Jumaat, 4 November 2016

KES 1MDB ~ Mahkamah Singapura Terus Memecah Kesunyian Mahkamah Malaysia..!


Cukup cukup la..! Kalau pun takde perasaan malu cukup la dengan mempertahankan harga diri..! Itu pun kalau masih ada..!

Teringat kata ustaz ~ malu sebahagian dari iman..!

Seorang saksi memberitahu mahkamah di sini semalam bekas pegawai bank BSI, Yeo Jiawei yang sedang dibicarakan dalam kes berkaitan skandal 1MDB, sebelum ini menggesanya menggunakan telefon “Bangla” supaya perbualan mereka tidak boleh dikesan.
Kevin Swampillai dalam keterangannya sebagai saksi pendakwa berkata Yeo yang juga bekas penyelianya turut menggunakan telefon “Bangla” – telefon bimbit milik pekerja pembinaan yang sudah meninggalkan Singapura.
“Saya juga ada minta dia dapatkan saya satu (telefon), tapi dia kata susah dan cadangkan saya cari sendiri, beli kad sim atau telefon kedua supaya komunikasi kami rahsia,” katanya dipetik daripada Straits Times Singapura (ST).
Mereka juga menggunakan teks rahsia dalam komunikasi di Telegram untuk mengelak dikesan selepas Jabatan Hal Ehwal Komersial memperhebatkan siasatan terhadap urus niaga mereka dengan 1MDB pada Oktober tahun lalu.
Butiran terperinci bagaimana mereka cuba mengelak dikesan menggunakan telefon itu terbongkar pada hari ketiga perbicaraan Yeo yang berdepan 4 pertuduhan kerana memutarbelitkan proses keadilan dengan memujuk saksi berbong kepada polis dan memusnahkan bukti.
Dia juga berdepan pertuduhan pengubahan wang haram, menipu dan pemalsuan tetapi kes berkenaan akan dibicarakan di mahkamah berasingan tahun depan.
Akhbar itu melaporkan, Kevin dalam keterangannya berkata Yeo, 33, meletak jawatan di BSI, bank persendirian Switzerland itu untuk menyertai taikun Malaysia, Jho Low selepas mendapat tawaran gaji $500,000 setahun.
Bagaimanapun, peguam Yeo membantah keterangan itu dan berkata anak guamnya tidak mendapat tawaran kerja daripada Jho Low.
Kevin, 52, sebelum ini ialah ketua perkhidmatan pengurusan harta BSI sebelum digantung dan kini masih belum bekerja.
Saksi memberitahu mahkamah dia merangka pelan untuk membuat “fi pengurusan besar” daripada penubuhan syarikat dana yang akan menguruskan keuntungan daripada urus niaga dengan Brazen Sky, yang dimiliki sepenuhnya oleh 1MDB.
“Idea itu datang daripada saya tetapi Yeo sangat menyokongnya dan bersama saya dalam perbincangan itu,” katanya seperti dilaporkan ST.
Katanya, mereka mendapat berjuta “keuntungan rahsia” daripada urus niaga 1MDB dan mereka menubuhkan “shell company” Bridge Partners International Management (BPIM) dan Bridge Global Managers untuk menerima “keuntungan rahsia” itu yang akan disalurkan ke syarikat kawalan mereka.
Pada September 2012, 1MDB menjual sahamnya dalam satu usaha sama sebanyak AS$2.32 bilion dan menerima unit di BPIM.
1MDB sebelum ini berkata unit itu dimiliki oleh Brazen Sky dan dipegang menerusi BSI di Singapura sebagai penjaga.
Saksi berkata urusan “fi rujukan” wujud daripada penggabungan kerjasama itu membabitkan yuran pengurusan dibayar oleh Brazen Sky kepada BPIM masuk ke syarikat dikawalnya bersama Yeo.
“Yeo yang beri idea untuk mewujudkan syarikat pengantara di antara syarikat kami dan Bridge Partners dan saya sokong, untuk menambah lebih banyak lapisan keselamatan,” katanya kepada mahkamah.
Jika didapati bersalah sengaja memutarbalikkan proses keadilan, tertuduh boleh dipenjara sehingga 7 tahun dan didenda.
Perbicaraan dijadual berlangsung selama 9 hari, hingga 7 November.
Pada Mei lalu, Penguasa Kewangan Singapura (MAS) mengarahkan bank Swiss itu menutup pejabat di Singapura kerana “pelanggaran serius syarat anti pelaburan wang haram, kelalaian pengurusan yang serius terhadap operasi bank, dan salah laku serius kakitangan bank itu”.
MAS juga merujuk 6 ahli pengurusan kanan dan kakitangan bank di Singapura itu kepada pendakwa raya. Setakat ini, 3 termasuk Jiawei sudah didakwa.
Gitu ler keadaannya jika buat kerja salah..! macam macam helah..! Baca juga berapa Jho Low bayar..


Bekas pegawai Bank BSI Singapura, Yeo Jiawei, dibaya S$500,000 (RM1.5 juta) setahun oleh ahli perniagaan Malaysia, Low Taek Jho, kata seorang saksi di Singapura semalam.
Memberi keterangan di mahkamah bekas ketua Yeo, Kevin Swampillai, berkata dia pernah bertanya kepada lelaki terbabit mengenai bayaran diterimanya daripada Low - atau lebih dikenali dengan nama Jho Low.
Kata Swampillai soalan itu ditanyakannya selepas Yeo meninggalkan bank berkenaan pada Jun 2014 untuk bekerja dengan Jho Low.
Memetik kata-kata Yeo, Swampillai berkata jumlah bayaran berkenaan adalah lebih tinggi daripada apa yang diperolehinya di Bank BSI Singapura.
Laporan The Edge menyatakan Yeo kini dibicarakan atas empat tuduhan mengganggu saksi - termasuk Swampillai yang bekerja dengan Bank BSI Singapura sebelum dia menganggur kerana bank berkenaan digantung.
Secara keseluruhan Yeo berdepan 11 tuduhan, termasuk penggubahan wang haram dan penipuan. Bagaimanapun tuduhan lain akan dibicarakan secara berasingan pada April tahun depan.
Yeo adalah warganegara Singapura manakala Swampillai rakyat is a Malaysia.
Peguam Yeo, Philip Fong, dilaporkan cuba menggambarkan Swampillai sebagai ahli bank yang lebih berpengalaman saksi berusia 52 tahun itu menegaskan Yeo adalah pihak yang serta-merta mengiktiraf potensi "kerjasama" mereka.
Antaranya termasuk mengenai pengurusan akaun milik Brazen Sky bernilai AS$2.3 bilion daripada dana berkaitan 1MDB.
Fahamkan lagi..

Singapore court case on 1MDB reconfirmed the USD2.32 billion units were worthless

The sequel of the previous article will be publish after this current posting. For now, as an intermission, do read the commentary and analysis by the blogger Sat Dee in his Facebook account.
I guess the true picture about the Mysterious Cayman Chameleon Units is emerging:
“In Day 2 of the trial on Tuesday, prosecutors revealed that Yeo quit his job at BSI to work for Malaysian tycoon Low Taek Jho, who is accused of siphoning billions from 1MDB.
Mr Swampillai, a 52-year-old Malaysian who was suspended from BSI and is now unemployed, testified that he and Yeo made millions in “secret profits” from their 1MDB dealings.
The pair set up shell companies Bridge Partners International Management (BPIM) and Bridge Global Managers to receive the “secret profits”, which were then channelled to companies owned by Yeo and Mr Swampillai – Bridgerock Investment and GTB Investment respectively.
In September 2012, 1MDB sold its shares in a venture for US$2.32 billion and received units in BPIM. 1MDB earlier said the units were owned by Brazen Sky, and held through Swiss bank BSI in Singapore as custodian.” – SOURCE
So it was Shell Companies created by someone who is under trial for fraud, money laundering etc….in Singapore.
Excellent choice for a Fund Manager mate.
Refer my previous posting also on the so called “Shares in a Venture for US 2.32 Billion”:
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=363083130701110&id=100009982781433
And also the full flow mapping in my blogpost:
http://satdthinks.blogspot.com/…/the-idiot-guide-to-illogic…
Baca keterangan berkaitannya lagi..






I guess the true picture about the Mysterious Cayman Chameleon Units is emerging 
"In Day 2 of the trial on Tuesday, prosecutors revealed that Yeo quit his job at BSI to work for Malaysian tycoon Low Taek Jho, who is accused of siphoning billions from 1MDB.
Mr Swampillai, a 52-year-old Malaysian who was suspended from BSI and is now unemployed, testified that he and Yeo made millions in "secret profits" from their 1MDB dealings.
The pair set up shell companies Bridge Partners International Management (BPIM) and Bridge Global Managers to receive the "secret profits", which were then channelled to companies owned by Yeo and Mr Swampillai - Bridgerock Investment and GTB Investment respectively.
In September 2012, 1MDB sold its shares in a venture for US$2.32 billion and received units in BPIM. 1MDB earlier said the units were owned by Brazen Sky, and held through Swiss bank BSI in Singapore as custodian."
So it was Shell Companies created by someone who is under trial for fraud, money laundering etc....in Singapore. 
Excellent choice for a Fund Manager mate. 
refer my previous posting also on the so called "Shares in a Venture for US 2.32 Billion"

And also the full flow mapping in my blogpost 

And guess who the Auditors of 1MDB met in order to validate the Values of the Units being held at BSI
None other than Mr Swampillai
Check out PAC Report attached.
Key take away is that 
1. Units are Fake since the so called Petro Saudi Oil Services was also a fraudulent company 
2. Fund Manager was a Shell Company 
3. Custodian was also acting in concert with Fake Fund Manager
4. Units were "redeemed" and paid to Fake Aabar (bullshit refer PAC report)
5. Fake Aabar "undertook a purchase of remaining Units" 940Million with Deffered Payment
6. Fake Aabar CLOSED DOWN and IPIC will not assume any responsibility or liabilities of Fake Aabar.

So come on forward all you who think that the Units HAVE ANY VALUE. 
Come baby......I'm ready to fuck you, your momma ..your grand momma with a pogo stick up your asses
Dah la tu Jiboes....
Takkan la lu orang nak jilat juboues si Jibby lagi...
He's been shitting crap on all of us....only the "uninformed" like his Cabinet members would believe this crap
Yo PDRM ape story garu telur lagi ka?
UPDATE 1022PM 
Refer also the "doubtful data" from Sarawak Report on the OSAed Auditor General Report and triangulate with PAC Report 
Redemption was NEVER DONE, ALL UNITS WERE USED AS COLLATERAL TO DEUTSCHE LOAN. 
So called Option Termination was also Bullshit payment if all were used as collateral for Deutsche Loan


Itu yang beriya iya Najib dan sekutunya di Malaysia cuba menutup, mengOSA, melakukan apa jua cara agar isu ini tidak di baca, di fahami, di ulas, di bincang jauh sekali di hadapkan ke Mahkamah..!

Apa jua cara..! terbaru di laporkan..

Datuk Seri Najib Tun Razak dan dua pihak lagi akan memfailkan bantahan awal terhadap permohonan kebenaran semakan kehakiman difailkan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bagi mencabar keputusan Ketua Audit Negara yang mengklasifikasikan Laporan Ketua Audit Negara ke atas 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebagai rahsia rasmi.

Perkara itu dimaklumkan Peguam Kanan Persekutuan, Suzana Atan kepada pemberita selepas pengurusan kes tersebut dalam kamar Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Hanipah Farikullah hari ini.

Suzana mewakili perdana menteri, Ketua Audit Negara, Tan Sri Amrin Buang serta kerajaan Malaysia sebagai responden pertama, kedua dan ketiga.

Suzana berkata bantahan awal itu akan difailkan dalam masa terdekat. Katanya, mahkamah menetapkan 18 Nov ini untuk pengurusan kes berkenaan.

Dalam permohonan yang difailkan pada 15 Ogos lepas, Mohamed Azmi menuntut suatu deklarasi bahawa tindakan responden pertama mengklasifikasikan laporan mengenai 1MDB sebagai rahsia rasmi adalah suatu tindakan dalam konflik kepentingan.

Menteri Besar Selangor dan Timbalan Presiden PKR itu juga menuntut suatu deklarasi bahawa klasifikasi laporan 1MDB sebagai rahsia rasmi oleh responden kedua adalah menyalahi undang-undang dan ultra  vires Perlembagaan Persekutuan, Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan/atau Akta Audit 1957.

Selain itu, beliau juga menuntut suatu perintah 'mandamus' bagi memaksa semua responden, pekerja-pekerja, pegawai-pegawai, ejen-ejen atau dengan apa jua cara dengan serta-merta untuk mengklasifikasikan semula Laporan 1MDB menurut Seksyen 2C OSA 1972 dan menyiarkannya kepada orang ramai.

Mohamed Azmin mengemukakan tuntutan berkenaan dengan alasan bahawa keputusan untuk mengklasifikasikan laporan 1MDB sebagai rahsia rasmi adalah tidak berpelembagaan kerana melanggar Perkara 107 Perlembagaan Persekutuan.

Dakwanya keengganan responden untuk mengklasifikasikan semula laporan berkenaan adalah tidak munasabah. - Bernama

Percayalah hanya Najib dan sekutunya sahaja yang masih dungu dalam menafikan hak dan kebenaran yang sememangnya tersedia di hadam di benak pemikiran rakyat dan dunia..!

Sepandai pandai tupai melompat..! Kertas takkan mampu membungkus api..! Kebathilan tidak akan pernah mengatasi kebenaran..!

Lu Fikir La Sendiri!!!


32 ulasan:

  1. 59:13 You [believers] are more fearful within their breasts than Allah . That is because they are a people who do not understand.

    4:105 Indeed, We have revealed to you, [O Muhammad], the Book in truth so you may judge between the people by that which Allah has shown you. And do not be for the deceitful an advocate.

    4:106 And seek forgiveness of Allah . Indeed, Allah is ever Forgiving and Merciful.

    4:107 And do not argue on behalf of those who deceive themselves. Indeed, Allah loves not one who is a habitually sinful deceiver.

    4:108 They conceal [their evil intentions and deeds] from the people, but they cannot conceal [them] from Allah , and He is with them [in His knowledge] when they spend the night in such as He does not accept of speech. And ever is Allah , of what they do, encompassing.

    4:109 Here you are - those who argue on their behalf in [this] worldly life - but who will argue with Allah for them on the Day of Resurrection, or who will [then] be their representative?

    4:110 And whoever does a wrong or wrongs himself but then seeks forgiveness of Allah will find Allah Forgiving and Merciful.

    4:111 And whoever commits a sin only earns it against himself. And Allah is ever Knowing and Wise.

    4:112 But whoever earns an offense or a sin and then blames it on an innocent [person] has taken upon himself a slander and manifest sin.

    4:113 And if it was not for the favor of Allah upon you, [O Muhammad], and His mercy, a group of them would have determined to mislead you. But they do not mislead except themselves, and they will not harm you at all. And Allah has revealed to you the Book and wisdom and has taught you that which you did not know. And ever has the favor of Allah upon you been great.

    SEEK FORGIVENESS

    “Allaah would not punish them as long as they sought forgiveness.” [al-Anfal (8):33]

    “Ask forgiveness of your Lord. Truly He is Oft-Forgiving. He will send rain to you in abundance; increase you in wealth and children; grant you gardens and bestow on you rivers. [Nuh (71):10-12]

    Never leave repentance, no matter how big the sin!

    BalasPadam
  2. 2 hari lepas ada Cacai yg bertanya mengenai perbicaraan penipuan 1mdb di singapor..hari ni boleh baca puas2..

    BalasPadam
  3. AG malaysia terlajak pandai dari AG singapor jadi tiadalah pendakwaan kpd perompak...pru14 menentukan samada perompak2 dan Apandir boleh didakwa dimahkamah malaysia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apandi standard AG Berok2 dan Anjing2 Najib!!

      Padam
  4. Mana Ahli Pantun Negara aka Kejora???

    Dah kehabisan idea Pantun.

    Anyway pantun dia semua standard mangkok jamban tempat buang najib... oooppss i mean najis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia kecewa kerana anjing pengesan tuhan harun spt kau tak reti jawab pantun, cuma tau menyalak tak kira masa dan tempat.

      Padam
    2. Kejora...

      Listen me now, and listen me good
      Stop shitting like a cow, with brain like deadwood
      Kejora you're nothing, but a weakling lame duck
      A coward still hiding, your English so suck

      Padam
    3. Kerajora terok kena hentam semlm..sampai merapu2..kawan tuhan harun pun kena jugak kerana tunjuk hero konon bela kesucian islam...lgbt laa.plural laa murtad laa..berlakon lebih..

      Padam
    4. Anjing najib meyalak kuat tapi pondan...sebab teloq kena pulas ngan cina jho lo..bukak seluar tengok batang ada lagi tak..kikikik..malayu bolooo...bolooo takut sama jho lo..

      Padam
  5. Statement panjang lebar tak guna buat Anjing2 Najib yang Bongok lagi Bengap.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Statement tu amat berguna kpd anjing pengesan tuhan harun spt kau.

      Padam
    2. Aku mintak kawan tuhan harun sekor ni kena panah kerana permainkan tuhan..bapak dia yg ajar kot..

      Padam
    3. Jadi elok ko pulangkan kekebalan sultan johor kalo ko ada brani..

      Padam
  6. Semalam Sultan Johor didalam titah menyeru rakyat johor supaya rakyat Johor tidak terlibat dgn parti baru yg membawa virus kpd penyatuan bangsa Johor.Baginda juga ada menyebutkan didalam sebaris ayat berkenaan bekas pm.Kalau dahulu berita berkenaan atucara kebawah duli merupakan top ranking kpd blog ini tetapi tidak lagi kini seperti sekali bah sekali pantai berubah.Yang menjadi persoalanya adakah blog ini sudah terputus dedak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuanku sultan keceewa kerana madey tarik kekebalan raja2..dia jugak kecewa najib tak bagi balik kekebalan dia..

      Padam
    2. Jadi elok ko pulangkan kekebalan sultan johor kalo ko ada brani..

      Padam
    3. Kekebalan sultan ada pd madey?
      He.he.he.

      Yg pasti kbebalan mmg ada pada najis dan cacai murahan dia yg langsng xle bhujah mngikut topik.

      Alih tiang gol aje kejenya.
      Najis2.. ko klepet duit negara, cacai klepet duit ko

      Padam
    4. Komen komen ini di keluarkan dek Jing Jibo aka Kejora aka apa apa lain.

      Rakyat bebas bersuara - aku nak kata aku tak setuju dgn Sultan memainkan peranan lebih dari yang di maktubkan dalam Perlembagaan negara - Federal Constitution.

      Aku juga tak setuju dengan apa yang di katakan "Bangsa Johor", sepatut nya ada ha nya bangsa Melayu, Bumiputera Sabah dan Sarawak (jugak Rumpun Melayu), bangsa Cina, India dan lain2, atau Bangsa Malaysia.

      Aku kekurangan masa nak berkata lebih, mungkin di lain kali isu ini di timbulkan dek Jing Jibo atau sesiapa.

      Padam
    5. Bagi sesiapa yang tak selalu di blog ini dan tak kenalkan Jing Jibo, dia ada lah BLOGGER YANG DI BAYAR NAJIB MENCACAI DI BLOG INI SEPENUH MASA MENCOBA DIVERT READERS' ATTENTION KPD KARUTAN NYA SEBAB BLOG INI POPULAR DAN BERPENGARUH.

      Ini dia CV nya -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
    6. Pembetulan: Sepatut nya -

      Komen komen di atas itu kebanyakan nya di keluarkan dek Jing Jibo aka Kejora ...

      Padam
  7. 3:33 Kamu Melayu tersngat budiman
    Kamu Melayu berjiwa besar
    Kamu adalah harapan bangsa

    Kamu lah melayu tulin
    Kamu lah muslim sebenarnya
    Tiada yang mulia daripada melayu mu
    Tiada yang lebih baik daripada muslimmu

    Allah sangat bangga dengan kamu
    Allah menyukai muslim macam kamu

    Semoga Allah tunjukkan kamu SIRATALMUSTAKIIM....

    Hidup mu melayu contoh terbaik
    Hidup mu muslim idola terbaik
    Pasti masuk Syurga Firdaus
    Pasti mati Shahid
    Pasti mendapat rezeki yang halal
    Pasti meninggalkan anak2 yang soleh & soleha

    Laillahailla anta subhanakainni kuntuminazzalimiin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kahkahkah..
      Modal pahala syurga plk.
      Mentang2 dh bayar 90juta kat pas, modal pas pun korang sapu.

      Mencuri dan salah guna kuasa apa hukum dia?
      Menjual maruah, harga diri dan akal plk apa hukum dia?

      Padam
    2. Walau pun PPBM di anggap YM Sultan Johor sebagai parti yang buruk, saya tetap menyertai Parti Bersatu sebab ada kemungkaran yang dilarang oleh Allah SWT wajib PPBM nahi mungkarkan. Di dunia, memang Raja berdaulat dijunjung, akan tetapi di alam barzakh & di akhirat nanti kita adalah sama di hadapan Allah SWT, hanya amalan menentukan derajat kita. Oerlu dinati...Tanpa rakyat tak ada Raja, ingat itu.....!!!

      Sakit kepalaku memikirkan projek keretapi pantai timur sejauh 600 kilometer yg dah dinaikkan kos (mark-up) sehingga RM55,000,000,000.00 (RM55 billion) atau RM92 juta setiap kilometer? Itu belum diambil kira kapal perang China yg bakal dibeli Najib. Entah berapa banyak kali ini disonglapkannya (teringat kes kapal selam scorpene)....???

      Amat mengkagumkan bagaimana Spura sebuah pulau kecil tanpa raja berdaulat, tidak mempunyai sumber hasil bumi boleh menjelma sebagai Negara yg termaju di Asia malah di seluruh Dunia..Negara yg ke 4 terkaya di Dunia.

      Kewangan Singapura begitu mantap ,tidak berhutang malah mempunyai reserves yg amat besar, amat membuak-buak.

      Malang..Malaysia yg mempunyai Hasil yg dikurniakan Allah SWT kini dibelenggu Hutang Piutang yg bakal meranapkan negara.

      Bukan sahaja Negara berhutang, UMNO sendiri tidak mempunyai Simpanan hingga Najib mengemis minta sedekah dari si Arab Dogol kononnya ataupun sampai melutut untuk memimjam Yahudi Zionis bergadai Tanah & Maruah. Di manakah duit tabung berbilyon UMNO yg diserahkan oleh Tun Mahathir ketika melepaskan jawatannya pd 2003 kpd Tun Dol.....?????

      Saya berdoa agar perjalanan dan perjuangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia ini akan terus berjalan lancar dan mencapai matlamat yang dituju.... Amin.

      Padam
    3. 4.46 ko kata. Mencuri salah? Abis tu najib mencuri 2.6billion salah jugaklah..naper ko bisu tak dakwa najib..ato ko ni dah biol ato pondan..

      Padam
    4. Sdra Othaman, sdra john doe dan dato rahman jpc,

      1. Alhamdulillah....negeri kami tiada bersultan. Hancur kalau ada sultan semacam sultan negari selatan malaya.

      2. Pernah ada lawatan almarhum sultan negeri ini ke malaysia timur dan bawa anaknya sekarang dah jadi sultan. Sungguh memalukan perangai anaknya.

      3. Selepas majlis makan malam, pada lewst malamnya, dipaksa pegawai kerajaan negeri ini mencari seorang perempuan tempatan untuk di bedalnya.

      4. Mana nak cari perempuan sundal lewat malam. Dalam keadaan terdesak, pegawai kerajaan ini minta bantuan orang tempatan mencari seorang perempuan berbangsa iban yang merupakan orang gaji pada sepasang mat salih yang bertugas dengan syarikat minyak shell.

      5. Walaupun menolakada awaklnya, setelah dijanjikan wang lumayan demi memuaskan nafsu anak sultan ini pada ketika itu, akhirnya bersetuju.

      6. Keesokan paginya, anak sultan ini riuh dengan sombongnya berkata, BETA DAH TAWAN NEGERI INI!!! Bagi mereka yang tahu cerita ini, mereka akan menyumpah anak sultan in yang sekarang menjadi sultan di sebuah negeri di selatan malaya.

      7. Bagi ahli parti PPBM, sabar....ada satu masa dan ketika sultan ini akan tahu tinggi rendahnya bumi ini

      TO THIS SULTAN, INGATLAH SEBUAH NEGERI DI MALAYSIA TIMUR TAHU RAHSIA DSN CERITA INI. SEBAB ITU SAYA TAK PERNAH HORMAT ALMARHUM SULTAN INI YANG PERNAH BUNUH ORANG DAN SULTAN YANG ADA SEKARANG YANG TERAMAT SOMBONG DAN BONGKAK.

      Padam
    5. Mr Sarawak scholar

      Terima kasih kerana berkongsi cerita. Saya pula tiada cerita peribadi tntg isu ini melainkan cerita2 yang tertulis dalam buku2 sejarah dan jurnal2 penting sahaja.

      Tadi saya dah taip 4 perkara dalam sejarah, tapi on 2nd thaught saya rasa lebih baik biarkan sahaja.

      Semoga sultan2 kita diberi petunjuk untuk membuat dan bercakap berkata yang benar dan betul.

      Padam
  8. Penang Institute tiada pernah terima dana OSF


    Penang Institute tidak pernah menerima atau memohon dana Open Society Foundation yang dikaitkan dengan jutawan dari Amerika Syarikat, George Soros, kata Pengarah Eksekutifnya, Zairil Khir Johari.

    Beliau yang juga ahli Parlimen Bukit Bendera berkata, tiada seorangpun di kalangan kakitangan Penang Institute mempunyai kaitan dengan felo Central European University.

    "Dalam kata lain, Penang Institute tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan organisasi di atas, seperti yang didakwa," katanya dalam kenyataan.

    Dakwaan berkenaan berpunca dari 'kebocoran dokumen' yang diperolehi dari laman web yang dikenali sebagai DC Leaks.

    Dalam dokumen berkenaan, Penang Institute disenaraikan sebagai benefisiari geran pengajian bagi program felo siswazah di Central European University untuk pengajian dasar awam di Hungary.

    Mengulas lanjut, Zairil berkata, pihaknya terkejut membaca laporan oleh akhbar arus perdana yang mengaitkan Penang Institute dengan organisasi berkenaan.

    Penang Institute adalah badan pemikir dasar awam kerajaan negeri Pulau Pinang dan tidak menerima bantuan kewangan daripada sumber asing tanpa kelulusan kerajaan negeri, jelasnya.

    "Oleh itu, sebarang usaha untuk mencemarkan imej kami dengan tuduhan-tuduhan tidak berasas adalah berniat jahat.

    "Justeru, kami berhak untuk mengambil tindakan undang-undang jika perlu," katanya.

    Pada masa yang sama, pihaknya juga mempersoalkan motif di sebalik tuduhan-tuduhan ini terutamanya dengan menyasarkan pelbagai pertubuhan dan badan-badan bebas dan kritikal terhadap rejim pemerintah, tambahnya.

    "Kami mengutuk kempen berniat jahat untuk memburuk-burukkan NGO dan institusi hanya kerana tidak sehaluan dengan kerajaan Persekutuan," katanya lagi.

    BalasPadam
  9. Pembantu Rosmah kantoi salah guna peribahasa Cina untuk bela Najib


    SEDANG aku ronda-ronda dalam facebook, terjumpa akaun milik pembantu Datin Rosmah Mansor bernama Rizal Mansor. Aku pun 'scroll' akaun facebook dia.

    Aku terjumpa satu status facebook dia yang bukan main membela suami kepada boss dia berkenaan kritikan orang ramai yang mempersoalkan mengapa Najib Razak bawa anak tirinya Riza Aziz menaiki jet kerajaan semasa lawatan ke China.

    Aku tak peduli sangat dengan hujah-hujah dia di dalam membela Najib Razak — sebagai pekerja tentulah dia akan bermati-matian bela suami boss dia, lantak dialah.

    Cuma aku rasa lucu lihat gelagat Rizal Mansor ni yang nampak bersungguh-sungguh membela Najib sampaikan peribahasa cina dalam tulisan cina pun digunakan sebagai hujah.

    Pada aku yang tak faham tulisan cina ni, pada mulanya aku rasa penggunaan peribahasa dalam tulisan cina oleh Rizal Mansor ni nampak boleh tahan menarik.



    Tapi bila aku lihat di ruangan komen, ramai pengguna facebook berbangsa Cina yang sekolahkan dia. Rupanya Rizal ni memandai-mandai guna peribahasa Cina untuk pertahankan Najib sedangkan maksud yang dikaitkan langsung tak ada kena mengena.



    Rizal tulis kononnya Najib memang dijemput oleh kerajaan Cina untuk datang ke negara itu bersama-sama dengan ahli keluarga sesuai seperti peribahasa Cina yang bermaksud "飲水思源" — apabila anda meminum air, fikirkanlah punca air tersebut.

    ""飲水思源": Peribahasa Cina ini bermakna kena mengenang budi orang yang pernah menolong kita. Dengan jelasnya tiada langsung kaitan dengan budaya membina hubungan kekeluargaan," kata Cheng See Sin salah seorang sahabat berbangsa Cina yang sekolahkan Rizal dalam ruangan komen.



    Taktik berbohong guna bahasa-bahasa yang nampak macam hebat supaya orang tak faham seperti ini memang biasa digunakan oleh kerajaan Barisan Nasional, BN (sebut Barang Naik).

    Contohnya bila kerajaan BN nak naikkan harga minyak masak, mereka guna perkataan 'rasionalisasi subsidi' maksud mudah perkataan ini adalah tarik subsidi atau bahasa lebih jelas yang patut rakyat tahu 'rasionalisasi subsidi' bermakna harga barang naik.

    Bahasa-bahasa yang tidak difahami digunakan sebab kalau guna bahasa yang mudah difahami akan buat rakyat lebih cepat marah.

    BACA JUGA — Najib kantoi 'crop' gambar Riza Aziz di Faceboo


    BalasPadam
    Balasan
    1. Saudara.

      Itu hal kecil sebenarnya.
      Membuat komen tanpa ilmu ramai melakukannya termasuk dalam ni. Omputeh cakap giving comments of things unknown to the commentator.

      Apa yang lebih besar dari itu? Ini jawab saya...

      Siapa kahirul reyzal ni? Oooh pembantu khas Rosmah..

      Siapa Rosmah ni, PM kah dia? Tak lah dia bini PM.

      Kalau dia cuma bini PM maka kenapa dia yang beri jawapan ni? Mana pembantu PM sendiri? Siapa sebenarnya PM ni? Jibo atau Rozy?
      Sejak bila pembantu isteri PM pula yang memeberi jawapan persoalan yang sepatutnya dijawab oleh PM sendiri?

      Nampak tak point saya? Kalau elaborate boleh buat karangan lagi..

      Padam
  10. Semua mengeluh bila minyak naik, RM2,500 umpama tiada apa-apa – Ziana Zain

    Posted on 04/11/2016 Leave a comment

    Kos sara hidup yang semakin meningkat turut meningkatkan keluhan sebahagian rakyat termasuk juga golongan artis.



    Penyanyi Ziana Zain turut merasa tempias gara-gara terbeban dengan kos sara hidup yang semakin meningkat.

    “Semua akan mengeluh apabila minyak naik.

    “Kerana semua yang lain juga naik, seperti peralatan sekolah dan segala yuran.

    “Sebagai rakyat kami harus hadapi perkara itu,” katanya dipetik Malaysiakini pada sidang media Konsert High Note 2016 di Istana Budaya hari ini.

    “Tiada komen,” jawapannya sebelum itu apabila diajukan soalan berkaitan subsidi minyak masak yang dibatalkan.

    Ziana adalah seorang ibu yang menitikberatkan tanggungjawabnya kepada anak-anak.

    “Bangun pagi setiap hari dah siap masak sebelum bekerja. Saya pastikan semua dah siap apabila anak balik sekolah ada nasi,” katanya.

    Menurut Ziana atau namanya Siti Roziana Zain, 48, dengan keadaan ekonomi tidak menentu, begitu juga halnya dengan yang lain.

    Katanya, masalah sama yang menghimpit rakyat lebih menjejaskan mereka yang berpendapatan rendah khususnya mereka yang menetap di bandar.

    “Dengan gaji sekarang, bagi sesiapa yang mempunyai permulaan sebanyak RM2,500 umpama tiada apa-apa.

    “Nak sewa rumah pun tak boleh, kalau ada anak lagilah,” katanya.

    Selain itu, katanya kehidupan di kampung juga tidak jauh berbeza, bagaikan nyawa-nyawa ikan.

    Justeru, Ziana benar-benar menginginkan ada pihak yang mendengar keluh-kesah diajukan.

    “Kami sebenarnya memang risau sangat dengan masa hadapan tetapi kita sama-sama berdoa akan ada keajaiban sesuatu akan berubah untuk kehidupan lebih baik,” katanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tula ziana, dl najis nk kongkek hang pak hang kacau.
      La ni dh rugi.

      Si badak jgk yg untung. Anak aziz pun untung.

      Padam