Selasa, 8 November 2016

Kes 1MDB ~ Terima Sogokan Lebih 4 Juta..!


Negara yang dipimpin oleh pemimpin yang telus dan berintegriti pasti berani menegakkan kebenaran..!

Bekas broker terima RM16.84 juta daripada urus niaga berkaitan 1MDB.

Beliau memberi bukti bagi pihak pendakwaraya pada hari ke-5 perbicaraan bekas pengurus bank BSI, Yeo Jiawei yang berdepan 4 pertuduhan menghalang undang-undang.
SINGAPORE: Saksi utama pendakwaraya dalam perbicaraan bekas pengurus bank BSI, Yeo Jiawei, mengaku terima sogokan lebih AS$4 juta (RM16.84 juta) sebagai rakan Jiawei dalam urus niaga yang berkaitan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), lapor Straits Times hari ini.
Samuel Goh Sze-Wei, bekas ketua agensi pengedaran di NTUC Income, tetapi kini menganggur, memberi bukti pada hari ke-5 perbicaraan Jiawei yang berdepan 4 tuduhan menghalang undang-undang kerana didakwa menggesa saksi supaya berbohong kepada polis dalam siasatan ke atas pengubahan wang.
Mahkamah minggu lalu diberitahu Jiawei didakwa meminta Sze-Wei supaya menubuhkan syarikat kosong sebagai perantara antara sebuah syarikat pengurusan dana yang menerima bayaran daripada syarikat kosong berkaitan 1MDB, Brazen Sky, dan firma yang dikawal Jiawei dan penyelia BSI ketika itu, Kevin Swampillai.
Syarikat kosong itu dikenalpasti sebagai Bridge Global Managers.
Dalam pemeriksaan balas oleh peguam Jiawei, Philip Fong, Sze-Wei mengaku terima separuh daripada AS$1.795 juta (RM7.56 juta) yang diraih dalam masa 2 tahun oleh Bridgerock Investment, firma yang dikawal Jiawei.
Straits Times melaporkan Jiawei didakwa mengaturkan untuk Bridgerock dan GTB Investment, firma yang dikawal Swampillai, untuk menerima sebahagian daripada “referral fee” untuk manfaat masing-masing.
“Keuntungan rahsia” itu diberi dalam bentuk “referral fee”, dimana sebahagian daripada fi pengurusan yang dibayar oleh Brazen Sky kepada pengurus dana Bridge Partners Investment Management (Cayman) Ltd (BPIM), disalurkan ke Bridge Global Managers sebelum disalurkan ke firma milik Yeo dan Swampillai.
Sze-Wei, 41, dalam keterangannya turut mengaku menerima lebih AS$2.25 juta (RM9.47 juta) daripada satu lagi urus niaga melibatkan Aabar Investments PJS, pemegang saham utama Bank Falcon, bank kedua yang ditutup pihak berkuasa Singapura.
Pihak berkuasa Singapura sebelum ini berkata aliran dana 1MDB yang disiasat termasuk yang dikaitkan kepada Aabar Investments PJS (BVI) dan Aabar Investments PJS Ltd (Seychelles).
Sze-Wei pada Khamis beritahu mahkamah Jiawei yang mula mendekati beliau pada 2012 untuk mencari seorang pengurus dana berlesen untuk sebuah struktur dana fidusiari.
Szei-Wei kemudian merujuk pengurus dana BPIM ke bank Swiss, BSI, dan berkata Yeo menawarkan potongan kepadanya.
Negara orang...! cuba bandingkan dengan berita di negara sendiri ni..!

‘Tindakan penguatkuasaan ke atas Ambank berhubung kes 1MDB’


Bank Negara Malaysia telah mengambil tindakan ke atas kakitangan Ambank Cheah Tek Kuang dan Joanna Yu berhubung kes berkaitan 1MDB, kata Kementerian Kewangan.
Walau bagaimanapun, kerajaan tidak menyatakan jenis tindakan yang diambil dalam jawapan parlimen bertulis kepada Tony Pua (DAP-Petaling Jaya).
"Bank Negara telah menjalankan siasatan menurut kuasa-kuasa yang diperuntukkan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013, Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 dan Anti Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 terhadap institusi kewangan terbabit di dalam kes berhubung 1MDB.
“Berdasarkan hasil siasatan, tindakan penguatkuasaan sewajarnya telah diambil dalam lingkungan bidang kuasa bidang kuasa yang diperuntukkan kepada Bank Negara.
"Bank Negara juga diberikan kuasa untuk berkongsi maklumat dengan mana-mana agensi penguatkuasaan dan memberi kerjasama penuh kepada siasatan yang dijalankan oleh agensi tersebut,” petik jawapan yang diberikan.
Pua meminta menteri kewangan menyatakan tindakan yang telah diambil terhadap Yu dan Cheah yang membantu ‘cover up’ transaksi penghantaran wang haram dalam Ambank.
Bank pusat itu pada April lalu mendenda 1MDB jumlah yang tidak didedahkan atas kegagalan untuk mematuhi arahan berhubung pindaan dana.
Menurut Bank Negara, bukan dasar bank pusat itu untuk mendedahkan jumlah denda berkenaan.
Setakat jawab ajer ler..! jawapan yang langsung tidak mencerminkan ketegasan dan integriti yang tinggi..! kenapa tidak dinyatakan tindakannya? OSA juga ker?
Di pihak Bank Negara telah membuktikan bahawa kesalahan telah berlaku..! apa pulak tindakan lanjut oleh SPRM, PDRM dan AG..?
Macam mana la orang lain dan dunia nak hormat?
Lu Fikir La Sendiri!!!

93 ulasan:

  1. Ini mesti fitnah kata jing jibo

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu Yeo Jiwaei, orang China negara Pak Man Kadok...biasa ler org Singapork..

      Padam
    2. M.elayu
      A.kan
      H.ancur
      A.pabila
      T.urut
      H.asutan
      I.blis
      R.akus

      Padam
    3. P.uak
      P.emberontak
      B.arua
      M.atdey

      P.arti
      P.ukimak
      B.oboi
      M.amak

      P.uak
      P.engikut
      B.ebal
      M.uydin

      P.asukan
      P.enyokong
      B.abi
      M.urtad

      P.eliwat
      P.elacur
      B.unuh
      M.elayu

      P.enyokong
      P.enjajah
      B.umi
      M.alaysia

      Padam
    4. Taat setia Ku hanya pada agama, bangsa & tanah airku, MALAYSIA. Spura memang memberi banyak kenangan, apatah lagi semua adik-adikku masih berwarga negara di sana. Aku amat malu kerana Melayu Spura lebih maju, lebih berdisiplin, lebih berpelajaran, lebih kompetitif, tidak ada yg hidup meminta-minta Brim. Pekerjaan melambak-lambak & pengangguran adalah nisbah sifar. Pendapatan per kapita di sana adalah yg paling tertinggi di dunia, mengalahkan USA, Eropah & Jepun.

      Ketika Tun M memerintah, Malaysiaku dianggap maju sebaris dgn negara2 maju termasuk Spura. Kini sejak era Tun Dol & Najib/Rosmah, Malaysiaku jauh ketinggalan terbelakang, malah kalah pada Indonesia, Vietnam Thailand & Filipina.

      Padam
    5. Patutlah berjuta org Malaysia menjadi pendatang asing di Indonesia Vietnam Thailand n filipina kerana di sana lebih maju dp Malaysia

      Padam
    6. Malaysia termaju di asia..china pun pinjam dari malaysia..

      Padam
    7. Di asia tenggara negara manakh paling banyak berhutang..

      Padam
    8. Patutlah berjuta2 org Dari tanah besar China bermustautin disini

      Padam
    9. Cina yg ada dimalaysia sekarang dari planet mana?

      Padam
  2. China dah mainkan peniaga sarang burung walit dan bauksit malaysia..china hanya beli sarang burung walit malaysia dengan harga murah dengan alasan low quality..bauksit pun beli dengan harga rendah kerana dah banyak bauksit di china..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Patutlah lombong bauksit semua tutup, harga murah rupanya.

      Padam
  3. Balasan
    1. KERIS BERAYON

      Keris ku berkarat
      Ego ku keparat
      Respon ku mengumpat
      Iblis aku berkawan rapat
      Syaitan aku juga bersahabat

      Bodoh sememangnya aku
      English tak erti BM kesukaanku
      Respek tiada dalam kamusku
      Auta dan fitnah juadah harianku
      Yang sedap dedak diberi padaku
      Only macais mengagumiku
      Najib yes....ketua penyamun ku

      Padam
  4. Inilah melayu dan negara malaysia. Babi haram. Cina DAP haram. Yahudi haram. Lgbt haram, murtad haram. MENYAMUN DAN RASUAH HALAL. I thought malays are muslims and malaysia is Negara Islam!!!!

    Mahathir islam di tuduh kafir. Mahathir berjasa pada bangsa melayu, agama Islam dituduh pengkhianat!!!!

    Najib islam diangkat suci seperti nabi...maksum. Najib menyamun dan salahguna kuasa serta gemar rasuah dimulia sehingga kentut najib pun sewangi limau kasturi!!!

    Adakah melayu islam?????
    Adakah malaysia negara islam?

    Singapura negara kafir, orang cina kafir dan makan babi. Namun Yeo dituduh rasuah dan dibicarakan. Duit rasuah jelas. INI NDGARA KAFIR NAMUN BERANI BEDTINDAK ATAS KEBENARAN SEOLAH MENGANGKAT ISLAM SEBAGAI CARA MENDAPAT KEADILAN.

    MUFTI, AGAMAWAN....bangunlah dari tidurmu
    Babgunlah dari alam fantasimu
    Bercakap berfakta
    Berbicara kebenaran

    Mengapa membisu, memekak dan membuta....adakah ini ajaran islam?????????

    BalasPadam
    Balasan
    1. D


      Dimana ada jual sup jari ya?


      Padam
    2. Pernah lihat masjid2 & fungsi2nya di Spura. Masjid2 di sana dibiayai sepenuhnya oleh rakyat Spura tsnpa sesen pun terima bantuan dari pemerintah. Masjid ada taska/tadika, liabrary, tusyen sekolah sampai tahap universiti, ceramah mingguan agama, khairat kematian, dewan majlis nikah kahwin, kelas fardhu ain & khifayat, serta dilengkapi air-con. Masjid di sana tak pernah lengang & kosong, sentiasa dipenuhi dgn aktiviti manfaat kpd masyarakat Islam selain solat.

      Itulah sebabnya Spura lebih maju, makmur & aman walaupun negeri itu diperintah Kafirun yg tidak menzalimi rakyatnya.

      Padam
    3. Masjid tempat solat, Azan pun tatak banyak susah mau solat la

      Padam
  5. Da tahu kaum tu penuh tipu daya.... kenapa tun nk kerjasama juga dgn dap ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yaa..disini kita lihat betapa bijaknya tun...dap yg dulu agk keras berjaya dilembutkn oleh tun m..ada sebab kenapa tun m buat begitu..tun m mempergunakan dap..tun tahu yg kaum cina sekarang melihat dap sebagaii wadah perjuangan...prOoTt kikiki😸😹

      Padam
    2. DAP hanya sebuah parti. Parti itupun tak mungkin memerintah melihat pada kedudukan sosio-politik negara yg bermajoriti & berajakan bangsa Melayu. Semua parti2 pembangkang bersatu kerana menentang pemimpin (pm) yg serakah, takut bini & kuasa2 asing, khianat, tak berupaya berdikari, tak amanah, pembohong, penipu, perompak harta/duit negara & menzalimi rakyat dgn beban cukai gst untuk bayar hutang riba duit Yahudi Zionis. FAHAMMM...!!!!

      Padam
    3. 2.05,

      Awak bodoh kah?

      Supaya najib ditufunkan dan dihadapkan ke mahkamah kerana menyamun, salah kuasa.

      Padam
    4. Anon 205 bukan bodoh tapi Bahlol!!!

      Padam
    5. 2.18 biol punya komen:

      Yaa..disini kita lihat betapa bijaknya tun...dap yg dulu agk keras berjaya dilembutkn oleh tun m..?????????

      Lembut pukimak apa kalau Matdey dianggap ular dan bapak ayam, siap dimaki hamun dan dikata musuh mereka pula cara terbuka...
      _________________________________________________

      Rakyat sudah sedia maklum tentang kenyataan puak DAP yang menyamakan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai bapa ayam dan ular.

      Mahathir mengingatkan puak DAP ini kepada perumpaan seekor ular yang menggigit.

      “Apabila kita menyebut Mahathir, satu cerita terlintas di fikiran saya,” kata perwakilan Chai Leng Park Shamsher Singh Thind dalam ucapannya pada Ahad.

      “Seorang budak lelaki melihat ular yang cedera dan membawanya pulang untuk merawatnya. Selepas ia pulih, ia mematuk kanak-kanak itu. Dalam keadaannya yang nazak, budak itu bertanya kepada ular itu mengapa ia mematuknya. Kerana saya ular. Ia adalah sifat semulajadi saya untuk mematuk orang,’ ular itu menjawab,” kata Shamsher

      Shamsher berkata Dr Mahathir boleh menjadi subjek dalam perumpamaan tentang ular itu.

      "Kenyataan bodoh yang saya telah dengar (mengenai Dr Mahathir) adalah 'musuh kepada musuh saya adalah kawan saya."

      "Mahathir bukan musuh kepada musuh saya. Dia adalah musuh saya," katanya.

      _________________________________________

      Apa bodoh piang punya cai...

      Padam
    6. 2.05 Berapa kali daa ko kena tipu dengan DAP..kenap ko bebal sangat sampai mudah ditipu DAP

      Padam
    7. Kau kutuk mahathir tak apa. Mahathir dah bantai emak and kakak awak ke?

      Coba guna otak sikit kecuali otak orang telah dibangsatkan mrmang begitu

      Padam
    8. 2.33 bila dap cakap gitu? Tak ada pun..sekor dap cakap kopun riuh rendah..adakaah bila ko sekor bebal semua melayu bebal mcm ko?

      Padam
    9. Tiap2 hari Kejora saya perhatikan gemar sangat menyebut p#kimak orang seolah-olah diadia nie keluar dari lubang dubur emaknya. Entah2 dia nie yg sebenarnya seorang gay yg tak doyan p#ki tak...??? Selisihhh....!!!

      Padam
    10. Yahudi pun tak pernah memerentah Amarika . tetapi yahudi boleh proxi kan Amerika membuat apa yang yahudi mahu.

      Padam
    11. Pak Othman at 2:58

      Saya pula menyangka bahawa kejora ini suka sangat sebut benda itu sebab pada masa lapang ketika dia tak tau nak buat apa kesemua masannya dihabiskan masa itu dengan menontot filem porno.

      Sebab itulah kalau bab mencarut dia juara sedangkan di dalam bab pengetahuan am, dia sangat2 cetek.

      Cuba tanya dia siapa altantuya. Jangan2 jawapannya ialah pelakon filem blue.

      Patutlah pendedak lain dapat padi dia dapat hampas ja.

      Padam
  6. Zaman asia...jualbeli boleh bayar guna buah sawit..1mdb nakbayar hutang boleh sukat buah sawit..cai bebal umnongok kata..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa kata kalau Anjing2 UMNgOk jual beli bini, akak dan adeq pompoan dia jer lagi laku!!!

      Padam
  7. K.akak
    E.ngkau
    J.alang
    O.rang
    R.amai
    A.mek

    BalasPadam
  8. Kejora nama jing yang satu
    Bahasanya buruk lagaknya hantu
    Dalam mulutnya masukkan sepatu
    Buang tebiat tak lama dah waktu

    Hari hari dia mencarut
    Otak sikit letak kat lutut
    Tak ada mata tak ada perut
    Terlampau mencarut mulutnya herot

    Kejora kata dialah satu2nya pahlawan
    Pahlawan ini dedak makanan harian
    Tak sedar dirinya layak ke Tg Rambutan
    Bagi kejora yang kurang siuman

    Kejora tahukah erti bercakap sopan
    Kalau mengerti mengapa lempar cacian
    Hanya orang tak siuman berlaku sedemikian
    Trade mark mereka penghuni Tg Rambutan

    Selamat petang wahai Kejora
    Makanlah dedak selagi ada
    Kami sokong blog Putra Merdeka
    Sampailah Najib masuk penjara

    Tik tok tik tok Kejora terdengar
    Tandanya dentuman dah dekat nak tiba
    Kejora tidur dan masih tak sedar
    Najib tumbang Kejora merana.

    Kredit kepada pencipta pantun

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya hanya ingin menjawab kepada empat rangkap terakhir pantun itu.

      Ini jawapanku.

      Allahuma aamiin aamiin aamiin ya robbal-a'lamiin.

      Padam
  9. Tanpa dap jalan yang sukar buat Tun.

    “Israel without American and European support is like a fetus whose umblical cord is cut, for it has no power of its own, rather its power is borrowed, and Israel without Arab division loses its future.
    Dr. Mustafa Mahmud

    BalasPadam
    Balasan
    1. 2 musuh berseteru boleh bergabung bila menghadapi musuh yg sama..musuh menjahanamkan raakyat dan negara..

      Padam

  10. Telah berlaku *kenaikan harga yang melampau* di *India* pada tahun *1960-an*

    *Syeikh Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi* (Rahmatullahi 'alaih) adalah seorang *da'i, pengarang kitab Hayatussahabah* dan terkenal dengan *zuhud* dan *waraknya*..

    Orang ramai telah *bertemu* beliau dan *mengadu* tentang *kenaikan harga* dan *kemahalan yang merosakkan (keharmonian hidup)*,maka mereka bertanya kepada beliau;

    *"Adakah perlu kita melakukan revolusi menentang kerajaan dan membuat bantahan serta demonstrasi..?"*

    Syeikh telah berkata kepada mereka;

    *"Demonstrasi adalah cara orang-orang batil (tidak berada di atas jalan yang benar).* Manusia dan barang-barang di sisi Allah seperti dua belah neraca penimbang, sekiranya *naik tinggi nilai manusia di sisi Allah dengan iman dan amal soleh* maka *berkuranglah nilai barang.*
    Apabila *kurang harga manusia di sisi Allah disebabkan dosa-dosa dan maksiat* maka *naiklah nilai barang dan bertambahlah harga lalu tersebarlah kemahalan."*

    Justeru, hendaklah kamu *melaksanakan usaha atas iman dan amal soleh* hingga *terangkat tinggi nilai kamu di sisi Allah* dan *berkurangan harga-harga barang.*

    *Janganlah kamu menakutkan manusia dengan kefakiran* kerana ini adalah *kerja syaitan* maka *janganlah kamu jadi dari kalangan tenteranya* dalam keadaan kamu *tidak sedar (akan kesalahan tersebut).*

    Demi Allah *jika ada rezeki untuk seorang hamba dalam batu besar yg licin di dasar laut* sekalipun *pasti akan terbelah batu* tersebut supaya *disampaikan rezeki tersebut kepadanya.* *Kemahalan* tidak boleh *menyekat* engkau dari *rezeki* yg *Allah bawa* kepada engkau.

    *Zat yang telah membuka mulutmu tidak akan melupakanmu.*

    Firman Allah SWT dalam surah *Al-A'raf ayat 96* bermaksud " *Dan sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, pasti Kami akan melimpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi*".

    Dengan *iman dan taqwa* akan datang *kebahagian dalam masyarakat manusia* dan akan *tersebar* kepada mereka *nikmat dan kesenangan* yang *melimpah ruah*.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adakah masalah dindia sama dengan malaysia..dimalaysia kerana songlap..hutang kerajaan dah lebih 800 billion..dengan ape kerajaan nak bayar utang?najib jual. jubok ko pun masih tak lepas

      Padam
    2. Di saat majoriti rakyat sedang perit menghadapi kenaikan harga barangan dan makanan akibat pelaksanaan GST; ditambah pula dengan pemansuhan subsidi minyak masak, kenaikan harga petrol dan diesel sebanyak 15 sen pada November menyebabkan ramai yang mengeluh... ada pula pelacur agama yang menggunakan atas nama agama memviralkan di laman sosial, bahawa Allah yang naikkan harga barang dan mahukan supaya kita semua redha kerana semuanya adalah ketentuan Allah... Allah S.W.T yg beri rezeki bukan makhluk...

       Rahsia rezeki 
      Hakikatnya krisis kenaikan harga barang telah berlaku ke atas manusia sejak pada zaman Rasulullah SAW lagi, dan ia telah direkodkan dalam hadis sahih.

       Dari Anas bin Malik ra. dia berkata, “Harga barang menjadi mahal pada zaman Nabi SAW, lalu mereka (para sahabat) berkata, ‘Wahai Rasulullah, harga telah menjadi mahal maka tetapkanlah harga untuk kami.’” (Riwayat Abu Dawud)

      Peristiwa ini berlaku apabila harga barang di pasar di Madinah naik, maka para sahabat bertemu Rasulullah meminta supaya Baginda menetapkan harga supaya orang-orang miskin dapat membeli barang dengan harga yang mereka mampu. Lalu apa jawab Rasulullah?

      Baginda bersabda:

      “Sesungguhnya Allah, Dialah yang menetapkan harga itu, Dialah Allah yang melapangkan, Dialah Allah yang menyempitkan, serta Dialah Allah yang memberikan rezeki. Dan sesungguhnya aku berharap agar aku bertemu Allah SWT dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku di dalam kezaliman terhadap darah mahupun kezaliman terhadap harta.” (Sahih. Riwayat Abu Daud)

       Kenaikan harga barang tidak mengubah rezeki seseorang. Nabi menyatakan bahawa Allah-lah yang melapangkan rezeki seseorang hamba dan Dia juga yang menyempitkan rezeki mana-mana hamba yang dikehendakiNya.

       Ini selari dengan firman Allah SWT, “Allah meluaskan rezeki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki.” (Al-Ra’d: 26)

       “Jika Allah melapangkan rezeki kepada hamba-hambaNya tentulah mereka melampaui batas di muka bumi, tetapi Allah menurunkan apa yang dikehendakiNya dengan ukuran. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui hamba-hambaNya lagi Maha Melihat.” (As-Syura: 27)

       Usah khuatir kerana rezeki setiap manusia pasti dicukupkan dan tidak dikurangkan sedikit pun. Kenaikan harga sama sekali tidak mempengaruhi rezeki yang ditetapkan.

      Ini seperti mana sabda Nabi SAW, “Wahai manusia, sesungguhnya salah seorang kamu tidak akan mati sehingga dia mendapat seluruh rezekinya secara sempurna. Maka janganlah kamu tidak sabar dalam mendapatkan rezeki. Bertakwalah kepada Allah, wahai manusia! Carilah rezeki secara baik, ambillah yang halal dan tinggalkan yang haram.” (Sahih. Riwayat Al-Hakim)

       “Ajaibnya urusan orang Mukmin, seluruh urusannya adalah kebaikan dan ini tidak terdapat kecuali pada seorang Mukmin. Jika mendapat kesenangan dia bersyukur dan ini baik baginya, jika ditimpa musibah dia bersabar dan ini juga baik baginya.” (Riwayat Muslim)

       Allah S.W.T yg beri rezeki bkn makhluk...
       Tulisan diatas sebenarnya merupakan ciplakan dari artikel yang asalnya bertajuk Menyingkap Kenaikan Harga Barang yang ditulis oleh Dr Fathul Bari Mat Jahya, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Ilmuwan Malaysia.  Artikel ini disiarkan di akhbar (di sini) pada Jumaat, 06 September 2013

       Tulisan tersebut pernah diulas oleh Dr Maza seperti berikut : 
      Saya suka menyebut bahawa dalam sejarah umat Islam pernah muncul aliran Jabariah yang menganggap bahawa semua perkara adalah ketetapan Tuhan, manusia sama sekali tiada pilihan. Jabariah tidak termasuk dalam kalangan Ahlus Sunnah wal Jamaah, sebaliknya mereka termasuk dalam golongan Ahlul Hawa (pengikut hawa nafsu). Saya percaya penulis berkenaan tidak demikian. Baca lagi di sini.
      Berikut ini saya sertakan pula komentar dari seorang rakan wassup saya :
      As salam

       Ini adalah satu bentuk penyalahgunaan nas, di mana ayat al-Quran dan Hadith2 nabi digunakan untuk menghalalkan perbuatan sesetengah pihak.

      Padam
    3. Jika kita mendalami sirah Rasullullah SAW, kisah mengenai kenaikan harga barang yg berlaku di hayat baginda adalah sama sekali berbeza dan tidak wajar dibandingkan pada akhir zaman ini terutama dalam negara Malaysia yg sistem politik, ekonomi dan sosialnya berpaksikan sistem sekular.

       Kenaikan harga barang yg berlaku di Madinah di zaman Rasulullah itu sebenarnya disebabkan oleh masalah bencana alam seperti tanaman tidak menjadi, kemarau panjang, suhu panas dan juga manipulasi pasaran yg berpunca dari sikap peniaga2 Yahudi yg secara diam2 ingin merosakkan sistem ekonomi negara Islam Madinah di mana Rasulullah SAW adalah ketua pemerintahnya.

       Bila berlaku masalah seperti ini, kita akur di atas maksud ayat2 al-Quran dan hadith2 ini. Sebab kenaikan harga barang bukan berpunca dari tindakan menyeleweng Rasulullah SAW dan sahabat2 yg mentadbir negara Islam Madinah seperti menggelapkan hasil negara, rasuah, ketirisan dan penyelewengan.

      Tetapi di Malaysia ini, tak perlulah saya berikan maklumat2nya, sahabat2 sendiri boleh akses dari Laporan Ketua Audit Negara yg sangat menakutkan.

       Disebabkan amalan rasuah, penyelewengan dan penipuan dalam sistem pentadbiran negara ini, rakyat sebenarnya kehilangan lebih dari RM30 bilion setahun.

       Jika pemimpin yg mentadbir negara ini boleh menguruskan ekonomi negara sebaik Khalifah Umar al-Khattab atau Khalifah Umar Bin Abdul Aziz, saya percaya RM30 bilion yg hilang dicuri setiap tahun itu mampu digunakan untuk mensubsidikan rakyat yg jumlahnya tak sampai pun RM10 bilion setahun.

       Hari ini, saya risau sbb ada golongan agama digunakan oleh pemerintah yg curang yg cenderung menggunakan agama dan menyalahgunakan nas2 bertujuan untuk menutup mulut pengkritik2 dan menghalalkan perbuatan

      Padam
    4. Kerajaan dg mudah saja membayar hutang itu dg potongan balik segala pinjaman perumahan , kenderaan , pptpn yg kerajaan telah berikan kpd pegawai2nya

      Padam
    5. Potong gaji menteri dan timbalan menteri..gaji dan elaun menteri sebulan hampir 50n000..

      Padam
  11. Pak pandir mesti bangga dgn pencapaian dia.

    BalasPadam
  12. kajian politweet kata BN boleh rampas selangor.

    kajian berdasarkan kaedah simulasi..
    kajian merangkumi 1000 simulasi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kajian merdeka center?

      Padam
  13. Kalau siapa tengok pakaian 40 penyamun ketika keluar dari gua nak ke bandar. Ada yang memakai pakaian Tok Hakim, koboi, doktor dan lain2.

    P. Ramlee nak beritahu bahawa penyamun di negara kita ada macam2. setuju jika filem2 P. Ramlee di jadikan sebagai rujukan ilmiah.
    Banyak filem2 beliau menyampaikan mesej2 berbentuk masa hadapan.. sindiran yg penuh makna, realiti pada pentas malaysia skrg..

    Penyamun pun ada ustaz/ustazah utk menjustifikasi hak menyamun. Penyamun pon ada persatuan penyamun. penyamun pon ada doktor. Penyamun doktor kata "kurang vitamin C"

    Orang kaya (sarip dol dan Kemat hassan) boleh berpakat dengan penyamun Chief penyamun: kamu Momotaro-San, gaji kamu 150 dirham. Bin sarjan bin sarjan gaji kamu 30 dirham sebab byk amik "I O U".. satu jek respek kat penyamun2..tu walau dia di kelilingi ngan emas dalam gua tuh.. tapi tak curi hasil organisasi... tetapi masih menerima gaji... dari ketua penyamun... kalau tak cukup pi cari rezki lain kat luar walaupun menipu... tetapi tidak menipu organisasi dan bos....

    Samalah ngan penyamun zaman sekarang... walau dapat tau ketua penyamun dok merompak hasil negara, tapi penyamun2 musti kena ikut juga, kalau dak nanti kena lucut jawatan sebagai penyamun...

    Sekadar utk renungan, maaf deh... ini mesej yg sangat mendalam dari karya Allahyarham P. Ramlee. Al fatihah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Subhanallah tajamnya pemikiran saudara.

      Semoga Allah rahmati P. RAMLEE.

      Padam
    2. Hebat sungguh Almarhum P. Ramlee sehingga kini tak berganti. Lahir & dibesarkan di Pulau Pinang, di puncak kejayaan di Spura..tapi tidak dipedulikan ketika pulang ke tanah air & di penghujung usia.

      Begitulah nasib menimpa seorang lagi pejuang & wira Melayu..Tun Mahathir Mohamad.

      Padam
    3. Salah tu pak Othman

      Tun Mahathir masih disanjung, kecuali oleh Jibo dan macai2nya disebabkan Tun mahu menangkap Jibo si penyamun dan macai2nya.

      Padam
    4. Betool bro

      Padam
    5. Yang ni memang saya setuju dgn pak Othman setakat part pertama saja.

      Part kedua saya setuju dengan 3:53 dan 4:31.

      Padam
    6. Yang ni memang saya setuju dgn pak Othman setakat part pertama saja.

      Part kedua saya setuju dengan 3:53 dan 4:31.

      Padam
    7. Sebenarnya part ke 2 tuu adalah kiasan kerana sejak 1988 oleh Angkatan Perpaduan Umah (APU), 1997 Barisan Alternatif (BA) & kini Barisan Nasional (BN) menabur fitnah, cemuhan, serta berbagai gelaran nenjijikkan. Sehingga kemudahan seperti escort & orang gaji pun ditarik balik. Media utama kerajaan pula nenonjolkan Tun M gila kuasa, membasmi kuasa raja2 dan ingin mewujudkan dinasti pemerintahan keluarganya.

      Padam
    8. Tak kisahlah tu pak Othman.

      Mai saya kongsi cita pulak.

      Hari ni saya ada meeting. 1 Cina, 1 India, 1 Serani dan 2 Melayu termasuk saya.

      Tetiba ja masuk cita Najib dan Rosmah. Terkejut juga saya bila kesemua yang ada mengaku menyokong Tun M. Meeting kami bukan hal politik pun.

      Paling terkejut si Serani tu dengan bersemangat nyatakan sokongan. Si Cina tu pulak cakap dia tak boleh menonjol sgt sbb dia orang bisnes. Si India cakap dia teguh di belakang Mukhriz dan si Melayu pulak cakap dia masih ahli UMNO tapi no more vote for BN.

      Apalah sgt escort dan orang gaji tu betoi tak?

      Padam
  14. Fitnah songlap fitnah yg masih blm dibuktikan sampai skrg

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fitnah? Dah tak tahu nak buktikan tak songlap..ko suruh najib cabar doj/fbi yg siasatan fbi jumpa 2.6 billion dlm akaun najib bukan dari 1mdb..najib boleh bersihkan nama dia dan malaysia..mudah kan..kan?

      Padam
    2. Cai 3.00ptg

      sel otak saudara tidak berhubung..bukti mcm mana saudara nak? nak suruh najib cakap ke? bukti2 yang najib tak curi duit mana? Laporan PAC di osa kan, Jho low yang sama2 bergambar di atas kapal layar mewah, dikatakan tak kenal. Duit SRC 42juta dikatakan dia tak tahu. Itu ke bukti cai..ooo lupa sebut..ada 1 surat dr tok arab cakap pasal derma. Cai nak tahu tak? Duit yang dipulangkan kembali (kononnye) kepada tok arab, masuk akaun tanore group kepunyaan tan kim loong. Tok arab ke tu??? sudah la cai..saudara sebenarnye menyokong penyamun.

      Di Malaysia dia selamat le sementara ada kuasa ni...

      Padam
  15. BUDAK SUMAN NOK TUNJUK JATI DIRI
    BILO SENTAP PENGERUSI JADI BARUA YAHUDI
    KO BALIK SPORK JADI WARGANEGARA SPORK BABI
    MALAYSIA TAK LAYAK KO DUDUKI....BARUA YAHUDI

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko sapa nak halau Pak Man

      Wahai si bebal, Agong pun tak ada hak batal kewarganegaraan orang lain. Ko ingat ko tu sapa.

      Anjing bebal

      Padam
    2. Anjing jibo dah tersepit..

      Padam
    3. Betul tak saya cakap budak ni ada sifat fujur bila berdebat.

      Setuju dgn bro 5:06. Apa dia perasan dia lagi berkuasa dari Agong ka? Akal di lutut.

      Padam
  16. Doj - Dept of Jamban
    Fbi - Fuxking Bitch Intelligent

    Terhegeh hegeh buat kerja mcm beruk Uganda pencen kena paksa panjat pokok kelapa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak bukti kena sukat buah sawit jugak kaa?sembang kencang nak cabar doj/fbi takut...cina jho lo pun anjing takut..nak saman wsj dan pempuan SR lagi takut pondan. pengecut..

      Padam
  17. Kah..kah..kah tampa nama 1:33,1:36

    Ada apa2 lg yg ko boleh ko bagi ulasan bagi puaskan hati??
    Ko buatlah beberapa banyak ulasan untuk puaskan hati.
    Berapa banyak dedaklah yang ko dapat.
    Hanya kaum ko sahaja yang masih percaya umno ni pembela melayu dah negara.

    Terima sahajalah kenyataan popularity PPBM makin meningkat dan dah diterima oleh rakyat malaysia.


    BalasPadam
    Balasan
    1. Cai umnongok tak percaya anuar muse panglima perang umno rayu mukhriz dan ahli2 Bersatu supaya balik semula kpd umnongok..dah nazak..

      Padam
  18. Adakah betul Najib terima wang berbillion-billion ke dalam akaun peribadi?”

    Jawapan 1 : (Diam)
    Jawapan 2 : Akaun itu tidak wujud.
    Jawapan 3 : Ejaan nama Najib Razak oleh WSJ adalah silap.
    Jawapan 4 : SWIFT Code di dalam dokumen WSJ adalah tidak benar
    Jawapan 5 : Saya tak guna duit itu untuk kegunaan peribadi.
    Jawapan 6 : Penulisan Wall Street Journal adalah berunsur fitnah.
    Jawapan 7 : Saya akan saman WSJ pada hari Selasa.
    Jawapan 8 : Najib tidak jadi saman WSJ kerana dia tidak terkenal di Amerika Syarikat
    Jawapan 9 : Adalah bodoh jika Najib Razak guna akaun peribadi sendiri untuk terima wang
    Jawapan 10 : RM2.6 billion itu tidak wujud.
    Jawapan 11 : RM2.6 billion itu adalah derma
    Jawapan 12 : Akaun peribadi Najib sebenarnya adalah akaun amanah atas nama Umno
    Jawapan 13 : Lebih baik Najib pegang wang dalam akaun peribadi dari dipegang oleh proksi
    Jawapan 14 : Penderma RM2.6 billion itu adalah adalah dari Timur Tengah
    Jawapan 15 : Sedekah RM2.6 billion datang dari penyokong-penyokong Umno
    Jawapan 16 : Najib berhak untuk merahsiakan derma kerana ianya untuk akaun peribadi
    Jawapan 17 : Duit derma lebih selamat di dalam akaun peribadi Perdana Menteri
    Jawapan 18 : Ahli-ahli Umno memang dah lama setuju wang sumbangan boleh masuk ke dalam akaun peribadi Presiden
    Jawapan 19 : Duit itu guna untuk pilihanraya dan kerja kebajikan
    Jawapan 20 : Duit itu guna untuk melawan ISIS
    Jawapan 21 : Duit itu guna untuk melawan DAP dan YAHUDI
    Jawapan 22 : Duit itu guna untuk melawan Muslim Brotherhood
    Jawapan 23 : Duit itu sebagai tanda terima kasih kerana Malaysia berfahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah
    Jawapan 24 : Duit itu bukan duit rakyat, jangan dengki dengan rezeki seseorang
    Jawapan 25 : BERSIH dan pembangkang juga menerima duit derma dan perlu isytiharkan penderma mereka
    Jawapan 26 : Jangan ganggu pentadbiran Najib, zaman Tun Mahathir sudah berlalu
    Jawapan 27 : Dulu Tun Mahathir pun mesti dapat derma dalam akaun peribadi untuk pilihanraya
    Jawapan 28 : Bank Negara sudah lama tahu, dan saya tidak melakukan apa apa kesalahan
    Jawapan 29 : Ada ramai penderma, bukan seorang penderma
    Jawapan 30 : Zahid Hamidi jumpa wakil-wakil penderma
    Jawapan 31 : Saya telah membelanjakan kesemua RM 2.6 billion untuk kegunaan Umno
    Jawapan 32 : Henti kan fitnah. Saya tidak pernah menyoal Pak Lah bagaimana dia cari duit untuk pilihanraya
    Jawapan 33 : Menuduh Najib adalah sama seperti menyerang umat Islam Malaysia
    Jawapan 34 : Walaupun saya telah memecat ramai orang, saya berjiwa besar
    Jawapan 35 : Jangan persoal cara Najib Razak memerintah. Dia perintah mengikut sunnah Nabi
    Jawapan 36 : SPRM jumpa penderma tunggal, bukan lebih dari seorang
    Jawapan 37 : Raja Arab sebelum meninggal memberi sedekah RM2.6 billion kepada Najib
    Jawapan 38 : RM 2.03 billion telah di pulangkan kembali kepada Raja Arab sebab tak habis digunakan
    Jawapan 39 : Derma sedekah itu adalah hal peribadi antara Najib dan Raja Arab
    Jawapan 40 : Tiada kesalahan jenayah di lakukan oleh PM. Minta SPRM mengugurkan kertas siasatan dan kes di tutup kerana tiada fakta jelas dan tiada bukti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kadih 4.21 dengan chronology if answers on the question of RM2.6bil.

      Minta harusssinim shukrim fathul bahri, prof dr hanifah, jamil baharom....tolong komen sikit. Berdosa kalau menipu, berdosa tak bersuara, berdosa membela kemungkaran

      Padam
  19. Video berita tv korea siarkan Semah berbelanja shopping 24 juta viral dimalaysia..semah dah jadi bahan berita antarabangsa..besaar kemaluan rakyat malaysia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Admin...boleh siarkan cerita berita tv korea siarkan kisah semah gedempol shopping 24juta..?

      Padam
  20. Panton 7 kerat
    MEDDEY KUTTY BIJAK BISTARI
    ALJUBOORI CUMA 3RD CLASS DEGREE
    LULUSAN UM BUKAN JURUSAN EKONOMI
    22 TAHUN JADI PERDANA MENTERI
    DI LANTIK ALJUB FINANCE MINESTRY
    SI BIJAK BISTARI DI TIPU ALJUBOORI
    TATAU URUS EKONOMI..JUBO JANTAN PLAK DILIWATI

    KIKIKIKKI.....klas 3 genral degrre lulusan ntah apa apa fi lantik si kutty jadi mrnteri kewwngan .... ekonomi ikut nasihat IMF ajer.. kelebihan menteri kewangan al kutty suka sondol jubo jantan.. pasal tu dulu gawat .... bailout ratus billion utk selamatkan anak..kroni... sbb anak kutty suma pandai berniaga... kikikiki.. bila untung anak pandai niaga... bila rugi petronas mintak bailout.... puiiiiii

    BalasPadam
    Balasan
    1. Minum air ketum tak ikut sukatan..sekarang dah jadi sastrawan tg rambutan...muaahmuaah..ha3

      Padam
    2. Bukan sasterawan lah..

      Sasauwan...

      kikikiki...

      Padam
  21. Fakta pantun
    PRESIDEN FILIPINA LAWAT CHINA
    13 MOU SIGNING 40 BILLION JUMLAHNYA
    SEMINGGU LEPAS TU NAJIB KE CHINA
    MOU SIGNING 140 BILLION SEMUANYA

    FILIPINA LOOK TO CHINA
    SAY GOOD BYE TO AMERICA
    MALAYSIA FOLLOW FILIPINA
    SAY GOOD BYE TO OBAMA

    kikikiki...fakta pantun yg barua yahudi soros dan rothchild malaysia kepanasan....

    BalasPadam
    Balasan
    1. kikiki

      Barua jibo buat pantun dengan kepala lutut.

      Anjing bebal.

      Padam
    2. Filipina sain 40 bilion jer?..mao hoo tang sain 144 bilion..lagi hebat..ato presiden Filipina lebih bijak dari mao hoo tang..dia takut kalo tak lepas nak bayar cina ambik alih kuasa ekonomi filipina mcm zimbabwi..

      Padam
    3. Mao hoo tang klepek boleh bayar hutang china dengan sukat buah sawit...sukatan ditentukan orang china..filipina tak ada buah sawit..dia ada buah guli 2 bijik jer..kikikik

      Padam
    4. Mulai tahun depan penerima Brim tidak akan diberi wang tunai lagi..sebaliknye akan diberi buah sawit..penerima brim akan bawak buah sawit ke kedai untuk membeli barang sebagai bayaran mengikut sukatan tertentu..ini adalah arahan bank BRICS of macai bebal..kikikikik

      Padam
  22. Doj - Dept of Jamban
    Fbi - Fuxking Bitch Intelligent

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bijak ko...mana ada orang dlm dunia bela perompak..

      Padam
  23. Kita cai2 patut bangga PM dan isteri dah terkenal diseluruh dunia..,tapi malangnye dunia mengenali mereka sebagai pasangan perompak negara..

    BalasPadam
  24. Nampaknya Jing Jibo a.k.a Kejora dah berjaya. Dia distractkan attention pembaca. Dia cakap tahi di sana sini kita response.

    Dengan hormat nya, di cadangkan kita jangan layan dia sangat. Layan yang paling baik ia lah: bila dia komen apa saja, kita komen pasal blog post. Bila dia cacai komen kita, jangan pedulikan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baru2 ini kepala dia dah kena letuk dgn Pak Zam seperti petikan dialog dia di blog 'Zamkata'....

      Anonymous (Kejora)
      9 October 2016 at 16:19
      Zam, hang pun satu kapai dengan Madey. Karanglah panjang berjela-jela. Jika orang dah mula benci dengan perangai Madey yang semakin haloba hang buatlah apa pun orang tak berkenan.

      Reply


      Zainudin Maidin
      9 October 2016 at 17:29
      Keadaan adalah sebaliknya. Hang menulis untuk seronokan diri sendiri tetapi hakikatnya tidak sahaja orang muda tetapi veteran UMNO juga menolak Najib di mana-mana.

      Padan muka Kejora..tak serik2 kena letuk di sana sini...!!!

      Padam
    2. Bro..anjing2 jibo berjaya diterajang,disepak dan dipulas. Kiri kanan hingga tersepit merapu2..kikkikik

      Padam
    3. Bab ni pun saya setuju dgn 6:25.

      Kita buat semua serentak. Komen entry, menjawab tuduhan si pendedak dan hentam dia juga.

      Kalau tidak dia melanda-landa nanti.

      Kalau bawa basikal ada anjing mai gigit kena tendang anjing tu dulu baru boleh teruskan perjalanan.

      Pndpt saya lah.

      Padam
  25. Macai najib ni berbayar ke syok sendiri? Kalau syok sendiri..buat penat la. Buang masa. Najib mana ambil kisah ada orang backing dia di media sosial/blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini semua dibayar..orang umno no money no works

      Padam
  26. DUERTATE FILIPINA TOLAK AMERIKA
    RUSSIA CHINA FILIPINA LATIH TENTERA BERSAMA
    SUBIC BAY TINGGU MASA TUTUP TENTERA USA
    PAKATAN BRICS SUDAH NAMPAK NYATA

    MASA UNTUK AJAR BARUA YAHUDI
    SAMADA DI SINGAPORK ATAU DI MALAYSIA
    PAKATAN BRICS TERNYATA KUAT KINI
    JELAS ABAD ASIA BUKAN UNTUK YAHUDI AMERIKA

    BalasPadam
  27. USA DAPAT PRESIDEN BARU KINI
    MULA LA BARUA YAHUDI TERKINJA KINJA
    NANTI MEREKA DATANG MEMBULI LAGI
    APA NAK BUAT SUDAH TERLAMBAT SEMUA

    kikikiki.....dasar membuli USA sudah terlambat banyak negara ASEAN sudah menjalin hubungan rapat drngan Pakatan BRICS kecuali Singapork...
    Meddey kutty tatau nak buat apa dah....kikikiki..

    BalasPadam
  28. HUTANG AMERIKA 200 TRILLION
    MASIH BELUM DIISTIHAR BANGKRAP
    US DOLLAR BUKAN LAGI JADI UKURAN
    IMF WORLD BANK TAK BOLEH DIHARAP


    kikikikiki

    BalasPadam
  29. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini HANDAYANI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya silahkan kunjungi situs/website AKI MAULANA ~>KLIK DISINI<~  yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    BalasPadam
  30. Gila apa itu. Kamu yg handal bikin nombor kamu aja yg beli. Mana ada manusia bodoh bikin orang lain kaya raya. Bikin kaya diri sndiri dan kaum keluarga sendiri kan lebih baik

    BalasPadam