Ahad, 20 November 2016

Nampak..?


Rakyat terus memerhati perkembangan terkini..! Sejauh mana mampu menari???

Proham: Ingat janji, Sosma untuk pengganas

Persatuan Hak Asasi Manusia Malaysia (Proham) hari ini mengecam penahanan Pengerusi BERSIH Maria Chin Abdullah mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma).
Dalam kenyataan bersama Pengerusi Prohoam Kuthubul Zaman Bukhari dan setiausahanya Datuk Dr Denison Jayasooria berkata, tindakan itu melanggar janji diberi pihak kerajaan ketika Sosma digubal.
Kata mereka sebelum ini pihak berkuasa berjanji menggunakan Sosma hanya ke atas pengganas.
"Maria Chin seorang pejuang hak asasi manusia, bukan pengganas. Maria dan BERSIH cuma mahukan perubahan kepada sistem pilihan raya semasa di Malaysia untuk mendapatkan kebebasan dan keadilan pilihan raya.
"Ini tidak memudaratkan, atau melemahkan demokrasi berparlimen. Sebaliknya, ia menguatkan demokrasi berparlimen," kata mereka.
Maria Chin ditahan polis semalam selepas anggota keselamatan dan pegawai Suruhanjaya Syarikat Malaysia menyerbu pejabat BERSIH di Petaling Jaya.
Turut ditahan bersama Maria Chin, anggota sekretariat BERSIH, Mandeep Singh.
Hari ini Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan kepada Malaysiakini Maria Chin ditahan mengikut Sosma.
Sebelum ini dilaporkan BERSIH disiasat mengikut Seksyen 124 C Kanun Keseksaan kerana mengadakan aktiviti mengancam demokrasi berparlimen - suatu tuduhan yang boleh dikaitkan dengan peruntukan Sosma.
Konon nya la..!
Dua pemimpin kanan PKR menjadi individu terbaru ditahan pihak berkuasa berhubung demonstrasi BERSIH5 hari ini.
"Saya ditahan di bawah Seksyen 147/511 (Kanun Keseksaan). Sekarang dalam perjalanan ke (Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur) di Jln Hang Tuah," kata Naib Presiden PKR Tian Chua melalui Twitter.
Peguam R Sivarasa menyatakan Tian ditangkap di rumahnya di Bandar Utama oleh sepasukan polis dari IPK Kuala Lumpur.
"Tuduhan (yang dihadapkan kepadanya) di bawah Seksyen 147 Kanun Keseksaan (iaitu) berkaitan dengan penglibatan dalam rusuhan.
"Esok polis akan memohon perintah reman," katanya.
Melalui Twitter pula Tian yang juga anggota parlimen Batu sebelum itu memberitahu ada sekumpulan polis di luar rumahnya.
"Nampak macam saya akan ditahan malam ini," katanya.
Kira-kira jam 11.15 Tian menyatakan: "I have to handover my hand phone etc now. Bye everyone. Keep the fight" (Saya terpaksa menyerahkan telefon bimbit dan lain-lain sekarang. Selamat tinggal semua. Teruskan perjuangan).
Sementara itu kira-kira jam 11 malam tadi sekumpulan anggota polis berkunjung ke rumah Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin.
"Belum tentu beliau akan ditahan atau tidak," kata Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil.
Bagaimanapun kira-kira 10 minit kemudian Fahmi mengesahkan Zuraida yang juga anggota parlimen Ampang ditahan dan sedang dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi.
"Difahamkan ada lima hingga enam pemimpin serta aktivis PKR akan ditahan malam ini," katanya.
Siang tadi Bernama melaporkan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyatakan lebih ramai individu yang menyertai BERSIH5 dan kumpulan Baju Merah akan ditahan sebelum didakwa di mahkamah.
Ahmad Zahid yang juga timbalan perdana menteri berkata senarai individu yang terlibat dalam perhimpunan haram itu telah dikenal pasti namun pihak polis tidak akan mendedahkannya.
Jelasnya tidak timbul isu ketidakadilan kuasa daripada polis kerana pihak berkuasa telah mengambil tindakan terhadap kedua-dua pemimpin utama kumpulan berkenaan.
"Kita berharap dengan penangkapan pemimpin berkenaan ia merupakan satu isyarat dari pihak polis dan bahawa undang-undang dan akta sedia ada perlu dihormati meskipun perhimpunan itu diteruskan.
"Tidak timbul isu ketidakadilan kuasa kerana bukan satu pihak saja yang ditahan, dan akan ramai lagi ditangkap," katanya.
Terdahulu aktivis Fahmi Reza ditahan polis sejurus selepas perhimpunan BERSIH5 tamat di Kuala Lumpur kira-kira jam 5.30 petang tadi.
Tian dan Zuraida adalah individu ke-14 dan 15 ditahan. Senarai tahanan polis sebelum ini ialah:
  • Maria Chin Abdullah
  • Ronnie Liu Tian Khiew
  • Mandeep Singh Karpall Singh
  • Muhamad Luqman Nul Haqim Zul Razali
  • Arutchelvan Subramaniam
  • Wong Chee Wai @ Jimmy Wong
  • Lee Khai Meng
  • Anis Syafiqah Md Yusof
  • Hairol Nizam Md Nor
  • Razali Zakaria
  • Muhamad Safwan Anang @ Talib
  • Fahmi Reza
  • Hishamuddin Rais

Rakyat tak membutakan mata dan memekakkan telinga..! Rakyat semakin geliga berdepan dengan puak gila..!


111 ulasan:

  1. Yang aku nampak ha nya Bugis Lanun.

    Kalau takda kuasa pun melanun di laut dll, ini kan yang ada kuasa. Apa tah lagi dia tambah kuasa dia dengan MKN. Melanda landa lah dia. Mesti di hapuskan di PRU14.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salah, lanun naik private jet

      Padam
    2. Betul lanun tun m naik jet private untuk merusuh bersih 5.
      Lanun tun m di sokong oleh golongan peliwat he.he.be
      Lupa cakap bendara pelanggi nak Sodom tun m sedap he.he.he tun m suka he.he.he
      https://youtu.be/sIuNiHjQMg8

      Padam
    3. Yang tu lanun pompuan. Pendek, gemuk gedempol. Pergi Turkey pakai private jet yg di "leased". Sebab jet gomen biasa being serviced, kata PMO.

      Lanun pompuan.

      Padam
    4. Tak faham pasal MKN...bercakap macam faham

      Nampak sangat bodoh, diperbodoh dan membodohkan orang ramai...

      Belajarlah...cari ilmu...supaya nampak kebenaran!!

      Ini asyik baca fitnah, akhbar pembangknag, malaysiakini....memang tak akan nampak kebenaran

      Padam
    5. Jing Jibo kau frust ye? Banyak benor orang baca Malaysiakini dsb nya ye? Gini le, kau naik sampan, dayong ke Laut China Selatan, kau lompat le ke dalam laut tuh. Habis cite.

      Padam
  2. ".. janji, Sosma untuk pengganas."

    Jenis Bugis Lanun mana ada pedulikan janji. Lanun lah katakan. 1MDB pun di seleweng dia dan di songlap berbilion Ringgit masuk akaun dia. Bedebah punya takda perinsip punya manusia.

    Dia geram kot. Kasi macam macam dan janji macam macam di PRU13, pun di kasi Tsunami Cina. Nyaris lingkup di masa itu, beb. Kalah undi popular, hilang 2/3 majoriti Parlimen, dapat keputusan yang paling teruk dalam sejarah UMNO/BN.

    Dahtu meletup skandal berbilion Ringgit dalam akaun dia.Seluruh dunia dah tahu. Rakyat di kampong pun dah tahu. Aku harapkan pengundi tak undi dia dan UMNO/BN di PRU14. Kasi Parti Bersatu dan barisan Pembangkang landslide win. Far-fetched? Tengok lah di PRU14 nanti.

    Pssst, tak payah landslide win, le. Kasi Bugis Lanun dan parti nya tewas aje dah cukup.

    BalasPadam
    Balasan
    1. " Kasi Bugis Lanun dan parti nya tewas aje dah cukup. ....."

      Heret sekali dengan pencacai2nya ke mahkamah.

      Padam
    2. Bila Bugis lanun dah tumbang, the sky is the limit tentang siapa yg akan di heret ke mahkamah. Bermula dengan si Bugis Lanun.

      Padam
    3. ni seekor lagi...tak faham apa itu SOSMA...

      Nampak sangat bodoh, diperbodoh dan membodohkan orang ramai...

      Belajarlah...cari ilmu...supaya nampak kebenaran!!

      Ini asyik baca fitnah, akhbar pembangknag, malaysiakini....memang tak akan nampak kebenaran

      Padam
    4. Tanpa Nama20 November 2016 5:34 PTG..

      Bugis lanun dah lama tak ada...

      Najib nampak ok ajer....
      Dia tak nak layan beruk beruk kat luar tu...
      Dah jawab mcm mcm tapi beruk beruk ni tak nak terima penjelasan....So, elok ajer najib diam...

      Rasanya dari dulu hingga skrg kata ada bukti, nak saman, nak rampas, di antarabangsa atau dlm negara...hingga sekarang sy habuk pun tak ada.

      Sebabnya ialah SATU...tak ada bukti. semua tu fitnah yg dibuat oleh sarawak report, pro Tun, WSJ

      Fitnah mana boleh dibuat sebagai bukti

      Bukan nak sangat pun bukti, yang penting bagi mereka ialah PERSEPSI...nak burukkkan Najib. Itu tujuan utama...

      Padam
    5. Mamat 553 PTG aka Jing Jibo aka Kejora,

      Awat tak smana SR, WSJ, NYT, DoJ?

      Nak bukti?

      “Bodoh sangat le kamu tak tahu apa itu bukti, tak mahu google makna nya, keras kepala asyik jeritkan takda bukti apekebenda.

      Ini dia makna bukti:

      Kamus DBP, Bukti: keterangan yang nyata, dalil, saksi, tanda

      bukti = evidence

      Oxford English Dictionary, Evidence:

      1. clearness, obviousness
      2. indication, sign, testimony, facts making for a conclusion
      3. information tending to establish fact, statements, proofs admissible as testimony in court
      4. serve to indicate, attest

      Dari apa yang dah keluar di berita di dalam dan di luar negara sejak meletup nya skandal Najib, dari Hansard atau rekod testimony kapada PAC di Parlimen, dan dari 136 pages of 1MDB DoJ report and lawsuits, kepala hotak kamu kempis kalau tak habis habis soalkan bukti. Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal.

      Aku akan keluarkan komen ini setiap kali kamu keluarkan soal bukti.”

      Padam
    6. Kamus Dewan tahu APA tentang bukti

      Padam
  3. Mana rakyat nak butakan mata. Punya susah hidup di bawah Najib sekarang, kena GST, harga barangan melambung naik, harga minyak makan naik pun tak di peduli dek Penguatkuasa gomen Najib, ada yang sampai terbeliak mata mengalami kesusahan.

    Itu le, ramai yang pergi himpunan Bersih nak tunjukkan perasaan puas dan bosan dengan Najib nih. Pulak nya di lawan Najib yang ada penuh kuasa SOSMA lah apa lah dan menangkap beberapa orang yang berkaitan.

    Jadi, mesti rakyat tak boleh tutup mata. Sampai masa nya mengundi nanti, akan bukak mata itu sepenuh penuh nya. Ramai orang biasa yang aku jumpa, di tanya amacam keadaan politik sekarang, ada yang cakap dia tak kisahkan politik, tapi bencikan yang "makan duit" tak pedulikan kita rakyat miskin.

    Kita lihat lah manifestasi nya di peti undi nanti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rakyat hidup susuh he.he.he aku tengok KFC penuh je tiap2 hari boleh makan KFC ,dizaman tun m jangan Mata tiap2 hari sebulan sekali pun tak mampu he.he.he

      Padam
    2. Kau tengok dengan mata juling ke mata sepet ke? Dua dua itu boleh menyebabkan kau nampak KFC kosong di zaman TDM di banding di zaman Najib.

      KFC ke kriterion kau melihat rakyat susah ke seang ke? Kau tak tengok rakyat di kampong macam mana? Kau sekolah mana dulu? Sekolah Katak di bawah Tempurung ke?

      Padam
    3. 1:47
      Sokong

      Padam
    4. Jing Jibo 1:47 PTG sokong dia sendiri di 2:04 PTG. Selalu di buat nya begitu. Anjing lah katakan.

      Padam
    5. 1.47..puak2 haram mana tahu bersyukur..mereka2 ni laknatullah..bukannya mati pun tak makan..perut2 mereka semua penuh dengan rezek..cuma politik hasad dengki yang buat mereka lupa diri..

      Padam
    6. 1.47 bodooh..rakyat malaysia 30 juta..berapa peratus yg mampu makan diKFC?perompak boleh lah makan KFC hari2...

      Padam
    7. Anon 1.47 , 2.04 dan 2.53 adalah orang yg sama. Cuma berbakat membawa watak yg pelbagai demi segenggam dedak. Kerja kuat lagi saudara ye. Nnti dpt lebih sikit.

      Padam
    8. Rakyat Malaysia tak susah pun.

      Mereka tahu keadaan ekonomi dunia yg tak baik

      Tapi mereka sentiasa bersyukur dan berterima kasih pada kerajaan yg ada yg byk membantu rakyat semasa kegawatan ekonomi..

      Tapi ada mangkuk mangkuk yg tak pernah faham dan tak tahu bersyukur....Mereka inilah sebenarnya yg sentiasa susah dan ditimpa kesusahan hidup...

      Padam
    9. Korang ingat kalau pembangkang menang,

      Minyak akan turun
      GST hapus
      Harga barang semua turun ??

      Hanya org yg berakal ajer yg boleh berfikir.
      Nasib baik majoriti rakyat Mlaysia boleh berfikir
      Sebab tu BN dan UMNO terus menang!!!...

      Padam
    10. Rumahtangga (parti di kalangan pembangknag) pun masih hura hara...

      Ada hati nak perintah negara..

      menipu rakyat!!

      Kalau pembangknag nak memerintah negara, ini syarat syaratnya::

      1) Buat satu pakatan yg berdaftar guna satu lambang semasa PRU nanti.

      2) Lantik seorang ketua dimana sekiranya pakatan menang, dia akan dilantik sebagai PM

      Buat dulu benda ni,baru rakyat yakin dengan pembangkang... kalau tidak, mereka ni sebenarnya meniou rakyat. konon berkejasam...tapi masing masing ada agenda tersembunyi...

      Contoh terbaik ialah parti madey ni. Baru tubuh ajer terus nak lantik Muhyiddin jadi PM jika pembangknag menang....Lepas kena balun denagn parti lain, baru nak tarik balik kenyataan tersebut. dari situ dah tahu apa niat sebenar madey tubuh parti baru

      hehehe....kita di Malaysia sebanarnya tak ada parti alternatif yg baik dan kuat serta boleh dipercayai....sebab tu BN & UMNO still the best!!!

      Padam
    11. Kalut apanya dengan 1 lambang. BN yang pakai 2 lambang pun dok menipu ja kerojenya.

      Padam
  4. Kalau ADA ISA lama macai protun dekat sini sumbat ke dalam sel kemunting ITU he.he.he
    Keluarga Tanya mana si macai Anak lelaki balaci protun 'dah selamat dekat pejara kemunting ITU he.he.he

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jing Jibo a.k.a Kejora nampak nya dah masuk. Dia NAJIB-PAID RESDENT BLOGGER di tugaskan khas di blog ini sebab blog popular dan berpengaruh. Ini dia CV nya -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
    2. 1:39
      Sokong

      Padam
    3. Hah, Jing Jibo di 1:39 PTG sokong diri dia sendiri di 2:07 PTG.

      Dah begitu lama dia takda sesiapa sokong dia. Nanti bila keluar mode dia mengarut, maki hamun dan mencarut, lagi teruk. Nak kesiankan dia tak boleh. Sebab dia anjing.

      Padam
    4. Salah, lanun sebenar ialah yg terbang dg private balik mai

      Padam
  5. Najib dilemma. Pelahapkan undi Cina, kasi aja hampir semua yg diorang mahu. Sekolah Cina pun dia kasi duit untuk besarkan dsb nya, kasi bantuan itu ini.

    Harga barangan yang naik sejak GST ia lah akibat eksploitasi peniaga sempena GST bermula. Mana Najib nak arahkan pihak berkuasa nya ambik tindakan ke atas yang menaikkan harga dengan takda justifikasi sebab hampir kesemua peniaga itu ia lah orang Cina.

    Jadi, tersengeh aje le rakyat menanggung nya. Gomen Najib ini ia lah gomen yang membawa rakyat selalu sengeh. Sengeh merana berkaitan sara hidup.

    Tak tahu lah sempat ada kan Bersih 6 sabelom PRU14. Atau jika PRU14 ada tak dalam tempoh yang di syaratkan undang2 pilihanraya. Kot Najib cari pasal nak tangguhkan PRU14. Pilihan pemimpin parti UMNO pun dah di tangguh nya. Apa kah dia akan menjadi Mister Penangguh jugak? Dah lah dia Mister Cash Is King.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cina MCA , Gerakan OK

      Tapi Cina DAP yg tak OK

      Padam
  6. Jibo kata rakyat dah bosan dengan bersih....wakaka. Sendiri yg bosan tuduh rakyat....phuii...
    Teuku pula nak ambil tindakan pd ahli umno yg sertai demo....wakaka. Ini besar punya munafik. Sendiri taja lepas tu nak ambil tindakan....lahanat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh tahu ke si Teuku (tipu pangkat Tengku) Adenan siapa ahli UMNO yang ikut himpunan Bersih tuh? Dia kata ada 3 juta lebih ahli. Senang nak cam ke?

      Kalau dah nama pun nak tipu, apa lagi nak caya cakap si Teuku itu.

      Atau lain2 pemimpin UMNO. Boss nya pulak melanun, menyeleweng 1MDB mengsonglap berbilion Ringgit masuk akaun dia. Jahanam Malaysia di buat depa puak pelanun dan penipu.

      Padam
  7. Rakyat mana yg dh bosan. Rkyt kaldai smlm tu je la..majoriti rkyt ttp bersama kerajaan.mainan pmbgkang menakutkan rkyt dgn gst n harga brg pdhal sekiranya mrk memerintah pun sama..selngor sbg cth..knp tak turunkn tol sdgkn syarkt krjaan negeri ada saham..

    BalasPadam
    Balasan
    1. rakyat ada 2 katogeri..tapi rakyat kuning jenis rakyat moyet yang tak ada sokongan majoriti..cuma gembar gembor dengan macam2 isu yang tak betul untuk nak kelirukan rakyat sebenar..hari2 1mdb..gst..dan PM target paling utama mereka untuk kerja2 fitnah..sepanjang hari dari pru13 asyik berpolitik..dah menang 2-3 negeri masih kata pru tak telus..mungkin nak menang semua baru telus..memang puak2 munafik..











      Padam
    2. 3.01,

      Jadi kes YAK MENGAKU SALAH DISINGAPURA ADALAH FITNAH????

      Kes mahkamah YEO DISINGAPURA ADALAH FITNAH????

      Ini ada kaitan dengan 1MDB dan SRC dimana wang disonglap. Ini gitnah juga?????

      Kalau jawapan anda FITNAH JUGA, SAYA BERANI KATA ANDA PEMBOHONG DAN MUNAFIQ

      Padam
    3. 2:40
      Ko betul
      3:01 Ko pun betul

      Padam
    4. 3.24 jadi ko yg sewel..he3

      Padam
  8. Saya selalu mimpi hari2 terakhir mu'amar gaddafi.....

    BalasPadam
  9. Aku teringat masa zaman Madey, himpunan Bersih diadakan minta tukar kerajaan, singkirkan Madey ....sekarang dah versi 5 . Ko ingat Najib bodoh ka. Siapa yang kena bodohkan. Tak lain dan tak bukan Si Madey, Midin dan peserta himpunan Bersih 5 ... Betul betul sandiwara lah Si Madey dan Si Midin. Maklumlah menjilat ludah sendiri.

    Korang begitu gah tentang kedatangan peserta baju kunung. Lupakah kamu peristiwa yang sama dulu tetapi BN/UMNO masih lagi menang.

    Madey dah mati akal ..... LGE, LKS, Anwar ketawa terdekah2 tengok melayu baju kuning ... Anwar tersenyum (Aku bakal PM), Mukhris terkebil2 (Boleh ke aku jadi PM) Midin pulak senyum dalam tangisan (Camna aku nak jadi PM)

    Najib jugak yang masih tersenyum.. semua dalam poket beliau ....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya selalu mimpi hari2 terakhir mu'amar gaddafi.....

      Padam
    2. 3.06 hari ni tunjuk bodoh lagi..zaman madey mana ade demo Bersih..ko ni mengigau siang hari..

      Padam
    3. 3.47

      3.08 yang kata, bukan 3.06

      Padam
    4. Sori salah taip

      Padam
  10. 3.08

    Andalah penganalisis terhebat.

    Najib baik taraf nabi
    Najib selamatkan negara dari kezaliman mahathir kerana mahathir curi duit rakyat 2.6 billion Ringgit Malaysia

    Awaklah pandai
    Awaklah betul
    Awaklah para sahabat nabi najib
    Awaklah pewaris nabi najib

    BalasPadam
    Balasan
    1. Silap, Dap kata Mahathir ada RM
      1100B

      Padam
    2. 3.29

      Betul syeikh. Mahathir memang pencuri. The latest saya dengar dari orang diacuri 17 zillion Ringgit Malaysia.....banyak tu.....

      Mahathir jahat walaupun ramai ayah ibu anak cucu kita dapat pelajaran tinggi zaman beliau. Jahat sangatlah mahathir. Najib satu sen pun tsk pernah makan duit rakyat. Rosmah pakain pakain koyak rabsk demi rakyat malaysia. Najib simpan gifts dari dalan dan luar negara di langkawi jadi musium rakyat. Hidup najib, berjiea rakyat

      Padam
    3. Ko taip

      Bulletinsengal

      Tekan enter

      Tengok APA yg keluar

      Padam
    4. Najib nak beli seluar dalam pun susaah..kena tanye semah dulu..he3

      Padam
    5. 3.52 ko taip buletin Biol..tengok ko BioL

      Padam
    6. Pemimpin pembangkang takut SOSMA
      Najib takut ROSMA
      NAMPAK TAK ✋ !!!

      Padam


    7. CINA DAP BUAT LAPORAN SPRM, TUN DR. MAHATHIR ADA KEKAYAAN RM1.194 TRILLION!
      Friday, 11 December 2015

      Ada satu perkembangan yang menarik....

      Siapa individu yang bernama Abdul Hamid yang tiba-tiba mendapat perhatian luar biasa hari ini, terutama daripada DAP?

      Chong Zhemin, Ketua Biro Pembangunan Ekonomi DAP Perak dan Setiausaha Politik Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming segera menggunakan isu yang dibangkitkan itu dengan segera membawanya ke pengetahuan SPRM menerusi laporan yang dibuat.

      Dalam kenyataan medianya, Chong Zhemin berkata laporan SPRM itu dibuat kerana dakwaan terbaru oleh Abdul Hamid bahawa Mahathir menyerang Najib kerana Najib telah menghalang Mahathir daripada membawa masuk dana berjumlah RM1.194 trilion ke Malaysia, sekaligus menjadikan Mahathir secara tidak rasminya merupakan orang terkaya di dunia.



      "Bekas rakan Tun Mahathir, Abdul Hamid mendakwa, antara alasan yang menyebabkan Mahathir menyerang Najib adalah kerana Mahathir gagal memindahkan wang berjumlah RM1.194 trilion ke Malaysia. Abdul Hamid juga mendakwa, Najib sebagai Menteri Kewangan enggan menandatangani dokumen yang membolehkan dana tersebut dibawa masuk.

      "Seandainya pendedahan tersebut adalah benar, ianya amat memeranjatkan dan telah memecahkan tiga rekod dunia.

      "Pertama, dengan RM1.194 trilion (USD279 bilion), akan menjadikan Mahathir sebagai orang terkaya di dunia, di mana nilai kekayaan bersihnya akan menjadi lebih 3.5 kali ganda lebih tinggi daripada orang terkaya di dunia menurut Forbes 2015 yang hanya memiliki USD79.2 bilion.



      "Kedua, dengan RM1.194 trilion dana yang dimiliki oleh Mahathir, akan menjadikan dia satu-satunya bekas Perdana Menteri di dunia yang mempunyai kekayaan terkumpulan bersamaan dengan 4.47 kali ganda berbanding belanjawan negara. Jumlah perbelanjaan Malaysia sebagai dinyatakan di dalam belanjawan 2016 adalah RM267 bilion.

      "Ketiga, Mahathir juga merupakan satu-satunya bekas Perdana Menteri di dunia yang mempunyai kekyaan luar biasa yang boleh membayar keseluruhan hutang luar negara. Hutang luar negara sekarang ini adalah berjumlah RM740.7 bilion.



      "Mahathir perlu menjelaskan bagaimana dia memperolehi kekayaan luar biasa itu yang merupakan 3.5 kali ganda berbanding kekayaan bersih Bill Gates, 4.47 kali ganda berbanding belanjawan negara dan 1.6 kali ganda berbanding hutang luar negara. Dia perlu menjelaskan dari mana sumber kewangannya dan juga jumlah cukai yang telah dibayarnya daripada kekayaan luar biasa itu.

      "DAP Perak hari ini telah membuat laporan di SKMM Ipoh ke atas Tun Mahathir berdasarkan dakwaan oleh Abdul Hamid. Saya menggesa, SKMM untuk melakukan siasatan sekiranya RM1.194 trilion dana yang dimiliki oleh Mahathir adalah secara haram dan mengambil tindakan segera sekiranya terdapat sebarang salah laku." - Chong Zhemin.





      amek ko dok sebuk sangat

      Padam
    8. Betul la....mahathir jahat. Najib satu sen pun tak pernah curi. Hidup nabi najib

      Padam
    9. Sdra 4.03 petang,

      1. Saya seusia kemerdekaan malaya/malaysia. Saya tak tahu usia anda

      2. Mahathir memimpin malaysia selama 22 tahun. Ya....beliau bukan maksum seperti nabi najib yang suci lagi maksum

      3. Allah anugerah kebijaksanaan berfikir, jadi doktor, dan terutama sekali berjasa pada negara namun lebih jauh rendah dari pimpinan nabi najib yang maksum. Beliau sekarang berusia 91 tahun dan masih bernafas dan bertenaga

      4. Mahathir pernah mencabar mana mana pihak PAKSA POLIS KE MACC KE siasat beliau namun sehingga ke hari ini habuk pun tak der.

      5. Saya cabar awak 4.03 untuk buat lapuran salah laku mahathir sekarang juga (i give you 48 hours from now). Kalau kamu gagal, kamu kaki fitnah dan saya akan ludah muka kamu jika kita bertemu muka. Jangan berdolak dalih kerana tuduhan kamu berat ke atas mahathit. Jangan kata hamid (manusia dari planet mana ini) yang alleged.

      6. Kamu penerima dedak....Allah akan memperlihat kalau kamu benar muslim semaksum najib. Kalau standard jamal jamban....pirahhh....

      Ingat lapor pada polis dan macc. Kalau tidak AWAK PENAKUT, MUNAFIQ, BACUL...entah dari lubang mana anda dilahirkan....daripada manusia????

      Padam
    10. Ko suruh tok cai ko ambil tindakan terhadap DAP tu.

      Buat malu satu donia.

      Padam
  11. Nabi najib wajib ditaati
    Berkat taat dapat syafa'atnya
    Idola wanita rosmah isteri nabi
    Semoga hidup tenang dan sejahtera

    Ingatlah nabi najib berhijrah dari pahang ke kuala lumpur untuk kembangkan dakwah tanpa satu sen pun. Menetap di masjid dan surau. Rosmah tak pernah ada barsng kemas hanya bag plastik untuk simpan barang.

    Kesian tengok hidup nabi najib dan isteri mithali

    BalasPadam
  12. Saya selalu mimpi hari2 terakhir mu'amar gaddafi.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. OK LA, jangan buang tabiat sudah

      Padam
    2. Saya tak akan buang tabiat. Namun Saya selalu mimpi hari2 terakhir mu'amar gaddafi.....


      Padam
  13. TERBAIK DARI TSMY, BAKAL PERDANA MENTERI MALAYSIA, SELEPAS NAJIB TUMBANG!!!

    sila lihat ucapan beliau;

    https://youtu.be/eP9-aAE-MGw

    P.S

    Pastikan najib, rosmah, menteri2, punahsihat dan pencacai2nya diheret kemahkamah atas tuduhan mencuri,bersubahat wang kepunyaan hakmilik rakyat.

    BalasPadam
  14. TERBAIK DARI TSMY, BAKAL PERDANA MENTERI MALAYSIA, SELEPAS NAJIB TUMBANG!!!

    sila lihat ucapan beliau;

    https://youtu.be/eP9-aAE-MGw

    P.S

    Pastikan najib, rosmah, menteri2, punahsihat dan pencacai2nya diheret kemahkamah atas tuduhan mencuri,bersubahat wang kepunyaan hakmilik rakyat.

    BalasPadam
  15. TERBAIK DARI TSMY, BAKAL PERDANA MENTERI MALAYSIA, SELEPAS NAJIB TUMBANG!!!

    sila lihat ucapan beliau;

    https://youtu.be/eP9-aAE-MGw

    P.S

    Pastikan najib, rosmah, menteri2, punahsihat dan pencacai2nya diheret kemahkamah atas tuduhan mencuri,bersubahat wang kepunyaan hakmilik rakyat.

    BalasPadam
  16. TERBAIK DARI TSMY, BAKAL PERDANA MENTERI MALAYSIA, SELEPAS NAJIB TUMBANG!!!

    sila lihat ucapan beliau;

    https://youtu.be/eP9-aAE-MGw

    P.S

    Pastikan najib, rosmah, menteri2, punahsihat dan pencacai2nya diheret kemahkamah atas tuduhan mencuri,bersubahat wang kepunyaan hakmilik rakyat.

    BalasPadam
  17. Tujuan berhimpun: Baju Merah bagi jawapan merapu dan lucu


    BILA ditanya oleh wartawan, apa tujuan penyokong Baju Merah berhimpun di Kuala Lumpur semalam, pelbagai jawapan merapu dan lucu diberikan.

    Nampak sangat mereka tidak tahu pun apa sebab diajak berhimpun melainkan sekadar mengharap dedak seorang RM50 dan nasi bungkus.

    Di bawah ini video rakaman temubual yang dibuat oleh wartawan Channel News Asia terhadap salah seorang peserta Himpunan Baju Merah. — Sila scroll untuk menonton video.



    Bila ditanya oleh wartawan kenapa mereka berhimpun, penyokong Baju Merah menjawab:

    "Untuk membuktikan rakyat tidak bersalah, eh sorry, a.... (membuktikan) yang Merah tak bersalah, terhadap fitnah itu fitnah ini..."

    Bila wartawan tanya fitnah apa, dia mula bingung tak tahu nak jawab apa,

    "Finah apa ha..." Dia pula persoalkan kenyataan yang dia sendiri buat.

    Kemudian dia mula toleh kiri dan kanan harapkan rakan-rakan baju merah di sekeliling boleh berikan jawapan.

    "Cakap je apa-apa," kata kawan-kawan di sekeliling membuatkan dia semakin bingung.

    "Macam-macam fitnah daripada pihak Bersih," jawabnya spontan selepas tak tahu apa nak jawab.

    Wartawan tanya lagi apa fitnah yang dibuat oleh Bersih.

    "Apa yang Bersih kata pasal Baju Merah?" tanya wartawan membuatkan dia kelu lidah tak tahu nak jawab apa. Wartawan yang kasihan melihat gelagat penyokong Baju Merah tukar kepada soalan lain.

    "So (datang) sini nak 'counter' (lawan) Bersih ke?" tanya wartawan lagi. 

    Kali ini dia terpinga-pinga lagi, aku syak dia tak faham perkataan 'counter' yang digunakan oleh wartawan sebab itu dia semakin bingung tak tahu nak jawab apa.

    Dia pun jawab "ya, ya, ya," sambil kepalanya mengangguk-angguk tapi nampak masih bingung. Sila klik video berikut untuk menonton sendiri kebodohan penyokong Baju Merah ini.


    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada orang bertanya peserta Bersih apa tujuan buat demo atau dtg ke KL??

      Dia jawab...kawan suruh datang, sebab nak join Bersih.
      Bila tanya apa yg Bersih perjuangkan??..entah katanya nya..

      majoriti peserta bersih tak tahu apa yg diperjuangkan oleh bersih...sekadar seronok seronok..

      Padam
  18. KREDIT KEPADA MALAY MAIL ONLINE.

    KUALA LUMPUR, Nov 20 ― Despite fears of a police crackdown after the arrests of Bersih 2.0 chairman Maria Chin Abdullah and opposition leaders on Friday night, the Bersih 5 rally took place with little incident. The one-day demonstration by the polls reform group, which kicked off at 10am and ended at about 6pm, drew thousands of government dissenters into the streets of the capital city and started on a rousing note.

    Thousands of protesters gathered at Bangsar as well as Masjid Negara, where the plan was to converge at Dataran Merdeka. But the authorities managed to seal off all access routes from Jalan Travers in Bangsar as well as all the entry points to Dataran Merdeka, ostensibly done to avoid a possible altercation between Bersih supporters and the pro-government Red Shirts group.

    And it worked, as the two groups did not meet. But Bersih 2.0 made last-minute changes after their original plan to gather at Dataran Merdeka failed -- and most of the protesters ended up outside the Kuala Lumpur City Centre (KLCC) which eventually became the main rally venue. Despite the good turnout by thousands of people in yellow, the rally -- a mammoth demonstration of civil disobedience -- will continue to fuel debates on its effectiveness in changing Malaysia's electoral system or in pushing for a stronger democracy. Here are the three takeaways from the Bersih 5 rally:

    1. A short-lived party?

    Comparisons will likely be made to the last Bersih rally, and the most obvious one will be the turnout. During Bersih 4, tens of thousands of protesters marched into the capital, while this year’s official figures puts Bersih 5 protesters at over 15,500.

    There are reasons for the disparity in the figures. For one thing, last year's rally was a 34-hour one; which seemed to be much more carefully thought out compared to this year's protest. The execution which went into Bersih 4 was meticulous to the very last detail: the areas in which participants would be converging, security, free food and beverages, and not to mention live entertainment for those who stayed on the streets of the city for two days.

    In comparison, while the start of the Bersih 5 rally was encouraging as thousands gathered at Bangsar, Masjid Negara and other areas of the city, it quickly fizzled out when authorities erected barricades and refused to let the protesters pass through to get to Dataran Merdeka.

    It was apparent that the Bersih 5 organisers had not thoroughly hashed out an alternative plan to this, as the rally-goers then slowly started dispersing with some going back home. Bersih managed to save the rally when it hastily announced a new venue (KLCC) for the participants. Bersih 4 went in with five goals: clean elections; clean government; right to dissent; strengthening parliamentary democracy and saving the economy; as well as a desire for a new national leadership.

    Bersih 5 had similar goals, but somehow it lacked the tenacity and seriousness in getting the message across like last year. It ended up becoming quite literally a picnic in the park for many of the participants with selfies, group pictures and a lot of fun and laughter. While this was all good, Bersih 5's goals seemed a little lost in translation.

    BalasPadam
  19. Bersambung....

    2. Larger Malay turnout

    But despite the shortcomings of this year's rally, what was noticeable was a considerably larger Malay turnout this year compared to the previous demonstration. Pro-Bersih Malay protesters came out yesterday in droves, many of them from diverse backgrounds.

    Some of the demonstrators came up to the city from rural areas as far as Kedah, and quite a number of them did not have a set political inclination nor were they members of any opposition political party.

    Issues which drove them to attend Bersih 5 were issues which resonated with them -- the rising cost of living, the weakening ringgit, the dissatisfaction with the ruling government for failing to uplift the Malay community, as well as an uncertain future without any reform.

    There were, of course, also some Malay participants who were driven to attend Bersih 5 because of key personalities like former Umno strongmen Tun Dr Mahathir Mohamad and Tan Sri Muhyiddin Yassin. New (old) kids on the block -- Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) and Parti Amanah Negara (Amanah) -- undoubtedly played a role in this as well. The ruling Barisan Nasional (BN) would do well to take heed of the Malay presence in Bersih 5, and not dismiss the event simply because of a smaller turnout this year.

    3. Dr M, Muhyiddin stole the show

    What was surprising and unexpected was perhaps the fact that PPBM's Dr Mahathir and Muhyiddin became the unlikely stars of Bersih 5.

    When Bersih 2.0 announced that the new venue for the rally would be KLCC, the accompanying announcement that Dr Mahathir would be heading there and giving a speech prompted some protesters to stay on and head there as well. The cheers and applause reserved for the former prime minister was ironically poetic for someone who was once accused of curtailing civil liberties. To hear him speak of democracy and opposition towards using laws to stifle dissent will be proof to some (especially the older generation) that in politics, anything is possible.

    But the biggest surprise was definitely Muhyiddin, who addressed the thousands of Bersih supporters and delivered a speech which had the audience captivated and eating out of the palm of his hand. He delivered a strong message of unity and urged opposition parties to put aside their differences, hitting out at the government administration he was once a part of.

    Muhyiddin spoke in a clear and decisive tone about the need for reform and good governance, and the crowd loved it. With Datuk Seri Anwar Ibrahim's absence, the federal opposition is in need of a central figure. Is Muhyiddin the person for the job?

    Only time can tell.

    - See more at: http://m.themalaymailonline.com/malaysia/article/three-things-we-learned-from-bersih-5#sthash.enM0oTzN.dpuf

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yg kredit??

      Terimalah hakikat yg Bersih 5 tak sehebat dulu...

      Makin malap dan akan terus malap..

      Dah hilang aura...

      Tak payahlah syiok sediri untuk menyedapkan hati

      hehehe....

      Padam
  20. Hanya yg dungu je yg masih berkecuali & mempertahankan Najib

    Istiqamah hingga mencapai kemenangan....Tapi Hj Hadi dan
    sekutunya Kadir Sheikh Fadzir gugur dalam perjuangan...
    Haji Hadi arahkan supaya boikot BERSIH 5. Dia cuba menyamakan himpunan BERSIH 5 dengan 'Arab Spring'. Dia kata haram menjatuhkan kerajaan Islam.... Tapi ironisnya, sebelum ini, Hj Hadi elok saja ikut bersama Mat Sabu dalam himpunan Bersih...

    "Di Malaysia tiada musim bernama ‘spring’, yang ada hanya musim hujan dan kemarau, kata Hj Hadi.

    Kelakar sunggoh Hj Hadi. Ramai yang sudah meluat dengan temberangnya. Beberapa pimpinan Pas telah tidak mempedulikan larangannya dan terus istiqamah dengan perjuangan almarhum TGNA. 

    Antaranya yang dilihat bersama BERSIH 5 semalam ialah YB Mahfuz Omar, MP Pokok Sena, Kedah, YB Ahmad Baihaqi, ADUN Kubang Kerian, Kelantan, YB Dr. Nik Mazian, MP Pasir Puteh, Kelantan, YDP Pasir Puteh, YB Dr. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, Adun Batu Burok, Terengganu, YB Mohd Nasir Mustafa, ADUN Kubang Rotan, Kedah....

    Ketua Polis Negara  cuba menghalangnya...Dia kata BERSIH 5 adalah Haram di sisi undang-undang.

    Menjelang perhimpunan BERSIH 5, ramai yang kena tangkap. Antaranya Maria Chin, Mandeep Singh, Anthony Loke (DAP), Ronny Liu, S. Arutchelvan, Jimmy Wong (DAP), Lee Khai Ming (DAP), Anis Syafiqah (pelajar)...

     Tapi Hakim Mahkamah Tinggi pula kata BERSIH 5 Tidak Haram....

    Walau bagaimana pun, Sabtu semalam BERSIH 5 membuktikan perhimpunan mereka adalah Aman tanpa sebarang kekacaun mungkin kerana tidak ada provokasi dari pihak polis seperti mana perhimpunan Bersih yang sebelumnya.

    Walaupun tercetus beberapa insiden provokasi dari kumpulan Merah, namun para peserta BERSIH 5 tidak ambil peduli dan tidak melayan karenah orang-orang bodoh dari kumpulan Merah.

    Walaupun tanpa kehadiran Hj Hadi dan orang-orangnya, walaupun tanpa restu KPN, himpunan BERSIH 5 telah berjaya untuk menyampaikan mesejnya kepada dunia mengenai tuntutannya kahukan pilihanraya yang bersih!
    Syabas diatas kesabaran para peserta BERSIH yang begitu sabar mengharungi segala macam cabaran dan mehnah dari kumpulan Merah sejak dari mula pelancaran konvoi BERSIH 5 sebulan yang lalu.

    Berikut antara komentar netizen di media fesbuk:
    Faeez Azahar: Kehadiran yang memberangsangkan daripada pelbagai kaum dalam Bersih 5 kali ini bukti gerakan ini bukan milik atau bergantung kekuatan terhadap mana-mana pihak. Bersih kuat apabila rakyat memberikan sokongan dan dokongan. Terima kasih rakyat Malaysia!
    Khairudin Damhoeri: BERSIH 5: BERKECAI MITOS HANYA PAS YANG PANDAI MOBILIZASI PENDEMOSTRAN MELAYU. Nampak gayanya, tanpa gerak kerja Pemuda Pas & Unit Amal Pas, lautan manusia Melayu boleh dimobilizasi untuk tempikkan statmen politik yang didengari di seluruh dunia. Malah tanpa penglibatan Pas, lautan manusia yang keluar hampir sama bilangan jemaah haji yang nak masuk buat TAWAF di Masjidil Haram 2-3 sebelum hari WUKUF. 

    Azi Nang:Tahniah bersih kerana dapat menghimpunkan puluhan ribu org menyertai tunjuk perasaan aman, walau pun di pulau oleh bekas rakan di dlm pakatan rakyat iaitu pas.

    Semoga ianya boleh menjadikan pengajaran kpd ahli - ahli pas di seluruh negara, bahawa kita perlu bersatu di dlm usaha menjatuhkan PM Najib di dlm PRU14 nanti.

    Mazhar Yusof II : Tahniah penganjur BERSIH 5..! Kebanjiran rakyat jelata tanpa mengira bangsa dan ugama. Tanpa parti sejarah, sedikit pun tidak terjejas malah sudah nampak impak penolakan Rakyat terhadap BN-UMNO. Maknanya parti sejarah sudah tiada dalam ingatan rakyat dan sudah hilang pengaruh...
    Che Ibrahim Mohamed: Demo BERSIH ni umpama kahwin bagi seorang lelaki, kalau dia seorang yg gagah, mampu, ada tuntutan yg kuat, maka WAJIB.
     Tapi jika ianya lemah, tak berdaya, tidak berhajat, sekadar nak tengok shj, maka h

    BalasPadam
    Balasan
    1. syiok sendiri....bodoh. baca komen dlm facebook org bodoh memang semua komen bodoh...

      hehehe....

      Bersih telah gagal!!!

      tak ada impact langsung!!!

      Buang masa!!!

      Susahkan orang ramai!!!

      Next time buatlah kat stadium shah alam..Boleh muat 80,000 org. lepas tu semua pemimpin pembnagknag yg dungu boleh berucap dari pagi higga malam..

      Tak susahkan orang ramai!!
      Senang nak kawal beruk beruk kalau dlm stadium!!
      Senang sikit kerja polis!!!

      Padam
    2. Hadi dah insaf....berhijrah dari buruk kepada baik..

      madey dah sesat dan lupa...berhijrah dari baik ke buruk...dia dah jilat balik kahak yg dia ludah pada Bersih dulu

      Padam
    3. 5:28, 5:39
      Betul

      Padam
  21. The Security Offences (Special Measures) Bill 2012, better known as SOSMA, provides for special measures relating to security offences, for the purpose of maintaining public order and security, and all related matters.

    SOSMA was created under Article 149 of the Federal Constitution to thwart internal security issues including public order, acts of terrorism, sabotage and espionage.

    BalasPadam
  22. What is considered an offence under SOSMA?

    When action has been taken and further action is threatened by a substantial body of persons, both inside and outside Malaysia:

    to cause, or to cause a substantial number of citizens to fear, organized violence against persons or property;
    to excite disaffection against the Yang di-Pertuan Agong;
    which is prejudicial to public order in, or the security of, the Federation or any part thereof; or
    to procure the alteration, otherwise than by lawful means, of anything by law established;
    AND where Parliament considers it necessary to stop such action

    BalasPadam
  23. Kemenangan Pembangkang di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan TAK SAH dan TAK ADIL sebab pilihanraya di Malaysia tak adil..!!!!

    Bodoh punya BERSIH....bila kau menang semua bagus. Kalau kalah tempat lain, PRU tak bersih.

    Dunia tak bodoh...Orang di Malaysia pun tak bodoh.

    Sbb tu yg dtg bersih hanya ciput ajer...itu pun hanya yang bodoh dan KELDAI seperti mana yg disebut oleh Madey kepada peserta bersih dulu...tapi skrg dia pun jadi peserta bersih...

    Memang sah keldai jugak

    Bersih telah gagal dan hambar..

    BalasPadam
  24. Bersih telah gagal!!!

    tak ada impact langsung!!!

    Buang masa!!!

    Susahkan orang ramai!!!

    Next time buatlah kat stadium shah alam..Boleh muat 80,000 org. lepas tu semua pemimpin pembnagknag yg dungu boleh berucap dari pagi higga malam..

    Tak susahkan orang ramai!!
    Senang nak kawal beruk beruk kalau dlm stadium!!
    Senang sikit kerja polis!!!

    BalasPadam
  25. Pendapat di www.star2.com kata, apa yg berlaku di US boleh berlaku di Mlaysia -

    "Think about it. They were not voting for who could make the country better; they were voting against who they thought would make the country worse.

    They didn’t like that (Hillary Clinton) was part of a political dynasty .. Bill Clinton. They didn’t like it that she was chummy with the bankers and the politicians and all those who represented the “haves” in a country that seemed to be gaining at the expense of the “have nots”.

    ... firstly, money did not buy the election. Clinton’s campaign raised US$513mil (RM2.2bil) and spent US$450mil (RM1.9bil). In stark comparison, the Trump campaign managed with roughly half that, raising US$250mil (RM1.1bil) and spending US$239mil (RM1.05bil). He managed to do more with less.

    Secondly, having powerful friends in prominent places didn’t guarantee a win. For all the allegations that the Democratic National Committee had conspired to help Clinton defeat Bernie Sanders (her challenger for the Democratic presidential nomination), there were as many examples of higher-ups in the Republican National Committee who were against Trump. Yet he still won.

    Trump was clearly a product of a vote by the people for the people. It just happened to be a very particular segment of people.

    In fact, the manner of victory is reminiscent of another election which Clinton lost: Obama’s challenge to be the Democratic presidential nominee in 2008. He beat Clinton despite getting less money from the major donors, and he beat her despite going against the convention of the party elite.

    There is a now-famous 2007 memo from the Obama campaign that laid out what was needed to beat Clinton. It recommended that they first try to identify Clinton as part of the establishment, and then represent Obama as the antithesis of that. As the memo summarised: “Barack Obama is change. She is not.”

    If the two campaigns were so similar, what is it about the Obama effort that seems so uplifting, while the Trump campaign leaves a sour taste … well, everywhere?

    I think it’s the attitude. Obama talked about creating change by working together with those different from him. He reminded people why they could be great, and appealed for votes from everybody, not just people who were like him.

    Trump … well, Trump tells us he is great because everybody else who isn’t like him, isn’t. He divides the country, and those who are not with him are against him. It was Us Against Them with a great divide in between, gleefully mined by Trump.

    (Trump) doesn’t really need anybody’s vote except that of the non-college educated whites. It’s an idea reminiscent of what one Malaysian MP once told his party members: That if he could secure the votes of one race in his constituency, he would no longer need the support of the other races.

    Of course I think this is a dangerous idea. Because, as mentioned before in this column, effort spent working together is more effective than work wasted creating divides.

    If you want proof of that, look at the rallies this weekend as yellow and red (and whatever colours that may crop up) get together. And as they clamour that they represent the majority opinion, think about whose ideas they really are representing.

    Read more at http://www.star2.com/living/viewpoints/2016/11/20/trump-style-politics-in-malaysia/#yVQyzwQDWSZtbBhy.99

    BalasPadam
    Balasan
    1. Di Amerika...both parties boleh pakai. Cuma siapa yg boleh yakinkan rakyat lebih, dia akan menang.

      Di Malaysia, mungkin ada yg rakyat tak suka pada BN, tapi masalahnya pembangkang yang ada tak kuat, tak solid, tak bersatu, masing masing ada agenda tersembunyi, bertanding pun guna lambnag masing masing...tak ada kesatuan...

      Sebab tu BN still the best...Rakyat tak nak memperjudikan nasib dibawah pembangknag...

      Padam
    2. Saya selalu mimpi hari2 terakhir mu'amar gaddafi.....

      Padam
    3. 617 mengarut. Negeri2 yang jatuh kpd Pembangkang di PRU13 sekarang steady di perintah.

      Sabenar nya Najib dah gigil lutut. Tun M sanggup di planta yang sama dengan Lim Kit Siang, Anwar Ibrahim dll. Ada bahagian bahagian UMNO yang dah cabut lari. Cawagab yang cabut pun dah banyak.

      Saya tak mimpi Ghadafi. Tapi rasa nya Najib's days are numbered.

      Padam
  26. Rumahtangga (parti di kalangan pembangknag) pun masih hura hara...

    Ada hati nak perintah negara..

    menipu rakyat!!

    Kalau pembangknag nak memerintah negara, ini syarat syaratnya::

    1) Buat satu pakatan yg berdaftar guna satu lambang semasa PRU nanti.

    2) Lantik seorang ketua dimana sekiranya pakatan menang, dia akan dilantik sebagai PM

    Buat dulu benda ni,baru rakyat yakin dengan pembangkang... kalau tidak, mereka ni sebenarnya meniou rakyat. konon berkejasam...tapi masing masing ada agenda tersembunyi...

    Contoh terbaik ialah parti madey ni. Baru tubuh ajer terus nak lantik Muhyiddin jadi PM jika pembangknag menang....Lepas kena balun denagn parti lain, baru nak tarik balik kenyataan tersebut. dari situ dah tahu apa niat sebenar madey tubuh parti baru

    hehehe....kita di Malaysia sebanarnya tak ada parti alternatif yg baik dan kuat serta boleh dipercayai....sebab tu BN & UMNO still the best!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syarat kepala hotak kamu, Jing Jibo. Kamu anjing saja kpd Najib , di kasi makan dedak. Mana kamu reti pasal merintah atau peluang Pembangkang menang di PRU14.

      Tiada siapa ingat Donald Trump menang di US. Tapi dia menang. Najib ingat semua nya hanky dory gilang gemilang di bawah pemerintahan dia. Kamu semua pun khayyal. Di PRU14 nanti dia dan kamu akan terperanjat mcm ramai yang terperanjat Trump menang.

      Padam
  27. Zaman Najib rakyat lebih makmur berbanding zaman Mahataik.
    Itu kenyataan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 7.20,

      Betul lah..

      Tapi.....Saya selalu mimpi hari2 terakhir mu'amar gaddafi.....

      Padam
    2. Kepala tahi kpd kamu yg menagata Zaman Najib rakyat lebih makmur. Kasi BRIM sekali tapi cukai rakyat GST tiap kali beli apa pun.

      Sebab Najib bikin 1MDB terhutang RM53 bilion, IPIC tuntut pulak RM28 bilion, silap silap Najib bebankan rakyat lagi denga GST No.2

      Jangan undi Najib & UMNO/BN di PRU14.

      Padam
  28. Nampak...ya, mmg boleh nampak...segelintir Melayu bodoh biol diperdayakan oleh keling tua tamak untuk tujuan peribadinya.

    Malangnya Melayu dungu yg tak reti berfikir ini sanggup menjadi keldai tunggangan kpd puak DAP babi untuk menjatuhkan kerajaan Melayu.

    Mereka pula sanggup buat gila minta si raja penjubor dibebaskan dari penjara untuk membantu keling tua bangsat itu.

    Keling tua bangsat ini dulunya menghumban si penjubor ke dalam penjara tetapi kini dia rela penjubor itu jadi PM atas desakan DAP babi jika pembangkang menang. Memang tak logik akal, keling tua dajal ini boleh membela orang2 Melayu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul lah

      Najib pun suka jadi keldai tunggangan China dan Yahudi Goldman Sach......


      Ya...correct najib is a thief

      Padam
    2. ".. segelintir Melayu bodoh biol diperdayakan oleh keling tua tamak untuk tujuan peribadinya."

      Sabenar nya seluruh UMNO dan penyokong2 nya di perdayakan Najib seleweng 1MDB dan songlap berbilion Ringgit masuk akaun nya untuk tujuan Cash Is King.

      Yang dapat menafaat ia lah Ketua Ketua Bahagian sahaja, ramai Ketua Cawangan pun tak dapat, apa tah lagi ahli2 biasa UMNO.

      Piagam SPRM kata derma pun ada lah rasuah. Tapi yang masuk akaun Najib bukan lah derma pun.

      Padam
  29. Giliran saya tanya kenapa taksub sangat najib dan rosmah?

    Terima hakikat najib songlap duit 1MDB dan DRC dan rosmah an abettor. Kes mahkamah di singapura adalah bukti permulaannya. YAK mengaku bersalah dan terima hukuman penjata dan fine sejumlah wang. YEO dalam proses menunggu keputusan. Ini tak termasuk kes di switzerland dan usa.

    Ada fahsm tak? Kalau tak faham, dah melayu bodoh memalukan otang islam

    Impact tersangat hebat. Negara kleptocracy, mata wang ringgit malaysia merudum and worst performancr in asia. Cost of living naik tak berhenti2. Subsidy diketepikan tapi BRIM yang tak berguna diberi. Tak der otak berfikir. Worst finance minister.

    Percayalah rakyat dah bosan dengan najib. Tak malu ker ber PM MUNAFIQ? Penyamun, perompak dan dikeldaikan jho low??

    Kutuk bersih agen yahudi tapi penyamun curi duit rakyat guna goldmansach, bank yahudi, penasihat yahudi? Buta ke? Bodoh ke?

    Zaman mahathir afa Bersih ke? Nampak IQ budak tadika

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak ada siapa pun taksup pada najib, pemimpin umno pun ada beri teguran pada najib, Cuba kau beri teguran pada tun m ITU alamat kau ITU ke dalam sel kemunting pada era tun m berkuasa ITU ia, kami sendiri beri teguran pada najib ketika dia leka dengan 1malaysia dia akan menyebab dasar deb gagal, tun m gagal dalam perjuangan asal dia 30% ekonomi bumiputera ADA faham tak, dalam umno jika kau fanatik tak layak pegeng jawatan, sori ia umno bukan parti fanatik seperti era tun m itu, sampai kan ada intitusi pemikiran tun m sama seperti intitut pemikiran stalin Dan intitut pemikiran Kim.

      Kau ingat tun m tak ambil duit ke? Kau ingat tun m suci sesucinya ke?

      Padam
  30. http://theunspinners.blogspot.my/2016/11/mp-gay-australia-sokong-mahathir-dan.html?m=1

    NAMPAKKKK...? NAMPAKKK TAK LINK ATAS TUHHH
    NAMPAKKK.....???

    FUYOOOO.... MP GAY AUSTRALIA SOKONG MAHA MEGA 'BATUAPI' TAHAP DEWA MEDDEY KUTTY... NAMPAKKKK...?

    BUDAK SUMAN@AL ANUS PLURALISMA MURTAD DAN LBGT GAY TERANG SI GAY DARI AUSTRALIA SOKONG MAHA MEGA BATUAPI MEDDEY... NAMPAKK KANNN...?

    SUMA KERABAT AL ANUS PLURALIS MURTAD DAH BERKUBO... SEKARANG MUNCUL PEMIMPIN DAH TUA NAK MAMPOSS BERALIH SOKONG GAY.. LIPRALISMA DAN PLURALIS... BAKA BAKA MAHA MEGA BATU API MARINA GRREJA PALING KE DAPAN MEMPERJUANGKAN PLURALIS MURTAD GAY DAN LGBT... SEKSUALITI MERDEKA ... NAMPAKKK..?

    SUMAN@AL ANUS ... TED.. JIN DOE# ABDUL GHUYUP BIN SPUTNIK PUN TURUT MENJILAT KAHAK HIJAU MASING2 BERKENAAN PLURALIS MURTAD GAY DAN LGBT.... NAMPAKKK TAKK...?

    BERSIH 5 ADALAH TRANSFORMASI DARI BARUA BARUA YAHUDI AL ANUS KEPADA BARUA JENAMA BARU MAHA MEGA BATU API DAN BAKA BAKA HAPRAK NYA... NAMMPAKKK TAKK...?

    TEORI BERSIH 5 YG TELAH SAYA UCAPKAN ADALAH PENJRNAMAAN SEMULA BARUA BARUA BAKA LAMA AL ANUS KEPADA BAKA BARU MAHA MEGA BATUAPI MEDDEY KUTYY...


    NAMPAKKKK DAH KANNNN....!!!!!!

    kikikikii... bodoooo bodoooo...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini Jing Jibo dah nak gila, menyalak tak tentu arah. Entah entah dia menyalak bulan, kering air liur, mati kehausan. Bagus kalau begitu.

      Padam
    2. Bebal dedak gitula..

      Bawa masuk zionist melalui APCO dan Goldman dan bawa masuk komunis China ke dalam Malaysia lagi nak cakap kat orang lain.

      Cakap tak serupa bikin.

      Padam
    3. Beautifully said by john doe.

      Shows their IQ is that of a nursery boys and girls

      Padam
    4. Betul. Kalau IQ dah rendah, macam mana nak tahu Najib tu bagus ke tak.

      Pendek kata, bukan IQ rendah aja, dah memamg bodoh. Sebab tak sedar pun bahawa Najib seleweng 1MDB dan songlap berbilion.

      Padam
  31. Nampak...ya, mmg boleh nampak...ramai Melayu umno bodoh biol diperdayakan oleh najib ketua penyamun tamak untuk tujuan peribadinya dan rosmah

    Malangnya Melayu umno dungu yg tak reti berfikir ini sanggup menjadi bangsat dan dikeldaikan kpd puak najib dan 40 penyamun untuk menjahanamkan kerajaan Melayu.

    Mereka pula sanggup buat gila mendedakkan si raja johor untuk membantu menghina pm yangberjada selama 22 tahun membangun negara termasuk johor.

    Ketua penyamun bangsat najib ini dulunya menghumban si penjubor ke dalam penjara tetapi kini dia takut penjubur ini keluar dari penjara atas desakan rakyat.

    Memang tak logik akal, ketua dajal penyamun najib ini boleh membela orang2 Melayu...tak seperti mantan pm yang telah mengharumkan nama negara sehingga dihormati seluruh dunia, kawan dan lawan.

    Harapkan ketua penyamun, sampah.... negara jadi kleptocracy sebagai kerajaan nombor 2 kuat rasuah, mata wang jatuh, kos hidup meningkat naik,,

    Umno melayu bodoh dah dibangsatkan saja yang suka ketua pengkhianat dan penyamun

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju, setuju, setuju.

      Sokong, sokong, sokong.

      Padam
  32. Barang siapa yang mengaku Islam tetapi mengaitkan sesiapa sebagai nabi, harap dapat bertaubat dan mengucap kembali syahadat. Jangan main2 tang perkara ni .....Saya kuathir kerana tulisan kamu yg mengaitkan seseorang sebagai nabi contoh nabi najib akan menjatuhkan akidah. Disebabkan sesiapa yang menulis dalam wasup ini maka saya cadang kamu kena isytihar di wasup ini

    wallahualam

    BalasPadam
    Balasan
    1. nabi najib....kami tak taat. Orang yang taat adalah melayu umno dah dibangsatkan.

      Dalam senarai 25 nabi, nabi najib tak ada. Nabi najib ada dalam umno sahaja.

      Akidah saya tak tergugat walau dizalimi oleh nabi najib

      Jangan cuba nak menakutkan orang islam yang bukan umno.

      Kamu prngikut nabi najib sepatutnya beristighfar dan mengucap dua kalimmah syahadah

      Padam
  33. Jing Jibo takda orang jawab komen dia, dia pun jawab sendiri. Dia tulis Betul kpd komen dia di sana sini. Dah biul.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sangat tepat sekali

      Padam
  34. Saya sekadar menasihat sahaja. Dalam Umno pun tidak akan ada nabi najib. Dan janganlah menulis mengikut akal logik. Oleh itu hentikanlah perkataan yang boleh menjatuhkan akidah. Dikhuatiri menarik kemurkaan Allah. Insaflah dan taubatlah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Minta tolong nasihat orang melayu umno jsngsn taksub dengan nabi najib. Beristighfarlah banyak2.

      Padam
  35. Saya nasihatkan buangkan perkataan nabi dihadapan nama najib atau mana2 nama sekali pun kerana tiada nabi setelah nabi saw. Najib adalah sebagai PM bukannya nabi. Bertaubatlah dan ucapkan syahadah

    BalasPadam
  36. Nabi najib wajib ditarbiahkan. Ketua penyamun ini wajib diajar hal2 agama seperti haram mrnyamun ., menzalimi, merompak dsbnya.

    Kalau anda tak dapat beza nabi yang diturunkan Allah dan nabi palsu yang didokong oleh melayu islam umno..saya tak tahulah.

    Ini bukan isu akidah.....ingat.

    Minta harussaini bertaubat jangan support lawyer dari australia dan jangan ditipu oleh apandi ali. Yang mana berdosa, rakyat dizalimi atau pemimpin yang menyamun dan pegawai kerajaan yang salahguna kuasa.

    Wallahuaklam

    BalasPadam