Isnin, 7 November 2016

HOT ~ Benar & Salah Tidak Boleh Bercampur..!


Guan Eng boleh sebut apa pun..! jahat tak jahat biar mahkmah yang menentukannya..!
Lim Guan Eng hari ini meminta ahli menyokong pengerusi DAP negeri sebagai calon yang wajar mengambil alih jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang sekiranya karier politiknya “dibunuh oleh BN”.
Berucap kepada para perwakilan di konvensyen tahunan DAP Pulau Pinang, Guan Eng berkata mereka digesa sokong Chow Kon Yeow sekiranya “rancangan jahat” BN berjaya “membunuh” kerjaya politik beliau.
Setiausaha Agung DAP itu didakwa atas 2 tuduhan rasuah membabitkan pembelian banglo RM2.8 juta di George Town dan transaksi penukaran status tanah yang berkaitan.
Guan Eng, yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang menyifatkan pendakwaan rasuah terhadapnya itu bermotif politik dan langkah tersusun untuk membunuh kerjaya politiknya.
“Sekiranya rancangan jahat BN berjaya menggulingkan saya, saya dengan ini menyokong pengerusi negeri Kon Yeow sebagai pengganti saya. Kamu (BN) boleh tundukkan Lim Guan Eng tapi kamu takkan mampu tundukkan DAP, dan Kon Yeow sedia ambil alih jawatan saya,” katanya.
“Maka, saya minta para perwakilan, semua ahli dan pemimpin supaya menyokong usul mengangkat Kon Yeow sebagai ketua menteri sekiranya BN berjaya melaksanakan rancangan jahat mereka, apa kata kamu semua?” kata Guan Eng kepada 300 perwakilan yang menghadiri konvensyen hari ini, yang menyambut usul itu dengan tepukan gemuruh.
Kena jelas..! Salah tetap salah..! benar tetap benar..! Kalau benar Guan Eng melakukan kesalahan maka dia perlu menerima hukuman..! Itu jelas..!
Lebih jelas lagi apabila Guan Eng berani mengambil risiko bersendiri..! tidak mengheret partinya sekali..! tidak menjadikan jawatan dan kekuatan partinya perisai untuk melindungi kesalahan yang berlaku..!
Di sini ahli DAP lebih rasional berbanding pemakan dedak..!
Di sini jelas bahawa individu tidak penting berbanding survival parti dan kuasa..!
Malah, tindakan Guan Eng ni bakal menambah kuat partinya kerana dilihat telus dan berintegriti serta timbul simpati..!
Bagi BN dan UMNO???
Lu Fikir La Sendiri!!!

75 ulasan:

  1. Teringat kata2 lge...

    Non-Muslims can use the word ‘Allah’ in Penang, says Guan Eng
    By Opalyn Mok
    Published: December 12, 2014 03:18 PM GMT+8

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kritian di indonesia dan mesir boleh guna "Allah"

      Padam
    2. Itu juga kata2 awal Nazri Aziz.

      Tun M semasa zamannya PM melalui KDN telah pun mewartakan larangan penggunaan bbrp kalimah ke atas bukan Islam; Allah, solat dll.

      Apa isu di atas? Isunya ialah yang salah tetap salah. LGE memang patut kena. Jibo and d gang in shaa Allah akan menyusul.

      Padam
    3. Di indonesia tidak dibenarkan menamkan anak2 selain nama indonesia.

      Padam
    4. Yg pakai nama mcm mat salleh seperti christy,Rossa tu nama indonesia?

      Padam
    5. Pendapat saya:
      Sebelum kelahiran Rasulullah SAW dan dinobatkan menjadi Rasul & Nabi, Arab2 jahiliyah juga menggunakan nama Allah dalam pada mereka menyembah patung2 berhala. Rasulullah SAW sendiri tidak melarang mereka menggunakan nama Allah. Jika ada, apa buktinya? Ini jelas menunjukkan mereka menyembah berhala kerana ingin dekat kepada Allah. Justeru mereka sedar Allah itu Tuhan. Dan nama Allah itu telah digunapakai oleh mereka sejak dari dulu. Ini menunjukkan situasi di waktu itu dan juga membawa implikasi hukum keharusan kerana Allah tidak membantah kafir memanggilnya sebagai Allah. Walaubagaimanapun, di dalam ayat ini dan ayat-ayat yang lain, Allah SWT membantah tindakan mereka menyekutukanNya. Sekiranya penggunaan itu salah, pastinya Allah akan menafikan perkataan kafir tadi dan mengelakkan dirinya dikait dengan keyakinan sesat kafir musyrik. Firman Allah Surah Yunus ayat 18 :

      وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَـؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللّهَ بِمَا لاَ يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلاَ فِي الأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ
      Ertinya : Dan mereka menyembah selain daripada Allah apa yang tidak dapat mendatangkan kemudaratan kepada mereka dan tidak (pula) kemanfaatan, dan mereka berkata: ""Mereka itu adalah pemberi syafaat kepada kami di sisi Allah"". Selagi lagi ayat ini menunjukkan kesalahan kafir musyrik adalah kerana menyengutukan Allah dengan mengambil berhala sebagai perantara dan bukan pada memanggil Tuhan sebagai Allah.Katakanlah: ""Apakah kamu mengabarkan kepada Allah apa yang tidak diketahui-Nya baik di langit dan tidak (pula) di bumi?"" Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka mempersekutukan (itu).

      Waulah Hu A'lam

      Padam
  2. Alhamdulillah... PAS mengakui kesilapan. Tkasih kpd semua yg berjuang didalam dan di luar mahkamah.

    Pengampunan (At-Tawbah):10 - Mereka tidak memelihara (hubungan) kerabat terhadap orang-orang mukmin dan tidak (pula mengindahkan) perjanjian. Dan mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.

    Pengampunan (At-Tawbah):14 - Perangilah mereka, niscaya Allah akan menghancurkan mereka dengan (perantaraan) tangan-tanganmu dan Allah akan menghinakan mereka dan menolong kamu terhadap mereka, serta melegakan hati orang-orang yang beriman.

    Pengampunan (At-Tawbah):15 - dan menghilangkan panas hati orang-orang mukmin. Dan Allah menerima taubat orang yang dikehendaki-Nya. Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kesilapan aper?silap jatuhkan G18?silap nak UG dengan umno?silap harapkan umno tolong luluskan RUU 355 diparlimen yg telah lebih setahun?

      Padam
  3. Sapi Betina (Al-Baqarah):105 - Orang-orang kafir dari Ahli Kitab dan orang-orang musyrik tiada menginginkan diturunkannya sesuatu kebaikan kepadamu dari Tuhanmu. Dan Allah menentukan siapa yang dikehendaki-Nya (untuk diberi) rahmat-Nya (kenabian); dan Allah mempunyai karunia yang besar.

    BalasPadam
  4. Yang pasti perbicaaran Yeo di singapura akan disambung hari ini hingga 11 nov,


    Selamat menunggu court proceeding news.

    Tick tock

    BalasPadam
  5. Budak tak Siuman blm mai,, anti DAP kominis tapi suka hutang duit negara China kominis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan semua Dap itu cina.
      Bukan semua Cina itu Dap.

      Padam
    2. Tapi cai kata Dap tu kominis..

      Padam
  6. Rahman Dahan rapuh kecewa kerana susah payah cari bukti taman manggis tapi tidak dilayan AG Apandir.., pembelian banglo murah dikatkan dengan tukar syarat yg tidak diluluskan Majlis Bandaraya

    BalasPadam
  7. (5:72) And surely they disbelieved when they said: 'Christ, the son of Mary, is indeed God'; whereas Christ had said: 'Children of Israel! Serve Allah, Who is your Lord and my Lord.' Allah has forbidden Paradise to those who associate anything with Him in His divinity and their refuge shall be the Fire. No one will be able to help such wrong-doers;

    (5:73) Those who said: 'Allah is one of the Three', certainly they disbelieved, for there is no god save the One God. And if they do not give up this claim, all who have disbelieved among them shall be subjected to painful chastisement.

    BalasPadam
  8. Barisan-barisan (Aş-Şāffāt):98 - Mereka hendak melakukan tipu muslihat kepadanya, maka Kami jadikan mereka orang-orang yang hina.

    BalasPadam
  9. Kepada hamba Allah yang letak translated ayat2 alquran, sila beralih ke website jakim UNLESS di address pada specific kumpulan tertentu. Kami akan rujuk pada guru agama kami jika kami perlu nak memahami ayat2 alquran.

    Melayu islam dalam umno dan pas gagal dalam peranan masing2. Melayu islam yang non piliticak or apolotical, keep on disseminate the issue of 1MDB n SRC thievery, importance of dignity and credibility, integrity.

    Most urban malay muslim voters will vote based on reality whereas kampong voters will continue to be misled and brainwashed into fantasies with fictions and falsities

    BalasPadam
  10. Sdra Admin,

    Apa kata sdra buat laporan terkini/latest updates on Yeo's trial in singapore.

    This blog will publish courts proceedings, full of proofs and facts. No one will dispute these as they are transparent, elaboriously deliberated in the court of law....so less stupid remarks from bunga kejora bahu tahi, keris tumpul dam lembik, tempoyak grand pa/ma, those who love goldman sach, fraudster arab prince and kleptocrat leader of Alibaba and 40 thieves....

    Justva proposal sdra admim :)

    BalasPadam
  11. Ash-Shu`arā':200 - Demikianlah Kami masukkan perasaan (kufur ingkar) itu ke dalam hati orang-orang yang melakukan dosa - tidak percayakan Al-Quran.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib klepek ikut quran tak?

      Padam
  12. Al-Qaşaş:87 - Dan janganlah mereka (yang ingkar) dapat menghalangmu (daripada menyampaikan dan beramal dengan) ayat-ayat Allah sesudah ia diturunkan kepadamu; dan serulah manusia kepada (ugama) Tuhanmu; dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang menyertai orang-orang musyrik.

    BalasPadam
  13. Ali Baba Bujang Lapuk.....kenapa muka tersenyum tu? Mati dalam imnaaan..he he he

    BalasPadam
  14. NAJIB, PROJEK ECRL MANA PERGI 9 BILLION?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mao hoo Tang hutang dengan EXIM bank 46 billion jer...46 b pun harga yg ditetapkan CCCC..tak tahu harga ini disahkan munasabah oleh pakar2 malaysia..najib tenyeh sain jer..ada kick back kira ok laa..

      Padam
    2. Kalau tun m projek ECRL jadi 10billon, dua billon dirembat oleh kroni cina tun m macam projek pkfz itu

      Padam
    3. Ada bukti?

      Padam
    4. Setuju dengan 10:37.

      Puak2 pendedak ni memang beramal dengan menyerang balik yang persoalkan. Tapi tembak anginlah sebab modal dipetik dari udara ja.

      Anehnya yang mempersoalkan itu bercakap di atas bukti, sedang yang menyerang balik itu bercakap di atas angin.

      Kelepet sendiri umumkan projek ECRL makan 55b. Ini bukan laporan WSJ ataupun SR yang diterima seluruh dunia tetapi ditolak oleh para macai Kelepet, tapi laporan TV 3/4 dan Utusan Meloya yang dah hilang kredibiliti seluruh dunia tapi menjadi hujahan para macai.

      Kini website CCCC (bukan C4,C4 adalah bom yang digunakan ke atas Altantuya pada ketika Kelepet menjadi menteri pertahanan) sendiri sebut jumlahnya 46b.

      Kenapa bezanya begitu besar? Sehingga 9b? WOW!!!

      Oooh, kalau dulu ada anak raja Arab, eh eh keluarga diraja lah, eh eh Raja itu sendirilah, (Zahid kata dia pi jumpa sang penderma tapi Raja dah mati tarikh tu, kaki kelentong jugak ni) lepas ni mungkin akan ada derma dari keluarga hartawan Cina plak.

      Pendedak apa peduli sebab apa2 hasil samun akan jadi bekalan dedak diorang jugak. Boleh naik gaji kalau hasil samun lebih.

      Dan diorang akan bertempik2 'Demi Melayu' 2.6b kali. Hipokrit tahap tertinggi.

      Padam
  15. Tanpa Nama7 November 2016 10:11 PG
    Najib klepek ikut quran tak?

    Balas

    Al-Baqarah:134 - .........bagi mereka (balasan) apa yang mereka telah usahakan, dan bagi kamu pula (balasan) apa yang kamu usahakan; dan kamu tidak akan ditanya (atau dipertanggungjawabkan) tentang apa yang telah mereka lakukan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maksudnye najib klepek kena dosalah..kenapa takut nak cakap awal2?

      Padam
  16. BARUA DAP DAN YAHUDI BONYI LAGI
    TERPEKIK TERLOLONG MCM YAHUDI MABOK TODI
    PERSOALAN DITUDUH UNDUR DIRI
    MAT TOYO LEBIH ADA HARGA DIRI DARI TOKONG BABI..


    kikikikiki.... letak jawatan ... pm najib DoJ FBI apasal tak tangkap lagi... ooo tggu Persiden Baru kott...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Budak kurang Siuman dah mai..terpekik terlolong barua yahudi ni

      Padam
    2. Berapa harga diri toyol?penjual tanah dan banglo toyol jadi saksi pendakwa..Penjual banglo LGE tak mau jadi saksi pendakwa.

      Padam
    3. Mao Hoo tang klepek paling tinggi harga diri..2.6 billion..pemegang rekod dunia jenayah klepek...sape yg boleh beli harga ni?

      Padam
  17. Binatang Ternak (Al-'An`ām):117 - Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui tentang orang yang tersesat dari jalan-Nya dan Dia lebih mengetahui tentang orang orang yang mendapat petunjuk.

    BalasPadam
  18. Al-Qaşaş:14 - Dan ketika Musa sampai ke peringkat umurnya yang cukup kekuatannya dan sempurna, Kami beri kepadanya kebijaksanaan serta ilmu pengetahuan; dan demikian Kami membalas orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pagi2 ostad2 melayu dan ostad omputih dah bagi tazkirah...ilmu untuk diamalkan...sia2 tidak diamalkan..ato sekadar ditujukan kpd orang lain..diri sendiri tak amalkan..

      Padam
  19. RM9 BILION UNTUK SIAPA?

    Hari ini media sosial agak heboh memperkatakan tentang perbezaan harga bagi pembinaan projek Landasan Keretapi Pantai Timur yang diserahkan pembinaannya kepada syarikat dari China.

    Najib Razak dalam pembentangan Bajet 2017 mengumumkan projek itu bernilai RM55 bilion tetapi laman web China Communication Consruction Company Ltd atau CCCC, syarikat yang dianugerahkan projek pembinaan ladasan keretapi secara runding terus itu mengumumkan nilainya adalah berjumlah RM46,000 juta.

    Bermakna, ada perbezaan sebanyak RM9 bilion atau RM9,000 juta dengan jumlah yang diumumkan oleh kerajaan.

    Kenapa dan bagaimana angkanya boleh jadi berbeza?

    Ke mana perginya RM9 bilion itu?

    Untuk belanja pilihanraya atau ada yang turut masuk ke poket sesiapa?

    Jika sebelum ini, nilai projek itu yang setinggi RM55 bilion sedangkan anggaran kosnya hanya RM30 bilion dan pengumumannya yang terlihat cukup pantas tanpa ada kajian keboleh-upayaan dan tender terbuka sudah cukup menimbulkan banyak tanda tanya, perbezaan harga RM9 bilion ini tentu saja menambahkan lagi kejutan yang ada.

    Semalam, Khairy Jamaluddin menyeru kerajaan agar menjawab dengan pantas atau kalau lewat pun, tidak melebihi dua hari bagi sebarang isu yang timbul dalam negara.

    Untuk isu RM9,000 juta yang penuh misteri itu, berapa lama agaknya Najib atau pasukan pengampunya mahu tampil dengan jawapan dan penjelasannya? (SH 06/11/2016).
    Shahbudin Husin at 21:54

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jawabpan Kos 9billon hilang yg di buat oleh macai protoun sendiri serupa kes gst konon naik 8% , China sangup keluarkan Wang untuk rel ITU bawa dari klang minyak dan gas ke luat China selatan Ada faham tak. Rel keretapi milik Malaysia janji Malaysia buka jalan china untuk dapat seluran minyak Dan gas

      Padam
    2. Ooo rel dibina percuma lah oleh china..baru wa tau..
      " China sangup keluarkan Wang untuk rel ITU bawa dari klang minyak dan gas ke luat China selatan."
      Bawak minyak dan gas dari mana ke laut china selatan?ato ko ni merapu ITU..kerana bebal?

      Padam
    3. Ooo rel dibina percuma lah oleh china..baru wa tau..
      " China sangup keluarkan Wang untuk rel ITU bawa dari klang minyak dan gas ke luat China selatan."
      Bawak minyak dan gas dari mana ke laut china selatan?ato ko ni merapu ITU..kerana bebal?

      Padam
    4. Buat rel keretapi ke laut china selatan?

      Kah kah kah..

      Memang betullah makin banyak makan dedak makin bebal jadinya.

      Padam
  20. Mao Hoo Tang mau klepek lagi?klepek lah banyak2..balaci2 akan pertahankan ko kerana balaci2 tidak dikenakan dosa..

    BalasPadam
  21. Sapi Betina (Al-Baqarah):38 - Kami berfirman: "Turunlah kamu semuanya dari surga itu! Kemudian jika datang petunjuk-Ku kepadamu, maka barang siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, niscaya tidak ada kekhawatiran atas mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati".

    Sapi Betina (Al-Baqarah):112 - (Tidak demikian) bahkan barangsiapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat kebajikan, maka baginya pahala pada sisi Tuhannya dan tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.

    Sapi Betina (Al-Baqarah):277 - Sesungguhnya orang-orang yang beriman, mengerjakan amal saleh, mendirikan shalat dan menunaikan zakat, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ostad sendiri amal tak ape yg ostad tulis ni?ostad menentang kemungkaran?

      Padam
    2. Semoga dia beroleh pahala. Ko duk mengumpat & fitnah boleh pahala ke??

      Padam
    3. Tanye pun kena dosa?ajaran kitab mana ni?

      Padam
  22. Di saat majoriti rakyat sedang perit menghadapi kenaikan harga barangan dan makanan akibat pelaksanaan GST; ditambah pula dengan pemansuhan subsidi minyak masak, kenaikan harga petrol dan diesel sebanyak 15 sen pada November menyebabkan ramai yang mengeluh... ada pula pelacur agama yang menggunakan atas nama agama memviralkan di laman sosial, bahawa Allah yang naikkan harga barang dan mahukan supaya kita semua redha kerana semuanya adalah ketentuan Allah... Allah S.W.T yg beri rezeki bukan makhluk...
     Rahsia rezeki 
    Hakikatnya krisis kenaikan harga barang telah berlaku ke atas manusia sejak pada zaman Rasulullah SAW lagi, dan ia telah direkodkan dalam hadis sahih.
     Dari Anas bin Malik ra. dia berkata, “Harga barang menjadi mahal pada zaman Nabi SAW, lalu mereka (para sahabat) berkata, ‘Wahai Rasulullah, harga telah menjadi mahal maka tetapkanlah harga untuk kami.’” (Riwayat Abu Dawud)

    Peristiwa ini berlaku apabila harga barang di pasar di Madinah naik, maka para sahabat bertemu Rasulullah meminta supaya Baginda menetapkan harga supaya orang-orang miskin dapat membeli barang dengan harga yang mereka mampu. Lalu apa jawab Rasulullah?
    Baginda bersabda:
    “Sesungguhnya Allah, Dialah yang menetapkan harga itu, Dialah Allah yang melapangkan, Dialah Allah yang menyempitkan, serta Dialah Allah yang memberikan rezeki. Dan sesungguhnya aku berharap agar aku bertemu Allah SWT dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku di dalam kezaliman terhadap darah mahupun kezaliman terhadap harta.” (Sahih. Riwayat Abu Daud)

     Kenaikan harga barang tidak mengubah rezeki seseorang. Nabi menyatakan bahawa Allah-lah yang melapangkan rezeki seseorang hamba dan Dia juga yang menyempitkan rezeki mana-mana hamba yang dikehendakiNya.

     Ini selari dengan firman Allah SWT, “Allah meluaskan rezeki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki.” (Al-Ra’d: 26)

     “Jika Allah melapangkan rezeki kepada hamba-hambaNya tentulah mereka melampaui batas di muka bumi, tetapi Allah menurunkan apa yang dikehendakiNya dengan ukuran. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui hamba-hambaNya lagi Maha Melihat.” (As-Syura: 27)
     Usah khuatir kerana rezeki setiap manusia pasti dicukupkan dan tidak dikurangkan sedikit pun. Kenaikan harga sama sekali tidak mempengaruhi rezeki yang ditetapkan.

    Ini seperti mana sabda Nabi SAW, “Wahai manusia, sesungguhnya salah seorang kamu tidak akan mati sehingga dia mendapat seluruh rezekinya secara sempurna. Maka janganlah kamu tidak sabar dalam mendapatkan rezeki. Bertakwalah kepada Allah, wahai manusia! Carilah rezeki secara baik, ambillah yang halal dan tinggalkan yang haram.” (Sahih. Riwayat Al-Hakim)

     “Ajaibnya urusan orang Mukmin, seluruh urusannya adalah kebaikan dan ini tidak terdapat kecuali pada seorang Mukmin. Jika mendapat kesenangan dia bersyukur dan ini baik baginya, jika ditimpa musibah dia bersabar dan ini juga baik baginya.” (Riwayat Muslim)

     Allah S.W.T yg beri rezeki bkn makhluk...
     Tulisan diatas sebenarnya merupakan ciplakan dari artikel yang asalnya bertajuk Menyingkap Kenaikan Harga Barang yang ditulis oleh Dr Fathul Bari Mat Jahya, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Ilmuwan Malaysia.  Artikel ini disiarkan di akhbar (di sini) pada Jumaat, 06 September 2013

     Tulisan tersebut pernah diulas oleh Dr Maza seperti berikut : 
    Saya suka menyebut bahawa dalam sejarah umat Islam pernah muncul aliran Jabariah yang menganggap bahawa semua perkara adalah ketetapan Tuhan, manusia sama sekali tiada pilihan. Jabariah tidak termasuk dalam kalangan Ahlus Sunnah wal Jamaah, sebaliknya mereka termasuk dalam golongan Ahlul Hawa (pengikut hawa nafsu). Saya percaya penulis berkenaan tidak demikian. Baca lagi di sini.
    Berikut ini saya sertakan pula komentar dari seorang rakan wassup saya :
    As salam

     Ini adalah satu bentuk penyalahgunaan nas, di mana ayat al-Quran dan Hadith2 nabi digunakan untuk menghalalkan perbuatan sesetengah pihak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika kita mendalami sirah Rasullullah SAW, kisah mengenai kenaikan harga barang yg berlaku di hayat baginda adalah sama sekali berbeza dan tidak wajar dibandingkan pada akhir zaman ini terutama dalam negara Malaysia yg sistem politik, ekonomi dan sosialnya berpaksikan sistem sekular.

       Kenaikan harga barang yg berlaku di Madinah di zaman Rasulullah itu sebenarnya disebabkan oleh masalah bencana alam seperti tanaman tidak menjadi, kemarau panjang, suhu panas dan juga manipulasi pasaran yg berpunca dari sikap peniaga2 Yahudi yg secara diam2 ingin merosakkan sistem ekonomi negara Islam Madinah di mana Rasulullah SAW adalah ketua pemerintahnya.

       Bila berlaku masalah seperti ini, kita akur di atas maksud ayat2 al-Quran dan hadith2 ini. Sebab kenaikan harga barang bukan berpunca dari tindakan menyeleweng Rasulullah SAW dan sahabat2 yg mentadbir negara Islam Madinah seperti menggelapkan hasil negara, rasuah, ketirisan dan penyelewengan.

      Tetapi di Malaysia ini, tak perlulah saya berikan maklumat2nya, sahabat2 sendiri boleh akses dari Laporan Ketua Audit Negara yg sangat menakutkan.

       Disebabkan amalan rasuah, penyelewengan dan penipuan dalam sistem pentadbiran negara ini, rakyat sebenarnya kehilangan lebih dari RM30 bilion setahun.

       Jika pemimpin yg mentadbir negara ini boleh menguruskan ekonomi negara sebaik Khalifah Umar al-Khattab atau Khalifah Umar Bin Abdul Aziz, saya percaya RM30 bilion yg hilang dicuri setiap tahun itu mampu digunakan untuk mensubsidikan rakyat yg jumlahnya tak sampai pun RM10 bilion setahun.

       Hari ini, saya risau sbb ada golongan agama digunakan oleh pemerintah yg curang yg cenderung menggunakan agama dan menyalahgunakan nas2 bertujuan untuk menutup mulut pengkritik2 dan menghalalkan perbuatan rasuah pemimpin mereka. ~ DMA

      Padam
    2. Tempat yang tertinggi (Al-'A`rāf):94 - Kami tidaklah mengutus seseorang nabipun kepada sesuatu negeri, (lalu penduduknya mendustakan nabi itu), melainkan Kami timpakan kepada penduduknya kesempitan dan penderitaan supaya mereka tunduk dengan merendahkan diri.

      Tempat yang tertinggi (Al-'A`rāf):96 - Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.

      Padam
    3. La.... ramai rakyat negara jiran cari makan di sini. Yang bersikap negatif lihatlah sekeliling... dah tengok nasib mereka di negri asal mereka?

      Padam
    4. Habis penduduk negara jiran datang kemalaysia..orang malaysia pegi cari makan disingapor..

      Padam
    5. Carilah nas yg lain utk menegakkan kebenaran... bukan sekadar menduga2

      Padam
    6. Hendak seribu daya ... tak hendak seribu dalih

      Padam
    7. Ko pegi jb..pagi2 ko tengok rakyat negara mana berduyun2 masuk singapor.

      Padam
    8. An-Nisā':97 - Sesungguhnya orang-orang yang diambil nyawanya oleh malaikat semasa mereka sedang menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah untuk membela Islam dan rela ditindas oleh kaum kafir musyrik), mereka ditanya oleh malaikat dengan berkata: "Apakah yang kamu telah lakukan mengenai ugama kamu?" Mereka menjawab: "Kami dahulu adalah orang-orang yang tertindas di bumi". Malaikat bertanya lagi: "Tidakkah bumi Allah itu luas, yang membolehkan kamu berhijrah dengan bebas padanya?" Maka orang-orang yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah neraka jahanam, dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.

      Padam
  23. Sokong 11.15!!!

    BalasPadam
  24. 500,000 ribu atau SETENGAH JUTA BELIA MENGANGGUR!!!

    TAHNIAH NAJIB!!!

    Errr,

    9000 ribu juta atau SEMBILAN BILLION DUIT RAKYAT BUAT PROJEK ECRL PERGI MANA NAJIB?

    DUIT RAKYAT TU NAJIB OOOOIIII...tak kan ko nak cakap sama seperti DUIT SONGLAP 1MDB GUNA PINJAMAN BANK?

    Bodoh ke per?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memilih kot... atau malas.

      Padam
    2. Chai 1211,

      500,000 ribu memilih malas kerja? Agak2la jawapan tu....

      Padam
    3. Berapa ramai pekrja asing cari makan di sini ?

      Padam
    4. 12.46 tu pasal kere jaan umno wajib ditumbangkan!

      Kere dihutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan.

      Apa guna najib jadi PM? Waktu Tun tak ada camni, errr ko sorang jer kot malas kejer waktu tu, kami sume ada keje,

      Tu pasal najib beri jawapan 1mdb pinjam bank, bodoh punya pm saling x tumpah dan serupa jawapan sekor pencacai ni.

      Padam
    5. Ke kita yg tak rebut peluang? Sembang kedai kopi, tuding sana sini dan lupa perbaiki diri?

      Padam
  25. Dah mmg kerja blog ni memfitnah gov..tak buat kerja mis soruu.makin byk komen hentam gov makin byk payment walau pun yg komen tu 3org tapi komen berulang biar nmpk ramai..kesian

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lepas tu ko masuk komen buat apa.
      Bebal dan bodoh.

      Padam
  26. Ketua pemuda MIC telah membuat laporan polis terhadap kenyataan biadap ketua pemuda PPBM terhadap titah DYMM Sultan Johor.

    APA macam?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 4:83. When there comes to them some matter touching (public) safety or fear, they make it known (among the people), if only they had referred it to the Messenger or to those charged with authority among them, the proper investigators would have understood it from them (directly). Had it not been for the Grace and Mercy of Allah upon you, you would have followed Shaitan(Satan), save a few of you.

      Padam
  27. BIARLAH PERISTIWA YANG BERCERITA:

    GEORGE TOWN: Pemimpin akar umbi DAP membidas kepimpinan parti kerana bekerjasama dengan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang kemudiannya ditegur Setiausaha Agung, Lim Guan Eng.
    Pensyarah undang-undang, Shamsher Singh Thind, perwakilan cawangan Chai Leng Park berkata memikiran kerjasama DAP dengan Dr Mahathir serta Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan partinya, Pribumi Bersatu, adalah amat dikesali.

    Memetik penjelasan Lim mengenai kerjasama dengan PPBM, Shamsher berkata: “Jawapan paling bodoh pernah saya dengar dalam mempertahankan sokongan terhadap Dr Mahathir adalah ‘Musuh kepada musuh saya adalah kawan saya’”

    Beliau menyifatkannya cadangan Dr Mahathir agar Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri jika pakatan pembangkang menang pilihan raya umum adalah “memalukan”.

    Cemuhan sokongan DAP terhadap Muhyiddin, Shamser membangkitkan sokongan bekas pemimpin Umno itu berhubung novel kontroversi Interlok dalam kurikulum sekolah.

    “Dalam novel itu, India dipanggil paria. Dan apa Muhyiddin kata? Beliau berkata ia okay dan sebahagian daripada sejarah. Dan apabila (Ketua Parlimen DAP) Lim Kit Siang bertanya sama ada Muhyiddin rakyat Malaysia dahulu, Muhyiddin berkata beliau Melayu dahulu,” kata Shamsher pada persidangan perwakilan tahunan DAP Pulau Pinang.

    Shamsher memetik cerita dongeng Aesop si petani dan ular, seseorang yang digigit ular selepas merawatnya. “Ular ini adalah Dr Mahathir,” katanya.

    “Hey anda veteran, tidakkah anda malu dengan diri sendiri? Apabila kami berjuang untuk mengalahkan Dr Mahathir, yang diisytiharkan musuh, kini anda bersahabat? Beliau seperti bapa ayam!” kata Shamsher kepada barisan kepimpinan yang terkejut di atas pentas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kah kah kah...

      DAP kata Matdey 'ular' dan 'bapak ayam'...

      PKR pun sama ler juga sikapnya...cuma Matdey yg syok sendiri...

      kih kih kih...

      P.uak
      P.emberontak
      B.arua
      M.atdey

      P.arti
      P.ukimak
      B.arua
      M.amak.

      P.asukan
      P.enyokong
      B.abi
      M.urtad

      P.eliwat
      P.elacur
      B.unuh
      M.elayu

      P.enyokong
      P.enjajah
      B.umi
      M.alaysia

      Padam
    2. Kejora nampaknya memperbesar-besarkan remehan level grass-root DAP yg menggelar seorang tokoh kelas dunia, Tun Mahathir sebagai 'bapak ayam'. Oleh sebab Kejora terlalu ghairah menerima pakai & taksub/obsessed dgn penghinaan karut ini, kita boleh kategorikan Kejora sebagai pengikut totok DAP atau pun mungkin makhluk khunsa dua alam.

      Sekian dari pengamatan saya & harap ambil perhatian.

      Padam
  28. "SITI KASIM MURTAD + MARINA LGBT + NURUL IZZAH PLURALIST"

    dah lengkap rangkaian srikandi puak pembangkang...

    Hancus Islam kalau puak dajal ini memerintah Malaysia...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Habis tuu yg menteri pengkid Azalina ker Azlan, KJ liberal & kamu sendiri yg mengaku Liberal ITU APA.....??????

      Padam
  29. 1:20 & 1:34
    Kamu kalau nak muflis kat Mahkamah Allah SWT nanti, teruanlah perjuangan kamu. Dah tegor kmu ni tapi tak mau dengar...kang merangkak kat padang masyar nanti nak minta ampun. Jaga baik baik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. atau ko yg nak kena merangkak cai babi 2.20...?

      Padam
  30. Masalah nya bila dia kena perbuatan jahat belaka ,patut nya lawan la kat mahkamah ,buktikan diri tu tak salah.pasang lawyer yg hebat hebat dlm DAP tu

    BalasPadam
  31. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini HANDAYANI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya silahkan kunjungi situs/website AKI MAULANA ~>KLIK DISINI<~  yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    BalasPadam