Rabu, 30 November 2016

Berapa Pulak Rakyat Nak Kena..?


Agaknya dah menjadi trend para menteri sekarang ni..! buka mulut duit..! duit..!

Bermula Jun 2018, semua model kereta baru yang dipasarkan di negara ini perlu dilengkapi ciri keselamatan dengan Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC), kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Beliau menyifatkan ESC sebagai alat menyelamatkan nyawa paling kos efektif pada masa ini dan kajian dari seluruh dunia juga menunjukkan bahawa ESC dapat mengelakkan sekurang-kurangnya 40 peratus kematian akibat hilang kawalan.

"Seperti yang kita tahu, Malaysia ialah sebuah negara tropika, hujan sepanjang masa, jalan raya agak licin manakala siasatan polis menunjukkan bahawa lebih 45 peratus kemalangan maut adalah disebabkan tidak stabil atau tidak dapat mengawal kenderaan.

"Oleh itu, kita memerlukan sebuah kereta yang stabil dan melalui alat baru ESC dapat mengurangkan lagi risiko perlanggaran dengan mempunyai kawalan lebih baik semasa situasi kritikal," katanya dalam sidang media selepas pelancaran "Stop The Crash ASEAN" di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) di Sepang semalam.


Faktor keselamatan penting..! faktor kenderaan yang lengkap juga amat penting..! namun cara pemanduan merupakan asas kepada sebarang kemalangan..! seperkara lagi ialah permukaan jalan yang menyumbang kepada kemalangan pun jangan pulak dikesampingkan..!

Cuba tengok jalan di bandaraya Kuala Lumpur sendiri..! jalan yang berlubang lubang serta permukaan yang bergelombang pun merupakan penyumbang kepada kemalangan..! 

Sebab tu ramai kengkawan sinis kata - di KL bukan sahaja lubangnya berjalan jalan malah jalannya pun berlubang lubang..!

Yang ini menteri tak nak komen?

Lu Fikir La Sendiri!!!

39 ulasan:

  1. Semakin bangang blog ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masuk awal, komen yang pertama, si Jing Jibo @ Kejora di pagi ini.

      Dia ia lah NAJIB-PAID RESIDENT BLOGGER yang di tugaskan khas ke blog ini sebab blog ini popular dan berpengaruh. Dah lebih 8 juta kliks dan ada masa hingga lebih 200 komen2 bagi pos nya.

      Ini dia CV Jing Jibo @ Kejora -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
  2. Hahaha, kereta terkandas di dalam pond air longkang kotor. Di pandu dek you know who.

    Bukan mabuk arak tapi mabuk kuasa dan wang. Masa memandu memikirkan takut kena guling di PRU14 dan terbang lah duit bertan nya.

    Bila hilang kuasa, Peguam Negara Apandi tentu akan di buang serta merta jugak, macam di buat Najib kpd Gani Pattail. Di masa itu kot tak sempat nak buat money laundering lagi.

    Terutama nya sebab sekarang pun dah tak boleh money laundering lagi. Switzerland, US, Spore dll negara dah berjaga jaga money laundering nya.

    BalasPadam
  3. 8:18 beruk mat yeh pencen

    BalasPadam
    Balasan
    1. Marah kau ye, Jing Jibo?

      Kena dedah tabiat buruk kau anjing menyalak tak tentu hala.

      Padam
  4. Kamu tak tau ke cerita disebalik Gani Pattail ni? So tak perlu lah mereka cerita pasal Apandi pulak dan tuduhan money laundering. Setakat nak tulis macam Anom 8:14 bolehlah buat pasal orang tak tau sape kau tapi setiap perkataan yang ditulis yang berbentuk fitnah kelak akan disoal oleh Allah. Insaflah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu bodoh sangat ke? Menuduh dengan tak kasi tau apa.

      Tarak penerangan pun apa "cerita disebalik Gani Pattail".

      Bukan saja bodoh, tapi bangang jugak kamu.

      Najib kata di kempen PRU13 penyokong2 dia yang tak keluarkan fakta dan hujah, tidak membantu naikkan imej dia yg merudum sejak itu lagi, ada lah "bangang, hamjadah". Macam kamu.

      Padam
  5. Bukan saja jalan berlubang penuh potholes. Jugak jalan sengaja di bikin humps, ada tempat jarak ha nya 50 meter antara humps. Menjadi bums. Macam pihak berkuasa yang mengarah membikin nya.

    Bukan saja humps, jugak tiles di letak di simpang jalan dan di tempat binaan. Membikin kereta kena perlahan lebih dari perlu. Pada hal tak payah letak tiles dsb nya. Bukan tak kena repair bila dah taruk tiles. Kos membikin tiles dan repair ada lah lebih dari kos repair biasa jika jalan itu di biarkan jalan tar biasa seluruh nya.

    Nak ikut negeri barat konon. Atau ikut Roman roads, kejuruteraan zaman kuno, tapi stail konon. Kupra worak punya keroje.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau di negeri barat, gomen dah kena saman dek rakyat bertalu talu.

      Bikin rosak suspension kereta. Bikin pemandu kena sentiasa berjaga jaga, lebih sangat dari yang perlu.

      Bikin pemandu tak dapat nak lapangkan kepala sikit dari hustle and bustle of city life, of so many problems in the country under Najib.

      Bikin rakyat lebih marah dan bencikan pemerintah. Itu menambah kpd perasan resah rakyat. Tumbang lah gomen Najib di PRU14 hendak nya.

      Padam
  6. BLOG NI NAK MEMBATUAPI LAGI
    SEMUA KETE DI DOOONIA D'IMPLEMANTASI ESC
    APA LAGI YANG TAK KENA NI
    KO SUH MEDDEY CIPTA KETE TANPA ESC
    LO FIKIR LA SENDIRI..
    PEPAGI DAH JDI BATUAPI

    kikikikiki..... cerchek kete porsche ada sustem ESC tak.. klu ada suh si batuapi cabut sistem ESC tuhh... kikikkiki...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pusing piring hitam lama le kamu, Jing Jibo @ Kejora.

      Asyik menuduh membantu api aje. Takda penerangan atau penjelasan pun.

      Otak kamu kecik sangat ke? Ooops, lupa, dia anjing, hehe

      Padam
  7. Liow sebagai Menteri Pengangkutan bertanggung jawab juga di atas keselesaan dan integrity kejuruteraan jalan raya. Bukan Menteri Kerja Raya saja yang i/c JKR saja yang Bahagian Jalan Raya terletak di bawah nya.

    Liow boleh berunding dengan Menteri Kerja Raya - sebagai fellow cabinet members - bagi mengatasi masalah mutu jalan yang menyebabkan rosak atau musnah kenderaan akibat nya. Bukan tugas Liow ha nya lesen itu ini berkaitan kenderaan saja.

    Tapi gomen Najib dah kopek, hamsat, takda kordinasi, takda kesinambungan. Mana ada, bila Liow sendiri cakap nak cabut keluar dari kabinet Najib.

    BalasPadam
  8. "Cuba tengok jalan di bandaraya Kuala Lumpur sendiri..! jalan yang berlubang lubang serta ..."

    KL ia lah Wilayah Persekutuan. Ini nyata tanggong jawab Kerajaan Persekutuan. Bukan kah Liow boleh runding dgn menteri Kerjaraya bagi menentukan jalan jangan berlobang dsb nya.

    Kalau teksi, lori tak komplen, tak bermakna takda masalah Kem Pengangkutan. Kebaikan penggunaan jalan raya bagi kereta kereta kepunyaan orang ramai bukan tanggong jawab Liow jugak ke?

    Ke ada ramai dalam gomen Najib yang suka lobang.

    BalasPadam
  9. DARI ESC KE JLAN LOBANG PULAK NI
    DAH TAK DE MODAL NAK SPIN FITNAH
    SELAMA INI SUKA ADU DOMBA@BATUAPI
    SUMA FITNAH HARAMJADAH KANTOI SUDAH


    ni la rupanya klu cari makan dng fitnah dan adu domba bila semua kantoi apa saja yg bile spinn kaut saja.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jing Jibo @ Kejora,

      Aku tak pernah cakap di sini rasa nya, tapi kali ini nak cakap kpd kamu:

      Mengapa kamu tak kayuh sampan, pergi ke Lautan China Selatan, terojun di situ?

      Jangan ke Selat Melaka, di situ ramai traffik laut, tak mahu kau di selamatkan.

      Takda guna satu sen pun kamu asyik cakap ADU DOMBA@BATUAPI.

      Tak mahu beri penerangan, jadi macam Red Beans. Otak kamu kecik, boleh lah buat macam aku tanya itu.

      Padam
  10. ADU DOMBA@BATUAPI
    WSJ..SR..SWISS MINTA DISAMAN
    DoJ FBI DIHASUT SAMAN&SITA 1MDB
    SUMA SAMAN TAK MENJADI
    SKG GILIRAN SI BATUAPI SAMAN 1MDB
    ADA BRANI....LU FIKIR LA SENDIRI...?


    .....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mengapa kamu tak kayuh sampan, pergi ke Lautan China Selatan, terojun di situ?

      Amende nya DoJ WSJ..SR..SWISS MINTA DISAMAN?

      Tak mahu beri penerangan, jadi macam Red Beans. Otak kamu kecik, boleh lah buat macam aku tanya itu.

      Padam
  11. entah la, nak kata blog ni tak berapa cerdik, ada jugak sikit cerdiknya. oklah, esc mulai jun 2016 tu adalah spesifikasi bagi menjadikan kenderaan lebih selamat dipandu jika ditakdirkan berlaku keadaan luar kawal. apa masalahnya jika ada teknologi, maka dinikmati oleh orang yang mampu. masuk jambanpun kena bayar, apa masalah untuk keselamatan dan nyawa, berbelanja agak lebih sedikit. ada berapa banyak nyawa bagi setiap seorang pemandu dan penumpang kereta? soal jalan berlubang juga yang diungkit. tak pernah tengok orang repair jalan ke di kl atau dimana-mana dalam negara ini? ini bermakna jalan sentiasa dibaiki. namun faktor cuaca, kenderaan yang menggunakannya dan teknikal maka akan ada sahaja jalan yang rosak. kalau rosak dan agak lama tidak dibaiki, buat aduan atau call pihak yang berkaitan, in shaa Allah akan dibaiki jugak nanti. nak jadi batu apipun kena pakai sedikit otak juga, jangan main rodok hentam keromo sahaja, nanti nampak sangat ciri kurang cerdiknya tu.

    BalasPadam
  12. DAH GAHARU CENDANA PULA
    DAH KANTOI MAMAK TU BUAT2 LUPA
    SELAMA NI SAPA YG TERKINJA KINJA
    KANTOI ADU DOMBA SONYAP SERIBU BAHASA

    BalasPadam
  13. selama berkhidmat hampir 9 tahun d kem pengangkutan. banyak yg tlh saya alami.

    bercakap mengenai keselamatan jln raya, badan yg seharus nya memainkan peranan utama ia lah Majlis Keselamatan Jln Raya(MKJR) yg d terajui olih men pengangkutan.(mungkin hingga sekarang beliau masih idak sadar tentang penting nya jawatan tersebut).

    peranan mkjr sekarang amat hambar sekali, tidak saperti zaman ts ramon navaratnam. ketika itu kami amat aktif dlm usaha percambahan pandangan demi utk meningkatkan keselamatan jln raya n saya selaku setiausaha agong mkjr tidak menang tangan d buat nya. namun (dgn ilmu yg d perolihi semasa mengikuti kursus intensif 'road safety' d linkoping, Sweden,maka saya amat puas dgn sumbangan yg tlh d beri.

    sekarang mkjr hanya timbul apabila d adakan kempen balik berhari raya saja. kegiatan lain tidak d ketahui olih umum.

    ekoran drpd usaha kami, maka jabatan khusus d ujudkan.

    saperti kita maklum keselamatan jln raya melibatkan kaedah 3e ie engineering,enforcement n education.

    dokumen yg terpenting adalah akta pengangkutan jln raya (road transport act). manun tidak kurang penting nya ia lah undang kecil (by laws) yg memberi panduan bagaimana akta tersebut bolih d kuat kuasakan. kalau tidak silap saya terdapat 12 undang kecil n yg paling penting ia lah 'construction n use'. kuasa utk mengujudkan 'by law' ini adalah menteri pengangkutan.

    saya amat yakin tidak semua sudah d kemas kini. ini termasuk lah 'construction n use'. apa yg d sarankan olih menteri adalah seharus nya sebahagian drpd 'by law' tersebut'.

    jika belum d kaji n d kemaskini,maka sudah sampai masa nya jab keselamatan jln raya d beri tugas yg penting ini.(jika tidak berkemampuan, gunakan perkhimadtan perunding).

    tindakan 'piecemeal' saperti ini amat tidak professional.terdapat terlalu banyak kepincangan sekarang.

    MKJR n Jab Keselamatan Jln Raya wajib d rombak semula utk meningkatkan keberkesanan nya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. "kuasa utk mengujudkan 'by law' ini adalah menteri pengangkutan."

      Kalau dah Najib tak hemah sangat kesinambungan mutu perkhidmatan Kerajaan, sibuk dengan menyeleweng 1MDB dan mengsonglap berbilion masuk akaun dia, dan menepis berbagai tohmahan, cacian dan kejian, mana lah boleh di harapkan ko-ordinasi pelaksanaan dasar dasar Kerajaan. Contoh nya antara Kem Pengangkutan dan Kem Kerja Raya.

      Tapi ada dasar ke Kerajaan Najib tentang pengelakan lobang, potholes dsb nya di jalan raya? Kalau ada pun, Menteri Liow dah sibukkan pasal Hudud hingga nak keluar dari kabinet, mana nak harapkan dia minat menentukan prestasi tinggi di Jabatan nya.

      Ada yang kata bahawa Kerajaan boleh berjalan tanpa politikus. Betul. Contoh nya di masa PRU. Pegawai2 Kerajaan terus menjalankna tugas mereka menentukan kerajaan berfungsi saperti biasa, mengikut dasar2 yang sedia ada.

      Soal nya: ada ramai kah Pegawai2 Kerajaan sekarang bersifat, berjiwa, berminat menjalankan tugas saperti 10-20 tahun dulu?

      Saya minat mendengar sejauh mana nilai2 hidup, nilai2 berkhidmat di PTD masih teguh, tidak terjejas dengan korapsi yang di tauladankan si Najib.

      Saya curiga. Selagi tidak di "convince"kan, saya mirip kpd pendapat korapsi dah sistemik di gomen sekarang ini. Sistemik dan endemik.

      Padam
  14. Nak iklan sikit pasal Tengku A Rahman "tendang" Spore konon, tapi sebenarnya serah Spore kpd LKY FOC - ada di bincang berpanjangan di komen2 kpd pos yg lalu. Antara john doe dan saya di sana.

    Isu fakta sejarah, isu memperingatkan supaya jangan lagi sesiapa pemimpin buat macam di buat T A Rahman itu. Siapa minat mengtahui "sejarah yang belum di betulkan" itu, sila baca di sana.

    Tida perbalahan atau seumpama nya. Ha nya perbezaan pendapat di antara dua penganut Putera M ini. Kita berdiskusi dengan berhemah, cara matang, setuju dan tak setuju, dengan fakta2 dan hujah2 kami.

    Bagi saya, demi menjaga "national sovereignty and territorial integrity" negara ini.

    Bagus kalau Pegawai MOFA yang dah bersara yang masuk mengkomen tak lama dulu, dan/atau sesiapa lain, memberi pendapat di situ.

    BalasPadam
  15. pendek kata kalu geng ko yang buat semua molek...tak ada cacat cela...tapi bila orang lain buat walau untuk keselamatan semua tak molek dan hanya untungkan kantung pak menteri...macamlah pemimpin pujaan ko tu tak buat kekayaan sekelip mata...rumah agam tapi cuma jadi pencacai MP Ampang...lagi dasat kan?

    BalasPadam
  16. Harap bukan kes minat alat itu ini sebab ada wang di sebalik nya. Wang sogok. Wang lobby, kata orang Amerika. Wang rasuah, kata piawai SPRM.

    BalasPadam
    Balasan
    1. spesifikasi tu dipasang terus kepada kenderaan. macam pasang lampu, pasang radio, pasang aircond dan lain2. tak payah la nak andaikan ada pembekal luar pulak yang terbabit. terpulanglah kepada pembuat kereta nak pakai yang mana dari dari buatan siapa.

      Padam
  17. Susah nak percaya apa kerajaan kata sekarang ini. Ada credibility problem. Bermula di atas sekali - Najib.

    Jadi, "baik" ESC ke apa, ha nya Liow cakap aje. Yang sepatut nya di beratkan juga (dulu?) ia lah lobang potholes dsb nya itu. Kalau tak, pemandu mengelakkan lobang, putar steering, dah accident.

    BalasPadam
  18. macai najib.....najib tu menipu......bukti keluar dari mulut dia sendiri

    nak tau jugak apa korang punya cite....tolong komen....tak usah la ngata org lain.....

    isu sekarang najib.....jadi ko buktikan la najib tu bukan penipu....

    -anti jib-

    BalasPadam
    Balasan
    1. macai dapig.... isu esc nak dikaitkan dengan najib jugak ke. aku nak tanya, kalau ko berak tengah jalan, munasabah tak kalau salahkan bapak ko.

      Padam



  19. Admin.

    Cuba ko ulas sikit maksud "lobangnya berjalan jalan" di akhir posting ko.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku tak terbaca pun yang tu.

      Aku pikir itu bermakna lobang Najib. Lobang dia songlap duit !MDB berbilion memang berjalan jalan. Sampai Switzerland, US, Spore dll, beb,

      Padam
  20. Kesimpulannya semua penyokong pembangkang mmg sialan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi penyokong Najib bukan saja sial. Juga bangang hamjadah.

      Najib sendiri kata gitu di PRU13 bila dia fedap dengan kamu semua tak keluarkan fakta2 dan hujah2 yang boleh membantu naikkan imej dia yang dah merudum di masa itu lagi.

      Sekarang imej dia macam tahi. Kamu masih bangang hamjadah jugak lagi.

      Padam
  21. PTD boleh jaga Kem Pengangkutan ke? PTD tak terjejas moral dsb nya dengan Najib melantik bukan Melayu jadi KSN ke? Yang over the heads of more senior Malay Officers, kan?

    Kot lemah semangat ke atau tertarik dengan seleweng dan songlap top bossman Najib, dan going south akhlak dan mutu perkhidmatan nya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya bukan menuduh. Tanya saja. Siapa nak jawab, sila lah.

      Padam
  22. Jom Solat Zuhor jemaah

    BalasPadam
  23. UMNO ni dah tak ada credibility lagi. Dah tak ada org lain kah? Najib tu dah tersohor satu dunia kantoinya. Takkan la nam tuduh sbb Allah pilih apa la? Takkan nak logik Allah yg pilih, maka Allah yg Kantoi? Hello, melayu, lu mau tidur lagi ka?

    BalasPadam
  24. Musyawarah (Ash-Shūraá):10 - Tentang sesuatu apapun kamu berselisih, maka putusannya (terserah) kepada Allah. (Yang mempunyai sifat-sifat demikian) itulah Allah Tuhanku. Kepada-Nya lah aku bertawakkal dan kepada-Nya-lah aku kembali.

    Musyawarah (Ash-Shūraá):11 - (Dia) Pencipta langit dan bumi. Dia menjadikan bagi kamu dari jenis kamu sendiri pasangan-pasangan dan dari jenis binatang ternak pasangan-pasangan (pula), dijadikan-Nya kamu berkembang biak dengan jalan itu. Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia, dan Dialah yang Maha Mendengar dan Melihat.

    Musyawarah (Ash-Shūraá):12 - Kepunyaan-Nya-lah perbendaharaan langit dan bumi; Dia melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya dan menyempitkan(nya). Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.

    BalasPadam
  25. Nak create peluang kontrak ler tu!! Kroni kroni pun senyum dapat bekalkan kan alat keselamatan ni.yg tercekik rakyat juga.depa dok sedap sedap sapu kontrak.Angka kemalangan jalan raya tetap meningkat setiap tahun

    BalasPadam