Sabtu, 12 November 2016

HOT ~ Gegaran Singapura..!


Mana mahu lari..?

Bekas pengurus bank Jho Low mengaku salah

Bekas pengarah urusan bank BSI Switzerland, Yak Chee Yew dijatuhi hukuman penjara 18 minggu dan denda sebanyak S$24,000 (kira-kira RM75,000) selepas mengaku bersalah terhadap empat pertuduhan jenayah.
Straits Times, Singapura melaporkan Yak mengaku bersalah terhadap empat pertuduhan jenayah berhubung pemalsuan dan kegagalan memberi amaran tentang transaksi yang mencurigakan dalam siasatan berkaitan dengan 1MDB.
Yak adalah pengurus bank bagi jutawan Malaysia, Low Taek Jho atau lebih dikenali sebagai Jho Low, dan bertanggungjawab menjaga akaun 1MDB untuk bank Swiss BSI.
Oktober lalu, Yak didakwa dengan tujuh tuduhan jenayah oleh pihak berkuasa Singapura berkaitan dengan siasatan 1MDB di republik itu.
Pada masa yang sama, seorang lagi bekas pegawai bank BSI Yeo Jiawei sedang dibicarakan dan berdepan dengan empat pertuduhan kerana cuba mengganggu saksi.
Yeo semalam memberitahu mahkamah bahawa Jho Low adalah pelanggan paling penting Yak, kerana memperkenalkan BSI kepada dana pelaburan Malaysia iaitu 1MDB.
Polis Singapura berkata mereka sedang menyiasat Low berhubung pengubahan wang haram.
Jenayah telah berlaku..! pelaku dah mangaku salah dan menerima hukuman..! Punca kepada jenayah berlaku akan terus disiasat, dibawa ke muka pengadilan dan di dakwa..! 
Singapura juga telah mengumumkan..

Singapura secara rasmi namakan Jho Low terlibat kes 1MDB


Pihak berkuasa Singapura turut membekukan aset Low, bagaimanapun pemuda berusia 34 tahun itu tidak berdepan sebarang pertuduhan dalam siasatan ke atas 1MDB.
Unit jenayah kolar putih Singapura julung kali mengenal pasti ahli perniagaan Malaysia, Low Taek Jho sebagai orang penting dalam siasatan pengubahan wang haram dikaitkan dengan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Pendedahan itu dibuat seorang penyiasat dalam perbicaraan kes pengubahan wang haram berprofil tinggi membabitkan seorang bekas pengurus bank swasta Switzerland, BSI, di Singapura.
Low yang lebih dikenali sebagai Jho Low antara orang yang dinamakan dalam saman sivil difailkan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) yang mendakwa lebih AS$3.5 bilion diseleweng daripada 1MDB.
Pihak berkuasa Singapura turut membekukan aset Low, bagaimanapun pemuda berusia 34 tahun itu tidak berdepan sebarang pertuduhan dalam siasatan ke atas 1MDB.
1MDB diasaskan Najib yang pernah mempengerusikan lembaga penasihat syarikat itu, kini terbabit dalam siasatan pengubahan wang di sekurang-kurangnya 6 negara, termasuk Switzerland, Singapura dan Amerika Syarikat.
Najib yang menafikan sebarang salah laku berjanji Malaysia akan bekerjasama dalam mana-mana siasatan antarabangsa.
Oh Yong Yang, seorang pegawai polis Jabatan Hal Ehwal Komersial (CAD) memberitahu sebuah mahkamah di Singapura yang Low disiasat sejak 2015.
“Low Taek Jho adalah orang berkepentingan utama dalam siasatan kami dan dia juga adalah orang berkepentingan dalam siasatan berkaitan bidang kuasa lain…Ia bermula pada 2015.”
Beliau berkata demikian pada perbicaraan Yeo Jiawei, bekas pengurus bank BSI yang berdepan 4 pertuduhan berkaitan cubaannya memutar belit proses keadilan dengan memujuk saksi berbohong kepada polis dan memusnahkan bukti.
Pegawai CAD itu berkata, bekas Ketua Pegawai Eksekutif Aabar Investments di Abu Dhabi, Eric Tan Kim Loong dan Mohamed Ahmed Badawy Al Husseiny, turut disiasat atas dakwaan pengubahan wang haram.
Husseiny digantikan sebagai ketua eksekutif Aabar Investments tahun lalu, selepas memegang jawatan itu sejak 2010.
Yeo memberitahu mahkamah, Jho Low adalah pelanggan utama BSI dan memperkenalkan 1MDB kepada bank swasta itu.
Reuters gagal menghubungi Jho Low, Eric Tan atau Husseiny.
Yeo turut berdepan 7 pertuduhan berasingan, termasuk pengubahan wang haram, penipuan dan pemalsuan yang akan dibicarakan tahun depan.
Bank pusat Singapura mengarahkan operasi BSI ditutup pada Mei lalu dan meminta Jabatan Peguam Negara menyiasat 6 pegawai kanan pengurusan dan pekerja BSI.
Perbicaraan Yeo berakhir hari ini.
APa pun langkah awal telah pun dibuat dalam melangkah yang panjang ini..! antara skandal kewangan terbesar dunia...takkan boleh diselesai dalam satu malam..! sabar dan tunggu tindakan demi tindakan yang bakal dunia ambil terhadap perompak dan rompakan yang telah mereka lakukan..!
Pentadbiran Najib seperti biasa memilih menentang dan tidak bekerjasama...


M'sia tolak permohonan AG Swiss dapatkan MLA siasat 1MDB

Malaysia menolak permintaan Switzerland untuk mendapatkan Bantuan Perundangan Bersama (MLA) dalam siasatan penyelewengan dan pengubahan wang haram yang didakwa melibatkan 1MDB.
"Baru-baru ini kami telah mendapat respon yang pihak berkuasa Malaysia tidak akan membalas permintaan kami.
"Mereka hanya berkata bahawa di bawah undang-undang mereka, mereka tidak boleh menjawab," Peguam Negara (AG) Switzerland, Michael Lauber memberitahu Financial Times UK dalam satu temu bual yang disiarkan hari ini.
Menurut FT, jabatan peguam negara Malaysia menafikan ia cuba menggagalkan siasatan Swiss tetapi menyebut negara ini "meneruskan siasatan jenayah oleh polis Malaysia berhubung perkara berkaitan 1MDB".
FT memetik pejabat peguam negara sebagai berkata, "peguam negara berpendapat bahawa permintaan ini boleh menimbulkan prejudis berlaku perkara jenayah di Malaysia," dan menambah, "tiada isu Malaysia menyekat siasatan jenayah Swiss".
Bulan lalu, Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali mengesahkan bahawa pejabatnya telah menerima permintaan daripada pejabat peguam negara Switzerland.
Ini adalah permintaan MLA kedua oleh AG Switzerland daripada Malaysia, selepas pejabat peguam negara mendakwa ia tidak menerima permohonan pertama.
Siasatan mengenai syarikat pelaburan 1MDB yang dibebani hutang dan dikaitkan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sedang dijalankan di beberapa buah negara di seluruh dunia termasuk Amerika Syarikat, Switzerland dan Singapura.
Apandi sebelum ini membersihkan Najib daripada sebarang salah laku.
Rakyat masih ingat bagaimana 4 pasukan diatas ni di bubarkan..!
Barangkali Najib dan konconya berfikir tindakan sebegini akan mengangkat Malaysia dimata dunia..! Seperkara lagi tindakan sebegini akan menambah sokongan rakyat terhadap kepimpinannya..!
Betul ke?
Lu Fikir La Sendiri!!!

49 ulasan:

  1. Kenapa penjara 18 minggu dan denda sebanyak S$24,000 (kira-kira RM75,000) sahaja.

    Walau pun dia mengaku salah, tak menyebabkan banyak tenaga Kerajaan ke atas kes dia sampai mahkamah tertinggi, penghakiman itu tak merupakan cukup bagi menakutkan yang lain buat demikian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sdr.

      Pertama pengakuan salah itu telah menjadi mitigation.

      Kedua dia bukan 'penjenayah" di dalam real sense. Dia hanya pindahkan wang di atas arahan tanpa pastikan kesahihan pemindahan. Salah la jugak tapi tidak sebesar kesalahan penjenayah sebenar.

      Di Malaysia, pegawai yang pindah wang masuk ke akaun Jibo berbillion tu langsung tak didakwa, hanya dikenakan hukum oleh BNM saja. (Kalau tak silaplah).

      Dan ketika Singapura telah jatuhkan hukum dan Switzerland dihalang mendapat maklumat melalui MLA, PM Malaysia seronok ber shalalala..

      Padam
    2. Terima kasih penjelasan tu, john doe. Saya harap depa dah pulas dan perah every ounce of information dari dia berkaitan salah laku depa di 1MDB.

      Kekadang saya terfikir kalau lah pemerintah Malaysia ni macam Duterte. Shalala bebanyak lantak lah, asalkan 1. hentam pengkilang dan pengedar dadah 2. hentam semua mereka yang terlibat dalam salah laku 1MDB.

      Padam
    3. He.he.he jawapan betul Singapore penakut he.he.he
      Kenapa tak adakan waren tangkap Jho Low ITU
      Kenapa tak sebut nama najib

      Sebagai negara kecil setahun 6-8 rasuah kes besar ADA masalah negara terSebut boleh anggap negara bebas rasuah no5 dunia, kita boleh samakan rasuah di negeri perlis 6-8 kes besar rasuah he.he.he ia tak layak angap kes rasuah

      he.he.he media agen rasuah antarabangsa menipu seluruh sedunia he.he.he

      Jawapan mudah macam ini pun korang tak boleh jawab

      Padam
  2. Para pendedak akan mengatakan "eh, itu Jho Low la bukan Jibo".

    Hakikatnya all arrows are now pointing at Jibo. Semakin lama semakin dekat. Kilaslah kot mana pun ia akan sampai juga.

    Masih ingat Jibo buat kenyataan Jho Low tak terlibat apa pun dgn 1MDB? Pastu Singapura apa cita?

    Pendedak tidak akan melihat fakta tapi menyerang pula negara Singapura. Itu saja pun kemampuan mereka.

    Itu hari berdegar-degar cakap akan beri kerjasama ke atas permintaan negara-negara luar untuk dokumen2 berkenaan dalam siasatan money laindering, kali ini tak nak bg kerjasama pula. Nak cuba tutup bangkai dengan nyiru le tew...

    BalasPadam
    Balasan
    1. "Jibo buat kenyataan Jho Low tak terlibat apa pun dgn 1MDB" - nyata Jibo sudah membohong.

      Kalau di US tu, Presiden nya dah boleh kena "indictment". Di so'al dan di balon di Senate. Macam Presiden Nixon dulu, membohong mengatakan dia tak terlibat dalam kes Watergate, membenarkan ejen2 parti nya masuk dan mencuri dokumen di HQ parti lawan. Di sesah, hingga Nixon letak jawatan.

      Kalau lah boleh berlaku di negara ini, alang kah sedap nya. Tapi Jibo muka kulit tebal mcm badak sumbu. Kena cara lingkupkan dia di PRU14 jugak.

      Padam
  3. "bagaimanapun pemuda berusia 34 tahun itu tidak berdepan sebarang pertuduhan dalam siasatan ke atas 1MDB."

    Belom lagi? Aku harap dia di heret ke Mahkamah dan di tuduh. Kalau begitu, mesti keluar bukti2 Jibo pun terlibat.

    Spore tak buat gitu sebab nak jaga hati Jibo dan perhubungan Malaysia-Spore?

    Kot dah ada bukti terlibat nya Jibo dalam kes 1MDB di siasat Spore sejak dulu tapi Spore tak tonjolkan ke depan kes kes yang incriminate Jibo?

    How much love Spore leaders have for Jibo, I wonder.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harta dia di Spore dah di beku. Makna nya bola dia dah kena pegang

      Padam
  4. Singapore must want to show and maintain an image of transparency and fairness in their business and banking deals in order to attract foreigners to keep their money there, like Switzerland does.

    Like Switzerland, Spore hardly has much natural resources and depends on their financial and banking services for revenue generation and the well being of the island state.

    Question is: are what they are doing so far sufficient in making foreign investors think they are transparent and maintain law and order to the fullest?

    If they find evidence of Jibo's wrong doings and arrest him while, say, on weekend shopping with Mama Ros, charge him in court ... you think that's possible?

    Ok, maybe not possible. The US charged the former PM of Ukraine for misappropriation of state funds and money laundering in 2014 - after he became "a former" PM.

    So folks, bolak balik, kena buangkan dia di PRU14. Dah cukup ke apa yg kita buat di sini bagi tujuan itu? Ada lain2 ke yg kita belom buat? Siapa ada pendapat atau cadangan, silakan .........

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro scholar, may I...

      You were right when saying that US court charged the former PM of Ukraine after he became 'former PM', but what about Noriega?

      Noriega was removed by the US when he was still in office.

      What is the different between them? Lazarenko only cheated and stole from the Ukranion people whereas Noriega cheated the Americans by first kantowing to them and next turned his back agaisnt them.

      Jibo?

      First, lobbied to play golf with Obama, and kantow to the Americans through the TPPA.
      Then, after step son got charged turned his back against the Americans by kantowing to China.
      After Trump won suddenly showing his endless love with the Americans "he is my golfing buddy". Ueeek..

      What a dangerous game he is playing.. and using Malaysia As his bait? Hhhhhh (Sigh)..

      Cukupkah di sini saja? Rasanya tak cukup. Kena explain kpd semua adik beradik, ibu bapa sepupu sepapat, kekawan dll kenapa kena tolak Najib. Disebabkan UMNO dah jadi perisai dia maka UMNO pun kena tolak. Tak ada jalan lain nak selamatkan Malaysia.

      Tapi harap jangan tinggalkan juga forum di alam maya. Ia tetap ada kesan.

      Masih teringat undian semalam. Jibo hanya dapat 3% undi berbanding Tun M.

      Kalau 3% sokongan tu tak dipanggil diktator, bergayut dll nak panggil apa lagi yek?

      Padam
    2. Bloody good point regarding Noriega, bro. (Psst, hope no problem with the word bloody, hehe - I'm neo-colonialist, pretending to be in Londoooooon where they use the word every so often).

      But do we need to wait for Jibo to go against the interests of the Americans to hope for the Yanks to do a Noreiga here?

      Alamak, with the Trump bugger unexpectedly winning the elections, kacau daun betul lah. Tak tau apa nak predict what that madman will do.

      Padam
  5. Sdra John Doe,

    1. Pleading guilty by Yak is correctly explained as mitigation factor for the 3 or 4 charges. Some more charges would be coming next year......

    2. My view is Yak has been "turned" into state witness should jho low be charged by singapore state court.

    3. In the case of Yeo, it merely confirmed prosecution case against Yak and later jho low.

    3. Jho low basically cannot deny Yak's and Yeo's evidences against him. They are "doers" for him.

    4. Interestingly, assuming jho low is arrested and interogated and should he sings like a canary....then IT IS GAME FOR NAJIB.

    5. The notion that most of umno MTUs have received dedak for their current position to remain mute, deaf and blind is valid and true. If their muslim members, some comprising lawyers FAILED TO SEE REALITIES, FACTS AND TRUTHS, the malays and muslims are doomed.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sdr Mr scholar

      1. Plea bargaining? Wow!! U r brilliant. I like that idea. Whatever was the motivation behind the plea is immaterial. It is now a good evidence against all the wrongdoers, from Jho Low who instructed Yak to the bogeyman who instruted Jho Low.

      2. Najib's lawyers?!! They are merely cari makan people. The only different btw them and other dedakians is that they are doing it profesionally. At the end of the day winning or losing they have their sacred mantra to justify 'i was just doing my job, solicitors'-clients privilleges, bla bla bla.."..

      Padam
    2. "the malays and muslims are doomed."

      Yes, we need to remember that in the history of mankind, there have been civilizations that have gone extinct. Examples: the Aztecs, the Incas, the Khmers (very near home).

      Now Najib is not even proud of being a Malay, tried to project himself as "a Bugis, also a pendatang", not having read, or disregarded what are said in the books published by the Historical Society of Malaysia -

      1. The Malay Civilization
      2. Tamadun Alam Melayu

      available at Wisma Sejarah, opposite IJN, Jalan Tun Razak, KL.

      The Malays like Najib do not even recognize - as explained in the books - that the Malays originated in this Gugusan Pulau Pulau Melayu (the Malay Archipelago) some 6,000 years ago. That the Malays have, since time immemorial, been coming in and out of these many islands, including Borneo and the Peninsular Malaysia, otherwise known as Tanah Melayu.

      Some still believe in the "Out of Yunan or Taiwan" Malay origin, the theory that some Mat Salleh put out and was current for about 20 years 1930s-50s, based on facts and data available at that time. But since then, many studies and actual field researches have been carried by international experts, including our own experts in the excavations at Bujang Valley, Lenggong Valley, Gua Niah etc, etc that lend credibility to the belief that the Malays have indeed originated in the Gugusan Pulau Pulau Melayu.

      Malays, according to the explanations provided in those books, include the Indonesians, the Filipinos (the call their independence fighter Jose Rizal as "The Great Malay"), and so many others in the Archipelago, totalling some 350 million.

      The Historical Society of Malaysia was established since British colonial times. Like those international and local researchers mentioned in the books, the current membership of the Society includes Professors in History, Malay Studies, Linguistics (big role in determining racial origins), Anthropology, Archaeology, and those qualified as scientists and in the science of DNA.

      Not that they "FAILED TO SEE REALITIES, FACTS AND TRUTHS". But that they bend, twist and spinned whatever little facts and truths they can use to protect themselves, to promote their hold on power. Crazy, to the extent of tak mengaku Melayu, just for the sake of votes from the Chinese. Yet the Chinese gave them the Chinese tsunami at PRU13.

      I'd like to see the Malays give Najib and UMNO/BN the Malay Tsunami as well at PRU14. If not, the Malays and Muslims in this country will be doomed, indeed.

      Padam
    3. Bros john Joe & Sarawak Scholar
      Salam & a very good morning...

      Both of you are the live-wire of this blog making it more exciting and lots to learn.

      My siblings in Spore said yesterday that after Yak's court case, the Spore authorities are more determined to nail Jho Low with the help of Interpol. Spore & Swiss authorities are fed-up with the non cooperation attitude of our side. As a matter of fact, they dubbed Our AG, IGP, Min. of Foreign Affairs are 3rd World Villagers (takde kelas langsung!). This Reuters report has appeared in the British Financial Times and the South China Morning Post and I believe by now it has been made known to the entire world.

      This is the SECOND TIME the Swiss are making it public that Malaysia has rejected their request for legal cooperation. Malulah Malaysia. Really Third World villagers. They also say that KL's non-cooperation will not hinder their investigations which will continue. They say that they have received good cooperation from Singapore, the US and other European countries.

      And here is the crunch yg tersangat memalukan : source told Reuters "privately M'sians demand Swiss drop investigation"

      ALAMAK, MALULAH MALAYSIA. MALAYSIA DAH MULA DIKENALI SEBAGAI 'MALUSIA'.

      Not forgetting...yesterday our Ringgit Went to RM4.51 and then down again to RM4.37.

      Padam
    4. Itu gelaran yg layak..patutnye gelaran lebih baik ORANG UTEN of Malaysia..

      Padam
    5. Najib ni serupa sesumpah.

      Dengan Melayu lain cakapnya. Dengan Cina lain cakapnya pulak.

      Dulu dia kata Bugis pun pendatang sebab nak ambik hati Cina, pastu tukar nama dia jadi Ah Jib Gor, pasni jgn terkejut dia jadi Mahomed Naguib Trump-pet plak.

      Padam
  6. Hebat sungguh Najib bapak dajjalpun tak berani menamakan secara direct akan pendakwaan salah laku mdb.Inikan pula Spore negara cicak mengkarung celah gigi ajelah kikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang hebat..kalo tak hebat mana boleh merompak tak perlu pakai pestol..Oreng UTEN mana reti..

      Padam
    2. Throughout the 1970s, 80s and 90s the American, British, French, German, Japanese MNCs etc created hundreds of thousands of jobs for managers, executives, engineers, technicians, superviosrs, factory workers, transport operators, freight forwarders, caterers and etc. Their investments and presence here also sparked off local supplier networks. The same happened when Taiwanese textile manufacturers opened their factories here.

      Najib then brought in billions of Zionist Jew money where only offer chicken feed job opportunities for the rakyat..but monumental enrichment for himself & wife who become overnight billionaire.

      Well now it is China's turn. The UMNO folks and the ikan bakar folks should organise a 'doa syukur' for all these Chinese investments. Their kids and grandkids will have opportunities to get permanent jobs and a good future. No need for everyone to sell keropok lekor and nasi lemak anak dara at the warong. Now they can sell tanglungs as Najib promoted some years ago. So send your kids to Mandarin class. At the very least, send your kids to Chinese nursery school, Chinese kindergartens or to Chinese schools. But..but..but... why are we paying RM55 billion when the Chinese company's website says the project cost is only RM46 billion...??? This is certainly a big mismatch of RM9 billion..!! Najib nak beli beg tangan kulit Hippopotamus yg lebih glamour bersalut berlian untuk Rosmah pulak, kut...???

      Padam
    3. Waaah itu menarik -

      why are we paying RM55 billion when the Chinese company's website says the project cost is only RM46 billion...??? This is certainly a big mismatch of RM9 billion..!!

      Boleh kasi link, bang. Supaya boleh kita hurai hingga terborai rahsia mana pigi RM9 bilion tuh.

      Puter M perlu buat pos khas pasal ini.

      Padam
    4. RM2 CAPITAL COMPANY AWARDED RM46 BILLION PROJECT...????

      Imagine Malaysia Rail Link Sdn Bhd who was formed only on Sept 26 this year with RM2 capital, held by two particularly high ranking officers in the Finance Ministry which were merely proxies. This raises questions of whether the proper approval according to government laws were abided by. It was a norm for the government to form a special purpose vehicle to handle mega infrastructure projects. Such companies need to get the parliament’s approval for its capitals, citing the example of the High Speed Rail’s RM10 million funding which was approved in the Dewan. How can RM2 company be awarded a RM46 billion project? Unless there is an implicit and explicit government supporting it. The question here is that was it approved or even discussed in the Cabinet for a Malaysian representative company to sign a RM46 billion project? The move was an irresponsible one from the government owing to the absence of the proper due diligence for the ECRL? Was it fast tracked for something else?

      Kenapa tergesa-gesa...nampak sangat Najib terlalu gopoh & gelojoh dan menyakau lagi....!!!

      Padam
  7. JOLO YANG DINAMAKAN NAJIB DIKAITKAN
    MAHKAMAH SPORK BSI VS JOLO SAJAKAN....
    1MDB DIKAIT KAN NAMA NAJIB DIFITNAHKAN
    NAMA TAK SEBUT TAPI SAJA DIADA ADAKAN...

    barua yahudinkutty sedang menyerang dan divert fitnah dng tuduhan tanpa bukti...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jing Jibo masuk lewat hari ini. Dia BLOGGER YG DI BAYAR NAJIB, di tugaskan menyanyah di blog ini sebab blog ini popular dan berpengaruh.

      Bagi pembaca yang tak biasa di blog ini, CV Jing Jibo ada lah spt berikut -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
    2. Bangang sunnguh 8.44 ni, masa kecik mak dia bagi minum susu anjing ka,?

      Padam
    3. 8.44
      Ko melayu ke? aduh..malunye aku ada org sebangsa dengan aku bodoh melampau..ko bodoh sebab diperbodohkan oleh jibbo..sedar le bro..kalau nak berhujah, biarle berbukti..ni asyik maki hamun org..gelar org bukan2..sebab nak pertahankan najib je..

      Padam
    4. Reuters gagal menghubungi Jho Low, Eric Tan atau Husseiny.

      Tanya high class pro (tak boleh spell tak betul, nanti kena sue, hehe) Paris Hilton le.

      Tapi Paris pun kot tak tahu di mana si Jho Taek, sebab bukan bofreng dia. Tengok le gambar2 tuh, bukan dapat pegang tangan pun.

      Dia bayar berjuta ha nya utk dapat bergambar dekat aje.

      Dia keluarkan gambar gambar nak nunjukkan dia ada kontek dgn celebrity le. Supaya yg korap, seleweng dan songlap minat nak berdamping dengan si Taek, ngarap dapat jumpa celebrity apekebende. tuh.

      Padam
    5. Tuduhan kpd najib najib tanpan bukti..2.6 billion dlm akaun najib adalah derma bapak ko...bapak ko rompak bank mana?

      Padam
    6. It is well known fact throughout the world from 2009 to 2015, more than $3.5 billion in 1MDB funds was allegedly sent from one financial institution to another around the world, to hide the origins of the fund and, perhaps more importantly, to hide the ultimate beneficiaries. The culprit solely responsible is none other than Najib as he has now been confirmed as ‘Malaysian Official 1’.

      Jho Low was the mastermind behind the complex deals between 1MDB and Abu Dhabi financiers, which lead to an even more complex system of payments around the world. The transactions are so complex that financial authorities in three countries (Singapore, Switzerland and Luxembourg) are still in the process of trying to follow the money trial.

      Padam
  8. Kes memusnahkan maklumat siasatan penggubahan wang haram oleh budak suruhan jho tahik lo dah selesai..ini menjadi bukti kukuh untuk pendakwaan penggubahan wang haram 1mdb oleh jho lo di singapura...kerja mudah untuk pendakwa singapura mendakwa jho lo plak...kerjasama jho lo dan najib merompak 1mdb bakal diterburai di mahkamah singapura....sukar jho untuk menafikan dan membuktikan dia tidak bersalah selepas mahkamah mendapati budak suruhan jho lo bersalah memusnahkan bukti penggubahan wang haram....cai bebal boleh mendengar nama najib dlm mahkamah singapor...MANA Mao Lao Li...kikikikik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Menangislah Mao Yuan dan macai2 bebal kena balun..haaa3

      Padam
    2. Cai2 bebal tak boleh lagi pertahankan Jho tahik lo pujaan hati macai2 bebal..ciannye..
      KIKIKIK..

      Padam
    3. The way Najib is being pushed to the edge at every corner, be it at home and around the world, he is a political Dead Man Walking. It is certain that Najib Razak will meet his doom soon.

      Padam
  9. BSI VS JOLO SAJOOO
    STAF BSI PUNYO KOJO
    SAMPAI BSI TUTUP SUKMO
    NAJIB PUNYO NAMO MANO...?

    kikikikiki..... bsi tutup pasal pegawai bank bsi korup...lagi bank spork tutup lagi bagusss...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baca jawapan kat atas kalo tau membaca...kikikki..yg tutup tu bukan bank singapor bebal..baodoh nak lagak pandai plak...ini standard macai najib?tak ada dah yg lebih handal dari macai bebal ni?

      Padam
  10. Makan masa. Aku rasa memang makan masa. Mungkin lama. Sementara itu Jho Taek terus bergelumang dgn taik, mungkin ketar lutut, gigil kaki di sana sini.

    Macam Jibo jugak. Satu masa nanti, mesti di hadapkan ke mahkamah, entah dek sesiapa. 3 negara luar dah ambik tindakan sekarang. Malaysia tetap akan buat gitu bila saja Jibo di gulingkan di PRU14. Atau di ganti sebelom nya, walau pun tipis kemungkinan nya, melainkan yg berbilion dlm akaun bank dia pun dah tipis hampir habis.

    BalasPadam
  11. Mana mana gomen nak ambik tindakan ke atas Jibo mesti kena perlahan2. Tak boleh buat gitu saja. Bukti mesti kukuh, kajian terperinci di buat setakat mana akan menjejas perhubungan dua hala (bilateral relations).

    Duterte Philippines tak peduli apa. Dia galakkan apa yang di caci sebagai "extra judicial actions against drug lords and distributors", bila Obama buat gitu, dia kata Obama dan US macam macam. Tambah pulak, dia tayangkan "perhubungan baik nya" dengan pergi ke Beijing, umumkan "separation dari US" walau pun tak nyata apa makna nya.

    Sekarang Najib nampak baik dengan Duterte ke? Selain dari Shalala, ada sesiapa dengor Duterte kata apa apa pasal Najib dgn 1MDB ke? Duterte tu korap ke?

    Aku pun tak reti nak assess sama ada "easy on the draw" Duterte akan "menembak" Najib dan 1MDB dan membantu kita mendapatkan cepat Najib exit (Naxit? Nashit? - alamak, Bretes tu asyik coin istilah baru saja).

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mcm mana kalau "watergate" digantikan dgn '1MDBgate'.

      Tidak syak lagi 1MDB adalah sebesar-besar skandal yang berlaku selepas perang dunia pertama.

      Padam
  12. Harap semua tindakan mahkamah luar sana mengambil kira utk bekukan aset. Harap jgn lah penjara 2-3 bulan ... Pastu denda ciput. Duit kita tu harap mereka pulangkan kpd perbendahaan negara, selepas PM skrg tak lg jadi PM.

    BalasPadam
  13. Gamak nya bila kuncu2 Jho Taek Lo dah selesai di bicarakan, kuncu2 Jibo pulak akan di bicarakan. Giliran si Taek salepas itu.

    Bila kuncu2 si Jibo dah selesai di hakimkan, haaaaa, baru lah peluang bagi Jibo pun di ambik tindakan. Sebab bukti dah bertambah kuat.

    Itu keadaan di luar negara. Di Malaysia, kena tunggu salepas Jibo dah di gulingkan di pRU le. Sebab PN Pandir akan terus jeritkan "Biarkan, biarkan si Luncai dengan yg dah di songlap nya."

    BalasPadam
  14. Polis Singapura berkata mereka sedang menyiasat Low berhubung pengubahan wang haram.

    Jadi, apa yg puak2 cai babi tetiba kalut mcm langit nak runtuh.

    Menyiasat pula, mungkin sebagai saksi dll..

    Kih kih kih...seronok lebih puak cai2 babi nih...jgn gelojoh cai, belum tentu lagi dpt dedak banyak dari Matdey...

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh ...
    Cai2 babi..����

    ������...anak2 ular &
    ������...anak2 ayam...

    �� bapak mereka, bapak ayam...
    �� Keldai...
    �� lembu...
    �� unta...
    �� monyet...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Eik jho lo nak kena dakwa macai plak gelabah...ooo lupe jho tahik lo pujaan hati macai2 Oreng Uten...kikikik


      Mao yuan nak tanye cikit:
      Trump dah menang jadi;
      Subic Bay akan ditutup-bila tu?
      Singapore akan lenyap-lepas pendakwaan jho lo?

      Tolong jelaskan sebab ko pandai mcm Oreng Uten..

      KiKikikiki..

      Padam
    2. Dollar akan kelaut- agak2 selepas najib didakwa?

      Padam
    3. Adakah Mao yuan seorang yg lemah jiwa?-menggelabah terkinja2 bila makhlok perosak pujaan hati nak kena dakwa..
      Adakah Mao yuan seorang yg suka berlagak pandai?
      Adakah Mao yuan pengikut ajaran setan kerana membela perompak?
      Adakah Mao yuan pondan penakut kpd cina perompak?

      Padam
  15. Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jolokan tepat...makhluk belaan KERAtaJAAN Najib & Rosmah.

      Padam
  16. Alahai sang penguasa.. kerja tengok je le.

    BalasPadam
  17. RINGGIT MALAYSIA MELONJAK

    1 MYR =8.25204THB

    Malaysian Ringgit1 MYR = 8.25204 THB



    Thai Baht1 THB = 0.121182 MYR

    Live mid-market rate 2016-11-12 03:48 UTC

    http://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount=1&From=MYR&To=THB

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kah kah kah...

      Pak Kadiaq Jasin bongok kata kemenangan Donal Trump akan menjelaskan Ringgit.

      Matdey selama ini dok tertipu dgn 'pakau ekonomi' sekolah atap nih...Matdey pun sama bongok juga, dia dulu doktor sakit puan, bukan tahu apa hal ekonomi...

      Ikut Pak Kadiaq tu, makan lendiaq ler...

      Padam