Jumaat, 25 November 2016

PANAS ~ Apabila Felda Berubah Menjadi Fix Deposit Pembangkang..!


Selama ni betul di akui bahawa Felda memang menjadi fix deposit undi untuk BN..! Apabila BN menghadapi PRK Tenang di Johor dulu maka tak cukup tanah cikgu Mala calon PAS kalah dengan undi BN bertambah..! Itu dulu tapi bila berlaku PRK di Rompin pelik jadinya kerana saluran 1 undi di Felda kalah..! itu baru menjangkau 2 tahun berlaku..! bagaimana pula sekarang? bagaimana dengan PRU14 yang bakal menjelang nanti???

Jabatan Audit Negara mendedahkan kontrak perolehan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) bernilai RM148.42 juta telah ditandatangi tanpa kebenaran yang sah.
Katanya, ia melibatkan sejumlah 64 kontrak untuk perolehan ‘light detection and ranging’ (LiDAR) yang didakwa ditandatangani oleh pengarah jabatan pengurusan tanah yang tidak mempunyai kuasa.
“Tiada penilaian terhadap prestasi kewangan telah dijalankan ke atas kontrak-kontrak ini – 16 kontrak bernilai RM11.4 juta pada tahun 2013 dan 48 kontrak bernilai RM38.72 juta pada 2014,” kata Laporan Audit Negara 2015 (Siri 2) yang dibentangkan di Parlimen, semalam.
Dalam pada itu, laporan itu mengatakan, pengumpulan data LiDAR oleh Bumitouch Sdn Bhd 2013-2015 telah dijalankan.
“Bayaran penuh daripada RM40.57 juta bagi 53 daripada 64 kontrak dengan Bumitouch telah dibuat walaupun serahan daripada LiDAR tidak diterima sepenuhnya.
“Kerja-kerja telah dimulakan antara 39 hingga 136 hari sebelum pelantikan kontraktor diluluskan untuk 45 daripada 64 kontrak LiDAR bernilai RM33.83 juta.
“Bagaimanapun, kerja-kerja tersebut dijalankan berdasarkan rangka kerja yang dimeterai oleh pengarah yang tidak diberi kuasa untuk menandatangani,” kata laporan itu.

Mana tindakan susulan? kenapa tak dibawa ke muka pengadilan? takkan duit sebegitu besar boleh sekadar dimaklumkan sahaja tanpa dibertanggungjawabkan pelaku kesalahan?
Fahamkan..
*MEMO KHAS UNTUK ANAK-ANAK PENEROKA FELDA DI PERANTAUAN*

```Dari Awal Jd Pengerusi Felda, Org Dah Kata "DIA" Tak Layak Sbb Pernah Terpalit Dgn Isu Rasuah Semasa Pemilihan Parti. Tp Ramai Peneroka Tak Percaya. Bila Dedah Projek Felda Sapu Dek Kaum Kerabat BELIAU, Kata Fitnah. Bila Byk Rumah Generasi Kedua Tersadai, Kata Itu Biasa. Bila Saham FGV Merudum, Itu Faktor Global. Bila Keluar Berita Apa Jua Isu Tentang Penyelewengan  Felda, Mereka Kata Jangan Percaya Itu Hanya Rekaan Semata-Mata. 

Bila Kempen Supaya Tolak Kerajaan Di Kawasan Felda, Mereka Kata Ingatlah Jasa "Tun Razak". Nah, Sekarang Bila Felda Rugi Besar Hasil Laporan Audit Negara, Nak Salahkan Siapa?. Apa Yg Di Perkatakan Selama Ini Rupanya Benar Belaka. Bukan Lagi Fitnah Seperti Apa Yg Mereka Kata. Undi Peneroka Di Kawasan Felda Adalah Aset Mereka.  Kini."Nasi Sudah Jadi Bubur", Felda Makin Hancur Dek Mereka Yg Khianat Tak Jujur Dlm Menguruskannya. 

Apakah Anda Nak Tengok Saja?. Buatlah Pilihan Yg Tepat Demi Masa Depan. Jom Ubah, Sebelum Lebih Parah !!. Jgn Biarkan Ibu Bapa Anda Terus Teraniaya Dek Mereka Yg Berkuasa. Sedarkan Mereka Bahawa Felda Skrg Bukanlah Felda Yg Dulu. Felda Skrg Adalah FGV Yg Telah Di Korporatkan Untuk Misi Mencari Keuntungan Semata-Mata. Beli Aset.. Buat Hotel..Tp Pernahkah Kita Dapat Keistimewaan Bila Mahu Menginap?.

Saham FGV Yg Kononnya Boleh Kayakan Peneroka Kini Telah Terkeluar Dari Bursa Malaysia. Apa Lagi Yg Boleh Di Harapkan. Jika Biarkan Bumi Felda Yg Kita Pijak Dulu Jadi "Milik Orang" Satu Hari Nanti.  Sedarkan Mereka, Jom "Kembalikan Felda Yg Dahulu !!". Cakna Demi Rakyat.``` ~*CMKNEWS*~

_*"Wahai Anak2 Felda, Sudah2lah  Membela Felda.. Ayuh, Bangkitlah.. Moh Kita Bersama SELAMATKAN FELDA  Demi Masa Depan Generasi Akan Datang. Felda Tetap Di Hati"*_

_*Mohd Shukrie Jamaluddin*_
_Penyelaras NGO KELANA_
_(Kelab Anak Peneroka Felda)_
_Felda Kenanga Jengka 7_


Iman tak boleh diwarisi..! Apa yang dibina oleh Tun Razak takkan sama dengan apa yang sedang dilakukan oleh Najib..!

Apa nak jadi???

Lu Fikir La Sendiri!!!


43 ulasan:

  1. Bila FELDA menjadi Fixed Deposit Pembangkang, bagus. Kalau Kejora (Kawasan Kemajuan Johor Tenggara (daerah Kluang ke selatan) jdi Fixed Deposit kami pun bagus.

    Tapi jangan Kejora @ Jing Jibo yang selalu masuk sini tuh. Yang itu tak oleh terima. Persona non grata.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kejora @ Jing Jibo yang di maksudkan di atas itu ialah NAJIB-PAID RESIDENT BLOGGER yang di tugaskan khas ke blog ini sebab blog popular dan berpengarauh, komen2 Pembangkang nya di sini berisi. CV Kejora @ Jing Jibo itu -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
  2. Memang mengarut. FELDA yang begitu banyak dan begitu luas ldang kelapa sawit nya boleh rugi.

    Di bawah Najib, di bikin adventurous pelabiran nya macam maca, Hingga kan ikan sturgen yang biasa nya di ternak di lain dari negara negara tropika nak di coba. Hingga rugi berpuluh kalau tak beratus juta Ringgit.

    Aku rasa bioa CEO FELDA itu di lanti dari kenalan Rosmah, ada udang di sebala kelapa sawit. Komisen sana komisen sini, gamak nya. Seleweng dan songlap macam Najib dah buat teladan dengan 1MDB.

    Namun demikian, bagus FELDA dah jadi Fixed Deposit puak Pembangkang. Menguatkan peluang menombangkan Najib dan UMNO/BN di PRU14.

    BalasPadam
  3. Alamak, masa Najib senyum di gambar itu pun, muka Rosmah terpele'ot, ketat, susah nak keluar senyum nampak nya. Suei benor ke dia ni?

    Itu le yg di katakan persepsi.

    BalasPadam
  4. Sape kata felda rugi????felda untung........najib pandai berniaga.....Tun M bodoooohhh....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cakap macam bebudak, kau, ye?

      Padam
    2. Aku sokong kau di zaman tun m felda dipandang rendah oleh tun m itu.

      Senarai syrikat rugi dan bankrap di buat oleh tun m ITU semasa 22tahun dia memerintah
      1)komplak kowangan tutup
      2)perwaja dijual pada china
      3)Bank bumiputera di tukar nama pada cimb
      4)pkfz masih ada
      5)mas semua aset dijual oleh kroni tun m itu
      6)celcom gara hutang mas dia terpaksa jual syarikat dia
      7)proton tak tahu berdikari selepas Mitsubishi keluar Dari proton sudara Mara tun m ambil kesempatan until bankrapkan proton dengan beri alat ganti mudah rosak.
      8)TM dipaksa beli celcom kemudia jual balik pada kerajan
      9)sapura syarikat komunikasi dipaksa bergabung dengan syarikat kencana milik Anak tun m kemudian Cara peniagaan tukar pada industry minyak

      Jadi lawan dengan najib rugi Dan bankrap
      1)1mbd rugi masih boleh di betulkan
      2)felda belum rugi lagi cuma ekonomi dunia tak berapa baik, kalau rugi dia tak mampu bayar dividen nya

      Tun m lebih banyak lakukan kesalahan dari najib OK

      Padam
  5. Astaghfirullah, macam mana boleh "sejumlah 64 kontrak untuk perolehan ‘light detection and ranging’ (LiDAR) yang didakwa ditandatangani oleh pengarah jabatan pengurusan tanah yang tidak mempunyai kuasa"?

    FELDA takda Pegawai Perundangan ke? Tak boleh tanya peguam in private practice ke? Atau Pejabat Peguam Negara ke? Masa itu Pandi dah jadi PN ke?

    Di sana mengarut, di sini mengarut, entah berapa duit di kaut.

    Dahtu, apa jadi dengan kritikan Auditor General tu? Ada tindakan ke? Yang buat salah di buang kerja ke? Atau di biarkan saja?

    Kalu gitu, macam mana FELDA tak jadi Fixed Deposit puak Pembangkang.

    BalasPadam
  6. Sekarang ni bila peneroka jual hasil ladang, sebulan baru dapat pembayaran. Ini lah hasil dari pengurusan pak pandir Najib dan sekutunya.

    BalasPadam
  7. "the business of government is to keep government out of business - that is, unless business needs government aid" - Will Rogers.

    "i love the Constitution and the government of this land, but I hate the dammed rascals that administer the government" - Brigham Young.

    saya amat berbesar hati jika ahli bahasa dpt menterjemahkan k bahasa Malaysia agar kita dpt berkongsi kata2 hikmah ini.

    ini lah akibat nya jika kuasa terjatuh k insan yg pernah terbabit dgn aktiviti korupsi. Hancus!!! jawab nya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boss Rahman JPC,
      I do not possess the proper credential nor am I that educated ... but I believe Roger's quote has a 'pun'(i.e. business) in it. That will make it deemed impossible for the quote to be directly translated. My best effort will be:
      "Urusan dalam kerajaan tidak sepatutnya melibatkan perniagaan, terkecuali di mana urusan sesebuah perniagaan itu memerlukan bantuan dari kerajaan." - EvL Rogers

      Then:
      "Aku amat mencintai Perlembagaan dan juga Kerajaan negara ini tetapi aku amat membenci para banjingan yang mentadbir Kerajaan ini." - EvL Young

      And ... for the fun of it:
      I will feel very honoured if there's any linguist who could translate these into English, so that we can share those words of wisdom.

      This will be the result if power(of authority) falls into the hands of someone that had previously indulged in corrupt activities. Doggone it! He replied.

      Maybe Boss John Doe, Othaman, Mohammad Azren or even Sarawak Scholar can help me improve the above. I will feel very much obliged.
      Have a nice day sir. Waullahu a'lam.
      rgds. EvL Roger Young
      P/S: I think Boss John Doe needs a good rest after that lengthy - " REPLY TO KLEPTOKRASI MAHADEY KUTTY MOHAMED ISKANDAR". Good Job and thanks a lot.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. Pak Rahman jpc and scholar no. 2

      Good translation indeed, tapi jom terjemah ke bahasa kampungan pulak, dan sembang cara orang kampung:-

      "Bukan kerja Kerajaan nak meniaga. Kecualilah dunia perniagaan perlukan bantuan kerajaan".

      Sebab nak meniagalah kerajaan hari ini asyik nak buat untung atas rakyat. Harga minyak dalam negara lebih mahal daripada harga minyak di pasaran dunia. Kerajaan apa kebenda ni ambik untung daripada harga jualan minyak daripada rakyat sendiri.

      1MDB lagi best. Meniaga broker tanah. Beli tanah puluhan ringgit sekaki dan jual balik ribuan ringgit. WoW!! Camni kalo pak Mat Tempe atau Jamal Yunos pun boleh jadi jutawan.

      Ada pula 'bailing out' itu adalah sebahagian dari bantuan kerajaan kepada dunia bisnes. Bayangkan kalau Proton bungkus, tak ke jadi chaos ekonomi. So wajarlah kalau Proton dibantu.

      1MDB? Berapa orang akan hilang kerja, brp vendors akan hilang bisnes kalau syarikat ni bungkus? Layak ka dapat bantuan?

      "Aku cintakan tanahairku tapi aku benci pemerintahnya".

      Ini kalimah counter kepada propaganda kerajaan yang apabila ia dikritik ia kata orang yang mengkritik tu tak patriotik, tak sayangkan negara dan seumpamanya.

      Tak patriotik ape kebendanya. Sebab patriotik la si kelepet @ kleptokrat itu ditentang. Sbb dia khianat kpd negara sendiri. Sayangkan Rome atau sayangkan Ceaser, mana sebenarnya yg patriotik?

      Ayat ini popular di Amerika bagi warganya yang berketurunan Rusia, untuk tunjukkan keasingan kecintaan mereka kepada tanah leluhur mereka dengan sokongan kepada pemerintah negara Rusia itu. Supaya apabila mereka berkata 'I love Russia' ataupun menyanyikan lagu-lagu Russia mereka tidak dikatakan menyokong pemerintah Russia. David Duchovny pun pernah keluar kalam ni.

      Ia juga ayat popular di kalangan warga China semasa di luar negara khususnya bagi mereka yang anti-komunis dan berada di negara anti komunis.

      Malaysia anti komuniskah? Anti yang hanya dituduh komunis tapi dalam masa yg sama menyembah komunis totok adalah.

      Terjemahan This will be the result if power(of authority) falls into the hands of someone that had previously indulged in corrupt activities.

      "Inilah natijahnya apabila mereka yang berkuasa itu adalah orang-orang yang korup."

      (Kalau terjemah direct takut bunyi pelik kot. Hehe).

      Yep, I do need some rest but not because of the lengthy reply, but bcos got so many things to do. Sometimes i just have to let go and ignore the desire to comment or reply coz got other things to do.

      Mujur tajuk kali ini dan sebelum ini tak ada apa2 yang serius dan ada pulak rakan2 seperjuangan lain mengambil tempat. Bagus utk pastikan tuan admin tahu sokongan kepadanya tidak putus.

      Good jod u said? Well, thanx bro.

      But I humbly believe any form 5 student of ordinary IQ will have the ability to counter that rubbish. (That will include pak othman, pak rahman jpc, pak rahman 2 and you yourself boss. But because its too hausiau everybody else just ignored it. So the most junior among them all did the task, hehe).

      Initially, wanted to reply before going to sleep but just couldn't (hehe fefaham je lah). Luckily got time before azan subuh to reply without disturbance.

      Sama2 kasih (terjemahan drpd you are welcome).

      Padam
    4. Mohon clarify:-

      1. Perkataan disturbance yg saya gunakan pada para kedua akhir tidak merujuk kpd mana2 orang yg berhampiran dgn saya. Ia merujuk kpd gangguan di dalam blog ini. Reply saya mengambil 3 ruang dan memerlukan masa untuk taip. Gangguan merujuk kpd caci carut atau karurt-marut yang mungkin akan mencelah di antara ulasan2 saya yang datang bersiri.

      2. Saya hanya merujuk kepada 4 sahabat di dlm ini dan tidak yang lain kerana hanya 4 ini yang dikenali (identifiable). Selain dari 4 ini saya hanya mengingati (tapo belum dapat kenali dgn tepat lagi) bbrp sahabat lain spt:-

      1. Sdr reply in kind
      2. Sdr lawyer rakyat
      3. Sdr mimpi gadafi
      4. Sdr koboi yeeha

      (Barangkali kesemua 4 ini orang yg sama atau 2 atau 3 drpdny orang yg sama, wallahu a'lam. Termasuk tuan admin saya berharap satu hari dapat bertemu dan berkenalan dengan kesemuanya).

      Padam
  8. Aku mash ingat semasa kecil dulu, atuk selalu mmembawa aku kebandar untuk membeli barang2 keperluan harian --- zaman belum ada supermarket lagi... Sampai sahaja , tokey cina terus membuka sebotol oaenge dan menempah beberapa biji kueg dp gerai melayu di seberang jalan.

    Dari segi rugi memanglah tokey cina rugi lima enam pulu sen. Tetapi ditutupi balik dg keuntungan yang berlipat ganda. FELDA pun ikut contoh macam tu juga. kalau tidak mana boleh 'hidup' dalam dunia yg serba mencabar ini.

    BalasPadam
  9. Audit ni tak da osa pulak ya.Semua business jadi rugi zaman pm sekarang ni...Apa nak jadi dan apa lagi yang nak doharapkan..Business sana sini rugi,projek sana sini hutang..Tapi nak tanya juga duit KB ameno makin kecik ka makin besar.Kereta ada tambah tak,bini ada tambah tak..Alkamlumla samseng pun dah banyak sekarang..Agak2 nya la KB ni dah terlebih cukup makan pakai sebabtu dah boleh upah samseng

    BalasPadam
  10. SIAPA KATA FELDA RUGi?

    (nah amek ko )



    Keuntungan Felda Global Ventures cecah RM1.13 Bilion | Astro Awani
    www.astroawani.com/.../keuntungan-felda-global-ventures-cecah-r...
    Translate this pageFeb 26, 2013 - Keuntungan sebelum cukai tahun penuh Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) bagi tahun yang berakhir pada 31 Dis, 2012, mencecah ...
    Peneroka FELDA Tetap Dapat Dividen Saham FGV | Suara TV
    www.suara.tv/2016/.../peneroka-felda-tetap-dapat-dividen-saham-f...
    Translate this pageMar 21, 2016 - BANDAR SERI JEMPOL – FELDA memberi jaminan memberikan dividen kepada peneroka walaupun keuntungan FELDA Global Ventures ...
    Felda: Untung RM1bilion tapi hutang RM6 bilion - Malaysiakini Berita
    www.malaysiakini.com/news/167183
    Translate this pageJun 17, 2011 - Ini menurutnya adalah kerana Felda mencatat keuntungan RM1.197 bilion pada tahun lalu. Bagaimanapun Ahmad kemudian mengakui ...
    Keuntungan Felda Global Ventures FGV meningkat kepada RM1.10 ...
    mforum.cari.com.my › Forum › Semasa › Isu Semasa
    Translate this page
    Feb 28, 2014 - 25 posts - ‎12 authors
    FGV net profit jumps 30.2pc to RM1.1bKUALA LUMPUR: Felda Global Ventures Holdings Bhd's (FGV) net pro - fit surged 30.2 per cent to ...


    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau dah Bernama melapokan rugi, rugi lah. Ini menyebut apa yang FELDA laporkan kpd Bursa Saham -

      Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) mencatatkan kerugian sebelum cukai sebanyak RM70.35 juta bagi suku pertama yang berakhir pada 31 Mac, 2016, berbanding keuntungan sebelum cukai sebanyak RM72.88 juta pada tempoh yang sama tahun lepas.

      Perolehan bagaimanapun, naik kepada RM3.75 bilion daripada RM2.71 bilion sebelumnya, menurut syarikat dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini.

      FGV berkata kerugian berkenaan terutamanya disebabkan oleh pengeluaran minyak sawit mentah (MSM) yang rendah dalam segmen huluan sawit.

      "Segmen berkenaan mengalami kerugian sebanyak RM100.55 juta pada 2016 berikutan pengeluaran minyak sawit yang rendah.

      -Bernama

      Padam
  11. KUALA LUMPUR – Felda Global Ventures Hol­dings Berhad (FGV) kembali mencatat untung pada suku kedua berakhir 30 Jun 2016 dengan merekodkan perolehan sebanyak RM4.14 bilion, meningkat 10 peratus berbanding suku pertama iaitu RM3.75 bilion.

    Keuntungan selepas cukai dan kepentingan minoriti (Patami) pula meningkat 35 peratus kepada RM62 juta daripada RM46 juta bagi tempoh sama tahun sebelumnya.

    Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif FGV, Datuk Zakaria Arshad berkata, syarikat telah memperkenalkan beberapa ini­siatif korporat dan operasi di bawah pelan peralihan pada suku kedua dan telah menunjukkan hasilnya pada suku yang sama.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa tak kasi link? Atau punca berita - Bernama ke Takdanama ke.

      Kalau betul pun laporan itu, apasal dari perolehan sebanyak RM4.14 bilion di suku ke dua, keuntungan nya ha nya RM62 juta? Tak sampai 2 % pun?

      Padam
  12. Woi.... kalu tak manipulate figure, nape sahamnya mampus.. listing rm4.55, now tinggal rm1.85....

    Masok felda tanya keadaan sebenarnya now.... htg banysk declare untuk banyak tapi harga saham tinggal nyawa2 ikan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mana saham FGV rm1.85. Sekarang dah rm1.49
      woooiiiii. Tak lama lagi jatuh bawah rm1.00

      Padam
  13. Auditor dah cakap banyak kelemahan, rugi... Berita terbaru tu..

    BalasPadam
  14. yang penting tu diveden bukannya harga saham ... harga saham untuk kaka2 juudi saja.



    executive officer (CEO) Datuk Zakaria Arshad. “Since FGV was listed on Bursa Malaysia in June 2012, the dividend commitment to shareholders is to pay out half of its profits. This policy is still ongoing,” he told Business Times after the company’s shareholders meeting held here today.

    Read More : http://www.nst.com.my/news/2016/06/149107/fgv-maintain-policy-paying-out-half-net-profits-shareholders

    BalasPadam
    Balasan
    1. Klau profit 2 kupang, half = se kupang

      Padam
    2. yang penting tu diveden bukannya harga saham ... harga saham untuk kaki2 judi saja.

      Padam
    3. Hang tak baca ka profit dia RM4,14 billion

      Sekarang kitaorang main billion saja . jota2 pun tak main dah

      Padam
  15. You put a proven corrupt on chair, he enjoys corruption

    You put a kleptocrat to lead a nation, he enjoys corruption and power abuse

    BalasPadam
    Balasan
    1. You put a so-called FLOM in Putrajaya, she rides a leased jet the gomen pays RM90 million.

      Padam
  16. Elok juga kalau sesekali rugi, ini untung memanjang sampai naik lemak chairman. Biar sedar sikit berniaga ni ada untung ada rugi, bukan dok pikir untung shj.
    Haa...sekarang tunggu apa lagi? Letak jawatan ajelah utk kecilkan kemaluan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak boleh kecilkan kemaluan, beb. Kena angin akhmar apekebende, bola dah mengelembong sebesar bola tennis, kata oang.

      Itu lah, oang main tennis, depa main songlap bawak penyakit yg berkudis.

      Padam
    2. berniaga ada untung rugi.. kenapa pengerusi bersalah pulak?

      asal ada je nama org UMNO semua org UMNO salah.. CEO 1st place org yg akn bertgjwb kalau company ada mslh sbb dia yg running company. Pengerusi dtg chair meeting bkn running company.. bodoh simpan sama utk ank cucu ko!

      Padam
  17. Ada kawan yang dulu orang besar dalam satu subsidiari berhenti kerana tak tahan dengan perangai chairman yang dok tekan untuk bagi kontrak pada kroni

    BalasPadam
    Balasan
    1. ITU cerita 20 tahun dulu kan?

      Padam
    2. 419 kamu duduk di gua ke?

      Padam
    3. 4.24 kamu duduk dlm kandang lembu ke?

      Padam
    4. strategi nk bodohkan rakyat.. dgn tuduh benda yg mamaktua tu buat dulu 22 tahun..

      Proton hampir muflis krn mamakdey tu paksa managment Proton terima kroni2 nya sbg vendor..sehingga jahanam Proton.. parts2 di supply pd harga penyamun.. sbb itu Proton rosak.


      itu belum cerita dlm Petronas..macam mana SAPURA KENCHANA company anak jantan Madey dpt billion2 kontrak.. itu kapala bapak punya KRONI!!

      sbb Najib nk buang legasi syaitan ini lah Najib terima akibat mcm skrg.. legasi syaitan mamak cukup keras dn tkkan mengaku kalah... 22 tahun sudah rutin merompak.. lepas pencen ketagihan merompak itu xdpt di bendung!

      itulah MAdey Momad!

      Padam
  18. Sudah begitu banyak nampak tak betul di zaman Najib ini. FELDA, warisan bapak dia Tun A Razak, yang menjadi contoh pembanguan tanah di negara2 luar pun, dah jadi hancus sekarang.

    Namun demikian, Najib tak mahu letak jawatan. Tapi, macam mana dia nak letak jawatan? Letak saja, kot dia di hadapi ke mahkamah pasal 1MDB. Jadi, pegang jawatan macam lintah melekap di kaki menghisap darah.

    Pahal pun, dia memang dah melintah. Seleweng 1MDB dan songlap berbilion masuk akaun bank dia. Rosmah dah merasa bermacam macam kemewahan dari kekayaan Najib dan kelazatan dari Najib pegang kuasa. Rosmah mesti tak kasi Najib letak jawatan.

    Jadi, kita minta rakyat/pengundi telungkupkan Najib dan UMNO/BN di PRU14 lah.

    BalasPadam
  19. Keluar lagi berita Malaysia di CNN sebentar tadi. Pasal kecaman ke atas gomen Najib berkenaan tahanan Maria Chin, Berjaya.

    Rasa nya tak pernah begini dalam sejarah negara ini. Di zaman Tun M, Malaysia tak keluar di cable news begitu selalu. Tidak mengaibkan negara. Tun sentiasa jaga maruah negara. Walau pun Soros dan Yahudi Zionis di hentam nya selalu.

    Najib tak kisah pasal maruah. Dia sendiri takda maruah bila mengsonglap 1MDB.

    BalasPadam
    Balasan
    1. CNN tu lidah yahudi yg puak ko syg sgt tu.. ye lah telan byk2 lagi yahudi laknat tu cerita.. entah betul entah tidak!

      sokong maria chin ejen yahudi nk jahanamkan demokrasi sebenar. beria2 nak membela betina perosak negara tu. Boboi botak tkkan naik jd Pi emm lah. mntk simpang!

      buktikanlh najib songlap.. asyik ulng tuduh.. mana FBI tk tangkap Najib lagiii???

      Padam
  20. penipu besar.. fitnah tk habis2 lagi ko ni macai putramamak.
    FELDA rugi bkn sbb salah laku tp iklim perniagaan minyak sawit dan hiliran bkn semestinya boleh sentiasa untung besar. itu asas adat dlm perniagaan. kenapa isu Selangor rugi beratus juta SPLASH tu tk cerita?

    LIDAR itu pembelian alat, pegawai perolehan kakitangan awam dlm FELDA yg buat pembelian, apa kaitan dengan Najib?

    gila jenis apa ko ni mamakputra..tkkan bini ko mengandung pn ko ckp ini salah najib??

    BalasPadam
  21. Melayu bangsa paling keliru

    1. Merelakan diri dibangsat demi dedak
    2. Mengaku muslim tapi tindakan jauh menyimpang dari agama Islam yang suci
    3. Institusi Islam berretorik, berpolemik, mulut bertutup dengan kain percak, mata bertutup dengan kain blindfold, telinga ditutup dengan ear plug. Melaungkan kerana Allah....hendak orang respek namun perangai dan tindak jauh menyimpang
    4. Sangat takut dengan cina dap yang rakyat malaysia dituduh komunis NAMUN jilat Negara China Komunis demi duit hutang yang akan dibayar anak cucu cicit rakyat semua
    5. Takut dijajah negara luar namun China Tanah Besar dah contrOL KL dan pulau di Johor.....
    6. Kutuk Yahudi namun Bank Yahudi Goldman Sach diguna oleh pemimpin ulung melayu sebelum disonglap. Bukti dah di mahkamah singapaura namun di malaysia kes disuruh tutup.
    7. Melayu suka BRIM namun kerajaan suntuk cash. Subsidi minyak petrol dan makan ditarik secara drastik....mereka kata tak apa , BRiM ada.. melayu apa ini
    8. melayu penakut...sikit2 subjudice....IQ rendah
    9. melayu korup tak per hanya negara terbantut....tak solat, puasa, minum arak lebih penting....rasuah ok jer
    10. melayu umno boleh jadi samseng, melayu lain dipaksa jadi patung.
    11. AG/IGP nama melayu nampak beragam islam namun/......lu pikir sendiri

    BalasPadam
  22. PAS tahu Najib songlap n RASUAH.
    PAS sokong kerjasama dgn UMNONO BN walupun RASUAH itu MUNGKAR
    (RASUAH dah jadi Makruh ke?)
    PAS kata RUU jalan, Kalau Matlamat boleh HALALKAN CARA....
    PAS juga dah kata wang curi dan rausah BOLEH buat masjid???
    Aik, boleh kerrr? Harap penyokong PAS atau penyok9ng jawap elok2..jgn maki, saya tunggu nak baca.
    Terima kasih.

    BalasPadam