Ahad, 27 November 2016

Perjuangan DIri Lebih Utama Dari Perjuangan Sejati..!


Dah jauh tersasar..!

A very incisive piece on Malaysia - our State of the Nation
By: John R Malloy,
Former US Ambassador to Malaysia.

How ironic it is that many Malaysians are now being threatened for taking actions that are "detrimental to parliamentary democracy." Actually, they are the very people who are struggling for democracy and political freedom.

As someone who follows developments in Malaysia closely, I believe that the greatest threat to parliamentary democracy in Malaysia today is Prime Minister Najib Razak, and the head of the national police force that he controls, Khalid Abu Bakar.

It is Najib and Khalid who actually should be investigated for violating Section 124B of the Penal Code.

Najib wants to stay in power, no matter what. For any politician, that is understandable.

For whatever reason, Khalid has chosen to be Najib's lackey. He is ready to do Najib's bidding and deploy his police force in wilful violation of the law and the fundamental guarantees of Malaysia's constitution.

Najib as Macbeth

A good friend who also follows developments in Malaysia closely recently compared the situation in Malaysia to Shakespeare's famous tragedy, "Macbeth."

Macbeth, pushed by his evil wife's ambition, would stop at nothing - even murder - to gain power. And to accomplish his ends, Macbeth would depict evil as good, and good as evil.

So it is in Malaysia today. Those who seek democracy are called the enemies of democracy.

Meanwhile, those who really are the enemies of democracy - the people who close newspapers, charge opposition politicians with sedition, round up the leaders of peaceful protests, and arrest government officials who are investigating corruption at the highest levels - call themselves the "patriots" of the nation and the defenders of parliamentary democracy.

How perverse it all has become under Najib.

Reluctantly, I have come to the conclusion that Malaysia has now become a police state.

One should not use words like "police state" carelessly. So I consulted the definitions that political scientists and academics use.

A police state is when police power is used to suppress any action that opposes the government, and to suppress any person who dares to criticise the government.

That sounds like Malaysia today. Najib is turning Malaysia into an authoritarian government and a police state. And Khalid is his willing accomplice, a law unto himself, a man who renders justice through Twitter.

Who will save Malaysia?

Because of Najib's actions, Malaysia can no longer claim to be a democracy.

Democracy means freedom of speech, freedom of press, and freedom of assembly. It means that there are checks and balances - that the judiciary, the press, the parliament, and so on, can comment and criticise what the government is doing.

But today in Malaysia, none of that exists. There is no check on Najib's power. There is no institution that can balance his power, especially when the police are so ready to arrest anyone who dares to criticise Najib, including government officials who are investigating the many allegations of corruption against him and his wife.

Dr Mahathir Mohamad already destroyed most of Malaysia's checks and balances against the abuse of power, and Najib has now finished it off for good.

Will Najib get away with this? It seems that no one stands in Najib's way.

Malaysia's elder statesmen - Abdullah Ahmad Badawi, Tengku Razaleigh Hamzah, Musa Hitam, and so on are curiously silent. They claim that they care about Malaysia and its people, yet they do nothing about Najib's abuses.
                                                                                   
Only Mahathir has spoken out. But Mahathir is the man who corrupted the entire system that Najib has used to his advantage.

And now even Mahathir has become silent.

Where are the sultans? They also are supposed to be the defenders of the nation. Yet we only know, indirectly, the views of the Sultan of Johor and his son. The others are silent as Najib destroys Malaysia's future, the great country that the Sultans have pledged to defend.

We know what Najib wants

Najib has decided that his personal survival is more important than the fate of his country. He and his wife care only about themselves, not Malaysia.

So the stock market tumbles, and the ringgit falls to its lowest point in almost 20 years. Malaysia's bank reserves have dropped by over US$40 billion in just one year. Foreign investors are shunning Malaysia, and Malaysians themselves are sending their money overseas. It is the worst situation for Malaysia's economy in 20 years.

But Najib doesn't care. His personal survival is more important than his country's economic fate.

Najib is now a desperate man. He will continue his relentless quest to stay in power, utilising every means possible, both within and outside his party.

The leaders of Bersih 5.0 and others who think that street demonstrations will force him to resign are naive. He already has shown that he has no hesitation to turn tear gas and billy clubs on his own people. 

As things now stand, I cannot think of a good outcome. It is only going to get worse.

Cry, the beloved country. I can only weep when I think of Malaysia's future, when one man is able to subvert the institutions of government and thwart the will of the people. And when the great majority of the Malaysian people, from former leaders to the man in the street, stand by silently, and let him do it.


JOHN R MALOTT is former United States' Ambassador to Malaysia.

Lu Fikir La Sendiri!!!

47 ulasan:

  1. The leaders of Bersih 5.0 and others who think that street demonstrations will force him to resign are naive. He already has shown that he has no hesitation to turn tear gas and billy clubs on his own people. 

    As things now stand, I cannot think of a good outcome. It is only going to get worse.

    BULL SHIT YOU JOHN R MALOTT !!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak cukup dgn kaki fitnah dlm negara, admin PutraDaja bawa kaki fitnah tali barut luar negara pulak...bertobat ler bro, jgn senasib dgn dinpenyu nanti...

      Padam
    2. Mat Salih pun kesian dengan Rakyat Malaysia..

      IMF skong Najib & IMF benci Madey.

      Najib mintak tolong China..Dolart Naik lagi,, MAMPOS

      Padam
  2. Perjuangan DIri ke Perjuangan untuk kepentingan diri sendiri? Najib nyata perjuangkan kepentingan diri nya sendiri. Paling hamsat punya politikus.

    Machiavelli, kata sesetengah orang - the end justifies the means, apa saja cara bagi menghalalkan selera.

    Ini jenis yang kalau jumpa dia dengan ular, bunuh anjing dia dulu. Sekor dah masuk mengkomen di atas tuh. Menyalak tak habis habis. Ikat laptop kpd pinggang dia, masuk jamban pun sentuh keyboard, kata kata nya bergelumang dengan tahi.

    BalasPadam
  3. cucu tok selampit27 November 2016 7:34 PTG

    HIDUP NAJIB MATI UMNO

    BalasPadam
    Balasan
    1. MATI NAJIB (POLITIK NYA), MATI UMNO.

      GULINGKAN DIA DI PRU14.

      Padam
    2. Buat solat hajat LA, solat jumaat pun di mis!! Macam mana nak makbul.

      Padam
    3. 814, Kamu sembahyang kapada siapa? Kapada Najib ke? Mana kiblat kau? Rumah dia ke?

      Padam
  4. Sudah nyata, ".. Najib doesn't care. His personal survival is more important than his country's economic fate."

    Nak survive tuh, dia gunakan prinsip Cash Is King. Kalau guna duit dia sendiri, lain lah. Ini di lanun nya 1MDB. Dah lekat gelaran Bugis Lanun di muka nya.

    BalasPadam
  5. To be or not to be, that's the question, kata Macbeth.

    If not to be, my wife will kill me, kata si Ajib.

    BalasPadam
  6. Ha kau, orang Amreeeka pun kata Najib dah desperado.

    "Najib is now a desperate man. He will continue his relentless quest to stay in power, utilising every means possible, both within and outside his party."

    Agreed. Malaysians are now trying to get rid of him at PRU14, Mister.

    BalasPadam
  7. "the greatest threat to parliamentary democracy in Malaysia today is Prime Minister Najib Razak, and the head of the national police force that he controls, Khalid Abu Bakar."

    As an American, you can say so as much as you can. We malaysians can't, fearing we might get hauled in. He threw away ISA but he put in monstrous laws, like taking away some of the powers of the YDP Agong, empowering him to declare Emergency in certain areas, suspend the normal laws, arrest people without warrants etc.

    So, pls say more and more, Mr Malloy. Write to Malaysian media, etc.

    BalasPadam
  8. PI MAMPOS lu si TERORIS2 KEPALA BUTOH HOMO JIJIK PENYAMAQ si PENJAJAH PARASIT ZioNAZI DAPJUBOQ BABI - TAK pula lu TERLOLONG psl. puak TERORIS PENJAJAH2 PARASIT/PEROMPAK/PERASUAH/LANUN ZioNAZI BerSHIT DAPJUBOQ BABI/PembangKANGKANG dpt. RASUAH berBILLION dr. Soros-ISrael/MOSSAD-CIA aaahhh??!!

    OI si KEPALA BUTOH TERORIS2 HOMO si GILA BABI HOMO/RASIS DAPJUBOQ BABI , lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-chin GILA BABI BETINA SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/ BABIga SUNDAL KURAP!!

    MALAM nanti Nek post lagi,NAK TUNGGU rancangan GEGAQ VAGANZA dulu!!!

    Nek Tempoyak

    Mujuq ada PAMOGA!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. To Curse or Not to Curse: On Pottymouth Blogging | The Daily Post

      While there are plenty of good reasons to keep your bloggy language clean ...

      Excessive reliance on them may undermine your arguments or drive readers away

      Padam
    2. mencarut dan maki hamun itu adalah sejenis penyakit, keturunan, budaya ... saja buat-buat, terpaksa, memang tabiat semula jadi, sindrom, inginkan perhatian

      Ustaz Noor Hisham Ismail
      https://books.google.com/books?isbn=9678603667

      Padam
    3. Mencarut Mencarut Mencarut | From Leeds City to Ampang Town

      https://thahalatef.wordpress.com/.../mencarut-mencaru...

      Mencarut bukan benda yang main-main, ALLAH sangat membenci orang mencarut

      Padam
    4. fenditazkirah.blogspot.com/.../senangkah-berakhlak-k...

      Mungkin sudah jadi tabiat. ..... Bercakap kotor seperti mencarut-carut, memaki hamun ...

      Padam
    5. Mencarut! | Hans
      www.hanshanis.com/2010/06/mencarut.html

      Aku sangat kuat mencarut bermula sejak sekolah menengah. Sekarang nih dah ... Nanti jadi tabiat pula. Kepada yang suka carut ...

      Padam
    6. DAH JADI TABIAT PAS, NIK AZIZ YANG AJOR

      apple-biru.blogspot.com/.../dah-jadi-tabiat-pas-nik-azi... -

      DAH JADI TABIAT PAS, NIK AZIZ YANG AJOR. Membela Kroni. Menghalalkan carut-mencarut, mengharuskan maki hamun. Bahkan Allah ...

      Padam
    7. Yang suka mencarut itu ia lah Jing Jibo @ Kejora. CV nya -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
  9. "It is Najib and Khalid who actually should be investigated for violating Section 124B of the Penal Code."

    Attorney General Apandi is worse - declares Najib no wrong doing on the 1MDB issue yet DoJ has brought a case related to "misappropriation of 1MDB funds and money laundering" in a US court.

    But not sure under what law to investigate and charge him. Problem also is he is the only man to decide which to prosecute and which not to. Cilaka. Kasi malang to rakyat.

    BalasPadam
  10. mallot, u were d ambassador that influenced dep president al gore 2 encourage d people of Malaysia 2 'revolt' during d APEC meeting in KL.

    u failed n yr poodle anwar had 2 b detained n charged.

    yes we r on d same page now. if u still hv genuine feelings 4 d people of this country pls try n convince pres elect trump 2 expedite d case of jho lo n riza that is before d American courts now.

    if u r helpless 2 do that, then just pls shut up.

    BalasPadam
    Balasan
    1. The enemy of my enemy is my friend.

      No gentlemanliness in politics and in war.

      This is war against Najib.

      Padam
    2. The history of mankind is full of cases of friends one day, enemy another day, friends again yet another day, and on and on.

      Situations change, values change, principles ... also change.

      Nobody cares about Machiavelli or Nelson Mandella any more. They just do what they please, to get what they want.

      I just want Najib out.

      Padam
    3. Bilà ada seorang benci Najib, ada 10 org suka Najib. ITU

      Padam
    4. Kau cakap aje le Jing. Ahli2 Umno pun ramai yang dah benci Najib. Rakyat jelata apa tah lagi.

      Padam
  11. WAKIL DAP MAKI HAMUN MAHA MEGA BATUAPI
    MANA PERGI AHLI BERSATU PERTAHAN SI KUTTY
    ADU DOMBA BATUAPIKAN ORG KANTOI X JADI
    SAMPAI SEKARANG MAHA MEGA BATUAPI MENYEPI
    SUSAH SANGAT KE NAK SAMAN 1MDB...?

    blogger batuapi dah tak brrsiaran lagu pasal 1mdb sbb mudah nak faham apa saja yg disiarkan pasal 1mdb mme fitnah... bodoo bodoo babi sungguhhh...
    ahaksss.....kikikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila keluar saja kata kata "apa saja yg disiarkan pasal 1mdb mme fitnah... bodoo bodoo", dah takda harga lagi penulisan itu.

      Takda siapa nak baca.

      Di tulis oleh bebudak.

      Padam
  12. KENA MAKI WAKIL DAP BERSATU WAT BODOO
    MEMBATU API&ADU DOMBA KUTY KUCIWA
    APAKAN DAYA KRONI DAN BAKA KENA JAGA
    MATI TEGAK PUN MEGA BATUAPI SANGGUP SAJA


    KIKIKIKKKI.... BODO BODOO MANA PENDEBAT HANDALAH BERSATU SONYAP BANGNAGGG KUTTY KENA HANTAM WAKIL DAP.... KIKIKIKKKI... BODDOOO... BODOO. ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. CV nya kata,

      "Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak."

      Padam
  13. Let say If PH win on the next PRU, who do you think the best as new elected PM?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Me. Why, you think I cannot be?

      Go polish your English first.

      Meanwhile, cakap Melayu pun takpa.

      Padam
    2. Mat sabu....sebab dia pandai bersuara spt bapak beruk dan pandai berselfie dgn amoi laga dada

      Padam
    3. Amoi yang kaki pendek gemok gedempol tu ke?

      Kulit lebih putih dari amoi tu.

      Padam

  14. John r Malott tu duta besar USA ke Malaysia pada hujung 1990han dulu. Kut2 dia teringat bagaimana 50 polis khas bertoping menangkap Anwar. Dan bagaimana mta Anwar menjadi seperti mata baboon. So dia ingat Najib pun buat perkara yg sama.

    BalasPadam
  15. Sape PM kalau PH menang?

    Mula2 Mudin, lepas 3 bulan pass kat Boboi, lepas 1 bulan Boboi tak leh handle pass balik kat Madey. Lepas 3 bulan Madey jadi bingung, pass balik kat Najib.

    BalasPadam
  16. Ada persamaan ke skandal 1mdb dan pkfz? Siapa pegang watak jhlow dalam kes pkfz?

    BalasPadam
  17. Selamat Datang ke Korea Utara ..cawangan Selat Melaka

    BalasPadam
  18. Saya pernah baca sifat ketua tempur Bugis yang mementingkan upah lebih daripada keselamatan kru dan pahlawan-pahlawannya. .

    Menurut penulisan itu kapten2 Bugis sanggup ambil risiko sebabkan kapal mereka (bugis sebut pinsi) tenggelam dan anak-anak kapal mati di laut asalkan mereka menang pertempuran dan mendapat upah yang dijanjikan.

    Sekalipun kapal hampir tenggelam si kapten tidak akan beri kebenaran kapal diundurkan. Teruskan dan tenggelamlah asal kita menang pertempuran dan mendapat upah.

    Anak-anak buah tidak penting. Upah lebih penting. Sebab itu mereka menjadi askar upahan yang hebat. Mereka tidak takut mati.

    Daeng Parani sendiri mati di Kedah di dalam pertempuran sebagai askar upahan. Malah keturunan Daeng Parani yang mati dalam perang saudara merebut takhta di Kedah masih menuntut dua pikul emas yang dijanjikan Sultan sebagai upah mereka (janji 3 pikul dan bayar hanya 1 pikul).

    (Daeng Parani adalah yang sulung di dalam kisah pahlawan Bugis 5 bersaudara yang merantau ke tanah Melayu- Sumatera (disebut Andalas). Adiknya Daeng Celak adalah bapa kepada Daeng Lumu yang ditabalkan menjadi Sultan Selangor yang pertama).

    Tidak hairanlah mereka menjadi askar upahan yang hebat. Ala-ala viking begitu.

    Barangkali ini menjelaskan mengapa Najib sanggup meletakkan risiko agama bangsa dan negaranya hancur asal sahaja dia selamat (dan kaya raya lagi).

    Masih ingat dua kata2nya yang membawa maksud seperti berikut:-

    1. Saya keturunan pahlawan Bugis dan tidak takut berlawan.

    2. Bila sauh dah dilabuhkan dan layar dah dikembangkan pantang kapal Bugis balik ke pengkalan (kalau sauh dilabuh dan layar dikembangkan memang karamlah pak Ajib oooi).

    Cuma beza pak Ajib dan pahlawan-pahlawan Bugis dahulukala ialah zaman dulu sekalipun mereka menjadi kapten perang mereka sendiri akan turun berperang bersama-sama dan kesemua askar2 bawahan mereka saling redha meredhai kalaupun terpaksa mati dalam pertempuran. Untung sabut hidup dan nikmati hasil upah peperangan, untung batu tenggelam dan mati dalam pertempuran.

    Ada pula rakyat Malaysia tiada siapa pun (kecuali pendedak dan geng penyamun) yang meredhai negara ini diletakkan di dalam risiko kehancuran demi pertahankan seorang manusia bernama Najib. Siapa bagi dia hak itu? Buatlah referendum di antara panglima Bugis dan mamak Kerala siapa yang disokong. Kenapa tak berani?

    Sifat pahlawan Bugis ini adalah umpama pisau. Kalau digunakan secara baik maka baiklah hasilnya dan kalau digunakan secara buruk maka buruklah hasilnya. Di dalam kes Najib saya tiada keraguan bahawa sikap ini sedang membawa kepada kehancuran.

    P/s. Hebat2 si pahlawan Bugis, kata Sang Kelembai apabila ditampar oleh FLOM SS hanya mampu bermuka masam sahaja. Betul atau tidak tak tahulah tapi sehingga hari ini tiada penafian pun.

    Kesimpulan: panglima Badul lagi hebat daaaa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu cerita pahlawan bugis yg tak ada kesimpulan dan buktinya. Tapi kalau nak cerita keturunan mamak yg belot membuka kota pintu melaka utk dijajah portugis hanya kerana dendam matlamat diri tak kesampaian...itu jelas dan ketara dan amat sahih.

      Dek kerana pahlawan bugis, maka lahirlah Selangor. Negeri lubuk emas Malaysia. Negeri lain? Menumpang dan duduk sebagai PADI di SELANGOR...

      #PADI = pendatang dengan izin

      Padam
    2. Bola berayon Jing Jibo,

      Yang penting nya ia lah sekarang Bugis Lanun nak jahanamkan seluruh Malaysia. Dasar dasar Kerjajaan nya banyak yang tidak menafaatkan rakyat negara ini, terutama nya Melayu dan Bumiputera.

      Banyak menafaatkan China. Ada orang2 Cina sendiri mengkomen bahawa Melayu Bugis Lanun "bawak songkok pergi meminta sedekah di China". Yang sepatut nya "containment of China yang nak bermaharaja lela di Lautan China Selatan, bikin naval base di Pulau apekenama nya, tak indahkan tuntutan Malaysia, Vietnam, Philippines dll, Bugis Lanun selak kain kasi China masuk dengan berbagai cara. Nanti di hantam depan belakang nya.

      Seleweng 1MDB terhutang RM53 bilion songlap masuk akaun dia berbilion, dasar dasar nya membikin ekonomi negara lemah, GST, harga barangan melambung naik menyeksakan rakyat, bikin negara terhutang lagi dengan China banyak bilion.

      Bugis Lanun mesti di karamkan kapal nya di PRU14.

      Padam
    3. Keris Berayon silap fakta.

      Siapa kata Tun Mutahir yang buka pertahanan negeri Melaka. Mana sumbernya?

      Yang membukanya ialah si kitol. Si kitol membuka pintu pertahanan melaka bukan untuk membalas dendam atau atau demi matlamat yang tidak kesampaian tetapi kerana dedak.

      Kerana khianatnya si Kitol demi dedak inilah Portugis mudah masuk ke Melaka. Tapi itu kisah si kitol purbakala.

      Si kitul moden pula kerjanya juga membawa masuk orang kuar ke dalam negaranya cuma kaedahnya lain sikit sesuai dengan zaman moden ini.

      Si kitol moden menjual hartanah dan aset2 negara kpd komunis untuk membayar hutang yang ia buat dan sebahagian masuk akaun sendiri.

      Sebelum itu si kitul moden ini juga membawa masuk zinoist melalui APCO dan Goldman sachs.

      Dan si Kitol moden ini mempunyai kitol-kitol kecil yang menyokongnya menjahanamkan negara dengan dedak2 daripada padi gred A sehinggalah hampas makanan haiwan tak ada gred.

      Padam
  19. Perjuangan si mamak tu ada ke ciri2 perjuangan sejati? Kalau anjing2 penjilat lendir dan kahak kata ....ya....ini jawapan aku...


    KAHKAHKAHKAH.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu nak menegakkan benang basah yang di lendirkan Najib. Kamu jilat pun lendir dia, takkan boleh tegak. Yang tegak barang dia. Di lendirkan nya lagi untuk kamu jilat.

      Padam
  20. keris mangkok hayon...contoh terbaik Melayu yg Otaknya selut

    BalasPadam
  21. celcom pun nampaknya ada penyakit nak puja orang luar..

    https://telcogila.wordpress.com/2016/11/22/celcom-bergolak/

    apa nak jadi malaysia ni!

    BalasPadam