Isnin, 7 November 2016

Apa Yang Peliknya..?


Baca dan fahamkan..! Tahniah kepada pemberi komen Othaman Ahmad. Berani kerana benar..!

ECRL - Najib Cakap 55 Bil Tapi CCCC Umum 46 Bil .... Pulak Dah. Benda2 Pelik Begini Yang Kita Tak Nak !

Saya ingin kongsikan dengan anda satu komen dari blog PutraMerdeka mengenai projek laluan keretapi Pantai Timur ECRL yang Najib nak bagi kepada negara China, yang datang sekali dengan pinjaman RM55 bilion untuk menampung kos projek. 

Banyak persoalan yang relevan ditimbulkan untuk kita tuntut jawapan dari Najib sebelum beliau terus memandai2 beri komitmen rakyat Malaysia kepada negara China dalam projek ini.

Othaman Ahmad 5 November 2016 8:06 PTG


Baru-baru nie kita diberitahu bahawanya ada satu projek membina laluan keretapi di kawasan Pantai Timur yang dinamakan sebagai ECRL.

Yang MENGEMPAR & MENAKUTKAN sekali macam mana Najib boleh menganugerahkan tender kpd Sykt China Communication Construction Company Ltd yg sah-sah telah disenarai hitamkan (blaclisted) oleh World Bank.

1. Kenapa bukan Khazanah Nasional yang bina laluan keretapi itu? Ini menjadi tanda-tanya kepada umum. Sedangkan prasarana pengangkutan awam selalunya melibatkan Khazanah Nasional. Meminjam dari bank China dan menyerahkan projek membina kepada syarikat China. Rakyat beranggapan Najib mengenepikan kepentingan syarikat tempatan dan GLC.

2. Kenapa nilainya meningkat kepada 55b berbanding anggaran asal iaitu 30b? Sarawak Report mendakwa bahawa Najib akan menggunakan projek laluan rel berkembar ini untuk membayar hutang2 #1MDB. Projek yang dianggarkan bernilai 30b ini akan meningkat kepada 60b bagi membolehkan Najib 'menarik' wang2 itu untuk membayar hutang.

3. Difahamkan projek ECRL ini tidak mengikuti standard pembinaan kebiasaan. 'Kajian kemungkinan' atau dalam bahasa popularnya 'Feasibility Studies' tidak dipatuhi secara protokol kebiasaan negara ini. Apabila perkara asas ini juga dilanggar, ini memberikan gambaran bahawanya by hook or by crook kerajaan tetap ingin melaksanakan projek ini tanpa peduli dan faham kepada sentimen-sentimen yang bakal timbul akibat pembinaan laluan keretapi tersebut. Pentingnya kajian ini dijalankan supaya manfaat-manfaat yang dinyatakan oleh kerajaan tentang projek ini benar-benar akan 'hadir' selepas terlaksananya projek ini kelak.

4. Perlu ke buat masa sekarang? Dalam kegawatan ekonomi. Mampu ke kita membayar semula hutang? Tidak boleh ke kita tunggu sedikit masa lagi yang mana ketika itu keadaan ekonomi kita lebih stabil bagi meneruskan projek ini? Ini antara yang menjadi tanda-tanya rakyat.

5. Butiran perjanjian yang tidak dibincangkan kepada umum. Projek ini tidak dibicarakan secara terbuka oleh kerajaan dari segi perjanjian dan ini membuatkan rakyat berspekulasi sesama sendiri. Adalah lebih baik jika kerajaan boleh meluangkan masa dengan menerangkan kepentingan dan isi kandungan projek pembinaan ini kepada umum supaya kita sebagai rakyat jelas dengan susur galur projek ini. Penting kepada kita untuk peduli agar di masa hadapan kelak tidak la kita terikat dengan perjanjian2 bangang yang akan menyeksa poket kita. Ambil contoh seperti perjanjian konsesi tol. Naik ke tak naik ke tetap pembayar cukai perlu keluar wang bayar kepada konsesi tol.

6. Selain dari itu, kita juga mahu tahu butiran kandungan perjanjian berkaitan pinjaman soft loan 55b kepada kerajaan. Bagaimanakah pembayaran balik itu dibuat? Dari segi penjualan tiket kah? Atau apa?

7. Kita juga mahu tahu, bagaimana anggaran kos itu ditentukan? Apakah ada dua, tiga firma berbeza menentukan nilai projek itu benar2 memerlukan kos sebanyak 55b?

8. Kita juga mahu tahu apakah kerajaan akan melayan secara adil dan saksama jika ada mana-mana individu, pihak, kumpulan, penduduk yang mungkin perlu berpindah bagi membina rel keretapi. Adakah mereka akan menerima pampasan seadilnya dan apakah kerajaan bersedia kepada segala kemungkinan2 seperti ini kelak. Sebab itulah kajian kemungkinan itu penting. Supaya kerajaan dapat kenalpasti liabliti, risiko dan manfaat. Jika ini tidak dikaji dengan cermat, kita akan menghadapi masalah-masalah yang menyebabkan projek ini tergangu sekaligus meningkatkan kos apabila ia semakin lambat dibina.

Najib wajib disingkirkan segera jika kita tidak mahu negara ini terus hancur musnah.



Komen mengenai syarikat CCCC yang di senarai hitamkan oleh Bank Dunia itu sudah banyak tersebar dalam internet, anda boleh KLiK untuk baca.

Dari laporan itu jelas menyatakan syarikat China itu mengamalkan Rasuah dan Korup ! Adakah kerana itu maka Najib memilihnya ?

Bank Dunia senarai hitamkan .... tidakkah itu merupakan satu AMARAN kepada kita supaya berhati2 sebelum berurusniaga dengan syarikat CCCC itu. 

Jika kita semua masih ingat skandal 1MDB juga berlaku kerana Cara Redah Tanpa Usul Periksa sebeginilah. Tanpa perlu nak bincang atau bentangkan kepada kabinet dan Parlimen, tanpa perlu lakukan kajian yang mendalam ... 

Ingat masa 1MDB mahu sain kerjasama berbilion ringgit dengan Petrosaudi, sebuah syarikat yang langsung tidak dikenali dan tanpa sebarang aktiviti perniagaan pun ketika itu ? Dan diredah supaya perjanjian di sain seberapa segera mungkin ..... REKOD DUNIA bagi perjanjian sebegitu besar iaitu tidak sampai 2 minggu ! Kenapa begitu senang Najib luluskan ? 

Pendek Kata - Tiada Due Diligence.
  
Kini Najib mahu mengulangi semula kisah 1MDB melalui kisah baru dengan negara China. 

Kita bising sebab tidak mahu pisang berbuah dua kali ! Rakyat sudah tidak percaya lagi kepada ketelusan dan keikhlasan Najib untuk bertindak atas nama rakyat Malaysia !

Baca juga - Implikasi hutang China RM50 bilion

 
TERBARU dari laman web CCCC sendiri -


KLiK
On November 1, CCCC signed the business contract with MRL for a railway project in eastern coastal Malaysia, with a contract value of some 46,000 million Malaysian ringgits. This is the largest overseas project signed by CCCC, as well as the largest economic and trade cooperation project between China and Malaysia so far.

Didedahkan oleh CCCC dalam laporan korporatnya, Nilai kontrek ECRL adalah RM46 bilion.

Angka itu pun perlu didedahkan bagaimana dicapai sebab kontrek dibuat secara terus. Ramai yang dakwa ia terlalu tinggi berbanding kos sebenar dan bakal menjadikan ECRL satu projek keretapi termahal dunia !

Kemudian..... kita diwar2kan dengan angka RM55 bilion nilai pinjaman untuk projek itu. Untuk apa lebihan RM9 bilion itu ?

Benda2 pelik macam inilah yang kita tidak mahu lihat ! Di zaman Najib ni banyak sangat benda pelik. Banyak sangat yang mahu disorokkan. Langsung tidak menepati janji Najib ketika mula jadi PM dulu kononnya Zaman Kerajaan Lebih Tahu Sudah Berlalu ! Konon kerajaan akan transparen, telus dan terbuka ... Piiiiiraaaah...


Lu Fikir La Sendiri!!!

69 ulasan:

  1. BIARLAH PERISTIWA YANG BERCERITA:

    GEORGE TOWN: Pemimpin akar umbi DAP membidas kepimpinan parti kerana bekerjasama dengan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang kemudiannya ditegur Setiausaha Agung, Lim Guan Eng.

    Pensyarah undang-undang, Shamsher Singh Thind, perwakilan cawangan Chai Leng Park berkata memikiran kerjasama DAP dengan Dr Mahathir serta Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan partinya, Pribumi Bersatu, adalah amat dikesali.

    Memetik penjelasan Lim mengenai kerjasama dengan PPBM, Shamsher berkata: “Jawapan paling bodoh pernah saya dengar dalam mempertahankan sokongan terhadap Dr Mahathir adalah ‘Musuh kepada musuh saya adalah kawan saya’”

    Beliau menyifatkannya cadangan Dr Mahathir agar Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri jika pakatan pembangkang menang pilihan raya umum adalah “memalukan”.

    Cemuhan sokongan DAP terhadap Muhyiddin, Shamser membangkitkan sokongan bekas pemimpin Umno itu berhubung novel kontroversi Interlok dalam kurikulum sekolah.

    “Dalam novel itu, India dipanggil paria. Dan apa Muhyiddin kata? Beliau berkata ia okay dan sebahagian daripada sejarah. Dan apabila (Ketua Parlimen DAP) Lim Kit Siang bertanya sama ada Muhyiddin rakyat Malaysia dahulu, Muhyiddin berkata beliau Melayu dahulu,” kata Shamsher pada persidangan perwakilan tahunan DAP Pulau Pinang.

    Shamsher memetik cerita dongeng Aesop si petani dan ular, seseorang yang digigit ular selepas merawatnya. “Ular ini adalah Dr Mahathir,” katanya.

    “Hey anda veteran, tidakkah anda malu dengan diri sendiri? Apabila kami berjuang untuk mengalahkan Dr Mahathir, yang diisytiharkan musuh, kini anda bersahabat? Beliau seperti bapa ayam!” kata Shamsher kepada barisan kepimpinan yang terkejut di atas pentas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kah kah kah...

      DAP kata Matdey 'ular' dan 'bapak ayam'...

      PKR pun sama ler juga sikapnya...cuma Matdey yg syok sendiri...

      kih kih kih...

      P.uak
      P.emberontak
      B.arua
      M.atdey

      P.arti
      P.ukimak
      B.arua
      M.amak.

      P.asukan
      P.enyokong
      B.abi
      M.urtad

      P.eliwat
      P.elacur
      B.unuh
      M.elayu

      P.enyokong
      P.enjajah
      B.umi
      M.alaysia

      Padam
    2. ini je ke yg ko mampu tulis..otak bodoh orgnye pun bodoh. buang masa je ko tulis..setakat lulus srp je inilah jadinye..

      Padam
    3. Dalam politik tiada kawan selamanye dan tiada musuh selamanye..apabila menghadapi musuh yg sama 2 pihak yg bermusuh boleh bekerjasama munghapuskan musuh yg sama

      Padam
    4. Dalam politik, kalau perjuangan alif ba ta lebih dari perjuangan politik, maka prinsip tidak akan digadaikan sekalipun dicerca baik oleh orang Muslim ataupun bukan Muslim.

      Ada pula apabila perjuangan politiknya bermotifkan kuasa dan dedak melebihi perjuangan alif ba ta, maka prinsip akan digadaikan demi kuasa itu.

      Siapa gadaikan prinsip? UMNO atau BERSATU?

      Saya dah berikan hujahan saya di bawah pada 5:04 petang.

      Kejora dedak dipersilakan jawab.

      Padam
    5. Kejora cuba alih perhatian dgn cerita tak relevan & tak penting. Itulah kerja seorang perusak, siang malam menabur dakyah karut marut tidak pernah memberi apa2 pun manfaat walau sebesar biji sawi bagi bangsa, agama & tanah air.

      Padam
    6. Bro john doe..

      My HP & PC were hacked _& off-line for almost 10 hours.
      However that will not deter me from upholding justice.

      Salam perjuangan.

      Padam
    7. Salam pak Othman.

      In shaa Allah kita sama2 gegarkan Malaysia ke arah bersatu beramanah dan bermaruah.

      Hari ini saya dedahkan sedikit latar belakang saya. Maka terbuktilah kita berempat mampu gegarkan Malaysia dari 4 penjurunya, In shaa Allah.

      Sebab apa? Sbb kita mewakili wilayah masing2.

      1. Pak Othman dari Selatan
      2. pak Rahman dari Pantai Timur
      3. Sarawak scholar dari Malaysia Timur
      4. Saya dari utara.

      Itu belum dikira yang lain2 yang kekdang masuk juga.

      Pak Rahman, in shaa Allah bila dia dah yakin dengan hatinya nanti akan agresif juga.

      Jadilah bangsa yang bijaksana
      Memegang tali memegang timba
      Menguasai ilmu memperkasa budaya
      Menumpang tuah PUTRA MERDEKA.

      Allahu akbar.

      Padam
  2. "SITI KASIM MURTAD + MARINA LGBT + NURUL IZZAH PLURALIST"

    dah lengkap rangkaian srikandi puak pembangkang...

    Hancus Islam kalau puak dajal ini memerintah Malaysia...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul lah. Nabi Najib baik dan suci, beri BRIM dengan umat melayu islam.

      Sentiasa bercakap lurus macam siratulmustaqiim, menolak segala bentuk rasuah dan derma, bijak mengguna kuasa yang ada. Berceramah drngan umat melayu apa itu bersih, apa itu perjuangan rakyat....

      Hidup nabi najib

      Padam
    2. anak tuhan harun yg hidu gam ni...

      Padam
    3. Ni anjang kesayangan klepek daa

      Padam

  3. Kita nak Tanya kpd pakar2. "Mengapa harga pembinaan jambatan PP(2) meningkat dari jangkaan awal sebanyak rm2.7B kpd rm4.8B" mengapa korang senyap sunyi jam tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa yg bina jembatan PP 2?

      Padam
    2. CAI jawab ia
      peningkat harga besi naik CAI protun tak bedulik jadi dapat projek projek ECRL dulu dapat ytl sekarang mereka tak dapat.
      Maka meroyan macai protun m itu

      Padam
    3. Macai jibo sekali lagi menunjukkan lack of knowledgenya apabila memberi komen.

      Jambatan Kedua Pulau Pinang tidak dibina pada zaman Tun M tetapi pada zaman Tun Dol.

      Tun M sendiri tidak bersetuju dengan pembinaan Jambatan Kedua ini oleh Tun Dol kerana beberapa sebab.

      Buat macai yang cetek pengetahuan am, berikut ialah di antara beberapa perkara yang mahu dilaksanakan oleh Tun Dol tetapi tidak dipersetujui. Sebahagian tidak dilaksanakan.

      1. Jambatan Kedua PP
      2. Pembatalan landasan berkembar, yang kemudian dibuat
      semula dengan kos yang melambung
      3. Jambatan Bengkok
      4. PICC di Pulau Pinang.

      Banyak lagi boleh disenaraikan, tetapi memadailah yang di atas. Jadi buat macai Jibo yang cetek pengetahuan am, silalah tanya Tun Dol kenapa buat jambatan kedua? Ada masyuk ka?

      Apa pun kerosakan di bawah Jibo lagi dahsyat. 55b untuk projek yang tiada audit, "I go to China, I meet the Chienes, I discuss the price (and kickbacks too), and I sign". hell all the procedures..

      Macai jibo cuba jawab kenapa Jibo kata 55b tapi CC kata 46b?

      Derma China pulak ka?

      Padam
    4. APA pasal Tun m tak heboh?

      Padam
    5. Sapa kata tak heboh?
      Nyatalah kamu kurang membaca.

      Padam
    6. Org PP gembira mendapat, jambatan baru , sebab itu mereka menyampah dg Tun

      Padam
    7. Sekali lagi wrong facts.

      Mana Jibo kutip kamu ni? fakta ilek sungguh. Kurang membaca lebih mencarut saja. Mungkin masa lapang hanya diisi menonton filem lucah sehingga otak dan lidah hanya sukakan kelucahan sahaja.

      Rakyat PP umumnya tak rasa teruja pun dgn jmbtn kedua ni. Lihat saja perasmiannya hampir tiada 'rakyat jelata' melainkan 'penjawat kerajaan' shj yg hadir perasmiannya. Bandingkan dengan gempita puluhan ribu rakyat yang menunggu sepanjang jalan apabila Tun M merasmikannya serentak dgn pemanduan pertama Proton Saga. Real Legend bagi yang menyaksikannya dengan mata ataupun melalui TV. Kalah keghairahan rakyat menyambut skuad negara pulang dgn piala Thomas (itupun zaman Tun M).

      Bagi nelayan Bt Maung jambatan kedua ini telah memberi kesan ke atas jumlah tangkapan mereka tanpa sebarang pampasan. Bagi perkhidmatan feri pula ia telah menyebabkan kelembapan tambahan akibat 3 jalan masuk ke pulau. Kalau tak kerana perkhidmatan feri diletak di bawah Suruhanjaya PP yang pandai mencari keuntungan dari cabang lain (di bawah Tan Seri Syed Mokhtar) memang perkhidmatan feri pasti telah bungkus.

      Adalah menjadi rahsia terbuka jmbtn kedua PP adalah tidak feasible dari mula. Dgn jarak perjalanan daripada Batu Uban ke Batu Maung kurang dari 20minit, maka perbelanjaan 4b adalah tidak berbaloi untuk jmbtn kedua ini. Mana ada dalam dunia ini satu pulau punya dua jambatan sebegitu dekat.

      Kenapa ia tetap dibina? Itu kena tanya Tun Dol, tapi jwpn tak rasmi ialah 'masyuk'. Dengan kos yang melebihi 700m di antara main con dgn sub-con, faham2lah.

      Adakah kutipan tolnya berbaloi dgn belanja? Jawapannya tidak. ECRL 50b akan beri kerugian 10x ganda berbanding jmbtn kedua ini.

      Ketika Tun M mahu bina Penang Outer Ring Road, ada bantahan Tun M arahkan TS Koh buat dialog dan bagi jwpn kpd rakyat kenala PORR perlu. Pembantah tersonyap dengan hujahan TS Koh. Sebab apa? Sbb ada kajian yang menyokong pembinaannya. Hari ini terbukti ia memberi 1001 kebaikan kpd warga PP (sama spt PLUS). walaupun pendedak asyik dok kutuk legasi Tun M ini tapi hakikatnya merekalah pengguna tegar PLUS sekalipun ada alternatif jalan lama.

      Ada pula pada zaman Tun Dolapabila jmbtn kedua dan PICC hendak dibina, terdapat bantahan Tun Dol hanya pekakkan telinga (mcm Jibo juga). Tiada dialog.

      Kalau buat perkara baik dan betul kenapa takut dialog dgn rakyat?

      Syukur PICC tidak diteruskan dan Tun Dol turun dari jwtn PM.

      Benarkah rakyat PP meluat kepada Tun M. Selama 5 penggal Tun mengetuai pilihanraya BN tak pernah dapat kurang daripada 2/3.

      Pada zaman Tun Dol bukan sahaja BN tumbang tetapi UMNO sendiri pun banyak kehilangan kerusi.

      Zaman Jibo malah lebih teruk lagi.. Nxt PRU? Faham2 je lah.

      Padam
    8. Nyatalah kamu kurang melawat PP

      Padam
    9. Macai kenapa tak sama kereta volkswagen dirasmikan oleh Hitler ITU, lupa ITU dasar tun rakzak bina leboraya, tapi tun m ikut ke cadangan tun rakzak bagi leboraya percuma he.he.he sila jawab john doe

      Padam
    10. Jawab sorang2 dulu ya.

      Maaf lambat pasai aku solat dulu.

      8:21 serupa tok nujum yang lawan teka teki dgn pak belalang, bila kalah hujah dia bagi soalan serkap jarang pulak. Bukan shj ilmu kurang tapi tuah pun tarak. Hehe..

      1. Aku lahir di PP. Doktor yang sambut aku sekarang ni bergelar Tan Seri. Siapa? Hang caghi sendighilaaa..

      2. Sdr mara aku bercambah di dalam negeri PP di kedua2 bahagian.

      3. Bersekolah dlm negeri PP.

      4. Mengundi masih dalam negeri PP.

      5. Masjid Negeri dan kesemua Masjid Daerah dalam negeri PP aku dah solat.

      6. Pejabat KM PP, TKM PP, Mufti PP semua aku pernah pijak dan kerusi2 dlm pjbt2 tu aku dah pernah duduk. Hanya pejabat TYT saja aku tak pernah pijak.

      8. Aku ada bau-bau bacang juga dengan Tun Dol. Masjid Badawi, sekolah DMW semua aku dah pijak, masuk dan merasai.

      Semasa PRU kedua di bawah Tun Dol aku dah cakap kpd pembesar UMNO bahawa PP akan jatuh dan BN akan hilang majoriti 2/3. Malah aku cakap juga kpd pembantu seorang Menteri dari Kedah bahawa Kedah akan jatuh. Semua gelak kat aku. Keduanya jadi sungguh.

      (Kali ini aku cakap lagi UMNO akan benar2 jatuh, in shaa Allah).

      Cukuplah info diri aku sikit aku share.

      Bgmn aku boleh cerita peristiwa legendary Tun M bawa Proton Saga turun dari Jambatan PP? Sebab aku ada masa tu. Aku belum Aqil baligh masa tu tapi aku tengok sendiri belasan kalau tak puluhan ribu orang berbagai bangsa lambai tangan dkt Tun dgn penuh bangga. Bukan Melayu saja, Cina dan India juga begitu. Daripada budak2 macam aku sampailah tok tok, tok wan2, Ah so2, auntie, uncle dsbgnya.

      Aku masih boleh ingat masa tu ada satu pintu gerbang berlambang keris yang bertulis "nasionalisme teras perpaduan" di Seberang Jaya tempat di mana Jambatan turun. Bentuk keris tu pun masih melekat dalam minda aku.

      Cuba tanya balik diri hang adakah hang setaraf dgn aku nak cakap pasai PP? (Yang ini bukan riak sebab ia hanya tentang lokaliti aku saja, tiada kelebihan diri. Oghang Penang cakap Penang kia)..

      Padam
    11. Pendedak 8:30, mai nak habaq.

      Kalau kamu nak tahu aku pernah baca sebahagian laporan feasibilty PLUS. Aku cita sikit:-

      1. Tun M sedar bahawa sekiranya nak progresif perlu ada prasarana yang baik. Di antaranya ialah lebuhraya yang menghubungkan bandar2 besar di Pantai Barat Semenanjung.

      2. Benar Tun Razak dan Tun Hussein ada buat lebuhraya percuma, tapi setakat mana lah jaraknya.

      2. Untuk membina lebuh raya perlukan wang, tapi Kerajaan tiada wang. Maka dicari jalan konsesi.

      3. Melalui jalan ini syarikat yang ada kemampuan akan diberi konsesi kutip tol sebagai balasan prasarana yang dibina (kalau free sapa nak buat).

      4. Maka dgn memberi konsesi (tak boleh sebut penswastaan) prasarana akan terbina dan kerajaan tak perlu keluaq duit pun.

      5. Pasal kebaikan PLUS ni dah brp kali aku hujah tapi korang Pendedak akan terus spin. Tidak semua yang berbayar itu buruk.

      6. Kalau kamu nak tahu pada masa Tun M nak bina PLUS pihak pembangkang saman untuk halang pun.

      7. Masa nak bina Jambatan PP pun sama.

      8. Hari ini kedua-duanya menjadi antara stimulator ekonomi yang pesat.

      Apa benda stimulator ekonomi tu? Pi bacalah, takkan semua aku nak suap.

      Paling penting ada feasibilty study dan tawaran terbuka kepada syarikat2 yg berminat. Sebab tu kedua2nya jadi pemangkin ekonomi sbb ada kajian.

      ECRL apanya? Pi sembang terus sign.

      Jambatan Kedua? Mai aku nak habaq..

      Kalau aku ke Penang rasa nak seronok tekan minyak aku akan ke jambatan kedua ni lah. Pasaipa tau tak? Sebab ia macam jambatan hantu, boleh kira brp kenderaan lalu sekali jalan. Seronok main tekan minyak jaaa..

      Itulah yang dikatakan jmbtn kedua takdak feasibilty study, serupa projek gajah putih pulak jadinya.

      Tu baru 4b ja, ini 50b? Apa cita?

      Padam
    12. Tadi aku sebut DMW. Apa tu? Itu adalah sekolah agama Daeratul Maarifil Wataniah dekat rumah Tun Dol di kepala Batas. Sekolah yang diasaskan oleh tok wan Tun Dol. Nama dia sapa? Pi caghi sendirilaa. Takkan semua aku nak suap..

      Padam
    13. Maaf John Doe , aku lebih percaya apà yg APA yg di ceritakan oleh kawan aku di Teluk Kumbar dp ko

      Padam
    14. Kita tidak boleh mentadbirkan negara sebagai sebuah syarikat yg hanya mementingkan keuntungan saja, sebabnya ialah pemimpin negara dipilih oleh semua rakyat. Sementara CEO syarikat pula dipilih oleh segelintir pengarah.

      Padam
    15. Bro john doe..

      Jambatan cooked bridge di tambak johor dimansuhkan run Dol & sanggup bayar ganti rugi kpd kontraktor. Lepas tu entah apa2 dibina jambatan PP ke 2 yg take masuk akal langsung. Both Tun Dol & Najib tunduk kpd protest Spurs yg takut pendapatan pelabuhan mereka akan terjejas teruk jika crooked bridge wujud kerana kapal kecil & sederhana memilih khidmat pelabuhan pasir gudang atau tanjung pelepas.

      Saya pernah berdebat dgn Kejora isu ini 3 tahun lalu.

      Padam
    16. Dah lah bengap, Kejora cuba pulak alih tiang gol..tak hal kita semua tengah serius membincangkan kerugian besar bakal kita & negara alami dek penipuan Najib & Rosmah.

      Padam
    17. Kejora in disguise at 10:08

      Its ok.

      Sesetengah manusia memang akan percaya apa yang ia mahu percaya dan bukan apa yang terbukti di depan mata.

      Kekadang ada pertimbangan lain di dalam kepercayaan itu seperti dedak dan sbgnya.

      Sekurang-kurangnya posting kamu kali ini mengakui aku lebih berhak bercakap tentang Pulau Pinang dari kamu (oghang Kedah kan).

      Kawan hang di Teluk Kumbar? Itu pilihan dia. Dia pun hanya percaya apa yang dia mau percaya.

      Aku boleh cerita pasal Teluk Kumbar mcm2 termasuklah sedara mara aku di sana tapi tak relevan pula nanti.

      Apa pun, its ok.

      Padam
    18. Pak Othman

      Benar sekali. Saya ada kenalan di EPU Penang, memang betoi jambatan ke-2 ni hampeh.

      Saya dah dedahkan saya ada Bau Bau bacang dengan Tun Dol tapi saya tetap tak setuju dgn jmbtn kedua ini.

      Sampai sekarang tak tahu berapa hasil kutipan tolnya. Cukup ka bayaran hutang atau kena top up kot atas.

      Crooked bridge yang patut dibuat, tapi dibatalkan (tak masyuk la tu). Ini CIQ saja besar tapi peranannya sempit dan jadi beban berjalan pula bila jambatan bengkok dibatalkan.

      Harap2 bila BN jatuh nanti in shaa Allah, penalty clause dalam agreement dgn CCCC untuk ECRL adalah affordable.

      We really cant afford the ECRL. The cost is 10 times higher than JK2PP.

      Sebagaiman rasuah dan kecurian jutaan sudah tidak relevan lagi apabila jibo mengambil alih negara dan mencipta angka billion, sebegitulah juga terma gajah putih akan tidak relevan apabila ECRL disiapkan. Ia kena dipanggil dinasour putih.

      Padam
  4. Bodoh.biar gov buat kerja..sibuk korang psl 46bil jd 55bil apahal..korang ke yg duk dlm gov.ada gov mtk derma guna tabung milo mcm lbhraya rakyat kat klntn tu ke yg smpai skrg xnmpk..poooodaahh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bebal ko ni..koingat bank cina bagi duit free buat rel keretapini..siapa yg kena tanggong hootang ni?

      Padam
    2. Sebab kami tak bodoh macam ko la cai jibo. Sebab duit tu bukan nak dibayar melalui 'legacy of wealth Tun Razak' tetapi melalui dana awam yang telah, sedang dan akan diambil dari cukai kami, lebih-lebih lagi pembayaran baliknya memakan masa satu generasi.

      Siapa yang bodoh? yang mempersoalkan perkara yang nampak tak betul, atau yang diam sahaja dan mengatakan jangan sibuk2. Atau kamu pun dok harap ada bahagian dari 9B itu?

      Dasar pendedak, hati akal dan lisan hanya ingat dedak sahaja dan bukan masa depan anak cucu.

      Padam
  5. Banyaklah najib dapat kick back dari pembinaan rel keretapi pantai timor dan rel ketetapi laju KL-singapor..rakyat yg menanggong hutang...

    BalasPadam
  6. MAHATHIR DIKUTUK TERUK UNTUK TUTUP PEKUNG JIJIK KERAJAAN DAP

    Rakyat sudah sedia maklum tentang kenyataan puak DAP yang menyamakan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai bapa ayam dan ular.

    Mahathir mengingatkan puak DAP ini kepada perumpaan seekor ular yang menggigit.

    "Kenyataan bodoh yang saya telah dengar (mengenai Dr Mahathir) adalah 'musuh kepada musuh saya adalah kawan saya."

    "Mahathir bukan musuh kepada musuh saya. Dia adalah musuh saya," katanya.

    Beliau bertanya kepada pemimpin parti yang berjabat tangan dengan Mahathir jika mereka berasa terhina dan mendakwa Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) itu mesra dengan pembangkang kerana bimbang pendedahan terhadapnya.

    "Ia seperti mahu menyelamatkan pelacur tetapi dia adalah bapa ayam yang menukarkan wanita itu menjadi pelacur," kata puak DAP itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biar dikutuk hina mcm mana pun, Matdey tetap akan menyembah puak kominis ini...dia tiada pilihan...

      Kalau tak menyembah tumpeng tidur sekatil dgn puak ini, parti bunga raya dia akan layu sebelum PRu...

      kah kah kah...Matdey sudah setaraf 'pelacur' kini, selepas Zainudin Mydin bagi label dia 'binatang' dulu...

      dia terpaksa jadi jalang jual maruah diri, demi mengejar cita2 peribadi...

      Padam
    2. Matdey lah jalang Matdey le juga pelacor
      Dia cuba main api, kini dia udah melecor
      Balaci macai dia, rahsia kerajaan dibocor
      Kalu ikut si Matdey, Melayu akan hancor

      Padam
    3. Ooooh sekarang sudah percaya pula dengan kata-kata ahli DAP pulak ya?

      Dasar pendedak lidah bercabang.

      Padam
  7. Najib Razak dalam pembentangan Bajet 2017 mengumumkan projek itu bernilai RM55 bilion tetapi laman web China Communication Consruction Company Ltd atau CCCC, syarikat yang dianugerahkan projek pembinaan ladasan keretapi secara runding terus itu mengumumkan nilainya adalah berjumlah RM46,000 juta.

    Bermakna, ada perbezaan sebanyak RM9 bilion atau RM9,000 juta dengan jumlah yang diumumkan oleh kerajaan.

    Kenapa dan bagaimana angkanya boleh jadi berbeza?

    Ke mana perginya RM9 bilion itu?

    Untuk belanja pilihanraya atau ada yang turut masuk ke poket sesiapa?

    Jika sebelum ini, nilai projek itu yang setinggi RM55 bilion sedangkan anggaran kosnya hanya RM30 bilion dan pengumumannya yang terlihat cukup pantas tanpa ada kajian keboleh-upayaan dan tender terbuka sudah cukup menimbulkan banyak tanda tanya, perbezaan harga RM9 bilion ini tentu saja menambahkan lagi kejutan yang ada.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harga Kos bahan bina naik
      Harga besi turun naik
      Jadi macai macam kau boleh ke kawalannya sila jawab

      Macam ini Kos kajian sehingga siap bina 46billon, China sediakan 55billon sekiranya bahan binaan naik harga
      Jadi macai protun mana tahu apa ITU peningkatan Kos harga bahan binaan

      Di zaman tun m pun harga bahan bina meningkat, ingat kes pkfz itu Dan lain kes itu dimalaysia

      Padam
    2. 3:38

      Ini kamu ambil dalam laporan feasibilty study daripada pihak yang ada kredibiti atau petik dari udara?

      PKFZ kos meningkat disebabkan harga tanah. Kementerian Ling Liong Sik berpendapat sekiranya digunakan Akta Pengambilan, maka kecergasan ekonomi akan berkurang, maka dibayar ikut pasaran.

      Kesemuanya telah dibicarakan di mahkamah dan boleh dibaca di dalam jurnal.

      Ini beza sampai 9 billion projek belum pun bermula. itu belum dikira lain-lain perkara lagi seperti yang diulas di dalam entry kali ini.

      Cayalah pak Othman, komen ada kelas sampai blog lain pun ambil sebagai entry.

      Nak harap macai jibo ni, kalau ada pertandingan mencarut bolehlah masuk.

      Padam
    3. He.he.he macai protun jawab sebelum projet di buat pengambilan tanah mesti kajian Kos pasaran tanah dulu he.he.he sebelum umum projek, Ling Liong Sik makan duit ITU konon Kos meningkat tanah meningkat tak akan kerajaan bodoh sangat tak tahu harga pasaran tanah di klang ITU he.he.he nampak macai pro-tun m tak reti buat kerja he.he.he lupa tun m dulu cuba menipu orang kampung baru nak beli tanah dengan harga murah nasib baik Rakyat bijak nak jual ikut harga pasaran he.he.he. kami ingat Tanya siapa tiga individu yg kambing hitam kan oleh pro-tun m Dan manpu menbayar denda ia kes pkfz ITU ia
      Peguam tun m pandai putar belik fakta ia

      Padam
    4. Kalo camni la kamu jawab dalam mahkamah kamu sure kalah kes. Bagi komen syok sendiri tanpa fakta.

      Ni sure tak pernah baca apa2 jurnal pun.

      Peguam Tun M dalam kes PKFZ? Sapa? Nyatalah kamu memang kesempitan maklumat.

      Nak berhujah guna fakta la dedak ooi, bukan guna cerita kartun.

      Pi tengok upin ipin laaaa..

      Padam
  8. orang cerita pasal ecrl, yang anjing anjing jibo ni cerita pasal madey ke dap ker apasal. memang macam sial anjing anjing pendedak ni.

    BalasPadam
  9. Di Penang seorang delegasi DAP memanggil Mahathir ular dan bapa ayam.

    http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/11/06/dr-m-is-like-a-pimp-and-a-snake/

    Major drama: Mahathir labelled "snake" and "pimp" during ruckus at DAP Penang convention, causes uproar
    http://www.nst.com.my/node/186384

    Mahathir di umpama kan ular yg cedera dan "pimp" oleh DAP.

    Mereka mendakwa Mahathir mendekati pembangkang KERANA KINI MERASA TIDAK SELAMAT (apabila tidak lagi Di lindungi DSN/UMNO ).

    Kini menyokong pembangkang KERANA KHUATIR SEGALA JENAYAH ZAMAN PEMERINTAHAN NYA BAKAL TERBONGKAR

    BalasPadam
  10. Sangat memalukan apabila DAP yang sejak kebelakangan ini dipeluk dan dipuja oleh Mahathir serta seluruh pemuja taksubnya, menganggap Mahathir sebagai seorang 'bapa ayam'.

    Tak cukup dengan itu, Mahathir juga dilabelkan sebagai 'ular' yang sangat berbahaya oleh perwakilan DAP dari Taman Chai Leng di Majlis Tahunan DAP di P.Pinang.

    Gelaran 'bapa ayam' dan juga 'ular' boleh dikatakan merupakan penghinaan paling besar pada Mahathir sepanjang berpuluh tahun berada didalam karier politiknya.

    Seburuk-buruk PAS yang dikutuk oleh Mahathir selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri, belum pernah rasanya pemimpin politik parti berkenaan menggelarnya sedemikian rupa.

    Paling kuat pun Mahathir cuma digelar Mahafiraun kerana pemerintahan kuku besi dan juga diktator beliau. Itupun dicakap secara berlapik kerana masih ada hormat sesama Islam.

    Dan sejahat-jahat Anwar Ibrahim yang Mahathir sumbat ke penjara, tak pernah lagi kita dengar Anwar atau pengikutnya menggelarkan Mahathir sebagai 'bapa ayam' yang kerjanya menjadi mandur menjaga pelacur.

    Kini Mahathir dimalukan dengan begitu teruk oleh kafir didalam parti cauvinis DAP, sehinggakan kita sendiri malu sebab pemimpin politik melayu dianggap sedemikian rupa.

    Apakah Mahathir dan seluruh pemuja taksubnya sedar diri setelah dihina dan dipijak-pijak maruahnya oleh DAP? Sudah tentu dengan tebal muka mereka akan mengatakan ianya pandangan peribadi sahaja.

    Mahathir dan seluruh konco-konconya juga tak akan sesekali marah pada DAP sebab mereka tak ada jalan lain untuk mencari sokongan bagi menjatuhkan kerajaan melayu/Islam pimpinan Perdana Menteri.

    Percayalah, jika disaat ini ada pemimpin DAP yang menyuruh Mahathir dan gerombolannya pemuja-pemujanya terjun jambatan, mungkin ada yang sanggup demi menjaga hati dan menunjukkan kesetiaan tak berbelah bagi.

    Sangat memalukan!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yg nak dimalukan.
      Kami semua penghidu gam

      Padam
    2. Analisa orang bodoh.

      Tun M melatah pun tidak dengan kutukan ahli DAP ini, masakan dia akan terjun jambatan pula.

      Lainlah pendedak, asal dapat dedak terjun ke dalam lubuk penipuan pun sanggup.

      Sila lihat analisa saya pula di bawah.

      Padam
    3. Kejora nampaknya memperbesar-besarkan remehan level grass-root DAP yg menggelar seorang tokoh kelas dunia, Tun Mahathir sebagai 'bapak ayam'. Oleh sebab Kejora terlalu ghairah menerima pakai & taksub/obsessed dgn penghinaan karut ini, kita boleh kategorikan Kejora sebagai pengikut totok DAP atau pun mungkin makhluk khunsa dua alam.

      Sekian dari pengamatan saya & harap ambil perhatian.

      Padam
  11. GEORGETOWN: Keadaan menjadi tegang di Konvensyen DAP Pulau Pinang 2016 apabila seorang perwakilan menyamakan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dengan “bapa ayam” dan “ular”.

    “Apabila kita menyebut Mahathir, satu cerita terlintas di fikiran saya,” kata perwakilan Chai Leng Park Shamsher Singh Thind dalam ucapannya pada Ahad.

    “Seorang budak lelaki melihat ular yang cedera dan membawanya pulang untuk merawatnya. Selepas ia pulih, ia mematuk kanak-kanak itu. Dalam keadaannya yang nazak, budak itu bertanya kepada ular itu mengapa ia mematuknya. Kerana saya ular. Ia adalah sifat semulajadi saya untuk mematuk orang,’ ular itu menjawab,” kata Shamsher.

    Shamsher berkata Dr Mahathir boleh menjadi subjek dalam perumpamaan tentang ular itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kah kah kah...

      ular dah kena serang dgn biawak dan babi...tapi ular ini kecut telor...

      kalau dgn Melayu, kemain garang lagi ular ini membelit dan mematuk...tapi kalau dgn puak biawak babi ini, mereka suruh terjun jambatan Pulau Pinang pun dia sanggup...asal boleh tumpang berteduh kat sarang mereka...

      orang tua-tua dulu pesan, kalu jumpa ular dgn Keling dlm semak, tibai Keling dulu...tapi kalau ular dan Keling tu sama spesis, tibai kedua-dua sekali ler...

      Padam
    2. Walau pun Madey sembah DAP, teruk si tua ini kena selar
      Puak2 itu dapat rasa Matdey spt mereka, spesis menjalar
      Mereka samakan Keling ini dengan ‘bapak ayam’ dan ular
      Tapi Madey tetap juga melutut walau maruah dia tercalar

      Padam
    3. Sewbab madey ular cai2 bebal riuh rendah hari ni...rupe2nye cai2 bebal pun takut kena patuk..he3

      Padam
    4. Analisa bodoh dari 4:04

      Bila Tun M 'sembah' DAP? (maksud sembah ialah tunduk)
      Yang nyata ialah Jibo yang sembah seluruh negara China Komunis.

      Selepas menipu bukan Muslim di dalam BN, kini menipu pula Muslim seluruh negara. Dengan PAS kata 'kamu boleh bentangkan RUU355'. Dengan parti-parti BN lain berkata; "kami hanya olok-olok sahaja, kami akan cuba lengahkan RUU355 ni, lepas tu kita tengok camna"

      Bercakap dengan dua lidah? Nampaknya begitulah.

      Padam
    5. Kejora nampaknya memperbesar-besarkan remehan level grass-root DAP yg menggelar seorang tokoh kelas dunia, Tun Mahathir sebagai 'bapak ayam'. Oleh sebab Kejora terlalu ghairah menerima pakai & taksub/obsessed dgn penghinaan karut ini, kita boleh kategorikan Kejora sebagai pengikut totok DAP atau pun mungkin makhluk khunsa dua alam.

      Sekian dari pengamatan saya & harap ambil perhatian.

      Padam
  12. ni aiman nak tanya ni,
    duit 55b /46 b tu china bagi cash masuk akaun najib/kjaan kerr? lpas dapat cash bilion2 dlm akaun najib/kjaan, dtg syt china tu buat keretapi ke pantai timor lpas tu najib/kjaan baru bayar ikut progress ke syarikat tu ke? macam tu ke proses, tolonglah aiman tanya ni, tolongla jawab.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib pegi naik kapal terbang
      Balik nanti naik kapal laut bersama dgn duit 55 billion.
      Duit tu simpan dlm almari pejabat dia. Kalau tak muat letak dlm almari rumah dia. Kalau tak muat juga, letak dlm kapal selam.

      Padam
    2. aiman 3.56 sihat? Dah makan ubat?

      Padam
  13. Cai2 bebal...jangan bimbang sangat...madey nak patuk mao hoo tang klepek jer..dia bukan nak patuk cai2 bebal..tak de faedah patuk sibebal2...

    BalasPadam
  14. Maka bertempiklah macai2 Jibo keseronokan ibarat kera2 apabila ada perwakilan DAP mengutuk Tun M dan TSMY. Mari kita lihat hakikat dan hikmah di sebalik apa yang berlaku:-

    1. Ada perwakilan DAP marah betul dengan pimpinan DAP kerana memberi sokongan kepada Tun M dan TSMY di dalam usaha menjatuhkan Jibo. Ini adalah satu tanda bahawa ahli2 DAP sendiri melihat ketua mereka LKS yang berbaiah secara bil-hal kepada Tun M sebagai ketua penentang Jibo.

    2. Ini juga adalah tanda bahawa Tun M dan TSMY tidak tunduk kepada apa-apa desakan DAP di luar kerangka persetujuan untuk menjatuhkan kerajaan kleptocracy UMNO-BN pimpinan Jibo.

    Macai2 hipokrit Jibo ini dulunya melaung2kan benci DAP, kini macai2 ini bertepuk dengan kalimah yang keluar dari perwakilan DAP yang membantai Tun M dan TSMY dan meraikannya seolah-olah ianya adalah ayat-ayat suci.

    Adakah Tun M atau TSMY melatah dengan hinaan perwakilan DAP ini? nampaknya mereka cool sahaja dan tidak melatah, jauh sekali menggadaikan perjuangan alif ba ta mereka.

    Mari kita lihat pula apa kelaku UMNO apabila 'digertak manja' oleh rakan-rakan bukan Muslimnya berkenaan RUU 355.

    Seperti yang diketahui, UMNO telah memberikan lampu hijau kepada PAS untuk membentangkan RUU355. Parti-parti lain di dalam BN yang kononnya telah membaiah Presiden UMNO sebagai pemunya kata putus di dalam segala hal telah memberi kata dua kepada UMNO untuk tidak melakukannya. Mari lihat laporan ringkas ini.


    PUTRAJAYA: MCA, MIC, Gerakan dan Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) membantah pembentangan Rang Undang-undang (RUU) Persendirian mengenai Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016. Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata rang undang-undang itu bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan terutama Perkara 8 yang jelas menyatakan semua orang adalah sama di sisi undang-undang... "Beberapa parti komponen Barisan Nasional (BN) sudah menyatakan bantahan dalam mesyuarat Kabinet hari ini dan kami juga kesal isu ini tidak dibincangkan terlebih dahulu dalam Kabinet atau Majlis Tertinggi BN. ... Justeru, kami menggesa Ahli Parlimen lain, baik dalam kalangan BN atau pembangkang, supaya membantah pembentangan RUU Persendirian ini bagi menjaga keharmonian dan perpaduan masyarakat pelbagai kaum di negara ini," katanya dalam kenyataan bersama empat parti komponen BN itu.

    Kini UMNO cuba mengeliat dengan bermain dengan isu teknikal kononnya banyak lagi perkara lain perlu dibahas berbanding RUU 355. Kenapa berjanji kalau tidak mampu? Jual janji manis? Nampaknya begitulah

    Sekiranya macai2 UMNO boleh bertempik sorak dengan komen2 DAP yang mereka tuduh sebagai komunis dan sebagainya, mari kita lihat pula apa komen PAS kepada UMNO di atas isu ini.

    "Pas tidak pernah kesah kalau ditipu oleh Umno sekali lagi dalam isu Rang Undang-undang Akta 355 (RUU 355), kata naib presidennya, Idris Ahmad. Ketika berceramah di Kuantan malam tadi, Idris yang juga ahli parlimen Bukit Gantang berkata, Pas dan rakyat negara ini sudah lama ditipu oleh BN. Kita dah pilihan raya 13 kali. Dah 13 kali kita dikencing (ditipu) oleh BN. Sebab tu kita kalah selalu. Jadi kalau kena kencing sekali lagi kita tidak terkejutlah," kata Idris dalam ceramah itu. Bagi beliau, Pas tidak rugi dikencing oleh Umno tetapi Umnolah yang rugi. Ini kerana, menurut beliau, ramai ahli dan penyokong Umno khasnya imam-imam masjid sudah menyokong agar Akta 355 ini dipinda bagi meningkatkan bidang kuasa Mahkamah Syariah. Jadi jika Umno tipu dengan tidak sokong pindaan ini, Umno yang rugi bukan Pas" kata Idris."

    Soalnya sekarang:-

    1. Siapa yang rela dimaki hamun oleh orang bukan Muslim di dalam mempertahankan perjuangan alif ba ta.

    2. siapa pula yang sanggup mungkir janji kepada seluruh Muslim lain demi tunduk kepada kata dua daripada rakan-rakan komponen mereka yang bukan Muslim.

    Siapa sebenarnya yang sedang menjual dan memperolok-olokkan agamanya sendiri demi sokongan, UMNO atau BERSATU?

    BalasPadam
  15. Outrider kena tarik. Tukang masak kena tarik. Chairman Petronas kena tarik. Chairman/Advisor Proton kena tarik. 

    Driver kena tarik. Pembantu rumah kena tarik. Bodyguard kena tarik.

    Yang tak boleh ditarik,

    Semangat perjuangan Tun M.

    I'll stand with you Tun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sokong 5.26!!!

      Padam
    2. Me too.

      And may I humbly say that the same applies for majority of Malaysians.

      Masih ingat Tun M cabar buat referendum nasional siapa yang rakyat sokong, Jibo atau Tun M.

      Jibo berdegar2 cakap disokong rakyat (kah kah kah) referendum macam ni pun tak berani nak buat.

      takut kalah 90-10 leer tew (10% adalah daripada golongan pendedak)

      Padam
  16. Jawapan persoalan sdr john doe 5.04 adalah parti Untuk Macai Najib Only!!!

    BalasPadam
  17. Rise and fall
    Most of all, we must never be deceived. We must never allow ourselves to think that anything in this world succeeds, fails, is given, taken, done, or undone WITHOUT Allah. It is only by OUR CONNECTION  to our Creator that we rise or fall in life, in our relationship with our world—AND with all of humanity.
    - Yasmin Mogahed, Reclaim Your Heart

    BalasPadam
  18. Al-Baqarah:155 - Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:

    Al-Baqarah:156 - (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."

    Al-Baqarah:157 - Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya.

    Hūd:19 - Orang-orang yang menghalang dirinya sendiri dan orang lain dari jalan ugama Allah dan berusaha supaya jalan itu menjadi bengkok terpesong, sedang mereka pula ingkarkan hari akhirat;

    Hūd:20 - Mereka itu tidak akan dapat melemahkan kekuasaan Allah daripada menimpakan mereka dengan azab di dunia, dan tidak ada pula bagi mereka, yang lain dari Allah, sesiapapun yang dapat menolong melepaskan mereka dari seksaNya. Azab untuk mereka akan digandakan (kerana mereka sangat bencikan jalan ugama Allah), sehingga mereka tidak tahan mendengarnya, dan tidak pula suka melihat tanda-tanda kebenarannya.

    Hūd:21 - Merekalah orang-orang yang merugikan diri sendiri, dan hilang lenyaplah dari mereka apa yang mereka ada-adakan.

    BalasPadam
  19. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini HANDAYANI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya silahkan kunjungi situs/website AKI MAULANA ~>KLIK DISINI<~  yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    BalasPadam