Selasa, 8 November 2016

Fahamkan Kesannya..!


Masa berparti memang tak rasa kesannya...al maklum mabuk..! bila sedar...!!! Dah lambat..!!!

Implikasi hutang China RM50 bilion

KITA baru saja berbincang mengenai bahaya terlalu bergantung kepada negara China dalam pembangunan negara kita.

Kebimbangan kita itu terbukti berasas apabila kerajaan mengambil keputusan berhutang RM50 bilion daripada China untuk membina Projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL).

Tidak ramai daripada kita tahu mengenai projek raksasa itu kerana tidak banyak atau belum banyak yang diperkatakan mengenainya.

Tiba-tiba sahaja ia muncul dan dalam sekelip mata menjadi projek yang akan mengikat kejap pergantungan negara kita kepada China dari segi kewangan, kepakaran dan guna tenaga.

Daripada apa yang kita dengar dan baca dari Beijing hasil lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak adalah projek itu dibagi secara francais seratus peratus kepada China.

China membekal modal, kepakaran, peralatan dan tenaga kerja. Ini mungkin projek strategik nasional pertama yang diserahkan bulat-bulat kepada sebuah negara asing untuk dilaksanakan.

Kita kena ingat, di negara China tidak ada pemisahan di antara kerajaan dengan perusahaan. Kerajaan memiliki semua industri dan kegiatan ekonomi strategik.

Kerajaan China seperti kita maklum adalah kerajaan komunis walaupun dari segi ekonomi ia mengamalkan kaedah kapitalis.

Bukan projek ECRL saja dibagi kepada China. Daripada laporan media, kerajaan juga bersetuju, buat kali pertama dalam sejarah, membeli kapal perang persisiran pantai daripada China dan bekerjasama dalam kawalan Laut China Selatan.

Saya tidak tahu sama ada Kabinet, Barisan Nasional dan Umno telah membincangkan sedalam-dalamnya anjakan paradigma kerjasama dua hala yang melibatkan negara komunis China itu.

Saya tidak mahu mempersoalkan daya maju ECRL kerana saya tidak pernah mendengar mengenainya apatah lagi mengetahui mengenai kajian kemungkinan (feasibility study) ke atasnya. Yang menakjubkan adalah kepantasan projek itu dirancang, diputuskan dan kontraknya diberikan kepada China.

Kita tidak menafikan yang China telah mengumpul dana yang banyak dan membangunkan kepakaran dalam bidang pengangkutan kereta api dalam jangka masa singkat.

Dalam masa kurang dua dekad China telah berjaya membina sistem kereta api laju di antara Beijing dengan Shanghai dan 1,956 kilometer kereta api gunung di Dataran Tibet.

Sejak itu, Parti Komunis China menjadikan kereta api sebagai landasan kedua perluasan pengaruh China secara gandingan kepada laluan maritim.

Dasar China adalah menggunakan kereta api untuk “menakluki” daratan dan armada untuk menguasai laut dalam usahanya kembali menjadi kuasa ekonomi dan tentera dunia.

Projek-projek di negara kita seperti ECRL, Bandar Malaysia dan kereta api laju Kuala Lumpur-Singapura adalah secocok dengan pelan induk kereta api Asia yang menghubungkan China dengan Asia Tenggara, Asia Selatan dan Eropah.

Impian China adalah menjelmakan semula kedua-dua komponen Laluan Sutera (Silk Road), iaitu darat dan laut. Laluan dagangan yang menghubungkan China dengan Eropah itu bermula pada zaman Dinasti Han sekitar 207 sebelum era Kristian hingga 220 era Kristian atau 2,213 tahun lalu.

Jadi apa yang sedang berlaku sekarang adalah China menggunakan kuasa kewangan, teknologi, diplomasi dan ketenteraan untuk mengembalikan keagungan tamadun silamnya dalam bentuk baru.

Seperti yang telah saya ceritakan dalam rencana-rencana terdahulu, 60 peratus saham syarikat pemaju Bandar Malaysia di tapak Pangkalan TUDM Sungai Besi telah pun dijual kepada konsortium China-Malaysia dan China dipercayai mendahului dalam rundingan projek kereta api laju Kuala Lumpur-Singapura.

Baru-baru ini, Pengurus Besar China Railway Group di Malaysia, Cai Zemin berkata, syarikatnya akan membina bandar bawah tanah terbesar di dunia di tapak Bandar Malaysia yang akan menjadi “permata bergemerlapan” dalam rangkaian kereta api China.

Daripada aspek hutang kerajaan yang menggunung, pinjaman RM50 bilion daripada negara China itu akan melonjakkannya melepasi RM700 bilion. Itu belum dikira kos kereta api laju Kuala Lumpur-Singapura yang dianggarkan RM50 bilion dan hutang 1MDB RM50 bilion. Ada yang kata sudah naik kepada RM53 bilion.

Perangkaan Bank Negara Malaysia pada akhir Jun lalu, menunjukkan hutang kerajaan sebanyak RM655.74 bilion. Garis waktu (timeline) hutang kerajaan adalah seperti berikut: Akhir zaman Tun Dr Mahathir Mohamad sebanyak RM189 bilion, Tun Abdullah Ahmad Badawi RM306 bilion dan Mohd Najib sekarang RM655.74 bilion tidak termasuk hutang RM50 bilion daripada China. Wallahuaklam.


Lu Fikir La Sendiri!!!


75 ulasan:

  1. M.elayu
    A.kan
    H.ancur
    A.pabila
    T.urut
    H.asutan
    I.blis
    R.akus

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ayat tonggang langgang..mabok tonggang todi 1mdb

      Padam
    2. Melayu juga akan hancur kiranya tak berpijak dibumi yg nyata..Melayu bangsa yg hebat..kebijaksanaannya..namun masalahnya ada juga yg kurang bijak dan mengikut hawa nafsu..Kehebatan Melayu akan terhapus oleh bangsanya sendiri.Pemimpin yg merasakan dia hebat berbanding pemimpin terdahulu..adalah pemimpin yg kurang cerdik dan terdesak..Pemimpin dulu telah memimpin sehingga beliau dapat memimpin..Hanya org kurang cerdik sahaja katakan pemimpin dulu tak cerdik sedangkan pejabat,tempat tinggalnya yg dibanggakan itu pun hasil idea dari pemimpin terdahulu.Pru14 tanda aras akan kejatuhan BN.Ayahanda Tun orang yg cerdik..Tun menghargai orang yg cerdik..Hinggakan Tun mempunyai pasukan cendikiawan yg tiada siapa tahu akan kewujudannya..Itu rahsia Tun dan strateginya..golongan ini berada dimana mana..Diantara mereka sendiri pun tidak siapa yg tahu siapa ahli lain dlm pasukan ini..kecuali Tun dan beberapa orang penting yg lain..Sejarah kebijaksanaan orang yg hebat adalah belajar dari sejarah pemimpin terdahulu..Pasukan ini telah mula bergerak kerana satu.. cinta agama,bangsa dan negara..Komen negatif BN yg menyamar pembangkang cuba menafikan ketakutan mereka ini akan di kubur Pru14..Najib telah berubah fikiran..pru14 akan dilewatkan..kerana ketakutan..satu lawan satu..simulasi pru 14 telah berubah..Pembangkang akan menang faktor utama iaitu satu lawan satu..shh org BN datang..

      Padam
    3. "Ayat tonggang langgang..mabok tonggang todi 1mdb" -

      7:24 PG itu bukan menulis ayat pun. Hanya cakaran macam budak kecik. Itu lah jenis penyokong Najib. Komen takda isi pun sebab banyak sangat dan besar sangat salah laku hingga penyokong nya tak tahu nak cakap.

      Aku mesti tunjukkan kpd pemabaca semua hal itu. Supaya depa tak undi Najib, UMNO/BN di PRU14.

      Padam
    4. P.uak
      P.emberontak
      B.arua
      M.atdey

      P.arti
      P.ukimak
      B.oboi
      M.amak

      P.asukan
      P.enyokong
      B.abi
      M.urtad

      P.eliwat
      P.elacur
      B.unuh
      M.elayu

      P.enyokong
      P.enjajah
      B.umi
      M.alaysia

      Padam
    5. B.abi
      E.mosi
      R.usuh
      S.ebab
      I.blis
      H.asut

      Padam
    6. Ayahanda Tun orang nyanyuk, he.he.he tun m tak hargai orang bijik
      Lupa semua pm Dan timbalan, Hakim Negara di buang dan nak dijatuhkan oleh tun m ITU

      Tun m dah kena balasan tuhunan allyuaham fadil noor telah mendoakan tun m panjang umum tun m akan melihat kerosakan dia lakukan sendiri .

      Tun m cuba rosok umno berjaya
      Tun cuba latik Anak dia yg tak berguna jadi pm walau pun dia tak berjaya sedang dalam rancangan
      Anak dia sendiri bawa budaya lgbt ke Malaysia ini.

      Korang akan lihat kemusnahan lebih besar yg tun m lakukan itu

      Padam
    7. Implikasi hutang China RM50 bilion (balik pada tajuk):

      Najib, Rosmah & Hishamuddin's dealing with China are in fact desperate acts as they're being abandoned & condemned by their former allies. Whatever commercial deals negotiated there, it is far & beyond from a position of honesty & good cause for the nation, but to siphon into their own pocket.

      Their evil deeds are exposed with the cotradicted cost of ECRL between Najib & CCCC.

      Apart from that.. can Rosmah & Najib explain why the fugitive convict, Riza Aziz is part of Najib's delegation in China? Are they planning to make China as their safe haven....????

      Padam
    8. Tunggu apa lagi Pak Man, ini peluang baik kena nombor ekor.

      Harap jampi merapu 'datok' jpc (jampi pakai colok), tak akan menjadi punya...

      Call cepat Pak Man Kadok...

      Padam
    9. Agaknya Pak Justan Di Batang ni sedara dgn Pak Sheikh Nuat Batang Bengkok...

      Pak Man mesti suka punya...

      Kah kah kah...

      Padam
    10. Jing jibo sewel

      Orang lain tak respon pun dekat posting judi, ko bebal sewel je respon.

      Aku bukan respon dekat diorang bongok, aku respon dekat ko lah bebal.

      Padam
  2. Lagi pasal utang!!
    Korang tau dak USA berhutang sebanyak USD 19 Trillion , bersamaan RM 80,000 Billion atau jumlahnya 100 ganda lebih dp Malaysia. Tak kisah langsong diorang, dah sahlah org Amerika semua bodo2 belaka!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. America hutang tak bayar tak apa..dia boleh curi dari negara lain..

      Malaysia tak bayar kena gadai Najib dan Rosma..

      Nak berlagak dgn hutang

      Padam
    2. Ko atau bapa ko tak pernah buat pinjaman perumahan ke? Pinjaman tu ertinya berhutang,

      Padam
    3. Amerika dah kuasai telaga minyak dan gas mexico yg lebih besar dari arab saudi dan iraq..jadi amerika peduli ape dengan hutang..

      Padam
    4. Komen 7:31 PG bunyi macam Anjing Jibo, BLOGGER DI BAYAR DEK NAJIB, DI TUGASKAN KE BLOG INI SEBAB BLOG INI POPULAR DAN BERPENGARUH.

      Dah lama tak di keluarkan CV nya, perlu bagi maloman pembaca yang tak selalu di sini -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
  3. Tanda-tanda Malaysia dah bangkrap ialah minyak masak naik harga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanda2 orang bebal bila tak tahu hutang kerajaan najib klepek dah bertambah lebih 800 billion....terpaksa naikkan harga minyak masak dan petrol nak bayar hutang...
      Tanda2 pengikut ajaran setan bila mao hoo tang klepek melakukan kemungkaran dibela dan dilindungi..ramai jugak pengikut setan termasuk ostad yg bagi terjemahan quran..ha3

      Padam
    2. Harga minyak naik tu sebab penanam sawit mahukan harga yg setanding DG penat lelah mereka menanam,membaja,menjaga pokok tersebut

      Padam
    3. 8:43 anak tuhan harun yg hidu gam

      Padam
    4. Kalo najib jual jubo anjing kesayangan klepek pun tak lepas nak bayar utang..anjing ni cuci taik jibo dan jho lo..minum banyak sangat air daun ketum dah jadi bebal..kikikik

      Padam
    5. 9.04..bila harga dinaikkan kerajaan dapat tambahan cukai

      Padam
    6. Setuju dan sokong 8:43 PG.

      Jing Jibo pura pura buat tak tahu hutang kerajaan najib klepek dah bertambah lebih 800 billion....terpaksa naikkan harga minyak masak dan petrol nak bayar hutang...

      Padam
    7. Lupa 8:43 PG. sebab ITU 3 Kali zaman pemerintahan tun m alami masalah ekonomi

      Masalah yg dihadapi ketika krisis ekonomi zaman tun m itu
      1)Pembuang perkerja bank
      2)Kerata Dan rumah tak mendapat pinjaman
      3)harga barang naik
      4)tol naik
      5)syarikat kerajaan jual aset
      6)syarikat mas jual bangunan
      7)proton buat hutang perkara dia tak mampu
      8)pkfz beli tanah dengan harga tinggi
      9)kerugian perwaja dan syarikat ITU jual pada syarikat China.
      10)kerugian bank bumiputera
      11) menbiarkan orang Kelantan miskin
      12) menbiarkan penoreh getah miskin



      Jadi macai pro-tun m sila bagi fakta kenapa perkara ini boleh berlaku

      Padam
    8. Semalam aku nampak ada seekor anjing bernama Kejora berak di tepi jalan.

      Jing Jibo silalah beli ulasan kenapa anjing ini berak di tepi jalan.

      Padam
  4. Apabila ulamak terus membisu, membuta mata dan memekak telinga, mereka telah memberi kekuatan kepada pemimpin kleptokratik untuk terus bermaharajalela.

    Apabila rakyat membodoh, merela diri dilembukan dan mrmakan dedak tanpa sosl halal dan haram, mereka telah memberi cek kosong pada pemimpin kleptokratik meneruskan agenda puadkan nafsu sehingga rakyat dan negara menuju kemusnahan menyeluruh.

    Apabila raja2 melayu terus kaku, takut dan tak kisah rakyat jelata atas kepentingan peribadi, pemimpin kleptokratik akan sahkan kehancuran negara.

    Hanya masa menentukan kalau ada satu gelombang pemberontakan rakyat untuk membebaskan kemungkaran ini. Namun, nasi dah jadi bubur....malaysia bukanlah negara yang sama....dek melayu dan muslim yang jauh menyimpang dari asal tujuan.

    Lailla hailla anta subhanaka inni kuntu minazzalimiin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Raja bukan kaku takut, tapi raja benci & meluat dgn agenda Madey nak pecah belahkan Melayu.

      Sanggup dia menyondol muka tebal tak malu mcm babi dgn puak DAP dan dibuat bodoh bebal saja bila puak itu label dia sbg ular dan bapak ayam.

      Padam
    2. 8.33

      Ingatlah segala jasa Tun lakukan, berlaku zalim anaiya rakyat adalah perbuatan najib.

      Rakyat menyokong penuh gerakan menumbangkan najib dan parti yg bersekongkol dengannya.

      Padam
    3. 8.33,

      Apabila cina DAP kafir, rakyat malaysia sendiri ditakuti melayu islam....sah melayu islam biol

      Apabila negara cina disanjungi kerana beri hutang untuk belit leher melayu islam....sah melayu islam BIJAK dan PANDAI....

      Raja kononnya benci mahathir, tapi mahathir banyak berjasa pada negara. Sebab itu walaupun saya melayu dan muslim, i have no respect for muslim malays and the sultans or raja. No wonder ramai cina tak hormati lagu negaraku. Ada baju merah marah? Penakut. Silat tak dapat pertahankan melayu.

      Ingatlah, yang bunuh melayu bukan cina dap, yahudi, lgbt, mereka yang murtad....yang bunuh melayu adalah KEBODOHAN MELAYU MUSLIM SENDIRI

      Padam
    4. Raja benci madey sebab madey cabut kekebalan..raja menyampah dengan najib Sebab najib klepek..raja suruh najib selesaikan segera 1mdb tapi raja tak suruh jual aset negara..ngok

      Padam
    5. 8.33-dlm politik tiada kawan selamanye dan tiada musuh selamanye..2 seteru boleh bergabong bila menghadapi musuh yg sama...walaupun melayu kalo jahat wajib dijatuhkan dan dihukum..

      Padam
    6. 8.33 yg labelkan madey bukan DaP..hanye sekor ahli DAP..ko tak bolwh bezakan kerana ko melayu bebal..kalo ko sekor jer yg bebal adakah semua melayu bebal?..rasanye elok ko jemput ahli daP ni masuk umnongok..

      Padam
    7. 9.11,

      Melayu muslim macam kamulah ysng akan bunuh melayu muslim yang lain....haha

      Padam
    8. Kamulah penindas melayu..perompak ko lindungi..itu ajaran setan..setan nak binasakan muslim..ade paham sibebal

      Padam
    9. Semua komen atau pantun memantun macam katun yang gunakan nama Madey atau serupa dengan nya itu ia lah Jing Jibo.

      Bodoh bangang. takda isi, yang Jibo kata di kempen PRU13 dulu ada lah "bangang, hamjadah".

      Padam
  5. Sokong 8.20!

    BalasPadam
  6. KKIKI... SENTAP SUNGGUH BARUA YAHUDI
    BILA MESIA PANDANG KE CHINA
    TAK GUNA NAK LAYAN LAGI
    DAH LAMA AMERIKA BULI INI ABAD ASIA


    barua barua yahudi malaysia senyap gelabah dan cemas bila yahudi soros rothchild rakyat dah menyampah... kat russia Vladimir putin suruh bunuh yahudi bukan saman lagi dah....

    kikikiki...bodooo bodooo..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Barua yahudi pandang chinaa tapi sain TPPA milik yahudi....bebal betul..putin marah yahudi tapi beli gandum dari yahudi AS..kalo nak tipu carilah yg lojik sikit..China pun bagi kilang amereka dan barat beroperasi dichina..
      Kikikik..ingat dah bijak sangat..ha3

      Padam
    2. Orang terkaya di russia adalah yahudi..china pun memusuhi islam..orang islam uighur ditindas...tidak dibenarkan puasa..ko bangga..

      Padam
  7. Kem najib bergaduh dgn kem mahathir
    Kem China berperang dgn kem yahudi
    Eloklah bergaduh sesama sendiri
    Melayu bila dah cerdik bergaduh
    Lebih baik jd bodoh mcm zaman dulu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Madey perang kerana nak tangkap mao hoo tang klepek..balaci2 umnongok nak pertahan mao hoo tang klepek..kalo ikut ajaran islam bolehkan perompak di lindungi dan dipertahankan?tolong bagi penjelasan..

      Padam
  8. Sapi Betina (Al-Baqarah):126 - Dan (ingatlah), ketika Ibrahim berdoa: "Ya Tuhanku, jadikanlah negeri ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari buah-buahan kepada penduduknya yang beriman diantara mereka kepada Allah dan hari kemudian. Allah berfirman: "Dan kepada orang yang kafirpun Aku beri kesenangan sementara, kemudian Aku paksa ia menjalani siksa neraka dan itulah seburuk-buruk tempat kembali".

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ostad bagi terjemahan tapi bila tanya bisu..

      Padam
  9. Fāţir:45 - Dan kalaulah Allah mengirakan kesalahan manusia serta terus menyeksa mereka disebabkan amal-amal jahat yang mereka telah kerjakan, tentulah la tidak membiarkan tinggal di muka bumi sesuatu makhluk yang bergerak; akan tetapi (dia tidak bertindak dengan serta merta, bahkan) Ia memberi tempoh kepada mereka hingga ke suatu masa yang tertentu; kemudian apabila sampai tempoh mereka (maka Allah akan membalas masing-masing dengan adilnya), kerana sesungguhnya Allah sentiasa Melihat keadaan hamba-hambaNya.

    BalasPadam
  10. 9.18,

    Be honest....ayat2 al quran di atas wak tuju pada siapa?

    Kalau letak kat blog ini just for show, saya boleh letak banyak lagi ayat2 al quran.

    Coba tujukan kepada spesifik kelompok manusia, baru ada kesan. Kalau itulah cara berdakwah....seolah2 melepa batuk ditangga.

    Saya melayu muslim macam anda tapi saya call a spade a spade. Jangan lempar batu sembunyi tangan....kan hipokrit namanya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila kena batang hidung sendiri melalak sakan la.

      Padam
    2. Aku dah tanya semalam tapi ostad ni bisu tak berani nak cakap...akhir zaman muncullah penjual agama..pengikut ajaran setan bertopengkan agama..

      Padam
    3. 9.27 ni sembang je lebat, tapi bengap dungu...
      Ada ker dia tanya ayat Quran tuju pada siapa...
      Ayat Quran tuju kpd semua umat manusia, ianya seruan dan firman Allah, siapa yg terkena tu dia akan terasa lah...

      Bodoh dungu piang, tapi nak cakap pasal Quran...9.27 ni lebih layak cakap pasal citer porno jer...

      Padam
    4. Tuhan tuju kpd semua manusia.tapi penjual agama tuju kpd kumpulan tertentu sahaja.atas kepentingan diri...bebal betul....apabila ada orang islam mungkar hendaklah diperingatkan dengan ayat quran dan hadis..supaya tidak ikut ajaran setan

      Padam
  11. 8.51
    BILO OTG BODO WAT ANALISA
    TEPUNG GULA BELI KAT AMERIKA
    PENTING TUKARAN WANG BUKAN DOLLAR AMERIKA
    SI BODO TERUS BERTEORI BODO GILA

    TPPA UNTUK DAGANGAN TERBUKA
    AHLI DAN HUKAN AHLI BUKAN PERSOALANYA
    TUKARAN BUKAN PETRODOLLAR AMERIKA
    EMAS DAN KOMOSITI LAIN JADI UKURANYA

    INI ABAD ASIA
    HANYA BARUA YAHUDI TAK LEH TERIMA
    FAKTA PUTIN YAHUDI DIBUNUH SAJA
    BARUA DI MALAYSIA MASIH TERKINJA KINJA

    Prrsiden Filipina Duatrate sain 13 MOU dng China bernilai 40bill dan mengadakan latihan besar2an dng china dan Russia. ... subic bay akan ditutup utk pangkalan USA... jet pejuang sydah ditempah di Russia. .. Duartate sudah ucaokan Say Goodbye To Amerika...ini FAKTA siallll barua yahudi...Asean tinggal Spork saja yg membaruakan dirinya dng yahudi amerika.... FAKTA yg barua yahudi di Malaysia x leh terima... kikikikiki...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahli bukan ahli TPPA bukan persoalan?negara ahli TPPA bebas bukak perniagaan ato jual. Barangan mereka dimalaysia..barangan mereka akan mengalahkan barangan tempatan..ape barangan malaysia yg mampu bersaing di negara lain?kondom jer..syarikat negara TPPA bebas menyertai bidaan dimalaysia..syarikat malaysia tak mampu bertanding dengan harga bidaan syarikat negara lain yg ada kepakaran dan teknologi...kalo banyak barangan cina berkualiti yg diperlukan malaysia memang untung berurusniaga dengan cina..tapi bila sebut keluaran cina ramai yg lemah semangat..

      Padam
    2. Yg berkemampuan beli iphone atau samsung..tak pandang vivo,oppo atau lenovo..dollar naik iphone naik..samsung pun naik..belilenovo setahun pakai dah problem..screen kelabu..beli iphone 3tahun no problem..

      Padam
    3. Jadi presiden Filipina dah setuju spratly diserahkan pd cina laa?malaysia pun setuju jugak?

      Padam
    4. China , Russia dan Zimbabwe ahli TPPA?sila jelaskan..

      Padam
    5. "TUKARAN BUKAN PETRODOLLAR AMERIKA
      EMAS DAN KOMOSITI LAIN JADI UKURANYA"
      Ukuran macam mana tu?adakah beli barang bayar dengan emas ato buah sawit?malaysia tak perlu beli barangan AS,UK dan lain2 negara barat? Barangan tenusu kena beli dari New Zealand dan ostralia...nak ker negara ni jual kpd ko kalau ko nak bayar dengan buah sawit?...kikikik

      Padam
    6. Anjing kesayangan. Klepek takut nak jawab?ato sedang cari idea lagi nak membelit?

      Padam
  12. sokong 9.17 pg,dulu mandi pun disungai lepas tu angkut air untuk minum.Tv dan radio ni satu biji satu kampung aje kalau ada pun.Beras tanam sendiri,ikan cari kat bendang dan sungai.Takdak bising2 harga barang naik.Pergi sekolah jalan kaki,yang naik basikal tu dah kira loaded la tu.

    Hari ini rakyat cerdik,maklumat dihujung jari.Ramai yang sudah kaya raya,pemimpin tak payah cerita la.Kecerdikan ni rupa nya mendatangkan bahana.Jiwa menjadi loket dan sensitif.Dari rakyat sampai ke pemimpin pantang tak sebulu saja terus bergasak.Dari sifat sederhana bertukar menjadi tamak dan penting diri.Semua pantang larang zaman dulu hilang bila fitnah dan maki hamun bertukar jadi bahasa percakapan.

    Betul sangat lah buku sejarah tulis bermulanya suatu tamadun itu ialah dari kecil,miskin dan lemah kemudian bertukar sikit-sikit menjadi maju dan kuat kemudian tawan wilayah tu tawan wilayah ni dah menjadi besar dan hebat.Bila dah besar gitu banyak lah pemimpin2 yang muncul dan mereka ini sangat berpengaruh dikalangan pengikutnya.Maka yang menariknya selepas itu muncung2 senapang tidak lagi dihalakan kepada musuh tapi dihalakan sesama sendiri kerana berebut khazanah.

    Akhirnya bangsa itu kemudiannya hancur dikerjakan musuh setelah masyarakatnya lemah dan longlai.Tamadunnya kemudian hanya menjadi lipatan sejarah.

    9.17 pg untuk pengtahuan anda tiada bangsa menjadi lebeh kuat hanya kerana kabilah2 nya sudah bertambah melainkan ia nya tak lebeh dari seperti menunggu paku terakhir untuk dikebumikan di liang lahad.Betul lah kata anda 'lebeh baik jd bodoh mcm zaman dulu'

    BalasPadam
    Balasan
    1. Zaman dulu tu maksud zaman batu?kalu dah masuk abad 19 yg bodooh jadi makanan sicerdik..jadi hamba penjajah..mangsa perompak..

      Padam
    2. Sekarang ni yg merompak bukan yg bodoh, yg cerdik mcm anon 11:04 yg kuat menipu, merompak

      Padam
  13. Ooo gitu..dah tersepit? Mao hoo taang ada dlm akaun 2.6 billion derma bapak ko la?...baru wa tau..sebab tu ko pertahankan mao hoo tang klepek walau terpaksa ikut ajaran setan...bagus ko..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa kau merepek ni bahlol... tuhan harun tak bagi hidu gam ke?

      Padam
    2. Aku merepek sebab anjing kesayangan klepek bebal merapu.anjing ikut ajaran tuan dia jer...

      Padam
    3. Ooo sattu lagi anjing kesayangan klepek minum air daun ketum banyak sangat sampai merapu2 jadi bebal kelas satu..

      Padam
  14. LENOVO..OPPO...GANDUM..JADI UKURAN
    BAHAN ASLI..KOMODITI..TENAGA YANG UTAMAKAN
    BARUA YAHUDI MASIH TERKINJA KINJA
    DOLLAR USD IMF WORLD BANK DIABAIKAN

    KEPULAUAN SPRAT PLAK DIISUKAN
    YG PENTING USA TAK BOLE CAMPUR TANGAN
    BARUA YAHUDI DAH TAK TAHAN
    TAK BOLEH JADI BATUAPI UTK DIBAHANKAN

    kikikiki...faktu Vladimir putin soros dan dynasty rothchild utk dibunuh bukan saman ... fakta filipina say good bye tu USA... fakta Malaysia ini abad asia... fakta BRICS...wsj..spoek .. imf..world bank dan dollar usd dibakul sampahkan... fakta barua yahudi Malaysia masih terkinja kinja.... kikikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan overdose minum air daun ketum..dah kepanasan merapu tak tentu hala daa..kikikiki

      Padam
    2. Berapa tandan kelapa sawit ko bawak kalo nak beli ubat dijerman?

      Padam
  15. Kiita dah jangka fitnah baru dari cai2 Matdey babi durjana
    Mmg fitnah dan tohmah jadii makanan rutin cai pala bana
    Cai2 reka yg baru bila fitnah & jerat 1MDB tidak mengena
    Kini fitnah pulak pasal pelaburan negara kat Negeri China

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bebalnye ko bila plak negara malaysia melabur di china?pelaboran ape?mao hoo tang klepek melabur arang batu di china melalui SRC (1mdb) beberapa tahun lepaih habis lebur..duit pelaboran dari wang amanah pencen pun masuk akaun dia...bebal nak lagak pandai...kikikikik..lepaih tu tuduh plak fitnah..tu jer takat kepandaian jing jibo bebalan sialan..ha3

      Padam
  16. Implikasi hutang China RM50 bilion (balik pada tajuk):

    Najib, Rosmah & Hishamuddin's dealing with China are in fact desperate acts as they're being abandoned & condemned by their former allies. Whatever commercial deals negotiated there, it is far & beyond from a position of honesty & good cause for the nation, but to siphon into their own pocket.

    Their evil deeds are exposed with the cotradicted cost of ECRL between Najib & CCCC.

    Apart from that.. can Rosmah & Najib explain why the fugitive convict, Riza Aziz is part of Najib's delegation in China? Are they planning to make China as their safe haven....????

    NATIJAHNYA:
    Lepas mulut Yahudi & Amerika, Najib & Rosmah masuk mulut China.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pak man..good..cai2 umnongok tak reti hutang negara dah 800 billion..nak bayar dengan ape?bayar dengan buah sawit?..bila tak mampu bayar cina kata kawtim..ko serah telaga minyak,ladang sawit,glc ,keretapi,lebuhray settle..ekonomi dikuasai cina..pemimpin korup mudah ikut telunjuk cina..abis melayu..tido awal..jadilah zimbabwi kedua..

      Padam
    2. Dah CAI dulu
      Tun rakzak hutang dengan world Bank
      Dulu tun m berhutang dengan jepun

      Adakah buat Malaysia bankrap.

      Hutang dengan China pun tak ADA aset dijual lihat je belaku pada zambawe aset rel kerata API tak dijual pada
      China .china hanya minta penguna tukaran Wang USD hentikan Dan mengunaka Mata Wang yuan China tukaran Mata Wang asing.
      Anda berfikir lah ia

      kadir ITU lupa laluan sunagi Yangtze di bina oleh dinasti Han telah beri manafaat pada dinasti song sampai ke dinasty ming China itu melalu perdagangn sungai antara Bandar ke Bandar China ITU.

      Kadir itu yg buat nstp bankrap sehingga terpaksa bergabung dengan tv3. Kroni mahathir tahu minta bailout pada kerajaan je

      Padam
    3. Jing jibo bebal. Prooooot....

      Padam
  17. TEORI EKNOMOMI MIKRO PUN TAK DIPAHAMI
    APALAGI EKONOMI MIKRO KOMPLEKS LAGI TATAU
    ABAD ASIA DIMASAKINI
    BARUA YAHUDI JER YANG BODOH MELILAU

    FILIPINA SUDAH DULU PANDANG KE CHINA
    SAY GOOD BYE LAGI PADA AMERIKA
    BURSA SAHAM FILIPINA MELONJAK GILA
    MALAYSIA MULA MERAPATI ABAD ASIA

    BARUA YAHUDI MABOK MINUM TODI
    TERKINJA KINJA BILA MALAYSIA DI BULI
    LEPAS NI BARUA DI MALAYSIA CARI HELAH LAGI
    NANTI TAK MASYUKKK GEGET JARI KIKIKI..

    DARI DULU KATA BANGKRAP
    SAMPAI LA NI MASIH TEGAP PERKASA
    BARUA BARUA PANAS TERASA
    SUMA FITNAH BATUAPI ABIS BINASA


    kikkkiki.... teori ekonomi mikro dah lama Aljuboori gagal... aoa taknye... lulusan sejarah tulin UM klas 3 genral degree ...plak tu meddey kutty jadikan menteri kewangan.. kikikiki... bodoo bodoooo...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kikikiki...

      Jibo dapat anugerah "Asia's worst Finance Minister" pun anjing ni dok suka lagi. Bebal tahap gaban si anjing ni.

      Padam
  18. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini HANDAYANI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya silahkan kunjungi situs/website AKI MAULANA ~>KLIK DISINI<~  yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    BalasPadam