tak faham sangat.

      Tak tahu yang mana satu Hadith, ada pulak "fatwa" Mufti Ismail Menk entah siapa dia. Menimbulkan pulak pertanyaan jika ini lagi satu taktik jahat puak Jibo nak meng-divert attention pembaca dari apa yang di bincang di blog post. Macam di bayangkan dek satu komen lain di atas.

      Kalau Hadith pun, buku buku berkenaan pengumpulan dan proses pengsahihan Hadith mengatakan Imam(?) Bukhari seorang sahaja telah mengumpul lk 600,000 Hadith, dia hafal ha nya 220,000, tapi Kitab nya mengandungi ha nya tak sampai 6,000 Hadith, menimbulkan pertanyaan di atas kesahihan yg lk 594,000 lain itu.

      Tambah pulak dengan Hadith yang di kumpul oleh lain lain pihak saperti Sayuti. Jumlah kesemua nya kalau tak silap saya ada lebih 1 juta Hadith. Jadi, siapa lah yang boleh tahu bahawa, kalau yang di salin ke sini ada lah Hadith pun, tak mungkin kah ada yang bukan "fatwa" pun, tapi di masukkan jugak oleh puak Jibo. Ingat lah tabiat Red Beans di PRU13 - mengelirukan musuh selalu di buat depa.

      Jadi, begitu banyak dan selalu melihat ayat2 Quran, "fatwa"2 si Mufti Menk dan apa yang nampak mcm Hadith itu semua nya membikin saya penat mencoba membaca nya, selalu tak tahu siapa yang di tuju nya.

      Tengok lah keadaan pencarian tempat berlabuh, sementara waktu mungkin masih mahu menguji ombak di sini jugak lagi.

      Salam kpd semua di sini.

      Padam
  2. Kalau lah "Pegawai bank bermewah, mula angkuh selepas jadi orang Jho Low", apatah lagi angkuh nya bila Jho Taek Lo salepas dapat beratus juta dari Jibo & 1MDB. Celakaq. Semua depa tuh.

    BalasPadam
  3. Letih kalau macam ni..yg terang haram tu jgn benarkan masuk atau kalau termasuk cepat cepat delete..Ini pun strategi yg boleh digunakan pihak tertentu.Untuk gagal usaha kita..macam macam taktik dan strategi..YOB.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuan punya blog yg dihormati...

      Agar blog ini berstatus tinggi di aspek kuantiti & kualiti, saya amat bersetuju dgn luahan sdra 1:30 ptg di atas.

      Padam
  4. Sekarang ini dah tak kisah lagi jika Jho Taek gunakan kawan sekolah dia Riza Aziz utk "grand design" nak seleweng 1MDB and songlap berbilion. Atau Rozi suruh anak dia cari sesiapa yang boleh buat begitu. Atau Jibo yang devise all the scheme personally, in pursuit of his damned belief in Cash Is King.

    Yang penting sekarang kita walap verbally dan/atau legally mcm Tun M buat di legal suit dia terhadap Jibo.

    Kita puak Parti Bersatu taraf biasa tolong hebohkan di sana sini segala apa yang boleh membuat pengundi ragu, curiga, hilang kepercayaan kpd Jibo, UMNO/BN.

    Supaya pengundi tidak undi depa di PRU14.

    BalasPadam
  5. Trump menuju presidan of united states... keadaan panik di US... ramai rakyat USA mahu berhijrah.. rakyat menyatakan hari ini 'end of the world'... means end of america.... dalam erti kata lain Ini Abad Asia... president memang mahu lihat Trump menang .. maka lagi cepat USA menuju negara bangkrupsi... pengakhiran juga pada kejatuhan yahudi rothchild.. rockfeller.. soros... dan isreal.... Abad Asia baru bergema di China...bermakna Singapork yg membaruakan diri dng isreal akan lenyap. .. insyallah... kemenangan Trump mempercepatkan proses bangkrap USA... IMF.. World Bank dan petrodollar.... langkah bijak pemimpin Malaysia mengalih arah adalah keputusan yg ssgt tepat... barua yahudi makin kepanasan.... tungguuu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nie hou maa...teo na sing..mao hoo tang,mao lao li,mao chin chin..

      Padam
    2. Mat brics terpekik terlolong dirasuk hantu cina..dah sediakan sukat buah sawit?

      Padam
    3. Gua ha nya tahu cakap kanin nabu .... ..... Nak cakap sepenuh nya pun tak sanggup, sebab, kata depa, amat kotor benar makna nya.

      Tapi bila teringat hal Najib dengan 1MDB, Cash Is King nya, di korapsi nya UMNO dll utk lama pegang kuasa, jual asset negara kapada negara kominis yang dulu sokong Partai Kominis Malaya coba jatuhkan gomen negara ini melalui keganasan, naik semangat gua nak laungkan kata kata itu bertalu talu. Kapada you know who.

      Padam
    4. "Ramai di US mahu berhijrah" -

      How to leave the United States and move to another country if Donald Trump becomes President -

      http://www.independent.co.uk/news/world/americas/how-to-leave-united-states-move-country-canada-uk-australia-donald-trump-president-a7406161.html

      Go to Canada

      One poll found 28 per cent of Americans considered leaving the US for good to go to "a country such as Canada" if Mr Trump is elected.

      Go to Mexico

      But Mr Trump has promised to build a “beautiful wall” across the border, ostensibly to stop “bad hombres” from coming to the US from Mexico, so any bid to flee America must take this into account.

      Head to Europe

      Americans could head to Britain, where half of the country is wallowing in the wake of the vote to leave the EU.

      Alternatively, they could head to other European countries, but should avoid Russia - Mr Trump has said he would get on "very well" with President Vladimir Putin.

      Relocate to Australia

      Australia is the only country in the world to have received more American migrants than the US has accepted from it.

      Padam
    5. Kasmir Monitor - ‎12 hours ago‎

      KUALA LUMPUR: Malaysian Prime Minister Najib Razak is facing grumblings back home that he is “selling off” his country after returning from China with about $34 billion worth of deals

      Padam
    6. Itu poll saje..dah bising2..mana mao lao li..

      Padam
    7. Trump sukakan Putin dan Putin sukakan Trump. Di US ramai yang kata Russia hack Clinton campaign emails nak tolong Trump.

      Kot kalau US di bawah Trump ada masalah dgn China, Russia boleh bantu.

      Kalau perang, kot Najib akan beri China dan 1.3 billion Chinese tempat di Malaysia untuk berteduh dari nuclear fallout. Ada lojik?

      Tapi apa nak lojik? Pasai 1MDB, kasi China peluang beli strategic assets like power production, kasi China East Coast Rail Project dengan harga melambung lambung, dll, mana ikut lojik.

      Padam
    8. Kejora is foolishly distracting our attention by throwing irrelevant issue. Come on you guys, let's just stay focus on Najib's folly & not wasting our breath responding his stupid comment.

      Padam
    9. Setuju dgn pernyataan pak Othman bahawa komennya sangat bodoh dan syok sendiri.

      Hillary atau Trump, US atau China kedua-duanya tidak baik untuk kita. Kot mana pun ada yang tak kena.

      Kita nak selamatkan Malaysia daripada penjajahan bentuk baru China bukan nak suruh letak negara kita di bawah Amerika. China atau Amerika kedua-duanya tidak boleh diharap menjadi payung kita. Kedua-duanya kita tak rela menjajah kita dalam bentuk apa sekalipun.

      Tapi budak bebal ni terkinja-kinja seronok dgn kemenangan Trump sepertimana ia bermatian mempertahankan penggadaian negara kita oleh Mau Hoo Tang kepada China Komunis.

      Inilah akibatnya apabila mental dijajah. Akal dan jiwanya sebagai Malay Muslim Malaysian sudah tidak ada lagi. Kini akal dan jiwanya hanya berdetik 'Trump China Jibo, Trump China Jibo' 2.6b x.

      Masih ingat Jibo punya bodek Obama dan Zuckerberg, sanggup main golf ketika Kelantan dilanda banjir. Sekali bila kena kes DOJ terus berkiblat kepada China dan Ali Baba, dan kini menjual agama bangsa dan tanah air pula kononnya Trump lebih baik dari Clinton dan China lebih baik dari US.

      Adakah mulut buaya lebih baik daripada mulut harimau atau sebaliknya? Majoriti kita akan meminta simpang dari keduanya tapi budak bebal ini terkinja-kinja sukakan salah satu di antara keduanya.

      Barangkali dia seronok terkinja-kinja sebab kem berlainan sudah ambik alih USA dan berharap kes DOJ ke atas Ridza dan Jho Low tidak diteruskan di bawah kepimpinan dari kem yang berlainan.

      Mentaliti pendedak dan desperado.
      Orang yang sedang tenggelam memang akan berpaut kepada apa saja termasuk jerami.

      Kini Jibo cuba berpaut kepada China dan Trump pula. Jangan terkejut sekiranya ada berita tetiba Jibo membuat 'derma politik' kepada kem Trump.

      Apa pun mentaliti desperado dan dedakio memang terserlah yang amat dari komennya.

      Wal'ayazubillah

      Padam
  6. 2:286 Allah does not charge a soul except [with that within] its capacity. It will have [the consequence of] what [good] it has gained, and it will bear [the consequence of] what [evil] it has earned. "Our Lord, do not impose blame upon us if we have forgotten or erred. Our Lord, and lay not upon us a burden like that which You laid upon those before us. Our Lord, and burden us not with that which we have no ability to bear. And pardon us; and forgive us; and have mercy upon us. You are our protector, so give us victory over the disbelieving people."

    BalasPadam
  7. Belah deme nanti kata...Mahkamah belum kata salah, tak salah lah...Betoi bebenor yop...Mahkamah Allah SWT pun belum putus semua dosa & pahala. Ada akal fikiorlah yg mana haram dan yng mana halal. Dosa tnggung sendiri sendiri. Tk pasal2 bersubhah tk dapat masuk syrga nanti. Semoga Allah tunjukkan kamu SIRATALMUSTAKIIM....

    BalasPadam
  8. Jho lo hantam bilion..hidup mewah..macai 2 najib siang malam kerja bela najib..berapa lu orang daapat?jholo sedap2 seronok dengan paris hilton..cai2 seronok dengan ape?dah lah gitu takut plak dengan cina ni...memang bebal melayu umuno..

    BalasPadam
  9. Wanita (An-Nisā'):105 - Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab kepadamu dengan membawa kebenaran, supaya kamu mengadili antara manusia dengan apa yang telah Allah wahyukan kepadamu, dan janganlah kamu menjadi penantang (orang yang tidak bersalah), karena (membela) orang-orang yang khianat,

    Wanita (An-Nisā'):106 - dan mohonlah ampun kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

    Wanita (An-Nisā'):107 - Dan janganlah kamu berdebat (untuk membela) orang-orang yang mengkhianati dirinya. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang selalu berkhianat lagi bergelimang dosa,

    Wanita (An-Nisā'):108 - mereka bersembunyi dari manusia, tetapi mereka tidak bersembunyi dari Allah, padahal Allah beserta mereka, ketika pada suatu malam mereka menetapkan keputusan rahasia yang Allah tidak ridhai. Dan adalah Allah Maha Meliputi (ilmu-Nya) terhadap apa yang mereka kerjakan.

    Wanita (An-Nisā'):109 - Beginilah kamu, kamu sekalian adalah orang-orang yang berdebat untuk (membela) mereka dalam kehidupan dunia ini. Maka siapakah yang akan mendebat Allah untuk (membela) mereka pada hari kiamat? Atau siapakah yang menjadi pelindung mereka (terhadap siksa Allah)?

    Wanita (An-Nisā'):110 - Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian ia mohon ampun kepada Allah, niscaya ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

    Wanita (An-Nisā'):111 - Barangsiapa yang mengerjakan dosa, maka sesungguhnya ia mengerjakannya untuk (kemudharatan) dirinya sendiri. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

    Wanita (An-Nisā'):112 - Dan barangsiapa yang mengerjakan kesalahan atau dosa, kemudian dituduhkannya kepada orang yang tidak bersalah, maka sesungguhnya ia telah berbuat suatu kebohongan dan dosa yang nyata.

    *************************************************

    “Allaah would not punish them as long as they sought forgiveness.” [al-Anfal (8):33]

    Never leave repentance, no matter how big the sin!

    BalasPadam
  10. Han Too Ah
    Han Che Bat
    Han Lee Kee
    Han Lee Kue

    BalasPadam
    Balasan
    1. Endas kue di templak temenan lo

      Padam
  11. Nii semua fitnahh...kata macaii🖕🖕🤘👩‍❤️‍💋‍👩

    "SAYA TAK KENAL JHO LO".. kata mohd najib💃💃

    Nii semua angkara dap untuk jatuhkn pemimpin islam..kata macaii😻😼😽🙀😹

    BalasPadam
  12. Orang yg Beriman (Ghāfir):55 - Maka bersabarlah kamu, karena sesungguhnya janji Allah itu benar, dan mohonlah ampunan untuk dosamu dan bertasbihlah seraya memuji Tuhanmu pada waktu petang dan pagi.

    Orang yg Beriman (Ghāfir):56 - Sesungguhhnya orang-orang yang memperdebatkan tentang ayat-ayat Allah tanpa alasan yang sampai kepada mereka tidak ada dalam dada mereka melainkan hanyalah (keinginan akan) kebesaran yang mereka sekali-kali tiada akan mencapainya, maka mintalah perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat.

    Orang yg Beriman (Ghāfir):57 - Sesungguhnya penciptaan langit dan bumi lebih besar daripada penciptaan manusia akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.

    Orang yg Beriman (Ghāfir):58 - Dan tidaklah sama orang yang buta dengan orang yang melihat, dan tidaklah (pula sama) orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal saleh dengan orang-orang yang durhaka. Sedikit sekali kamu mengambil pelajaran.

    Orang yg Beriman (Ghāfir):59 - Sesungguhnya hari kiamat pasti akan datang, tidak ada keraguan tentangnya, akan tetapi kebanyakan manusia tiada beriman.

    Orang yg Beriman (Ghāfir):60 - Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina".

    "Our Lord, do not impose blame upon us if we have forgotten or erred. Our Lord, and lay not upon us a burden like that which You laid upon those before us. Our Lord, and burden us not with that which we have no ability to bear. And pardon us; and forgive us; and have mercy upon us. You are our protector, so give us victory over the disbelieving people."



    BalasPadam
  13. DAH MASUK SEMINGGU DIBICARA
    NAMA JO LO SAJA DI MSHKAMAH KE UDARA
    BARUA KUTTY YAHUDI TRRKINJA KINJA
    SAMPAI LA NI NAMA NAJIB TAK SEBUT JUGA

    nama najib lansung x disebut... apa tah lagi nak dakwa nak saman smoi la ni DoJ tak saman saman... selagi tiada tuduhan dah jatuh hukum dimahkamah selagi itu najib tak bersalah....Trump menang maka USA dan nak bangkrap...barua yahudi kepanasan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mat bricks mula tunjuk bebal..kalo tak bodo tak boleh idUp..jho lo cakap mat brics boloo..boloo...wa sutak hantam billion...mat brics masih khayal..

      Padam
    2. Kejora is foolishly distracting our attention by throwing irrelevant issue. Come on you guys, let's just stay focus on Najib's folly & not wasting our breath responding his stupid comment, unless deem necessary. However I give credit to bro 3:01 for blasting Kejora @ 2:07 which is within the topic of this thread.

      Padam
  14. When things do not go exactly the way we wanted, when we do not achieve what we have tried so hard to or when we feel so let down by others then always know that for as long as we have faith & trust in the Almighty, He definitely has something better in store for us, has saved us from a calamity or disaster that would have been in our path or has elevated our status through surrendering to His Decree. We are not considered believers until we are pleased with the Decisions of the Almighty. This will save us from much anxiety & depression. Try your best & leave the rest to Him.” - Mufti Menk (September 22, 2011

    “Rather than itching to expose the private sins and weaknesses of others, a true believer helps them through prayer and guidance.
    Mufti Ismail Menk

    BalasPadam
  15. As-Sajdah:25 - (Pertentangan di antara satu golongan dengan yang lain itu) sesungguhnya Tuhanmu sahajalah yang akan memutuskan hukumNya di antara mereka pada hari kiamat, mengenai apa yang mereka berselisihan padanya.

    Ash-Shams:9 - Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),

    Ash-Shams:10 - Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).

    Fāţir:45 - Dan kalaulah Allah mengirakan kesalahan manusia serta terus menyeksa mereka disebabkan amal-amal jahat yang mereka telah kerjakan, tentulah la tidak membiarkan tinggal di muka bumi sesuatu makhluk yang bergerak; akan tetapi (dia tidak bertindak dengan serta merta, bahkan) Ia memberi tempoh kepada mereka hingga ke suatu masa yang tertentu; kemudian apabila sampai tempoh mereka (maka Allah akan membalas masing-masing dengan adilnya), kerana sesungguhnya Allah sentiasa Melihat keadaan hamba-hambaNya.

    Sapi Betina (Al-Baqarah):112 - (Tidak demikian) bahkan barangsiapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat kebajikan, maka baginya pahala pada sisi Tuhannya dan tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.

    BalasPadam
  16. Aku harap Trump Dan hillary clinton menang pun akan melihat kemusnahan amerima dengan cepatnya pertama

    hillary clinton
    hillary clinton cuba pertahan kan dasar ttap dia menyebab China akan export lebih banyak barang ke amerika
    Hillary,anwar dan tun m disokong oleh Soros
    Hillary cuba main politik cara halus dengan menghasut negara Rakyat Islam meberontak pemerintahan Islam
    Hillary bilderberg group Dan yahudi apcc



    Trump
    Trump cuba nak kemusnahan dasar ttap dia menyebabkan amerika rugi dalam pelaboran luar dia
    Trump cuba tutup dasar Dana2 dari Negara Islam menyebabkan amerika bankrap ramai tak sedar selain yahudi, orang islam penyubang Dana pada amerika petrol dollar Dan hotel2 Dana syarikat gegasi seperti Twitter,appel, Dan banyak syarikat amerima dana nya milik orang Islam.
    Trump hanya boleh harap bilderberg group, Freemason Dan yahudi apcc untuk dia hidup

    Dari segi dua calon ITU menang2 dua tak elok perangai nya.

    Bagi aku cepat Trump menang kita akan lihat kemusnahan amerima dengan cepat nya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):187 - Dan (ingatlah), ketika Allah mengambil janji dari orang-orang yang telah diberi kitab (yaitu): "Hendaklah kamu menerangkan isi kitab itu kepada manusia, dan jangan kamu menyembunyikannya," lalu mereka melemparkan janji itu ke belakang punggung mereka dan mereka menukarnya dengan harga yang sedikit. Amatlah buruknya tukaran yang mereka terima.

      Sapi Betina (Al-Baqarah):120 - Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.

      Padam
    2. Pengampunan (At-Tawbah):3 - Dan (inilah) suatu permakluman daripada Allah dan Rasul-Nya kepada umat manusia pada hari haji akbar bahwa sesungguhnya Allah dan Rasul-Nya berlepas diri dari orang-orang musyrikin. Kemudian jika kamu (kaum musyrikin) bertobat, maka bertaubat itu lebih baik bagimu; dan jika kamu berpaling, maka ketahuilah bahwa sesungguhnya kamu tidak dapat melemahkan Allah. Dan beritakanlah kepada orang-orang kafir (bahwa mereka akan mendapat) siksa yang pedih.

      Pengampunan (At-Tawbah):4 - kecuali orang-orang musyrikin yang kamu telah mengadakan perjanjian (dengan mereka) dan mereka tidak mengurangi sesuatu pun (dari isi perjanjian)mu dan tidak (pula) mereka membantu seseorang yang memusuhi kamu, maka terhadap mereka itu penuhilah janjinya sampai batas waktunya. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertakwa.

      Padam
  17. 2:177 Righteousness is not that you turn your faces toward the east or the west, but [true] righteousness is [in] one who believes in Allah , the Last Day, the angels, the Book, and the prophets and gives wealth, in spite of love for it, to relatives, orphans, the needy, the traveler, those who ask [for help], and for freeing slaves; [and who] establishes prayer and gives zakah; [those who] fulfill their promise when they promise; and [those who] are patient in poverty and hardship and during battle. Those are the ones who have been true, and it is those who are the righteous.

    24:55 Allah has promised those who have believed among you and done righteous deeds that He will surely grant them succession [to authority] upon the earth just as He granted it to those before them and that He will surely establish for them [therein] their religion which He has preferred for them and that He will surely substitute for them, after their fear, security, [for] they worship Me, not associating anything with Me. But whoever disbelieves after that - then those are the defiantly disobedient.

    24:56 And establish prayer and give zakah and obey the Messenger - that you may receive mercy.

    25:63 And the servants of the Most Merciful are those who walk upon the earth easily, and when the ignorant address them [harshly], they say [words of] peace,

    BalasPadam
  18. Beriman kepada sebahagian....

    Sapi Betina (Al-Baqarah):85 - Kemudian kamu (Bani Israil) membunuh dirimu (saudaramu sebangsa) dan mengusir segolongan daripada kamu dari kampung halamannya, kamu bantu membantu terhadap mereka dengan membuat dosa dan permusuhan; tetapi jika mereka datang kepadamu sebagai tawanan, kamu tebus mereka, padahal mengusir mereka itu (juga) terlarang bagimu. Apakah kamu beriman kepada sebahagian Al Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian daripadamu, melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia, dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada siksa yang sangat berat. Allah tidak lengah dari apa yang kamu perbuat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kpd ostad..tak ada orang nak baca daa..ini bukan pusat dakwah..ko sendiri pun tak ikut

      Padam
  19. Suatu hari Najib dan Rosmah terbang naik helikopter utk mninjau keadaan rakyat .
    Maka perbualan bermula .

    Rosmah : " kalau ayg campak kluar 5 keping duit Rm50 ni kebawah maka 5org yg dpt duit ni akan gembira "

    Najib : " kalau abg campak kluar 200keping duit rm50 kebawah maka pasti 200 org yg akan dpt duit ni berasa gembira "

    Tiba2 pilot bersuara setelah mndengar perbualan mereka .

    Pilot : " kalau saya campak Dato seri n Datin seri kebawah , agak2 berapa juta org rakyat Malaysia yg rasa gembira ? "
    #hahahahah.....jangan lupa share ok
    �� �� �� �� �� �� ��
    #hahaha

    BalasPadam
  20. Al-Kahf:57 - Dan tidaklah ada yang lebih zalim daripada orang yang diberi ingat dengan ayat-ayat Tuhannya, lalu ia berpaling daripadanya dan lupa akan apa yang telah dilakukan oleh kedua tangannya; sesungguhnya (disebabkan bawaan mereka yang buruk itu) Kami jadikan tutupan berlapis-lapis atas hati mereka, menghalang mereka daripada memahaminya, dan (Kami jadikan) pada telinga mereka penyumbat (yang menyebabkan mereka pekak). Dan jika engkau menyeru mereka kepada petunjuk, maka dengan keadaan yang demikian, mereka tidak sekali-kali akan beroleh hidayah petunjuk selama-lamanya.

    BalasPadam
  21. Oooooooo .... rajinnya Datuk Jo pi hubungi Registrar di Cayman untuk mengesahkan pemilik Aabar PJS  ...... bilakah agaknya itu ?  Sebab ... kenapa masa Ketua Audit Negara dan PAC siasat, 1MDB hanya mampu serahkan surat pengesahan dari EJEN Pendaftar di Hong Kong dan bukannya dari Pendaftar itu sendiri ?
    Dari Laporan PAC
    Dan kenapa pihak Audit Negara mengesahkan bahawa syarikat Aabar PJS Limited itu adalah PALSU, yakni tidak dimiliki oleh IPIC .... kerana dalam akaun IPIC tidak ada Aabar palsu itu ! ? So, macamana Datuk Jo boleh kata dia dah cek dengan Pendaftar di Cayman yang Aabar BVI itu milik IPIC ?
    Siapa yang betul ? 
    Mengikut DOJ, tidak mustahil untuk wujudkan sebuah syarikat tanpa memberikan maklumat lengkap Pemilik ... atau dengan katalain, tidak mustahil untuk wujudkan syarikat bernama Aabar BVI dan meletakkan nama IPIC sebagai pemilik walaupun IPIC tidak memilikinya . Boleh TIPU  !

    Oya, dah alang2 Datuk Jo pi cek dengan Cayman pemilik Aabar BVI, kenapa beliau tidak cek sekali pemilik Goodstar ? Nak tengok juga apakah hasil semakan Datuk Jo sama atau tidak dengan Bank Negara ? Atau cek sekali siapakah pemilik Tanore Finance ? 

    Kenapa Peguam Negara tidak mahu beri kerjasama di bawah AMLA dan membenarkan SPRM pergi siasat di luarnegara ?
    Satu lagi, Datuk Jo siasat nama Aabar BVI atau Aabar Cayman ? 
    Tak berkesudahan jalan cerita kalau begini ..... 
    Ginilah .... apakata tunjukkan BUKTI dalam bentuk MONEY TRAIL ATAU JEJAK WANG sebagaimana tercatat dalam penyata bank. Yang ini pasti tak boleh tipu.

    Macai akan kata - Bila duit sudah dibayar kepada Aabar BVI, bukan di bawah seliaan 1MDB lagi dah. Ikut pandailah Aabar BVI nak gunakan ikut cara mana sekalipun !

    OK, OK .... kita terima itu .... maknakata, kita juga bolehlah terima money trail yang DOJ tunjukkan itu ( tanpa perlu kita salahkan 1MDB sebab money trail itu berlaku selepas duit dibayar kepada Aabar BVI )

    TIDAK ADA KAITAN DAH DENGAN 1MDB..... kalau itu kata macai, OKlah kita terima buat sementara. Sementara kita tunggu hasil perbicaraan DOJ.

    Tapi .... money trail DOJ itu juga menunjukkan duit masuk akaun Najib ! 
    So, apakejadahnya Aabar BVI pi bayar ke Najib bilion2 ringgit ? 

    Ingat, untuk kali ini kita terima yang kes sudah tidak ada kaitan dengan 1MDB, so kerajaan atau 1MDB tak perlu masuk campur untuk menjawab. 

    YANG KENA JAWAB ADALAH NAJIB ! ! 

    Untuk apa Aabar BVI masukkan duit ke dalam akaun Najib ? 

    Di MANA NAJIB ? JANGAN LARI ! !  TOLONG  JADI  JANTAN  DAN  JAWAB  ! 
    KENAPA  NAJIB  LARI  ? ? ?
    Tunjukkan bukti MONEY TRAIL yang Najib ada yang duit itu diderma oleh pak arab. Adakah money trail Najib tidak sama atau sama dengan money trail DOJ ? 
    Kalau SAMA ..... tang mana kedudukan Pak Arab itu seperti dalam rajah di atas ?

    Kalau TAK SAMA .... tunjukkan dan alhamdulillah, Najib boleh buktikan yang segala tuduhan ke atasnya adalah tidak benar !

    Masalahnya ..... NAJIB  LARI .....  Bila2 masa saja sepanjang Parlimen bersidang ini Najib boleh tampil menjawab bagi membersihkan namanya tapi ternyata Najib tidak ada telor. 

    BalasPadam
  22. SAH SUDAH TRUMP PRESIDENT AMERIKA
    NAJIB SAY GOODBYE HILLARY/ OBAMA
    APA APA PUN INI ADALAH ABAD ASIA
    HANYA BARUA DISINI MASIH TERKINJA KINJA

    ......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pak sedara ko? terkinja2

      Padam
    2. Ntah, apa yang suka sangat pun tak tau. Terkinja-kinja.

      Padam
  23. KOMEN Yaakob Osman -

    Jumlah hutang 1MDB setakat 1January 2016 ialah 50.1 billion. Mengikut jawaban bertulis di atas cuma 6.5 billion dari hutang tersebut telah dibayar. 

    Ini bermakna ada bagi pokok hutang sebanyak 43.5 billion. INI balance outstanding saja lah dulu. Bunga you all pun tahu kurang lebih 2.6 billion setahun.

    Dalam jawaban yang sama juga mereka berkata tiada lagi hutang bank semua nya dah dibayar. Jangan tertipu tuan tuan. Hutang bukan bermaksud dgn bank saja. Memang 1MDB tidak banyak hutang bank.

    Yang banyak ialah bonds. Saya senaraikan hutang hutang bond 1MDB di bawah:

    1. IMTN 5 b
    2. 10 year bond - 7 b (usd 1.75b)
    3. 10 year bond - 7 b (usd 1.75b)
    4. 10 year bond - 12b (usd 3b)
    5. IPIC - 4.4b (usd 1.1b )

    Makanya jumlah hutang yang belum berbayar ialah 36.4 billion . Ini pokok saja tau. Bunga lain kira. (Which should come up total to about 44b as of January 1 2016)

    Walaupun mereka cuba mengaburi mata kita bahwa dah habis bayar hutang bank.. which is only telling half the story mereka lupa nak bagitau yg saya sebut.

    Ini belum kira kesemua tuntutan IPIC tau ( only 4.4b saya tulis) - Kalau IPIC menang timbangtara, 1MDB terpaksa bayar RM26 bilion kepada IPIC

    Jadinya apa yang akan diwarwarkan di media masa 1MDB tiada lagi hutang bank hasil dari pelan rasionalisasi. Malah 1MDB kununnya ada lagi baki 2 billion tunai.

    Jangan percaya bulat2 tuan tuan. Yang pastinya nya kesemua hutang2 bonds di atas pokok nya sesen pun belum dibayar. Pelan rasionalisasi yang gagal kalau ikut congak saya.

    Kenapa? Kerana hasil jualan Edra energy saja yg dapat tunai. Bayaran untuk jualan Bandar Malaysia ialah pada tahun 2022.

    Dan yang paling penting kita mungkin tidak akan tahu kesudahan nya. Why? Kerana account 1MDB nampaknya tiada Auditors yang nak jadi pak sanggup.

    Memindahkan 1MDB kepada MoF samalah juga dgn SRC..dapat payung besar dan tak perlu nak audit. Siapa pun tidak berani paksa.
    Laaa.... tak setel mana pun !  Hutang is hutang. Anda berhutang dengan bank tempatan ke atau dengan bank luar negara ke ..... namanya tetap HUTANG. Rakyat juga kena tanggung. 

    Lepas jual aset utama IPP Edra, 1MDB masih berhutang berpuluh2 bilion lagi ! Bila cukup setahun, bunga2 interest yang mekar kembang akan buat apa yang kita bayar sebelum itu jadi sia2 sebab hutang naik balik.... kan ?

    Apa yang tinggal pada 1MDB adalah tanah yang dikurniakan oleh kerajaan pada harga murah giler, yang boleh kita anggap sebagai free. Yang itu pun kita nak kena jual sebab nak bayar hutang.

    DAN KITA MASIH BERHUTANG LEBIH RM40 BILION  selepas jual IPP dan sebahagian tanah negara ...
    Seharusnya rakyat Malaysia jadikan persoalan ini satu keutamaan kepada 1MDB dan kerajaan untuk jawab - KE MANA PERGINYA RM50 BILION DUIT 1MDB ? ?

    Akhir kata, baca rumusan dari Yaakob -
    Kerana itulah demi Malaysia yang lebih baik, menjadi tanggungjawab kita semua untuk tdk lagi menyokong BN. Selagi mereka masih memerintah tidak mungkin kita akan dpt merungkai kan semua tentang 1MDB dan SRC.

    Dalam masa yg sama pimpinan yg sama mahu berhutanng lagi 55 billion utk rail pantai timur yg bukan priority. Ini sangat merunsingkan.

    Anda mahu diam dan terus sokong? Not me ..no way. My vote will no longer be for BN. Enough is enough..alll the lies and deciets.

    BalasPadam
    Balasan
    1. APA duk sebuk2 nih..

      Ko masuk goggle taip ini
      buletinseng
      Tekan enter teñgok apa yg keluar

      Padam
    2. Tak ada pun kisah rompakan duit 1mdb oleh najib kepala perompak

      Padam
  24. Terima kasih di atas jenaka2 di atas. Tentu sekali mengurangkan penat dari membaca banyak sangat salinan terjemahan ayyat2 agama dan fatwa2 di blog ini.

    Penat nya timbul bila semua nya itu tidak di tujukan kpd sesiapa specifik. Jadi khutbah2 umujm yang sepatut nya di lakukan di mesjid, surau dll.

    BalasPadam
  25. Saya skip..sebab tak sahih sumber terjemahan diambil..tak pasti betul ato tidak terjemahan ni..pakai salin...

    BalasPadam
  26. Namo najib ado kono sobut tak lam mahkamah tuhhh..... kalau x ado cukup la buay fitnah bohong...kikikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bebalan..najib klepek keja bank BSI?

      Padam
  27. Kebijaksanaan najib terbukti harini...

    BalasPadam
    Balasan
    1. A drowning man clutches to straw.

      Jibo is drowning, and now he is clutching to Trump and China.

      What a desperado.

      And his bebal macai is calling it wisdom.

      What a moron.

      Padam
    2. Ko mengaku plak terbukti najib bijak rompak wang 1mdb..

      Padam
  28. Hanya hati hitam penuh busuk dendam kebencian kebebalan tolol komunis neraka jamban keparat mcm joe jubo doe donkey yg tak mengaku najib bijak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu kata hati aku dendam busuk dan sebagainya sebab aku tak sokong Donald Trump? Kenapalah kamu ni bebal sangat.

      Clinton atau Trump kedua-duanya aku tak sokong. US atau China kedua-duanya aku tak sokong.

      Memandangkan kedua-duanya tidak berkaitan dengan motto aku Malay Muslim Malaysian maka aku tiada kepentingan untuk memilih.

      Kamu pula terkinja-kinja dengan China dan kini terkinja-kinja dengan Trump pula.

      Nah hujahan aku. Kalau kami hati bersih suci murni dan menyokong China dan Trump demi Islam sila jawab:-

      Hillary atau Trump, US atau China kedua-duanya tidak baik untuk kita. Kot mana pun ada yang tak kena.

      Kita nak selamatkan Malaysia daripada penjajahan bentuk baru China bukan nak suruh letak negara kita di bawah Amerika. China atau Amerika kedua-duanya tidak boleh diharap menjadi payung kita. Kedua-duanya kita tak rela menjajah kita dalam bentuk apa sekalipun.

      Tapi budak bebal ni terkinja-kinja seronok dgn kemenangan Trump sepertimana ia bermatian mempertahankan penggadaian negara kita oleh Mau Hoo Tang kepada China Komunis.

      Inilah akibatnya apabila mental dijajah. Akal dan jiwanya sebagai Malay Muslim Malaysian sudah tidak ada lagi. Kini akal dan jiwanya hanya berdetik 'Trump China Jibo, Trump China Jibo' 2.6b x. Inilah zikir rawatib hariannya selain 'dedak, dedak, dedak' 4.2b x.

      Masih ingat Jibo punya bodek Obama dan Zuckerberg, sanggup main golf ketika Kelantan dilanda banjir. Sekali bila kena kes DOJ terus berkiblat kepada China dan Ali Baba, dan kini menjual agama bangsa dan tanah air pula kononnya Trump lebih baik dari Clinton dan China lebih baik dari US.

      Adakah mulut buaya lebih baik daripada mulut harimau atau sebaliknya? Majoriti kita akan meminta simpang dari keduanya tapi budak bebal ini terkinja-kinja sukakan salah satu di antara keduanya.

      Barangkali dia seronok terkinja-kinja sebab kem berlainan sudah ambik alih USA dan berharap kes DOJ ke atas Ridza dan Jho Low tidak diteruskan di bawah kepimpinan dari kem yang berlainan.

      Mentaliti pendedak dan desperado.
      Orang yang sedang tenggelam memang akan berpaut kepada apa saja termasuk jerami.

      Kini Jibo cuba berpaut kepada China dan Trump pula. Jangan terkejut sekiranya ada berita tetiba Jibo membuat 'derma politik' kepada kem Trump.

      Apa pun mentaliti desperado dan dedakio memang terserlah yang amat dari komennya.

      Wal'ayazubillah

      Sila jawab wahai macai jibo.

      Padam
  29. MAHKAMAH SPORK SEBUT JO LO SAJA
    TAK ADO PULAK NAMA NAJIB KEUDARA
    NAK BUEK CAMANO FITNAH KANTOI BLAKA
    MACAI BODO CUBA KAIT NAMA NAJIB SEMAHUNYA

    ..... nama pm lansung tak disebut dlm bicara jolo dan BSI ... barua yahudi tetap nak kaitkan nama PM semata buat persepsi utk buruk dan fitnah PM... bodooo... bodooo...

    BalasPadam
  30. Dok beri terjemahan ayat. Faham ke kepada sapa ayat tu ditujukan. Setakat copy paste, tapi tak tahu sapa yg sepatutnya ikut dan dengar, baik hujah secara ilmiah dan berfakta. Kasi fakta sapa buat fitnah, sapa kena fitnah, sapa yahudi pasal yg dok cakap kat sini melayu belaka rasanya. Sapa yg patut ikut ajer, tak perlu buat apa. Kerana setiap ayat itu ditafsir ikut fahaman sendiri.

    BalasPadam
  31. Yūnus:108 - Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Telah datang kepada kamu kebenaran (Al-Quran) dari Tuhan kamu. Oleh itu sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk (beriman kepadanya), maka faedah hidayah petunjuk itu terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang sesat (mengingkarinya) maka bahaya kesesatannya itu tertimpa ke atas dirinya sendiri dan aku pula bukanlah menjadi wakil yang menguruskan soal (iman atau keingkaran) kamu".

    Yūnus:109 - Dan turutlah apa yang diwahyukan kepadamu serta bersabarlah (dalam perjuangan mengembangkan Islam) sehingga Allah menghukum (di antaramu dengan golongan yang ingkar, dan memberi kepadamu kemenangan yang telah dijanjikan), kerana Dia lah sebaik-baik Hakim.

    BalasPadam
  32. Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):8 - (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (karunia)".

    Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):147 - Tidak ada doa mereka selain ucapan: "Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan tindakan-tindakan kami yang berlebih-lebihan dalam urusan kami dan tetapkanlah pendirian kami, dan tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".

    BalasPadam
  33. Al-Kahf:54 - Dan demi sesungguhnya Kami telah huraikan dengan berbagai-bagai cara di dalam Al-Quran ini untuk umat manusia, dari segala jenis contoh bandingan; dan sememangnya manusia itu, sejenis makhluk yang banyak sekali bantahannya.

    Al-Kahf:55 - Dan tiada yang menghalang manusia daripada beriman, ketika datang petunjuk Al-Quran kepada mereka, dan daripada memohon ampun kepada Tuhan mereka, melainkan (kerana kedegilan mereka dan kerana mereka) menunggu didatangi azab yang memusnahkan yang telah menimpa orang-orang dahulu, atau di datangi azab yang dilihat dan dihadapi.

    BalasPadam
  34. Nabi Hud:88 - Syu'aib berkata: "Hai kaumku, bagaimana pikiranmu jika aku mempunyai bukti yang nyata dari Tuhanku dan dianugerahi-Nya aku dari pada-Nya rezeki yang baik (patutkah aku menyalahi perintah-Nya)? Dan aku tidak berkehendak menyalahi kamu (dengan mengerjakan) apa yang aku larang. Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selama aku masih berkesanggupan. Dan tidak ada taufik bagiku melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah aku bertawakkal dan hanya kepada-Nya-lah aku kembali.

    BalasPadam
  35. Besi (Al-Ĥadīd):9 - Dialah yang menurunkan kepada hamba-Nya ayat-ayat yang terang (Al-Quran) supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya. Dan sesungguhnya Allah benar-benar Maha Penyantun lagi Maha Penyayang terhadapmu.

    BalasPadam
  36. If you want to talk to Allah,
    perform Salah.
    If you want Allah to talk to you,
    read Qur'an.

    BalasPadam