Khamis, 24 November 2016

Siakap Senohong Gelama Ikan Duri..!


Bercakap bohong lama lama mencuri..! Cuma sekarang ditambah bohong dan curi kategori nak barjaya jadi menteri..!

Layan..

KLEPTOKRASI NAJIB

1. Najib dan konco-konconya kerap menuduh sebarang usaha untuk menjatuh Kerajaannya yang dipilih melalui pilihanraya sebagai bertentangan dengan demokrasi.

2. Yang sebenar ialah dalam negara yang mengamal demokrasi tuduhan dan tindakan untuk menjatuh Perdana Menteri atau Presiden adalah perkara biasa.

3. Di Australia Perdana Menteri Tony Abbott telah dijatuhkan oleh partinya sendiri dengan memilih pemimpin lain, Malcolm Turnbull untuk jadi Perdana Menteri.

4. Di Brazil Presiden yang dipilih secara demokratik telah digantung jawatan untuk membolehkan siasatan dibuat ke atas tuduhan ia terlibat dengan rasuah.

5. Di Korea Selatan rakyat mengadakan demonstrasi besar-besaran mendesak Presiden Park Geun-hye meletak jawatan kerana membenar kawannya terlibat dengan urusan Kerajaan.

6. Di negara ini juga Tun Abdullah Badawi didesak oleh Najib sendiri untuk meletak jawatan walaupun Abdullah baru menang dalam Pilihanraya 2008. Kemenangannya lebih baik dari Najib pada PRU 13.

7. Hari ini rakyat mendesak Najib letak jawatan. Tetapi Najib menutup cara-cara demokratik bagi menyingkirnya. Tindakannya tidak demokratik sama sekali.

8. Apabila laporan dibuat kepada polis yang ia menghilangkan beribu juta duit Kerajaan, orang yang buat laporan itu dan peguamnya ditangkap dan dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan yang tidak munasabah. Kononnya mereka mengancam keselamatan dan ekonomi negara.

9. Mahkamah berpendapat mereka tidak bersalah dan mereka terpaksa dilepas. Tetapi passport mereka dirampas.

10. Yang nyata ialah walaupun terbukti jelas akan jenayah yang dilakukan oleh Najib, laporan kepada polis tidak boleh diguna terhadap Najib. Pendakwa Raya akan dakwa tidak ada kesalahan yang dibuat oleh Najib. Sekaligus Pendakwa Raya mengambil alih tanggungjawab hakim dan mahkamah.

11. Apabila percubaan dibuat untuk mengadakan undi tidak percaya dalam parlimen, Speaker Pandikar Amin dengan angkuh, tanpa asas undang-undang atau cara demokrasi; menyatakan ia tidak akan benar undi tidak percaya dibahas dalam parlimen.

12. Ahli Dewan parti Kerajaan pula diketahui telah disogok dan tidak dibenar menyokong undi tidak percaya walau sebagaimana jelas pun jenayah yang dilaku oleh Najib. Ahli dewan yang dipilih oleh rakyat sebagai jurucakap mereka sudah jadi bisu dan pekak. Hanya apabila kena cambuk parti barulah bergerak.

13. Rayuan kepada pihak atasan dengan segala bukti berkenaan pencurian berbillion Ringgit oleh Najib juga tidak dapat apa-apa layanan.

14. Dalam keadaan inilah rakyat mengadakan demonstrasi melaungkan kehendak mereka supaya Najib undur. Mereka berdemo secara aman walaupun jelas Kerajaan mengguna samseng bayaran untuk mencetus huru hara supaya keadaan sekuriti boleh diisytihar mengancam negara. Dengan itu Kerajaan boleh kuatkuasakan undang-undang sekuriti baru yang memberi kuasa kepada Kerajaan tangkap dan kurung siapa sahaja.

15. Jika tidak kerana polis, pihak baju merah akan menyerang penunjuk perasaan baju kuning. Tetapi mereka takut apabila melihat puluhan ribu baju kuning sedangkan mereka baju merah tak sampai seribu pun.

16. Tangkapan pemimpin baju kuning tidak berjaya melumpuhkan semangat penunjuk perasaan baju kuning. Sebenarnya lebih ramai menyertai demo baju kuning kerana marah kepada Kerajaan.

17. Jurucakap Najib boleh cuba perkecil demo ini. Tetapi Najib tidak boleh lari dari kenyataan bahawa ia adalah P.M. yang amat dibenci oleh rakyat. Kejayaannya yang terbesar ialah diwaktu ia jadi PM, demo yang terbesar yang berjumlah hampir seratus ribu rakyat diadakan, walaupun mereka diancam dan diugut atas arahan Najib.

18. Ya! Rasuah berbillion akan diguna dalam pilihanraya. Tetapi duit seberapa banyak pun tidak boleh membeli sokongan dari rakyat yang amat benci Najib dan UMNO, MCA, MIC dan BN. 

19. Wahai ahli UMNO! Sedarlah. Najib sudah menghancurkan parti keramat yang memerdekakan negara dan dipulih pada tahun 1969-1970 oleh bapaknya.


Selagi ada masa berubah la..! sebelum rebah..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

105 ulasan:

  1. Sebelom sesiapa tersasul atau terkandas, di turunkan definasi2 istilah kleptocracy:

    Oxford Dictionary: A ruler who uses their power to steal their country's resources

    Cambridge Dictionary: a society whose leaders make themselves rich and powerful by stealing from the rest of the people

    Merriam-Webster: government by those who seek chiefly status and personal gain at the expense of the governed

    Nyata lAH keadaan itu ada di Malaysia sekarang.

    BalasPadam
  2. cucu tok selampit24 November 2016 7:40 PTG

    HIDUP NAJIB, MATI UMNO!

    BalasPadam
    Balasan
    1. MATI NAJIB (POLITICALLY). MATI UMNO!

      Padam
    2. HIDUP MADEY, HIDUP PEROMPAK
      HIDUP MADEY, HIDUP BIAWAK

      kah..kah..kah

      Padam
    3. Hidup Dedak. Mungkar jelas mana pun, hang tak akan nampak. 0945 adalah Melayu Otak Selut. kesian

      Padam
  3. Kalau asam pedas paling lama boleh bertahan 2 hari. Kalau sesiapa teringin juga selepas itu alamat nak kena panggil ambulant bawa GI ICU.

    BalasPadam
  4. Tun kata Najib tidak boleh lari dari kenyataan bahawa ia adalah P.M. yang amat dibenci oleh rakyat. Setuju, sokong.

    Tun juga kata Kejayaannya yang terbesar ialah diwaktu ia jadi PM, demo yang terbesar yang berjumlah hampir seratus ribu rakyat diadakan, walaupun mereka diancam dan diugut atas arahan Najib. Tun menyindir bila mengata "Kejayaannya yang terbesar". Tun memang suka menyindir. Tapi, ramai yang faham, ada yang tak faham.

    Yang kulit tebal macam badak sumbu buat buat tak faham. Badak sumbu lah katakan. Jantan dan betina nya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. demo terbesar 100 ribu zaman Najib ke zaman Madey jd Mahazalim?
      ya Tuhan.. berbohong kuat sgguh Madey.. lepas tu dijilat rapi macainya..

      apa nk jadi dunia politik malaysia tercemar dgn golongan biawak ini!

      Padam
    2. Soal jilat ludah tidak timbul sama sekali kerana UMNO dah jauh menyimpang dari perjuangan asal - Demi Agama, Bangsa & Negara. UMNO kini hanyalah demi NAJIMAH.

      Pepatah lama ada mengatakn, 'Sekali air bah, sekali pantai berubah'. Jadinya, bila Najib berubah, tak ada jati diri, berkhianat & bersekutu dgn Yahudi Zionis & Amerika, merompak khazanah perbendaharaan negara, saya pun berubah haluan. DAP masih boleh dibendung. Anwar mungkin sudah insaf & apa salahnya sedangkan Nabi pun ampunkan umat.

      Sebelum ini saya adalah pendukung UMNO/BN sejak berpuluh tahum tapi berubah sikap kerana penyimpangan Najib meremehkan gagasan Tun Mahathir yg banyak memfaatkan negara dalam pembangunan fisikal serta meletak Malaysia di peta dunia. Sebaliknya Najib lebih percaya & melantik pihak Zionis APCO, Goldman Sachs, Amerika & Spore sebagai penasihat seolah-olah hilang jati diri & kemampuan anak bangsa. Kerana hendak memiliki duit riba berbilyon-bilyon, Najib tergamak memberi lesen membenarkan sykt perbankan yg dah tersohor kejahatannya (Goldman Sachs) beroperasi buat julung2 kali di bumi Malaysia. Kesudahannya, Allah SWT telah menunjukkan hidayatNya atas kedurjanaan Najib bila negara dilanda musibbah dahsyat tak putus2 baik di udara, gunung, darat maupun di samudera...belum pernah terjadi dalam sejarah negara. Nah semua penipuan Najib kini dah terbongkar dan menjadi satu sebutan harian & keaiban bukan kepalang kepada Najib & isterinya seantero dunia.

      Padam
    3. SAPINA Perancis manaaaa???

      Bila FBI nak tangkap Najib?

      ari tu lidah biawak rasmi pakatan macai madey ckp Najib dh xboleh pegi luar negara sbb FBI nk tangkap Najib..

      tetiba macai ckp Najib pegi makan angin dgn Rosmah guna jet?? Peru.. China.. Japan... UK... USA.... haiyyooo... manyak pusing.. biawak pun kalah!!

      Padam
    4. Sebelum ini Malaysia terkenal sebagai model negara membangun yang aman, stabil dan maju tetapi kini berdepan bencana, kata bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

      Beliau berkata apa yang rakyat mahukan sekarang ialah kenaikan harga barangan keperluan harian dibendung, pekerja berpendapatan mencukupi dan setimpal dengan kenaikan kos sara hidup serta peluang pekerjaan baharu diwujudkan.

      Padam



  5. The Most Corrupted Malaysian

    Malaysia has squandered an estimated RM100 billion on financial scandals under the 22-year rule of Dr Mahathir Mohamad, according to a new book about the former prime minister.

    According to Barry Wain, author of the soon-to-be launched ‘Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times’, direct financial losses amounted to about RM50 billion.

    This doubled once the invisible costs, such as unrecorded write-offs, were taken into account. The RM100 billion total loss was equivalent to US$40 billion at then prevailing exchange rates.

    Barry, who is a former editor of the Asian Wall Street Journal, says most of the scams, which included a government attempt to manipulate the international tin price and gambling by Bank Negara on global currency markets, occurred in the 1980s.

    ‘Malaysian Maverick’ is the first independent, full-length study of Mahathir, who retired in 2003 after more than two decades as premier. The book will be published globally next week by Palgrave Macmillan.

    Wain writes that the Mahathir administration, which took office in 1981 with the slogan, “clean, efficient, trustworthy”, was almost immediately embroiled in financial scandals that “exploded with startling regularity”.

    By the early 1990s, he says, cynics remarked that it had been “a good decade for bad behaviour, or a bad decade for good behaviour”.

    Secret military deal with US

    The book also reveals that:

    Mahathir, despite his nationalistic rants, signed a secret security agreement with the United States in 1984 that gave the Americans access to a jungle warfare training school in Johor and allowed them to set up a small-ship repair facility at Lumut and a plant in Kuala Lumpur to repair C-130 Hercules transport aircraft.
    Mahathir used a secret fund of his ruling Umno to turn the party into a vast conglomerate with investments that spanned almost the entire economy.
    Mahathir’s Umno financed its new Putra World Trade Centre headquarters in Kuala Lumpur partly with taxpayers money, by forcing state-owned banks to write off at least RM140 million in interest on Umno loans.
    Wain, who is now a writer-in-residence at the Institute of Southeast Asian Studies in Singapore, however credits Mahathir with engineering the country’s economic transformation, deepening industrialisation and expanding Malaysia’s middle class.

    But Mahathir had undermined state institutions, permitted the spread of corruption and failed to provide for Malaysia’s future leadership, he says.


    BalasPadam
    Balasan
    1. Perkataan "squandered" jauh beza nya dengan curi, rompak, melanun, seleweng dan songlap.

      Makna squandered = waste (something, especially money or time)
      e.g "entrepreneurs squander their profits on expensive cars"
      misspend dalam usaha usaha berniaga - entrepreneurship, contoh nya cobaan "cornering the tin market.

      Tapi Najib lanunkan duit 1MDB.

      And what does Wain Barry know anyway. He was a former editor of the Asian Wall Street Journal, getting information from the news media and nothing concrete. He's just trying to get a fast buck writing on a former minister, spinning and twisting half truths, expanding rumours and gossips.

      Padam
    2. Barry Wain does not substantiate his accusations against Mahathir with proofs, or even quote authorities on his statements.

      For example when saying "forcing state-owned banks to write off at least RM140 million in interest on Umno loans."

      Wain may therefore be said to have uttered those words through his assol. He may be writing a novel with material coming out of his navel.

      "now a writer-in-residence at the Institute of Southeast Asian Studies in Singapore". What the hell does that title mean? And is that Institute not a prostitute used by those not well disposed to Malaysia or some of its leaders?

      Padam
    3. Apa yg dicopy-paste oleh Kejora Musibat hanyalah pandangan peribadi Barry Wain yg tidak menjadi berita rasmi & diiktiraf oleh mana2 negara, termasuk Malaysia.

      Aneh....kenapa pihak KERAtaJAAN Najimah tidak guna bahan Barry Wain itu untuk mendakwa Tun Mahathir ke muka pengadilan? Yg Kejora Musibat tuu, apa hal pulak dia sibuk2 mulut gatal membangkitkan perkara itu sedangkan Najimah sendiri tak berani? Apa hal kamu Kejora.....?????


      Sebaliknya...

      Pernahkah ada berita duit masuk berbilyon-bilyon masuk akaun peribadi Tun Mahathir & isteri?
      Pernahkah ada harta & akaun bank Tun M atau anak2nya disita oleh pemerintah negara luar?

      Umur setahun jagung, pengetahuan & pendidikan tak seberapa, toksahlah nak memandai-mandai.

      Padam
    4. sebaliknya Najib langsung tidak ada bukti mencuri atau mengambil wang yg bukan sah miliknya..

      hanya nama Jhlow di ratib setiap malam oleh macai..

      mcm mana nk kaitkan Najib ekk?? SAPINA MANAA????

      byk tahun dh ni... ???!

      Padam
    5. Ai yoyo Tanpa Nama 7:54 ... what are you talking about soon to be published book titled Malaysian Maverick by Barry Wain ?

      One ... That poor man is already gone "down under" some years ago . He passed away in February 2013 .

      Two ... there is no mentioned at all Mahathir has " songlap" money from any government institution .

      Three ... it is true about Mahathir...Authoritarian and impatient, he jailed opponents , sacked rivals and undermined institutions as HE PURSUED HIS OBSESSION WITH DEVELOPMENT ... what's wrong with that ?

      Four ... it is true about Mahathir.... By raising living standards and winning international acclaim , he contributed , HE CONTRIBUTED TO A SENSE OF NATIONAL IDENTITY ,PRIDE AND CONFIDENCE among ethnically diverse Malaysians .

      Point three and four is taken from the book which you claimed soon to be published .

      N.B. "Malaysian Maverick : Mahathir Mohamad in Turbulent Times " ,authored by Barry Wain was first published in 2009 and also his best selling book .
      If 7:54 still hasn't got his copy . please do check at MPH store ... but I'm not sure if they still have one .. either out of stock or THEY HAVEN'T RECIEVE THIER STOCK YET ???????

      Padam
  6. Bukan membohong dan mencuri, Bang. Melanun. Itu pasal di namakan Bugis Lanun.

    Kleptokrasi ke apekebende nya, tak kisah lah. Yang nyata dia seleweng 1MDB dan songlap berbilion masuk ke akaun nya dll.

    Ini mesti di ulang berkali kali, berterusan hingga PRU14. PPBM mesti aturkan acara menyampaikan pesanan (message) ini dengan seterang terang nya kpd pengundi di kampong dan yang berpendapatan rendah di bandar2 dan kota2.

    Mereka jumlah yang besar, bertungkus lumus, kot takda masa sangat memikirkan nya dan untuk mengundi dengan sesuai di PRU14. Jika ada acara menerangkan kapada mereka selain dari beramai ramai di majlis itu ini, tapi secara personal, dalam kumpuluan2 kecil, akan boleh memujuk atau membikin mereka mengundi PPBM dan barisan Pembangkang di PRU14.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yg tuduh dn beri label lanun tu bapak boboi aka madey kutty.
      xpelah label melabel ni asam garam dlm politik

      masakan lim kit sial pernah label madey dictator.. skrg boleh pelok sakan

      kepala parti KUALI PAN label Madey MAHAZALIM MAHAFIRAUN.. BAPAK PEROMPAK BAPAK PENYANGAK..

      tp skrg boleh tido sebantal...


      kah..kah...kah pembohongan apakah mahu diceritakan?? chaii?

      Padam
    2. Rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, agama dan fahaman politik perlu bersama-sama menyelamatkan negara daripada kemusnahan dan kegagalan yang akan menjejaskan kehidupan.

      Tatkala rakyat sedang dihimpit masalah kehidupan yang semakin rumit, khazanah negara tidak diurus dengan telus. Salah guna kuasa dan penyelewengan berleluasa. Aset dan wang negara dicuri dan dibelanjakan secara boros.

      Padam
    3. biawak kepala butoh engkau

      Padam
    4. Mencarut ja ka mampu? Mana hujahnya?

      Padam
    5. Mencarut ja ka mampu? Mana hujahnya?

      Padam




  7. Hornbill Unleashed
    March 3, 2012
    The 10 mistakes of Mahathir Mohamad
    Filed under: Politics — Hornbill Unleashed @ 12:00 AM
    Tags: Anak Sarawak Bangsa Malaysia, Malaysia Politics, Save Sarawak
    mistakes of Mahathir Mohamad

    Cronies get but the masses get nothing

    The second mistake Mahathir, in his foolishness, made was to pool the major part of the nation’s wealth in the hands of a few. This time he included non-Malays millionaires such as Vincent Tan, Robert Kuok and Ananda Krishnan. Tan has just announced his retirement, Kuok unhappy with the worsening racial system in the country has chosen to stay Hong Kong, while Ananda is wanted by the Indian authorities for allegedly having corruptly wangled a telecoms licence to buy into Aircel.

    This pooling of wealth in the hands of a few inevitably left the ordinary Malays and Malaysians with just a few crumbs to share amongst themselves, a slow-boil situation that has blown up to today’s red-hot disputes about social and economic fairness. Not only is there not enough money for scholarships, education, healthcare, employment and welfare for everyone, even the Malays who have been repeatedly told by Mahathir’s Umno party that they will get priority, have left in the lurch.

    Malays now form 96% of the poorest 40% lowest income earners in the country. As for the non-Malays, of course, they have felt the pinch more. Many have been forced to go overseas to work and to study. That’s right, educational and employment opportunities are scarce for the non-Malays in the country. Again, the only group that benefited were the elite in the Umno party, their families and cronies. So Mahathir – despite his self-praise – was in fact rather shortsighted. Money was far more important to him than he cared to admit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nonsensical opinions.

      For example: Tun Mahathir ".. pool the major part of the nation’s wealth in the hands of a few. This time he included non-Malays millionaires such as Vincent Tan, Robert Kuok and Ananda Krishnan."

      Bullshit. As if anyone can control the forces of economics. Disregarding the fact, for example, that Robert Kuok has been a multi-millionaire for a long time, given the sugar monopoly by the government soon after Merdeka. His millions must have spiralled to billions even without Tun Mahathir's help.

      The writer has no respect for the ability of Robert Kuok and the others to make money on their own steam.

      Balderdash piece of writing.

      Padam
    2. A good lesson indeed for ignorant idiot like Kejora.

      Padam
    3. Sebenarnya Tun Dol & Najib tak ada bawa sebarang pembangunan kecuali kemusnahan kpd negara & rakyat jelata. Keduanya telah menghapuskan sabsidi bantuan rakyat kerana takut & tunduk kpd kehendak kuasa asing. Kedua mereka hanya tumpang tui atas inisiatif, wawasan & kerja keras The Grand World Statesman, Tun Mahathir.

      Tun Mahathir satu ketika dulu diiktiraf sebagai jurucakap bagi negara2 membangun & negara2 dunia Islam. Sehingga kini pun (walau dah bersara & lanjut usia) masih diundang memberi ceramah/pendapat di pentas dunia & menjadi buruan wartawan2 luar & dalam negara buat tajuk berita seantero dunia.

      Kehebatan & keberkesanan Tun Mahathir dapat dilihat bila isu skandal penipuan 1mdb dapat perhatian dunia & tindakan undang2 di 7 buah negara setelah Tun mula bersuara. Sebelum ini, hampir 6 tahun Anwar, Tony Phua, Rafizi, Claire Bloom, SR, WSJ & KL Chronicle berbunyi..tapi isu 1mdb hanya dipandang sepi.

      Allah swt masih memberkati beliau umur yg panjang, kesihatan & daya fikir sehingga beliau mampu berdikari, terbang & menjelajah seantero dunia..tak kenal penat & lelah. Tanpa botox atau obat2 penahan tua, beliau masih kelihatan segar, bertenaga & berkharisma... berbanding mereka2 yg jauh muda, baik yang masih hidup maupun yang dah meninggal dunia.

      Namanya masih dikenali oleh warga2 dunia Arab, Palestin, Bosnia, Indonesia & Filipina..malah mereka lebih mengenali beliau dari nama negara Malaysia. Abdullah Badawi pun kebanyakan orang arab tidak kenal.. apatah lagi Najib Razak yg hanya mula melonjak dgn skandal samunan laki-bini harta penbendaharaan negara.

      Padam
    4. DEB kunun.. yg billionaire 3 eor anak dia..yg dikatakan 'bumiputera (campur kerala)'?

      DEB beratus billion selama 22 tahun.. berlegar utk 3 ekor anak dia dan beberapa ekor kroni Melayo yg menjilat tapak kakinya.. selebihnya beratus Cina yg makan kenyang DEB Madey kutty..

      pembohongan apakah lagi mahu di pusingkan???


      kah...kah..kah..

      Padam
    5. 9.52
      mana bukti? tunjuk le. aku pun nak tgk. ni cakap je itu ini, habuk pun tarak..

      Padam
    6. 10.18 saman lah kalau xbetul..

      kalo xsaman mmg betul lah tu!!

      kah..kah...kah..kah!

      Padam
    7. Perdana menteri yang diamanahkan menjaga khazanah negara dan membela kebajikan rakyat mencuri duit rakyat tanpa rasa bersalah walau sedikit pun.

      Situasi pada hari ini amat mengecewakan rakyat dan ia bukanlah sesuatu yang didambakan rakyat.

      Rakyat mahu gejala rasuah diperangi habis-habisan, kemiskinan dihapuskan, kualiti pendidikan ditambah baik, kebebasan rakyat dipelihara, mereka mahukan sebuah kerajaan yang jujur, amanah dan berintegriti,

      Padam
    8. Berlegar di kalangan anak-anak dan beberapa ekor kroni Melayu yang menjilat tapak kakinya?

      Lidah tidak bertulang. Boleh saja cakap apa2 tetapi fakta sejarah tidak menipu.

      Kehidupan rakyat nyata lebih sejahtera di zaman Tun M. Moral juga lebih tinggi. Rata2 rakyat Malaysia berbangga menjadi rakyat Malaysia.

      Hari ini?

      Padam
  8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam



  9. Hornbill Unleashed
    March 3, 2012
    The mistakes of Mahathir Mohamad
    Filed under: Politics — Hornbill Unleashed @ 12:00 AM

    Trusting the wrong people

    The third mistake that Mahathir made was choosing the wrong people for the wrong jobs. He also trusted the wrong people. All of the Malays tycoons that he picked had no real business savvy but were merely the trusted aides of former Finance minister Daim Zainuddin. That is why guys like Tajuddin, Halim, Rashid Husein of RHB Bank, Mohd Noor Mutalib and Abdul Rahman Maidin of MRCB fared poorly in the end. Some have even been hauled to court to settle debts.

    Only Daim Zainudin remains ‘filthy’ rich. His nominees ended up owning all the various banks and business enterprises meant to be transferred into Umno Baru. Somehow, as the Umno legend goes, Daim managed to secure these for himself. This was obviously a huge letdown for Mahathir. Instead of ‘tricking’ people over to his point of view, for once, he had been had!

    Set Malaysia off on the borrowing habit

    Mahathir did not foresee that the National Debt could be as high as it is today, having ballooned to over RM450 billion. Despite several ‘begging’ trips to Singapore and Brunei, he was politely rebuffed. In the end, he borrowed from overseas by issuing bonds and ‘stealing’ every spare sen from Petronas and the other Government-Linked-Companies to fund his mega projects. Throughout his 22-year rule, Mahathir never saved a sen for Malaysia for a rainy day. And this was his fourth mistake.

    Weak grasp of economic principles

    Mahathir is just an ordinary doctor; a general practitioner and not a specialist. His understanding of economics is as rudimentary as the average Malaysian. His idea of increasing the equity of the Malays is so simplistic – use the GLCs. Mahathir’s vision of doing business is by profiteering through controlling shares in as many companies as possible without considering the possibility of losing money. Sad to say, real life businesses involves losses, not just profits.



    BalasPadam
    Balasan
    1. So...what's next? Why haven't you and Najimah put Tun Mahathir behind bar and condiscate all his fortunes...ada telur & bukti kah....??? Cakap tak agak-agak si Kejora Musibat ini.....!!!

      Padam
    2. nek Semah pn galak nk tiru Rosmah jg skrg ni..

      so Rosmah mmg role model lah sbb dulu nek Semah follow naik jet tp xckp apa.. shopping pun diam2.. kah..kah..kah

      Marina useless tu pun Madey angkut naik jet rasmi.. jalan2 cari makan di tembok besar china... (madey awal2 lagi dh jual Malaya pd China.. )

      kah..kah..kah..

      Padam
    3. Jika keadaan di bawah pemerintahan Najib yang ada sekarang ini berterusan, Malaysia akan menjadi sebuah negara gagal dengan khazanah negara dirompak dan segala institusi kerajaan tidak lagi dapat berfungsi dengan baik.

      Ini bencana besar yang kita tidak pernah terfikir akan menimpa Malaysia. Sebagai rakyat sebuah negara yang merdeka dan cintakan negara, kita mahu Malaysia bangkit semula menjadi negara bermaruah dan dihormati dunia.

      Padam
  10. BUDAK SUMAN MEROYAN ROYAN
    SOLIDARITI DAH TAK ADA LAGI
    CAKAP GEBANG SEMPAI TERCABUT GIGI
    HUJAN SIKIT PUN TAK NAK PERGI

    KIKIKIKI... NI PANTUN 7 KERAT

    KUTY MEMBATUAPI KAN WSJ,SR DAN SINGAPURA
    NAJIB TAHU GAME KUTTY MAKA TAK SAMAN
    KUTI RASUAH MEMBATUAPI KAN DOJ PULA
    PULUH JUTA HANGUS DOJ TARIK BALIK SAMAN
    BERSIH 5 KUTY BATUAPIKAN RAKYAT JELATA
    RAKYAT TAHU INI FITNAH TAK TURUN JALANAN
    HANYA MACAI SUMAN MASIH TERKINJA KINJA

    kikikikiki.... suma game maha mega batuapi kutty tahap dewa dah tak jalan... maka rakyat cabar maha mega batu api meddey kutty tahap dewa sendiri yang kemukakan saman ... ade branni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha..bongok punya mangkok hayun..ntah apa punya pantun..fuck💩🐗🐷

      Padam
    2. tekmanok.. xboleh nk spin.. ko panggil org mangkok hayun?

      ko tu macai tahap penjilat lantai.. entah apa justifikasi ko nk sokong boboi botak tu.. cerdik lagi Pak Him Perkasa dr boboi anak manja!

      Padam
  11. presiden jokowi yg saya samakan dgn tun m dari segi visi n misi nya n yg paling penting mempunyai kefahaman mendalam utk membawa warga Indonesia k era yg mereka tidak pernah mimpikan sebelum ini, sedang menghadapi keadaan getir utk terus berkuasa.

    lihat saja wajah Jakarta yg d pimpin olih rakan seperjuangan nya (ahok). setengah orang kata tranformasi Jakarta dalam masa 4 tahun kebelakangan ini amat menakjubkan.

    banyak penganalisis mensyaki SBY adalah dalang yg ingin melengsirkan pak ahok n pak jokowi n meletak kan orang nya utk menyelamatkan diri.

    banyak lagi kes2 SBY masih tertangguh. mantan ketua KPK (komisi pemberantasan korupsi) ,antasari azhar yg baru bebas drpd tahanan kerana d tuduh membunuh, tlh berazam utk mendedahkan semua aktiviti korupsi keluarga SBY.

    barang d ingat nilai n budaya yg d bawa olih pak jokowi amat berbeza dgn era pak SBY. banyak menteri2 pak SBY tlh d hukum atau d penjara kerana korupsi. pak jokowi dgn mantra nya 'kerja kerja kerja' tlh dgn jelas mengatakan yg dia tidak sekali mentoleransi korupsi d semua peringkat. dia tlh bersama sama berusaha utk membenteras pungli (pungutan liar ) d semua jab kerajaan.

    niat n usaha licik SBY mungkin akan gagal jika beliau tidak dapat sokongan drpd POLRI n TNI. buat masa sekarang kedua dua badan ini masih teguh d belakang pak jokowi.

    saya sengaja memberi scenario yg sedang d hadapi olih insan2 yg bersih d Indonesia yg juga d dukung olih sebahagian besar rakyat nya.

    scenario yg sama mungkin berlainan sikit d Negara kita. yg berkuasa berhempas pulas utk kekal berkuasa sungguh pun tlh nampak penolakan massa secara 'massive'.

    saya berpendapat selagi ATM n POLIS masih dapat d kawal, najib/rosmah akan selamat. serupa juga dgn kita, banyak pegawai pertengahan pangkat n 'rank n file' sudah berasa cemuih dgn pasangan ini. kakitangan kerajaan civil sudah lama merasa kecewa tapi buat masa sekaran mereka tidak berupaya (helpless) utk berbuat sesuatu.

    sebelum sesuatu yg tidak d ingini berlaku, maka sya merayu kpd ahli UMNO agar segera mengambil 'corrective action'.

    very soon u wil run ouy of time n out of options.

    "in a country where there is a dishonourable govt, there is certainly a dishonourable nation" - Mehmet Murat Ildan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waowwww otaman kuar nick lain pulak ke? atau macai terbaru yg baru dpt dedak terpilehh??

      kah..kah..kah.. nk muntah aku cut n paste citer psl mamakdey kutty perompak tua ni... biawak pun nangis kalo fhm madey tipu belit..


      A DOCTOR IN THE HOUSE.. citer songsangan pemikiran MAdey... dia yg tulis..dn dia buktikan otaknya songsang..mudah lupa!

      Padam
    2. "Waktu menegur tamat, kini waktu keluar Umno."

      Sudah terlewat untuk ahli Umno mendisiplinkan pemimpin parti yang dilihat menyimpang daripada perjuangan parti itu, kata seorang bekas ketua cawangan Umno.

      "Masa menegur sudah berlalu, sudah terlambat. Sekarang waktu untuk ahli meninggalkan Umno,” katanya.

      Padam
  12. Biasalah tuu si Kejora Keparat nie. Bila dia ketandusan idea dek kena hujah bernas bertalu-talu, mulalah dia merepek mengeluarkan pantun-pant*t sampahnya dgn tulisan Huruf Besar.. kebiasaaan sikap pemalas tak berkelas.

    Dalam pada itu, tahukah anda semua Dalam masa satu bulan kebelakangan ini, ketika gaji kakitangan kerajaan bermasalah, NAJIMAH menyibuk menghabiskan duit negara jalan-jalan makan angin ke Jerman, China, Jepun & Peru. Perkara begini belum pernah terjadi pada pm2 yg terdahulu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gaji kakitangan kerajaan bermasalah tu bila dan di mana
      Tak usah le ko nak kelentong aota Othaman kepala bana
      Memang kerja menipu tak hilang dari ini lahanat durjana
      Akhirat nanti ko akan hidup balik sbg binatang yang hina

      Padam
    2. Actually this poor bloody old dull idiot Othaman is nothing
      Every where, the pay, the government staff is still getting
      He got stranded & came out with nonsense & stupid thing
      What else he can do now other than bluffing and cheating

      Padam
    3. Otaman is not just one level of idiot... but triple idiots!!

      Padam
    4. Wow..Kejora walloped stupid Othaman with English 'pantun'...

      For sure this old skunk cannot sleep well tonight.. and as usual, this lousy bastard will come out with his lewd comment "your English is suck and fuck..."

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh ....

      Padam
    5. otaman useless tu.... stkt nk pamer 'mangelish' tuk berlagak sombong.. xkn menaikan darjt pencacai dia.. melainkan 100% PENIPU. munafik tegar di zmn moden

      Padam
    6. A good lesson indeed for ignorant idiot like Othaman.

      Padam
    7. Tindakan bekas menteri kewangan kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah membangkitkan isu 1MDB di parlimen setelah gagal mendapat jawapan yang meyakinkan di kabinet wajib dipuji.

      PAS menasihatkan pihak polis supaya tidak membazirkan tenaga dan masa mereka untuk menemuramah Ahmad Husni yang telah dipanggil ke Ibu Pejabat Polis Bukit Aman.

      Sebaliknya, polis perlu terus menyiasat kes 1MDB yang sudah tertangguh lama. Malah, pada 20 Oktober lalu Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata polis masih pada tahap mengesan saksi bagi melengkapkan kertas siasatan berhubung 1MDB.

      Padam
  13. 7. Hari ini rakyat mendesak Najib letak jawatan. Tetapi Najib menutup cara-cara demokratik bagi menyingkirnya. Tindakannya tidak demokratik sama sekali.

    Rakyat mendesak Najib letak jawatan?

    kah kah kah kah kah kah...

    Hanya seglintir puak pembangkang taik kuning yang mendesak tapi keling tua bengap bahalol itu cakap rakyat...ternyata keling barua pukimak bangsat ni berkhayal syok sendiri...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau betul rakyat menolak Najib, kenapa keling tua Mahataik ini takut sangat bila ada pertandingan 3 penjuru dlm PRU14 nanti. Awal-awal lagi keling pukimak barua lahanat ni cakap Najib akan menang jika pertandingan bukan satu lawan satu. Kalau benar rakyat sudah tidak mahu Najib sepatutnya keling tua dajal keparat ni tak perlu nak risau berapa penjuru pun pertandingan diadakan...kah kah kah...ternyata keling paria jahanam ni takut dan cuba nak bermain psikologi...piiraahh, pooorahh...yenndadey Mamadey Mahataik...

      Padam
    2. kah..kah..kah..kah.. Madey ni biawak longkang..
      dia jelir lidah mcm lah hero

      ti sekali kita gerak kaki je..dia meluru masuk dlm lubang...


      Pak Brahim Perkasa baru ja cakap Perkasa akan letak calon bebas 50 calon.. Madey dh lemah jantung.. serang kaw2 non stop Pak Him.. pengecut..

      kalo betul la chap bunga pondan merah tu hebat.. boleh tumbangkan Najib... apahal nk pujuk Perkasa join jd BARUA Dapig pulak?


      bodohkan makin tua makin senget Madey main game!! seriously!
      that old man gone damn weird!!

      Padam
    3. Soalan Ahmad Husni sebenarnya perlu dijawab polis dan Peguam Negara, dan bukannya pihak berkuasa sebaliknya membawa beliau untuk disoal siasat.

      Ahmad Husni membangkitkan soalan iaitu:

      Mengapa kita tubuhkan 1MDB? Dalam konteks itu mengapa kita letak lebih kurang RM16 billion dalam Aabar PJS Limited yang bukan dimiliki oleh International Petroleum Investment Company (IPIC), sebuah syarikat dimiliki oleh dua anak raja yang didaftar di British Virgin Island?

      Mengapa tindakan undang-undang tidak diambil ke atas pengurusan 1MDB kerana memasukkan duit di tempat yang tidak betul? Dan mengapa tidak ambil tindakan kepada dua "anak raja" ini kerana penyelewengan wang tersebut?

      Jika seorang menteri kewangan kedua seperti Ahmad Husni yang bekerjasama dengan menteri kewangan pertama - yang juga Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak - tidak mempunyai hak untuk bertanya di parlimen, apakah lagi rakyat biasa yang inginkan kebenaran mengenai isu 1MDB didedah?

      Jika Ahmad Husni perlu disoal siasat, seluruh kabinet juga perlu disoal siasat – apakah mereka dengan sengaja mengelirukan orang awam mengenai 1MDB?

      http://gerakanantinajib.blogspot.my/2016/10/jika-husni-pun-tak-tahuadakah-polis-tahu.html

      Padam
    4. Ya, rakyat mendesak Najib letak jawatan.

      Undian Online yang disertai oleh lebih 600 ribu peserta menunjukkan 97% menyokong Tun M dan hanya 3% menyokong Najib.

      Tak percaya pun tak apa, tapi bukankah Tun M dah ajak buat referendum nasional nak tengok siapa yang dapat sokongan teramai. Kalau berani dan benar2 percaya dapat sokongan majoriti seperti yang digembar-gemburkan oleh para pendedak kenapa tak berani buat referendum nasional?

      Padam
  14. Kikikiki..

    SUMAN BUKAK LAGI CERITA DAN AUTA
    GAJI KERAJAAN DAH TAK ADA
    GAJI GOMEN KAWAN DAN JIRAN DAH TERIMA
    APA LAGI SI SUMAN NAK PUTAR CERITA .....

    kikikiki... ramai kaki tangan kjaan dapat gaji ari ni.. full pay lagi..

    kikikiki..nak nipu pun agak agak.la......

    BalasPadam
    Balasan
    1. otaman pemakan dedak private ni mana tahu sistem dlm govt

      dia duk nmpak zmn madey songlap duit dulu.. skrg sistem semua berekod atas talian. nk kluarkan satu sen pn sistem kewangan perbendaharaan akan boleh kesan dan tunjuk bukti.. zmn Madey dlu boleh le pakai claim voucher, tulis le bape ko nak..

      bila budget 2017 diluluskan bermaksud waran gaji kakitangan AWAM 2017 dah READY dlm BANK pembayar.. tunggu nk release je..

      sbb tu aku ckp Otaman ni sifat hatinya BUSUK dr NAJIS BABI lagi.. PEMBOHONG PUTAR ALAM..
      so sape nk percaya bila dia ckp bukan2 pd Najib.. yg jelas mcm ni pembohong pn dia boleh bohong KERING.. siapa idolanya?

      MADEYKUTTY lah.. kencing smlm esok jilat balik.. geleng kepala lim kit sial!

      Padam
    2. Sumber Kementerian Kewangan menepis spekulasi laporan berita Singapura yang menguar-uarkan China mahu mengambil alih aset SRC untuk melangsaikan beban hutang syarikat itu.

      “Mengapa China perlu jamin keluar SRC semata-mata untuk melangsaikan hutang pokok RM600 juta dan bayaran faedah bagi tahun 2017? Sedangkan jumlah itu boleh diperoleh dari dalam negara dan luar negara,” kata sumber kementerian itu.

      Akhbar Straits Times Singapura melaporkan perunding daripada Kerajaan Malaysia sedang berusaha untuk mendapatkan China mengambil alih aset SRC International bagi memperoleh modal baharu yang akan membantu membiaya pinjaman 10 tahun SRC yang bernilai RM4 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan (KWAP).

      Padam
  15. Isu penahanan & penganiyaan Maria Chin kini sedang hebat diperkata dan menjadi perhatian membangkitkan kemarahan umum baik dalam negara mau pun luar negara. Bukan tidak berkemungkinan ianya bakal jadi tsunami melanda negara lebih dahsyat dari Himpunan Bersih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kah kah kah…ombak pun tidak dia kata tsunami melanda
      Kalau nak aota kelentong tipu pun biar lah berpada-pada
      Baik ko pergi tidor berehatlah Othaman bahalol taik kuda
      Lagii lama ko kat sini lagi ko bertambah penat sakit dada

      Padam
    2. tahan opss lalang tu ko lupa ka macai biawak tua?

      kah..kah..kah. 60 hari Pak Him ckp MAdey siksa tahanan.. duduk dlm bilik xde chaya.. jamban busuk.. sbb apa? sbb demo BALING Ja.. bukan sekat peniaga cari makan di KL pon..

      jgn harap ko boleh lawan.. ISA.. mampos le!

      SOSMA hnya utk siasatan..28 hari je.. boleh lawan di Mahkamah!

      bodoh otaman..ko ni busuk dr najis babi dlm kandang..kao ye benci Naji pilihlah STAND yg bagus yg bunkan syaitan dikenali..

      Padam
    3. Othaman pukimak bahalol jadi hamba cacai Matdey kutty
      Makin sehari pendatang Singapura ini semakin busuk hati
      Dia bikin putar tipu aota kelentong mcm le rakyat tak reti
      Maria setan barua itu ditahan sebab polis ada cukup bukti

      Padam
    4. lepas rompak berkala harta negara dia tangkap pula org yg dia tak suka masuk ISA.. masuk ISA disiksa mcm binatang pd zmnnya dlu..

      syaitan pn geleng kepala.. punya JAHAT madey ni bila dia berkuasa!!

      Padam
    5. Straits Times (Singapore) berkata SRC membayar RM164 juta faedah tahunan kepada KWAP, tetapi perlu membayar RM660 juta tahun depan, dan RM964 juta pada 2018, dalam usaha untuk menyusutkan nilai baki hutang pokok.

      Ia memetik seorang eksekutif kewangan yang terbabit dalam penstrukturan korporat di 1MDB yang berkata salah satu pilihan untuk menyelesaikan krisis hutang itu adalah menjual aset dan liabiliti syarikat.

      Tetapi sumber memberitahu: “Nampaknya individu terbabit tidak berminat untuk mencari cara membantu ekonomi Malaysia, sebaliknya mencipta teori palsu untuk menjatuhkan kerajaan dan negara.”

      Laporan itu berkata, memetik laporan tahunan SRC 2014, syarikat memiliki RM305.6 juta pelaburan di Malaysia dan RM3.8 bilion lagi di luar negara, dan melaporkan kerugian RM164.5 juta bagi tahun berakhir Mac 2014.

      Catatan: Tak tahu lah apa yang di buat sekarang kpd RM3.8 bilion lagi di luar negara itu.

      Padam
  16. Muhyiddin - Orang Keempat tak Jadi PM kerana Mahathir?

    Ramai berpendapat Tun Abdullah Badawi memang berhasrat memilih Tan Sri Muhyiddin Yasin sebagai Timbalan Perdana Menteri bukan Dato Sri Najib sebagai timbalannya sebaik sahaja dilantik menggantikan Tun Mahathir pada 2003. Namun diketahui umum telah ada persefahaman antara Tun Mahathir dan Tun Abdullah bahawa peralihan kuasa yang dipersetujui setahun sebelum Tun Mahathir bersara adalah secara perundingan dan pakej. Pakej yang dimaksudkan ialah, Tun Abdullah mesti melantik Dato Sri Najib Tun Razak sebagai Timbalan Perdana Menteri.

    Perundingan dan persefahaman itu secara langsung menghilangkan kuasa prerogatif Perdana Menteri memilih seorang timbalannya. Perlantikan Najib sebagai TPM tertunda hampir tiga bulan setengah. Pak Lah tidak membuat sebarang rombakan kabinet kerana Perdana Menteri baru itu dikatakan lebih berminat dengan Muhyiddin, kerana latar belakang agamanya lebih baik berbanding Najib. Keputusan Pak Lah tidak melantik Najib dengan segera menimbulkan sedikit perselisihan kecil dengan Tun Mahathir. Setiap kali dijemput dalam jamuan perpisahan meraikannya, Tun Mahathir mencari pelbagai alasan untuk tidak menghadirkan diri.

    Jabatan Perdana Menteri mulai risau kerana Tun Mahathir kerap menyindir pentadbiran Pak Lah dalam tulisan-tulisannya. Menyedari bekas PM itu masih berpengaruh, Pak Lah mengikuti kehendaknya seperti dalam persefahaman mereka - merombak kabinet dan melantik Najib sebagai Timbalan Perdana Menteri.

    Jika Tun Mahathir menghormati kuasa seorang Perdana Menteri, sudah tentu Pak Lah akan lantik Muhyiddin menjadi TPM dan kemungkinan MP Pagoh itu menjadi Perdana Menteri selepas PRU 2008. Sebaliknya selepas PRU ke 12, Muhyiddin dan Tun Mahathir secara terbuka mengkritik Pak Lah dan mendesaknya berundur kerana BN telah kehilangan majoriti dua pertiga dalam Dewan Rakyat.

    Barangkali tindakan berani Muhyiddin menegur Tun Abdullah secara terbuka kerana dakwaan dia sayangkan Umno. Tetapi sukar untuk kita menolak kemungkinan tindakannya itu dilakukan kerana beliau telah dipengaruhi Tun Mahathir. Begitu juga dengan kritikan terbukanya terhadap PM Najib dalam isu 1MDB, adalah tidak mustahil, sekali lagi, orang dibelakang Muhyiddin ialah Tun Dr Mahathir.
    Hipotesis politik penulis, selepas Tun Musa Hitam, Tun Ghaffar Baba
    dan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Muhyiddin adalah Timbalan Perdana Menteri yang keempat tidak menjadi Perdana Menteri kerana Mahathir.

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah aku ckp Madey ni BIAWAK!!

      lidahnya bercabang banyak lebih banyak dr BIAWAK!! dlm satu masa dia boleh kenakan banyak manusia

      mcm kes MEMALI.. terang2 dia ckp die Ke China.. tp ketika berlaku keadaan tk terkawal.. Tun MUSA HITAM call Madey sbb emergency.. Madey beritahu dia masih di KL... GILA ka ape main2 tipu mcm tu


      kalau pembohong dr awal.. mmg selamanya pembohong..sbd umo madey dh lanjut..bukan awal 40-an lagi!

      Padam
    2. Apa dosa Rosmah, dia rampas harta awamkah?

      Bung kata apa yang telah dilakukan oleh Rosmah sehingga peserta BERSIH lakukan perbuatan biadap terhadapnya.

      "Apa dosa sangat isteri perdana menteri ni.

      "Ada dia rampas harta awamkah, ada dia ceroboh rumah tanggga di sinikah, tidak ada," katanya semasa perbahasan Bajet 2017 .

      Perlu jawab ke soalan2 ngang Bung tuh?

      Dia cuma nak harap dapat di lantik Timbalan Menteri. Macam Said Keruak dulu kuat mengampu, di lantik Menteri.

      Padam
    3. mcm kes MEMALI.. terang2 dia ckp die Ke China.. tp ketika berlaku keadaan tk terkawal.. Tun MUSA HITAM call Madey sbb emergency.. Madey beritahu dia masih di KL... GILA ka ape main2 tipu mcm tu

      __------------------------------

      Siapa yang tipu? Mahathir atau Musa? Bukti2 dokumen termasuklah akhbar2 negara China laporkan Tuh M ada di China.

      Musa telefon? Pakai handphone kah? Zaman tu hp pun belum wujud.

      Cakap dgn air liur dgn cakap berbukti, mana nak pakai?

      Padam
  17. 6. Di negara ini juga Tun Abdullah Badawi didesak oleh Najib sendiri untuk meletak jawatan walaupun Abdullah baru menang dalam Pilihanraya 2008. Kemenangannya lebih baik dari Najib pada PRU 13.

    Betul ke??? Putra Merdeka tak baca ke ulasan Pak Lah yang mengatakan Mydin yang mendesak beliau untuk undur dan gantikan Najib sbg PM kerana menjangkakan Najib akan diundurkan oleh Mydin dan dia si Mydin dengan harapan akan menjadi PM, atas arahan Madey. Kesian Najib dia tak tau komplot ni hingga akhirnya dia tersedar dan menyingkir Mydin ???

    BalasPadam
    Balasan
    1. puiii!! punya penipunya tahap dewamamak statement no.6 tu..

      aku masih ingt jelas Mohedin tergedik2 mahu Pak Lah turun segera wpun Pak Lah sudah bersetuju dgn pelan peralihan dengan Najib. dn Najib beritahu dia akan ikut kesediaan Pak Lah dengan tarikh yg dipersetujui!

      Moheden sgt tamak dn gopoh.. berpura2 disebalik bayang2!

      Najib beritahu Moheden tentang kemasukan wang derma.. dn Moheden sendiri beritahu Najib beritahunya tentang 'a lot.. alot.. money.. from middle east.. " Moheden tamak ini siap tanya Najib lagi.. "how many..600million..800million? " seolah2 Moheden dh tahu permainan ini... Najib lurus tktau apa2 ckp.." I don't know2"

      perbualan ini didedahkan sendiri Moheden semasa msih dalam UMNO... mcm mana Moheden boleh tahu nilai 700-800 million USD tu (2.6billion).. seolah2 mcm ada komplet terancang untuk kenakan Najib dgn derma ini!!


      Semua ini AKU INGAT JELAS betapa BUSUKNYA kem syaitan MAdey Moheden laknatullah ini.. satu persatu mereka lakukan hanyalah untuk jatuhkan Najib.. penipu besar lah konon utk membela rakyat.. !!

      Padam
    2. Ekonomi Malaysia mungkin goyah, bank lebih berhati-hati lulus pinjaman

      Bank di Malaysia lebih berhati-hati ketika memberikan pinjaman, lapor Bloomberg.

      Antara faktor yang mengurangkan pertumbuhan pinjaman adalah jualan ringgit dan ketidakstabilan saham global selepas Donald Trump memenangi pilihan raya presiden Amerika Syarikat, semalam.

      Risiko pertumbuhan global juga mengurangkan hasrat syarikat Malaysia untuk meminjam dan berbelanja.

      Ini boleh menjejaskan usaha Najib Razak menggalakkan pertumbuhan ekonomi lebih besar, termasuk “mengepam” lebih banyak wang ke dalam sistem melalui Bajet 2017.

      Pertumbuhan pinjaman mungkin merosot kepada sekurang-kurangnya 12 tahun terendah pada 2016, menurut unjuran AmInvestment Bank Bhd, Institut Penyelidikan RHB dan data yang dikumpul Bloomberg.

      Menurut Bloomberg, ekonomi Malaysia goyah dengan ramalan Bank Dunia yang pertumbuhan ekonomi negara kurang daripada 5% dari 2016 hingga 2018.

      Itu mungkin pertumbuhan paling perlahan sejak sekurang-kurangnya 2004, menurut data yang dikumpul Bloomberg. RHB Research menganggarkan pertumbuhan sebanyak 4.3% tahun ini.

      Padam
    3. aku masih ingt jelas Mohedin tergedik2 mahu Pak Lah turun segera wpun Pak Lah sudah bersetuju dgn pelan peralihan dengan Najib. dn Najib beritahu dia akan ikut kesediaan Pak Lah dengan tarikh yg dipersetujui!

      Moheden sgt tamak dn gopoh.. berpura2 disebalik bayang2!

      Najib beritahu Moheden tentang kemasukan wang derma.. dn Moheden sendiri beritahu Najib beritahunya tentang 'a lot.. alot.. money.. from middle east.. " Moheden tamak ini siap tanya Najib lagi.. "how many..600million..800million? " seolah2 Moheden dh tahu permainan ini... Najib lurus tktau apa2 ckp.." I don't know2"

      perbualan ini didedahkan sendiri Moheden semasa msih dalam UMNO... mcm mana Moheden boleh tahu nilai 700-800 million USD tu (2.6billion).. seolah2 mcm ada komplet terancang untuk kenakan Najib dgn derma ini!!


      Semua ini AKU INGAT JELAS betapa BUSUKNYA kem syaitan MAdey Moheden laknatullah ini.. satu persatu mereka lakukan hanyalah untuk jatuhkan Najib.. penipu besar lah konon utk membela rakyat.. !!

      ---------------------------------

      1. Betoi TSMY minta Tun Dol turun. Sebab apa? Sebab rakyat dah cemuih. Banyak isu dlm pentadbiran Tun Dol.
      Alasan yang sama malah lebih teruk lagi mengapa TSMY sekarang menentang Najib.

      2. Apa? Muhyiddin suruh masukkan duit ke akaun Najib? Lepas tu Najib boleh reply 'i dont know' bila ditanya jumlahnya? Lawak apakah ini?

      2. Busuk kem syaitan Mahathir-Muhyiddin laknatullah? Allah bagi wahyu kat kamu ka kata dia laknat Mahathir-Muhyiddin? Busuk bagi golongan yang nak pertahankan kuasa adalah. Bagi rakyat teramai?

      Padam
  18. otaman kencing kuning..
    harap2 jgn le percaya wpun satu perkataan postingnya..

    ada ke nak tipu bab gaji kakitangan awam.. dia ingt sebodoh itu sistem kerajaan mentadbir negara..

    ko igt duit negara duduk dlm peti besi laci mcm umah atok ko ke otaman?

    dr sini dpt detect otaman ini mmg low educated.. jahil MUROKAB mengenai selok belok perbendaharaan dan sistem tadbir penjawat awam..


    gaji penjawat awam dijamin oleh kerajaan, dn allocation gaji untuk setahun telah tersedia. hanya tunggu tarikh pembayaran shj. emolumen gaji adalah sbhgian dr belanja mengurus kerajaan.

    atau aku rsa skill penipu otaman ini ialah untuk emnbayangkan jika pakatan dapig chap bunga boleh perintah.. gaji kakitangan awam akan di potong separuh.. lepas tu separuh kakitangn awam akan di buang setiap tahun...

    betul tak otaman munafik??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oooooooo si Rizal Mansor dah jadi Datuk dan sekarang di beri jawatan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Khas Pejabat Perdana Menteri? Bukan kah dia dulu Pembantu (Personal Assistant) Rosmah?

      Padan lah mangkin kuat mengampu Rosmah -

      Rosmah Hadapi Cabaran Getir Media Sosial

      KUALA LUMPUR: Cabaran yang dihadapi isteri perdana menteri kini lebih besar kerana terpaksa berdepan pelbagai tuduhan dan putar belit lebih-lebih lagi dengan kewujudan media sosial.

      "Ramai yang tidak tahu bahawa isteri perdana menteri terdahulu juga menjadi mangsa pelbagai tuduhan, namun ia tidak tersebar secara meluas seperti sekarang," kata nya.

      Komen: Kita tahu dia dulu juga menjadi sasaran pelbagai tuduhan. Tapi selepas lantik diri nya sebagai FLOM, bertambah banyak lah tuduhan nya. Kebanyakan tuduhan nya berisi fakta.

      Padam
  19. Kasihan sungguh Othaman anjing kurap Matdey Malabari
    Makin terserlah kemunafiikan & ketololan dia hari ke hari
    Inii baru betul, contoh siakap senohong gelama ikan duri
    Tipu aota kelentong cakap bohong lama-lama makan diri

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf ckp.. style taburan fitnah utk kasi org benci Najib scara xde asas tk ubah spt syaitan. dn sifat kotor hatinya xubah spt kotornya najis BABI.. sorry to say.. aku bru kejap je masuk blogbiawak ni boleh rsakan inilah punca fitnah merebak!!

      Padam
  20. Cer tgk style methodology blogger putrateloqmamakdey ni.. sebijik mcm style madey.. dia tuduh org dgn ayat ini..

    Siakap Senohong Gelama Ikan Duri..!


    Bercakap bohong lama lama mencuri..!

    tp dia lah yg buat benda tu.

    dia ckp najib penyamun.. dia ckp seolah2 dia xpernah menyamun.. pdhal 22 tahun hidupnya menyamun.. anak2 dia kaya hasil menyamun harta negara.

    mana ada dlm dunia bail out gamak pakai duit org nk pegi Haji.

    sejahat2 kapir Amaareka xde lagi kot balaih duit org Islam yg nk pegi Haji mcm Madey lahanat ni rompak..

    lepas rompak dia tangkap pula org yg dia tak suka masuk ISA.. syaitan pn geleng kepala.. punya JAHAT madey ni bila dia berkuasa!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Si Rizal Mansor di PMO yang nyata mengampu boss nya Rosmah berkata

      masyarakat tidak harus percaya dengan pelbagai fitnah yang dilemparkan terhadap Datin Seri Rosmah Mansor kerana ia palsu dan tidak berasas serta tidak disokong dengan bukti yang kukuh, malah terhasil dengan memutar belit fakta.

      Beliau berucap pada Kursus Pemukiman Penceramah anjuran Kementerian Komunikasi dan Multimedia di sini, Jumaat malam.

      Komen: Kursus Pemukiman? Betul ke laporan pemberita itu? Bunyi macam carutan yang anjib Najib selalu keluarkan di sini.

      Padam
    2. Rizal seterusnya berkata Program Permata Negara (Permata), yang dinaungi Rosmah, ditubuhkan kerana isteri perdana menteri itu mahu memberi sumbangan kepada bidang pendidikan awal kanak-kanak yang sebelum ini dilihat kurang mendapat perhatian.

      Permata, kata Rizal, bukan satu pembaziran tetapi pelaburan untuk pendidikan kanak-kanak, dan hasilnya mungkin tidak dapat dilihat sekarang tetapi dalam tahun-tahun mendatang.

      Beliau berkata sesiapa yang mengenali rapat isteri perdana menteri mengetahui bahawa beliau sebenarnya seorang yang peramah sifatnya.

      Hahaha. Jenaka besar itu semua.

      Hendakkan Permata sebab itu membolehkan nya gunakan jet eksekutif yang di lease dgn harga RM90 juta di bayar gomen Najib.

      Padam
  21. KLEPTOKRASI MAHADEY KUTTY MOHAMED ISKANDAR!!


    1. Deretan koleksi kenderaan mewah milik Mokhzani Mahathir dikatakan benilai mencecah RM38 juta. Kedudukannya selaku Ahli Lembaga Pengarah syarikat tersenarai di Bursa Malaysia berjumlah lebih dari 100 buah. Semua orang tahu...

    2. Ini belum lagi dihitung kepentingan dalam Sapura Kencana yang sudah dilepaskan pegangan saham serta kontrak berbilion carigali dari Petronas. Agaknya, berapa nilai kekayaan anak Tun M itu yang khabarnya tidak diizin berniaga ketika bapanya berjawatan PM. Itupun semua orang tahu...

    3. Berbilion juta harta kekayaan milik Mirzan Mahathir usah dipertikaikan lagi. Konsortium Perdana miliknya dulu dikatakan pernah di'bail-out' berbilion ringgit oleh Petronas menggunakan wang rakyat, sehingga menimbulkan keretakan hubungan Anwar dan Mahathir semasa keduanya menjadi PM dan TPM. Ini juga ramai yang tahu...

    4. 22 tahun atas nama penswastaan, hanya beberapa syarikat terpilih untuk melaksanakan projek besar berskala mega. YTL, Berjaya Group, Kumpulan Bukhary, Binariang, Ting Pek Khing, UEM. Inilah kroni-kapitalisme. Di era itu belum ada media sosial yang boleh menghebohkan agenda pakatan menfaraidkan segala harta negara. Namun ia bukan lagi rahsia di zaman ini. Ia 'open secret' yang diketahui umum!

    5. 1MDB muncul. Semua syarikat gergasi 'peliharaan' Tun M itu seakan diam menyepi. Monopoli yang dikuasai selama ini seolah dipecahkan. Harta negara kini dialirkan untuk nikmat semua usahawan, bukan hanya kepada dua tiga kerat suku sakat yang kononnya dianggap pakar dalam segala.

    6. Lantas bila BR1M diagihkan, Tun M mendakwa ia adalah 'dedak' dari Najib untuk rakyat. Walhal ianya adalah jaringan keselamatan sosial, bantuan langsung yang masuk ke dalam isi rumah rakyat yang memerlukan. Tapi 'dedak' yang beliau tabur pada syarikat kroni-kroninya itu tidak pula beliau sebut dipentas.

    7. Walau sedikit agihannya, namun meluas. Di anggar seramai 7.2 rjuta orang penerima paling tidak merasa, mendapat nikmat yang diberi sama rata. Sekurang-kurangnya mereka tidak perlu pening kepala memikirkan soal kos anak sekolah di awal tahun.

    8. Segala perancangan Tun M menemui jalan buntu. Usaha politik 'dinasti', mengkayakan kroni dan menjaga kepentingan keluarga tersekat apabila Najib punyai pendekatan serta gaya pimpinan tersendiri yang lebih holistik.


    BalasPadam
    Balasan
    1. Sultan Nazrin bertitah di upacara di UIA:

      “Muliakan bangsa Melayu, dengan memperkayakan sopan dan tertibnya, adat dan adabnya, hemah dan budinya.”

      Menurutnya, orang Melayu perlu menyerahkan amanah kepada Melayu yang benar-benar berwibawa dan berpengetahuan “daripada menyerahkan kepada orang perantaraan yang bersifat parasit, berniaga secara buluh kasap, untung tiada, modal pun lesap”.

      Tuanku Sultan ada memuji Tun Mahathir - “Sebagai seorang yang berlatar belakang doktor perubatan, beliau turut mengukuhkan hujah, tidak akan membuka pintu ITM kepada bukan bumiputera, dengan mengambil contoh perbandingan kes perubatan arterio-venous shunt, satu analogi, hubungan saluran di antara arteri dengan vena.”

      Padam
  22. (Cont'd - KLEPTOKRASI MAHADEY KUTTY MOHAMED ISKANDAR!!

    9. Tapi 1MDB pula dijadikan sasaran. Hasrat menaikkan Muhyiddin sebagai 'transit' PM terbantut bagi membuka laluan untuk Mukhriz menjadi Menteri Perdana selanjutnya.

    10. Muhyiddin kerana ketidaksetiaannya menjadi 'api dalam sekam' dan bagai 'gunting dalam lipatan', kemudian disingkirkan, maka terputuslah 'talian hayat' Tun M dalam kabinet yang memalapkan impian peribadi.



    11. Agenda besar untuk menobatkan Mukhriz ke arus perdana kepimpinan melalui jalan halus bermula 2013. Namun dengan takdir Allah, jawatan Naib Presiden yang ditandingi gagal dimenangi ketika itu.

    12. Pada 2004, tatkala Pak Lah mengemudi PRU ke-11, segala percaturan calon di Kedah dikemudi Mahathir sendiri. Sekali lagi pada 2008, Tun M menggunakan alasan BN tewas di 5 negeri sebagai justifikasi untuk Pak Lah berundur. Meski dalam masa yang sama Pak Lah diasak agar Mukhriz dilantik ke jawatan kabinet, walhal Khairy menantunya yang lebih menang bergaya dan berada di puncak jawatan Ketua Pemuda tidak pula diberi laluan.

    13. PRU 2013, Tun M menggunakan formula yang sama. Najib diasak agar Mukhriz dilantik kejawatan MB. Sungguh pun ketika itu 'Jeneral Perang' adalah Ahmad Bashah, namun atas dasar akur dan patuh pada pucuk pimpinan, beliau sekali lagi redha atas ketentuan Allah.

    14. Tapi setelah 3 tahun tempoh diberi, Mukhriz lebih gemar bersantai dan bersenang lenang dengan sikap politik glamour dan kendiri 'selfie'nya. Entah kurang jelas, agenda pembangunan ekonomi, peluang untuk anak muda mahupun misi segar yang boleh meletakkan Kedah setanding dengan negeri lain bagaikan kabur dari pandangan.

    15. Benarlah kata-kata hikmah, kebijaksanaan, kepimpinan dan iman tidak boleh diwarisi. Ianya perlu digilap, dilatih dan tidak mudah datang dengan sendiri.



    16. Tatkala gerak kerja UMNO Kedah juga lembap, sebaliknya segala harta dan hasil mahsul anak syarikat negeri dikatakan puas diagih sesama pegawai Mukhriz yang 21 orang jumlahnya. Walhal, ramai antara mereka ini tidak pernah pun berbuat apa jasa pada Kedah, telahan lagi banyak yang datang dari luar. Tapi Mukhriz terus mendabik dada, kononnya dia 'berjaya' di Kedah.

    17. Sehingga kini, tiada apa legasi yang boleh dibanggakan. Tidak setara sama sekali dengan kepimpinan Osman Aroff, apatah lagi Syed Razak malah jauh lebih rendah prestasinya berbanding jasa arwah Ustaz Azizan.

    18. Lantas apabila Mukhriz digantikan, dan Ahmad Bashah mengangkat sumpah selaku MB tanggal 4 Februari Mukhriz kelihatan seperti orang "gila talak". Bara dendam di dada Mahathir pula kelihatan kian parah.

    19. Maka bermulalah gerakan 'Selamatkan Malaysia' acuan nafsu politik mereka. Deklarasi Mahathir-Kit Sang diuar-uarkan, kononnya tanda solidariti menentang kepimpinan 'zalim' lagi 'menindas'.

    20. Walhal, 22 tahun segala akta diperalatkan demi legasi kuasa. Musuh-musuh politiknya ditalqin dan dikapan satu persatu, walau berpotensi. Anak-anak 'diktator' itu kaya-raya, mungkin 'berkat' menggunakan alamat niaga menggunakan kepala surat Seri Perdana.


    BalasPadam
    Balasan
    1. Elakkan jadi bangsa badut, Sultan Nazrin ingatkan Melayu
      Sultan Nazrin Shah

      SHAH ALAM: Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah mahu orang Melayu membuktikan mereka bangsa yang bermaruah dan memiliki harga diri supaya tidak menjadi bahan ketawa.

      “Melayu itu hendaklah berimej orang yang dihormati, bukan orang yang ditakuti,” baginda berucap ketika merasmikan Konvensyen Nasional Penyatuan Bangsa di Universiti Teknologi Mara (UiTM) semalam.

      Komen: Ramai badut di puak Najib. Berimej orang yang dihormati. Najib berimej orang yang ditakuti. Pemerintahan kuku besi, kata Tun M.

      Padam
  23. (Cont'd) - KLEPTOKRASI MAHADEY KUTTY MOHAMED ISKANDAR!!

    21. Kini mereka melolong dan menjerit 'Selamatkan Malaysia'? Siapa yang mahu mereka 'selamatkan' sebenarnya? Keluarga mereka? Syarikat kroni? Dinasti politik? Atau Malaysia yang kian hari terus makmur, stabil dan berdaya saing.

    22. Di saat orang sedang memperkukuh agenda ekonomi dan memulihkan imej negara, mereka bersekongkol dengan pembangkang dan media asing durjana memperlekehkan nama Malaysia di persada antarabangsa. Itukah yang dinamakan sebagai 'Selamatkan Malaysia'?

    23. Kata dulang paku serpih, mengata orang sebenarnya Mahathir dan anak-anaknya yang lebih.. Sudahlah..Dah Lama Daaaah...!!!


    LU PIKIR SENDIRI LAH SI PENYAMUN BIAWAK TUA INI PUNYA MOVEMENT.. BOLEH PAKAI KE TAK???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sultan Nazrin mengakui masyarakat Melayu merupakan bangsa yang sensitif, tetapi adalah lebih penting membuktikan mereka juga memiliki sifat seperti menepati janji, membayar balik hutang dan tidak berdusta.

      Komen: Bukan saja tak menepati janji, membayar balik hutang 1MDB dengan pinjam duit Ananda Krishnan. Bukan saja berdusta, tapi seleweng 1MDB dan songlap berbilion Ringgit masuk akaun dia.

      Padam
  24. Otaman munafiiq tiada iman hati gelap bagai tiada lampu
    Ternyata bahalol bingai ni dah tak mampu fikir, otak tepu
    Kakiitangan kerajaan tak dapat gaji dia cuba mau menipu
    Demi nak pertahan Matdey, dia keluar kenyataan merapu

    BalasPadam
    Balasan
    1. otaman munafik pesuruh SYAITAN TUA YANG DIKENALI!

      bila sanggup bohong tahap kering mcm tu.. itu tanda2 kajatuhan rejim macai madey. dedak nak habis dah.. pusing stau dunia rasuah mcm2 pihak utk tangkap Najib.. Najib tk ditangkap jugak. KUASA ALLAH MAHA ESA.. akhinya mereka yg GILA dan TERJUN LAUT akhirnya!

      Madey boleh kena serangan jantung dek pukulan psikologi Ibrahim Ali.. nk hijack senang2 PERKASA utk jd kuda Madey dan DAPig..

      bila ketamakan membuak2.. bunuh pun madey saggup mcm zmn Memali dulu.. keselamatan Najib mesti dipertingkatkan sbb Madey ni bkn sbrh TUA..ini SYAITAN TUA.. SYAITAN TUA..makin TUA makin hebat SKILL JAHATNYA!

      Padam
    2. Punya kesian rakyat berpendapatan renah di buat Najib, dah lah kenan GST bayar cukai tiap apa yang di beli, harga minyak naik pun tak di peduli.

      Sampai ada yang pakai minyak masak kitar semula, yang membahayakan kesihatan mereka, cukup dahsyat di buat Najib.

      Ini dia bahaya nya:

      Bahaya guna minyak masak kitar semula
      Dr-Zubaidi-Ahmad

      KUALA LUMPUR: Penggunaan minyak masak kitar semula berisiko menyebabkan penyakit serius seperti keradangan hati, kanser dan serangan jantung.

      Ahli Jawatankuasa Pusat Pertubuhan Doktor Islam Malaysia (Perdim) Dr Zubaidi Ahmad berkata minyak yang digunakan berulang kali akan menghasilkan kandungan toksik tinggi yang sukar dihapuskan.

      “Kandungan toksik yang terdapat dalam minyak kitar semula itu boleh menyebabkan saluran darah tersumbat, meningkatkan tekanan darah seterusnya mendatangkan pelbagai penyakit berbahaya terutamanya serangan jantung.

      “Minyak masak kitar semula juga tidak terjamin daripada segi keselamatan dan kebersihannya kerana ia diperoleh daripada sisa minyak terpakai di restoran atau hotel,” katanya.

      Padam
  25. woii anak haram dah puas hati kau ke dengan posting bangang haram jadah kau yang penuh dengan bahasa kesat??? moga ko mampos dalam keadaan palibg hina

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa yang sedang berbahasa kesat dsn menyumpah2? Biar aku kopipes utk kemudahan kamu melihat:-

      -------------
      woii anak haram dah puas hati kau ke dengan posting bangang haram jadah kau yang penuh dengan bahasa kesat??? moga ko mampos dalam keadaan palibg hina

      ----+--

      Aku aminkan doa ini ke atas pihak yang bathil.

      Allahumma aamiin ya robbal-a'lamiin.

      Padam
  26. Cai2 lanun bugis mengamok kuat malam ni. Dedak basi baru ditabur. Mungkar Najib yg JELAS pun tetap dipertahankan. Parlimen pun boleh kena serang oleh Anak Tajudin. Nama Pasir Salak dilonhkangkan.
    General Jamban pulak nak ciplak Bersih (Kotor) 7. Melayu2 Otak selut sebegini yang membangsatkan semua Melayu.
    Jibbi pulak senang meratah kazanah sebab Melayu makin dibodoh.

    BalasPadam
  27. Terkejut biawak aku ptg tadi masa lalu depan bank, aku ingatkan ada org buat demo, rupanya mereka beratur nak ambik duit gaji.

    Bangkrap... Bangkrap...
    Kerajaan bangkrap pun masih boleh bayar gaji penuh kpd kakitangan?

    Muahaha... Muahaha... Muahaha...

    BalasPadam
  28. Kakitangan kerajaan yang belum ambik gaji, sila ambil cepat, nanti tak merasa duit gaji bulan ni sbb putra biawak kata Malaysia dah bangkrap.

    BalasPadam
  29. 15. Jika tidak kerana polis, pihak baju merah akan menyerang penunjuk perasaan baju kuning. Tetapi mereka takut apabila melihat puluhan ribu baju kuning sedangkan mereka baju merah tak sampai seribu pun.

    Betulke??? Putramerdeka jangan cuba nak spin. Kenyataan auta

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jamal Ikan Bakar di heret ke mahkamah

      Pengerusi Bersih Maria menghantar surat tuntutan pada 4 Oktober, meminta Jamal memohon maaf atas kenyataannya dalam tempoh 48 jam.

      Maria menyaman Jamal yang juga ketua Bahagian Umno Sungai Besar kerana mendakwa Bersih 2.0 sebagai ejen kumpulan militan Islamic State (IS).

      Kes itu akan dibentangkan di hadapan Hakim Datuk Zaki Abdul Wahab pada 27 Disember.

      Padam
  30. 10:42 ptg
    Kamu lah melayu tulin
    Kamu lah muslim sebenarnya
    Tiada yang mulia daripada melayu mu
    Tiada yang lebih baik daripada muslimmu

    Allah sangat bangga dengan kamu
    Allah menyukai muslim macam kamu
    Semoga Allah tunjukkan kamu SIRATALMUSTAKIIM....

    Hidup mu melayu contoh terbaik
    Hidup mu muslim idola terbaik
    Pasti masuk Syurga Firdaus
    Pasti mati Shahid
    Pasti mendapat rezeki yang halal
    Pasti meninggalkan anak2 yang soleh & soleha
    Seluruh keluarga mu bangga dengan perangai kamu
    Seluruh keluarga kamu redho kerana Allah lahirkan kamu
    Laillahailla anta subhanakainni kuntuminazzalimiin

    BalasPadam
  31. 1. Najib dan konco-konconya kerap menuduh sebarang usaha untuk menjatuh Kerajaannya yang dipilih melalui pilihanraya sebagai bertentangan dengan demokrasi.

    2. Yang sebenar ialah dalam negara yang mengamal demokrasi tuduhan dan tindakan untuk menjatuh Perdana Menteri atau Presiden adalah perkara biasa.

    Betulke??

    Tak perlu lah putramerdeka memomokkan kenyataan tersebut kerana betullah apa yang diperkatakan oleh Najib sebagai PM Malaysia. Janganlah jadikan luarnegara sebagai contoh untuk menjatuhkan kepimpinan PM kerana ia akan berakhir dengan keadaan yang tidak stabil. Hanya melalui pilihanraya akan menghasilkan demokrasi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rata-rata ahli Parlimen yang ditemui melahirkan rasa terkejut dengan kemenangan Donald Trump dalam pilihan raya presiden Amerika Syarikat (AS) yang meleset daripada jangkaan banyak pihak.

      Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional Shahrir Samad berkata, Malaysia masih membuat penilaian secara keseluruhan sikap Trump dalam mentadbir AS kerana apa yang diperkatakan pemimpin kontroversi itu semasa berkempen tidak sama khasnya yang melibatkan ekonomi.

      Najib gigil lutut. Tak tentu dapat main golof dengan Trump yang dulu berkejar nak jumpa dia tapi sekarang si sombong bongkak, rasis, mulut celupar dsb nya tuh dah jadi orang yang paling besar kuasa nya di dunia.

      Padam
  32. REPLY TO KLEPTOKRASI MAHADEY KUTTY MOHAMED ISKANDAR!!


    1. Deretan koleksi kenderaan mewah milik Mokhzani Mahathir dikatakan benilai mencecah RM38 juta. Kedudukannya selaku Ahli Lembaga Pengarah syarikat tersenarai di Bursa Malaysia berjumlah lebih dari 100 buah. Semua orang tahu...

    2. Ini belum lagi dihitung kepentingan dalam Sapura Kencana yang sudah dilepaskan pegangan saham serta kontrak berbilion carigali dari Petronas. Agaknya, berapa nilai kekayaan anak Tun M itu yang khabarnya tidak diizin berniaga ketika bapanya berjawatan PM. Itupun semua orang tahu...

    3. Berbilion juta harta kekayaan milik Mirzan Mahathir usah dipertikaikan lagi. Konsortium Perdana miliknya dulu dikatakan pernah di'bail-out' berbilion ringgit oleh Petronas menggunakan wang rakyat, sehingga menimbulkan keretakan hubungan Anwar dan Mahathir semasa keduanya menjadi PM dan TPM. Ini juga ramai yang tahu...

    4. 22 tahun atas nama penswastaan, hanya beberapa syarikat terpilih untuk melaksanakan projek besar berskala mega. YTL, Berjaya Group, Kumpulan Bukhary, Binariang, Ting Pek Khing, UEM. Inilah kroni-kapitalisme. Di era itu belum ada media sosial yang boleh menghebohkan agenda pakatan menfaraidkan segala harta negara. Namun ia bukan lagi rahsia di zaman ini. Ia 'open secret' yang diketahui umum!
    ___________________________________

    1. Deretan kereta mewah adalah bukti keleptokrasi? Biar betul. Kekayaan yang ada sumber sahih bukan keleptokrasi.

    2. Yang dipersoalkan sekarang ialah curi wang dan bebankan rakyat untuk cover hasil curi itu. Bukan kekayaan itu per se.

    3. Katanya Tan Sri Mohamed Noah memiliki saham Genting Berhad dan menjadikan keluarga mereka kaya raya. Adakah ini dipersoalkan hari ini oleh Tun M dan rakyat terbanyak? Tak, sebab ini cara yang sah (sivil dan bukan syarie) untuk dapatkan kekayaan. Yang menjadi soal sekarang ialah 'curi duit berbillion' bersepah merata2 dan sebahaiannya masuk akaun sendiri.

    4. Di zaman Tun M memang ada syarikat2 yang dibail out. Adakah ini keputusan peribadi atau keputusan kabinet? Najib pun ada dalam kabinet tu kan? Kenapa tak bantah? 1MDB keputusan kabinet atau keputusan peeibadi?

    5. Saya masih ingat reason yang diberikan masa itu. Syarikat2 ini telah memberikan keuntungan kepada kerajaan dan paling penting mereka memiliki pekerja puluhan ribu orang. Sekiranya puluhan ribu ini hilang kerja serentak maka akan berlaku 'chaos ekonomi'. Dibail out utk selamatkan negara dari chaos ekonomi dan ia ada hasil.

    6. Kesemua keputusan dibuat melalui prosedur standard dan ada rekod berkenaanya. Tiada yang secret.

    7. Penswastaan telah banyak bantu ekonomi dan meningkatkan mutu khidmat syarikat2 berkenaan. Apa masalahnya? Apa kaitannya dgn keleptokrasi?

    8. Ada individu2 yg berjaya dalam perniagaan di zaman Tun M. Mereka melakukan bisnes yang sah dan berjaya di dalamnya? Apakah ini keleptokrasi. Kejayaan perniagaan Syed Mokhtar, Berjaya group dan Air Asia berlaku di zaman Tun M. Ini semua telah merancakkan lagi ekonomi pada masa itu. Apa masalahnya? Siapa curi duit? Kenapa ulasan sangat lari dari tajuk yang sendiri pilih?

    BalasPadam
  33. REPLY TO KLEPTOKRASI MAHADEY KUTTY MOHAMED ISKANDAR

    5. 1MDB muncul. Semua syarikat gergasi 'peliharaan' Tun M itu seakan diam menyepi. Monopoli yang dikuasai selama ini seolah dipecahkan. Harta negara kini dialirkan untuk nikmat semua usahawan, bukan hanya kepada dua tiga kerat suku sakat yang kononnya dianggap pakar dalam segala.

    6. Lantas bila BR1M diagihkan, Tun M mendakwa ia adalah 'dedak' dari Najib untuk rakyat. Walhal ianya adalah jaringan keselamatan sosial, bantuan langsung yang masuk ke dalam isi rumah rakyat yang memerlukan. Tapi 'dedak' yang beliau tabur pada syarikat kroni-kroninya itu tidak pula beliau sebut dipentas.

    7. Walau sedikit agihannya, namun meluas. Di anggar seramai 7.2 rjuta orang penerima paling tidak merasa, mendapat nikmat yang diberi sama rata. Sekurang-kurangnya mereka tidak perlu pening kepala memikirkan soal kos anak sekolah di awal tahun.

    ___________________________

    1. 1MDB muncul dan sebabkan Syarikat2 yang berjaya di zaman Tun M menyepi? Kelakar sungguh, 1MDB bukan oedaing pun kpd syarikat2 ini apa yang sebabkan syarikat2 ini menyepi? Apa pernigaan 1MDB yang begitu hebat sehingga sebabkan sayrikat lain menyepi? Cakap kosong ja ni.

    2. BRIM diagihkan pun jadi isu keleptokrasi? Ini isu pentadbiran yang baik tidak memberi ikan sebaliknya memberi joran dan pancing. Berapa pembahagian BRIM itu berbanding GST? Mana yang lebih banyak nilainya? Yang diambil atau yang dikaut?

    3. Cuba tanya rakyat terbanyak kekalkan BRIM dan GST atau hapuskan keduanya mana yang lebih digemari?

    4. Apa pun subjek ini tiada kena mengena dengan tajuk yang diberikan sendiri oleh pengulasnya.

    BalasPadam
  34. REPLY TO KLEPTOKRASI MAHADEY KUTTY MOHAMED ISKANDAR

    9. Tapi 1MDB pula dijadikan sasaran. Hasrat menaikkan Muhyiddin sebagai 'transit' PM terbantut bagi membuka laluan untuk Mukhriz menjadi Menteri Perdana selanjutnya.

    10. Muhyiddin kerana ketidaksetiaannya menjadi 'api dalam sekam' dan bagai 'gunting dalam lipatan', kemudian disingkirkan, maka terputuslah 'talian hayat' Tun M dalam kabinet yang memalapkan impian peribadi.



    11. Agenda besar untuk menobatkan Mukhriz ke arus perdana kepimpinan melalui jalan halus bermula 2013. Namun dengan takdir Allah, jawatan Naib Presiden yang ditandingi gagal dimenangi ketika itu.

    12. Pada 2004, tatkala Pak Lah mengemudi PRU ke-11, segala percaturan calon di Kedah dikemudi Mahathir sendiri. Sekali lagi pada 2008, Tun M menggunakan alasan BN tewas di 5 negeri sebagai justifikasi untuk Pak Lah berundur. Meski dalam masa yang sama Pak Lah diasak agar Mukhriz dilantik ke jawatan kabinet, walhal Khairy menantunya yang lebih menang bergaya dan berada di puncak jawatan Ketua Pemuda tidak pula diberi laluan.

    ______________________

    1.1MDB dijadikan sasaran untuk naikkan Mukhriz? Kelakar sungguh. Siapa yang kontrol 1MDB sehingga ia mencipta hutang luar biasa tanpa sebarang hasil? Tun M atau Najib?

    2. Kalau Tun M nak jadikan Mukhriz pemimpin besar kenapa tak buat di zaman Tun M jadi PM. Pak Lah buat memacam utk Khairy di zamannya PM.

    3. Pak Lah diasak agar Mukhriz diberi tempat atau Pak Lah yang nampak Mukhriz berpotensi?

    Lagi sekali, mana isu keleptokrasi Sang Mahadey Kutty yang dipilih sebagai tajuk?

    BalasPadam
  35. REPLY TO KLEPTOKRASI MAHADEY KUTTY MOHAMED ISKANDAR

    13. PRU 2013, Tun M menggunakan formula yang sama. Najib diasak agar Mukhriz dilantik kejawatan MB. Sungguh pun ketika itu 'Jeneral Perang' adalah Ahmad Bashah, namun atas dasar akur dan patuh pada pucuk pimpinan, beliau sekali lagi redha atas ketentuan Allah.

    14. Tapi setelah 3 tahun tempoh diberi, Mukhriz lebih gemar bersantai dan bersenang lenang dengan sikap politik glamour dan kendiri 'selfie'nya. Entah kurang jelas, agenda pembangunan ekonomi, peluang untuk anak muda mahupun misi segar yang boleh meletakkan Kedah setanding dengan negeri lain bagaikan kabur dari pandangan.

    15. Benarlah kata-kata hikmah, kebijaksanaan, kepimpinan dan iman tidak boleh diwarisi. Ianya perlu digilap, dilatih dan tidak mudah datang dengan sendiri.



    16. Tatkala gerak kerja UMNO Kedah juga lembap, sebaliknya segala harta dan hasil mahsul anak syarikat negeri dikatakan puas diagih sesama pegawai Mukhriz yang 21 orang jumlahnya. Walhal, ramai antara mereka ini tidak pernah pun berbuat apa jasa pada Kedah, telahan lagi banyak yang datang dari luar. Tapi Mukhriz terus mendabik dada, kononnya dia 'berjaya' di Kedah.

    17. Sehingga kini, tiada apa legasi yang boleh dibanggakan. Tidak setara sama sekali dengan kepimpinan Osman Aroff, apatah lagi Syed Razak malah jauh lebih rendah prestasinya berbanding jasa arwah Ustaz Azizan.

    18. Lantas apabila Mukhriz digantikan, dan Ahmad Bashah mengangkat sumpah selaku MB tanggal 4 Februari Mukhriz kelihatan seperti orang "gila talak". Bara dendam di dada Mahathir pula kelihatan kian parah.

    19. Maka bermulalah gerakan 'Selamatkan Malaysia' acuan nafsu politik mereka. Deklarasi Mahathir-Kit Sang diuar-uarkan, kononnya tanda solidariti menentang kepimpinan 'zalim' lagi 'menindas'.

    20. Walhal, 22 tahun segala akta diperalatkan demi legasi kuasa. Musuh-musuh politiknya ditalqin dan dikapan satu persatu, walau berpotensi. Anak-anak 'diktator' itu kaya-raya, mungkin 'berkat' menggunakan alamat niaga menggunakan kepala surat Seri Perdana

    _______________________________

    1. Kesemua orang tahu Najib Mukhriz amat popular di Kedah dan Najib tawarkan kepada rakyat Kedah jadikan Mukhriz sbg PM sekiranya BN menang semula di Kedah.

    2. UMNO tidak pernah bergantung kepada populariti dan janji jadikan seseorang itu sebagai MB sebelum itu. Itu tandanya UMNO mengakui populariti Mukhriz.

    3. Hari ini Mukhri bukan MB lagi (gentleman letak jawatan) tapi bila ada perlawanan bola di stadium kelihatan Mukhriz lebih popular dari Bashah.

    4. Apa kaitan Selamatkan Malaysia dengan nak naikkan Mukhriz? Umum tahu Mukhriz seperti juga TSMY dan DSSA telah dimangsakan oleh Najib kerana berani persoalkan tindakan2 Najib.

    5. Kalau mereka tunduk dan diam saja seperti yang lain sudah tentu mereka masih pegang jawatan2 itu.

    Itulah bezanya orang perjuangan dengan orang cari makan.


    Sekali lagi, melainkan paragraf2 awal yang menjadikan bukti kekayaan sebagai bukti keleptokrasi Tun M (analogi dan bukti yang sangat meleset), tiada sebarang kandungan lain yang ceritakan perkara yang selari dengan tajuknya.

    Apa kebenda ni? Merepek ja banyak..

    BalasPadam


  36. மக்கள் melay குறைவாக மகாதீர்

    Makkaḷ Melay Kuṟaivāka Makātīr

    BalasPadam
    Balasan
    1. ano hito wa tottemo bakad da bah

      bageiro

      Padam