Rabu, 2 November 2016

Dengar Lah Rakyat Malaysia..!


Baca dan fahamkan..! Ini negara kita..! Ianya berkaitan masa depan generasi pewaris kita semua..! Mereka berhak menerima nasib yang lebih baik dari apa yang kita lalui..!

NAJIB
1. Saya telah bekerja keras untuk menjadikan Najib Perdana Menteri Malaysia.
2. Tetapi sekarang saya mahu dia disingkirkan, meletak jawatan daripada menjadi Perdana Menteri.
3. Ia bukan hal peribadi.
4. Ia adalah kerana dia telah gagal teruk sebagai Perdana Menteri.
5. Daripada awal lagi saya perhatikan perkara-perkara salah yang dia lakukan.
6. Kita telah merdeka semenjak 1957. Kita sepatutnya dapat mentadbir negara kita sendiri. Sesungguhnya kita telah pun berbuat demikian selama beberapa dekad sebelum Najib, dan kita telah melakukannya dengan cemerlang.
7. Tetapi Najib melantik beberapa pegawai British sebagai penasihatnya.
8. Najib telah melantik ramai perunding asing untuk menasihatinya bagaimana mentadbir negara.
9. Orang-orang ini melibatkan kos berbilion-bilion ringgit tetapi nasihat mereka secara amnya tidak baik untuk negara ini. Mereka tidak tahu apa-apa tentang politik, ekonomi dan sensitivi Malaysia. Akibatnya pembangunan Malaysia lembab dan bangsa-bangsa berada dalam keadaan menentang satu sama lain.
10. Kerajaan di bawah pimpinan Najib menjadi sangat tidak popular. Walaupun memberi banyak wang kepada rakyat, mereka menolak beliau dalam Pilihan Raya 2013. Prestasi beliau lebih buruk daripada Abdullah, yang juga telah ditolak oleh rakyat. Orang Cina menolaknya sama sekali walaupun beliau mengisytiharkan dirinya sebagai saudara mereka.
11. Dia menimbulkan kemarahan kakitangan awam dengan menubuhkan Pemandu untuk mengambil alih tugas EPU. Kakitangan Pemandu yang bukannya pegawai Kerajaan telah dibayar gaji yang tinggi, jauh lebih tinggi mengatasi Skim Gaji Kerajaan. Begitu marah, sebilangan pejawat awam sebaik sahaja bersara mereka telah menyertai parti pembangkang dan bertanding sebagai calon pembangkang, sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini.
12. Pertumbuhan ekonomi jatuh di bawah paras pertumbuhan ekonomi Filipina dan Indonesia.
13. Mata wang telah susut dan harga saham susut dengan teruk mengakibatkan masalah untuk perniagaan, pengimport dan pengeksport. Kos sara hidup meningkat terutama selepas GST.
14. Kemudian datangnya pula skandal 1MDB. Suatu dana yang sama sekali tidak perlu telah diwujudkan yang akan dibiayai oleh pinjaman yang besar. Kerajaan telah memberi satu juta Ringgit sebagai modal tetapi 1MDB (1Malaysia Development Berhad) telah meminjam 42 bilion Ringgit daripada pasaran. Ia membayar faedah yang tinggi sebanyak 5.9% dan memberikan komisen 10% kepada Goldman Sachs. Kerajaan tidak pernah meminjam begitu banyak atau membayar kadar yang begitu tinggi itu.
15. 1MDB membeli loji kuasa elektrik pada harga lebih tinggi daripada harga pasaran. Ia juga membeli/mengambilalih hutang piutang syarikat-syarikat janakuasa. Jumlah kos adalah 18 bilion Ringgit. 1MDB kehilangan begitu banyak wang sehingga ia tidak boleh membayar faedah ke atas pinjaman.
16. 1MDB membeli tanah Kerajaan pada 60 Ringgit kaki persegi sedangkan harga sebenarnya adalah lebih daripada RM3,000 kaki persegi. Dengan menilai semula tanah itu sebanyak 50 kali ganda, ia mendakwa asetnya adalah lebih besar daripada hutangnya. Ini adalah seperti menjual permit import yang didapati secara percuma daripada Kerajaan.
17. Kemudian 1MDB telah menyertai perniagaan yang mencurigakan dengan Petro Saudi sebagai rakan usaha sama. Ia membayar USD1 Bilion bagi saham 40 peratus miliknya itu. Enam bulan kemudian usaha sama ini telah dibubarkan. Akan tetapi USD1 Bilion itu bersama dengan USD700 juta yang lain telah ditukar menjadi pinjaman kepada Petro Saudi. Wang ini kini telah lesap.
18. Satu-satunya aset yang dipunyai oleh 1MDB sekarang adalah loji kuasa dan tanah di Kuala Lumpur. Lebih daripada RM20 Bilion daripada 42 Bilion ringgit itu tidak dapat dikesan atau dihitung.
19. Kemudian tiba-tiba Wall Street Journal melaporkan bahawa Najib mempunyai USD700 juta dalam akaun peribadinya di Bank Arab-Malaysia (bersamaan RM2.6 bilion pada masa itu).
20. Tidak ada PM Malaysia atau Presiden UMNO yang boleh mempunyai wang sebanyak itu. Semua sumbangan kepada UMNO biasanya diterima dan dibankkan oleh Bendahari UMNO. Semua aset diletakkan di bawah nama tiga pemegang amanah.
21. Tidak pernah dalam sejarah UMNO terdapat lebih daripada RM250 juta secara tunai. Semua aset lain adalah dalam bentuk saham, tanah dan bangunan. Presiden adalah bertanggungjawab untuk menyerahkan semua sumbangan kepada Bendahari untuk perbankan. Presiden tidak pernah menyimpan wang UMNO atau wang didermakan kepada UMNO, untuk pilihan raya misalnya, di dalam akaun peribadinya. Tiada peruntukan untuk akaun UMNO dikendalikan oleh Presiden.
22. Najib dan isterinya terkenal dengan gaya hidup yang mewah. Jelas sekali jutaan telah dibelanjakan untuk pertunangan dan pelbagai majlis perkahwinan di Malaysia dan Kazakhstan. Anak tiri Najib membelanjakan ratusan juta dolar membeli hartanah di London, New York dan California. Beliau juga membiayai pembikinan filem Hollywood, “The Wolf of Wall Street” dengan perbelanjaan melebihi USD100 juta.
23. Dengan gaji Najib sebagai Perdana Menteri, adalah mustahil baginya untuk membelanjakan jutaan ringgit bagi semua ini. Ada satu kenyataan oleh PMO yang mendakwa bahawa wang bagi harta-harta luar negara dan filem itu telah diwarisi. Adalah mustahil bagi Tun Razak, atau Haji Noah atau bapa Rosmah untuk memiliki dan mewariskan ratusan juta Ringgit. Malah mereka tidak dikenali sebagai jutawan pun. Adik beradik Najib menafikan dakwaan itu.
24. Jadi dari mana datangnya wang itu? Najib mendakwa 2.6 bilion Ringgit itu telah didermakan kepadanya oleh seorang Arab. Ini tidak masuk akal. Tiada siapa yang pernah memberikan wang sebanyak itu kepada sesiapa. Dan Najib tidak dapat membuktikan bahawa orang Arab itu telah memberinya wang.
25. Dan dengan itu sebuah pasukan petugas khas yang terdiri daripada Peguam Negara, Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah, Gabenor Bank Negara dan Ketua Polis Negara telah ditubuhkan untuk menyiasat punca RM2.6 bilion berada dalam akaun peribadi Najib di Bank Arab-Malaysia.
26. Jawatankuasa Kira-Kira Dewan Rakyat juga sedang menyiasat apa yang berlaku kepada RM 42 bilion Ringgit yang dipinjam oleh 1MDB. Begitu juga Ketua Audit Negara.
27. Tiba-tiba Najib memecat Peguam Negara dengan mendakwa dia sakit. Peguam Negara menafikan beliau sakit. Tidak ada sijil oleh doktor membuktikan dia sakit. Najib tidak mempunyai hak untuk mendakwa bahawa Peguam Negara sedang sakit.
28. Pada masa yang sama, ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah dikatakan telah pergi bercuti. Gabenor Bank Negara membisu. Kemudian dia menyatakan dia takut ditangkap.
29. Dua daripada ahli-ahli Kerajaan PAC dilantik Timbalan Menteri dan dua lagi diberi pekerjaan lain. Mereka tidak dapat meneruskan kerja-kerja mereka sebagai ahli PAC. PAC adalah tanpa seorang Pengerusi dan siasatan 1MDB telah berhenti.
30. Dua anggota Suruhanjaya Pencegahan Rasuah telah ditangkap, dibebaskan dan dipindahkan ke Pejabat Perdana Menteri. Selepas komplen dibuat mereka telah dipindahkan semula ke Suruhanjaya.
31. Penolong Ketua Cawangan Khas telah dipindahkan keluar. Beliau kemudian membuat kenyataan yang keras terhadap pemindahannya.
32. Orang yang bercakap mengenai 1MDB dan 2.6 bilion ringgit dalam akaun Najib, atau melaporkan mengenainya telah ditangkap, pasport mereka dirampas dan diancam oleh polis dengan soal siasat. Ianya seolah-olah sebarang soalan mengenai 1MDB dan Najib 2.6 bilion merupakan tindakan untuk melemahkan demokrasi dan menjatuhkan Kerajaan yang dipilih dengan betul. Orang boleh ditahan sehingga 28 hari tanpa perbicaraan di bawah undang-undang baru yang bertujuan untuk mencegah tindakan keganasan. Bercakap tentang 1MDB dan RM2.6 bilion kepunyaan Najib seolah-olah merupakan tindakan keganasan. Najib lupa bahawa beliau sendiri terlibat dalam penyingkiran pemimpin terdahulu yang juga dipilih secara demokrasi.
33. Kemudian datangnya sesuatu yang menggemparkan. Al Jazeera menayangkan kisah pembunuhan gadis Mongolia Altantuya. Adalah jelas daripada kisah itu bahawa Najib mempunyai kaitan dengan pembunuhan itu.
34. Ramai rakyat Malaysia tidak mahu mempercayainya. Tetapi orang di seluruh dunia mempercayai cerita itu. Ia telah menjadi satu skandal antarabangsa. Ia telah memalukan Malaysia. Di mana-mana sahaja sesiapa pergi, ada yang bertanya, “Apa yang telah berlaku kepada Malaysia”.
35. Di antara 1MDB, 2.6 bilion ringgit dalam akaun peribadi Najib dan pembunuhan Altantuya, nama baik Malaysia benar-benar rosak. Tidak pernah sebelum ini, Malaysia menjadi begitu hina oleh Perdana Menterinya sendiri. Tidak pernah orang memandang rendah negara ini. Tidak pernah sebelum ini rakyat Malaysia begitu malu dengan negara mereka.
36. Najib telah membayar orang untuk menunjuk perasaan di jalan-jalan untuk menyokong beliau. Dengan sewenangnya beliau juga mengharamkan usaha orang-orang tunjuk perasaan bagi memecatnya.
37. Untuk mata wang dan ekonomi pulih, Najib mesti berhenti menjadi Perdana Menteri Malaysia. Rakyat Malaysia mesti menuntut penyingkiran Najib. Ianya sesuatu yang amat demokratik untuk menuntut penyingkiran beliau. Tindakan yang diambil beliau untuk menahan seseorang untuk mengadakan perhimpunan untuk menuntut penyingkiran beliau adalah apa yang tidak demokratik dan bercanggah dengan undang-undang negara ini.
38. Saya menyeru semua rakyat Malaysia untuk menuntut Najib membenarkan siasatan terhadapnya yang akan dijalankan oleh orang-orang bebas yang tidak dilantik olehnya. Najib mesti membenarkan proses undang-undang berjalan. Jika didapati bahawa dia telah melakukan kesalahan dia perlu didesak untuk
meletakkan jawatan.

39. Hanya dengan pengundurannya sebagai Perdana Menteri Malaysia barulah ekonomi akan pulih, nilai ringgit akan meningkat, dan kos sara hidup akan turun. Hanya selepas penyingkirannya rakyat Malaysia akan mampu berdiri semula.
TUN MAHATHIR



Bangkitlah rakyat Malaysia..!

Bertanggungjawablah..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

92 ulasan:

  1. Najib lantik punahsihat untuk naikkan imejnye dan punahkan malaysia...tiada ape yg dinuatnye boleh dibanggakan oleh rakyat malaysia...buat 1mdb untuk mudahkan dia sedut wang 1mdb...hampir lingkup...aset negara dijual untuk bayar sebahagian hutang..sebahagian lagi kena ditanggong oleh rakyat...saham fgv merudum tak mau naik lagi...bangkali syarikat negeri china akan naikkan harga saham fgv bila najib balik nanti..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dasar si JANTAN CELAKA si KITOL madey- PENYAMAQ ZIONIS plg. DAJAL - apa yg. lu dok LAHAP sampai OTAK dan perangai lu mcm. dari lubang JAMBAN DAPJUBOQ BABI, si JANTAN PENJAJAH PARASIT SIAL oi?!

      TAK tau MALU lansung si DIKTATOR ZioNAZI PENJAJAH PARASIT PENYANGAK/PENYAMAQ/PENIPU/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey ANAK BERANAK berIJAZAH JAMBAN JUBOQ BABI tu yg. juga pikiaq, Malaysia ni masih depa punya - PI MAMPOS! Dah TUA BANGKA-nak MAMPOS dah, tapi masih PERANGAI mcm. JUBOQ BABI KURAP!

      Sebenaqnya depa ni buat FITNAH tak habis-habis kat YAB PM tercinta kami/UMNO/TH/MARA dan mana-mana institusi BUMIPUTERA yg. agenda utama membantu BUMIPUTERA MISKIN - disyaki adalah utk. MENUTUP PEROMPAKAN/PEMBUNUHAN/PENYAMUNAN si madey ANAK-BERANAK ni ke atas NEGARA ISLAM kami ni serta RAKYAT terutamanya BANGSA Bumiputera kami ni terutamanya MERAMPAS TANAH PUSAKA nenek moyang BUMIPUTERA kami!

      Tengoklah Tokey-Tokey PENYAMUN-BANGKAI BABI-PENJILAT-madey ni! Lihat di- http://ibm-akusayangumno.blogspot.my/2015/10/cina-balaci-era-tun-mamak-mahathir.html , CINA BALACI ERA TUN MAMAK MAHATHIR MUNCUL DAN DESAK NAJIB UNDUR?..LU SAPA? SABTU, Posted by Ismail Bukit Mas, 03 OKTOBER 2015!

      Buka juga balik kes-disyaki-PENIPUAN 12.5 BILLION dalam kes “Port Klang Free Zone”(PKFZ) dan skandal PERWAJA Steel – semuanya berlaku di bawah si PENYAMUN-madey tu! Lihat di - http://www.malaysia-today.net/the-perwaja-steel-scandal/ , The Perwaja Steel Scandal, by MT Webmaster, September 22, 2015!


      Dan tengok TOKEY-TOKEY PENYAMUN lain yg. juga jadi hartawan anak-beranak berBILLION masa zaman si DIKTATOR/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey ANAK BERANAK ni; DASYATnya! Lihat di - http://theunspinners.blogspot.my/2015/10/politik-najib-dibunuh-kerana-tak.html , Politik Najib dibunuh kerana tak sambung YTL Power?, Posted by The Unspinners at 10/07/2015; di - http://wwwmegatpanjialam.blogspot.my/2015/10/mansuh-ipp-mansuh-ap-mansuh-perniagaan.html, MANSUH IPP, MANSUH AP, MANSUH PERNIAGAAN MESIN SLOT... PATUTLAH BERIA-IA DESAK NAJIB LETAK JAWATAN!!!; dan di - http://theflyingkick.blogspot.my/2015/10/bapanya-perah-duit-rakyat-malaysia.html , BAPANYA PERAH DUIT RAKYAT MALAYSIA MENERUSI KONSESI IPP, ANAK PEREMPUANNYA ANTARA 50 ORANG 'WANITA BERKUASA DI ASIA' DI SINGAPURA!!! October 13, 2015!

      Semua Tokey-Tokey PEROMPAK/LANUN JUBOQ BABI ni sebenaqnya PEMUJA JAMBAN TERORIS2 si KETURUNAN PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD!

      Nek Tempoyak.

      Padam
    2. OI si GoBLOG/TERORIS2 PENAKUT GILA BABI si HOMO2 JUBOQ BABI KURAP si KETURUNAN PARASIT PENJAJAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL CASH-is-KING DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD, lu JANGAN nak MENYAMAQlah si PENAKUT2 GILA BABI oi; tak habis2 dgn. MENGULANG komen2 MENCARUT HARAM JADAH "copy-paste" TERORIS PENDATANG ZIONIS KAFIR HARBI DAPJUBOQ BABI lu!

      OI si TERORIS2 JIJIK GILA BABI HOMO2 PENYAMAQ si PENJILAT JUBOQ BABI si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT /PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - TAK pula lu TERLOLONG mcm. PUAKA psl. si TUAN lu, si TERORIS ZioNAZI madey anak beranak JUBOQ2 BABI yg. habis dok MENYAMUN berBILLION selama berPULUH TAHUN sampai sekrg. dr. RAKYAT dulu aaahhh??!!

      SYUKUR si madey anak BERANAK KEPARAT berIJAZAH JAMBAN ni; dah diTUMBANGkan dr. PETRON*S! PADAN MUKA! Selama ni TUAN depa, si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH PARASIT DAPJUBOQ BABI KURAP tu pikiaq dptlah terus MEROMPAK lagi PETRON*S melalui TOKEY2-PENJILAT-madey; skrg. dah HANCOQ semuanya!

      Selama ni, si keturunan PENYANGAK/PENYAMAQ/PEROMPAK-suka MEMBACA dulu sebelum SAMUN (tak ke KELAKAQnya ni!!), si madey-ejen ZIONIS ni dok punya BONGKAK pikiaq PETRON*S dan PROT*N utamanya, depa punya; sedgkan ini kepunyaan KERAJAAN dan RAKYAT!! Apalagi PETRONAS telah diTUBUHkan dgn. PENAT-LELAH oleh NEGARAWAN ULUNG TERCINTA kami, BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN, Almarhum PM Tun Abdul Razak Hussein, iaitu BAPA kpd. YAB PM TERCINTA kami!

      Si DIKTATOR madey anak BERANAK ni - TAK habis2 nak MENYAMUN/MENIPU rakyat terutamanya BANGSA Bumiputera!

      Tapi JANGAN haraplah si SPRM tu akan buka balik kes ini! Walaupun si LANUN-LANUN ni terus nak MEROMPAK PETRON*S serta RAKYAT - lagi $700 JUTA SEKARANG dari PETRON*S setelah MEROMPAK PETRON*S dan rakyat sebanyak RM16.21 bilion, dengan perjanjian konsesi IP* mereka yang dianugerahkan oleh si madey-LANUN tu - sehingga rakyat terpaksa TANGGUNG sampai SEKARANG!

      SIAL lu si Madey dan mana-mana KETURUNAN lu serta PENYOKONG/Tokey-Tokey yg. juga amat-JAHAT-si PEMUJA-JAMBAN DAPBANGKAI BABI! Di - http://wakeupmalaya.com/2015/12/ytl-menang-saman-petronas-rm-700juta/ :

      December 31, 2015 In Photo By WakeUp Malaya

      YTL Menang Saman Petronas RM 700juta

      Memandangkan kem pro-Tun begitu sibuk mempertahankan YTL selepas Najib menjelaskan bagaimana ERL yang dikuasai oleh YTL tidak mempunyai pilihan lain selain dari menaikkan tambang atau bayar RM2.9 bilion sebagai pampasan kepada mereka akibat dari perjanjian konsesi yang ditandatangani oleh Tun M, saya fikir adalah wajar saya menulis mengenai perkara di bawah – juga masalah legasi Tun M yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekarang.
      ________________________________________

      Awal tahun ini, YTL telah menyaman Petronas di London dan telah memenangi pampasan berjumlah RM700 juta dari Petronas.

      Berdasarkan Perjanjian Pembekalan Gas (GSA) yang ditandatangani pada tahun 1993, Petronas sepatutnya perlu menjual gas kepada YTL Power pada harga yang dikira berdasarkan formula yang sudah ditentukan yang tidak mengikut harga pasaran gas.

      Walaubagaimanapun, apabila kerajaan mula menggunakan formula harga tetap untuk gas, YTL Power, di dalam laporan tahunannya, menyatakan Petronas secara bersendirian telah menarik balik diskaun yang disediakan di bawah formula yang berkaitan harga pasaran dan akibatnya, satu pertikaian telah tercetus sama ada diskaun tersebut, di dalam keadaan tersebut, adalah tertakluk di bawah GSA.

      Di dalam satu pendedahan yang mengejutkan, Petronas sepatutnya membekalkan gas kepada YTL Power pada harga diskaun tetapi menarik balik diskaun itu pada tahun 1997, apabila harga gas telah ditetapkan kerajaan pada harga RM6.40 untuk setiap mmbtu (yang masih lagi satu diskaun yang besar berbanding harga pasaran) untuk kesemua loji janakuasa di negara ini, disebabkan oleh krisis kewangan Asia...... (teruskan membaca)

      Jadi, PI MAMPOS lu LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS PENJAJAH ZIONIS DAPJUBOQ BABI KURAP lu tu!!

      Padam
    3. Aku dah cakap skru kepala ko tak ada spare part lagi..otak ko permanent damage ejen yahudi ooooi..

      Padam
    4. KEPALA BUTOH lu si TERORIS Ejen Yahudi ZIONIS 814 PENAKUT HOMO si PENJAJAH KAFIR HARBI HOMO JIJIK PENYAMAQ PEROGOL/PEMBUNUH DAPJUBOQ BABI, PI MAMPOS lu ANAK HARAM HOMO dan Mak/Bini CELAKA PELACUR2 SUNDAL BABI HANYIR-penuh NANAH lu yg. diSONDOL BERGILIR2 oleh si SAMSENG2 DAPJUBOQ BABI lu!

      Padam
    5. PEMBETULAN:

      KEPALA BUTOH lu si TERORIS Ejen Yahudi ZIONIS 814 PENAKUT HOMO si PENJAJAH KAFIR HARBI HOMO JIJIK PENYAMAQ PEROGOL/PEMBUNUH DAPJUBOQ BABI, PI MAMPOS lu ANAK HARAM HOMO dan Mak/Bini CELAKA PELACUR2 SUNDAL BABI HANYIR-penuh NANAH lu yg. diSONDOL BERGILIR2 oleh si SAMSENG2 DAPJUBOQ BABI lu!

      Padam
    6. Ko tak ada kepala butuh?skru kepala dah tercabut...ho2

      Padam
    7. Kepala butuh ko dah dicabut cina kapir jho lo...malu besar melayu, cina boleh cabut kapla butuh melayu bodoo...ciannye ko kawan tuhan harun

      Padam
    8. Kelantan untuk kelate
      SARAWAK for Sarawak
      Sabah untuk rakyat sarawak.
      Perak utk perak
      Johor warga johor..


      Semua dah malu nk mengaku Malaysia.

      Inilah cabaran zaman Rosmah dan Najib..

      Bangga cincin & beg tangan

      Padam
    9. Sudah nyata bahawa yang mengarut, maki hamun dan mencarut di atas ini ia lah Jing Jibo. Dia ada lah NAJIB-PAID RESIDENT BLOGGER yang di tugaskan mencacah di sini sebab blog in popular dan berpengaruh.

      CV nya -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
  2. Dia bukan sahaja bayar gaji kakitangan awam lebih rendah dari gaji PEMANDU bahkan dia telah baham duit pencen kakitangan awam melalui peleboran diluar negara....kalau untuk faedah dirinye dia memang cedik dan berwawasan tetapi untuk rakyat dan negara dia kurang berkebolehan...ini kerana mungkin kerana terlalu mengikut telunjuk seseorang....wawasan tun razak tidak mengalir dalam dirinye..wawasan semah lebih menguasai diri najib...semah menggunakan khidmat nasihat cina jho lo..

    BalasPadam
  3. Bukankah Mahathir juga yang tak setuju dengan cara pentadbiran Pak Lah, lantas tak sabar sabar suruh Pak Lah turun dan meletak jawatan??? Walhal Malaysia sudah mula melakarkan rekod baik samada dari segi maruah tahap rasuah rendah dan pengamalan kualiti pentadbiran yang menigkat!!!.Pak Lah mungkin kurang pandai tetapi lebih amanah !! Seperti Nabi Muhammad (SAW) tidak pandai menulis tetapi mempunyai 4 sifat utama yang baik. Bukankah Mahathir juga yang kondem Pak Lah habis habisan dan membuat kenyataan bahawa Najib akan memerintah dengan lebih baik??? Terimalah akibat dari kegelojohan Mahathir sendiri!!. Sedangkan Mahathir lebih tahu latar belakang Najib. Kenapa menimbulkan kecelaruan sebegini sehingga orang Melayu jadi keliru dan terus berpecah dan punah??? Mahathirlah sebagai mantan pemimpin harus menyedari kesilapannya. Pada sisa umur yang ada sekarang sepatutnya Mahathir lebih banyak bermuhasabah dan segera hentikan perpecahan antara orang Melayu??? atau Mahathir akan mati terbeliak gara-gara agenda sendiri yang tidak tercapai!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pak lah dikuasai oleh KJ..apabila orang no1 terlalu mengikut telunjuk orang lain,keputusan penting yg dibuat adalah untuk kepentingan seseorang..KJ bukan main eksyen lagi masa pak lah jadi PM..

      Padam
    2. Masa madey suruh pak lah undur tak ramai yg kisah kerana pak lah dan KJ tak tabor dedak..najib cedik sikit dia tabor dedak kepada orng2 umno tertentu untuk pertahankan dia..berbelit2lah lidah balaci2 pertahankan najib..

      Padam
    3. Kalo najib tak rompak 1mdb ape yg madey boleh buat?berapa orangkah yg sokong madey?rompak billion2 wang negara bukan kes kecik yg boleh dimaafkan..boleh lingkup negara..

      Padam
    4. 10:01 PG,

      Bagus kamu akui Najib "rompak 1MDB" .. "rompak billion2 wang negara bukan kes kecik yg .. boleh lingkup negara.."

      Padam
    5. Lah tun m bukan sejarah suruh najib berundur, lihat je sejarah tun m hampir semua pm 'tun m suruh PM di suruh berundur.

      Tun m nak orang dengar cakap dia, dia dah nyanyuk, sebab dah biasa jatuh PM sebab dia dah gila

      Padam
    6. Al maklumlah seperti kita semua ketahui, Kejora nie kan tak tamat pengajian, pengajiannya entah di mana, siapa orang tua & gurunya..?? Makanya semua yg dihamburkan (termasuk pantun sampah) menyongsang, merepek-raban tanpa dalil, nas, qiyas & ijmak.

      Padam
  4. Senarai Madey selama 22 tahun jadi PM ada tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. PM paling teruk gagal dalam dasar DEB ADA faham tak' orang melayu dapat apa hanya keluarga Dan kroni dia kaya raya ADA faham tak.
      Ramai salahkan tun m sebab kegagalan DEB tun m sendiri akui semasa dia nak letak jawatan dapam pehimpunan umno dulu gagal tingkat ekuati bumiputera

      Padam


  5. Gua tatak masalah nak baca ko punya coloteh Tun m --berjala2
    lebih teruk dp nenek aku dulu ... Atau ko dah BUANG TABIAT


    BalasPadam
  6. 1. Kita tak suka babi, bangsa cina dap sebab cina dap menghina islam.

    Tak percaya tanya orang islam nek tempoyak, kejora, keris berayon, unknown, tanya jamal dan ali tinju, tanya mufti perak dan kelantan

    --- untuk ini, kita suka panda, suka cina Negara China, Negara China bisu pasal agama islam kecuali di Negara Cina sendiri di mana muslim tak boleh berpuasa di setengah2 wilayah yang ada penduduk islam, pinjam duit china, lulus bank china, projek2 beri dengan cina

    Tak percaya tanya nek tempoyak, kejora, keris berayon, unknown, najib, najib dan najib dan mufti. Majlis fatwa mesti confirm muslim tak boleh berpuasa di setengah wilayah negara China.

    2. Kita tak suka yahudi, zionist, lgbt.

    Tak percaya tanya nek tempoyak, ketis berayon kejora dan skan di confirm oleh mufti2 berkenaan.

    ------untuk ini kita suka, goldman sach bank, penasihat jew, lantik azalina othman. Mufti2 bersetuju.

    Itulah negaraku Malaysia....takbiir





    BalasPadam
    Balasan
    1. Amat setuju bro...jahat2 madey dah banyak benda yg madey buat untuk negara dan rakyat..cai2 balaci sendiri dapat faedah...dengan wawasan madey Pwtc terbina untuk perompak2 bersidang nanti..kalo najib yg. Jadi PM 30 tahun lepas ape yg ada dimalaysia?..harga barang lgi mahal..najib akan jadi orang terkaya didunia..sedut sana sedut sini..

      Padam
    2. Apa yang ko cakap ni!!! bukankah Alim Ulamak kata belajarlah walaupun sampai ke Negeri Cina.

      Padam
    3. Belajar ke negara cina bukan belajar ilmu merompak ato ilmu pertahankan perompak..

      Padam
    4. Jing Jibo tulis komen dan jawab sendiri. Itu pasal kita puak pembangkang mesti masuk selalu, hentam dia tak kira apa di kata nya.

      Pahal pun, selalu nya dia mengarut dan mencarut.

      Padam
    5. Zaman sekarang tak payah gi Negara China..

      Di Malaysia pon boleh menyamun Berbillion2 Dolar.

      Boleh belajar dari Lanun Bugis atau mintak Lanun Bugis dedak lepas tu boleh meracau dalam blog cover Jibo

      Padam

  7. M’sia-China sign historic 14 agreements worth RM144b
    November 1, 2016


    Najib mungkin mintak 28B saja tapi dia kasi 5Xganda
    ....Bertabur terus telor DOJ

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ape kena mengena pelaboran china dgn telor DOJ?
      China setuju bina ERL singapore-KL 30 billion tapi najib setuju bayar 60 billion...telor sape plak bertabor?

      Padam
    2. Lebihan 30 Billion buat cover duit 1MDB yang dia Samun!!

      Padam


  8. 22. Najib dan isterinya terkenal dengan gaya hidup yang mewah.


    Ko tu lagi mewah anak, cucu balik pun pakai jet

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalo jet sewa dia tak mampu?

      Padam
    2. Kalau Rozy mesti dia mampu. Berbilion Ringgit dlm akaun laki dia dan anak dia, Beb.

      Tapi jangan harap lah dia nak keluarkan duit yg dah ada dlam akaun sendiri. Seboleh boleh nya dia nak korek lagi - pakai jet eksekutif gomen. Celaka.

      Nanti ia kena korek, baru tahu. Dalam penjara. Bila Jibo dah takda kuasa.

      Padam
    3. Itu tak termasok beli ubat awet muda Nyut Nyut jutaan RM..

      Tapi tak kesan sebab muka Rosy masih macam Freddie Kruger!!

      Wahkahkahkahkah...

      Padam
  9. UNIVERSITY OF KLEPTOCRACY MALAYSIA (UOK)

    Award of Doctorate Degree of PHD (Permanent Head Damage) to the following recipients:

    1. Dr Nek Tempoyak (DPB)
    2. Dr Kejora (DPS)
    3. Dr Keris Berayon (DKT)

    Congratulations on their awards. The convocation will be at putrajaya convention centre and graced by Dr. KLEP Najib and Dr FLOP.

    Once again.....congratultions

    BalasPadam
    Balasan
    1. Teramat betol..melayu otak cap kepala lembu..

      Padam
    2. The convocation will be Putrajaya.

      The award (Dedak) will be at 1MDB.

      Kahkahkahkah

      Padam
  10. [#SyukurAdaNajib] Bekas pegawai bank terima ‘habuan’ AS$26 juta urus wang 1MDB: Saksi


    SINGAPURA, 1 Safar 1438H, Selasa – Bekas pegawai bank BSI, Yeo Jiawei didakwa menerima AS$26 juta daripada urusan membabitkan syarikat pelaburan Malaysia – 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kata saksi pendakwa, Kevin Swampillai, hari ini.
    Swampillai, yang juga bekas penyelia Jiawei dan kini menganggur turut mengakui dia juga menerima kira-kira AS$5 juta dalam bentuk bayaran rujukan atau keuntungan rahsia kerana ‘melaksanakan pelbagai struktur’ dan ‘melakukan pengaturan kewangan’ bagi sekumpulan pelanggan BSI.
    Dalam perbicaraan hari kedua hari ini dan pertama yang berkaitan 1MDB, Jiawei berdepan empat daripada 11 pertuduhan. Dia adalah individu pertama dibawa ke muka pengadilan di Singapura kerana disyaki terbabit dalam pengubahan wang haram berkaitan 1MDB.
    Semalam, pendakwa raya Singapura memula prosiding atas empat tuduhan berkaitan percubaan Yeo, bekas pegawai perancang kekayaan BSI, memesong proses keadilan dengan meminta saksi berbohong.
    Baki tuduhan berkaitan pengubahan wang haram, penipuan dan pemalsuan akan diteruskan kemudian. Perbicaraan Yeo dijangka berlangsung hingga 11 Nov.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalo rakyat malaysia nak tengok perbicaraan 1mdb di malaysia,buungkus dulu umnongok dlm pilihanraya umum 14 nanti..

      Padam
    2. Hanya yang korup tak mahu ambil tahu

      Padam

    3. Org Singapore tu ingat hudung dia mancung mata dia biru

      Padam
    4. 9.51,

      Orang spore tahu betul dan salah. Orang malaysia umno saja tak kenal apa itu wang curi atau eang di samun

      Padam
    5. Hanya perompak yg pertahankan dan bela kepala perompak..

      Padam
    6. Mahathir yg mula buat tuduhan itu melalui SR.
      Aku 100% TAK PERCAYA cakap Mahathir

      Padam
    7. Bagilah bukti ngook mahadir yg bagi maklumat kpd SR..jangan pandai buat andaian..Justo yg mula2 tawarkan jual maklumat peyelewengan wang pelaboran 1dmdb oleh petro saudi dengan najib..khalid diarahkan siasat justo dibangkok untuk buktikan justo jual fitnah kpd sr...

      Padam



    8. ko nak bukti kan?....


      Ok ko masuk google taip ini
      "clare rewcastle brown - mahathir"
      tekan enter
      click image


      Padam
    9. Di Singapura kecoh pasal 1MDB dan semua sudah diambil tindakkan cuma di Malaysia sajer anggap Najib dan Baruahnya SUCI

      Padam
  11. Saya tetap berpendirian Najib mengingkari Tun Mahathir kerana mengikut telunjuk suaminya, si Rosmah yg lebih berpendidikan & cerdik tapi bertembolok besar hingga mereka tergamak bersekutu, bersandar & bekerjasama dgn si Penyangak Yahudi Zionis, Banker Goldman Sachs untuk memilikki & berjoli-sakan duit riba puluhan bilyon.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tetap berpendirian Najib mengingkari Tun Mahathir


      bukannya berdosa mengingkari Mahathir. Mahathir BUKAN Nabi

      Padam
    2. Najib ingkar tak dosa..rompak tu kerja mungkar yg dosa ingkar perintah tuhan yg diajar nabi..balaci subahat bela najib pun dosa jugak..tak gitu ajaran islam?

      Padam

    3. Abis ko masuk syurga, Allah Yarham TG Harun Din masuk neraka ke?

      Padam
    4. Lu Fikir laa sendiri dah besar panjang masih bodoh bab agama?....mudah ajer ko belajar agama dengan ostaz..ato pun ko rujuk kpd ostaz 2 di Jakim pasal halal haram dosa pahala syurga dan neraka..harun din lah suruh pas UG dengan umno di Perak dulu..

      Padam
    5. Ko rujuk surah Al zazalah...tuhan janji yg baik sebesar zarah pun dibalas baik..yg jahat mungkar pun dibalas jahat...lufikir lah sendiri..

      Padam
    6. Najib berdosa menipu menyamun Berbillion Dolar tapi yang lebih berdosa ialah Anjing2 yang menyokongnya demi dedak!!

      Padam
  12. NASIHAT KUTTY RAYUAN TERAKHIR SUDAH
    SI BARUA SUMAN JADI NASI TAMBAH PULA
    MANTAN PENGERUSI YANG HARAM JADAH
    CAMNO NAK NASIHAT DIRI SENDIRI MUDAH LUPA

    kikikiki....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Madey kutty dah tunjuk dia jantan nak tangkap perompak..ko plak balaci jenis jantan pondan?
      Hahahaha..kikikikik

      Padam
    2. Siapalah si Kejora ini yg mengutuk Negarawan Terulung yg dah tentu2 diiktiraf dan dikagumi di seluruh dunia, terutama negara2 Islam. Di sini saya tampilkan salah satu contoh yg saya copy-paste dari blog chedet untuk tatapan semua pembaca blog......

      Mohammad Musudur Rahman Nov 2,2016 8:37 AM
      Date: November 02, 2016

      Dr. Mahathir Mohamad
      Honorable Prime Minister Of Malaysia
      (1981 to 2003)
      Prime Minister’s Office
      Malaysia

      Subject: Meeting Request with The Honorable Prime Minister of Malaysia (1981 to 2003)

      Honorable and Dearest Prime Minister:

      Today, I am pleased that I am writing to a person who is The Honorable and Prime Minister of Malaysia (1981 – 2003) many more Highest Honor across the World and leading the country under the brilliant leadership. This is one of the greatest honors I have had in my 35 years.

      I write to you to request a few minutes of your time so that I and my family can have a picture taken with you. My family includes myself, my wife, and my 6 year old daughter and 2 years old son and my nephew who resides with me. My daughter already started to know about you from my collections and her school. I am sure my son will also read about you when he will go to school. I want them to realize that they met The Honorable and Prime Minister of Malaysia in their childhood.

      I diffidently believe that, they will have remarkable memories with you which will cherish forever in their life. More importantly, my children will get to know that they have got privileges to meet The Top Influential Leader in Asia; in fact One of the most Successful Leader in the World. I want to give them a real life experience with you which will motivate them to serve the nation better in their future life. It would be my privileges to encourage my children specially my daughter through you. Being a father of a daughter, I do feel what was the role and responsibility a Father of the Nation, Malaysia. you guided and motivates all nation to become the most successful successor and dynamic.

      I and my family live in Bangladesh. I always express my daughter and son that we are proud to be Bangladeshi and try to give the best to make them understand the patriotism and value of it. We have you as The Honorable Prime Minister, who has recognized as one of the successful leader in the world. Many of my Sr. family members got chance to get blessed from you during their life.

      I will be obliged if you will suggest a convenient time and venue for us to come, meet and get blessed from you. I will fly from Bangladesh with my family just to meet one of the Top Powerful and Successful Leader in the world.

      Many Million thanks in advance & Best Regards

      Mohammad Musudur Rahman
      First Assistant Vice President
      Eastern Bank Limited
      Agrabad Branch
      33 Agrabad C/A
      Chittagong

      Residence Address:
      G-5, Asia Abedin Residence
      9 Abedin Colony, Love Lane
      Chittagong – 4000
      Mobile: +88-01730-446660
      Email: mmasudur@yahoo.com
      ------------------------------------------------------------
      Ternyata semua fitnah serta tohmahan murahan & biadab Kejora sama sekali meleset...rekaan yg diperbesar-besarkan oleh Kejora saja.

      Padam
    3. Lompat si Katak Lompat
      Lompat kaatas peti
      Dedak si Anjing Jibo dah dapat
      Tapi buat kerja tak reti

      Padam
  13. Mulai sekarang,dr kejora, dr nek tempoyak, dr keris berayon adalah 3 pembuka akaun yang mula2 sekali di China Construction Bank di Wilayah China, Kuala Lumpur. Tahniah doktor2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada satu lagi..,kawan tuhan harun@nek koyak rabak..kikiki

      Padam
    2. Si Tuhan Harun tu Otak menggong tak guna satu sen!!!

      Padam
  14. Husni tanya kenapa tiada tindakan diambil ke atas pegawai tinggi 1mdb yg telah melakukan kesalahan hilang wang berbillion ringgit. Jawapannya husni telah pecah rahsia kabinet dapur. Husni ada skandal dgn bini orang. Anak husni tak dpt projek. Husni berpaling tadah memburukkan kerajaan. Tak ada satu pun jawapan berkait dengan soalan husni.
    Yg rakyat nak dengar penjelasan yg berfakta bukan setakat fakta air liur dan lidah tak bertulang serta mulut tak reti diam. Yg baik jibo buat macam utc dan rtc tu memang bagus. Tapi tang duit masuk akaun sendiri tak cover kebaikan memberi brim. Ceritalah macam mana pun, tapi duit masuk akaun sendiri tanpa sumber sahih memang salah. Derma, sumbangan ikhlas, hadiah tu semua rasuah kata undang2. Kena kasi tahu orang luar bukan bini sendiri. Kalu orang luar setuju, baru boleh belanja. Itu pun kena kasi tahu lhdn dulu, kasi cukai dulu. Memberi tu sedikit pahalanya, menerima secara diam, itu salah besar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mudah jer..kalo najib ambik tindakan undang2 keatas ceo 1mdb yg terdahulu dan lain2 pegawai 1mdb banyaklah citer akan kluor..ini semua arahan najib sebagai pengerusi Lembaga PUNAHSIHAT 1mdb yg berkuasa keatas pelaboran 1mdb diluar negara...cadangan pelaboran diluar negara datang dari jho lo dan najib untuk memudahkan wang 1mdb disedut..penubuhan syarikat pelaboran palsu pun rancangan 2 ekor ni..akibatnye IPIC saman timbangtara 26 billion...sape kena bayar?..harga minyak masak dan petrol dah naik

      Padam
    2. Atas arahan Najib & Rosmah (yg perkahwinan mereka berdasarkan tebus talaq - Najib ambil isteri orang), semua pemimpin UMNO yg meninggalkan Najib & UMNO akan ditohmah dgn keji-skandal seks.

      Ini adalah dakyah murahan tepi jalan di semua blog2 pro Najib, khususnya si Kejora yg kini amat dikenali dengan sikapnya yg pengecut & biadab melampau.

      Padam

    3. Sebab dia belajo dari mento dia dulu.
      hari2 usung tilam keluar masuk mahkamah.

      Padam
    4. Pak Othman and others

      A little secret (tak secret sgt pun dah sbb ramai circle dalaman dah tau dan dah merebak).

      Apabila UMNO-BIJAN gemar membongkar/ memfitnah para pemimpin lamanya yang berpaling tadah dgn skandal seks terdapat cadangan agar kisah seorang Menteri yang pernah ditangkap ehem ehem bersama seorang artis di mana ntah, mgkn di Pantai Dalam (PD) pun didedahkan juga. Bukan calang-calang bukti ada (khabarnyalah).

      Syukurnya Tun M telah membantah cadangan ini. Katanya jangan dihebahkan kisah buruk peribadi Menteri tersebut yang tidak berkaitan dengan kepentingan awam.

      Siapakah Menteri dan artis tersebut wallahu a'lam. Betul atau tidak cerita ini pun wallahu a'lam. Saya hanya baca kenyataan Dato Khairuddin Abu Hassan sahaja.

      Kalau nak tahu tentang cerita ni tanyalah Dato K. Beliau pernah bagi kenyataan tentang arahan Tun M ini. Saya hanya kongsikan sahaja.

      Secara peribadi saya juga bersetuju dgn cadangan Tun M itu. Aib peribadi biarlah, artis tu pun khabarnya dah keluarga. Kalau betullah mereka pernah ditangkap ehem ehem.

      Ada pula bagi mereka yang terpalit, itu saya tak tahulah. Barangkali mereka ada pertimbangan lain pulak.

      Apa pun hati2lah dok seronok hebah cerita2 camni, takut peluru makan tuan.

      Padam
  15. BUDAK HUSNI DAH TUNJUK GILO
    JAWAPAN DAH BERI MASO MULO MULO
    NAPE SKG DI SOAL PULO
    BUDAK HUSNI DAH GILO KO APOO...?!!!

    kikikikiki...

    BalasPadam
    Balasan
    1. 9.49,

      Good morning DOC,

      wanna drink MILO O?

      YOU FINISH YOUR DEDAKO?

      Padam
    2. Adakah semua soalan husni dah dijawab husni sblm ni?..jawapan soalan no1 oleh husni seblm pendedahan rompakan oleh DOJ..sapo yg gilo?

      Padam
    3. 2...3 Kak Mah Berlari
      Mana nak sama Kak Mah si Rambot Kembang
      2...3 dedak Jibo dah beri
      Tapi Kejora cuma mampu berpantun Bodoh piang

      Padam
  16. Kenapa NAJIB sangat suka berurusan dengan Sykt CCCC dari China..?
    KENAPA CCCC?

    Saya tidak faham kenapa Kerajaan Malaysia berminat dgn China Communications Construction Company untuk projek ECRL sejauh  620km (Port Klang - Tumpat) dgn kos anggaran RM55 Billion.

    World Bank telah senarai hitamkan (debarment) CCCC selama 8 tahun (12 Januari 2009 hingga 12 Januari 2017) atas dakwaan fraudulent practices. Ini kerana CCCC adalah designated successor entity kepada China Road and Bridge Corporation (CRBC)

    CCCC juga disenaraihitamkan oleh African Development Bank, Asian Development Bank, Inter-American Development Bank, European Bank for Reconstruction and Development, dan dimasukkan dalam 2 senarai hitam di Amerika Syarikat berkaitan projek landasan keretapi Iran-Armenia.

    Agensi berita Bloomberg melaporkan China, sejak 2007 hingga 2012, telah mengalami sekurang2nya 18 jambatan runtuh yang mengakibatkan 135 kematian. Salah satu jambatan terpanjang di Utara China runtuh selepas hanya 9 bulan ia siap dibina.

    Suatu rahsia umum yang pahit untuk diterima adalah kelebihan syarikat-syarikat China berbanding syarikat-syarikat Barat, mereka lebih mahir dalam merasuah pegawai-pegawai kerajaan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagus Sdr keluarkan berita

      World Bank telah senarai hitamkan (debarment) CCCC selama 8 tahun (12 Januari 2009 hingga 12 Januari 2017) atas dakwaan fraudulent practices. Ini kerana CCCC adalah designated successor entity kepada China Road and Bridge Corporation (CRBC)

      CCCC juga disenaraihitamkan oleh African Development Bank, Asian Development Bank, Inter-American Development Bank, European Bank for Reconstruction and Development, dan dimasukkan dalam 2 senarai hitam di Amerika Syarikat berkaitan projek landasan keretapi Iran-Armenia.


      Tolong kasi links nya supaya sesiapa di antara kita yang nak panjangkan berita itu ke mana mana boleh membuat nya dengan yakin kesahihan nya dan dengan senang menyalin nya.

      Padam
    2. Najib memang bijak cari syarikat yg mudah berurusan rasuah....najib perlu sumber kewangan baru untuk tabor dedak setelah 1mdb hampir lingkup..

      Padam
    3. http://www.kedahlanie.info/2016/11/kenapa-najib-sangat-suka-berurusan.html?m=1

      Padam

  17. Fitnah Hasan Ali Khalid Samad Kena Bayar Rm200 000 Padan ...
    babab.net/.../fitnah-hasan-ali-khalid-samad-kena-bayar-rm200-000...
    Translate this page5 hours ago - Fitnah Hasan Ali Khalid Samad Kena Bayar Rm200 000 Padan Mukanya


    Blackout 505 rally: Rafizi Ramli fined RM1,950 - Nation | The Star Online
    www.thestar.com.my › News › Nation
    The Star
    14 hours ago - KUALA LUMPUR: PKR vice-president Mohd Rafizi Ramli and three others were fined RM1,950 each by the Sessions Court Tuesday for organising the Blackout ...

    Azmin Ali didesak berhenti bersandiwara - MediaLantang.Com
    www.medialantang.com › VIDEO
    10 hours ago - Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali didesak supaya ... Mohamed Azmin perlu berhenti berdrama dan segera pulihkan masalah yang ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ramai jugak yg berani saman kerana fitnah.....ini baru betul nak menghalang fitnah... najib ada brani?ada teloq?ade fitnah jer..

      Padam
  18. SUMA BARUA YAHUDI TAK YENTU ARAH
    SEMUA BANK YAHUDI BLACK LIST BANK CHINA
    PAKATAN "BRICS" IMF &WORLD BANK X GUNA DAH
    PENYEMBAH BARUA YAHUDI MASIH TERKINJA KINJA


    CCCC ADALAH BANK YG DITUBUH DARI AIIB BANK DI SHANGHAI YG SUDAH BAKUL SAMPAHKAN IMF.. WORLD BANK..SWISS BANK YAHUDI ROTHCHILD... PAKATAN BRICS GUNA AIIB GANTI IMF DAN WR.. USD DOLLAR DAN PETRODOLLAR SUDAH DIBSKIL SAMPAHKAN OLEH PAKATAN BRICS...
    BANK CCCC ADALAH SUB BANK AIIB BAGI YG BUKAN ANGGOTA BRICS....

    BARUA YAHUDI JER YG GELABAH DAN MASIH MENYEMBAH IMF..WORLD BANK...SPORK..SWISS TERKENAL DNG BSNK LINTAH HISAP DARAH... ARAHAN VLADIMIR PUTIN BUNUH GEORGE SOROS DAN KELUARGA ROTHCHILD BUKAN SAMAN MENYAMAN....

    bodoooo... bodooo....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila najib nak cancel US Dollar?kepulauan spratly ?lepas ni kita belajar bahasa mandarin plak..ni hou ma..teo naa maam.

      Padam
  19. My view...if there are at least 3 strong muftis with clear convictions in islam giving their religious opinions on grang theft, malays and muslims will act. Unfortunately...we may hv only dr maza

    BalasPadam
  20. KADIR JASIN SAY SHOW GENIUNE CHINA MONEY
    SAH DAH TU ..SEKO LAGI BARUA KITTY YAHUDI
    BUDAK PUTIN ARAH BUNUH ROTHCHILD YAHUDI
    BUKAN MINTAK SAMAN... NK TGK ROTHCHILD MATI


    .... ramai barua yahudi di Malaysia. .. golongan oligarth yahudi di Russia dah ditangkap... lari cari suaka politik di England dan USA serta ada yg mati diracun dan tembak .... ekonomi Russia naik 300% dah hutang IMF sudah langsai... New World Order kira bungkus dan runtuh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini semua orang jantan ngook..

      Padam
    2. Barua yahudi dimalaysia yg pinjam bank yahudi...makin banyak restoran Mc D sekarang..bukan nak halau yahudi ni setelah tahu Mc d bagi duit kpd israel

      Padam
  21. DASAR PANDANG KE CHINA, APAKAH NAJIB SEDANG MEMBERITAHU AMERIKA BELIAU SUDAH ADA TUAN BARU?

    Lawatan Najib Razak ke China sebagaimana yang dilaporkan media semalam, telah menghasilkan 14 memorandum persefahaman bernilai RM144 bilion, suatu jumlah  terbesar dalam sejarah hubungan Malaysia dengan mana-mana negara asing.

    Ia bukan saja merangkumi pembangunan insfrastruktur seperti untuk Bandar Malaysia, landasan keretapi pantai timur, pelabuhan, kilang keluli, malah termasuk juga pemberian lesen bank kepada sebuah syarikat China.

    Jika diambil kira dengan penjualan Edra Energy,  60 peratus saham Bandar Malaysia, juga kepada  konsortium China serta pembinaan sebuah universiti China di Cyberjaya sebelum ini, beralihnya arah kiblat ekonomi Malaysia  ke negara tersebut sebenarnya menjadi tambah ketara lagi.

    Negara kita kini, terutama sejak bergelut dengan isu 1MDB, seolah-olah sudah menukar dasarnya secara drastik menjadi dasar pandang ke China. 

    Penyerahan secara besar-besaran kontrak ekonomi dan pertahanan, termasuk memberi lesen bank kepada sebuah negara asing, bukanlah amalan biasa sebelum ini. Ketika Tun Mahathir memperkenalkan dasar pandang ke timur pun, ia tidaklah sampai sebegini rupa.

    Dalam dasar pandang ke timur, yang ditekankan ialah pemindahan teknologi dan sikap rakyat Jepun serta Korea dalam bekerja dan membangunkan negara. Bagaimanapun, berbeza dengan China, negara tersebut bukan saja menjadi kuasa ekonomi, tetapi juga akan hadir dengan segala-galanya, termasuk pemindahan manusia ke negara kita.

    Kenapa negara China terlalu diutamakan? Tiadakah syarikat-syarikat dalam negara sendiri yang mampu melaksanakan projek-projek tersebut?

    Tahun-tahun awal Najib menjadi Perdana Menteri, kiblat dan idolanya adalah Amerika. Beliau dikesan sebagai pemimpin Malaysia paling kerap berkunjung dan melawat negara tersebut. Untuk tujuan berbaik-baik itu, Najib turut melantik rakan baiknya, Allahyarham Jamaluddin Jarjis sebagai Duta Besar ke Amerika.

    Tetapi sejak Jabatan Kehakiman AS memfailkan saman terhadap Jho Low dan anak tirinya, Riza Aziz berkaitan harta-harta yang didakwa dibeli menggunakan wang 1MDB yang dilencongkan, kiblat dan idola ke arah Amerika itu seolah-olah mula pudar.

    Malah dengan Najib turut membawa anak tirinya yang sedang disaman oleh Jabatan Kehakiman AS menaiki pesawat rasminya ke China, ia bagaikan isyarat halus Najib kepada Amerika bahawa beliau kini sudah ada "tuan baru" di sisinya.

    Kesediaan syarikat China membeli Edra Energy, sayap milik 1MDB dan mengetuai konsortium membeli 60 peratus Bandar Malaysia, adalah permulaan kepada pergantungan kepada negara tersebut. Ia kemudian diikuti dengan pembinaan rel laju ke Singapura serta ke Pantai Timur, juga diserahkan kepada syarikat China.

    Melalui  penyerahan blok ekonomi besar-besaran kepada China, kita semua, termasuk Melayu, Cina dan India seharusnya mula bimbang dengan kesan ekonomi, sosial dan budaya yang mungkin tiba-tiba mengancam negara.

    Jika sekarang ini pun kemasukan warga China secara haram atau tiba-tiba hilang tidak dapat dikesan setelah masuk ke negara kita sudah dianggap begitu besar, bayangkan apa akan berlaku setelah mereka diberikan kuasa  ekonomi yang lebih meluas?

    Dalam kes pembinaan rel keretapi ke Pantai Timur misalnya,  tidak mustahil semua bandar-bandar  kecil yang terlibat dengan projek tersebut selepas ini akan dipenuhi dengan pekerja warga China, yang kemudian tentunya akan tumbuh pula restoran, pusat hiburan, pusat urut kaki dan bermacam-macam lagi perniagaan yang didatangkan dari Tembok Besar sana.

    Banyak bandar akan bertukar menjadi bandar satelit China, perniagaan baru dari China akan turut muncul satu demi satu dan ini sekaligus akan membunuh perniagaan orang-orang Cina sendiri.

    Akhirnya, bukan saja ancaman ekonomi, masalah sosial dan budaya akan melanda masyarakat. Ia malah akan turut memberi ancaman lebih besar kepada keharmonian keluarga  kaum Cina negara kita  kerana merekalah yang paling terdedah kepada masalah sosial tersebut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dari segi ekonomi pula, oleh kerana syarikat-syarikat China itu datang dengan wang, ia juga akan meningkatkan pemilikan asing yang lebih ketara dalam hartanah dan perumahan pada tahun-tahun akan datang. Tidak mustahil akhirnya nanti kerajaan sendiri terpaksa memberi kelonggaran dari segi kouta dan pemilikan harta kepada mereka.

      Bukan kita menolak pelaburan asing, tetapi sikap berlebih-lebihan Najib dalam konteks ekonomi China ini, terutamanya setelah terhutang budi kerana membantu menyelesaikan kemelut 1MDB, ia seharusnya menimbulkan kebimbangan kepada semua, apatah lagi sikap beliau yang ketara memusuhi DAP yang disokong oleh kira-kira 80 peratus orang Cina dalam Malaysia sendiri. 

      Akhirnya, dengan apa yang dimulakan Najib ini, di mana kedaulatan negara kita dalam 10 atau 20 tahun akan datang? (SH 02/11/2016).
      Shahbudin Husin at 10:25

      Padam
  22. "Dalam kes pembinaan rel keretapi ke Pantai Timur misalnya, tidak mustahil semua bandar-bandar kecil yang terlibat dengan projek tersebut selepas ini akan dipenuhi dengan pekerja warga China"

    Persoalan lebih utama adalah kualiti mutu kerja dan bahan2 binaan yg di import dari negara china.

    Hari ini kita boleh lihat sendiri ets lrt dan mrt yg di import dari negara china kita boleh persoalkan kualiti dan tiada mutu pembinaan.

    Begitu juga dengan bahan2 mentah, alat kelengkapan pembinaan bakal diimport dari negara china untuk kerja2 mereka lakukan.

    Kesan jangka panjang adalah dari segi kerja2 penyelenggaraan yg bakal dihadapi rakyat malaysia, ianya bakal menjadi kos berlipat ganda.

    Bermakna Dua kali rakyat terpaksa membayar harga buatan negara china, pertama pembelian kedua penyelenggaraan.

    Ambil contoh, 55 billion untuk projek ECRL tambah 55 billion lagi kerja penyelenggaraan, bermakna rakyat nalaysia perlu menanggung 110 billion.

    Fikirlah semua rakyat malaysia kerana najib sudah tidak ada akal.

    BalasPadam
  23. ORANG BODOH JER IKUT TELUNJUK YAHUDI
    ORAN BEROTAK CERDAS TUNJUK HALATUJU
    BARUA YAHUDI GELABAH GILO BABI
    MALAYSIA RAPATKAN DIRI DNG PAKATAN BARU

    kikikiki...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Al maklumlah seperti kita semua ketahui, Kejora nie kan tak tamat pengajian, pengajiannya entah di mana, siapa orang tua & gurunya..?? Makanya semua yg dihamburkan (termasuk pantun sampah) menyongsang, merepek-raban tanpa dalil, nas, qiyas & ijmak.

      Padam
  24. WORLD BANK IMF DAH MOLA RUNTUH
    BANK LINTAH DARAH MILIK YAHUDI
    SOROS DAN ROTHCHILD DIARAH BUNUH
    "BRICS" SUDAH DIJADIKAN CONTOH

    ORANG LAMA DENGAN IDEA BENGAP & REPUT
    ORANG BARU MENCARI IDEA SEGAR DAN NYAMAN
    BOBOI KUTTY ALJUBOORI DAH GAYUT
    IDEA 80 & 90an DAH KETINGGALAN ZAMAN

    kikikiki... zaman dah berubah otai otai barua yahudi jer yg masih menyembah dan bersekongkol dengan penjajah. ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. KEJORA HANYA BERANI MENGUMPAT..MULUT MACAM BETINA JALANG SUNDAL:

      Othaman si tua bapok ni memang ler lebat punya gebang
      Kalau berdepan Kejora, si tua bapok ni gigi palsu terbang

      Cakap memang melangit Othman tuhan harun punya ipar
      Bukan Kejora tak nak berdepan takut diia kena penampar

      Sembang besar tak pernah hilang, ini Othaman kera duku
      Masa kat Blog Parpukarii dulu, teruk diia kena pahat paku

      Tiga tahun lebih sudah lali dgn Othaman punya komentar
      Dulu tua bapok ini, kalau dengar je Kejora lutut dia ketar

      Mana tidaknya tahun 2015 setahun tua kutuk ni terlantar
      Masa itu dia kena ‘pukulan jarak jauh’ geng Indon hantar

      Dah kecut telor tak berani keluar Othaman kera kingkong
      Tak sabar rasa kepala biol dia Kejora nak sekeh pelakong

      Dah masak sangat dgn perangai Othaman bapok kelawar
      Dengar Kejora batuk pun dia gentar terkucil dalam seluar

      Kih kih kih…dah meroyan Othaman biol anak geladangan
      Apa benda sebenarnya, ngko ingin ajak buat perhitungan

      Dia dah mula bengang meroyan Othaman anak gampang
      Kemain dia ingin cabar orang, tak padan senget tempang

      Memang Kejora sedang cari sesuai punya saat dan ketika
      Ingin sangat rasa nak berdepan Othaman biol tua bangka

      Kah kah kah…kesian sungguh Othaman pukimak bedebah
      Biila kena tibai dia jadi meroyan meraban & menggelabah
      ------------------------------------------------------------

      Kejora nie jantan ker betina..ataupun jenis lelaki sotong mulut celupar mengalahkan sundal jalang. Dicabar tunjukkan identiti/nama..tak berani. Diajak minum kopi sambil tibai roti..tak berani.

      Tak usah cakap banyak..sekarang tunjukkan kejantanan kamu, bila & di mana kita boleh buat perhitungan. Ada berani.......???

      Padam
  25. BERSATU RAMAI OTAI OTAI DINASOUR REPUT
    IDEA & CORAK PEMIKIRAN MACAM SAMPAH
    PERASAN HEBAT DAN GAH TAPI OTAK KONTOT
    Si BARUA PENJAJAH RAKYAT MAKIN MENYAMPAH

    kikikikiki.... udah udah la mana yg dah gayut tu duk umah sembahyang la banyak banyak... tobat banyak banyak.... rumah kata pergiii ko jahanam....kubo kata wahai sang barua panjajah... mariiii ...mariii siniii... kikikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. KEJORA HANYA BERANI MENGUMPAT..MULUT MACAM BETINA JALANG SUNDAL:

      Othaman si tua bapok ni memang ler lebat punya gebang
      Kalau berdepan Kejora, si tua bapok ni gigi palsu terbang

      Cakap memang melangit Othman tuhan harun punya ipar
      Bukan Kejora tak nak berdepan takut diia kena penampar

      Sembang besar tak pernah hilang, ini Othaman kera duku
      Masa kat Blog Parpukarii dulu, teruk diia kena pahat paku

      Tiga tahun lebih sudah lali dgn Othaman punya komentar
      Dulu tua bapok ini, kalau dengar je Kejora lutut dia ketar

      Mana tidaknya tahun 2015 setahun tua kutuk ni terlantar
      Masa itu dia kena ‘pukulan jarak jauh’ geng Indon hantar

      Dah kecut telor tak berani keluar Othaman kera kingkong
      Tak sabar rasa kepala biol dia Kejora nak sekeh pelakong

      Dah masak sangat dgn perangai Othaman bapok kelawar
      Dengar Kejora batuk pun dia gentar terkucil dalam seluar

      Kih kih kih…dah meroyan Othaman biol anak geladangan
      Apa benda sebenarnya, ngko ingin ajak buat perhitungan

      Dia dah mula bengang meroyan Othaman anak gampang
      Kemain dia ingin cabar orang, tak padan senget tempang

      Memang Kejora sedang cari sesuai punya saat dan ketika
      Ingin sangat rasa nak berdepan Othaman biol tua bangka

      Kah kah kah…kesian sungguh Othaman pukimak bedebah
      Biila kena tibai dia jadi meroyan meraban & menggelabah
      ------------------------------------------------------------

      Kejora nie jantan ker betina..ataupun jenis lelaki sotong mulut celupar mengalahkan sundal jalang. Dicabar tunjukkan identiti/nama..tak berani. Diajak minum kopi sambil tibai roti..tak berani.

      Tak usah cakap banyak..sekarang tunjukkan kejantanan kamu, bila & di mana kita boleh buat perhitungan. Ada berani.......???

      Padam