Rabu, 16 November 2016

HOT ~ Ketua Penjenayah Bila Lagi..?


Mahkamah dah memutuskan..! itu hak dan keputusan Mahkamah..! Walaubagaimana pun ianya masih boleh di rayu..!

Mohd Rafizi Ramli yang dijatuhi hukuman penjara 18 bulan atas kesalahan memiliki dan mendedahkan laporan pengauditan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) masih kekal sebagai Anggota Parlimen Pandan.
Kedudukan beliau seterusnya akan diketahui selepas proses rayuan beliau selesai sepenuhnya.
Menegaskan demikian, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah berkata, walaupun mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 18 bulan ke atas Naib Presiden PKR itu, beliau berhak membuat rayuan berdasarkan peruntukan di bawah Perkara 48(4)(b) Perlembagaan Persekutuan.
"Oleh yang demikian kerusi yang disandang oleh beliau tidak akan menjadi kosong dan kedudukan beliau kekal seperti sedia ada sehinggalah proses rayuan di bawah Perlembagaan Persekutuan selesai sepenuhnya," katanya dalam kenyataan, hari ini.
Mohd Hashim berkata, oleh itu adalah tidak wajar bagi SPR membuat ulasan berkaitan keperluan mengadakan pilihan raya kecil bagi kerusi tersebut.
"Tambahan pula dalam kes ini, berdasarkan laporan oleh pihak media bahawa rayuan akan difailkan oleh Mohd Rafizi," tambahnya.
Mohd Rafizi hari ini dijatuhi hukuman penjara itu oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur selepas didapati bersalah memiliki dan mendedahkan laporan pengauditan 1MDB pada Mac lepas.
Tidak boleh dinafikan bahawa sok sek sok sek rakyat terhadap isu ini begitu hangat dibincangkan..! 
Persoalannya kenapa yang mendedahkan pulak sahaja yang didapati bersalah? bagaimana dengan jenayah yang di dedahkan oleh Rafizi? 
Bila nak siasat? sampai mana siasatan? siapa siasat siapa? dah dipanggil untuk siasatan ke belum? setakat ini berapa banyak pertuduhan dah dibawa ke muka pengadilan? dan macam macam lagi persoalan yang bersarang yang ditengkarkan oleh rakyat marhaien saban hari..!
SPRM mana?
Bank Negara mana?
Kenyataan demi kenyataan di atas tu mana tindakan? Bertambah kah keyakinan dan kepercayaan rakyat terhadap kerajaan hari ini?
Lu Fikir La Sendiri!!!

126 ulasan:

  1. Mesti kejarkan CV Jing Jibo ini untuk memberitahu pembaca yang tak biasa di blog ini pasal NAJIB-PAID RESIDENT BLOGGER yg di tugaskan khas ke blog ini sebab blog ini popular dan berpengaruh -

    Anjing Jibo

    Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

    Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

    Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

    Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

    Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

    Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

    Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak habis habis dgn cv. Tak payah ulang benda sama lah samdol, semua orang dah tahu. Carilah point lain sikit.

      Padam
    2. Dah tahu kenapa masih bebal ato bongok?takut cina..

      Padam
    3. Jing jibo takut cv. Kah kah kah

      Padam

  2. Nampaknya puak2 dah beraleh haluan, sekarang tidak puashati terhadap keputusan hakim yang dilantik oleh Agong

    Tidak mustahil jika Pakatan harpak ini menenag satu lagi episod sangat2 memalukan .... iaitu dengan pengingkiran Hakim2 semata2 kerana membuat keputusan yg tidak menyebelahi mereka seperti yg telah berlaku semasa Tun M menjadi PM dulu dimana Ketua2 Hakim sekali di humban keluar. Satu tidakan yang dikutuk oleh seluruh dunia.

    Ingat ni baik jangan undi PH dlm PRU14 ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko ni memang bodoo..ini bukan persoal keputusan hakim daa..persoal kenapa kerajaan tidak ambil ape2 tindakan kpd perompak..singapor dah siasat dan mulakan prosiding jenayah..kerajaan ko nak lindungi penjenayah..ko takut cina...ko ni baghal ato bongok? Ko pilih sendiri..he3

      Padam
    2. Maknanya hakim telah membuat keputusan yang tepat berdasarkan Undang-undang.
      Maknanya kau mengakui Rafizi tu mmg dulu, kini dan selamanya kaki fitnah dan autaman.

      Maknanya kau bersetuju bhw tempat yg sesuai untuk Rafizi adalah di penjara....hehehe. Konalah lagi.

      Padam
    3. Ikut undang2 najib lah ngok sebelum najib dimasukkan kejail selepas PRU14..takut cina yeryer...ko berani tak tangkap cina?

      Padam
    4. Inilah kali pertama pendedak menggunakan bahasa yg baik dan berisi di dalam memberi ulasan (tak tau brp lama leh bertahan).

      Tun M humban keluar ketua hakim? Nyatalah si pengulas langsung tidak pernah membaca jurnal apakah kisah yang menyebabkan Tun Salleh ditamatkan perkhidmatan.

      Oh ya, jangan lupa, Tun Salleh ditamatkan perkhidmatan melalui satu proses yg rumit dan cadangan hakim2 yang ada dalam tribunal. Segala2nya boleh dibaca dan ada rekod.

      TS Ghani patail pula dipecat semalaman tanpa melalui prosedur yang mudah untuk pemecatan.

      Bandingkan keduanya dan kita dah tahu siapa mengikut lunas undang-undang dan siapa pula memerintah mengikut kehendak diri sendiri.

      Nak kembalikan Malaysia menghormati undang-undang? Jatuhkan Najib dan konco-konconya. Tiada jalan lain lagi.

      Najib tetap akan tumbang, in shaa Allah. Aamiin.

      Padam
    5. Ko jangan duk putar belit perlembagaan.
      Hakim2 duduk di bawah PM ke??

      Padam
    6. Setuju dgn 8:55.

      Disebabkan hakim2 tak duduk di bawah PM lah kenyataan 7:28 bahawa Ketua Hakim dihumban oleh PM pada masa itu adalah kenyataan seorang yang jahil.

      Sekiranya 7:28 dan 8:55 adalah orang yg sama maka jadilah dianya seorang yg bercakap dgn dua lidah.

      Saya percaya 8:55 bukan 7:28.

      Padam
    7. Dia telah menasihat Agong untuk memecat hakim.
      Yang tak pernah betlaku samaada di UK atau xaman PM yg lain.

      Padam
    8. Dia telah menasihati Agong utk memecat Hakim?

      Ketahuilah Agong juga tiada hak untuk pecat hakim. Hakim hanya boleh ditamatkan melalui tribunal, dan tribunal ditubuhkan untuk membicarakan hakim tersebut di atas kehendak dan perintah Agong sendiri.

      Tun M hanya kebetulan PM pada masa itu. Ini adalah fakta sejarah dan bukan rekaan saya.

      Semuanya ada dalam jurnal. Kalau saya nak cerita balik panjang, saya pula bekerja.

      Silalah baca balik Jurnal apa yang berlaku sebenarnya sebelum membuat tuduhan fakta semborono.

      Saya tak ingat nama jurnal yg saya baca, tapi kalau dicari in shaa Allah akan bertemu juga.

      Ia adalah personal di antara Agong dan Hakim dan PM tidak terlibat apa2.

      Padam
    9. Tak payah jawab berbelit2, ko masuk saja goggle taip ini:

      Judge sack by prime minister

      Tekan enter

      Baca sendiri apa yg keluar, buat malu satu dunia saja.

      Padam
    10. Kamu tu yg bebal dedak dan tak tahu apa berlaku. Pernyataan judge sack(ed) by PM pun dah salah. Bgmn. PM boleh sack judge?

      Simple English pun tak betul mcm mana nak percayakan kamu.

      Kamu berguru dgn google sedangkan aku membaca laporan dan jurnal yang dikeluarkan secara rasmi.

      Dalam internet dan google orang macam kamu dan Raja Petra pun boleh jadi Prof dan Ustaz.

      Nanti aku cuba celahkan masa untuk berkongsi dgn yg lain2 (cuba ya bukan janji, harap2 boleh). Kamu yg bebal sombong pun boleh baca.

      Padam
    11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    12. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    13. Kalau ko tak suka Google ko boleh berambus keluar dari blog ini. Kerana hendak masuk ke blog ini melalui Google juga.

      Padam
    14. Ooh selamat kembali kepada keadaan bodoh normal kamu. Setakat itu saja kamu boleh bertahan rupanya.

      Apa relevannya. By d way aku masuk melalui chrome dan bukan google.

      Bebal dedak kembali normal.


      Kikikiki

      Padam
    15. Chrome & Google macam Boboy dg Matdey aje...

      Padam
  3. Saya harap Rafizi akan rayu sehabis habis nya. Hingga ke Mahkamah tertinggi di negara ini - Mahkamah Persekutuan - di mana ada 5 Hakim bersidang dan menghakimkan kes itu.

    Gunakan peguam yang cekap dan ada sepenuh masa mengkaji kes, meneliti akta OSA dan akta akta lain yang berkenaan.

    Saya mahukan supaya semangkin banyak di bincang di mahkamah, semangkin banyak di perkatakan tidak sayugia nya, tidak adil nya Laporan Ketua Audit Negara itu di rahsiakan.

    Terutama nya bila Najib dah kata semua keraguan di atas 1MDB akan di dedahkan di PAC dan di Laporan Ketua Audit Negara itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. "akan di dedahkan" sepatut nya "akan di selesaikan di ..."

      Padam
    2. Secara jujurnya adalah sukar utk Rafizi berjaya di dlm rayuannya kecuali di atas isu2 teknikal (sekiranya ada).

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  4. Saya percaya kedudukan kewangan PKR kukuh dan boleh membiayai kos mahkamah Rafizi hingga ke mahkamah tertinggi.

    Apa yang di lakukan nya ia lah coba Menyelamatkan Malaysia dari kejahanaman di lakukan Bugis Lanun dan itu ada lah perjuangan PKR jugak.

    BalasPadam
  5. 'SAYA BANYAK BUAT KESILAPAN' KATA SIKUTTY
    TAPI PECAT SLJUBOORI BUKAN SATU KESILAPAN
    KIKIKI... LAKONAN HAPRAK HIPOKRASI TERTINGGI
    APO NAK BUAT BOBOI DAH TAK DA HARAPAN...

    BUDAK MUDA DAH KAYA RAYA KINI
    BIL LETRIK PUN MASIH MAU CURI LAGI
    MANTAN PENGERUSI JUGA PAPA KEDANA KINI
    TUA BANGKA TERKINJA JADI BARUA YAHUDI

    5 PENGGAL JADI MANTAN PENGERUSI
    MASA TU PERASAN BONGKAK DI HATI
    PEMUDA DAH KAYA KATA ADAM ROSLY
    MANTAN PENGERUSI MASIH TERKINJA KINJA LAGI

    kikkkiki... bodo bodo. ... csmna yg muda nak respek yg tua bangka... si tua bangka jenis tatau terimakasih dan tak sedor diri.. haaaaaktuihhh...





    kikikikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sembang kencang tapi takut dengan cina

      Padam
  6. Aku setuju kerusi Pandan diadakan PRK supaya dapat mengukur sokongan dan prestasi bersatu dan PH..najib tentu terketar2..kreditabiliti Tun M menjadi inspirasi untuk PRU14..isu2 hangat sekarang boleh menjadi pemangkin kpd kemenangan..jika PH MENANG besar ianye dapat menutup kemenangan BN di sg Besar dan KK

    BalasPadam
    Balasan
    1. Besoo nyer angan2 mat jenin PH menang beso bole tutup menang besoo di KK dan Sg Beso... ko mintak mak lampir letak jawatan skg ..... ada brani..?


      kikikikkkiki....

      Padam
    2. Mau tak beso..anuar muse kereta potong dah gelabah..serangan peribadi kpd Tun m oleh macai2 bebal umno menunjukkan ketakutan kpd Tun M..kalo tak takut orang tak pedulikan..ko ni bebal ato bahlol ato baghal?..ko pilihsendiri yg mana ko suka..he3..ko pun takut cina

      Padam
    3. Apo kono mengono plak dengan zuraidah? Ko berani repot sprm?baghal bin bebal

      Padam
    4. SAtu kerusi pun belum tentu ppbm boleh dapat dah angan2 sampai ke langit

      Padam
    5. Ini pH daa...ko takut cina dan takut Tun M..yeyer

      Padam
  7. "Persoalannya kenapa yang mendedahkan pulak sahaja yang didapati bersalah? "

    Sebab yang melakukan jenayah "misappropriation of 1MDB funds and money laundering" belom di dakwa di mahkamah. Walau pun dah bertahun di dakwa di "mahkamah orang ramai" sehingga bergelumang tahi Mr Cash Is King di buat nya.

    Bila dia nak di dakwa? Tunggu Peguam Negara di pecat. Tunggu Najib di gulingkan di PRU14.

    Sementara waktu, mari kita teruskan bicara di "mahkamah orang ramai" atau public forum. Antara nya, di sini. Keluarkan hujah hujah dengan pesat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro..ini kerajaan najib..demua berkaitan 1mdb najib nak sorok..sape buka kena hukum..rompak 1mdb bukan jenayah..

      Padam
    2. Cina Jho Taek bukan saja patut di tendang - dia perlu di dakwa di mahkamah dan di penjarakan.

      Setuju Jibo dan puak nya takut nak ntangkap si Taek. Sebab bicara si Taek mesti keluar taek si Jobo pulak di mahkamah.

      Padam
  8. NEGARA DAH BANGKRAP KUTTY YG KATA
    DAH TUA BANGKA MASIH NAK BOHONG JUGA
    JADI LA SEPERTI BUDAK ADAM JUTAWAN SEGRA
    KLU DAH BANGKRAP NAPE YG MUDA KAYA RAYA.?

    SITUA MANTAN PENGERUSI MASIH PAPA KEDANA
    MASA MUDA TATAU NAK JADI ADAM ROSLI
    JGN HARAP SI SUMAN NAK KENANG BUDI
    DAH TUA TERKINJA KINJA JADI BARUA YAHUDI


    KIKIKKKIKI....yg tua BANGKA x sedo diri.. camno yg mudo nak hormati yg tuo.. terkinja kinja jadi barua..


    kikjkikjki. ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kusangkakan penyokong2 umno berani..Tapi sangkaan ku meleset..rupenye penyokong2 umno TAKUT CINA...

      Padam
    2. 8.09
      Kikiki..SEDAP MONTOT TAKUT CINO
      SULUH JUBO SAPO YG JILAT JUBO CINO
      KUTTY BOBOI PP LEBAM PLAK CAMANO
      BUKAN CINO AJO.. ALJUBOORI PUN DEPA KAUT SOKMO....

      KIKIKIKI... SULUH JUBO KO DULU SAPO YG GILO MENYEMBAH CINO... KIKIKIKI.. BODOOO BODOOO..

      Padam
    3. Takut cina dan takut Tun m...yeryer

      Padam
    4. Sembah cina kominis nak mintak sedekah..yeryer

      Padam
    5. Siapa yg takut Cina, siapa yang pergi menyembah tok pekong Penang tu??

      Padam
    6. Kah kah kah...

      Tun Mahataik takut menggigil dgn China DAP...

      Mereka tolak cadangan Mahataik nak angkat Muydin blurr jadi PM dan mau lantik Nuat penjubor, Mahataik ikut bodoh tak berani lawan....

      Mereka panggil Mahataik ular dan bapak ayam, Mahataik diam bodoh jer tak berani cakap apa...

      Kih kih kih ....kesian Mahataik, keadaan memaksa dia jadi penyembah China DAP...

      Padam
    7. Tak dengar pun Dap panggil tun m ular..Setahu aku yg menyembah kominis nak mintak sedekah ialah najib..bawak anak tiri sekali..tun Mmakin lantang cakap hapus kan umno.tak gigil pun...takut nak tangkap cina perompak berpusing2 konar...takut Tun M pun konar baring..kikikik

      Padam
  9. PENJENAYAH BEBAS, ORANG BAIK DITAHAN

    Rafizi Ramli dikenakan sabitan jenayah dan hukuman penjara hanya kerana berani mendedahkan penyelewengan dana kerajaan sebaliknya mereka yang terlibat dalam salah laku membabitkan wang rakyat terus bebas.
    Ketua Parlimen DAP Lim Kit Saing berkata, mereka yang terlibat dalam salah laku melibatkan wang rakyat di negara ini belum menerima sebarang hukuman.
    “Di Malaysia, sabitan jenayah pertama kita (berkaitan 1MDB) bukannya untuk menghukum mereka yang terlibat dalam skandal kleptokrasi itu, tetapi menghukum individu yang berani menegakkan kebenaran berkaitan 1MDB.
    “Bandingkan bagaimana kerajaan Najib ‘melayan’ Rafizi dengan Jho Low, yang didakwa sebagai ‘pengawal dan penasihat 1MDB’ dalam perbicaraan di Singapura, atau juga dikenali sebagai dalang 1MDB,” katanya dalam satu kenyataan.
    Menurut Ahli Parlimen Gelang Patah itu, Jabatan Hal Ehwal Komersial Singapura menyatakan Jho Low merupakan orang penting bagi meneruskan siasatan mereka dalam skandal milik Kementerian Kewangan, 1MDB.
    Ahli perniagaan tersebut turut dinamakan Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat sebagai penerima wang berjumlah hampir US$3.5 bilion, yang dipercayai diseleweng dari 1MDB melalui sistem kewangan negara itu.
    “Tetapi Rafizi, yang mahu mempertahankan kepentingan negara dengan mendedahkan skandal kleptokrasi 1MDB akan ke penjara dan hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen.
    “Padahal Jho Low masih tidak ditahan oleh pihak berkuasa tempatan atau antarabangsa. Malah beliau terus menerima layanan ‘karpet merah’ sebagai orang kepercayaan Perdana Menteri,” ujarnya.
    Rafizi yang juga Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) semalam dijatuhi hukuman penjara 18 bulan oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur kerana didapati bersalah memiliki dan mendedahkan laporan pengauditan 1MDB pada Mac lalu.
    Beliau menghadapi dua pertuduhan iaitu didakwa memiliki tanpa kebenaran satu halaman muka surat 98 laporan itu, dan mengedarkan dokumen sulit tanpa kebenaran, masing-masing tertakluk di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972.
    “Adakah satu-satunya penyelesaian kepada ketidakadilan terhadap Rafizi ini adalah melalui peti undi pada pilihan raya ke-14 nanti, di mana rakyat harus memilih halatuju Malaysia sama ada ke arah demokrasi atau kleptokrasi?” soal Kit Siang.
    Dunia sudah terbalik ..........penjenayah disanjungi, orang baik diterajang.

    BalasPadam
  10. Kusangkakan penyokong2 umno berani..Tapi sangkaan ku meleset..rupenye penyokong2 umno TAKUT CINA...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Matdey lagi takut China. Puak DAP kata dia ular dan bapak ayam, dia buat bodoh bebal jer..

      Kih kih kih..

      Padam
    2. Kalau jumpa ular dan Jibo, baling tahi kpd kedua dua nya.

      Padam
    3. Agaknya kalau puak China DAP arah Mahataik ikut sembah tokong & londeh seluar bagi Nuat tutoh jubor pun dia akan turut...dia takut nanti puak ni tak mahu jadi sekutu dia...

      Kah kah kah...Mahataik jadi penyembah dan pak turut China DAP...

      Padam
    4. Dulu orang cakap puak China tak berani angkat muka dgn Mahataik...tapi kini terbalik, Mahataik tak berani angkat kening mata pun dgn puak China DAP...

      Kah kah kah...Mahataik jadi pak turut, hamba dan penyembah China DAP...

      Padam
    5. Cina Dap tak merompak wang negara..cina jholo jadi pujaan hati ko..politik hari ini musuh esok kawan untuk lawan musuh yg sama..

      Padam
    6. Kah kah kah...

      Mahataik menggigil kecut pelir dgn China DAP...

      Dulu Mahataik kutuk PAS bersekongkol dgn China DAP. Kini PAS dah jadi cerdik dan lari tinggalkan puak2 kafir harbi tu. Tetiba si Mahataik pula jadi bengap dungu pergi join puak tu.

      Kalau join ada power mcm PAS tak apalah juga, ini join jadi pak turut penakut...

      Kih kih kih ....kesian Mahataik, keadaan memaksa dia jadi hamba abdi & penyembah China DAP...

      Padam
    7. Masa tu DoJ blm pecah lobang najib dan cina jho lo merompak 1mdb..tapi bila DOj dah pecah lobang DAP DAN TUN sama pendirian nak tangkap perompak..pas perlu ada saksi dulu..jadi tak 2 seteru bergabong nak tangkap perompak wang negara...masalahnye kenapa ko takut nak tangkap perompak?...ko biol ke,ko baghal ke ato ko bebal?..pilih sendiri mana satu sesuai dgn ko...he3

      Padam
  11. 3 KALI RAPIZI TERLEPAS DIRI
    KALI NI KANTOI AKHIRNYA
    JANGAN BAGI MUKA LAGI
    BARU PADAN DNG MUKANYA

    Kaki fitnah bole cakap itu gurau pun x bole... dkg buku temu ruas... padan muko barua yahudi ralizi... syabas polis ....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh dapat simpati daa dari pengudi...yg takut cina mesti di tendang..

      Padam
    2. Jing Jibo nak tendang Cina tapi Jibo membongkok ke belakang sampai nak patah pinggang nak mengampu Cina, tapi di kasi tsunami Cina jugak di PRU13.

      Kot di kasi tsunami Melayu jugak di PRU14.

      Padam
  12. Ramai jugak macai2 yg takut Tun M dan takut cina..nak tunjuk tak takut. Sembanglah berapi2 kononnye berani sangat..m

    BalasPadam
  13. Si Jahil Berayon tak masuk lagi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia senjata tajam. Dia masuk saja korang belah habis la

      Padam
    2. Dia masuk pun ha nya hayon bola dia. Dan bola bos dia, Jibo.

      Padam
    3. Sijahil mana ada senjata tajam..telo pun tarak..he3

      Padam
  14. Puak cai babi ni, apa saja keputusan kerajaan atau mahkamah atau hakim yg tidak menyebelahi mereka semuanya tidak betul.

    Kalau yg terkena tu orang mereka, mereka kata teraniays tapi kalau yg terkena itu orang lawan mereka, cai2 babi ini akan cakap padan muka.

    Dah semula jadi bebal puak cai babi penderhaka ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau debat lah, Jing. Keluarkan fakta dam hujah hujah, tengok jika pembaca percaya apa kau kata ke tak. Jangan jadi budak bodoh asyik mencacai aje tapi cakap takda isi.

      Padam
    2. Hei..sibodoh sape pertikai hakim..ygdipertikai kenapa ko taktangkap prompak wang negara..bebal ato baghal?kopilihlah sendiri..he3

      Padam
  15. Komen saya memang betul Rafizi telah melakukan kesalahan kerana mendedahkan isi dokumen yang diOSAkan. Itu kepercayaan psotivist. Undang-undang tetap undang-undang walau bagaimana buruk sekalipun.

    Tetapi dari prinsip kemanusiaan dan naturalist ia tetap keputusan yang salah. Mana boleh seorang wakil rakyat yang mendedahkan salah laku kerajaan melalui dokumen yang tidak sepatutnya diOSAkan dituduh dan dihukum akibat perbuatan itu.

    Ia tantamaout kpd prisnip yang melakukan jenayah dilindungi, yang mendedahkan pelakuan jenyaha pula yang dihukum.

    Hanya negara yang rosak nilai kebenaran di dalam pentadbiran dan undang-undangnya sahaja yang akan membenarkan perkara seperti ini berlaku.

    Inilah Malaysia hari ini di bawah Najib.

    Itu baru OSA. Bgmn dgn MKN? Ia lebih dahsyat lagi disebabkan ia boleh sebabkan PM memerintah seperti Raja di zaman dahulukala yang tidak boleh dipersoalkan lagi hatta kalau berlaku kematian akibat tindakan penguatkuasaan.

    Sptmana 1MDB ingin disorok melalui pintu blkg menggunakan OSA sebegitulah Najib akan menggunkana MKN untuk menutup dan menyalahgunakan kuasa habis-habisan.

    Alang2 dah nak tersungkur biar negara hancur terus bersamaku.

    Najib merancang dan Allah jua merancang, dan Allah sebaik2 perancang.

    In shaa Allah Najib akan jatuh. Aamiin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak setuju. Rafizi tak bersalah sehingga nyata dia tak mahu lawan atau buat rayuan mahkamah lagi atau kalah di Mahkamah tertinggi - Mahkamh Persekutuan.

      Padam
    2. Rafizi bersalah kerana najib melakukan kesalahan..najib salah osakan laporan odit..najib suruh odit semak 1mdb kononnye dia taksalah..tapidia takut plak..kenapa?yg bebal jer tak tahu

      Padam
    3. Konsolasi:

      Rafizi bersalah dari segi undang-undang kerana mendedahkan dokumen rahsia. Ini prinsip positivist.

      Tapi dia tidak bersalah dari segi moral kerana rahsia yang didedahkan adalah penyelewengan.

      Hatta positivist sendiri akui undang-undang tidak semestinya baik dan adil tapi disebabkan ia undang-undang, ia tetap ada kuasanya.

      Dari sudut sejarah, Dato Maharajalela, Rosli Dhoby, Mat Salleh, Mat Kilau, Dato Bahaman dll hatta Sultan Perak (Sultan Abdullah rasanya) sekalipun adalah bersalah dari sudut legal pandangan kerajaan memerintah pada masa itu.

      Tapi kenapa hari ini nama2 ini dimasukkan dalam buku sejarah sbg Wira?

      Bersalah dari legal tak semestinya bersalah dari moral. Undang-undang boleh disalahgunakan tetapi concious manusia tidak boleh.

      Walaupun saya bukanlah peminat Rafizi dan tidak menyokong kesemua yang keluar dari mulutnya tapi khusus untuk kes ini saya merasakan dia teraniaya. Saya harap dan doakan dia tabah menghadapinya dan diberikan kekuatan untuk bertahan.

      Padam
    4. Takda satu titik atau satu koma ke yg berbeza dalam dokumen Fizi pegang dengan yang di Rahsiakan. Kalau ada, boleh argue, macam copyright laws jugak.

      Laporan Ketua Odit Negara tu rahsia, macam mana nak di bicara di open court? Bicara di closed court ke?

      Dari segi intent, niat Fizi - kalau dia nakkan rakyat tahu sebab penting nya kpd rakyat, tak boleh argue itu ke?

      Dari segi valid nya merahsiakan dokumen AuG itu - tak boleh argue dari segi itu ke?

      Kawan bukan loyar. Kalau ada siapa nak kasi pendapat, sila lah, TK.

      Padam
    5. Sdr 12:54

      Saya sangat2 kagum dgn kemampuan sdr memahami maksud saya bahawa harapan Rafizi hanyalah dari sudut teknikal sahaja. Dari sudut isi pertuduhan dia tak ada harapan.

      Betul kesemua yang sdr nyatakan itu, semua tu boleh dihujahkan semasa perbicaraan rayuan kelak.

      Sekirannya dokumen itu ditaip semula, maka bolehlah diargue. Atau sama ada petikan dari keseluruhan dokumen itu menepati definisi dokumen juga boleh diargue.

      Tapi mcm yg saya guna kurungan (sekiranya ada), faktor-faktor itu mestilah wujud dahulu sebelum boleh di argue. Kalau dokumen difotostat bulat2 camna nak argue.

      Masih ingat Tan Seri Zeti bila ditanya sesuatu dia jawab 'kalau saya jawab soalan tu dengan betul saya akan masuk ke dalam. Tentu anda tak mahu melihat saya masuk ke dalam kan'. Ertinya dia akui undang-undang menghalangnya dari berlaku jujur.

      Apa nak buat. Itulah undang-undang Malaysia di bawah Najib.

      Intetntion tak boleh sebab Rafizi memang maklum dokumen tu OSA. Positivist tidak menjadikan niat baik sbg alasan pembelaan yang munasabah di dalam mahkamah jenayah. Mungkin dari segi meringankan hukuman boleh.

      Dari segi validity OSA itu juga tak boleh argue di dalam mahkamah jenayah. Patutnya cabar validity OSA tu dulu, bila mahkamah benarkan baru boleh dedahkan. (Kan proses ini sedang berlangsung? Cuma Najib masukkan banyak permohonan interim utk halang keputusan awal).

      Ia sama macam kes Anina tewas dalam kes saman Ku Nan sebab dia argue validity dalam kes yang membicarakan isu lain (isu pemecatannya). Sepatutnya validity itu dicabar dahulu. Apa pun ia bukan isu lagi apabila Anina dah jadi ahli PPBM.

      Saya pun hanya kasi pendapat saja. Kita sama2 loyar rakyat yg melawan pemerintah.

      Padam
    6. yb rafizi pintar n mempunyai otak yg amat cerdas.

      tun m juga tlh mengikhtirafi yg dia ni petah bercakap - real leadership material.

      ini lah akibat nya jika kita amalkan undang2 yg tak seimbang.

      'bad laws are d worst sort of tyrany' - Edmund Burke.

      Padam
    7. Pak Rahman.

      Very brief:-

      Positivist - all laws are good laws and thus are enforceable irrespective of ...

      Naturalist - only laws which are in line with natural justice are good laws and may be enforced.

      Mutually agreed - when exposing a crime is treated as committing a crime, undoubtedly you are being ruled by criminals.

      Padam
  16. GUA MANYAK BUAT SILAP
    PECAT ALJUB GUA TAK SILAP MA
    Kikki..ITU KUTTY BABI YG CAKAP
    MACAI BARUA PUN TERKINJA KINJA


    kikikiki...

    BUDAK MUDA MEWAH KATANYAAA...
    BUDAK SUMAH JUGAK YG PAPA KEDANA
    DULU DIBERI KUASA SOMBONG PULA
    SEKARANG BARU NAK TERKINJA KINJA

    kikikikiki.... bodooo bodooo. ....kikikiki

    BalasPadam
  17. BUDAK MUDA DAH KAYA RAYA DI MALAYSIA
    DAH LA KAYA BIL LETRIK PUN MAU CURI JUGA
    BUDAK SUMAN DAN BARUA JER YG TERKINJA
    PENCURI HARAMJADAH DIPEJAMKAN MATA

    MEDDEY KUTTY TUNGGU NAK MATI
    SEBELUM MATI BERSATU LA KITA
    WASIAT TERKINI BARUA YAHUDI
    PRU14 KITA BUAT BATU NESAN NYA

    kikikikiki.... bodoooo... bodooooo

    kikikiki...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takut nak tangkap cina..takut Tun m..yeryeryer

      Padam
    2. Kah kah kah...

      Mahataik menggigil kecut telor pelir dgn China DAP...

      Dulu Mahataik kutuk PAS bersekongkol dgn China DAP.

      Kini PAS dah jadi cerdik dan lari tinggalkan puak2 kafir harbi tu.

      Tetiba si Mahataik pula jadi bengap dungu pergi join puak tu.

      Kalau join ada power mcm PAS tak apalah juga, ini join jadi pondan pak turut, pencacai, keldai, lembu dicucuk hidung, bacul penakut...

      Kih kih kih ....kesian Mahataik, keadaan memaksa dia jadi hamba abdi, pak turut, penyembah & penjilat pelir tak sunat China DAP...

      Kih kih kih...Tong Mahataik takut China DAP..yer yer yer..???

      Padam
    3. Kakhakah

      Takutcina...takut Tun M..yeryer

      Padam
  18. 1. Wahai pemimpin UMNO yang masih menjunjung kepimpinan Najib. Bila lagi akan kamu berhenti dari menyokong kleptokrat yang menjadi Perdana Menteri Malaysia. Kamu tahu ia telah memberi nama buruk kepada parti yang telah menyelamat negara ini dari dijadikan tanah milik British sebagai Malayan Union, parti yang memerdekakan Malaysia, parti yang membangunkan negara ini sehingga harum namanya di seluruh dunia.

    2. Hari ini kerana kepimpinan kleptokratik oleh Najib, Malaysia terkenal sebagai negara yang disenarai sebagai satu dari 10 negara yang terkorap sekali di dunia.

    3. Dunia pandang hina kepada negara ini kerana Najib didakwa melesapkan berbillion Ringgit duit negara, memasukkan Dua Ribu Enam Ratus million Ringgit ke dalam akaun peribadinya. Ia tidak dapat menjelas punca wang ini dan tidak dapat menafi dakwaan Department of Justice, Amerika Syarikat bahawa duit ini adalah duit 1MDB.

    4. Najib tidak membuat saman malu terhadap tuduhan oleh Sarawak Report, Wall Street Journal dan Department of Justice, Amerika Syarikat. Ini bermakna dakwaan mereka bahawa Najib (Malaysian Official 1) curi duit 1MDB tetap benar.

    5. Laporan yang dibuat oleh Bank Negara, Badan Pencegah Rasuah dan Pemeriksa Kira-Kira Wang Negara berkenaan tuduhan-tuduhan Najib melesapkan duit 1MDB tidak berani didedah kepada rakyat tetapi sebaliknya diletak dibawah Akta Rahsia Kerajaan. Perbuatan ini jelas menunjuk yang laporan-laporan ini mengandungi catatan berkenaan jenayah-jenayah yang dilakukan oleh Najib. Kamu pemimpin UMNO semua tahu dan kamu semua sedar yang tuduhan dan dakwaan terhadap salahlaku Najib berasas dan benar.

    6. Kamu semua tahu sebabnya Malaysia sekarang dikenali sebagai negara pengamal sistem kleptokratik, satu negara yang dipimpin oleh pencuri, penyangak dan perompak.

    7. Kamu pemimpin UMNO sebagai menteri tetap tahu akan jenayah yang dilakukan oleh pemimpin kamu Najib Tun Razak, Perdana Menteri.

    BalasPadam
  19. Najib kencing media jepun dah jadi bahan lawak antarabangsa "najib adalah orang pertama yang mengarahkan siasatan ke atas 1mdb" hatdoiii sampai senak perut ketawa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia ingat orang Jepun bodoh-bodoh macam pemakan dedak..
      Nasib aku belum maka, kalau tak boleh terkeluar balik akibat gelak berguling-guling.

      Padam
    2. Untuk makluman, semua kenalan Jepun saya berpendapat Najib bersalah.

      Padam
    3. Kawan2 kamu, Jepun2 tukang cuci longkang & angkat sampah tu bukannya reti apa...

      Padam
    4. Kamu tersilap besar, mereka terdiri dari kalangan orang2 korporat World Class seperti Sumitomo, Aida Engineering, National NEC, Toyota, Honda & Mitsubishi.

      Padam
    5. Benar pak Othman, saya sangat mengakuinya.

      Seluruh dunia menganggap Najib bersalah. Najib sudah menjadikan Malaysia sbg Malusia.

      Salam perjuangan.

      Padam
    6. John Doe...

      Syarikat Jepun awal2 lagi menanam semangat 'kekitaan atau self-belonging tanpa berahsia' dan juga 'keputusan bersama secara kolektif' dari pengalaman 8 tahun bekerja dgn Korporat Jepun, berbeza dgn Najib autocratik, buat keputusan bersendirian & berahsia ada udang di sebalik batu.

      Padam
  20. Rafizi sememangnya terkenal sebagai pembawa khabar berita yang bersifat "pendedahan dan pertanyaan" dan bukan sedikit dari khabar yg dibawa itu pada akhirnya berupa adu domba dan fitnah.

    si pedagang khabar berita khianat ini (diangkat sebagai pejuang keadilan oleh golongan yg jahil dan taasub) - diberitakan telah dijatuhi hukum penjara hasil "kepetahan" lidahnya sendiri.

    Sepandai-pandai tupai melompat - pasti sesekali ia jatuh mencium tanah.

    Si pedagang khabar berita - sering dibekalkan secara sulit maklumat dalaman sebagai "senjata" dan "bukti" lalu mengolahnya dan berselindung disebalik "pendedahan" dan "pertanyaan".

    Cuma kali ini dia tidak bernasib baik - dibekalkan kepadanya satu halaman hasil dari siasatan PAC berkait 1MDB -

    kemudian si pedagang khianat ini dengan sombongnya berkata "inilah bukti 1MDB mencuri dana dari LTAT" - tanpa mengetahui - urusan "pencurian" itu telah dilangsaikan sepenuhnya oleh 1MDB kepada LTAT.

    Ibarat kambing hitam yg dungu - si pembekal khabar berita itu (Tony Pua) tidak memberikan maklumat terakhir mengenai urusan MOU diantara 1MDB dan LTAT kepada si pedagang khianat ini.

    Tony Pua adalah ahli jawatankuasa PAC yg diberi penjelasan hasil siasatan yg didokumenkan - dan mengetahui segalanya mengenai urusan dalaman 1MDB.

    Sekali lagi apabila bertemu dua golongan yg berkhianat - maka pengkhianat yg lebih bijak akan terselamat dari dijadikan kambing hitam yg dungu.

    Kepada Rafizi - tahniah kini kamu bakal menuai pada apa yg kamu kerjakan .. 😇😘😂

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rafizi pembuka mata kpd rakyat akan kejahatan najib daa

      Padam
    2. Najib pula sedang membaja nasibnya, sampai masa dia akan tuaikan apa yang sedang dibajanya.

      Padam
    3. Hidup Adalah Perjuangan...
      Dalam Perjuangan Pasti Memerlukan Pengorbanan,
      Tapi Bagi Siapa Yang Tak Berani Berkorban Untuk Berjuang...
      Lebih Baik Jangan Hidup!!!

      Hidup Bermaruah Ialah Hidup Yang Merdeka
      Dengan Meletakkan Kepentingan Agama, Bangsa Dan Negara Melampaui Kepentingan Diri...

      Padam
    4. sejujurnya kalian yang terlalu bodoh atau tuan2 politik kamu yg terlampau bijak ??

      Tuan Politik kamu sesungguhnya mampu untuk membawa keluar "seluruh" isi dokumen hasil siasatan atas kapasitinya sebagai AJK PAC -

      bahkan salah seorang dari tuan politik kamu merupakan timbalan ketua PAC pada waktu itu.

      Sebaliknya hanya menyeludup keluar sehelai halaman yg menjurus pada maklumat MOU diantara 1MDB kepada LTAT. - "bukti" yang 1MDB memang berhutang pada LTAT dianggap sebagai jenayah ??

      Betapa pincangnya tuan2 politik yg kalian taasubkan - apabila dihidangkan segala "pembuktian" yg didokumenkan dan mereka mampu untuk menyeludup keluar untuk tatapan sekalian pentaasub yg jahil dan sombong itu.

      Sebaliknya mereka memilih untuk "menyelamatkan" batang lehernya terlebih dahulu -

      hatta tuan Politik kamu sendiri mengadakan sidang Akbar yg mengakui tiada pembuktian yg kukuh untuk mensabitkan Najib diatas segala dakwaan yg bertiup kencang.

      Sehingga kini bekas Ahli jawatan kuasa PAC yg merupakan tuan2 politik kamu itu tidak berani membuka mulut mengenai 1MDB.

      Apa khabar Tony Pua ??
      Apa khabar Tan Siew Gan ??
      Apa khabar si polan itu ??

      Aku dapat bayangkan sekiranya si kambing hitam (Rafizi Ramli) yg menganggotai PAC pasti kini hasil siasatan 1MDB sudah berada untuk tatapan umum (terutama nya kepada si jahil yg taasub ).

      Boleh kirim kepada DOJ atau FBI .. ruginya kalian .. 😇😘😂😂

      Padam
    5. Unknown...

      Jika kamu pejuang sejati kebenaran kenapa berselindung di sebalik 'Tanpa Nama'?

      Di mana keikhlasan, keberanian & harga diri mu?

      Padam
    6. itu saja akal Othaman bahalol bengap dungu nih...bila tersepit, tak dapat jawab hujah, dia bangkit pasal nama...

      kah kah kah...Othaman bapok dayus bacul...

      Padam
    7. Terima kasih kerana mendedahkan tahap keilmuwan & keperibadian sebenar kamu melalui komen kosong, mendatar tanpa pengisian fakta ilmiah.

      Padam
    8. perlukah tangan kanan memberi untuk diberitakan kepada tangan kiri ??

      Soal siapa aku bukan perkara pokok wahai En Othman.

      Kelompok kamu begitu beriya-iya dengan pelbagai dakwaan - jika aku "beriman" pada setiap satu darinya, maka kau akan dapati aku juga pasti berada didalam kelompok kamu.

      Hanya dengan ilmu,iman dan akal sebagai bekal lalu aku merasa lapang dan memisahkan diri dengan golongan yg diperkudakan tanpa henti.

      Tuan2 politik kamu bahkan jauh lebih membawa mudarat - tiada lelah menanam ke dalam dada kamu khabar yg bersifat "pendedahan" lalu dengan pantas menjadi suatu "pengesahan" (bukankah sebahagian besar darinya lebih merupakan fitnah dan adu domba semata-mata?)-

      lihatlah dari kalangan kamu natijahnya.

      1. Berkeluh kesah tanpa batas
      2. Merasa benci kepada pemerintah
      3. Merasa dizalimi
      4. Mencela,memfitnah,mengadu domba
      5. Melempar pelbagai gelar yg aib serta doa azab buat pemerintah.
      6. Sentiasa dikumpul ke jalanan,kaki lima hatta ditepi longkang
      7. Diperah wang ringgit (melalui pelbagai derma untuk tuan2 politik), tergadai masa dan kudrat paling menyedihkan terdapat anak muda yg terbuang dari menara gading (kesemuanya adalah anak bangsamu sendiri-tiada seorang pun anak muda dari bangsa yang lain yg terbuang dengan jalan ini).

      Akhirnya kamu hanya mahu meruntuhkan sebuah kerajaan - dan kemudian kembali menjadi sebodoh-bodoh manusia apabila tidak mahu menyedari betapa khianat nya tuan2 politik kamu.

      Dengar khabar - ketua AMK sedang heboh dengan pemilikan hartanah bernilai jutaan ringgit dengan diserikan deretan kereta mewah.

      Hujah si tuan muda - amat rugi jika tidak membida sebuah hartanah yg begitu murah - hanya rm satu juta ( tidak dinyatakan kos2 sampingan yg semestinya melonjak melebihi angka satu juta rm,

      Kemudian si tuan muda dengan gaya machonya menambah - zaman ini banyak anak muda yg bergelar jutawan ?? - kemudian apabila ditelusuri jalan hidup si tuan muda - nyata sekali dia menjadi jutawan hasil "bekerja" didalam bidang politik sepenuh masa.

      Lucu sekali hujah si tuan muda membatalkan segala dakwaan yg ditanam oleh tuan2 politik - Malaysia sedang menuju kepada negara yang bankrup ( macam zimbabwe kata tuan Politik itu).

      Sedarlah kamu semua ..


      Padam
    9. Ilmu, iman dan amal?

      Bukankah ini orangnya yang mengatakan politik bukan tentang siapa benar atau salah tapi siapa yang memberikan tempat.

      Bukankah ini orangnya yang tidak dapat membezakan apa itunkebaikan dan apa itu kebenaran dalam bergama.

      Ini juga orangnya yang mengatakan muamalah sebahagian dari fardu kifayah padahal definisinya jauh menyimpang.

      Ilmu Iman dan amal atau pihak yang memberi tempat dan habuan?

      Aku ada nak reply kpd komen kamu do atas tu kawanku unknown tapi sungguh aku sgt sibuk dan tak sempat. Apatah lagi aku hanya menggunakan hp.

      Apa pun memadailah reply ringkasku ini untuk mengingatkanmu kalimah2 yang kamu ucapkan sebelum ini bukan tentang ilmu dan iman tetapi tentang pihak yg memberikan tempat.

      Padam
    10. perlukah tangan kanan memberi untuk diberitakan kepada tangan kiri ?? Soal siapa aku bukan perkara pokok wahai En Othman.
      ---------------------------------------------------------------

      Sekilas ikan di air, dah tahu jantan betinanya, Kejora. Itulah kebiasaan alasan mu bila diminta memperkenalkan diri. Kalau dah dasar pengecut.. memanglah pengecut bak baling batu sembunyi tangan.

      Kita kalau nak tuntut ilmu atau terima nasihat, kena tengok siapa dia, kredibilitnya, latar belakangnya, pengalamannya, sumbangannya...bukan seperti Najib yg tak sudah2 membohong, mencuri hak rakyat/negara, tak ada jati diri, dayus/takut pada bini, tak mampu berdikari & melendet pd kuasa asing.

      Seperti kamu juga yg amat diragui.. yg tidak bernama, tidak berbin, tidak diketahui asal-usulnya, sekolahnya, latar belakang keluarganya, pengalamannya, sumbangan kpd masyarakat & negara. FAHAMMMMM.....!!!!!

      So stop bull shitting, got it......????

      Padam
    11. en Othman - berat betul dakwaan awak terhadap Najib khususnya dan kerajaan serta marhean secara amnya.

      Tahukah kamu setiap segala dakwaan kamu ini sudah bersifat Evergreen - ia dimainkan oleh golongan seperti awak sejak dari awal kemerdekaan - di masa kini dan bakal disambung oleh generasi yg jahil dimasa akan datang.

      Sejujurnya setiap dakwaan yg kamu "beriman" dengannya tidaklah bersifat mutlak - ada yang terhukum,ada yang terlepas malah ada juga yg bersifat fitnah semata-mata.

      Ibarat - kamu menangkap pencuri dan kemudian berkata kepadanya - "pergilah engkau wahai si pencuri ke balai polis dengan kerelaanmu sendiri" - aku menantimu disana.

      demikianlah terlihat betapa bodohnya kalian setelah lebih dari - 6 tahun kamu disajikan dengan pelbagai "bukti" kukuh - Najib merompak berbillion ringgit melalui 1MDB -

      kemudian kamu berbuat seperti gambaran yg dinukilkan "menyuruh si pencuri menyerah diri ke balai polis dan kamu menunggunya disana".

      Hey, yang kamu hendak dakwa itu adalah Perdana Menteri dengan kuasa yang sah.

      Betapa peliknya kelakuan kamu - berteriak pada Peguam Negara untuk memfailkan pendakwaan -

      lalu kamu menyumpah seranah dengan berkata ia tidak akan berlaku kerana Najib mengusai seluruh sistem perundangan - bukankah kelakuan kamu ini lebih gila dari orang yang benar-benar disahkan gila.

      Sekutu kamu di luar sana juga tidak berani mengusik Najib - hatta mengubah namanya sebagai M01.

      Dengan segala "bukti" yg kukuh sekutu kamu hanya bertaring kepada "balaci" Najib - enam tahun diperlukan hanya untuk memulakan pendakwaan yg langsung tidak berkait dengan tuduhan pokok - Najib merompak 1MDB. Lalu berapa tahun lagi diperlukan untuk sampai kepada Najib??

      Teringat aku tatkala dua super mangkuk ayun (Husam Musa dan Matthias Chang) terbang ke negara paksi keadilan total (US) dengan membawa segala macam pembuktian kukuh - lalu mereka memfailkan saman sivil ?? dan kemudian menariknya kembali ??

      Berapa tahun lagi yg diperlukan oleh dua ekor mangkuk ayun itu yang khabarnya pasti akan memfailkan kembali saman sivil itu ??

      Kamu mungkin boleh diperbodohkan seumur hidup - tetapi sampai satu tahap semoga kamu sedar sebelum terlambat. 😂😂

      Padam
  21. Persoalan2 ECRL Yang WIN ! Harap Kerajaan Baca Dan Jawap ... Kalau Boleh la...
    KENA BACA artikel nukilan di bawah yang saya copypaste dari blog Darahtuah. Saya percaya analisis dan persoalan2 yang dikemukakan adalah lebih bersifat praktikal tanpa membabitkan politik. Yakni penulis meletakkan kebajikan rakyat di depan.

    Saya highlitekan nombor 4 kerana ia berkenaan projek ECRL, jangan risau, bahasanya mudah difahami.
    Hutang kerajaan telah melonjak 88.1% dari RM348.6 bilion (2009) kepada RM655.7 bilion (Jun 2016) atau 54.8% daripada nilai GDP kita. Lalu Bayaran Khidmat Hutang melonjak 104% dari RM14.2 bilion (2009) kepada RM26.6 bilion (2016). Nisbah Bayaran Khidmat Hutang pun turut meningkat; dari 9.0% kepada 12.5% dalam tempoh tersebut. Pada tahun 2017, hutang berkenaan akan menokok lagi sebanyak RM40.3 bilion, sebelum ditolak Bayaran Khidmat Hutang.
    Dalam pada itu, dilaporkan hutang terbaru atau bakal dipinjam yang besar-besar, antaranya, adalah seperti berikut:
          a) Hutang MRT 1, 2 & 3 = RM120 b
          b) Hutang HSR   =          RM60 b
          c) Hutang 1MDB =          RM53 b
          d) Hutang ECRL =          RM55 b
          e) Hutang LRT3 =          RM10 b
                      Jumlah =          RM298 b
    Seterusnya saya difahamkan kerajaan juga komited terhadap liabiliti hutang off-budget. Justeru saya mohon YB Menteri memberikan gambaran yang lengkap dengan memaklumkan:
    a ) Berapakah jumlah hutang kerajaan Persekutuan?
        i) dalam dan luar negara?
        ii) di bawah bajet dan di luar bajet (off budget) saperti PFI, hutang 1MDB, MRT, LRT dan Lebuhraya Pan Borneo?

            b) Apakah saiz hutang tersebut dari segi:
                i) nisbah kepada GDP?
                ii) defisit fiskal?
             iii) dan yang lebih penting lagi, apakah tahap kemampuan membayar balik hutang dari segi debt service ratio?

           c) Mengetahui banyak projek tersebut adalah tidak self financing seperti Lebuhraya Pan Borneo, ECRL, MRT dan UiTM, mohon diperjelaskan sumber dan kaedah funding dan keadah financing masing-masing.

          d) Bagaimanakah kerajaan hendak membayar balik ke semua hutang tersebut sedangkan kerajaan mengalami kesempitan sumber kewangan?

    Khusus mengenai ECRL yang hebuh sekarang ini, izinkan saya mendapat beberapa penjelasan dari YB Menteri:
    a) Sesungguhnya Projek ini bukanlah projek baru. Kajian telah dibuat oleh JICA pada tahun 1984. Anggaran kos pada masa itu dilaporkan sebanyak RM7 bilion. Kini ianya telah meningkat hampir 700% kepada RM55 bilion. Saya akui kos telah dan meningkat tetapi adakah ianya setinggi itu? Dalam pada itu, pendapatan rakyat dan negara tidaklah pula melonjak setinggi dan sehebat itu. Justeru apakah penyebab lonjakan tersebut?

    b) Yang lebih penting lagi ialah jika dulu, dengan kos sebanyak RM7 bilion, didapati ianya tidak viable, apakah kini dengan kos sebanyak RM55 bilion sudah menjadi viable? Sudahkan Feasibility Study dan Cost Benefit Analysis dibuat? Apakah penemuan-penemuanya?

    Berapakah harga tiket penumpang pergi balik KL – Kota Baru yang akan dikenakan berbanding dengan harga tiket tambang murah kapal terbang? Berapa lamakah perjalanan ke destinasi yang sama berbanding kapal terbang?

    Berapa ramaikah penumpang setahun yang diunjurkan berbanding dengan threshold bilangan penumpang yang diperlukan untuk mencapai Break Even Point (BEP)? Berapa banyakkah pula kargo setahun yang diunjurkan berbanding dengan threshold  muatan kargo yang diperlukan untuk mencapai BEP?

    c) saya juga perhatikan dari laporan-laporan yang saya baca, kadar kelajuan maksima ECRL kita ini hanyalah 170 km sejam manakala kosnya pula ialah RM92 juta seKM. Jika dibandingkan dengan kelajuan dan kos seKM kita dengan HSR di Turkey (250 Km/jam; RM25 juta/Km); Sepanyol (300 Km/jam; RM34 juta/Km), Jepun (320/Km; RM36 juta/Km), Perancis (320/Km; RM37 juta/Km) dan China (350 Km/jam; RM66/Km) maka kos ECRL memanglah boleh menjadi bahan polimik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. d) saya sedar hostile terrain boleh menyumbang kepada kos yang tinggi berbanding terrain yang mesra alam. Jika alasan inilah yang diberikan maka saya ingin menarik perhatian YB Menteri bahawa, secara perbandingan, HSR Turkey menghadapi a very difficult stretch of about  200 Km, memerlukan  39 buah terowong dan 33 jambatan manakala our difficult stretch hanyalah 60 Km di Karak – Bentung, sebuah jambatan di Temerluh dan  tanah lembut sepanjang 7 Km di Kuantan. Justeru berikanlah saya sebab-sebab lain yang munasabah.

      e) seterusnya apakah syarat-syarat dan terma pinjaman tersebut seperti kadar faedah, tempoh bayaran balik, grace period, asset swapping (jika ada), bekalan atau supplies seperti bahan binaan dan makanan, pengambilan pekerja asing dan tempatan secara langsung, kuota khas untuk Bumiputera dari segi kontrak, pekerjaan dan bekalan bahan binaan dan makanan?

      5) Selanjutnya saya mohon pencerahan berhubung angka RM144 bilion yang digembar-gemburkan ekoran dari lawatan YAB PM ke China pada bulan November 2016. Gambaran yang diberikan seolah-olah semuanya bakal pelaburan (FDI) China di Malaysia. Mohon YB Menteri berikan pecahan dari segi:
      FDI di Malaysia
      Pinjaman oleh Malaysia
      Pembelian oleh Malaysia atau China
      Pelaburan Malaysia di China, dan
      Import / Eksport.
      Dimaklumkan kedudukan kita dari segi kebahagian (happiness) telah menurun; dari tangga ke 56 ke tangga ke 61, menurut World Happiness Index. Begitu juga kedudukan kekayaan kita telah menurun dari tangga ke 39 (2009) ke tangga 44 (2015) berdasarkan Legatum Prosperity Index. Impak semua ini ialah kedudukakn kita, berdasarkan HDI, menurun 2 mata ke tangga 62.
      Kenaikan harga minyak petrol, kenaikan harga minyak masak dan kenaikan kos sara hidup amnya akan memburukkan lagi lanskap ini. Di samping Bajet 2017 ini, apakah Pelan B yang akan kerajaan laksanakan untuk membaik pulih keadaan tersebut?
      Kerajaan menyuruh kita berbelanja secara berhemah, utamakan value for money dan tumpukan kepada low investment high returns. Namun apa yang dilakukan oleh kerajaan nampaknya adalah di sebaliknya. Sebagai contoh, difahamkan kos asal BRT Sunway sepanjang 5 km itu hanyalah RM300 juta. Namun kosnya telah melonjak 110% kepada RM634 juta dan purata kosnya seKM adalah sebanyak RM115 juta bagi 1,000 penumpang.
      Kos ini tentulah dilihat begitu exorbitant dan membuat kita melopong jika dibandingkan dengan kos membina seKm LRT yang lengkap di Jakarta dan boleh membawa 20,000 penumpang hanyalah RM80 juta seKM! Sudah tentu kos koc LRT sepatutnyalah lebih mahal dari bas tetapi kos LRT Jakarta terbukti jauh lebih murah. Mohon YB Menteri jelaskan lonjakan kos ini dan sebab-sebab kos kita lebih mahal dari LRT Jakarta.
      Begitu juga dengan kos membina MRT. Semasa membentangkan Bajet 2011, YAB PM/MKI telah memaklumkan kepada Dewan yang mulia ini bahawa ianya adalah dibiayai oleh pihak swasta. Kini, saya difahamkan, ianya ditanggung oleh kerajaan. Bagaimanakah ianya boleh bertukar sedemikian? Adakah kos tersebut kini telah dimasukkan ke dalam Bajet 2017?
      Dalam pada itu, nampaknya kos pembinaannya macam tidak terkawal. Mengikut laporan, kos pembinaan MRT1 kita adalah sebanyak RM451 juta per KM; 110% lebih tinggi dari kos membina MRT Jakarta iaitu hanyalah RM215 juta! Jika dibandingkan dengan Singapura pun kita lebih mahal – RM442 juta per KM! Mengapa kos kita jauh lebih tinggi?
      Anggaran kos asal sapertimana yang diunjurkan oleh PEMANDU hanyalah RM40 bilion. Dilaporkan kini ianya telah menjangkau lebih RM70 bilion! Adakah laporan tersebut benar? Jika benar, apakah yang menyebabkan cost overrun ini dan adakah ianya munasabah / justified?
      Kos membina MRT2 juga lebih tinggi dari kos membina MRT1. Setelah dibuat normalisation dari segi underground dan elevation, kos pembinaan MRT1 adalah sebanyak 6 juta / KM berbanding RM404.0 juta/KM untuk membina MRT2 iaitu lonjakan asebanyak 23%! Mengapakah boleh berlaku demikian?
      Seterusnya apakah faedah yang telah diperolehi oleh Bumuputera dari segi nilai kontrak

      Padam
    2. ori, panjang sngat nak baca, ni tak lama lagi pos baru nak keluar.

      Nak komen secara umum aje -

      Mana ada "banyak faedah yang telah diperolehi oleh Bumuputera dari segi nilai kontrak"?

      Najib apa peduli Melayu/ Bumiputera. Dia nyaris buang Akta Hasutan yang melindungi hak dan kepentingan melayu di Perlembagaan negara.

      Dia buang Kementerian Pembangunan Perniagaan Bumiputera. Biasiswa pun dia kasi kpd anak Cina kaum yang terkaya di negara ini dah berpuluh puluh tahun.

      Ada yang kata Najib pengkhianat dan pendengki bangsa Melayu. Kata dia bukan Melayu tapi "Bugis, pendatang jugak". Membongkok kebelakang nak pikat undi Cina sampai nak patah pinggang tapi di kasi Tsunami Cina di PRU13.

      Apo nak di kato.

      Padam
    3. Sejak peninggalan Tun Mahathir di dalam pentadbiran negara, etnik bumiputera hampir tenggelam dalam semua jawatan esekutif & pengurusan. Sampai bila bumiputera harus menderita, mentelah dgn keadaan ekonomi lemah, pengurangan peluang2 pekerjaan dek pentadbiran buruk & kenaikan berterusan harga barang keperluan.

      Ini terjadi sebab Tun Dol & Najib telah menghapuskan 'bumiputera privelege/keistimewaan bumiputera' dan memberi kebebasan kpd syarikat2 swasta mengisi kekosongan jawatan2 berkenaan. Dulu semasa zaman saya bekerja, tiap 3 bulan jabatan Tenaga Kerja bahagian statistik mengecek syarikat2 swasta bagi memastikan hak istimewa bumiputera dihormati. Bahkan Secretarial Consultant juga diarahkan memastikan syarikat swasta terlebih dahulu mematuhi peraturan ini sebelum layak menikmati 'Insentif pengecualian Cukai'.

      Itulah jasa terbesar Tun Muhathir yg telah dipadamkan oleh Tun Dol & Najib. Saya yakin umum rakyat marhaen tidak sedar & mengetahui pengkhianatan Tun Dol & Najib. Saya harap teman2 seperjuangan sebarkan hal ini.

      Sekian dimaklumkan & Salam Perjuangan.

      Padam
  22. Matdey kalau sesama Melayu kemaiin melentiing melatah
    Tapi kini si fasiq ini udah jadi ibarat anjing tua kaki patah
    Sukar cari makan terpaksa dia jiilat segala kahak muntah
    DAP label ular, bapa ayam, diam bodo tak jawab sepatah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sejak peninggalan Tun Mahathir di dalam pentadbiran negara, etnik bumiputera hampir tenggelam dalam semua jawatan esekutif & pengurusan. Sampai bila bumiputera harus menderita, mentelah dgn keadaan ekonomi lemah, pengurangan peluang2 pekerjaan dek pentadbiran buruk & kenaikan berterusan harga barang keperluan.

      Ini terjadi sebab Tun Dol & Najib telah menghapuskan 'bumiputera privelege/keistimewaan bumiputera' dan memberi kebebasan kpd syarikat2 swasta mengisi kekosongan jawatan2 berkenaan. Dulu semasa zaman saya bekerja, tiap 3 bulan jabatan Tenaga Kerja bahagian statistik mengecek syarikat2 swasta bagi memastikan hak istimewa bumiputera dihormati. Bahkan Secretarial Consultant juga diarahkan memastikan syarikat swasta terlebih dahulu mematuhi peraturan ini sebelum layak menikmati 'Insentif pengecualian Cukai'.

      Itulah jasa terbesar Tun Muhathir yg telah dipadamkan oleh Tun Dol & Najib.

      Padam
    2. TUN MAHATHIR MEMARTABAT BANGSA & NEGARA
      NAJIB PULA MEMURTABAKKAN BANGSA & NEGARA

      22 tahun Tun M memerintah, hutang negara hanya 200 bilyon. Sejumlah besar dari tawaran pinjaman dgn kadar 0.01% interest datang dari negara Jepun. Negara pesat membangun dgn infra struktur kelas dunia setanding dgn barat, Jepun & Spura. Pelaburan asing datang mencurah-curah walau tertakluk dgn syarat Dasar Ekonomi Bahru memberi peluang pekerjaan jutaan di semua lapangan kpd rakyat, khususnya kaum bumiputera.

      13 tahun sejak pemergiannya, hutang negara mencecah 800 bilyon. Tanah & khazanah negara habis tergadai jual kpd syarikat asing luar. Manfaat abis dibolot rakus oleh anak & menantu Pak Lah, Najib & Rosmah. Pinjam duit Along Yahudi pulak kena bunga 10% dan rakyat pula kena tanggung bila sabsidi yg Tun beri dimansuhkan, diperitkan lagi dgn Gomen Suruh Tax (GST) 6%. 1mdebik jahanam hanya memberi peluang pekerjaan keciput (tak sampai 100 orang).

      Itulah bezanya pentadbiran antara Tun Mahathir, Tun Dol/KJ & Najib/Rosmah.

      Padam
    3. Pelik..setelah 'Kejora haramjadah yg tak bernama & tak berayah' ini begitu tawadhuk & taksub dgn pendapat kalut lagi karut dari sorang kafirun ultra yg tidak mewakili sebahgian besar termasuk pemimpin2 utama DAP. Kini Kejora beralih kpd Nik Abduh pulak..siapa ler budak mentah si Nik Abduh yg hanya tumpang tuah semangkuk nama TG Nik Aziz.

      Bukankah Tun Mahathir sudah dinobatkan Tokoh Islam di zaman modern ini oleh semua negara2 Islam, khususnya di bumi Mekah, Medina, Palestin & Bosnia? Mahu saya buktikan?


      Perlu saya ingatkan kpd pembaca2 blog budiman, Kejora yg syok sendiri atas permintaannya telah diberi jolokan SASAUWAN KERAtaJAAN Najib & Rosmah dek pantun-pant*t sampahnya yg tak berfakta & tak beradab langsung.

      Padam
    4. 22 tahun memerintah
      akhirnya jadi anjing memjilat muntah...

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh ...

      pukimak bodo piang punya Othaman...

      Padam
    5. Tun Mahathir Tokoh Islam Yang Barat Cukup Takut:

      1. Dia lah yang menggerakkan negara Islam yang lain untuk membantu Bosnia Herzegovina ketika umat Islam disana disembelih oleh pengganas Serbia.

      2. Dia juga lah yang menghantar ratusan komando Malaysia yang dibawa masuk secara sulit ke Bosnia untuk membantu saudara seIslam kita ketika era pencerobohan dan pembunuhan beramai-ramai umat Islam di Bosnia ketika itu. “Kalau negara Arab ini tidak datang membantu, kita hantar sahaja askar kita,” - Tun Mahathir.

      3. Dia jugalah berpakat dengan kerajaan Sultan Brunei menyediakan jumlah dana yang berjuta dollar untuk membeli senjata dan peluru anti kereta kebal untuk tentera Islam di Bosnia.

      4. Dialah yang pernah menangis ketika melawat Bunker yang menjadi pejabat Yasser Arafat di Palestin.

      5. Dia jugalah pemimpin Islam yg Yasser Arafat hubungi meminta bantuan dan pertolongan ketika diserang oleh rejim zionis.

      6. Dia juga lah yang mempertaruhkan nyawa isterinya, Tun Dr Siti Hasmah menaiki pesawat ke Baghdad membawa bantuan kemanusiaan kepada umat Islam demi untuk melepaskan sekatan Amerika Syarikat.

      7. Dialah yang digelar Maha Firaun dan dia jugalah yang lantang mengutuk kekejaman Zionis Yahudi ke atas umat Islam serta mempertahankan Islam di mata dunia.

      8. Dialah yang berusaha keras, tak hanya duduk berdoa tanpa berbuat apa2.

      9. Dialah yang ketika saudara Islam yang berlainan parti mendoakan kecelakaan untuknya. Tapi dia diizin oleh Allah SWT masuk ke dalam KAABAH. Malah beliau dikurnia kesihatan & panjang umur & kini dinobat sebagai seorang pemimpin dunia yang berjaya meskipun memimpin sebuah negara yang kecil.

      Beliau bukan hanya berjaya Memerdekakan negaranya dari semua segi, tetapi berusaha memerdekakan negara-negara lain dari belenggu falsafah pembangunan yang dijana dari barat yang jelas muflis idealistiknya..
      Bila berbicara soal Tun M, sudah pasti sebak dan berlinang air mata kerana jasa yang dicurahkannya sudah pasti tidak dapat dibalas.

      Dialah insan Melayu Islam bertubuh kecil tapi berjiwa besar tidak tunduk dgn kuasa2 asing... Dia adalah....

      TUN DR MAHATHIR BIN MOHAMAD, MANTAN PERDANA MENTERI MALAYSIA dan manusia yang dihormati UMAT ISLAM dan PEMIMPIN ISLAM seluruh dunia. Terima Kasih Tun, keranamu kini kami generasi pewaris menikmati hasilnya.

      Tun Dol & Najib apa ada.....?????

      Padam
    6. 22 tahun memerintah
      akhirnya jadi anjing memjilat muntah...

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh ...

      pukimak bodo piang punya Othaman...

      Padam
    7. Terima kasih sekali lagi kerana mendedahkan tahap keilmuwan & keperibadian sebenar kamu melalui komen kosong, mendatar tanpa pengisian fakta ilmiah, terutama bila kamu mendedahkan alat kelamin sulit ibu yg melahirkan kamu.

      Padam
  23. “Saya mungkin telah melakukan banyak kesilapan, tetapi menyingkirkan Anwar bukanlah satu daripadanya.”

    MAHATHIR MUHAMMAD
    Mantan Perdana Menteri.
    _____________________________________________

    Kalau boleh, nak minta pakar bahasa dan juga logik mantik, sdr John Doe tampil memberi kupasan dan ulasan kenyataan tersebut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa bender mau diharap dgn si John boDoe bapok sotong
      Boleh tengok jer ler dia punya spin goreng aota kelentong
      Demi si Matdey diia rela kalau masuk dlm taik punya tong
      Akhirat nanti iblis munafiq ni, dlm neraka dibakar rentong

      Padam
    2. john doe...

      I strongly support the opposition, but my loyalty not absolute to any individual, be it Tun Mahathir or Anwar, but the rakyat & negara.

      Padam
    3. kah kah kah...

      Othaman al-munafiqun berlakon watak lain pulak, bila baru2 ini John boDoe pelakong kepala dia pasal dia sokong Nuat penjubor...

      kih kih kih ... kesian hindu tua munafiq murtad nih...

      Padam
    4. Dah belah cabut nampaknya Othaman tolol mulut celupar
      Ingin nak lagak hero tak padan mcm buruk punya seliipar
      Aota saja lebih, kosong abok hanya banyak gimik gempar
      Kalau berdepan, dah sahih si tua biol ni makan penampar

      Padam
    5. Itulah tandanya pak Othman seorang gentleman dan bersikap terbuka menilai pandangan orang.

      Apabila dia melihat pandangan orang lain itu lebih betul berbanding pandangannya ia tidak segan untuk mengaku kekhilafan dan mengucapkan semula ikrar alif ba ta nya secara terbuka. Apatah lagi saya ini sebaya dgn anaknya (belum cecah 40 tahun).

      Ia tidak pernah cuba memasukkan unta ke dalam lubang jarum. Ia benar2 mempunyai ciri-ciri seorang yang beriman.

      Kejora? Saya bersaksi budak ini memang bersikap fujur di dalam berdebat dan ia hanya diberi tempoh.

      Padam
    6. Habis, ulasan/komen ko pasal statement Matdey kat atas tu mcm mana, 'ostat' boDoe munafiq?

      Padam
    7. Terima kasih pak Othman kerana bertanya. Saya bukanlah pakar cuma bolehlah buat kongsi pendapat.

      Dengan rendah diri, pendapat 2 sen saya.

      1. Dari adab Melayu dan sikap rendah diri di dalam Islam Tun M mengakui dirinya sbg manusia dan tidak lari dari kesilapan. Ini satu sikap yang mulia.

      2. Dari segi adat Melayu pukul anak sindir menantu Tun M telah mengakui dia juga tersilap apabila membuka laluan mudah kpd kepada Najib untuk menjadi PM yang akhirnya terbukti memilih Najib sbg PM juga satu kesilapan. Pukul Anwar sindir Najib.

      3. Dari sudut adat Melayu cakap berlapik sekalipun Tun M sedia bekerjasama dgn Anwar utk jatuhkan Najib tapi beliau secara tersembunyi tegaskan Anwar tetap tidak layak menjadi PM.

      4. Dari segi mantik tafsiran kpd undang-undang ia sangat berguna. Anwar sedang mencabar Akta MKN. Apabila terdapat pertikaian maksud sesuatu undang-undang salah satu cara tafsiran ialah dengan melihat niat dan matlamat apabila sesuatu undang-undang itu dibentangkan di parlimen.

      5. Apabila Tun M pinda perlembagaan untuk tidak menjadikan seal Agong sebagai syarat lulusnya undang-undang, beliau tidak bermaksud untuk menarik hak mutlak dan konklusif Agong untuk mengisytiharkan darurat.

      6. Orang yang terpelajar akan mengetahui bahawa kesemua undang-undang yang ada sebelum MKN sudah memadai untuk cater keadaan dharurat. Maka apa perlunya MKN?

      7. Orang yang terpelajar juga akan melihatnya sbg helah untuk menyerahkan hak mengisytihar darurat kepada PM. Ia sangat2 vulnerable untuk disalahgunakan. Sekiranya OSA yg sedia ada boleh disalahgunakan Najib, maka apa lagi MKN yang baru mahu dibentangkan pada zamannya.

      8. Maka apabila Tun M mengaku salah dan malah memohon maaf secara khusus kepada Agong kerana tindakan meminda perlembagaan ini telah membuatkan PM selepasnya menyalahgunakan undang-undang dgn mengambil hak mutlak dan konklusif Agong ini untuk dikongsi bersama dirinya, maka ia tetap ada kesan kpd tafsiran.

      9. Harus diingat Tun M mempunyai peguam2 hebat yang mampu menasihati dirinya selain otaknya sendiri yang merupakan anugerah sehinggakan kekadang ia dengan mudah sekali outsmart para peguam yang ada (terutamanya peguam hampas seperi Nazri Aziz yang asyik dok ulang dia peguam dan lebih memahami undang-undang berbanding Tun M seorang doktor).

      Sekadar pendapat saya.

      Padam
    8. Wah Kejora si fujur bebal dedak ini rupanya sungguh tidak sabar untuk membaca ulasan saya.

      Tak ku sangka sama sekali.

      Itu aku dah berikan wahai Kejora bebal dedak. Tadi aku perlukan masa untuk menaip.

      Padam
    9. Who knows...perhaps more towards 'reverse psychology'? A great thinker, tactician he is indeed...!!

      Padam
    10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    11. Tak ada pun jawapan si boDoe ttg statement munafiq Matdey tu...hanya sekadar spin melalut...
      kah kah kah...begitulah jadinya bila munafiq nak bela munafiq...
      sama sekwawah ler korang direbus dlm neraka nanti...

      Padam
    12. Betullah bebal dedak takkan mampu faham disebabkan ia akalnya tak sampai.

      Itulah akibatnya hidup dengan memakan makanan haiwan.

      Demikianlah tahap kemampuan mereka. Sungguh Allah lebih tahu siapa di yang tersesat dari jalanNya dan siapa pula di atas petunjuk.

      Kejora hanya diberi tempoh.

      Padam
    13. Sungguh...Allah lebih mengetahui...Sama2 menunggu.

      Pengampunan (At-Tawbah):107 - Dan (di antara orang-orang munafik itu) ada orang-orang yang mendirikan masjid untuk menimbulkan kemudharatan (pada orang-orang mukmin), untuk kekafiran dan untuk memecah belah antara orang-orang mukmin serta menunggu kedatangan orang-orang yang telah memerangi Allah dan Rasul-Nya sejak dahulu. Mereka Sesungguhnya bersumpah: "Kami tidak menghendaki selain kebaikan". Dan Allah menjadi saksi bahwa sesungguhnya mereka itu adalah pendusta (dalam sumpahnya).



      Padam