Sabtu, 12 November 2016

HOT ~ Imani Kejayaan 1MDB..!


Layan...

Mengimbas Pencapaian GEMILANG 1MDB !


Lama dah tak menulis tentang KEGEMILANGAN 1MDB ....Rata2 rakyat Malaysia kira sudah tutup buku bahawasanya 1MDB itu HAMPEH. 1MDB itu merugikan dan tak guna satu sen pun kepada negara dan rakyat. 1MDB itu adalah HUTANG. Dan kita sebagai rakyat pula yang harus menanggung beban membayar balik hutang2 1MDB dalam bentuk cukai dan lain2 bebanan kos hidup yang semakin meningkat saban hari. SEMUANYA KERANA NAJIB, 1MDB dan ..... JHO LOW.

Kita hanya menunggu berita pencerahan mengenai apa yang bakal terungkai tentang SKANDAL 1MDB di mahkamah2 antarabangasa sebab nak harapkan maklumat dari kerajaan Malaysia sendiri adalah sia-sia. Kerajaan kita hanya tahu nak SOROK maklumat dari kita, sepertinya tidak mahu rakyat tahu mengenai rahsia di sebalik skandal 1MDB, sepertinya mahu melindungi individu2 tertentu disebalik skandal 1MDB.

Siapa lagi individu itu kalau bukan Najib @ MO1 !

Namun, sesekali pihak kerajaan melalui macai2nya seperti JASA masih cuba mempengaruhi minda rakyat supaya melihat 1MDB dalam konteks yang positif. Mereka akan senaraikan PENCAPAIAN GEMILANG 1MDB supaya rakyat akan puji kehebatan 1MDB.

Pencapaian Gemilang 1MDB itu tidak lain hanyalah kononnya kejayaan 1MDB bayar balik hutang ! Tak percaya sila baca -



JASA UPDATE
07 November 2016

Dari Parlimen

3 Pencapaian Pelan Rasionalisasi 1MDB

1. Tiada sebarang rancangan untuk membubarkan 1MDB sehingga Pelan Rasionalisasi 1MDB dimuktamadkan.

2. Kementerian Kewangan menjelaskan kepada ahli Parlimen Kampar, Dr Ko Chung Sen, struktur modal 1MDB bergantung kepada penggunaan hutang untuk membeli dan membangunkan asset. Aliran tunai berterusan diperlukan untuk pembayaran faedah dan prinsipal hutang.

3. Isu 1MDB sebenarnya adalah satu isu perniagaan di mana ketidakseimbangan aliran tunai telah timbul apabila pelan pelaksanaan Initial Public Offering (IPO) Edra tidak berjaya seperti yang dirancang.

4. Bagi menangani cabaran tersebut dan untuk membayar balik hutang, Kerajaan telah menjalankan kajian strategik dan seterusnya melaksanakan Pelan Rasionalisasi terhadap 1MDB.

5. Menerusi Pelan Rasionalisasi, 1MDB telah berjaya membawa masuk dana pelaburan yang signifikan daripada pelabur-pelabur domestik dan antarabangsa.

6. Antara pencapaian Pelan Rasionalisasi 1MDB adalah seperti berikut:

i. Penjualan tanah di TRX kepada Tabung Haji, Mulia Group (Indonesia), Affin Bank, WCT dan Lend Lease (Australia)

ii. Penjualan 60% kepentingan ekuiti di dalam Bandar Malaysia Sdn Bhd pada nilai tanah sebanyak RM12.35 bilion

iii. Penjualan 100% kepentingan ekuiti di dalam syarikat Edra pada nilai ekuiti sebanyak RM9.83 bilion dan pemindahan hutang sebanyak RM7.43 bilion

Dengan penjualan kepentingan tersebut, 1MDB telah membuat pembayaran hutang-hutang seperti berikut:-

i. Pembayaran awal : RM3 bilion hutang kepada bank-bank tempatan

ii. Pembayaran awal : RM2 bilion hutang kepada Marstan

iii. Pembayaran awal : AS$150 juta kepada Exim Bank

iv. Pembayaran balik : RM950 juta Kerajaan Malaysia

“1MDB kini tidak mempunyai sebarang hutang bank atau hutang jangka masa pendek dengan dana lebihan sebanyak RM2 bilion untuk membayar faedah dan pembangunan infrastruktur projek,” jelasnya. 

                                 ******************
Kan ..... kalau sekali baca ... kita terasa macam nak puji jugalah 1MDB ni .... Peeergh Hebat !

Dua kali baca .... kita terfikir balik.... laaaa ... kejayaan BAYAR BALIK HUTANG adalah Kejayaan Gemilang 1MDB yang sedang digembar gemburkan oleh kerajaan ? ? 


Ingatkan adalah bangunan2 tinggi yang canggih, atau patung emas gergasi pasangan Najib Rosmah di tengah2 kota Kuala Lumpur yang menjadi tarikan pelancong2 dunia ... yalah, kita bercakap tentang HUTANG SEBANYAK RM50 BILION !

Sepatutnya apa yang diceritakan adalah APA yang boleh kita lihat dengan mata kasar kita .... APA yang telah dibina dengan wang sebanyak itu. Sesuatu yang boleh dibanggakan oleh rakyat Malaysia tentang 1MDB .... Nah, patung emas gergasi Najib Rosmah ! HEBAT !

Rupanya ..... kehebatan 1MDB adalah keupayaannya bayar balik hutang .... laaa ......


Yang 1MDB berhutang itu untuk apa ?

Itu pun kalau benar hutang2 1MDB telah berjaya dilangsaikan. Kalau kita baca balik kenyataan JASA di atas, bunyi macam dah setel .... benarkah ?

Jom layan apa komen rakan FB Yaakob Osman ( KLiK ) yang berpengalaman dalam bidang ekonomi dan kewangan -


KOMEN Yaakob Osman -

Jumlah hutang 1MDB setakat 1January 2016 ialah 50.1 billion. Mengikut jawaban bertulis di atas cuma 6.5 billion dari hutang tersebut telah dibayar. 

Ini bermakna ada bagi pokok hutang sebanyak 43.5 billion. INI balance outstanding saja lah dulu. Bunga you all pun tahu kurang lebih 2.6 billion setahun.

Dalam jawaban yang sama juga mereka berkata tiada lagi hutang bank semua nya dah dibayar. Jangan tertipu tuan tuan. Hutang bukan bermaksud dgn bank saja. Memang 1MDB tidak banyak hutang bank.

Yang banyak ialah bonds. Saya senaraikan hutang hutang bond 1MDB di bawah:

1. IMTN 5 b
2. 10 year bond - 7 b (usd 1.75b)
3. 10 year bond - 7 b (usd 1.75b)
4. 10 year bond - 12b (usd 3b)
5. IPIC - 4.4b (usd 1.1b )


Makanya jumlah hutang yang belum berbayar ialah 36.4 billion . Ini pokok saja tau. Bunga lain kira. (Which should come up total to about 44b as of January 1 2016)

Walaupun mereka cuba mengaburi mata kita bahwa dah habis bayar hutang bank.. which is only telling half the story mereka lupa nak bagitau yg saya sebut.

Ini belum kira kesemua tuntutan IPIC tau ( only 4.4b saya tulis) - Kalau IPIC menang timbangtara, 1MDB terpaksa bayar RM26 bilion kepada IPIC

Jadinya apa yang akan diwarwarkan di media masa 1MDB tiada lagi hutang bank hasil dari pelan rasionalisasi. Malah 1MDB kununnya ada lagi baki 2 billion tunai.

Jangan percaya bulat2 tuan tuan. Yang pastinya nya kesemua hutang2 bonds di atas pokok nya sesen pun belum dibayar. Pelan rasionalisasi yang gagal kalau ikut congak saya.

Kenapa? Kerana hasil jualan Edra energy saja yg dapat tunai. Bayaran untuk jualan Bandar Malaysia ialah pada tahun 2022.

Dan yang paling penting kita mungkin tidak akan tahu kesudahan nya. Why? Kerana account 1MDB nampaknya tiada Auditors yang nak jadi pak sanggup.

Memindahkan 1MDB kepada MoF samalah juga dgn SRC..dapat payung besar dan tak perlu nak audit. Siapa pun tidak berani paksa.

                                  ***************** 

Laaa.... tak setel mana pun !  Hutang is hutang. Anda berhutang dengan bank tempatan ke atau dengan bank luar negara ke ..... namanya tetap HUTANG. Rakyat juga kena tanggung. 

Lepas jual aset utama IPP Edra, 1MDB masih berhutang berpuluh2 bilion lagi ! Bila cukup setahun, bunga2 interest yang mekar kembang akan buat apa yang kita bayar sebelum itu jadi sia2 sebab hutang naik balik.... kan ?

Apa yang tinggal pada 1MDB adalah tanah yang dikurniakan oleh kerajaan pada harga murah giler, yang boleh kita anggap sebagai free. Yang itu pun kita nak kena jual sebab nak bayar hutang.

DAN KITA MASIH BERHUTANG LEBIH RM40 BILION  selepas jual IPP dan sebahagian tanah negara ..... 

Seharusnya rakyat Malaysia jadikan persoalan ini satu keutamaan kepada 1MDB dan kerajaan untuk jawab - KE MANA PERGINYA RM50 BILION DUIT 1MDB ? ?

Akhir kata, baca rumusan dari Yaakob - 


Kerana itulah demi Malaysia yang lebih baik, menjadi tanggungjawab kita semua untuk tdk lagi menyokong BN. Selagi mereka masih memerintah tidak mungkin kita akan dpt merungkai kan semua tentang 1MDB dan SRC.

Dalam masa yg sama pimpinan yg sama mahu berhutanng lagi 55 billion utk rail pantai timur yg bukan priority. Ini sangat merunsingkan.

Anda mahu diam dan terus sokong? Not me ..no way. My vote will no longer be for BN. Enough is enough..alll the lies and deciets.

The key is to look for things they did not tell you as above.


p.s jangan igt org kpg or Felda tdk faham..saya dan rakan rakan saya akan pastikan mereka faham siapa yang songlap wang wang ini semua.



Lu Fikir La Sendiri!!!

108 ulasan:

  1. "3 Pencapaian Pelan Rasionalisasi 1MDB"? "Pencapaian" as in achievement?

    "1. Tiada sebarang rancangan untuk membubarkan 1MDB sehingga Pelan Rasionalisasi 1MDB dimuktamadkan" is one of the 3 achievements?

    Utter nonsense.

    Oops, the 3 achievements were stated later (these buggers put out a statement using the word "pencapaian" at the wrong place etc, how are they going to get public sympathy?)

    But the statement on the "second achievement" - ii. Penjualan 60% kepentingan ekuiti di dalam Bandar Malaysia Sdn Bhd pada nilai tanah sebanyak RM12.35 bilion" did not say to whom. Nevertheless, we know who. China. So it'd help reduce the population in mainland China by their migration here.

    Isn't it, therefore, fair to say that Najib does not have the interest of the Malays at heart? Won't bother if we are swarmed by the mainland Chinese in a decade or two? What's with him? Billions in the personal kitty was the consideration?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Bro 7:33 hizo un trabajo excelente.
      (Bro 7:33 you did an excellent job).

      Padam
    3. Gracias Senor Othaman.

      About the only other Spanish words I remember are

      Mucho trabajo, por la manana, por la tarde, por la noche.

      For the benefit of the others, they mean:

      A lot of work, every morning, every afternoon, every night.

      But can't find the words for:

      Despite those, I don't have RM2.6 billion in my bank account.

      Padam
    4. Si si.. no está mal, Senor 9:41.
      (Yes.. not bad Mr. 9:41).

      Padam
  2. Yang kata 800 billion yg mana satu? Bengong memikirkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. 800 billion hutang negara yg dibuat oleh najib klepek...

      Padam
    2. 22 tahun Tun M memerintah, hutang negara hanya 200 bilyon. Sejumlah besar dari tawaran pinjaman dgn kadar 0.01% interest datang dari negara Jepun. Negara pesat membangun dgn infra struktur kelas dunia setanding dgn barat, Jepun & Spura. Pelaburan asing datang mencurah-curah walau tertakluk dgn syarat Dasar Ekonomi Bahru memberi peluang pekerjaan jutaan di semua lapangan kpd rakyat, khususnya kaum bumiputera.

      13 tahun sejak pemergiannya, hutang negara mencecah 800 bilyon. Tanah & khazanah negara habis tergadai jual kpd syarikat asing luar. Manfaat abis dibolot rakus oleh anak & menantu Pak Lah, Najib & Rosmah. Pinjam duit Along Yahudi pulak kena bunga 8% dan rakyat pula kena tanggung bila sabsidi yg Tun beri dimansuhkan, diperitkan lagi dgn Gomen Suruh Tax (GST) 6%. 1mdebik jahanam hanya memberi peluang pekerjaan keciput (tak sampai 100 orang).

      Itulah bezanya pentadbiran antara Tun Mahathir, Tun Dol/KJ & Najib/Rosmah.

      Padam
  3. TENGOK GAMBAR MUHIYIDDIN DAN MUKHRIZ ANGKAT PLY CARD "BEBAS ANWAR" DALAM KONVENSYEN PAKATAN PEMBANGKANG, MACAM ANJING SAJA LAYAKNYA.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nate' Jing Jibo nih nak kena pelangkong gamak nya awal awal lagi dah mencacai nak kacau daun, nak divert attention dari perbincangan bos dia buat tahi 1mdb -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
    2. Anjing hutan tak ada lesen..boleh tembak..

      Padam
    3. Terima kasih bro 7:59 kerana Peringatannya.

      Padam
  4. Aku bukan kontan, tak faham kira kira. Yang aku baca tuh nampak nya cakap pasal bayar hutang aje. Mana untung nya?

    Habih tuh, kalau semua tuh di jual, lepaih bayar semua hutang, ada lebihan cuma RM2 bilion, makna nya dari tanah 500 ekar bekas Lapangan Terbang Antarabangsa Sg Besi tuh kita dapat RM2 bilion aje ke? Dan 40% untung dari projek tanah itu yang "di nilaikan RM12.35 bilion". Dah di buat financial model apekebende ke kata orang, dah ada projection berapa untung, bila, dsb nya ke?

    Orang kampong and "the average Malaysian" boleh faham itu semua ke?

    Wahai kawan kita john doe, tolong lah kasi penerangan bila ada masa lapang, terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Slm sdr.

      Mcm tau je saya tak selalu lapang terutama waktu malam. Hehe..

      Saya rasa saya pun konfius mcm sdr juga. Kalau hilang harta untuk bayar hutang, harta habis dijual tapi hutang masih tidak habis dibayar, itu disebut pencapaian maka betullah Najib ada pencapaian.

      Mgkn kita kena ambil perkataan pencapaian ini secara relatif.
      Masakan sama pencapaian budak berhingus dengan pencapaian professor universiti.

      Barulah kita akan iktirag segala 'pencapaian' Najib sememangnya hebat2 belaka spt:

      1. Anugerah Menteri Kewangan paling bodoh 2016

      2. Anugerah PM paling dibenci rakyatnya.

      3. Anugerah muka paling tebal.

      Masih teringat undiannya 3% saja berbanding Tun M semalam. Dia dah hilang legitimasi utk kekal sbg PM tapi terus bergayut.

      Mcm2 anugerah sebenarnya tapi memadailah untuk kita sama2 faham.

      Shalalala
      Shalalala in the morning...
      (Itupun pencapaian juga).

      Padam
    2. ...saya tak selalu lapang terutama waktu malam. Hehe..
      --------------------------------------------------------------
      Lain macam ajer bunyi nyer. Zaman tuu dah lama berlalu buat saya tapi banyak kenangan indah. Tapi sekali sekala hendak juga bergurau manja.

      Saya ada seorang sepupu di Penang dan menurutnya kebanyakan pemimpin UMNO di sana hanya 'Lip Service' saja & perasan masih kuat, sebab tuu Penang dah jadi kubu kuat Pembangkang sejak peninggalan Tun Mahathir. Orang Melayu di sana semakin jauh ketinggalan & terpinggir dgn arus pembangunan dek tidak ada pembelaan dari pimpinan UMNO sendiri sejak 2003. Jika tidak silap, tujuan dibina Jambatan Penang I oleh Tun M dulu untuk menjana ekonomi orang2 Melayu, khususnya kaum nelayan & kampung2 di persisiran pantai. Betulkah? Salam perjuangan.

      Padam
    3. Ye lah Pak Othman

      Perjuangan2 jugak, hati isteri nak jaga juga. Bukan dia minta saya curi duit untuk dia shopping pun, cuma nak sembang2 dgn dia ja. Hehe

      UMNO PP? Sama ja keadaan di mana2 pun..

      Salam perjuangan taiko.

      Padam
  5. Bukan kerajaan yg sorok maklumat...najib klepek yg sorok..AG apandir tak mau serah maklumat kpd swis pun atas arahan najib..najib dlm ketakutan..m;iwa kaco..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib memang kuat sorok bawah kain Rosmah bila Tun Mahathir nak bersemuka dgn dia. Semua kerja2 mungkar & maklumat, dia sorok dgn jampi serapah SOSMAH/OSA. La nie...sampai2 pekedai2 runcitpun terikut-ikut menyorok minyak masak. Kita dah masuk era inflasilah nampaknya.

      Padam
  6. Laaaa....ingatkan ada berita baru.

    Rupa2nya.....putar belit, fitnah,tokok tambah, ulang-ulang cerita....kena ingat, rakyat berakal...tak mudah diperbodohkn.

    Geli hati tengok madey kutty....kesian betul tengok mamak keling sekor ni.

    Hari ni kutty merengek mintak peliwat dibebaskan.

    Dulu kata peliwat tak boleh memimpin negara...moral jijik ...akhlak buruk... rendah...memalukn negara.

    Kat sarawak, siap cerita pasal video peliwat terlupa pakai jam akibat tengah sedap melabur air mani dlm nonok pelabur pelacur cina.

    Kini, sang peliwat... penzina nak memimpin negara pun dah boleh.

    Ishh...ishh...ishhhh....

    Dahsyattttt drama madey keling...FItnah tak jalan...menipu tak jalan...membohong tak jalan...menghasut tak jalan....

    LAst2....peliwat pun peliwat lah....janji puas.

    kesiannn boboiboy....dpt bapak mcm ni....kualiti...standard rendah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anjing hutan tak ada lesen..boleh tembak..

      Padam
    2. Kesian bapak engkau dapat anak bodoh macam kau 8.18

      Padam
    3. Bro Sarawak Scholar...

      Anjing hutan pembawa sakit gila menular yang mulut kuat mencarut kata2 lucah memang harus ditembak kasi kojol. Jgn lupa bro, posting CVnya buat makluman pengunjung2 baru di blog ini yg semakin laris manis.

      Padam
    4. Ko yg kuat putar belit sama mcm najib..makhlok perosak patut dihapuskan..kalo tanye ape bukti putar belit terus bisu..

      Padam
    5. Pak Othman
      Sarawak scholar
      Tanpa Namas

      Cuma nak cakap salam perjuangan..

      Padam
    6. Thanks bro..may Allah bleess us

      Padam
    7. Terima kasih juga & semoga silatur rahmi kita semua bertambah kukuh walau jauh di mata dekat di hati.

      Padam
    8. Tak pernah ketemu pun di mata, tapi sudah dekat di hati. Itulah yang berlaku bila dedak bukan matlamatnya.

      Kekeramatan UMNO tahun 1946 kini dimiliki PPBM.

      Mudah2an satu hari diizinkan bertemu semuanya.

      Mgkn slps Jibo jatuh kita diizinkan bertemu muka.

      In shaa Allah

      Padam
  7. Farewell Obama, here comes Donald Trump
    Malaysia's dilemma, began with 2 dumb-dumb
    Dumb I just sleeping, Dumb II a big fat plump
    Both deliver nothing, bringing only slump

    The ZZZZ Tun Dol began the economic mismanagement of the gomen in 2003. In 2008 Tun Dol made history, lost the 2/3 majority first time in Parliament. Then the Jumbo-Jibby took over in 2009. Being the stupid moron that he is, Jibby did not know how to terminate Tun Dol's really dumb, really bodoh economic team. Instead Jibby promoted Tun Dol's dumb team to even higher positions in gomen and gave them more power and positions. That was in 2009.
    And then, consecutively in running, Jibbo led to another historic loss in 2013 General Election where his performance was worst than the ZZZZ Tun Dol. Jibby under the spell of his wife, started to borrow ursury money from the Zionist Jews and hired another Zionist Aide, APCO as Consultant for his administration. The economic mismanagement of the gomen by this time not only became worse, but the team became thieves - they started stealing. We know of the outright thefts. There are also the other more nefarious methods - for example by paying themselves sky high salaries. Some GLC morons are paid up to RM250,000 per month in total... !! This is also thievery.
    It is reported, the GLCs have fired thosands staff & employees. This is because of their poor management skills. Thousands more people working for their suppliers, vendors and subcontractors have also lost their jobs. The total effect is more scary by virtue of growing unemployed new graduates and school leavers each year.

    BalasPadam
  8. Tujuan penubuhan 1mdb sangat cantik dengan model perniagaan yg dirancang rapi.dlm beberapa sektor terpilih...modal melalui hutang...akhirnye perniagaan 1mdb gali lobang tutup lobang...hutang2 nye dijangka boleh diselesaikan pada tahun 2030...tak pasti pada tahun itu najib masih hidup..
    Selepas DOJ pecah lobang wang pelaboran 1mdb di luar negara dirompak oleh najib dan konco2nye...barulah kita faham bahawa tujuan sebenar penubuhan 1mdb oleh najib adalah sebagai 'vehicle' untuk dia jadi billionaire..dan hidup mewah..saya bukan PENYANGAK..

    BalasPadam
  9. Tiada juru odit bertauliah berani mengesahkan penyata akaun 1mdb..kenapa2....akaun tipu...

    BalasPadam
  10. HIDUP NAJIB, MATI UMNO

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul biar najib hidup hingga pru14 supaya boleh didakwa dimahkamah..

      Padam
    2. Betul, kalau dia gol sabelom di heret ke mahkamah, rasa kesal kita semua, tak dapat keadilan. Mesti nak tengok dia di hakimkan dan di penjarakan.

      Padam
  11. Mcm mn nk msk IPO.
    Audit xpenah selesai.
    Audit Negara dh tlg auditkan tp kena OSA plk..
    He.he.he.

    Melayu mmg bodoh.
    Senang je nk tipu...he.he.he

    DEMI AGAMA BANGSA DAN NEGARA.
    he.he.he.

    Alamak china komunis xde agama

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya melayu memang bodoh kerana senang ditipu oleh puak2 kafir DAP PKR RBA yg memang kaki penipu!!!

      Padam
    2. Aku nampak umuno Ko yg dah banyak tipu melayu...ko lah melayu bodooh diupah untuk tipu melayu

      Padam
  12. puak2 kafir DAP PKR RBA dan macai2 penjilat lobang taik puak2 kafir ni takkan berhenti membohong dan memburuk2kan najib dan kerajaan sedia ada... celaka ! kes rasuah lim guan eng yg sangat jelas dengan bukti kukuh dan tidak mampu lagi diputarbelit si celaka kafir LGE tu, pembohongan dan penyelewengan Azmin dalam isu air di selangor depa diamkan... walau telah dikantoikan oleh khalid ibrahim...puak2 ini adalah golongan yg celaka! termasuk admin blog ini...depa sangat sedar tu dan akan terus berbohong selagi adanya rakyat negara ini yg suka diperbodohkan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bohong ape?tolong jelaskan..kalo merapu najib klepek pun takfaham..ko ditugaskan untuk merapu?kalo nak merapu baik ko pegi masuk dlm kain bini ko..

      Padam
    2. Kenapa aku rasa aku telah dibohongi oleh UMNO?

      PRU 13 aku bantu kempen UMNO, keluar duit sendiri padahal aku tak pernah cari makan melalui UMNO pun ataupun saluran politik.

      Tlg kempen, lambat balik tidur malam, keluar belanja sendiri untuk jamu ahli2 UMNO yg berkhidmat, apa2 duit yang dapat aku serah bulat2 kpd ahli2 lain yang lebih memerlukan. (Tak spt pendedak yang berkhidmat demi dedak).

      Tup tup presiden UMNO yang cari makan betul-betul melalui UMNO sejak ia mula2 pegang gaki sendiri ada terima 2.6b 'derma' utk UMNO.

      Tup tup presiden UMNO buat banyak perkara2 khianat ke atas agama aku bangsa aku dan negara aku atas nama UMNO.

      1 Malaysia, Rosmah didahulukan, pendedak diutamakan. Janji dicapati.

      Tidak syak lagi aku telah ditipu oleh UMNO-Najib dan bukan mana2 pemimpin pembangkang lainnya.

      Aku takkan terpedaya lagi dgn bolak-balik Najib dan konco-konconya dalam UMNO.

      Enough is enough.

      Padam
  13. 4. ​Keadaan negara kita hari ini tidak bertambah baik. Harga minyak dunia yang rendah menyebabkan pendapatan negara semakin susut. Banyak subsidi yang sebelum ini diberikan untuk meringankan beban rakyat terpaksa ditarik balik. Yang terbaharu ialah penarikan subsidi minyak masak yang pastinya menambahkan beban rakyat, terutamanya golongan berpendapatan rendah.
     
    5. ​Semalam, nilai ringgit menjunam ke paras RM4.72 berbanding satu dollar Amerika, iaitu paras paling rendah dalam tempoh 12 tahun. Ini adalah satu amaran awal yang menguji ketahanan Bank Negara dan ketangkasan kerajaan dalam menangani krisis. Saya pernah sebutkan dalam ucapan perbahasan Bajet 2017 di Parlimen baru-baru ini bahawa Malaysia berada dalam keadaan yang amat terdedah kepada serangan spekulator matawang jika langkah-langkah penyelamatan ekonomi negara tidak dilakukan dengan segera. Dengan hutang luar negara kita yang tinggi, harga minyak dunia yang menjunam dan sumber kewangan kerajaan yang terhad, negara kita akan menghadapi satu malapetaka ekonomi yang dahsyat jika ringgit kita diserang oleh penyangak matawang seperti yang dilakukan oleh Soros pada tahun 1997. Nauzubillahi minzalik.
     
    6. Dengan kejatuhan nilai ringgit, nilai hutang luar negara kita yang kebanyakannya dalam matawang dollar akan turut meningkat. Selain itu, harga barangan import, terutama barangan makanan akan bertambah mahal dan ini sudah pasti menambahkan beban rakyat yang telah pun sedia terbeban dengan kos sara hidup yang tinggi. Pendapatan rakyat tidak meningkat, malah ramai yang terdedah kepada risiko kehilangan pekerjaan dan mata pencarian jika ekonomi negara kita terus suram dan kerajaan gagal untuk melaksanakan langkah-langkah rangsangan ekonomi dengan segera.
     
    7. Malangnya, tatkala rakyat sedang gundah gulana dan keluh kesah memikirkan nasib hari ini dan esok, Perdana Menteri masih boleh menyanyi dan menari dengan gembira dalam pesta riang ria menyambut tetamu negara. Seolah-olahnya tiada apa yang berlaku. Malah sebelum itu, dia dan keluarganya berkelana ke negara China bukan untuk menarik pelaburan, tetapi menambah hutang negara.
     
    8. Ketika kerajaan sepatutnya lebih berhemah dalam berbelanja dan berusaha untuk mengurangkan beban hutang negara, Najib telah menyebabkan kerajaan berhutang lagi sebanyak RM55 bilion dengan bank dari negara China untuk membina landasan keretapi paling mahal di dunia. Tatkala biasiswa mahasiswa dipotong, subsidi minyak ditarik balik dan peruntukan kepada kementerian-kementerian dikurangkan, kontrak pembinaan projek mega bernilai puluhan billion ringgit ini diberikan kepada sebuah syarikat dari negara China tanpa melalui proses tender terbuka.

    9.​ Inilah cara pengurusan ekonomi Najib yang langsung tidak menghiraukan kebajikan rakyat. Ini tidak termasuk perjanjian-perjanjian lain yang bernilai RM144 bilion kesemuanya, yang kebanyakannya adalah hutang, bukan pelaburan. Hutang 1MDB pun masih belum nampak jalan penyelesaiannya, Najib menambah lagi hutang negara berjumlah ratusan billion ringgit yang akhirnya terpaksa ditanggung oleh rakyat.
     
    10. Apabila pemimpin yang korup salah urus ekonomi negara, rakyatlah yang menderita. Hasil kutipan GST dan cukai pendapatan tidak dikembalikan kepada rakyat, sebaliknya terpaksa digunakan untuk membayar hutang negara dan menampung pembaziran oleh pemimpin yang boros dan rasuah.
     
    11. Dalam keadaan ini, rakyat tiada banyak pilihan. Ke mana sahaja saya pergi, mereka kata tunggu pilihanraya. Mereka tidak mahu lagi mengundi Barisan Nasional. Mereka mahu mengundi parti yang diyakini boleh membentuk sebuah kerajaan yang bersih, beramanah dan bertanggunjawab serta mampu untuk menyelamatkan negara dan membela nasib masa depan mereka.
     
    12. Rakyat sebenarnya meletakkan harapan yang tinggi kepada parti-parti pembangkang untuk mengalahkan Barisan Nasional dalam PRU 14. Mereka melihat parti-parti pembangkang sebagai pilihan utama untuk menerajui negara selepas PRU 14.
     
    13.​Namun, kita tidak boleh berasa selesa dengan sentimen rakyat yang nampaknya menyebelahi kita pada masa ini.

    BalasPadam
  14. PP LEBAM BOBOI KUTTY BEBAS ALJUBOORI
    KIKIKI...AL ANUS SUMAN MENDIAMKAN DIRI
    MANTAN PENGERUSI ARI NI SENTAP LAGI
    JATI DIRI KONON ..TU MAINAN BARUA YAHUDI

    kikikikiki....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Barua yahudi dan balaci china kominis..

      Mao yuan nak tanye cikit:
      Trump dah menang jadi;
      Subic Bay akan ditutup-bila tu?
      Singapore akan lenyap-lepas pendakwaan jho lo?
      Dollar bila nak buang kelaut?
      Berapa kapal sawit nak bayar utang kominis

      Tolong jelaskan sebab ko pandai mcm Oreng Uten..

      KiKikikiki..

      Padam
    2. Dah banyak soklan aku ko takut nak jawab..terlajak pandai..

      Kikikik

      Padam
    3. Kejora @ 9:42 ptg - Apa maksud kamu mainan barua Yahudi...??Yang bagi lesen perniagaan bertapak di negara ini buat julung2 kali kepada Yahudi Goldman Sachs tu, siapa...?? Kan hanya Najib Menteri Kewangan ketika itu! Yang lantik Goldman Sachs jadi consultant tu siapa? Yang lantik APCO syarikat Israel Yahudi sebagai Penasihat di Putrajaya, siapa..?? Berbilyon juta dah dibayar oleh Najib kepada kedua pihak Yahudi itu hingga jadi perbahasan di dewan parlimen. Cakap tak agak2..Kan dah terkantol cuba nak temberang...!!!

      Dah tentu2 Tun Mahathir tu diiktiraf dunia Islam sebagai jurucakap, tak juga dipedulikan Najib, malah lebih percaya Yahudi, Amerika & Spura. Nah rasakan...kena boomerang dan main balik pd mereka yg Najib dulu menyembah-nyembah.

      Najib memang tak ada jati diri & daya fikir sendiri tapi tunduk kemahuan bini, asyik melendet kat orang asing & si bengap2 bodoh Liberal peninggalan Tun Dol...!!!

      Padam
    4. Mohon izin tambah.

      Yang terkinja-kinja dgn kemenangan Trump si proksi yahudi zionist tu sapa?

      Padam
    5. Najib aeal2 umum trump kawan baik dia...main golf dengan trump..awal2 nak jadi barua yahudi..macai sekor ni mengada2 lebih

      Padam
  15. Hidup aku ok je.. rilek n santai.bersyukur walau tak kaya.jgn byk megeluh n hasut rakyat sdgkan kehidupan kat negara ni takda la teruk pun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perompak mestilah hidup ok..

      Padam
    2. Ko mistilah hidup KO..punya

      Padam
    3. Rezeki dari Allah

      Padam
    4. Kamu ada share dlm rompakan mestila hidup ok dan gumbira.

      Buat kesenangan di blkg keringat dan darah orang lain secara rompakan. Orang lain yang berduka ketika kamu bergumbira.

      Hadamkan itu.

      Padam
  16. Siapa sebenarnya yang menguasai parti-parti pembangkang ????

    Ini jawapan sebenar.kita cerita dulu pasal luar negara.Tatkala dunia sedang dikejutkan dengan kemenangan Donald Trump bagi merebut kerusi Presiden Amerika Syarikat,pembangkang di negara ini sebenarnya belum memilih lagi ketua mereka secara rasmi.Logo rasmi dan satu perlembagaan khas untuk mengikat semua parti seperti BN masih belum ada.Sebab itu politik parti pembangkang semakin hari semakin kucar kacir.Pembangkang hanya ada ‘kepala’ yang memegang ‘ekornya’.Itu pun kadang kadang bertukar kepala kerana masing masing gila hendak jadi PM.

    Selepas pemergian PAS dari Pakatan Rakyat pada 2015,blok politik utama pembangkang di negara ini memperkenalkan Pakatan Harapan dengan dianggotai oleh DAP,PKR dan pengganti PAS iaitu Parti Amanah Negara atau PAN.Dan kehadiran parti baru PPBM dan Parti Warisan Sabah.Pecahan parti pembangkang terkini adalah seperti berikut :
    1) DAP - 37 kerusi (Ketua)
    2) PKR - 28 kerusi
    3) PAN - 6 kerusi
    4) Parti Warisan Sabah - 2 kerusi (Shafie & Darrel)
    5) Parti Sosialis Malaysia 1 kerusi,Sungai Siput
    6) PPBM - 1 kerusi,Pagoh
    Jumlah - 75 kerusi parlimen

    DAP yang sebenarnya memonopoli urusan ‘disebalik tabir’ pergerakan dan hala tuju pembangkang di negara ini.Abang besar kepada pembangkang sekarang adalah DAP.Diasaskan pada 18 Mac 1966,DAP telah menjadi parti paling berpengaruh dan paling lama dalam perjuangan blok pembangkang.Ini antara faktor terpenting yang memungkinkan parti-parti pembangkang lain hanya mampu berfungsi tak ubah seperti ‘lembu dicucuk hidung’.Mahathir pun tidak berani bersuara langsung pasal rasuah anak Kit Siang di Penang.Apa boleh buat,PPBM hanya ada satu kerusi sahaja.Kena ikutlah "punggung DAP".

    Walaupun mereka memperkenan Presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen,namun harus diingat Ketua Parlimen DAP iaitu Lim Kit Siang adalah antara Ahli Parlimen paling senior di Dewan Rakyat.

    Lim tidak pernah ada cita-cita untuk bersara sejak dari 1969 sehingga kini kerana ia tidak mahu para ahli-ahli parlimen pembangkang yang lain melakukan sesuatu tindakan yang tidak sehaluan dengan perjuangan DAP itu sendiri.Tidak kisahlah ahli parlimen pembangkang itu dari PKR atau PAN,namun apa sahaja tindakan mereka sentiasa diperhatikan secara senyap oleh Lim agar ia tidak lari dari perjuangan DAP yang bukan sahaja mahu menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional,malah anti-Islam dan menjadi ‘agen Israel’ melalui pendedahan penerimaan dana RM1.2 bilion dari negara itu yang masih belum dinafikan mereka.

    Apabila PAS sudah tidak mampu bersekongkol dengan kehendak dan karenah DAP, maka mereka mengambil keputusan drastik untuk berpecah dan menentang BN dari blok ketiga politik Malaysia.Ia satu lagi bukti bahawa Pakatan Harapan sememangnya dikuasai oleh kuasa diktator dari DAP secara diam dan ‘dari bawah meja’.PKR hanya diletakkan sebagai Ketua Pembangkang sebagai sebuah boneka dan wayang untuk menggaburi mata umum akan kuasa jahat sebenar pembangkang di negara kita. Dengan seramai 37 ahli parlimen dari DAP,semestinya ia amat mudah untuk mempengaruhi 28 ahli parlimen dari PKR, enam dari PAN dan seorang dari PPBM iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Kini,jangan kita berselindung lagi untuk mengakui bahawa DAP adalah ketua sebenar Pakatan Harapan di Malaysia.Pakatan pembangkang kini diketuai oleh DAP.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mistilah Dap jadi ketua yang mepengaruhi pembangkang. ITU sebab Pas TAH hingin jadi budak suruhan Dap

      Padam
    2. ITU andaian bodo ko saje..mempengaruhi ape?bukan ada kuasa ape pun

      Padam
    3. Kalo tidak ko dah mampus kebuluran macam org Africa

      Padam
    4. Rezeki dari Allah..bukan dari najib

      Padam
    5. Dan bukan Dari Cina

      Padam
  17. Malaysia dah tiga bulan bangkrap. Macamana kau org semua boleh tak sedar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yer ke?..bukahkah najib bawak tempurong mintah sedekah cina kominis?

      Padam
    2. Yuan bila nak pakaikat malaysia?
      Mr brics pakar yuan

      Padam
    3. Kalo tidak ko dah mampus kebuluran

      Padam
    4. Rezeki dari Allah bukan dari najib

      Padam
    5. Pengikut ajaran setan selalu lupe kpd kuasa Allah..tobatlah sebelum mampos

      Padam
    6. Demi utk menjadi MB , maka diberinya Dap tanah pajakan 999 tahun.

      Padam
    7. Ko suruh 10:30 tobat dulu

      Padam
    8. Itu bukan jual..tanah dah diduduki puak2 cina...dari zaman bn lagi..ko biarkan kenape?masa tu nak dapatkan undi cina kan?

      Tanah Bandar malaysia najib dah jual kpd cina kominis...bilion2 duit kerajaan najib bagi kpd jholo pujaan hati ko

      Padam
    9. Kenape 10.30 kena tobat..orang menentang kemungkarn plak kena tobat dulu..ini pengikut ajaran setan tanduk3..lagi beraat..

      Padam
    10. BN bagi 99 thn saja. Ko yg telajak sedekah, APA hal?

      Padam
    11. Yg ko susah hati per hal?tanah yg dah berpindah milik ko diam plak..

      Barua yahudi dan balaci china kominis..

      Mao yuan nak tanye cikit:
      Trump dah menang jadi;
      Subic Bay akan ditutup-bila tu?
      Singapore akan lenyap-lepas pendakwaan jho lo?
      Dollar bila nak buang kelaut?
      Berapa kapal sawit nak bayar utang kominis

      Tolong jelaskan sebab ko pandai mcm Oreng Uten..

      Padam
    12. Ko buat salah boleh
      Org buat salah ko heboh..

      Padam
    13. Salah ape?ko yg selalu hebohkan orang buat salah. Dengan gelaran lagi..bAru sedar diri..

      Padam
    14. Takut kena tibai semdiri jawab ....sori laa

      Padam
  18. Teori lebih..dap anti ialam.?.setiap tahun jabatan agama islam penang paling banyak dapat peruntukan berbanding negeri2 BN..poorah..yg perintah BN macamana DAp plak boleh kontrol..bebal terlajak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. untuk mengenal siapa DAP sila rujuk perlembagaan tubuh parti berkenaan - harga kamu kepada mereka hanya terikat dengan nilai 1 undi. 😂😂

      Padam
    2. Dah dikatakan banyak kali mana mungkin DAP memerintah negara berpandukankan senario jumlah kerusi yg mereka bertanding & kuasai dalam parlimen negara. Perlu kita ingat dalam DAP ada juga yg berfahaman rasional & ultra seperti mana2 badan politik yg lain. Contohnya, TS Lee Lam Thye yg dulunya bekas Timbalan Pengerusi DAP yg rasional. Dia saya kenali sejak tahun 1980an dan sangat disenangi oleh semua kaum. Gaya hidupnya sederhana, tidak menunjuk-nunjuk kemewahan & korup seperti pemimpin2 UMNO.

      Negara memang dahagakan pemimpin berwibawa & berkharisma yg tidak tunduk pada mana2 kuasa asing, ada jati diri dan disegani baik di dalam negara maupun di persada antarabangsa. Isu 1MDB dah dibangkitkan 5/6 tahun dulu tapi hanya mendapat perhatian dunia bila Tun Mahathir mula bersuara sejak 2 tahun lepas. Begitulah ummpphh & powernya orang tua yg dah mencecah 91 tahun tapi masih berbisa. Saya yakin dgn penyertaan & bimbingan Tun M dalam Pakatan Harapan, semua parti2 pembangkang akan bersatu dgn satu matlamat besar (mengenepikan matlamat parti masing2) iaitu Menumbangkan KERAtaJAAN Najib & Rosmah.

      Padam
    3. Hi unknown

      Jom tengok UMNO pula.

      Perlembagaannya sebut agama Islam, bangsa Melayu, Raja2 Melayu dan Negara Malaysia, tapi itu bertulis sahajalah. Yang amalannya:-

      1. Presidennya mengaku Bugis itu pendatang. Maka secara analoginya Sultan Selangor dan Sultan Johor juga pendatang. Tak perlu DAP pun untuk bagi tafsiran.

      2. Presidennya bawa masuk APCO dan Goldman Sachs dua syarikat yahudi Zionist Israel ke dalam Malaysia. Gadaian ini pun masih belum tertebus dan pelan rasionalisasi makan satu generasi.

      3. Presidennya jual hartanah dan aset2 penting negara kpd Komunis China.

      4. Presidenya authorize pembayaran hutang 26b kpd sykt palsu di negara kafir padahal hutang itu diberikan oleh sebuah negara Islam yang lain.

      5. Presidennya juga berhutang dgn komunis China yang perlu dibayar oleh anak cucu kami.

      6. Prsidennya hidup super mewah sedang rakyat dicekik kehidupan.

      7.seorang Muslim dari Pulau pinang telah membunuh diri kerana merasakan ketidakadilan melampau pihak pemerintah. Sekalipun negerinya diperintah oleh DAP, yg disebutnya sbg zalim dan menindas adalah kerajaan Persekutuan yang diketuai UMNO.

      Siapa yang malukan nama Islam seantero dunia, gadaikan Islam, permainkan Islam, jual nama Islam dll. UMNO-Najib atau DAP?

      Padam
    4. kah kah kah...

      orang bunuh diri, salah UMNO?

      Dasar 'ostat' munafiq tak percaya tqdir Allah...

      kalau diri 'ostat' ni dah setan sesat, tak mampu dia nak lindungi kesetanan & kesesatannya...

      Padam
    5. Meminjam pesanan & kata2 hikmat sdra seperjuangan RD....

      Saudara Othman,

      Mungkin Pro-Jib belum 'sedar' bahawa DAP hari ini sudah bertukar menjadi lebih sederhana. Bukan lagi seperti DAP ketika bersama Gerakan dan PPP, berarak meraikan kemenangan-besar Piliharaya pada tahun 1969... yang mencetuskan rusuhan Mei 13.

      Mungkin setelah menjadi Kerajaan di Pulau Pinang dan selepas berkawan dengan PAS sejak 2008, DAP sudah bertukar menjadi lembut, sederhana & lebih bertolak-ansur terhadap kaum Bumiputera. Maklumlah, lebih separuh dari Rakyat Pulau Pinang, adalah bukan-Cina.

      Kebelakangan ini pun... DAP, seolah-olah telah menjauhkan diri dari terlibat dengan puak Evangelist... terutamanya selepas tidak lagi berkawan dengan PAS-Haji Hadi. Mungkin... DAP sudah 'sedar' akan bahaya... mengunakan 'Agama & rumah-ibadat' dalam berpolitik.

      Sebaliknya... untuk memikat hati pengundi Cina, hari ini... demi survival dan takut kehilangan sumber-pendapatan... MCA pula yang terkedepan memperjuangkan apa yang DAP lakukan dahulu. Sehinggakan, The Star yang dimiliki MCA sudah menjadi jurucakap DAP.
      Selepas berkawan dengan Haji Hadi... dulu, DAP telah bersetuju untuk tidak bersetuju mengenai Hudud. Sebab itu MCA... hari ini, mengugut dan membangkang dengan tegas, sokongan UMNO-Najib kepada Hudud-PAS.

      Kesimpulan:

      Saya berpendapat, adalah lebih memberi kebaikan kepada seluruh Rakyat Malaysia, tanpa mengira Bangsa & Agama... untuk kita 'berkawan' dengan... lesser Evil demi menghapuskan maklok-perosak yang lebih besar & bahaya.
      Kepada masyarakat Islam pula, Najib lebih bahaya. Selagi tidak disingkir, dia akan mencemarkan kemuliaan Agama Islam dan menyemarakkan perpecahan Melayu. Mana tidaknya... Malaysia, sebagai sebuah Negara Islam... hari sudah di cop sebagai Kleptocracy... iaitu di perintah oleh gerombolan pencuri.

      Padam
    6. Y betul wahai bebal dedak.

      Orang tu bunuh diri dan buat kenyataan sebelum itu dia bunuh diri kerana ketidakadilan pemerintah.

      Kamu apa tahu sebab kamu pun ada share dalam rompakan itu...

      Dasar bebal dedak..

      Padam
    7. Baru nampak perkataan 'takdir Allah'.

      Si bebal dedak rupanya mempunyai pemahaman agama yang berubah-ubah ikut kepentingannya.

      Kini ia menyalahkan Allah pula apabila ada manusia membunuh diri. Beriman sbg Murji'ah pulak slps bertukar2 warna jadi khawarij, pliralist, jabbariyah dll.

      Sikap si bebal dedak yang menjual agama demi dedak amat2 terselrah.

      Dia hanya diberi tempoh.

      Padam
  19. Jgn takot dgn DAP.
    Dgn najis dh gadai mcm2 ke china, nk takot apa lg dgn DAP.

    Eh silap.. xperlu lg umno.
    Dl bangga main golf dgn kuasa asing masa pantai timur banjir besar. Xheran dia nk tlg rakyat. Golf dgn kuasa asing lg penting.

    Doj plk buat hal.
    Merajok si bugis pondan pegi china bwk anak tiri soleh.
    Eh bukan harta anak tiri soleh nk kena sita ke kt usa. Awat xdefend?

    Padanla anak tiri nk melabor kt china plk. Sana xde org kacau...he.he.he
    Bolehla kelepet lg.
    Boleh gadai lg mcm2 kt china.
    Setakat IPP dgn tanah sg besi tu ape la sgt.

    DAP jahat cina komunis.
    Tp umno pegi gadai kt china komunis tu ikot sunnah.

    "Gadailah dan hutanglah sampai ke negara china"

    DEMI AGAMA BANGSA DAN NEGARA..
    he.he.he.

    Krik..krik...krikk...

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha, awak bagaikan anak kecil yang menarik lengan si ayah kerana mahukan sesuatu .. sabar yer .. 😘

      Padam
    2. Tu je ko leh jawab?

      Padam
    3. Riza aziz yg tarik lengan semah nak rumah mewah,nak main judi,nak minum arak dan nak kaye cepat..orang2 umuno bodoo terlopong tukang bayar hutang..

      Padam
    4. Tatikh luput DoJ -- DEC2016

      Padam
    5. Hi unknown

      Ye lah, cuba kamu counter balik kenyataan Tanpa Nama 10:53 di atas tu, bukan dengan perumpamaan yang tiada point.

      DAP warga Malaysia yang tak mampu ubah perlembagaan Malaysia tanpa persetujuan orang Melayu, dgn komunis China yang memegang telur PM Malaysia mana kejahatan yang lebih besar dan lebih real?

      Siapa jual hartanah2 dan aset2 penting Malaysia kpd Komunis China, Najib-UMNO atau DAP?

      Siapa yang pergi ke negara China dan bawa balik hutang raksasa yang perlu dibayar oleh anak cucu kami di Malaysia. Najib-UMNO atau DAP?

      APCO dan Goldman Sachs syarikat milik Yahudi Zionist, DAP atau Najib-UMNO yang bawa masuk ke dalam Malaysia?

      Yang berebut nak tahniahkan Trump si proksi zionist itu dan mengakuinya sbg 'golfing buddy' UMNO-Najib atau DAP?

      Padam
    6. Unknown nie saja nak cari publisiti murahan. Saya dapati dia juga macam Kejora...last2 cabut lari menghilang diri bila dikomen balas, ibarat baling batu sembunyi tangan. Saya sedang mengamati gerak-gerinya dan Insya Allah ada kesempatan nak buat perhitungan dgn dia juga.

      Padam
    7. Ko ingat dap tanding 55 kerusi dah boleh perintah malaysia?

      Padam
    8. Memang tak boleh , tapi dia pakai proxy@barua , seperti berlaku di Perak 2008.

      Padam
    9. Kalau tak silap yg buat taktik kotor itu kan UMNO/BN?

      Padam
    10. Habis perak kena jual?

      Padam
    11. Yang buat Kotor tu ialah apa yg dulunya 'parasit' dlm PAS.

      Padam
  20. TUNJUK JATI DIRI MELAYU DAN ISLAMNYA
    AL ANUS DIGANYANG KERNA PLURALISMANYA
    KIKIKI.. TU DOLU ALKUTTY DAH KEMOEN BEBAS ALJUBOORI SEMULA
    SUMAN BARUA KUTTY YAHUDI TERKINJA KINJA SAMA

    kikikiki... nk jadi barua yahudi kena jadi sesumpah ikut masa dan tikanya... yg penting janji masyukk...


    kikiikikiki...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yg ko sakit hati sangat dengan seman ni kenapa?seman tak suka najib klepek bukan taksuka ko

      Padam
    2. Musibat kamu Kejora....apa maksud kamu mainan barua Yahudi...?? Yang bagi lesen perniagaan bertapak di negara ini buat julung2 kali kepada Yahudi Goldman Sachs tu, siapa...?? Kan hanya Najib Menteri Kewangan ketika itu! Yang lantik Goldman Sachs jadi consultant tu siapa? Yang lantik APCO syarikat Israel Yahudi sebagai Penasihat di Putrajaya, siapa..?? Berbilyon juta dah dibayar oleh Najib kepada kedua pihak Yahudi itu hingga jadi perbahasan di dewan parlimen. Cakap tak agak2..Kan dah terkantol cuba nak temberang...!!!

      Dah tentu2 Tun Mahathir tu diiktiraf dunia Islam sebagai jurucakap, tak juga dipedulikan Najib, malah lebih percaya Yahudi, Amerika & Spura. Nah rasakan...kena boomerang dan main balik pd mereka yg Najib dulu menyembah-nyembah.

      Najib memang tak ada jati diri & daya fikir sendiri tapi tunduk kemahuan bini, asyik melendet kat orang asing & si bengap2 bodoh Liberal peninggalan Tun Dol...!!! Moga2 Anwar dah insaf dan jika itu kenyataannya, apa salahnya? Berbanding Najib yg terus terlajak/terlanjur dayus ikut telunjuk bini dan terumbang ambing bagai lebai malang..sekejap mengampu Yahudi/Amerika, alih2 kini berkiblatkan China Komunis.

      Padam
    3. In shaa Allah kelak saya jadi saksi depan Allah yang terkinja-kinja dgn yahudi zionist adalah kejora dan bukan pak othman.

      Padam
    4. Terima kasih bro..kesudian anda menjadi saksi memberi semangat & makna mendalam dalam perjuangan saya menegakkan kebenaran & keadilan hakiki.

      Salam perjuangan.

      Padam
    5. In shaa Allah pak Othman.

      Sungguh saya rela menjadi saksinya sbb saya lihat sendiri siapa yang terkinja-kinja itu.

      Saya hanya harap pak Othman teruskan perjuangan dan mohon Allah berikan nafas, kesihatan dan kekuatan yang berpanjangan untuk menentang kemungkaran dan dedak2 yang membela kemungkaran itu sahaja.

      Salam perjuangan Alif ba ta

      Padam
  21. 22 TAHUN BERKUASA ALJUBOORI DIENJARAKANYA
    SEKARANG KEMPEN BEBAS AL ANUS@ALJUBOORI NYA
    DULU TERKINJA KINJA GANYANG AL ANUS@PLURALISMA
    MANA JATI DIRI MELAYU DAN IDEALISMANYA..?
    MANTAN PENGERUSI YG TATAU TERIMAKASIHNYA
    JADI SESUMPAH ASAL ADA KEPENTINGANYA.?

    pantun 7 kerat cukup membayangkan pengkhianat bangsa demi membaruajan bangsa untuk tuan penjajahnya... bukan sorang terlalu ramai dinosaur purba yg dah mereput jadi barua tuan asing... mudah sangat dinasour reput lupa.... arau buat buat lupa .... bodoooo bodoooo. .... kikikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib memang tak ada jati diri & daya fikir sendiri tapi tunduk kemahuan bini, asyik melendet kat orang asing & si bengap2 bodoh Liberal peninggalan Tun Dol...!!! Moga2 Anwar dah insaf dan jika itu kenyataannya, apa salahnya? Berbanding Najib yg terus terlajak/terlanjur dayus ikut telunjuk bini dan terumbang ambing bagai lebai malang..sekejap mengampu Yahudi/Amerika, alih2 kini berkiblatkan China Komunis.

      Padam
  22. Moga moga anwar dah insaf dng perbuatanya..? insaf dng syarat seluruh baka baja dua turut insaf bersama dengan barua baruanya sekali... dan meninggalkan terus karier politik ... selagi nak aktif berpolitik sambil mulut kata sudah insaf... maka itu insaf bohong sbb barua2 yahudi kuat bohong dan mudah lupa....hihihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib memang tak ada jati diri & daya fikir sendiri tapi tunduk kemahuan bini, asyik melendet kat orang asing & si bengap2 bodoh Liberal peninggalan Tun Dol...!!! Moga2 Anwar dah insaf dan jika itu kenyataannya, apa salahnya? Berbanding Najib yg terus terlajak/terlanjur dayus ikut telunjuk bini dan terumbang ambing bagai lebai malang..sekejap mengampu Yahudi/Amerika, alih2 kini berkiblatkan China Komunis.

      Padam
  23. Puak cai babi nak guling kerajaan kaedah biinatang rimba
    Kerana rasa tak kuat, sokongan DAP kafiir mereka damba
    Madey dipanggil ular & bapa ayam, mereka buat selamba
    Dengan puak kafir DAP ini, cai2 babi kini rela jadii hamba

    BalasPadam
    Balasan
    1. Meminjam pesanan & kata2 hikmat sdra seperjuangan RD....

      Saudara Othman,

      Mungkin Pro-Jib belum 'sedar' bahawa DAP hari ini sudah bertukar menjadi lebih sederhana. Bukan lagi seperti DAP ketika bersama Gerakan dan PPP, berarak meraikan kemenangan-besar Piliharaya pada tahun 1969... yang mencetuskan rusuhan Mei 13.

      Mungkin setelah menjadi Kerajaan di Pulau Pinang dan selepas berkawan dengan PAS sejak 2008, DAP sudah bertukar menjadi lembut, sederhana & lebih bertolak-ansur terhadap kaum Bumiputera. Maklumlah, lebih separuh dari Rakyat Pulau Pinang, adalah bukan-Cina.

      Kebelakangan ini pun... DAP, seolah-olah telah menjauhkan diri dari terlibat dengan puak Evangelist... terutamanya selepas tidak lagi berkawan dengan PAS-Haji Hadi. Mungkin... DAP sudah 'sedar' akan bahaya... mengunakan 'Agama & rumah-ibadat' dalam berpolitik.

      Sebaliknya... untuk memikat hati pengundi Cina, hari ini... demi survival dan takut kehilangan sumber-pendapatan... MCA pula yang terkedepan memperjuangkan apa yang DAP lakukan dahulu. Sehinggakan, The Star yang dimiliki MCA sudah menjadi jurucakap DAP.
      Selepas berkawan dengan Haji Hadi... dulu, DAP telah bersetuju untuk tidak bersetuju mengenai Hudud. Sebab itu MCA... hari ini, mengugut dan membangkang dengan tegas, sokongan UMNO-Najib kepada Hudud-PAS.

      Kesimpulan:

      Saya berpendapat, adalah lebih memberi kebaikan kepada seluruh Rakyat Malaysia, tanpa mengira Bangsa & Agama... untuk kita 'berkawan' dengan... lesser Evil demi menghapuskan maklok-perosak yang lebih besar & bahaya.
      Kepada masyarakat Islam pula, Najib lebih bahaya. Selagi tidak disingkir, dia akan mencemarkan kemuliaan Agama Islam dan menyemarakkan perpecahan Melayu. Mana tidaknya... Malaysia, sebagai sebuah Negara Islam... hari sudah di cop sebagai Kleptocracy... iaitu di perintah oleh gerombolan pencuri.

      Padam
    2. Allah muliakan sesiapa yang di kehendakinya dan

      Dihinakan sesiapa yang dikehendaki sehina-hinanya
      dg perkataan hina seperti ular ,bapa-ayam dll.

      Padam
    3. Si bodoh bebal dedak pandai2 meletakkan kehinaan di sisi Allah kepada kata2 yg keluar dari mulut manusia. Manusia kafir pulak tu.

      Bebal dedak memang suka jual agama dan buat kenyataan tanpa ilmu demi dedak.

      Dasar bebal dedak.

      Padam
  24. “Rather than itching to expose the private sins and weaknesses of others, a true believer helps them through prayer and guidance.
    Mufti Ismail Menk

    BalasPadam