Rabu, 30 November 2016

Apa Macam..?


Kenapa macam tak berapa selera nak menelan tu???
Umno sepatutnya lebih berwaspada dengan sekutunya MCA, MIC dan Gerakan, dan bukan dengan musuh ketatnya DAP, menurut bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin.
Bekas ketua pengarang Utusan Melayu itu turut menuduh rakan sekutu Umno dalam Barisan Nasional (BN) menikam parti itu dari belakang beberapa kali sejak Merdeka.
“Malah, punca BN hilang majoriti dua-pertiga ialah kerana MCA, Gerakan dan MIC tidak jujur dan tidak setia,” kata Zainuddin atau lebih dikenali dengan panggilan Zam Maidin.
Beliau memberi contoh era 1960an ketika beberapa pemimpin MCA membantah keputusan presiden MCA ketika itu, Tun Tan Siew Sin tidak mahu menuntut Bahasa Mandari dikurniakan taraf sebagai salah satu bahasa rasmi.
Zam berkata kumpulan itu kemudian menubuhkan Gerakan dan pilihan raya umum berikutnya pada 1969 menyaksikan MCA hilang separuh kerusinya kepada DAP dan Gerakan.
“Selepas rusuhan kaum 13 Mei, 1969, MCA dan Gerakan tidak ada pilihan tetapi menyokong perlembagaan dan hak Melayu. Sebab itu kerajaan meminda Perlembagaan Persekutuan dan menyertakan perkara mengenai kaum dan agama.
“Ini untuk membantu MCA dan (timbalan perdana menteri) Tun Dr Ismail Abdul Rahman berkata ia kali terakhir kerajaan akan membantu MCA.”
Zainuddin mengakui punca parti komponen BN tewas pada pilihan raya ialah kerana fokus mereka terhadap kepentingan segolongan rakyat dan bukan semua rakyat Malaysia..
“Mereka (MCA, MIC, Gerakan) selalu bertindak mengikut sentimen Cina. Mereka tidak berani bercakap mengenai pentutupan sekolah jenis kebangsaan Cina.
“Ia berbeza dengan Lee Kuan Yew, yang ketika mula berkuasa pada 1965, bertegas tidak akan membenarkan budaya Cina menjadi dominan di Singapura,” kata Zam merujuk perdana menteri pertama Singapura itu.
Zainuddin berkata masalah utama yang melanda parti komponen BN ialah obsesi mereka bersaing dengan DAP.
“Sebaik sahaja DAP memuaskan hati kaum Cina, parti (BN) pula mahu menunjukkan mereka lebih bagus daripada DAP dan berusaha memuaskan lagi hati kaum Cina.”
Minggu lalu, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata BN mempertimbangkan tidak lagi membahagikan kerusi di kalangan parti komponennya berdasarkan kuota.
Pada pilihan raya umum lalu, prestasi MCA, MIC dan Gerakan terus merudum, berbanding Umno yang berjaya menambah bilangan kerusi Dewan Rakyat daripada 79 kepada 88.
Ini kira tahluf siyasi atau bahlol solusi ???
Lu FIkir La Sendiri!!!

46 ulasan:

  1. Rahman cakap tokoh UMNO Tun M yg musuhnya?? Memang sah UMNO telah diserang sejenis epidemik yg boleh menyebakan penyakit buta mata, ramai yg telah menjadi mangsa. Pihak kementeria. kesihatan percaya puncanya dari sejenis dedak basi yg digunakan pengamal UMNO Baru.

    BalasPadam
  2. One mentally retarded cybertropper already in the house

    BalasPadam
    Balasan
    1. That one is permanent in here - Najib-paid Jing Jibo @ Kejora. A little later his CV will come out.

      Padam
  3. Memang lah tikam belakang. Dah lah dapat ha nya 7 kerusi manakala DAP dapat 37, MCA pulak nak tikam depan jugak. Presiden nya Liow, marahkan Huud, nak keluar dai kabinet Najib pulak.

    Tapi, lantak lah. Tikam depan belakang pun takpa, asalkan terkubur Najib dan Umno/Bn di Pru 14.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kot ada yg gay di MCA, suka tikam atau kena kena tikam belakang.

      Padam
  4. Kupra worak depa yang nak menuntut Bahasa Mandarin dikurniakan taraf sebagai salah satu bahasa rasmi.

    Bagus pemimpin MCA di masa itu, Tun Tan Siew Sin, tidak mahu menuntut nya. Dia keturunan Baba dan Nonya di Melaka, tahu sejarah Melayu sekurang kurang sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka, tahu adab sopan dan reti berterima kasih.

    Dah dapat hak kerakyatan yang Melayu dah setujukan, nak lagi macam macam. Dah beri betis, nak peha. Kalau deme heboh nakkan itu lagi, kasi kan yang keluar di celah peha itu saja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Penggunaan Mandarin sebagai bahasa pengantar di sekolah2 tidak selari dengan Perkara 152 Perlembagaan negara.

      Padam
  5. Syukorlah kita dengan kedatangan Cina dahulu ke Tanah Melayu untuk berniaga
    Syukorlah kita dengan kedatangan Cina dahulu ke Tanah Melayu untuk melombong bijih
    Syukorlah kita dengan kedatangan Cina dahulu ke Tanah Melayu dan perolehi tanah
    Syukorlah kita dengan kedatangan Cina dahulu ke Tanah Melayu kerana bersama2 menuntut kemerdekaan
    Syukorlah kita dengan kedatangan Cina dahulu ke Tanah Melayu dan kini menjadi kaya raya
    Syukorlah kita dengan kedatangan Cina dahulu ke Tanah Melayu dan kini membeli hartanah/tanah di Malaysia
    Syukorlah kita dengan kedatangan Cina dahulu ke Tanah Melayu dan kini menjadi taikon perniagaan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syukor lah MCA dan Gerakan tidak hebohkan bangakangan terhadap Najib seleweng 1MDB dan songlap berbilion Ringgit?

      Padam
  6. Zahid Hamidi berkata BN mempertimbangkan tidak lagi membahagikan kerusi di kalangan parti komponennya berdasarkan kuota.

    Meletup lah MCA dan Gerakan. Aku harap depa cabut keluar dari BN berdentum. Aku dah sedia nak tepuk tangan nih.

    BalasPadam
  7. Sekarang ni makhluk ghaib pun komen dlm blog ni tapi sayang guna tulisan ghaib, sebab itu kita x boleh baca. Golongan jin dan syaitan agaknya dia ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha hohoho hihihi, gud un, azren.

      Makhluk ghaib, tak nampak tulisan dia, hahaha.

      Padam
  8. Bullshit matdeyfucker

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yeah, the shit you always eat.

      Padam
  9. Si kaki pendek gemok gedempol tu asyik menenong aje. Macam yg di Putrajaya tuh. Kesian si jantan nya.

    BalasPadam
  10. “Mereka (MCA, MIC, Gerakan) selalu bertindak mengikut sentimen Cina. Mereka tidak berani bercakap mengenai penutupan sekolah jenis kebangsaan Cina ... berbeza dengan Lee Kuan Yew, yang ketika mula berkuasa pada 1965, bertegas tidak akan membenarkan budaya Cina menjadi dominan di Singapura,”

    Saya amat setuju dan sokong apa yg di katakan penulis.

    Sekarang mereka tak harap dominan. Ha nya nak numpang naik bas BN. Mana boleh. MCA ha nya dapat 7 kerusi Parlimen. zlzu keluar dai BN pun tak mengapa, gamak nya.

    Bila lagi? Ini kali lah.

    BalasPadam
  11. "Umno sepatutnya lebih berwaspada dengan sekutunya MCA, MIC dan Gerakan, dan bukan dengan musuh ketatnya DAP"

    Mana boleh. MCA & MIC dah bersama depa berpuluh puluh tahun. Tak baguih pun, lantak pi lah. Kalo depa nak cabut keluaq, lantak pi lah. Kalo depa nak join in the downfall of BN at PRU14, lantak pi lah.

    Pentin nak lawan DAP nih. Malu muka tak terhingga. Membongkok ke belakang macam nak patah pinggang nak ambik hati Cina di PRU13 pun depa kasi Tsunami Cina. Tambah lagi DAP la ni dah sebarih dengan Tun Mahathir. Lagi paneh hati lah. Kot Najib kena heart attack nanti. Lantak pi lah.

    BalasPadam
  12. MAHARAJA LAWAK MEGA] Tan Sri Shahrizat: "Saya dapat rasakan kesucian hati Najib"


    KUALA LUMPUR - "Saya amat mengagumi semangat Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak," kata Ketua Wanita Umno, Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil.

    Menurut Shahrizat, beliau dapat melihat kesucian hati Najib dalam meneruskan usaha membantu rakyat di negara ini.

    Berkata lanjut, Shahrizat mengingatkan Wanita Umno supaya mencontohi semangat waja yang ditunjukkan Najib.

    "Wanita (Umno) perlu bijak kenal pasti keperluan semasa rakyat.

    "Kita perlu berani perjuangkan hak untuk terus berkebajikan kepada rakyat," katanya ketika merasmikan himpunan Pergerakan Wanita Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra, di sini, hari ini.

    Difahamkan, seramai 997 perwakilan Wanita Umno dari seluruh negara telah hadir pada himpunan tersebut.
    Menurut Shahrizat lagi, sekiranya Wanita Umno terus kuat menabur bakti kepada rakyat, parti itu tidak akan ada masalah untuk berdepan dengan mana-mana parti serpihan selepas ini.

    "Politik hari ini tidak sama seperti politik 70 tahun dahulu.  Politik hari ini berdepan dengan cabaran luar biasa.

    "Selepas diteliti, politik di negara ini juga berdepan dengan situasi yang sama. Maka dengan itu, sebagai ibu terbaik bangsa, kita harus menangani terbolen politik ini dengan wadah yang bijaksana, dan wasilah yang terpimpin," tegasnya lagi.

    celahgelegar at 2:46 PM

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia kawan baik Rosmah. Sejak sekolah. Kalah tanding di Bangsar di PRU13 pun, suami terlibat dengan kes pinjaman RM250 juta projek lembu kondo pun, letak jawatan Menteri pun, Najib kasi dia jawatann berkaitan hal wanita entah apekebende nya di PMO.

      Gaji berpuluh ribu sebulan, dapat berbual dengan Rosmah hari hari sebab Rosmah pun ada pejabat di PMO. Di kasi pingat Tan Seri pulak.

      Itu semua pun dah lawak. Maka berpanjangan lah lawak di PAU. Dan berikut nya. Itu lah cerita Umno. Nak kiok di Pru 14.

      Padam
    2. Kerja takda lain dari "menggosok sepatu" Najib lah. Demikian besar gaji. Najib dan dia tak kisah. Bukan duit depa, kata depa. Bukan pengundi tahu sangat, kata depa.

      Yang hairan nya Wanita masih pilih dia jadi Ketua. Mesti dapat banyak dari berbilion duit haram Mr Cash Is King songlap dari 1MDB. Taburkan perwakilan Wanita masa pemilihan pemimpin. Perwakilan pun peduli apa. Asalkan dapat duit, angkat tangan le masa mengundi.

      Padam
    3. Tak tau berapa ribu Ringgit tiap sorang dari 997 perwakilan tu dapat. Aku rasa pengagihan duit haram dari songlapan 1MDB tu tak di buat dengan adil. Kot ada yang dapat sikit, ada yang tak dapat langsong, sebab tak pasti taat setia, entah ada yang bersimpati kpd Bersatu, pengagih takutkan kena lapor ke SPRM. Tentu ada yg merongot.

      Padam
    4. saya rasa rami Rakyat baru lepas muntah selepas membaca penjilatan sharizat ini

      Padam
  13. Kita hentikan dulu sumpah seranah dan carutan
    Jom Solat asar jemaah

    BalasPadam
  14. merepek tahap gaban apa si zainudin maidin ni. cerita zaman tok kaduk diungkit2. pasal cerita lama mca dan gerakan juga yang direpekkan. ni la zainudin hamba nak tanya, 5 tahun lepas awak sokong umno ke tidak? awak dipilih menjadi menteri penerangan dulu melalui parti mana? selang beberapa tahun kenapa awak mula berubah haluan? apa maknanya semua itu? soalan lain, sejak 4 tahun lepas tun mahathir sokong ban atau tidak? adakah 5 tahun lepas dia ahli umno? kenapa sekarang dia memusuhi umno? tahu tak apa jawapan semua itu?
    manusia boleh sahaja berubah, tak kira lama atau baru. jadi tak perlulah merepek-repak mca dulu, gerakan dulu begitu begini. yang barupun boleh berubah kenapa yang lama tidak boleh? adakah mca dulu sama dengan mca sekarang? tak payah la nak memanipulasi sejarah konon. sejarah sendiri yang sentiasa berubah-ubah tak nak dijadikan panduan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mengarut saja lah kamu, Jing Jibo. Tak dalam bentuk prosa, dlm bentuk pantun memantun, dalam bentuk kata kata kartun pulak sekarang.

      Padam
  15. MCA GERAKAN NK BERAMBUS AWESOME PUNN
    KLU DAH BERAMBUS DARI UMNO BRAMBUS JERR
    DUA2 PARTI TAK PENAH MENANG APA2 PUNN
    BELA JER 'BERSATU' MURTAD & BRAMBUS JERR

    kikikiki.... kepala batuapi@adu domba dah sonyap macai bodo2 plak yg lelebih... Bela jer bersatu murtad tuhh.. PRU 14 kita bertemu buku dng ruas...
    PAS pun dah join UMNO... sabau jerr dng puak2 murtad nihh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. "PAS pun dah join UMNO...."

      Belum tentu jing, majoriti org PAS tak suka join umno, contoh tuan ibrahim, hanya kerana hj hadi masih berkira kira samada nak join, itupun belum tentu.

      Padam
    2. Entah siapa dalam PAS yg terima RM90 juta dari Najib tuh.

      Ramai yang iri hati tak dapat bahagian.

      Aku rasa akan perang dingin antara puak2 depa pasai ini.

      Padam
  16. Bastard bersatu

    BalasPadam
    Balasan
    1. I don't mind you shout those at Dataran Merdeka or where there are many people.

      UMNO will lose votes from nany of them when you do. You wanna try that?

      Anyway, many neutral readers here will find you distasteful and veer off from supporting Umno/Bn.

      Padam
  17. Syukorlah kita dengan kedatangan Cina dan India dahulu ke Tanah Melayu mereka kini (DAP) telah menggelar Mahathir sebagai 'Bapak Ayam'

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau akan syukor apa saja. Kalau Najib masuk jail pun sebab seleweng dan songlap 1MDB, kau syukor jugak gamak nya.

      Padam
    2. syukor juga sedunia dah tahu Jib songlap. Kan?

      Padam
    3. Bukan saja songlap, tapi juga korapsikan ramai rakyat

      Padam
  18. Awwwwwwwww, how stupido (Japanese word) Hishamuddin is -

    Hisham: What PPBM effect? Many still attend Umno assembly

    Malay Mail Online - ‎3 hours ago‎

    Datuk Seri Hishammuddin Hussein says attendance at the ongoing Umno general assembly in Kuala Lumpur shows many members are still loyal to the party. — Bernama

    Of course la, Latuk. How can you measure that kind one?

    BalasPadam
  19. PERWAKILAN UMNO YG BERSIDANG
    BARUA BERSATU MURTAD YG KEPANASAN
    SELAMBER JER WAKIL DAP CAKAP BAPAK AYAM
    PUAK BERSATU MURTAD DUDUK BANGANG DIAM

    KIKIKIKI..bodooo... bodo.. nnpk gaya budak suman dah seminggu x bersiaran dan mampos kot.. atau dah dijadikan sundal bapak ayam... kikikiki... masalahnya bila dijadikan sundal bapak ayam masih ramai kyg berselera keww... kikikiki...

    BalasPadam
  20. Syukorlah kita ada Parti Bunga yang jadi pondan bila DAP menggelar Mahathir sebagai 'Bapak Ayam'

    BalasPadam
  21. Comments on Malaysiakini report titled "Najib: Don't judge Umno by the actions of one or two leaders"

    Najib: Don't judge Umno by the actions of one or two leaders .....
    Comment: He and one other? Seleweg and songlap actions?

    Najib: It could be the last PAU (Umno general assembly), if following the constitution.
    Comment: Why, any thoughts of not following?

    BalasPadam
  22. GET READY FOR GE14 – NAJIB TELLS CLOSED-DOOR ...
    Malaysia Chronicle-29 Nov 2016

    Comment: Is he serious? Or has Akta MKN in his mind.

    BalasPadam
  23. Umno tak ganas, kata Nazri Aziz

    Malaysiakini (caruman) (subscription)-27 Nov 2016

    Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno Datuk Seri Nazri Abdul Aziz menolak ... dalam pemilihan parti itu dalam Perhimpunan Agung Umno (PAU)

    Comment: So said the man with a foot in his mouth.

    BalasPadam
  24. DON'T JUDGE UMNO BY THE ACTION
    JUDGE BERSATU WITH 'MULUT LONGKANG'
    SAY SOMETHING LA...MORONIC SATAN
    WHY SO QUIET WHEN THEY CALL BAPAK AYAM
    COME ON LA... TULUR SUDAH MASUK DALAM..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berani macam Jamal nak buat apa?

      Padam
  25. Dgn najib ni...segalanya dia gadai..kalu bontot makmah laku...itu pun dia,gadai

    BalasPadam
  26. Dgn najib ni...segalanya dia gadai..kalu bontot makmah laku...itu pun dia,gadai

    BalasPadam
  27. Najib BODOH....

    BalasPadam
  28. Umno perlu berhati2 dengan musuh2 islam dan munafik.

    BalasPadam