Selasa, 29 November 2016

Berkata Benar La..!


Layan...

BERANIKAH NAJIB LARI DARI MULUT BUAYA KE MULUT NAGA


Dalam buku Men in White mengenai Lee Kuan Yew (Muka 610)disebutkan bahawa selepas perpisahan dari Malaysia apabila  LKY mengetahui   hasrat Dewan perniagaan China mahu berjuang  mengekal status  Bahasa China dan budaya China di Singapura  beliau membunuh benihnya sebelum tumbuh .

Beliau memanggil pemimpin mereka dan meletakkan mereka  di bawah  sinaran lampu TV siaran  langsung   dan  memberitahu mereka  bahawa beliau   tidak akan membenarkan sesiapapun mengexsploitasi Bahasa China sebagai isu politik. “Mereka tidak boleh lagi berada dalam prasangka  bahawa saya akan membiarkan sesiapa juga  mengexsploitasi Bahasa China sebagai isu politik China”. Beliau kemudian dengan tegas  menghapuskan sekolah China, Universiti  China  dan Institusi pengajian dan kebudayaan  China.

Lee Berkata “ Selepas 1965 kita terpaksa membuat keputusan mengenai Bahasa bersama. Sekiranya kita jadikan China sebagai Bahasa bersama maka kebudayaan China akan menjadi  dominan yang akan membawa kepada perpecahan  masyarakat ( muka 613)

Di Singapura perarakan mayat dan pembakaran geharu tidak dibenarkan kerana mengganggu ketenteraman dan jiran sebelah.
          
  Bahaya  Singapura kepada keselamatan Malaysia seperti bahayanya Yahudi kepada negara-negara Arab sering dibangkitkan  oleh pemimpin-pemimpin Melayu Malaysia  tapi mereka lupa membuat perhitungan  bahawa  Singapura  akan lebih mengancam Malaysia  sekiranya  menjadi pusat perkauman Cina  atau  sebuah negara komunis.

Lee Kuan Yew telah mencegah hal ini dari berlaku sebaliknya  menjadikan Singapura    sebuah negara  liberal sosialis yang kaya dan makmur  yang telah melimpahkan kekayaan kepada Malaysia. Selain dari memberikan pekerjaan kepada rakyat Malaysia, juga mencurahkan wang  pelancongan rakyatnya.

Walaupun kita bercakap tentang kemungkinan peperangan antara Malaysia dan Singapura tetapi kedua negara ini akan terus menjadi strategik partner kepada Amerika Syarikat dan Kuasa Barat  bersama dengan India dan negara-negara Asean lainnya untuk menghadapi bahaya China kerana  di yakinkan oleh  indoctrinasi Kuasa Barat bahawa China mengancam keselamatan sedangkan merekalah sebenarnya yang  menjadi penjajah baru dengan berselindung disebalik Globalisasi, menghancurkan perpaduan negara-negara Arab dan membunuh ribuan orang Islam setiap hari dan bukan China.

Sebaliknya Chinanisasi dimomokkan dan Amerikanisasi didemokrasikan. Apakah Datuk Seri Najib akan dapat menghapuskan fobia Chinanisasi dan menChinanisasikan Malaysia, Adakah Najib berani keluar dari dari mulut buaya dan masuk ke mulut naga?.Kita telah berada dalam mulut buaya s dari sejak Perdana Menteri Malaysia pertama Almarhom Tunku Abdul Rahman.

Meningkatkan keupayaan pertahanan negara bukanlah  jawapan kepada ancaman keselamatan  samaada real atau imaginasi dari  Singapura tetapi persaingan ekonomi yang sihat , peningkatan  taraf hidup rakyat, permodenan negara adalah  pertahanan yang paling kukuh.
Inilah yang disedari oleh  Tun Abdul Razak  dan Tun Mahathir.

Tun Razak telah menjadikan bekas-bekas anggota  PAP yang pro komunis yang juga bekas  tahanan politik di Singapura sebagai sahabat   bagi membantunya memahami pemikiran di belakang  dasar-dasar  Singapura terutama di bidang ekonomi. Diantara nya ialah Woodhull dan Putucheary.

Malaysia  telah mendahului Singapura dalam membuka Casino di Genting Hinghland  dan melancarkan FI yang diikuti oleh Singapura beberapa tahun  kemudian . Lee Kuan Yew memberitahu Pengarang Mingguan Malaysia Zin Mahmud dalam satu interviu bahawa Singapura  terlepas F1 kepada Malaysia tetapi apa juga atas nama Mahathir sedang menghadapi ancaman sekarang dan khabarnya FI akan dihentikan.   

Mahathir mendirikan bangunan tertinggi di dunia  Menara Petronas bukanlah semata-mata untuk berbangga kepada dunia  tetapi kerana bangunan-bangunan tinggi dan modern di Orchard Road  Singapura  merendahkan perasaan  rakyat Malaysia yang  pergi mendongak kepala di Singapura tetapi sekarang orang Singapura datang ke Kuala Lumpur  mendongak kepala melihat bangunan tertinggi didunia.

Bayangkanlah betapa perasaan rakyat  Malaysia pada setiap kali ke Singapura  jika Malaysia tidak mempunyai LRT dan monorail. Mungkin ada rakyat Malaysia yang pergi ke Singapura semata-mata untuk naik LRT dan kemudian merasakan kita ketinggalan.

Mahathir telah meningkatkan keupayaan pelabuhan Klang  dan membuka pelabuhan Tanjung Pelepas untuk menyaingi  Singapura.

Dari sejak awal kemerdekaan untuk melaksanakan projek-projek yang sensitif kepada orang Islam, pemimpin Melayu  terpaksa melawan fanatisme agama bangsanya dengan merationalisasikan pemikiran mereka.

Ini dapat dilihat dari kesanggupan Tunku untuk menanggung dosa kerana mahu mendirikan Masjid Negara dengan wang lottery Kebajikan Masyarakat ketika negara masih miskin sehingga kepada  pemberian  lesen  judi  ekor dan casino, meneruskan pertandingan membaca Al Quran walapun dianggap haram sehigga mengharumkan nama negara di kalangan negara-negara Islam, memastikan hari puasa dan aidilfitri dengan memakai rukyah dan hisab yang sebelumnya menjadi masalah tentang ketidakpastiannya kepada umat Islam sejak dari zaman penjajah.

Tindakan berani Mahathir menegur amalan agama yang bersifat taksub ,jumud dan conservatif seperti keengganan doktor  wanita  Melayu  menyentuh pesakit  lelaki kerana dianggap haram sebaliknya memeriksa  pesakit dengan pensil .

            Mahathir mengharamkan Al-Arqam yang memperalatkan kanak-kanak untuk mengutip  tabungnya,melarikan siswa-siswa wanita dan mengorbankan masa depan ramai pelajar, mengambil harta benda pengikutnya dan tidak menghormati undang-undang syariah di negara ini .

Semua ini nampak mudah setelah kita melaluinya dan kita tidak sedar kerana sikap persisten pemimpin-pemimpin UMNO dalam menentang koservatisme dan kejumudan agama yang dipelopori oleh Tunku Abdul Rahman telah akhirnya menjayakan evolusi sosial yang besar  di negara ini.

Orang Melayu sekarang berada pada kedudukan yang jauh lebih baik dari era selepas kemerdekaan. Tanpa asas yang kuat pun kita boleh sampai kepada peringkat ini maka apakah kita tidak boleh melonjak lebih tinggi dan lebih cepat kehadapan dengan  kita berada pada kedudukan yang lebih mantap sekarang .

Tun Razak memberitahu Parlimen selepas peristiwa  13 Mei, dalam ucapannya di Parlimen  pada 23 Febuari 1971 bahawa pada tahun 1970 bilangan siswazah Melayu dalam fakulti Sains di Universiti Malaya hanya 20 orang daripada 493 orang, seorang dari 71 orang dalam fakulti kejuruteraan, 15 orang daripada 40 orang dalam Fakuli Pertanian  dan hanya 4 orang daripada 60 orang dalam fakulti perubatan.

Sekarang kita mempunyai  doktor Melayu diseluruh negara disamping doktor-doktor  pakar  yang terkemuka,jurutera-jurutera Melayu ,arkitek, accountant  dan sebagainya  yang tidak sahaja berkhidmat di dalam tetapi juga di luar negara.

Di negara-negara Arab professional Melayu dianggap sebagai yang kedua terbaik dari profesional Barat sedangkan rakyat dari negara Bangladesah, Pakistan, Philipina dan Indonesia adalah menjadi tenaga buruh .

Dalan masa yang singkat   pimpinan Melayu dan  Islam  telah  mencipta sejarah besar yang mengharumkan nama Malaysia  dan menggemparkan dunia.

Hanya dua bulan sahaja selepas Mahathir menjadi Perdana Menteri, Malaysia telah berjaya membuat serangan waktu subuh di London Stock Exchange pda 7 September 1981 untuk mengambil balik harta kita  lebih 200,000 ekar tanah kelapa sawit, getah dan koko dari British yang dimiliki oleh Guthrie.

Bukankah kita sebuah negara yang bijaksana dan  berperadaban tinggi  apabila dapat melakukan ini  menerusi commercial transaction dan bukan nationalisation  

Apakah kita suatu bangsa pengecut  apabila kita boleh  menggugat Britain dengan Buy British last kerana mahu mengexpolitasi  kita?.

Bukankah kita suatu  bangsa yang bermaruah apabila kita dapat mematahkan  serangan peyangak  mata wang Soros sedangkan negara-negar lain  termasuk Singapura mejadi mangsanya dan kita memalukan Singapura yang cuba mensabotajkan kita pada masa itu dengan  membeli sebanyaknya currency kita.

Adakah kita akan  mempunyai Putrajaya sebuah bandar bercirikan Islam dan modern di Malayisa sekiranya kita tidak mempunyai pemimpin yang mempunyai visi untuk menggunakan wang hasil minyak(PETRONAS) bagi pembangunan sebuah bandar terindah bercirikan Islam  yang boleh dimegahkan sebagai suatu warisan bangsa dan agama.

Apakah akan jadi wang itu sekiranya tidak digunakan pada projek  yang boleh merealisasikan impian suatu bangsa untuk menjadi bangsa yang bermaruah.

Adakah imej kebesaran dan kegemilangan bangsa ini boleh dihapuskan oleh Salleh Said Kruak dan Abdul Rahman Dahlan, Pengarah Strategi Komunikasi BN atau  Penglima  Garang Datuk Jamal Temberang?

Apakah rakyat mempunyai keyakinan untuk meneriakkan Malaysia boleh!, Malaysia boleh!  kalau  mereka tidak melihat bukti-bukti dan tugu-tugu dan yang menunjukkan kita boleh.

            Kita telah  mencapai semua keagungan ini  kerana  kepimpinan Melayu yang terbuka, demokratik, cekap, bijak dan berani walaupun tiada kesetiaan dari rakan seperjuangan kita    MCA dan MIC.

Apakah kita harus memejamkan mata kepada  hakikat bahawa MCA dan MIC bukan lagi mewakili orang Cina dan India dan hanya menjadi parasit kepada UMNO  tetapi DAP telah mengambil alih tempat mereka mewakil  orang China dan bukan Melayu lainnya.

Apakah sesudah lebih 60 tahun merdeka, kita boleh mengekalkan pemerintahan Raja Berperlembagaan, Pengekalan kuasa Melayu dalam  tentera dan polis, kita  masih takut untuk melihat dari perspective yang betul untuk membina suatu corak  politik baru di luar sentimen Melayu.

Bagi pertama kalinya dalam sejarah negara ini,rakyat dari semua kaum sekarang bersama dan bersatu dalam rasa kehilangan  kepimpinan yang berintegriti dan bemaruah yang mahu menolak  pimpinan yang rasuah dan menyalahgunakan wang negara. Adakah ini semua hanya boleh dicapai dengan perpaduan UMNO dan Pas, dengan hanya perpaduan Melayu dan bukan dengan perpaduan seluruh  tenaga yang dinamik,radikal ,progresif yang melampaui batas kaum dan agama. 


Berani berkata benar dan berani kerana benar..!

Kebenaran pasti mengatasi kebathilan..!

Percaya la..!

Lu Fikir La Sendiri!!!


85 ulasan:

  1. Yaa...agenda memperbodohkn melayu telah bermula di pwtc...entah apalagi nk dikelentong oleh pm najib kali nii....👯☺🌸🌸

    BalasPadam
    Balasan
    1. memperbodohkan melayu dan memuaskan hasrat dan shahwat dia nak pegang kuasa lama. Membelot hak dan kepentingan Melayu dalam proses itu. Cilaka. Bedebah.

      Padam
  2. Naib tak akan berani buat macam Lee Kuan Yew buat di Spore selepas berpisah dari Malaysia.

    Kalau pun Cina majoriti di Spore di masa itu - walau tak majoriti 72% macam sekarang), Naib buat sebalik nya - pupuk bahasa Cina, kasi bantuan wang, di PRK Kuala Kubu Bahu, kasi RM2 juta untuk membesarkan sekolah Cina Rasa walau pun selepas ada bukti bahawa Cina di bandar itu undi DAP di masa itu.

    Selepas itu, teruskan kasi bantuan kewangan untuk sekolah2 Cina lain. Tapi di PRU13 di kasi tsunami Cina jugak. Hamsat punya pendirian si Najib itu pekahap undi sehingga merosakkan kedudukan BM di negara ini.

    BalasPadam

  3. Yang beratus2 billion hutang dulu entah dari sumbar mana pun tak tau , tak pernah ambik kesah pun.

    Tetiba hutang 130 B dp China pula dihebohkan.

    Dah telan dedak Soros puak2 ni agaknya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu Jing Jibo @ Kejora dah telan bola Najib.

      Padam
    2. Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
  4. Le Kuan Yew di masa itu fikirkan suatu masyarakat berbilang kaum yang harmoni, macam apa yang di hasut nya masa dalam Malaysia, mahukan "Malaysian Malaysia", konon.

    Melayu sengeh aje di Singapore, tak sedarkan, tak pedulikan politik LKY dan anak nya hingga sekarang.

    Tapi celaka LKY, akhir nya di bawak nya masuk Cina ke Singapore berduyun duyun hingga Cina sekarang 72% di Singapore.

    Najib tak sedar jugak lagi. Apa saja asalkan dapat terus memerintah. Termasuk seleweng 1MDB dan songlap berbilion masuk akaun bank dia supaya dapat beli undi dsb nya.

    Tapi tak akan dia ada cukup duit nak beli berjuta undi yang di perlukan untuk menang, terutama sekarang dah begitu ramai bencikan dia akibat skandal 1MDB, GST, harga barangan melambung tinggi dsb nya. Dan SPRM tak akan mendiam diri bila Mr Cash Is King melanda landa mentayangkan tabiat korapsi nya.

    BalasPadam
  5. Cakap saja pasal LKY membawak masuk Cina hingga Spore jadi 72% Cina, mesti ingatkan kebodohan amat sangat Tengku A Rahman "menendang" Spore keluar dari Malaysia, konon. Pada hal dia telah memberi Spore kpd LKY FOC.

    Dalam sejarah maanusia, negara2 berperang mempertahankan "national sovereignty dan territorial integrity" mereka. Tapi si pembelot T A Rahman kasi saja "our prized property Spore" kpd LKY. Sekali di beri, tak akan boleh dapat semula lagi.

    Perkara ini mesti di hebohkan pada masa masa nya, dan sejarah negara Malaysia mesti di pinda, catitkan "pembelotan" T A Rahman itu, supaya tiada sesiapa fikirkan membuat demikian lagi di masa akan datang. Pembelot, pengkhianat kepentingan bangsa dan negara si T A Rahman itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Minta maaf. Saya mohon menjawab. Saya tahu sentimen orang Johor akan menyalahkan anak raja Kedah kerana membuang Singapura dari Malaysia. Saya percaya saudara juga orang Johor.

      Saya percaya Johoreans are barking at the wrong tree. Tunku sebenarnya telah selamatkan Melayu di Malaysia dengan membuang Singapura.

      Saya dah membaca kedua2 buku The Singapore Story oleh Lee Kuan Yew dan Looking Back oleh Tunku Abdul Rahman. Saya katakan tindakan membuang Singapura adalah tepat.

      Semasa LKY cadangkan gabungan Malaya dan Singapura (cadangan sebenar datang dari LKY untuk bendung kegiatan subversif di Singapura) beliau tahu bhw Tunku keberatan disebabkan jumlah bangsa Cina yang lebih ramai di Singapura akan menghilangkan kedudukan Melayu sbg majoriti dlm Persekutuan.

      Maka dicadangkan penubuhan Malaysia dgn Sabah Sarawak dan Brunei sbg anggota agar 'bumiputera' (termasuk Kristian Sabah Sarawak) kekal majoriti.

      Ketika Sabah dan Sarawak mendapat kelebihan di dalam deal itu Singapura dapat kurang. Salah satu syarat perjanjian ialah warga Singapura yang lahir di Singapura tidak boleh mengundi di mana-mana negeri dalam Persekutuan kecuali di Singapura sahaja. Ini bertujuan agar Cina dari Singapura tidak boleh mengundi di Malaya.

      Tapi ini hanya kekangan sementara. Selepas satu generasi bangsa Cina Singapura akan melahirkan anak2 di dalam negeri lain di dalam Persekutuan dan kedudukan Melayu sbg majoriti akan terancam.

      Semasa kempen Malaysian Malaysia oleh PAP/LKY Melayu dan Cina sama2 40% dan 20% lagi India dll. Dengan kempen sebegitu maka sudah tentu 20% itu akan menyokong mereka. Melayu hanya akan tinggal blok minoriti 40% sahaja.

      Tunku boleh saja isytihar darurat di Singapura dan perintah secara terus oleh pusat, tapi ini hanya penyelesaian sementara. Di dalam keadaan itu yang terbaik ialah lepaskan bumi sekangkang kera itu untuk selamatkan kedudukan Melayu dan bumiputera di bumi Malaysia yg lebih luas.

      Kaedah ini bukan shj diamalkan oleh Tunku tapi juga oleh almarhum Sultan Salehudin dan Dato Harun Idris apabila mereka 'membuang' Kuala Lumpur daripada Selangor dan jadikannya Wilayah Persekutuan agar orang Melayu tidak menjadi minoriti di Selangor dan Sultan Selangor tidak menjadi seperti Sultan Singapura yang membawa diri apabila 'rakyat terbanyak' tidak lagi mahukan kewujudan Sultan.

      LKY sendiri memberi komen bahawa Tunku/Malaysia tidak mungkin akan menerima semula Singapura kecualilah sekiranya 4 negeri Melayu di Selatan Thailand diserap masuk ke dalam Malaysia.

      Tapi dari sudut undang-undang antarabangsa ini hampir mustahil memandangkan tidak seperti Malaya, Singapura, Sabah, Sarawak dan Brunei, kedaulatan negeri-negeri Melayu selatan Thailand terletak di Bangkok dan bukan di London dan Perjanjian Bangkok 1909 tidak memungkin negeri2 itu dirampas daripada Thailand.

      Ikhlas cakap. Saya sokong sepenuhnya tindakan Tunku itu sepertimana saya menyokong tindakan Selangor 'membuang' Kuala Lumpur.

      Ia benar-benar jalan penyelesaian terbaik untuk jangka panjang.

      Kalau betul2 nak bersedih dengan kehilangan Singapura daripada kekal menjadi sebahagian drpd bumi Melayu pada hari ini, maka silalah gali sejarah yang lebih lama lagi bagaimana bumi Temasik ini boleh jatuh ke tangan British.

      Semoga penjelasan ini akan membuatkan saudara tidak lagi 'barking at the wrong tree' dan memanggil Tunku sbg pengkhianat padahal hakikatnya dialah sebenarnya penyelamat.

      Semoga Allah ampunkan dosa2 Almarhum Tunku dan tempatkannya bersama2 hamba2Nya yang beruntung.

      Padam
    3. Mohon untuk menambah:-

      Apabila berlakunya sesuatu perubahan kepada sesuatu perkara yang besar maka adalah penting untuk kita memahami di manakah berlakunya 'point of transition' perubahan itu.

      Misalannya, di dalam kes Singapura yang menjadi 'bumi Melayu bukan lagi milik Melayu' di manakah point of transitionnya? Adakah pada tarikh ia dibuang oleh Tunku daripada menganggotai Persekutuan Malaysia?

      Ketika Tunku membuangnya daripada Malaysia ia sudah pun menjadi seketul barah. Jika tidak dibuang maka barah ini akan berjangkit kepada seluruh anggota persekutuan Malaysia. Peristiwa 9 Ogos 1965 ini tidak mungkin menjadi point of transitionnya.

      Ancaman barah ini bukan main2 dan bukan kecil anak, bahkan amat nyata dan amat real. Maka adalah tidak betul jika menyalahkan Tunku di atas situasi Singapura hari ini.

      Ia ibarat menyalahkan seorang doktor yang memotong buah dada pesakit wanitanya yang dihingapi barah untuk mengelakkan barah itu menular ke bahagian lain.

      Mana yang lebih penting? Anggota kecil ini atau keseluruhan tubuh badan dan nyawa si pesakit?

      Adakah kehilangan payudara ini menghilangkan kewanitaan, kemampuan untuk mengandung dan beranak, dan yang lebih penting lagi kemampuan untuk terus bernafas dan menikmati hidup si pesakit ini?

      Apa guna dibiarkan barah itu terus menerus menyiksa dan menyebabkan kesakitan kepada keseluruhan anggota badan pesakit padahal ada pilihan lebih baik untuk si pesakit dapat terus menikmati hidup, hanya dengan sedikit kekurangan sahaja?

      Apa pun ini adalah luka lama, sekiranya dikorek ia pasti akan berdarah semula. Ditakuti ia akan menyakiti pihak2 yang kita tak mahu sakiti pula.

      Apabila saya membela tindakan Tunku ini tidak bermakna saya mahu menyalahkan dan menyakiti pihak lain pula. Saya cuma membela Tunku tapi tidak menunding jari kepada sesiapa yang lain pula.

      Maka sebaiknya biarkanlah sahaja ia berlalu. Kadang2 kebenaran itu lebih pahit apabila ia diketahui, dan kadang2 kepahitan itu jatuh pula ke atas kaum kerabat kita sendiri.

      Yang tercicir biarkan saja, yang masih dikendong jangan pula terlepas.

      Jom selamatkan Malaysia daripada ancaman tali barut Zionist Apco dan Goldman dan daripada ancaman tali barut komunis China.

      Inilah ancaman 'real' kita hari ini. Mudah2an kita berjaya mengekang mereka daripada terus menapak kukuh di bumi Malaysia selepas pintunya dibuka oleh sang Kitol Moden.

      Padam
    4. Memang adat Melayu lama bersopan santun sehingga nak keluar pendapat pun meminta maaf. Saya sokong pendirian Tun M dalam buku nya The Malau Dilemma mencadangkan Melayu kikiskan adat adat lama seperti biar matu anak jangan mati adat.

      Melayu ketinggalan jika jika berpegang kpd adat adat lama, bersopan santun, segan nak mintak itu ini. Pada hal Cina jumpa Sultan pun cakap gua lu. Tentu eksploit keadaan bergambar dan letak gambar di kedai dll mempromosikan diri.

      Di bidang politik, LKY eksploit sentimen berbilang kaum bila Singapore di dalam Malaysia. Malaysian Malaysia nya bertujuan politik nya mahu menjadi PM negara yg jauh lebih besar dari sekangkang kera Singapore itu.

      Padam
    5. Keadaan sabelom Malaysia tak penting bila membincang hal Spore "di tendang" dari Malaysia. Yang penting nya ia lah apa LKY buat masa Spore dalam Malaysia dan reaksi T A Rahman berkenaan dengan nya.

      Demografi majoriti Melayu-bukan Melayu tidak begitu penting. Yang penting ada lah control/ kawalan. Bagaimana cekap nya a Malay-led gomen mengawal keadaan politik semasa. Negara ini telah di perintah Malay-led sejak Merdeka.

      Boleh di fikirkan berbagai cara bagi menentukan keadaan demografik di mana mana negeri/ kawasan supaya tidak menyebabkan Melayu hilang kuasa. Contoh nya: re-delineation of constituencies. Memang, SPR di katakan sepatut nya independent. Tapi bukan kah itu subjektif? Bincang ke zaman nun pun tak selesai.

      Ha nya bodoh bangang si Tan Sri Rashid apekenama bekas Pengerusi SPR umumkan kpd media tak lama lalu bahawa redelineation itu ia lah alat memegang kuasa pemerintah.

      Padam
    6. LKY sendiri berkata selepas Spore "di tendang" keluar dari Malaysia bahawa dia boleh eksploit sentimen berbilang kaum in his favour bila di dalam Malaysia. Walau pun dia tak kata, tetapi konsep jahat Malaysian Malaysia nya ada lah contoh eksploitasi sentimen bukan Melayu supaya menyokong dia.

      Tetapi, bukan kah re delineation exercise boleh mengatasi keadaan supaya dia dan puak Pembangkang tidak menang di PRU. Dan, jika dia mengeksploitasi sentimen sehingga mencetus pergaduhan kaum, bukan kah ada alat alat mengawal itu jugak?

      Bukan kah ada ISA (yang Spore pakai hingga sekarang tapi Melayu bodoh spt Najib buang di Malaysia) yang boleh di gunakan mencekut LKY pun jika dia keluar batas dlm politik nya.

      Dan, bila tercetus pergaduhan kaum 13 May 1969, bukan kah tentera boleh keluar membantu Polis mengawal keadaan? Saperti yang benar berlaku di masa itu.

      Tapi T A Rahman panas hati, geram (dia di katakan selalu memaki dalam bahasa Thai bila poor hits di golf course), pergi ke London, buat keputusan dengan tak bincang dengan cabinet nya pun, balik, sampai KL airport, umumkan keputusan nya nak "tendang" Spore keluar dari Malaysia.

      Saya fikir itu keputusan yang di buat dengan amat singkat pemikiran - (adat Melayu bersopan lagi, tak gunakan istilah bodoh bangang). Yang tak di bincang di cabinet. Mungkin dia bercakap dengan Tun A Razak di talipon tapi itu ada lah keputusan T A Rahman sendiri.

      Pada hal, bila politikus Kelantan buat tak betul di zaman Tun Hussein, gomen istiharkan dharurat di Kelantan, hantar askar ke sana, perintah melalui Director of Operations.

      Yang amat bodoh nya kes Spore itu (coba being pactical, tak sangat bersopan santun di zaman Donald Trump dsb nya sekarang ini), ada 1 briged angkatan tentera Malaysia di situ pada masa itu. Dan Tentera Laut seluruh Malaysia berpusat di Woodlands, Spore di masa itu.

      Lagi bodoh lagi ia lah T A Rahman arahkan Commanding Officer Tentera Malaysia di situ pergi jumpa LKY, saluted him, dan janjikan keselamatan dia. Apa daaaaa ....

      Padam
    7. Sekarang pulak Najib buat macam macam hal. Sejak Tun Dol lagi, "flip flopping, auto-piloting and sleepy rule" nya membikin kawalan lemah keatas puak puak yang nak dapatkan kuasa melalui eksploitasi keadaan itu ini.

      Bila Tun Dol kempen PRU di atas platform Hapuskan Korapsi, dengan imej Mr Clean nya, dia dapat kemenangan cemerlang. Tapi kesan "flip flopping, auto piloting and sleepy administration" nya telah merayap on the ground. Najib sedar itu dan coba mendapat kemenangan di PRU13 tapi pulak nya dengan memprostitutekan hak dan kepentingan Melayu, mentafsirkan Perlembagaan negara bagi kepentingan nya sendiri.

      Maka, Perkara 152 Perlembagaan bekenaan kedudukan BM, Perkara 153 berkenaan Kedudukan Istimea Melayu di ketepikan nya. Membongkok ke belakang hingga nak patah pinggang dia nak mengambil hati pengundi Cina, kasi bantuan wang kpd sekolah Cina, lenyapkan DEB dsb nya. Tapi ia di kasi Tsunami Cina.

      Jadi, dia gunakan konsep Cash Is King pulak. Gila, seleweng 1MDB dan songlap berbilion Ringgit masuk akaun bank dia. Begitu teruk pendirian dan pembuatan dia, gua takut kalau nanti akan sampai tahap pemimpin negara ini akan meradang dan kasikan suatu wilayah negara ini FOC kpd sesiapa lagi.

      Oleh itu, tindakan bodoh T A Rahman memberi Spore kpd LKY FOC itu mesti di kutuk, di caci berterusan, buku2 sejarah di pinda supaya memasukkan hal itu begitu, supaya rakyat sedar, supaya jangan sesekali lagi berlaku pengkhianatan kpd negara saperti di lakukan T A Rahman itu.

      Padam
    8. Saya tak bersetuju dengan pendapat itu sdr itu. Kesemua cadangan spt guna ISA, guna ketenteraan hanya short term solution. Ia hanya akan backfire sahaja.
      Tentang demografi pula, kita hanya boleh fikirkan susunan demografi apabila kedudukan kita majoriti. Sebab itu Tunku insist syarat Singaporean tidak boleh undi di luar Singapura. Tapi ini juga short term solution. Selepas satu generasi ia sudah tidak akan mampu membendung kebanjiran bukan Melayu di seluruh Malaysia.

      Kalau tindakan itu salah, maka mengapa pula Sultan Salehuddin dan Dato Harun Idris buat keputusan yang sama apabila mengeluarkan Kuala Lumpur dari Selangor.

      Apabila kedudukan hanya 40% kilas kot mana pun takkan boleh lepas juga. Tetap minoriti. Kedudukan istimewa orang Melayu dan malah raja2 melayu juga terancam.

      Almarhum Tunku buat keputusan yang betul. Tuduhan bahawa Tunku tak bincang dengan kabinet adalah tak tepat. Ia keputusan parlimen dan kesemua ahli kabinet adalah juga ahli parlimen. Tiada siapa yang terkecuali.

      Ia juga bukan keputusan berseorangan tetapi keputusan seluruh parlimen Malaysia. Malah YDPA juga tandatangan keputusan itu dan berikannya legitimacy.

      Untuk mengatakan Tunku tak bincang dalam kabinet pun tak benar. Semua ahli kabinet telah diberitahu awal2 sebelum ia dibentangkan di Parlimen. Tunku telah pun beri penjelasan kenapa Singapura perlu dikeluarkan dari Malaysia. Hanya Jaafar Albar sahaja yang menolak penjelasan itu.

      Kesemua pemimpin Melayu bersetuju dengannya kecuali Tan Sri Syed Jaafar Albar.

      Bermakna majoriti Melayu bersama dengan Tunku dalam hal ini.

      Rang undang-undang menendang keluar Singapura daripada Malaysia telah dibacakan di Parlimen sebanyak tiga kali dan dipersetujui hampir sebulat suara (kecuali Jaafar Albar) oleh semua ahli parlimen semasa itu. Ia juga telah diterima oleh Agong (pada masa itu consent agong adalah mandatori).

      Ia adalah keputusan konsensus.

      Pasal guna ketenteraan pun saya dah explain. Ia hanya akan jadi short term solution, akhirnya ia tetap akan makan diri. ISA? Apa alasan legal justificationnya?

      Memotong barah adalah satu2nya penyelesaian muktamad jangka panjang.

      Bukan Tunku yang serahkan Singapura kepada Inggeris. Beliau hanya potong barah sebelum ia merebak.

      Dan paling penting ia keputusan hampir sebulat suara oleh Parlimen dan dipersetujui oleh Agong.

      Tunku pengkhianat? Rasanya hanya segelintir kecil sahaja punya pandangan seperti saudara. Dan saya pasti majoriti yang punya oandnagan ini tak tahu pun proses parlimen yang dilakukan dan persetujuan YDPA sebelum Singapura ditendang keluar.

      Semoga Allah ampunkan dosa2 almarhum Tunku dan tempatkannya bersama-sama orang-orang yang beruntung.

      Padam
    9. Saya tak lihat backfire pun bila tentera di gunakan bagi mengatasi masalah politik Kelantan. Pendek kata, keadaan balik ke normal tak lama selepas itu.

      Saya mahukan di buat begitu di mana mana pun di masa hadapan. Tapi kerana Najib dah bikin Akta MKN, tak tahu jika dia akan gunakan nya jika ada politikus yang di lihat nya melebihi batas.

      Melebih batas atau tidak ha nya bergantung kpd persepsi, kpd nilaian nya. Kerana dia dah terdesak, takut dia akan gunakan di atas keadaan yang tak genting.

      Padam
    10. "kita hanya boleh fikirkan susunan demografi apabila kedudukan kita majoriti."

      Tak setuju. Bukan "apabila kedudukan kita majoriti." Tetapi, selagi it is a Malay-led gomen, boleh hantar tentera ke Spore atau mana mana yg politikus nya kurang ajar. Bila Malay-led, mesti majoriti Melayu dalam cabinet.

      T A Rahman memerintah di masa bukan main besar majority Melayu di cabinet nya. Boleh benar ISAkan LKY, declare Emergency di Spore, hantar sesiapa memerintah di sana. Tun Ghazali Shafie (KSU MOFA di masa itu) privately said dia sanggup pergi Spore di masa itu. Dia rapat dengan Tu Razak, dua dua loyar lulus di UK, orang Pahang, selau berjumpa briefing foreign affairs matters, sebab Tun Razak DPM. Tapi gamak nya Tun Razak taknak hilang peluang dia jadi PM, biarkan keadaan begitu. Jadi terbang lah Spore dari pegangan kita.

      Spore yang dulu Melayu punya, lepas ke tangan Bretes, di kasi semula kpd kita melalui Malaysia, tapi di kasi kpd LKY FOC dek si bodoh T A Rahman.

      Jangan marah saya gunakan istilah bodoh. Saya tak mencarut macam Anjing Jibo selalu buat di sini.

      Isu Tunku insist syarat Singaporean tidak boleh undi di luar Singapura tak timbul. Kelantan yg di kenakan pemerintahan dharurat saya lihat solution itu menjadi long-term. Kalau di buat kpd Spore, jugak akan begitu. Kalau Spore dalam malaysia, kebanjiran bukan Melayu tidak akan berlaku. Ada check and balance. Senang membendung bila Spore dlm Malaysia.

      Padam
    11. mengapa pula Sultan Salehuddin dan Dato Harun Idris buat keputusan yang sama apabila mengeluarkan Kuala Lumpur dari Selangor?

      Tun Mahathir menjadi PM dari 16 Juli 1981 hingga 31 Oktober 2003. Bukan kah kerajaan Fedral berpindah dari Kuala Lumpur ke Putrajaya pada tahun 1999, bermakna keputusan mengeluarkan KL dari Selangor itu di buat oleh dan di zaman Tun M memerintah? Di runding dengan Kerajaan Selangor dan dengan perkenan Sultan Selangor?

      Padam
    12. Kita berseliseh pendapat. Tapi takpa. Boleh bincang. Itu demokrasi.

      Takda rekod yang di keluarkan, takda berita mengatakan "Semua ahli kabinet telah diberitahu awal2."

      Beritahu "sebelum ia dibentangkan di Parlimen", memang lah. Tapi isu nya ia lah T A Rahman buat keputusan DENGAN TIDAK MERUJUK ATAU BERUNDING DENGAN KABINET NYA.

      Akhbar2 di masa itu melaporkan gempar keputusan itu bila T A Rahman umumkan nya sesampai nya balik dari London. Memang, takda Menteri yang protes, ha nya gambar Syed Jafar Albar, Pegawai Penerangan UMNO di masa itu, menunjukkan buku tumbuk nya, nak menumbuk LKY, konon nya.

      Memang "Kesemua pemimpin Melayu bersetuju dengannya kecuali Tan Sri Syed Jaafar Albar." Tetapi, SELEPAS T A Rahman umumkan keputusan nya "menendang" Spore, konon, siapa berani nak tentang dia terang terang?

      Tetapi api menyala di dalam dada ramai pemimpin, termasuk Tun A Razak dan Tun Ghazali Shafie. Bara api itu memendam beberapa tahun sejak "pemisahan" Spore di tahun 1965.

      Puak DAP ada yg kata 13 Mei 1969 di rancang dek mereka yang mahu singkirkan T A Rahman. Saya kekadang terasa bersetuju. Bukan sebab pergaduhan kaum tapi sebab memberi Spore kpd LKY FOC. Lepas pergaduhan kaum itu, T A R "bersara".

      Padam
    13. 9:47

      Jawapan saudara dengan jelas membuktikan kebenaran hujahan saya bahawa apa sahaja cotainment yang mampu dibuat pada masa itu hanya bersifat sementara. Ia takkan mampu bertahan melebihi satu generasi.

      Ambil saja Fiji sebagai contoh bgmn selepas 1 generasi pendatang India boleh terpilih menjadi PM walaupun Panglima Angkatan Tenteranya bumiputera Fiji.

      Akhirnya ia balik kepada demokrasi semula dan pendatang India akan tetap berpeluang cerah kembali menduduki kerusi PM.

      Di dalam dunia hari ini pemerintahan tentera untuk tempoh yang lama akan menerima tekanan daripada dunia. Tiada siapa mahu berurusan dan jadilah kita negara kera sumbang. Panglima Tentera Diri dah merasainya.

      Itu Fiji di mana ajumlah bumiputera dan bukan bumiputera hampir sama banyak. Malaysia pada 1969 mempunyai demografi Melayu dan bumiputera hanya 40% sahaja, ancamannya lebih benar dan lebih besar.

      Saya sangat pasti sekiranya Singapura di dalam Malaysia kedudukan kita hari ini 180 darjah berlainan. Silap haribulan PM bukan di tangan Melayu lagi, dan Raja2 pun barangkali sudah tidak wujud lagi.

      Sdr pun tidak boleh menjawab tntg fakta bahawa hampir semua ahli parlimen kecuali Syed Jaafar Albar menyokong mengeluarkan Singapura dari Malaysia dan tntg Agong sendiri bersetuju untuk keluarkan Singapura.

      Kalau melihat kpd praktis Majlis Raja-raja pada masa itu saya berani katakan persetujuan Agong itu diperkenankan oleh Raja-raja Melayu kesemuanya. Ini kerana setiap keputusan Parlimen yang penting YDPA akan minta pandangan Raja-raja lain dahulu.

      Sekiranya membuang Singapura adalah pengkhianatan maka sanggupkah kita katakan kesemua ahli Parlimen Melayu (kecuali Jaafar Albar) sbg pengkhianat?

      Bagaimana pula dengan YDPA yang memberi consent? Atau Raja2 Melayu yang lain yang seorang pun tidak dilihat membantah keputusan tersebut?

      Tidak seperti kita yang membicarakan sejarah di sini mereka membicarakan 'real threat' di parlimen dan mencapai konsensus membuang Singapura dari Malaysia.

      Sdr membawa imej Tan Seri Syed Jaafar Albar pada masa itu tapi kalau dilihat pandangan ramai, beliau pun berseorangan.

      Padam
    14. Sdr,

      Tntg 13 May 1969 dirancang untuk jatuhkan Tunku bukan kenyataan DAP tetapi kenyataan Tunku sendiri. Tunku sendiri katakan 13 May 1969 telah dibenarkan berlaku kerana Timbalannya sudah tidak sabar hendak mengambil alih, maka diberikannya kebenaran berarak pada ketika ia tahu perarakan itu berisiko tinggi menyebabkan rusuhan kaum. Perkara ini ada di dalam bukunya Looking Back.

      Ia juga ada di dalam kertas putih pihak British.

      Akhirnya individu yang memberikan kebenaran berarak itu naik jadi PM. Siapa dia semua dah tahu.

      Ini bukan kata saya tetapi pandangan Tunku sendiri dan kertas putih British sendiri.

      Padam
    15. "guna ketenteraan ... akhirnya ia tetap akan makan diri"? Tidak. Guna tentera di Kelantan tidak pun makan diri. Keadaan jadi normal hingga sekarang walau pun Kelantan di perintah PAS demikian lama.

      Apa alasan legal justification kalau guna ISA? Alasan dan justifikasi nya ia lah LKY subversive. Memang itu pun tujuan utama ISA. Tanya senior lawyers dan mereka akan kata yang menentukan justifiable nya ISA itu ia lah pihak Polis. Begitu jugak Akta Hasutan yang - nasib baik - tak di humban dek Najib yang dah confused dan berkeliaran mcm cicak putus ekor.

      "Probable cause", "reasons to believe" spolan subversive atau menghasut, boleh tangkap. Itu undang2 Malaysia. Negara luar takda kuasa nak buat apa.

      Jadi, apa nak di kisahkan penggunaan ISA. Pahal pun, bukan kah tak boleh di bicara di mahkamah kes2 ISA?

      T A Rahman tahu itu semua. Tapi dia nakkan imej liberal konon, macam Najib nak begitu dengan tak tentu hala, tak mahu gunakan ISA kpd LKY. Jadi, lebih sesuai kpd dia "tendang" Spore.

      Sebenar nya "lebih senang", bukan lebih sesuai. T A Rahman memang jenis yang tak mahu susah susah sangat dalam hidup dan cara membuat keputusan nya. Banyak dah di kata dan di tulis tabiat nya suka main poker, tak mahu baca memo panjang panjang. Ada di ceritakan di zaman Konfrontasi, orang semua kegetaran "undeclared war" dengan Indonesia, berbual di kelab selepas main golf, datang Pegawai Kem Luar Negeri bawak taligeram penting, di lihat nya beberapa saat, di letak nya semula ke bekas apekebende, dengan beberapa Ringgit "tip". Ingat nya Pegawai Kemlu itu waiter, bawak ape ke.

      Padam
    16. Terdapat seseornag yang ingin menyalahkan Tun M tanpa mengetahui sejarah KL dijadikan WP.

      Saya curi masa utk cerita sedikit.

      Pada pilihanraya 1969 DAP dan Gerakan berjaya menyapu bersih kerusi majoriti bukan Melayu. Mereka membentuk blok majoriti dalam DUN Selangor. Semasa itu Gerakan belum join Perikatan (BN).

      Akibat rusuhan kaum Mageran ditubuhkan dan memerintah melalui mandat darurat dan bukan mandat demokrasi.

      Tetapi mandat darurat hanya solusi sementara, sampai masanya mandat perlu diambil semula melalui demokrasi. (Sama seperti pemikiran Tunku yang membuang Singapura dan bukan mengisytiharkan darurat di sana, ia penyelesaian muktamad jangka panjang).

      1969 UMNO-BN menjadi minoriti dalam DUN Selangor. Tidak mustahil ia berlaku lagi.

      Kalau tak kerana KL dibuang dari Selangor kemungkinan besar ialah MB nya adalah dari kalangan bukan Melayu baik sama ada ketika BN mahupun ketika PR.

      Lihat sahaja contoh Pulau Pinang.

      Benar Selangor ada Sultan tetapi bukankah ia adalah idelisme monarki sendiri bahawa 'tiada rakyat tkadalah raja'. Maka kalau 'rakyat terbanyak' tidak lagi mahukan raja bgmb kedudukan raja itu.

      Kot mana pun krisis tetap akan berlaku. Pelik tak sebuah negeri bersultan majoriti rakyatnya dan majoriti ahli DUN nya dari bangsa bukan Melayu?


      Hari ini mungkin bunyinya pelik tapi ia adalah real situation pada masa itu dan langkah containment jangka panjang diperlukan.

      Sekiranya pihak majoriti membawa usul membuang Sultan, maka satu lagi krisis besar akan berlaku.

      Dato Harun MB Selangor telah cadangkan agar Kuala Lumpur dikeluarkan dari Selangor dan diletakkan terus di bawah pentadbiran persekutuan. Ini untuk elakkan krisis yang sama berlaku di masa hadapan.

      Sultan sendiri berstuju. Dilaporkan Sultan berkata kpd Dato Harun 'Dato buatlah apa yang difikirkan baik'.

      Di atas cadangan MB Selangor Tun Razak selaku PM berstuju KL dijadikan WP. Dengan ini Melayu kembali menjadi majoriti di Selangor dan di Dewan juga.

      Ia berlaku pada 1Feb 1974 ketika Tun Razak menjadi PM dan bukan Tun M.

      Sekalipun kerusi majoriti bukan Melayu telah bertambah di Parlimen tetapi dari sudut demografi kerusi, Melayu masih membentuk majoriti dan kedudukan Agong masih selamat.

      Ini adalah fakta sejarah.

      Putrajaya pula ada banyak alasan strategiknya apabila dijadikan pusat pentadbiran. Tapi saya hanya mohon kongsi satu perkara sahaja dari sudut maruah dan kebanggan Melayu sbg bumiputera di Malaysia.

      Apabila membaca sejarah KL tidak dapat tidak nama Yap Ah Loy yang akan disebut sebagai pengasasnya. Bagaimana mungkin nama Cina menjadi pengasas ibu negara sebuah negara Melayu.

      Maka dari sudut kebanggaan Melayu, Putrajaya adalah kejayaan. Kalau ditanya nama Putrajaya itu sendiri diambil dari nama Tunku Abdul Rahman Putra. Kalimah Putra ini juga boleh membawa mksud bumiputera. Ia benar2 membawa maksud 'Melayu' sbg kaum teras Malaysia.

      Dan sekiranya KL sebagai pusat pentadbiran didiami majoriti Cina, maka dengan berpindahnya pusat pentadbiran ini ke Putrajaya maka Melayu menjadi majoriti.

      Tidak dinafikan Selangor kerugian satu lagi wilayahnya tetapi kebaikannya dirasai oleh semua umat Melayu di Malaysia.

      Tambahan pula Selangor diberikan tempat khusus di dalam Perbadanan Putrajaya dan istana khusus dalam Putrajaya. Ada imbalan berbalik dan bukan kosong begitu sahaja. Malah imabalan ini kekal selagi Putrajaya wujud dan bukan secara bayaran 'one-off'.

      (Bagaimana pula dengan penyerahan Singapura kepada British? Sila baca sejarah yang tidak ditulis di dlm buku sejarah Malaysia).

      Di dalam kedua2 situasi KL dan Putrajaya dijadikan WP, kemenangan berpihak kepada Melayu.

      Kali pertama ia menyelamatkan Melayu sbg majoriti di DUN Selangor dan kali kedua ia mengembalikan maruah Melayu sbg kaun teras dan peribumi di Malaysia.


      Terima kasih Tun M di atas idea Putrajaya yang brilliant ini.

      Padam
    17. Saudara.

      Kelantan adalah bumi majoriti Melayu, PAS atau UMNO tidak akan menjadi isu. Raja juga tiada isu

      Singapura adalah majoriti Cina. Gunakan ketenteraan tetap akan jadi isu. Lihat saja Fiji sbg contoh.

      Bgmn sdr boleh gunakan Kelantan sbg contoh pada ketika demografi dan isunya berlainan.

      Kelantan hanyalah isu politik sedangkan Singapura isunya kaum dan agama. Manakan sama.

      Sekali lagi, ia keputusan konsensus parlimen dan dipersetujui Agong.

      Pros and cons telah pun diambil pertimbangan dan akhirnya konsensus dicapai dan Singapura dibuang.

      Siapa kata ahli parlimen semua takut dengan Tunku dsn tidak membantah? Hakikatnya akhirnya mereka akui juga ia penyelesaian terbaik.

      Pada masa itu PM tidak menggunakan ugutan bagi mereka yang tidak bersetuju dengannya. Ahli parlimen bebas memberikan pendapat dan mengundi.

      Tak silap saya Jaafar Albar pun mengamuk dan keluar dewan kerana dia berseorangan di dalam isu ini. Dia tahu kalau mengundi pun dia menjadi ahli tunggal yang menentang

      Walaubagamana kuat jeritan saudara hari ini, ia sama saja levelnya dengan TS Jaafar Albar pada hari itu. Ia tetap minoriti yang amat2 kecil.

      Padam
    18. Fiji sebagai contoh itu memihak kpd hujah pengunaan tentera.

      British kolonial membenarkan pendatang bertalu talu hingga Fijians menjadi minoriti. Parti politik pendatang menang tapi tak dapat pegang kuasa. Sebab Tentera rampas kuasa. Selepas parti Fijians dah kuat, Tentera lepaskan kuasa, PRU, menang dan keadaan sekarang baik, rasa nya.

      Tapi itu rampas kuasa, coup d'etat. Tak boleh di lakukan di negara ini. Ha nya declare emergency, hantar Tentera bagi mengawal keadaan kalau penduduk tempatan memberontak dsb nya. Walau di Singapore di masa itu pun. Ada satu briged tentera di situ, dah cukup menentukan keadaan tak membahayakan jika ada pemberontakan.

      Sama jugak di Kelantan yang majoriti Melayu. Penganut2 PAS pun boleh memberontak. Tapi hantaran Tentera ke situ membikin mereka pikir 2-3 kali sebelom nak berontak.

      Sayang amat sangat si bodoh T A Rahman tak buat begitu, hingga hilang Spore sampai bila2.

      Padam
    19. Siapa di sini ".. menyalahkan Tun M tanpa mengetahui sejarah KL dijadikan WP"?

      Fakta2 dan Hujah2 yg di keluarkan ha nya lah bagi membetulkan fakta sejarah. Pemindahan Kerajaan Federal ke Putrajaya berlaku di zaman Tun M.

      Keluar nya Kuala Lumpur dari Selangor berlaku di zaman Tun M. Ha nya hal itu di fikirkan dek pihak lain sabelom zaman Tun M.

      Takda menyalahkan Tun M dalam hal ini. Kita di ms yang sama mebedal Najib. Takkan menyalahkan Tun M.

      Tapi kita berbeza pendapat berkenaan T A Rahman tak salah. Boleh berdailog, diskusi. Kita keluarkan fakta2 dan hujah2 dan coba betulkan mana yg salah. Mana yang tak, kita argue. Secara baik.

      Tak perlu mengata tak tahu sejarah dsb nya. Yang itu kita gunakan bila menibai puak Najib. Mereka memang tak tahu. Najib tak tahu apa itu Melayu pun - mengistiharkan dia Bugis, konon. Hah, sekarang di panggil Bugis Lanun.

      Hehe

      Padam
    20. "Tunku sendiri katakan 13 May 1969 telah dibenarkan berlaku kerana Timbalannya sudah tidak sabar hendak mengambil alih, maka diberikannya kebenaran berarak pada ketika ia tahu perarakan itu berisiko tinggi menyebabkan rusuhan kaum. Perkara ini ada di dalam bukunya Looking Back."

      Sdr keluarkan malumat itu. Kalau betul (emphasis di atas perkataan "kalau"), Ada kah bermakna sdr tak pandang tinggi atau tak setuju dgn Tun Razak, tak indahkan jasa2 nya spt pembanguanan tanah di negara ini?

      What was the race riots of 1969 the business of the British gomen that they issued "kertas putih"?

      Padam
    21. pasal singapore atau KL ke.. nampak tak sebab utama .. bukan utk kebaikkan.. tapi utk kekal kuasa... fikir2 kan.. kalau singapore tak kluar malaysia tak de barah pun.. kalau KL pun sama... atas nama nak kekal kuasa mcam2 alasan boleh berlaku...

      Padam
  6. Adakah imej kebesaran dan kegemilangan bangsa ini boleh dihapuskan oleh Salleh Said Kruak dan Abdul Rahman Dahlan, Pengarah Strategi Komunikasi BN atau Penglima Garang Datuk Jamal Temberang?


    Sudah tentu. Apa saja untuk mendapatkan dedak yg lumayan. Lagi jenis cilaka dan bedebah. Pembawa malang (makna istilah2 itu, kata Kamus) kapada hak dan kepentingan Melayu. Kalau di zaman Ksultanan Melayu Melaka, mereka penderhaka di sula di tepi pantai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sula = di heret ke tepi pantai, di sembamkan muka nya ke pasir, di sula lubang bontot nya dengan buluh tajam.

      Cruel? Itu lah di namakan balasan bagi penderhaka kapada bangsa dan negara di zaman itu.

      Sekarang? Di kasi dedak, pangkat Datuk apekebende nya, jawatan MP dan bertan baju merah. Cilaka. Bedebah.

      Padam
    2. Sallah Said Keruak? Boleh pakai ke cakap dia ni?

      Baru2 ini so dungu ini telah nyatakan bahawa kita tidak boleh menerima sumbangan luar untuk tujuan politik dalam negara nanti hilang kedaulatan.

      Hallo..? Dulu bukan kamu ka yang pertahankan si Najib konon dia hebat kerana mampu dapat derma dari Saudi untuk BN?

      2.6b tu derma ka bukan?

      Itulah akibatnya menipu. Ia lupa apa yang ia pernah tipu sebelumnya dan membuat kenyataan yang bertentangan.

      Padam
  7. Bagus. Jangan kasi muka kpd dia. Dia keluar sepatah, kita keluar dua.

    Pada masa masa nya, kerumun dia dengan counter comments bertalu talu.

    BalasPadam
  8. Setuju bahawa "MCA dan MIC bukan lagi mewakili orang Cina dan India dan hanya menjadi parasit kepada UMNO tetapi DAP telah mengambil alih tempat mereka mewakil orang China dan bukan Melayu lainnya."

    MCA pun dah nak gaduh dengan UMNO, Presiden nya Liow ugut nak keluar dari kabinet Najib sebab Hudud. Kalau keluar dari Bn pun bagus. Kita tunggu dan alu alukan.

    BalasPadam
  9. Bercakap benar...."Tun Mahathir merupakan punca kepada masalah di negara ini, pada ketika ini. Beliau tidak mempunyai hak untuk campur tangan dalam negeri saya. Saya tidak akan bertolak ansur dengan sikap beliau," titah Sultan Johor.

    Kahkahkah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Padam
    2. ... tempat dibawah Perlembagaan negara ...

      Padam
    3. Keris lembik,

      Sebab itu kami lebih bebas...tiada bersultan....menyusahkan......syukur alhamdulillah....sama2 6 kaki dalamnya

      Padam
    4. Kan bagus kalau sultan johor yg dulu balun bapak siberayon dgn kayu golf smp mampos.

      Xde la lahir parasit bodoh bebal seperti yg ada hari ini

      Padam
    5. jika pru 14 pasti d adakan, maka jgn terkejut jika Johor d perintah olih kumpulan yg bersimpati dgn tun m.

      maka akan terujud lah situasi saperti d Selangor.

      pada perhitungan saya, besar kemungkinan NS, perak,johor n Sabah akan bertukar tangan.

      salah haribulan, kerajaan pusat sendiri akan tumbang.

      kita sedang menuju k era yg amat menarik. najib sudah menghidu nya. itu lah masa nya akta MKN akan menjadi amat berguna utk mengekal kekuasaan.

      Padam
    6. Dato,

      I am inclined to believe in your comments. Of late, khaled was the only regular one in the news. NS' Mohammad seemed withdrawn may be due to health reason, sabah's musa aman appeared to be laid off (for now) perhaps due to ongoing trial in the swiss court viz his swiss account, perak's zambri "forcing himself up" but may be restrained by Raja Nazrin's factor. Kedah, Trengganu, Malacca and Pahang looked gloomy, just bystanders waiting for instructions.

      Hopefully I am proven wrong

      Padam
    7. Sultan tak menghiraukan kedudukan nya dibawah Perlembagaan negara akan melebih ramaikan pengundi Johor memilih Pembangkang.

      Padam
  10. PERSIDANGAN UMNO BERMULA
    BARUA BATUAPI PULAK YANG PANAS MENGILA
    SINGAPURA LKY DIJADIKAN IDOLANYA
    DAH PANAS BERAMBUS SAJA KE SINGAPURA...

    TUMPUKAN PADA BERSATU MURTAD SAJA
    ITU SAJA YG MAMPU BARUA TERKINJA KINJA
    MEMACAM ISU YG BARUA BATUAPI JAJA
    DEMI BATUAPI TA'TAU MANA NAK LETAK MUKA


    makin kepanasan blogger batuapi ni... makin meroyan bila PAU bermula... kli bole spinn depa spinn.. kalau bole adu domba depa adu dombskan.. klu bole dibatuapikan depa batuapi dan laga laga kan demi dah tak tau msna nak letak muka maha mega batuapi tahap dewa meddey kutty yg kantoi mrmbarua... membatuapikan dan adu dombakan kawan dan lawan utk fitnah najib dan 1mdb...

    kikikikiki.... bawak2 la tobat... banyak sungguh disa kering depa buat nooo..... kikikikiki

    BalasPadam
  11. Tidak perlu gusar apa2 wahai putra merdeka, dengan doa semua yang dianiaya maka sesungguhnya Allah mendengar doa kamu semua dan satu ketika mereka yang terlibat dalam perbuatan yang merosakkan pasti akan menerima balasannya. Tapi perlu diingatkan yang mana kita sepatutnya bersatu hati dengan semua umat Islam dan janganlah kita bersengkokol dengan puak kafir kerana ini juga akan menarik kemurkaan Allah. Oleh itu kita bertaubat diatas perbuatan kita dan selepas itu barulah kita memohon doa kepada Allah agar diberi balasan yang sewajarnya kepada mereka yang terlibat tak kiralah dari parti mana sekali pun, pemimpin dahulu maupun sekarang dan individu2 yang terlibat.

    BalasPadam
  12. PANTUN UNTUK SI BARUA BATUAPI ADU DOMBA TAHAP DEWA MEDDEY KUTTY SPT DIBAWAH INI..
    .....asal usul sibatuapi@adu domba

    DIBATUAPIKAN WSJ..SR..SPORK..SWISS PASAL FITNAH 1MDB AGAR NAJIB SAMAN ... NAJIB TAU SSGT GAME FITNAH MAHA BATUAPI TAHAP DEWA NIH....

    DIBATUAPIKAN PULAK DOJ..FBI DENGAN MENYURUH BARUA BANCUH KOPI KE U.S.A DAN RASUAH PULUH JUTA AGAR DOJ SITA. SAMAN.. RAMPAS 1MDB.. DUIT JUTA JUTA HANGUS DOJ TARIK BALIK SAMAN... MAHA BATUAPI KUCIWA TAHAP DEWA....

    DIBATUAPIKAN PULAK RAKYAT MALAYSIA KE JALANAN MELALUI BRRSIH 5... MERAYU SAKAN MINTA RAKYAT TURUN KE JALANAN.. 15 RIBU JER HADIR BERBANDING 300 RIBU BERSIH 1..2..3 & 4

    DIBATUAPIKAN PULA 3 TAN SRI PASAL FITNAH 1MDB MAKA TERKINJA KINJA 3 TAN SRI LANYIK PEGUAM MASING2 MENAFIKAN 3 TAN SRI TERBABIT.... ITU LA SEJARAH MAHA MEGA BATUAPI ADU DOMBA TAHAP DEWA MEDDEY KUTTY .... SEJARAH MALAYSIA SI KITOL MORDEN MELAYU...

    BalasPadam
  13. SEJARAH KITOL MORDEN.AKUI LAH SAJA
    RAMAI SUNGGUH TAK KENANG BUDI
    22 TAHUN DIBERI RUANG DAN KUASA
    BILA DAH LUPA SANGGUP JADI ANJING YAHUDI


    cukup.. cukup laa... dan rasa anak beranak dan kroni billionaire .. dah rasa anak beranak diselamatkan dng bailout berbillion ringgit sebsb pandai berniaga... cukup cukup la tu... jgn jadi manusia tak kenang budi umno dah beri.... pesan Nik Abduh dekat kan diri dengan sejadah.... tak paham2 lagi ke si batuapi ni.. rumah kata berambus... kubo kata mari...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Kitol purba: buka pintu Melaka kepada Portugis.

      Kitol moden: buka pintu Malaysia kepada zionist dan komunis.

      Anjing Yahudi?

      Ni mesti orang yang bawa masuk Goldman dan Apco ke dalam Malaysia. Kan kan kan..

      Eleh, tak nagku pulak. Kuasa dedak ler tew..

      Padam
    3. Pertugis pernah memerintah alam melayu

      Yahudi tak pernah memerintah alam melayu

      Padam
  14. Makin lama dh xde smbutan blog bangang abadi ni

    BalasPadam
  15. enam tahun pukulan dedak kesannya hingga lupa segala jasa seorang negarawan, apa punya sial la lu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju dengan komen saudara.

      Ada sesetengah orang memang berfikir dan menyokong tidak didorong oleh kebenaran tetapi oleh dedak.

      Biarkan mereka bergembira sementara diberikan kesempatan. Makanlah dedak selagi mampu, ia takkan kekal.

      Penyokong yang menyokong demi kebenaran pula tidak perlukan sebarang dedak demi untuk kekalkan sokongan.

      Ada pula mendapatkan sokongan dengan cara menabur dedak tidak mungkin kekal di atas alasan:-

      1. Seluruh wang yang ada takkan cukup untuk dedakkan semua orang. Ia mungkin cukup untuk 'warlords UMNO' tapi takkan cukup untuk semua pengundi di PRU (PRK KK dan SB bolehlah tabur dedak, PRU?).

      2. Tidak semua orang sanggup makan dedak. TSMY, DSSA dan DSMM adalah 3 contoh pejuang yang sanggup kehilangan jawatan agar tidak kelihatan bersekongkol dengan penyamun.

      3. Dedak adalah kebendaan dan ia akan habis. Sebab itulah apabila dedak tak cukup untuk ditabur maka kenalah mencuri. Ada pula kebenaran adalah 'concious kemanusiaan', dan ia akan kekal bersama orang-orang yang beriman dan percayakan kebenaran itu sehinggalah nafasnya yang terakhir.

      In shaa Allah pemberi dedak ini akan tumbang juga akhirnya.

      Para penerima dedak pula akan lari dari penabur dedak ini dan akan cuba menyorokkan identiti dan fakta bahawa mereka dulu adalah penerima dedak kerana malu.

      Buat sementara ini di antara malu dan dedak, mereka pilih dedaklah.

      Tapi seperti yang saya katakan tadi, in shaa Allah tidak lama mana dah pun. Aamiin.

      Padam
  16. Jasa tak banyak mana pun... tapi klu dah kesucian islam dan akidah serta iman dipermainkan ... BERSATU dendan pluralism murtad.. komunis DAP evanglista... LGBT dan gay... anak pun bersatu dengan liberalisma dan gereja... tiada makna jasa2 yg ditabur ... jasa haramjadah ....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semua tuduhan ini telah dijawab.

      Tapi kisah APCO, Goldman Sachs, Komunis China semua sehingga sekarang masih gagal dijawab.

      Apa yang dikalutkan dengan lipan di atas loteng apabila ular2 berbisa sudah memenuhi ruang tamu.

      Padam
  17. Anjing Najib yang sekor itu melanda landa menulis Tanpa Nama. Sebab takda puak PPBM dan barisan Pembangkang Najib masuk di tempoh masa itu.

    Tapi bagus lah ada john doe hentam dia cara baik. Sokong penuh kata kata dia "kisah APCO, Goldman Sachs, Komunis China semua sehingga sekarang masih gagal dijawab."

    Tak boleh jawab punya. Depa tu pemikiran cetek, asyik dok ulang cacian nya terhadap Tun M bagi menutup kudis pekong si Najib yang dah berbau busuk. Tutup pekong dia coba, tapi bau busuk mana nak elakkan.

    BalasPadam
  18. In 2008, Tun Dr Mahathir Mohamad wanted to use the general election that year to oust Prime Minister Tun Abdullah Ahmad Badawi. The move to oust Abdullah was launched in June 2006 but by 2008 Abdullah was still in office. The attacks were not working so it had to be something more drastic than the normal attacks. It has to be something serious such as Umno and/or Barisan Nasional doing badly in the 2008 general election.

    Mahathir sent Ling Liong Sik and Matthias Chang to speak to the top Chinese Trade Association (CTA) leaders, many who were also life members of MCA. Mahathir wanted the Chinese to vote for DAP and to make sure that Penang falls into the hands of the opposition. Penang was Abdullah’s home-base and if that state falls then Abdullah would be embarrassed and would have to step down.

    And all this happened as planned. Barisan Nasional did badly. Penang fell to the opposition. And soon after that Abdullah resigned. However, the act by Mahathir of sabotaging Abdullah during the 2008 general election triggered unintended consequences in the form of the CTA. Mahathir actually gave the CTA the taste of political power. When Liong Sik asked the CTA to swing their support to DAP, without realising it he had signed the death warrant for MCA. Liong Sik was surrendering MCA’s political weapon to DAP in which DAP can then use to kill MCA.

    Unwittingly, Mahathir had taught the CTA one thing. And that one thing is they need not confine their activities to just business. They have enough influence to sway votes so now they can also get involved in politics and play the role of power-broker or kingmaker.

    Before this, MCA had no working relationship with DAP. DAP was the enemy and MCA does not work with the enemy. Mahathir, however, managed to build that alliance between MCA and DAP through the CTA. Mahathir did what for more than 50 years could never be done. Mahathir united the Chinese from MCA and the Chinese from DAP to fight for a common cause under the umbrella of the CTA.

    The CTA was like a sleeping tiger. Then one day you offer the tiger some blood to drink and after it tastes blood it discovers it likes the taste. The CTA now knows it can influence politics and can play both sides of the political divide at the same time. The CTA has tasted power and it likes the taste. It can now control both MCA and DAP at the same time.

    Gelang Patah

    DAP has a backdoor into the government through MCA

    Lim Kit Siang was quick to realise the potential of the CTA. If DAP could penetrate the CTA then through the CTA they could tell MCA what to do. For example, when it was decided that Lim Kit Siang would contest the Gelang Patah seat in the previous general election, DAP told the CTA to instruct MCA to not field Chua Soi Lek there. Instead Umno’s Abdul Ghani Othman contested that seat against Kit Siang. Soi Lek was a stronger candidate to Ghani seeing that 55% of the voters are Chinese and the Chinese votes would be split. With a Malay candidate it was practically a walkover for Kit Siang.

    Soi Lek also said that if MCA does badly in the 2013 general election they will not want any cabinet posts. MCA did do badly but the CTA felt it would not be beneficial for MCA to stay out of the government. That would mean MCA would be of little use to the CTA. The CTA then pushed for Soi Lek to be replaced with Liow Tiong Lai who took over and brought MCA back into the government.

    Soi Lek did not really care whether MCA was in the government or not because he had already resigned anyway due to his sex scandal plus he did not contest the election. So for purely selfish reasons it made sense that no one else joined the government and this could be used as leverage to punish the Chinese for not voting MCA. If the Chinese wanted a representative in the government then they have to vote MCA the next time around.

    BalasPadam
    Balasan
    1. In Johan
      T/K atas analisa anda

      Padam
    2. Mahathir sent Ling Liong Sik and Matthias Chang to speak to the top Chinese Trade Association (CTA) leaders, many who were also life members of MCA. Mahathir wanted the Chinese to vote for DAP and to make sure that Penang falls into the hands of the opposition. Penang was Abdullah’s home-base and if that state falls then Abdullah would be embarrassed and would have to step down

      ---------------------------------

      Inilah cerita kartun yang direka-reka. Saya dah baca semuanya. Memang utter rubbish without any proof and contrary to what transpired then.

      Tak perlu nak dijelaskan sangat pun sebab Malaysians are not stupid.

      Carry on lying. Readers are not stupid to just swallow whatever that comes out from your mouth.

      The more you lie the easier to spot the lies (and the desperation too).

      One more thing; i used to believe Najib when he angkat sumpah dalam masjid saying that he never new altantuya before.

      Now, after he had broken all his sumpahs angkat jawatan, i really doubted his earlier sumpah.

      And now whatever that comes out from his mouth, may be assumed as utter lies and rubbish, unless proven otherwise.

      The same goes to your writings.

      Padam
  19. "unintended consequences in the form of the CTA"? WTF

    Where got CIA? What is this chap talking about? If he means the US CIA, where got proof or inkling of CIA involvement? Nobody has mentioned this ever in the past. Is he imagining things? Is he delusional?

    Mahathir giving the CTA the taste of political power? Utter rubbish again. And all the nonsense about Liong Sik asking the CTA to swing their support to DAP, surrendering MCA’s political weapon to DAP, etc. This chap is crazy.

    But I don't mind it if it worsens the image of the crumbling MCA. It's been in a dilemma for a long time. Since getting 7 Parliamentary seats compared to DAP 37. Now threatening to walk out of Najib's cabinet. Anything that leads to the BN crumbling is welcome.

    BalasPadam

  20. Syukur kpd Rabbul 'Alamin , DOA Dari ahli doa dari ahli2 telah pun di makbulkan, disingkirkanNYA org2 jahat dp menjadi ahli parti keramat ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf....parti keramat dan jadi untuk melayu bansat dan korup.

      Padam
    2. Paling ramai Melayu korap dalam UMNO. Bila si Bugis Lanun berpegang kpd pendirian Cash Is King, mana tak korap nya.

      Pulak nya, nak dapat cash, dia seleweng 1MDB dan songlap berbilion Ringgit masuk akaun bank dia. Cilaka. Bedebah. Makna nya (kata Kamus DBP) membawa malang. Memang membawa malang kpd rakyat jelata. Dah berkajang kertas atau berjela jela ruang komen di tulis berkenaan nya di sana sini.

      Padam

    3. Walau APA pun yg ko tuduh, insyallah, Allah akan menyelamatkan kami

      Amiin

      Padam
    4. 7.16,

      Bukan tuduhan dan fitnah tapi realiti, kebenaran dan fakta.

      Ingat Allah maha melihat, mengetahui. Allah tak akan ubah jika kita tak berusaha berubah.

      Berrealitilah, berkebenaranlah, berfaktalah

      Padam
  21. Early in the morning i read an article on alleged role played by FLOM leading to Trump waiting so excitedly for MO1 to call him...thereafter mentioning "things said by MO1 to Trump, Trump's invitation to visit US.

    May be foolish, bangsated malays would believe FLOM but as former PTD officer working in ministry of foreign affairs, i can only say, you can lie oncr or twice to save and please yourself. When lies get too far, you forget what you have lied til you get entangled in a web of deceit. PTD officers in MOFA, you know what i am talking about.

    CARRY ON LYING, WE WILL CARRY ON LAUGHING

    BalasPadam
    Balasan
    1. Good that you come in commenting in here. Your knowledge of what's going on in MOFA would be helpful for the rakyat to know the extent of foolery by Najib and his gang. It'd be good for you to share more of such knowledge.

      Yes, there's the OSA. But things can be sad such that they are not the actual words or event details said or done. And being a diplomat, we know you can say ugly things in a nice manner.

      Padam
    2. If unable to state the actual facts of the case(s), just give some indications, pls.

      Padam
    3. sapa makan cili dia akan terasa pedasnya

      pernahkah kita dengan isteri2 bekas PM yang jadi Guest Relation Officer untuk suaminya, apatah lagi bercakap hal2 negara???????

      sama sama kita fikir......

      Padam
    4. "foolery by Najib and his gang."

      By so-called FLOM, too, pls. Encore. More, pls.

      Some people have even gone to the extent of saying that, without FLOM, this country may return to normal.

      I'd say, without FLOM, Najib'd still go on ravaging the nation's coffers etc. But perhaps to a slightly lesser degree.

      Padam
    5. ""MARIA RELEASED AFTER TRUMP PHONE CALL WITH NAJIB? EXPOSED – THE REAL TRUTH BEHIND ROSMAH’S VIDEO BOAST""

      get the message?

      Padam
    6. are these not signs of the country going to the dogs?

      Padam
    7. Mruthsissed that piece of news in quote above.

      But if Rosmah's claims are wild or exaggerated or even constituten only half truths, then we keep exposing them. No matter if we have to repeat umteen times. The rakyat will sure not miss such "sensational news".

      Anything adverse on or concerning Rosmah will sure be sensational news. And the public always love sensational news.

      And we are not writing PhD dissertation in here anyway. So, blast away. Any time, any day.

      Padam
    8. Saya pun dah baca jugak pagi tadi.

      Memang cerita kartun.

      Jom gelak..

      Kah kah kah..

      Padam
  22. Pos baru Putra M masih belom keluar. Takpa lah, kita boleh terus tulis komen di sini.

    Kot Admin nak kita baca dan komen kpd komen2 yang menarik di sini. Ayuh, kita buat begitu lah.

    BalasPadam
  23. Bagi memahami tindak tanduk (banyak yang tanduk) si FLOM, kita perlu ketahui latar belakang nya.

    Yang saya tahu ia lah dia belajar di TKC, kemudian di ITM/ UiTM. Dia kerja di Bank Pertanian. Kahwin dengan Pegawai Petronas yang kemudian nya naik pangkat tinggi.

    FLOM ini jenis yang keras kepala amat sangat. Dia mesti nak dapatkan apa yang dia mahu. Dari segi material dan juga ke-asmara-an. Pada suatu masa dulu, dia di dapati bersama seorang lain di hotel di Rome. Kalau tak silap, suami dia yang mendapati nya begitu.

    Di suatu masa kemudian, dia main tennis di Hyatt Hotel, Kuantan bersama Najib yang MB Pahang di masa itu. The rest, they say, is history.

    Lihat lah gambar2 yang Putra M keluarkan di sini. Banyak yang muka masam, muram, marah, menenong Najib macam nak di makan nya. Pakkal lah Najib masih pegang jawatan PM. Kalau tak, dah di nyah nya kot.

    Duit dah banyak, apa dia peduli. Berjuta dah belanja Botox, plastic surgery dan anti-ageing hormone. Duit yang dalam nama anak dia Reza Aziz dah nak kena rampas dek DoJ. Tapi ada bertan lagi, kot atas nama dia dan lain2 anak dia.

    So, dengan Najib while the going is good. As far as holding power is concerned, that is. Kalau Najib tak pegang kuasa, tak tahu ke mana di humban nya. Itun pasal Najib desperado nak pegang kuasa. Tapi, sampai PRU14 saja kot.

    BalasPadam
  24. In the light of najib's regime where the spirit of democracy and rule of law retrogress, what can we do as "non bangsated and non dedakians"?

    Momokan ke atas Parti DAP untuk menakutkan orang melayu dan muslim perlu ditangani secara objektif with clear definitions for mutual benefits.

    The outdated and irrelevant notion that malays and muslims will lose if U.M.N.O (United Macai Najib Only) loses as alleged by Ab Rauf should be turned into a positive statement that the removal of Najib's U.M.N.O will return the integrity of the malays and the muslims in malaysia thus blocking the country from further deterioration. What is 3 million members who are bangsated and fooled by dedaks compared to more than 10 million malays and muslims voters who are not???

    Everyday I pray that Allah akan buka minda dan hati tertutup para agamawan untuk menyatakan yang HAQ dan BATIL. Jangan hanya pandai berdrama, didepan rakyat biasa....berbuih2 mengata ini betul dan salah. Namun dengan yang perompak dan pemberi dedak, senyap dibisukan, dibutakan dan dipekakan.... sedih....teramat sedih

    Lailla hailla anta subhanakainni kuntuminazzalimiin

    BalasPadam
  25. Walau pun kita sedih, kita perlu teruskan mengkritik, mencaci, menghantam dan membalun Najibseboleh boleh nya.

    Perlu di buat demikian, terutama di blog ini yang ramai - lebih 8 juta - pembaca nya setakat ini.

    Selain dari menyokong demo spt Bersih yg di harassed pihak berkuasa hingga pemimpin2 nya di tangkap. Dah nampak benar pemerinthan kuku besi si Najib. Jika loose-mouthed, racist and bigoted Donald Trump layan Najib selagi Najib belom di gulingkan di PRU, selagi itu lah Najib akan melanda landa.

    Namun demikian, we shall always go on blasting and whacking his unacceptable misdemeanours.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tumpang tanya.

      Macam mana boleh dapat tahu blog ini ada 8 juta pembaca?

      Kalau 8juta pages saya tahulah.

      Mohon pencerahan.

      Padam
    2. Bukan kah tiap kali di baca, yang membaca nya ia lah orang, pembaca, bukan Anjing spt Jing Jibo, haha.

      Yang di kata itu 8 juta "pembaca", bukan orang.

      Tapi tak payah lah kita pedantik dan membahath perkara ini.

      The enemy is out there, bro. Or got one in here - Jing Jibo or Kejora.

      Salam, peace, have a good day, bro.

      Padam
    3. Lebih 8 juta pembaca. Di meter merekodkan pelawat Putra M di bahagian atas di sebelah kanan blog ini ada di catit

      Jumlah Paparan Halaman
      Sparkline 8,186,198.

      Di percayai "Paparan Halaman" = pembaca

      Walau pun itu tidak bermkna 8 juta orang yang berlainan.

      Padam
    4. Biasa nya blogs mempaparkan "klicks". Tak pernah lihat catitan jumlah mukasurat.

      Di blogs, susah nak kira pages. Sebab ruang komen yang sampai 200 lebih komen itu tak tahu berapa pages.

      Bagaimana pun, mungkin Admin boleh beri pencerahan.

      Padam
  26. Penjelasan :

    Paparan halaman atau 'visitors' dlm bahasa inggeris adalah jumlah blog ini di lawati .

    BalasPadam