Rabu, 23 November 2016

PANAS ~ Apabila Suratkhabar & Media Arus Perdana Bernilai 2 Sen..!


Akhbar arus perdana seharusnya menjadi penggerak massa bagi pihak kerajaan dan juga rakyat..! Namun sekiranya wibawa yang dimiliki semakin hari semakin hilang dan tidak berintegriti, kepercayaan sudah tidak dimiliki dan keyakinan sudah tiada lagi..! Apa lah yang tinggal..? kalau bukan dedak dedak berdaki serta harga diri yang silih dijual beli..!

Kenapa akhbar arus perdana tidak melaporkan kegagalan kudeta di Pahang bulan September yang lalu? Bukankah ianya kesah yang melibatkan istana? bukankah ianya melibatkan arahan dan sembah mengadap seorang ketua negara? Apakah ianya bukan berita? atau isi berita tidak berat kepada pihak mereka?

Kalau isu besar sebegini tidak dibawa ke khalayak..! menjual cerita hanya yang menguntungkan pihak mereka..! Apa nilai yang ada di mata pembaca? sekadar timbang kati 2 sen la harganya..! 

Itu sebab pihak NUJ kena sembur di Pahang...kata seorang sahabat - 

Apa khabar NUJ dan wartawan2 NUJ sekalian?
Adakah anda masih dengan perangai yang sama atau sudah insaf?
Jangan lupa berita suratkhabar sudah tidak diminati lagi! Suratkhabar bukan lagi berita tetapi hanya cerita. Cerita suratkhabar semalam hari ini sudah jadi sau kau por chi dan hanya laku bila ditimbang kati!
No wonder they say "my 2 sen". Itu lah harga suratkhabar 1 kati!

Perangai sama??? Mana nak berubah kalau ada pulak Ketua Penerangan yang sebok meminta maaf..! Siapa suruh? puak gila kuasa dan gila berkuasa ni mana boleh berubah..!

Layan..

Media Arus Perdana Semakin Terdesak


REAKSI media arus perdana (MAP) terhadap tunjuk perasaan aman Bersih (Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil) siri kelima Ahad lalu tidak memeranjatkan.

Mereka sangat terdesak untuk menggambarkan gerakan rakyat itu sebagai ganas, perkauman dan gagal. Yang paling menekan peneraju dan tukang karut MAP adalah penyertaan ramai orang Melayu dalam Bersih 5.

Hakikat itu mematikan hujah kegemaran MAP selama ini, iaitu Bersih adalah gerakan perkauman yang didukung oleh orang Cina, ditaja oleh pembangkang dan diarah oleh DAP.

Tun  Dr Mahathir sertai Bersih 5
Orang luar mungkin tidak berapa faham mengenai keterdesakan (desperation) MAP, khususnya selepas Bersih 5 apabila bilangan peserta Melayu boleh dikatakan sama atau lebih daripada bukan Melayu.

Tetapi bekas pengarang dan wartawan MAP seperti Mustapha Kamil (New Straits Times), Ku Seman Ku Hussain (Utusan Malaysia), Imlan Abadi (Berita Harian) dan ramai lagi faham.

Mustapha dalam entri Facebooknya, antara lain menulis: “The NST can call the rally whatever it wishes. The society have already written off the 171-year old newspaper, largely on account that over the decades, its inability to tell the truth has declined exponentially.”

(NST boleh menggelar perhimpunan itu apa saja yang disukainya. Masyarakat telah menyisihkan akhbar berusia 171 tahun itu kerana kemampuannya untuk menyatakan kebenaran telah jatuh merudum sejak beberapa dekad kebelakangan ini.)

Penghakiman Mustapha sukar dipertikaikan kerana beliau baru sahaja berhenti daripada menjadi pengarang akhbar itu. Kini, Facebook beliau yang kritikal terhadap Barisan Nasional, Umno dan pemerintahan Perdana Menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak adalah antara yang paling ramai pengikut.

Saya cukup faham kerana saya sendiri mengambil keputusan sukar untuk meletakkan jawatan sebagai Ketua Pengarang Kumpulan New Straits Times Press (NSTP) pada tahun 2000 kerana tidak berdaya lagi melayan kerenah sesetengah ahli majlis tertinggi Umno.

Selama saya mengenali Mustapha, bahasa pengantar beliau adalah Inggeris. Jadi saya agak terperanjat membaca nukilan beliau dalam bahasa Melayu yang mengagumkan – lancar, mudah dan fokus.

Seorang lagi wartawan MAP yang mengambil langkah membebaskan diri daripada putar belit ialah Ku Seman yang baru-baru ini meninggalkan Utusan Malaysia. Dalam ulasannya kepada komen Mustapha, beliau berkata: “Mus, pukul 11 pagi semalam saya dah tahu tajuk akhbar-akhbar kita. Syukur saya dah lama tak baca. Baca Astro Awani online saja.”

MAP semakin tidak berkesan sebagai ejen propaganda
Imlan Abadi, bekas wartawan kanan Berita Harian dalam posting Facebooknya pula antara lain, berkata: “Hari ini akhbar online jadi tumpuan saya dan warga dunia. Ia paling murah dan mudah dicapai. Wibawa media juga boleh dinikmati melalui tulisan yang juga berwibawa. Akhbar yang kurang wibawa tentunya bukan aset untuk minda. Selamat membaca. Bacalah akhbar berwibawa seperti juga baca kehidupan yang lebih fokus."

Awan Hitam Selubungi MAP

MAP sukar melakukan perubahan agar senada dengan perubahan ekonomi, selera audiens dan teknologi kerana mereka dikongkong oleh pemilik dan pemerintah.

Akibatnya, pengedaran akhbar dan penontonan televisyen, kecuali segmen hiburan, sukan dan agama, telah jatuh merudum. Pengedaran akhbar yang memuncak pada tahun 1990-an mula mendatar pada awal tahun 2000.

Terdapat kaitan yang rapat di antara pengedaran akhbar dengan sentimen politik prokerajaan dan anti-kerajaan. Contohnya, populariti MAP pada tahun 1990-an sampai awal 2000 disertai oleh kemenangan besar Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum 1995, 1999 dan paling gemilang 2004.

Tetapi Tun Abdullah Ahmad Badawi gagal mengekalkan populariti PRU 2004 apabila beliau memperkenalkan dasar yang tidak popular seperti mengurangkan subsidi petroleum dan membiarkan budak-budak Tingkat 4 “merampas” kuasa. Peristiwa ini diekori serta-merta oleh kejatuhan audiens MAP, khususnya yang dimiliki oleh kerajaan dan parti-parti BN.

Pada pilihan raya 2008, BN yang dipimpin oleh Abdullah, kehilangan suara dua pertiga dan dengannya nasib MAP milik Umno/BN menjadi semakin malang. Keadaan mereka terus meruncing walaupun Abdullah berundur dan diganti oleh Mohd Najib pada tahun 2009. Pada PRU 2013 pencapaian BN di bawah Mohd Najib lebih hambar daripada PRU 2008.

Kemerosotan ekonomi yang berlaku selepas itu berserta dengan ledakan teknologi komunikasi menyebabkan audiens dan pasaran MAP jatuh merudum. Kecuali Sinar Harian, tren penjualan semua akhbar adalah menurun.


Akhbar bebas terus relevan dan berdaya maju
Ambil contoh Utusan Malaysia yang berupa lidah rasmi dan pengarak panji-panji Umno. Pengedarannya mencapai kemuncak pada tahun 1990-an di sekitar 350,000 naskhah sehari. Tetapi pada 31 Disember tahun lalu, perangkaan Biro Audit Pengedaran (ABC) menunjukkan jualan hariannya jatuh kepada 154,776 naskhah sahaja manakala edisi Ahad yang pernah melepasi setengah juta naskhah turun kepada 336,233.

Berita Harian merosot kepada 106,754 naskhah, Berita Harian Ahad (109,811), Kosmo (187,967), Kosmo Ahad (205,520), Metro (179,231), Metro Ahad (207,119). The Star merosot kepada 248,413 dan The Sunday Star (246,652) manakala New Straits Times yang bertindak sebagai lidah rasmi kerajaan dan Umno dalam bahasa Inggeris tinggal 62,113 naskhah sahaja dan New Sunday Times (64,850).

Begitu juga dengan stesen televisyen kawalan kerajaan dan milik Umno. Majoriti penonton mereka yang masih tinggal ialah golongan otai yang menonton segmen agama dan hiburan tempatan manakala golongan muda menonton sukan.

Tiga faktor utama yang menjejas saiz audiens MAP adalah laporan berat sebelah dan pemutaran fakta, penghijrahan ke media atas talian dan kuasa membeli yang semakin menguncup akibat kelembapan ekonomi dan kenaikan kos sara hidup.

Keterdesakan MAP perdana menjadi lebih ketara apabila kejatuhan pengedaran dan audiens disusuli oleh kejatuhan pendapatan iklan. Kejatuhan pendapatan iklan memberi kesan negatif kepada keuntungan mereka.

Utusan Melayu Berhad, penerbit Utusan Malaysia, misalnya mengalami kerugian sejak tahun 2012 walaupun telah mengurangkan kakitangan, melakukan penjimatan dan mendapat “subsidi” daripada Umno. Pembayaran gaji kakitangan pun ada kalanya tertangguh.

Kemerosotan audiens menjadikan MAP semakin tidak relevan sebagai ejen propaganda Umno, BN dan kerajaan. Di pihak lain pula, percubaan Umno, BN dan kerajaan berhijrah ke media atas talian dan sosial nampaknya lebih membawa mudarat daripada kebaikan. Reaksi audiens terhadap mesej Umno, BN dan kerajaan amat negatif. 

Wallahuaklam.


Tak kira lah terdesak atau tersedak..! 
Dedak tetap dedak beb..!

Lu Fikir La Sendiri!!!


60 ulasan:

  1. kudeta di Pahang bulan September yang lalu?

    Wah, aku miss yang tu.

    Celaka akhbar 2 sen. Patut depa yang kasi kita tahu.

    Apa agak nya itu? Aku betul2 nak tahu.

    BalasPadam
  2. Kebebasan akbar Tahun 2000 tahun tun m bukan ,pergi salahkan tun m ia macai balaci dap 'kenapa tak salahkan tun m ITU ia balaci dap

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa kau cakap ni Jing Jibo @ Kejora? Nak mencacai & menyanyah aje ke?

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
    2. Pendedahan CV seorang kutu brahak amat penting bagi menyelamatkan orang ramai terpesong dgn dakyah & putar belitnya yg berbentuk bermacam ragam & karektor. Terima kasih 1:29.

      Padam
  3. Kemerosotan audiens Media Arus Perdana - New Straits Times lidah rasmi kerajaan dan Umno tinggal 62,113 naskhah sahaja dan New Sunday Times 64,850 saja?

    Dari beratus ribu di masa aku jadi subscriber dulu?

    Wowawi. Dah nak jadi kertas kafirun kesat tahi.

    Padan lah bahasa Inggeris nya pun berterabur. Laporan nya kekadang "tergantung" - tak cukup malumat what, where, when, who, how. Aku ha nya baca naskah free sekali sekala.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apabila kemudahan mendapatkan berita berada dihujung jari, jualan suratkhabar menurun adalah sesuatu yang dijangkakan.

      Padam
    2. Tidak jugak. Reader Digest masih unggul. Begitu juga Sinar Harian.

      Padam
    3. hilang wibawa? yg kamu ada di sini mengapa kalau hilang wibawa? kan dah bercanggah dgn komen dan jelas menunjukkan kamu adalah seekor ayam dan bukan manusia.

      Padam
  4. Blog bangang ni pun dh hlg wibawa

    BalasPadam
  5. MALAM INI ADA LAGI KEEE.. SOLIDARITI?
    AGAKNYE SOLIDARITI PIMPIN LEBAM DI PIPI
    MALAM SEBELUM TURUN LGE DAN KUTTY
    AJAK2 LA JIJAH.. NURUL..NUHA JOIN SEKALI...

    kikikikiki.... certengok mlm ni ade tak muko jijah.. nurul..nuha pasang lilin... agak ada tak terpekik telolong jerit reformasi....

    asyik2 budak suman jer yg terkinja kinja soorang diri... kikikikiki...

    PESAN KAT SUMAN...MLM NI SOLIDARITI LAGI
    JANGAN TAK PERGI NANTI SUMAN MEROYAN LGI
    DAH LA TERKINJA KINJA SEORANG DIRI
    BAWAK JIJAH .. NURUL.. BARU MERIAH MLM INI...


    kikikikiki.... tak best klu budak suman..jon doe .. pomen bawah pokok yg dah rentung lsma tak bersiaran krna panah petir ajer yg datang... balik umah dia meroyan royan...

    MLM NI SUMAN BERSOLIDARITI LAGI
    UTK BEBASKAN PEJUANG MURTAD INI
    NYALAKAN BANYAK LILIN DAN API
    UNTUK JINGGO YANG DAH PERGI




    BalasPadam
  6. Jing jubo ada sekor je.
    Tak habis-habis dgn CVnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau marah CV kau keluor selalu ye? Bagus. Makna nya ada kesan

      Padam
    2. Bro 3:01, jgn tidak, sebaiknya ianya wajib jadi Mukadimah di setiap thread yg dikeluarkan oleh Putra Merdeka.

      Padam



  7. Jumlah edaran Utusan Malaysia ada 340 ribu beb. Akhbar paling laris di Malaysia, macam goring pisang panas. Akhbar paling top di Malaysia.

    Tak caya?

    Taip:

    Jumlah edaran utusan Malaysia

    Tekan enter



    BalasPadam
    Balasan
    1. Hoi mangkuk ayun. Yg paling laris adalah akhbar SINAR HARIAN. Utusan nak bayar gaji kakitangan pun sangkut.

      Padam
    2. Iye kah? Kawan2 saya yg berpuluh tahun berkhidmat dgn New Straits Times pun dah kena berhenti kerja. Ini semua angkara dipaksa Najimah untuk menyiarkan berita memihak kpdnya saja. Akibatnya.. penjualan akbar2 di bawah telunjuk Najimah diboikot dan tak laku.

      Padam
    3. Dulu bukankah hang kata hang kerja di sebuah jabatan?????

      Dok2 kerja dg NST plan.

      Padam
    4. Dulu bukankah hang kata hang kerja di sebuah jabatan?????

      Dok2 kerja dg NST plak

      Padam
    5. 222, jangan membohong. Kadir Jassin yang dulu Chief Editor New Straits Times Group kata 1990-an Utusan Malaysia di sekitar 350,000 naskhah sehari. Tetapi pada 31 Disember tahun lalu, perangkaan Biro Audit Pengedaran (ABC) menunjukkan jualan hariannya jatuh kepada 154,776 naskhah sahaja.

      Aniing Najib memang kerja nya membohong dan memfitnah saja.

      Padam
    6. Bila saya kata itu..ada bukti? Saya memang pernah berkhidmat dgn sektor korporat multi-nationals tapi bukan NST. Yg bekerja dgn NST itu kawan2 saya. Kejora...sapai bila nak rentikan kerja mungkar putar belit & membohong......????

      Padam
    7. Ko taip saja macam aku cakap tu

      Padam
  8. Ko taip saja macam aku suruh tu tengok APA yg keluar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ko Jing Jibo yg suruh, aku takut keluor tahi bila di taip dan di tekan.

      Padam
  9. SUMAN.MEROYAN.LAGI
    TIPU SANA SINI TAK.MENJADI
    AUTA GORENG HANGUS SEKUALI
    SUMAN MASIH NAK TERKINJA KINJA LAGI


    kikikikiki... bodo pinya penipu.. dulu prngerusi umno korup senyap jadi barua yahudi... dasar x kenang budi.... puiiiiii

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuu dah putus darah mati akal ler tu. Mulalah taip HURUF BESAR tanda pemalas yg tak berkelas.

      Padam
  10. Tiga faktor utama yang menjejas saiz audiens MAP adalah laporan berat sebelah dan pemutaran fakta ...

    Pemutaran fakta itu amat serius. Tak bertanggung jawab. Padan lah bila Najib diam aje, tak mahu jawab soalan2 pasal berbilion Ringgit dlm akaun bank dia, sampai keluar 40 jawapan tentang dari mana dan apa tujuan wang itu. Semua nya pemutaran.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukankah tak lama dulu ada seorang Pengaran/Editor letak jawatan kerana tidak sehaluan dgn dasar Najimah yg memaksa pakai syarikat akbar itu..

      Padam
    2. Ko dah tengok buku akaun dia. Aku dah tengok , kulit buku dia belang merah & putih. Di atas kiri ada cap bukan bintang

      Padam
    3. Sorang keluar 10 lagi tunggu nak masuk

      Padam
    4. Boss NST yang letak jawatan tu kata, pada masa masa nya PMO (Setiausaha Akhbar Jibo - Saifuddin ke apekenama nye) talipon dia menyuruh laporan yang PMO sediakan itu di terbitkan sepenuh nya (verbatim).

      Dah diktator tuh. Padan lah merosot jualan akhbar nya.

      Padam
  11. KADIAQ JASIN KURUS MELIDI
    SKALI KETIS TERKINCIT KINCIT LARI
    SUMAN PLAK ASYIK AUTA KESANA SINI
    MAKIN TUA BANGKA PENIPU MENJADI JADI

    kikikiki.... kejap jadi auditor. .. kejap jadi pengerusi syarikat.. yg pasti sentap jadi pengerussi umno.. tatau nak kenang budi....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku nak coba cakap macam yang berkali kali kau cakap dulu tu - kau pergi melancap depan laptop kau lah, hhehe.

      Padam
    2. Menabur fitnah melalui pantun-pant*t sampah dgn penggunaan HURUF BESAR tanda pemalas tak berkelas.

      Padam
  12. Salam pada semua rakan mencari kebenaran...

    Apakata setiap kali Admin PM upload artikel, kita komen on the article. Jika makhluk perosak seperti KEJORA, NEK TEMPOYAK, KERIS BERAYON, UNKNOWN DAN MEREKA YANG KOMEN BERBAUR CACI, MAKI, FITNAH DAN SBGNYA masuk mengomen pandangan kita, kita biarkan mereka meroyan sehingga mereka dirujuk ke pakar sakit jiwa. Tak guna layan mereka yang darah mengalir dalam tubuh mereja dinodai dedak haram.

    Saya lihat yang guna nama adalah dato rahman jpc, john doe, othaman ahamad dan a few others. Mulai sekarang saya guna nama rahman two. Saya mengaku tak bijak berbahasa BM namun boleh sekadar mengomen di sini. Saya akan guna bilingual untuk mudah mengekspresi pendapat. Kita mula dari artikel baru yang admin keluarkan.

    Terima kasih

    Rahman 2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju tapi tidak memaksa. Tak mau ramai yang kurang muncul disebabkan alasan ini sahaja.

      Kenapa Pak Rahman 2 tak guna pun nama ini di atas?

      Pak Rahman 2 ini adalah yang digelar Sarawak Scholar kan?

      Dah pencen kan? Just nak tahu untuk memudahkan saya adress mengikut umur.

      Padam
    2. Setuju dan tak setuju.

      Bila tak banyak komen, boleh hentam depa yang mengomen tak semenggah, maki hamun, mencarut, biadap dan kurang ajar.

      Nak jugak kasi tau mereka itu tak boleh melanda landa setiap masa. Dan, ada masa masa nya boleh di reply in kind. Agama Kristian, yang lebih lama dari agama Islam, mengajar penganut2 nya: bila kena tampar pipi kiri, suakan pipi kanan. Tapi, coba lah tampar orang Kristian sekarang, kalau tak kita di tampar semula.

      Bila dah banyak komen anti-Najib masuk, boleh lah pedulikan komen anjing2 Najib itu.

      Padam
    3. InsyaAllah, saya akan gunakan bermula dengan balasan.

      Maaf saya bukan seorang scholar walaupun saya pernah belajar ke peringkat university. Saya tak sehebat dato rahman, sdra john doe dan sdra othaman.

      Yes I am a retiree, formerly working in KL in a very big GLC. Dah senior citizen....:)



      Padam
    4. Maaf tak clarify.

      Pernyataan setuju saya tu bukan di atas cadangan pertama tapi cadangan kedua tntg menggunakan nama betul atau nama samaran masing-masing.

      Kalau tntg cadangan pertama tu saya setuju dgn pndpt bro 4:28.

      Bagi yang rajin menjawab setiap ulasan si pendedak itu dipersilakan.

      Padam
    5. Ada yg suka perkenalkan diri masa blogging. Sila lah. Senang bagi yang mahu sopan santun meng address mereka. Bagus. Decorum and decency selalu.

      Saya suka komen completely incognito. Jadi, boleh bebas, nak berhemah ke atau nak reply in kind ke.

      Itu pun, ada masa masa nya terasa macam personality saya keluar jugak dari komen2 saya yang Tanpa Nama.

      Saya percaya blogs memang di mana mana pun di celahi, di cacai dek jenis Kejora, Jing Jibo, Red Bean dsb nya. Untuk mendapat kesan, kekadang perlu buku lawan buku.

      Pada saya tujuan blogging is menyampaikan message. Pada sesetangah makhluk, cara berhemah tak di hiraukan nya, di eksploitasi nya. Jadi, pada yang begitu, perlu lah reply in kind.

      Padam
    6. Thanx for d info pak Rahman 2.

      Scholar la jugak apabila boleh memberi komen dengan bernas.

      Well Mr sennior, as a sign of respect, I am obliged to address you as pak Rahman 2.

      From now on its either 'pak Rahman jpc' or 'pak Rahman 2'.

      Both are scholars in their own field.

      Salam perjuangan.

      Padam
    7. Saudara 4:42.

      Pendapat saudara itu ada kebenaran juga.

      Silakan..

      Padam
  13. Saya adalah pembaca tegar utusan Malaysia suatu waktu dulu. Lebih dari suku abad saya jadikannya teman setia.

    Sejak dari sekolah rendah hampir tak miss baca Utusan setiap hari (ikut bapa saya). Semasa di sekolah menengah hampir setiap hari saya ke bilik guru untuk membaca Utusan sehingga guru2 pun kenal tabiat saya itu.

    Semasa awal bekerja saya melanggan Utusan di tempat kerja (the Star juga).

    Tapi itu semua kisah dulu. Skrg saya dah bercerai dengan Utusan disebabkan ia dah jadi akhbar hampas dan sampah. Saya tak ingat mula bercerai semasa Tun Dol atau DS Najib. Tapi semasa Tun Dol pun akhbar ini dah hilang ummph dan tidak menjadi akhbar harian saya lagi.

    Ceritanya lebih banyak mengarut daripada boleh pakai. Gebang berselerak.

    Hari ini bagi percuma pun saya tak baca sangat. Hanya flip saja. Rasa muak dengan temberang akhbar ini.

    Semalam saya bermalam di hotel atas urusan kerja. Pihak hotel bagi percuma saja Utusan ini kepada tetamu (letak bawah pintu) tapi saya tak ambik pun.

    Kalau di ruang tamu hotel ini akhbar ini diberikan percuma sahaja. Saya dah bbrp kali menginap di hotel ini. Selalunya tiada siapa ambil pun. Hanya sekali sahaja saya ingat tetamu hotel berebut ambik akhbar ini bila hujan. Tahu untuk apa? Untuk tutup kepala bila keluar dari hotel sbg oelibdubg daripada terkena hujan. Setakat itulah fungsi akhbar Utusan hari ini.

    Ada yang akan kata itu saya dan bukan orang lain. Jawapan saya ialah jualannya yang merosot dah buktikan ramai juga orang lain seperti saya.

    Berbeza dgn sesetengah akhbar Inggeris seperti The Star. Ada hotel yang sediakan akhbar ini percuma dan kebiasaanya saya akan ambil dan telaah akhbar ini sebab ia bukan saja tntg berita tapi juga informatif.

    Hampir setiap minggu saya akan baca The Star walaupun bukan setiap hari. Ibarat Utusan ialah bercerai kasih. Ibarat The Star adalah rakan baik yang kerap berjumpa tapi tak setiap hari.

    Tapi hati2, The Star pun dah hilang etika. Baru2 ini ada keluar gambar dgn laporan dalam The Star tentang banjir di Pulau Pinang. Di dalam FB saya dimaklumkan kisah sebenar di sebalik gambar itu adalah di Perak dgn bukti2nya sekali.

    Sama ada kesilapan ini sengaja atau tidak The Star juga telah hilang kredibilitinya. Mereka pakai cedok dalam internet dan siarkan seolah-olah laporan dan gambar dari wartawan / jurugambar mereka. Sumber juga tidak cuba disahihkan.

    TV3? Usah cakaplah, 1 Malaysia dah tau ini TV temberang. Buat sumber hiburan bolehlah, sumber informatif lupakan aja.

    BalasPadam
  14. Utusan pro-umno sbb milik umno
    Keldaian daily pro pkr sbb milik pkr
    Haramkah pro pas sbb milik pas
    Roket pro Dap sbb milik Dog & Pig
    Nst ikut arus perdana, suka hati dialah nak pro sapa pun.
    Dia meniaga rugi pun dia punya pasallah.
    S/u komunis haramkan tv3 buat liputan majlis rasmi kerajaannya, itu dia punya sukalah.
    Dulu arwah nik aziz haramkan utusan buat liputan Dun Kelantan, dia punya pasallah.

    Dah tak ada kerja lain ke dok merapu meraban?
    Yg dah tua pun bodoh lagi, tulis komen mcm budak mabuk air ketum.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Utusan pro UMNO sebab ia milik UMNO. Betul tu.

      Jualan utusan merudum dengan teruk. Pun betul juga tu.

      Kesimpulannya: Merudumnya jualan Utusan adalah satu lagi indikasi bahawa sokongan ke atas UMNO pun merudum dengan teruk.

      Hanya yang mabuk air ketum saja tidak menyedarinya.

      Hanya yang kaki gebang saja menafikannya.

      Padam
  15. KESAN MERUDUM TAK JADI HAL
    ADAT BERNIAGA ADA UNTUNG RUGI
    MERENYEH RENYAH DNG UMNO APA HAL...?
    KO DAH BERAMBUS JADILAH BARUA YAHUDI


    kikikiikikiki... barua pun barua la labuuu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Barua Yahudi adalah yang membawa masuk APCO dan Goldman ke dalam Malaysia.

      Barua Yahudi juga adalah mereka yang terkinja-kinja dgn kemenangan Trump dan kini bersedih dgn kegagalan TPPA.

      Sikit hari lagi mereka akan bersedih pula bila AG baru US tidak mahu tarik kes ke atas Ridza.

      Mereka inilah barua Yahudi.

      Padam
  16. Jing Jibo gementar. Barisan Pembangkang di blog ini dah bertambah seorang lagi yang berkelulusan universiti, banyak pengalaman, dah bekerja berpuluh tahun di GLC yang amat besar, tentu lah dah banyak keluar negara dan luas pemandangan. Kot Jing Jibo dah mula gigil lutut.

    Welcome Pak Rahman 2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk maaloman Pak Rahman 2, dan mengikut apa yang saya perhatikan, Admin Putera Merdeka biasa nya mengeluarkan pos baru pada pukul 7.09 PG, 1.09 PTG, kekadang pukul 5.09 petang, sekali lagi di malam hari lk 7-8 malam.

      Biasa nya 3 kali sekali, ada masa masa nya 4 kali sehari.

      Dia berkerja amat kuat. Pos pos nya bernas. Perlu di sokong dengan sebanyak mana komen yang boleh, menghurai, menitik beratkan pendapat2 yang di keluarkan nya, demi kepentingan menyelamatkan negara ini dari penyelewengan, pengsonglapan, pemerintahan kuku besi dsb nya.

      Padam
  17. DULU KEMAIN KUTUK SOROS YAHUDI
    ARI NI JILAT KAHAK ..BADAN DAN DAKI
    APO NAK DIKATO DEMI ANAK DAN KRONI
    YG PELIK BARUA DAN ANJING TERJERIT SANA SINI


    kikikikikikioookkkkk....

    BalasPadam
  18. Apo isi pun takdak.

    Gelak balik je la untuk hiburkan hatinya.

    Kikikikikikiok..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha, sedap bunyi nya tu, john doe - Kikikikikikiok kpd Jing Jibo @ Kejora itu

      Padam
  19. Hangpa duduklah dalam bakui, masing2 pakat nak angkat sendiri sebelum pru14 INI, semuanya akan gedebum jatuh berkegolek ke tanah belaka.

    BalasPadam
  20. Media Arus Perdana (MAP) di negara ini takda kelas. Nyata takda kelas. Kemerosotan jualan nya saja pun dah menunjukkan begitu. Tak payah kira penghijrahan ke media letronik. Sebab masih ramai yang terus membeli akhbar jika isi kandungan nya memuaskan.

    Tak boleh banding dengan akhbar di luar negara. Pokok pangkal nya ia lah isi kandungan nya. Cara melaporkan berita. Neutral ke tidak. Kalau di punyai parti pemerintah pun, masih boleh elakkan bias. Dari cara melapor. Perkataan2 yang di gunakan. Imbangan banyak puji dengan kritikan. Kalau asyik terbitkan berita pujian atau projek2 besar, takda langsung laporan di atas kritikan atau peristiwa2 yang perlu khalayak ramai tahu, mana lah ada neutral nya. Saperti pasal kudeta di Pahang yang Putra M sebutkan itu. Atau arahan PMO supaya kenyataan nya di terbitkan in toto, verbatim, seperti kata boss New Straits Group yang letak jawatan beberapa bulan lalu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Akhbar2 di negara2 barat tegas dengan pendirian mereka. Contoh nya, New York Times dan Wall Street Journal mengkritik Donald Trump bukan main lagi di kempen Presidential Election. Di marah, di kata macam macam, mereka teruskan pendirian yang sama. Akhir nya, "defiant" Donald Trump pergi sendiri ke pejabat NYT itu semalam. Kesudahan nya - "Less Defiant Trump at The Times said: 'I Hope We Can All Get Along', kata New York Times‎, 21 hours ago.

      Akhbar US pernah memainkan peranan besar mendapatkan President Richard Nixon letak jawatan beberapa dekad yang lalu - akhbar Washington Post. Dua pemberita nya dapat punca rahsia (FBI kalau tak silap) di gelar "Deep Throat", yang menasihat mereka "Follow the money", hingga terbongkar fakta bahawa Nixon yang membenarkan pencurian fail fail parti lawan. Nixon di impeached dek Senate dan meletak jawatan akibat nya. Hingga di keluarkan filem, berjodol "All The President's Men", mengesahkan nya.

      Boleh ke MAP di negara ini tiba ke situasi "Follow the money" dan mengeluarkan berita2 sengit pasal penyelewenagn dan pengsonglapan hingga menyebabkan Najib meletak jawatan? Tak mungkin. Langsong tak mungkin. Sebab pendirian mereka yang mencari berita, yang menerbitkan berita dan yang mengkontrol MAP itu ada lah mengarut. Dan pemerintahan kuku besi (kata kata Tun M) akan menentukan tidak ada Deep Throat - hingga di OSA kan Laporan Ketua Audit Negara ke atas akaun 1MDB.

      Padam
    2. Semua kawal oleh tun m semasa dia memerintah jadi kau pergi salahkan tun m ITU ia, kalau tak Richard Nixon dah lama amerika berada dalam keadaan bankrap, Trump sendiri hormati Richard Nixon sebab dia buat petrodollar untuk selamatkan amerika ITU Dan jasa Richard Nixon selamatkan syarikat semiconductor amerika dari ancam syarikat jepun jual nya lebih murah dari pasaran amerika. Anda tak berfikir yahudi dan puak lgbt menjatuhkan Richard Nixon ITU ,yahudi Dan puak lgbt mecari kesalahan yg lakukan oleh Richard Nixon dengan perbagai Cara untuk menjatuhkannya, Richard Nixon sebagai seorang anti lgbt itu, lain Kali anda baca sejarah Richard Nixon ITU ia

      Padam
    3. 644, itu pendapat kau saja. Kalau kau ingat Najib boleh jadi mcm Richard Nixon, langgar undang undang sebagai pemimpin negara, tapi kau sanjung tinggi, kau mengarut.

      Kau keluarkan line "yahudi dan puak lgbt" lagi, kau Jing Jibo, mana betul apa yang kau cakap. Bendaklah yang asyik membohong dan memfitnah, konon nya demi mempertahankan si Bugis Lanun.

      Padam
    4. Richard Nixon sebagai seorang anti lgbt,anti yahudi kami hormati beliau
      Anti yahudi
      https://youtu.be/dbFzpq343s8
      Anti gayhttps://youtu.be/dbFzpq343s8

      Pergi manpus dengan lgbt otak kuning kau ITU

      Padam