Rabu, 9 November 2016

Hubaya Hubaya..!


Biar apa pun pakaian yang mereka pakai..!

Membuka Topeng Sebenar China

Berikutan lawatan rasmi delegasi pimpinan Malaysia ke China di bawah pimpinan Dato Seri Najib , timbul dua pendapat yang berlegar-legar di kalangan masyarakat.
Bagi penyokong Dato’ Seri Najib mereka akan mencari hujah untuk menjustifikasikan segala kebaikan yang datang dari sudut ekonomi dan manfaat yang ada untuk rakyat Malaysia, tanpa ada sebarang kajian yang konkrit, dari sudut kesan dan implikasi yang bakal Malaysia tanggung pada masa hadapan. Seolah-olah tiada sebarang syak wasangka, dan mengalu-alukan dengan tangan terbuka kerjasama dengan kuasa besar ini.
Bagi penentang Dato’ Seri Najib pula, mereka kini secara tiba-tiba menjadi musuh utama China. Mencari segala bukti keburukan yang ada tanpa memahami dengan lebih mendalam apa sebenarnya projek yang sedang dijalankan oleh China ini dalam skala global yang besar. Seperti yang selalu berlaku dalam kerangka politik kepartian saling menjatuhkan musuh politik.
Saya ingin membawa anda semua supaya melihat apa yang berlaku ini di luar kerangka politik kepartian. Kita akan membacanya dalam kerangka politik antarabangsa dan cuba memahami dan mengupas satu demi satu susuh tubuh China itu secara ringkas  melalui falsafah politik Middle Kingdom mereka (Zhongguo), Impian China mereka (China Dream), Polisi Qiaowu (Polisi Diaspora China) dan juga projek OBOR (One Belt One Road) Kemudian terserahlah kepada anda sama ada mahu menyokong atau menidakkannya.
Middle Kingdom (Zhongguo)
middle-kingdom
Gambaran Middle Kingdom, menunjukkan China sebagai pusat dunia. Dipetik daripada buku tulisan Martin Jacques: When China Rules The World ms 305
Sebelum kita memahami apa yang berlaku pada hari ini, kita harus memahami dengan mendalam secara sejarah dan juga falsafah yang berlegar dalam konteks politik China. China memandang negara mereka sebagai sebuah pusat ketamadunan dunia (civilisation state) dan bukannya kerangka negara bangsa (nation state).  (Middle Kingdom), Zhougong. Menurut Martin Jacques, dalam bukunya When China Rules The World, falsafah inilah yang membentuk cara berpolitik orang China hingga ke hari ini. Mereka merasakan memilki tamadun yang tinggi, dan lebih superior berbanding bangsa-bangsa lain di dunia ini. Melalui konsep ini mereka memandang negara yang berada di luar Middle Kingdom sebagai barbaric (tidak bertamadun) dan perlu dibebaskan dengan nilai tamadun China melalui penjarahan. Sejarah China yang panjang memperlihat lebih 90% etnik telah diasimilasikan menjadi bangsa Han.
Perhatikan melalui puisi yang dipetik daripada buku tulisan Martin Jacques ini. Puisi ini ditulis oleh Wen Yudio pada tahun 1925, yang mahu mengangkat kembali semangat nasionalisme Cina.
I am Chinese, I am Chinese,
I am the divine blood of the Yellow Emperor,
I came from the highest place in the world
Pamir is my ancestral home,
My race is like the Yellow river,
We flow down the Kunlun mountain slope,
We flow across the Asian continent,
From us have flown exquisite customs,
Mighty nation! Mighty Nation!
Pemikiran Tokoh Revolusi China yang menjatuhkan dinasti Qing, Sun Yat Sen juga dipengaruhi oleh pemikiran ini yang melihat bangsa Cina sebagai bangsa yang hebat setara atau lebih baik lagi daripada bangsa kulit putih.
Katanya;
“Mankind is divided into five races. The yellow and white races are relatively strong and intelligent. Because the other races are feeble and stupid, they are being exterminated by the white race. Only the yellow races competes with the white race. This is so called evolution.. Among the contemporary races that could be called superior, there are only the yellow and white races. China belong to the yellow races”
Melalui minda seperti ini, mereka mampu melaksanakan agenda penjarahan yang terancang, hasil daripada acuan beribu-ribu tahun dahulu hasil daripada siri peperangan saudara yang berterusan. Konsep negara yang menjadi anutan mereka adalah konsep civilisation state dan bukannya nation state.
China Dream
Impian China ataupun China Dream, mula disebut-sebut oleh Xi Jinping, sejak 2013 lagi. Ketika itu berlaku pertemuan antara Xi dan Obama di Sunnyland summit. Ketika pertemuan itu, Xi menyebut tentang impian China.
“By the Chinese dream, we seek to have economic prosperity, national renewal and people’s well-being. The Chinese dream is about cooperation, development, peace and win-win, and it is connected to the American Dream and the beautiful dreams people in other countries may have.”
Apakah yang dimaksudkan dengan China Dream? Di dalam buku ‘China Dreams 20 Visions of the Future’,  Dr. William Callahan menyatakan bahawa China sedang memasuki fasa keamanan dan kemakmuran (Taiping Shengshi). Ianya satu fasa yang bukan sahaja akan digunakan untuk mengukuhkan sistem politik dalaman negara tetapi juga menjadi kuasa dunia yang baru.
Fasa ini akan dilaksanakan selepas kejayaan mereka melaksanakan strategi “Tau Guang Yang Hui” di mana kekuatan mereka disembunyikan dan bersikap rendah diri dalam arena polisi antarabangsa. Kini strategi baru iaitu “Fen Fa You Wei” yang membawa maksud berusaha dan bekerja keras demi kejayaan dan kekuatan akan dilaksanakan.
Hal ini disokong, melalui ulasan daripada penganalisis politik yang berpusat di Eropah Timur, Bogdan Goralczyk. Beliau berkata, Xi Jinping mengariskan dua matlamat utama yang ingin dicapai melalui perancangan China dream ini melalui model pembangunan (Zhongguo Moshi). Pertama, menjelang tahun 2021, pendapatan per kapita GDP rakyat China pada tahun 2010, akan meningkat dua kali ganda. Ideanya adalah untuk membina masyarakat yang kaya (Xiaokang shehui). Dan yang kedua adalah untuk memenuhi impan China (Zhongguo Meng) mengembalikan semula kegemilangan Negara Cina (Zhonghua minzu weida fuxing). Melalui matlamat ini, kebangkitan rakyat China, bukan sahaja terpakai kepada mereka yang beretnik Han, tetapi juga Cina diaspora di serata dunia. Objektif utama adalah untuk menyatukan semua orang Cina dan menhubungkan semua tanah yang ada di dalamnya orang Cina. Mereka ingin mengembalikan semula kegemilangan Middle Kingdom.
Demi memahami bagaimana dasar luar China dirangka, penting untuk mengenali asal usul cara fikir berstrategi China. Dasar luar China bermula daripada idea Deng Xiaoping yang menggariskan 28 strategi yang berdasarkan karakter abjad China. Strategi pada peringkat awal adalah mengumpul kekuatan, untuk menjadi orde baru dunia. Taoguang yanghui yang bermaksud “sembunyikan kekuatan, elakkan provokasi”, seperti yang disebut di atas.
Berdasarkan buku ’36 Chinese Strategic Thinking’ tulisan seorang pakar mengenai China, berpendapat bahawa kita seharusnya memahami cara fikir dan strategi yang digunakan mereka sebelum melakukan sebarang urusan diplomasi bersama. Antara strategi lain yang digunakan adalah seperti:
  • Guo Hai Man Tian strategi pertama yang bermaksud, “crossing the sea while deceiving the god” (Ai, 1992)
“Such strategies that caused the Hawthorne effect has been used by the Chinese entrepreneurs to beat the government authority system while taking away opportunities meant.”
  • Pao Zhuan Yin Yu membawa maksud “tossing out a brick to get a jade” (Ai, 1992)
“This is a bait strategy by making the sleeping partner to believe he gained something but actually the Chinese entrepreneurs gained more invaluable return.”
  • Xiao Li Zang Dao.
“It means hiding a dagger behing a smiling face” (Ai, 1992).
Seorang pakar mengenai China  yang mempunyai pengalaman selama hampir 15 tahun di China dan beliau pernah terlibat dengan beberapa urusan perdagangan antara Malaysia dan China berkata, Malaysia harus berhati-hati ketika berurusan dengan mereka. Pihak Malaysia harus memahami cara berfikir mereka, serta strategi dan helah yang digunakan. Lebih-lebih lagi apabila menjalankan urusan perdagangan dalam skala yang besar.
Qiaowu – Polisi Wilayah Tambahan China
bn-ec942_qiaowu_ev_20140814235331
Dr James Jiann Hua Toa menulis dalam bukunya Qiaowu- Extra Territorial Policies of Overseas Chinese (Qiaowu-Polisi Wilayah Tambahan Diaspora China), menjelaskan secara terperinci dalam buku beliau bagaimana China menggunakan diaspora Cina sebagai alat untuk mereka merebut pelbagai kepentingan di peringkat antarabangsa dari sudut politik dan ekonomi sebagai langkah untuk mengukuhkan hegemoni China di peringkat dunia.
Mereka menubuhkan satu unit yang dipanggil sebagai Qiaowu yang bernaung secara terus di bawah pentadbiran pusat parti Komunis. Unit ini dikenal sebagai “OC affairs work” (huaqiao shiwu gongzuo 华侨事务工作) singkatannya adalah qiaowu (侨务).
screen-shot-2016-11-03-at-2-51-05-pm
Rajah di atas menunjukkan akan pentadbiran Qiaowu yang mempunyai hubungan langsung dengan komuniti pusat parti komunis China. Secara ringkas unit Qiaowu ini dibahagikan kepada dua untuk dijaga. Rakyat di dalam China dan juga di luar China.  Di dalam China (Guiqiao (rakyat China yang pernah menetap di luar negara dan pulang ke negara asal) , Giaojuan (侨眷 ahli keluarga rakyat China yang duduk di luar negara.) Di luar china pula (Huaqiao 华侨 (Rakyat China di luar negara) Huaren 华人 (Diaspora China). Secara sejarahnya unit ini berkembang semenjak zaman pemerintahan Dinasti Qing kemudian diteruskan semasa era Koumintang dan Parti Komunis.
Menurut Dr James, Qiaowu berperanan untuk menjaga kebajikan diaspora China yang berada di luar China. Ianya juga bertindak sebagai pusat risikan untuk memberikan maklumat kepada kerajaan China dan unit ini juga berperanan dalam membantu kementerian luar mereka dan juga pejabat kedutaan.
Tulisan pada kali ini akan memberi fokus kepada Huaren 华人 (Diaspora China). Bagaimana Qiaowu mengunakan Huaren ini. Huaren pada mulanya dikenali sebagai Huaqiao 华侨 (Rakyat China di luar negara). Akibat tekanan daripada dunia antarabangsa pada pertengahan tahun 1950 an Beijing terpaksa menukar polisi mereka terhadap diaspora China ini. Hal ini bagi mengelakkan berlaku konflik dengan negara tempat diaspora China ini lahir dan bermastautin (dual nationality). Hal ini kita boleh lihat pada artikel 58 dalam perlembagaan rakyat komunis China yang mengiktiraf 11.5 juta diaspora Cina sebagai sebahagian rakyat China.
“Article 58 of the Common Programme adopted by the Chinese Peoples’ Political Consultative Conference (CPPCC) in 1949 iterated the PRC’s inten- tion to “protect the proper rights and interests of Chinese residing abroad.” Furthermore, the 1953 census showed that 11.5 million OC were included as part of China’s population. Beijing also accepted all OC wishing to return to China, and allowed their election to the NPC”
Maka satu lagi pembahagian tambahan, Huaren telah diwujudkan. Walaupun begitu, China masih lagi memandang bahawa Huaren ini sebagai aset penting untuk menjalankan agenda mereka. Salah satunya melalui indentifikasi kelompok elit China jingying ). Jingying ini boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Antaranya adalah:
  • Pemimpin-pemimpin yang berpengaruh dalam kalangan diaspora China
  • Huaren yang berbakat dan mempunyai pelbagai kemahiran seperti dari sudut sains dan teknologi. Pada 2004, kerajaan China menyediakan “kad hijau” kepada kelompok Huaren ini yang akan memberikan mereka manfaat yang sama seperti rakyat tempatan dapat (seperti pendidikan percuma, peluang pelaburan yang sekata, kemudahan rumah dan lain-lain lagi).
Kaedah Pengkaderan
Unit Qiaowu akan mengenal pasti, Huaren yang berbakat ini dan akan melakukan pendekatan memenangi kepercayaan mereka. Teknik ini disebut sebagai (yong zhenxin yingdele xinren, zhazha shishi wei huaqiao huaren fuwu 用真心赢得了信任扎扎实实为华侨华人服务). Hal ini bertujuan untuk membina hubungan yang rapat sehingga menembusi hati mereka, untuk memberikan taat setia dan kepercayaan kepada tanah besar China. Disebut di dalam buku ini juga, mereka akan dihubungi melalui, email, surat, kad-kad ucapan, dan pertemuan secara sembunyi-sembunyi. Unit Qiaowu akan mengenal pasti Huaren yang berpontesi dengan melakukan infiltrasi melalui:
  • Pusat-pusat Pendidikan (Xiamen Universiti, Sekolah, Confucius Institute)
  • Persatuan-persatuan Cina (Kampung Baru)
  • Dewan Perniagaan Cina
  • Syarikat-syarikat Pelaburan Cina
  • Bank Cina
  • Agensi Travel Cina
  • Pekerja Kontrak (Buruh Kilang)
  • Pendanaan Media (Xinhua.net)
Terdapat beberapa kes yang disebutkan di dalam buku ini, terutama kes-kes di Amerika Syarikat yang melibatkan penyaluran maklumat-maklumat rahsia syarikat dan juga negara. Mereka yang terlibat adalah Saintis Cina, businessman, pelajar dan lain-lain lagi. Contoh kes yang diberikan adalah kecurian kepada maklumat Royat Dutch Shell. Apabila Shell mendapati satu meeting khas diadakan oleh pekerja-pekerja ini untuk menyalurkan maklumat kepada China.
Di Malaysia, unit Qiaowu ini telah mula menjalankan kerjasama dan menemui kelompok-kelompok Cina yang ada di Malaysia. Anda boleh perhatikan gambar-gambar di bawah.
screen-shot-2016-11-03-at-2-53-00-pm
Ketua Pengarah Pejabat Qiaowu – Qiu Yuanpin telah mengunjungi ibu pejabat Persekutuan Persatuan Cina Malaysia dan bertemu dengan Presiden, Tan Sri Pheng Yin Huah
screen-shot-2016-11-03-at-2-57-36-pm
screen-shot-2016-11-03-at-2-58-35-pm
Tiga puluh ketua kampung mewakili lebih 20 Kampung Baru Cina seluruh negara berlepas ke Hainan, China pada 18 Julai lalu bagi mempelajari serta mengambil contoh proses urbanisasi yang berlaku di sana. Beliau berkata lawatan lima hari itu ditaja pihak Kedutaan China di Malaysia bertujuan memberi peluang kepada ketua-ketua kampung berkenaan melihat sendiri kerancakan proses urbanisasi di bandar-bandar di Hainan seperti Sanya dan Haikou. 
MCA telah dikenal pasti dalam konteks melaksanakan projek OBOR (One Belt One Road) sebagai rakan usahasama dalam memastikan projek ini berjaya dilaksanakan di Malaysia. Pelbagai perjumpaan antara MCA dan Parti Komunis China telah dijalankan untuk menjalinkan hubungan yang rapat dan akrab. Manakala persatuan-persatuan Cina seperti, Dewan Perniagaan Malaysia-Cina adalah antara aktor yang dikenal pasti untuk menjayakan projek OBOR ini di Malaysia.
14495324_1467599453257124_38688322599134163_n
MCA telah menganjurkan dialog bersama Chinese Community Party (CCP) China Economic Cooperation Centre bermula daripada Julai tahun lepas. Dialog yang dilaksanakan tahun lepas dihadiri 250 orang peniaga daripada China dan Malaysia. Antara yang hadir adalah Menteri Pengangkutan Liow Tiong Lai, setiausaha MCA, Ong Ka Chuan dan Zhou Li daripada Jabatan Antarabangsa Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China (CPC). Dialog yang dijalankan tahun ini pada bulan September telah dihadiri oleh Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong, penolong Jabatan Antarabangsa Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China Jawatankuasa pusat kepada menteri Li Jun, Presiden Gabungan Dewan Perniagaan dan Industri Malaysia Datuk Ter Leong Yap dan wakil Persekutuan Tujuh persatuan Suku Tan Sri Koo Yuen Kim.
Kita juga boleh melihat bagaimana Duta China, Huang yang melawat Petaling Street pada 29 September 2015 bagi bertujuan melindungi kepentingan peniaga-peniaga Cina di sana. Turut mengiringi beliau pada lawatan tersebut adalah Datuk Ang Say Tee, yang merupakan pengerusi Persatuan Peniaga dan Penjaja Kuala Lumpur dan pernah memegang jawatan Timbalan Pengerusi MCA Ampang.
malaysia-dr-huang-huikang
Persoalan yang boleh kita timbulkan, adakah kerjasama-kerjasama seperti ini boleh menghakis nilai taat setia kepada negara? Sejauh mana diaspora ini telah digunakan sebagai alat untuk melaksanakan agenda politik China?
Projek OBOR: China’s Map of National Humiliation sebagai asas propaganda politik
14500310_1461134960570240_5828419915264914001_o
Peta ini dipetik daripada buku Dr William Callahan, The Pessoptimist Nation
Tindakan politik China dapat difahami melalui peta 1927 Map of China’s National Humiliation. Peta ini menurut William Callahan di dalam bukunya, ‘China, The Pessoptimist Nation’, adalah peta yang membentuk fahaman politik orang China sehingga ke hari ini. Peta-peta sebegini, adalah penting sebagai alat propaganda politik yang menggambarkan China sebagai sebuah kuasa besar dunia, yang wilayah kekuasaannya dirampas dan dijajah oleh penjajah Barat dan Jepun. Jika kita lihat wilayah ini merentas sehingga ke Asia Tenggara, Asia Tengah, sehingga juga ke negara-negara di Asia Selatan, termasuklah negara kita Malaysia.
Menurut Callahan, fahaman politik ini membentuk dasar luar China sehingga ke hari ini. Sebagai contoh, OBOR, ataupun One Belt One Road dapat dilihat sebagai manifestasi fahaman politik hasil daripada peta China’s National Humiliation. Begitu juga dalam kes tuntutan Laut China Selatan. Ini dapat dilihat pada tahun 2013, di mana Presiden China iaitu Xi Jinping membentangkan rancangan Silk Road Eonomic Belt dan 21st Century Silk Road atau lebih dikenali sebagai OBOR. OBOR menggabungkan Silk Road iaitu laluan sutera dan Maritime Road iaitu laluan laut yang pernah dipelopori semasa era Dinasti Ming ketika zaman Zheng He ataupun Cheng Ho. Laluan laut ini merentas daripada China ke Asia Tenggara sehingga ke pantai Timur Afrika. Secara geografinya, projek OBOR ini akan menghubungkan jalan darat dan jalan laut. Jalan darat melalui Silk Road Economic Belt akan menghubungkan China, Asia Tengah, Rusia dan juga Eropah.
csm_chinamapping-silk-road-dec2015-en_686923c005-1
Jika kita melihat kepada skala projek OBOR ini di Malaysia yang sedang rancak dilaksanakan sekarang seperti pemilikan hartanah dan aset-aset strategik dalam skala yang besar, kelulusan pembinaan kereta api laju yang menghubungkan Kuala Lumpur ke Singapura (sebahagian daripada projek OBOR ini adalah untuk menghubungkan Kunming di China hingga ke Singapura), pemilikan pelabuhan seperti di Kuantan, pembinaan Universiti Xiamen di Sepang, projek koridor Melaka dan lain-lain lagi (anda boleh membaca tulisan saya di pautan di bawah), serta tuntutan China yang semakin agresif terhadap Laut China Selatan, menunjukkan kesungguhan China dalam melebarkan hegemoni mereka di sini.
i) OBOR peluang atau ancaman?
ii) Adakah projek OBOR akan mengadaikan negara?
iii) Projek OBOR dan kejatuhan Melaka.
iv) Limpahan pendatang dari China satu ancaman demografi?
v) Usaha menchinakan Malaysia
Projek-projek OBOR kini telah dimulai di seluruh pelusuk dunia. Walaupun secara dasarnya kelihatan seperti projek ini membawa manfaat dari sudut ekonomi, tetapi secara tidak langsung akan membawa implikasi kepada keselamatan dan kedaulatan negara. Ia akan membawa kesan dan merubah demografi negara, eksploitasi hasil bumi, merubah struktur ekonomi domestik dan juga aspek kebudayaan negara.
Tidakkah kita berasa negara sedang menghadapi bahaya yang besar? Adakah kita sedar bahawa projek OBOR ini adalah sebahagian daripada strategi untuk menjadikan negara kita sebahagian daripada tanah jajahan mereka?
Apa yang harus kita lakukan
Apabila kita berbicara tentang perhubungan antara negara, ada titik besar yang harus kita fahami sebelum merangka satu-satu perhubungan. Perhubungan di sini merujuk kepada perhubungan bilateral (dua hala) antara negara, dalam konteks ini Malaysia dan China.
Perhubungan ini boleh berlaku dalam dua situasi, situasi pertama di mana negara kita berada dalam keadaan yang kuat (kekuatan ekonomi, kestabilan politik luaran dan dalaman, ketenteraan dan sebagainya) manakala situasi kedua pula berlaku dalam keadaan negara kita berada dalam situasi yang fragile (rapuh) ataupun lemah.
Apabila perhubungan ini berlaku pada situasi pertama iaitu situasi negara kita berada dalam keadaan yang kuat, kita mempunyai keupayaan dan kapasiti, ataupun istilah yang lebih tepat iaitu kuasa untuk menapis mana yang baik dan mana yang buruk. Perkara yang positif dan baik boleh diambil dan digunakan demi membangunkan negara kita. Manakala mana-mana yang buruk pula kita padam ataupun perangi sekiranya kedatangan itu berlaku dalam satu bentuk pemaksaan atau penjajahan . Perlu difahami bahawa keupayaan untuk menapis memerlukan kepada kekuatan. Ini kerana negara yang lemah tidak akan mampu untuk menapis keburukan dan akan merelakan sahaja penajajahan ini berlaku. Itulah yang berlaku di sepanjang belahan sejarah.
Pengkaji yang melihat isu ini, harus melihat secara holistik dan merentas disiplin. Solusi yang diutarakan adalah solusi jangka panjang dan bukan hanya sekadar solusi jangka pendek. Berpada dengan jawapan “apa lagi yang Malaysia boleh lakukan?”. Malaysia negara kecil. Maka “hedging” adalah strategi yang sesuai adalah jawapan bersifat sementara. Kedua-dua solusi harus dirangka secara beriringan secara mendalam dan mendasar, dengan melihat agenda yang ingin dibawa melalui satu-satu perancangan ini seperti contoh projek OBOR (One Belt One Road).  Tidak salah jika kita mempunyai sikap skeptik, apabila “tetamu luar mahu masuk ke dalam rumah kita”.
Kita tidak mahu menjadi apa yang pernah berlaku dalam lipatan sejarah  di Melaka seperti yang tersebut dalam Hikayat Hang Tuah, bilamana Portugis mahu membina penempatan, maka dibenarkan tanpa sebarang syak wasangka. Sedangkan, di situlah mereka mengangkut senjata dan menyimpan senjata.  
Pengkaji-pengkaji juga harus mendatangkan bukti empirik sebagai bahan bukti yang kukuh, bukan sekadar berpada dengan sentimen-sentimen yang dimainkan di media massa. Kemudian ruang perbincangan dan pendidikan kepada masyarakat harus dibuka seluas-luasnya atas nama akademik untuk mengumpulkan cerdik pandai negara dalam membincangkan isu ini secara bersama. Apakah kesan baik dan buruk yang akan kita dapat? Adakah manfaat lebih besar daripada mudarat? Kajian-kajian untuk memahami “wajah sebenar China” dan kaedah politik terbaik dalam berhadapan dengan mereka harus diperbanyakkan.
Bagi rakyat tempatan, beberapa persoalan yang kita boleh utarakan kepada pihak kerajaan, adakah perubahan “angin” yang besar ini, didasari kajian yang mendalam dan mendasar dengan mengambil kira kesan dan implikasi yang akan ditanggung dari sudut keselamatan dan kedaulatan negara?  Ataupun tindakan beralih angin ini didasari oleh kepentingan-kepentingan politik untuk mengekalkan tampuk pemerintahan semata-mata?
Dengan termeterainya 14 perjanjian bernilai RM144 bilion, China perlu memastikan keselamatan pelaburan beratus billion dolar mereka. Adakah pelaburan ini adalah satu umpan untuk memerangkap negara masuk untuk memastikan penguasaan China di laut China Selatan?
Persoalan-persoalan ini harus dijawab dengan teliti kerana ianya melibatkan keselamatan dan kedaulatan negara.
Asyraf Farique
Penganalisis IRIS INSTITUTE
Apakah kita sudah terjebak?
Lu Fikir La Sendiri!!!

71 ulasan:

  1. Melayu dengan yellow name:
    Mao hoo tang
    Mao lao li
    Mao chin chin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pelindung perompak bebal

      Padam
    2. Artikel bagus tapi 7:34...bodoooo... Bodoooo..

      Padam
    3. Artikel bagus tapi 7:25 bodo... Bodoh...bodooooo keturunan.

      Padam
    4. Sendiri bodoo tak payah cakap laa

      Padam
    5. Artikel bagus tapi komen pertama bodoooo....bodoooo

      Padam
  2. Ini rupenye raja arab yg derma 2.6 billion kepada najib klepek..tapi arab mana ada mata sepet..ooo mungki n mak dia dari spesis yellow kawin dengan bapak raja arab..

    BalasPadam
  3. Guru Utama Seni Silat Gayung Pusaka Malaysia, Majid Mat Isa memberi amaran kepada semua anak muridnya agar tidak menyertai himpunan yang dianjurkan oleh gerakan baju merah.



    Majid berkata, ini kerana pertubuhan silat itu tidak mencampuri urusan politik demi menjaga nama baik persilatan.

    "Mana-mana anak silat yang menyertai mana-mana himpunan mahu pun yang dijadualkan akan datang saya akan balun dan tentang mereka.

    "Kita juga telah memberi arahan kepada anak-anak gayung Pusaka jangan sertai himpunan akan datang. Kalau sertai juga dan kita dapat tahu, kita akan panggil dan ambil tindakan kepada mereka," kata Majid kepada Malaysiakini.

    Malah, tegas Majid, aksi silat yang dipersembahkan pada himpunan membantah portal berita Malaysiakini Sabtu lalu bukan dari persatuan seni silat itu.

    "Kita Persatuan Seni Gayung Pusaka Malaysia tak campur masalah orang lain dan yang pandai-pandai tunjuk silat hari itu pun bukan dari anak silat kita tetapi orang yang mahu busukkan nama silat gayung.

    "Ini semua manusia kurang ajar yang hanya mencari kesempatan," keluh Majid dengan nada kesal.

    Dalam protes di pejabat Malaysiakini pada Sabtu, beberapa anggota pergerakan baju merah mengadakan demonstrasi seni mempertahankan diri.

    Mereka menunjukkan kehebatan dengan membenarkan diri mereka dipukul berulang kali menggunakan keping kayu.

    Malah, salah seorang peserta memecahkan batu blok dengan kepalanya.

    Baju merah ditubuhkan bagi menentang gabungan pendesak pembaharuan pilihan raya, BERSIH. 

    Ketua Umno bahagian Sungai Besar Datuk Seri Jamal Md Yunos, yang memimpin baju merah berikrar menghimpunkan 300,000 peserta sebagai himpunan balas bagi membantah perhimpunan BERSIH yang dijadual pada 19 November ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tok guru tau baju merah bodoo..jamal jamban yg kebas banyak duit..

      Padam
    2. Yela tok garu...biar la cina baju kuning naik..itu jam nanti tok garu nk bkk glngang pn tak blh

      Padam
    3. Tok guru bukan bodoh mcm macai..ape baju kuning boleh buat?sahabat baru klepek kominis yg bahaya..

      Padam
  4. Apa yg ko marapik setannnnnn..pnjg sgt artikel semata nak bgtau yg najib jual negara..lanciau

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lancau luu..najib klepek tak jual dia nak gadai ngok

      Padam
    2. Ko pengikut ajaran setan..perompak dibela

      Padam
  5. KIKIKI
    SI BATUAPI POSTING CHINA TAMPAL GAMBA JOLO
    CUBA SEDAYA UPAYA KAITKAN FITNAH 1MDB
    API PERSAHABATAN CHINA /MALAYSIA DAH MENYALO
    AGEN DAN BARUA YAHUDI GELABAH CEMAS TAK TERPERI...

    kikkikikkkkki... macai bodo bodo yahudi tak.mampu buat apa apa lagi...kikikikiki

    ....kikikikiki..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yahudilah sgt...💩💩💩💩🚽🚽💩🚽
      💩🚽🚽🚽🚽💩💩💩
      💩💩💩💩🚽🚽💩🚽
      💩🚽🚽🚽🚽🚽🚽🚽

      Padam
    2. Ko. Balaci dan barua yahudi..kominis takut dgn jho lo yek..kikikik..fitnah kepala hotak ko..satu dunia dah tahu.....China kominis ape beza dgn yahudi..cina dipanggil yahudi timor..di china pun banyak restoran MC d yahudi..

      Padam
    3. Memang bebal si macai ni. Terkinja-kinja sukakan mulut buaya lebih dari mulut harimau atau sebaliknya pada ketika kita semua tidak mahukan manapun di antara keduanya.

      Motto PPBM -
      Bersatu Beramanah Bermaruah,
      demi Agama Bangsa Tanah air

      Motto United Macais Najib Orgsnisation
      Bersatu Bersetia Berkhidmat
      Demi Mao Hoo Tang, China dan Donald Trump.

      Bebal dedak.

      Padam
    4. Trump telah menang berjaya kalahkan geng Soros diamerika

      Mari kita beramai2 kalahkan geng Soros dimalaysia ini, geng Soros bersama dengan tun m nak jatuh umno.

      Tun m dan anwar akan Menerima nasib seperti Hillary Clinton berpakat dengan Soros itu he.he.he

      Padam
  6. Ikutkan..jamal jamban pak tongkol...tak mau pengikut yang ramai..propa je kunun nak beratus ribu..sebenarnya..pada dia..lagi sikit lagi bagus..sbb kalau lg ramai yg ikut...lagi banyak duit yg kuar...dia propa kunun beratus ribu..tp yb dtg seciput..itu taktik nak cover kasi tunjuk kat boss dedak dia...padahal..yg dtg brp org jer...yg jumlah tu je belanja dia..belen..masuk poket dia...penyamun tipu penyamun...hahahah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lupa cakap Trump berjaya kalahkah geng Soros Hillary Clinton ITU ia walaupun sokong dengan 50 media icij itu

      Kita akan kalahkah geng Soros tun m Dan anwar ITU walaupun sokong 50 media antara bangsa geng Soros ITU

      He.he.he

      Padam
    2. Trump ITU bapak tiri ko

      Padam

  7. Setaraf DG cerita2 dongeng zaman kunu dulu untuk sajian kpd kanak2.



    BalasPadam
  8. Macai Jibo, sila jawab:-

    Tanpa Nama9 November 2016 7:33 PTG
    Hanya hati hitam penuh busuk dendam kebencian kebebalan tolol komunis neraka jamban keparat mcm joe jubo doe donkey yg tak mengaku najib bijak

    Balas
    Balasan

    john doe9 November 2016 8:48 PTG
    Kamu kata hati aku dendam busuk dan sebagainya sebab aku tak sokong Donald Trump? Kenapalah kamu ni bebal sangat.

    Clinton atau Trump kedua-duanya aku tak sokong. US atau China kedua-duanya aku tak sokong.

    Memandangkan kedua-duanya tidak berkaitan dengan motto aku Malay Muslim Malaysian maka aku tiada kepentingan untuk memilih.

    Kamu pula terkinja-kinja dengan China dan kini terkinja-kinja dengan Trump pula.

    Nah hujahan aku. Kalau kami hati bersih suci murni dan menyokong China dan Trump demi Islam sila jawab:-

    Hillary atau Trump, US atau China kedua-duanya tidak baik untuk kita. Kot mana pun ada yang tak kena.

    Kita nak selamatkan Malaysia daripada penjajahan bentuk baru China bukan nak suruh letak negara kita di bawah Amerika. China atau Amerika kedua-duanya tidak boleh diharap menjadi payung kita. Kedua-duanya kita tak rela menjajah kita dalam bentuk apa sekalipun.

    Tapi budak bebal ni terkinja-kinja seronok dgn kemenangan Trump sepertimana ia bermatian mempertahankan penggadaian negara kita oleh Mau Hoo Tang kepada China Komunis.

    Inilah akibatnya apabila mental dijajah. Akal dan jiwanya sebagai Malay Muslim Malaysian sudah tidak ada lagi. Kini akal dan jiwanya hanya berdetik 'Trump China Jibo, Trump China Jibo' 2.6b x. Inilah zikir rawatib hariannya selain 'dedak, dedak, dedak' 4.2b x.

    Masih ingat Jibo punya bodek Obama dan Zuckerberg, sanggup main golf ketika Kelantan dilanda banjir. Sekali bila kena kes DOJ terus berkiblat kepada China dan Ali Baba, dan kini menjual agama bangsa dan tanah air pula kononnya Trump lebih baik dari Clinton dan China lebih baik dari US.

    Adakah mulut buaya lebih baik daripada mulut harimau atau sebaliknya? Majoriti kita akan meminta simpang dari keduanya tapi budak bebal ini terkinja-kinja sukakan salah satu di antara keduanya.

    Barangkali dia seronok terkinja-kinja sebab kem berlainan sudah ambik alih USA dan berharap kes DOJ ke atas Ridza dan Jho Low tidak diteruskan di bawah kepimpinan dari kem yang berlainan.

    Mentaliti pendedak dan desperado.
    Orang yang sedang tenggelam memang akan berpaut kepada apa saja termasuk jerami.

    Kini Jibo cuba berpaut kepada China dan Trump pula. Jangan terkejut sekiranya ada berita tetiba Jibo membuat 'derma politik' kepada kem Trump.

    Apa pun mentaliti desperado dan dedakio memang terserlah yang amat dari komennya.



    BalasPadam
    Balasan
    1. "Hillary atau Trump, US atau China kedua-duanya tidak baik untuk kita. Kot mana pun ada yang tak kena."

      Sokong komen sdr john doe!!! Negara ini negara bermaruah, ohhh terlupa plak, jibi mana ada maruah, ketua penyamun no 1 negara, sampai la ni teloq jibi tak tumbuh2.

      Padam
    2. Lupa ia tokong kini telah meroyah sebab kekalahan Hillary Clinton itu, tak dapat tokong kini Dana lagi

      He.he
      He

      Padam
  9. Tuan admin. Mohon padam iklan judi ni. Makin melanda-landa pula bila dibiarkan.

    Hanya macai jibo yang seronok dengan pengalihan tumpuan ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. "Mohon padam iklan judi ni."

      Komen admin? Senyap bermakna benarkan?

      Padam
    2. Iklan judi ITU untuk pro-tun m, maklum dengan ITU pro-tun m dapat dana bomor ITU

      He.he.he

      Padam
  10. Patutla macai bebal seronok terkinja-kinja dengan kemenangan Trump. Ingatkan dia pilih Yahudi Timur lebih dari Yahudi Barat, rupanya dia pilih keduanya.

    Sambil menyokong Yahudi Timur, sokong juga Yahudi Barat. Itulah Kejora Bebal, bodoh sombong tak boleh diajar.

    Jom baca:-
    (Kredit kepada CELAH GELEGAR)

    Kemenangan Trump: 'Lupakan sahaja kewujudan negara Palestin' - Menteri Israel


    BAITULMAQDIS: Menteri Pendidikan Israel, Naftali Bennett berkata impian rakyat Palestin untuk menubuhkan sebuah negara merdeka kini boleh dilupakan susulan kemenangan calon Repulikan Donald Trump dalam Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat yang baru tamat.

    “Kejayaan Trump membuka peluang buat Israel untuk serta merta menarik balik idea penubuhan negara Palestin di tengah-tengah wilayahnya, yang mana akan menjejaskan keselamatan dan perjuangannya," kata Bennet yang juga anggota parti pelampau, Jewish Home.

    Bennet jelas merujuk kepada wilayah Tebing Barat yang dijajahi Yahudi sekian lama.

    BACA: Trump jamin Baitulmaqdis milik mutlak Israel jika dipilih jadi Presiden

    LAPOR LANGSUNG Donald Trump dipilih sebagai Presiden AS ke-45

    “Ini adalah pendirian presiden (Amerika Syarikat) yang dipilih. Era kewujudan negara Palestin sudah berakhir.”


    Prime Minister Benjamin Netanyahu and Republican presidential candidate Donald Trump meeting at the Trump Tower in New York, September 25, 2016. (Kobi Gideon/GPO)
    Sementara itu Menteri Kehakiman Israel, Ayelet Shaked yang juga dari parti yang sama, mahu Trump mengotakan janjinya untuk mengalihkan Kedutaan Amerika Syarikat di Tel Aviv ke Baitulmaqdis, sesuatu yang lari dari pendirian Parti Republikan dan Parti Demokrat sebelum ini.

    Tuntutan yang sama turut disuarakan Timbalan Menteri Luar Israel, Tzipi Hotovely.

    Namun masih belum ada sebarang reaksi dari perdana menteri Israel, Benjamin Netanyahu.

    Status Baitulmaqdis adalah satu daripada isu yang menjadi halangan dalam konflik Israel-Palestin dan rundingan penubuhan negara Palestin selama ini.
    Rakyat Palestin melihat Baitulmaqdis Timur sebagai ibu negara mereka di masa akan datang, sementara Israel menganggap bandar itu sebagai ibu negaranya.

    Dalam kempennya sebelum ini, Trump pernah berjanji untuk mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel. - Astro Awani

    Kecintaan kejora kepada Yahudi sangat terserlah dengan terkinja-kinjanya ia menyambut kemenangan Trump.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nun, boss DoJ kesayangan korang Loretta apake , Trump nak ganti dg yg lain , tak gi buat demo ke?

      Padam
    2. 9.28 anjing najib,

      Doa dari penyamun curi duit rakyat mujarab kot? atau mereka tak baca mentaliti orang barat?

      Padam
    3. Bagi kami janji Soros merosak dunia berjaya dikalahkan oleh Trump he.he.he

      Anda jangan risau najib tetap menyokong Hamas jika yahudi Cuba meroskan Baitulmaqdis, kami sendiri tahu Trump terpaksa minta sokong yahudi amerika dengan meberi ucapan macam ITU mana2 President amerika kena nak jadi President kena jumpa yahudi dulu he.he.he...

      Padam
  11. Haduyai mane lagi mamak kutty mau cari duit nk suap doj baru us.Doj lame us akan dipecat oleh trump kerana proksi clinton.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 9.25 anjing najib,

      Doa dari penyamun curi duit rakyat mujarab kot? atau anjing2 najib tak leh nak baca mentaliti orang barat?

      Padam
    2. 9:40 anjing pengesan tuhan harun

      Padam
  12. Trump dah menang.
    Bye bye DoJ dan jgn nangis ye Tun M dan ANC

    BalasPadam
  13. Payment lambat, kalau masuk iklan judi lumayan pak...

    BalasPadam
  14. Admin punya artikel nampak mcm bagus, tapi komen pertama bodoooo... Bodoh... Bodo keturunan.

    BalasPadam
  15. Putra merdeka...yg kau dengki sangat kenapa???

    BalasPadam
  16. DAH HALF WAY BICARI BSI JOLO
    TAK ADO OUN NAJIB DISOBUT NAMO
    BARUA KUTTY YAHUDI BUEK FITNAH TAK GUNO
    DAH LA BODOH SOMBONG SATU FITNAH PUN TAK KONO....

    kikikikiko.....dah bodooo sombong ...org suruh buat baik tak mau.... fitnah .. bila nak saman nihhh... bodohh bodooo.. kikikiki...

    BalasPadam




  17. Sidang pembaca blog yg budiman.

    Mlm ingin berkongsi kejahatan seeokor anjing yang jahat, celaka, haramjadah, penjual agama dll.

    Si anjing bebal ini terkinja-kinja menyambut kemenangan Donald Trump. Hanya satu sahaja faktornya. Donald Trump berada di kem yang berlainan dgn Obama dan dia berharap AG US akan ditukar agar tindakan DOJ ke atas penyamun 1MDB tidak diteruskan.

    Inilah dia manusia durjana haramjadah yang menjual agama bangsa dan tanah air demi selamatkan tengkuk sendiri.

    Donald Trump berada di dalam kem Republican yang sama dgn George Bush Sr dan George Bush Jr.

    Hillary Clinton pula berada di kem Democrats yang sama dengan Bill Clinton dan Barrack Obama.

    Apakah persamaan dan perbezaan dua kelompok ini?.

    Iraq diserang dan semasa kem Republican memerintah. Sekalipun kem Democrat tidak mampu menarik tentera mereka tetapi kezaliman lebih terkawal semasa Democrat.

    Begitu juga kezaliman Israel ke atas Palestin akan melanda-landa ketika Republican dan lebih terkawal ketika Democrat.

    Umum tahu US dikuasai Yahudi. Sekurang-kurangnya apabila Demokrat memerintah kezaliman Yahudi Israel lebih terkawal. Apa pun mana2 kem pun kezaliman itu berlaku.

    Saya tidak menyokong Democrat tetapi apabila ada dua kejahatan, di antara kejahatan itu saya akan pulih yang kurang jahat. Siapa lebih jahat? Iaitulah kem Republican Zinoist totok.

    Ada pihak yang mengatakan illuminati sengaja menukar di antara dua kem ini berselang-seli untuk meredakan ketegangan. Barangkali juga. Wallahu a'lam.

    Clinton adalah daripada kem Kristian. Trump pula daripada kem zionist Israel. Di antara keduanya siapa yang lebih jahat? Mari lihat ayat berikut:-


    لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ (82)
    Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik Dan sesungguhnya kamu dapati yang paling dekat persahabatannya dengan orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang berkata, "Sesungguhnya kami ini orang Nasrani.” Yang demikian itu disebabkan karena di antara mereka itu (orang-orang Nasrani) terdapat pendeta-pendeta dan rahib-rahib, (juga.) karena sesungguhnya mereka tidak menyombongkan diri.

    Jelas Yahudi dan musyrikin (seperti Komunis China) lebih keras ke atas orang Muslim berbanding Krisitian. Jadi mengapa pilih bersekutu dengan mereka?

    Jawpannya hanya satu, demi menyelamatkan tengkuk sendiri. Benarlah seperti kata seorang penulis politik 90an, Najib akan menjual apa sahaja untuk kepentingan diri. Semasa itu bapanya dicaci tapi dia hanya senyap asal sahaja dia boleh mendapat sokongan untuk naik tangga dalam UMNO.

    Inilah dia PM Malaysia. kejora? Sebagai anjing Najib sudah tentu dia bersukaria dengan kemenangan ini kerana ada harapan AG US akan ditukar.

    Barangkali AG baru tetap akan teruskan kes, tapi orang kelemasan akan bergantung kepada apa sahaja termasuk jerami untuk melanjutkan nafasnya barang sedetik dua.

    Inilah dia hipokrit dan barua Yahudi terbesar. Sudahlah membawa masuk zinost ke dalam Malaysia melalui UPCO dan Goldman Sachs, kini wajah mereka terdedah apabila bersukaria di atas kemenangan puak zionist, sbgmn mereka bersukaria menggadai Malaysia negara kpd negara komunis, ketika mulut mereka tidak berhenti memanggil orang sbg barua Yahudi dan barua Komunis.

    Hipokrit tahap tertinggi? Tidak syak lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam sdr john.

      dengan kemenangan 'trump the looney', all bets are off.

      dia terang2 anti umat muslim n very pro Israel.

      Malaysia tidak penting pd beliau. olih demikian kes DOJ tidak akan menjadi keutamaan bagi beliau. dia seorang ahli perniagaan d mana 'bottom line' adalah prinsip penting.

      dengan dia, if d price is right, semua nya bias d atur.

      ini lah nasib rakyat Malaysia yg terpaksa megharapkan tindakan saksama d ambil olih kuasa besar.

      najib bolih tidur lena sikit sekarang olih kerana peluang utk berbaik dgn pemimpin baru USA ini terbuka luas sekali lagi.

      Padam
    2. Kuasa untuk menukar AG bukan ditangan trump macam dimalasia..kuasa adalah pada senate..

      Padam
    3. sedikit pembetulan d atas kefahaman sdr 11;54.

      Calun AG USA d pilih olih presiden n d sah kan olih senate. pemececatan nya adalah atas budu bicara mutlak presiden.

      trump tlh pun mengenal pasti calun AG yg baru. pengesahan nya tidak akan menjadi masaalah kerana kedua2 hse senate n congress d kuasi olih party republican.

      Padam
    4. Ada kami kesah ke Trump ke atau Hillary itu. janji trump berjaya kalahkan bos tokong kini he.he.he

      Next time tokong kini akan kalahkan dan terus tutup he.he.he

      Padam
    5. 12:16,
      jangan terlalu gembira. untuk makluman trump n soros pernah menjalin kerja sama perniagaan.

      sungguhpun mereka mempunyai fahaman politik yg berbeza, namun 'when it comes 2 d crunch', mereka akan membantu d antara satu sama lain.

      trump mungkin akan dpt d pengaruhi utk menepis usaha najib utk berbaik terutama sekali stlh najib begitu jelas menukar kiblat nya k arah china.

      kita tunggu n lihat.

      Padam
    6. Salam pak Rahman.

      Welcome back.

      Saya pun berpendapat yang sama. Kebarangkaliannya ialah Trump takkan ambil tahu pun pasal kes tu.

      Najib boleh tidur lena sikit? Barangkali ya tapi sekejap saja pun. Terlalu banyak bayang2 dirinya yang sedang menghambatnya.

      Orang yang sedang tenggelam apabila dapat berpaut pada kayu buruk memang akan berasa lega walaupun kayu buruk itu belum tentu akan selamatkannya dan kalau selamat pun hanya beberapa detik sahaja.

      Kejatuhannya tdk dpt dielakkan lagi.

      Padam
    7. salam sdr john.
      I fully agree wth u. its a matter of time. lebih cepat dia d nyah drpd tahta lebih baik.

      fyi, saya tlh d minta utk memberi ulasan k atas ECRL. saya tlh sediakan artikel pendek n meminta blog din turtle menyiarkan nya .

      hope he wil oblige.

      Padam
    8. Janji Soros habis Wang dia sokong Hillary ITU ia cai, ADA kami kesah ke hubungan Trump dengan Soros itu
      He.he.he

      Padam
    9. 1:15pg
      memang benar,sama ada sdr ambil kisah atau pun tidak menjadi isu kerana sdr macam saya terlalu kerdilkpd kedua mereka.

      namun bagi najib, ia nya saperti berdepan dgn situasi 'life n death'.

      salah langkah dia akan masuk k dlm lebih awal.

      sebab itu awal2 lagi dia tlh memberitahu warga Malaysia bahawa trump adalah rakan golfing nya.

      Padam
    10. Betul tu pak Rahman.

      Malah dengar kata awal2 lagi dia dah tahniah dkt Trump. Bangga jadi pemimpin Muslim (zahirnya Muslim kena akui juga) pertama ucap tahniah kepada Trump slps Israel berpesta.

      Najib sedang menghitung hari.

      Tik tok tik tok kejora terdengar
      Tanda dentuman dah dekat nak tiba

      Padam
  18. Ke Lauuuuut...Blog Boddo dengan Ted Manoff pukimak haramjaddah... manoff berapa banyak hang minom ayaq mani mahathir mahacelaka?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko makan tahik jho lo..sampai sekarang ko takut dengan cina ni

      Padam
  19. anak haramjadah bangang mana yang biadap pada orang yang berumur

    BalasPadam
  20. DARI TRUMP TOWER KE RUMAH PUTIH AMERIKA
    OBAMA BALIK KG NAK TANAM GANJA... kikikiki
    BARUA SAJA YANG MASIH TERKINJA KINJA
    DAH LA BODO SOMBONG TAK BOLE DI AJAR...

    kikikikiki...udah2 la buat fitnah... DoJ fbi bila nak tangkappppp...!!!!! Duit mamak puluh juta dah hangus .. kikikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ape ke bebal ko ni..trump ITU bapak tiri ko?

      Padam
    2. BRICS bukan satu pakatan ekonomi baru..ianye adalah komplimentari kepada sistem kapitalis yg ada...DR irwan pakar kewangan ISIS..china masih tetap berurusniaga dengan AS dan negara barat untuk menjamin pertumbuhan ekonomi..AIIB bukan bank yg ditubuhkan oleh BRICS..bank ini turut disokong oleh negara barat..jadi cai bebal teori ko mengenai dollar tu hanyalah andaian saja..pakar mana yg tipu ko..hari2 terkinja2..najib klepek pinjam 143.6 billion dari EXIM bank milik cina bukan AIIB..bahaya ni..kalo pemimpin korup mcm najib tak mampu bayar...tido awal la melayu..

      Padam
    3. Tak ada bahaya nya ingat tak kes Zimbabwe hanya diminta China adalah hentikan guna tukaran Wang USD Dan beralih mengunakan yuan ada faham tak

      Padam
  21. Kesian melayu kena saiko psl zimbabwe...

    BalasPadam
  22. Boss DoJ Loretta apakenama patut sangatlah diganti, duk saman sini saman sana, Dia ingat Malaysia bapak dia punya ke!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia saman Malaysia ka?

      Dia saman penyamun2 dgn tuntutan agar hasil samunan dikembalikan kpd Malaysia. Apa masalah kamu? Kamu nakkan share hasil samun ka?

      Malaysia bukan milik bapak Loretta dan bukan juga milik bapak tiri Ridza ataupun bapak angkat Jho Low.

      Ada faham?!!!

      Padam
  23. 12.10
    Ada fakta AIIB bukan mlik BRICS..? Kikikkikiki... bodooo bodooo... sbelum aku fakta kan ko.... kikkiki..

    BalasPadam
  24. Mao Hoo Tang bermaksud Mau Hu Tang

    BalasPadam
  25. Patutla macai bebal seronok terkinja-kinja dengan kemenangan Trump. Ingatkan dia pilih Yahudi Timur lebih dari Yahudi Barat, rupanya dia pilih keduanya.

    Sambil menyokong Yahudi Timur, sokong juga Yahudi Barat. Itulah Kejora Bebal, bodoh sombong tak boleh diajar.

    Jom baca:-
    (Kredit kepada CELAH GELEGAR)

    Kemenangan Trump: 'Lupakan sahaja kewujudan negara Palestin' - Menteri Israel


    BAITULMAQDIS: Menteri Pendidikan Israel, Naftali Bennett berkata impian rakyat Palestin untuk menubuhkan sebuah negara merdeka kini boleh dilupakan susulan kemenangan calon Repulikan Donald Trump dalam Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat yang baru tamat.

    “Kejayaan Trump membuka peluang buat Israel untuk serta merta menarik balik idea penubuhan negara Palestin di tengah-tengah wilayahnya, yang mana akan menjejaskan keselamatan dan perjuangannya," kata Bennet yang juga anggota parti pelampau, Jewish Home.

    Bennet jelas merujuk kepada wilayah Tebing Barat yang dijajahi Yahudi sekian lama.

    BACA: Trump jamin Baitulmaqdis milik mutlak Israel jika dipilih jadi Presiden

    LAPOR LANGSUNG Donald Trump dipilih sebagai Presiden AS ke-45

    “Ini adalah pendirian presiden (Amerika Syarikat) yang dipilih. Era kewujudan negara Palestin sudah berakhir.”


    Prime Minister Benjamin Netanyahu and Republican presidential candidate Donald Trump meeting at the Trump Tower in New York, September 25, 2016. (Kobi Gideon/GPO)
    Sementara itu Menteri Kehakiman Israel, Ayelet Shaked yang juga dari parti yang sama, mahu Trump mengotakan janjinya untuk mengalihkan Kedutaan Amerika Syarikat di Tel Aviv ke Baitulmaqdis, sesuatu yang lari dari pendirian Parti Republikan dan Parti Demokrat sebelum ini.

    Tuntutan yang sama turut disuarakan Timbalan Menteri Luar Israel, Tzipi Hotovely.

    Namun masih belum ada sebarang reaksi dari perdana menteri Israel, Benjamin Netanyahu.

    Status Baitulmaqdis adalah satu daripada isu yang menjadi halangan dalam konflik Israel-Palestin dan rundingan penubuhan negara Palestin selama ini.
    Rakyat Palestin melihat Baitulmaqdis Timur sebagai ibu negara mereka di masa akan datang, sementara Israel menganggap bandar itu sebagai ibu negaranya.

    Dalam kempennya sebelum ini, Trump pernah berjanji untuk mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel. - Astro Awani

    Kecintaan kejora kepada Yahudi sangat terserlah dengan terkinja-kinjanya ia menyambut kemenangan Trump.

    BalasPadam
  26. Selamat datang ke House of gereja Illuminati di mana anda boleh menjadi kaya terkenal dan popular dalam kehidupan, Sertai persaudaraan Great Illuminati di seluruh dunia, Kami berada di sini untuk membantu anda menukar dan mengubah hidup anda dengan cara yang paling positif. menyertai Illuminate kultus dalam talian hari ini dan mendapatkan wang segera 55 juta dolar dengan rumah percuma di mana-mana anda memilih untuk hidup di dunia dan juga mendapat 300,000 dolar bulanan gaji Jika anda berminat sila emailkan bawah illuminatihomeofrichs@gmail.com OR Call untuk menyertai +2349033375429 Jika anda tidak mahu untuk menyertai Illuminati tidak membaca mesej ini. Peraturan * Anda mestilah berumur 18 tahun. * Anda tidak perlu membincangkan rahsia Illuminati kepada sesiapa. * Kami tidak berminat untuk sesiapa yang telah mendapat pengetahuan mereka tentang Illuminati berdasarkan apa yang mereka telah mendengar dari Media Massa (Berita atau Seni Persembahan), Conspiracy Ahli teori (Authors Amatur atau Profesional atau Spekulator), Internet Khabar angin, atau bid'ah lain. * Sebaik sahaja anda menyertai Illuminati dalam tempoh seminggu daripada keahlian anda, anda akan mencapai matlamat yang paling besar dalam kehidupan dan juga mempunyai kekayaan dan kemasyhuran. * Tidak ada yang membuang mesej daripada GREAT Illuminati jika dibuang orang itu akan disiksa siang dan malam. * Kegagalan untuk memaksa kepada perintah dan peraturan GREAT Illuminati akan melihat kemasyhuran dan kekayaan anda diambil kembali. *. Salah satu peraturan Illuminati adalah "Kami tidak bercakap mengenai Illuminati" jadi saya tidak boleh mengatakan terlalu banyak mengenainya di sini. Jika anda benar-benar berminat kembali kepada kami melalui E-mel: illuminatihomeofrichs@gmail.com ATAU hubungi +2349033375429 Jangan bermain permainan minda.

    BalasPadam
  27. Selamat datang ke House of gereja Illuminati di mana anda boleh menjadi kaya terkenal dan popular dalam kehidupan, Sertai persaudaraan Great Illuminati di seluruh dunia, Kami berada di sini untuk membantu anda menukar dan mengubah hidup anda dengan cara yang paling positif. menyertai Illuminate kultus dalam talian hari ini dan mendapatkan wang segera 55 juta dolar dengan rumah percuma di mana-mana anda memilih untuk hidup di dunia dan juga mendapat 300,000 dolar bulanan gaji Jika anda berminat sila emailkan bawah illuminatihomeofrichs@gmail.com OR Call untuk menyertai +2349033375429 Jika anda tidak mahu untuk menyertai Illuminati tidak membaca mesej ini. Peraturan * Anda mestilah berumur 18 tahun. * Anda tidak perlu membincangkan rahsia Illuminati kepada sesiapa. * Kami tidak berminat untuk sesiapa yang telah mendapat pengetahuan mereka tentang Illuminati berdasarkan apa yang mereka telah mendengar dari Media Massa (Berita atau Seni Persembahan), Conspiracy Ahli teori (Authors Amatur atau Profesional atau Spekulator), Internet Khabar angin, atau bid'ah lain. * Sebaik sahaja anda menyertai Illuminati dalam tempoh seminggu daripada keahlian anda, anda akan mencapai matlamat yang paling besar dalam kehidupan dan juga mempunyai kekayaan dan kemasyhuran. * Tidak ada yang membuang mesej daripada GREAT Illuminati jika dibuang orang itu akan disiksa siang dan malam. * Kegagalan untuk memaksa kepada perintah dan peraturan GREAT Illuminati akan melihat kemasyhuran dan kekayaan anda diambil kembali. *. Salah satu peraturan Illuminati adalah "Kami tidak bercakap mengenai Illuminati" jadi saya tidak boleh mengatakan terlalu banyak mengenainya di sini. Jika anda benar-benar berminat kembali kepada kami melalui E-mel: illuminatihomeofrichs@gmail.com ATAU hubungi +2349033375429 Jangan bermain permainan

    BalasPadam
  28. Salam dari pesanan pencerahan yang hebat untuk negara bersatu dan untuk seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk menyertai persekutuan Orang-orang Tercerahkan di mana anda dapat memperoleh kembali impian anda yang hilang, dan juga di mana anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah $ 550,000 untuk mendapatkan semua ahli baru ketika mereka bergabung dengan persaudaraan dan juga ke rumah pilihan dan lokasi mereka dengan pelaburan bersama dengan peluang dalam hidup ini untuk mereka terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERGABUNG DENGAN CAHAYA.
    1. Ganjaran wang tunai $ 550,000.
    2. KERETA Impian Sleek baru bernilai USD $ 150,000 USD
    3. Rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan berunding dengan 5 yang terbaik di dunia.
    Pemimpin dan 5 selebriti terpenting di dunia. Sekiranya anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya = illuminatiworldwideorder@gmail.com atau wahtsapp kami +15184145254



    NOTA; persaudaraan Illuminati ini yang dapat anda satukan dari mana saja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Syarikat, Malaysia,
    Dubai, Kuwait, United Kingdom, Austria, Jerman, Eropah. Asia, Australia, dll.

    BalasPadam
  29. Je pense normalement que les illuminati n'existent pas que c'était une chose de force, mais je désire être membre, j'étais une femme d'affaires prospère, mais je n'ai pas réussi assez et je désire le plus riche et le pouvoir, puis je suis entré en contact avec Lord Edmundo , après que je l'ai contacté et que je lui ai dit que je voulais être membre des illuminati, puis il m'a expliqué tout ce que je pensais qu'il plaisantait parce qu'il disait qu'il n'y avait pas de sacrifice humain ou de sang pour moi d'être membre qu'une fois que je d'accord que je devais m'inscrire, et il m'a dit comment m'inscrire, ce que j'ai fait, j'avais encore des doutes et j'ai pensé que c'était une blague avant de savoir que le siège m'a contacté après cela, puis j'ai reçu une somme de 1 million d'euros en mon compte bancaire, je vous dis la vérité c'est alors que j'ai su qu'il me disait la vérité, j'ai été surpris, je vous dis la vérité les illuminati sont réels, si vous êtes prêt à rejoindre la société illuminati contactez Lord Edmundo sur WhatsApp (+2349056393547) or illuminatiworld521@gmail.com et il vous aidera à devenir membre des illuminati Mme Jeanne Louise Calment 

    BalasPadam