Jumaat, 11 November 2016

Jho Low & 1MDB Penyelamat BN Dalam PRU 14..!


Sudah jelas bahawa rakyat melihat semua anggota parti Untuk Macai Najib Only dan sekutunya dalam Bieenn sepakat bahawa Jho Low dan 1MDB la masa depan mereka..! Jatuh bangun kerajaan ini pun kerana Jho Low dan 1MDB..! Asas perjuangan politik mereka pun nampaknya kerana Jho Low dan 1MDB..! Itu yang gila gila pertahankan..! Tak gitu?

Makanya selain Jho Low dan 1MDB bukan lagi perkiraan mereka...

BN hadapi masalah jika semua pembangkang bersatu

RAKYAT  kini menyaksikan para pembangkang sedang mencari kata sepakat untuk bersatu menentang BN pada Pilihan Raya ke-14 (PRU14) kelak.

Menurut penganalisis politik, Md Shukri Shuib yang mendakwa BN bakal punyai masalah besar jika parti dan tokoh pembangkang utama di negara ini bertindak untuk bersatu.

“Jika kesemua mereka bersatu dan memastikan berlakunya pertandingan satu lawan satu antara kelompok calon parti-parti pembangkang, maka ia akan beri kesan yang besar kepada BN.

“Saya merasakan usaha penyatuan semua parti utama pembangkang dalam satu gagasan mestilah merangkumi peranan kelompok pemimpin yang dipayungi oleh Tun Dr Mahathir bersama dengan Pas, PKR dan DAP.

“Bagaimanapun, salah satu daripada kelompok ini tidak bersama pakatan pembangkang maka ia tidak membawa impak kukuh dalam perlawanan dengan BN,” katanya ketika dihubungi Sinar Online.

Tambah beliau lagi, dengan isu yang wujud kini membuatkan rakyat mudah untuk mencari parti alternatif selain BN.

“Dengan isu politik membabitkan kepimpinan utama BN yang wujud kini, ditambah pula dengan isu ekonomi sosial masyarakat serta isu kos sara hidup.

“Ia menjadi faktor pelengkap kepada peningkatan simpati dan sokongan pada tokoh dan parti lain selain BN,” katanya lagi.

Beliau juga mencadangkan agar BN berwaspada kerana faktor kemenangan parti itu pada PRU 14 nanti bergantung sejauh mana kelompok parti tersebut mampu bergabung atau tidak.

“Kemenangan BN bukan hanya atas faktor persempadanan semula kawasan pilihan raya mengikut garis populasi kaum tetapi ia juga bergantung pada sejauh mana parti-parti ini mampu untuk bergabung sesama mereka.

“Jika berlaku pertandingan satu lawan satu, BN perlu mengutamakan siapa calon yang sesuai dan kekuatan calon ini bakal mengatasi lambakan isu yang menghentam BN ketika ini,” tambahnya.


Rakyat dah lama bersatu menunggu PRU..!

Tunggu..!

Lu Fikir La Sendiri!!!


127 ulasan:

  1. HIDUP NAJIB, MATI UMNO

    BalasPadam
    Balasan
    1. HIDUP YAB PM NAJIB-UMNO! MATI PENJAJAH PARASIT ZioNAZI BerSHIT-DAPJUBOQ BABI!

      Padam
    2. Macai hamba jho lo skru otak tercabut masih hidup rupenye..

      Padam
    3. HIDUP Najib supaya boleh jadi ketua pembangkang plak

      Padam
    4. Admin..delete lah komen mengarut nek tempoyak..ulang yg tu hari2..tak ade yg baca pun dah tahu isi dia mengarut2.nak sibuk dan kacau jer..

      Padam
    5. Aku tak kisah komen orang gila yang di letak di sini dek Jing Jibo jugak tuh.

      Asal nampak huruf besar bercampur huruf kecil, maki hamun mencarut, aku tak baca pun. Scroll over aje.

      Asalkan jangan komen toyol ekor, c&p ayat2 Quran, "fatwa2 Mufti Menk" entah siapa, dsb nya, yang tak di tujukan kpd sesiapa, bikin blog ini mimbar untuk khutbah pulak.

      Padam
    6. Pru14.BN ketakutan itu yg mencarut panjang sangat tu..Najib telah menukar fikiran pru14 akan dilewatkan..Ketakutan BN faktor satu lawan satu membuat BN semakin takut dan panik..Strategi pecah perintah semakin gagal..Mereka telah mengunakan strategi tambahan..Anwar Ibrahim mungkin dibebaskan..Ini strategi Bn supaya kesukaran perundingan siapa yg mengetuai proses rundingan antara pembangkang dibuat..Ayahanda Tun Atau Anwar Ibrahim.Namun perancangan Allah maha hebat..Pemimpin2 berjiwa besar akan dapat mengatasinya.komen negatif Bn menyamar sebagai pembangkang tunjukkan Bn semakin kalut dan takut..Shhh orang BN datang..

      Padam
  2. Mati Cina jho lo matilah umuno..macai2 bimbang kalo jho lo sudah tiada lagi didunia umuno akan berkubur..

    BalasPadam
  3. Kalau banyak lagi wang masih ada dari RM5+ bilion dalam akaun bank Mr Cash Is King, kalau ada banyak lagi dalam akaun sesiapa lain proksi dia, (yang dalam akaun anak tiri dia tak boleh di harap lagi kot), tentu Jho Taek dan 1MDB telah dan akan menyelamat UMNO/BN di PRU14.

    Melainkan jika majoriti pengundi dah nampak begitu banyak tahi bersepah dan puak Jibo bergelumang dengan nya, dan tak undi depa lagi.

    Jadi, kita kena sentiasa hebohkan bersepah nya tahi itu dan bergelumang nya puak depa dalam tahi. Termasuk Ahli2 Majilis Tertinggi dan Ketua2 Bahagian UMNO yang dapat RM1-2 juta tiap sorang.

    BalasPadam
  4. Kalau takdirnya pembangkang berjaya tewaskan BN, korang fikir ada tempat tak untuk orang2 Matdey nak bertakhta.

    Jgn harap ler & usah mimpi. Belum menang lagi pun Matdey sudah dicaci sbg ular dan bapak ayam. Kalau pembangkang menang, mungkin awalnya si peliwat AlJubori akan diangkat ke persada.

    Bila turun saja AlJubori, pemerintahan akan jatuh ke tangan puak kominis tu ler. Siapa tokoh dari parti peliwat nak ganti Aljubori, Izzah LGBT?
    Puak Matdey ada berapa kerat? Puak Mat Sabu ada taring ker?

    Lu pikir ler sendiri...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tiap komen yang ada sebut "Matdey" ada lah dari Jing Jibo, NAJIB-PAID BLOGGER yg di tugaskan ke blog ini sebab blog ini ada isi, popular dan berpengaruh.

      Bagi maloman pembaca yang tak biasa dengan blog ini, ini dia CV Jing Jibo:

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
    2. 7.23 ahli nujum jibo tak ada otak..lu ingat madey tu bodoo mcm luu sama Najib klepek kaa..ini negara ada sikit maju kerana madey laa..najib pandai klepek duit dan mahalkan harga barang sajer..2-3 ekor DAP bising ko pun riuh rendah..kalo 2-3 melayu bebal mcm ko adakah cina kataa semua melayu bodoo..ko dan macai2 kena bodoo dengaan cina jho lo..tak sedar diri

      Padam
    3. Nuar Peliwat dah brapa kali liwat jubok ko?..kalo ko nak sodol jubo sefool pun boleh sebab sefool takut nak lawan..dia dah siapkan jelly lagi untuk mudahkan kerja ko..ha3 bebal

      Padam
    4. Di 7:30 dan 7:32 PG Jing Jibo bahasa OK.

      Di 7:49 PG - dlm 20 minit saja - dia dah bahasa menjubo.

      Anjing lah, katakan.

      Padam
    5. Kejora

      Ni round 2 aku tanya. Kata aku reka cita bila tkdk hujah pdhl aku malas lyn bolak balik kamu. Bila aku hujah tk jwb pun. Nah sila jwb.

      Tajuk bolak balik.

      Saya pernah post tntg AlQuran menasihati kita jgn terpedaya dengan bolak balik penipu di dalam negeri melalui ayat 196 ali Imran. Walaupun ayat itu sebut jgn terpedaya dgn orang2 kafir tetapi nasihat ini terpakai secara am. Adakah kalau orang Islam yang melakukan bolak balik di dalam negeri maka tidak apa utk biarkan kita terus diperdaya?

      Di dalam posting awal sebelum ini ada tntg 40 jwpn kpd 1 soalan berkenaan 2.6b. Inilah satu sikap bolak balik Jib dan konco2nya. 1 soalan 40 jwpn. Adakah 40 jwpn ini fitnah atau memang semuanya disebut jibo dan konco2nya. Fitnah lagi?

      Itu Najib. Skrg mari tgk Kejora.

      Bila saya beri contoh analogi berbalik tntg Najib mengatakan 'kalau saya nak menyamun takkan saya bawa masuk akaun dlm negara' dan bahawa fakta akaun itu mmg akaun dlm negara menunjukkan secara mantik Najib telah menyamun, Kejora tlh kata saya bodoh, munafik, hanya tahu sastera Arab tp tak tau ilmu mantik dll.

      Kemudian bila tiba isu Tun M ke parlimen tetiba dia kata Tun M bunuh syahid Memali. Bolak balik isu.

      Bila saya hujahkan Tun M tiada di Malaysia dan fatwa rasmi telah diberikan mereka bkn syahid, dia kata pula Tun M tetap kena tggungjwb sbg PM. Eh, bukan tadi dia sebut Tun M bunuh? Skrg sebut brtggjwb pula.

      Kemudian bila saya kata kalau PM kena tggungjwb maka Najib kena turun sbb majoriti dah tk nk dia lagi, dia jwb itu disebabkan fitnah.

      Cerita mana fitnah? Kisah Najib dn 2.6b dlm akaun atau kisah Tun M suruh polis bunuh Memali? Semua bukti tunjukkan arahan diberi oleh Tun Musa. (masa tu hp pun belum wujud).

      Nyatalah dia yang sbnrnya memfitnah apabila menuduh Tun M membunuh Memali dan menegluarkan fatwa bertentangan dgn majlis.

      Bila saya sebut tntg fatwa dia tanya tntg 2 jenis syahid pula.

      Ringkas tntg syahid; adalah mati di jln Allah dlm pertahankan salah satu maqasid syariah. Saya cuma nak ambik 2 iaitu agama dan harta.

      Ibrahim Libya mati bertempur dgn polis. Majlis Fatwa juga keluarkan fatwa depa tak syahid. Mengapa? kembali kpd maqasid syariah. Adakah dia bertempur dgn polis demi pertahan agama? Kalau ya drpd siapa? Pemerintah?

      Siapa yang kata ya, maka secara analogi berbalik dia telah kafirkan pemerintah iaitu UMNO. Kalau UMNO masa tu pun telah kafir, maka sudah tentu masa skrg pun ia masih lagi kafir.

      Kejora terperangkap dalam fatwa yang mengkafirkan Najib dan dirinya sendiri. Ini adalah analogi berbalik. Ia bukti keterangan yang diterima dlm mhkmh.

      Standard bebal si bolak balik ini mgkn akn jwb 'UMNO kafir masa Tun M dan tidak lagi kafir semasa Najib'. Apa justifikasinya sdgkn perlembagaan UMNO dan perlembagaan negara zaman Tun M dan Najib keduanya sama.

      (Harap ambil maklum bhw pindaan menaikkan taraf mahkamah syariah 121 1A dibuat pa zaman Tun. Zaman Najib berjanji RUU355 sampai skrg hampas).

      Kalau Kejora jawab UMNO zaman Tun pun tak kafir, zaman Najib pun tak kafir, maka bgmnakah kematian Memali dikatakan syahid? Mana justifikasinya?

      Baiklah, mereka tidak mempertahankan agama utk membolehkan digelar syahid, habis adakah mereka pertahankan harta? Drpd siapa? Drpd polis? Ini akan menjadi fitnah ke atas polis pula bahawa polis ingin merampas harta mereka secara salah.

      Kalau menghukum mereka syahid maka secara analogi berbalik, tuan2 telah kafirkan UMNO selaku pemerintah atau menuduh polis cuba mencoroboh/merampas dsbgnya harta atau lain2 milik pemberontak Memali.

      Berbalik kpd hukum syahid tadi, apakah kesan fatwa mereka tidak syahid? Jwpnnya tak ada kesan apa2. Majlis tidak mengatakan mereka ini mati kafir. Ertinya kedudukan keIslaman kedua pihak PAS dan UMNO tidak dipertikaikan.

      Ada pula membuat fatwa mrk syahid maka secara analogi berbalik orang itu telah fatwakan UMNO selaku pemerintah sbg kafir. Kalau UMNO kafir di bawah Tun M, maka ia kekal kafir di bwh Najib disebabkan perlembagaan UMNO dan perlembagaan negara adalah sama di zaman kedua2nya.

      Padam
  5. Macai2 melayu takut sangat nak tangkap Cina perompak jho lo..cakap bukan main besar lagi..macai2 hanya berani lawan melayu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tuh. Puak Jibo mana nak tangkap - itu pemberi telor emas depa. Atau tukang lahirkan telur itu. Selepas di sodok Mr Cash Is King.

      Jadi, yang teruk Melayu lah. Di buat dek Mr Cash Is King dengab si Cina Jho Taek.

      Padam
  6. Aku tetap sokong Umno/BN walau apa jadi pun. Buruk2 Umno/BN pun...lebih baik dr parti2 pembangkang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sape suruh ko jangan sokong umuno...jho lo yg bodohkan ko pun suruh ko pangkah umuno daa...memang umuno bagus kerana bebal berketuakan prompak wang negara...ko pun suka jugak merompak kan..kan?

      Padam
    2. Jing Jibo mesti sokong sampai mati. Kalau tak, tarak shoru'.

      Orang2 UMNO ramai yang dapat faedah dari Mr Cash Is King. Depa dah tak peduli apa, asalkan dapat habuan dari nya. Maka, jadi haprak lah UMNO di buat depa.

      Habis terbang hak dan kepentingan Melayu, di biorkan di ungkit sedikit demi sedikit. Mr Cash Is King tak peduli apa. Dia bukan Melayu - Bugis, kata dia. Sekarang dah terkenal sebagai Bugis Lanun.

      Jing Jibo gunakan taktik baru dia - pada permulaan mengomen, buat macam dia orang biasa, bahasa bagus, tapi isi masih anjing. Dah tentu bergelumang dengan tahi. Anjing lah, katakan.

      Padam
    3. Kamu mestilah tetap sokong. Sebab kamu pemakan dedak. Tak sokong tiada dedak. Dah makan dedak kenalah kelentong sana sini.

      Sumber dedak hasil samun wang rakyat pun kamu apa peduli. Yang penting kamu ada dedak.

      Pastu jerit 'hidup Melayu hidup Islam'.

      Hampeh

      Padam
    4. 7.31
      aku dah keluar pun dr UMNO..untuk agama, bangsa dan negara. untuk anak cucu, cicit aku..aku tak nak bersubahat dengan penyamun..aku takut Allah bukan takut najib..

      Padam
    5. Wah kononnya sokong tun m dan pakatan dah kira bijak lah tu. Korang yg bangang sbnrnya. Mampos melayu nnt....tak caya ubah lah.

      Padam
  7. Slogan Baru Umuno ciptaan Admin

    U: Untuk
    M: Macai
    N: Najib
    O: Only

    Bagus tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. P.uak
      P.encacai
      B.arua
      M.atdey

      Padam
    2. P.arti
      P.ukimak
      B.oboi
      M.amak.

      Padam
    3. P.engikut
      P.ondan
      B.iol
      M.uydin

      Padam
    4. P.enyokong
      P.eliwat
      B.ela
      M.urtad

      Padam
    5. P.elacur
      P.enjilat
      B.ebal
      M.unafiq

      Padam
    6. P.enderhaka
      P.engganas
      B.unuh
      M.elayu

      Padam
    7. P.enyokong
      P.enjajah
      B.umi
      M.alaysia

      Padam
    8. Untuk
      Malayu
      No
      Otak

      Mcm macai yg takut cina

      Padam
    9. John doe dan seangkatan. Dedak yg tun tabur 22 tahun tu yg buat korang jadi bangang. Mengharapkan tongkat dr gomen dan subsidi....patutlah melayu tetap miskin bwh umno pimpinan tun. Yg kaya raya kroni nya saja. Bongok betul.

      Padam
  8. Ooo cina perompak ni lah yg pulas telor macai2 sampai cai jadi bebal dan pengecut..

    BalasPadam
  9. Cai2 Madey jadii terkedu dgn Trumph punya kemenangan
    Bagi Najib & jugak BN, akan semakin kurang le rintangan
    Rasannya fitnah darii SW dan DOJ akan tinggal kenangan
    Manakala cai2 babi Matdey pula akan makin matii angan2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jing Jibo pantun memantun di awal pagi. Dah tak dapat jawab komen2 Protun.

      "Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama."

      Padam
    2. Yer ke?..ko rasa kurang rintangan?sape yg peduli trump dan hilary?ko dan macai2 yg sibuk...mao yuan sedih trump menang kerana TpPa akan dibatalkan...ko ni dah tak betol

      Padam
    3. Ape kena mengena Trump dengan umno plak..trump dah jadi ahli umno?

      Padam
    4. Jibo dan macai2nya desperado.

      Bergantung nyawa kepada Trump, China dan Jho Low.

      Itu pasal bermatian sokong Jho Low dan China dan terkinja-kinja seronok Trump menang.

      Pastu cakap pasal jatidiri Melayu Islam. Hampeh dan hipokrit.

      Padam
  10. "BN hadapi masalah jika semua pembangkang bersatu"

    Sebenar nya depa dah bermasalah. Intra-component parties pun. MCA dan MIC dah lantang menghentam UMNO pasal "SPR delineation of constituencies", contoh nya.

    Kalau Pembangkang dapat persetujuan lawan BN 1 x 1, terberak Bn di buat nya. Lingkup Najib dan UMNO/BN.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macai kata bn tetap menang..untuk hiburkan hati..nuar muse paling gelabah...kawan aku dlm umno cakap dia takkan tinggalkan umno tapi undi kali ni bukan untuk umno kerana dia benci Najib dan Semah...ada jugak orang umno mcm tu..sori bagi tau yek..

      Padam
    2. Pembangkang nak bersatu mcm mana, belum PRU lagi dah bercakaran...

      PAS dah tobat lahom tak nak join Pakatan Haprak selagi ada DAP(igs) & PAN(tat).

      PPBM pula, pengerusi dia si Matdey kena label ULAR dan BAPAK AYAM oleh DAP(igs). Presiden PPBM, Muydin si imam playboy pulak kena cerca teruk dgn puak tuh...

      DAP(igs) & PKR(asuah) pula awal-awal lagi tak mahu Muydin atau Boboi jadi PM...

      Khairudin Al-Muflisi pun lari dari PPBM sebab cemuih dgn Muydin...

      Mcm2 kemelut kalut caca marba lintang pukang serabut serabai dlm pembangkang puak babi biawak musang monyet nih...

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh ....

      Padam
    3. 8:18 Kau masih berkawan dgn orang umno ke?
      Kau pun bodoh sama mcm org umno jugak laaa....

      Padam
    4. Si bodoh 8:29 PG,

      Kau tak tahu ke UMNO coba nak dapatkan PAS berkerja sama, bayar RM90 juta, tapi sampai sekarang pun, belom dapat PAS setuju jangan lawan UMNO di PRU14?

      Kau kupla taruk kaki ka?

      Padam
    5. Orang umuno bodooh...baruwa tahu...orang umuno bodoo sebab takut cina...kikikiki

      Padam
    6. 8.29-bila plk DAP label tun m?ko pandai2 reka citer sebab ko takut cina..tak caye tanye perompak jho lo

      Padam
    7. cai babi boil 8.47

      GEORGETOWN: Keadaan menjadi tegang di Konvensyen DAP Pulau Pinang 2016 apabila seorang perwakilan menyamakan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dengan “bapa ayam” dan “ular”.

      “Apabila kita menyebut Mahathir, satu cerita terlintas di fikiran saya,” kata perwakilan Chai Leng Park Shamsher Singh Thind dalam ucapannya pada Ahad.

      “Seorang budak lelaki melihat ular yang cedera dan membawanya pulang untuk merawatnya. Selepas ia pulih, ia mematuk kanak-kanak itu. Dalam keadaannya yang nazak, budak itu bertanya kepada ular itu mengapa ia mematuknya. Kerana saya ular. Ia adalah sifat semulajadi saya untuk mematuk orang,’ ular itu menjawab,” kata Shamsher.

      Shamsher berkata Dr Mahathir boleh menjadi subjek dalam perumpamaan tentang ular itu.

      “Kenyataan paling bodoh yang pernah saya dengar (tentang Dr Mahathir) adalah ‘musuh kepada musuh saya adalah kawan saya’.

      “Mahathir bukanlah musuh kepada musuh saya. Beliau adalah musuh saya,” katanya.

      Shamsher turut menyoal veteran DAP sama ada mereka berasa malu apabila mereka berjabat tangan dengan Dr Mahathir.

      “Kenapa beliau datang kepada DAP dan Bersih sekarang? Kerana beliau takut bahawa jika pembangkang menang (pilihan raya umum), kita akan mendedahkan segala-galanya.

      “Ia seperti mahu menyelamatkan pelacur, tetapi beliau adalah bapa ayam yang menjadikan wanita itu sebagai pelacur,” kata Shamsher.

      Padam
    8. MAJORITI AHLI DAP BERSAMA SAYA TOLAK DR MAHATHIR, KATA SHAMSHER

      GEORGE TOWN: Shamsher Singh Thind yang mencetuskan gempar di konvensyen DAP baru-baru ini apabila membidas kerjasama partinya dengan Tun Dr Mahathir mendakwa beliau disokong majoriti ahli.

      Wakil DAP Bahagian Taman Chai Leng itu berkata pandangan pengkritiknya yang mendakwa hanya segelintir menolak kerjasama itu adalah tidak berasas.

      Shamsher dalam ucapannya kepada perwakilan DAP Ahad lepas menggesa parti supaya menjarakkan diri daripada Dr Mahathir, yang diumpamakan seperti ULAR dan BAPA AYAM.

      Beliau menarik balik kenyataan itu selepas diminta berbuat demikian oleh Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

      Menyangkal salah seorang pengkritiknya, Shamsher berkata penganalisis politik Azman Awang Pawi sewajarnya mengkaji sentimen dalam kalangan ahli DAP.

      “Azman sepatutnya tidak berganjak daripada ketetatan perkaedahan, bukannya membuat kenyataan sewenangnya dan berbohong kononnya pemimpin DAP dan ahli tidak sependapat dengan saya,” kata pensyarah kriminologi dan undang-undang itu kepada FMT.

      Shamsher kemudian menunjukkan 3 peristiwa pemimpin dan ahli DAP mencemuh kerjasama dengan Dr Mahathir.

      “Pada 11 Ogos, pengarah pendidikan politik Pemuda Sosialis DAP Chiong Yoke Kong menggelar PPBM (Parti Pribumi Bersatu Malaysia) klon Umno dan parti baharu yang mengamalkan diskriminasi kaum tidak akan ‘Selamatkan Malaysia’.

      “Pada 19 April tahun lepas, Ahli Parlimen Bukit Gelugor (Ramkarpal Singh) dilaporkan berkata kerjasama dengan Dr Mahathir mengundang bencana.

      “Tambahan pula, selepas ucapan saya di konvensyen tahunan DAP negeri pada Ahad, beberapa ahli veteran menemui saya dan menjabat tangan, menandakan mereka menyokong kenyataan saya.”

      Padam
    9. Walau pun Madey sembah DAP, si tua ni teruk kena selar
      Mereka samakan Keliing tua inii dgn ‘bapak ayam’ & ‘ular’
      Tapi Madey tetap juga melutut walau maruah dia tercalar
      Diia tetap terhegeh menyondol walau babii puak itu gelar

      Padam
    10. Memang tiada marua diri le, inii Matdey jebon memerang
      Dgn Melayu jer, Keling tua inii beranii mau tunjuk garang
      DAP panggil tua kutok ni bapak ayam & ular punya orang
      Dia senyap terhegeh jer walau muka dia diconteng arang

      Padam
    11. Kasihan sungguh dgn Matdey pukiimak pencetus angkara
      Terpaksa dia menahan panas dari PKR & DAP punya bara
      Rela diia teriima walau digelar bapa ayam, ular atau kera
      Tetapi rakyat cerdik & tiidak termakan dgn itu sandiiwara

      Padam
    12. Madey pukimak bersama DAP/PKR hanya taraf pak kadok
      Dgn puak biawak babi itu, dia dah kena penumbok cedok
      Puak sekutu berii panggiilan ‘bapak ayam’ & ‘ular’ sendok
      Dia buat biol bebal jer, kalu orang lain dah rasa terdudok

      Padam
    13. Madey bersama DAP/PKR hanya taraf bapok kain terselak
      Dia cadang Muydin jadi PM, mentah2 puak DAP/PKR tolak
      Maka Matdey pun angguk jer le, mcm orang yg giila talak
      Tapi cai2 anak ayam/ular terus jer mcm anjing menyalak

      Padam
    14. Madey dulu kata Nuat tiada moral dgn nada penuh takbor
      Tapi dia tau jika bersendirian parti Bersatu akan ke kubor
      Maka disembahnya DAP walau cerca caci puak tu hambor
      Dia berani ambil risiko walau si Nuat mungkin tutoh jubor

      Padam
    15. Madey akan jadii juara kalu ada pertandingan tebal muka
      Diia buat bodoh bebal saja, DAP gelar bapak ayam celaka
      Demii cita peribadi, dia rela dipanggil ular ke berok ungka
      Mmg langsung tak ada maruah ini bakal penghuni neraka

      Padam
    16. Matdey penderhaka ni, UMNO & BN dia mahu kasi runtoh
      Babi pun diia akan rela sembah asalkan Najib boleh jatoh
      DAP gelar ‘bapak ayam’ & ‘ular’, dia tiidak rasa tersentoh
      Sbb otak dia bukan ler di kepala, tapi dekat kepala butoh

      Padam
    17. shamseer nipegang pegang jawatan ape dlm DAP..kalo majoriti sokong kenapa diataktanding S/Uagong DAP..dah pegang jawatan penting baru layak disebut suara DAP..patutla cina JHO lo kata malaiyu bolooo...

      Padam
    18. Politik tiada kawan selamanye dan tiada musuh selamanye..
      2 pihak yg berseteru boleh bergabong menentang musuh yg sama..perosak negara..
      Patut leer cina Jho lo katamalaiyu umono boloo..bolooo...kikikikik

      Padam
    19. ya, tiada kawan atau musuh kekal selamanya..
      tapi kena ada prinsip yg kekal selamanya...
      bila prinsip dan harga diri digadai demi kepentingan peribadi, itu jalang namanya...

      Padam
    20. Kasiihan sungguh nasib yang menimpa Matdey petualang
      Dlm Pakatan Haprak tu, dia hanya taraf pak lebai malang
      DAP babii pun tak suka dgn inii mamak biol punya belang
      Hingga diberi gelar ‘bapak ayam’ bermaksud tokey jalang

      Padam
    21. 9.57 ko bebal berpolitik..prinsip orang politik nak berkuasa memang mcm tu..sape orang politik yg ada prinsip?politik berubah mengikut keadaan dan masa..

      Padam
    22. 9.58 lagi kesian ko cina jho lo kata malaiyu mcm ko boloo-boloo..kikikii

      Padam
    23. Cai babi 10.09 lagi boloo maa...
      Dia sanggup jadi anak ayam & anak ular...menyembah China DAP tokong...
      DAP kata: Haiyaa...manyiak syiok lor...ini maciam bolooo punya Malayu, manyiak syinang cucuk hidung maa...lia sulah mau ikut itu bapak ayam ular...

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh ...

      Padam
    24. Lagi lamai Malayu boloo maciam 10.09, lagi syiok maa...lia mau ikut itu bapak ayam...
      Lepas itu 'pi ar liu' aa, kita mikin ini negala jadi 'Malay-si-aa'...

      Padam
    25. 10.18 dan 10.26 melayu boloo takut nak tangkap perompak cina jho lo..telor ko dah kena pulas dengan jho lo...hali2 lu kena cuci berak jho lo..ko tak cuci kena pelempang cina ni..cina ni cakap wa sikalang billionaire sebab mailayu umunu takut tangkap wa..ini olang boloo cuci wa punye tahik...kikikikik..melayu bebal tak malooo

      Padam
  11. Singapore is a living example in which there is no need for Islamic laws to remain corruption-free. It is quite an embarrassment that the Malaysian government, which proclaims itself to be an Islamic government wanting to implement tough hudud laws, is now one of the most corrupted country in the world. In fact it is Singapore, and the other countries investigating 1MDB, who have been carrying out the roles and responsibilities of the Malaysian AG, PDRM, MACC and BNM in prosecuting the perpetrators behind 1MDB. Don't these Malaysian agencies have any Islamic values, or even any basic moral values, to do what is right for their own country? Worse still, the heads of these agencies try to give a false impression that there are morally upright, by publishing self-praising books and making emotional speeches. Fair-minded Malaysians are very thankful for the efforts being taken by Singapore, Switzerland, the US, and other countries to serve justice on the shameless perpetrators behind 1MDB.

    BalasPadam
    Balasan
    1. This bastard lost his/ her way into here. Talking about a subject not touched by the blog post or any of the comments in here. But it also be Jing Jbo doing it - anything he can find to distract readers from the many points put out by the anti-Najib people in here.

      But just for the record:

      1. If you don't like or respect or want to live by the Constitution of Malaysia Article 3 stating Islam is the religion of this country, scram

      2. Good that Sopre does the investigation and prosecution of 1MDB wrong doings. But remember, US and Switzerland also doing so.

      3. No action against 1MDB wrong doers in Malaysia so long as Najib is PM. So, if you are also unhappy with the situation here, keep on whacking Najib and his lot, avoid bringing in Spore, Islam and Hudud so that your message gets to the voters loud and clear and in a non-confusing manner.

      Padam
    2. 8.35,

      It depends on your education level.

      I am a malay, muslim and a true blooded malaysian and never a hypocrite in terms of my belief and actions other. ALLAH bears testimony to this and do not get upset and look like a fool trying to impress others sharing the same thoughts. And also mind your language

      1. This is not an issue of islam as ofgical religion viz the constitution. It is an issue of those so call islamic values that you proudly shout about Was/is never reflected in your undertakings. Is not it ironic?

      2. That is the point......we claim wd are islamic, but look at the actions of our leaders, religious leaders, AG, IGP, CABINET MINISTERS though not all....BE HONEST ARD THEY UPHOLDING RELIGIOUS PRINCIPLES viz 1MDB and SRC thieveries?????

      3. Whacking najib is as good as banging a tennis ball a stiff wall. What dhould happen is you to tell the masses but never hide under the the skirt of islamic rules and regulations. Look at ineffective jakim, muted muftis, blind malay muslim yes men, deaf and dumb populations.

      Allah tak akan ubah nasib kita kalau kita sendiri tak mengubahnya....

      Sometimes muslims tend to look for the woods instead of the trees

      Wallahuaklam

      Padam
    3. Dear Mr scholar at 8:35

      1.8:22 is definitely not Jing Jibo. Jing Jibo cant write good English. I believe 8:22 is another scholar just like urself. I've noticed that there are 2 Tanpa Name scholars in here who are able to write good English (i admit that my English is just so-so). One is urself, and another is 8:22.

      2. I've gone through 8:22's writing and yours and could see that actually both of u are in agreement with one another.

      3. The only difference is that 8:22 has made a reference to Singapore as a living example of good governance whereas you prefer to whack Jibo directly without making reference to other countries.

      4. You were using the method known as whacking directly your opponent, whereas 8:22 was using an adverse example of his opponent as his way of whacking. In terms of geist of the matter, I couldn't t see any contradictions between the two of you.

      And may I humbly say that I concur with both.

      Salam to both.

      Padam
    4. A new post has come out. I'll say for the record here -

      Wassalam and txs john doe for trying to ameliorate the situation.

      I'm not a scholar but don't mind you using that word. I'm just a guy with a level of education sufficient to counter any comments in here or elsewhere. In ways that suit the perception conveyed in them.

      Perception depends on whether one is reading the Times of London, or the Wall Street Journal, or a good blog like Putera M that has been constantly and rudely intruded and harassed by Jing Jibo in its many forms and manifestations.

      Or by racists, anarchists or communists (in thinking at least) that exist in other blogs who have become arrogant and unjustifiably proud of Spore that Tengku A Rahman stupidly gave away to Lee Kuan Yew FOC (And I'll counter any arguments against that statement any time, too).

      That I recall, no mention of Spore, Islam or Hudud in the blog post. But bang, a long comment beginning with praise of Spore. And such a long comment with no paragraphs. Speed reading tells one to go for the beginning, middle and end parts of the comment in such a situation. Unlike comments with paragraphs, where one has to read practically all that is written.

      That the writer believes in the Islamic angle for our political salvation in Malaysia is his prerogative. But promoting it in a fashion that conveys the perception that it's written by Jing Jibo or a bloke who does not respect Islam and the constitution of the country, well ...

      In many instances perception is everything. Ask the Americans who now have to grapple with Donald Trump. And Donald doesn't care about the words he used. Build the wall and let the Mexican Jingoes pay, he said. And so many other ungentlemanly, rude, even outrightly defamatory words and statements. And he won. And is now President elect.

      I only want to win against Najib and his lanun gang. And the anti-national, non-Constitution-respecting blokes.

      So, I do not wish to prolong this matter. Having explained above, I now treat it as closed.

      Padam
    5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    6. My dear brothers,

      Let me first say that it is great to know that there are at least two scholarly minds sharing the same ideas with me in this blog on Islam, honesty, sincerity and good governance.

      Both scholars have explained themselves and i do not see any contradictions between the two.

      By analogy both were looking at the same elephant when giving their respective comments, only from diferrent angles.

      Scholar no. 1 in his explanation has emphasied that he didnt question the position of Islam in this country, only the way how those in key positions who are all Muslims behave and act, and comparing them with countries runned by non Muslims.

      2. Scholar no. 2 has admitted that he did not read the whole comment by scholar no. 1 when replying to it. He had the perception that it was written by jing jibo or alternatively by someone from the anti-constitution bloke.

      See, both of you are clearly on the same site and sharing the same ideas and thaughts.

      But may i take this opportunity to say that I humbly believe that the word 'bastard' was really unnecessary.

      I believe both of you have noticed that despite being called fasiq, munafiq, anak luar nikah etc by Jing Jibo, not once did i retaliate with anything of the same sort, despite the undisputed fact that he and I are on the opposing sites.

      As both of you are my brothers, I would like to take this opportunity to apologize to scholar no. 1 on behalf of scholar no.2. for the word 'bastard' used. He thought that you were someone else or alternatively someone from a different bloke.

      And only with this apology I believe this matter may than be properly closed.

      So, let's move on brothers.

      Before salam, lets have a look at the translation of verse number 9 of Surah Al-hujurat:-

      "And if two groups of the Muslims fight each other, then make peace between them, but if one of them commits excessiveness against the other, then fight the one that has committed excessiveness till it reverts to the command of Allah. Then if it reverts rectify between them with justice and do justice. Verily Allah loves the equitable."

      Now lets perform the asar prayer.

      Salam to both.

      Padam
  12. B.arua
    E.mosi
    R.usuh
    S.ebab
    I.blis
    H.asut

    M.elayu
    A.kan
    H.ancur
    A.pabila
    T.urut
    H.asutan
    I.blis
    R.akus

    BalasPadam
  13. P.R.O N.A.J.I.B

    Penyamun najib dah bangsatkan kami
    Rela diperkudakan dan tak boleh lari
    Otak tak perlu pakai perintah wajib dituruti

    Najib mesti kita yang bangsat pertahankan
    Agama dan bangsa kita yang bangsat perlu korbankan
    Jangan sekali sg buluh najib dihumbankan
    Ingatlah wahai macai yang najib bangsatkan
    BERSATU wajib kita yang bangsat musnahkan

    NEK TEMPOYAK

    Nama pelek, komen tak guna
    Entah manusia spesis mana
    Komen gila sah macam tuannya

    Tulisan kosong cerca ada
    Entah bangsat terus gila
    Mengotori blog malu tiada
    Penampar othaman baru kena
    Otak berkocak tambah gila
    Yang dikata jadi auta
    Akibat fantasi tolak yang nyata
    Konon terror hahaha bodoh juga

    K.E.J.O.R.A

    KOTORI minda melayu adalah kepakarannya
    EGO tak bertempat tunjuk kebodohannya
    JELIK menghambur kata-kata kesukaannya
    OTAK kosong tanpa IQ tanda personalitinya
    RESPON hanya layak dibangkul sampah tempatnya
    AUTA bukan fakta senantiasa keluar dari mulutnya

    KERIS BERAYON

    Keris ku berkarat
    Ego ku keparat
    Respon ku mengumpat
    Iblis aku berkawan rapat
    Syaitan aku juga bersahabat

    Bodoh sememangnya aku
    English tak erti BM kesukaanku
    Respek tiada dalam kamusku
    Auta dan fitnah juadah harianku
    Yang sedap dedak diberi padaku
    Only macais mengagumiku
    Najib yes....ketua penyamun ku

    BalasPadam
  14. Macai2 umno dah diperbodoh2kan oleh cina..tak caye tanye sama jho tahik low...malai boloo...bolooo..wa cakap kalo mau wang pigi terjun sungai dulu...Malaiyu mesti pigi terjun punye...boloo-boloo malaiyu

    BalasPadam
    Balasan
    1. 8:54 beruk Uganda pencen, kau ingat lim kit siang, lim guan eng, jeff ooi tu bukan cina ke? Atau kau kerja lap jubo dia?

      Padam
    2. Beruk9.03,

      Kau ingat kit siang, jeff ooi, eng guan ada tipu najib macam jho low? Awak ada otak untuk menilai dengan hujjah yg betul.....bukan macam real berok.

      Padam
    3. 9.03...mao yuan beruk bodoo..patutla Jho lo cakap ko boloo...itu cina DAP perompak 1mdb ka?hali2 ini malaiyu cuci berak cina jho lo..bolooo..boloo malaiyu..

      Padam
    4. Ini cina sudah pulas telor ko dan macai2...tatak malu nimalaiyu

      Padam
    5. Sdra Sarawak Scholar
      Sdra John Doe

      Apa pandangan sdra berdua sekiranya kita pohon kebijaksanaan Tun Mahathir beserta YB2 A/P Pembangkang menghantar memorandum bantahan kpd kedutaan Repablik China memberitahu mereka majoriti rakyat Malaysia tidak iktiraf dan tidak menghormati apa2 perjanjian yg dimeteraikan oleh si Penipu, Najib semasa kunjungan ke negara mereka baru2 ini?

      Padam
    6. Pak Othman

      Brilliant idea. Harap majukan.

      Tak dinafikan dari sudut legal ia tiada kesan tapi dari sudut moral ia tetap ada kesan. Apatah lagi kalau ia diketuai PM 22 tahun.

      Mendiang Lee Kuan Yew pernah kata di negara China mereka berniaga demi untung tanpa etika.

      At least dgn memorandum tersebut bolehlah kita lihat antara duit dan etika yang mana mereka pilih.

      Harap majukan.

      Padam
    7. Sembang saja kencang, kalo berani gi la buat bantahan di Tienanmen Square , nak tengok apa nak jadi

      Padam
    8. Kalo ada tulur gi tangkap cina perompak ni..jadilah cuci tahik jho lo hari2..malu melayu

      Padam
    9. Bros john & Sarawak Scholar..

      Fyi..lah saya majukan di blog chedet.

      Padam
  15. Pemberitahun untuk proDSJib saja (proTun) tak ada kena mengena

    Satu lapuran ada menyataan masyarakat Cina sangat gembira atas kejayaan Najib membawa bagitu banyak pelaburan dp negara China ke Malaysia. Member I bayak peluang pekerjaan serta sub2 kontrakor.
    Oleh ITU dapat di jangkakan lebeh ramai lagi org Cina akan menypkong BN DLM Pru akan datang.
    Dan akan menyebabkan BN dapat menang DG selesa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cina cedik dari malayu yg boloo...tak caye tanya JHO tahik lo yg ko cucikan berak dia kerana ko nak dut....kikikiki

      Padam
    2. Cina suka mao hootang buat hutang banyak2 dengan china kominis...nanti najib boleh gadai malaysia kpd china kominis..pakai yuan plak..ringgit boleh cuci berak cina...ko dan macai ITU sangat suka kerana bila rel keretapi siap dari klang ke beijing,..koboleh makan angin dibeijing dengan Jho tahik lo..cina ni kena bawak ko sebab ko dan macai2 bebal ITU tukang cuci berak cina ni..
      Kikikiki...betol tak?

      Padam
    3. Mao Yuan beruk tua bebal jadi kapitan tukang cuci berak cina JHO lo..ko dah jadikn jho lo billionaire jadi dia kena ambik ko cuci berak dia laa...bebal punye malaiyu..makhlok perosak negara...aibkan bangsa melayu..

      Padam
    4. Mao Yuan beruk tua bebal jadi kapitan tukang cuci berak cina JHO lo..ko dah jadikn jho lo billionaire jadi dia kena ambik ko cuci berak dia laa...bebal punye malaiyu..makhlok perosak negara...aibkan bangsa melayu..

      Padam
  16. Rakyat dah lama bersatu?..tapi knp aku sedara mara adik bradik sepu sepapat org tmpt keje mmber2 masih lg umno..tlg jgn buat fitnah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Umno tolong ape?ko yg tolong bayar gst yg lebih banyak dari Brim yg ko dapat..umno tolong tipu ko...patutla Jho lo kata malaiyu bolooo..

      Padam
    2. Apa yang fitnahnya?

      Keluarga saya ada masih UMNO (kerana terikat dgn nostalgia UMNO dahulu) dan ada juga yang dah tinggalkan UMNO kerana tidak mahu menyokong Jibo penyamun.

      Sedikit sgt yang masih sokong kerana Najib, kalaupun tidak hanya tinggal pendedak sahaja.

      Adik saya seorang pensyarah di sebuah universiti tajaan penuh MARA. Kakitangan dan pelajar ribuan orang. Dulu U ni para kakitangan, tenaga pengajar dll lebih 90% UMNO. Hari ini dia beritahu lebih 90% sudah beralih sokongan. Hanya sahaja mereka tidak nampakkan terang2an disebabkan kekangan kerajaan.

      Banyak lagi contoh tapi memadailah itu sahaja.

      Mahu terus sokong uMNO? silakan, tapi jangan senang tuduh orang fitnah sana-sini.

      Padam
    3. Berok makyeh 9.33 tu mmg spesis bodoh bebal punya berok...

      Dia ingat semua orang dpt BRIM ke. Ramai yg berpendapatan tinggi yg bayar GST lagi banyak, tapi tak layak utk dapat BRIM.

      Si bangang bongok ni punya pendapat, duit GST kena bayar sbb nak dapat BRIM...

      Bodoh piang bengap dungu punya cai babi biol sewel..kecik2 tak nak mampos, bila besar menyusahkan orang...

      Ptuiihhhh...

      Padam
    4. Bebal piiang!!!kalo tak kutip cukai gsT,najib nak korek mana nak bagi Brim..hatga minyak mentah dunia turun kenapa najib naikkan harga jualan petrol dan diesel? Najib nak korek dalam jubok ko?...Patutlaa JHO Tahik Lo pujaan hati ko kata malaiyu mcm ko boloo...boloo.

      Padam
    5. Ooo baru aku paham..ko kecewa sebab sokong najib dan bayar gst tapi najib tak bagi ko BRIM..brim tu golongan berpendatan rendah saja,,gst dikenakan untuk semua orang..beruk,anjing dan babi tak kena gst tapi makanan binatang ni kena gst...kikikikik bebal piang rupenye..ko tak cuci berak jho lo hari ni?

      Padam
    6. Kejora dah ketinggalan bas..Najib/BN/UMNO dah tinggal nyawa2 ikan. Adnan Satem dah 3X kecewa & menyatakan KERAtaJAAN Najib is stupid. DOA saya setiap hari semoga Adnan Satem istihar keluar dari BN bagi memudahkan kerja menumbangkan Najib & gerombolan2nya tanpa menunggu PRU 14.

      Padam
    7. Dan saya dengan ini mengaminkan doa pak Othman itu.

      Aamiin aamiin aamiin

      Padam
    8. Usmurtad Al-Bathil Othaman Al-Munafiqun berdoa?

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh ....

      kalu jampi menurun boleh percaya ler jugak...

      kih kih kih ...

      Padam
    9. ouwh...do'a itu Bahasa 'Arab yg bermakna seru..
      agaknya si tua pagan ini berseru kpd tuhan dia yg ntah siapa...
      tak gitu, 'ostat' John boDoe?

      Padam
    10. Yang pastinya kamu telah beramal dengan takfir bbrp kali termasuklah kali yang ini.

      Kamu mempersoalkan siapa Tuhan pak Othman sedangkan aku yakin Tuhannya ialah Alla yang Esa, tuhan aku, Tuhan Nabi2nya Musa, Harun dan Muhammad.

      Kamu pula memperolok-olokkan Tuhan itu dengan memberikan nama Harun kepadanya.

      Dan aku percaya hukum kafir itu telah berbalik kepada kamu. Cuma ilmu aku yang seditkit ini idak membenarkan aku mengkafirkan orang lain walau sejahat mana orang itu, dan walau sejelas mana pun kekafiran itu.

      Bila tamat tempoh kamu bersukaria in shaa Allah kita akan tengok apa akibatnya ke atas kamu. Kamu atau dan pak Othman, siapa yang menangis dan siapa kelegaan terselamat.

      Apabila manusia ditimpa kemelaratan ia memohon kepada Tuhannya. Kemudian apabila ia diberi nikmat ia lupa akan apa yang telah dipohon daripada Tuhannya sebelum iitu dan ia jadikan Tuhannya itu olok-olokan. Ini kataku kepadanya; bersukarialah engkau dengan olok-olokanmu itu sementara waktu, sesungguhnya engkau hanya diberi tempoh.

      Padam
  17. 1 U.S. Dollar USD 4.2085
    Bila najib dapat turun USD bawah paras RM4.00..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak perlu turun. Kalau turun pendapatan peneroka akan berkurangan.

      Padam
    2. Cuba ko jelaskan bagaimana pendapatan penroka akan berkurangan berbanding kenaikan harga barang yg berkaitan kenaikan dollar?

      Padam
    3. Cai tolong jelaskan soklan aku tu....takkan pandai teori jer..

      Padam
    4. Panjang cete, Tanya guru ekonomi ko.
      Ringkasnya begini.

      Katalah ko ada minyak sawit.
      Ko jual ke luar negara dlm USD.
      Kemudian ko tukar kan USD tersebut dlm rm.
      Lagi banyak nilai RM kpd 1usd maka lagi banyaklah RM ko dapat. Faham?

      Padam
    5. Yg dapat lebih pengilang minyak sawit bukan peneroka ngook..bila ringgit turun pengilang bukan dapat lebih makin kurang bila tukar dlm dollar ngok

      Padam
    6. Pengilang akan berebut2 membeli buah sawit . Dan terpaksa menaikkan harga. Jadi peneroka pun dapat munafaat juga.

      Jom gi solat jumaat.

      Padam
  18. 9:45
    Bodohlah ahli akademik itu kalau dia beritau kawannya parti mana yg dia sokong.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidak seperti para macai tahap hampas kedai kopi yang berdegar2 menyatakan sokongan secara beranonyMouse di dalam maya dan malu pula menunjukkan keUMNOan mereka di khalayak ketika berseorangan, para ahli akademik lebih terbuka apabila membicarakan isu2 penting negara sesama mereka.

      Apatah lagi isu pendidikan yang kini diketepikan oleh Jibo demi fulus.

      Padam
    2. Kenapa jadi bodoo plak bagi tau kawan?

      Padam
    3. 2Xbodoh le kalau beritau kekuatan kpd musuh.

      Padam
    4. Kekuatan ape ?cuma bagi tau parti mana yg dia sokong..ko yg 3x bodooh..bela cina jho lo prompak lagi..

      Padam
    5. Teruskanlah angan2 jonh jenin donkey sama dgn blogong putri m...

      Padam
    6. Angan2 kpala bapak ko..ko yg takut dengan cina..

      Padam
    7. Ko jilat bontot cina dap.. sedap x

      Padam
    8. Kalau kami angan2 kenapa kamu datang sini ganggu angan2 kami?

      Angan2 ini dia duduk tunggu. Kami ada impian dan perancangan. Blog ni di antara wadahnya.

      Sebab kamu sebenarnya nampak kekuatan kami yang makin meningkat an kami nak usaha sekat kekuatan itu. Sebab itu kamu bergayut kacau daun dalam ni.

      Ini antara faktor yg sebabkan Universiti tajaan Mara sendiri beralih sokongan secara besar-besaran:-

      1. Peruntukan bajet dipotong. Yang diperuntukkan tu pun tak turun2.

      2. PM cakap bagi peluang U cari duit sendiri padahal ia adalah menekan universiti. U terpaksa kurangkan bantuan kpd pelajar contohnya WiFi percuma dll.

      3. Banyak reserach dan projek separuh jalan yang terpaksa dihentikan. Kos dah keluar hasil tak ada.

      4. Pelajar ramai trpaksa berhenti belajar akibat desakan hidup dan bantuan pendidikan yang ditarik balik.

      5. Isu2 lain yang terpakai secara umum spt keleptokrasi dan tekanan hidup.


      Padam
  19. Macai2 bebal marah dan benci sanbgat2 madey kerana madey nak tangkap jho lo pujaan hati macai2 bebal..kalo jho lo kena tangkap macai2 tak boleh lagi cuci tahik jho lo...betol tak cai ko bebal..melayu nak tangkap cina perompak,melayu plak kena maki hamun...memang bebal..

    BalasPadam
  20. Isu 1MDB yg diulang ulang....bosan!!

    Dulu pun pembangkang bersatu, tak menang jugak...

    BN dan UNNO menang sbb Allah yg mahukannya menang..

    Walaupun pembangkang bersatu pun, kalau Allah kata kalah akan kalah juga...

    Hehe...hidup BN dan UMNO!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bosan lah tengok melayu boloo hali2 cuci tahik cina perompak..walau umno kuat kalo Allah nak pembangkang menaang kalah jugak umunu pembela cina prompak..

      Padam
    2. Dulu BN diketuai oleh Tun M, sekarang Tun M pula ketuai gerakan jatuhkan BN. Nampak signifikannya?

      Betul ada ayat AlQuran yang sebut Allah berikan kuasa kepada yang ia kehendaki tapi itu hanyalah separuh. Separuh lagi AlQuran katakan Allah juga merentap kekuasaan daripada sesiapa yang ia kehendaki.

      Kuasa hanya direntap daripada yang memilikinya dan bukan daripada yang tiada kuasa. Siapa yang signifikan dgn ayat ini?

      Namrud dan Firaun yang lagi hebat kekuasaannya berbanding Jibo pun tumbang menyembah bumi tenggelam dalam air. Inikan pula si Jibo yang mendapatkan sokongan melalui taburan dedak.

      In shaa Allah Jibo akan jatuh.

      Padam
  21. *Ringgit weakens sharply to RM4.3797 this morning:*

    *Companies earning in US$ i.e. Rubber Gloves, Techs, Plantation n Timber stands to gain.*

    Some views ��

    Why ringgit is so weak?

    1. Look at US 10 year treasury yield. Capital is flowing back with higher US yields.

    2. Trump policy is also to deregulate oil and shale sector in US. This will make drilling cost cheaper and make US produce more oil to become self-dependant. Currently, 15% of US oil supply is imported. If US increases oil production, there may be a supply glut. Oil price should also be weak these days. A weaker oil price means Malaysia will be affected since our budget has been based on an assumption of oil price at $45.

    3. Msia also may cut interest rate further.

    4. Foreign holdings in malaysia government bond is quite high. Some may mature in near term and investors may not consider to reinvest in Msia since US yields are picking up. Hence, moving capital back to US.

    Ringgit face outflow pressure.

    BalasPadam
  22. Angan2 sbb pmbngkang xakn mng..kajian tunjukkn cina mrh dap bersama mhtir bersatu.dlm korg berangn Melayu ramai sokong bersatu cina plk lari

    BalasPadam
  23. Aku sokong najib kena bayar gst
    Orang yg tak sokong najib pun kena bayar gst jugak.

    Hahaha... Padan muka.

    BalasPadam
  24. Bkn muntah hijau lg tapi xthu kaler apa lg muntah aku tgk tajuk 1mdb yg puak ni duk putar

    BalasPadam